Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:53

polthemol

Moderator General Chat
franssie schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:53:
[...]

[...]

Dat was wel mijn favoriete stukje van die post.

Van alle dingen blijft het gewoon zonde om voedsel te verspillen door bureaucratie. En daar hebben de UK maar ook de EU een rol niet in genomen.
mwah mwah, de EU heeft altijd ingezet op eenvoudige handel zonder tarieven, MITS het VK de verplichtingen die daaraan vasthangen ook zou respecteren. Wil je zonder grenscontroles? Prima: dan heb je te voldoen aan de regels die voor de EU gelden.

Het VK heeft zelf gewoon stug doorgebaggerd in de nekhoge shit die ze hebben gemaakt en bleven stug volhouden in hun illusie. Dan is het niet gek dat je deze taferelen krijgt. De EU is behoorlijk weinig te verwijten hierin.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

alienfruit schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:48:
Hoewel het niet over Brexit gaat is nu wel een kleine drama aan de hand in Engeland. Gezinnen die onder armoedegrens zitten kunnen een voedselpakket krijgen tvw £30 tot dit jaar kregen ze en voucher coupon die ze in supermarkten konden gebruiken:

https://www.dailymail.co....ed-family-three-days.html
Het schandaal is dat een bedrijf geleid door een Tory donor £30 betaald krijgt per pakket en daar minder dan £5 aan spullen instopt, uberhaupt te weinig om op te kunnen leven. Dus strijkstok van de chumocracy.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07:01

DevWouter

Creator of Todo2d.com

-PassY- schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:40:
Als ik de reacties zo lees onder dat twitter filmpje, Het gaat nog heel lang duren voor het kwartje .... SORRY, ik bedoel pond gaat vallen daar.

1 is dat zijn lunch in beslag is genomen omdat ons voedsel zo slecht is, en dat ze het zelf stiekem opeten _O-
* DevWouter kijkt snel naar de koers. "Yes, ik kan die grap maken"

Volgens mij is de Engelse pond al tijdje aan het vallen. :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
nu nog laten (in)zinken, en wellicht dat het lichtje dan gaat branden. Uiteraard op vers gemijnde kolen, naar boven gehaald door puur 100% britse mensen, met brits matriaal op brits grond gebeid.

Word steeds leuker, zolang de whisky maar niet te duur word :p

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-10 17:40

alienfruit

the alien you never expected

gambieter schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:09:
[...]
Het schandaal is dat een bedrijf geleid door een Tory donor £30 betaald krijgt per pakket en daar minder dan £5 aan spullen instopt, uberhaupt te weinig om op te kunnen leven. Dus strijkstok van de chumocracy.
Precies, één kind eet al meer dan dat op een normale dag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Meekoh schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:47:
Je zou de reacties bij de daily mail eens moeten lezen. Die roepen meteen op tot boycot etc.
Terwijl dit eigenlijk een heel logisch gevolg is van het verlaten van de douane unie.
Probeer maar eens met je Ham/Kaas broodje Australie binnen te komen, krijg je nog een boete aan je reet ook ;)
sterker nog als je binnen Australia een state border over gaat moet je soms je voedsel dumpen...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-PassY- schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:30:
nu nog laten (in)zinken, en wellicht dat het lichtje dan gaat branden. Uiteraard op vers gemijnde kolen, naar boven gehaald door puur 100% britse mensen, met brits matriaal op brits grond gebeid.

Word steeds leuker, zolang de whisky maar niet te duur word :p
Humans normalise. Hoe langer iets duurt, des te meer het normaal zich aanpast. Voeg dan een scheut symbool en emotie toe, dan kan een politicus de onderbuik daarbij aantappen.

Afwachten voor snap elections van BJ.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

gambieter schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:09:
[...]

Ja maar ze moeten ook de mensen betalen die het in het doosje stoppen en natuurlijk de directeur van dat bedrijf. Denk jij dat welzijn gratis is of zo... >:)

Zoals alles in dat land gaat het niet om de welzijn van het volk, maar hoeveel je dat volk kunt uitnutten voor je eigen belang. En het volk gaat daarin ook elke keer nog mee ook.

[ Voor 15% gewijzigd door Cyberpope op 12-01-2021 15:06 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Hoewel het niet over Brexit gaat is nu wel een kleine drama aan de hand in Engeland. Gezinnen die onder armoedegrens zitten kunnen een voedselpakket krijgen tvw £30 tot dit jaar kregen ze en voucher coupon die ze in supermarkten konden gebruiken:

Ik vond het schokkender dat 1 op de 5 britse kinderen in armoede leeft!

Mooi dat we van dat derde wereld land afzijn. :9

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Virtuozzo schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:55:
[...]

Afwachten voor snap elections van BJ.
Ik weet niet of ik het met Polly eens ben. Zouden de britten zichzelf , omdat er een vaccin is, zo weer een diepe austerity ronde instemmen..?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DOA schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:26:
[...]

Ik weet niet of ik het met Polly eens ben. Zouden de britten zichzelf , omdat er een vaccin is, zo weer een diepe austerity ronde instemmen..?
Laat ik het zo zeggen, de club achter Brexit is de club achter de Tories en de club achter de effectieve macht. Die club heeft meer ruimte nodig, en dus meer mandaat.

Men zal dus blijven zoeken naar wegen om dat te bereiken. Dat kan via reguliere wegen, dat kan via, nu ja, spel spelen. Laat ik het zo zeggen.

Tot nu toe heeft men geen enkele weg of middel geschuwd om daarmee door te gaan. Elk scenario ligt open. Hoe eng, vreemd, schadelijk, subversief of gestoord ook. Dat is het enige waar we zekerheid bij hebben.

Dus ja, als men een berekening ziet om zo'n middel in te zetten, dan zal men het doen. Komt de berekening niet uit, dan wordt het weer oprekken met bankieren op problematiek. Negeren van procedurele arena, focus op verhaal X of Y en de infameuze vier stappen van Yes Minister.

Ter verduidelijking, wij hier denken nog wel eens dat het een grapje is, maar dit is een historisch en serieus beleidsfundament in het VK.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Virtuozzo schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:33:
[...]

Ter verduidelijking, wij hier denken nog wel eens dat het een grapje is, maar dit is een historisch en serieus beleidsfundament in het VK.

[YouTube: The Four Stage Strategy.]
Overigens goed te vermelden dat yes minister, hoewel nu wat aubollig, verrassend realistisch is/was.
Zo ver dat de adviseurs angstvallig geheim werden gehouden.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
DOA schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 18:26:
[...]

Wat wel een 'geluk bij een ongeluk' is, is dat corona de Gammon generatie meer treft.. dat is wel iets waar BoJo rekening mee moet gaan houden..
Het volgende stem publiek zal jonger zijn, ook hoop ik erop dat meer mensen die niet gestemd hebben in het verleden het gebrek aan leiderschap en totale obvious vriendjespolitiek zo zat zijn dat ze nu wel gaan stemmen..
Ook heeft labour nu wel een sterke leider..
Dus als ik BoJo was zou ik 3x nadenken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ToolkiT schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:11:
[...]

Wat wel een 'geluk bij een ongeluk' is, is dat corona de Gammon generatie meer treft.. dat is wel iets waar BoJo rekening mee moet gaan houden..
Het volgende stem publiek zal jonger zijn, ook hoop ik erop dat meer mensen die niet gestemd hebben in het verleden het gebrek aan leiderschap en totale obvious vriendjespolitiek zo zat zijn dat ze nu wel gaan stemmen..
Ook heeft labour nu wel een sterke leider..
Dus als ik BoJo was zou ik 3x nadenken..
Jongeren die schuldverklaring moeten accepteren voor ook maar enige opbouw -> conservatieve gedragslijn
Jongeren die een overcompensatie gaan zoeken voor de Covid jaren -> roaring twenties -> saillant genoeg, ook conservatieve gedragslijn

BJ is een schoolvoorbeeld van Eton Syndroom, maar er achter wordt heel goed gekeken naar termijneffecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Laatst online: 08:00
https://www.politicshome....vernment-to-pay-them-back
Spijtig voor de Schotten die hier niet voor gevraagd hebben. De Britse vissers hebben dan wel hun water deels terug, maar ze zullen er niet veel aan hebben met de lagere prijzen (zoals door velen verwacht).

Uit een ander artikel:
Prices were down up to 80% at Peterhead market on Monday, with some fish that normally go for up to £60 a box fetching just £8 in what has been dubbed “withdrawal prices”.

One French fish processor, JP Maree, said it had to seek monkfish from Norway and Denmark instead of the UK, while seafood wholesaler Demarne Freres said it has “never seen such delays” and called the situation “apocalyptic”.
(https://www.thenational.s...s-plunge-boats-left-tied/)
Voor Denemarken lijkt het dus wel een positief verhaal.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-07-2021
In plaats van de vis zo snel mogelijk proberen te verkopen, moeten ze het nu gaan doen zoals op die hele grote trailers: meteen verwerken. Het dek vol zetten met mensen die de graten en ingewanden er uit halen, sorteren, verpakken en invriezen. Dat werkt en dan krijgen ze er ook een goede prijs voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

SymbolicFrank schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:39:
In plaats van de vis zo snel mogelijk proberen te verkopen, moeten ze het nu gaan doen zoals op die hele grote trailers: meteen verwerken. Het dek vol zetten met mensen die de graten en ingewanden er uit halen, sorteren, verpakken en invriezen. Dat werkt en dan krijgen ze er ook een goede prijs voor.
Dan nog kost je het een:
- Nieuwe boot kopen, want de huidige kan dat niet qua ruimte
- Meer mensen aannemen, want met de huidige bemanning kan dit niet qua capaciteit
- Nieuwe infrastructuur aan wal om bevroren goederen te verwerken

En vervolgens krijg je een lagere prijs bij de export, omdat bevroren vis ivm de bevroren status minder waard is dan verse vis.

