• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:36
Werkt bij jullie de lendensteun vierpunt druktoets in alle vier de richtingen? Bij mij doet naar achteren niets, geen servo motor geluid. Bij naar voren, omhoog en omlaag doen de servos iets. Weet niet of het zo hoort.

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-02 09:44
this schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:56:
[...]

Die 2000 liter moet je wel met een serieuze korrel zout nemen. Voor zover ik weet rekent Tesla tot aan het dak, terwijl andere merken rekenen tot aan de bovenkant van de rugleuning.
Bij een stationwagen en een bestelwagen reken je toch ook tot aan het dak? :)

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-02 08:45
gertk schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:45:
[...]

Bij een stationwagen en een bestelwagen reken je toch ook tot aan het dak? :)
Voor zover ik kan terugvinden niet. En als je wat logisch nadenkt besef je ook wel dat het zo is, want hoe kan de Y nu opeens zo veel meer ruimte hebben dan alle concurrentie terwijl het dak zo veel lager hangt.
Bestelwagen vergelijk ik niet mee, dat is een totaal andere klasse.

In onderstaande afbeelding zie je ook dat ze niet alle pakketjes tot aan het dak gestapeld hebben, maar net tot aan de hoogte van de rugleuning.
https://www.google.com/ur...AAAdAAAAABAH&opi=89978449

[ Voor 4% gewijzigd door this op 25-01-2026 16:51 ]

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-02 08:45
ReconE schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:36:
Werkt bij jullie de lendensteun vierpunt druktoets in alle vier de richtingen? Bij mij doet naar achteren niets, geen servo motor geluid. Bij naar voren, omhoog en omlaag doen de servos iets. Weet niet of het zo hoort.
Dus als je naar voren hebt gedrukt, is dit permanent? Je kan die nooit terug naar achteren doen?

• ReconE
this schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:53:
[...]

Dus als je naar voren hebt gedrukt, is dit permanent? Je kan die nooit terug naar achteren doen?
Klopt, gebeurt niks als ik naar achter druk. Ik ben benieuwd of het bij anderen wel werkt.
Ik denk: tijd voor een service request, zojuist gemeld.

[ Voor 9% gewijzigd door ReconE op 25-01-2026 17:25 ]

• gertk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-02 09:44
this schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:50:
[...]
In onderstaande afbeelding zie je ook dat ze niet alle pakketjes tot aan het dak gestapeld hebben, maar net tot aan de hoogte van de rugleuning.
https://www.google.com/ur...AAAdAAAAABAH&opi=89978449
En in deze afbeelding is het weer anders :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v760YhDpApSPtdpOjn8PQbEFWKM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Js4OtcQFppfg8VkHam7kDGJR.png?f=user_large
Het is afhankelijk van de meetmethode, en ook van hoe iemand iets wil vervoeren. Over de veiligheid hebben we het dan weer niet.

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-02 12:17
gertk schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:15:
[...]

En in deze afbeelding is het weer anders :+
[Afbeelding]
Het is afhankelijk van de meetmethode, en ook van hoe iemand iets wil vervoeren. Over de veiligheid hebben we het dan weer niet.
Er is natuurlijk een verschil tussen meten met de achterstoelen omhoog en de stoelen plat. Bij stoelen omhoog ga je min of meer tot hoedenplank. Ruimte onder de vloer telt mee aldus het artikel. Bij stoelen plat mag je tot het dak, tot de voorstoelen en zelfs onder de achterstoelen als je daar bij kan met de zijdeuren geopend. Stationwagen, hatchback, sedan maakt geen verschil zover ik kan lezen.

Tesla meet kennelijk niet met deze afspraken, helaas. Dat verschil lijk vooral te zien bij de meetmethode met de stoelen overeind.

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:08
Model s in de test.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02 08:20

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb een S van 31-12-2018, dus met het nieuwere neusje. Ik kan denk ik straks ook wel wat zeggen. Ik kreeg hem met 80k op de teller en die had nooit snel geladen (althans, de conversiekit was niet ingebouwd).

Ik laad nu uitsluitend bij Snelladers van Tesla (want gratis), en ga er zeker 2 ton bij zetten over de jaren.
Binnenkort maar eens een accutest doen en de balans voor nu opmaken. Hij staat nu op 135k.

Ik heb met mijn stomme hoofd 1x ergens geladen omdat ik moest parkeren, dus de statistieken zijn al verpest. Maar de nieuwe inzage functie over verbruik is toch wel tof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXZ9QQzTOl1KVuFN-JEA68zpvqM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/P3ZnCQrgjagFx6Rm9FClTMqI.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:45
World Citizen schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:09:
Ik heb een S van 31-12-2018, dus met het nieuwere neusje. Ik kan denk ik straks ook wel wat zeggen. Ik kreeg hem met 80k op de teller en die had nooit snel geladen (althans, de conversiekit was niet ingebouwd).

Ik laad nu uitsluitend bij Snelladers van Tesla (want gratis)
[...]
Gefeliciteerd! Het is vrij onlogisch dat een Model S met gratis snelladen nog nooit DC heeft geladen. Met "de conversiekit" bedoel je de aanpassing voor CCS? Die heb/had je niet nodig voor DC laden bij SUC's v2. Pas vanaf v3 is een CCS adaptor verplicht voor de Model S.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
World Citizen schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:09:

Ik laad nu uitsluitend bij Snelladers van Tesla (want gratis), en ga er zeker 2 ton bij zetten over de jaren.
Binnenkort maar eens een accutest doen en de balans voor nu opmaken. Hij staat nu op 135k.

Ik heb met mijn stomme hoofd 1x ergens geladen omdat ik moest parkeren, dus de statistieken zijn al verpest. Maar de nieuwe inzage functie over verbruik is toch wel tof.

[Afbeelding]
Interessant! Benieuwd naar je resultaat! :)

Hier ook gratis laden wat ik ook zo goed als altijd doe. Toch klopt de app niet altijd; sta soms bij een traag ladende stall wat de app registreert als een 'niet supercharger'. Hierbij mijn screenshot,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTsqDEGnxYRdOs0eKB5Tnrxc584=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Bdioed1nnixIBTSLaQtcWbIE.png?f=user_large

Jij had toch een 100d? Ik mijn zoektocht wilde ik graag een 90d (100d te duur en met free supercharging zijn ze erg schaars) maar achteraf blij dat ik een 75d heb. Een 90d degradeert veel sneller dan een 75d. Ik kijk nog elke dag op marktplaats ed en het valt mij ook op dat de 90d's vaak een actieradius hebben van 360/370/380. Mijn 75d heeft nog een bereik van 356km met volle accu wat het verschil met een 90d haast teniet doet.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-02 11:40
ReconE schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:09:
[...]

Klopt, gebeurt niks als ik naar achter druk. Ik ben benieuwd of het bij anderen wel werkt.
Ik denk: tijd voor een service request, zojuist gemeld.
My 10 cents; het zijn 3 lendesteunen die je opblaast met knopje omhoog (de bovenste lendesteun), knopje omlaag (de onderste lendesteun) en knopje naar voren (de middelste)

Knopje naar achteren laat ze alle 3 leeglopen...

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
pimk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:06:
[...]

