Was 208 euro ipv 272 oid?Fire69 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:13:
[...]
De deal is weg dus ik kan niet meer zien hoe interessant het was, maar er is momenteel Spring Sale bij Enhance met 20% korting.
Ik kreeg een mailtje als bestaande klant voor extra korting:
[...]
Wat leuk! Morgen gaat mn Model S naar de SeC in Amsterdam voor een MCU2 upgrade en een reparatie aan de spiegel. Word ik zojuist gebeld of ik het leuk zou vinden om in een nieuwe Tesla te rijden. Tuurlijk!
Morgen rijden in een nieuwe S. Kan ik mooi vergelijken 2016 -> 2025.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
@pjot1, leuke aanbieding van Tesla. Ben benieuwd hoe je de verschillen ervaart.
Nope, jammerFire69 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:13:
[...]
De deal is weg dus ik kan niet meer zien hoe interessant het was, maar er is momenteel Spring Sale bij Enhance met 20% korting.
Ik kreeg een mailtje als bestaande klant voor extra korting:
[...]
Die code kan iedereen wel gebruiken veronderstel ik
Zo! Weer een ervaring rijker en toch moet ik eerlijk zeggen dat mn huidige auto zeker niet onder doet aan een nieuwe. Het rijgedrag is gewoon hetzelfde; als ik mn ogen dicht zou moeten doen dan zou ik ze niet van elkaar kunnen onderscheiden. Ook qua rijgeluiden is er geen verschil hoorbaar en daarmee doel ik op banden en windgeruis. Sterker nog, de banden die ik onder mijn auto hebben zijn gewoon stiller. Ook de snelheid deed niet onder die van mij, voor het gevoel.pjot1 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:53:
Wat leuk! Morgen gaat mn Model S naar de SeC in Amsterdam voor een MCU2 upgrade en een reparatie aan de spiegel. Word ik zojuist gebeld of ik het leuk zou vinden om in een nieuwe Tesla te rijden. Tuurlijk!Morgen rijden in een nieuwe S. Kan ik mooi vergelijken 2016 -> 2025.
Verder word je helemaal gek van al het geping en gepong. Richtaanwijzer aan naast een andere auto of stoeprand. PONG! 2km te hard PINGPINGPING! Stoplicht op groen PING (dat vond ik wel een pluspunt) en voor alle andere zaken is het ook pling en plong.
Het gebrek aan stalks is misschien gewenning maar in een half uur tijd niet aan kunnen wennen. Zeker de feedback van de knopjes is ver te zoeken waardoor je soms niet weet of ie het nu doet (afgezien van de pingpong natuurlijk) Ook op de rotonde moest ik even nadenken wat de verkeersveiligheid natuurlijk niet vergroot.
Verder, stuur voelt heel goedkoop/plasticachtig aan en het stukje stof in de deurpanelen en is tevens een design misser. Stof komt nergens anders in het interieur voor.
Ook pluspunten! Design is door de bumpers en lampen net even strakker en moderner. Dashboard en middenconsole is praktischer en mooier vormgegeven. Breedbeeld is ook meer van deze tijd tov het portrait scherm. Wat ook nog eens een heel stuk scherper is. Vooral grafisch is een aantal stappen vooruit. Ook hw4 is een stuk beter bij de les en alles rondom de auto is zichtbaar. Al met al wel een leuke ervaring!
Verder, een MCU2 upgrade! Schermen zijn een stuk mooier in vergelijking met mcu1 veel meer kleur en contrast. Ook de snelheid is een wereld van verschil. Verder nog niet echt goed kunnen testen maar voor nu erg blij!
Spiegel konden ze helaas niet repareren omdat een onderdeel niet op voorraad was. Daarvoor nog een serviceverzoek inschieten voor mobiele service. Het jammere is dat het spiegelpootje

Goed nieuws, dat kan de jouwe nu ook met MCU2.pjot1 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:45:
[...]
Stoplicht op groen PING (dat vond ik wel een pluspunt)
Moet je wel even aanzetten ergens in de opties geloof ik.
All-electric.
Ik heb idee dat sinds 2025.8.x de automatische kofferbak niet meer werkt op de Model 3

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Nee.RonJ schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:43:
[...]
Goed nieuws, dat kan de jouwe nu ook met MCU2.![]()
Moet je wel even aanzetten ergens in de opties geloof ik.
Ik heb net een iPhone, mijn koffer bak gaat ook niet open als ik erachter sta. Dat bedoel je toch? Ik heb een Y trouwens.Sebazzz schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:49:
Ik heb idee dat sinds 2025.8.x de automatische kofferbak niet meer werkt op de Model 3
[ Voor 3% gewijzigd door MrDirect op 13-04-2025 00:59 ]
Mot blijkbaar wel minstens een iPhone 11 zijn.MrDirect schreef op zondag 13 april 2025 @ 00:58:
[...]
Ik heb net een iPhone, mijn koffer bak gaat ook niet open als ik erachter sta. Dat bedoel je toch? Ik heb een Y trouwens.
Bij mijn XR doet ie het ook niet...
Mijn 16 pro doet het ook niet met mijn model Y. Ik denk dat dit beperkt is tot de M3 Highland, heeft met Ultra Wide Band te maken. Ik vermoed dat er geen specifieke antenne voor UWB aan de koffer van de MY zit.pimk schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:54:
[...]
Mot blijkbaar wel minstens een iPhone 11 zijn.
Is een nieuwe 16 Pro, en een nieuwe Juniper. Nieuwer kan dus niet. Die kofferbak openen zit dus niet in de Juniper, zal wel andere versie zijn. Jammer.pimk schreef op maandag 14 april 2025 @ 10:54:
[...]