Economisch gezien zie ik alleen maar minnen voor de britse visser.

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 13-01-2021 13:14 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
YakuzA schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:13:
En vervolgens krijg je een lagere prijs bij de export, omdat bevroren vis ivm de bevroren status minder waard is dan verse vis.
Op die trailers maken ze er bijvoorbeeld meteen vissticks van. Dan kunnen ze rechtstreeks naar de groothandel. Garnalen kun je meteen pellen, enz. Dat compenseert dan de prijsdaling. Maar inderdaad, grote investeringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:27
SymbolicFrank schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:39:
Probleem is alleen dat verse vis meer oplevert.
Wat men in de wateren vangt is juist een vraag naar in de EU voor de versmarkt.

Vandaar het probleem dat nu speelt. Transport duurt te lang waardoor het niet meer als verse vis verkocht kan worden. de vissticks die zo populair in het VK zijn worden weer in andere wateren gevangen.

Als workaround zou het meest efficiënt zijn rechtstreeks in de EU landen en daar op transport ipv in Schotland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

D-dark schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Probleem is alleen dat verse vis meer oplevert.
Wat men in de wateren vangt is juist een vraag naar in de EU voor de versmarkt.

Vandaar het probleem dat nu speelt. Transport duurt te lang waardoor het niet meer als verse vis verkocht kan worden. de vissticks die zo populair in het VK zijn worden weer in andere wateren gevangen.

Als workaround zou het meest efficiënt zijn rechtstreeks in de EU landen en daar op transport ipv in Schotland
Of, zoals ik ergens las, men laat de EU vissen in Brits water op basis van de regels die de EU heeft opgesteld door een licentiesysteem.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
D-dark schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:29:
Inderdaad. Maar dan moet je wel een ligplaats hebben en moet er ruimte zijn in de opslagloods en op de veiling. Je gaat dan rechtstreeks concurreren met de lokale vissers. Ook moeten de kopers het daar komen kopen en moet het van daaruit naar de fabriek getransporteerd worden. De hele logistiek moet omgegooid worden. Voor een paar vissers werkt dat, maar niet voor de hele vloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
DevWouter schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:35:
[...]

Of, zoals ik ergens las, men laat de EU vissen in Brits water op basis van de regels die de EU heeft opgesteld door een licentiesysteem.
Komt het enigszins wel op neer.
Per vissoort zijn er quota's afgesproken welke verdeeld zijn over meerdere landen / entiteiten.
Daar is weer een onderlinge verdeelsleutel over gegaan naar de 'sub'-landen / vissersschepen.

Wordt nog ietsje complexer als je meerekend dat er ook quota's aan andere landen verkocht zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
SymbolicFrank schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:39:
[...]

Inderdaad. Maar dan moet je wel een ligplaats hebben en moet er ruimte zijn in de opslagloods en op de veiling. Je gaat dan rechtstreeks concurreren met de lokale vissers. Ook moeten de kopers het daar komen kopen en moet het van daaruit naar de fabriek getransporteerd worden. De hele logistiek moet omgegooid worden. Voor een paar vissers werkt dat, maar niet voor de hele vloot.
Dat valt wel mee. Andere quota's en mooie Brexit winst voor de EU.
Al die verwerkingsinkomsten komen dan aan ons ten goede.
Logistiek ben ik met je eens. extra brandstofkostenkosten infrastructuur etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-10 18:26

Killjoy

Klingon lawn products

Yorkshire Bylines houdt een paar aardige staatjes bij over brexit.

Werkgelegenheid:
https://yorkshirebylines.co.uk/the-digby-jones-index/

Voordelen (3) en nadelen van Brexit:
https://yorkshirebylines.co.uk/the-davis-downside-dossier/

Brexit mythes:
https://yorkshirebylines.co.uk/brexit-benefit-myths/

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Brexit: Fisheries minister did not read deal as she was ‘very busy organising local Nativity trail’
Fishing minister Victoria Prentis, appearing before a House of Lords committee, admitted “things are tricky at the moment” but said her team is “working hard” to resolve issues as they arose.

During her appearance Ms Prentis raised eyebrows by telling peers she did not read the fisheries deal when it was published on Christmas Eve because she was “very busy organising the local Nativity trail”.
Oftewel: de minister verantwoordelijk voor de visserij heeft de papieren over de Brexit deal niet gelezen, want ze was bezig met het "kerstkribje kijken" en kerstwandelen waar ze woont.

Echt, ik durf ze geen amateurs te noemen want die zijn tenminste vaak nog goedwillend 8)7

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Mooi opzetje toch om zich straks niet aan de afspraken te houden??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:48
gambieter schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:00:
Brexit: Fisheries minister did not read deal as she was ‘very busy organising local Nativity trail’

[...]

Oftewel: de minister verantwoordelijk voor de visserij heeft de papieren over de Brexit deal niet gelezen, want ze was bezig met het "kerstkribje kijken" en kerstwandelen waar ze woont.

Echt, ik durf ze geen amateurs te noemen want die zijn tenminste vaak nog goedwillend 8)7
En dan ook nog met een strak gezicht zitten vertellen dat het echt een hele goeie deal is, want ze hebben nu grotere quota’s!

... Dat er vervolgens geen markt is voor wat je opvist hebben we niet over. Da’s een andere afdeling. Goed werk team! (y)

“Operatie geslaagd, patiënt overleden” noemen ze dit geloof ik. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat

Dat zijn van die dingen die me mateloos irriteren. Hoe kan het uberhaupt dat er in een rijk land mensen zijn die te weinig geld hebben om eten (toch de eerste levensbehoefte) te kopen? (Geldt overigens net zo goed voor Nederland waar we sinds de eeuwwisseling voedselbanken hebben, leve de vooruitgang.) In plaats daarvan ben je afhankelijk van de bedeling, en word je ook nog zo afgescheept. Laat ze daar die honderden miljoenen maar aan uitgeven die ze nu elke week zogenaamd overhouden door de Brexit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

NMH schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:28:
[...]

Dat zijn van die dingen die me mateloos irriteren. Hoe kan het uberhaupt dat er in een rijk land mensen zijn die te weinig geld hebben om eten (toch de eerste levensbehoefte) te kopen? (Geldt overigens net zo goed voor Nederland waar we sinds de eeuwwisseling voedselbanken hebben, leve de vooruitgang.) In plaats daarvan ben je afhankelijk van de bedeling, en word je ook nog zo afgescheept. Laat ze daar die honderden miljoenen maar aan uitgeven die ze nu elke week zogenaamd overhouden door de Brexit.
Simpel, als het merendeel de overtuiging heeft dat het een keuze is om arm te zijn, want je zal wel niet genoeg je best doen, dan krijg je dit soort dingen. Want zij hebben hun succes vooral aan zichzelf te danken, dus de anderen hun ongeluk ook. Dus die moet je straffen. Dan gaan ze het juiste gedrag vertonen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NPpojY3.gif

Als de meeste zo denken (los van waarom) dan gaan ze het bestel niet veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

[...]

Het gaat nu zelfs zo gestroomlijnd, dat men de export van vis tot in ieder geval 18 januari maar staakt...

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-10 18:10
Wat ik overigens wel frappant vind is dat we afgelopen jaar hier massaal riepen dat de Britten zich veel te druk maken om een economisch insignificante sector als de visserij, maar nu blijkt dat dit illustratief is voor het falen van Brexit we er hier ook massaal mee aan de haal gaan.

Toch een lichte bias? ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Michielgb schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:18:
Wat ik overigens wel frappant vind is dat we afgelopen jaar hier massaal riepen dat de Britten zich veel te druk maken om een economisch insignificante sector als de visserij, maar nu blijkt dat dit illustratief is voor het falen van Brexit we er hier ook massaal mee aan de haal gaan.

Toch een lichte bias? ;-)
Nee hoor, het is nog steeds minder dan een procent van het BNP. Met de rest gaat het niet beter, die komen alleen minder in het nieuws. En het is ook geen nieuws, want iedereen wist al dat het ging gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

DB Schenker staakt tot nader order de levering aan VK. VK staf is overbelast door (onvolledig en onjuist) papierwerk.

https://www.bild.de/polit...ehr-an-74871316.bild.html

https://amp2.wiwo.de/unte...sbritannien/26796550.html

https://www.dw.com/en/bre...-from-eu-to-uk/a-56217963

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
NMH schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:28:
[...]

Het VK is een land van 2 gezichten
Iedereen denkt aan Londen en het kapitaal wat daarin omgaat.