My 10 cents; het zijn 3 lendesteunen die je opblaast met knopje omhoog (de bovenste lendesteun), knopje omlaag (de onderste lendesteun) en knopje naar voren (de middelste)

Volgens mij is dat ook de reden waarom de stand van de lendensteun niet is opgenomen in het bestuurdersprofiel (je kunt niet meten in welke stand ze staan). Ik las in dit artikel dat ze daar in de toekomst mogelijk toch iets voor gaan verzinnen door bij te houden hoe lang het pompje aan staat, maar voor nu kan dat nog niet

[ Voor 14% gewijzigd door pdidi op 28-01-2026 13:27 ]

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-02 11:03

knakworst

Get more sats!

https://finance.yahoo.com...tumble-cap-220608196.html

Die model S van mij wordt ooit nog eens een dure oldtimer :)

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:09
Heb ook liever een robot dan een MX dus goed nieuws! Als 'ie echt alles kan heb ik daar wel wat voor over.

• pjot1
  • Niet online
Las het net ook op Autoblog. https://www.autoblog.nl/n...l-x-dit-is-waarom-7208225

Ik vraag me af, zullen onderdelen dan nog wel geproduceerd worden?

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-02 11:03

knakworst

Get more sats!

Maurice- schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:27:
[...]

Heb ook liever een robot dan een MX dus goed nieuws! Als 'ie echt alles kan heb ik daar wel wat voor over.
Ik laat, rijdende in een Model S O-) , Amerikaanse bigtech even voor wat het is. Maar volg het zeker met interesse.

• danischei
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-02 08:19
Tesla heeft gister aangekondigd dat het stopt met de productie van de S en X. Benieuwd of dat betekent dat er andere modellen komen. Of zouden ze zich echt alleen gaan focussen op robots?

https://nieuws.nl/economi...x-voor-mensachtige-robots

• Maurice-
knakworst schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:33:
[...]

Ik laat, rijdende in een Model S O-) , Amerikaanse bigtech even voor wat het is. Maar volg het zeker met interesse.
Als we op de EU moeten wachten staan we in 2096 nog zelf de was op te hangen. >:)

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:21
danischei schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:40:
Tesla heeft gister aangekondigd dat het stopt met de productie van de S en X. Benieuwd of dat betekent dat er andere modellen komen. Of zouden ze zich echt alleen gaan focussen op robots?

Dat hebben ze er gewoon bij verteld, ze gaan Optimus robots bouwen daar. Er komt dus geen nieuw model of een vervanger van een S of X.

Er zijn meer vragen geweest, ook doelend op goedkopere modellen en/of andere voertuigvormen zoals een busje. Antwoord is dat Tesla van mening is dat alles kan binnen het huidige productportfolio en dat ze eerder zullen kijken naar differentiatie binnen een product (bv een goedkope en een premium Y zoals ze nu doen). En voor het gebruik van een busje zou de Cybertruck geschikt zijn :+

Wel heeft Musk nog gezegd dat de Roadster in april getoond gaat worden, maargoed, dat zegt ie ook al tijden natuurlijk.

Ze gaan bij Tesla iig echt all-in op Robotaxi's, is meermaals gezegd dat 90% van alle voertuigritten gedaan wordt met 2 mensen of minder en dat Robotaxi dat dus allemaal kan overnemen. Wellicht dat er in de toekomst nog een autonoom voertuig komt met ruimte voor meer mensen. En anders heb je de 3 en Y nog. In dat toekomstbeeld is een ander model niet nodig.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-02 15:47
danischei schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:40:

Jammer want een knalrode Model X Plaid staat nog op mn verlanglijstje....

• Mr.Jappe
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:37
Erg jammer inderdaad. Ik vind juist de Tesla Model S een prachtige luxe auto. Leuk om naartoe te groeien vanuit bijv. de Tesla Model 3. Als je nu een stap luxer wil, ben je dus gelijk aangewezen op een ander merk.

• pdidi
  • Niet online
Mr.Jappe schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:03:
Erg jammer inderdaad. Ik vind juist de Tesla Model S een prachtige luxe auto. Leuk om naartoe te groeien vanuit bijv. de Tesla Model 3. Als je nu een stap luxer wil, ben je dus gelijk aangewezen op een ander merk.
Even gejat van X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQSIN_7Fxh4tdeVOJNgZbbe0Mk8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tV6i8A44Yc1WwQr8gwLDHhNP.jpg?f=user_large

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:24

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Tussen een vroege 3 en een Y uit Berlijn een jaartje in een S85D gereden, was een heerlijke auto. Vergeleken met de Y en mijn huidige 3 Highland was de bouwkwaliteit wat minder, maar het comfort op hoger nivo.

Een productie levensduur van 15 jaar is natuurlijk bijzonder, hopelijk blijven er nog veel lang rondrijden!

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Nu online
LastSamurai schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Ongelofelijk jammer idd hopelijk komt er nog wat voor in de plaats anders is het gamma wel erg beperkt

• Pieter Holtrop
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-02 09:19
LastSamurai schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Hier ook, met Cream interieur kleur en FSD. Je kunt hem nu nog bestellen. Ben nog even aan het sparen.

Pieter Holtrop

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:28
Wat jammer zeg van de Model S/X. Dankzij deze Tesla's is het merk zo groot geworden en dan stopt het nu.. jammer!!

• World Citizen
  • Laatst online: 14-02 08:20

World Citizen

FreeReef.nl

Het is ook waanzin om er een te kopen. Dat ding scheef MEER dan 100.000 euro af in 3 jaar tijd. Daar kan Tesla niet veel aan doen maar mensen gaven er niks voor. Dus als je hem nieuw wilde kopen en je googlede 5 min naar restwaarde was je accuut genezen.

FreeReef.nl

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-02 11:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

World Citizen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:48:
Het is ook waanzin om er een te kopen. Dat ding scheef MEER dan 100.000 euro af in 3 jaar tijd. Daar kan Tesla niet veel aan doen maar mensen gaven er niks voor. Dus als je hem nieuw wilde kopen en je googlede 5 min naar restwaarde was je accuut genezen.
Sorry, maar dat is onzin. De Model S uit de beginjaren kostten rond de 100.000 euro en er zijn er ook bij die goedkoper zijn (data is op te vragen bij het RDW) en de oudste die nu te koop staan betaal je 20.000 voor. Bijvoorbeeld de 3-SRJ-86 bouwjaar 2013 catalogusprijs 107.300, nu te koop voor 18.950. No way dat je die in 2016 voor 7.300 kon kopen.

Een Model X zal sneller afschrijven, maar dat heb je met elke auto die 150-200k kost.

Signatures zijn voor boomers.

• ReconE
pimk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:06:
[...]

