Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Zo, nu eerst Brexit een succes en dan Nexit (lees ik nu veel op twitter) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:59

Milmoor

Footsteps and pictures.

DevWouter schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:03:
[...]
Het is juist moeilijker om een zijde te kiezen wanneer beide kanten inhoudelijk/relevante argumenten zouden maken.
Zou men het advies van @franssie opvolgen dan wordt men blootgesteld aan alle argumenten. Vervolgens kan men er een selectie gemaakt worden op persoonlijke voorkeur en prioriteit. Zolang de persoon zich in alle argumenten even veel verdiept (wat niet mogelijk is bij inhoudsloze argumenten) dan zal men een beter onderbouwde (maar mogelijk niet gebalanceerde) keuze maken.

Men overziet dan het spel en niet alleen de bal of de spelers.
En als ze dan een keuze maken dan de kans groter dat die goed is onderbouwt en kan men ingaan op iemands persoonlijke voorkeur en prioriteit.
Als de standpunten te ver uit elkaar liggen, dan zijn ze niet meer vergelijkbaar. Dan moet je eerst terug naar de uitgangspunten en aannames. Als die onderling onverenigbaar zijn, dan is inhoudelijke beoordeling niet meer mogelijk. Ik ben niet genoeg bekend met het Angelsakse pers aanbod om te weten wat er aan pers aanbod is dat dicht genoeg bij the Guardian zit om de Brexit standpunten te vergelijken.

Naar mijn idee lagen in het algemeen in de Brexit de uitgangspunten dermate ver uit elkaar dat inhoudelijke discussie eigenlijk niet meer zinnig was. Daarnaast kwamen bepaalde uitgangspunten en doelen niet ter sprake. De ware drijfveer (in zoverre men die zelf al wist) had niets te maken met de gebruikte retoriek. Het gaat uiteindelijk nooit puur om het spel of om de knikkers, het is de combo en dat maakt het niet makkelijk.

Persoonlijk vindt ik het zeer bijzonder dat een fundamentele keuze als wel/geen EU een eenmalige 50% meerderheidsbeslissing is. Zowel bij toetreding als bij vertrek had dat wat mij betreft of een ruime meerderheid (bijv. 66%), of een twee slagen systeem moeten zijn (twee keer dezelfde beslissing, een paar jaar uit elkaar). Het heeft stevig invloed. Grondwetswijzigingen hebben ook dat soort borgen, waarom hier niet?
[...]
Een expert op een bepaald onderwerp is niet automatisch een expert in "overtuigen".
Een goeie expert levert de middelen/tools waardoor een ander in staat is om de expertise eigen te maken.
Een expert die alleen kennis kan overdragen zal eerst een expert moeten worden in "overtuigen" voor dat die effectief is.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar als je een goed gebekte idioot naast een expert zet, dan wint de idioot. Dat betekent nog niet dat de expert ongelijk heeft.
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach a man to fish and he will ask for bait everyday."
:+
Voor die tijd wilde hij graag elke dag een vis. Stap 1 is gezet. Niemand is 100% zelfredzaam.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Milmoor schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:51:
[...]
Persoonlijk vindt ik het zeer bijzonder dat een fundamentele keuze als wel/geen EU een eenmalige 50% meerderheidsbeslissing is. Zowel bij toetreding als bij vertrek had dat wat mij betreft of een ruime meerderheid (bijv. 66%), of een twee slagen systeem moeten zijn (twee keer dezelfde beslissing, een paar jaar uit elkaar). Het heeft stevig invloed. Grondwetswijzigingen hebben ook dat soort borgen, waarom hier niet?
Het komt ook vaak voor dat beide partijen een discussie aangaan met een ander doel. Waar de ene persoon de ander wilt infomeren van de waarheid kan de andere als doel hebben om degene te activeren/overtuigen.
Zo kan iemand "geactiveerd" zijn om voor de Brexit te stemmen terwijl hij toch overtuigt is van de nadelen.

De "Brexit" kreeg pas ook een voorsprong binnen de laatste 48 uur van de stemming vanwege intensieve gerichte reclame op allerlei media.

Uiteindelijk was de stemming op basis van stemgerechtigden:
* 37,46% voor het verlaten van de EU
* 34,74% wilde in de EU blijven
* 27,8% heeft geen stem uitgebracht.

Maar dan gaan mensen het woordje "statistisch relevant" gebruiken terwijl ze eigenlijk "statistisch betrouwbaar" bedoelen. En op die manier krijgt het stemgedrag van 1/3 de label "mandaat van het volk". Waardoor de tegenstanders niet meer instaat waren om het volk te activeren terwijl het volk wel kennis heeft van het onrecht dat hun aangedaan is.

En dan hebben we het nog niet gehad over de vele overtredingen van het brexit-kamp of het feit dat er geen strategie was voor brexit of dat een gedeelte van de voorstemmers een paar dagen later van mening waren veranderd.

Kort samengevat: Brexiteers waren geactiveerd terwijl de remainers waren geïnformeerd.

Bronnen:
* https://www.significancem...tain-has-spoken-or-has-it
* Wikipedia: 2016 United Kingdom European Union membership referendum
* Wikipedia: Opinion polling on the United Kingdom's membership of the European...
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar als je een goed gebekte idioot naast een expert zet, dan wint de idioot. Dat betekent nog niet dat de expert ongelijk heeft.
Een goed gebekte idioot is zo'n geval een expert in anderen overtuigen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:51

franssie

Save the albatross

Indoubt schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:08:
@Virtuozzo Die had ik inderdaad al geien maar de strekking is me nog niet helemaal duidelijk. De FCA, een regulatory body van de City of Londen, staat het firma's in Londen toe om gebruik te maken van het EU platform voor het verhandelen van Rente en exchange rate swaps.

Zoals ik het lees is het uberhaupt vreemd dat dat daarvoor niet mocht. Ik vindt het artikel niet heel erg duidelijk qua consequenties.

Voor Brexit had de City toegang tot firma's in de EU, hetgeen nu niet meer het geval is.

Wat voegt dit dan toe?
Ik haal het niet helemaal uit het artikel maar wat ik vermoed is dat ze wel blijven handelen maar dat de settlement (afwikkeling) in de EU mag plaatsvinden in plaats van de UK (dus een EU back-office). Dat brengt land- en juridisch risico met zich mee, iets wat ze waarschijnlijk eerst niet toestonden maar nu wel. Dit soort derivaten zijn essentieel voor internationale handel dus ze moeten wat.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Virtuozzo schreef op donderdag 31 december 2020 @ 23:02:
[...]

Nee, ik zat te kijken naar twee andere deelnemers met opzetje voor het script van “het is allemaal maar opinie” et cetera ad absurdum 😎
Dan heb je m'n post niet begrepen. Met mijn reactie "het is een opiniestuk" bedoelde ik niet "dus onwaar", maar "verwar de titel van het stuk niet met een headline van de news desk". De originele poster stelde dat The Guardian ineens een veel 'meer veroordelende' headline dan gebruikelijk gepubliceerd zou hebben.

