Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verbouwing jaren 80 woning met originele details

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +31Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22:12
15 mei hebben mijn vriendin en ik de sleutel gekregen van ons eerste (koop) huis. Het is een huis uit '87 met alle originele details, je kent ze wel van Funda. Het is een rustige buurt aan de rand van een weiland, volop natuur. We hopen hier nog lang te wonen. :) (overigens echt met liefde onderhouden, alsof het gisteren is gebouwd).

In dit topic wil ik de voortgang van de modernisering van het huis bijhouden met wat hulp van jullie als Tweakers onderweg, de totale lijst met werkzaamheden die ik voornamelijk zelf ga uitvoeren zal ik niet noemen maar zaken als domotica komt er allemaal in zodat dit huis alle details uit 2019 krijgt ;)

Eerst wat foto’s:

Eerst begonnen met de woonkamer. Die sierbalken moesten eruit dus gelijk de eerste dag begonnen en die zaten me toch vast, heel wat blauwe plekken aan over gehouden… :D (resultaat is al beter, lekker industrieel).

Deze week begonnen met slopen van de schouw, te gierig om een boorhamer te huren/kopen dus alles met hamer en beitel gedaan. Heb het gevoel dat ik vaker mijn vingers heb geraakt dan de schouw.. erg stoffig en ellendig werk. Maar het is gelukt. :) (hier komt overigens een moderne schouw met elektrische haard terug)

Opruimen ook beetje onderschat, wat komt er een steen van zo’n kleine schouw. 45 volle puinzakken om precies te zijn (die bijna niet te tillen zijn).

Overigens ook de meeste radiatoren in huis leeg laten lopen en verwijdert. Hier plaats ik verticale modernere radiatoren terug. Leidingen laat ik deels lopen boven het verlaagde plafond dat ik ga maken en verticaal frees ik ze in de muur. Volgende week begin ik met het verwijderen van het parket, nog nooit verwijdert. Zit vast met spaanplaat en nagels.. eerst maar met goedkope cirkelzaag bladen strepen trekken.

• pascal s68
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 17:30
Leuk, ik ben erg benieuwd wat je er van gaat maken!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 19:55

Ethiron

Advocatus diaboli

Ik hou het in de gaten!

Normaal ben ik niet zo van die oubollige stijl, maar ik moet zeggen: op ‘before’ foto ziet het er echt héél mooi uit. Ik vind het eigenlijk bijna stiekem zonde. Vooral dat houtwerk! Die balken, deuren... ziet er top uit.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 20-10 23:41
Wow, te gierig om een boorhamer met beitelfunctie te kopen voor een paar tientjes. Dat heb ik nog niet vaak gezien. Als je nu de radiatoren gaat vervangen, wil ik je adviseren om te kijken naar convectoren in plaats van radiatoren. Convectoren zijn geschikt om op lage temperatuur te gebruiken, kortom geschikt voor een warmtepomp. Je wil niet die apparaten wéér vervangen over een aantal jaar.

Sterker nog, ik zou zelf gaan voor vloerverwarming overal: geen radiatoren meer in het zicht. Dat brengt mij eigenlijk bi jde vraag, wát wil je gaan bereiken in dit pand? Wat zijn je plannen?

consolefreak wijzigde deze reactie 25-05-2019 23:40 (9%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:51

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Leuk om te volgen :).

(ik begrijp ook niet waarom geen vloerverwarming als je toch alles sloopt ? En gashaard zou ik persoonlijk een gesloten liftdeur haard van maken, dus met hout - zonder precies je overweging van een gashaard te kennen ;) of helemaal geen haard en investeren in bv een boorhamer :P en vloerverwarming.. ). Ben benieuwd naar je overwegingen voor eea.

Sport_Life wijzigde deze reactie 26-05-2019 00:32 (78%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 01:08
Goed om te zien dat je een verbouwtopic hebt aangemaakt! Dan blijft alles een beetje bij elkaar. Zo te zien gaat het een grote verbouwing worden :).

De voorgaande topics beantwoorden al veel van de vragen van hierboven:
Is dit een draagmuur? (zolder aanbouw)
Kozijnen achtergevel en draagconstructie
Slopen schouw, is deze dragend?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Zo'n oude kolossale schouw staat dan meestal ook wel flink in de weg, ben benieuwd hoe het gaat worden. Leuk sloopwerk tot nu toe :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23:22
Waarom een verlaagd plafond? Ik zou het zo dun als mogelijk afwerken, niet verlagen. De hoogte is toch al schaars. Zeker nu iets van 2,5-2,65?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 17:19

SeatRider

Wait, wut?

kabeltjekabel schreef op zondag 26 mei 2019 @ 01:39:
Waarom een verlaagd plafond? Ik zou het zo dun als mogelijk afwerken, niet verlagen. De hoogte is toch al schaars. Zeker nu iets van 2,5-2,65?
Eens, zou ik ook niet doen. Sterker, ik zou het zo laten als het nu is, desnoods alleen even witspuiten ;-).

Enne, een elektrische haard, vind je dat niet zonde? Doe dan desnoods gas (op afstandsbediening!) of gel, maar elektrisch?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +6Henk 'm!

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21:28
Bij een dergelijke grote verbouwing nu zou voor mij ook zeker de insteek zijn om bij voorkeur direct gasloos te zijn maar toch zeker er op voorbereid te zijn.

Mijn inziens is het simpelweg kapitaalvenietiging om daar nu geen rekening mee te houden.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:29
Deze ga ik volgen! Ziet er uit als een serieuze klus, heel veel succes. :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 22:03
Ik val in de herhaling, maar waarom kies je niet meteen voor vloerverwarming? Als je toch de oude radiatoren niet terugplaatst en het leidingwerk moet vernieuwen, dan zal vloerverwarming vermoedelijk nauwelijks duurder uitpakken dan de aanschaf van nieuwe radiatoren en infrezen van leidingen.

Je besteedt nu tienduizenden euro's aan een verbouwing, geen rekening houden met toekomstig 'anders' stoken en nu terugdringen van de warmtevraag is echt ontzettend zonde en komt je op langere termijn waarschijnlijk duur te staan.

Enerzijds vanwege de energiekosten: stoken met lage temperatuur verwarming in een goed geïsoleerd huis is altijd prettig voor de energierekening. Of je nu een gas-cv of warmtepomp hebt. De meerkosten van relatief simpele extra maatregelen verdien je dus makkelijk terug.

Anderzijds omdat het waarschijnlijk is dat je voordat de volgende grote renovatie van de woning plaatsvindt toch echt op iets anders dan de gas-cv wilt (vanwege stijgende gasprijs) of moet overstappen.

Als de gasloze trend een beetje doorzet, zullen uiteindelijk woningen die met gas verwarmd worden ook minder aantrekkelijk zijn bij een toekomstige verkoop. Net zoals woningen met gaskachels nu minder aantrekkelijk zijn dan woningen met CV-installatie.

Denk naast de vloerverwarming ook eens aan isolatie, isolatie en isoleren. Isolatiemateriaal is niet duur en als toch al alles overhoop ligt is het aanbrengen ook makkelijk. Van extra isolatie krijg je achteraf nooit spijt.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Part
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:29

Part

Helemaal niets.....

Als ik wat tips mag geven:

-Huur een container. Voor (schoon) puin kost je dat ongeveer 150 euro voor 6 kuub. Kunnen ook tegels uit de tuin in. Koop er ook een kruiwagen bij.

