Zo te horen is het een deal zoals met Noorwegen: ze doen met bijna alles mee, ze houden zich aan bijna alle regels, maar ze hebben zelf geen inbreng.mrsar schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:17:
ok dus zoals ik het nu snap is er geen reden om in de EU te blijven,minder te betalen en dezelfde regels te hebben...toch....?
Zaken zoals vrij werken, reizen en studeren is er niet meer. Ook regels qua mobile roaming, credit card fees zullen niet meer gelden in de UK.mrsar schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:17:
ok dus zoals ik het nu snap is er geen reden om in de EU te blijven,minder te betalen en dezelfde regels te hebben...toch....?
Geen miljarden van horizon2020
En dat is maar wat ik 123 zo bedenk.
Uiteraard kun je aparte deals afsluiten om alsnog hieraan te haken, maar dat kost allemaal extra moeite, en in sommige gevallen zul je alsnog eraan moeten meebetalen. Maar waarschijnlijk zonder enige inspraak van belang.Basekid schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:20:
[...]
Zaken zoals vrij werken, reizen en studeren is er niet meer. Ook regels qua mobile roaming, credit card fees zullen niet meer gelden in de UK.
Geen miljarden van horizon2020
En dat is maar wat ik 123 zo bedenk.
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
Dat speelt ook mee. Maakt het qua producten en tarieven iets simpeler.Coffeemonster schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:17:
[...]
Klopt, maar de douaneregels hebben wel hun uitwerking op de grenzen tussen N-Ierland en Ierland en tussen N-Ierland en Groot-Brittannië. Dat zal mede de relatie tussen Londen en N-Ierland bepalen, lijkt me.
Maar het idee van Brexit was juist om te gaan afwijken. Zodra men daar mee begint wordt Noord ierland vanzelf gecompliceerder
Nou afwachten of hij deze keer wel goedgekeurd wordt door het Britse parlement.
2000 pagina's gaan over zeven dagen in. Dat is 300 per dag, een aantal mensen zal het druk hebben rond kerst.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als je niet de kosten voor Douane, Verminderde (niet bestaande) inbreng in nieuwe regels, onderzoeksprogramma's, kleinere markt voor handelsovereenkomsten en extra bureaucratie om nieuwe regulateurs op te tuigen dan is het antwoord Ja.mrsar schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:17:
Dat is de afleidingsmaneuvreVirtuozzo schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:34:
This isn’t the fish you should be looking at.
Wat er precies is afgesproken over LPF, subsidies en non regressie is belangrijker.
ah thanks, het was me totaal niet duidelijk wat er nu afgesproken was, maar feitelijk een Noorwegen deal
steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1
De BBC is alvast begonnen met hun soevereiniteit:

Here’s BBC subtitles at that moment. pic.twitter.com/y7nCFpLIRx
— Barış Çelik (@fbariscelik) 24 december 2020
En vergeet niet dat je niet meer meedoet met handelsverdragen due de EU afsluit, maar dat je als individueel landje met minder kritieke massa zelf handelsverdragen moet gaan afsluiten.D-dark schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:28:
[...]
Als je niet de kosten voor Douane, Verminderde (niet bestaande) inbreng in nieuwe regels, onderzoeksprogramma's, kleinere markt voor handelsovereenkomsten en extra bureaucratie om nieuwe regulateurs op te tuigen dan is het antwoord Ja.
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
Áls het een Noorwegen-deal is heeft de EU 'gewonnen'. En ben ik zeer benieuwd hoe BoJo dat nou kan gaan spinnen.
Maar ik moet het eerst nog maar zien.
Maar ik moet het eerst nog maar zien.
Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!
Klinkt als Norway style dealPolster schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:19:
[...]
Je hebt de regels als UK zijnde nu maar te slikken. Ze hebben geen input meer op de (nieuwe) regels.
Noorwegen is nog steeds dikke boeken met papierwerk vanuit de EU.
[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 24-12-2020 16:33 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
je kunt heel mooi live meeluisteren hoe BoJo het probeert te spinnen. Ze hebben alles bereikt wat ze wilden, alleen kunnen ze nu lekker overal zelf over beslissen zegt ie...
https://nos.nl/livestream...der-leyen-en-johnson.html
https://nos.nl/livestream...der-leyen-en-johnson.html
[ Voor 24% gewijzigd door Fr33z op 24-12-2020 16:34 ]
Dat wordt wachten op de executive summary dan maar.franssie schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:24:
2000 pagina's gaan over zeven dagen in. Dat is 300 per dag, een aantal mensen zal het druk hebben rond kerst.
PSN
Zwitserland en Noorwegen zijn in principe gewoon EU-lid zonder stemrecht. Ze betalen dik mee, hebben vrijwel nergens recht op en moeten wel voldoen aan de meeste basisprincipes van de EU. Kwaliteitseisen, vrije doortocht van mensen, etc.YakuzA schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:32:
[...]
Klinkt als Norway style deal
Noorwegen is nog steeds dikke boeken met papierwerk vanuit de EU.
Nou, dit lijkt uit te draaien op formeel niet het "Noorwegen model" waar ze alles moeten overnemen, maar in de praktijk gaat dat wel gebeuren als je ook maar iets wil exporteren naar de EU. Dat is ook alleen maar de grootste handelspartner. En als dank voor deze "enorme politieke overwinning", mag iedereen lekker in de file gaan staan bij de douane en de papierwinkel telkens invullen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Is dit hele Brexit gedoe nou eindelijk klaar? Of gaan de Britten het straks weer verwerpen in het parlement, zoals alle andere eerdere deals?
Ik ben even benieuwd, want het voelt een beetje alsof er nooit echt een einde aan komt.
Ik ben even benieuwd, want het voelt een beetje alsof er nooit echt een einde aan komt.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Zie Barnier. De klok tikt niet meer zo hard. Maar hij blijft tikken. Proces, protocol procedure.DevWouter schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:10:
[...]
Ik vermoed eerder iets met "onder druk wordt alles vloeibaar" en "tijdelijk is altijd permanent". Van wat ik begrijp is het Europees parlement eigenlijk al buitenspel gezet. En vanuit de UK is er niks mooiers dat dadelijk één land niet akkoord gaat want dan kunnen ze verdeeldheid zaaien in de EU.
Op basis van het berichten heb ik het idee dat de partijen alle deelakkoorden weer aan het open breken zijn.
Effectief is dat nog een decennium bezig.
This here, is the game of narratives. Separate from reality.
https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/en/ip_20_2531
[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 24-12-2020 17:28 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
ERG en vrienden tegen, aardig deel van de gematigde conservatieven voor. Labour is uiteraard nog steeds ernstig verdeeld, maar dat zal vooral onthouding of voor worden (en nieuwe ruzie voor Starmer), met relatief weinig tegen.Lethalis schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:44:
Is dit hele Brexit gedoe nou eindelijk klaar? Of gaan de Britten het straks weer verwerpen in het parlement, zoals alle andere eerdere deals?
Deze teneur was al te zien in een aantal pro-Brexit Britse media: vanochtend allemaal positief over de (toen nog) op handen zijnde deal.
[ Voor 5% gewijzigd door Bundin op 24-12-2020 16:52 ]
De Ierse premier lijkt oke te zijn met wat de deal voor N-Ierland betekent. Dat is in ieder geval een positief signaal.