Dat laatste was hier dus niet persé het geval: a. niet van de news desk, b. niet ineens bijzonder 'harsh', gezien titels van andere opiniestukken.

[ Voor 12% gewijzigd door Bundin op 01-01-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
Kortom, het is Boris toch gelukt het er door te rammen, iedereen is nog veel te veel met de feestdagen bezig om er dieper op in te gaan.

Yay! Brexit is eindelijk gebeurd!

Maar het is natuurlijk nog niet klaar. Zodra de journalisten en lobbygroepen weer bekomen zijn van het feesten, het rond Dover en Kent 1 grote pitstop is en de supermarkten geen verse producten meer verkopen, gaat het grote lawaai pas echt beginnen.

Maar dat is natuurlijk allemaal nog steeds een dik rookgordijn. Het is afwachten tot de Britse regering (waarschijnlijk heel indirect) nou eindelijk eens kenbaar maakt waar het nu eigenlijk allemaal echt om gaat. Wat is het doel? Het gaat bijna zeker om het maken van vrijhavens, maar waar, hoe en met welk doel, dat weten we nog niet. Dus zolang @Virtuozzo het ook niet weet of kan vertellen, blijft het gissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:32

ultimateharry

Team Slayer:-)

SymbolicFrank schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:24:
Kortom, het is Boris toch gelukt het er door te rammen, iedereen is nog veel te veel met de feestdagen bezig om er dieper op in te gaan.

Yay! Brexit is eindelijk gebeurd!

Maar het is natuurlijk nog niet klaar. Zodra de journalisten en lobbygroepen weer bekomen zijn van het feesten, het rond Dover en Kent 1 grote pitstop is en de supermarkten geen verse producten meer verkopen, gaat het grote lawaai pas echt beginnen.

Maar dat is natuurlijk allemaal nog steeds een dik rookgordijn. Het is afwachten tot de Britse regering (waarschijnlijk heel indirect) nou eindelijk eens kenbaar maakt waar het nu eigenlijk allemaal echt om gaat. Wat is het doel? Het gaat bijna zeker om het maken van vrijhavens, maar waar, hoe en met welk doel, dat weten we nog niet. Dus zolang @Virtuozzo het ook niet weet of kan vertellen, blijft het gissen.
“Taking back control” kun je op heel veel manieren interpreteren...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

@SymbolicFrank

Zeker weten doet niemand dat maar ik meen wel een paar punten te hebben opgepikt die heel erg zouden kunnen raken. Dan nog is mijn kristallen bol stuk dus de tijd zal het leren.

- tax evasion in stand houden en uitbreiden
- Vrijhavens creëren die aan het zicht en controle van de overheid zijn onttrokken.
- Reduceren van de overheid, met name de civil service
- dereguleren van aanbestedingstrajecten door de overheid (en dus de vrije hand aan wie je een order geeft)
- Verdere marktwerking in de zorg en andere (semi) overheidsdiensten.
- promotie van denktanks, voor zover niet al aanwezig, voor het maken van beleid
- promoten van handel met de hele wereld en de standaarden daaraan aanpassen.
- Harmoniseren van regels voor voedselveiligheid etc met de US en andere landen.
- Deregulering van de city, het financiele deel van Londen

Denk dat ik een heel end kom. Nogmaals, mijn kristallen bol is stuk. Ik heb nog wel een programma dat Crystal Ball heet maar dat is toch een zwak aftreksel. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Indoubt schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 22:47:
@SymbolicFrank

Zeker weten doet niemand dat maar ik meen wel een paar punten te hebben opgepikt die heel erg zouden kunnen raken. Dan nog is mijn kristallen bol stuk dus de tijd zal het leren.

- tax evasion in stand houden en uitbreiden
- Vrijhavens creëren die aan het zicht en controle van de overheid zijn onttrokken.
- Reduceren van de overheid, met name de civil service
- dereguleren van aanbestedingstrajecten door de overheid (en dus de vrije hand aan wie je een order geeft)
- Verdere marktwerking in de zorg en andere (semi) overheidsdiensten.
- promotie van denktanks, voor zover niet al aanwezig, voor het maken van beleid
- promoten van handel met de hele wereld en de standaarden daaraan aanpassen.
- Harmoniseren van regels voor voedselveiligheid etc met de US en andere landen.
- Deregulering van de city, het financiele deel van Londen

Denk dat ik een heel end kom. Nogmaals, mijn kristallen bol is stuk. Ik heb nog wel een programma dat Crystal Ball heet maar dat is toch een zwak aftreksel. :+
Kortom, alles elimineren wat het moeilijker maakt voor de rijken om nog veel rijker te worden. Een sociaal vangnet moet je hier niet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06:58

Amphiebietje

In de blubber

Probleem bij een eventuele revolutie is dat guillotines ook een EU-product zijn. :+

Aan de andere kant heeft het VK op meerdere plekken genoeg bogs om vervelende individuen voor langere tijd te doen verdwijnen en ook genoeg misdaadseries die als inspiratie voor andere permenente eliminatie kunnen dienen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ik ga het binnenkort meemaken wat er veranderd is. Ik moet zondag richting Ierland en de doorkruising van GB is daarbij vereist. Ik heb nu de papieren gezien en het is een boel meer geworden :+

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Nivida_intel schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:33:
Ik ga het binnenkort meemaken wat er veranderd is. Ik moet zondag richting Ierland en de doorkruising van GB is daarbij vereist. Ik heb nu de papieren gezien en het is een boel meer geworden :+
UK had al aangekondigd de komende tijd niet serieus te controleren op inkomende goederen toch?
(Of althans niet serieuzer dan vorige week)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 02-01-2021 12:06 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Amphiebietje schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:03:
Probleem bij een eventuele revolutie is dat guillotines ook een EU-product zijn. :+

Aan de andere kant heeft het VK op meerdere plekken genoeg bogs om vervelende individuen voor langere tijd te doen verdwijnen en ook genoeg misdaadseries die als inspiratie voor andere permenente eliminatie kunnen dienen. :+
Hoeft niet.

De Britten hadden de Halifax Gibbet al in de 16e eeuw. DIe is wat minder fijn besnaard als de Franse Guillotine maar even effectief.
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d0/The_Halifax_Gibbet_-_geograph.org.uk_-_350422.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-10 21:44
SkiFan schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:36:
@alienfruit Dat lijkt me dan een van de kleinere slachtoffers van de Brexit te worden.
Ik gok op een heleboel kleine slachtoffers aan de kant van de UK. Free-Trade is leuk, maar de BTW naheffing maakt het direct in de UK kopen bij webshops potentieel duur.

Grotere bedrijven met vestigingen over meerdere landen hebben hier minder last van, die maken "gewoon" een EU en een UK shop.

Ook zal dit voor Britse consumenten impact hebben, niet alleen gaan ze BTW moeten betalen, ik ken toch al een aantal bedrijven die niet meer in de UK gaan leveren (niet alleen door de papierhandel, maar ook omdat straks garantie en retourneren veel lastiger wordt).