Maar voor de rest zijn er een paar innovatieve bedrijven maar geen grote maakindustrie.
Vandaar de grote handel vanuit Europa naar het VK qua goederen.

De rest is botweg gezegd platteland met wat lichte industrie.
Gevolg is een groot percentage laag betaalde banen.

Wat ook meespeelt en ook van belang is de adel en landeigenaren zogezegd.
Die hebben een heel groot percentage van de grond en daarmee huizen in bezit.
Je bent verplicht om te huren, wat denk je dat de prijs is?

Gevolg laat zich raden, massieve herverdeling van de belastinginkomsten over het land om de boel draaiende te houden. Grote geld heeft de politieke macht en doet er alles aan om minder belasting te betalen. Gevolg is Brexit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Een sociaal vangnet hebben zo ook nauwelijks.

We hebben het in het taalgebruik regelmatig over "Amerikaanse toestanden", maar terwijl wij onze sociale voorzieningen hebben afgebroken, hebben ze die daar enigszins opgebouwd. Op veel punten is het VK dus "hoe het niet moet". We moeten dus eigenlijk gaan spreken over "Britse toestanden", en als we zo nog een jaartje doorgaan, over "Nederlandse toestanden." Alhoewel dat nu na de Brexit duidelijk nog wel een paar graadjes erger aan het worden is, dus we hebben wat extra tijd gekregen.

[ Voor 3% gewijzigd door SymbolicFrank op 13-01-2021 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:01

franssie

Save the albatross

@SymbolicFrank loop eens 's avonds een rondje in een grote Duitse stad waar je bejaarden statiegeldflesjes ziet zoeken omdat ze geen fatsoenlijk AOW of pensioen hebben en meld je dan maar weer. NL is niet perfect maar dit is echt onzin. Hierin onderscheid NL zich echt (samen met de andere Scandinavische/Friese landen).

edit: https://www.der-postillon.com/2019/09/pfand-bus.html

en nu denk je wellicht dat het grappig bedoeld is om een speld bericht als bron te plaatsen, nee het is niet echt maar als zelfs Duitsers het schokkend grappig vinden ...

[ Voor 26% gewijzigd door franssie op 13-01-2021 23:45 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:36:
@SymbolicFrank loop eens 's avonds een rondje in een grote Duitse stad waar je bejaarden statiegeldflesjes ziet zoeken omdat ze geen fatsoenlijk AOW of pensioen hebben en meld je dan maar weer. NL is niet perfect maar dit is echt onzin. Hierin onderscheid NL zich echt (samen met de andere Scandinavische/Friese landen).

edit: https://www.der-postillon.com/2019/09/pfand-bus.html

en nu denk je wellicht dat het grappig bedoeld is om een speld bericht als bron te plaatsen, nee het is niet echt maar als zelfs Duitsers het schokkend grappig vinden ...
Niet alleen NL en scandinavie he... Frankrijk heeft ook een degelijk systeem en sommige andere zuidelijke landen ook. Zelfs Ierland met zijn angelsaksische achtergrond heeft een staatspensioen.

@franssie wil er geen nieuwe post aan wijden, maar wat ik bedoelde is dat Duitsland de uitzondering is hier. Volgens mij hebben zij dit inderdaad helemaal niet.

Ik vind het ook zorgwekkend dat we steeds meer de kant van het VK opgaan met Nederland. Er wordt steeds meer uitgehold. Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met goede sociale voorzieningen die geld kosten (en dus dingen als nivellering, dat steeds meer als een vies woord gezien wordt). Eerlijk delen.

[ Voor 21% gewijzigd door GekkePrutser op 14-01-2021 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

GekkePrutser schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:58:
[...]

Niet alleen NL en scandinavie he... Frankrijk heeft ook een degelijk systeem en sommige andere zuidelijke landen ook. Zelfs Ierland met zijn angelsaksische achtergrond heeft een staatspensioen.
elk land heeft wel een soort van ouderdomsvoorziening. Daar ging mijn post niet direct over. Het afgeven op het NL systeem wel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:46

ericplan

5180 Wp PV

https://twitter.com/BBCNe.../1349481142655844352?s=20

Stena Line's new Belfast ferry moves to Rosslare.

Stena Line gaat buitenom van Ierland naar Frankrijk.
offtopic:
Hoe embed ik een tweet ?

[ Voor 12% gewijzigd door ericplan op 14-01-2021 09:40 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Laatst online: 08:00
ericplan schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:39:

offtopic:
Hoe embed ik een tweet ?
Je wist het antwoord al, met [ embed][/embed ] :+

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 20:48
GekkePrutser schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 23:58:
[...]
...
Ik vind het ook zorgwekkend dat we steeds meer de kant van het VK opgaan met Nederland. Er wordt steeds meer uitgehold. Persoonlijk heb ik geen enkel probleem met goede sociale voorzieningen die geld kosten (en dus dingen als nivellering, dat steeds meer als een vies woord gezien wordt). Eerlijk delen.
Tja, en dit blijft toch een beetje de hamvraag wat mij betreft. Ik heb daar hier ook wel eerder over gepost.We zien dit gebeuren, achten het niet wenselijk voor ons eigen land... Maar wat doen we er aan om dit -voor zo ver mogelijk- bij te sturen?

Op wie gaan we stemmen dit voorjaar? De roep van VVD om grenzen aan de marktwerking of hoe ze het ook noemen is wat mij betreft puur voor de buhne. Zeker met Mark 'visie als een olifant is die het zicht belemmert' Rutte aan het roer. SP is populistisch / eurosceptisch dus valt af, D66 lijkt vrij stevig op de liberale lijn te zitten... Blijven over? GL / PVDA en misschien klein christelijk?

In het kader van ondersteuning van de vrije pers inmiddels (weer) een kranten abbo genomen, lid geworden van FTM en een donatie gedaan aan the guardian omdat ik daar veel kom voor internationaal nieuws.

En naast mn jaarlijkse donatie aan BOF een mooie organisatie in de stad gevonden die zijn best doet kinderen met een achterstand "binnenboord" te houden. Zeker nu mede door corona de kloof tussen haves en have nots nog groter lijkt te worden leek dat me een mooie ambitie.

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 14-01-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-10 13:42

offtopic:
Hoe embed ik een tweet ?
Opzich logisch, het is makkelijker om zaken naar NI te shippen via Ierland dan via de UK.
Klinkt als NI gaat meer uit de EU importeren ipv de rest van het VK.

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

[...]

Als je de fimpjes bekijkt van de vragen van Blackford en het (begin van) antwoord van BoJo dan zie je dat (zoals gebruikelijk) BoJo totaal geen antwoord geeft maar een bliksemafleider in de groep gooit (Afscheiding Schotland is a bad thing bla bla bla, terwijl dat helemaal niet genoemd word...
|:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06:58

Amphiebietje

In de blubber

ToolkiT schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Als je de fimpjes bekijkt van de vragen van Blackford en het (begin van) antwoord van BoJo dan zie je dat (zoals gebruikelijk) BoJo totaal geen antwoord geeft maar een bliksemafleider in de groep gooit (Afscheiding Schotland is a bad thing bla bla bla, terwijl dat helemaal niet genoemd word...
Kortweg, de Trump-doctrine. :r

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:10
ToolkiT schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Dat zijn die debatten eigenlijk altijd.

1. Er wordt een goede vraag gesteld
2. Het antwoord is ontwijkend/gaat in op de persoon/ander onderwerp
3. Vragenrondje gaat naar een andere persoon met andere vraag

Het systeem lijkt er voor ontworpen te zijn want iedereen heeft er blijkbaar vrede mee daar. Zo kun je natuurlijk nooit echt debateren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online
Basekid schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Dat zijn die debatten eigenlijk altijd.

1. Er wordt een goede vraag gesteld
2. Het antwoord is ontwijkend/gaat in op de persoon/ander onderwerp
3. Vragenrondje gaat naar een andere persoon met andere vraag

Het systeem lijkt er voor ontworpen te zijn want iedereen heeft er blijkbaar vrede mee daar. Zo kun je natuurlijk nooit echt debateren
Daar heb je wel gelijk in.. dit is denk ik het gevolg van het (de facto) 2 partijen stelsel..
Ik moet zeggen dat ik Keir Stamer wel veel meer inhoud vind hebben in zijn antwoorden.. je kan zien dat hij advocaat is geweest en met bewijzen voor zijn stellingen komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

offtopic:
Hoe embed ik een tweet ?
Jaaaren terug heb ik de boot van Le Havre naar Rosslare weleens gepakt. Windkracht 10 storm op de oceaan dwong het schip tot een heel ruime koers om Cornwall heen, bijna 30 uur onderweg. Het ging echt hard tekeer. Wat een verschrikking was dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

offtopic:
@desmond met windkracht 10 uit het zuidwesten is dat inderdaad niet een plek waar je wil zijn. Kan me voorstellen dat dat wel een beproeving geweest moet zijn. In de luwte (letterlijk) van dat eiland hebben wij het relatief lekker rustig. Ik ben wel eens met een oude zeeberger aan de westkant van Schotland geweest met 8 bft, en ik word niet snel zeeziek maar toen had ik het ook wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOA
  • Niet online

DOA

Boris Johnson has not read text of Brexit trade deal, Downing Street signals
Downing Street has signalled that Boris Johnson has not read the full text of his EU trade deal, telling reporters only that the prime minister was “fully aware” of its contents.