Bedankt voor meedenken. Zojuist nog eens geprobeerd de boel leeg te laten lopen met het knopje naar achteren, gebeurt gewoon niet: ik hoor geen geluid, geen beweging in de stoel. Zit nu met een flink opgevulde lendensteun. ;)
Hoor jij een leegloop geluid met het knopje naar achteren?
Ik mag me over twee weken melden bij het sec, daar is een reparatie onder garantie gepland van beide voorstoelen. Zou me anders €800 kosten. Ik ga zien wat ze kunnen fixen. Ik laat het nog even weten :)

• Who Am I?
  • Laatst online: 14-02 12:58
Ik heb ooit problemen gehad met de bestuurdersstoel. Kwam iemand van Tesla voor langs. Die heeft toen de stoel opnieuw gecalibreerd en toen werkte hij weer naar behoren. Kosten, €7,82. De monteur was zelf ook verbaasd, maar ik vond het helemaal prima👍

Op die manier heb ik onlangs ook een opstandige handgreep (Model S) opnieuw gecalibreerd vanuit het servicemenu. Binnen een paar minuten was het opgelost. Een nieuwe handgreep is ruim €400, dus dit was wel een mooie oplossing.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

• ReconE
Who Am I? schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 23:14:
Ik heb ooit problemen gehad met de bestuurdersstoel. Kwam iemand van Tesla voor langs. Die heeft toen de stoel opnieuw gecalibreerd en toen werkte hij weer naar behoren. Kosten, €7,82. De monteur was zelf ook verbaasd, maar ik vond het helemaal prima👍

Op die manier heb ik onlangs ook een opstandige handgreep (Model S) opnieuw gecalibreerd vanuit het servicemenu. Binnen een paar minuten was het opgelost. Een nieuwe handgreep is ruim €400, dus dit was wel een mooie oplossing.
Tnx voor de tip! Ik had ook een kalibratie gedaan van de stoel, maar dat loste mijn huidige probleem met de niet-leeglopende lendensteun niet op. Ik denk dat kalibratie van de stoel geen koppeling heeft met lendensteun: lendensteun lijkt mij een apart mechaniekje in je stoel waarvan de auto geen weet heeft, maar dat weet ik niet zeker.

• Maurice-
ReconE schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:15:
[...]

Tnx voor de tip! Ik had ook een kalibratie gedaan van de stoel, maar dat loste mijn huidige probleem met de niet-leeglopende lendensteun niet op. Ik denk dat kalibratie van de stoel geen koppeling heeft met lendensteun: lendensteun lijkt mij een apart mechaniekje in je stoel waarvan de auto geen weet heeft, maar dat weet ik niet zeker.
Dan zou de basic Y geen lendensteun meer moeten hebben?

• ReconE
Maurice- schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:20:
[...]

Dan zou de basic Y geen lendensteun meer moeten hebben?
Goed punt, die heeft dat wel. In dit filmpje zie je op het scherm de mogelijkheid. De vlogger gebruikt de functie niet.
YouTube: HOW TO adjust the SEATS on the new TESLA MODEL Y STANDARD 2026
Ik heb een Model 3 2019, ik heb alleen de vierpuntsdruktoets aan de zijkant van de stoel. Waarvan dus drie richtingen echt wat doen en naar achter helemaal niets.

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:51
Maasluip schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:41:
[...]

Sorry, maar dat is onzin. De Model S uit de beginjaren kostten rond de 100.000 euro en er zijn er ook bij die goedkoper zijn (data is op te vragen bij het RDW) en de oudste die nu te koop staan betaal je 20.000 voor. Bijvoorbeeld de 3-SRJ-86 bouwjaar 2013 catalogusprijs 107.300, nu te koop voor 18.950. No way dat je die in 2016 voor 7.300 kon kopen.

Een Model X zal sneller afschrijven, maar dat heb je met elke auto die 150-200k kost.
Dec 2018 MX 100D met FSD 7p kostte 142.500
In dec 2023 kocht ik hem voor 42000 -> 20k per jaar afschrijving… Pfoe!
Nu c. 32000 dus 5k per jaar sindsdien. Had verwacht dat het iets stabieler zou zijn, maar vergelijkbaar met nieuwe model y

• pdidi
  • Niet online
ReconE schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:34:
[...]

Goed punt, die heeft dat wel. In dit filmpje zie je op het scherm de mogelijkheid. De vlogger gebruikt de functie niet.
YouTube: HOW TO adjust the SEATS on the new TESLA MODEL Y STANDARD 2026
Ik heb een Model 3 2019, ik heb alleen de vierpuntsdruktoets aan de zijkant van de stoel. Waarvan dus drie richtingen echt wat doen en naar achter helemaal niets.
Eerste keer dat ik zag hoe flexibel je het linker scroll wheel kunt gebruiken om de bestuurdersstoel te verstellen. In de Manual staat dat maar heel kort beschreven. Hier een ander filmpje waar de lendensteun (lumbar) wel wordt versteld. Het zijn dus deze pijltjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SaUd26WKhCk1FXj3bxTLUisXVRs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WpUXDHFm9kVsLRmkTjuh2LUF.png?f=user_large

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mr.Jappe schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:03:
Het is inderdaad enorm zonde dat de S/X uit productie genomen worden. Doet toch ook een beetje afbreuk aan het merk, wat ooit een merk was voor het hogere segment heeft het met deze stap minder statuur. De S was voor mij in 2012 meteen al een droom van een auto, ik heb er destijds zelfs een gehuurd als trouwauto.

Voor een volledige nieuwe S moet toch een enorme markt zijn :9~

Aan de andere kant laat dit wel weer duidelijk zien dat Tesla geen automotive bedrijf is, de auto was misschien wel een middel om het hogere doel te halen.

Afbeeldingslocatie: https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/latest-virtual-refresh-for-tesla-model-s-brings-large-sedan-in-line-with-the-new-model-y_2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://media.whichcar.com.au/uploads/2025/01/feee0580-2026-tesla-model-s-facelift-render-theottle-whichcar-01-1920x1081.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 31-01-2026 11:10 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Maurice-
revolution-nl schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:08:
[...]

Het is inderdaad enorm zonde dat de S/X uit productie genomen worden. Doet toch ook een beetje afbreuk aan het merk, wat ooit een merk was voor het hogere segment heeft het met deze stap minder statuur. De S was voor mij in 2012 meteen al een droom van een auto, ik heb er destijds zelfs een gehuurd als trouwauto.

Voor een volledige nieuwe S moet toch een enorme markt zijn :9~

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zou leuk zijn als de stap tussen de 3 en S beperkter zou zijn, zoals bijvoorbeeld de BMW 3 en 5 serie. Niet gelijk €70k.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maurice- schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:11:
[...]

Zou leuk zijn als de stap tussen de 3 en S beperkter zou zijn, zoals bijvoorbeeld de BMW 3 en 5 serie. Niet gelijk €70k.
Ja eens, denk dat dit ook de reden is geweest om de Y standard en Premium creëren, zodat de premium toch iets meer geplaatst wordt in het hogere segment , met een net iets andere uitstraling.

Ik denk dat Tesla langzaam de traditionele auto gaat afschalen en vol gaat inzetten op Optimus, Cybercab , xAi etc. en dus overstapt op een ander verdienmodel. De technologie is nu immers zover om de overstap te maken.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• pdidi
  • Niet online
revolution-nl schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:08:
[...]
Aan de andere kant laat dit wel weer duidelijk zien dat Tesla geen automotive bedrijf is, de auto was misschien wel een middel om het hogere doel te halen.
Dat was idd ook de conclusie van Tesla influencer Sawyer
At this point, the traditional vehicle sales business is really just a cash generation machine to help fund Tesla's other initiatives.

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:00
revolution-nl schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:17:
[...]

Ja eens, denk dat dit ook de reden is geweest om de Y standard en Premium creëren, zodat de premium toch iets meer geplaatst wordt in het hogere segment , met een net iets andere uitstraling.

Ik denk dat Tesla langzaam de traditionele auto gaat afschalen en vol gaat inzetten op Optimus, Cybercab , xAi etc. en dus overstapt op een ander verdienmodel. De technologie is nu immers zover om de overstap te maken.
Je ziet die verschuiving nu al idd, met goedkopere instappers en duurdere premium versies. Zo zag ik van de week dat je tegenwoordig naar een premium AWD Y moet om de audio versie met subwoofers te krijgen. Dat is wel een beetje kunstmatig imho en doet afbreuk aan de beleving.

