Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:34

Seraphin

Meep?

Virtuozzo schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:44:
[...]

Om een lang verhaal kort te maken, net toen duidelijk begon te worden hoe wankel de positie van de City was voor Britse belangen en hoe groot de destabilisatie vanuit externe kapitaalstromen kwam op het continent door schade en menige schande langzaam maar zeker de motor op gang van herstel van toezicht en regels.

De ene lobby kwam de andere tegen, dat werd opgepikt door een paar denktanks in de VS, er werd wat netwerk opgezet met een stel zeloten in de politiek en een paar hoofdjes gecoöpteerd om hefbomen te maken. En zo was er Brexit.
Ik ga dit voortaan gewoon letterlijk citeren als ik in een gesprek kom waarbij mensen zich hardop vragen hoe die Brexit nou eigenlijk is ontstaan / hoe het zover is gekomen.... _/-\o_

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Seraphin schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:57:
[...]

Ik ga dit voortaan gewoon letterlijk citeren als ik in een gesprek kom waarbij mensen zich hardop vragen hoe die Brexit nou eigenlijk is ontstaan / hoe het zover is gekomen.... _/-\o_
De ironie is eigenlijk dat de Britten het zelf best goed kunnen weten. Het probleem is dat men het niet wenst te weten. Er heerst een perceptie van frustratie, van machteloosheid, van perverse prikkels om mee te doen want het alternatief is erger (geen kruimel). Mensen vergeten dat austerity een toolbox is. Men beslist te vergeten dat men zelf de toolbox mogelijk gemaakt heeft.

Serieus, er is geen verschil met gedragslijnen in deze en op blaren zitten met een HRA drama. Enkel schaal en domein.

Dat gezegd, het VK heeft een achtergrond die de meeste Europese continentale landen niet hebben, in de zin van historische perceptie & mythologie met fundament van globaal bereik. Frankrijk heeft zeker koloniaal verleden, maar geen Treasure Islands of fiscale hefbomen. Duitsland, nu ja. Italië, tja. Als je het rijtje afgaat zijn er slechts twee Europese landen met voet in mondiaal bereik vanuit voetafdruk in financiële en fiscale globale verbindingen. Het VK en Nederland.

Dat is een factor die het op cultureel niveau heel makkelijk maakt om toe te geven aan verzuchting bij symbolen en selectief / kunstmatig geheugen. Het is niet vreemd dat de Britten een glorietijd voor zich zien, kwestie van collectieve bias op fundament van recent collectief culturele perceptie. Niet dat wij hier met de vinger moeten wijzen, wij denken nog steeds dat de VOC een fantastisch fenomeen was _/-\o_

Brexit heeft niks te maken met het aangaan van door de Britse samenleving gesignaleerde uitdagingen. Het is het vermijden van verantwoordelijkheid, het ontkennen van aansprakelijkheid, het perverse geloof in een land als Animal Farm als magisch recept. Er is geen enkele driver van Brexit die ook maar inhaakte op gesignaleerde uitdagingen, alles was marketing gestoeld op emotionele prikkels bij kwesties waar men zelf voor gekozen had.

En net als in de jaren '70 resulteert dat in een verschuiving waar men juist de rekening krijgt. But that's ok, as long as some get more and the the narrative shows how awesome that is.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:46
Virtuozzo schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:16:
Dat gezegd, het VK heeft een achtergrond die de meeste Europese continentale landen niet hebben
...
Als je het rijtje afgaat zijn er slechts twee Europese landen met voet in mondiaal bereik vanuit voetafdruk in financiële en fiscale globale verbindingen. Het VK en Nederland.
Interessant ja. Sinds enkele weken is er een 4 delige docu op youtube van ArteDe:
Drei Städte erobern die Welt - Amsterdam, London, New York.

Het begint met precies dat, hoe Amsterdam is gegroeid tijdens de gouden eeuw (handel, kolonien en daarvoor benodigde scheepsbouw en dito financiering, uitvinding van aandelen). Hoe Amsterdam langzaam maar zeker de leiding heeft moeten afstaan aan Londen, eveneens groeiend door de handel en hun kolonien. En hoe ze beiden door New York (wat Nederland aka WIC eerder had moeten afstaan) zijn ingehaald en hoe dat heeft kunnen gebeuren. Het laatste deel moet ik nog kijken maar heeft alvast een inspirerende titel: Spekulation und größewahn 8)
Boeiend hoewel 4 x 1 uur und leider nur auf Deutsch
Slightly off-topic maar toch.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:31
Overigens, goed boek wat ik kan aanraden, al gaat het niet puur over de Brexit, maar meer over populisme, en wat je op een andere manier tegen het belang van natie-staten doet aankijken; Slow Democracy.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 22:54

Plasma_Wolf

Student

Het VK stelt een quarantaineplicht in voor reizigers ui o.a. Nederland vanwege coronabesmettingen. Uiteraard is het VK zelf een grotere brandhaard dan NL, maar ze vinden het blijkbaar nodig. Ook een beetje afleiding van de eigen situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Plasma_Wolf schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 05:17:
Ook een beetje afleiding van de eigen situatie.
Afleiding van de eigen situatie qua brexit? Ik vind dat wel meevallen. De echte afleider is dat ze asielzoekers opeens weer als een groot probleem hebben gemaakt. Dat was tijdens het eerste referendum ook plotseling een groot probleem. Na het referendum hoorde je er weinig meer over.

Een onafhankelijke pers is erg belangrijk. Schijnt dat ook in andere landen steeds meer persbedrijven worden opgekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasma_Wolf

Plasma_Wolf

Student

Afleiding van hun eigen situatie met het virus. Ze hebben grotere glimmende objecten om "kijk hier kijk hier" mee naar te kijken. Maar zo lang als ze blijven volhouden dat ze maatregelen moeten nemen tegen internationale reizigers terwijl hun eigen situatie erger is, zijn de aankondigingen afleidingen om hun eigen incompetentie te verdoezelen.

Niet dat wij daar hier intrappen, maar wel goed om te blijven onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Nouja, ik snap wel dat ze NL er op hebben gezet. Als ik nu door Amsterdam loop is het als vanouds met jongeren uit Engeland. Zuipen, blowen, etc. Als je dat dan doet in stad als Amsterdam waar de nummers (iets) oplopen, begrijp ik wel dat ze dat samenscholen op deze manier een beetje tegen willen gaan.

Frankrijk daarentegen is wel raar, aangezien die Britten allemaal in gebieden zitten waar niet zoveel speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03:08

alienfruit

the alien you never expected

Wat een gedoe zeg met de A-Levels hier in VK! Ik zie de Onderwijs minister nog niet vertrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasma_Wolf

Plasma_Wolf

Student

Omdat het niet hoeft. Het kabinet is daar vol met mensen die al lang zouden zijn opgestapt, of ontslagen, in normale tijden. Duik maar eens in de geschiedenis van Priti Patel, vooral toen ze in het kabinet van May zat.

Maar dit zijn geen normale tijden. Deze mensen hebben de absurde verhalen van Dominic Cummings voor zoete koek geslikt. Eerst naar Durham rijden terwijl ze in zelfisolatie moesten, en vanuit Durham naar Barnard Caslte met je kind op de achterbank om je ogen te testen :?

Niemand kan daar nu ontslagen worden. Ze hebben Cummings gesteund, ze zijn loyaal. Bij ontslag denkt de opvolger: "Zij waren loyaal en werden toch voor de bus gegooid? Waarom zou ik loyaal zijn?"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

alienfruit schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:28:
Wat een gedoe zeg met de A-Levels hier in VK! Ik zie de Onderwijs minister nog niet vertrekken
Die gaat nu officials aanwijzen als zondebok. Die deden alleen een Zum Befehl, en hebben niets gezegd toen duidelijk werd wat voor clusterf*ck het zou worden (oftewel: ik heb heel weinig medelijden met die Ofqual figuren). Sterker nog, de Royal Society for Statisticians had hulp aangeboden, maar de twee experts weigerden een NDA te tekenen die ze voor 5 jaar compleet de mond zou snoeren (geheel terecht).

Maar ik heb geprobeerd te begrijpen hoe ze daar die A-levels (en O-levels/GCSE etc), en zelfs in normale jaren is dat een systeem waar eigenlijk niets aan goed te praten is. Het is namelijk niet zozeer gebaseerd op de individuele prestaties van de student, maar een ranking. Alsof je moet scoren op een Bell curve.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gT1V8K9aelb86YIy9Z8_LZztqTk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A9JSzUuiVHTVRjmu2XuKUa5G.jpg?f=user_large

Het probleem wat ze nu hebben gecreeerd is dat ze geen verbetering van scoregemiddeldes wilden hebben, per school. De cijfers aangeleverd door de scholen waren hoger dan vorig jaar, dat wilden ze niet. Daarmee hebben ze de scores aangepast aan hoe de scholen het in de vorige jaren deden. Dus als je een briljante scholier bent, maar je school het niet zo goed deed de vorige jaren, dan ben je de pineut. Zeg maar iemand's salaris aanpassen aan of deze uit Groningen of uit Amsterdam komt. Te zot voor woorden, en ik heb wat discusses gehad met mensen in het onderwijs die dit gewoon verdedigen. Noem het maar Stockholm syndroom...

Dat dit de studenten in de rijke scholen bevoordeelde en de studenten in scholen in de lagere socioeconomische groepen benadeelde, moge duidelijk zijn. En die A-levels zijn belangrijk voor plekken op universiteiten, waar een aanbod vaak afhankelijk is van bepaalde A-level scores. Opnieuw: studenten uit lagere socioeconomische groepen waren de pineut, plekken ingenomen door de rijkere scholieren wiens cijfers wel inflatie mochten hebben. En nu zitten de top*-universiteiten vol, en ze mogen/kunnen niet meer mensen nemen, het mogen omdat er een maximum ingesteld is door de overheid met zware boetes, en niet kunnen omdat ze de faciliteiten niet hebben.