Zoals ik ergens anders al zei, de gewone Britten zijn IMHO echt gef**ked.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
hjs schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:33:
Zo, nu eerst Brexit een succes en dan Nexit (lees ik nu veel op twitter) :+
Ja en dan op alle buitenlandse shops 21% betalen? Stelletje randdebielen die helemaal en dan ook helemaal niet snappen wat dit inhoudt (Jay! Free=Gratis! Geen heffingen!) :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

roffeltjes schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:34:
[...]

Ja en dan op alle buitenlandse shops 21% betalen? Stelletje randdebielen die helemaal en dan ook helemaal niet snappen wat dit inhoudt (Jay! Free=Gratis! Geen heffingen!) :X
Rotterdam wordt dan een nog grotere ghetto.
Alle vrachtschepen varen dan naar Bremen en Antwerpen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

roffeltjes schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 15:31:
Zoals ik ergens anders al zei, de gewone Britten zijn IMHO echt gef**ked.
Dat waren ze al toen ze "out" stemden..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dat waren ze al sinds Thatcher ...

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Cyberpope schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Dat waren ze al toen ze "out" stemden..
Nou ja, in theorie hadden ze een diamanten deal kunnen sluiten met behoud van markttoegang, immers, het was de makkelijkste deal uit de geschiedenis! :+

(Zet uw sarcasme en humor meter aan aub).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

roffeltjes schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:10:
[...]

Nou ja, in theorie hadden ze een diamanten deal kunnen sluiten met behoud van markttoegang, immers, het was de makkelijkste deal uit de geschiedenis! :+

(Zet uw sarcasme en humor meter aan aub).
Oven ready ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:24

Killjoy

Klingon lawn products

De deal was ook redelijk oven ready. Alleen hadden ze niet door dat deze net als de blue passports door de EU werd geleverd :+

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lukadad
  • Laatst online: 11:44
Voorbeeldje van Brexit-hypocrisie :

Peter Wood, MD van UK Glass Eels Ltd., in een UKIP promo filmpje :
Peter hoopt dat Brexit hem de mogelijkheid zou brengen om wereldwijd te exporteren.

Maar dezelfde Peter twee jaar later op Sky news :
Hij vreest dat hij zijn klanten zal verliezen omdat ze het extra papierwerk niet zullen zien zitten.
[YouTube: EX UKIP Voting Brexiteer gets what he voted for.]

Nog wat relevante info :
- UK verbood in 2010 de export van de Europese aal buiten de EU, zoals voorzien in verordening (EG) Nr. 1100/2007 (herstelplan aalbestand)
(bron : http://www.eelregulations.co.uk/pdf/demp.pdf )
(bron : https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32007R1100&from=EN)

- Glass Eels ltd kreeg in 2012 EU-subsidies

- Glass Eels ltd heeft zustermaatschappij in Frankrijk, Civelle Durable.
(bron : https://glasseel.com/services/ )

Nu snap ik niet wat het probleem van Glass Eels is (behalve de loze brexit-belofte van nieuwe markten)?
Ze kunnen toch gewoon hun Europese klanten blijven bedienen via de zustermaatschappij in Frankrijk? Het extra papierwerk is dan toch enkel tussen Glass Eels ltd en de zustermaatschappij? De extra kost hiervan zal Peter wel niet kunnen aanrekenen aan zijn EU-klanten, dat wel.

Missed out on Lego? Visit Yprabrick : https://store.bricklink.com/lukadad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Zag dat stukje op Twitter: careful what you wish for.

Doet me beetje denken aan:
"'I never thought leopards would eat MY face,' sobs woman who voted for the Leopards Eating People's Faces Party."

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

YakuzA schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 12:05:
[...]

UK had al aangekondigd de komende tijd niet serieus te controleren op inkomende goederen toch?
(Of althans niet serieuzer dan vorige week)
Goed net aanboord gegaan in Rotterdam, het valt mij eigenlijk op dit moment wel mee.
Kenteken word gescand als je het terrein op komt rijden en dan staat de nederlandse marechaussee je op te wachten. Als alles correct is krijg je een groen papiertje die je achter je ruit legt en dan mag je de boot op.
Ben benieuwd morgen :+

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 21:10
Tien Britten toegang tot Nederland geweigerd: gewoon bezoekje mag niet - https://nos.nl/l/2362852#UPDATE-container-50080353

Tja, geen EU meer he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Basekid schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:18:
Tien Britten toegang tot Nederland geweigerd: gewoon bezoekje mag niet - https://nos.nl/l/2362852#UPDATE-container-50080353

Tja, geen EU meer he..
Ik ben op doorreis naar Ierland, en mijn bezoek is werk gerelateerd en ze weten dat ik zaterdag weer terug kom....

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Tja, geen EU meer he..
Zag ergens ook een filmpje van Britten die naar hun vakantie huisje in Spanje wilden om te overwinteren.
Werden geweigerd bij het inchecken in de Uk omdat ze alleen een ID card hadden en geen paspoort.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Tja, geen EU meer he..
Mm.. zie geen outrage linkje in de engelse media.. Jammer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Uk heeft ook wat issues qua vissen met Noorwegen, blijkbaar hebben ze nu door dat noren nu niet meer in Uk wateren mogen en uk vissers niet in Noorse wateren, en dat ze daar elk jaar opnieuw nieuwe afspraken voor moeten maken.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

YakuzA schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:33:
Uk heeft ook wat issues qua vissen met Noorwegen, blijkbaar hebben ze nu door dat noren nu niet meer in Uk wateren mogen en uk vissers niet in Noorse wateren, en dat ze daar elk jaar opnieuw nieuwe afspraken voor moeten maken.
Noorwegen had dacht ik al een aparte status - maar heb je daar een bron van?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 07:18
YakuzA schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:32:
[...]

Zag ergens ook een filmpje van Britten die naar hun vakantie huisje in Spanje wilden om te overwinteren.
Werden geweigerd bij het inchecken in de Uk omdat ze alleen een ID card hadden en geen paspoort.
Dat is niet helemaal juist. Ze werden geweigerd omdat de luchtvaartmaatschappij niet wist dat de resident card nog gewoon geldig is om Spanje mee in te gaan. Voor Britten met een tweede huis in Spanje die zich op tijd hebben geregistreerd is er niet zoveel aan de hand:
Those who registered before the 31st of December 2020 can retain their right to reside in Spain, but they need to provide the Spanish authorities with a permanent residential address, a Spanish bank account, proof of health coverage and evidence that they have enough income to support themselves.
---

Over visrechten trouwens. Ik las dat de EU het zo onderhandeld heeft dat de huidige overeenkomst over visrechten gelijkloopt met die over toegang tot de energiemarkt. Vanaf 2026 moet er jaarlijks over zowel vis als energie onnderhandeld worden. Met het VK als netto energie-importeur (ze halen 7% van de elektriciteit uit de EU) heeft de EU een behoorlijke stok achter de deur. Soeverein in het donker zitten is ook niet alles.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@T-MOB Die laatste alinea lijkt correct inderdaad, ik had dat op 30 december ook al gesignaleerd.

De Britten kunnen het ons als NL en ook de andere landen van de EU nog knap lastig maken maar ik heb wel de indruk dat het verdrag redelijke waarborgen bied om daar wat aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

franssie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:45:
[...]