Verder bovensporig veel aandacht voor de visserij. Volgens mij is dat peanuts vergeleken met de administratieve kermis die moet worden opgetuigd. Ik ben nog steeds benieuwd hoe dit straks uit gaat pakken bij de grens.
Sturgeon roept nog steeds dat dit tegen de wil van Schotland in gaat, maar ik denk dat ze voorlopig even deze bittere pil moet slikken.
Verder bovensporig veel aandacht voor de visserij. Volgens mij is dat peanuts vergeleken met de administratieve kermis die moet worden opgetuigd. Ik ben nog steeds benieuwd hoe dit straks uit gaat pakken bij de grens.
Sturgeon roept nog steeds dat dit tegen de wil van Schotland in gaat, maar ik denk dat ze voorlopig even deze bittere pil moet slikken.
[ Voor 16% gewijzigd door Coffeemonster op 24-12-2020 16:52 ]
Charlatan, Boris nu, follow-up vragen worden niet gesteld en wanneer er meerdere vragen worden gesteld wordt alleen de makkelijkste met 'Fish" beantwoord.
Over de services zat ie wel even weer te stotteren
Ben benieuwd of hij nu zelf de job 'done' beschouwd en weer het sprekers-circuit ingaat
Over de services zat ie wel even weer te stotteren
Ben benieuwd of hij nu zelf de job 'done' beschouwd en weer het sprekers-circuit ingaat
[ Voor 9% gewijzigd door DOA op 24-12-2020 16:53 ]
Welcome back in the EU Britain.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Dat is een relatief korte periode. Dus over enkele jaren begint - in elk geval wat de visserij betreft - deze poppenkast opnieuw.Tot het allerlaatste moment is er onderhandeld en zelfs op de dag van het akkoord ontstond nog vertraging. Met name afspraken over de visserij in Britse wateren vormden een struikelblok. Hierover zijn voor 5,5 jaar afspraken gemaakt in het nieuwe akkoord, meldt Von der Leyen.
Is er al iets bekend over BTW tarieven met deze deal?
Momenteel wordt die gewoon overgenomen waardoor bijvoorbeeld producten die in de UK onder de margeregeling vallen dat ook in de EU doen.
Momenteel wordt die gewoon overgenomen waardoor bijvoorbeeld producten die in de UK onder de margeregeling vallen dat ook in de EU doen.
Misschien begrijp ik het verkeerd gezien hun uitspraken over migratie, maar de 4 vrijheden gelden dus niet meer voor het VK? Maar ze behouden toegang tot de Europese markt (waar ze zich wel aan de regels moeten houden dus).
Is dit niet een behoorlijke win voor Boris dan? Of mis ik een element.
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Om toegang tot Europese markt te houden moeten ze zich ook aan best wat Europese regels houden dus behoorlijke win valt wel mee.Jebus4life schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:07:
Misschien begrijp ik het verkeerd gezien hun uitspraken over migratie, maar de 4 vrijheden gelden dus niet meer voor het VK? Maar ze behouden toegang tot de Europese markt (waar ze zich wel aan de regels moeten houden dus).
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
En dan wordt het voor de Britten slikken of stikken. Ben zeer benieuwd hoe hij dit door het parlement gaat krijgen, ook al roept hij dat VK zijn vrijheid terug heeft. Welke vrijheid?XWB schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:06:
[...]
Dat is een relatieve korte periode. Dus over enkele jaren begint - in elk geval wat de visserij betreft - deze poppenkast opnieuw.
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Je vergeet visumplicht voor VK werknemers welke werkzaamheden in de EU moeten uitvoeren.Jebus4life schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:07:
Andere kant werkt het ook op maar veel minder EU werknemers welke nu denken we gaan in het VK werken.
Vooral nu ook Erasmus vervalt waardoor de doorstroming van studeren in het VK naar een baan in de City minder wordt.
Je bedoeld de douane regeling zoals de VK altijd al had omdat ze geen echt onderdeel van Schengen waren?Jebus4life schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:07:
(Altijd al hun eigen paspoort controle voor inkomende reizigers gehouden)
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 24-12-2020 17:14 ]
PSN
Boris verkoopt het alsof alles geklonken is, in realiteit is dit Theresa May all over again.Lethalis schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:44:
Eis van de UK: toegang tot de interne markt zonder restricties
Eis van de UK: UK volledig vrij van EU regels
Boris claimt dat hij dit gedaan heeft maar het is duidelijk dat hij liegt. Deze 2 eisen samen betekenen het einde van de EU interne markt, dan kan de UK concurrentie voeren op die markt zonder zich aan de regels te hoeven houden.
Zelfs als zou Boris die deal gekregen hebben van de Europese onderhandelaars, dan zou zowat iedere EU lidstaat zijn Veto gebruiken dus vergeet het dat Boris de deal heeft gekregen die hij claimt. Bovendien wil de EU absoluut geen schuld dus dat een lidstaat een veto gebruikt tegen de deal zou extreem slecht zijn voor het EU imago, de onderhandelaars langs EU kant zullen goed overlegd hebben met de lidstaten.
Boris is dus vooral bezig over "Fish" als afleidingsmanoeuvre en wilt niet ingaan op de deal zelf want de inhoud gaat een licht aangepaste Theresa May deal zijn. De EU is van in het begin duidelijk geweest wat kan en niet kan.
De vraag is dus wat gaat het UK parlement doen? Gaan zij zwichten onder de extreme druk en een deal accepteren die niet overeenkomt met wat beloofd was en bijna zo goed als dezelfde is van Theresa May? De UK kennende, nee, ze gaan de deal rejecten.
edit
Minister van Schotland is zelfs niet geïnteresseerd in de zogenaamde deal van Boris, hoe het gaat uitdraaien en roept meteen voor onafhankelijkheid
Before the spin starts, it’s worth remembering that Brexit is happening against Scotland’s will. And there is no deal that will ever make up for what Brexit takes away from us. It’s time to chart our own future as an independent, European nation.
edit2:
The European Commission too states that the “EU and UK will form two separate markets, two distinct regulatory and legal spaces. This will create barriers to trade in goods and services.”
&
Turning to a bit more political reaction, Welsh First Minister Mark Drakeford says this is a "difficult deal" for his country.
He said it was "not the deal we were promised" but "provides a platform to which we can return to argue for improvements in the future".
[ Voor 20% gewijzigd door sprankel op 24-12-2020 17:25 ]
Het enige waar Boris het expliciet over heeft zijn de vrijhavens die ze gaan verkopen aan rijke mensen. Verder is het nietszeggende, politieke prietpraat. Dus blijkbaar was dat hun vrijheid waard.
Johnson verkoopt de deal als 'non-tariff, free trade', maar vergeet te noemen dat de UK geen toegang meer heeft tot de single market, en dus dat er genoeg administratieve hordes zullen komen tussen de UK en de EU.Jebus4life schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:07:
De liveblog van de BBC is ook opvallend kritisch hierin. Paar opvallende quotes hieruit:
Prime Minister Boris Johnson hailed his trade deal, saying it would “if anything, allow companies and exporters to do even more business with our European friends”.
It should be said that we have not yet seen the details of the trade deal.
