Kozijnen achtergevel en draagconstructie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-05 21:25
Ik heb een woning gekocht waarbij ik de achterkant van de woning voor een groot deel wil voorzien van glas. Omdat de geld voorraad niet oneindig is en ook graag meer zou willen doen aan de woning ben ik opzoek naar een compromis die mooi is maar niet té ingrijpend in de draag constructie. Helaas krijg ik de sleutel pas in mei dus ik moet het voorlopig doen met de bouwtekeningen.

Ik heb inmiddels een aannemer gevonden maar omdat deze (in deze tijd) erg druk is ga ik graag het gesprek aan met wat meer kennis van de situatie. Mijn ervaring met constructies is nihil, dus daarom hoop ik dat jullie mij hierbij kunnen adviseren.

Dit zijn tekeningen van de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/D4V0m8tuzIibuD4UwsUsGujf/full.png

Dit zijn tekeningen van de gewenste situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TBAH1XeX10ZIVwcGVzgat7m8/full.png

Inspiratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rWaLOIOTALH64Qw04pOxslsh/full.png

Waarbij ik het liefste heb dat in de hoeken de kozijnen zo dicht mogelijk bij elkaar zitten. Dit kan met de kennis die ik heb door 3 mogelijkheden (wellicht zijn er meer):

1. Stalen draagbalken op de hoeken (met afwerking er omheen), zoals de tekeningen)
2. Een deel van de oorspronkelijke muur hoek laten staan
3. De kozijnen geheel tegen elkaar met aan de binnenkant (stalen?) palen die het opvangen

Heeft iemand ervaring met een dergelijke situatie en voor welke hebben jullie gekozen en waarom? Of valt dit allemaal reuze mee voor een aannemer en vallen de kosten relatief mee? Kozijn boeren deden redelijk paniekerig namelijk toen ik de plannen liet zien.

Mijn budget hiervoor is rond de 23.000 euro. Waarbij de kozijnen rond de 13.000 gaan kosten. Er is dus ongeveer 10.000 euro voor de aannemer om de gaten voor te bereiden. Is dit reëel? (of veel te veel)? Alle adviezen hoor ik graag.

[ Voor 6% gewijzigd door talkatoo op 20-01-2019 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:55

Reptile209

- gers -

Even wat random aandachtspunten voor je:

Je moet sowieso een bouwvergunning aanvragen, ivm aanpassingen aan de dragende constructie, en dat kan denk ik pas als je eigenaar van het pand bent. Reken dan op 8-14 weken doorlooptijd voordat je vergunning definitief is. Reken op een paar duizend euro voor de aanvraag en de bijbehorende tekeningen en berekeningen. Zorg dat je aannemer dat allemaal voor je regelt, maar ook dat als je de vergunning onverhoopt niet krijgt, je alleen voor de aanvraag, tekeningen en berekeningen betaalt.
Bedenk bij je budget ook dat je mogelijk nieuwe vloeren moet gaan leggen, muren opnieuw moet afwerken en dat er eventueel elektra- en cv-leidingen moeten worden verplaatst.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11

Yucon

*broem*

Volgens mij moet dit gewoon met een stalen pilaar lukken, en is dat een relatief makkelijke en strakke oplossing. Wel goed op de isolatie letten.

Het wordt pas echt lastig bij minimalisten die de laatste cm's van die pilaar af willen snoepen, maar als je daar niet te krampachtig over doet is het waarschijnlijk prima te doen. En aangezien je zelfs overweegt een stukje hoek te laten staan lijkt het me dat je daar wel uit komt.

Optie 3 lijkt de meest voor de hand liggende optie maar het lastige is dan dat de pilaar niet onder de muren staat. Dat kon nog wel eens lastig worden. Met optie 1 heb je dat allemaal niet. Je hebt dan wel een iets dikker kozijn nodig aan de kant van de pilaar om ruimte voor isolatie te houden.