Nu de scores aangepast zijn en veel studenten toch aan de eisen voldaan hebben, is de vraag wat er nu moet gebeuren. Als het maximum wordt verwijderd, dan zuigen de top-universiteiten veel meer studenten op, en krijgen de "kleinere" universiteiten niet genoeg studenten en gaan ten onder. Als het maximum niet wordt verwijderd en de kandidaten pech** hebben, dan zitten de Oxbridge en Russell Group universiteiten vol met upper class twits.

* zelf-verklaarde top, maar gewoon een verschil in fors meer geld krijgen en op allerlei manier bevoordeeld worden.
** pech of social engineering?

Intussen gaan ze tijdens een pandemie Public Health England reorganiseren, want het heeft zogenaamd gefaald (maar de verantwoordelijke minister neemt geen verantwoordelijkheid), en wie stellen ze aan als de baas: de vrouw van een Tory MP, die eerder gefaalt heeft bij de internetboer Talk Talk en daar met pek en veren wegging, en die recent aangesteld werd als het hoofd voor Covid-19 Tracing, yep, ook een complete fail.

Ze doen niet eens meer de moeite het te verbergen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03:08

alienfruit

the alien you never expected

Ja, dat van Public Health England klinkt ook behoorlijk dodgy. Nu willen ze ook weer de treinprijzen verhogen met inflatie (1.6% ofzo). Ik zou willen dat ik elk jaar zo'n salariscorrectie krijg van de baas maar daar doen ze niet echt aan in de VK. Ik vind de trein al idioot duur voor wat je krijgt.

Verder niet veel nieuws qua Brexit in VK. Ik ben er inmiddels eigenlijk wel klaar mee van mij mogen ze wel stoppen met overleggen en VK gewoon met no-deal over de klif laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Never waste a good crisis problem. You certainly cannot risk competency, it might just solve matters.

Termijnagenda dankzij Peter Principle. Lobby toepassing.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

alienfruit schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:08:
--

Verder niet veel nieuws qua Brexit in VK. Ik ben er inmiddels eigenlijk wel klaar mee van mij mogen ze wel stoppen met overleggen en VK gewoon met no-deal over de klif laten gaan.
Ik lees vandaag het volgende in de FT:
https://www.ft.com/conten...b9-4e82-8ed5-45c8b22df4f4
Wat inhoudt dat de UK voor hun truckers inzet op "Cabotage" rechten(geen idee of daar een NL woord voor is), maw het oppakken en afleveren van ladingen in Eu gebied.
Brussels has rejected the UK’s opening demands for continued wide-ranging access to the EU for British truckers, setting the stage for a clash when Brexit trade negotiations resume on Wednesday.

UK road haulage groups warned that failure to strike a deal by the end of the post-Brexit transition on December 31 would hurt hauliers and businesses on both side of the Channel, driving up costs and reducing availability for pan-EU supply chains.

The European Commission has told EU member states that the British request for trucking access was “fundamentally unbalanced”.

The UK wants British truckers to be allowed to continue making pick-ups and drop-offs both inside EU member states — known as “cabotage” — and between them, according to two people familiar with the negotiations.

"Two stops is a reasonable ask in order to keep trade moving. And if the EU don’t agree to that it will constrain the ability of EU hauliers to come to the UK, which will act reciprocally."
Richard Burnett, Road Haulage Association

The commission has warned member states that the UK request for cabotage rights is too similar to pre-Brexit levels of access to the EU single market and does not commit to enough level playing-field guarantees to ensure EU hauliers are not undercut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Is er iets gebeurd in het onderwijs systeem in het VK dat dit nu aan bod komt? (niet ironisch, oprechte intresse)
DOA schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

Wat inhoudt dat de UK voor hun truckers inzett op Cabotage rechten, maw het oppakken en afleveren van ladingen in Eu gebied.

[...]
Ja cabbotage, ach waarom denk je dat alle vrachtwagen chaffeurs in NL uit roemenie en hongarije komen?

Daarnaast als ze in europese landen cabbotage willen doen moeten ze zich aan de eu regelgeving houden zonder inspraak in te hebben, another win for the brexit! :+

Cabbotage ansich is al een "probleem/oplossing" (afhankelijk van je invalshoek). Maar truckers uit de VK zijn nog steeds duurder, al zal dat niet lang meer duren

[ Voor 77% gewijzigd door Postius op 19-08-2020 14:30 ]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zelfde als eindexamen in NL: doordat de eindexamens niet door zijn gegaan, moest men ergens mee komen en de resultaten kwamen vorige week. En die resultaten zijn essentieel voor plaatsing op universiteiten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-09 09:19
Postius schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:25:
Is er iets gebeurd in het onderwijs systeem in het VK dat dit nu aan bod komt? (niet ironisch, oprechte intresse)
Is even komkommer seizoen in Brexit land dus semi off topic.
Meer een voorbeeld van competentie aan de andere kant in het algemeen.

Kortweg gezegd komt het op het volgende neer.
Net zoals in de rest van Europa moest het VK overschakelen op thuisonderwijs.
dat ging niet van een leien dakje daar improvisatie niet overal even goed gaat vanwege de gewoonte om van boven alles opgelegd te krijgen en vakbonden met veel macht.

Gevolg is dat de eindexamens (A-levels) niet hebben plaatsgevonden.
Enfin, de scholieren moeten wel een einduitslag krijgen dus wat te doen?
de Leraren hebben opgegeven wat men denkt dat de einduitslag zou zijn.

Nu komt het mooie, om inflatie te voorkomen heeft men regels wat voor percentage cijfers er mag zijn.
Om de uitslagen te corrigeren heeft men een algoritme gebruikt om de cijfers van de leraren te corrigeren.
Dat pakte in sommige gevallen erg flink naar beneden uit.

Met een rel als gevolg daar zonder goede cijfers kom je bepaalde universiteiten niet in.

Dan hen hebben we nog de devolved autoriteiten, Schotland, wales, Noord-ierland welke allemaal individueel besloten om toch de correctie niet te accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
DOA schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

Wat inhoudt dat de UK voor hun truckers inzet op "Cabotage" rechten(geen idee of daar een NL woord voor is), maw het oppakken en afleveren van ladingen in Eu gebied.

[...]
Niet verbazingwekkend, zou ik ook proberen.
Alleen men is dan in wezen een derde land gelijk aan Rusland om maar een voorbeeld te noemen.
Daarvoor hebben we ook geen cabotage rechten. Anderszijds voor de Europese bedrijven verwachten we het ook niet vice versa. Zal in het VK via een achterdeur wel komen daar men niet de goedkope Roemeense chauffeurs kan missen. Maar dat is dan hun keuze.

Leuk zijn ook de reacties op de daily mail van dan komen EU chauffeurs Engeland niet in. Gaat een leuke situatie op de Roll on Roll off ferries worden als de trailers 1 voor 1 ervan af gereden moeten worden om aan een andere vrachtwagen te hangen. Daar gaat de just in time levering. :+

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02

Nox

Noxiuz

D-dark schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:50:
[...]

Niet verbazingwekkend, zou ik ook proberen.
Alleen men is dan in wezen een derde land gelijk aan Rusland om maar een voorbeeld te noemen.
Daarvoor hebben we ook geen cabotage rechten. Anderszijds voor de Europese bedrijven verwachten we het ook niet vice versa. Zal in het VK via een achterdeur wel komen daar men niet de goedkope Roemeense chauffeurs kan missen. Maar dat is dan hun keuze.

Leuk zijn ook de reacties op de daily mail van dan komen EU chauffeurs Engeland niet in. Gaat een leuke situatie op de Roll on Roll off ferries worden als de trailers 1 voor 1 ervan af gereden moeten worden om aan een andere vrachtwagen te hangen. Daar gaat de just in time levering. :+
Ze zien het volgens mij ook niet dat een EU-chauffeur in de andere ~20 landen kan werken en er vervolgens eigenlijk weinig om geeft dat de lading in de UK niet vlot eraf kan. Die UK chauffeur kon in ~20 landen werken maar kan straks enkel nog in de UK werken. Als je niet in ziet dat dat een verlies is... 8)7

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• D-dark
Nox schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:26:
[...]

Ze zien het volgens mij ook niet dat een EU-chauffeur in de andere ~20 landen kan werken en er vervolgens eigenlijk weinig om geeft dat de lading in de UK niet vlot eraf kan. Die UK chauffeur kon in ~20 landen werken maar kan straks enkel nog in de UK werken. Als je niet in ziet dat dat een verlies is... 8)7
Jep, wat is 'The Single Market' toch mooi.
Voor Internationaal Transport vanuit het VK is het een doodssteek. Dat wordt per direct niet meer economisch rendabel.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
https://www.theguardian.c...-return-of-asylum-seekers

Oepserdefloeps

Mag ik je wijzen op het AWM beleid omtrend linkdrops. ;)
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid
In het vervolg graag een korte samenvatting van de inhoud. :)

[ Voor 45% gewijzigd door DaniëlWW2 op 21-08-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Toch opvallend dat de vluchtelingen elke keer weer "opeens" opduiken. Net voor het referendum waren er opeens vluchtelingen. Daarna hoorde je het VK er niet meer over, oftewel: probleem was opgelost. Nu dat eindelijk iets meer duidelijkheid komt (wat wilt het VK) zijn die vluchtelingen er opeens meer. Zo onhandig, dit lijdt zo ontzettend af van de echte onderhandelingen. Straks weten we nog steeds niet wat het VK wilt en wat de gevolgen zijn! Gelukkig gaan het VK wel uit de EU, kan het VK eindelijk iets doen aan het vluchtelingenprobleem. /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ze hebben over zoveel dingen niet nagedacht, niet te filmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
bkor schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:43:
[...]