-Sla die laatste pilaartjes weg.

-Timmer om de ijzeren balk brandvertragende platen.

-Bouwtekeningen kun je gratis inzien en fotograferen bij de gemeenten (soms ook online te verkrijgen). Dan weet je precies welke betonplaten gebruikt zijn.

Part wijzigde deze reactie 26-05-2019 11:01 (22%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• talkatoo
Blijkt nu al een goed idee dit topic aan te maken, wat een tips. Dank!

Veel zaken staan nog niet vast dus sta voor alles open.

Zoiets hadden we in gedachten als nieuwe schouw. De resterende muurtjes kan ik wellicht hergebruiken:

Het exacte plan voor de schouw teken ik deze week eerst in sketchup.

Over 1,5 week worden er andere ramen in de achtergevel geplaatst waarbij er slechts kleine constructieve wijzigingen plaatsvinden. Niet zo groot als het oorspronkelijke plan, dit werd ons te duur. Dit komt er ongeveer zo uit te zien:

Waarbij we de ramen helemaal rechts niet doen. Daar zitten nu openslaande deuren die we opzich wel prettig vinden.

De beneden verdieping heeft geen kruipruimte en minimaal isolatie op de grond. Vloerverwarming is daarom een enorme klus omdat de hele dekvloer eruit moet. De benedenverdieping heeft een oppervlak van 120m2 (exclusief garage). Dit ging aardig in de kosten lopen en daarom besloten om dit niet te doen. Maar goed we hebben geen haast met verbouwen en wonen nu nog in een huis van een familielid dus we zijn nog wel van gedachten te veranderen :) alleen is het eigenlijk ook geen optie meer vanwege de ramen die al snel worden gezet.

Het verlaagde plafond leek mij handig voor een aantal redenen: extra isolatie, spotjes, geluid in plafond, wellicht aanwezigheid sensoren.

Brandvertragende platen om de dragers is een goed idee. Container voor het puin staat sinds gister op de oprit, daar was ik eerst ook te gierig voor maar bleek een goed idee :D

talkatoo wijzigde deze reactie 26-05-2019 11:50 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:43
talkatoo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:48:

Over 1,5 week worden er andere ramen in de achtergevel geplaatst waarbij er slechts kleine constructieve wijzigingen plaatsvinden. Niet zo groot als het oorspronkelijke plan, dit werd ons te duur. Dit komt er ongeveer zo uit te

De beneden verdieping heeft geen kruipruimte en minimaal isolatie op de grond. Vloerverwarming is daarom een enorme klus omdat de hele dekvloer eruit moet. De benedenverdieping heeft een oppervlak van 120m2 (exclusief garage). Dit ging aardig in de kosten lopen en daarom besloten om dit niet te doen. Maar goed we hebben geen haast met verbouwen en wonen nu nog in een huis van een familielid dus we zijn nog wel van gedachten te veranderen :) alleen is het eigenlijk ook geen optie meer vanwege de ramen die al snel worden gezet.
Je kunt het dan evt nu ook als optie zien om bv wel een kruipruimte te maken als je er wel behoefte aan hebt.
En als je nog wel de tijd (en financiën) hebt zou ik het toch serieus overwegen om wel VVW aan te leggen.
Het is (vind ik) fijnere verwarming en het is zoals genoemd ook flink voorbereid of voor te bereiden voor de toekomst.
Het verlaagde plafond leek mij handig voor een aantal redenen: extra isolatie, spotjes, geluid in plafond, wellicht aanwezigheid sensoren.
Reken wel met zeker 10cm verlaging hè als je de spotjes niet (deels) laat inboren in je verdiepingsvloer.
Als je wel laat beton boren in je verdiepingsvloer kom je bv weg met 22mm latten + gipsplaat dus zeg ~3cm verlaging, dat vind ik nogal een behoorlijk verschil.
ik ga voor het gemak even uit van gewone GU10 led spotjes
Brandvertragende platen om de dragers is een goed idee. Container voor het puin staat sinds gister op de oprit, daar was ik eerst ook te gierig voor maar bleek een goed idee :D
Volgens mij zijn brandvertragende platen om stalen balken zelfs verplicht bij grote verbouwingen ;)

En kleine tip: let inderdaad goed op je centen maar ga niet te gierig zijn want dat pakt vaak verkeerd uit door de verkeerde bezuinigingen ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 19:35
Koop een sloophamer. Daar ga je nog veel plezier van hebben. En een haakse slijper. Je vingers, handen en armen zullen je dankbaar zijn.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
Beetje vreemde keuzes. Je hebt nu alles open liggen; dus nu de kans om het goed te doen. Je zegt dat de vloer nauwelijks geisoleerd is en zo op het zand ligt; dat is enorm oncomfortabel. Dan zou ik eerder die ramen lekker laten zoals het is en dat geld in de vloer steken. Van mijn part alles er uit, schuimbeton er in, vloerverwarming er op. Of wat verder uitgraven en broodjesvloer (RC5 of RC6,5) er in en wederom vloerverwarming er op. Het budget komt al deels van de besparing van het niet hoeven kopen van gewone radiatoren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Part
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:29

Part

Helemaal niets.....

talkatoo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 11:48:
Blijkt nu al een goed idee dit topic aan te maken, wat een tips. Dank!

Veel zaken staan nog niet vast dus sta voor alles open.

Zoiets hadden we in gedachten als nieuwe schouw. De resterende muurtjes kan ik wellicht hergebruiken:

[Afbeelding]
....
Ziet er mooi uit!

Maar ik zou toch de stenen muurtjes wegslaan en van hout zelf een constructie maken.
Dat geeft je veel meer vrijheid met de deurtjes, hoogte, minder ruimte verlies etc etc.
Daarbij alles wat je nu maakt is over 20 jaar net zo gedateerd als de oude schouw (sorry). Dan is tegen die tijd een verandering veel eenvoudiger uit te voeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:17

Superflip

*pwiet*

Ik ben het ook eens met @Part doe die muurtjes weg, gaat het maken van je kasten veel eenvoudiger maken. Hout met steen voor je constructie combineren gaat voor geen meter, de tijds- en kostenwinst die je hier denkt te maken gaat op aan de muurtjes die in de weg zitten.

We hebben hier zelf ook een stukje laten staan als ondersteuning, slechtste beslissing ooit. Dat goed krijgen heeft onze schrijnwerk meer gekost dan de 10m lange bank met schuiven (zoals jij van plan bent).

Ik zou ook meteen investeren in vloerverwarming en extra vloerisolatie. De huidige situatie gaat je alleen maar koude voeten opleveren (spreek weer uit ervaring en een grote fout die ik zelf gemaakt heb).

Wel leuk project, ik volg het zeker!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• talkatoo
Vandaag weer een middagje aan de slag geweest (moet ook werken) en ben door jullie overtuigd van die muurtjes, niet handig. Zaten ook losse stenen tussen, moest ik die weer vastzetten.. ellende. Dus veel meer vrijheid zo. Die andere hoek sloop ik ook nog.