Het zou wel leuk zijn als de 3/Y straks wat van de features krijgen die om meer segmentatie te creëren voorbehouden bleven voor de S/X, zoals de luchtvering en een extra scherm/HUD. Het zonnedak waren ze bij de S/X ook al mee gestopt helaas.

Maar de 3/Y hebben inmiddels al elektronisch regelbare dempers en volgens mij hebben de refresh modellen ook geen voorbereiding/ruimte meer in de body voor een luchttank en compressor, zoals de eerste generaties dat nog wel onderhuids al hadden.

Vooralsnog blijf ik bij m'n plan om de huidige 2018 S, één van de laatste exemplaren mét zonnedak, over 2-3 jaar in te ruilen op een gebruikte 3rd gen Plaid, die zouden tegen die tijd rond de 40-45K moeten kosten. Ik maak me vooralsnog weinig zorgen over de beschikbaarheid van onderdelen, voor de originele roadster kan je immers ook nog steeds vrijwel alles krijgen en er is ook veel 3rd party beschikbaar. Ik zie ook nog steeds geen beter concurrerend product eigenlijk, andere gebruikte premium EV's zijn technisch niet tot nauwelijks beter en in vergelijking echt een enorme nachtmerrie qua betrouwbaarheid (denk aan: Taycan en Volvo accu's, Audi en Mercedes motoren en infotainment die enorm vaak falen) en de daarbij behorende reparatiekosten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 40% gewijzigd door RonJ op 31-01-2026 15:12 ]

All-electric.

• pdidi
  • Niet online
RonJ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:06:
[...]
Ik maak me vooralsnog weinig zorgen over de beschikbaarheid van onderdelen, voor de originele roadster kan je immers ook nog steeds vrijwel alles krijgen en er is ook veel 3rd party beschikbaar.
Met een garantie van 8 jaar of 240.000 km, denk ik idd dat de volgende uitspraak van Musk iig komende 8 jaar wel waar is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5BCM4QxSYvXkeJTl6dktbvLzNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CFt0XL2vmN4NaFva9sl8FgGA.png?f=fotoalbum_large

• pjot1
  • Niet online
Gisteren een tripje gemaakt naar Luxemburg. Ik moest even laden in Verviers, België. Niet erg, kan je gelijk even naar de Mcdonald. :P

Maar een aantal stalls was bezet en niet door laadpaalklevers of andere auto's maar,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGVTDFXQGQM94MIsDJ65WyBBVc8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UmUReF6wVbLtOfJsdh1Xd5HY.jpg?f=user_large
:/

Gelijk maar even melding gemaakt bij Tesla.

• pdidi
  • Niet online
pjot1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:51:
Gisteren een tripje gemaakt naar Luxemburg. Ik moest even laden in Verviers, België. Niet erg, kan je gelijk even naar de Mcdonald. :P

Maar een aantal stalls was bezet en niet door laadpaalklevers of andere auto's maar,

[Afbeelding]

En rechts mag je alleen maar laden als je een invalidekaart hebt, of werkt dat anders in België?

• pjot1
  • Niet online
pdidi schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:11:
[...]

En rechts mag je alleen maar laden als je een invalidekaart hebt, of werkt dat anders in België?
Geen idee, ben Nederlander. :P Al lijkt het me wel zo netjes om daar niet te gaan laden als je niet gehandicapt bent.

Was ook nog even in Prüm, Duitsland (nieuwe supercharger locatie) Daar stond ook een bord bij 1 stall met een soort gelijke strekking. Maar goed, daar hebben ze ook vrouwen parkeerplaatsen. :P

[ Voor 8% gewijzigd door pjot1 op 01-02-2026 11:18 ]

• Maurice-
Whisful thinking of..? Blijkbaar is de trip weight bij HW4 auto's bijna verdubbeld op 2.3 t.o.v. .2 (1.15gb naar 2.06gb). Meerdere rijders bevestigen het in de reacties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbUcsNy9B4BavChbSFtOUeJfx_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PiGI1U8nj89X11oJFTLWOJN5.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denk jij ervan @pdidi ?

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op zondag 1 februari 2026 @ 11:42:
Whisful thinking of..? Blijkbaar is de trip weight bij HW4 auto's bijna verdubbeld op 2.3 t.o.v. .2 (1.15gb naar 2.06gb). Meerdere rijders bevestigen het in de reacties.

[Afbeelding]

Wat denk jij ervan @pdidi ?
Ik heb net zelf 2026.2.3 gekregen op mijn HW4 MY24 en idd precies dezelfde wijziging. De Nederlander Berkant heeft een goede post gemaakt over de SW change in 2026.2 en het gebruik van Trip Weights

• karel_G_1981
  • Nu online
pdidi schreef op zondag 1 februari 2026 @ 12:12:
[...]

Ik heb net zelf 2026.2.3 gekregen op mijn HW4 MY24 en idd precies dezelfde wijziging. De Nederlander Berkant heeft een goede post gemaakt over de SW change in 2026.2 en het gebruik van Trip Weights
Verzamelt dat als een malle , lijkt me een goed voorteken voor grote verbeteringen ven kennis van het lokale wegennet. Ik heb ff gechecked en die van mij al >2gb data

[ Voor 4% gewijzigd door karel_G_1981 op 01-02-2026 14:04 ]

• pimk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-02 11:40
ReconE schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:05:
[...]

Bedankt voor meedenken. Zojuist nog eens geprobeerd de boel leeg te laten lopen met het knopje naar achteren, gebeurt gewoon niet: ik hoor geen geluid, geen beweging in de stoel. Zit nu met een flink opgevulde lendensteun. ;)
Hoor jij een leegloop geluid met het knopje naar achteren?
Ik mag me over twee weken melden bij het sec, daar is een reparatie onder garantie gepland van beide voorstoelen. Zou me anders €800 kosten. Ik ga zien wat ze kunnen fixen. Ik laat het nog even weten :)
Nee, leeglopen gaat geluidloos, maar wèl voelbaar.Als ik jouw tekst zo lees is er inderdaad iets niet in de haak...

• adwin84
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:40
Er komt nu ook een ‘Standaard’ Y AWD! Zie: https://www.notateslaapp....removes-standard-branding

Edit, verkeerde forum

[ Voor 7% gewijzigd door adwin84 op 04-02-2026 21:40 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Roenie op 06-02-2026 07:18 ]

• pdidi
  • Niet online
GarageGoblin schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:05:
Is er al een FSD sub? Of komt die er? De rest vind ik niet zo interessant, maar scroll nu telkens door de berichten heen om te kijken of er al meer informatie over is. Hopelijk komt die sub snel!
In het 3/Y sub wil men niet te veel FSD, dus even reply in het algemene Tesla topic (weet niet of je via deze copy/paste dan ook een melding krijgt dat je reactie hebt, dus ook maar even zo @GarageGoblin en neem ik @Richh ook even mee omdat hij FSD actief is).
Het is nu natuurlijk stilte voor de FSD storm en wachten op waar RDW mee gaat komen deze maand. En alles wat er nu rond gaat zijn geruchten en speculaties. Op het Duitse TFF forum wordt er heel veel over gediscussieerd. Vooral omdat het onduidelijk is hoe/of/wanneer het überhaupt daar gaat komen. Even een recap:
Als RDW het in februari goedkeurt dan is dat als Nationale Goedkeuring. Hier uitgelegd op de RDW site. Ook de X post van Tesla Europe meldde dit.
Pas daarna komt Artikel 39/40 in beeld. In de Pers update van de RDW staan de mogelijke vervolg stappen uitgelegd.
Indien RDW het goedkeurt zal het NL ministerie van Infrastructuur de EU een vrijstelling vragen. De EU TCMV commissie gaat dat dan op basis van stemming besluiten, waarbij een meerderheid moet instemmen.
Waar nu veel verwarring over is: wat gebeurd er als RDW het goedkeurt, maar de EU niet. Als je Artikel 39/40 leest lijkt het alsof dan alles van de baan is en ook in NL binnen 6 maanden moet worden teruggedraaid. Maar dat is niet wat de RDW in het persbericht had staan: de goedkeuring blijft als Nationale Goedkeuring actief en andere landen mogen dit ook na EU afkeur blijven overnemen. Er is inmiddels in FSD 14 een geofence ingebouwd die bij een grensovergang waarschuwt dat het wordt uitgezet.

