Ervaring gezocht: Woning verbouwen in fases

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paper towel
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-04-2023
Beste lezer,

Sinds kort zijn we de blije eigenaar van een klein vrijstaand 'boerderijtje'. Vroeger was het een klein boerderijtje, nu is het een woonhuis. Bouwjaar 1901.

De woning is verouderd en het is nodig grondig te verbouwen. Wij zijn voornemens dit zoveel mogelijk in eigen beheer te doen en enkel klussen uit te besteden wanneer dit echt nodig is.

Wij hebben veel moeite informatie of ervaring te vinden over het verbouwen in fases. Zelf hebben we al een aannemer over de vloer gehad (slopen en nieuw bouwen zeiden ze) en kort gesproken met een tekenaar. We zijn nu zelf schetsjes aan het maken en druk bezig helder te krijgen wat we willen realiseren. Maar hoe moeten we het proces vormgeven? Het punt is dat we in de woning willen blijven wonen, het werk moet dus echt in delen uitgevoerd wordne. Het kluswerk vindt plaats naast het gezinsleven en eigen werk, en het budget in de gaten gehouden moet worden. Binnen dit kader proberen wij nu een mogelijk traject uit te zeten.

Onze vraag: Wellicht kunnen jullie ons een richting in wijzen. Informatieve websites (wat dan ook), aandachtsunten in het proces, experts raadplegen. Zijn er mensen met ervaring met bouwen in fases?

Wij horen het heel graag! vriendelijk bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door paper towel op 05-01-2020 06:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:34
Kun je niet beter tijdelijk in een woonunit/stacaravan gaan zitten en het ineens doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:02
Een open deur natuurlijk, maar het hangt van je gezin af, en hun acceptatie vermogen om primitief te leven.
Wil je op ieder moment een volledige keuken en badkamer hebben?
Of is een klein tweepits fornuis en een douche met een klein straaltje best acceptabel voor een tijdje?
Zonder die informatie is ieder antwoord een complete gok.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 11:49

krvabo

MATERIALISE!

Eén ding dat ik je wel kan zeggen (nadat ik het zelf heb gedaan) is dat het klussen naast je fulltime baan echt slopend is. Ik heb het drie jaar lang gedaan (al was ik wel alleen), en ik heb echt heel dicht tegen een burn-out gezeten. Het eerste jaar elke avond en elke vrije dag klussen, het tweede jaar 36 uur gaan werken zodat ik een vrije dag elke 2 weken had, en het derde jaar ben ik serieus minder aan gaan doen. Aan de ene kant zul je een partner hebben die mee kan helpen (hoe goed is die met klussen?), maar als je kinderen hebt dan wordt het weer veel moeilijker.

Als je in het huis wilt wonen zou ik toch echt kijken of je een afgesloten ruimte kunt gebruiken waar geen stof bij kan komen, want alles dat je gaat doen levert een stofwolk op en dat komt écht door de kleinste kier. Dus als je een mogelijkheid hebt om met 2 buitendeuren te werken dan zou ik dat doen, met een hermetische scheiding ergens tussenin. Een tijdelijk toilet lukt nog wel (huur een dixie desnoods), maar een douche zul je nog wel warm water voor moeten hebben (en dus waterleiding): https://www.google.com/se...ijdelijke+douche&ie=utf-8

Ik moet wel zeggen dat ik mijn verbouwing uit spaargeld (en dus 3 jaar salaris) heb betaald, en hoewel dat erg prettig is om de kosten in bedwang te houden merk ik wel dat ik bepaalde zaken niet heb gedaan / heb laten doen vanuit kostenoverweging (zoals de hele betonvloer er uit). Dan is een bouwdepot toch echt wel fijner.

Let er ook wel op dat als je alles zelf doet dat dingen als 'plintjes' mogelijk jaren op zich laten wachten, want er moet nog zoveel meer gebeuren :P Dus je huis zal waarschijnlijk niet snel 'af' voelen.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:39
Ik vrees dat dit wel eens een gevalletje; help mijn man is klusser kan worden. Wonen in een te verbouwen huis is een verschrikking, altijd in de zooi, stof en herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Laatst online: 13-02-2021
Je wilt dus in een huis wonen terwijl het gesloopt en herbouwd wordt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb er ervaring mee. Ik heb een huisje uit 1910 gekocht met een keuken en een badkamer die als een "slurf" de tuin in steken (zoals zoveel huisijes in de stad dit hebben) en dit is in 3 jaar tijd volledig gestript en verbouwd.

Voor ik er ging wonen heb ik de woonkamer gestript, de open trap vervangen en de hele woonkamer volledig opgeknapt (letterlijk alles, incl electra, plafonds, muren, vloer). Ik heb toen 4 weken vrij genomen en samen met een aannemer gewerkt. Ik heb er toen 2 jaar prima vertoefd. Woonkamer was mooi en modern. Boven slaapkamers waren allemaal gewit en een laminaatje uit mn huurflatje daar neergelegd. Keuken voldeed, en badkamer op zich ook (griekse stijl, koud, beneden, maar goeie douche :P).

Twee jaar later heb ik de bovenverdieping volledig gestript (nu incl alle muren :P) en de badkamer achter de keuken gesloopt. Een aannemer heeft toen boven de zaak opnieuw ingericht, een badkamer gemaakt en beneden een toilet. Deze verbouwing heeft iets meer dan 3 maanden geduurd. Ik heb er weer 4-6 weken vrij voor genomen (slopen + elektra + wat dingen aftimmeren, keuken plaatsen + schilderen zelf gedaan).

Een jaar later heb ik de tuin leeggeruimd en een tuin laten bestraten, klein schuurtje laten bouwen en zelf verder aangelegd.

Dit moet je niet met een gezin doen. Ik vond die tweede verbouwing echt uberkut, want ik dacht door slim ruimtes te slopen, te laten bouwen en de zaak beneden met zeiltenten te beschermen bewoonbaar te laten. Dat is het niet... Ik heb 2 weken bij mijn vriendin gewoond (woonden nog niet samen, was met werk wel erg onhandig). Een week bij een vriend die op vakantie was in huis geslapen (mazzeltje dat dat kon). Mijn spullen waren allemaal niet echt bruikbaar/bereikbaar. Ik heb 2 weken geen volledig dichte achtergevel gehad door het slopen van die badkamer. Daarvan heb ik 1 week ook in dat huis gewoond (eind herfst). Was zeer gaar...

Het enige is dat ik nu een huis heb en maar 50% van de waarde aan hypotheek heb (mede door hoge huizenprijs stijging in Utrecht wel sinds december 2013, maar ook door de tijd die ik erin gestopt heb). Ik ben er nu dus wel heel tevreden mee. Heb een "Modern" 1910 huis in Utrecht dat volledig mijn smaak is. Ik had vooraf geen bakken spaargeld en zag het tot 2012 uberhaupt niet gebeuren dat ik ooit een eigen huis zou hebben. Dus achteraf ben ik zeeeeer blij dat ik dat bouwvalletje gekocht heb. Nu, 5 jaar prima carriere later zou ik dit huis net wel/net niet kunnen kopen. En ik vind het leuk om iets te hebben dat ik zelf bedacht heb en voor een flink deel zelf gemaakt heb :).

Maar met gezin? Noooouuu. Ik zou nog even 3keer nadenken. Het is niet relaxed.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 04-01-2020 20:53 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Wij wonen nu 4 jaar in een klushuis, mijn ervaring 1ste jaar ben je "actief" daarna zet het gewone leven weer in. (gezin van 2 + 2 kids)

Heel gek maar ik ben begonnen met de tuin, en daarna pas het huis (zolder) en we werken richting de voordeur omdat het huis leefbaar is, hebben we alles behalve de zolder wel een verfje gegeven en leefbaar gemaakt. En een opberg plek voor het gereedschap (verzamelplaats)

Sommige zetten de caravan in de (hooi)schuur op met een voortent + party-tent met 2de hands dekens eroverheen als isolatie en wat vloerbedekking als je de ruimte hebt is dit zeker wel prettig. als uitwijk.
zoiezo is 2dehands wel erg handig als bron voor je eerste paar jaar "overleven" en drukt ook erg in de kosten. zo haal ik goedkoop gereedschap dat "stuk" mag .. huren is ok .. maar goedkoop gereedschap kan je vaker gebruiken en doorverkopen.

Stap 1 is een planning ..
- isolatie
- elektra (vergeet niet zonnecellen, WP, en inductie)
- water/gas
- ruimte indeling(en)
Stap 2 is slopen
Stap 3 is opbouwen .. begin isolatie maar houd rekening of bereid elektra,gas,water voor
stap 4 is per ruimte gaan afmaken.

Houd kwa planning ook 3x aan wat je zelf denkt, zeker zoals men aangeeft .. dag 1 ben je vol energie dag 100+ ben je het zat.. en wil je afraffelen .. neem ook de tijd voor familie en vrienden (verjaardagen/feestdagen/vakantie in acht)

Geld is ook een uitdaging .. goed doen is nooit goedkoop .. teminste zowel in geld als in tijd.. hierom is het zaak dat je goed uitdenkt hoe/wat en waar .. vergeet bv niet dat je op termijn elektrische oplaadpunt voor je auto wilt, of water buiten .. kleine dingen die je echt tijdig voor een paar euro en (weinig moeite) voorbereid wilt hebben.

ps omdat het gezin weinig "last" heeft van de verbouwing .. en alles netjes blijft gaat het gestaag .. maar de grootste verbouwing (1ste verdieping badkamer en 1 slaapkamer, inclusief ventilatie en verwarming(en)) komt nog ..

ik had op eigen planning "klaar" moeten zijn maar financiele tegenslagen en prive leven ligt vaak in de weg.