Fisheries minister Victoria Prentis has come under fire for saying that she did not read the Trade and Cooperation Agreement when it came out on Christmas Eve because she was busy organising a nativity event.

But when Mr Johnson’s official spokesman was asked repeatedly whether the PM had read every word of the 1,246-page document, he was unable to confirm that he had.

......

Asked if her jaw had dropped when she saw the deal with the EU on Christmas Eve, Ms Prentis told the Lords EU Environment Sub-Committee: "No, the agreement came when we were all very busy on Christmas Eve, in my case organising the local Nativity trail.
Wanneer je de grote binnengehaalde 'eu vis' als overwinning viert, lees dan op z'n minst wat er gewonnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Tsja, dat BJ het niet helemaal in detail gelezen heeft snap ik ook wel, was niet te doen. Dat een minister van visserij het hoofdstuk niet kent is meer aan te rekenen want ik neem aan (!) dat die verantwoordelijkheid naar de minister was gedelegeerd. Maar verder had hij het in hoofdlijnen ook niet in beeld en dat is ook niet te verkopen.

Maar tsja, niet iedereen kan de hersencel tegelijkertijd gebruiken (zoals iemand hier al regelmatig opmerkte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOA
  • Niet online

DOA

Ik weet ook niet in hoever de eind-verantwoordlijke de uiteindelijke overeenkomst leest. Maar wanneer Johnson op elke vraag over de deal ontwijkend naar de kapstok 'vis' wijst, zou je toch willen weten wat er over vis is afgesproken.

Mr Johnson is nl een zelf verklaarde man van detail; 'get the details right andrew!..".

Trouwens de post-covid persoon Boris kijkt sinds z'n opname wel een stuk moeilijker uit zijn ogen. Ik vermoed dat hij een long-covid patient is. puur speculatie

[ Voor 17% gewijzigd door DOA op 14-01-2021 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Misschien heeft hij wel bewust de visserij en die minister geslachtofferd ... Ik kan niet wachten op het boek en de film, de serie en de merchandise ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Charly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:05:
[...]
Op wie gaan we stemmen dit voorjaar? De roep van VVD om grenzen aan de marktwerking of hoe ze het ook noemen is wat mij betreft puur voor de buhne. Zeker met Mark 'visie als een olifant is die het zicht belemmert' Rutte aan het roer. SP is populistisch / eurosceptisch dus valt af, D66 lijkt vrij stevig op de liberale lijn te zitten... Blijven over? GL / PVDA en misschien klein christelijk?
De SP is helemaal niet populistisch. Ze hebben een duidelijke visie en hun uitingen stroken daarmee. Inclusief de weigering om een coalitie aan te gaan met partijen die hier haaks op staan zoals de VVD. Ze bewegen helemaal niet mee met de publieke opinie, integendeel juist. Ook zijn ze niet eurosceptisch op zich, ze zijn wel tegen de euro als munt geweest. En met goed recht, de eurocrisis was veel minder zwaar geweest als landen als Griekenland niet gekoppeld waren geweest. Dan hadden die gewoon los van ons failliet kunnen gaan, was voor de bevolking daar ook veel beter geweest.

Ter openheid: Ik was lang lid van de SP ;) Heb dit jaar opgezegd omdat ik vond dat ze niet genoeg doen om de link tussen de jarenlange zorgbezuinigingen/privatisaties en de coronacrisis naar de voorgrond te brengen. Nota bene twee prima ziekenhuizen waren nog geen jaar ervoor gesloten vanwege 'faillissementen'. Hun redenatie was dat eenheid in de crisis voorgaat maar daar ben ik het niet mee eens, met name omdat de crisis alleen maar tot meer bezuinigingen zal leiden. Niettemin zal ik er waarschijnlijk wel op stemmen.

Ik hoopte eigenlijk dat de Nederlandse bias voor het angelsaksische neoliberalisme door de Brexit (en dus de moeilijkere relatie met het VK) een beetje uit zou doven. Maar volgens @Virtuozzo gaat het omgekeerde gebeuren en hij heeft daar veel meer inzicht in.
Charly schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:05:
[...]
In het kader van ondersteuning van de vrije pers inmiddels (weer) een kranten abbo genomen, lid geworden van FTM en een donatie gedaan aan the guardian omdat ik daar veel kom voor internationaal nieuws.
The Guardian is helaas niet zo onafhankelijk meer sinds de Snowden affaire. Dat heeft ze behoorlijk op de radar gezet van het establishment :-(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

GekkePrutser schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:34:
Ook zijn ze niet eurosceptisch op zich, ze zijn wel tegen de euro als munt geweest. En met goed recht, de eurocrisis was veel minder zwaar geweest als landen als Griekenland niet gekoppeld waren geweest. Dan hadden die gewoon los van ons failliet kunnen gaan, was voor de bevolking daar ook veel beter geweest.
Klopt, maar ik denk dat we ook heel veel profijt van de euro hebben gehad. Zeker omdat wij een land zijn dat veel exporteert. Zoals met alles zijn er voordelen en nadelen te vinden.

Het zal mij benieuwen waar de pond over een paar jaar staat.
Ik hoopte eigenlijk dat de Nederlandse bias voor het angelsaksische neoliberalisme door de Brexit (en dus de moeilijkere relatie met het VK) een beetje uit zou doven. Maar volgens @Virtuozzo gaat het omgekeerde gebeuren en hij heeft daar veel meer inzicht in.
Er is een vacuüm voor een gedachtengoed en die wordt dan meestal opgevuld door wat er het dichtstbij staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
DevWouter schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:40:
[...]
Klopt, maar ik denk dat we ook heel veel profijt van de euro hebben gehad. Zeker omdat wij een land zijn dat veel exporteert. Zoals met alles zijn er voordelen en nadelen te vinden.
Dat is waar maar de eurocrisis heeft ons veel kwaad gedaan, zeker ook qua extra focus op bezuinigingen (neoliberaal beleid) en de reactie van de europese bank erop (heel hard geld bijdrukken en de rente negatief brengen). Laten we wel wezen: De financiele crisis was sowieso wel gebeurd omdat de oorzaak in Amerika lag. Maar het heeft ons veel harder geraakt omdat het de zwakheden van ons bovendien redelijk prille systeem blootlegde. Door de reacties hierop zijn we bovendien ook een stuk minder stevig de volgende crisis ingegaan. Met minder nadruk op austerity waren die ziekenhuizen (+personeel) er wellicht nog geweest. Het voelt me een beetje als een kaartenhuis.

Ook was het zo dat de SP niet per se tegen de euro was maar meer de manier waarop deze ingevoerd werd. Op basis van advies van het grote geld (Goldman Sachs e.a.) dat achteraf gewoon op leugens gebaseerd bleek (bijv. Griekenland dat door hen werd geadviseerd hoe het best de boeken bij te poetsen). Dat dat nooit tot zware straffen heeft geleid, heb ik nooit begrepen.

Het had op een andere manier kunnen gebeuren: Bijvoorbeeld door te beginnen met de west europese landen, of eerst een focus op het meer economisch/sociaal op een lijn brengen van de verschillende landen. Je ziet nu ook dat de Oost-Europese landen steeds eurosceptischer worden omdat we hen vooral gebruiken als 'lage lonen zone' binnen de EU, en ze er relatief weinig van geprofiteerd hebben. (Vooral de oudere mensen, de hoog opgeleide jongeren boeren daar wel goed). Dat vind ik ook niet zo eerlijk en daar gaan de populisten nu los mee. Anekdote: Ik heb een keer een bedelaarster gesproken in Boekarest.. Bleek een gepensioneerde lerares te zijn die perfect Engels sprak en ik schrok er echt van hoe erg de oude generatie in de kou wordt gelaten. In de Chausescu tijd hadden ze het oprecht beter, maar al hun pensioensvoorzieningen zijn wegbezuinigd (en van staatsfunctie naar privaat zonder behoud van rechten) en nu hebben ze nergens recht op. Kan me wel voorstellen dat er hele groepen zich bedrogen voelen. Al gaf zij vooral de schuld aan de lokale corrupte overheid, maar "Moet van Brussel" wordt daar ook als excuus gebruikt. En is daarmee een enorme voedingsbodem voor populisme.

Tegen het principe van de Euro ben ik ook niet hoor, en ik zie ook zeker de voordelen. Juist ik als iemand die al in 3 europese landen gewoond heeft. Maar ik heb het idee dat het rond 2000 uit een enorm idealisme is doorgedrukt zonder goed na te denken.

Maargoed het wordt nu offtopic O-) Al denk ik dat het Brexit sentiment hier ook wel mee te maken heeft, door het steeds groter worden van inkomstenverschillen door bezuiniginen en hierdoor een roep van de armere bevolking om sterke verandering. Die echter alleen maar tot hun nadeel is, maarja, dat is PR :/

[ Voor 17% gewijzigd door GekkePrutser op 14-01-2021 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

GekkePrutser schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:12:
[...]