Dan nog de onduidelijkheid: wat keurt de RDW goed? Is dat FSD Supervised als systeem of zijn dat specifieke Tesla's met daarin FSD Supervised? Dat het alleen om Tesla's met HW4 gaat lijkt wel duidelijk, maar of daar ook met terugwerkende kracht oudere versies (zoals de legacy MY met HW4 of 2 jaar oude M3H) onder gaan vallen is de vraag.

• Maurice-
pdidi schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:11:
[...]

In het 3/Y sub wil men niet te veel FSD, dus even reply in het algemene Tesla topic (weet niet of je via deze copy/paste dan ook een melding krijgt dat je reactie hebt, dus ook maar even zo @GarageGoblin en neem ik @Richh ook even mee omdat hij FSD actief is).
Het is nu natuurlijk stilte voor de FSD storm en wachten op waar RDW mee gaat komen deze maand. En alles wat er nu rond gaat zijn geruchten en speculaties. Op het Duitse TFF forum wordt er heel veel over gediscussieerd. Vooral omdat het onduidelijk is hoe/of/wanneer het überhaupt daar gaat komen. Even een recap:
Als RDW het in februari goedkeurt dan is dat als Nationale Goedkeuring. Hier uitgelegd op de RDW site. Ook de X post van Tesla Europe meldde dit.
Pas daarna komt Artikel 39/40 in beeld. In de Pers update van de RDW staan de mogelijke vervolg stappen uitgelegd.
Indien RDW het goedkeurt zal het NL ministerie van Infrastructuur de EU een vrijstelling vragen. De EU TCMV commissie gaat dat dan op basis van stemming besluiten, waarbij een meerderheid moet instemmen.
Waar nu veel verwarring over is: wat gebeurd er als RDW het goedkeurt, maar de EU niet. Als je Artikel 39/40 leest lijkt het alsof dan alles van de baan is en ook in NL binnen 6 maanden moet worden teruggedraaid. Maar dat is niet wat de RDW in het persbericht had staan: de goedkeuring blijft als Nationale Goedkeuring actief en andere landen mogen dit ook na EU afkeur blijven overnemen. Er is inmiddels in FSD 14 een geofence ingebouwd die bij een grensovergang waarschuwt dat het wordt uitgezet.

Dan nog de onduidelijkheid: wat keurt de RDW goed? Is dat FSD Supervised als systeem of zijn dat specifieke Tesla's met daarin FSD Supervised? Dat het alleen om Tesla's met HW4 gaat lijkt wel duidelijk, maar of daar ook met terugwerkende kracht oudere versies (zoals de legacy MY met HW4 of 2 jaar oude M3H) onder gaan vallen is de vraag.
Kun jij je niet opgeven voor de Tesla vacature om FSD in Nederland te testen? 8)

https://www.tesla.com/nl_...sterdam-or-utrecht-260409

• pdidi
  • Niet online
Dan nog even de laatste geruchten (waarvan er veel van Berkant komen)
Waarom heeft NL nog steeds geen FSD Ride Along testritten? Laatste gerucht is dat dat pas zal gebeuren na goedkeuring om zo een gelijdelijke invoering te gaan doen. De vele Vehicle Operator vacatures (ook in NL) lijken daar een voorbode voor
Ook in Zweden, waar nog geen ride along is, is recent de eerste goedkeuring gelekt. Of het echt is, geen idee, maar de poster heeft een goede reputatie. De uitkomst is positief.
Wat denk ik persoonlijk het grootste punt van discussie gaat worden zijn de verkeerde max snelheden (ook benoemd in het Zweedse document als aandachtspunt). Vandaar mijn vermoeden/hoop dat het daarom zo lang duurt dat we eindelijk nieuwe kaarten krijgen met verbeterde max snelheden

• pdidi
  • Niet online
Maurice- schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:46:
[...]

Kun jij je niet opgeven voor de Tesla vacature om FSD in Nederland te testen? 8)

https://www.tesla.com/nl_...sterdam-or-utrecht-260409
Was net aan het typen ;)

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-02 10:06
pjot1 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:51:

[Afbeelding]

Ow, bij de supercharger naast vliegveld Zaventem was de helft van de Tesla SuC vakken bezet door een container en de bussen/vrachtwagens van de 1 of andere wielerploeg.. Mag allemaal daar :P

Sidenote: ik rij een paar keer per week over de grens met België en was dan elke keer wel 20 min mn data connectie kwijt.. maar sinds een aantal maanden is dit opeens opgelost! De data is een minuutje oid weer terug. Niet zo snel als een gsm, maar prima te doen.

Mijn model S heeft unlimited premium connectivy en ik las vorig jaar dat de gratis Spotify er af ging.. niets van gemerkt! Nog steeds reclamevrij streamen via het account van de auto zelf (ben niet ingelogd op Spotify, alleen op YT music en video)

De mooiste feature van dit 2018 model blijft echter het gratis superchargen, eerst jaar 30d km gereden en 85% van de stroom was gratis 8)

[ Voor 29% gewijzigd door _Anvil_ op 06-02-2026 13:42 ]

• pdidi
  • Niet online
Overigens wil ik nog even wijzen op het goede Tweakers artikel over FSD (met de opmerkelijke weddenschap van @Hayte, dus heb alvast een link voor hem naar de Pricewatch gemaakt) en de goede reactie van @supersnathan94

• pjot1
  • Niet online
_Anvil_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:27:
[...]

Ow, bij de supercharger naast vliegveld Zaventem was de helft van de Tesla SuC vakken bezet door een container en de bussen/vrachtwagens van de 1 of andere wielerploeg.. Mag allemaal daar :P

Sidenote: ik rij een paar keer per week over de grens met België en was dan elke keer wel 20 min mn data connectie kwijt.. maar sinds een aantal maanden is dit opeens opgelost! De data is een minuutje oid weer terug. Niet zo snel als een gsm, maar prima te doen.