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 04-01-2020 19:14 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:34
Werk van boven naar beneden en plan de fases in naar type werk. Dus eerst al het grove werk / stof maken. Dan pas ruimte voor ruimte afwerken.
Het geeft nl ook voldoening om iets helemaal af te maken (incl plinten etc). Als je dat soort klussen open laat dan wordt het een molensteen. Je rond nix af en elke week dat je bezig bent komt er voor je gevoel meer bij. Dat is slopend.
Ik ben nu 2 jr bezig met verbouwen (incl kids) en aan het afronden. En dat is ook weer erg lekker

Edit. Een beetje hetzelfde verhaal als hierboven ::)

[ Voor 5% gewijzigd door clements op 04-01-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Wel alles in eigen beheer doen, maar niet weten hoe je het planmatig moet doen? Ergens strookt dat dan niet met de besluitvorming.

Zoals Nielson al zegt: Koop ergens een 2de hands chalet/grote caravan om in te wonen op het terrein. Een hele tijd wonen in zo'n woning met een gezin doet je relatie niet veel goed. Of hij is "unbreakable" achteraf :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:02
succes met de verbouwing

ik ben zelf al 3 jaar bezig om de vliering op te ruimen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:58
Het is uiteraard een keuze die je zelf dient te maken. Wij hebben sinds kort een nieuwe woning gekocht welke wij in een zeer korte tijdspanne aan het verbouwen zijn. Normaliter hadden wij meer tijd maar de overdracht is verlaat waardoor er meer druk op kwam en de gemaakte afspraken met bedrijven niet meer gewijzigd konden worden. Gelukkig bepaal ik mijn eigen werktijden, en ben ik gedurende 3 weken vrij geweest om alles te slopen en de woning volledig opnieuw op te bouwen. Ondertussen zijn de stuckwerkzaamheden bijna klaar en kunnen wij starten met vloeren, volledige elektra opnieuw opbouwen, sanitair plaatsen, keuken wordt geplaatst etc. Voor deze periode ben ik wederom 3 weken vrij.

Dit allemaal in een tijdspanne van een kleine 2 maanden, het enige stabiele was onze andere woning. Aangezien ik werkdagen maakte van ~16h in de woning, dan is het een verademing om in een normale leefomgeving thuis te komen en niet in een bouwval te leven. Moesten wij toch in de woning dienen te wonen, dan had ik een caravan gekocht of toch elders iets gehuurd. Want je hebt echt een plek nodig om even tot rust te komen, zeker met een gezin. Ons zoontje van 3 heeft deze periode ook niet de nodige aandacht gehad en dan is een normale leefomgeving wel zo fijn. Succes met welke beslissingen jullie ook nemen, wel wil ik meegeven dat je echt rekening dient te houden met (financiële) tegenslagen. Wij hadden alles volledig in kaart, achteraf blijk je niet te kunnen rekenen op gemaakte afspraken met bedrijven waardoor je noodgedwongen extra kosten en tijd kwijt bent. Zeker met een strakke planning zoals in onze situatie.

Aanvulling:

Onze huidige woning heb ik ook van A-Z onder handen genomen, alleen duidelijk voor mijzelf besloten kamer per kamer aan te pakken. Anders heb je er geen zicht meer op en blijven er zaken zoals de kleine afwerkingen achter.

[ Voor 6% gewijzigd door Nicklazzz op 04-01-2020 20:54 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-07 20:00
Ik kan mezelf inmiddels ervaringsdeskundige noemen. Ik heb vijf jaar terug een huis gekocht uit 1902 wat "ietwat gedateerd" was. De laatste verbouwing binnenshuis was halverwege de jaren 70 gedaan. Begin jaren 90 is met een stadsvernieuwingsproject nog wel het dak vernieuwd en zijn er nieuw kozijnen in gekomen. Alles was bewoonbaar, maar naar maatstaven uit 1970. Geen cv, gashaard, eenvoudige keuken, badkamer geknutseld in wat ooit de bedstee onder de trap was. Geisers voor warm water. Nauwelijks isolatie. Eenvoudige houten wandjes op de verdieping. Eenvoudige zolderraampjes op de slaapkamers. Bruine tegelvloer in de woonkamer.

Een week na de sleuteloverdracht woonde ik er. In die week heb ik beneden de authentieke nicotinekleur verdreven met 3 lagen witte latex en boven even snel laminaat gelegd. Mijn spaargeld was opgegaan aan de kosten koper.

In het eerste jaar heb ik plannen gemaakt, uitgedacht, informatie gezocht, raad en advies gevraagd. De enige klus die ik in dat jaar heb uitgevoerd, was de vloer isoleren met 16cm glaswol, toen dat spul in de aanbieding was. Voor de rest vooral zuinig geleefd en geld gespaard in dat jaar.

Planning is heel belangrijk. Je wilt niet op hetzelfde muurtje drie keer de boel weer openhalen en dichtmaken omdat er voor de volgende fase van de verbouwing toch weer leiding doorheen moeten die je was vergeten of waar je eerder nog niet aan gedacht had.

Mijn tips:
- werk van boven naar beneden. En dan op elke etage van de ruimte die het verst van de meterkast en stijgleiding van water en riool verwijderd is naar de ruimte het dichtst bij de meterkast en leidingen.
- Doe bij voorkeur per etage van alle kamers eerste de ruwbouw. Mocht je dan toch nog een keer een vergeten leiding moeten wegwerken, dan is dat minder erg dan wanneer de muur al gestuct is. Als de ruwbouw op de hele etage klaar is, laat dan een stukadoor komen om die etage te stucen. Hou er daarbij rekening mee dat de hele etage leeg moet zijn, ook de meubels eruit voor ca 2 weken. Breng je gezin eventueel elders onder in deze periode (familie, vakantiehuisje op nabijgelegen park). Nadat de stukadoor klaar is en de muren moeten drogen, kun je meteen gebruik maken van de gelegenheid dat de etage leeg is, om de vloer(afwerking) te leggen. Vervolgens kun je de ruimtes op de betreffende etage één voor één verder afwerken.
- Zorg altijd dat je beschikt over de volgende redelijk stofvrije voorzieningen: toilet, douche, kookgelegenheid, plek om te ontspannen als je even niet aan het klussen bent en voor je gezinsleden, slaapruimte. Als je (opgroeiende) kinderen hebt, denk dan ook aan ieders privacy en aan hun behoefte voor een eigen plekje. Deze plekken hoeven niet perse volledig afgewerkte kamers te zijn. Ook een kamer met kale gipsplaten waar op dat moment niet meer geklust wordt, kan schoon en stofvrij zijn.
- Ruim op, werk netjes en spaar geen afval/puin op. Sluit een klusweekend af met het bezemschoon opruimen van de klus ruimte. Het volgende weekend weer moeten 'beginnen' in een ruimte waar het nog een grote puinhoop is, werkt niet bepaald motiverend. Deponeer bouwafval direct in een gehuurde container of breng het zo snel mogelijk naar het scheidingsstation. In dat laatste geval: hou je afvalsoorten al direct gescheiden. Gips wandje of plafond slopen? Trek eerst de platen er af, leg dat op een stapel en sloop vervolgens het houten raamwerk en leg het hout op een aparte stapel. Scheelt veel werk.
- voor mij persoonlijk werkt het prettig om telkens kleine klusjes in te plannen. Ik neem mezelf dus niet voor om 'voor de zomer de slaapkamers af te maken', maar om 'komend weekend het plafond in slaapkamer 1 te isoleren + gipsen' en 'het weekend erna doe ik de muren in diezelfde slaapkamer'. Ik maak er kleine deelprojecten van die realistisch zijn om in één of twee weekende uit te voeren.

Als je verwacht om maanden, of zelfs jarenlang 'te klussen', hou dan ook je sociale leven in de gaten. Als je vrijwel alle sociale activiteiten met vrienden en familie aan je voorbij laat gaan, dan gaat dat ten koste van je eigen welzijn. Maar ook gaan de onderlinge relaties er op achteruit als je 'altijd maar aan het klussen bent' en nooit tijd neemt voor een avondje uit of verjaardagbezoek. Gebruik grote mijlpalen om zelf eens een feestje te geven. Bijvoorbeeld wanneer je de bovenverdieping hebt afgerond. Of wanneer de nieuwe aanbouw is geplaatst. Dan krijgen vrienden en familie ook een beetje beeld bij de voortgang en daardoor ontstaat er ook meer begrip wanneer je wel een keertje afzegt. Let er dan wel op dat alles opgeruimd en veilig is. Zeker wanneer je bezoekers kinderen meenemen. Nergens schroeven en spijkers die uitsteken, gereedschap opgeruimd, nergens puin en scherven op je perceel.

Laat but not least: begin er alleen aan wanneer je partner er volledig achter staat én ook bereid is om de handen uit de mouwen te steken. Je partner hoeft niet te kunnen klussen, maar jij gaat je er waarschijnlijk enorm aan ergeren wanneer je partner niet een handje helpt met sjouwen van materiaal, afvoeren van puin etc. En omgekeerd gaat een partner die er niet 100% achter staat zich er aan ergeren dat jij vanwege het klussen nauwelijks nog tijd en aandacht hebt voor de gewone huishoudelijke taken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
Wie is "we"? Ook kinderen?

En heb je een plan wat je wilt aanpakken? Welke ruimtes, wat zijn jullie wensen? Wat voor budget heb je ervoor? Heb je misschien een funda-linkje, als je dat aandurft (de "members only" tag gebruiken, dan indexeert google etc. het niet)? Of een paar foto's voor een beeld waar we het over hebben en waar je over denkt of wat je uiteindelijk belangrijk vindt, even afgezien van volgorde van aanpak?

Dit is het soort project waarop regelmatig relaties stuklopen, dus denk samen goed na waar je aan begint.