Dat is waar maar de eurocrisis heeft ons veel kwaad gedaan, zeker ook qua extra focus op bezuinigingen (neoliberaal beleid) en de reactie van de europese bank erop (heel hard geld bijdrukken en de rente negatief brengen). Laten we wel wezen: De financiele crisis was sowieso wel gebeurd omdat de oorzaak in Amerika lag. Maar het heeft ons veel harder geraakt omdat het de zwakheden van ons bovendien redelijk prille systeem blootlegde. Door de reacties hierop zijn we bovendien ook een stuk minder stevig de volgende crisis ingegaan. Met minder nadruk op austerity waren die ziekenhuizen (+personeel) er wellicht nog geweest. Het voelt me een beetje als een kaartenhuis.

Ook was het zo dat de SP niet per se tegen de euro was maar meer de manier waarop deze ingevoerd werd. Op basis van advies van het grote geld (Goldman Sachs e.a.) dat achteraf gewoon op leugens gebaseerd bleek (bijv. Griekenland dat door hen werd geadviseerd hoe het best de boeken bij te poetsen). Dat dat nooit tot zware straffen heeft geleid, heb ik nooit begrepen.

Het had op een andere manier kunnen gebeuren: Bijvoorbeeld door te beginnen met de west europese landen, of eerst een focus op het meer economisch/sociaal op een lijn brengen van de verschillende landen. Je ziet nu ook dat de Oost-Europese landen steeds eurosceptischer worden omdat we hen vooral gebruiken als 'lage lonen zone' binnen de EU, en ze er relatief weinig van geprofiteerd hebben. (Vooral de oudere mensen, de hoog opgeleide jongeren boeren daar wel goed). Dat vind ik ook niet zo eerlijk en daar gaan de populisten nu los mee.

Tegen het principe van de Euro ben ik ook niet hoor, en ik zie ook zeker de voordelen. Juist ik als iemand die al in 3 europese landen gewoond heeft. Maar ik heb het idee dat het rond 2000 uit een enorm idealisme is doorgedrukt zonder goed na te denken.

Maargoed het wordt nu offtopic O-) Al denk ik dat het Brexit sentiment hier ook wel mee te maken heeft, door het steeds groter worden van inkomstenverschillen door bezuiniginen en hierdoor een roep van de armere bevolking om sterke verandering. Die echter alleen maar tot hun nadeel is, maarja, dat is PR :/
offtopic:
Inhoudelijk ben ik het je met je eens. Mijn vader heeft op zijn oude werkkamer nog steeds een eurosceptische sticker hangen en die kenmerkt zich bij mij met twee herinneringen.
  1. We hadden de euro niet moeten invoeren zoals het is gebeurd
  2. Dat ik blij ben dat de in gevoerd is zoals hij is ingevoerd
Maar... Het heeft inderdaad 0% met de Brexit te maken :X

Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom de Engelsen zo graag aan hun munteenheid vast hielden door de jaren heen. In het begin snapte ik het wel, maar 10 jaar na datum waren de voordelen van de euro duidelijk.

Is dat mijn roze bril? Is het Engels trots? Of iets anders?
Hier het antwoord: https://www.investopedia....esnt-england-use-euro.asp
TL;DR: Het Engels financieel systeem en rente bepaling. Ze hebben/hadden meer voordelen met de pond en hadden de euro niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@DevWouter de euro staat onder grote spanning momenteel vanwege de lage rente in combinatie met landen met een niet echt sluitend begrotingsbeleid ... Het zijn niet alleen de Britten die niet mee wilden doen aan de Euro. Vooralsnog kunnen ook zij hun eigen monetaire beleid voeren en met name Oost Europa zit echt niet te wachten op de EUR, die laten de steun wel omzetten in hun eigen munt.
De Euro heeft veel voordelen maar het is een slecht ontwerp. Zuid EU wil niet onze discipline, Noord EU wil niet blijven kwijtschelden of afwaarderen.

Ik begrijp heel goed waarom de UK aan het pond is blijven hangen en ik denk zelfs dat als Schotland zou willen toetreden - de verplichte deelname aan de eurozone de dealbreaker gaat zijn (al zijn ze te klein voor een eigen munt rationeel gezien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

We Brexiteers are being blamed for the problems we warned about
In reality, fault lies squarely with the Government and poor planning
Het interne moddergooien begint en de ergste brexidiote figuren beginnen nu al te claimen dat zij voor de chaos gewaarschuwd hebben ipv deze veroorzaakt te hebben met hun fundamentalisme. Te zot voor woorden, maar niet onverwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SymbolicFrank
GekkePrutser schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 20:12:
Laten we wel wezen: De financiele crisis was sowieso wel gebeurd omdat de oorzaak in Amerika lag.
offtopic:
De financiële crisis van 2008 is in Europa veroorzaakt doordat de bevolking stopte met geld uitgeven, omdat alle politici en media hun vertelden dat er crisis was. Als ze dat niet hadden gedaan, was er hier geen crisis geweest.

Zo werken de aandelenbeurzen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SymbolicFrank schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:06:
[...]

offtopic:
De financiële crisis van 2008 is in Europa veroorzaakt doordat de bevolking stopte met geld uitgeven, omdat alle politici en media hun vertelden dat er crisis was. Als ze dat niet hadden gedaan, was er hier geen crisis geweest.

offtopic:
Ik denk dat hij doelt op een conflict in die periode tussen VS en EU, waar het ging over kapitaalstromen en door Amerikaanse banken gezochte deregulering en afbraak van toezicht. Het is iets waar we niet graag over spreken, maar men heeft inderdaad vanuit twee Amerikaanse en een Brits-Amerikaanse bank (die in 2003 zich door de EU zich gedekseld zag toen Cameron “nee” kreeg op speciale deregulering opties voor selecte Britse banken en fondsbeheerders) heel rauw ingezet op een aantal trend effecten en destabilisaties die direct inwerkten op in die periode aanwezige fiscaal-financiële instabiliteit binnen een aantal bancaire netwerken in de EU. Met resultaat, de effecten binnen consumptieve economie waren versterkend negatief. Er was niet enkel sprake van primaire crises, maar ook van, nu ja, laten we zeggen geinstigeerde aard. Omgang op nationale niveaus was inderdaad weinig opportuun. Zwart hoofdstuk, maar een met vele voetnoten. Ik ben bekend met een actief onderzoek, vanuit het Tax Justice Network in het VK, waar een team aan een publicatie werkt.
Saillante noot, het Amerikaanse bancaire netwerk waar het toen over ging zat toen en nu in partnerschap met het Council for National Policy. Hier ligt een van de grote redenen waarom de EU in 2016 al conclusies trok t.a.v. de Atlantische relatie.

Kort gezegd, er is een interne case, maar een verergerd door de externe case, voorafgaand aan de interne.

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 14-01-2021 22:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Hier ligt een van de grote redenen waarom de EU in 2016 al conclusies trok t.a.v. de Atlantische relatie
@Virtuozzo , Is die conclusie daadwerkelijk ten volle getrokken? Ik herrinner me daar wat van uit die tijd maar vond het allemaal nog maar wat aan de slappe kant. Ik had verwacht dat de consequenties tot strakkere regels en regulering hadden geleid maar misschien ben ik me daarvan onvoldoende bewust of onbekend mee.

terug naar brexit: Vanuit de Britse overheid en de BoE (bank of engeland) wordt gesuggereerd dat de regels voor de "City" niet gaan afwijken en dat daardoor equivalence kan worden verwacht. Dit zou volgens de Britten ook moeten blijken uit het feit dat veel Europese banken een licentie in het VK hebben aangevraagd.

Ik kan het nog niet helemaal rijmen met hetgeen ik verwacht. Ik zou verwachten dat de Britten juist de-regulering gaan toepassen om nieuwe markten en meer geld aan te boren (ook al is dat uit wat dubieuzer bron).

Het zou mij verbazen als dat in lijn is met wat de 27EU landen wensen. Tuurlijk, aan de ene kant lokt rendement maar an de andere kant is het een risico wat niet kan worden beïnvloed nog kan worden beheerst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SymbolicFrank
Virtuozzo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:29:
offtopic:
Ik denk dat hij doelt op een conflict in die periode tussen VS en EU, waar het ging over kapitaalstromen en door Amerikaanse banken gezochte deregulering en afbraak van toezicht. Het is iets waar we niet graag over spreken, maar men heeft inderdaad vanuit twee Amerikaanse en een Brits-Amerikaanse bank (die in 2003 zich door de EU zich gedekseld zag toen Cameron “nee” kreeg op speciale deregulering opties voor selecte Britse banken en fondsbeheerders) heel rauw ingezet op een aantal trend effecten en destabilisaties die direct inwerkten op in die periode aanwezige fiscaal-financiële instabiliteit binnen een aantal bancaire netwerken in de EU. Met resultaat, de effecten binnen consumptieve economie waren versterkend negatief. Er was niet enkel sprake van primaire crises, maar ook van, nu ja, laten we zeggen geinstigeerde aard. Omgang op nationale niveaus was inderdaad weinig opportuun. Zwart hoofdstuk, maar een met vele voetnoten. Ik ben bekend met een actief onderzoek, vanuit het Tax Justice Network in het VK, waar een team aan een publicatie werkt.
Saillante noot, het Amerikaanse bancaire netwerk waar het toen over ging zat toen en nu in partnerschap met het Council for National Policy. Hier ligt een van de grote redenen waarom de EU in 2016 al conclusies trok t.a.v. de Atlantische relatie.