Mijn model S heeft unlimited premium connectivy en ik las vorig jaar dat de gratis Spotify er af ging.. niets van gemerkt! Nog steeds reclamevrij streamen via het account van de auto zelf (ben niet ingelogd op Spotify, alleen op YT music en video)

De mooiste feature van dit 2018 model blijft echter het gratis superchargen, eerst jaar 30d km gereden en 85% van de stroom was gratis 8)
Tsja, België.... Het is niet voor niets dat we Belgen moppen maken! :P
offtopic:
In de coronatijd heb ik zo vreselijk gelachen; was op de radio, niet meer dan met 8 mensen bij elkaar, lukt dat niet dan is het ook goed! :D
Ik heb ook unlimited premium connectivity en mijn ervaring bij de grensovergang zowel belgie, Duitsland als Luxemburg is dat er geen pijl aan te trekken is. Soms een paar minuten en soms duurt het 20 minuten. Met 2026.2.3 overigens nog niet getest.

Ja, gratis superchargen is echt top! Dat was ook een vereiste voor de keuze van onze S. We zijn wel een stuk meer gaan rijden. :D

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-02 11:20
pdidi schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:48:
Overigens wil ik nog even wijzen op het goede Tweakers artikel over FSD (met de opmerkelijke weddenschap van @Hayte, dus heb alvast een link voor hem naar de Pricewatch gemaakt) en de goede reactie van @supersnathan94
😱 wat heb ik gemist?

Ik moet zeggen. Ik rijd nu een paar weken in een Juniper … ik vind het er op recht niet beter op geworden waar we nu mee rond rijden. Ik houd mijn hart vast voor die certificering. Billy reed een stuk stabieler op AP.

Sws heel debiel dat je nu niet automatisch naar ACC switched als je van baan wisselt, nee gelijk de hele bende uit. Volle bak remmen als je net wil in gaan halen 🤦🏿‍♂️

Tijd voor een commander pro.

• pdidi
  • Niet online
supersnathan94 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 19:30:
[...]

😱 wat heb ik gemist?

Ik moet zeggen. Ik rijd nu een paar weken in een Juniper … ik vind het er op recht niet beter op geworden waar we nu mee rond rijden. Ik houd mijn hart vast voor die certificering. Billy reed een stuk stabieler op AP.

Sws heel debiel dat je nu niet automatisch naar ACC switched als je van baan wisselt, nee gelijk de hele bende uit. Volle bak remmen als je net wil in gaan halen 🤦🏿‍♂️

Tijd voor een commander pro.
Je bent zeker niet de eerste die ontstemt is over het verwijderen van de Autosteer dubbelklik. Zie het 3/Y topic. Het is wachten op FSD. Daarvoor misbruiken we voor nu nog dit algemene Tesla topic. Voor de recap linkte ik even naar je reactie omdat die nog steeds actueel is. Dus je hebt nog niks gemist

• dene30
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
pdidi schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:55:
Waarom heeft NL nog steeds geen FSD Ride Along testritten?
Volgende week komt er meer info over de testritten beschikbaar. Deze info zou gisteren vrijgegeven worden maar is met een week uitgesteld.

• pdidi
  • Niet online
dene30 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:18:
[...]

Volgende week komt er meer info over de testritten beschikbaar. Deze info zou gisteren vrijgegeven worden maar is met een week uitgesteld.
Interessant, ik voel de bui al hangen: nog geen goedkeuring maar wel Ride Alongs

[ Voor 6% gewijzigd door pdidi op 06-02-2026 21:07 ]

• karel_G_1981
  • Nu online
dene30 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:18:
[...]

Tjonge zou tijd worden de trek medewerkers zijn allang op cursus geweest. Laten we hopen dat die goedkeuring nu eindelijk eens geregeld wordt.

Verder wel leuk berichtje is dat tesla in FRA by far de meest betrouwbare auto is. In lijn met verwachtingen maar nu toch weer eens bevestigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA-ywRiyhloksVN7Av81pJ0M8R8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BRUkE2sRctv9f1sM6f5ISGqf.jpg?f=user_large

• DutchJudge
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-02 16:45
V2G voor de Cybertruck: https://www.tesla.com/sup...s-powershare-grid-support

Hopelijk ook snel voor de MY...

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Enkel in Texas en California, dat gaat nog jaren duren voordat Nederland aan de buurt is. Jammer want als aanvulling op de Powerwall zou je zeggen dat het vrij eenvoudige te implementeren is. De Powerwall voldoet al aan alle reglementen, het is dan gewoon puur een uitbreiding van de aanwezige thuisaccu. Als je niet thuis bent blijft de stroom actief bij uitval, en als je thuis bent heb je opeens veel meer capaciteit beschikbaar. Het stroom verbruik ligt toch een stuk lager als je niet thuis bent.

• Richh
En Hype intensifies! Zou het volgende week echt zo ver zijn?

Wat mij betreft kan FSD discussie prima hier, al kan ik me voorstellen dat een apart draadje ook wel kan werken.

• karel_G_1981
  • Nu online
Richh schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 23:13:
[X]
En
[X]

Hype intensifies! Zou het volgende week echt zo ver zijn?

Wat mij betreft kan FSD discussie prima hier, al kan ik me voorstellen dat een apart draadje ook wel kan werken.
Vraag me wel af waar dit dan op is gebaseerd . Wel gek dat de FSD ride among rides in Nederland zijn geschrapt terwijl die afgelopen week zouden starten. Zou iets met de goedkeuring te maken kunnen hebben maar lees nog nergens iets uit officiële bronnen of lekkende tesla medewerkers

• htmt
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 16:19

htmt

MY LR MCR 2023

Tesla Wall Connector 3 Dynamic Power Management voor minder dan een tientje.
Een italiaan, Luca Zorzi, heeft gegevens gepubliceerd hoe je de RS485 poort van de TWC3 kunt gebruiken voor Dynamic Power Management.
Op zijn site (https://lucatnt.com/tag/ev) vind je een artikel hoe je via de RS485 poort kunt schakelen tussen het maximaal ingestelde amperage en 6A.
Op github (https://gist.github.com/LucaTNT/4adf01a7252386559070023612efa117) heeft hij een artikel gepubliceerd hoe je (als ik de code goed begrijp) met een ESP32 en een RS485 board de gegevens van een Shelly Pro EM 50 gebruikt om het gebruikte vermogen van de TWC3 te regelen.

Het wordt denk ik tijd dat ik mij eens ga verdiepen in het programmeren van een ESP32.

• pdidi
  • Niet online
htmt schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:00:
Een italiaan, Luca Zorzi, heeft gegevens gepubliceerd hoe je de RS485 poort van de TWC3 kunt gebruiken voor Dynamic Power Management.
Op zijn site (https://lucatnt.com/tag/ev) vind je een artikel hoe je via de RS485 poort kunt schakelen tussen het maximaal ingestelde amperage en 6A.
Op github (https://gist.github.com/LucaTNT/4adf01a7252386559070023612efa117) heeft hij een artikel gepubliceerd hoe je (als ik de code goed begrijp) met een ESP32 en een RS485 board de gegevens van een Shelly Pro EM 50 gebruikt om het gebruikte vermogen van de TWC3 te regelen.

Het wordt denk ik tijd dat ik mij eens ga verdiepen in het programmeren van een ESP32.
Volgens mij moet je dan wel een Tesla One account hebben (employees en Certified installers only)

• pdidi
  • Niet online
[X]
En
[X]

Ik ben benieuwd voor wie het nu beschikbaar zal komen. Qua HW4 komen er maximaal 18563 M3 en 24181 MY in aanmerking. Maar kan me voorstellen dat er eerst een beperktere pilot groep toegang krijgt middels aanmelding. Als leaserijder (en dus geen owner) ben ik bang dat de LM daar een stokje voor kan gaan steken

• htmt

htmt

MY LR MCR 2023

pdidi schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:10:
[...]