Mot blijkbaar wel minstens een iPhone 11 zijn.
***update, werkt wel gewoon, moest het natuurlijk eerst aanzetten in de auto , duh…..😇
[ Voor 12% gewijzigd door MrDirect op 15-04-2025 16:11 ]
Werkt wel hoor met Juniper.MrDirect schreef op maandag 14 april 2025 @ 22:29:
[...]
Is een nieuwe 16 Pro, en een nieuwe Juniper. Nieuwer kan dus niet. Die kofferbak openen zit dus niet in de Juniper, zal wel andere versie zijn. Jammer.
Bij mijn vrouw werkt het goed, S24 Ultra.
Bij mij werkt het maar heel af en toe, maar ik sukkel heel hard met de app die gigantisch veel batterij verbruikt, toevallig wel door de UWB. Als ik UWB uitzet is het verbruik normaal.
World Citizen schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:54:
Ik kreeg de binnenkant van mijn voorruit maar niet schoon. Dus maar een nieuwe laten zetten.
(er zat een scheur in)
Verzekeringswerk? Enig idee van de reële kosten toevallig? De mijne is een beetje versleten en overweeg 'm ook te vervangen.
All-electric.
€1600RonJ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:00:
[...]
![]()
Verzekeringswerk? Enig idee van de reële kosten toevallig? De mijne is een beetje versleten en overweeg 'm ook te vervangen.
https://wren.co/join/Devian
Vroeg me af waarom er ruitverwarmingsdraden zitten beneden buiten het zicht. Maar da's natuurlijk om te voorkomen dat je ruitenwisser vastvriest op het raam! #Slim
Correct, daar had je dan bij oudere (1st gen) modellen wel het optionele winterpakket voor nodig.LastBoyScout schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 20:43:
Vroeg me af waarom er ruitverwarmingsdraden zitten beneden buiten het zicht. Maar da's natuurlijk om te voorkomen dat je ruitenwisser vastvriest op het raam! #Slim
All-electric.
Als nieuwe Tesla klant kreeg ik vandaag een uitnodiging voor de Tesla Family Days.
De mail is nogal karig met info:
'Tijdens dit feestelijke evenement kunt u genieten van gezinsvriendelijke activiteiten voor alle leeftijden'
Iemand hier die al deelgenomen heeft en kan zeggen of het de moeite is om een uur te rijden hiervoor?
De mail is nogal karig met info:
'Tijdens dit feestelijke evenement kunt u genieten van gezinsvriendelijke activiteiten voor alle leeftijden'
Iemand hier die al deelgenomen heeft en kan zeggen of het de moeite is om een uur te rijden hiervoor?
Slecht nieuws voor de Model S/X rijders vandaag, de grondslag voor de MRB gaat in de toekomst mogelijk wijzigen van gewicht naar de oppervlakte van de auto.
All-electric.
Bizar voor woorden dat ze een nieuw stelsel invoeren wat niet gebaseerd is op gebruik. Hoezo zou een Model X die 5000 p/j rijdt zwaarder belast worden dan 60.000 p/j in een Clio?
Nog even los van de last op de maatschappij het grootste is op dinsdag en donderdag tijdens de spits, en niet op zondagochtend.
Nog even los van de last op de maatschappij het grootste is op dinsdag en donderdag tijdens de spits, en niet op zondagochtend.
Auto’s die meer (publieke) ruimte innemen, leveren zo ook meer op voor het onderhoud van die ruimte.Deveon schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:11:
Bizar voor woorden dat ze een nieuw stelsel invoeren wat niet gebaseerd is op gebruik. Hoezo zou een Model X die 5000 p/j rijdt zwaarder belast worden dan 60.000 p/j in een Clio?
Maar vooral een pressiemiddel richting kleine, zuinige auto's natuurlijk. Overigens is de SUV trend eigenlijk ook van de zotte voor de keren dat je de ruimte nodig hebt (benodigde grondstoffen, verbruik etc).
Een Model X neemt gemiddeld waarschijnlijk minder publieke ruimte in beslag dan een Polo. Die Model X staat waarschijnlijk meestal op eigen grond (te laden). Overigens fiets ik zelf naar mijn werk, die grote auto wordt dus wel degelijk regelmatig voor zijn formaat benut.Maurice- schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:35:
[...]
Auto’s die meer (publieke) ruimte innemen, leveren zo ook meer op voor het onderhoud van die ruimte.
Maar vooral een pressiemiddel richting kleine, zuinige auto's natuurlijk. Overigens is de SUV trend eigenlijk ook van de zotte voor de keren dat je de ruimte nodig hebt (benodigde grondstoffen, verbruik etc).
Kilometerheffing, liefst spitsheffing, is simpelweg de eenvoudigste manier om de vervuiler te laten betalen. Grootste kostenpost is veruit uitbreiding en onderhoud van de infrastructuur, waarbij slijtage met name gevolg is van vrachtverkeer.
Maar met kilometerheffing raak je niet de kantoormannen en vrouwen in hun leaseauto (maken de meeste kilometers en zijn de file veroorzakers) maar de mensen die voor zeer schamele km-vergoedingen in hun eigen auto op vaste tijden op hun werk moeten zijn. In de zorg, productie, logistiek moet je niet aankomen met een uurtje later of thuis"werken".Deveon schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 18:11:
[...]