Toch opvallend dat de vluchtelingen elke keer weer "opeens" opduiken. Net voor het referendum waren er opeens vluchtelingen. Daarna hoorde je het VK er niet meer over, oftewel: probleem was opgelost. Nu dat eindelijk iets meer duidelijkheid komt (wat wilt het VK) zijn die vluchtelingen er opeens meer. Zo onhandig, dit lijdt zo ontzettend af van de echte onderhandelingen. Straks weten we nog steeds niet wat het VK wilt en wat de gevolgen zijn! Gelukkig gaan het VK wel uit de EU, kan het VK eindelijk iets doen aan het vluchtelingenprobleem. /s
Het mooiste is nog dat men probeert in te zetten op wat zo goed als een 1 op 1 replicatie van het bestaande Dublin verdrag is. Dat uiteraard om de boot reizigers / vrachtwagen insluipers over het kanaal terug te kunnen sturen naar Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SkiFan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:59:
Ze hebben over zoveel dingen niet nagedacht, niet te filmen...
Nou, ja maar ook nee. Ik zou eerder zeggen dat ze over veel zaken a) niet nadenken omdat het voor hen niet relevant is, en b) omdat het niet overeenkomt met wat allemaal opgeklopt is aan geloofsartikelen voor zeloten.

Dat tweede, dat is de irrelevante motor / hefboom. Dat eerste, dat is waar Brexit wel om draait. Zet eens op een rijtje voor onderwerpen en kwesties waar politiek toegepast wordt (spel) en waar overheid (competentie) - met bijzondere aandacht voor het leeghalen van overheid voor competentiepunten behalve op specifieke punten.

Het enige relevante is de centrale financieel-politieke netwerkverbinding van de City. Al de rest is irrelevant of wordt - ter afleiding - bewust overgelaten aan incompetente ideologisch gelovigen.

Dit is geen nieuw fenomeen in het VK, het is echter wel zo dat die verbinding niet enkel extreem gezwollen is maar tegelijkertijd ontzettend gegroeid is in onvermogen tot beheersing van afhankelijkheden. Anders gezegd, in de extreem beperkte focus van lobby zie je wat wel relevant is. En dat zegt alles.

Voor EU perspectief is dit een van de grootste uitdagingen geweest (en nog steeds), de confrontatie met het Britse moeras van incompetentie en irrelevantie. Het interesseert niet of het match niet en niets is relevant behalve een agenda van buiten het Britse bestel.

Dit is ontzettend moeilijk voorstelbaar. Met name daar waar altijd de interactie het grootst en het meest nauw geweest is. Alles is een klassiek Engels spel geworden. Daar is ontzettend veel energie in gestoken vanaf het continent, pijnlijk voorbeeld is dat van alle initiatieven van sectorale organisaties die in volle oprechtheid en met redelijke zorgen en constructieve inzet hun tegenhangers in het VK engageerden.

Al dat is volstrekt nutteloos gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Vituozzo: Maar dadelijk zitten ze wel met de realiteit van hun opportunisme en zeloterie (waarbij het een het ander niet uitsluit). En dan? Dan kun je op de opstand en het uit elkaar ploffen van een failed state wachten toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-dark
Voor de liefhebbers de link naar het transcript van de briefing van Barnier van vandaag.
https://ec.europa.eu/comm...tail/en/statement_20_1511
(Wel de franse versie maar vertaal je die naar het engels dan is het prima leesbaar)

Zijn vermogen om de waarheid in simpele duidelijke hapklare brokken met de impact van een bom te verwoorden blijft bewonderenswaardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

D-dark schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:12:
Voor de liefhebbers de link naar het transcript van de briefing van Barnier van vandaag.
https://ec.europa.eu/comm...tail/en/statement_20_1511
(Wel de franse versie maar vertaal je die naar het engels dan is het prima leesbaar)

Zijn vermogen om de waarheid in simpele duidelijke hapklare brokken met de impact van een bom te verwoorden blijft bewonderenswaardig.
Goh, zo te lezen is het wel iets veranderd. Blijft qua Frans ook heel begrijpelijk. Het is in ieder geval geen filosoof.
Vooral apart dat visserij kennelijk dezelfde status heeft in de onderhandelingen als de echr.

Et ce, malgré la flexibilité dont nous avons fait preuve de notre côté, ces derniers mois, pour prendre en compte et pour travailler sur les trois lignes rouges britanniques exprimées par Boris Johnson : sur le rôle de la Cour de justice européenne ; sur l'autonomie législative du Royaume-Uni ; et sur la pêche.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SkiFan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:54:
@Vituozzo: Maar dadelijk zitten ze wel met de realiteit van hun opportunisme en zeloterie (waarbij het een het ander niet uitsluit). En dan? Dan kun je op de opstand en het uit elkaar ploffen van een failed state wachten toch?
Dat heet de doctrine van never waste a good crisis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03:15

polthemol

Moderator General Chat
Virtuozzo schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:05:
[...]

Dat heet de doctrine van never waste a good crisis.
https://www.theguardian.c...-at-eu-ambassadors-summit

'here! Keep your bloody crisis'

Dit is toch een zware diplomatieke middelvinger van Merkel die ze geeft. Een keiharde 'je bent niet welkom op dit feestje'.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +4 Henk 'm!
polthemol schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:05:
[...]

https://www.theguardian.c...-at-eu-ambassadors-summit

'here! Keep your bloody crisis'

Dit is toch een zware diplomatieke middelvinger van Merkel die ze geeft. Een keiharde 'je bent niet welkom op dit feestje'.
Ik noem het een nuchtere constatering.

Even cru, de Britten doen niets anders dan Engels spel spelen. Waarom zou je daar energie in stoppen?

Wel een opmerking in de marge, voor Den Haag is dit een ook signaal. Beter gezegd, voor blind Angelsaksisch gepolitiseerd Den Haag plus VNO-NCW. De versterking van de Frans-Duitse as legt keihard de vinger in de wond van de B.V. Nederland mythos. Het wordt terug naar het Rijnland / Gidsland model of Nederland wordt gemarginaliseerd of erger, de signalen van bewustwording t.a.v. Nederland als FOB van Anglosphere (zoals de Amerikaanse ambassadeur dat noemde) voor herordening ten bate van transnationale belangen met voet in VK/VS nemen in rap tempo toe.

Saillant dat men in andere landen duidelijker ziet wat in eigen land een blinde vlek is.

• D-dark
polthemol schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:05:
[...]

Tactisch de boel terugkaatsen zogezegd. Duidelijk statement dat men vanuit de EU geen gewijzigd onderhandelingsmandaat hoeft te verwachten.

Dan hebben we nog de Britse klachten dat men vanuit de EU eerst de zware problemen afgehandeld wil hebben voordat men zich vastlegt op de rest. Logisch vanuit de EU gezien omdat als je de rest wel uitonderhandeld men gaat aansturen op mini deals alvast invoeren en de rest naar de toekomst verschuift qua overleg. Wijzigen die omstandigheden probeer dan maar eens wat je al uitonderhandeld hebt aantepassen.

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Virtuozzo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

Even cru, de Britten doen niets anders dan Engels spel spelen. Waarom zou je daar energie in stoppen?

Wel een opmerking in de marge, voor Den Haag is dit een ook signaal. Beter gezegd, voor blind Angelsaksisch gepolitiseerd Den Haag plus VNO-NCW. De versterking van de Frans-Duitse as legt keihard de vinger in de wond van de B.V. Nederland mythos. Het wordt terug naar het Rijnland / Gidsland model of Nederland wordt gemarginaliseerd of erger, de signalen van bewustwording t.a.v. Nederland als FOB van Anglosphere (zoals de Amerikaanse ambassadeur dat noemde) voor herordening ten bate van transnationale belangen met voet in VK/VS nemen in rap tempo toe.

Saillant dat men in andere landen duidelijker ziet wat in eigen land een blinde vlek is.
Wat is de FOB van Anglosphere? Ik mis hier even wat denk ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
Bonsaiboom schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:41:
[...]

Wat is de FOB van Anglosphere? Ik mis hier even wat denk ik.
Forward Operating Base, als in: NL dat steeds verder opschuift naar het Angelsaksische model en daarmee ruimte creëert/biedt/probeert te nemen voor dat geluid in de EU, ook nadat de UK er helemaal uit is.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Virtuozzo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

Nuchtere constatering kan ook. Wat ik vooral waardeer in deze actie en wat ik als opmerkelijk zie (maar daar kan ik naast zitten, het is immers mijn perceptie) is dat het VK openlijk min of meer wordt geweigerd, er zijn belangrijkere punten die 'need doin' '. Men had ook een symbolisch overleg kunnen inplannen (het zoveelste) en ze laten aanmodderen, maar men lijkt ook helemaal klaar te zijn met de tijdsverspilling van het Brexit/Boris-beleid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
En terecht. Goed dat Merkel dat doet. Nu gewoon de grens sluiten voor de Britten, want Corona, en we focussen gezamenlijk binnen de EU op de [Coronaproblematiek, Klimaatcrisis, Economische crisis, Wit-rusland crisis, Turkije crisis] (doorstrepen wat niet van toepassing is), zonder dat gillende stampende peutertje dat aandacht wil.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Bundin schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:43:
[...]

Forward Operating Base, als in: NL dat steeds verder opschuift naar het Angelsaksische model en daarmee ruimte creëert/biedt/probeert te nemen voor dat geluid in de EU, ook nadat de UK er helemaal uit is.
Dit, inderdaad. Het is de moeite waard om er stil bij te staan dat de term gehanteerd wordt. Zegt wel iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
polthemol schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:17:
[...]

Nuchtere constatering kan ook. Wat ik vooral waardeer in deze actie en wat ik als opmerkelijk zie (maar daar kan ik naast zitten, het is immers mijn perceptie) is dat het VK openlijk min of meer wordt geweigerd, er zijn belangrijkere punten die 'need doin' '. Men had ook een symbolisch overleg kunnen inplannen (het zoveelste) en ze laten aanmodderen, maar men lijkt ook helemaal klaar te zijn met de tijdsverspilling van het Brexit/Boris-beleid.
Ja, al is de vorm niet bedoeld, het is de enige die er nog rest - als consequentie van het Brits stelselmatig weigeren tot anders engageren.