But the EU’s chief Brexit negotiator Michel Barnier told an earlier press conference that the UK had chosen “to renounce the benefits and advantages enjoyed by member states” and that the agreement would not reproduce those benefits.
Geen vrije toegang tot de EU-markt, zou je hieruit kunnen concluderen, alleen geen importheffingen.The prime minister said a deal means no tariff or non-tariff barriers - but is the latter actually true?
The increase in red tape (form filling, checks etc) that comes with leaving the EU single market means, economists say, there will be non-tariff barriers, i.e more hurdles to clear than at present.
The European Commission too states that the “EU and UK will form two separate markets, two distinct regulatory and legal spaces. This will create barriers to trade in goods and services.”
/f/image/ei7CoWdaO9ezsiApPIexdU26.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6zLAuAr2GeAOaHh5nPUkhxMM.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://ec.europa.eu/comm..._benefits_two_columns.pdf
De britten verliezen echt heel veel voordelen die lid van de eu zijn heeft. Komt nog bovenop dat als ze handel willen drijven met de eu ze alsnog aan eu wetten moeten voldoen maar hé wel lekker soeverein hoor.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Als ik dit zo zie, dan gaat dit de Britten echt heel veel financiële pijn bezorgen. Bv geen passporting rights.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Natuurlijk niet. Al eens goed gekeken naar de doelstellingen van de drivers achter Brexit? Je wil niet dat dat vrij zijn invloed kan laten gelden.SkiFan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:32:
Als ik dit zo zie, dan gaat dit de Britten echt heel veel financiële pijn bezorgen. Bv geen passporting rights.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
@gws24 Duidelijk staatje.
Ik had graag de default WTO-regels in een derde kolom ernaast gezien willen hebben om te kijken of er veel verschillen zijn met de linker kolom.
Ok, de normale Britten dan.Virtuozzo schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:33:
[...]
Natuurlijk niet. Al eens goed gekeken naar de doelstellingen van de drivers achter Brexit? Je wil niet dat dat vrij zijn invloed kan laten gelden.
Klopt. De free in free trade deal gaat puur en alleen om geen tarieven maar heel veel mensen denken onterecht dat het ook betekent dat er geen douane formaliteiten zijn maar die zijn er wel want geen lid meer van de eu.Coffeemonster schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:25:
[...]
Johnson verkoopt de deal als 'non-tariff, free trade', maar vergeet te noemen dat de UK geen toegang meer heeft tot de single market, en dus dat er genoeg administratieve hordes zullen komen tussen de UK en de EU.
[...]
Geen vrije toegang tot de EU-markt, zou je hieruit kunnen concluderen, alleen geen importheffingen.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Wat er ook gezegd wordt: de EU wint en de UK mag zeggen dat ze winnaar zijn.
Oh, daar komen ze straks ook wel achter als ze merken dat dit deels ook intern van belang is.gws24 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:35:
[...]
Klopt. De free in free trade deal gaat puur en alleen om geen tarieven maar heel veel mensen denken onterecht dat het ook betekent dat er geen douane formaliteiten zijn maar die zijn er wel want geen lid meer van de eu.

The PM is certainly about to find out what a non tariff barrier is, because they are not just being imposed GB to EU... perhaps the largest simultaneous imposition of them in history,
— Faisal Islam (@faisalislam) 24 december 2020
but also some as a result of WA actually within the UK between GB & NI...
Ik zou eerder zeggen dat beide partijen hebben verloren, maar dan op de manier die voor de EU acceptabel is en voor de UK het beste intern te verkopen.Delerium schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:41:
Wat er ook gezegd wordt: de EU wint en de UK mag zeggen dat ze winnaar zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door Coffeemonster op 24-12-2020 17:43 ]
Hoe meer details naar buiten komen hoe duidelijk word dat Boris voor harde grenzen is gegaan, de achterban kan Boris wel wijsmaken dat geen tarifs en geen grenzen hetzelfde is maar het parlement gaat hij dit niet kunnen wijsmaken.gws24 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:35:
[...]
Klopt. De free in free trade deal gaat puur en alleen om geen tarieven maar heel veel mensen denken onterecht dat het ook betekent dat er geen douane formaliteiten zijn maar die zijn er wel want geen lid meer van de eu.
Als ik de lijn verder trek is Boris zijn deal een harde Brexit maar wel met betere tariffs dan WTO. Daar gaan de harde Brexiteers blij mee zijn maar de rest van het parlement, wacht waar de voting van het parlement af, dat gaat nog vonken geven.
Edit: UK media is al een paar toontjes lager aan het zingen met "Deal is better than nothing" berichten.
[ Voor 6% gewijzigd door sprankel op 24-12-2020 17:53 ]
Ik vind het opvallend dat de BBC nu zo kritisch is over de Brexit in hun liveblog. Nu zelfs twee mensen die ronduit negatief zijn over de Brexit, maar de deal beschrijven als beter dan geen deal. Alsof ze nu weer los kunnen nu de Brexit echt onvermijdelijk is Hoewel, er wordt niet gewezen naar de regering en haar rol hierin, dat dan weer niet.
Edit: *zucht*, 'open grenzen'-narrative is ook al doorgedrongen in Nederlandse media:
Edit: *zucht*, 'open grenzen'-narrative is ook al doorgedrongen in Nederlandse media:
Ook voor boeren en tuinders is de deal die vanmiddag is gesloten erg belangrijk. Volgens branchevereniging LTO zouden de belastingkosten in de vorm van importheffingen van een no-deal-Brexit namelijk al snel oplopen tot 800 miljoen euro.
Volgens de organisatie kan ook de Britse consument "opgelucht" adem blijven halen dankzij de deal. Die houden dankzij de open grenzen "toegang tot gezond en vers voedsel en bloemen, planten en bomen van Nederlandse bodem".

[ Voor 45% gewijzigd door Coffeemonster op 24-12-2020 17:57 ]
Precies, ik ga het in ieder geval niet doenYakuzA schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:34:
[...]
Dat wordt wachten op de executive summary dan maar.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik vind het opvallend dat de UK zo laag gevallen is dat het op kerstavond probeert snel een deal te forceren. Hoe dan ook, wat beloofd was met de Brexit is een fantasieverhaaltje en de Brexiteers gaan dit nooit willen toegeven, ze verscheuren nog liever het land in stukken dan een dergelijk gezichtsverlies te aanvaarden. Maar ik denk dat de niet Brexiteers ook niet staan te springen voor dat gezichtsverlies, iets met een bevolking die heel trots is op zichzelf dat denkt dat ze nog altijd een wereldmacht is waar de wereld naar opkijkt.Coffeemonster schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:54:
Ik vind het opvallend dat de BBC nu zo kritisch is over de Brexit in hun liveblog. Nu zelfs twee mensen die ronduit negatief zijn over de Brexit, maar de deal beschrijven als beter dan geen deal. Alsof ze nu weer los kunnen nu de Brexit echt onvermijdelijk is Hoewel, er wordt niet gewezen naar de regering en haar rol hierin, dat dan weer niet.
[...]
lol, ik ook nietfranssie schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:58:
[...]