De eerste tip van Nielson is een goede. Als aannemers al meteen beginnen over "platgooien en opnieuw beginnen", dan zal het zelfs als je besluit dat niet te doen wel om meer gaan dan een behangetje en een likje verf. Als je een huis van deze leeftijd geheel moet/wilt moderniseren dan zit je al snel in de 6 cijfers - ik ken iemand die bezig is met alleen maar een uitbouw aan een bestaand huis van vergelijkbare leeftijd, en dat bleef al maar net buiten de 6-cijferige bedragen. Als je alles nog moet isoleren (dak, muren, vloeren), vloeren vervangen, vloerverwarming aanleggen (?), evt. met voorzetwanden, dan is dat al snel een behoorlijke klus.

Je wilt als we het over zoiets hebben daar dan niet moeten wonen terwijl je bezig bent. Het kan misschien domweg niet eens. Al investeer je dan 10k in iets redelijks om tijdelijk in te wonen, dat gaat het geld waarschijnlijk wel waard zijn. Het alternatief is alles in veel minder tijd door een aannemer laten doen, maar dan ga je die 10k ook wel nodig hebben alleen al aan marge van die aannemer (want als ik het zo hoor zal het wel om het nodige werk gaan).

Of hier checklists voor zijn weet ik zo niet. Er zijn op dit forum zeker topics waar je inspiratie kunt opdoen hoe anderen hun huis renoveren.

Het hangt ook van de huidige toestand af, bv. of er al eerder degelijke renovaties zijn gedaan. Kun je kortom iets meer vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Bedankt voor de reacties.

Zoals ik aangaf zijn we aan het verkennen hoe we het proces kunnen vormgeven. Dat houdt ook in dat we kijken naar de mogelijke problemen die er kunnen ontstaan. Natuurlijk realiseren we ons dat het erg lastig kan worden, vandaar dat we zoeken naar mogelijkheden om het zodanig aan te pakken dat we problemen kunnen voorkomen of beperken. Wij zijn opzoek naar constructieve bijdrages die ons in dit proces helpen.

Het gaat om verbouw/nieuwbouw. Een deel zal werkelijk vervangen moeten worden, een ander deel hopelijk opgeknapt. doel:
- meer leefruimte
- moderne isolatie (vloer, muur, dak)

We hebben het dan over vervangen, niet alleen maar een nieuwe badkamer of slaapkamer bouwen.

Ik zal een foto van de beganegrond toevoegen. De 1e verdieping is direct de zolder, daar kun je met 1,80 m net staan, het is niet als leefruimte te zien, dat moet het wel worden.

Het kader is dat we blijven wonen op de locatie, in onze eigen woning, of deels in onze eigen woning, wellicht met een woonunit erbij als dat nodig zou blijken. Dat zijn dus zaken die we moeten onderzoeken. En dat wij beide werken (kinderen hebben) en het kluswerk dus op de vrije dagen zal plaats vinden.

Alles hangt samen met de keuzes voor de verbouwing: Hoe klein delen we de verbouwingen op? welke stukken eerst, kan dat wel?, hoe zorg je dat het uiteindelijk wel een geheel wordt, enzvoort.

Een aantal uitgebreide reacties bevestigen ons dat het inderdaad een lang en moeizaam proces zal zijn of kan worden. Maar met welke personen/ experts hebben jullie gesproken? Waar hebben jullie je informatie vandaan gehaald? Hoe hebben jullie je keuzes gemaakt? Welke dingen zou je nu anders doen? enzvoort.

https://ibb.co/5cjSxdJ

[ Voor 8% gewijzigd door paper towel op 05-01-2020 07:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
Het aller, maar dan ook allerbelangrijkste is de wederzijdse verwachtingen met je vrouw.

Spreek dit tot in detail uit. Zeker mbt tijdsplanning en wanneer er tijd over is voor qualitytime.
Vele relaties zijn kapot gegaan omdat stellen vol enthousiasme beginnen en dat de vrouw het na een half jaar wel gehad heeft en haar man terug wil.

Achteraf komt het dan tot ruzies omdat je elkaar niet goed begrepen hebt.
Dus blijf ten alle tijden communiceren!

[ Voor 14% gewijzigd door barry86 op 05-01-2020 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Gebaseerd op de situatie zou ik zeggen, in volgorde van voorkeur, a) er van af te zien als dat nog kan, b) te sparen tot je het werk grotendeels kunt laten doen of c) wat Ivow85 zegt.

Experts die advies kunnen geven zijn o.a. een architect, als je zelf nog niet goed weet wat het moet worden, of een bouwkundig ingenieursbureau, als je wel weet wat je wilt maar constructieberekeningen en -tekeningen nodig hebt voor constructieve wijzigingen, daarna een aannemer voor het werkelijk (laten) uitvoeren van het werk. Zonder aannemer moet je alles zelf coördineren of uitvoeren, dan zie Ivow85's post of andere verbouwingstopics op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-07 23:05
Ik herken jullie verhaal wel een beetje. Ook hier een (klus)huis en een gezin (1 kind). Ons huis is deels gedateerd maar vooral omdat het een andere functie heeft gehad (horecapand) willen we het grootschalig verbouwen. Huis is daarnaast oud (1870) en deels gemoderniseerd (jaren 80/90) maar vooral ook onhandig ingedeeld.

Wij hebben in een uitgebreid traject met een architect een plan gemaakt om onze wensen vorm te geven, de verbouwing in (schets)tekeningen uit te werken, vergunningen te organiseren enz. Vervolgens willen we dit deels samen met een aannemer gaan uitvoeren. Belangrijk is hierbij vooral ook vertrouwen in een aannemer. Het is nogal een complexe verbouwing...

Voor ons was het wel meteen duidelijk dat we het willen aanpakken vanuit een woonunit met voldoende ruimte. Deze kan vrij eenvoudig op ons perceel geplaatst worden en is wat dat betreft dan ook gewoon een prima bewoonbaar geheel. Daarnaast is er het voordeel dat we bij de bouw wonen en we 's avonds nog met zijn tweeën wat kunnen doen. De kosten van een dergelijke unit zijn weliswaar hoog, maar ze behouden redelijk goed waarde op dit moment. Het blijven wonen in de woning was trouwens ook nagenoeg onmogelijk omdat er deels nieuwe verdiepingsvloeren gemaakt moeten worden en we een aantal ruimtes omgooien qua ligging (woonkamer naar verdieping enz).

Om te voorkomen dat het een 10 jaren project wordt hebben we ook besloten om het samen met een aannemer te gaan oppakken. Sloop, vloer werk binnen, rioolwerk, voorbereidende werkzaamheden zoveel mogelijk in eigen beheer (maar in overleg met de aannemer - dus rekening houden met uren voor hem). :X

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ivow85
Nog een belangrijke toevoeging:

Reken niet op significante hulp van vrienden of familie. In iedere vriendenkring of familie zijn er wel een paar mensen behulpzaam om een weekendje mee te helpen nadat je de sleutel van een nieuwe woning in ontvangst hebt genomen, maar op veel meer dan een weekendje hulp per jaar moet je toch echt niet rekenen.

Bewaar je hulpverzoeken aan vrienden en familie dan ook voor de klussen waarbij je echt extra handjes nodig hebt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
van Fuel-80
Wij hebben in een uitgebreid traject met een architect een plan gemaakt om onze wensen vorm te geven, de verbouwing in (schets)tekeningen uit te werken, vergunningen te organiseren enz. Vervolgens willen we dit deels samen met een aannemer gaan uitvoeren. Belangrijk is hierbij vooral ook vertrouwen in een aannemer. Het is nogal een complexe verbouwing...
Wij komen er maar niet uit. Waar begint het proces überhaupt? We hebben deze middag besloten een verkennend gesprek met de tekenaar aan te vragen. Puur om te achterhalen welke rol hij kan spelen. Wij vragen ons af of hij alleen tekent of dat hij ook meer kan en doet. Bijvoorbeeld qua planning, houdt hij rekening met bouwen in fases, etc. We moeten ergens beginnen dus we gaan dit gesprek aan.

Er zijn een aantal mensen die gereageerd hebben en zelf ook een verbouwing achter de rug hebben. Hoeveel aannemers hebben jullie geraadpleegd alvorens te kiezen? En zijn jullie ook bij meerdere tekenaars langs gegaan? Ik voel me wat bezwaard om dit te doen ondanks dat ik overal lees dat je dat wel moet doen.

Natuurlijk wil je proeven of iemand betrouwbaar is, en zeker competent. Dat is spannend, want dat moet dan in zo'n klein gesprekje al.

aanvullend: als je op een redelijk prettige wijze kunt wonen (stacaravan of woonunit in de tuin zoals bij ons zou kunnen), dan is het bouwproces van wellicht drie jaar gewoon vol te houden. Een tweede voorwaarde lijkt mij dat je het klussen ook leuk of redelijkerwijs leuk moet vinden. Een zekere instelling of mentaliteit, een persoonlijkheid, voor zo'n traject zou zeker bijdragen lijkt mij. Daar kijken we ook naar.

[ Voor 13% gewijzigd door paper towel op 05-01-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Ik heb met een gezin van 2 kinderen compleet gerenoveerd onder eigen uitvoering. Tips over aannemer kan ik niet geven.

Om het overzicht niet te verliezen heb ik niet alle ruimtes in 1x aangepakt.
Kost misschien op sommigr vlakken iets meer geld, maar daardoor kun je wel fases afronden en dat behoud je de enthousiasme.

Wat mij enorm tegen viel aan de verbouwing was de mentale stress. We hadden avonden qualitytime ingepland. Ik wad fysiek dan wel aanwezig maar mijn hoofd ging gewoon door.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 10:34
paper towel schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:03:
[...]

aanvullend: als je op een redelijk prettige wijze kunt wonen (stacaravan of woonunit in de tuin zoals bij ons zou kunnen), dan is het bouwproces van wellicht drie jaar gewoon vol te houden. Een tweede voorwaarde lijkt mij dat je het klussen ook leuk of redelijkerwijs leuk moet vinden. Een zekere instelling of mentaliteit, een persoonlijkheid, voor zo'n traject zou zeker bijdragen lijkt mij. Daar kijken we ook naar.
Dit geloof je zelf echt? En wat vind je gezin daar van? 3 jaar naast je eigen verbouwing leven... je moet er maar zin in hebben. wellicht kan je prima in een woonunit leven maar 3 jaar verbouwen lijkt me killing voor ongeveer alles wat niet met je verbouwing te maken heeft..

