Is dit een draagmuur? (zolder aanbouw)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:17
In mei krijg ik de sleutel van een gekochte woning. Ik zou graag een muur willen verwijderen op een zolder van de aanbouw. Ik twijfel alleen of de muur dragende is.

De vloer is van hout (evenals het dak). Onder deze muur staat een andere muur. De lengte van deze zolder zou 710 cm zijn zonder de muur er tussen (300 + 410cm). Ik ga er daarom een beetje vanuit dat het dragend is.. maar ik ben geen expert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fqs5dGpYxEbRn9lLFHl9yQ5A/full.jpg

Mocht het dragend zijn, wat zou de mooiste oplossing zijn om toch doorloop te creëren? we willen er graag een dakkapel plaatsen. Ik dacht zelf aan deze oplossing:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uibEICJoWCjiSypLJgHxYsqv/full.jpg

Beste antwoord (via talkatoo op 01-02-2019 20:02)

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Het is niet zo zeer een constructieve draagmuur maar de lengte is te lang voor de gebruikte nokbalk en gordingen, deze zijn te dun/smal om de gehele afstand te overbruggen en zal je inderdaad moet opvangen met slapers zodat de druk verdeeld wordt.

Door het plaatsen van (slapers) balken tussen de nok en de gordingen wordt de druk opgevangen en weer naar het binnenblad van de muur geleidt. Het is wel een constructieve handeling en moet je even via een aannemer laten doen maar is niet moeilijk, niet veel werk en relatief weinig risico zodat je de huidige muur kan verwijderen.

Ps: de getoonde laatste afbeelding heb je alleen nodig als een dakkapel gaat plaatsten en dus ergo geen gording hebt waar de druk/kracht op kan rusten, dus dan heb je die specifieke constructie nodig om die druk te weerleggen

[ Voor 16% gewijzigd door Breezers op 01-02-2019 20:04 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:48
Grote kans dat het inderdaad een draagmuur is om de balk te ondersteunen. Je zou die eventueel wel kunnen vervangen, zeker als je toch de dakstructuur gaat wijzigen. Maar raadpleeg eerder een architect of bouwkundig ingenieur of op zijn minst toch een betrouwbare aannemer in plaats van een forum.

[ Voor 25% gewijzigd door D-Three op 01-02-2019 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kun je de muur niet netjes afwerken en in indeling van de ruimte als object gebruiken?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Het is niet zo zeer een constructieve draagmuur maar de lengte is te lang voor de gebruikte nokbalk en gordingen, deze zijn te dun/smal om de gehele afstand te overbruggen en zal je inderdaad moet opvangen met slapers zodat de druk verdeeld wordt.

Door het plaatsen van (slapers) balken tussen de nok en de gordingen wordt de druk opgevangen en weer naar het binnenblad van de muur geleidt. Het is wel een constructieve handeling en moet je even via een aannemer laten doen maar is niet moeilijk, niet veel werk en relatief weinig risico zodat je de huidige muur kan verwijderen.

Ps: de getoonde laatste afbeelding heb je alleen nodig als een dakkapel gaat plaatsten en dus ergo geen gording hebt waar de druk/kracht op kan rusten, dus dan heb je die specifieke constructie nodig om die druk te weerleggen

[ Voor 16% gewijzigd door Breezers op 01-02-2019 20:04 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Dank voor de reacties! Ik weet voldoende en ga met de aannemer overleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:01
@talkatoo Dat raam helemaal achterin, was dat eerst een buitenraam? Wel een grappige situatie :)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:07
@Breezers
Hoewel de muur alleen het dak draagt noem je dat dan toch gewoon een draagmuur hoor :)

@talkatoo
En daar moet dus een spantje komen om de gordingen op te vangen. Niet ingewikkeld maar je moet er wel een constructeur naar laten kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
Puch-Maxi schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 20:13:
@talkatoo Dat raam helemaal achterin, wat dat eerst een buitenraam? Wel een grappige situatie :)
Dat was eerst een buitenraam ja, inderdaad wel geinig :)
Pagina: 1