Volgens mij moet je dan wel een Tesla One account hebben (employees en Certified installers only)
Nee hoor, ik kan ook gewoon inloggen met mijn tesla-account. Is ook (tegenwoordig) de enige manier om de TWC3 in te stellen.

• Richh
htmt schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:25:
[...]

Nee hoor, ik kan ook gewoon inloggen met mijn tesla-account. Is ook (tegenwoordig) de enige manier om de TWC3 in te stellen.
Klopt idd. Ik heb mijn TWC3 als particulier gekocht en geïnstalleerd, dat is gelukkig gewoon mogelijk :)

• Richh
pdidi schreef op zondag 8 februari 2026 @ 10:18:
[...]

Ik ben benieuwd voor wie het nu beschikbaar zal komen. Qua HW4 komen er maximaal 18563 M3 en 24181 MY in aanmerking. Maar kan me voorstellen dat er eerst een beperktere pilot groep toegang krijgt middels aanmelding. Als leaserijder (en dus geen owner) ben ik bang dat de LM daar een stokje voor kan gaan steken
Ik ben ook enorm benieuwd wat het gaat worden. Ik verwacht eigenlijk gewoon HW4. Ik denk dat de camera's van HW3 niet toereikend zijn voor Europese goedkeuring, onafhankelijk van 'FSD14 lite' voor HW3. Ik denk niet dat de bumpercam een eis gaat zijn. Maar we gaan het zien.

Overigens lijkt het mij dat er veel meer 3's met HW4 in Nederland moeten zijn, dan Y's. En, ik vermoed dat NL goedkeuring in een aantal EU landen ook wordt meegenomen.

Hier nog HW3, maar ergens de komende maanden moet ie sowieso door de APK, bandjes zijn er ook wel aan. Dus vlak daarvoor kan wel een mooi inruil moment zijn...

Afhankelijk van wat er precies wordt goedgekeurd, gaan we kijken of we een nette 'legacy' Y kunnen vinden met HW4 mits die te vinden is voor een nette prijs. Anders wordt het iig een proefrit in de nieuwe Standard Y (die nu geen standard meer heet) om te kijken of die een beetje bevalt... Is toch een scherpe deal wel, met name ook omdat ie zo zuinig is en veel range biedt. En heb begrepen dat die tegenwoordig ook met de nieuwe 16" 2560px displays worden uitgerust.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 08-02-2026 11:14 ]

• RichieB
htmt schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:00:
[...]
Dat is inderdaad interessant, maar wel vrij lastig voor echt betrouwbare load balancing. Some is zelfs 6A te veel en wil je dat het laden compleet stopt om overbelasting te voorkomen.

Het is nog niet zo eenvoudig om met deze switch een load balancer te maken. Stel je bent met 10A aan het laden en het verbruik (van je hele huis) schiet naar 26A terwijl je hoofdzekering 25A is. Dan flip je de switch en gaat je TWCv3 naar 6A en je totaal naar 22A. Wanneer zet de switch dan weer uit? Pas als je totaal 21A of minder wordt. Wat nu als je snel wilt opladen en je Tesla tijdelijk op 16A zet? Dan kan je pas weer terug naar normaal laden bij 15A of minder. Je load balancing oplossing moet daar dus wel rekening mee kunnen houden.

• htmt

htmt

MY LR MCR 2023

RichieB schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:21:
[...]

Dat is inderdaad interessant, maar wel vrij lastig voor echt betrouwbare load balancing. Some is zelfs 6A te veel en wil je dat het laden compleet stopt om overbelasting te voorkomen.

Het is nog niet zo eenvoudig om met deze switch een load balancer te maken. Stel je bent met 10A aan het laden en het verbruik (van je hele huis) schiet naar 26A terwijl je hoofdzekering 25A is. Dan flip je de switch en gaat je TWCv3 naar 6A en je totaal naar 22A. Wanneer zet de switch dan weer uit? Pas als je totaal 21A of minder wordt. Wat nu als je snel wilt opladen en je Tesla tijdelijk op 16A zet? Dan kan je pas weer terug naar normaal laden bij 15A of minder. Je load balancing oplossing moet daar dus wel rekening mee kunnen houden.
Ik zie ook meer in de "oplossing" op github. Als ik het goed begrijp dan kun je daarmee tot 0A terugregelen.

• RichieB
htmt schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:28:
[...]
Ik zie ook meer in de "oplossing" op github. Als ik het goed begrijp dan kun je daarmee tot 0A terugregelen.
Uit de link op GitHub:
code:
1
2
3
4
5
min_value: 0.0
  max_value: 35.0 # adjust to a value above configured max-value in Wall Connector config
  start_value: 0.0 # Initial value at boot - determines the behavior when home assistant
                   # is not dynamically changing the ct amps: set it at zero and the maximum charging amps
                   # will be available to the car. Set it to max_value and the charger will only offer the car 6A
Kortom: deze oplossing schakelt tussen 6A en normaal laden zoals aangegeven in de blog. Het is geen echte dynamic loadbalancing.

• pdidi
  • Niet online
Richh schreef op zondag 8 februari 2026 @ 11:12:
[...]
Overigens lijkt het mij dat er veel meer 3's met HW4 in Nederland moeten zijn, dan Y's.
Het aantal 3's weet ik zeker (is makkelijk, want alle M3H's). Aantal Y's is max, heb alles vanaf *35 en *10 meegeteld. Als ik alleen groter neem dan is dit een beter overzicht van alle 3/Y's met HW4:
M3H = 18563
MY Juniper = 9975
12699 < MY Legacy < 14206

• htmt

htmt

MY LR MCR 2023

RichieB schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:50:
[...]

Uit de link op GitHub:
code:
1
2
3
4
5
min_value: 0.0
  max_value: 35.0 # adjust to a value above configured max-value in Wall Connector config
  start_value: 0.0 # Initial value at boot - determines the behavior when home assistant
                   # is not dynamically changing the ct amps: set it at zero and the maximum charging amps
                   # will be available to the car. Set it to max_value and the charger will only offer the car 6A
Kortom: deze oplossing schakelt tussen 6A en normaal laden zoals aangegeven in de blog. Het is geen echte dynamic loadbalancing.
Ik denk dat het niet zo eenvoudig is.
Kijk vanaf regel 360 in de YAML-code op github. Er wordt het huidig amperage doorgegeven. Is niet nodig wanneer je enkel een verbinding wil maken (of verbreken) tussen RS485 + en - in de TWC3.

• RichieB
@htmt Dat zou echt een doorbraak zijn.. kom er met de code niet uit. Ik heb dus maar gewoon de vraag gesteld op GitHub.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-02 13:21
[X]
En
[X]

Hopelijk is het tegen die tijd ook bekend wat het voor HW3 betekent.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Richh
RichieB schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:20:
@htmt Dat zou echt een doorbraak zijn.. kom er met de code niet uit. Ik heb dus maar gewoon de vraag gesteld op GitHub.
Het is sowieso een doorbraak, want het beschrijft welke modbus adressen er door de TWC worden uitgelezen. Dat is nieuw voor zover ik weet :)

Gezien je idd wattages doorgeeft lijkt het me dat de TWC daadwerkelijk load balancing doet. Als dat niet zo is, en het idd aan/uit betreft, kan je in feite ook niet echt load balancen met de modbus methode.