Laat ik het zo zeggen, het is niet met opzet, het is een resultaat. Dat dit voor de Britten onverteerbaar is, ja, dat is jammer. Voor hen. Dat het signaal nu dus op een wijze komt die bij hen conform hun spel een binaire impact heeft, ja, dat is jammer. Voor hen.

Dat gezegd, begrijp het niet verkeerd. Wij zijn niet "klaar" met de Britten. EU doctrine is altijd die van diversiteit en proces. We staan dus altijd open, maar eerst de grote kaders, dan de subsets, dan de details, en alles vanaf en conform beginselen van Europees project.

Dat kan gezien worden als "oh ze zijn bespeelbaar". Die indruk is vanuit zero-sum denken verklaarbaar, maar het is een dramatisch ongefundeerde en contraproductieve inschatting. Dit is een nuchter signaal vanuit observatie. We gaan geen tijd verspillen aan spelen. Wij stellen prioriteiten. Wij zijn gebonden aan opdracht en mandaat. Zodra je op wil houden met spelen bel je maar weer eens. Je zit niet meer aan tafel, dat is je eigen keuze.

• Basekid
  • Laatst online: 19-09 11:01
Zover ik weet is er eigenlijk ook nog geen goede langetermijn oplossing voor de Irish Border situatie toch? Die technische oplossing hoor je helemaal niks meer over en ik snap nu eigenlijk niet wat nu het plan is daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Basekid schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:33:
Zover ik weet is er eigenlijk ook nog geen goede langetermijn oplossing voor de Irish Border situatie toch? Die technische oplossing hoor je helemaal niks meer over en ik snap nu eigenlijk niet wat nu het plan is daar.
Het Britse plan is blame games & create crisis. Dat zal ten koste gaan van Noord-Ierland. Met reële kans dat het VK hoofdpijn krijgt.

Het Europese perspectief is niet spelen maar consistente focus op het proces over termijn met een niet langer primaire partner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
In essentie een grens in de Ierse Zee.
Noord Ierland valt qua voedselregels dan onder de EU.
Exporten naar het VK gaan via Douane verklaringen waarbij als de goederen in Noord Ierland blijven of naar het VK worden geëxporteerd er een tarief van 0% geheven wordt.
Virtuozzo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:36:
[...]

Het Britse plan is blame games & create crisis. Dat zal ten koste gaan van Noord-Ierland. Met reële kans dat het VK hoofdpijn krijgt.
Daar zal het wel op neer draaien. Ironisch genoeg is ook de uitslag van de Amerikaanse Presidentverkiezing hiervoor een factor hoe men het gaat spelen.

Voor nu zal er vanaf dag 1 de virtuele douanegrens moeten werken.
De kans daarop is heel erg laag en zal in de praktijk wel een paar maanden duren.

Daarop kan men natuurlijk beroep bij de WTO aantekenen. De vraag is alleen welk land het daarop wil laten aankomen of als een intern probleem tussen de EU en VK ziet.

Daarnaast moet je ook niet verbaasd staan te kijken als men opeens beslist om van de invoering in zijn geheel af te zien om de EU te dwingen om een harde grens op te richten.

Enfin, de tijd zal het leren.

[ Voor 44% gewijzigd door D-dark op 27-08-2020 17:26 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
de enige 2 oplossingen voor Noord-Ierland die mogelijk zijn, zijn als VK zijnde binnen de EU blijven of Noord-Ierland onafhankelijk laten worden. Al de rest gooit deze of gene akkoord of handelsovereenkomst in de prullenmand van wat ik begreep ervan.

@D-dark maar dat was een rode lijn voor het VK ;) Ze hebben dan een grens binnen hun eigen land, wat nogal schuurt met het principe van een land natuurlijk, stel je voor dat de EU toch nog invloed zou ehbben in Johnsson zijn VK, dat is onacceptabel! ;P

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 27-08-2020 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Virtuozzo schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 15:22:
[...]

Dit, inderdaad. Het is de moeite waard om er stil bij te staan dat de term gehanteerd wordt. Zegt wel iets.
Jij hanteert die term? :?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• D-dark
polthemol schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:44:
[...]

de enige 2 oplossingen voor Noord-Ierland die mogelijk zijn, zijn als VK zijnde binnen de EU blijven of Noord-Ierland onafhankelijk laten worden. Al de rest gooit deze of gene akkoord of handelsovereenkomst in de prullenmand van wat ik begreep ervan.

@D-dark maar dat was een rode lijn voor het VK ;) Ze hebben dan een grens binnen hun eigen land, wat nogal schuurt met het principe van een land natuurlijk, stel je voor dat de EU toch nog invloed zou ehbben in Johnsson zijn VK, dat is onacceptabel! ;P
Aah, maar dat was May haar rode lijn. Voor Brexit Johnson is het een kleine concessie om de rest van het VK uit EU invloed te houden. Daarnaast is het waarschijnlijker dat Noord Ierland ooit met Ierland samen gaat. Kost behoorlijk wat geld dat er naar overgeheveld moet worden.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
polthemol schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 17:44:
[...]
En dat was een rode lijn bovendien vanwege de afhankelijkheid van het toenmalige kabinet van de DUP, die slechts een minderheid in Noord Ierland vertegenwoordigt.

Sindsdien schijnt dat hele verhaal toch de prullenbak in gegaan te zijn en de DUP heeft tegengestemd tegen het kabinet in. Dus dat is niet zo relevant meer.

[ Voor 15% gewijzigd door GekkePrutser op 27-08-2020 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik niet, het is een referentie die met hoge regelmaat voorkomt in stukken van Amerikaanse dan wel Britse oorsprong, ook gebruikt onder diplomaten met die herkomst (en een voetafdruk in respectievelijk Republikeinen en Tories).

Nog zo’n mooi voorbeeld, onderhandelingen met EU? Conflict management. Zegt ook wel iets.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
D-dark schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 18:01:
[...]

Aah, maar dat was May haar rode lijn. Voor Brexit Johnson is het een kleine concessie om de rest van het VK uit EU invloed te houden. Daarnaast is het waarschijnlijker dat Noord Ierland ooit met Ierland samen gaat. Kost behoorlijk wat geld dat er naar overgeheveld moet worden.
wat hier wel mee speelt denk ik is dat Engeland echt geen ruk geeft om Noord-Ierland behalve vanwege het prestige gedeelte. Het VK, dat uit elkaar valt door / dankzij Brexit, dat is onacceptabel. Zo kan Johnsson nooit de nieuwe Churchill worden, Brittiannia must rule the waves, enz.

Daarbij: Noord-Ierland is echt wel een issue. Je hebt kans dat het sentiment vanuit de IRA terug op laait, no need saying dat niemand dat echt wil. Een onafhankelijkheidsstrijd uitgevochten tussen een (technisch gezien) bezetter en burgers zal nooit fraai zijn.

Noord-Ierland onafhankelijk is ook weer zo een prestigeissue en een opstap naar bv. Schotland onafhankelijk.

Ik vind het vooral heel erg typerend voor hun absoluut respectloos naar afspraken toe (good friday agreement) Boris en consorten zijn en hoe totaal ridicuul infantiel en stupide ze zijn. Wat ik wel snap is waarom meneer Janssen met de mooie hoed zo graag zaken doet met ze op het punt van douane en grenzen: je kunt ze werkelijk alles aansmeren als je ze maar laat geloven dat je hun doel steunt.

Niet vreemd, ze zijn dan ook poppetjes geworden. Volledig bewust van de touwtjes, maar ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
polthemol schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:47:
[...]

wat hier wel mee speelt denk ik is dat Engeland echt geen ruk geeft om Noord-Ierland behalve vanwege het prestige gedeelte. Het VK, dat uit elkaar valt door / dankzij Brexit, dat is onacceptabel. Zo kan Johnsson nooit de nieuwe Churchill worden, Brittiannia must rule the waves, enz.

Daarbij: Noord-Ierland is echt wel een issue. Je hebt kans dat het sentiment vanuit de IRA terug op laait, no need saying dat niemand dat echt wil. Een onafhankelijkheidsstrijd uitgevochten tussen een (technisch gezien) bezetter en burgers zal nooit fraai zijn.

Noord-Ierland onafhankelijk is ook weer zo een prestigeissue en een opstap naar bv. Schotland onafhankelijk.

Ik vind het vooral heel erg typerend voor hun absoluut respectloos naar afspraken toe (good friday agreement) Boris en consorten zijn en hoe totaal ridicuul infantiel en stupide ze zijn. Wat ik wel snap is waarom meneer Janssen met de mooie hoed zo graag zaken doet met ze op het punt van douane en grenzen: je kunt ze werkelijk alles aansmeren als je ze maar laat geloven dat je hun doel steunt.
Eigenlijk moet je meerdere entiteiten aanschouwen. Dit zijn ze in volgorde van belangrijkheid (lees geld)

1 The City
2 Engeland
3 Wales / Overzeese gebieden.
4 Schotland
5 Noord-Ierland

Ga er maar vanuit dat 5 en 4 opofferbaar zijn.
4 Iets minder vanwege de Onderzeeboot-basis maar valt wel optelossen via een lease contract ala Guantamo Bay.

Verder is de enige vraag die van belang is om de rest te beantwoorden: Helpt het Brexit / Groot geld in The City

Hoe eerder Noord Ierland onafhankelijk of onderdeel van de EU is des te beter, dan is het niet meer het probleem van Brexit. We hebben gezien hoe de DUP onder de bus gegooid is. Achteraf gezien hadden ze beter voor de deal van May kunnen stemmen. Maar ja, dat is retroperspectief.

Wat Jansen betreft, onderschat nooit een goede ouderwetse Engelse Kostschool.
Het gaat om netwerken, niet om kennis en kunde.
Men leert aldaar fouten afschuiven op anderen, de goede Latijnse of Griekse quote en oreren zonder iets substantiëels te zeggen.