Daarna ‘begonnen’ met het verwijderen van het parket. Zit vast met spijkers in spaanplaat die weer vast zit aan nagels. Beide met lijm natuurlijk. Eerst met de cirkelzaag wat sneden gemaakt. Toen toplaag eraf, toen spaanplaat nat gemaakt (op de hoop dat lijm wat los liet). Ja, het gaat. Maar na 3 uur had ik een bedrijf aan de lijn die het gaat verwijderen. Kost wel weer een paar centen maar scheelt wel 2 weken op de knieën vloeken. :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
@talkatoo Waar jij dat hout wil gaan stapelen zou ik zorgen dat er iets van krasvast-bescherming zit ofzo. Iets met steen of iets dergelijk. Ander zo je muren naar der vernieling.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:51
talkatoo schreef op maandag 27 mei 2019 @ 20:52:

Daarna ‘begonnen’ met het verwijderen van het parket. Zit vast met spijkers in spaanplaat die weer vast zit aan nagels. Beide met lijm natuurlijk. Eerst met de cirkelzaag wat sneden gemaakt. Toen toplaag eraf, toen spaanplaat nat gemaakt (op de hoop dat lijm wat los liet). Ja, het gaat. Maar na 3 uur had ik een bedrijf aan de lijn die het gaat verwijderen. Kost wel weer een paar centen maar scheelt wel 2 weken op de knieën vloeken.
[Afbeelding]
:D
Goede keuze, pas bij een vriend met 2 man 3 dagen bezig geweest om parket van een overloop te verwijderen (cm na cm.) n daarna kon hij weer egaliseren.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• talkatoo
Denk dat we toch verticale radiatoren gaan ophangen. Nu de kosten niet waard om alles uit de graven. Maar we laten nog wel wat offertes maken voor de zekerheid voor ik aan de leidingen begin.

Ik wil deze week de leidingen infrezen en de bestaande leidingen bovenaan het plafond aansluiten met knel koppelingen op multifit leidingen. Deze laat ik dan boven het verlaagde plafond lopen en frees ik verticaal naar beneden. Hier komen in de woonkamer twee verticale radiatoren met midden onder aansluiting door middel van een H-Blok. Weet iemand of je een muurplaat mag stucen? (ik weet dat een knelkoppeling niet in de muur mag zitten, een muurplaat wel?).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik zou alles in de muur alleen persen of solderen eigenlijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:14
kabeltjekabel schreef op zondag 26 mei 2019 @ 15:21:
Beetje vreemde keuzes. Je hebt nu alles open liggen; dus nu de kans om het goed te doen. Je zegt dat de vloer nauwelijks geisoleerd is en zo op het zand ligt; dat is enorm oncomfortabel. Dan zou ik eerder die ramen lekker laten zoals het is en dat geld in de vloer steken. Van mijn part alles er uit, schuimbeton er in, vloerverwarming er op. Of wat verder uitgraven en broodjesvloer (RC5 of RC6,5) er in en wederom vloerverwarming er op. Het budget komt al deels van de besparing van het niet hoeven kopen van gewone radiatoren.
Ik ben zo enorm blij dat ik het thuis wel heb gedaan! Hele vloer eruit, isoleren en vloerverwarming. Los van het rendament ook gewoon enorm comfortabel voor de voeten in de winter. Nieuwe vloer maken is niet zo duur.. het is alleen veel (sloop)arbeid. Als je dat niet erg vind, zou ik het zeer zeker doen!

@talkatoo Je kunt de vloerverwarming ook laten infresen. Maar gezien de minimale isolatie zal dit een minder rendament hebben als een nieuwe vloer maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 16:42
Krijnemans schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:50:
[...]

Ik ben zo enorm blij dat ik het thuis wel heb gedaan! Hele vloer eruit, isoleren en vloerverwarming. Los van het rendament ook gewoon enorm comfortabel voor de voeten in de winter. Nieuwe vloer maken is niet zo duur.. het is alleen veel (sloop)arbeid. Als je dat niet erg vind, zou ik het zeer zeker doen!

@talkatoo Je kunt de vloerverwarming ook laten infresen. Maar gezien de minimale isolatie zal dit een minder rendament hebben als een nieuwe vloer maken.
Precies dat, we zijn net klaar met een verbouwing op de begane grond (zolder ook, maar midden etage moet nog). Ondanks dat het een vreselijke rotklus was, en een stuk duurder dan ingeschat, zouden we zo weer vloerverwarming laten infrezen. In ons geval niet alleen vanwege comfort maar ook de ruimte die het geeft; geen radiatoren en geen verwarmingsbuizen in het zicht.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• talkatoo
We zijn inmiddels wel serieus aan het denken aan vloerverwarming. Op bouwtekeningen heb ik gezien dat de vloer als volgt is opgebouwd: zand, pvc folie, 3cm roofmate isolatie, 8 cm beton, 5,5 cm dekvloer.

Er is dus (minimale?) isolatie aanwezig waardoor frezen van de vloerverwarming mogelijk nog een optie is. Anders denken we er toch aan om alles eruit te slopen.

Afgelopen week zijn er ramen uitgebroken, geplaatst en is de parketvloer verwijdert.

Hier even gekeken hoe dik de dekvloer is:

Dit zijn de eerste plannen voor de schouw, denk dat ik de onderkant van de schouw een mal maak waarin ik beton giet.

talkatoo wijzigde deze reactie 07-06-2019 12:56 (3%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Wait, wut?

Weet je zeker dat je er weer zo'n lomp geval voor terug wilt plaatsen dan? Het onderste gedeelte is wel strak, maar dat blok van 1,5 x 2 x 0,75 meter erboven voegt volgens mij vrij weinig toe.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 22:29
Ik zou ook die hoek lekker een moderne ronde kachel zetten met een kachelbuis naar het plafond, veel strakker, minder sta in de weg. :)

• Krijnemans
Kun je geen kachel krijgen die net zo hoog is als de kastjes ernaast. Dat je een doorlopende lijn krijgt. Weet niet wat voor een soort kachel je wilt inbouwen? Dan heb je wel die strakke lijn die je wilt, maar ben je dat lompe gevoel kwijt. Inderdaad met een mooie ronde rvs kachelpijp! Of zwartgespoten o.i.d....

https://imgur.com/7QiPekB (Even mijn pro paint skills showen)

De oude situatie liet zien hoe 'groot' het was. Of je moet dat mooi vinden natuurlijk. Staat iedereen vrij in.

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15-10 12:04
talkatoo schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 12:55:
We zijn inmiddels wel serieus aan het denken aan vloerverwarming. Op bouwtekeningen heb ik gezien dat de vloer als volgt is opgebouwd: zand, pvc folie, 3cm roofmate isolatie, 8 cm beton, 5,5 cm dekvloer.

Er is dus (minimale?) isolatie aanwezig waardoor frezen van de vloerverwarming mogelijk nog een optie is. Anders denken we er toch aan om alles eruit te slopen.

Afgelopen week zijn er ramen uitgebroken, geplaatst en is de parketvloer verwijdert.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier even gekeken hoe dik de dekvloer is:
[Afbeelding]

Dit zijn de eerste plannen voor de schouw, denk dat ik de onderkant van de schouw een mal maak waarin ik beton giet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In de tijden van mijn verbouwing 2013 was het prijsverschil tussen nieuwe radiatoren en vloerverwarming niet heel groot. Bijkomend voordeel van vloerverwarming was de ruimtewinst die ik behaalde. Aan beide kanten vervielen immers de lostaande radiatoren. Heb ik er spijt van? Nee ik zal nu spijt hebben als ik geen vloerverwarming had genomen.

Net zoals hierboven al vermeld is, later haal je de vloer er nooit meer uit om er vloerverwarming in te leggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• talkatoo
Dank voor de tips, vloerverwarming gaat er definitief komen. Prijs verschil is inderdaad niet heel groot dus vreemd om het niet te doen.