Er is al een ESP methode die het met bluetooth naar de auto doet overigens, maar deze is natuurlijk wel 'netter' als je ook een ander voertuig wil laden met dezelfde TWC.

• RichieB
@Richh Deze repo geeft wat meer informatie en screenshots. Het lijkt erop dat de Neurio energy meter wordt geëmuleerd en er inderdaad daadwerkelijk loadbalancing wordt gedaan. Cool.

• Richh
@pdidi snel snel snel: https://www.tesla.com/nl_nl/events

FSD RIDE ALONG start volgende week!!!

Ik ben maandagmiddag in Groningen :)

• pdidi
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 18:57:

Thnx. Aangemeld

• karel_G_1981
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kF5myC0G70yLcdFzPZKLRxPJcg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/adulhhStHfMlnyFcOQYIh1fa.png?f=fotoalbum_large
Yess aangemeld!

• karel_G_1981
  • Nu online
Heb geen bevestiging per mail gehad ?

• pdidi
  • Niet online

Donderdag Vrijdag, Amsterdam. En dan de hamvraag: waarom heeft RDW zo lang gewacht met het toestaan van de Ride-Alongs?

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 13-02-2026 23:18 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zou dit dan betekenen dat we in Maart nog steeds geen FSD toegang krijgen in onze eigen auto's -O-
Dit duur allemaal veel te lang :'(

• Richh
pdidi schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:52:
[...]

Donderdag, Amsterdam. En dan de hamvraag: waarom heeft RDW zo lang gewacht met het toestaan van de Ride-Alongs?
Ik heb nog steeds een beetje hoop dat Tesla ook zelf geen ride alongs wou doen zolang RDW het niet zou goedkeuren. En dat het dan nu duidelijk is dat het goedgekeurd is, vandaar ride alongs. Dus; aankondiging van goedkeuring tussen nu en 16 februari? :)

Ik moet dit soort vragen iig opschrijven en maandag maar even stellen tijdens de rit haha.
revolution-nl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Zou dit dan betekenen dat we in Maart nog steeds geen FSD toegang krijgen in onze eigen auto's -O-
Ik zou niet weten waarom je dit concludeert haha. Maar goedkeuring in de komende dagen/weken komt sowieso al snel uit in maart voor consumenten natuurlijk.

Dat het te lang duurt, dat vinden we allemaal. We weten ook allemaal waar het door komt ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Richh op 12-02-2026 22:11 ]

• Hek030
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-02 06:23
Goeienavond,

Ik ben van plan een model Y juniper van september 2025 privé over te nemen uit de lease. Hier zit dan nog 3,5 jaar road side assistance op. Sluiten degenen van jullie die privé een zgan tesla hebben nog aanvullende pechhulp af, zoals bijvoorbeeld ANWB Wegenwacht? Of is de road side assistance van tesla voldoende?
Het is voor mij de eerste eigen auto, dus heb echt geen ervaring hoe hier privé mee om te gaan. Ik heb dik 20 jaar de leasemaatschappij kunnen bellen als er iets mis was ;)

Hoor graag jullie tips!

(als dit het verkeerde topic is hoor ik het ook graag ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door Hek030 op 12-02-2026 22:28 ]

• RichieB
@Hek030 Ik heb wisselende verhalen gehoord over pechhulp van Tesla in het buitenland. Ik heb daarom een extra module afgesloten bij mijn verzekering. Vroeger had ik ANWB daarvoor, maar die vond ik te duur worden.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:06
Helaas al te laat met aanmelden voor Eindhoven.

EVENEMENT VOL
Bedankt voor uw interesse in ons evenement. Helaas kunnen wij geen aanmeldingen meer accepteren, aangezien de maximale capaciteit is bereikt.

• Richh
Card Nox schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 00:52:
Helaas al te laat met aanmelden voor Eindhoven.

EVENEMENT VOL
Bedankt voor uw interesse in ons evenement. Helaas kunnen wij geen aanmeldingen meer accepteren, aangezien de maximale capaciteit is bereikt.
Er zijn meer plekken in Nederland waar ze t organiseren, daar kan het nog wel. Stukje rijden dus ;) Al lijkt het er wel op dat het in februari overal vol zit.

• Pieterve
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-02 09:59
Geldt die deadline van 14/2 voor FSD aankoop nu ook voor EU?

Of vandaag de upgrade vanaf EAP kopen, en eventueel morgen/overmorgen annuleren indien het nog beschikbaar is?

• karel_G_1981
  • Nu online
revolution-nl schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:02:
[...]

Ik ben klaar voor de switch hopelijk daarna snel ook de grok integratie hier. Zeker voor navigeren met waypoints is dat een grote stap. En dan volgend jaar unsupervised of iig deels. Zullen ze wel iets moeten doen aan die camera’s boven de viaducten en die focus camera’s (wellicht uitzondering voor tesla rijders) Kan niet wachten!

• ReconE
Vandaag was ik in Tilburg service center. De medewerker wees me op de stealth grey Model 3 die al was voorzien Amerikaanse software. Twee medewerkers zijn getraind voor de ride along. It giet oan!

• Richh
Pieterve schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:51:
Geldt die deadline van 14/2 voor FSD aankoop nu ook voor EU?

Of vandaag de upgrade vanaf EAP kopen, en eventueel morgen/overmorgen annuleren indien het nog beschikbaar is?
Het is onbekend, dus geen garanties. Maar het is zeer onwaarschijnlijk dat de deadline voor de EU geldt als je het mij vraagt. In Australië is het tot 31 maart, dus die 14/2 is sowieso niet wereldwijd. Waarschijnlijker is dat die deadline alleen voor landen met FSD geldt (exclusief Australië dus)

• Richh
ReconE schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:10:
Vandaag was ik in Tilburg service center. De medewerker wees me op de stealth grey Model 3 die al was voorzien Amerikaanse software. Twee medewerkers zijn getraind voor de ride along. It giet oan!
Ik vandaag ook even bij Tesla (even een proefrit gedaan in een Y Standard). Daar is 1 medewerker gecertificeerd voor de demo drives. Liet helaas nog niks los over eventuele goedkeuring vanuit de RDW, ik heb het geprobeerd :)

Als verkoper wou hij wel aan me kwijt dat je HW4 nodig hebt. Mocht iemand daar nog aan twijfelen.

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
Richh schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:35:
[...]

Ik vandaag ook even bij Tesla (even een proefrit gedaan in een Y Standard). Daar is 1 medewerker gecertificeerd voor de demo drives. Liet helaas nog niks los over eventuele goedkeuring vanuit de RDW, ik heb het geprobeerd :)

Als verkoper wou hij wel aan me kwijt dat je HW4 nodig hebt. Mocht iemand daar nog aan twijfelen.
Ik snap dit niet, FSD i.c.m. HW3 werkt in the VS zoveel beter dan hier in de EU. Dan gaat het straks blijkbaar mogen om eindelijk FSD hier in de EU te hebben. Maar dan weer geen HW3...

• karel_G_1981
  • Nu online
nDirect090 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:58:
[...]

Ik snap dit niet, FSD i.c.m. HW3 werkt in the VS zoveel beter dan hier in de EU. Dan gaat het straks blijkbaar mogen om eindelijk FSD hier in de EU te hebben. Maar dan weer geen HW3...
Elon heeft beloofd dat het ook voor HW3 gaat werken. Misschien lult die medewerker maar wat , heb je gevraagd wat zijn bron was ?
Pagina: 1 ... 67 68 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic