Maar wat is normaal? De overgrote meerderheid van de bevolking vindt het normaal om te betalen voor de boodschappen. Een enkeling gaat zonder te betalen.
De overgrote meerderheid vindt het normaal om geen gewelddadige rellen te beginnen, een kleine boze groep mensen doet wel. Legio redenen waarom deze mensen in de extreem-rechtse groep zitten (goed om eens de analyseren). Die mensen hebben geen oog meer voor wat normaal is voor de gemiddelde persoon.
De rellen zijn nu gestopt (politiemachten blijven waakzaam), en ik denk dat dit komt vanwege een aantal dingen, zie ook deze Voor beide punten, zie deze video:
Youtube-link
De normale (daar hebben we het woord weer) Brit is er duidelijk tegen in het verzet gekomen. In de eerste dagen werd de politie overweldigd door de hoeveelheid relschoppers, en hun agressie. Toen de normale tegendemonstraties begon te houden, werd heel snel duidelijk dat de relschoppers volledig overtroffen werden in getallen (mijn favoriete foto is er eentje waar 4 of 5 relschoppers bij een muur staan en beschermd worden door de politie tegenover duizenden tegendemonstranten). Daarmee werd duidelijk dat deze relschoppers nagenoeg nul steun hadden onder het algemene publiek.
De tabloids zijn snel een toontje lager gaan zingen (voor een paar dagen) toen daar ook duidelijk was dat deze relschoppers onder het algemene publiek geen poot hadden om op te staan.
Het laatste punt zijn de straffen. Die zijn snel, en duidelijk. Zullen zeker een afschrikwekkend voorbeeld zijn. De relschoppers hebben elkaar en zichzelf gefilmd terwijl ze aan het rellen waren. Dit zijn films die de politie nu kan analyseren, en er is geen moment waarop dit soort acties verjaren in het VK. De eerste verdachten zaten huilend in de rechtbank toen ze erachter kwamen dat ze in de cel zouden verdwijnen. Misschien dachten ze dat ze er met een boete vanaf kwamen?
Het opruien van de relschoppers is via sociale en traditionele media gedaan, met uiteraard de berichten-apps voor het organiseren van de rellen (welk gebouw moet je aanvallen, bijvoorbeeld). Dan zullen de reacties daarop ook via de berichten-apps bij iedereen binnenkomen. En ik denk dat dit er wel inhakt.
Tot nu toe zijn de rellen als een nachtkaars uitgegaan.