Kort gezegd, er is een interne case, maar een verergerd door de externe case, voorafgaand aan de interne.
offtopic:
Ja, er waren zeker een heleboel machtsspelletjes op hoog niveau, die er voor gezorgd hebben dat de bevolking stopte met geld uitgeven. Maar dat verandert de oorzaak niet.

Maar nu dwalen we wel ver af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Indoubt schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:40:
[...]

@Virtuozzo , Is die conclusie daadwerkelijk ten volle getrokken? Ik herrinner me daar wat van uit die tijd maar vond het allemaal nog maar wat aan de slappe kant. Ik had verwacht dat de consequenties tot strakkere regels en regulering hadden geleid maar misschien ben ik me daarvan onvoldoende bewust of onbekend mee.
Ja en nee, er moet hier een stap gemaakt worden in aanpassing van perspectief. Er zijn Staten, landen, rechtsorde, State actors, soft power. Traditionele concepten.

Maar de wereld is veranderd. Er zijn landen, zoals de VS, waar vormen van economische activiteit bijna soeverein of zelfs extern aan bestel zijn. Er zijn ook nieuwe fenomenen daarbij die heel oud zijn maar iteratief, transnationale oligarchie die op geen enkele wijze gebonden is aan voetafdruk van de economische activiteit die zij beheersen. In het VK zijn oude en nieuwe varianten daarvan nu dominant.

De oplossing is complex en een strijd. Het komt neer op regulering en toezicht en sanctiemechanismen. Maar, zie de enorme complexiteit. En zie de additionele strijd met beïnvloeding. Om eerlijk te zijn, een eerste slagveld is niet eens dat van banken. Maar dat van denktanks. En dan georganiseerde misdaad. En dan banken. En zo verder.

De Atlantische relatie is onderdeel daarvan, en het Vk zit for all intents and purposes aan de Amerikaanse kust. Maar dit is meer een speelveld van transnationale relaties. Monbiot omschreef het in navolging van Kohl (die er voor waarschuwde, once upon a time) als “a civil war in capitalism”. Zie https://www.theguardian.c.../nov/24/brexit-capitalism
terug naar brexit: Vanuit de Britse overheid en de BoE (bank of engeland) wordt gesuggereerd dat de regels voor de "City" niet gaan afwijken en dat daardoor equivalence kan worden verwacht. Dit zou volgens de Britten ook moeten blijken uit het feit dat veel Europese banken een licentie in het VK hebben aangevraagd.

Ik kan het nog niet helemaal rijmen met hetgeen ik verwacht. Ik zou verwachten dat de Britten juist de-regulering gaan toepassen om nieuwe markten en meer geld aan te boren (ook al is dat uit wat dubieuzer bron).
Men wil eerst vissen vangen. Zodra die in de vijver zitten is het kweken eenvoudiger. Ik moet het hier plastisch houden.
Het zou mij verbazen als dat in lijn is met wat de 27EU landen wensen. Tuurlijk, aan de ene kant lokt rendement maar an de andere kant is het een risico wat niet kan worden beïnvloed nog kan worden beheerst.
Nee, maar opnieuw, de grootste risico’s voor al dit liggen niet bij de lidstaten. Het ligt bij economische activiteit van concentratie en schaal. En een enkele lidstaat als gretig voorportaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

SymbolicFrank schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:06:
[...]

offtopic:

offtopic:
nee totaal niet. Het was (1) overfinanciering (2) securisatie - het doorverkopen van de over-gefinancierde hypotkenen en (3) de Credit default swaps op de banken (zeg maar een verzekering tegen het failliet gaan van een bedrijf kortweg). Dat kaartenhuis heeft en had niets te maken met Brexit of media gedreven rem op consumentisme te maken, daar zijn wel topic over te vinden al zijn ze nu ook meer dan 10 jaar oud) EDIT: en het begon in de US, niet EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Virtuozzo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:50:
[...]

Men wil eerst vissen vangen. Zodra die in de vijver zitten is het kweken eenvoudiger. Ik moet het hier plastisch houden.

[...]
Mooie symboliek, al is het voor nu rotte vis gezien de transportproblemen.

Idee was altijd dat de infrastructuur van Londen zo uniek is dat Europese instellingen er niet om heen kunnen. In de praktijk een mythe ala Duitse Auto industrie die voor een goudgerande deal zorgt.

Vandaar equivalence richting de EU met de gedachte dat het wel 'tijdelijk' gereproduceerd zou worden.
Op die manier houd je de bestaande klanten in stand en kan je naar een volledige overeenkomst want we zijn nu gelijk. Ga je dan in de toekomst geleidelijk afwijken onder het motto de VS is ook niet gelijk dus waarom wij dan wel dan dwing je de EU om te bepalen of men sancties wil gaan instellen.
Aangezien die afwijkingen 'zogenaamd' goed zouden zijn voor de Europese instellingen krijg je dan hefboom werking met meer lobby voor interne aanpassingen binnen de EU en steeds meer moeite om het te verplaatsen.

To BIG to Replace.

Enige optie voor nu is helaas controle over eigen kapitaal maximaal inzetten en steeds meer optreden tegen schendingen zoals papieren EU posten waar maar 1 werknemer werkt en de rest in Londen.
Dat is de transitie periode zogezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Virtuozzo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:50:
[...]

Nee, maar opnieuw, de grootste risico’s voor al dit liggen niet bij de lidstaten. Het ligt bij economische activiteit van concentratie en schaal. En een enkele lidstaat als gretig voorportaal.
Jep, 3 maal raden welk kleine landje dat is.
je behoeft geen EU brede lobby te hebben maar Nederland met Hongarije en EVT Oostenrijk zijn goede kandidaten voor gerichte Lobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
[...]

Waarom niet. Voor de EU banken is het maar 1 aanvraag en voor Britse banken 27
Kan voor nu geen kwaad. Al is het maar om te kunnen handelen op de Britse beursen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
[...]

Het zou mij verbazen als dat in lijn is met wat de 27EU landen wensen. Tuurlijk, aan de ene kant lokt rendement maar aan de andere kant is het een risico wat niet kan worden beïnvloed nog kan worden beheerst.
Jep, dat is nog steeds de primaire reden van Brexit.

De EU27 heeft met de banken crisis een harde les geleerd. Zo'n Tsunami wil men niet nog een keer hebben. Risico van te weinig toezicht op steeds complexere structuren is te groot.

De pijn is erg gevoeld in de rest van de wereld en niet de VS. Dat meer omdat een invallende dollar voor bepaalde landen niet aantrekkelijk was. Denk aan Oliestaten, China

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

D-dark schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:13:
[...]

Waarom niet. Voor de EU banken is het maar 1 aanvraag en voor Britse banken 27
Kan voor nu geen kwaad. Al is het maar om te kunnen handelen op de Britse beursen.
waar heel simpel geldt dat als het handels volume teveel krimpt - het bedrijf de notering zal schrappen als de kosten te hoog worden in verhouding tot het volume. Aan de andere kant zal 'de city' proberen die kosten laag te houden. Die kosten bestaan overigens voornamelijk uit toezicht - dus reken maar uit - tot er een groot schandaal komt zoals WireCard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank

Ik begrijp nog niet wat nou het uiteindelijke doel was van de Brexit. Wie denkt daar hoe beter van te worden en heeft zoveel in de melk te brokkelen? @Virtuozzo geeft wel hints, maar vertelt maar een beetje.

We weten dat het belangrijkste doel het creëren van een aantal volledig zelfstandige vrijhavens is, door Brits grondgebied (inclusief de inwoners) te verkopen aan de meestbiedende superrijke mensen. Maar waarom gaan al die politici daarin mee? Van een Jacob Rees-Mogg verwacht ik niet beter, maar een meerderheid vereist wel een hele hoge en goed georganiseerde corruptiegraad.

Maar goed, ik kan me dat waarschijnlijk niet voorstellen omdat ik zelf nooit op het idee zou komen om zoiets te gaan doen. En ik mis het doel. Die paar superrijken hebben daar niet samen een decennium voor gelobbyd. Wie zit daar achter de schermen aan die touwtjes te trekken?

De enige partij die ik ken, die daarvoor in aanmerking zou kunnen komen in de City, maar dan is het wel zeer indirect. Zij hebben namelijk met de huidige Brexit deal het meeste verloren. Dus dan zou dat opzet moeten zijn, zodat ze in opstand kunnen komen en zich afscheiden van het VK, om zelf zo'n onafhankelijke vrijhaven te kunnen worden.

Maar ook dan gaan ze geen verdrag met de EU kunnen sluiten waardoor ze die status uit kunnen buiten. Zo dom zijn de Europese onderhandelaars niet. En vergeleken met Wall Street is die City helemaal niet zo enorm. Dus om nou al dat werkt te doen om een Europees Singapore te worden zodat ze omzet van de VS af kunnen pakken lijkt me wel vergezocht.

De levensvatbaarheid van al die scenario's is laag. En alhoewel ik me goed voor kan stellen (zeker in het VK) dat de "elite" de rest van de bevolking opoffert, zie ik niet hoe ze er rijker van denken te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
D-dark schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:08:
[...]