Ben geen ervaringsdeskundige maar ik zou er zelf alleen never nooit aan beginnen. Ken genoeg horrorverhalen.

Wij gaan zelf net een verbouwing in, zeker niet van zelfde grootte (aanbouw, vloeren, keuken/badkamer etc) maar toch ook niet een werk van 1 a 2 weken. Wij hebben lang gespeurd naar een goede aannemer en hebben een bouwkundig aankoopmakelaar die ons in het traject begeleidt. Kost wat, maar ik ga zoiets niet samen met mijn vriendin doen (geen professionals en geen zeeën van tijd).

Als ik je dan toch een advies zou mogen geven, investeer in een degelijke architect en bouwkundig adviseur (voor een dergelijke verbouwing max 10k) of spaar tot dat je een aannemer kunt betalen. De tijd die jij zelf investeert in het klussen kan je beter benutten aan je sociale leven of geld te verdienen voor bovenstaande..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
barry86 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 08:22:
Het aller, maar dan ook allerbelangrijkste is de wederzijdse verwachtingen met je vrouw.

Spreek dit tot in detail uit. Zeker mbt tijdsplanning en wanneer er tijd over is voor qualitytime.
Vele relaties zijn kapot gegaan omdat stellen vol enthousiasme beginnen en dat de vrouw het na een half jaar wel gehad heeft en haar man terug wil.

Achteraf komt het dan tot ruzies omdat je elkaar niet goed begrepen hebt.
Dus blijf ten alle tijden communiceren!
Uit de post van @Ivow85 zag ik tijdens het scrollend het woord "scheidingsstation". Ik dacht dat het even over iets anders ging.

Tenzij je eerder in je leven in zo'n verbouwing gewoond hebt is het overigens lastig voor te stellen van te voren. Ik zie in mijn omgeving dat sommige stellen er totaal geen probleem mee lijken te hebben, maar ook stellen waarbij eentje er echt de pest in heeft. En dan duurt het dus alleen nog maar langer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Het scheidingsstation waar ik het over had ging inderdaad niet over de relatie. Maar over een taak die eventueel opgepakt kan worden door een welwillende maar minder handige partner.

Ik kan ook aanraden om vooral veel 'Help mijn man is Klusser' te kijken. Steevast gaan bij de verbouwers aldaar dezelfde dingen mis. Leer die punten herkennen en trek er zelf lering uit.

Zelf ga ik nu overigens het vierde verbouwingsjaar in. De eerste twee jaar is boven alles eruit geweest. Alleen de vloerbalken, zijgevel en het dak zijn niet vernieuwd. De hele indeling is gewijzigd en er is boven nu ook een badkamer. Pas nadat die in gebruik genomen is, is de badkamer beneden komen te vervallen (daar staat nu de trap). Het derde jaar heb ik gewijd aan afwerking, afwerking en afwerking. En een nieuwe trap laten plaatsen. Ik moet nu op de verdieping alleen nog kozijnen en deuren schilderen en op één kamer de plinten monteren en schilderen. De deuren en kozijnen zijn bewust tot het laatste bewaard: dan is het niet zo erg als je er tijdens het klussen tegenaan stoot met gereedschap of materiaal.

Voor de benedenverdieping voorzie ik opnieuw minstens 3 jaar kluswerk, deze zomer te beginnen.

Zaken die ik zelf heb uitbesteed:
- Monteren nieuwe dakramen
- installatie van zonnepanelen en warmtepomp
- stucwerk
- trap plaatsen

De oude woonkamer en keuken zijn nog intact. De hele verbouwing hadden we een goed bruikbare badkamer. Slechts één weekend stond ons bed in het stof (sloop oude tussenwand tussen de voor en achter slaapkamers en opbouw nieuwe wand). En ivm stucwerk hebben we twee weken in een kleine caravan geslapen. Dat leek ons comfortabeler dan slapen in de woonkamer.

Maar wij hebben geen kinderen, dus telkens maar één stofvrij en redelijk schoon kamertje nodig om te slapen. Met kinderen heb je alweer een extra kamer(tje) nodig. Of meerdere, wanneer de kinderen ouder worden en meer behoefte krijgen aan privacy.

Het hebben van een schone en stofvrije badkamer met warm water, een keuken en toilet is wat mij betreft prioriteit één bij zo'n project. Zijn die aanwezig, dan is denk ik dat je bij de aanwezigheid van kinderen je focus volledig moet leggen op het compleet bouwen en afwerken van de kinderkamer(s), zodat de kinderen iets minder door de verbouwing heen gesleept worden omdat ze al vrij snel kunnen beschikken over hun definitieve eigen kamer.

[ Voor 10% gewijzigd door Ivow85 op 05-01-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
wellicht is het mogelijk een woonunit of stacaravan te koppelen aan het voorste deel van de woning. Dan houd je de woonkamer en de keuken met de zolderkamer intact. En daar komt dus nog een unit bij.

Punt is dat de verbouwing lastig in fases te doen is naar mijn idee, maar dat willen we dus nog verder uitzoeken.

Een andere mogelijkheid is dat we eerste de voorkant van de woning oppakken door deze te renoveren. Een nieuwe buitenmuur, nieuwe vloer en nieuw dak. Dat zijn klussen waarbij je enkele keren een paar weken hooguit niet gebruik kunt maken van die ruimte. Als deze klus klaar is dan heb je een bovenverdieping die twee keer zo groot is, dan kun je daarna de achterkant plat gooien.

We vonden het wel een goed idee om de verbouwingsprogramma's te gaan kijken, zal vast ons beeld verruimen. Ondertussen hopen we ook op wat positieve input en ervaring. We weten wel dat het lastig en ingrijpend is en juist daarom zoeken we naar een manier om dit te ondervangen.

We gaan ook bellen met een bouwkundige, vragen wat zij voor rol kunnen spelen. Eerst maar is verder informeren, dat helpt ons ook wel stappen vooruit.

wederom erg bedankt voor de tijd die jullie nemen om te reageren! Ik kan niet op iedereen afzonderlijk reageren maar sommige hebben zeer uitgebreid geschreven en ik lees alles. Bedankt.

Zijn er nog aanvullingen dan hoor ik het graag. Ook interesante websites. Die kan ik praktisch niet vinden. Je zou denken dat er meerdere websites moeten zijn voor mensen die zelf huizen verbouwen. Nou het valt me tegen.

[ Voor 10% gewijzigd door paper towel op 05-01-2020 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-07 15:36
De belangrijkste tip die ik kan geven: Lees je GOED in. Zeker ook als je dingen door een 'professional' laat doen. Je moet overal zelf meer verstand van hebben dan de persoon die het werk gaat uitvoeren!

Of het nou installatiewerk, vloeren, isolatie, constructie, tegelwerk of wat dan ook is.

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
Enkele van de meer uitgebreide topics met ervaringen van anderen op dit forum, ter inspiratie:

Totaalrenovatie van een winkelpand/woonhuis uit 1925

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2 (nieuwbouw)

Modernisering vrijstaande jaren 30 woning

Verbouwing jaren 80 woning met originele details

Jellabie's crib!

Jellabie's crib 2.0

Renovatie gevalletje

Verbouwing vrijst '60 woning + elektrificeren

Showcase renovatie van jaren 60 huis (pic alert) <- topic van barry86 die hierboven ook postte, dit topic vind ik wel een heel mooi voorbeeld van hoe het kan als je zelf erg handig bent (ik doe het hem niet na), en geeft een idee van hoeveel stappen en hoeveel rotzooi je tegen aan zit te kijken voor het iets moois wordt. En zoals je ziet doet hij het niet alleen.

Volledige renovatie naar (bijna) NOM

[ Voor 22% gewijzigd door Wilke op 05-01-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
En voor de uitvoering van specifieke klussen is YouTube je leerschool.

Concrete adviezen over bijvoorbeeld de volgorde van planning, mogelijkheden voor de inrichting etc geven is in dit stadium vrij lastig aan de hand van alleen een plattegrondje.

Zorg dat jullie een goed beeld krijgen van het door jullie gewenste eindresultaat. Hou daarbij rekening met draagmuren en ramen en deuren. Ga vanuit dat gewenste eindresultaat alle stappen terug denken die nodig zijn om dat te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb je een garage, of wil je die een?

Want dat kan een mooi startpunt zijn, dan bouw je eerst een garage met keuken & badkamer en heb je meteen je uitvalsbasis. Ook kun je dan een beetje oefenen met klussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Pas op met de rtl eigen huis en tuin programmas. Dit soort programmas laten het klussen altijd wel makkelijk lijken. Waardoor er weer programmas ontstaan als Help mijn man is klusser ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

paper towel schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:15:
wellicht is het mogelijk een woonunit of stacaravan te koppelen aan het voorste deel van de woning. Dan houd je de woonkamer en de keuken met de zolderkamer intact. En daar komt dus nog een unit bij.
Kan je ons niet meer inzicht in de woning geven ? plattegrond en foto's helpen al.

En je plan(en) al dan niet aan de hand van dit topic, je hoeft niet op iedereen te reageren ... We kunnen je lastig helpen met vage praatjes pot immers elke ervaring/huis is anders dan die van jou. (ook de persoonlijke situatie)

Meest belangrijke is, persoonlijke drive .. backup scenario's (wegvallen partner bv "wat als") .. en budget.