Vraagje.. wij willen graag een kookeiland realiseren. Hierin komt een inductieplaat die 3fase aansluiting vereist. De vorige bewoner was elektrotechnicus dus er zijn 3 groepenkasten. In de groepenkast het dichts naast de keuken staat deze (zie afbeelding):

Hoe kan ik een 3fase groep (stopcontact) herkennen? zijn dat de groepen met een L3 aanduiding? Dus groep 12, 15 en 22 zijn 3fase aansluitingen?

talkatoo wijzigde deze reactie 12-06-2019 18:57 (22%)

• Barry_1989
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 21-10 10:58
Hey,
Je hebt inderdaad 3 fasen L1,L2en L3 maar in u meterkast zit geen 3f zekering die moet je nog even aankopen en bijplaatsen, pas op dat je de nulgeleider nooit apart onderbreekt (als u 3fasen nog opstaan) anders krijg je een zwevend nulpunt en dit is zeer sterk afteraden, dan krijg je namelijk 400v op je kookplaat.
Ik raad je volgende zekering aan,
https://www.zelektro.be/v...-3pn-16a-3ka-curve-c.html
Hiermee onderbreek je alle fasen en de nulgeleider, waardoor je nooit geen problemen zult krijgen.
(amperage moet je wel nog even nakijken ;-) )

Barry_1989 wijzigde deze reactie 13-06-2019 07:27 (28%)
Reden: bijvoegen 3f link

Our house in the middle of the street

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Puch-Maxi
De kast op de foto lijkt mij een onderverdeler? Je kunt wel zien dat de vorige eigenaar een Elektrotechnicus is :P.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:51

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Mja zelfs ik zie dat het een groepenkast is, om dat nou apart te vermelden met zo'n stickertje :P.

Sport_Life wijzigde deze reactie 14-06-2019 14:55 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:28

Yucon

*broem*

Top van de keuze voor die vloerverwarming. Dat is iets dat zou zijn blijven knagen, en het is zo'n rotklus dat je echt geen zin hebt om dat nog te gaan doen als je er al woont.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• talkatoo
Na al weken slopen en in het stof zitten is nu op de gehele benedenverdieping isolatie, vloerverwarming en alles op gelijk niveau..

(Ook alle CV leidingen weg).

Trouwens ook de elektriciteit kast wat particulier vriendelijk gemaakt.

Het geld begint wel hard te gaan dus we zijn met de bank in gesprek voor een bouwdepot. Dinsdag komt iemand de waarde na verbouwing taxeren. Iemand ervaringen hiermee? moet je die bouwspecificatie mooi ruim schatten?

Acties:
  • +6Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 21:58
complimenten voor het ter harte nemen van alle goede tips. Ik kom zo veel (tenenkrommende) topics tegen waarbij alle goede tips genegeerd worden. Je hebt nu al een mooie basis, en het gaat een prachtig huis worden. Succes verder!

• Daan
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20:08
Als jaren-'80-kind vind ik dit soort huizen echt prachtig. Het begint er al goed uit te zien. Succes met de verbouwing!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Wait, wut?

Puch-Maxi schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 14:49:
De kast op de foto lijkt mij een onderverdeler? Je kunt wel zien dat de vorige eigenaar een Elektrotechnicus is :P.
En geen Neerlandicus :+

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:15
talkatoo schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:28:
Het geld begint wel hard te gaan dus we zijn met de bank in gesprek voor een bouwdepot. Dinsdag komt iemand de waarde na verbouwing taxeren. Iemand ervaringen hiermee? moet je die bouwspecificatie mooi ruim schatten?
Ongeveer 70-75% van je verbouwingskosten zal meerwaarde creëren voor de woning.

Dus 15.000 aan verbouwingskosten == 10500 a 11250 meerwaarde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Krijnemans
Mooi om te zien dat je inderdaad isolatie en vloerverwarming hebt (laten) aanleg(d/gen).
Uit nieuwsgierigheid.. Hoe heb je de vloer exact opgebouwd? Hoeveel cm isolatie, afwerkvloer etc?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 01:12

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

_Arthur schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 09:54:
[...]

Ongeveer 70-75% van je verbouwingskosten zal meerwaarde creëren voor de woning.

Dus 15.000 aan verbouwingskosten == 10500 a 11250 meerwaarde.
Ik heb even globaal over het topic heen gelezen dus misschien mis ik een cruciale opmerking, maar normaliter is deze opmerking natuurlijk extreem kort door de bocht zonder dat (voor zover dat kan) onmiskenbaar vast staat dat de kosten die je uitgeeft ook daadwerkelijk waardeverhogend zijn.

Het vervangen van enkel door dubbel/triple glas zal normaal gesproken de waarde wel verhogen, een uitbouw die 2 extra (slaap)kamers realiseert ook wel (mits je nog tuin overhoudt), maar een keuken van 25k in donker eiken met groene kastdeurtjes is nog maar de vraag... Een verwarmd zwembad in tuin? Dat is leuk en kost een bom geld, maar is niet per definitie waardeverhogend.

Iets minder extreem maar zeker niet per definitie waarde vermeerderend, je tuin eens grondig laten doen. Tegeltje hier, groenbakje daar, fonteintje zus, voor je het weet ben je 30 - 40k kwijt als je een goeie lap tuin hebt. Beste makelaar/verkoper die daar dan 70% meerwaarde uit haalt...

Lang verhaal kort, om zo maar aan te nemen dat 70% van wat je investeert als meerwaarde terugkomt is gelul :+

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V || YouTube || Twitter

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22:53
talkatoo schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:28:
Alles ruim inschatten. Je kan beter op het eind wat over hebben dan wederom naar de bank met alle bijkomende kosten (advieskosten, notaris). Op het einde van de rit kun je wat over is gebleven weer aflossen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:18:
[...]

Ik heb even globaal over het topic heen gelezen dus misschien mis ik een cruciale opmerking, maar normaliter is deze opmerking natuurlijk extreem kort door de bocht zonder dat (voor zover dat kan) onmiskenbaar vast staat dat de kosten die je uitgeeft ook daadwerkelijk waardeverhogend zijn.

Het vervangen van enkel door dubbel/triple glas zal normaal gesproken de waarde wel verhogen, een uitbouw die 2 extra (slaap)kamers realiseert ook wel (mits je nog tuin overhoudt), maar een keuken van 25k in donker eiken met groene kastdeurtjes is nog maar de vraag... Een verwarmd zwembad in tuin? Dat is leuk en kost een bom geld, maar is niet per definitie waardeverhogend.

Iets minder extreem maar zeker niet per definitie waarde vermeerderend, je tuin eens grondig laten doen. Tegeltje hier, groenbakje daar, fonteintje zus, voor je het weet ben je 30 - 40k kwijt als je een goeie lap tuin hebt. Beste makelaar/verkoper die daar dan 70% meerwaarde uit haalt...

Lang verhaal kort, om zo maar aan te nemen dat 70% van wat je investeert als meerwaarde terugkomt is gelul :+
Dit en andersom ook, koop je iets dat helemaal afgeleefd is (of zelfs casco), doe je veel zelf (reken je die kosten niet mee) en verbouw je gunstig (IKEA keuken, tactische consessies in je badkamer etc), dan heb je wel meer dan 100% meerwaarde. Omdat je van een enorme bak werk naar sleutelklaar gaat en je je eigen tijd 'vergeet'.

