Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Slopen schouw, is deze dragend?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• talkatoo
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:06
Gister ben ik begonnen met het slopen van een gedateerde schouw, de vorige bewoner (die het huis zelf mee gebouwd heeft) had aangegeven dat de schouw niet dragend is (deze is er achteraf ingemetseld, aldus de vorige bewoner).

Tijdens het slopen zag ik dat er binnenin de schouw nog meer metselwerk zit, kan ik dit ook verwijderen? Begin toch een beetje te twijfelen. De draagbalk die op de foto is te zien loopt door naar de 'normale' kamer muur.

In deze schouw is overigens later een gas haard gebouwd.

Beste antwoord (via talkatoo op 23-05-2019 10:07)

• sj0ertum
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13:28
Nee die schouw is niet dragend. De betonnen balken die richting de deur lopen rusten op die muur.
De betonnen balken linksachter de schouw rusten op die muur.
De betonnen balken die je voor de schouw ziet, rusten op de stalen balk en die stalen balk rust op de muur.
Die schouw doet dus helemaal niets. Als die betonnen balken de overspanning niet zelf zouden kunnen dragen, was er ergens in het midden wel een dragend punt gemaakt en niet pal tegen de muur waar alles toch al op rust.

Wat ik alleen niet goed kan zien, is in hoeverre de hoek waar de 2 muren samen komen in tact is. Dat is zo te zien die gele steen met donkere voeg? Loopt het rookkanaal daar voorlangs?

sj0ertum wijzigde deze reactie 23-05-2019 10:12 (16%)

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik zou het niet weten. Eventueel een technisch bouwkundig persoon ernaar laten kijken ?

Of is dit mogelijk terug te vinden in de bouwtekeningen ?

Viper® wijzigde deze reactie 23-05-2019 09:49 (25%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo te zien zit er wel een stalen balk onder/in het plafond. Die zou best weleens op dat stuk kunnen steunen.

MikeyMan wijzigde deze reactie 23-05-2019 09:52 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:39
De stalen balk lijkt eerder te steunen op de muur die achter de haard loopt. Die dus niet slopen.
En het binnenwerk wat je ziet is het rookkanaal. Vroeger met houten vloeren leunde het hele rookkanaal op de haard beneden, dat is hier niet het geval.
Ik zie betonnen vloeren; daar is verder alles opgebouwd.

Overigens kun je bij ernstige twijfel altijd een stempel huren bij deBoels ofzo. Dat kost haast niets.

wmeester wijzigde deze reactie 23-05-2019 09:55 (14%)

• talkatoo
MikeyMan schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:50:
Zo te zien zit er wel een stalen balk onder/in het plafond. Die zou best weleens op dat stuk kunnen steunen.
De stalen balk loopt door in de muur achter de schouw, dat kon ik zien.

Acties:
  • +14Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:18

JdM

Gas?Gas!

Dit soort vragen vind ik altijd wel vermakelijk eerlijk gezegd. Ik vind het knap van je dat je aan tweakers op afstand overlaat of je bovenverdieping mogelijk makkelijker bereikbaar wordt.

N54 powered

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5Henk 'm!

• sj0ertum
Nee die schouw is niet dragend. De betonnen balken die richting de deur lopen rusten op die muur.
De betonnen balken linksachter de schouw rusten op die muur.
De betonnen balken die je voor de schouw ziet, rusten op de stalen balk en die stalen balk rust op de muur.
Die schouw doet dus helemaal niets. Als die betonnen balken de overspanning niet zelf zouden kunnen dragen, was er ergens in het midden wel een dragend punt gemaakt en niet pal tegen de muur waar alles toch al op rust.

Wat ik alleen niet goed kan zien, is in hoeverre de hoek waar de 2 muren samen komen in tact is. Dat is zo te zien die gele steen met donkere voeg? Loopt het rookkanaal daar voorlangs?

sj0ertum wijzigde deze reactie 23-05-2019 10:12 (16%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23-06 18:38
Een stalen hoofdligger hoort een opleglengte van 16 cm te hebben en over de volle breedte te dragen. Controleer dus eerst de dikte van de muren die blijven staan. Wellicht dat de schoorsteen toch onderdeel is van de ondersteuning.