Het beste advies in mijn optiek is werk gefaseerd, beter 1 kamer af dan 20 in "wording" .. het eerste jaar je grootste slag slaan is ook zeer nuttig. Het gewone leven (werk/prive sfeer) breekt echt op. avondje geen zin resulteert in maanden laten liggen en hierdoor komt "help mijn man...is een klusser" geneuzel.
Ook omdat veel dingen door het hele huis lopen kan je alles niet in 1x aanpakken.
badkamer/slaapkamer en woonkamer zijn toch zeer belangrijk .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:39

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Wilke schreef op zondag 5 januari 2020 @ 21:04:
Enkele van de meer uitgebreide topics met ervaringen van anderen op dit forum, ter inspiratie:

Jellabie's crib!

Jellabie's crib 2.0
Met 1 groot verschil met mijn beide verbouwingen, ik heb er nooit gewoond. Was ik het moe of zag ik het even niet meer zitten (en geloof mij, die momenten ga je zeker en vast krijgen) laat ik alles vallen en ging ik naar huis.

Als ik vrijgezel zou zijn zou ik zo een verbouwing wel aandurven en zelf in de garage wonen. Nu met vriendin en kids denk ik daar zelfs niet aan.

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heel eerlijk, met de vragen die je stelt en de positie die je inneemt, zou ik er als ik jou was niet aan beginnen...

Zelfs als je alles uit handen geeft, zul je toch moeten aangeven wat er moet gaan gebeuren. Doe je dit niet, maakt de aannemer er gegarandeerd een bende van.

Voordat je aan de slag gaat:
- wat is de huidige situatie (geef eens een situatieschets en foto's)
- wat is je uiteindelijke doelstelling? Hoe moet het eruit komen te zien
- wat is je budget/planning?

Hou er vooral rekening mee dat sommige grote zaken niet of lastiger lukken als je al in het huis woont of het in de verkeerde volgorde doet. Dit geldt vooral voor vloeren en/of eventuele vloerverwarming en installatiewerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paper towel
We gaan er wel aan beginnen, en we gaan dit goed wegzetten om scenario's als 'help mijn man is klusser' te voorkomen. Vanavond zal ik wat aanvullende foto's delen. Maar niet heel Nederland hoeft te zien waar en hoe wij wonen... ik las al iets daarover in het begin. Uiteindelijk heb je twee uiterste van aanpakken: uitbesteden/ zelf doen. Ergens op die lijn komen we uit en op die lijn schipper je wat heen en weer.

tot vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
barry86 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 06:45:
Pas op met de rtl eigen huis en tuin programmas. Dit soort programmas laten het klussen altijd wel makkelijk lijken. Waardoor er weer programmas ontstaan als Help mijn man is klusser ;)
Eigen huis en tuin en dergelijke programma's doen alleen hier en daar wat kosmetisch kluswerk. Das leuk, maar in geval van een complete renovatie gaat daar heel wat werk aan vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

paper towel schreef op maandag 6 januari 2020 @ 08:43:
We gaan er wel aan beginnen, en we gaan dit goed wegzetten om scenario's als 'help mijn man is klusser' te voorkomen. Vanavond zal ik wat aanvullende foto's delen. Maar niet heel Nederland hoeft te zien waar en hoe wij wonen... ik las al iets daarover in het begin. Uiteindelijk heb je twee uiterste van aanpakken: uitbesteden/ zelf doen. Ergens op die lijn komen we uit en op die lijn schipper je wat heen en weer.

tot vanavond.
tussen members only tags (zie ubb-codes bij het plaatsen van een reactie) moet je ingelogd zijn als tweaker .. beperk je heel de wereld tot tweakers.. (de geintresseerd zijn) ..

Advies is ook bv te delen via een medium waarbij jij ze ook weer weg kan halen oid ..
en voor ons is echt niet relevant, woonplaats .. plattegrond en impressie foto's tja .. deel met je verstand he ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Wij hebben een paar jaar geleden een vrijstaand huis uit 1953 gekocht, laatste serieuze werkzaamheden waren omstreeks ~1980 verricht dus er was behoorlijk wat te doen.
- bovenverdieping was totaal onlogisch ingedeeld
- geen badkamer (losse cabine op een van de slaapkamers)
- niets geïsoleerd
- onlogische indeling woonkamer
- keuken die het nog prima deed zolang je je niet stoort aan ducttape
- veel schrootjes/behang (kortom, uber-oubollig)

We hebben de woning in twee delen compleet verbouwd, alleen het toilet moet nog een keer (is nog in prima staat maar een beetje gedateerd)
Beide keren konden we in principe thuis blijven wonen met de nodige kampeertechnieken (eerste keer hadden we maar 1 kind met de 2e onderweg, tweede keer dus 2 kinderen) maar we hebben er bewust voor gekozen om tijdens beide verbouwingen naar mijn schoonvader te verkassen (schoonmoeder is al een paar jaar geleden overleden). Schoonvader heeft meer dan genoeg ruimte, is een prima vent en vind het leven in de brouwerij met de kinderen hartstikke leuk.
Vooral de tweede verbouwing hadden we aardig wat vertragingen en hebben we uiteindelijk bijna 3 maanden bij hem gezeten. Ondanks dat we goed met elkaar overweg kunnen waren die 3 maanden echt te lang. Op een gegeven moment wilden wij weer een eigen huis en hij wilde weer graag zijn eigen leventje terug.

Ik heb veel zelf gedaan en was dus bijna elke avond & weekend aan het klussen. Niet alleen heeft dit een impact op je eigen gezondheid (naast een full time baan) maar ook hakt het behoorlijk in op je gezinsleven.
Ik ben achteraf heel blij dat we toen niet in de zooi hebben gezeten en dat ik na een avond klussen gewoon naar een schoon huis/douche/bed kon en mijn gezin redelijk normaal konden doorgaan met hun leventje.

Kortom: ga met een gezin niet in de zooi zitten en bereid je voor op een slopende tijd die niet alleen je gezondheid onder druk zet maar ook je sociale leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:34
Belangrijke vraag, hebben jullie kinderen die ook in de zooi gaan wonen? Zo ja, maak eerst de kinderkamers af, nog voordat je gaat verhuizen. Die moeten in zo'n verbouwing echt een ruimte voor zichzelf hebben die niet smerig is.

Heb het ook gedaan, en gelukkig hadden wij in ons jaren 30 huis een kantoor welke bijna even groot was als onze woonkamer in onze flat.
Hier een simpel parketje in gelegd, de boel gewit, tv aansluiting gemaakt et voila, een woonkamer voor een half jaar.
Keuken was nog werkbaar, dus die alleen gewit. Verder hoefden we alleen te strippen, niet echt sloopwerk.
Daarna de daadwerkelijke woonkamer aangepakt. en na een hlaf jaar was die af en daar in gaan wonen.

Zorg ervoor dat je het per ruimte aanpakt, als mogelijk. En meest belangrijke (als je niet in een container wilt gaan wonen tijdens het klussen) zorg ervoor dat er minimaal 1 ruimte is die geen troep is /schoon is / geen troep staat opgeslagen, etc welke als huiskamer kan dienen, en waar je alles even los kan laten, zonder je meteen te storen aan dozen/stof etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-07 16:59
Hier nog een ervaringsdeskundige. Een jaren 50 huis die we helemaal onder handen hebben genomen. Alleen de binnenmuren (gedeeltelijk) en de verdiepinsvloeren zijn gebleven. De rest is alles nieuw, incl dak (asbest verwjderen) muur/vloer isolatie / buitenbladen / kozijnen / leidingwerk etc. Ook gewoon in huis blijven wonen.

Onze volgorde: Garage bouwen - Dak / Buitenblad - tuin - zolder - slaapkamer 2 om 2 - gang / hal / trap - woonkamer / keuken - badkamer (beneden)

Mijn tips:
- werk van buiten naar binnen - van boven naar beneden.
- verbouw in delen. Als er een deel klaar is neem even een aantal maanden pauze. Wij hebben (met pauzes) 7 jaar over onze verbouwing gedaan) Periodes van aan aantal maanden volle bak aan de slag en rust. Dan blijft je sociale leven ook enigszins op peil
- maak je niet te druk over (als ze er zijn) over kleine kinderen. Ontbijten in een tent in de tuin, of met een traptractor door de grote zandbak in de woonkamer vinden ze fantastisch en ze passen zich vrij makkelijk aan
- schijf vooraf uit wat je allemaal wil aanpakken.Voor zover mogelijk in detail. Dan kun je met overige planning / werkzaamheden daar ook rekening mee houden. Vanuit daar kun je het in delen "verdelen"
- ga eens met een tekenaar om tafel, maar ook eens met een aannemer. Ik heb heel veel zelf gedaan, ook het e.e.a laten doen. Aannemers zijn soms wat praktischer ingesteld om zaken op te lossen.
- veel kijken, praten, lezen, informatie inwinnen
- opruimen. Ga niet 3 keer per 3 week naar de stort maar zet een grote container voor de deur. Kost ietsjes meer maar bespaard veel tijd
- je kan mogelijk veel zelf, maar sommige dingen kan een vakman sneller / mooier. Sommige zaken - hoe lastig ook - zijn niet onverstandig om uit te besteden als je daar zelf van minder handig in bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naiki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-05-2024
Ik ga even dit topic volgen aangezien ik nu ook in het traject zit voor verbouwen. Helaas door mijn eigen fout moet ik nu dingen wat sneller gaan doen voor de hypotheek omdat er niet veel tijd meer voor is.
Gelukkig heb ik wel al ideeën al uitgewerkt in hoofdlijnen waardoor ik nu alle materialen moet gaan door berekenen.