Mooie symboliek, al is het voor nu rotte vis gezien de transportproblemen.

Idee was altijd dat de infrastructuur van Londen zo uniek is dat Europese instellingen er niet om heen kunnen. In de praktijk een mythe ala Duitse Auto industrie die voor een goudgerande deal zorgt.

Vandaar equivalence richting de EU met de gedachte dat het wel 'tijdelijk' gereproduceerd zou worden.
Op die manier houd je de bestaande klanten in stand en kan je naar een volledige overeenkomst want we zijn nu gelijk. Ga je dan in de toekomst geleidelijk afwijken onder het motto de VS is ook niet gelijk dus waarom wij dan wel dan dwing je de EU om te bepalen of men sancties wil gaan instellen.
Aangezien die afwijkingen 'zogenaamd' goed zouden zijn voor de Europese instellingen krijg je dan hefboom werking met meer lobby voor interne aanpassingen binnen de EU en steeds meer moeite om het te verplaatsen.

To BIG to Replace.

Enige optie voor nu is helaas controle over eigen kapitaal maximaal inzetten en steeds meer optreden tegen schendingen zoals papieren EU posten waar maar 1 werknemer werkt en de rest in Londen.
Dat is de transitie periode zogezegd.
Ach, als ik zo vrij mag zijn, als enkel de EU al er in zou slagen om genoeg draagvlak op te bouwen om grijze kapitaalstromen af te snijden dan stort de City in. Want er is niet veel meer buiten dat waar het zich nog mee weet te voeden.

Too big to fail / replace? Absoluut niet. Het probleem ligt hem in de disproportionele invloed van de machtsdynamiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SymbolicFrank
franssie schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:59:
offtopic:
nee totaal niet. Het was (1) overfinanciering (2) securisatie - het doorverkopen van de over-gefinancierde hypotkenen en (3) de Credit default swaps op de banken (zeg maar een verzekering tegen het failliet gaan van een bedrijf kortweg). Dat kaartenhuis heeft en had niets te maken met Brexit of media gedreven rem op consumentisme te maken, daar zijn wel topic over te vinden al zijn ze nu ook meer dan 10 jaar oud) EDIT: en het begon in de US, niet EU.
offtopic:
Vanaf hier komt het allemaal aan bod.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
SymbolicFrank schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:19:
[...]

We weten dat het belangrijkste doel het creëren van een aantal volledig zelfstandige vrijhavens is, door Brits grondgebied (inclusief de inwoners) te verkopen aan de meestbiedende superrijke mensen. Maar waarom gaan al die politici daarin mee? Van een Jacob Rees-Mogg verwacht ik niet beter, maar een meerderheid vereist wel een hele hoge en goed georganiseerde corruptiegraad.
De vrijhavens zijn tweeledig.
Verkopen aan de superrijken voor op grote schaal aan de markt / belasting onttrekken van geld en gedereguleerde cowboy high-tech ontwikkeling.

Als zogenaamde Brexit dividend kunnen verkopen aan de achterban. Mooi project om een paar jaar mee uittezingen wacht maar tot hosanna land komt en ondertussen een lange biedingsstrijd tussen de verschillende delen van het land. De echt belangrijke financiële vrijhavens krijgen voorrang.

Waarom de politici erin meegaan. Wie is de grootste donor !! De hand die voed.
En daarnaast. Men is verkozen met een mandaat voor Brexit. Het bestaat niet dat het een leugen is geweest. Men heeft geen andere keuze dan te proberen om het tot een succes te brengen.

[ Voor 11% gewijzigd door D-dark op 14-01-2021 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
SymbolicFrank schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:19:
[...]

De enige partij die ik ken, die daarvoor in aanmerking zou kunnen komen in de City, maar dan is het wel zeer indirect. Zij hebben namelijk met de huidige Brexit deal het meeste verloren. Dus dan zou dat opzet moeten zijn, zodat ze in opstand kunnen komen en zich afscheiden van het VK, om zelf zo'n onafhankelijke vrijhaven te kunnen worden.

Maar ook dan gaan ze geen verdrag met de EU kunnen sluiten waardoor ze die status uit kunnen buiten. Zo dom zijn de Europese onderhandelaars niet. En vergeleken met Wall Street is die City helemaal niet zo enorm. Dus om nou al dat werkt te doen om een Europees Singapore te worden zodat ze omzet van de VS af kunnen pakken lijkt me wel vergezocht.

De levensvatbaarheid van al die scenario's is laag. En alhoewel ik me goed voor kan stellen (zeker in het VK) dat de "elite" de rest van de bevolking opoffert, zie ik niet hoe ze er rijker van denken te worden.
Om te winnen moeten er mensen verliezen. Singapore is maar een kleine eend in de bijt.
Stel je een globale nauwelijks gereguleerde City voor. Groot geld zwemt naar de plek waar ze het minste kwijt zijn. Natuurlijk is dat niet in het belang van de EU. Maar genoeg ander scrupuleuze rijken in de wereld.
Wie durft een groot land als het VK te zeggen dat ze te ver gaan.

En wat de bevolking betreft. Men mag blij zijn dat ze werk hebben en de restjes krijgen.
Hun lot is de schuld van de EU welke het VK tegen staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zero sum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

D-dark schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:49:
[...]

Om te winnen moeten er mensen verliezen.<>
Alleen als je een zero sum game wilt spelen. dat doet Engeland, of deed BJ.

Verdiep je eens in de speltheorie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

franssie schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 00:05:
[...]

Alleen als je een zero sum game wilt spelen. dat doet Engeland, of deed BJ.

Verdiep je eens in de speltheorie.
Volgens mij is Brexit het levende tegenvoorbeeld van Zero Sum. :)
Bij Brexit zijn er 2 (hoofd)partijen en 2 verliezers.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SymbolicFrank
D-dark schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 23:49:
Wie durft een groot land als het VK te zeggen dat ze te ver gaan.
De EU. We hebben daar nu zelfs handvatten voor.

[ Voor 9% gewijzigd door SymbolicFrank op 15-01-2021 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Uren aan extra papierwerk en wachttijd, zoals verwacht.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Is dit nu op veel meer plaatsen zo, of gewoon één supermarkt met een manager die beroerd heeft besteld?

https://twitter.com/AllenOlessia/status/1350479815799939073

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
hjs schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:39:
Is dit nu op veel meer plaatsen zo, of gewoon één supermarkt met een manager die beroerd heeft besteld?

Ik geloof pas in algemene tekorten als ik 't op meerdere grote nieuwssites zie. Een incidentje of zelfs een paar lege kratten uit de voorraad is te makkelijk op te blazen op social media :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Laatst online: 15-10 17:40

alienfruit

the alien you never expected

Ja, zo ziet de supermarkt vaak uit zo laat op de dag 🙄 De lokale Tesco hier in Maida Vale (Paddington, West Londen) waren ook een hoop dingen op. Het zou schokkender zijn als de schappen van 's ochtends vroeg leeg zijn...

[ Voor 29% gewijzigd door alienfruit op 16-01-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killjoy

Killjoy

Klingon lawn products

Bundin schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:54:
[...]

Ik geloof pas in algemene tekorten als ik 't op meerdere grote nieuwssites zie. Een incidentje of zelfs een paar lege kratten uit de voorraad is te makkelijk op te blazen op social media :)
Er zijn door het koude weer in Spanje sowieso leveringsproblemen voor verse groenten. Maar dat heeft met brexit niets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

hjs schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:39:

Los van wat de anderen hebben gezegd. Die foto die extreem ingezoomd is maar tegelijk perspectief toont is wel een mooie "mood setter". Of het de intentie is laat ik in het midden.

Het kan ook een gewoon leveringsprobleem zijn: Een vrachtwagen die door het weer niet geleverd heeft of een storing op het distributie centrum. De supermarkt bij mijn ouders is vaak de laatste aan de beurt en het is niet ongebruikelijk dat ze soms populaire goederen (lees: aanbiedingen) een paar dagen niet krijgen. Soms met opzet door een besluit van boven en dan mag de filiaalhouder tegoed bonnen uitdelen.

Zoals @Bundin terecht opmerkt: Ik zou er mee wachten tot de grote media hier serieus onderzoek na gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ik denk dat het probleem meevalt en dat het wel enkele supermarkten betreft maar niet grosso modo. Dat komt misschien ook omdat ze heel veel hebben ingeslagen van tevoren. Ook de bananen hier zijn vaak al wekenlang geleden geplukt om het zo maar even te zeggen.

Wat veel meer een issue is, is dat heleboel leveranciers en transporteurs moeite hebben met het papierwerk en dat sommige transporteurs en leveranciers maar even niet leveren aan het VK. Dat zou binnenkort nog wel eens wat meer schade aan de supply chain kunnen toebrengen.

Begin januari is het altijd rustig maar de transport hoeveelheid zou nu langzaam aan wel een beetje op gang moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voorraden zijn inderdaad een zeer grote factor. Maar, wel specifiek voor types van ondernemingen die van vereiste schaal zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Caroline de Gruyter over de brexit:
De vloek van de exiteers
De Britse premier ontdekt wat mensen hem al jaren vertellen: dat de EU een logge bureaucratie is voor lidstaten, een nog loggere bureaucratie voor niet-lidstaten, en het allerlogst voor landen die niet meedoen aan de Europese interne markt en de Europese douane-unie – zoals het Verenigd Koninkrijk.