JukeboxBill wijzigde deze reactie 23-05-2019 10:03 (8%)

Soms ben ik bijna gelukkig

• talkatoo
JdM schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:58:
Dit soort vragen vind ik altijd wel vermakelijk eerlijk gezegd. Ik vind het knap van je dat je aan tweakers op afstand overlaat of je bovenverdieping mogelijk makkelijker bereikbaar wordt.
Quote van vorige bewoner: "Schouw kan zo weg deze heb ik er later zelf ingemetseld, is niet dragend". Balk leek bij inspectie al door te lopen dus zou hier nooit aan beginnen als ik al 99% zeker was..

Iedereen bedankt!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JdM

JdM

Gas?Gas!

@talkatoo quote van de vorige bewoner als het misgaat: "Oh ja sorry, ik dacht dat het zo was, maarja ik ben geen bouwtechnicus hè"

N54 powered

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

Kaasplank

Vake bu-j te bang!

JdM schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:18:
@talkatoo quote van de vorige bewoner als het misgaat: "Oh ja sorry, ik dacht dat het zo was, maarja ik ben geen bouwtechnicus hè"
Zo moeilijk is het toch niet om je voor te stellen dat er enkel een gat voor een haard in de verdiepingsvloer zat en dat de vorige bewoner daar de complete haard onder heeft gemetseld. Het rookkanaal is dubbelwandig wat vrij normaal is en de bestaande muur waar de stalen balk op rust is ook prima zichtbaar.

slopen dat ding.

Ik ben tof want van meuk die ik gekocht heb maak ik een lijstje in mijn handtekening!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:29

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Erm, als et huis al stond toen het gemaakt werd, gaat dat niet op natuurlijk. Alleen opletten dat je niet te ijverig sloopt en de muur erachter afbreekt waar de stalen ligger op rust.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• JdM

JdM

Gas?Gas!

Kaasplank schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:26:
[...]

Zo moeilijk is het toch niet om je voor te stellen dat er enkel een gat voor een haard in de verdiepingsvloer zat en dat de vorige bewoner daar de complete haard onder heeft gemetseld. Het rookkanaal is dubbelwandig wat vrij normaal is en de bestaande muur waar de stalen balk op rust is ook prima zichtbaar.

slopen dat ding.
Inhoudelijk heb je het helemaal goed (behalve dan nog van het feit dat we vanaf hier niet kunnen zien of er een volledig gemetseld schorsteenkanaal nog bovenop de verdiepingsvloer staat en die na het slopen dan wel een aardige belasting oplevert op die holle kanaalplatenvloer die er ligt) :Y)
Het punt van mijn opmerking gaat over iets anders dan de inhoud.
Er is twijfel bij TS, over een potentieel gevaarlijke constructie. De waarheid van deze constructie hangt in eerste instantie al af van een bewoner die er niet meer is en die totaal geen verantwoordelijkheid meer zal nemen als er iets mis gaat.

Dat het niet moeilijk is voor te stellen klopt helemaal, TS twijfelt echter en gaat zijn definitieve keuze laten afhangen van een paar anonieme gasten op afstand, ik blijf erbij dat ik dat vermakelijk vind, verder niets ;)

N54 powered

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:55
En als je helemaal slim bent, plaats je wat tijdelijk ondersteuning voor als er toevallig wel een stuk uit de verkeerde muur breekt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

JdM schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:50:
[...]

Inhoudelijk heb je het helemaal goed (behalve dan nog van het feit dat we vanaf hier niet kunnen zien of er een volledig gemetseld schorsteenkanaal nog bovenop de verdiepingsvloer staat en die na het slopen dan wel een aardige belasting oplevert op die holle kanaalplatenvloer die er ligt) :Y)
Het punt van mijn opmerking gaat over iets anders dan de inhoud.
Er is twijfel bij TS, over een potentieel gevaarlijke constructie. De waarheid van deze constructie hangt in eerste instantie al af van een bewoner die er niet meer is en die totaal geen verantwoordelijkheid meer zal nemen als er iets mis gaat.