Wat mijn fout nu voornamelijk was/is is dat ik te weinig aannemers heb gezien in november/december en waar een aantal al gauw zeiden het niet te kunnen doen in verband met hoge werkdruk. Tevens kunnen offertes lang op zich laten wachten. Van 1 moet er ik na anderhalve maand nog steeds 1 krijgen, en de andere aannemer deed er ook een maand over. (Dit gaf hij wel aan dat het minimaal 3 weken kon duren voor een offerte). Zorg dus dat je op tijd begint met aannemers voor offertes indien je verbouwing mee financieerd.
Maar uiteraard is uitwerken wat je precies wilt gaan doen. https://www.draw.io/ is een mooie online tool om je plattegrond alvast te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
wauw! okay veel reacties en veel om te gaan lezen. Ik merk wel veel betrokkenheid op het forum. Ondertussen werkken we ook nog dus geef ons even de tijd ;-)

bij deze een paar foto's van de ligging. Voor diegene die het leuk vinden creatief na te denken hoe je een verbouwing in fases kunt realiseren. zij zijn van harte welkom om gedachten te delen.

morgen hebben we een afsrpaak met een tekenaar, dat zal ongetwijfeld ook leerzaam worden.

tot snel

https://ibb.co/BPpQDNd

https://ibb.co/tYBkvzr

[ Voor 5% gewijzigd door paper towel op 07-01-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-07 13:38
Disclaimer, ik heb zelf geen ervaring, maar vrienden van mij hebben het wel gedaan, wij hebben het overwogen, maar vanwege baby opkomst niet gedaan en een ander huis gekocht.

De vrienden hebben het als volgt aangepakt:
Beneden gaan wonen, bovenverdieping helemaal kaal geslagen, dus ook alle muren er uit, en weer opnieuw opgebouwd.
Vervolgens boven gaan wonen en de eerste helft van de beneden verdieping gedaan.
Daarna de tweede helft.

Verschillen met jullie. Zij hadden nog geen kinderen toen ze begonnen.
Verder hadden ze als voordeel dat er beneden een badkamer was, en zij hem boven wilden. Zo konden ze dus de badkamer blijven gebruiken totdat de nieuwe gereed was. Met de keuken net zo, de nieuwe keuken kwam in de eerste helft van de beneden verdieping, en de oude zat in de 2e helft. of te wel, ze hoefden de oude keuken en badkamer pas af te breken toen er al nieuwe waren, waardoor de ongemakken redelijk beperkt bleven.
Als je die mogelijkheid niet hebt, moet je rekening houden met het feit dat je een periode zonder badkamer of keuken moet overbruggen (keuken zou nog wel lukken, maar badkamer lijkt mij heel vervelend, helemaal met kinderen)

Ik denk dat ze in totaal een jaar of 4 bezig zijn geweest, inc vertraging door komst eerste kind.

Verder denk ik dat het een karakter kwestie is. De vriend in kwestie kan niet stil zitten, dus als hij uit zijn werk komt, wil hij wat te doen hebben. (nu het huis af is, gaat hij weer verder met zijn klassieke auto). Maar zelfs zij hebben wel perioden gekend dat ze zichzelf moesten dwingen om door te gaan, en zijn blij dat het nu af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:28

Wuursj

want worst is al bezet

Hier een soortgelijk plan met een 1912 huisje. Idee is om altijd een deel van het huis verbouw-vrij te houden.

Waarschijnlijk heb je doordat het nog niet gedaan is, er geen drol aan maar dit is het plan:

1. Voorjaar 2020 - najaar 2020 Eerst een opbouw op het huis te (laten) plaatsen waarbij alles buitenom gebeurt en zo laat mogelijk pas een doorbraak (trapgat) komt. Hier komt ook een kleine badkamer in. Met wc (die eigenlijk niet nodig is maar dit logistiek wel mogelijk maakt) en de nieuwe slaapkamers in gebruik nemen als ze echt helemaal af zijn. 1e verdieping komt dan leeg. Relatief gemakkelijkste deel (casco door aannemer, afwerking zelf met ruimte tijd), minste impact op ons leven.

2. Vroege voorjaar 2021 Gaan wonen in de bovenste twee verdiepingen door woongedeelte tijdelijk te verplaatsen naar 1e verdieping. Met tijdelijk keukenblokje (stukje verplaatste oude keuken) en gaan slapen in die nieuwe dakopbouw (slaapkamers en badkamertje).

3. Voorjaar 2021 beginnen aan de begane grond. De meest ingrijpende klus. Dat wordt vrij heftig omdat een aanbouw (met oude badkamer) tegen de vlakte gaat, de hele achtergevel, stukje draagmuur en balken vloer er beide uit gaan. Die hele verdieping wordt dus kaal en opnieuw opgebouwd met nieuwe keuken, toilet etc. Grootste kans op vertragingen en ellende dus we moeten echt prima kunnen wonen op de andere twee verdiepingen. Ook hier geldt: helemaal afmaken voor gebruik (= discipline vereist denk ik).

4. 2022? begane grond in gebruik nemen (1e verdieping komt dan dus leeg).

5. Later: Eerste verdieping aanpakken: tussenwandjes vervangen, hoofdbadkamer maken. Dit afmaken zou wel eens de kluspauze kunnen worden bij gebrek aan puf en is hier waarschijnlijk doorzettingsvermogen vereist.

Principe is dus altijd twee verdiepingen volledig kunnen blijven bewonen. Dat zal soms wat lastig zijn met leidingwerk dat moet aansluiten etc. maar dat is volgens mij de enige manier om dit een langere tijd draaglijk te houden met nu (dan) 2 kleine kinderen.

Dat is in ieder geval het plan. Alternatief was een andere woning (uitvoerig naar gekeken) of tijdelijk huren (zou te veel verbouw budget opeten). We gaan het zien...

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
@Wuursj Voorzie op een tactische plek een leiding schacht die altijd zelfs na je verbouwing nog open kan maken. Dat kan met een voorplaat van MDF of multiplex die je vastschroeft of vast klikt met magneten.

Je verdiepingsvloeren zijn gezien het bouwjaar waarschijnlijk van hout. Dat betekend dat je in principe zowel van onderaf als van bovenaf bij de horizontale leidingen kunt komen. Moet te doen zijn kwa planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Ivow85 Thx. yep, dat is ook het plan. De badkamers en toilet worden ook boven elkaar gezet zodat één standpijp-ruimte door hele woning al flink kan bijdragen aan minder gedoe met leidingwerk. Ook al is dat niet helemaal perfect qua indeling. De afzuig unit komt in de bovenste verdieping (die het eerst aan de beurt is) dus ook dat zou moeten lukken. Voor electra en UTP moet ik nog de definitieve plek kiezen. Er zullen een hoop groepen naar de 2e verd. moeten.

Ik heb wel nog wat vraagstukjes op het gebied van ruimten tijdens de bouw al kunnen verwarmen met een warmtepomp terwijl daar de vloerverwarming nog niet ligt. Deze winter = testtijd met LT op huidige radiatoren, desnoods met wat elektrische ondersteuning. Als het nog eens koud gaat worden...

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-07 10:20
Wuursj schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 17:41:
@Ivow85 Thx. yep, dat is ook het plan. De badkamers en toilet worden ook boven elkaar gezet zodat één standpijp-ruimte door hele woning al flink kan bijdragen aan minder gedoe met leidingwerk. Ook al is dat niet helemaal perfect qua indeling. De afzuig unit komt in de bovenste verdieping (die het eerst aan de beurt is) dus ook dat zou moeten lukken. Voor electra en UTP moet ik nog de definitieve plek kiezen. Er zullen een hoop groepen naar de 2e verd. moeten.

Ik heb wel nog wat vraagstukjes op het gebied van ruimten tijdens de bouw al kunnen verwarmen met een warmtepomp terwijl daar de vloerverwarming nog niet ligt. Deze winter = testtijd met LT op huidige radiatoren, desnoods met wat elektrische ondersteuning. Als het nog eens koud gaat worden...
Ik heb dit ook gehad, heb Jaga convectoren gebruikt. Wellicht kun je ze van marktplaats vissen, Jaga’s zijn ook vrijstaand te gebruiken.

Hoe groter(meer vermogen) hoe beter, ik stookte een niet geïsoleerde verdieping zo warm met een warmtepompje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wil je de ruimtes waar je bezig bent ook verwarmen dan? Ik heb een paar vlinder kleppen in de aanvoerleidingen gezet waar ik de verdiepingen apart mee kan afsluiten. Benedenverdieping dus tijdens het grootste werk niet verwarmd gehad. Werd een graad of 13 meen ik me te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-07 10:20
MikeyMan schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:49:
Wil je de ruimtes waar je bezig bent ook verwarmen dan? Ik heb een paar vlinder kleppen in de aanvoerleidingen gezet waar ik de verdiepingen apart mee kan afsluiten. Benedenverdieping dus tijdens het grootste werk niet verwarmd gehad. Werd een graad of 13 meen ik me te herinneren.
Ik persoonlijk niet tijdens werk, maar het is wel lekker als je in een kamer even kunt zitten zonder direct te verkleumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Het idee is dat de warmtepomp geplaatst wordt in de eerste stap van de verbouwing en dan wonen we nog een jaartje in de huidige, slecht geïsoleerde woonkamer met gewone radiatoren. 1 winter te overbruggen dus (waarbij vriendin en kids niet meteen klaar met de verbouwing moeten zijn). Maar met een testje, extra jaga bij de bank en eventueel wat electrische ondersteuning moet dat wel gaan lukken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wuursj schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:44:
Het idee is dat de warmtepomp geplaatst wordt in de eerste stap van de verbouwing en dan wonen we nog een jaartje in de huidige, slecht geïsoleerde woonkamer met gewone radiatoren. 1 winter te overbruggen dus (waarbij vriendin en kids niet meteen klaar met de verbouwing moeten zijn). Maar met een testje, extra jaga bij de bank en eventueel wat electrische ondersteuning moet dat wel gaan lukken denk ik.
Houd er rekening mee dat die warmtepomp in dat ene jaar waarschijnlijk een enorme bak energie gaat verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-07 17:23

oZy

Interessant topic, wij (2+3 jonge kinderen) zitten in vergelijkbare situatie. Half maart begin ik met de sloop van BG + 1E van onze hoekwoning uit 1890, in april/mei gaat een aannemer casco bouw doen (uitbouw, betonvloer, nieuwe buitengevel, trap omdraaien), daarna ~10 weken afwerking in eigen beheer.