Een Model X neemt gemiddeld waarschijnlijk minder publieke ruimte in beslag dan een Polo. Die Model X staat waarschijnlijk meestal op eigen grond (te laden). Overigens fiets ik zelf naar mijn werk, die grote auto wordt dus wel degelijk regelmatig voor zijn formaat benut.
Kilometerheffing, liefst spitsheffing, is simpelweg de eenvoudigste manier om de vervuiler te laten betalen. Grootste kostenpost is veruit uitbreiding en onderhoud van de infrastructuur, waarbij slijtage met name gevolg is van vrachtverkeer.
Het gaat wel een beetje offtopic zo maar dat is eenvoudig te compenseren met een verhoogde kilometervergoeding en inclusief een minimum, eventueel een verhoging bij fiets kilometers. Dit laatste moeten werkgevers tegenwoordig toch al bijhouden.Maurice- schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 19:08:
[...]
Maar met kilometerheffing raak je niet de kantoormannen en vrouwen in hun leaseauto (maken de meeste kilometers en zijn de file veroorzakers) maar de mensen die voor zeer schamele km-vergoedingen in hun eigen auto op vaste tijden op hun werk moeten zijn. In de zorg, productie, logistiek moet je niet aankomen met een uurtje later of thuis"werken".
Daarnaast hoeft er wat mij betreft niemand “gepakt” te worden. Laat werkgevers die kilometer of spitsheffing maar betalen als ze hun werknemers op locatie vereisen. Misschien gaat het dan ook lonen om personeel in de buurt te werven.
Uiteindelijk hoeft de verkeersdruk maar met 10-15% af te nemen om files te voorkomen. Als wie kan de spits mijd kan de rest die moet ook fatsoenlijk doorrijden zonder uitbreiding van het wegennet.
Wanneer Tesla eindelijk FSD rond krijgt hebben we dat extra asfalt toch niet meer nodig.
Het hele verhaal waar ze vanuit het ministerie mee komen is allemaal totale onzin. "We kunnen niet eeuwig met kortingen voor EV's blijven werken" wordt als reden aangehaald.Maurice- schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:35:
[...]
Auto’s die meer (publieke) ruimte innemen, leveren zo ook meer op voor het onderhoud van die ruimte.
Dat is onzin, want ze kunnen nu ook al decennia prima aparte tarieven voor Benzine, Diesel en LPG in rekening brengen. Of je het nou een korting of een apart tarief noemt, potato, potato.
"Auto’s die meer (publieke) ruimte innemen, leveren zo ook meer op voor het onderhoud van die ruimte"
Dat is óók onzin, want vrijwel elke auto neemt precies één parkeervak in. Of je nou een grote of een kleine auto hebt. Er wordt dus helemaal niet meer publieke ruimte ingenomen. Idem op de weg.
"Stimuleert de minister tegelijkertijd de aanschaf van kleinere en efficiëntere auto's, die ook duurzamer zijn dan grotere."
Dat is op z'n minst veel te kort door de bocht, dit stuurt je naar relatief korte, hoge auto's toe. De efficiëntste auto's (model 3, ioniq electric/-6, MB CLA) zijn juist lang en laag (en licht!). Duurzamer is een te vaag begrip, maar als je naar de productie kijkt dan is dat verband met oppervlakte er ook helemaal niet zo evident.
Er worden dus alleen maar onzinredenen aangevoerd door het ministerie, waarom het stelsel op de schop zou moeten richting een MRB gebaseerd op oppervlakte. Als je SUV's wil pesten, kan je beter het zij-oppervlak of het frontaal-oppervlak nemen. Maar dat is toch meer een wereldwijde trend, daar kunnen wij als kleine automarkt nauwelijks enige invloed qua modellenaanbod op uitoefenen.
[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 26-04-2025 14:46 ]
All-electric.
"Stimuleert de minister tegelijkertijd de aanschaf van kleinere en efficiëntere auto's, die ook duurzamer zijn dan grotere."
Is snap niet precies waarom kleinere auto's gestimuleerd moeten worden, maar als efficiëntere auto's het doel is dan hadden ze de belasting op moeten hangen aan de WLTP-cijfers. Dit is iets zoals belasting heffen op basis van de grootte van de fles omdat je gezondere drankjes wil stimuleren.
Is snap niet precies waarom kleinere auto's gestimuleerd moeten worden, maar als efficiëntere auto's het doel is dan hadden ze de belasting op moeten hangen aan de WLTP-cijfers. Dit is iets zoals belasting heffen op basis van de grootte van de fles omdat je gezondere drankjes wil stimuleren.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik weet niet zo goed of ik het hier of in WTF (?!) Deel je ervaringen bij WTF situaties - Deel 10 moest plaatsen. Maar ik kwam dit tegen....
:strip_exif()/f/image/3cn7IJ524f11TrGQKiRluDL3.png?f=user_large)
Echt niemand ziet dat dit een Tesla is...
:strip_exif()/f/image/3cn7IJ524f11TrGQKiRluDL3.png?f=user_large)
Echt niemand ziet dat dit een Tesla is...

Deze herken je echt niet meer!pjot1 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:07:
Ik weet niet zo goed of ik het hier of in WTF (?!) Deel je ervaringen bij WTF situaties - Deel 10 moest plaatsen. Maar ik kwam dit tegen....