Precies, ik ga het in ieder geval niet doen
De europese commissie heeft in hun press corner een aantal pdf's staan bij hun nieuwsbericht (https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/en/ip_20_2531) Interessant is de volgende overview:
/f/image/dJ5TkXdcMT8HVyoqfzLdBSOs.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/4e6rw4Kdl66t1cYxfEqRjWi5.png?f=fotoalbum_large)
bron: https://ec.europa.eu/comm...onship%20-%20Overview.pdf of in brochure vorm https://ec.europa.eu/comm...onship%20-%20Brochure.pdf
gws24 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:13:
[...]
lol, ik ook niet![]()
De europese commissie heeft in hun press corner een aantal pdf's staan bij hun nieuwsbericht (https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/en/ip_20_2531) Interessant is de volgende overview:
[Afbeelding][Afbeelding]
bron: https://ec.europa.eu/comm...onship%20-%20Overview.pdf of in brochure vorm https://ec.europa.eu/comm...onship%20-%20Brochure.pdf
Engeland wordt dus een verkapt smokkellaarsnest waar zaken via een of andere "vrijhandelszone" naar Engeland word gebracht, gelabeld worden en dan naar de EU. Die onafhankelijke arbitrage gaat het nog druk krijgen.Traders can self-certify the origin of goods sold and enjoy 'full cumulation'. (i.e. prosessing activities also counts towards origin, not just materials used), making it easier to comply with requirements and obtain zero-tarrif acces.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ja, dat viel me ook direct op...DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:29:
[...]
[...]
Engeland wordt dus een verkapt smokkellaarsnest waar zaken via een of andere "vrijhandelszone" naar Engeland word gebracht, gelabeld worden en dan naar de EU. Die onafhankelijke arbitrage gaat het nog druk krijgen.
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Wto gaat alleen over goederen. (Wto gaat maar over 1 regel in dat complete staatje)Coffeemonster schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:34:
@gws24 Duidelijk staatje.Ik had graag de default WTO-regels in een derde kolom ernaast gezien willen hebben om te kijken of er veel verschillen zijn met de linker kolom.
De hardste klappen voor de UK liggen op al de andere terreinen.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 24-12-2020 18:43 ]
PSN
Nou inderdaad... Wie dat heeft goedgekeurd aan EU kantDaniëlWW2 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:29:
[...]
[...]
Engeland wordt dus een verkapt smokkellaarsnest waar zaken via een of andere "vrijhandelszone" naar Engeland word gebracht, gelabeld worden en dan naar de EU. Die onafhankelijke arbitrage gaat het nog druk krijgen.

Klinkt een beetje als dat China Export keurmerk verhaal (wat trouwens een broodje aap is). Labeltje erop en klaar.
Maar niettemin moeten de goederen toch wel aan EU standaarden voldoen hoop ik?
Vermoed dat daar in de 2000 pagina’s wel wat restricties voor staan.DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:29:
[...]
[...]
PSN
Dat laatste in ieder geval. Daarom komt er ook weer echte grensbewaking.GekkePrutser schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:04:
[...]
Nou inderdaad... Wie dat heeft goedgekeurd aan EU kant![]()
Klinkt een beetje als dat China Export keurmerk verhaal (wat trouwens een broodje aap is). Labeltje erop en klaar.
Maar niettemin moeten de goederen toch wel aan EU standaarden voldoen hoop ik?
Maar het gaat wel een dingetje worden. Juist omdat die relatie met China echt niet meer gaat verbeteren. Er is de afgelopen jaren te veel gebeurd om dat nog langer te negeren. Niet alleen het virus of de subtiele chantage als het ging om medische verbruiksmiddelen, maar ook een waslijst aan kwesties van basale humaniteit tot dumping van goederen zoals staal op de Europese markt omdat ze daar een gigantische overproductie kennen.
Maarja zelfs met grensbewaking, hoe controleer je zoiets. Als alles 'self-certified' is dan is het papierwerk allemaal in orde. Dus daar kan je niet van uitgaan.DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:14:
[...]
Dat laatste in ieder geval. Daarom komt er ook weer echte grensbewaking.
Maar het gaat wel een dingetje worden. Juist omdat die relatie met China echt niet meer gaat verbeteren. Er is de afgelopen jaren te veel gebeurd om dat nog langer te negeren. Niet alleen het virus of de subtiele chantage als het ging om medische verbruiksmiddelen, maar ook een waslijst aan kwesties van basale humaniteit tot dumping van goederen zoals staal op de Europese markt omdat ze daar een gigantische overproductie kennen.
Dan blijft het dus hangen op gedetailleerde steekproeven met hier en daar een partijtje die in beslag genomen worden, en dus een hele hoop shit die gewoon keihard binnen komt. Ik blijf het raar vinden dat op dit punt is meegegaan maar ik neem aan dat dit een van de kernpunten waren van de krachten achter Brexit.
[ Voor 5% gewijzigd door GekkePrutser op 24-12-2020 19:22 ]
Ik heb een ruime ervaring met certificering, en er is geen enkele ambtenaar die zo'n ding koopt en test. Het is puur papierwerk. En de mensen die het moeten beoordelen hebben geen kennis van zaken, ze kijken dus naar de letter van de wet. Het zijn verkapte advocaten.
Ja, er zijn testinstituten, maar sinds die allemaal geprivatiseerd zijn willen ze er gewoon geld aan verdienen. Ze gaan een traject met je aan om het goedgekeurd te krijgen. Voor de juiste prijs kan alles.
Ja, er zijn testinstituten, maar sinds die allemaal geprivatiseerd zijn willen ze er gewoon geld aan verdienen. Ze gaan een traject met je aan om het goedgekeurd te krijgen. Voor de juiste prijs kan alles.
Denk dat het handiger is om te weten te komen wat er echt staat ipv op basis van een samenvatting van 1 zin complete conclusies te trekken.GekkePrutser schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:20:
[...]
Maarja zelfs met grensbewaking, hoe controleer je zoiets. Als alles 'self-certified' is dan is het papierwerk allemaal in orde. Dus daar kan je niet van uitgaan.
Dan blijft het dus hangen op gedetailleerde steekproeven met hier en daar een partijtje die in beslag genomen worden, en dus een hele hoop shit die gewoon keihard binnen komt. Ik blijf het raar vinden dat op dit punt is meegegaan maar ik neem aan dat dit een van de kernpunten waren van de krachten achter Brexit.
Zou me niet verbazen als alleen bepaalde licensed bedrijven self-certificatie kunnen doen, en dus slimme neefje sjonnie op de hoek met zijn dropshipping uit China dit niet kan doen.
Volgens Nigel blijft de UK te dicht bij de EU iig, maar wel semi-blij
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 24-12-2020 20:38 ]
PSN
En ambtenaren kan je omkopen...SymbolicFrank schreef op donderdag 24 december 2020 @ 19:38:
Ik heb een ruime ervaring met certificering, en er is geen enkele ambtenaar die zo'n ding koopt en test. Het is puur papierwerk. En de mensen die het moeten beoordelen hebben geen kennis van zaken, ze kijken dus naar de letter van de wet. Het zijn verkapte advocaten.
Ik ben het ermee eens dat het erg de vraag wordt hoe dat dan precies in de praktijk gebracht moet gaan worden, met de twijfels in hoeverre ze zich echt aan de regels houden. Maar opmerkingen dat met de juiste prijs alles kan zijn wel heel makkelijk tbh.