Tijdens dit project leven we ca. 3 maanden in ons tot vakantiewoning omgebouwde bijgebouw met apart keukentje, badkamer met douche en woon/slaapkamer van 15m2.

May the force be with us :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Hier draait de 7kW warmtepomp al de derde winter. Op de begane grond nog altijd met gewone radiatoren type 33. Met bij vorst de hoogst mogelijke aanvoertemperatuur zonder het elektrisch element te gebruiken.

Boven hebben we Jaga's op de slaapkamers. Maar boven is alles geïsoleerd en met de relatief hoge aanvoertemperatuur kunnen de Jaga's het daar makkelijk af. De dbe sets liggen nu beneden op de radiatoren. Dat scheelt zeker en daarmee is het voldoende warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

MikeyMan schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:53:
[...]

Houd er rekening mee dat die warmtepomp in dat ene jaar waarschijnlijk een enorme bak energie gaat verbruiken.
Hoewel ik inderdaad rekening houd met tijdelijk meer energiekosten, denk ik dat dit wel mee valt voor de WP alleen. Ik stook nu al een paar jaar met 60 graden. Zover ik kan nagaan hebben de meeste WP's nog een redelijk tijdelijk acceptabele COP bij 55 graden als het buiten nog niet al te koud is. En ik ga deze winter nog kijken of de boel nog wat kouder kan bij mildere temperaturen.

En extra verbruik in één winter is niet erg. Als ik daarmee het aanleggen van een (tijdelijke) gasleiding, rookkanaal en verplaatsen (ipv weg doen) van CV ketel kan voorkomen... En dan heb ik het nog niet over het mislopen van een fikse gemeentelijke subsidie (die alleen wordt uitgekeerd als je in 2020 gasvrij wordt).

Maar zeker iets om rekening mee te houden.

Waar ik me wel een beetje zorgen voer maak is de warmte capaciteit en afgifte. De WP wordt gedimensioneerd op de warmteverliesberekening van de nieuwe situatie. Het oude huis heeft ongeveer 2,5/3x zoveel warmte nodig :o De WP heeft dus een wintertje wat hulp nodig. En een 2kw kacheltje tikt natuurlijk wel aan.

[ Voor 17% gewijzigd door Wuursj op 08-01-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
oZy schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:15:
Interessant topic, wij (2+3 jonge kinderen) zitten in vergelijkbare situatie. Half maart begin ik met de sloop van BG + 1E van onze hoekwoning uit 1890, in april/mei gaat een aannemer casco bouw doen (uitbouw, betonvloer, nieuwe buitengevel, trap omdraaien), daarna ~10 weken afwerking in eigen beheer.

Tijdens dit project leven we ca. 3 maanden in ons tot vakantiewoning omgebouwde bijgebouw met apart keukentje, badkamer met douche en woon/slaapkamer van 15m2.

May the force be with us :')
bedoel je met bijgebouw een al aanwezig deel wat jullie hiervoor hebben ingericht? of hebben jullie een woonunit laten plaatsen? Als ik het zo hoor is het even doorbijten en dan heb je een prachtige woning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Bedankt voor de reacties. Het is ook moeilijk om te zeggen wanneer iets veel of weinig verbruik is.
Iig fijn om te lezen dat ik niet buiten de bood val.

In mijn geval 185kwh met veel laders, 1 koelkast, 2 vriezers, 2 tvs met ontvangers. 4 routers, cv, 1laptop std aan de lader, printer en ik zal vast nu nog iets vergeten 😋

[ Voor 6% gewijzigd door barry86 op 08-01-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Mijn ervaring: huis gekocht, plannen gemaakt, bij de schoonouders ingetrokken, huis afgebroken, nieuw huis gebouwd. Er stonden nog wel wat muren overeind dus officieel een verbouwing. In het eerste jaar gesloopt, de ruwbouw gezet en op het eind een kind gekregen. De ruwbouw heb ik gezet met een timmerman, grotendeels hsb, en zelf naast een fulltime baan minimaal 40 uur per week geklust.

Het tweede jaar de volledige afwerking, op stucen plafonds en dekvloer na, zelf gedaan. Dus zelf eiken trappen, muren stucen, keuken plaatsen, betoncire vloer en badkamer, al het timmerwerk gedaan. Mijn kind heb ik dat jaar niet veel gezien. Na iets meer dan een jaar konden we het huis in. Meteen volle bak door om schuren te slopen de tuin strak te trekken. Gazon de week voor bevalling van tweede kind er in gerold.

Toen was alleen de zolder nog over en die was nog in de ruwbouwfase. Hier ben ik nu een half jaar mee bezig en loopt nu bijna op zijn eind. Maar met twee kinderen wil mijn vrouw, werkt onregelmatig dus veel thuis, gewoon hulp als ik vanuit mijn werk kom. Daarnaast kan ik geen herrie maken tijdens de middagdutjes of als ze savonds op bed liggen. Ik zelf merk nu ook hoe moe ik al die tijd ben geweest en hoezeer dat mijn functioneren beinvloed heeft op mijn werk.

Dus klussen in het huis waar je woont met je kinderen is echt enorm veel moeilijker dan wanneer je sochtends gaat werken, gaat klussen en vervolgens naar je schoonouders gaat voor een douche, warm eten en slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Als je zelf eiken trappen plaatst, wanden stuct en keukens en badkamers plaatst dan durf ik bovendien wel te stellen dat je handiger bent dan 99,5% van de Nederlanders en Belgen, waaronder de meeste forumleden hier (mijzelf incluis).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
paper towel schreef op zondag 5 januari 2020 @ 07:04:

Zoals ik aangaf zijn we aan het verkennen hoe we het proces kunnen vormgeven. ..... Wij zijn opzoek naar constructieve bijdrages die ons in dit proces helpen.

Het gaat om verbouw/nieuwbouw. Een deel zal werkelijk vervangen moeten worden, een ander deel hopelijk opgeknapt. doel:
- meer leefruimte
- moderne isolatie (vloer, muur, dak)

Ik zal een foto van de beganegrond toevoegen. De 1e verdieping is direct de zolder, daar kun je met 1,80 m net staan, het is niet als leefruimte te zien, dat moet het wel worden.

Het kader is dat we blijven wonen op de locatie, in onze eigen woning, of deels in onze eigen woning, wellicht met een woonunit erbij als dat nodig zou blijken. .... En dat wij beide werken (kinderen hebben) en het kluswerk dus op de vrije dagen zal plaats vinden.

.... met welke personen/ experts hebben jullie gesproken?
De laatste vraag als eerste: ik heb 17 jaar geleden een HSB-huis + betonnen kelder op een kavel laten bouwen, en als een soort casco-plus zelf verder afgebouwd, en dat met weinig hulp. Daarbij flink ervaring opgedaan, die daarvoor bestond uit het zelf bouwen van een keuken in een huurwoning en wat verven en behangen. Door het afbouwen van mijn huis wel aardig inzicht gekregen hoe zulke "krengen" in elkaar zitten, en waar de problemen op de loer liggen. Geen professional dus, maar een ervaren amateur, als het ware.
Vanuit deze ervaring geef ik mijn mening.

Dat ik daarvoor wat tijd nodig had, komt omdat ik met een "hoe vertel ik het haar het beste" gevoel, een nogal negatief oordeel over jullie plannen ga vellen.

Je foto van het huis maakt al duidelijk: het heeft momenteel alleen een bewoonbare BG. Boven is slechts 1,80m stahoogte (in het midden, neem ik aan). Opvallend is niet alleen de bescheiden nokhoogte, maar vooral de lage goothoogte, waardoor zelfs op de BG al het schuine dak in alle ruimtes aanwezig is!
Dit gaat naar mijn mening een groot probleem bij de beoogde verbouwing opleveren.
Naar de zolder is geen vaste trap aanwezig, en de benedenverdieping heeft veel kleine kamers.
Ik heb nog wat meer informatie, omdat ik het exposé van het huis gevonden heb. Maar essentieel is deze informatie eigenlijk niet. Ik vind de BG best in een redelijke staat, waarbij alles uiteraard verouderd is. Typische woning waar een oude bewoner tientallen jaren niets meer heeft geinvesteerd. Voor de verbouwing lijkt mij het belangrijkste, jullie wens van de zolder woonruimte te maken. En dat gecombineerd met het huis bewonen tijdens de werkzaamheden om dit de bewerkstelligen, gaat volgens mij niet lukken!
Met een goothoogte lager dan het plafond BG, heeft de zolder dus geen vloer over de gehele huisoppervlakte. Hij steunt op de binnenmuren, that's it!
Om meer ruimte/hoogte te creëren op zolder, moet het dak eraf en de nok en goothoogte met minstens ~1,5m verhoogd. De muren moeten opgemetseld worden en er moet een nieuwe zoldervloer in, die begaanbaar is. En natuurlijk een nieuw dak erop. Tijdens deze werkzaamheden is het huis van boven open en imo niet te bewonen. Dit in fases te doen, lijkt me praktisch onmogelijk. Tevens kun je deze klus niet zelf uitvoeren, daar moet je een aannemer voor inhuren. Dat wordt een dure grap. En daarna moet alles beneden en boven weer netjes afgebouwd gaan worden en van moderne techniek en isolatie voorzien worden. Daar kun je uiteraard flink wat zelf doen, maar ook veel niet. Alles bij elkaar zo'n beetje hetzelfde werk als een compleet nieuw huis bouwen. (ik begrijp het oordeel van die aannemer die over vloer kwam dus wel, en sluit me daar bij aan)
Sorry dat ik niet positiever ben, maar ik wil m'n eerlijke mening geven.