[Afbeelding]
Echt niemand ziet dat dit een Tesla is...![]()
:strip_exif()/f/image/ibzxpVdDKOcVynW1QQqi54U6.png?f=user_large)
Vind het voorlopig maar karig wat Tesla aan het doen is, de magere Model Y voorraad bonus op het voorgaande model liep eerst tot 31 maart, op 1 april is dit verlengd naar 30 april en nu is dit weer verlengd tot 30 juni…
Waarschijnlijk dus ook geen referral mogelijkheden op het Juniper model tot minimaal juli… En ondertussen lonken de 2e hands modellen zoals een Taycan steeds meer qua prijs…
Waarschijnlijk dus ook geen referral mogelijkheden op het Juniper model tot minimaal juli… En ondertussen lonken de 2e hands modellen zoals een Taycan steeds meer qua prijs…
[ Voor 11% gewijzigd door EvolutionX op 01-05-2025 18:14 ]
Lonken idd. Want als je kijkt naar het verbruik en de verzekering word het plaatje wel anders.EvolutionX schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 08:56: En ondertussen lonken de 2e hands modellen zoals een Taycan steeds meer qua prijs…
FreeReef.nl
En vergeet het onderhoud niet. Laatst in een gebruikersreview van meerdere Nederlandse rijders na 3 jaar: gemiddeld €1.000 onderhoudskosten ex btw per 10.000 gereden kilometers (dat waren nieuwe auto's dus). En dat vonden de eigenaren wel meevallen.. Wij Tesla rijders hebben het maar getroffenWorld Citizen schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:02:
[...]
Lonken idd. Want als je kijkt naar het verbruik en de verzekering word het plaatje wel anders.
En je mag de Taycan nu elke 2 maanden een dagje bij de dealer inleveren "om de accu te controleren". Terwijl de problemen met de accu's en AC-laders nog steeds niet opgelost worden. Die enorme prijsdalingen hebben een reden.
All-electric.
Ik las ergens dat ook snelladen aan een 800V lader beperkt wordt met een Taycan. Geen idee of dat een gerucht is of dat dat daadwerkelijk ergens in de gebruiksvoorwaarden staat. Vind ik meer iets Amerikaans omdat erin te zetten namelijk.RonJ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:33:
En je mag de Taycan nu elke 2 maanden een dagje bij de dealer inleveren "om de accu te controleren". Terwijl de problemen met de accu's en AC-laders nog steeds niet opgelost worden. Die enorme prijsdalingen hebben een reden.
Even een stukje Tesla amateurisme frustratie spugen:
100 euro aan credits gekregen bij mijn 2de Tesla. 3 truien besteld in de webshop.
1 trui was te klein, gevraagd wat te doen aan de telefoon: Tesla: retour aanvragen en dan kun je een andere bestellen. Zo gezegd zo gedaan.
Resultaat: Trui retour daarna niets. 20 Telefoontjes en 100 emails verder:
Tesla: Met credits worden retours niet ondersteund. Je trui ben je kwijt en je krijgt niets van ons.
We gaan het niet oplossen.
Als ik om opheldering vraag via mail, wordt mijn ticket automatisch gesloten.
Wat ik mij dan afvraag waar en wanneer er in een dergelijk bedrijf iemand iets in het beleid heeft geschreven dat de klant dan de typhus kan krijgen.
100 euro aan credits gekregen bij mijn 2de Tesla. 3 truien besteld in de webshop.
1 trui was te klein, gevraagd wat te doen aan de telefoon: Tesla: retour aanvragen en dan kun je een andere bestellen. Zo gezegd zo gedaan.
Resultaat: Trui retour daarna niets. 20 Telefoontjes en 100 emails verder:
Tesla: Met credits worden retours niet ondersteund. Je trui ben je kwijt en je krijgt niets van ons.
We gaan het niet oplossen.
Als ik om opheldering vraag via mail, wordt mijn ticket automatisch gesloten.
Wat ik mij dan afvraag waar en wanneer er in een dergelijk bedrijf iemand iets in het beleid heeft geschreven dat de klant dan de typhus kan krijgen.
[ Voor 24% gewijzigd door Tomas_ op 20-05-2025 15:43 ]
Typisch bedrijfsvoering van Tesla ja.
Ik heb destijds een Wall Connector defect gehad na twee jaar, welke ik met referral had gekocht.
Moest een nieuwe bestellen en dan zouden ze die crediteren. Je raad het al, niemand wou daar een creditnota voor maken en ik kwam geen steek verder. De reden was dat de medewerker het fout had en ze nu niks meer voor mij konden betekenen.
Na twee maanden bellen en mailen uiteindelijk iemand weten te overtuigen dat ik door hun opgezadeld was met de kosten en een maand later (na meermaals herinneren) was het geld eindelijk teruggestort.
Sindsdien probeer ik ook zoveel mogelijk de reguliere procesjes te volgen, want als je daarbuiten beland wordt je vaak niet blij.
Ik heb destijds een Wall Connector defect gehad na twee jaar, welke ik met referral had gekocht.
Moest een nieuwe bestellen en dan zouden ze die crediteren. Je raad het al, niemand wou daar een creditnota voor maken en ik kwam geen steek verder. De reden was dat de medewerker het fout had en ze nu niks meer voor mij konden betekenen.
Na twee maanden bellen en mailen uiteindelijk iemand weten te overtuigen dat ik door hun opgezadeld was met de kosten en een maand later (na meermaals herinneren) was het geld eindelijk teruggestort.
Sindsdien probeer ik ook zoveel mogelijk de reguliere procesjes te volgen, want als je daarbuiten beland wordt je vaak niet blij.
Sinds een paar weken zijn wij in het bezit van een Model 3 uit december 2020. De auto heeft al de facelift uit 2021. In principe een heerlijke auto om in te rijden, maar helaas zijn de draagarmen nog niet vervangen.
Nu is de auto nog stil maar ben toch wel benieuwd of iemand ze recent heeft laten vervangen zodat we een kosten indicatie hebben als ze er aan komen.
Mijn collega kreeg een offerte van €2950 voor zijn 2019 performance M3. Maar wij hebben de AWD Long range versie. Die zal mogelijk een ander kostenplaatje hebben.
Nu is de auto nog stil maar ben toch wel benieuwd of iemand ze recent heeft laten vervangen zodat we een kosten indicatie hebben als ze er aan komen.
Mijn collega kreeg een offerte van €2950 voor zijn 2019 performance M3. Maar wij hebben de AWD Long range versie. Die zal mogelijk een ander kostenplaatje hebben.
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
@harrr Ik heb een Model S uit 2018, ook nog met de originele draagarmen. De km teller staat nu op 200k. Ik hoor ze niet en hoop dat dit zo blijft. Iets wat niet stuk gaat hoef je ook niet te vervangen.
Daar is veel meer aan de hand geweest, ik vermoed zowel meer dan alleen de bovenste draagarmen maar ook vervangen van de aandrijfassen oid.harrr schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 23:39:
Voor de gewone M3 kost het vervangen van alleen de bovenste armen bij Tesla zelf 300-350 per kant. Dus reken zo'n 700 euro. Je kan het ook bij een lokale vakgarage oid laten doen. O.a. Mahle maakt goede third-party exemplaren, dan ben je zo rond de 500 kwijt.
All-electric.
spam
[ Voor 98% gewijzigd door We Are Borg op 25-05-2025 08:43 ]
Even gekeken op de offerte van mijn collega: draagarmen boven en lagere draagarmen voor, achterste ophangpunten en verbindingsarmen.RonJ schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:37:
[...]
Daar is veel meer aan de hand geweest, ik vermoed zowel meer dan alleen de bovenste draagarmen maar ook vervangen van de aandrijfassen oid.
Voor de gewone M3 kost het vervangen van alleen de bovenste armen bij Tesla zelf 300-350 per kant. Dus reken zo'n 700 euro. Je kan het ook bij een lokale vakgarage oid laten doen. O.a. Mahle maakt goede third-party exemplaren, dan ben je zo rond de 500 kwijt.
En dan nog uitlijnen, maar das vrij logisch na deze repararties.
Samen 2950 EURO incl. BTW bij Tesla Groningen. ik schrok er wel een beetje van!
10.000 WP Zuid, 3400 WP Oost/West, Tesla M3 AWD LR, PompAO 8KW, Marstek Venus E 10,24kWh
Ik weet niet of het helemaal klopt maar ik heb toch het idee dat ik in Duitsland beter sneller kan rijden en zo een efficiënter verbruik heb.
Ik moest een ruwe 500km rijden naar Duitsland en de Tesla navigatie gaf 2 laadpunten aan.
Ik heb de instelling zo gezet dat ik met 75% lading op mijn bestemming aankwam. Daardoor werden het 3 laadpunten.
Ik zag op mijn navigatie dat ik met ongeveer 20% lading aan zou komen op mijn laadpunt. Dit was berekend op 100km/h.
In Nederland rij ik meestal 100.
Ik ben toen harder gaan rijden. Ik probeerde waar het kon 180 tot 190 te rijden. We reden op Hemelvaartsdag dus er was geen vrachtwagenverkeer.
Ik zag dan in de navigatie dat ik terugzakte naar 4% bereik bij aankomst van de laadpaal. Dus ik kwam niet met 20% aan maar met 4%.
Gezien het laden heeeel erg snel gaat als je accu leeg is en je auto heel warm... was ik binnen 25 min laden vaak weer weg.
Ik reed dan weer tussen de 150 en 190 verder waar dat mocht en heb zo constant 10/15 minuten per laadsessie gewonnen.
Althans, ik reed constant tijd van de navigatie af. Tussen elke stop reden we 15 tot 20 min van de tijd af en het laden koste me maar 5/10 min extra.
Op de terugweg was het net iets minder rendabel omdat er toen wel vrachtverkeer was. Je moet dan afremmen en optrekken wat veel stroom kost. Ik denk dat ik dit een keer of 15 heb moeten doen dus ik moest elke stop iets langer staan dan 25min.
Ik weet niet of de windrichting iets heeft gedaan. Ik denk het wel, maar weet het niet zeker. De heenweg hadden we denk ik wind mee en de terugweg zeker wind tegen.
Ik moest een ruwe 500km rijden naar Duitsland en de Tesla navigatie gaf 2 laadpunten aan.
Ik heb de instelling zo gezet dat ik met 75% lading op mijn bestemming aankwam. Daardoor werden het 3 laadpunten.
Ik zag op mijn navigatie dat ik met ongeveer 20% lading aan zou komen op mijn laadpunt. Dit was berekend op 100km/h.
Ik ben toen harder gaan rijden. Ik probeerde waar het kon 180 tot 190 te rijden. We reden op Hemelvaartsdag dus er was geen vrachtwagenverkeer.
Ik zag dan in de navigatie dat ik terugzakte naar 4% bereik bij aankomst van de laadpaal. Dus ik kwam niet met 20% aan maar met 4%.
Gezien het laden heeeel erg snel gaat als je accu leeg is en je auto heel warm... was ik binnen 25 min laden vaak weer weg.
Ik reed dan weer tussen de 150 en 190 verder waar dat mocht en heb zo constant 10/15 minuten per laadsessie gewonnen.
Althans, ik reed constant tijd van de navigatie af. Tussen elke stop reden we 15 tot 20 min van de tijd af en het laden koste me maar 5/10 min extra.