Het is andersom: een testinstituut gaat niet meteen zeggen dat jouw product aan alle eisen voldoet. Want dan kunnen ze er verder geen geld aan verdienen.Sissors schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:54:
[...]
En ambtenaren kan je omkopen...
Ik ben het ermee eens dat het erg de vraag wordt hoe dat dan precies in de praktijk gebracht moet gaan worden, met de twijfels in hoeverre ze zich echt aan de regels houden. Maar opmerkingen dat met de juiste prijs alles kan zijn wel heel makkelijk tbh.
The Guardian geeft een kijkje achter de schermen van de onderhandelingen. Als je de posts van @Virtuozzo erlangs houdt, geeft het aardig weer hoe het 'spel' gespeeld werd.
Ben benieuwd of er binnenkort iets dergelijks verschijnt van een niet-VK krant.
https://www.theguardian.c...tory-of-how-deal-was-done
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Wat mis ik dat dit erg lijkt om een betere deal dan de Noorwegen en Zwitserland opties? Geen bijdrage, geen freedom of movement? Weliswaar aan EU regels moeten voldoen voor goederen.
[ Voor 20% gewijzigd door ijdod op 25-12-2020 23:05 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Oh, dat was de beschaafde variant. Classic utilitarian realpolitik, complete with subversive games and measures. Het zal lang duren voordat er uit de school geklapt zal worden in detail.Killjoy schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:36:
The Guardian geeft een kijkje achter de schermen van de onderhandelingen. Als je de posts van @Virtuozzo erlangs houdt, geeft het aardig weer hoe het 'spel' gespeeld werd.
Het enige wat deze deal inhoudt zover ik het begrijp is dat de Britten geen import-exportheffingen hebben, ze mogen handelen maar dan wél met behoud van de regeltjes uit Brussel zodat producten aan allerlei eisen voldoen. En je mag zonder visa op vakantieijdod schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:03:
Wat mis ik dat dit erg lijkt om een betere deal dan de Noorwegen en Zwitserland opties? Geen bijdrage, geen freedom of movement? Weliswaar aan EU regels moeten voldoen voor goederen.
[ Voor 20% gewijzigd door Nox op 25-12-2020 23:21 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ah, maar in de Noorwegen en Zwitserland optie zijn services inbegrepen.ijdod schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:03:
En de veel goedkopere Douane faciliteiten
In deze variant niet. En het zou dwaas zijn om zoveel kapitaal in de toekomst aan een buitenlandse entiteit te besteden terwijl dat beter in de EU besteed kan worden.
Taking back control of our Money
[ Voor 3% gewijzigd door D-dark op 25-12-2020 23:22 ]
UK ingezetenen moeten straks gewoon ETIAS formuliertjes gaan invullen en mogen maar 90 dagen per 180 in de EU zijn.Nox schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:20:
[...]
Het enige wat deze deal inhoudt zover ik het begrijp is dat de Britten geen import-exportheffingen hebben, ze mogen handelen maar dan wél met behoud van de regeltjes uit Brussel zodat producten aan allerlei eisen voldoen. En je mag zonder visa op vakantieEr blijven wat europese programma's actief maar niet allemaal en wij mogen nog een beetje vissen in de eu-wateren. Ik denk dat het vooral wachten is tot de deal rejected is omdat men te weinig tijd heeft of dat het met ogen dicht getekend wordt en daarna pas e.e.a. echt duidelijk wordt.
PSN
En aangezien da soort dingen vaak op basis van wederkerigheid gaan (en de Schnengen/EU informatiesystemen nu ook niet meer standaard gedeeld gaan worden wat ik her en der lees) zullen wij EU ingezetenen dat ook moeten gaan doen als we naar de UKs gaan reizen.YakuzA schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:49:
[...]
UK ingezetenen moeten straks gewoon ETIAS formuliertjes gaan invullen en mogen maar 90 dagen per 180 in de EU zijn.
Grootste impact voor reizen als toerist is dat je niet eer in de fastlane mag met de autoscan van je paspoort (werkte toch al niet met je ID kaart).
edit: ben wel benieuwd wat maandag de EUR/GBP gaat doen.
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 26-12-2020 00:20 ]
Dat is alleen als ze het zo lang kunnen "containen" natuurlijk. Voor het grote publiek is het spinnen al in gang gezet. Je hoort echter ook al langzaam tegengeluiden dat er niet zo heel veel bereikt is door de Britten, in ieder geval ten opzichte van wat er was verkocht (hetgeen nooit haalbaar is geweest natuurlijk)Virtuozzo schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:19:
[...]
Oh, dat was de beschaafde variant. Classic utilitarian realpolitik, complete with subversive games and measures. Het zal lang duren voordat er uit de school geklapt zal worden in detail.
Hoe kan het dan dat van alles wat in Den Haag wordt besproken of het nu de miljoenen nota of een overleg in het Katshuis is het binnen de kortste keren op straat ligt.Virtuozzo schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:19:
[...]
Oh, dat was de beschaafde variant. Classic utilitarian realpolitik, complete with subversive games and measures. Het zal lang duren voordat er uit de school geklapt zal worden in detail.
En jij hier heel stellig durft te stellen dat het in dit geval heel lang binnenskamers zal blijven.....
Dit is geen Den Haag i know, maar toch ben ik benieuwd. Zelf lijk je ook wel over wat meer inside info te beschikken.
Wat is jouw motivatie om te delen wat je deelt (in voor velen onbegrijpelijke bewoordingen af en toe) maar zonder uit de school te klappen?
[ Voor 18% gewijzigd door mb1 op 26-12-2020 09:33 ]
@mb1 , Omdat we hier in Nederland een cultuur hebben van proefballonnetjes oplaten hebben en nudging naar anglosaksich model.
De details komen echt nog wel. het is alleen kerst en het zijn 2000 pagina's. Het zou mij niet verbazen als de timing van de deal op verzoek van het VK is, speciaal om deze reden. De populaire kranten staan al vol met dat het een overwinning is oor het VK en die perceptie is dus nu al "gemaakt". De details doen er voor een groot deel van de bevolking niet toe in het VK
Ik betwijfel of het hier heel erg anders zou zijn. Misschien omdat we meer politieke partijen hebben en, mogelijk, nog net iets meer kritische lezers met nog een klein restje redelijk goede media.
De details komen echt nog wel. het is alleen kerst en het zijn 2000 pagina's. Het zou mij niet verbazen als de timing van de deal op verzoek van het VK is, speciaal om deze reden. De populaire kranten staan al vol met dat het een overwinning is oor het VK en die perceptie is dus nu al "gemaakt". De details doen er voor een groot deel van de bevolking niet toe in het VK
Ik betwijfel of het hier heel erg anders zou zijn. Misschien omdat we meer politieke partijen hebben en, mogelijk, nog net iets meer kritische lezers met nog een klein restje redelijk goede media.
Als men binnenlands kan verkopen dat de briljante mr Frost er het maximale uitgehaald heeft wie zijn wij dan om ze niet die illusie te gunnen? Dat is een slag waar ik geen moeite in wil steken. Kan rustig 1 a 2 jaar wachten op de details.Indoubt schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:21:
[...]