Dat het niet moeilijk is voor te stellen klopt helemaal, TS twijfelt echter en gaat zijn definitieve keuze laten afhangen van een paar anonieme gasten op afstand, ik blijf erbij dat ik dat vermakelijk vind, verder niets ;)
Een stalen balk met kanaal- of breedplaatvloeren? Daar zit geen dragende schoorsteen in. Zeker niet als je van de bouwer zelf koopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• radicalEMT
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 24-06 14:19
Off topic: Bouw er een mooie 'mass accumulation oven' in, zoals van leem of een spekstenen kachel. Veel hoger rendement.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15:13
Tenzij hij dementie heeft zal hij toch nog wel weten of hij die schouw zelf gemetseld heeft of niet???

Acties:
  • +3Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:10
radicalEMT schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:35:
Off topic: Bouw er een mooie 'mass accumulation oven' in, zoals van leem of een spekstenen kachel. Veel hoger rendement.
Gebruik de HR ketel; nog hoger rendement en geen geroosterd gezicht en koude rug.

• JdM

JdM

Gas?Gas!

kabeltjekabel schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:19:
[...]

Gebruik de HR ketel; nog hoger rendement en geen geroosterd gezicht en koude rug.
Ach, als we de gemiddelde retourwatertemperatuur van een NL huishouden nemen (60graden, want 90 graden stoken is lekker snel warm) komt het werkelijke rendement van een HR gasketel niet boven de 90% uit. Het rendement van een massakachel gaat ook richting de 90%.
En wat bedoel je met een geroosterd gezicht en een koude rug, je verwart een massakachel met een vuurkorf denk ik :')

N54 powered

Acties:
  • +4Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 00:10
JdM schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 19:20:
[...]

Ach, als we de gemiddelde retourwatertemperatuur van een NL huishouden nemen (60graden, want 90 graden stoken is lekker snel warm) komt het werkelijke rendement van een HR gasketel niet boven de 90% uit. Het rendement van een massakachel gaat ook richting de 90%.
En wat bedoel je met een geroosterd gezicht en een koude rug, je verwart een massakachel met een vuurkorf denk ik :')
60 graden retour is helemaal niet gemiddeld. Misschien bij een groot deel van de mensen bij het opstoken, maar zeer zeker niet tijdens het stabiel houden van de temperatuur. Maakt ook niet uit; die 90% is van een VR ketel; ook met 60 graden retourtemperatuur gaat de HR ketel ruim over de 90% heen.

Geroosterd gezicht en koude rug omdat die kachels altijd op de verkeerde plek staan in de ruimte. Radiatoren van het CV systeem staan onder de ramen en heffen direct het koudeverlies op en je een gelijkmatige temperatuur krijgt. Die kachels hebben een veel kleiner oppervlak, dus meer stralingswarmte (bah) en staan bijna altijd ergens in het midden van de ruimte, waardoor het achter je koud is en voor je veel te warm.

Verder zijn die houtkachels ook een dikke middelvinger richting de buren, ik kan niet wachten tot er eens gehandhaafd gaat worden op die onzin.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• talkatoo
Was een werkje (met de hand), maar het staat nog. Wel benieuwd hoe de balk die naar het gat loopt ondersteund wordt. Zit wel een metalen steun balk(je), ga er vanuit dat er meerdere in het beton zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: mei 2013
  • Niet online
talkatoo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:48:
Was een werkje (met de hand), maar het staat nog. Wel benieuwd hoe de balk die naar het gat loopt ondersteund wordt. Zit wel een metalen steun balk(je), ga er vanuit dat er meerdere in het beton zitten.
Zal wel een raveelijzer zijn. ;)

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • +2Henk 'm!

• talkatoo
Paragon93 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 22:22:
[...]

Zal wel een raveelijzer zijn. ;)
Yes! Na een Google op ‘raveelijzer’ is dat het inderdaad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sj0ertum
Kijk dat ruimt lekker op! Wat is het eigenlijk voor woning? Het verlaagde balken plafond heb je er ook al snel uitgerost zie ik ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:27

CurlyMo

www.pilight.org

sj0ertum schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:26:
Kijk dat ruimt lekker op! Wat is het eigenlijk voor woning? Het verlaagde balken plafond heb je er ook al snel uitgerost zie ik ;)
Of de platfondbalken zonder constructie waarde, maar er alleen zaten voor de sier.