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• talkatoo
Dank voor de info allemaal. Vloer ligt er sinds vandaag in. 100x100 keramische tegel begane grond (115m2). Foto’s volgen, next is internet aanleggen (nu alles nog open is).

Waar moet ik rekening mee houden als ik het huis ‘slim’ wil maken? Op strategische plekken zorgen voor UTP? Met een PoE switch bijvoorbeeld.

Voor een cat7 kabel gaan of toch 6e?

Plan nu is: (ziggo) modem meterkast. Switch ook meterkast. Patchpaneel in (een andere) server kast op logische centrale plek (met een PoE switch en normale switch). En vanuit daar kabels trekken naar alle punten waar ik UTP wil (in de muur en voor Dominica etc).

talkatoo wijzigde deze reactie 23-07-2019 23:05 (18%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Smarthome componenten zijn vaak draadloos, zorg dus voor accesspoints op strategische locaties zodat je overal goede wifi dekking hebt.

Verder vooral ruime, stevige leidingen gebruiken. Dan kan je nu Cat6 kabels leggen en ooit in de toekomst upgraden.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:15
PsychoMantis_NL schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:18:
Fijn dat je met je extreme voorbeelden even hard mee doet aan dat gelul.

(Dat ik uit recente ervaring praat, zal voor jou worst wezen natuurlijk).

_Arthur wijzigde deze reactie 24-07-2019 07:43 (12%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:48
talkatoo schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:03:
Dank voor de info allemaal. Vloer ligt er sinds vandaag in. 100x100 keramische tegel begane grond (115m2). Foto’s volgen, next is internet aanleggen (nu alles nog open is).

Waar moet ik rekening mee houden als ik het huis ‘slim’ wil maken? Op strategische plekken zorgen voor UTP? Met een PoE switch bijvoorbeeld.

Voor een cat7 kabel gaan of toch 6e?

Plan nu is: (ziggo) modem meterkast. Switch ook meterkast. Patchpaneel in (een andere) server kast op logische centrale plek (met een PoE switch en normale switch). En vanuit daar kabels trekken naar alle punten waar ik UTP wil (in de muur en voor Dominica etc).
Ik zou Cat6a kabels nemen, voor de komende tien jaar is dat zeker voldoende en die kunnen ook PoE+ doorgeven.
Voor Ziggo heb je vaak ook nog COAX nodig waar je tv wilt kijken, ook iets om rekening mee te houden dus.
Je huis slim maken kan op heel veel manieren, ik ga zelf Fibaro spul gebruiken om al mijn licht en elektra te schakelen/dimmen etc. Mijn Synology NAS zal ik gebruiken in combinatie met een aantal camera's. (Wie staat er voor de deur etc.)
De camera's gebruiken dan weer PoE dus op plekken waar ik die wil hebben, heb ik loze leidingen laten leggen in mijn nieuwbouw en trek ik straks zelf Cat6a doorheen.

Mocht de mogelijkheid er zijn, kijk even of je op de bovenverdieping(en)/hobby ruimtes ook een AccessPoint uit het plafond kan laten komen ofzo op PoE. (je hebt dan dus een UTP uit het plafond nodig).
Dan heb je overal goed Wi-Fi bereik.

Complimenten voor de verbouwing, je doet het degelijk en gebruikt zo te zien goede materialen en neemt de tips ter harte. De vloerverwarming was in mijn eerste woning de allergrootste fout (jaren 30 compleet gestript en opgebouwd) daar had ik echt spijt van. Goed dat je dat dus wel hebt gedaan.

Een bouwdepot aanvragen zal betekenen dat er inderdaad een taxateur je opties en je woning gaat beoordelen. Ik heb zoveel mogelijk details, tekeningen en rekeningen/offertes overlegd aan de taxateur in kwestie zodat ze echt een goede inschatting kunnen maken wat waarde vermeerderend werkt en wat niet.
Het mooie van een bouwdepot is dat wat over is, direct kosteloos afgelost kan worden op de hypotheek. (Je kan dus beter teveel aanvragen dan te weinig)

GeeMoney wijzigde deze reactie 24-07-2019 08:19 (19%)

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daan
+1 wat betreft bouwdepot ruim houden. Dat is een fout die ik zelf heb gemaakt destijds en heb toen moeten de verbouwing aan moeten vullen met spaargeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:46

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Leuk topic, deze houd ik even in de gaten!
Heb je nog plannen qua duurzaamheid? Warmtepomp voor vloerverwarming, zonnepanelen :) ?

ThinkPad wijzigde deze reactie 24-07-2019 09:12 (20%)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 14:15
Daan schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:02:
+1 wat betreft bouwdepot ruim houden. Dat is een fout die ik zelf heb gemaakt destijds en heb toen moeten de verbouwing aan moeten vullen met spaargeld.
Helemaal eens. Let er ook op dat je de invididuele posten goed inschat/ruim neemt. Ze kunnen daar moeilijk over doen (volgens mijn adviseur verschilt het per verstrekker).

Voorbeeld: ik had 1000 euro mazzel (kost vs. budget) op 1 post en 900 pech op een andere - deze mocht ik in het depot niet tegen elkaar verrekenen. Uiteindelijk mocht ik pakweg de helft verrekenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 18-10 16:57

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Heel leuk topic om te volgen. Let je wel op dat je niet alle goedbedoelde adviezen van medetweakers allemaal aan neemt? Het is jouw huis, dus bouw het zoals jij het wil hebben :)

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

• Foamy
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 15:14

Foamy

Fulltime prutser

GeeMoney schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:16:
[...]

Voor Ziggo heb je vaak ook nog COAX nodig waar je tv wilt kijken, ook iets om rekening mee te houden dus.
Houd er dan wel rekening mee dat Ziggo bezig is het analoge signaal overal af te bouwen.. In veel gevallen heb je dan weer losse set-top boxen nodig, of tv's met smartcard. Afhankelijk van je gehele opstelling kan een netwerkkabel in sommige gevallen dus handiger zijn.

blub

• GeeMoney
Foamy schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:49:
[...]

Houd er dan wel rekening mee dat Ziggo bezig is het analoge signaal overal af te bouwen.. In veel gevallen heb je dan weer losse set-top boxen nodig, of tv's met smartcard. Afhankelijk van je gehele opstelling kan een netwerkkabel in sommige gevallen dus handiger zijn.
Bij Ziggo gaat ook het digitale signaal (helaas) over coax. Dus om met Ziggo iets interactiefs of digitaal te kunnen doen al dan niet met smartcard is coax nodig.
Mochten ze dat met de tijd toch over UTP gaan doen is het een koud kunstje de coax te vervangen voor een UTP.

GeeMoney wijzigde deze reactie 24-07-2019 14:05 (9%)

• Foamy
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 15:14

Foamy

Fulltime prutser

Klopt, maar dan moet je tv dat wel aankunnen natuurlijk ;-) Vandaar dat dit wel handig is om daar van te voren over na te denken. Zo heb ik hier een zwik aan tv's staan die zonder extra settop box of andere aparatuur waardeloos is geworden..

blub

Acties:
  • +16Henk 'm!

• talkatoo
De volgende klussen staan (in ieder geval) nog op het lijstje: 8m brede dakkapel. 34 zonnepanelen, (waarschijnlijk) een hybride CV/warmtepomp, 3 extra Dakramen, elektra verlagen, stalen binnendeuren, internet aanleggen, plafonds verlagen (met sensoren en spotjes), overigens is de hoogte van de plafonds nu 2,60 / 2,65 dus blijft genoeg hoogte over. Keuken met wandkast en 3,20m kookeiland (Bora Pure kookplaat en siemens studioline apparatuur). Hele huis inclusief deel boven wordt gestuukt. Douche WC beneden (Geberit Sela) met touch(less) bedieningspaneel (Sigma 80).

