bkor schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:27:
[...]
Mensen die niet zelfstandig zijn. Oftewel, gedwongen zijn op "zelfstandig" te zijn maar ze zijn het niet. Dit aangezien ze puur afhankelijk zijn van 1 bedrijf. Via werk werk ik ook met wat zelfstandigen. Die hebben wel een buffer, bepalen redelijk zelf wat ze vragen per uur, etc.
Als zelfstandige hoor je behoorlijk veel meer te vragen per uur, voornamelijk omdat je heel veel zelf zal moeten regelen. Dingen die gewoonlijk een werkgever voor je doet.
Maar ik zie daar niet zozeer een probleem in zelfstandigheid, maar in uitbuiting. Als je geen fatsoenlijk tarief kunt vragen, is het alleen een besparing voor het bedrijf, niet de keuze van de zelfstandige.
Ik zie niet echt dat de overheid er iets mee doet, behalve dat ze het mogelijk hebben gemaakt.
Ze zijn er wel mee bezig, zie de wet DBA, en ze zijn bezig met een vervanger. Maar het lijkt weinig op te lossen, want juist de kwetsbare mensen zoals de post en delivery services lijken buiten schot te blijven.
Verder zou het geen optie moeten zijn dat zoveel "zelfstandigen" ervoor kiezen om massaal zich niet te verzekeren voor van alles, niet te sparen voor pensioen, niet te verzekeren voor ziek zijn / invalide / werkeloos.
Daar ben ik het dan niet helemaal mee eens, risico's zijn op meerdere manieren af te dekken. Het moet alleen inderdaad niet zo zijn dat er gewoon geen geld is om te kunnen verzekeren, en het moet ook niet zo zijn dat het gevolg onevenredig op de samenleving afgewenteld wordt. Maar bijvoorbeeld werkeloosheid is geen enkel probleem als je gewoon een buffer voor 2 jaar hebt. WW dekt immers ook maar Max 2 jaar.
Hetzelfde met mensen die werken voor alle "nieuwe economie". Oftewel, dingen zoals Uber, Thuisbezorgd, etc. Zoiets werd ook rond 2000 verteld, winst was niet belangrijk, ging om een IT idee te hebben en zo snel mogelijk "groot" te worden. Uiteindelijk was het geld op en werden mensen massaal ontslagen. Alleen nu met Uber, Thuisbezorgd is het meer een kwestie dat alle mogelijke maatschappelijke problemen op de werknemer/maatschappij wordt geschoven. Minder werk? Pech voor de "werknemer", je ontslaat de persoon en succes want geen WW. Maatschappij heeft vervolgens een probleem.
Helemaal mee eens, dat soort bedrijven buiten hun "personeel" gewoon uit. Daar zou wat tegen gedaan moeten worden.
Link met brexit is alleen wat moeilijk. Ik denk wel dat de flinke maatschappelijke ongelijkheid een voorname reden is van de ontevredenheid. Deze is vervolgens gebruikt om "brexit" te promoten. Iets soortgelijks zou op termijn ook in Nederland kunnen. De media in het VK is behoorlijk rampzalig. Je ziet dat de media hier in Nederland ook langzaam wordt opgekocht. Ik denk niet dat Nederlanders speciaal zijn dat zoiets als een "brexit" niet hier zou kunnen.
Klopt, het is nogal offtopic voor de brexit buiten het feit dat Europa waarschijnlijk nog wat meer bescherming vereist dan de Engelse willen, dus is daarmee wel onderdeel van de onderhandelingen, maar het de bescherming zal vast niet beter worden, want de Britten zitten meer aan de kant van minder regulering ter bescherming van werknemers.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”