Voor het echte denkwerk hebben we Cummings, obscure denktanks en wil Farage bij wijze van bijzonder geval ook noemen.
Dan is er nog de civiele dienst die de schuld kan krijgen als er iets mis gaat. Offqual is een mooi recent geval. Wie moesten er opstappen en wie mocht blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
D-dark schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:26:
[...]

Eigenlijk moet je meerdere entiteiten aanschouwen. Dit zijn ze in volgorde van belangrijkheid (lees geld)

1 The City
2 Engeland
3 Wales / Overzeese gebieden.
4 Schotland
5 Noord-Ierland

Ga er maar vanuit dat 5 en 4 opofferbaar zijn.
4 Iets minder vanwege de Onderzeeboot-basis maar valt wel optelossen via een lease contract ala Guantamo Bay.

Verder is de enige vraag die van belang is om de rest te beantwoorden: Helpt het Brexit / Groot geld in The City

Hoe eerder Noord Ierland onafhankelijk of onderdeel van de EU is des te beter, dan is het niet meer het probleem van Brexit. We hebben gezien hoe de DUP onder de bus gegooid is. Achteraf gezien hadden ze beter voor de deal van May kunnen stemmen. Maar ja, dat is retroperspectief.

Wat Jansen betreft, onderschat nooit een goede ouderwetse Engelse Kostschool.
Het gaat om netwerken, niet om kennis en kunde.
Men leert aldaar fouten afschuiven op anderen, de goede Latijnse of Griekse quote en oreren zonder iets substantiëels te zeggen.

Voor het echte denkwerk hebben we Cummings, obscure denktanks en wil Farage bij wijze van bijzonder geval ook noemen.
Dan is er nog de civiele dienst die de schuld kan krijgen als er iets mis gaat. Offqual is een mooi recent geval. Wie moesten er opstappen en wie mocht blijven zitten.
Als ik zo vrij mag zijn, de City is de enige relevante actor in alles. Al de rest wordt beschouwd als iets tussen toolbox en voedingssysteem in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:05

defiant

Moderator General Chat
Weer een voorspelbare beweging in de trend waarin men de schijnbare partijdigheid van de publieke omroep bestrijdt met juist een extreme vorm van partijdigheid (een zelfde soort beweging zie je in Nederland, wat gezien de Angelsaksische blik niet zal verbazen).

Rivals plan Fox News-style opinionated TV station in UK
Rival efforts are under way to launch a Fox News-style opinionated current affairs TV station in Britain to counter the BBC.

One group is promising a news channel “distinctly different from the out-of-touch incumbents” and has already been awarded a licence to broadcast by the media regulator, Ofcom, under the name “GB News”. Its founder has said the BBC is a “disgrace” that “is bad for Britain on so many levels” and “needs to be broken up”.
The prize is twofold: the political influence that would come with breaking the BBC and Sky’s control of British rolling news, along with the potential profits if it is possible to replicate some of the enormous audiences that tune in to watch opinionated talkshow hosts in the US, where Fox News is hugely profitable.
The challenge both projects face is the UK’s strict broadcast rules on due impartiality, enforced by the media regulator. One possible route around them is to follow the lead of the radio station LBC, which has achieved record audiences by realising that the rules can be interpreted to allow strongly opinionated presenters, so long as they are balanced out elsewhere in the schedule with alternative viewpoints.
Rhodes, who was hired by News UK in the spring and most recently served as president of CBS News, is said by sources at the company to have the backing of Lachlan Murdoch, the heir apparent to the business empire. He has been seen taking an interest in the TalkRadio model. A News UK spokesperson declined to comment on the suggestion that a fully fledged news channel was in the works but confirmed he was continuing to work on “video projects”.
Het verbaast me dat ze het nog niet proberen te pushen onder de noemer van entertainment in plaats van nieuws. Maar je ziet dezelfde bewegingen zoals in VS, aan de ene kant de regels proberen te buigen om de meeste extreme versie van een partijdige omroep te kunnen implementeren en aan de andere kant de rest proberen te beschuldigen van wat men zelf precies probeert te bereiken.

Het is opvallend dat dit deze strategie in 2004 al is uitgedacht door Dominic Cummings:
Rather, CBS, Bloggers, and the UK implications... - 17 Sep 2004
There are three structural things that the Right needs to happen in terms of communications...
1) the undermining of the BBC’s credibility;
2) the creation of a Fox News equivalent / talk radio shows / bloggers etc to shift the centre of gravity;
3) the end of the ban on TV political advertising (an enterprising donor with a few hundred thousand pounds would do more to help the Conservative Party by funding a legal challenge of this ban than he ever could by donating direct to the CP).

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

https://nos.nl/l/2347113

BoJo heeft er geen zin meer in om te ‘onderhandelen’ en gaat aan de noodrem trekken om de uk stil te zetten vanaf 1 januari?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:05

defiant

Moderator General Chat
"Britannia waives the rules."

Wat ze denk ik niet doorhebben is dat ook alle andere potentiële handelsdeal partners dit proces onder een vergrootglas hebben. De nu gebruikte tactieken zullen ook zulke onderhandelingsprocessen beïnvloeden. D.w.z. als het VK continu eerder gemaakte afspraken schendt, zullen andere landen allerlei voor het VK ongunste clausules en voorwaarden verlangen om zichzelf in te dekken tegen dit soort tactieken.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 10:25
Om met de Ierse minister van Buitenlandse zaken in typische understatement te spreken: 'This would be a very unwise way to proceed.'

Maar: wat gebeurt er nu met het balletje in de andere hand? Waarvan worden we afgeleid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasma_Wolf

Plasma_Wolf

Student

Corona denk ik. Dat gaat daar zo desastreus dat ze iets nodig hebben om de nationalistische gevoelens onder hun supporters weer even op te zwepen.

Maar het is een beetje kiezen uit ramp 1 en ramp 2. Welke wil je gebruiken om af te leiden van de andere?

Maar, dat dit ging gebeuren was van te voren al duidelijk. De Tories willen een No-Deal zodat ze zelf met hun schimmige handeltjes bezig kunnen blijven. Deze ambitie was duidelijk bij groeperingen als de ERG, en dat is waarom onder May werd aangestuurd op de chaos binnen de partij. Daarop werd Johnson naar voren geschoven, en met "we willen een deal maar als de EU niet wil" kon je zien waar ze daadwerkelijk heen wilden.

Ik kan me een artikel herinneren (dat volgens mij in deel 2 van dit topic werd gelinkt), met de woorden "This is not a deal, this is a setup for No-Deal", toen de deal van Johnson bekend werd.

Twee dingen over die deal:
1. Werd gepresenteerd als oven-ready tijdens de verkiezingen en zijn partij heeft vervolgens voor de deal gestemd.
2. Het maakt de supporters allemaal niets uit, en er is vrij weinig aan dit kiezersbedrog te toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Niet online
En nu maar hopen dat de EU de rug recht houdt. Het feit dat ik daaraan twijfel, baart me eigenlijk meer zorgen dan de uitkomst als dat niet het geval blijkt te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
@Bundin Mwoah, de afgelopen 3 jaar heeft de EU nog niet echt van de principes afgeweken. Dat zal die laatste maand dan ook wel niet gaan gebeuren.

Ik vind de Britten van nu een beetje op de Duitsers van in de 2e WO lijken. Nu Roosevelt overleden is, zal de VS met ons optrekken tegen de communisten. De rest van de geschiedenis kennen we.

[ Voor 39% gewijzigd door SkiFan op 07-09-2020 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plasma_Wolf

Plasma_Wolf

Student

Uiteraard houdt de EU de rug recht. De positie van de EU is nog op geen enkel moment veranderd, terwijl het VK eerst twee jaar nodig had om te bepalen wat de juiste positie was. Alleen als het VK met iets radicaal anders komt waar de EU wat mee kan (dus: iets dat de structuur van de EU en de markt van de EU niet bedreigt), zal het instemmen met een verandering van de deal. Het probleem: nu moet het VK iets voor elkaar krijgen in de laatste maanden wat het de afgelopen vier jaar niet kon. De uitkomst is zo voorspelbaar.

Het theater voor de supporters zal aanslaan, maar dat is het enige:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Good quote, for now it smells like cow dung he's serving... Yet, they're still cheering....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Theater enkel er op gericht om Barnier niet langer in de onderhandelingen te hebben. Het zegt veel over het Britse denken, dit soort "methodologie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Virtuozzo schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:32:
Theater enkel er op gericht om Barnier niet langer in de onderhandelingen te hebben. Het zegt veel over het Britse denken, dit soort "methodologie".
welke onderhandelingen? ;P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
I know, maar goed, dit komt daadwerkelijk neer op ego. Niet op proces of positie, niet op electoraal bewegen, niet op behartigingspositie - puur het afdekken van ego.

Het is ronduit triest te zien hoe een land zo diep kan zakken, en zo ver weg kan bewegen van het daadwerkelijk voor eigen belangen te zorgen.

Op zich is het idee bijna grappig. Hallo supranationaal samenwerkingsverbond, wij klein land gaan zo meteen even voorbij aan elke internationale bepaling van rechtskaders met wat creatief met letters te spelen voor eigen bühne en als we klaar zijn moet de hele wereld zich aan onze lettertjes houden. Oh zo.

Ik ben half op zoek naar Calimero ergens in de coulissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Virtuozzo schreef op maandag 7 september 2020 @ 10:42:
[...]

I know, maar goed, dit komt daadwerkelijk neer op ego. Niet op proces of positie, niet op electoraal bewegen, niet op behartigingspositie - puur het afdekken van ego.

Het is ronduit triest te zien hoe een land zo diep kan zakken, en zo ver weg kan bewegen van het daadwerkelijk voor eigen belangen te zorgen.

Op zich is het idee bijna grappig. Hallo supranationaal samenwerkingsverbond, wij klein land gaan zo meteen even voorbij aan elke internationale bepaling van rechtskaders met wat creatief met letters te spelen voor eigen bühne en als we klaar zijn moet de hele wereld zich aan onze lettertjes houden. Oh zo.