Flinke kostenpost nog.. huis is inmiddels getaxeerd en op dit moment 40.000 euro meer waard dan een half jaar geleden (ook een deel economische waarde stijging). Na de verbouwing is het huis 135.000 euro gestegen (al neem ik deze waardes met een korreltje zout), vooral persoonlijk woongenot. Gelukkig hebben we de hypotheek voor een hoger bedrag ingeschreven dus we hoeven niet meer naar de notaris.

Wat foto's van de voortgang:

Voor het eerst een wc reservoir geplaatst, inclusief elektra puntjes voor de Sigma 80 en douche WC, tevens geïsoleerd met steenwol voor het geluid. Weet niet of het helpt, maar al het demping van geluid is meegenomen.

Na de tegels, uiteraard komt er ook een nieuw fonteintje.

Work in progress tegels

Af en toe even kijken en genieten, wel idioot warm om te klussen :o

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drunken_Bear

Drunken_Bear

Pro Niksnut

talkatoo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 16:33:
De volgende klussen staan (in ieder geval) nog op het lijstje: 8m brede dakkapel. 34 zonnepanelen, (waarschijnlijk) een hybride CV/warmtepomp, 3 extra Dakramen, elektra verlagen, stalen binnendeuren, internet aanleggen, plafonds verlagen (met sensoren en spotjes), overigens is de hoogte van de plafonds nu 2,60 / 2,65 dus blijft genoeg hoogte over. Keuken met wandkast en 3,20m kookeiland (Bora Pure kookplaat en siemens studioline apparatuur). Hele huis inclusief deel boven wordt gestuukt. Douche WC beneden (Geberit Sela) met touch(less) bedieningspaneel (Sigma 80).

Flinke kostenpost nog.. huis is inmiddels getaxeerd en op dit moment 40.000 euro meer waard dan een half jaar geleden (ook een deel economische waarde stijging). Na de verbouwing is het huis 135.000 euro gestegen (al neem ik deze waardes met een korreltje zout), vooral persoonlijk woongenot. Gelukkig hebben we de hypotheek voor een hoger bedrag ingeschreven dus we hoeven niet meer naar de notaris.

Wat foto's van de voortgang:

Voor het eerst een wc reservoir geplaatst, inclusief elektra puntjes voor de Sigma 80 en douche WC, tevens geïsoleerd met steenwol voor het geluid. Weet niet of het helpt, maar al het demping van geluid is meegenomen.

[Afbeelding]

Na de tegels, uiteraard komt er ook een nieuw fonteintje.

[Afbeelding]

Work in progress tegels

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Af en toe even kijken en genieten, wel idioot warm om te klussen :o

[Afbeelding]
Als ik een huis koop mag ik jou dan inhuren? :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:46

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Heb je die vloertegels zelf gelegd of laten doen?
Wil begin volgend jaar badkamer verbouwen en zit ook aan grote tegels te denken. Ben benieuwd in hoeverre dat zelf te doen is qua afschot in douche e.d. Die wigjes ook al zien liggen bij Hornbach, zag er wel uit als een handig systeem.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• talkatoo
Drunken_Bear schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:10:
[...]

Als ik een huis koop mag ik jou dan inhuren? :P
Ha, prima :D
ThinkPad schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:30:
Heb je die vloertegels zelf gelegd of laten doen?
Wil begin volgend jaar badkamer verbouwen en zit ook aan grote tegels te denken. Ben benieuwd in hoeverre dat zelf te doen is qua afschot in douche e.d. Die wigjes ook al zien liggen bij Hornbach, zag er wel uit als een handig systeem.
De vloertegels heb ik samen gelegd met een ervaren tegelzetter. Laatste stuk zelf afgemaakt. Bij grote tegels zie je elke knik, daarom belangrijk dat de ondergrond helemaal egaal is. Als je dus de tegels verwijdert eerst belangrijk om te egaliseren, maar dit is prima te doen alleen voor een badkamer.

Dit zijn 100x100 tegels, ik zou zeggen dat dat de grens is om alleen te kunnen doen. Een verhoging kan wel lastig worden maar met tegellijm is nog wel wat te corrigeren (tot een halve cm), gebruik dan in aanloop naar de verhoging een bredere kam om de lijm uit te smeren. Dan blijft er meer achter en kan je langzaam naar de verhoging toewerken. Die wigjes zijn trouwens onmisbaar. :)

Het begin is trouwens het lastigste, waar ga je beginnen? met een grote tegel heb je altijd 'minder mooie' kleine stukjes. Je komt niet overal perfect uit, in een kleinere ruimte zoals een badkamer is dit echter wel controleerbaarder. Maar een prima klus om alleen te doen. Enige wat je nodig hebt is een tegelsnijder en een slijptol.

Na wat research naar de geschikte internetkabel blijkt cat7 vaak goedkoper dan 6a.

Wat vinden jullie van deze kabel: https://old.netwerkproduc...-100-meter-p-4244000.html

Is deze ook geschikt voor PoE?

talkatoo wijzigde deze reactie 26-07-2019 14:48 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drunken_Bear

Drunken_Bear

Pro Niksnut

talkatoo schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:39:
[...]

Ha, prima :D

[...]

De vloertegels heb ik samen gelegd met een ervaren tegelzetter. Laatste stuk zelf afgemaakt. Bij grote tegels zie je elke knik, daarom belangrijk dat de ondergrond helemaal egaal is. Als je dus de tegels verwijdert eerst belangrijk om te egaliseren, maar dit is prima te doen alleen voor een badkamer.

Dit zijn 100x100 tegels, ik zou zeggen dat dat de grens is om alleen te kunnen doen. Een verhoging kan wel lastig worden maar met tegellijm is nog wel wat te corrigeren (tot een halve cm), gebruik dan in aanloop naar de verhoging een bredere kam om de lijm uit te smeren. Dan blijft er meer achter en kan je langzaam naar de verhoging toewerken. Die wigjes zijn trouwens onmisbaar. :)

Het begin is trouwens het lastigste, waar ga je beginnen? met een grote tegel heb je altijd 'minder mooie' kleine stukjes. Je komt niet overal perfect uit, in een kleinere ruimte zoals een badkamer is dit echter wel controleerbaarder. Maar een prima klus om alleen te doen. Enige wat je nodig hebt is een tegelsnijder en een slijptol.

Na wat research naar de geschikte internetkabel blijkt cat7 vaak goedkoper dan 6a.

Wat vinden jullie van deze kabel: https://old.netwerkproduc...-100-meter-p-4244000.html

Is deze ook geschikt voor PoE?
Als het voordeliger is zou ik het zeker doen. Cat7 is zogenoemde "overkill" en het is vooralsnog geloof ik niet de standaard, maar je bent wel klaar voor de toekomst en als het voordeliger is dan dan 6A zou ik het gewoon doen. Voor PoE heb je 100% koper nodig en dat is deze dus dan is die geschikt. 4 kabels zijn voor data en 4 kabels voor stroom :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:02

MisteRMeesteR

Moderator PNS & NT

Is Gek op... :)

@talkatoo Goed bezig, ben benieuwd naar het verdere en eindresultaat!