Dat is alleen als ze het zo lang kunnen "containen" natuurlijk. Voor het grote publiek is het spinnen al in gang gezet. Je hoort echter ook al langzaam tegengeluiden dat er niet zo heel veel bereikt is door de Britten, in ieder geval ten opzichte van wat er was verkocht (hetgeen nooit haalbaar is geweest natuurlijk)
De lol moet nog beginnen. Handelsoverleg met de VS. Voor de EU is de overeenkomst over wat men mag exporteren al binnen. Wat men afspreekt om intern te exporteren is dan hun probleem. Maakt alleen de logistiek om te exporteren naar de EU veel lastiger.
Ik heb ook heel sterk de indruk, dat de Britten iedere keer met nieuwe mensen en eisen kwamen, waardoor er niemand het overzicht had. Voor hun waren het allemaal kleine gevechtjes, waarbij het uiterlijk vertoon belangrijker was dan de inhoud. Terwijl de EU zijde de hele tijd heel goed wist wat ze wilden bereiken. En zo te horen eigenlijk nooit ergens op terug is gekomen. De ene is continu opgerukt, de ander heeft de hele tijd een strategische terugtocht gedaan.
Ik kan het document eigenlijk nog nergens vinden? Mogen we niet meelezen zolang het nog niet goedgekeurd is?
De eu is heel transparant hoor. Alle draft verdragen met de uk staan hier:alienfruit schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 18:34:
Ik kan het document eigenlijk nog nergens vinden? Mogen we niet meelezen zolang het nog niet goedgekeurd is?
https://ec.europa.eu/info...ership/draft-agreement_en
En alle 1246 pagina’s van “de deal” staan hier:
https://ec.europa.eu/info...-cooperation-agreement_en
[ Voor 20% gewijzigd door Illusion op 26-12-2020 18:42 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
De Britse vissers vinden dat ze zijn opgelicht omdat ze maar 25% terug krijgen. Nu wachten tot ze er achter komen dat ze de vis moeten invriezen en er een invoervergunning voor aan moeten vragen voordat ze het kunnen verkopen aan de EU. Want volgens mij kunnen ze het niet meer rechtstreeks op de vismarkten van het vasteland verkopen. De vis is dus al snel een dag oud voordat hij aankomt. En volgens WTO moet hij ingevroren zijn, als ik het me goed herinner.
Zo wordt dat ook in Zwitserland ervaren. Daar wordt de Bundesrat aangespoord om de concept overeenkomst, die al sinds eind 2018 op tafel ligt, beter uit te onderhandelen: https://www.20min.ch/stor...chverhandeln-614069791394ijdod schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:03:
Nou ja, dit is de mening van 1 diplomaat. Iets meer nuance mag.MaZo schreef op zondag 27 december 2020 @ 07:38:
[...]
Zo wordt dat ook in Zwitserland ervaren. Daar wordt de Bundesrat aangespoord om de concept overeenkomst, die al sinds eind 2018 op tafel ligt, beter uit te onderhandelen: https://www.20min.ch/stor...chverhandeln-614069791394
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik heb slechts een voorbeeld gegeven van de algehele tendens in de Zwitserse pers.Cyberpope schreef op zondag 27 december 2020 @ 07:59:
[...]
Nou ja, dit is de mening van 1 diplomaat. Iets meer nuance mag.
De Britse vissers krijgen uiteindelijk niks terug als de UK hun eigen quota regels niet gaat aanpassen uiteraard:SymbolicFrank schreef op zondag 27 december 2020 @ 06:11:
De Britse vissers vinden dat ze zijn opgelicht omdat ze maar 25% terug krijgen. Nu wachten tot ze er achter komen dat ze de vis moeten invriezen en er een invoervergunning voor aan moeten vragen voordat ze het kunnen verkopen aan de EU. Want volgens mij kunnen ze het niet meer rechtstreeks op de vismarkten van het vasteland verkopen. De vis is dus al snel een dag oud voordat hij aankomt. En volgens WTO moet hij ingevroren zijn, als ik het me goed herinner.
https://www.bbc.com/news/52420116
Zoals je ziet hebben Engeland en Wales hun quota outsourced terwijl NI en Schotland het altijd zelf hebben gehouden ipv te verkopen.

Weet nog niet exact hoe die 25% van quota die minder gedaan wordt hierop in gaat haken uit de ‘deal’, maar in principe heeft de UK zelf de quota uit hun eigen wateren verkocht aan buitenlandse vissers/maatschappijen.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 27-12-2020 10:08 ]
PSN
Vergis je niet, om mee te doen aan bepaalde programma’s gaat het VK nog steeds bijdragen aan Brussel doen (bijv. Het Horizon Europe project). Helemaal gratis is het dus zeker niet.ijdod schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 23:03:
Zie ook: https://www.theguardian.c...-whats-in-the-brexit-deal
Computer says no
@Meekoh Ik denk dat ik simpelweg nog niet helder heb waar deze deal zich bevindt op de het bekende plaatje met de 'opties'.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Professor Cardwell van Strathclyde university heeft een eerste verkenning gedaan naar het Turing scheme als UK vervanger van Erasmus. Als je alle retoriek voorbij bent, lijkt Turing scheme op zijn best een gecastreerde* versie van Erasmus. Verder is het de vraag wanneer het meer zal zijn dan een soundbyte van Boris Johnson.
De vraag is of opleidingsinstellingen er echt tijd, geld en moeite in willen steken. Verder is de kans aanzienlijk dat uiteindelijk alleen studenten die zelf al beschikken over financiële middelen, de voorkeur zullen krijgen. Maar mag geen verrassing zijn een een klassenmaatschappij als het VK.
* Pun intended.
https://twitter.com/Cardwell_PJ/status/1342917640797483008
De vraag is of opleidingsinstellingen er echt tijd, geld en moeite in willen steken. Verder is de kans aanzienlijk dat uiteindelijk alleen studenten die zelf al beschikken over financiële middelen, de voorkeur zullen krijgen. Maar mag geen verrassing zijn een een klassenmaatschappij als het VK.
* Pun intended.
https://twitter.com/Cardwell_PJ/status/1342917640797483008
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Voor wie nog een keer een hapklare samenvatting van Brexit wil, het volgende:
George Monbiot on Brexit: Capitalism's Civil War
We hebben een "Enemy at the gate" situatie. Ik heb de indruk dat de meeste landen van de EU dat redelijk in de gaten hebben ondanks dat ze er misschien nog niet mee om weten te gaan.
Zie de waarschuwing vandaag van Leo Varadkar met betrekking tot het weren van goederen uit de UK indien ze zich niet aan de regels houden.
https://www.irishmirror.i...ns-british-goods-23226560
Notebene in the Mirror
Nederland lijkt een beetje achter te blijven op dat vlak. Misschien omdat ze niet maar voor het hek staan maar al binnen zijn.
Zie de waarschuwing vandaag van Leo Varadkar met betrekking tot het weren van goederen uit de UK indien ze zich niet aan de regels houden.
https://www.irishmirror.i...ns-british-goods-23226560
Notebene in the Mirror
Nederland lijkt een beetje achter te blijven op dat vlak. Misschien omdat ze niet maar voor het hek staan maar al binnen zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Indoubt op 27-12-2020 23:22 ]
Nederland is "the enemy at the gate". Het VK is verloren. Al eens goed gekeken naar de veranderingen in verhoudingen staat / burger, de verschuivingen binnen het medialandschap, de conflicten tussen de kleine koninkrijkjes en ambtenaren - et cetera? In een tijd waarin Covid de spanningsvelden blootlegt zet Nederland een versnelling in voor neo-klassieke ordening.