[ Voor 25% gewijzigd door Yucon op 20-01-2019 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Yucon schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:10:
Volgens mij moet dit gewoon met een stalen pilaar lukken, en is dat een relatief makkelijke en strakke oplossing.
En hoe gaat die pilaar dan de vloer(-platen?) ondersteunen? Daar moeten dan weer liggers onder etc.
Dit is een dusdanig ingrijpende constructieve wijziging dat ik denk dat het niet haalbaar is voor je.

Ik heb overigens geen flauw idee hoe je huis inelkaar zit. Zoals ik het inschat draagt die wand waar het schuttingkje tegenaan staat de vloerplaten die dan van links naar rechts lopen. Je moet dan dus ondersteuning voor 1 of 2 platen maken, daarmee verlies je sowieso hoogte. Daarnaast moet er ook een balk vanaf de hoek naar de aanbouw om de gevel erboven te dragen. Maar ik heb geen idee hoor, misschien heb je wel houten vloerbalken.

Het is vast niet onmogelijk om uit te voeren maar voor wat het gaat kosten en vermoedelijk tegenvallend resultaat qua optiek kun je dat geld beter uitgeven aan een andere woning die beter naar je zin is.

[ Voor 43% gewijzigd door ASW1 op 20-01-2019 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Bedankt voor de adviezen tot nog toe. Het huis is uit 1986 en heeft op de eerste verdieping beton (platen?) liggen. Geen hout in ieder geval.

Gaat zo te horen nog wel behoorlijk wat kosten. En als de oorspronkelijke muren nu op de hoeken blijven staan? is dat beter te doen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Volgens mij moet je niet beginnen met een aannemer en kozijnboer, maar met een constructeur, mogelijk in combinatie met een architect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47
Voor wat je wilt is je budget op zeker te krap. Zoals al eerder aangehaald is het een dusdanige wijziging aan de constructie dat dit vergunningsplichtig is en ook door een constructeur bekeken en berekend zal moeten worden als het al mag.
Glas in dat formaat HR+++ (anders verlies je wel heel veel isolatie) zal een behoorlijke prijs hebben voornamelijk ook vanwege vervoer en plaatsen. (Die til je niet even op namelijk)

Daarnaast heb ik zelf grote ramen tot aan de grond gehad en ik vond het mooi staan maar niet praktisch. Raamdecoratie is lastig en het geeft echt gewoon veel koude af waardoor ik de decoratie weer 80% van de tijd dicht deed. (Wij hadden de zithoek er in de buurt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
talkatoo schreef op zondag 20 januari 2019 @ 14:52:
Gaat zo te horen nog wel behoorlijk wat kosten. En als de oorspronkelijke muren nu op de hoeken blijven staan? is dat beter te doen?
Ja dat is beter te doen. Aan de aanbouwzijde van je huis kan waarschijnlijk een latei geplaatst worden die de gevel erboven dan draagt. Hou er wel rekening mee dat het constructief waarschijnlijk niet mogelijk is om het kozijn helemaal tot bovenin door te laten lopen. Zoals op het plaatje met glas tot aan vloerhoogte zal waarschijnlijk ook niet lukken.
Aan de zijkant waar die schutting staat wordt het al een ander verhaal, omdat het binnenblad daar ook de vloerplaten draagt. Dat betekent dat je niet zomaar een grote opening daar kunt maken omdat je voldoende ondersteuning voor die vloer nodig hebt. Met een simpele latei kom je er dan niet.
Dit is inderdaad typisch iets waar je eens een aannemer of constructeur naar moet laten kijken. Wat voor budget had je in gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1171168

*knip spam*

[ Voor 94% gewijzigd door Rukapul op 20-01-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11

Yucon

*broem*

ASW1 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 11:58:
[...]