/verkapte tvp :P
Drunken_Bear schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:52:
[...]

Als het voordeliger is zou ik het zeker doen. Cat7 is zogenoemde "overkill" en het is vooralsnog geloof ik niet de standaard, maar je bent wel klaar voor de toekomst en als het voordeliger is dan dan 6A zou ik het gewoon doen. Voor PoE heb je 100% koper nodig en dat is deze dus dan is die geschikt. 4 kabels zijn voor data en 4 kabels voor stroom :)
Lees je even in op de IEEE 802.3 af/at standaarden want volgens jouw theorie kun je i.c.m. met PoE nooit Gigabit hebben. (want dat gebruikt immers alle 8 de aders voor data ;))

www.google.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Drunken_Bear

Drunken_Bear

Pro Niksnut

MisteRMeesteR schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:08:

[...]

Lees je even in op de IEEE 802.3 af/at standaarden want volgens jouw theorie kun je i.c.m. met PoE nooit Gigabit hebben. (want dat gebruikt immers alle 8 de aders voor data ;))
Oh dat wist ik inderdaad niet. weer wat geleerd, thanks!

• talkatoo
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:08:

[...]

Zit er nog verschil in deze twee kabels?

Mhz 1200
https://old.netwerkproduc...-100-meter-p-4352100.html

Mhz 1000
https://old.netwerkproduc...-100-meter-p-4244000.html

Hoe kan de 1000 Mhz kabel duurder zijn? zijn beide 100% koper toch?

talkatoo wijzigde deze reactie 26-07-2019 15:59 (51%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 22:22

CurlyMo

www.pilight.org

@talkatoo doe gewoon wat de meeste hier op tweakers hebben gedaan:
https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Daarmee zit je echt wel goed de komende decennia.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• talkatoo
CurlyMo schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 16:43:
@talkatoo doe gewoon wat de meeste hier op tweakers hebben gedaan:
https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Daarmee zit je echt wel goed de komende decennia.
Dank!

Ik wil een aantal access points via PoE in het plafond. Hoe ga ik te werk? Op een stugge kabel kan ik geen RJ45 aansluiten en een soepele kabel in het plafond met RJ45 is ook raar? Wat is de mooiste en beste oplossing?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GeeMoney
Cat7 is veel te stug, gewoon voor cat6a gaan.
Daar kan je prima een schoentje op knijpen hoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

talkatoo schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 19:50:
[...]
Ik wil een aantal access points via PoE in het plafond. Hoe ga ik te werk? Op een stugge kabel kan ik geen RJ45 aansluiten en een soepele kabel in het plafond met RJ45 is ook raar? Wat is de mooiste en beste oplossing?
Antwoord op deze vraag: Keystones
Antwoorden op je volgende vragen: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

• talkatoo
Super dank, ik kan weer vooruit. Heb bij een webshop een aantal geretouneerde (ongebruikte) 100m Digitus CAT 7 S-FTP PIMF kabel besteld. Voor een zacht prijsje van 45 euro per 100m.

talkatoo wijzigde deze reactie 26-07-2019 20:07 (19%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

talkatoo schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:03:
Super dank, ik kan weer vooruit. Heb bij een webshop een aantal geretouneerde (ongebruikte) 100m Digitus CAT 7 S-FTP PIMF kabel besteld. Voor een zacht prijsje van 45 euro per 100m.
Prijs is niet alles. Ik zou alsnog retourneren en die Belden kopen. Maak niet dezelfde fout als @unezra

• talkatoo
CurlyMo schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 20:14:
[...]

Prijs is niet alles. Ik zou alsnog retourneren en die Belden kopen. Maak niet dezelfde fout als @unezra
Linkje naar de fout?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Zie de discussies over CAT7 in het netwerk topic. Ik vind het ook wel bijzonder dat je zo onvoorbereid maar materiaal voor je netwerk besteld. Dat heb je met je verbouwing ook niet gedaan. Wellicht dat je na je in gelezen te hebben alsnog dezelfde keuze zou maken, maar dan is het wel een wel afgewogen keuze en niet een gebaseerd op prijs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Puch-Maxi
@talkatoo Het is niet zozeer een fout, denk dat @CurlyMo o.a. doelt op https://www.flukenetworks...ategory-7?linkId=61942433 :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Ik doel vooral op het feit dat men vaak denkt dat groter altijd beter is, maar dat dat in thuissituaties vaak volstrekt zinloos is. Shielding heeft vaak 0 meerwaarde, CAT 5e kan al 10gbit aan, en het trekken van de kabels, danwel de kosten voor het geschikte aansluitmateriaal zijn CAT 7 allemaal niet waard.

En inderdaad, CAT7 is nog altijd geen standaard.

PS. nou zitten we toch een CAT7 discussie hier te doen, terwijl ik nu juist doorverwees naar het thuis LAN topic ;)

CurlyMo wijzigde deze reactie 30-07-2019 08:13 (12%)

• talkatoo
Waardeer jullie adviezen erg. Om het af te ronden (in dit topic in ieder geval). Serieus overwogen om Cat6 te bestellen, totdat ik op meerdere plaatsen las dat het voor PoE beter is om cat6A te nemen. Maar die kabel is vaak nog duurder dan Cat7. Waarschijnlijk nutteloos/overkill/lastig met monteren maar heb al een aantal getrokken inmiddels. Ik monteer gewoon af op 6A (of 6).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

talkatoo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:29:
Serieus overwogen om Cat6 te bestellen, totdat ik op meerdere plaatsen las dat het voor PoE beter is om cat6A te nemen.
Waar? Mijn hele netwerk draait op POE vanuit een centrale switch. Allemaal CAT6. Sommige stukken (jammer genoeg) zelfs CCA CAT6 :( . Gaat allemaal prima :).

• talkatoo
CurlyMo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:34:
[...]

Waar? Mijn hele netwerk draait op POE vanuit een centrale switch. Allemaal CAT6. Sommige stukken (jammer genoeg) zelfs CCA CAT6 :( . Gaat allemaal prima :).
Belden (van de Cat6 kabel die jij aanraadde) raadt Cat6A aan voor PoE.
https://www.belden.com/bl...rnet-demands-cat-6a-cable

Las ook dit stukje over CCA, gaat misschien nu prima maar kan ook fout gaan?:
"Higher resistance causes radiant heat to build up faster, and this may cause damage to the device."
https://www.belden.com/bl...le-5-reasons-to-stay-away

"Het type bekabeling waarvoor u kiest kan zorgen voor een groot verschil met betrekking tot hoe de kabel de hitte beheerd, maar ook hoe prestaties beïnvloed worden. Cat5e en Cat6 kabels kunnen tot op zekere hoogte prima gebruikt worden om PoE apparaten te ondersteunen, maar de conclusie is duidelijk. Bent u op zoek bent naar een toekomstgericht netwerk ter ondersteuning van Power over Ethernet? Dan is de keuze voor Cat6A geen moeilijke keuze voor u."

https://megasnel.nl/faq/c...verschil-en-is-het-nodig/
CurlyMo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:16:
@talkatoo waarom stel je die vragen nou gewoon niet in het netwerk topic?!?
Overigens zijn dit geen vragen maar antwoorden. Ben wel klaar met de discussie. Door met de verbouwing! en dank voor de hulp, mochten er verder netwerk vragen zijn dan weet ik het juiste topic te vinden. Dank voor het attenderen.

talkatoo wijzigde deze reactie 30-07-2019 20:19 (25%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@talkatoo waarom stel je die vragen nou gewoon niet in het netwerk topic?!?