Het VK, dat is inderdaad monitoren. Voor goederen, voor informatienetwerken van denk tanks. Maar goed, Brexit is klaar én het is nog meer dan een decennium defensief werk.
Het VK, dat is inderdaad monitoren. Voor goederen, voor informatienetwerken van denk tanks. Maar goed, Brexit is klaar én het is nog meer dan een decennium defensief werk.
Hoe dan ook - ik zie wel weer een goede tijd aanbreken voor 'lokaal' en de stickertjes met land van afkomt/vangst/slacht etc van de achterkant van de verpakking naar de voorkant verhuizen. Zowel in de EU als het VK.
denktank denktank.. die journalist in joun filmpje had het er ook al over, wat is nu, in deze context een denktank? Is het een sinistere groep mensen die, gesponsord door rijke partijen even gaat bekopstoven hoe de media / de bevolking bespeeld moet worden om een bepaald doel te bereiken?Virtuozzo schreef op maandag 28 december 2020 @ 00:38:
at your service
Simplistisch weergave van werkelijkheid… Check.Virtuozzo schreef op zondag 27 december 2020 @ 22:35:
Voor wie nog een keer een hapklare samenvatting van Brexit wil, het volgende:
[YouTube: George Monbiot on Brexit: Capitalism's Civil War]
Geen specifieke zaken… Check.
Noemt alleen problemen… Check.
Onduidelijk alternatief… Check.
Valt andere bronnen aan… Check.
Pakkende titel met oorlogsretoriek… Check.
Zijn vakgebied is… zoöloog?
Sorry, maar ik vind het moeilijk om dat filmpje als enige inhoudelijk onderbouwing te waarderen. Sterker ik dacht eerst dat het om een trol ging voordat ik zag wie het filmpje had geplaatst.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ja dit filmpje is ook echt het enige dat @Virtuozzo hier over gepost heeft in dit topic.DevWouter schreef op maandag 28 december 2020 @ 07:44:
[...]
Simplistisch weergave van werkelijkheid… Check.
Geen specifieke zaken… Check.
Noemt alleen problemen… Check.
Onduidelijk alternatief… Check.
Valt andere bronnen aan… Check.
Pakkende titel met oorlogsretoriek… Check.
Zijn vakgebied is… zoöloog?
Sorry, maar ik vind het moeilijk om dat filmpje als enige inhoudelijk onderbouwing te waarderen. Sterker ik dacht eerst dat het om een trol ging voordat ik zag wie het filmpje had geplaatst.
Het is volgens mij louter illustratief bedoeld,
Sommige mensen in de Britse regering hebben toch echt een plaat voor hun kop:
https://www.theguardian.c...s-will-exceed-brexit-deal
Overigens bevat dat artikel ook deze parel:
Incoming disappointment in 3, 2, 1...Rishi Sunak has offered financial services firms the prospect of closer access to EU markets than outlined in the Brexit trade deal, after Boris Johnson conceded that this aspect of the agreement fell short of UK hopes.
En dat zou verschrikkelijk zijn, die hogere kwaliteit...However, the impact on many service-based businesses will be immediate. Sally Jones, who leads on Brexit issues for EY, said that as of 1 January, UK accountancy and auditing qualifications would no longer be recognised in the EU.
“We won’t be able to send audit partners who hold UK audit qualifications to sign audit reports overseas any more, which means the quality of audits will be that little bit lower, if the best person who could have given that audit opinion is a Brit,” she told the BBC.
“If I want to practise in Italy or Germany or Spain, I’d have to re-qualify, which would involve sitting horrendous exams and, worse, three or more years of professional experience.”
Het is natuurlijk verschikkelijk om ervaring te moeten hebben om gekwalificeerd te zijn.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Dat zou kunnen natuurlijk maar er lijken er toch wat te zijn. Vooral als je wat beter zoekt want als je dat niet doet zijn ze ook niet direct zichtbaar. Dat is overigens ook hoe ze graag opereren dus als je je niet hierop hebt gericht is het logisch dat je er niet mee bekend ben.The_Butler schreef op maandag 28 december 2020 @ 01:11:
[...]
denktank denktank.. die journalist in joun filmpje had het er ook al over, wat is nu, in deze context een denktank? Is het een sinistere groep mensen die, gesponsord door rijke partijen even gaat bekopstoven hoe de media / de bevolking bespeeld moet worden om een bepaald doel te bereiken?
Nu ben ik er ook niet zo mee bekend, er zijn anderen die je waarschijnlijk veel beter op weg kunnen helpen. Een aantal van die denktanks zijn overgewaaid uit het VK en de VS en zijn libertarisch van aard of sterk neo liberaal. Sommige zelfs redelijk extreem.
Nederland lijkt een bruggehoofd te worden in Europa voor voet aan de grond krijgen van deze aard van denktanks. vaak gesteund door zeer rijke Amerikanen die meer macht willen uitoefenen. Denk aan Mercier, Koch en Bannon.
Als je daar op zoekt vindt je vast wel wat. Er zijn medetweakers die daar flink meer van weten dan ik.
Amphiebietje schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:12:
Sommige mensen in de Britse regering hebben toch echt een plaat voor hun kop:
[...]
Incoming disappointment in 3, 2, 1...
[...]
En dat zou verschrikkelijk zijn, die hogere kwaliteit...
Dat de EU van een thrid country en dan met name het VK niet zomaar alle kwalificaties wil accepteren verbaast me niet. Het is lang geleden maar in Engeland hebben ze destijds bijna elke polytechnic school verheven naar universiteit om deze gelijk te trekken. Dat was voor een heleboel niet zo (de goede uitgezonderd). Als gevolg daarvan zag je dat in Nederland veel instellingen op HBO niveau in een keer Masters gingen aanbieden in samenwerking met een Engelse Polytechnik. Die hadden vaak niet het niveau maar wel de titel.
@qadn Ja, nu moeten ze de beginnersfouten in eigen land maken in plaats van onschadelijk ergens ver weg 
Hoewel het me ergens doet denken aan vacatures voor junior developers met vijf jaar ervaring.
@Amphiebietje
Dit is toch ook heerlijk Brits, the continent is cut off:
Hoewel het me ergens doet denken aan vacatures voor junior developers met vijf jaar ervaring.
@Amphiebietje
Dit is toch ook heerlijk Brits, the continent is cut off:
Het idee dat het VK de pool van 300 miljoen EU talenten moet missen is niet het noemen waard. Andersom daarentegen, arme EU.which means the quality of audits will be that little bit lower, if the best person who could have given that audit opinion is a Brit,” she told the BBC.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
In het begin van de Brexit schreef EY nog wel eens kritische rapporten. Nadat ze vele tientallen miljoenen aan extra opdrachten hebben gekregen kwam dat nauwelijks nog voor.
Of er een verband is weet ik niet maar ik heb er in dit topic eerder over geschreven en mijn verbazing uitgesproken over dat feit.