CurlyMo wijzigde deze reactie 24-05-2019 08:09 (5%)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sj0ertum
CurlyMo schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 08:09:
[...]

Of de platfondbalken zonder constructie waarde, maar er alleen zaten voor de sier.
Ja precies die waren voor de sier. Maar vind het wel leuk om te weten wat voor woning het was en wat er van wordt gemaakt :*)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Kan een jaren 70/80 parel zijn met 'originele details' :+

Wel apart dat de stalen ligger zo dicht bij de pijp zit zonder enige vorm van brandwering (promatect of gips).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 25-06 16:34

SeatRider

Back in the seat

Ik ben op zich wel fan van haarden, maar dit was wel een foeilelijke sta-in-de-weg zeg. Komt er iets kleiners voor in de plaats of wordt het vloerverwarming? :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• talkatoo
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:36:
Kan een jaren 70/80 parel zijn met 'originele details' :+
Dit is inderdaad zo’n jaren 80 parel met (alle, ook echt alle) orginele details. :’)
SeatRider schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 09:45:
Ik ben op zich wel fan van haarden, maar dit was wel een foeilelijke sta-in-de-weg zeg. Komt er iets kleiners voor in de plaats of wordt het vloerverwarming? :)
Ik maak wel even een voortgangs topic aan. Er komt een moderne sierhaard voor terug, ga ik zelf bouwen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 25-06 16:34

SeatRider

Back in the seat

talkatoo schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 14:47:
[...]
Ik maak wel even een voortgangs topic aan. Er komt een moderne sierhaard voor terug, ga ik zelf bouwen.
Cool, plaats je het linkje ook hier?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• talkatoo
SeatRider schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 13:45:
[...]

Cool, plaats je het linkje ook hier?
Yes. Voortgang van dit projectje is hier te kijken: Verbouwing jaren 80 woning met originele details

• radicalEMT
kabeltjekabel schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 21:05:
[...]
Verder zijn die houtkachels ook een dikke middelvinger richting de buren, ik kan niet wachten tot er eens gehandhaafd gaat worden op die onzin.
Een standaard houtkachel of openhaard wel, een goede rocket stove niet. De verbrandingstemperatuur is zo hoog dat hij nauwelijks rookt, ook de uitstoot van fijnstof is 3x lager dan wat in 2020 de verplichte limiet wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 26-06 09:07
radicalEMT schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 09:37:
[...]

Een standaard houtkachel of openhaard wel, een goede rocket stove niet. De verbrandingstemperatuur is zo hoog dat hij nauwelijks rookt, ook de uitstoot van fijnstof is 3x lager dan wat in 2020 de verplichte limiet wordt.
Ik denk niet dat alle kachels vanaf 2020 verboden gaan worden als dat limiet niet gehaald wordt. Zal eerder een nieuwe eis zijn vanaf 2020. Of bedoel je dat ook? Geloof niet dat ze kachels van een paar jaar oud kunnen gaan verbieden. Net zoals ze oude auto's ook niet verbieden wanneer er nieuwe minimale eisen aan auto's gesteld worden.

• radicalEMT
Krijnemans schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 09:46:
[...]
Geloof niet dat ze kachels van een paar jaar oud kunnen gaan verbieden.
Klopt. Bron: https://www.tvvl.nl/l/lib...mat=save_to_disk&ext=.pdf

Overigens is de nieuwe Europese wetgeving pas in 2022 van kracht ipv 2020, mijn vergissing.

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 26-06 09:07
radicalEMT schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:47:
[...]

Klopt. Bron: https://www.tvvl.nl/l/lib...mat=save_to_disk&ext=.pdf

Overigens is de nieuwe Europese wetgeving pas in 2022 van kracht ipv 2020, mijn vergissing.
Bedankt voor het delen van het artikel! Interessante materie wel!
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True