Nog een paar belangrijke vragen:
- hoeveel kluservaring hebben jullie?
- is eventuele hulp te verwachten?
- wat is het budget?
- is het in het exposé beschreven groot/klein onderhoud uitgevoerd? (ik ga van "nee" uit)
- is er al een bouwaanvraag gedaan, om het huis te verhogen?
- kunnen jullie je voorstellen in de huidige ruimte te wonen, zonder de zolder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-07 17:23

oZy

paper towel schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 19:34:
[...]
bedoel je met bijgebouw een al aanwezig deel wat jullie hiervoor hebben ingericht? of hebben jullie een woonunit laten plaatsen? Als ik het zo hoor is het even doorbijten en dan heb je een prachtige woning :)
Thanks! Ik woon aan de kust, daar kennen we de term 'zomerhuis' wat in feite een tot kleine woning verbouwde schuur is, bedoeld voor de verhuur in het zomerseizoen. Toen we dit huis kochten heb ik dat al volledig gerenoveerd en een aantal jaar verhuurd. Nu gaan we er dus zelf in wonen en daarna afbreken ten gunste van de tuin. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07 12:26
Ik heb zelf mijn huis in fasen verbouwd. Hier de ervaring dat je het eerste jaar de grootste slag moet maken. Dat kwam hier neer op woonkamer, keuken, slaapkamer, badkamer en een compleet nieuwe installatie.

In de jaren daarna beduidend minder gedaan, kinderen gekregen om vervolgens blij te zijn dat je tijdens een weekend een plankje op kan hangen.

Voordeel van alles in fases doen is dat je kosten beheersbaar zijn. Nadeel is dat je situaties krijgt waarin eerder gedaan werk bij nader inzien niet handig bleek te zijn. Zoals een keuken weer deels uitbreken vanwege een verandering in de leefsituatie.

Wat eerder genoemd werd in dit topic. Eigen beheer leidt tot verkeerde zuinigheid. Achteraf had ik minder gelapt en meer gesloopt.

Wat betreft 'Help mijn man is klusser' scenario's. Dit is in de meeste gevallen een gebrek aan overzicht. Vooral als je begint heb je een duidelijk idee van wat je moet doen. Vervolgens ontstaat voortschrijdend inzicht waardoor veel wordt gepland, maar weinig gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-07 15:24
https://ibb.co/BPpQDNd
Leuk huis(je)!

Wij hebben zelf ook een dergelijk huisje en realiseer je, dat als je dit tot een comfortabel huis wil isoleren, je een uitdaging hebt.
Ze zijn eigenlijk te klein om ze van binnen te isoleren.
Door aan de buitenzijde te isoleren tast je het hele uiterlijk aan.
Daarnaast wil je wss het dak ophogen om meer stahoogte boven te krijgen waardoor je het beeld toch veranderd.

In beide gevallen heb je sowieso een uitdaging met het reguleren van het vocht in de wand en isolatie.
Ook zal wss de vloer eruit moeten om te isoleren. Je komt dan dicht bij de fundering die vroeger niet zoveel voorstelde. Bovendien, kan de fundering de aanvullingen van de verbouw wel dragen?

Meestal zie dat er toch iets compleet nieuws wordt neergezet. Kun je het in 1 keer goed doen.
Wij hadden een oude aanbouw waarvoor in de plaats we nu iets compleet nieuws hebben neergezet. Heerlijk comfortabel en duurzaam!

Iets van het oude laten staan heeft wel z'n voordelen aangezien je anders aan het nieuwe bouwbesluit moet voldoen, incl. die belachelijk hoge plafonds en deuren! :)

Succes met de afweging en later met de (ver)nieuwbouw!

[ Voor 20% gewijzigd door CvP_tweakers op 30-01-2020 12:07 ]

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
zeker!
Door aan de buitenzijde te isoleren tast je het hele uiterlijk aan.
De persoon die bedacht heeft de bakstenen te kunnen schilderen |:( heeft het uiterlijk al aangetast. Dit is opzich prima netjes te doen buitenlangs, gewoon baksteensteenstrips toepassen op XPS platen. (die baksteen strips worden indien gewenst zelfs uit oude stenen gezaagd.)
Nieuwe kozijnen veder naar voren plaatsen (die zijn toch niet orgineel) en het staat er weer prima bij. en daarna kan je het eventueel zelfs weer schilderen in mooi wit :+ en lijkt het alsof er niets is gebeurd ;)
Iets van het oude laten staan heeft wel z'n voordelen aangezien je anders aan het nieuwe bouwbesluit moet voldoen,
Voor een aantal bepalingen gaat dat niet meer op. en moet je heel erg veel laten staan om onder het oude bouwbesluit te mogen vallen. (meer dan 25% van de schil aanpassen is nieuwbouweis isolatie voor dat deel)
Het niet nodig hebben van een epc berekening gaat ook niet meer op, die vragen ze bij ingrijpende verbouwingen ook gewoon. Daarnaast mag je bij particulier-opdrachtgeverschap afwijken op o.a. de hoogte eis van deuren (4.4) en de hoogte van plafonds (4.1) dus al die moeite is voor niets ;)
https://www.dds-bta.nl/bo...ulier-opdrachtgeverschap/
incl. die belachelijk hoge plafonds en deuren! :)
laat @kabeltjekabel het niet horen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Flamebait >:)

@CvP_tweakers In het bouwbesluit staan ondergrenzen. Hoger mag ook altijd. Als ik zelf zou bouwen zou ik geen 2,6 doen. Dan wordt het 2,8 of 3,0

Een tijdje geleden nog geholpen met een voorzetwand in een huis uit 190x (doe het niet!). Daar konden op de 1e verdieping de gipsplaten van 3 meter zo direct zonder paszagen met een mm speling tegen het rachelwerk. Beneden is het daar 3,5, dus dat gaat wat meer werk worden :P

Maargoed, er lopen genoeg mensen rond die dusdanig veel korter zijn dat de ratio van hun lengte tov 2,6 kleiner is dan die van mij tov 3,0.

Bij 2,6 kan ik de afzuigventielen zo uit het plafond trekken en lampen vervangen zonder trapje.

Maargoed, zoals zoveel goede regeltjes is die van de plafondhoogte in het bouwbesluit helaas boterzacht...

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-01-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
beste lezers, hier weer een berichtje van de topicstarter,

Ik heb deze topic even gelaten voor wat het was omdat ons proces waarin we zaten eerst even moest doorlopen. Ook merkte ik dat velen het topic kaapte waar ik zelf wat minder aan had. Afijn, we zijn een tijdje verder en ons proces is ook een klein beetje verder.

We hebben geschetst en nu is een architect aan het tekenen. We ontwerpen het eindplaatje zoals gewenst, brengen het kostenplaatje in beeld, en gaan vervolgens aanpassen naar gelang de financiële mogelijkheden ons hier toe dwingen. Hierbij wordt ook gekeken hoe we het (ver)bouwen in fases kunnen opdelen. Want zoals ik in het begin al aangaf hopen we zelf een groot deel te kunnen doen en ook de kosten hiermee te drukken. Afijn.

Zoals het nu lijkt wordt de achterwoning gesloopt en nieuw gebouwd. maar dan wel ruimer en hoger enzvoorts. De voorwoning kan in een latere periode aangepast worden (verbouwen, of deels ook opnieuw bouwen. Nu kijken we even naar de achterwoning, welke dus nieuwbouw wordt.

Een concrete vraag die hier al uit naar voren komt is het type vloer. De architect adviseert schuimbeton. uiteraard heb ik al meerdere malen gelezen over de verschillende vloeren. Mijn aanname was, zoals de aannemer zei, nieuwbouw is broodjesvloer. Maar dit kost iets meer. Maar mijn gevoel dat je met eens schuimbetonnen vloer er nooit meer bij kunt zit mij helemaal niet lekker. De voor- en nadelen die ik 'lees' kan ik inmiddels wel opnoemen. Vertalen naar een waardeoordeel lukt niet echt. Dus ik ben benieuwd naar mensen die ook deze keuzes hebben gemaakt en hoe zij dit ervaren. Wie wil zijn ervaring met ons delen en deze toelichten? Daarvoor alvast hartelijk dank!

groeten,
Jos

[ Voor 3% gewijzigd door paper towel op 18-04-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
Ondertussen ben ik zelf druk aan het inlezen over funderingen en alles wat daar bij komt. Nog steeds weet ik niet wat nu wijsheid is. broodjesvloer of schuimbeton. Ik hoop echter een goede manier te vinden om een broodjesvloer te realiseren, dan kunnen we er altijd nog bij.

Ik heb voor onszelf wat zitten tekenen in sweet home 3d. Leuk programma.

Kan ik dat hier delen, dat is leuk om te bekijken. Maar hoe deel is zo'n bestand zodat je het kunt bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 18:00
Heb niet het hele topic gelezen, maar qua vloer geeft ik persoonlijk de voorkeur aan een vloer met kruipruimte. Ik heb regelmatig leidingen in onze kruipruimte aangepast, ben daar erg blij mee.

Je kunt natuurlijk ook eea in schutbuizen voorzien.

Paar jaar geleden hebben we een uitbouw gemaakt, daarbij geen kruipruimte gemaakt omdat ik dan 2m grondverbetering moest toepassen (of palen). Toen wel gekozen om een vloer met vorstrand te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paper towel
ik ben er wel uit. Als het kostentechnisch kan gaan we gewoon een broodjesvloer leggen op een hoop pesko bekisting. Als de aannemer dit ook een goed idee vindt, maar dat denk ik wel. Schuimbeton is een alternatief als een broodjesvloer om wat voor reden niet de voorkeur krijgt. Zeer waarschijnlijk kunnen we op staal funderen dus dat scheelt.
Pagina: 1