Noorwegen had dacht ik al een aparte status - maar heb je daar een bron van?
Wat ik zo snel kon vinden is helaas alleen van the express:
https://www.express.co.uk...s-banned-uk-fishing-water
The UK's Marine Management Organisation (MMO) has confirmed negotiations will need to end before Norwegian and Faroese vessels will be able to fish UK waters. Likewise, an agreement will need to be made with the regional fisheries management organistations of these territories in order for British fishermen to access the territorial waters of Norway and the Faroe Islands.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Indoubt schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:41:
@T-MOB Die laatste alinea lijkt correct inderdaad, ik had dat op 30 december ook al gesignaleerd.

De Britten kunnen het ons als NL en ook de andere landen van de EU nog knap lastig maken maar ik heb wel de indruk dat het verdrag redelijke waarborgen bied om daar wat aan te doen.
Het handelsblad had daar een andere analyse over in een opinie stuk

https://www.nrc.nl/nieuws...n-lijstje-omheen-a4025792
Het VK importeert nu 7 procent van zijn elektriciteit uit de EU, vooral via Nederland, Frankrijk en België – precies de landen waarvan vissers zo graag in Britse wateren willen blijven. Ook importeert het VK Europees gas. Europese prijzen van gas en elektriciteit zijn lager dan de Britse. Als de toevoer wordt afgesneden, kunnen de Britten niet zo makkelijk vervanging vinden. Dan dreigen er stroomstoringen. De Britten zullen, kortom, wel tien keer nadenken voor ze Europese vissers buitensluiten.

Het aardige van dit voorbeeld is dat het compleet onder de radar is gebleven. EU-onderhandelaar Michel Barnier is een harde onderhandelaar, maar pocht er niet mee. De Britse premier verkocht de Brexitdeal thuis als de terugkeer van „soevereine controle over onze eigen wetten en ons lot”. Hij snoefde over de geweldige nieuwe vrijhandelsdeal „met nultarieven”. Barnier had daar allerlei kanttekeningen bij kunnen plaatsen. Dat deed hij niet. Hij weet: opscheppen over macht doen vooral machtelozen. Zelf twitterde hij eenvoudigweg: „De klok tikt niet langer”.
EDIT: deze reactie ging over visserij - niet over ID bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

T-MOB schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:12:
[...]

Dat is niet helemaal juist. Ze werden geweigerd omdat de luchtvaartmaatschappij niet wist dat de resident card nog gewoon geldig is om Spanje mee in te gaan. Voor Britten met een tweede huis in Spanje die zich op tijd hebben geregistreerd is er niet zoveel aan de hand:
Weet niet of het deze specifiek was, maar zou kunnen dat ik resident card als id card interpreteerde.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Het is nu een grote puinhoop, omdat de regering in het VK niet heeft verteld wat er nu wel of niet mag, en beide partijen nu niet controleren. Maar de mensen aan de grens die toezicht moeten houden, weten dus eigenlijk niet wat ze moeten doen. Dat gaat aan beide kanten fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

https://uk.reuters.com/ar...ndon-for-eu-idUKKBN2990S6

Euro share trading welke vanuit Londen werd uitgevoerd wordt per vandaag uitgevoerd in de EU, hoofdzakelijk in Amsterdam en Parijs.

Nu is dit maar een deel van de Financial services die in Londen gebeurt maar toch wel een belangrijk deel.

Ik ben toch benieuwd hoe het allemaal uitpakt, het complete plaatje is lastig te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 20:20
YakuzA schreef op zondag 3 januari 2021 @ 21:55:
[...]

Wat ik zo snel kon vinden is helaas alleen van the express:
https://www.express.co.uk...s-banned-uk-fishing-water

[...]
Was dat niet precies wat ze wilden? Dat we niet meer in elkaars water zouden vissen?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Onverwachte "benefit"van de Brexit

https://www.bbc.com/news/business-55530721

Blijkbaar moeten firma's die naar de UK verzenden belastingformulieren invullen en belasting betalen in het verenigd koninkrijk.

Het VK is het enige land welke een dergelijke regeling heeft ingesteld. Ondernemers buiten het VK die daarachter zijn gekomen weigeren nu te versturen naar het VK en zeggen dat dit te veel moeite is. Indien alle landen dit doen, zouden ze naar voor alle landen waar ze heen versturen dergelijke verplichtingen moeten gaan uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Indoubt nu ben ik geen BTW/VAT specialist maar is dat ook niet wat de EU heeft ingesteld? Ook de Aliexpress pakketjes moeten BTW afdragen en achteraf is dat bijna niet te doen (want EUR 14 inkalringskosten voor EUR 2,- BTW) dus daar wordt de last ook uiteindelijk bij de non-EU verzender gelegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

franssie schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:01:
@Indoubt nu ben ik geen BTW/VAT specialist maar is dat ook niet wat de EU heeft ingesteld? Ook de Aliexpress pakketjes moeten BTW afdragen en achteraf is dat bijna niet te doen (want EUR 14 inkalringskosten voor EUR 2,- BTW) dus daar wordt de last ook uiteindelijk bij de non-EU verzender gelegd.
Nee, dit is anders. De verzender uit Nederland moet nu belasting betalen in het VK. Als je het artikel leest dan zie je dat dat anders is als in de rest van de wereld.

Export papierwerk kun je overal hebben maar de belastingafdracht is voor de importeur in het desbetreffende land. Dat lijkt nu anders te zijn in het VK
The moves follow changes in VAT rules brought in by HM Revenue and Customs on 1 January.

VAT is now being collected at the point of sale rather than at the point of importation, a change that HMRC says will ensure that goods from EU and non-EU countries are treated in the same way.

This essentially means that overseas retailers sending goods to the UK are expected to register for UK VAT and account for it to HMRC if the sale value is less than €150 (£135).
'Not what we wanted'

"For providing this service, [HMRC] intend to charge a fee to every company in the world in every country in the world which exports to the UK," said Dutch Bike Bits on its website.

"Clearly this is ludicrous for one country, but imagine if every country in the world had the same idea.

"If every country decided to behave in the same way, then we would have to pay 195 fees every year, keep up with the changes in taxation law for 195 different countries, keep accounts on behalf of 195 different countries and submit payments to 195 tax offices in 195 different countries, and jump through whatever hoops were required to prove that we were doing all of this honestly and without any error."

[ Voor 45% gewijzigd door Indoubt op 04-01-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
franssie schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:01:
Ja, maar 1 gelijke regeling voor de hele EU is wat anders dan een regeling voor een enkel land >:)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Indoubt ik had het artikel gelezen. Als ik via Amazon.COM bestel kan ik hun de inklaring laten doen (dus geen gezeur met POSTNL of DHL en de douane). Dan betaald de US winkel geen VAT maar regelt amazon dit voor hun. Kwestie van tijd totdat de postmaatschappijen dit gaan regelen - of niet natuurlijk.