Of er een verband is weet ik niet maar ik heb er in dit topic eerder over geschreven en mijn verbazing uitgesproken over dat feit.
En dat is iets waar we niet op toe kunnen geven.Amphiebietje schreef op maandag 28 december 2020 @ 08:12:
[...]
En dat zou verschrikkelijk zijn, die hogere kwaliteit...
Ga je daarin mee dan valt de grondslag weg onder het vrij werken van EU burgers in elke lidstaat.
Maar dat is eigenlijk ook mijn punt (mijn opmerking was ironisch).D-dark schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:23:
[...]
En dat is iets waar we niet op toe kunnen geven.
Ga je daarin mee dan valt de grondslag weg onder het vrij werken van EU burgers in elke lidstaat.
De manier waarop deze dame haar punt verwoordt is toch gewoon een enorm zwaktebod, gelijktijdig doen alsof de Britse versie een voorbeeld moet zijn voor iedereen (en dan vooral de EU) en toegeven dat de kwaliteit in het VK minder is omdat EU-landen striktere regels hebben (en die striktere regels zijn ongewenst, niet het gebrek aan kwaliteit). Dat is een grap die je in een Britse comedy-serie verwacht, niet de realiteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Amphiebietje op 28-12-2020 11:01 ]
Ga volledig met je mee.Amphiebietje schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:59:
[...]
Maar dat is eigenlijk ook mijn punt (mijn opmerking was ironisch).
De manier waarop deze dame haar punt verwoordt is toch gewoon een enorm zwaktebod, gelijktijdig doen alsof de Britse versie een voorbeeld moet zijn voor iedereen (en dan vooral de EU) en toegeven dat de kwaliteit in het VK minder is omdat EU-landen striktere regels hebben (en die striktere regels zijn ongewenst, niet het gebrek aan kwaliteit). Dat is een grap die je in een Britse comedy-serie verwacht, niet de realiteit.
Al moet ik zeggen dat comedy tegenwoordig soms realistischer is dan de echte wereld.
Da's de zelfde ironie als Gove die beweert dat de meerderheid van de Britse bedrijven klaar is voor het einde an de overgangsperiode. In Nederland zet je zo iemand in een gesticht. Zal wel weer teveel coke hebben gesnoven. De deal is net 2 dagen klaar en de bedrijven zouden al volledig klaar moeten zijn voor die harde grens die er komt.
Ik weet niet wat ie gesnoven heeft, maar dat het tot een ernstig té positief wereldbeeld leidt, lijkt me duidelijk.
Ik weet niet wat ie gesnoven heeft, maar dat het tot een ernstig té positief wereldbeeld leidt, lijkt me duidelijk.
Het lijkt me duidelijk dat dat niet kan inderdaad.SkiFan schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:39:
Da's de zelfde ironie als Gove die beweert dat de meerderheid van de Britse bedrijven klaar is voor het einde an de overgangsperiode. In Nederland zet je zo iemand in een gesticht. Zal wel weer teveel coke hebben gesnoven. De deal is net 2 dagen klaar en de bedrijven zouden al volledig klaar moeten zijn voor die harde grens die er komt.
Aan de andere kant: no deal of trade deal maakt niet uit voor het feit dat er controle en douane aan de grenzen is en er export/douane formulieren moeten worden gemaakt. Dat is in beide gevallen zo. Op dat deel hadden de Britten zich kunnen voorbereiden (al 4 jaar) maar hebben ze niet heel erg goed gedaan.
De waarheid maakt in dit soort uitspraken niet meer uit. Het strijdtoneel is al eerder bepaald en gaat niet om waarheidsvinding en daaropvolgend verstandige beleidskeuzes maar om het neerzetten van een binair strijdveld; wij tegen zij, het VK vs de EU.SkiFan schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:39:
Dan is het vervolgens vrij eenvoudig om via beeldspraak en marketingpraat mensen te overtuigen van je gelijk zolang je maar refereert aan dat binaire strijdveld. De eerder gekozen "zijde" moet gelijk hebben, want men heeft zich al gecommitteerd aan de ene partij. Alles wat de andere partij ogenschijnlijk schaadt is goed.
De formele toestemming van de EU landen voor het Brexit akkoord is gegeven:
Hij zal nu alleen nog langs het EU parlement gaan in Januari/Februari denk ik voor definitieve/formele goedkeuring.
https://www.nu.nl/economi...ige-brexit-deal-goed.htmlAmbassadeurs van de lidstaten van de Europese Unie hebben maandag goedkeuring gegeven aan de voorlopige versie van de Brexit-deal. Het gaat om een tijdelijke goedkeuring tot 28 februari, zo meldt de woordvoerder van het Duitse EU-voorzitterschap op Twitter. Het akkoord gaat op 1 januari 2021 in.
...
De Europese Commissie heeft een voorlopige regeling tot 28 februari voorgesteld om het Europees Parlement de tijd te geven om de donderdag gesloten Brexit-deal goed door te nemen.
Hij zal nu alleen nog langs het EU parlement gaan in Januari/Februari denk ik voor definitieve/formele goedkeuring.
[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 28-12-2020 14:02 ]
PSN
Elke organisatie van adviseurs, wetenschappers of commentatoren die zich in een bepaald onderwerp verdiepen en daarover publiceren waarbij direct of indirect een commercieel belang aanwezig is.The_Butler schreef op maandag 28 december 2020 @ 01:11:
[...]
denktank denktank.. die journalist in joun filmpje had het er ook al over, wat is nu, in deze context een denktank? Is het een sinistere groep mensen die, gesponsord door rijke partijen even gaat bekopstoven hoe de media / de bevolking bespeeld moet worden om een bepaald doel te bereiken?
Het concept van denktank is niet sinister, maar het is in implementatie de afgelopen decennia flink veranderd. Even praktisch, een WRR is een denktank. Maar een Teldersstichting ook. De eerste is echter een onderzoeksinstelling vanuit zowel functie, mandaat als beperkingen (methodologie, positie, verbinding et alii). Die tweede is wat tegenwoordig een denktank is, we staan daar zelden bij stil.
Het is een instrument om beleid richting te geven, dan wel beleid te scheppen.
In de context van Brexit is er een saillant netwerk van denktanks die op verschillende punten en voor verschillende invalshoeken bij de kwestie een enorme en sturende rol gespeeld hebben. In vrijwel elk geval ten gunste van het scheppen van condities ten bate van Brexit als toepassing, veelal ook met focus op het in positie brengen van personen die daarbij faciliteren én op het masseren van adviezen & onderzoeken voor gewenste conclusies bij aanwezige doelstellingen.
Sinister? Ja en nee. Ondoorzichtelijk is het zeker. Moreel perspectief heeft ook wel wat te zeggen. Perspectief op collectieve belangen (van staat, overheid, bevolking) ook.
Zijn denktanks per definitie slecht? Nee. Zelfs niet daar waar commercieel belang aanwezig is. De crux is agenda bij doelstelling.
In algemene zin kunnen we stellen dat Brexit een social engineering toepassing is geweest, een met enorm resultaat. En dat resultaat is bij elke stap zorgvuldig voorbereid en begeleid geworden door een serie denktanks die vanuit agenda en doelstellingen (en vaak ook methodes, zie CA et alii) bijzonder subversief zijn. Het gros daarvan is niet eens van Britse bodem.