Ik ben half op zoek naar Calimero ergens in de coulissen.
ik vermoed zelfs dat men helemaal niet wil dat Barnier wordt afgeserveerd door de EU. Dan hebben ze niemand om tegen de schoppen. Vermoedelijk gaan ze blijven vitten op Barnier, dat het allemaal zijn fout is, incompetente man, enz. en willen ze hem graag zien blijven zitten tot de brexit-trein het laatste station heeft bereikt. Ze hebben nu een organisatie (EU) EN! een naam ook nog om op te godveren. Ideaal gewoonweg om schuld af te schuiven, terwijl als je objectief kijkt, Barnier eigenlijk in elke persconferentie relatief geduldig opnieuw uit aan het leggen was wat het proces nu precies was en dat het VK nog altijd niet heeft kunnen aangeven wat ze nu willen, buiten wat dingen die niet kunnen (En nooit konden for that matter). Barnier heeft nooit het punt van onderhandelen in de ware zin van het woord bereikt. Hij lijkt vooral druk te onderhandelen om het VK aan het onderhandelen te krijgen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Het is vanuit de EU kant sowieso al niet de traditionele onderhandelingen. Het is meer alsof het VK bij de Mac staat. Daar kun je ook niet a la carte eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Als ik zo de livefeed op the guardian lees, is de UK eigenlijk alleen maar bezig zichzelf in een dieper gat te graven. EU laat de UK haar tantrum doen en kijkt daarna wat er nog overeind staat qua afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Basekid schreef op maandag 7 september 2020 @ 12:50:
Als ik zo de livefeed op the guardian lees, is de UK eigenlijk alleen maar bezig zichzelf in een dieper gat te graven. EU laat de UK haar tantrum doen en kijkt daarna wat er nog overeind staat qua afspraken.
Wat er dan nog overeind staat, punt.

Maar daar ligt wel meer dan één probleem. Nederland bijvoorbeeld, als voorganger van Angelsaksisch denken én flink wat kwetsbaarheden. Maar ook iets anders, we zitten niet meer in een mondiaal ideologisch conflict waarbij een volgende periode à la Thatcher grenzen kent aan hellend vlak van interne escalatie.

Ik leg de vraag maar even op tafel: hoe is het (ter illustratie) een zero-sum denkend Amerikaans VK van rigide segregatie en escalerend populisme als buur te hebben. Wat zijn de consequenties en wat zijn de rimpeleffecten daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Virtuozzo schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:05:
[...]

Wat er dan nog overeind staat, punt.

Maar daar ligt wel meer dan één probleem. Nederland bijvoorbeeld, als voorganger van Angelsaksisch denken én flink wat kwetsbaarheden. Maar ook iets anders, we zitten niet meer in een mondiaal ideologisch conflict waarbij een volgende periode à la Thatcher grenzen kent aan hellend vlak van interne escalatie.

Ik leg de vraag maar even op tafel: hoe is het (ter illustratie) een zero-sum denkend Amerikaans VK van rigide segregatie en escalerend populisme als buur te hebben. Wat zijn de consequenties en wat zijn de rimpeleffecten daarvan.
Tja, ik hoop dat we gaan merken wat de effecten zijn om slachtoffer te zijn van escalerend populisme, en dat we zelf gaan kijken of we wel echt die route ook willen bewandelen (of iig ruimte willen geven). En dan dus concluderen dat dit hele Amerikaans denken op lange termijn helemaal niet werkt als samenwerkend handelsland in de EU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Eigenlijk gok ik erop, dat we nu, na jaren een rechts kabinet te hebben gehad, we weer langzaamaan naar links gaan bewegen. Wordt t wel eens tijd voor een goed links geluid, want die slappe hap van de PvdA leidt tot weinig.

Maar goed, we gaan te ver off topique.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 10:25
Boris Johnson gaat dood.

Zijn ziel komt aan bij de hemel en hij wordt opgewacht door Petrus bij de parelwitte poort. ‘Welkom in de hemel', zegt Petrus. 'Voordat je hier blijft, lijkt het erop dat er een probleem is: we zien hier zelden een conservatief en we weten niet zeker wat we met je moeten doen.'
"Geen probleem, laat me gewoon binnen; ik ben een gelovige", zegt Johnson.
“Ik zou je graag binnenlaten, maar ik heb orders van de baas: Hij zegt dat je een dag in de hel moet doorbrengen en een dag in de hemel. Dan pas mag je kiezen waar je voor de eeuwigheid zult blijven.'
‘Maar ik heb al een besluit genomen; ik wil naar de hemel.’
'Het spijt me, maar we hebben onze regels.'
En daarmee begeleidt Petrus hem naar een lift en gaat Johnson naar beneden, helemaal naar de hel.
De deuren gaan open en hij bevindt zich midden in een weelderige landhuistuin. Daar in de hoek staat zijn vader ... en duizenden andere conservatieven die hem door de jaren heen hadden geholpen.
Heel "Rechts" was er.
Iedereen is aan het lachen, blij, nonchalant maar duur gekleed.
Ze komen naar hem toe om hem te begroeten, te omhelzen en herinneringen op te halen aan de goede tijden die ze hadden op aarde: door rijk te worden ten koste van de "sukkels en het plebs". Ze spelen een gezellig potje croquet en dineren daarna met kreeft en kaviaar.
De duivel komt ook zelf naar Johnson toe met een ijskoud drankje: ‘Neem een marguerita en ontspan, Boris!’
‘Eh, ik mag geen alcohol meer drinken, ik let op mijn gewicht’, zegt Johnson neerslachtig.
‘Dit is de hel, Boris: je kunt alles drinken en eten wat je wilt zonder je zorgen te maken, en vanaf nu wordt alles alleen maar beter!’
Johnson neemt het drankje en merkt dat hij de duivel sympathiek vindt, een hele toffe peer die geweldige grappen vertelt en hilarische streken uithaalt. een beetje zoals een Oxford-undergrad.
Ze hebben het zo naar hun zin dat, voordat hij het beseft, de dag om is en het tijd is om te gaan. Iedereen geeft hem een dikke knuffel en zwaait als Johnson de lift in stapt en naar boven gaat.
Als de liftdeur weer opengaat, is hij weer in de hemel en wacht Petrus hem op. 'Nu is het tijd om de hemel te bezoeken,' zegt de oude man, terwijl hij het hek opent.
De volgende 24 uur is Johnson aan het ontspannen met een stel eerlijke, goedaardige mensen die genieten van elkaars gezelschap, praten over andere dingen dan geld en fatsoenlijk met elkaar omgaan. Geen akelige grap of gemene streken hier; geen chique landhuisstoelen en, hoewel het eten geweldig smaakt, is er geen kaviaar of kreeft. En deze mensen zijn allemaal arm, hij ziet niemand die hij kent, en hij wordt niet eens behandeld als een speciaal iemand!
Het ergste voor Johnson is dat Jezus een soort hippie blijkt te zijn met zijn eindeloze 'vrede' en 'andere wang'-spreuken.
'Ho,' zegt hij ongemakkelijk tegen zichzelf, 'Margaret heeft me hier nooit op voorbereid!'
Als ook deze dag voorbij is keert Petrus terug en zegt: "Wel, je hebt nu één dag in de hel en één dag in de hemel doorgebracht. Kies waar je voor de eeuwigheid wilt blijven!"
Terwijl zachtjes op de achtergrond een deuntje speelt dat uit een of andere tv-kwis afkomstig lijkt, denkt Johnson na en antwoordt dan:
‘Nou, ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen - ik bedoel, de hemel is heerlijk geweest en zo - maar ik denk echt dat ik bij mijn vrienden in de hel thuishoor.’
Dus Petrus begeleidt hem naar de lift en hij gaat naar beneden, helemaal terug naar de hel.
De deuren van de lift gaan open en hij bevindt zich midden in de dorre verschroeide aarde genaamd Brexit Britain, tussen vieze rommel en giftig industrieel afval ...
Hij is geschokt om te zien dat al zijn vrienden, gekleed in lompen en aan elkaar geketend, het vuilnis met blote bebloede handen oprapen en in zwarte tassen stoppen. Ze kreunen en kreunen van de pijn, gezichten en handen zwart van het vuil.
De duivel komt naar Johnson toe en slaat een arm om zijn schouder.
‘Ik begrijp het niet’, stamelt Johnson geschokt, ‘Gisteren was ik hier en toen was er een landhuis, aten we kreeft en kaviaar en hebben we cocktails gedronken. We luierden wat en hadden een geweldige tijd. Nu is er alleen een woestenij vol vuilnis en ziet iedereen er ellendig uit!’
De duivel kijkt hem sluw aan en spint: ‘Gisteren voerden we campagne; vandaag heb je op ons gestemd.‘
(eigen vertaling van engelse tekst op twitter)
Geweldig raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SkiFan schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:37:
Eigenlijk gok ik erop, dat we nu, na jaren een rechts kabinet te hebben gehad, we weer langzaamaan naar links gaan bewegen. Wordt t wel eens tijd voor een goed links geluid, want die slappe hap van de PvdA leidt tot weinig.

Maar goed, we gaan te ver off topique.
Geen kans daar op. Het VK is een goed punt van studie in deze. Progressieve politiek kent blinde vlekken voor de toepassingsbereidheid van conservatieve politiek. Crises verhogen de conditionele en situationele druk. Perceptie van mensen staat volledig los van de realiteit, het wordt gevormd vanuit prikkels. Het gros daarvan in directe relatie met emotie en voedingsgedrag.

Anders gezegd: alle omstandigheden zijn van dien aard dat de brede conformistische impuls zich verenigt met de emotionele impuls. In praktische zin komt dat neer op een toename van prikkels voor status quo gedrag. Daar zit wat verwarring bij, wat ook logisch is gezien hoe breed concepten de afgelopen jaren geherdefinieerd zijn, maar status quo gedrag is voeding voor conservatieve organisatie. Dit is contraproductief in die zin dat het aanwezige gedragslijnen versterkt.