De Europese bureaucratie is dé vloek van de exiteers, omdat ze ontdekken: binnen is het erg, maar buiten is het vele malen erger..
Een Britse detailhandelaar noemde dit „de grootste oplegging van Europese bureaucratie in vijftig jaar”. Een ander constateerde: wat nu belangrijk is, is niet wat de Britse regering wil, maar wat de Fransen, Ieren of Nederlanders willen. Juist: het VK verlaat de EU om van de red tape verlost te zijn – en gaat er nu meer onder gebukt dan ooit. De nieuwe overheidssites al gezien, over CHIEF-formulieren, LC-formulieren, C1603-notificaties en andere EU-importvereisten voor derde landen waar geen Brit zich ooit om had bekommerd – totdat hijzelf op een dag in een derde land wakker werd?

Dit is niet grappig. Dit is politiek dynamiet. Als ze niet van de EU afkomen door haar te verlaten, kunnen de Britten alles proberen om haar kapot te maken.
Handelen met een handelsverdrag is vele malen bureaucratischer, dat is de prijs die men betaald. Het is in zeker zin ironisch, maar zoals de Gruyter ook zegt, politiek gezien is het maar de vraag of ze ooit de EU zullen loslaten als zondebok voor dit soort problemen, zeker in het huidige klimaat.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Als ze niet van de EU afkomen door haar te verlaten, kunnen de Britten alles proberen om haar kapot te maken.
Die zou wel eens waar kunnen zijn maar om meer dan één reden. Behalve de genoemde reden zijn er nog wat perverse prikkels in de City die de regulering van de EU niet heel erg waarderen, dan heb je nog de tax evasion waarbij de beneficiars de EU regulering ook niet kunnen waarderen en dan komt er ook nog een stukje kijken van de Bannons/meciers/kochs/farages en andere partijen die deregulering nastreven. Destabilisatie van de EU zal een flink aspect worden. Elke partij met zijn eigen doel maar er staat ons nog wat te wachten. Nederland lijkt daarin ziende blind, er zijn anden om ons heen die al wat verder zijn in zien en onderzoek en vooral in begrip.

I do not envy our youth in the time they are born

Acties:
  • 0 Henk 'm!
defiant schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:52:
Caroline de Gruyter over de brexit:
De vloek van de exiteers

[...]

[...]

Handelen met een handelsverdrag is vele malen bureaucratischer, dat is de prijs die men betaald. Het is in zeker zin ironisch, maar zoals de Gruyter ook zegt, politiek gezien is het maar de vraag of ze ooit de EU zullen loslaten als zondebok voor dit soort problemen, zeker in het huidige klimaat.
Dat laatste punt is een garantie. Men zal het proberen. Helemaal omdat het voor het gedachtegoed van het clubje achter Brexit een vereiste is. Daar zit wat ironie in, gedachtegoed komt voor belang, maar ja, dat is eigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 15-10 13:08

Nox

Noxiuz

Bundin schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:54:
[...]

The daily mail heeft er al over geschreven, zie de volgende tweet; https://twitter.com/JohnT.../1348677105672974339?s=19

Maar nu weet ik niet hoe hoog het telegraafgehalte is van die krant, ben daar niet zo thuis in. Op #brexitdisaster is het wel smullen van verhalen van lui die zich in de voet hebben geschoten. Ook het 'what did you vote?' komt nog welnregelmatig voorbij. Kunnen ze de schuld weer bij een ander leggeb... :')

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06:58

Amphiebietje

In de blubber

Deze is ook een mooie:

Shock Brexit charges are hurting us, say small British businesses

Het gaat om kleine extra bedragen die in rekening worden gebracht om de extra bureaucratie en het bijkomend papierwerk te bekostigen, plus bepaalde zaken zoals importbelasting etc.. Men komt er nu pas achter dat als je uit de EU gaat...je er ook echt niet meer in zit :F .

Het geeft me zin om met een groot bord voor de Briste ambassade te gaan staan, met CAKE er op en dan allerlei extra frutsels met de prijs er bij. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ik zag nog een leuke, je moet als vrachtwagen chauffeur indien je naar dover gaat een permit hebben. Heb je die niet dan krijg je 300 GBP boete. Het probleem is nu dat de permit na 2 dagen verloopt. Sommige vrachtwagens staan daar langer vanwage de bureaucratische regels.

Ook komt er een boete van 50 GBP per uur als je te lang staat (langer dan twee uur) op de sites for customs clearance
https://uk.finance.yahoo....rade-uk-eu-120543968.html

Laten we niet te hard lachen over dit alles, De brexit doet ook ons zeer en is eigenlijk voor niemand goed. Beter was als het nooit zover was gekomen.

Al snap ik het leedvermaak af en toe prima, hoe kun je dit alles nu willens en wetens doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Amphiebietje schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:21:
Deze is ook een mooie:

Het gaat om kleine extra bedragen die in rekening worden gebracht om de extra bureaucratie en het bijkomend papierwerk te bekostigen, plus bepaalde zaken zoals importbelasting etc.. Men komt er nu pas achter dat als je uit de EU gaat...je er ook echt niet meer in zit :F .

Het geeft me zin om met een groot bord voor de Briste ambassade te gaan staan, met CAKE er op en dan allerlei extra frutsels met de prijs er bij. :+
Dat export verhaal zit aan de EU kant natuurlijk net zo goed. Als ik iets uit de US haal dan betaal ik ook inklaringskosten en BTW naast de verzendkosten. Dat die meneer van de schermzwaarden dat niet wil doorberekenen is natuurlijk ook een keuze.
Ik kocht altijd regelmatig wat op amazon.co.uk omdat sommige drogisterij artikelen daar wel verkrijgbaar zijn en in de rest van de EU niet maar dat wordt nu ook wel heel duur helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Amphiebietje schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:21:
Deze is ook een mooie:

Jep, orders onder de 100 pond zijn al bij voorbaat zo goed als onmogelijk. Ik vermoed dat orders tot 200 pond dan al amper lucratief zijn en dat zal het gros van de directe orders aan particulieren zijn.

Binnenkort zijn er weer trackdays op de circuits, ik ben ban plan met een douaniershesje te gaan staan aan het eind van de pitlane :p als er al uberhaupt britse rijders zijn die hun auto de grens over krijgen. Zal me niks verbazen dat er controles voor zijn, iemand hier bekend mee?

BoJo zei eerder nog dat het pertinent niet nodig is om extra papierwerk in te vullen. https://twitter.com/Peter.../1350198471500963840?s=19

Ze mogen de douanier de PM laten bellen en dan zegt BoJo wel dat het papierwerk de prullenbak in mag. Denk alleen niet dat de EU douaniers hier aan meewerken :+

[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 17-01-2021 13:07 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:28
Effect voor dat soort bedrijven is dus dat ze gewoon weer een distributeur in de EU zoeken. Goed voor die distributeur, slecht voor eindklanten en het personeel/winstmarge van de producent.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
SkiFan schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:06:
Effect voor dat soort bedrijven is dus dat ze gewoon weer een distributeur in de EU zoeken. Goed voor die distributeur, slecht voor eindklanten en het personeel/winstmarge van de producent.
Of een warehouse in de EU. Nederland is daar best populair voor. Goed voor NL, kut voor de rest van de keten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Bundin schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:07:
[...]

Of een warehouse in de EU. Nederland is daar best populair voor. Goed voor NL, kut voor de rest van de keten.
We staan al redelijk vol met die dozen, doorn in het oog van velen. Die locatie van die dozen moet je dan wel op de juiste plek zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Nox schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:08:
[...]

We staan al redelijk vol met die dozen, doorn in het oog van velen. Die locatie van die dozen moet je dan wel op de juiste plek zetten.
Daar kan ons bedrijf perfect mee helpen. Werk voor een adviesbureau waar een van de specialiteiten locatiekeuze is :)

Wellicht interessant om een stukje van die wereld te zien: https://bciglobal.com/en/...ng-footprint-optimization

[ Voor 42% gewijzigd door SkiFan op 17-01-2021 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Bundin schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:07:
[...]

Bij een omzet van 15 miljoen in de EU, loont het nauwelijks de moeite om hier een eigen DC op te zetten. Dat kun je dan beter outsourcen naar een logistics-provider zoals een UPS, DHL oid. Al je die 15 miljoen over veel specialistische producten moet verdelen, gaan die producten je inderdaad nauwelijks meer geld opleveren. Dan zul je inderdaad een gedeelte van je operatie naar de EU gaan verplaatsen.

[ Voor 20% gewijzigd door SkiFan op 17-01-2021 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ben eigenlijk wel benieuwd wat er nu met de belasting ontwijking via Jersey en Guernsey is gebeurd icm Brexit?

https://www.bbc.com/news/world-europe-jersey-48354081

Die hadden vroeger weer een speciale regeling omdat ze onder de commonwealth vielen :?

PSN

Pagina: 1 ... 24 ... 53 Laatste