Op de terugweg was het net iets minder rendabel omdat er toen wel vrachtverkeer was. Je moet dan afremmen en optrekken wat veel stroom kost. Ik denk dat ik dit een keer of 15 heb moeten doen dus ik moest elke stop iets langer staan dan 25min.
Ik weet niet of de windrichting iets heeft gedaan. Ik denk het wel, maar weet het niet zeker. De heenweg hadden we denk ik wind mee en de terugweg zeker wind tegen.
FreeReef.nl
Jij had toch ook een S 75d?World Citizen schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 23:11:
Ik weet niet of het helemaal klopt maar ik heb toch het idee dat ik in Duitsland beter sneller kan rijden en zo een efficiënter verbruikt heb.
Hier ook een beetje dezelfde ervaring. Vorige week in Duitsland geweest en ook regelmatig de 200 aangetikt. Zeker het planken zorgt ervoor dat de accu lekker op temperatuur is. Had op een gegeven moment een verbruik van 370Wh/km.

Later weer in Nederland keurig 105 op de teller eh het verbruik zakte terug naar 155Wh/km. Dan kan je nog best ver komen met een acculading. Denk dat de sweetspot op zo'n 130/140 km/h ligt.
Ik heb het een paar jaar geleden berekend.
Qua tijd is het het meest efficiënt om de maximale snelheid te rijden die je kan, aangezien het laden sneller gaat dan het verbruik.
Voor de degradatie van je accu is het een ander verhaal als je continu een hoog vermogen trekt, en voor je portemonnee ook als je geen gratis laden hebt
Qua tijd is het het meest efficiënt om de maximale snelheid te rijden die je kan, aangezien het laden sneller gaat dan het verbruik.
Voor de degradatie van je accu is het een ander verhaal als je continu een hoog vermogen trekt, en voor je portemonnee ook als je geen gratis laden hebt
Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl
Bij weer tussen de 15-20C buiten haal ik gemakkelijk een verbruik van 130-140Wh/km bij lange ritten, soms nog lager. Dit bij max 100kmh en een 75D. Ik heb de accu nooit leeggereden, maar in theorie moet ik dan de 400km op een volle accu wel halen. Dat is ruim meer dan wat de auto zelf denkt te halen. Die schat de max range op ongeveer 330km. Mijn ervaring is dat 30% harder rijden voor een 50% hoger verbruik zorgt. Dus ik ben bang dat je jezelf een beetje voor de gek houdt.pjot1 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 06:25:
[...]
Jij had toch ook een S 75d?
Hier ook een beetje dezelfde ervaring. Vorige week in Duitsland geweest en ook regelmatig de 200 aangetikt. Zeker het planken zorgt ervoor dat de accu lekker op temperatuur is. Had op een gegeven moment een verbruik van 370Wh/km.![]()
Later weer in Nederland keurig 105 op de teller eh het verbruik zakte terug naar 155Wh/km. Dan kan je nog best ver komen met een acculading. Denk dat de sweetspot op zo'n 130/140 km/h ligt.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
100D en gratis laden. Anders is het inderdaad wel heel erg duur. Degradatie heb ik voor mijzelf uit mijn gebruik gehaald. Ik wil daar niet mee bezig zijn dus laad altijd uitsluitend bij Tesla snelladers.
Ik denk dat wel dat ik het merk.. volgens mij is mijn bereik in anderhalfjaar tijd wel met 40 km gezakt ofzo.
Het verbruik was inderdaad snel 350Wh/km

FreeReef.nl
Waarom hou ik mezelf voor de gek?Who Am I? schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:01:
[...]
Bij weer tussen de 15-20C buiten haal ik gemakkelijk een verbruik van 130-140Wh/km bij lange ritten, soms nog lager. Dit bij max 100kmh en een 75D. Ik heb de accu nooit leeggereden, maar in theorie moet ik dan de 400km op een volle accu wel halen. Dat is ruim meer dan wat de auto zelf denkt te halen. Die schat de max range op ongeveer 330km. Mijn ervaring is dat 30% harder rijden voor een 50% hoger verbruik zorgt. Dus ik ben bang dat je jezelf een beetje voor de gek houdt.

Mijn S geeft 353km aan bij 100% al was dat een half jaar terug. Sinds ik de auto heb (augustus vorig jaar) zijn er eigenlijk alleen maar km's bij gekomen. Als ik weer eens een lange rit heb dan zal ik hem weer vol gooien, ik vermoed dat ie richting de 360 gaat. Zie deze post, pjot1 in "Het grote Tesla topic - deel 3"
We moeten eigenlijk erbij melden of je ingesteld hebt "Instant range" of "Average Range" .
FreeReef.nl
Ik vind dat verbruik met die snelheden nog wel meevallen. Andere auto's verbruiken echt een heel stuk meer hoor.World Citizen schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:05:
[...]
100D en gratis laden. Anders is het inderdaad wel heel erg duur. Degradatie heb ik voor mijzelf uit mijn gebruik gehaald. Ik wil daar niet mee bezig zijn dus laad altijd uitsluitend bij Tesla snelladers.
Ik denk dat wel dat ik het merk.. volgens mij is mijn bereik in anderhalfjaar tijd wel met 40 km gezakt ofzo.
Het verbruik was inderdaad snel 350Wh/km
Mijn vorige auto kon maar 150km/h en als je dat reed, dan zat je al bijna op de 500Wh/km dacht ik.