Nu wist ik wel dat je voor export een UK BTW nummer nodig had (was regelmatig in het zakelijke nieuws) dus de verassing snap ik ook niet helemaal.
Leveringen tot GBP 135

Voor leveringen tot een waarde van GBP 135
moet je import-btw in het VK afdragen. Dit geldt voor alle zendingen die vanaf 1 januari 2021 het VK binnenkomen. Ook voor orders die in 2020 zijn ontvangen maar in 2021 uitgeleverd worden.
Nu is dat artikel bijgewerkt op 4 jan (vandaag) dus wellicht stond het nog niet op de KvK website, maar op BNR hoorde ik het al een paar weken geleden, dat veel exporteurs alles op orde hadden maar hooguit vergeten waren een UK VAT nummer aan te vragen.

onder aan de streep blijft het natuurlijk een exrtra drempel voor export naar de UK. Eigen markt eerst is wat ze willen, dus het is wel in lijn met de beloftes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:48
The Shat had het in oktober al aan zien komen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:22
Indoubt schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:55:

Blijkbaar moeten firma's die naar de UK verzenden belastingformulieren invullen en belasting betalen in het verenigd koninkrijk.

Het VK is het enige land welke een dergelijke regeling heeft ingesteld. Ondernemers buiten het VK die daarachter zijn gekomen weigeren nu te versturen naar het VK en zeggen dat dit te veel moeite is. Indien alle landen dit doen, zouden ze naar voor alle landen waar ze heen versturen dergelijke verplichtingen moeten gaan uitvoeren.
Ja, zo kan je wel de gehele wereld gelijk behandelen om maar te voorkomen dat je douane beambten aan de slag moeten. Enigen die er rijk van worden zijn de grote bedrijven of tussenpersonen welke een import firma starten. Laten bezorgen bij adres in de EU en dan massaal verschepen naar het VK.

Enfin, handelsbelemmeringen opleggen 2.0 zogezegd

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Brexit, Act 1 en Act 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bg1MmqR3lJWN-SsYN9ryjT83AmQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ct4Uahpt0EcUZF9oZ5OZHamn.jpg?f=user_large

Act1: Ha, we kunnen Johnny Foreigner de toegang tot onze viswaters ontzeggen, dat zal ze leren!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MK09cJOLyxpDv6FZNRyBnaHPNeA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B6EYAz3YiqNHbHch0D3nIzG4.jpg?f=user_large

Act 2: wat gemeen, Johnny Foreigner ontzegt ons de toegang tot hun viswaters. Smeerlappen! Dit is de fout van Boris Johnson.

En dat kwartje wil maar niet vallen...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

gambieter schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:02:
Brexit, Act 1 en Act 2:
En dat kwartje wil maar niet vallen...
Volgens mij vallen die heel hard.... in de kas van de Express.
2x clickbait is $$

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Het valt mij nog mee dat beide artikeltjes niet door dezelfde persoon zijn geschreven :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nog meer plezier, Australie en Nieuw Zeeland willen geen Freedom of Movement met het VK en hebben het voorstel voor een handelsverdrag afgewezen: https://www.thelondonecon...rejects-trade-deal/07/01/

Ze zijn namelijk bang voor wat het VK altijd brult: dat de hopeloze Britten naar Australie en NZ gaan, en de hoogopgeleide Australiers en Kiwi's naar het VK gaan (brain drain). Zelfs al heb ik er zelf last van als inwoner van het VK, het leedvermaak is er wel.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ligt het aan mij of zie ik erg veel "wishfull thinking" in de media. Zowel in de online media als op youtube. Het lijkt wel een media offensief.

Natuurlijk kan het zijn dat de Brexit nu al een succes is maar eigenlijk verwacht ik dat niet direkt. Het zou mij in ieder geval verbazen.

Ik wacht wel even af wat het gaat worden. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 01:29:
Nog meer plezier, Australie en Nieuw Zeeland willen geen Freedom of Movement met het VK en hebben het voorstel voor een handelsverdrag afgewezen: https://www.thelondonecon...rejects-trade-deal/07/01/

Ze zijn namelijk bang voor wat het VK altijd brult: dat de hopeloze Britten naar Australie en NZ gaan, en de hoogopgeleide Australiers en Kiwi's naar het VK gaan (brain drain). Zelfs al heb ik er zelf last van als inwoner van het VK, het leedvermaak is er wel.
AU/NZ hebben ook veel meer te bieden naar mijn idee. Ik heb het altijd jammer gevonden dat ze geen freedom of movement met de EU hadden :'( De immigratie is zelfs behoorlijk streng daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Indoubt schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 01:40:
Ligt het aan mij of zie ik erg veel "wishfull thinking" in de media. Zowel in de online media als op youtube. Het lijkt wel een media offensief.

Natuurlijk kan het zijn dat de Brexit nu al een succes is maar eigenlijk verwacht ik dat niet direkt. Het zou mij in ieder geval verbazen.

Brexit is een succes. Voor degenen die het georganiseerd hebben als agenda. Het land zelf, dat is bij die agenda niet interessant. Zelfs de politieke dynamiek is niet relevant. Enfin, een redelijk succes; services & finance zit met, nu ja, problemen.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Indoubt schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 01:40:

Natuurlijk is er een media-offensief. Dit is als zeggen "mijn auto is kapot. Door de auto niet te gebruiken maak ik nu winst, namelijk de kosten van de reparatie".

Geen vrachtwagenfile bij Dover. Omdat er geen vrachtwagens rijden, niemand accepteert meer ritjes naar het VK en andersom is er ook niet veel te rijden. Brexiteers: zie je wel, geen chaos.

Zoals een van grootmoeders schijnt te hebben gezegd: als al het eten op was, dan had ze precies genoeg gemaakt. Je moet alleen niet vragen of iedereen wel genoeg gegeten had ;)

[ Voor 23% gewijzigd door gambieter op 06-01-2021 02:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Aangezien jij (neem ik aan) een NL paspoort hebt, heeft het op jou (en mij ;) ) geen directe invloed.. die regels gaan meestal over citizenship niet over residency..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
GekkePrutser schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 02:07:
[...]

AU/NZ hebben ook veel meer te bieden naar mijn idee. Ik heb het altijd jammer gevonden dat ze geen freedom of movement met de EU hadden :'( De immigratie is zelfs behoorlijk streng daar.
Ik heb in beide gewoond (AU en UK) en beide hebben veel te bieden op hun eigen manier..
Immigratie in AU is idd heel streng.. die zijn namelijk best wel closet rasist en als de dood dat hun land word overspoeld met buitenlanders.. dus ze hebben strenge regels over wie een verblijfvergunning krijgt..
Grappig genoeg is het als je jonger dan 31 bent juist weer heel makkelijk om daar een backpacker vergunning te krijgen.. maar dan mag je alleen maar een bepaalde tijd per plek werken want het is bedoeld om seasonal werkers aan te trekken..
En vriendin van me is migratie expert in Sydney en haar bedrijf helpt mensen de visumaanvragen te regelen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark

Ach, de eerste tegenslag in het gigantisch goede CANZUK idee. :+
Men moet er nog aan wennen dat andere ' Sovereign Equal' landen eigen meningen hebben en opkomen voor hun eigen belangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Virtuozzo schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 02:22:
[...]

Brexit is een succes. Voor degenen die het georganiseerd hebben als agenda. Het land zelf, dat is bij die agenda niet interessant. Zelfs de politieke dynamiek is niet relevant. Enfin, een redelijk succes; services & finance zit met, nu ja, problemen.
Tsja, als ik zie dat er al wat trading naar Europese brokers verplaatst is denk ik dat de EU geen echte haast heeft met een services overeenkomst. Transitie periode van een klein jaar waarom niet.
Als je kijkt naar wat er vanuit de EU betaald wordt aan Londen denk ik dat het tijd wordt om wat Brexit dividend te gaan oogsten en volledig inzetten op verplaatsen naar de EU.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

D-dark schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 10:59:
[...]

Tsja, als ik zie dat er al wat trading naar Europese brokers verplaatst is denk ik dat de EU geen echte haast heeft met een services overeenkomst. Transitie periode van een klein jaar waarom niet.
Als je kijkt naar wat er vanuit de EU betaald wordt aan Londen denk ik dat het tijd wordt om wat Brexit dividend te gaan oogsten en volledig inzetten op verplaatsen naar de EU.
Je zou het zo kunnen zien maar ik denk eigenlijk dat de grondslag nog anders is. Je wilt sommige dingen binnen de EU houden omdat je er enige controle over wilt hebben. De financiële markten hebben enige vrijheid daarin maar dat heeft ook het risico van een systeemcrisis. Dat hebben we natuurlijk al eens eerder gezien. (2008 anyone)

Nu wil je niet dat een land wat zich afsplits om te kunnen divergeren en onder regulering uit te komen een flink deel van jou financiën beheert zonder dat je wat kunt doen aan de risico's die ze nemen maar wel met de gebakken peren zit als er iets mis gaat.

Het is, voor zover ik kan overzien, meer zelfbescherming dan iets anders. Wij draaien voor de gevolgen op, dus we willen ook enige controle over hoe het wordt uitgevoerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlCGzHiraSTq_7hmupRkc7lPNEc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Afdu6Nboj3d5BUpfldfEZwxK.png?f=user_large

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:13
Indoubt schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:55:

Maar we zien toch al jaren een shift in BTW heffingen in de EU? Zo zijn er vandaag al sectoren die de BTW heffen voor het land waar de klant zit, niet waar ze zelf zitten. Denk maar aan IT diensten. Op mijn facturen van Hetzner staat geen 19% Duitse BTW maar 21% Belgische BTW. En als ik iets bestel via Amazon.com dan zie ik voor het afrekenen al de inklaringskosten en BTW meegerekend worden.

Ik zou dus niet zomaar durven zeggen dat dit iets unieks is aan de Brexit. Al kan het wel zijn dat de modaliteiten iets anders zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-10 20:44

Sméagol

Master of Mayhem

Sorry, ik zit wat te browsen in topics waar ik niks te zoeken heb maar dit:
Blokker_1999 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:58: En als ik iets bestel via Amazon.com dan zie ik voor het afrekenen al de inklaringskosten en BTW meegerekend worden.
Moet je vooral zien denk ik als iets waar Amazon (of misschien eerder de verzendpartijen) extra marges proberen te winnen en dit dan doen on der het mom van "service".
Pas geleden nog iets besteld bij een kleine winkel, en ik betaalde ook belachelijk veel aan verzendkosten omdat de btw etc dus al was meegerekend. Aangezien het product 15 dollar is, hoefde ik hier überhaupt hgeen btw over te betalen natuurlijk, maar ik had geen andere verzendopties. Die inclusief btw verzendkosten kloppen nooit, en ik kies er zelf meestal niet voor. Als ik de optie heb.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:13
Sméagol schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:10:

[...]

Moet je vooral zien denk ik als iets waar Amazon (of misschien eerder de verzendpartijen) extra marges proberen te winnen en dit dan doen on der het mom van "service".
Pas geleden nog iets besteld bij een kleine winkel, en ik betaalde ook belachelijk veel aan verzendkosten omdat de btw etc dus al was meegerekend. Aangezien het product 15 dollar is, hoefde ik hier überhaupt hgeen btw over te betalen natuurlijk, maar ik had geen andere verzendopties. Die inclusief btw verzendkosten kloppen nooit, en ik kies er zelf meestal niet voor. Als ik de optie heb.
De reden dat shops dat doen is simpelweg omdat zij afspraken hebben met de vervoerders die zij gebruiken. Dus zij handellen alle formaliteiten langs hun kant af zodat jij als klant je pakket zo snel mogelijk kunt ontvangen zonder dat er nog formaliteiten tijdens het verzenden moeten voldaan worden en zonder dat jij achteraf een rekening gepresenteerd krijgt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Blokker_1999 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:32:
[...]

De reden dat shops dat doen is simpelweg omdat zij afspraken hebben met de vervoerders die zij gebruiken. Dus zij handellen alle formaliteiten langs hun kant af zodat jij als klant je pakket zo snel mogelijk kunt ontvangen zonder dat er nog formaliteiten tijdens het verzenden moeten voldaan worden en zonder dat jij achteraf een rekening gepresenteerd krijgt.
Dat kan zo zijn, maar technisch gezien natuurlijk overbodig. En in mijn ervaring vallen die kosten altijd hoger uit, of zijn zelfs onnodig. Vandaar dus m'n conclusie dat dat dus vooral gedaan wordt om extra marge mee te pakken onder het mom van "service".

Om on-topic te blijven maar ook dit specifiek punt aan te halen:

Het klopt dus dat sinds 1 januari dus UK als non-EU moet behandelen wat betreft bestellingen? Wilde nog wat van Amazon.co.uk bestellen binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:20
Sméagol schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 15:10:

[...]

Fun fact: ik kreeg laatst van Amazon.com uit hun eigen initiatief €2,16 teruggestort op m'n creditcard omdat die tarieven bij nader inzien toch lager waren uitgevallen. Voor een bestelling van half jaar eerder, waar ik verder nooit iets van vragen over heb gesteld. Ik was toch positief verrast, ik had ook verwacht dat ze eventuele voordeeltjes lekker in eigen zak zouden steken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Sméagol schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Het klopt dus dat sinds 1 januari dus UK als non-EU moet behandelen wat betreft bestellingen? Wilde nog wat van Amazon.co.uk bestellen binnenkort.
Ja, dat betekend uit de customs unie stappen in de praktijk.
UK is een derde land gelijk aan Amerika, Australië en Noord Korea om maar wat namen te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 11:46

alienfruit

the alien you never expected

Klopt, The Bookdepository verstuurt momenteel niet meer naar de VK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

D-dark schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:02:
[...]

Ja, dat betekend uit de customs unie stappen in de praktijk.
UK is een derde land gelijk aan Amerika, Australië en Noord Korea om maar wat namen te noemen.
Ik snap 't, maar was niet zeker of er nog transitie periode was o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:02

Dido

heforshe

Sméagol schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:00:
Ik snap 't, maar was niet zeker of er nog transitie periode was o.i.d.
Ja, die was er. In de volksmond heette dat 2020 ;)
Brexit is niet nu pas gebeurd, he?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Dido schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:04:
[...]

Ja, die was er. In de volksmond heette dat 2020 ;)
Brexit is niet nu pas gebeurd, he?
Je moet niet onderschatten hoe slecht ik op de hoogte ben haha. Ik kijk geen nieuws verder. Ik snap dat er nu dus eindelijk een "deal" is, want dat was waar we op zaten te wachten voor zo ver ik weet, maar dus geen idee wat die deal precies inhoudt (voor mij als consument). Maar 't is inmiddels duidelijk wat btw betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sméagol schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:09:
[...]

Je moet niet onderschatten hoe slecht ik op de hoogte ben haha. Ik kijk geen nieuws verder. Ik snap dat er nu dus eindelijk een "deal" is, want dat was waar we op zaten te wachten voor zo ver ik weet, maar dus geen idee wat die deal precies inhoudt (voor mij als consument). Maar 't is inmiddels duidelijk wat btw betreft.
offtopic:
Ik zou je aanraden om toch minstens éénmaal per dag naar een nieuwsuitzending te luisteren. Kwam er achter dat een vriendin van mij dat ook niet deed en was bijvoorbeeld heel verbaasd dat ze een winkelwagen moest meenemen de supermarkt in. De wereld is al zo klein nu - keep in touch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Zucht

https://www.theguardian.c...tion-over-brexit-mps-told

Één van de weinige dingen waar men zich al bijna een jaar op had kunnen voorbereiden en redelijk uitgewerkt bekend was en zelfs dit verprutsen de Engelsen. Noord Ierland protocol leek mij toch redelijk duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Never waste a crisis. Never assume that British politics will disregard that just because someone might go hungry. Glorious tradition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

D-dark schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 18:46:
Zucht

https://www.theguardian.c...tion-over-brexit-mps-told

Één van de weinige dingen waar men zich al bijna een jaar op had kunnen voorbereiden en redelijk uitgewerkt bekend was en zelfs dit verprutsen de Engelsen. Noord Ierland protocol leek mij toch redelijk duidelijk.
Yup - Engeland gaat een groot imagoprobleem krijgen (voor zover dat land het al niet had) in de rest van het VK.
Einde van het 'empire' lijkt mij de meest logische uitkomst. City blijft wellicht over als een soort dorp tussen de Romeinen :+

We zullen het meemaken - vooralsnog is er dacht ik nog geen paniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
franssie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:17:
[...]

Yup - Engeland gaat een groot imagoprobleem krijgen (voor zover dat land het al niet had) in de rest van het VK.
Einde van het 'empire' lijkt mij de meest logische uitkomst. City blijft wellicht over als een soort dorp tussen de Romeinen :+

We zullen het meemaken - vooralsnog is er dacht ik nog geen paniek.
Ach, op de DUP na welke over de noodclausules roeptoetert want belemmerd de handel Na valt het nog wel mee. Een slimmere supermarkt heeft al voor de veiligheid SPAR artikelen ingeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
Virtuozzo schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:10:
Never waste a crisis. Never assume that British politics will disregard that just because someone might go hungry. Glorious tradition.
Jep, Let them eat Cake instead.

Maar dit is de supply keten van de supermarkten zelf. Je zou denken dat men niet zomaar de regering op haar lieve blauwe oogjes geloofd en zelf bekijkt wat er in het protocol of No Deal benodigd is. Dat is bijna identiek.

Dit is geen raketwetenschap, zou zelfs een mooie klas opdracht voor economie leerlingen op de middelbareschool zijn.

Maar ja. Is in lijn van traditie

[ Voor 40% gewijzigd door D-dark op 06-01-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

D-dark schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:29:
[...]
<>Een slimmere supermarkt heeft al voor de veiligheid SPAR artikelen ingeslagen.
Zouden daar veel Groningse Pé Daalmemmer en rooie Rinus fans zitten? Dan is dat wel wel een slimme zet. Zou het pinda's betreffen dan .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
franssie schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 19:38:
[...]

Zouden daar veel Groningse Pé Daalmemmer en rooie Rinus fans zitten? Dan is dat wel wel een slimme zet. Zou het pinda's betreffen dan .
Vind jouw omschrijving mooier eerlijk gezegd.

Was even zoeken: betreft: Sainsburys is de keten.
Leverancier: Schaamteloos gekopiëerd van wikipedia De distributeur van deze keten gelegen in Ierland

Spar (marketingnaam SPAR) is een internationale keten van supermarkten, in 1932 opgericht in Zegwaart door Adriaan van Well. In oorsprong luidde het motto van de organisatie: Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig’, waaruit het acroniem DE SPAR is ontstaan, later ten gevolge van het toetreden tot de internationale markt verkort tot SPAR. De bij DE SPAR aangesloten kruideniers behielden hun eigen zelfstandigheid en door hun gezamenlijke inkoop en reclame, creëerden ze hun voordeel.
Reeds vijf jaar na de oprichting hadden zich dertien groothandels en 2200 winkeliers zich bij de organisatie aangesloten. Ook buitenlandse winkeliers namen kennis van dit concept en sloten zich aan. Hierdoor werd naast SPAR-Nederland SPAR-International opgericht, eveneens ondergebracht in het hoofdkantoor in Amsterdam. SPAR heeft vestigingen in 48 landen en een gezamenlijke omzet van € 35,8 miljard (2018) via ruim 13.000 aangesloten winkels. Daarmee is SPAR een van de grotere supermarktketens ter wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:54

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En hier wordt de eerste ellende al zichtbaar...

https://www.nu.nl/economi...-brexit-bureaucratie.html

Exporteren van vis vanuit het VK naar de EU duurt momenteel te lang met de nieuwe regels, waardoor de vis bederft en vernietigd wordt.
Ook de Britse vissersfederatie NFFO ziet problemen met ladingen die van het Verenigd Koninkrijk naar onder andere Nederland en de havens van de Franse steden Calais en Boulogne geëxporteerd worden. Zo liep de export van een lading vis meer dan 48 uur vertraging op, waardoor alles bedierf.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Question Mark schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:45:

Exporteren van vis vanuit het VK naar de EU duurt momenteel te lang met de nieuwe regels, waardoor de vis bederft en vernietigd wordt.

[...]
We wisten al dat de Brexit niks anders is dan kapitaalvernietiging, maar dit is wel heel letterlijk :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Well, Brexit always was quite fishy in its origins and machinations. Matters turning out to be fishy after the fact should not come as any surprise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:54

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het is totaal niet onverwacht, maar dat maakt het niet minder triest. Een ander woord heb ik er niet voor...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Triest inderdaad.
Met name omdat het voedsel betreft dat nu nutteloos opgevist is. Uit het artikel haal ik dat de vis gekeurd moet worden door een dierenarts? Ik zie dat nog niet 123 voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
franssie schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:39:
Triest inderdaad.
Met name omdat het voedsel betreft dat nu nutteloos opgevist is. Uit het artikel haal ik dat de vis gekeurd moet worden door een dierenarts? Ik zie dat nog niet 123 voor mij.
Dat zijn de reguliere regels die voor derdelanders gelden welke naar de EU exporteren.
Wat meer triest is dat men dit ruim vantevoren wist, vooral vanwege de inzet op geen Douane Unie en er op had kunnen anticiperen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Question Mark schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:45:

[...]
Dit was volstrekt voorspelbaar, en is dan ook al meermalen voorspeld.