• Daan
@talkatoo Is het al af? :+

• talkatoo
Nee. :X

Wel nog elke dag vollop bezig. Inmiddels meer dan 10KG kwijt en ik had geen overgewicht. Alle elektra in hele huis opnieuw getrokken, verlaagd en schakelaars geplaatst waar ik ze wilde hebben. Plafonds gemaakt waarin de spotjes worden ingestukt (randloze spotjes). Overal UTP getrokken waar ik het wilde.

Afgelopen vrijdag is het stucwerk af gekomen (gehele benedenverdieping + een deel van boven verdiepingen). Vorige week ook de keuken besteld en de (vergunning) aanvraag bij de gemeente gedaan voor de dakkapel.

Inbouw voor randloze spotjes

Keuken en dakkapel komen eind november. :)

Nu even wachten tot het droog is en dan schilderen. Denk dat ik het huis ga voorzien van Fibaro Walli schakelaars en stopcontacten. Moet er alleen niet te kitsch/nerd-erig uitzien. 8)

talkatoo wijzigde deze reactie 02-09-2019 17:12 (11%)

• GeeMoney
@talkatoo de reden waarom ik dus “gewone” schakelaars plaats met zo’n intelligent kastje achter de schakelaar.
Die fibaro dingen geven licht en zien er kitscherig uit als je het mij vraagt :+ .
Met de intelligentie achter de knop is het ook een gewone bruikbare knop/dimmer maar kan je dus ook fibaro laten schakelen. (ik neem aan dat je ook die HC2 neemt?
En complimenten hoor, ziet allemaal goed uit!

GeeMoney wijzigde deze reactie 02-09-2019 17:31 (12%)

• talkatoo
GeeMoney schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:30:
@talkatoo de reden waarom ik dus “gewone” schakelaars plaats met zo’n intelligent kastje achter de schakelaar.
Die fibaro dingen geven licht en zien er kitscherig uit als je het mij vraagt :+ .
Met de intelligentie achter de knop is het ook een gewone bruikbare knop/dimmer maar kan je dus ook fibaro laten schakelen. (ik neem aan dat je ook die HC2 neemt?
En complimenten hoor, ziet allemaal goed uit!
Ja ik dacht eraan om ze standaard uit te schakelen (licht) en bij aanwezigheid/alarm/activatie van lamp in te schakelen. Maar denk ook dat het er kischerig uit ziet.

Nog even over denken! Ik dacht trouwens aan een raspberry pi 4 met een zwave USB. Al even getest in mijn huidige huis en lijkt prima te werken. Wil ook alles via homekit (met een ipadje aan de muur) kunnen bedienen.

• GeeMoney
talkatoo schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:46:
[...]

Ja ik dacht eraan om ze standaard uit te schakelen (licht) en bij aanwezigheid/alarm/activatie van lamp in te schakelen. Maar denk ook dat het er kischerig uit ziet.

Nog even over denken! Ik dacht trouwens aan een raspberry pi 4 met een zwave USB. Al even getest in mijn huidige huis en lijkt prima te werken. Wil ook alles via homekit (met een ipadje aan de muur) kunnen bedienen.
Ik heb inderdaad ook het plan om alles met een iPad en scénes te doen. Ook deurbel met camera automatisch naar voren laten komen als er aangebeld wordt etc. ik heb het in ieder geval allemaal werkend op een iPad gezien met die fibaro software en die Home Center 2 van ze al is het een oud kastje die aardig warm wordt en niet al te vlot is. Ik hoop eigenlijk dat er binnen nu en 2 maanden nog een nieuwe komt maar dat zal wel weer niet :+ .

Ik hoor graag wat jouw uiteindelijke setup gaat zijn!

• Henvar
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 22:18
Ben benieuwd waarom je gekozen om eerst de vloer te leggen en hierna te gaan stucen?
Gangbare volgorde is toch meestal plafond-wanden-vloer?

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 15:57
Leuk topic en mooie woning hoor! Mijn handen gaan weer jeuken. Het is dat het vrouwtje niet weg wil nu het eindelijk af is, maar ik zou zo weer een andere woning kopen :+

Je hoeft je voorlopig niet te vervelen met zo'n huis en wat ik ervan zie een flinke tuin eromheen.

there's no tweak without the tweaker

• talkatoo
Henvar schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 21:58:
Ben benieuwd waarom je gekozen om eerst de vloer te leggen en hierna te gaan stucen?
Gangbare volgorde is toch meestal plafond-wanden-vloer?
Eerst het plafond en wanden is ook de betere, veiligere keuze. Alleen dit kwam met de planning (levertijd tegels, beschikbaarheid stukadoors) beter uit.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• talkatoo
Inmiddels is het stucwerk gedroogd en alles mat gespoten/geschilderd.

Nu nog stopcontacten afmonteren, plinten en dan langzaam boven beginnen. Dakkapel/opbouw vergunning is ook goedgekeurd. :)

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:02
Het zwembad is ook al aangelegd zie ik :+

Mooi project! Zou willen dat ik zo handig was. Maar met met twee linker handjes... ;w

Persoonlijk had ik iets kleinere tegels gekozen. Maar dat is natuurlijk smaak. Ziet er al erg goed uit verder!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ashundi
  • Laatst online: 23:24
Moest even terug in dit topic om te zien hoe het hiervoor uitzag. Je kunt je er niets meer bij voorstellen. Echt prachtig wordt het.

Ik lees dat je 10 kilo bent afgevallen dus veel ontberingen, maar het eindresultaat loont wel!

Ondanks dat blijf ook samen leuke dingen doen.
Je leest te vaak huis af, scheidings papieren aangevraagd.
Dit is een huis waar je nog vele jaartjes samen wilt wonen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 15:25

Crazy D

I think we should take a look.

Mooi hoor!
In mijn huizenjacht (morgen een bod uitbrengen :)) heel wat jaren 80 kitch gezien. Maar ik heb 4 linkerhanden, en om alles te laten doen kun je net zo goed iets kopen dat gewoon goed is (wat we nu dus gaan doen...). Maar ziet er wel echt super uit, ben benieuwd naar hoe het er allemaal uitziet als alles klaar is en ingericht is.

Exact expert nodig? itwize.nl

• talkatoo
Het lijkt zo simpel... heb de Sonos speakers opgehangen met de draden in de muren. Blij met de kleine dingen :P

Daarnaast vandaag ook via Home Assistent de lampen werkend gekregen (inclusief via stemcommando's).

talkatoo wijzigde deze reactie 07-10-2019 20:28 (41%)

• Superflip
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 20:17

Superflip

*pwiet*

Knap gedaan hoor. Mag ik vragen welke spotjes dat zijn?

• weertenaar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 15:51
Superflip schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:25:
Knap gedaan hoor. Mag ik vragen welke spotjes dat zijn?
Idd, zijn mooie spotjes, Ik heb lang gezocht naar de perfecte spotjes in zwart, maar kon het niet vinden (voor een acceptabele prijs). Dus nu maar voor wit gegaan :*) Maar nu ik dit zo zie twijfel ik toch weer.... 8)7

• kabeltjekabel
Wat blijft er nog over qua plafondhoogte?

Ik vind het er zo op de foto allemaal mooi strak uitzien, maar wel iets bedompt. Maar dat laatste had ik ook bij de foto's van de gestripte situatie.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True