Indoubt schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:40:
[...]
@
Virtuozzo , Is die conclusie daadwerkelijk ten volle getrokken? Ik herrinner me daar wat van uit die tijd maar vond het allemaal nog maar wat aan de slappe kant. Ik had verwacht dat de consequenties tot strakkere regels en regulering hadden geleid maar misschien ben ik me daarvan onvoldoende bewust of onbekend mee.
Ja en nee, er moet hier een stap gemaakt worden in aanpassing van perspectief. Er zijn Staten, landen, rechtsorde, State actors, soft power. Traditionele concepten.
Maar de wereld is veranderd. Er zijn landen, zoals de VS, waar vormen van economische activiteit bijna soeverein of zelfs extern aan bestel zijn. Er zijn ook nieuwe fenomenen daarbij die heel oud zijn maar iteratief, transnationale oligarchie die op geen enkele wijze gebonden is aan voetafdruk van de economische activiteit die zij beheersen. In het VK zijn oude en nieuwe varianten daarvan nu dominant.
De oplossing is complex en een strijd. Het komt neer op regulering en toezicht en sanctiemechanismen. Maar, zie de enorme complexiteit. En zie de additionele strijd met beïnvloeding. Om eerlijk te zijn, een eerste slagveld is niet eens dat van banken. Maar dat van denktanks. En dan georganiseerde misdaad. En dan banken. En zo verder.
De Atlantische relatie is onderdeel daarvan, en het Vk zit for all intents and purposes aan de Amerikaanse kust. Maar dit is meer een speelveld van transnationale relaties. Monbiot omschreef het in navolging van Kohl (die er voor waarschuwde, once upon a time) als “a civil war in capitalism”. Zie
https://www.theguardian.c.../nov/24/brexit-capitalismterug naar brexit: Vanuit de Britse overheid en de BoE (bank of engeland) wordt gesuggereerd dat de regels voor de "City" niet gaan afwijken en dat daardoor equivalence kan worden verwacht. Dit zou volgens de Britten ook moeten blijken uit het feit dat veel Europese banken een licentie in het VK hebben aangevraagd.
Ik kan het nog niet helemaal rijmen met hetgeen ik verwacht. Ik zou verwachten dat de Britten juist de-regulering gaan toepassen om nieuwe markten en meer geld aan te boren (ook al is dat uit wat dubieuzer bron).
Men wil eerst vissen vangen. Zodra die in de vijver zitten is het kweken eenvoudiger. Ik moet het hier plastisch houden.
Het zou mij verbazen als dat in lijn is met wat de 27EU landen wensen. Tuurlijk, aan de ene kant lokt rendement maar an de andere kant is het een risico wat niet kan worden beïnvloed nog kan worden beheerst.
Nee, maar opnieuw, de grootste risico’s voor al dit liggen niet bij de lidstaten. Het ligt bij economische activiteit van concentratie en schaal. En een enkele lidstaat als gretig voorportaal.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.