Ook door mij. :+

Ramzzz in "Brexit en de Britse politiek"

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ramzzz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:42:
[...]

Dit was volstrekt voorspelbaar, en is dan ook al meermalen voorspeld.

Ook door mij. :+

Ramzzz in "Brexit en de Britse politiek"
Het VK zal dan op zich theoretisch de vishandel (van specifieke vissoorten) in de Europese markt kunnen gaan domineren, maar daar komen dan direct allerlei kwesties bovendrijven (pun intended), waarbij vrijwel de gehele sector achter het net vist (idem) en vrijwel letterlijk bot vangt (idem).
Dat was wel mijn favoriete stukje van die post.

Van alle dingen blijft het gewoon zonde om voedsel te verspillen door bureaucratie. En daar hebben de UK maar ook de EU een rol niet in genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Dat is dan ook de reden dat de vis (en het vlees) ingevroren moeten worden. Geen van beide partijen dwingt dat nu af, maar het zit er aan te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Question Mark schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:16:
Het is totaal niet onverwacht, maar dat maakt het niet minder triest. Een ander woord heb ik er niet voor...
Zeker, maar dit is wat je krijgt met conservatieve machtspolitiek. Never waste a crisis, what do we care about people, business or country.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:24

J2S

franssie schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:53:
Van alle dingen blijft het gewoon zonde om voedsel te verspillen door bureaucratie. En daar hebben de UK maar ook de EU een rol niet in genomen.
Ik denk eerder dat de EU zich door deze kwestie niet heeft laten chanteren.

Het kan zijn dat de Britten in de toekomst hun vis wel weer allemaal kunnen verkopen omdat ze hun vis gaan invriezen of omdat de binnenlandse consumptie heel sterk stijgt. Anders zullen ze vanzelf wel minder gaan vissen.

Maar voor nu is het zeker zonde ja. Maar dat zijn zoveel dingen rond de Brexit kwestie.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

alienfruit schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 17:51:
Klopt, The Bookdepository verstuurt momenteel niet meer naar de VK
Niet meer naar de EU, bedoel je? Van hun website: "Please be aware that we had to temporarily cease accepting new orders to all European countries"

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het eerste vis conflict lijkt op te duiken bij Rockall
Wikipedia: Rockall

Zou dit een nieuwe versie van cod wars worden?

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SymbolicFrank
De vissers begrijpen het nog niet en de regering heeft ze nog niet voorgelicht. Want ingevroren vis is natuurlijk minder waard dan verse vis, en je moet dan wel een enorme koelinstallatie installeren op je schip of in de opslagloods. En je moet de vissen dan ook goed sorteren.

[ Voor 8% gewijzigd door SymbolicFrank op 09-01-2021 20:03 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06:58

Amphiebietje

In de blubber

lol:

Baffling Brexit rules threaten export chaos, Gove is warned
Ministers must restart trade negotiations with Brussels immediately to sort out the “baffling” array of post-Brexit rules and regulations that now threaten much of the UK’s export trade to the EU, leading business groups have said.
Ze leven daar echt in een fantasiewereld, is het niet? De eenhoorn moet en zal zijn cake met cherries on top krijgen en kunnen eten.

Dit is waar ze zelf voor hebben gekozen, maar nee, verantwoordelijkheid nemen, ho maar.
Stephen Kelly, chief executive of the Northern Ireland business organisation Manufacturing NI, said: “The reason why the UK and EU originally agreed that there would be an implementation period of 11 months was so that people could get their heads around what was needed and assure their businesses were compliant. But we didn’t have that. We had seven days before everyone had to be ready, and one of those was Christmas Day.
Die elf maanden heb je gehad, sukkel, in 2020. Dat was het jaar waarin jullie alles moesten voorbereiden.

[ Voor 29% gewijzigd door Amphiebietje op 10-01-2021 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-10 21:10
Amphiebietje schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:51:
lol:

Baffling Brexit rules threaten export chaos, Gove is warned

[...]

Ze leven daar echt in een fantasiewereld, is het niet? De eenhoorn moet en zal zijn cake met cherries on top krijgen en kunnen eten.

Dit is waar ze zelf voor hebben gekozen, maar nee, verantwoordelijkheid nemen, ho maar.

[...]

Die elf maanden heb je gehad, sukkel, in 2020. Dat was het jaar waarin jullie alles moesten voorbereiden.
Echt he, mooi voorbeeld van de waarheid duurt het langst (maar die komt echt wel een keer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Basekid schreef op zondag 10 januari 2021 @ 11:08:
[...]

Echt he, mooi voorbeeld van de waarheid duurt het langst (maar die komt echt wel een keer).
Zeker, maar de vraag blijft wel door wie de waarheid geschreven wordt onder welke condities van welke crisis de meeste invloed heeft op perceptie. Brexit of Covid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

In mijn nederige opinie was de Brexit nooit een goed idee. Er is weinig aan de brexit om vrolijk van te worden.

Toch zorgt het af en toe voor een leuk momentje

Welcome to the brexit is blijkbaar trending in het VK

https://www.indy100.com/n...ials-brexit-meme-b1785844

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
Als ik de reacties zo lees onder dat twitter filmpje, Het gaat nog heel lang duren voor het kwartje .... SORRY, ik bedoel pond gaat vallen daar.

1 is dat zijn lunch in beslag is genomen omdat ons voedsel zo slecht is, en dat ze het zelf stiekem opeten _O-

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-10 13:42
Je zou de reacties bij de daily mail eens moeten lezen. Die roepen meteen op tot boycot etc.
Terwijl dit eigenlijk een heel logisch gevolg is van het verlaten van de douane unie.
Probeer maar eens met je Ham/Kaas broodje Australie binnen te komen, krijg je nog een boete aan je reet ook ;)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 11:46

alienfruit

the alien you never expected

Hoewel het niet over Brexit gaat is nu wel een kleine drama aan de hand in Engeland. Gezinnen die onder armoedegrens zitten kunnen een voedselpakket krijgen tvw £30 tot dit jaar kregen ze en voucher coupon die ze in supermarkten konden gebruiken:

https://www.dailymail.co....ed-family-three-days.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

alienfruit schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:48:
Hoewel het niet over Brexit gaat is nu wel een kleine drama aan de hand in Engeland. Gezinnen die onder armoedegrens zitten kunnen een voedselpakket krijgen tvw £30 tot dit jaar kregen ze en voucher coupon die ze in supermarkten konden gebruiken:

https://www.dailymail.co....ed-family-three-days.html
ja, maar die arbeid kan vervangen worden door robots.. Dus afsterven die handel...

Pagina: 1 ... 23 ... 53 Laatste