En die zijn in toenemende mate steeds minder productief voor omgang met zowel effecten als veranderende condities.

Onderschat niet hoe Angelsaksisch het Nederlandse geworden is. Technisch-economisch denken, TINA denken, segregatie van onderwijs, segregatie van beroepsbevolking, segregatie van sociale geografie - alle rimpeleffecten zijn zichtbaar in de implementatie bij ordeningsvraagstukken. We hebben zelfs nudge economics de intrede zien doen in politieke marketing 8)

Dus, nee. Het bewustzijn is botweg niet aanwezig voor progressieve focus. Het is in veel opzichten pure ironie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Die Hoffnung stibt zuletzt dan maar....

Het mag als geen verrassing komen maar las net dit op the Register

Brexit border-line issues: Would you want to still be 'testing' software designed to stop Kent becoming a massive lorry park come 31 December?
New supply chains, brand new system, and ... oh dear, it's still not ready yet

Testen begint oktober (of november).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:03

NMH

Moderator General Chat
YakuzA schreef op maandag 7 september 2020 @ 06:40:
https://nos.nl/l/2347113

BoJo heeft er geen zin meer in om te ‘onderhandelen’ en gaat aan de noodrem trekken om de uk stil te zetten vanaf 1 januari?
Ik denk dat langzaamaan de "true colors" van de mensen achter de Brexit zichtbaar worden. Eerst was het "Absolutely nobody is talking about threatening our place in the single market" (Daniel Hannan), toen was het "The free trade agreement that we will have to come to with the European Union should be one of the easiest in human history" (Liam Fox) en nu is het "We'll prosper mightily" als we dezelfde status als Australie krijgen (WTO) (Boris Johnson). De bevolking is botweg belazerd tijdens de Brexit-campagne en nu de referendumuitslag binnen is en de conservatieven voor de komende jaren een comfortabele meerderheid in het parlement hebben wordt er vol gestuurd op de gewenste "no deal" door voortdurend de onderhandelingen te traineren en frustreren.

En waarom ook niet? Men komt er mee weg. Weinig mensen hebben afdoende politiek langetermijnsgeheugen om het te doorzien of het kan ze uberhaupt niet schelen. Zie in hier in Nederland het CDA; men profileert zich als de boerenpartij en heeft de afgelopen decennia vrijwel onafgebroken in de regering gezeten. In die tijd is de boerenstand gedecimeerd, lopen de overgebleven boeren te klagen dat ze amper het hoofd boven water kunnen houden en loopt de sector aan alle kanten tegen de grenzen aan (waterbeheer, stikstofuitstoot, etc.). En bij de volgende verkiezingen zet men braaf weer het kruisje bij het CDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SkiFan schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:05:
Die Hoffnung stibt zuletzt dan maar....

Het mag als geen verrassing komen maar las net dit op the Register

Brexit border-line issues: Would you want to still be 'testing' software designed to stop Kent becoming a massive lorry park come 31 December?
New supply chains, brand new system, and ... oh dear, it's still not ready yet

Testen begint oktober (of november).
Beperkt testen ... Vertaling: handjevol selecte partners die niet moeilijk doen selecteren voor vereiste rapportage. De rest, tja.

December.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Verderop in het artikel stonden inderdaad een paar scenario's met what if. En dat waren heel realistische zaken, die lastig genoeg te programmeren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NMH schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:23:
[...]

Ik denk dat langzaamaan de "true colors" van de mensen achter de Brexit zichtbaar worden. Eerst was het "Absolutely nobody is talking about threatening our place in the single market" (Daniel Hannan), toen was het "The free trade agreement that we will have to come to with the European Union should be one of the easiest in human history" (Liam Fox) en nu is het "We'll prosper mightily" als we dezelfde status als Australie krijgen (WTO) (Boris Johnson). De bevolking is botweg belazerd tijdens de Brexit-campagne en nu de referendumuitslag binnen is en de conservatieven voor de komende jaren een comfortabele meerderheid in het parlement hebben wordt er vol gestuurd op de gewenste "no deal" door voortdurend de onderhandelingen te traineren en frustreren.

En waarom ook niet? Men komt er mee weg. Weinig mensen hebben afdoende politiek langetermijnsgeheugen om het te doorzien of het kan ze uberhaupt niet schelen. Zie in hier in Nederland het CDA; men profileert zich als de boerenpartij en heeft de afgelopen decennia vrijwel onafgebroken in de regering gezeten. In die tijd is de boerenstand gedecimeerd, lopen de overgebleven boeren te klagen dat ze amper het hoofd boven water kunnen houden en loopt de sector aan alle kanten tegen de grenzen aan (waterbeheer, stikstofuitstoot, etc.). En bij de volgende verkiezingen zet men braaf weer het kruisje bij het CDA.
Korte termijn en korte afstand denken. Consumptief.

Maar, vergis je niet. Verwar nooit de marge die in beeld gebracht wordt met de belangen concentratie van schaal. In het VK is het de groot-zakelijke industrie die netwerktechnisch faciliteert wat de fiscale en financiële sector aanstuurt - een ERG heeft daar zijn enablers. In Nederland zie je achter het FvD iets vergelijkbaars, enkel andere sector selectie. Vastgoed en de grote landbouwjongens- degenen die vereiste schaal hebben, en degenen die het echte melken met lobby en markt”management” doen.

Het is soms bijna iets van een theater van kleuters. Triest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Virtuozzo Maar.... van een harde Brexit gaat de City toch ook massaal last hebben? Het niet hebben van passporting rights moet hun toch serieus pijn gaan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SkiFan schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:36:
Verderop in het artikel stonden inderdaad een paar scenario's met what if. En dat waren heel realistische zaken, die lastig genoeg te programmeren zijn.
Daar zit ook nog een bijzonder staartje bij. Westminster wil overal opties bruikbaar voor soft power toepassing. Anders gezegd, men wil niet enkel volledige inzage in alles van data, men wil ook toegang tot opties in de systemen om probleem zus of zo voor partij x of y te veroorzaken.

Hellend vlak. Heel serieus, bedrijven van Europese bodem gaan echt heel voorzichtig moeten zijn, de Britten hebben dankzij Cummings nogal wat opmerkelijke Amerikaanse adviseurs rondlopen met opmerkelijke draaiboeken en trainingen voor wat men economic enforcement policies noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Vind het eigenlijk wel mooi dat de werkelijkheid nu al het populistisch geneuzel van Brexit begint in te halen...
Is hopelijk een flinke reality check voor twijfelaars die populistisch stemmen (de hard-core meute krijg je toch niet overtuigd).

Helaas zonde dat er zoveel 'slachtoffers" gaan vallen straks door de ellende die Brexit binnen UK en EU veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SkiFan schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:40:
@Virtuozzo Maar.... van een harde Brexit gaat de City toch ook massaal last hebben? Het niet hebben van passporting rights moet hun toch serieus pijn gaan doen?
Men is dat stadium al voorbij, en ook daar gelooft men in het sacrosanct zijn van de City. Het realisme is weg.

Dat gezegd, men kan bij crash en crisis heel goed boeren. Het probleem is wel dat men verschuift naar heel andere ordes van kapitaalstromen, en dat men heel anders te werk zal komen te gaan. Londongrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Virtuozzo Is dat niet hardstikke strijdig met zo ongeveer ALLE WTO beginselen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SkiFan schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:42:
@Virtuozzo Is dat niet hardstikke strijdig met zo ongeveer ALLE WTO beginselen?
Ja, maar de toezegging van kornuiten aan de andere kant van het water is dat de WTO minimaal irrelevant gemaakt zal worden, en in optimaal scenario met kracht hervormd om te dienen. Niet mijn woorden, maar zo wordt serieus gesproken. En gedacht.

Ik begrijp dat het moeilijk is om de mentaliteit te doorzien. Het gaat voorbij aan gekaderd denken, het gaat voorbij aan basale fundamenten van rechtsstaat en hoekstenen van zekerheid en pariteit. Het is zero sum machtspolitiek die buiten de politiek gevormd wordt, die is nog louter uitvoerend.

Natuurlijk verloop van bankieren op externe consultatie, maar goed. The show is all. And when it rains, one must ensure that it pours. Because this way the one who wields the umbrella is the one who benefits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Je zou toch zeggen dat het fenomeen rechtsstaat, wat de EU toch is, er voor zorgt dat ze tegen de muur lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SkiFan schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:48:
Je zou toch zeggen dat het fenomeen rechtsstaat, wat de EU toch is, er voor zorgt dat ze tegen de muur lopen?
Zeker. De crux is dat men a) tegen de muur wil lopen en b) er van overtuigd is dat men zo de muur kan slopen.

Onderschat ook dit niet, de Britten zoeken een Europese herordening, een strikt corporatistisch gesegregeerde verdeel & Heers toepassing waarbij het continent de voedingsbodem voor een Gigantisch Brittannië is.

Waar de beslissingen genomen worden, daar waar Brexit als ontwerp en investering vandaan komt zit daar nog een bruin randje aan, maar dat is de scope. Men is er van overtuigd dat men via het verlammen van politieke interactie condities kan scheppen waarmee men Europese economische activiteit als actor kan laten verschuiven en in blindheid selectief Britse belangen kan dienen én op magische wijze afkomen van dat vervelende historisch grondvest, rechtsfundament en humanisme van die lastige EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Daar lijken ze vooralsnog niet al te veel succes mee te hebben. Tijd om de rechtsstaat van tandjes te voorzien tegen bruinrechts. In Duitsland is dat al alleraardigst gelukt. Nederland heeft z'n Poolse landdag, waarmee het bruin ook niet lukt om veel macht te verkrijgen, maar voor bv Frankrijk, Italië, Polen en Hongarije maak ik me wel zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
Dit is toch gewoon te gek voor woorden:

The spokesman said:

The PM has always been publicly clear about what our interpretation of both the withdrawal agreement and the Northern Ireland protocol was. For example, he publicly set out that there would be no export summary declarations on goods moving from Northern Ireland to Great Britain, and he also ruled out tariffs on goods moving from GB to NI on several occasions. He set out those positions in advance of the EU signing the withdrawal agreement. They did so with full knowledge of the prime minister’s position.

Oftewel: ik interpreteer het anders dan jij dus we doen wat we willen. Daarom teken je toch juist een agreement waarin alles letterlijk staat beschreven?!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SkiFan schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:58:
Daar lijken ze vooralsnog niet al te veel succes mee te hebben. Tijd om de rechtsstaat van tandjes te voorzien tegen bruinrechts. In Duitsland is dat al alleraardigst gelukt. Nederland heeft z'n Poolse landdag, waarmee het bruin ook niet lukt om veel macht te verkrijgen, maar voor bv Frankrijk, Italië, Polen en Hongarije maak ik me wel zorgen.
Over Nederland maak ik mij het meest zorgen, zie het fenomeen netwerkcorruptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:07
Basekid schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:02:
The spokesman said:

The PM has always been publicly clear about what our interpretation of both the withdrawal agreement and the Northern Ireland protocol was. For example, he publicly set out that there would be no export summary declarations on goods moving from Northern Ireland to Great Britain, and he also ruled out tariffs on goods moving from GB to NI on several occasions. He set out those positions in advance of the EU signing the withdrawal agreement. They did so with full knowledge of the prime minister’s position.
Deze quote lijkt uit The Guardian te komen.

Het lijkt een poging te zijn om te breken met eerdere akkoorden zonder thuis al te veel gezichtsverlies te lijden. Johnson zou volstrekt incompetent zijn wanneer er onduidelijkheid zou zijn over de onderhandelde tekst, of als daar interpretaties over mogelijk zouden zijn. Onderhandelingen over minutia in tekst zijn precies de reden waarom zulke onderhandelingen zo lang kunnen duren. Dat hij nu thuis doet alsof dat wel zo is, is voor de bühne.

Deze interpretatie lijkt mij verder gewoon een de-facto eenzijdige terugtrekking uit het akkoord.

[ Voor 39% gewijzigd door Helixes op 07-09-2020 15:10 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

The spokesman said:

Oftewel: ik interpreteer het anders dan jij dus we doen wat we willen. Daarom teken je toch juist een agreement waarin alles letterlijk staat beschreven?!
Meer praktisch gezegd: hallo wereld, wij zijn nooit te vertrouwen, afspraken interesseren ons niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Helixes schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:07:
Deze quote lijkt uit The Guardian te komen.

Het lijkt een poging te zijn om te breken met eerdere akkoorden zonder thuis al te veel gezichtsverlies te lijden. Johnson zou volstrekt incompetent zijn wanneer er onduidelijkheid zou zijn over de onderhandelde tekst, of als daar interpretaties over mogelijk zouden zijn. Dat hij thuis doet alsof dat wel zo is, is voor de bühne.

Deze interpretatie lijkt mij verder gewoon een de-facto eenzijdige terugtrekking uit het akkoord.
Misschien wat hard, maar zoek mij iemand in die arena die niet incompetent is. Ik ben ook al tevreden met iemand die geen zeloot is, of iemand die niet aan twintig touwtjes hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
Of het is gewoon een manier om te zorgen dat er een harde-brexit komt. Ze komen met meer en meer gekke dingen (deadline 15 okt, afspraken doorbreken), en hopen dat de EU een keertje nee zegt.

Dan kan Borix aan zijn achterban vertellen dat het toch echt door de EU komt, en dan bam, harde brexit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Basekid schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:13:
Of het is gewoon een manier om te zorgen dat er een harde-brexit komt. Ze komen met meer en meer gekke dingen (deadline 15 okt, afspraken doorbreken), en hopen dat de EU een keertje nee zegt.

Dan kan Borix aan zijn achterban vertellen dat het toch echt door de EU komt, en dan bam, harde brexit.
Zeker, vereist voor de blame game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plasma_Wolf

Plasma_Wolf

Student

Virtuozzo schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:10:
[...]

Misschien wat hard, maar zoek mij iemand in die arena die niet incompetent is. Ik ben ook al tevreden met iemand die geen zeloot is, of iemand die niet aan twintig touwtjes hangt.
De laatste politici die nog een fractie van competentie hadden zijn voor de verkiezingen van december 2019 uit de Conservatieve partij gegooid. Misschien dat een aantal onder deze afgedankte leden ook onafhankelijk waren van externe factoren, maar dat betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Plasma_Wolf schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:29:
[...]

De laatste politici die nog een fractie van competentie hadden zijn voor de verkiezingen van december 2019 uit de Conservatieve partij gegooid. Misschien dat een aantal onder deze afgedankte leden ook onafhankelijk waren van externe factoren, maar dat betwijfel ik.
In de rangen van Civil Service is het nog erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Virtuozzo schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:48:
[...]

Doet me denken aan:

Een beetje aangedikt wellicht die serie (of in ieder geval wat ouderwets), maar niet inaccuraat.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QN-o7I4oXb2N_XilrAiG4YJeuww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uP47UtXKBIKBmTSKjYUjOgI3.jpg?f=user_large

You might very well think that; I couldn't possibly comment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

The spokesman said:

Nouja Boris heeft destijds inderdaad geroepen: "Die import/export formulieren tussen NI en GB daar gaan we niet naar kijken". Uiteraard hard tegen het verdrag in.

Als ik het me goed herinner heeft de EU daar toen niet echt op gereageerd, waarschijnlijk dachten ze van 'daar reageren we wel op op het moment dat het echt gaat gebeuren'. Logisch ook, want daar is het Europees gerechtshof voor, dat moet je niet in de media uitvechten.

Maar nu wordt dus het gebrek aan reactie daarop uitgelegd als een acceptatie van condities die buiten het verdrag vallen? Hoe bedenk je het :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:03

NMH

Moderator General Chat
Virtuozzo schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:48:
Daar zien we ongetwijfeld de hand van Cummings met zijn streven om de CS te "hervormen" (lees: politiseren naar Amerikaans voorbeeld). Kritische en onafhankelijke feedback van je ambtenaren wil je natuurlijk niet. Het ondermijnen van de BBC schiet ondertussen ook al goed op en straks krijgen we "Fox news GB" zodat die lastige media ook een stuk minder lastig wordt. Ik vraag me af wat de volgende stap wordt. Rechterlijke macht politiseren naar Amerikaans of zelfs Pools voorbeeld? Linkse rechters die voor de wil van het volk gaan liggen is natuurlijk ook ongewenst. [/sarcasme]

Het is gewoon pijnlijk om te zien hoe een land afglijdt, zeker als je bedenkt hoe moeilijk het is om zulke schade weer te repareren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

The spokesman said:

The PM has always publicly behaved like an idiot only interested in becoming PM and not caring about destruction afterwards. For example, walking through ruins was always on the cards and was never denied. He set out his moronic position out in advance of signing anything, so the EU knew he was never to be trusted. They can't complain now.

Of zoiets. Datzelfde gaat natuurlijk ok voor de Britse kiezer.

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 07-09-2020 17:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plasma_Wolf

Plasma_Wolf

Student

NMH schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:57:
[...]Het is gewoon pijnlijk om te zien hoe een land afglijdt, zeker als je bedenkt hoe moeilijk het is om zulke schade weer te repareren.
Wat mij fascineert is dat je waarschijnlijk bij veel mensen interesse opwekt als je gaat praten over hoe een democratisch systeem in de geschiedenis werd uitgehold, en de totalitaire macht tot stand kwam (bekendste voorbeeld is uiteraard Nazi-Duitsland). Maar zeer weinig zullen interesse hebben om de vergelijkbare ondergang van de democratie in de tegenwoordige tijd, of dat nou in de VS is, Polen, Hongarije, het VK, of hier in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NMH schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:57:
[...]

Daar zien we ongetwijfeld de hand van Cummings met zijn streven om de CS te "hervormen" (lees: politiseren naar Amerikaans voorbeeld). Kritische en onafhankelijke feedback van je ambtenaren wil je natuurlijk niet. Het ondermijnen van de BBC schiet ondertussen ook al goed op en straks krijgen we "Fox news GB" zodat die lastige media ook een stuk minder lastig wordt. Ik vraag me af wat de volgende stap wordt. Rechterlijke macht politiseren naar Amerikaans of zelfs Pools voorbeeld? Linkse rechters die voor de wil van het volk gaan liggen is natuurlijk ook ongewenst. [/sarcasme]

Het is gewoon pijnlijk om te zien hoe een land afglijdt, zeker als je bedenkt hoe moeilijk het is om zulke schade weer te repareren.
Cummings is een relatief kleine actor in het drama, de afbraak van de Civil Service was al tweeledig een trend. Als eerste als gevolg van toenemende politisering sinds halverwege de jaren '90, ten tweede als resultaat van de toenemende invloed van externe consultatie na het millennium (de kredietcrisis was een gigantische versnelling daarbij).

Zeker, Cummings is hard aan het werk voor afbraak, zijn focus is echter meer gericht op substitutie. Zie inderdaad de kwestie BBC. Als we een intrinsieke relatie Brexit / Civil Service willen duiden dan is die heel sterk te vinden in de leden van wat op gegeven moment de ERG werd en hun beleidsmatige impact op de onderdelen van de Civil Service, nog versterkt tijdens de hetzes van Brexit.

Ja, het is pijnlijk om te zien. Ik hoop dat Nederlanders het ook als spiegel gebruiken. Exact dezelfde trends en exact dezelfde evolutie van beslissingsgedrag en exact hetzelfde ontwikkelingspatroon van externe consultatie is ook in Nederland aanwezig. Het tempo is iets lager, en men mag van geluk spreken dat het parlementaire stelsel in Nederland geworteld is in flexibiliteit van verdeling.

Pagina: 1 ... 9 ... 53 Laatste