En hoe gaat die pilaar dan de vloer(-platen?) ondersteunen? Daar moeten dan weer liggers onder etc.
Dit is een dusdanig ingrijpende constructieve wijziging dat ik denk dat het niet haalbaar is voor je.
Niet alleen een pilaar natuurlijk ;) Dat je liggers nodig hebt is vanzelfsprekend als je muren gaat wegbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Ja maar een buitenblad gevel ondersteunen is iets heel anders dan binnenmuren die de vloerplaten dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digiman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-05 12:30

digiman

reboot...

Ik zie als grootste probleem dat je de draagmuren die nu een lijnlast op je fundering geven, wijzigt in een aantal puntlasten op de fundering.
Dat kan je fundering niet zonder meer hebben.

Succes met je project, ik vind het wel een hele mooie ingreep!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:11
Zoals gezegd, hier heb je een constructeur bij nodig. Er zijn behoorlijk wat aanpassingen aan de draagconstructie en wijze van belasting fundering. Ook bij de uitbouw zijn heel wat aanpassingen.
Ik denk dat het het uiteindelijk wel waard is, want het geeft meer eenheid en een mooi uiterlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
MeTooPV schreef op zondag 20 januari 2019 @ 18:00:
Ik denk dat het het uiteindelijk wel waard is, want het geeft meer eenheid en een mooi uiterlijk.
Mooi wel ja, maar ik vermoed dat het het niet waard is omdat de verbouwingskosten hoog zullen zijn en je die maar voor een klein deel terug gaat zien in de verkoopwaarde. Zoiets is leuk als je je droomhuis gevonden hebt waar je de rest van je leven wilt wonen en geld een bijzaak is, maar ik heb niet de indruk dat dat hier het geval is.
Zoals gezegd van aankoopwaarde huis + verbouwingskosten kun je waarschijnlijk beter iets anders kopen dat meer naar je zin is. Afhankelijk van de prijzen in je regio is dit soort verbouwingen alleen interessant wanneer je ook significant in vierkante meters wint maar dat is ook niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:47
Mijn ouders hebben eind jaren 70 gebouwd met grote ramen. Vloerplaat van de verdieping bestaat ook uit betonwelfels.
In de muur boven de ramen zitten al balken. En in het plafond zijn ook nog eens balken gestoken, die rusten op schijnbaar voor sier en scheiding gebouwde muurtjes.
Op de plaats waar die ramen staan is ook geen kruipkelder, maar direct fundament tot op de harde grond.
Om maar aan te geven dat dit ingrijpende gevolgen kan hebben voor de constructie.
Een draagmuur kan altijd worden weggenomen. Mijn broer heeft dit laten doen. Werden er eerst op de verdieping gaten door de muren geboord zodat men tijdelijke balken kon leggen over andere draagmuren. Dan de muur weg gekapt. En dan heeft men een nieuwe dragende constructie gestoken. Dus zolang men bezig was, was het huis onbewoonbaar.

Als ik de tekeningen nog eens bekijk, vermoed ik dat er reeds een balk zit in de achtermuur, om die achteraanbouw te ondersteunen.

[ Voor 7% gewijzigd door Arator op 20-01-2019 22:13 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:03
De kans dat dit voor 23k lukt is klein. Je bent op slopershoogte als je zo in de draagstructuur van de woning gaat rommelen. Stap 1 is een constructeur, maar ook die is niet gratis.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Ben al een stuk wijzer. Misschien het budget vergroten of toch simpelere plannen maken.

Nog wat extra details: huis heeft geen kruipruimte (op zand). Fundering is op meer berekend (huidige eigenaar die huis heeft gebouwd: "je kunt er 4 verdiepingen extra bovenop bouwen"). De aanbouw heeft vanaf boven het schuifpui gedeelte een houten plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:03
Het gaat niet zozeer om de totale belasting, maar meer dat je van een lijnlast (muur) een puntlast (kolom) maakt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:00
Indien in Nederland: constructie berekeningen en constructie tekeningen opvragen bij gemeente, met die naar een constructeur. Die kan in een gesprek wel grofweg duiden per optie met welk budget je rekening moet houden.
Slechts dan kun je een onderbouwde keuze maken.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Pagina: 1