Om rond de 180Wh/km te zitten moest je daar max 105 ofzo mee rijden. En dan was de aandrijflijn daarvan dacht ik minstens net zo efficient als die van mijn model 3 dacht ik, dus dat had echt te maken met de luchtweerstand ervan. Daar zat ook wel een ontwerpfout in.
Wat ik wel merk is dat je vaak toch wat sneller gaat rijden, juist omdat de auto zo efficient is.
Ik heb hem altijd in % staan. (En NederlandsWorld Citizen schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:47:
We moeten eigenlijk erbij melden of je ingesteld hebt "Instant range" of "Average Range" .
In de app kan je door op het percentage of km wisselen tussen de 2.
[ Voor 3% gewijzigd door pjot1 op 04-06-2025 17:57 ]
Ik zet hem wel in KM. Mijn routeplanner geeft aan hoeveel KM ik nog moet rijden dus dan is het wel zo makkelijk dat het ook in KM aangegeven word op mijn dashboard.
Ik heb hem dan op Typical staan ipv op rated. Dat is wat conservatiever en gaat nooit fout.
Ik heb hem dan op Typical staan ipv op rated. Dat is wat conservatiever en gaat nooit fout.
FreeReef.nl
Euhm, waar stel je dat in ?
Dit zegt mij zo even niets 🙄
Volgens mij bij 'scherm'. Zeg ik even uit mn hoofd.Ted038 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:42:
Ted038 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:42:
:strip_exif()/f/image/1fLLlq7ZBhWwlSgid9FEdEed.jpg?f=fotoalbum_large)
FreeReef.nl
Ahja, schijnbaar kun jij het wel vinden in je EnergyDisplay. Daar kun zou je kunnen switchen tussen de 2.Ted038 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:47:
[...]
Wellicht ivm ander model tesla, want ik heb dat niet in mijn m3h '24, ik heb dit :
[Afbeelding]
Het zal komen omdat ik een dashboard heb waar het in staat. Met dat knopje veranderd bij mij enkel de waarde die ik in mijn dashboard zie.
In mijn EnergyDisplay kan ik ook switchen tussen de 2, maar dat is dan enkel in het EnergyDisplay en niet in mijn dashboard.
https://www.tesla.com/own...ergy%20or%20range%20usage
:strip_exif()/f/image/apDLtWTKwBjJDfPX0Iwv8JbC.png?f=user_large)
FreeReef.nl
Ik vind dit echt bizar zuinig... heb je een nieuwere model S toevallig? Zelfs als ik me aan de max snelheden houd (105km/h of in de avonden, 135km/h in NL, 125km/h in België) kom ik amper onder de 200Wh! (S 75D van dec 2018) En ik rij vaak ritten van 100-150km enkele rit.Who Am I? schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:01:
[...]
Bij weer tussen de 15-20C buiten haal ik gemakkelijk een verbruik van 130-140Wh/km bij lange ritten, soms nog lager. Dit bij max 100kmh en een 75D. Ik heb de accu nooit leeggereden, maar in theorie moet ik dan de 400km op een volle accu wel halen. Dat is ruim meer dan wat de auto zelf denkt te halen. Die schat de max range op ongeveer 330km. Mijn ervaring is dat 30% harder rijden voor een 50% hoger verbruik zorgt. Dus ik ben bang dat je jezelf een beetje voor de gek houdt.
Rij jij alleen maar overdag exact 100 km/h? Of wellicht veel op 80km/h wegen? Of bedoel je met max dat je ook achter vrachtwagens hangt etc. ? Want dat is de enige manier om zo'n verbruik te halen.
@_Anvil_ In Nederland zijn de maximum snelheden 100 en 130 km/u. De snelheden die je op je dashboard ziet zijn correct. Het is geen ICE waar je 5% afwijking hebt.
Nee hoor, hou Google Maps er maar eens bij. 105 is dan iets van 102 of 103. Maar dat moet ook van de wet.RichieB schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:44:
@_Anvil_ In Nederland zijn de maximum snelheden 100 en 130 km/u. De snelheden die je op je dashboard ziet zijn correct. Het is geen ICE waar je 5% afwijking hebt.
Nee, net als jij een 75D uit 2018. Maar ik rij vrijwel altijd max 100kmh, ook als de max 120 of 130 is. Het verbruik schiet echt enorm omhoog boven de 100kmh. Wat ik zei, die 30% sneller rijden, zorgt voor zeker 50% hoger verbruik. Alleen bij het inhalen ga ik eventjes naar de 130kmh als dat is toegestaan. Ik wil niet anderen opzadelen met mijn drang om zuinig te rijden. Ik ga niet achter vrachtwagens hangen. Gewoon rustig rijden en niet te gehaast zijn, rustig optrekken en veel regeneratief remmen gebruiken. Tuurlijk trap ik hem wel eens in als ik de kans krijg, maar gewoon rustig en niet gehaast rijden helpt al heel veel._Anvil_ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:12:
[...]
Ik vind dit echt bizar zuinig... heb je een nieuwere model S toevallig? Zelfs als ik me aan de max snelheden houd (105km/h of in de avonden, 135km/h in NL, 125km/h in België) kom ik amper onder de 200Wh! (S 75D van dec 2018) En ik rij vaak ritten van 100-150km enkele rit.
Rij jij alleen maar overdag exact 100 km/h? Of wellicht veel op 80km/h wegen? Of bedoel je met max dat je ook achter vrachtwagens hangt etc. ? Want dat is de enige manier om zo'n verbruik te halen.
Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5
Met 3 km/u boven de GPS snelheid krijg je geen boete thuis. Boven de 100 is zelfs 3% dus zou je met 124 en 135 mogelijk ook weg kunnen komen.RichieB schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:44:
Echter reken wel dat deze marge met een reden is. In principe speel je met de marge van de geijkte apparatuur.
Ik zou hem eens uit laten lijnen. Dat kan enorm veel schelen bij een Model S._Anvil_ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:12:
[...]
Ik vind dit echt bizar zuinig... heb je een nieuwere model S toevallig? Zelfs als ik me aan de max snelheden houd (105km/h of in de avonden, 135km/h in NL, 125km/h in België) kom ik amper onder de 200Wh! (S 75D van dec 2018) En ik rij vaak ritten van 100-150km enkele rit.
Of je rijdt gewoon lekker door zoals ik (gemiddeld verbruik 230 wh/km). Maar als ik overdag rijdt en mij aan de snelheid houd op de snelweg, dan zit ik meer op 150-160 (MSP, dus niet helemaal vergelijkbaar, maar ik weet dat ook de oudere S prima waardes kan halen).
Zo lang je dat niet doet als de accu bijna leeg is, gaat dat echt niets uitmaken.Domih schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:26:
Voor de degradatie van je accu is het een ander verhaal als je continu een hoog vermogen trekt
En Tesla's worden beschermd hiertegen (maximale vermogen wordt teruggeschroefd als je accu bijna leeg is).
Ik heb 5000km supercharge km ingewisseld met mijn referral points afgelopen jaar en ze lopen eind deze maand af. Is er nog een manier op ze te verlengen door bij te kopen ?
Je kan ze blijkbaar verlengen als je nog meer punten heb, maar die heb ik dus niet meer. Ik zou ze graag een maandje willen verlengen, als ik iets van 500km kan bijkopen oid om het te verlengen zou dat heel handig zijn.
Iemand die dat weet?
Je kan ze blijkbaar verlengen als je nog meer punten heb, maar die heb ik dus niet meer. Ik zou ze graag een maandje willen verlengen, als ik iets van 500km kan bijkopen oid om het te verlengen zou dat heel handig zijn.
Iemand die dat weet?
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
De eerste Robotaxi rijdt rond in Austin (nog geen passagiers).
BREAKING: First ever Tesla Model Y robotaxi with no-one in the drivers seat spotted testing on public roads in Austin, Texas!
— Sawyer Merritt (@SawyerMerritt) 10 juni 2025
Tesla's new "Robotaxi" wordmark/logo is on the side of the vehicle. https://t.co/IhEzPx5PIb pic.twitter.com/zq4ZmiMqDg
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
HW4 of HW5?ZeRoC00L schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:13:
[Embed]
HW4, is een nieuwe Y.
HW5 heeft nu nog niet zoveel zin, dan moeten ze eerst een hoop data verzamelen voorzat dit voordeel geeft. Zag je bij de overgang naar HW4 ook, die draaiden eerst en een soort van HW3 modus.
Dacht ook dat HW5 pas eind van het jaar/begin volgend jaar uitkomt.
[ Voor 46% gewijzigd door ZeRoC00L op 11-06-2025 10:52 ]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Nice! Benieuwd naar het nieuws morgen.ZeRoC00L schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:13:
[Embed]
Maar gezien deze test met een JY en hiervoor een 3 als Robotaxi mule lijkt een bumpercamera toch echt een vereiste voor het degelijk functioneren.
:strip_exif()/f/image/fQA3JXlevdYUTufmjHgbOJMt.jpg?f=fotoalbum_large)
Spijtig dat de 3 deze niet heeft gekregen (ondanks dat het wel aanwezig was op de eerste officiële afbeeldingen).
Volgens mij worden ze met 6 maanden verlengd. Maar ik heb alleen dat gedaan met de 5.000 variant.xoror schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:23:
Ik heb 5000km supercharge km ingewisseld met mijn referral points afgelopen jaar en ze lopen eind deze maand af. Is er nog een manier op ze te verlengen door bij te kopen ?
Iemand die dat weet?
Zo heb ik nog tot april volgend jaar nog iets van 3.000 km, waar ik met mijn huidige ongelimiteerde supercharging helemaal niets aan heb.
Genoeg andere bronnen, maar ik link deze even. Kleine refresh van de S en de X.
https://electrek.co/2025/...s-x-biggest-change-price/
Top! Ik ben enorm tevreden over mijn 2018 (2e gen) die ik gebruikt heb genomen. Ik twijfel enorm of ik hierna een EQS 450 of een Model S overweeg.Perkouw schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:23:
Genoeg andere bronnen, maar ik link deze even. Kleine refresh van de S en de X.
Met dit nieuws blijf ik de mijne dan toch nog maar een jaar of 2/3 rijden en wacht op de volgende S en de eventuele EQS upgrade.
Ik zou willen proberen hem nieuw te rijden maar prijs technisch is dat een beetje dom. De afschrijving is zo onmogelijk hoog dat ik het mijzelf niet kan verkopen.
Goed nieuws dat deze refresh nog niet een echt nieuw model is. Dan kan ik nog even nadenken en evt tussendoor testen met een gebruikte EQS.
Ik zit nog 2/3 goed.
(Ik kom net terug van europapark en de rit erheen en terug was weer een feest. Wat een geweldige auto.)
FreeReef.nl
Ik heb dan een 75d uit 2016 en mocht een tijdje geleden met een nieuwe rijden. Zie hier mijn ervaring, pjot1 in "Het grote Tesla topic - deel 3"World Citizen schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:34:
[...]
Top! Ik ben enorm tevreden over mijn 2018 (2e gen) die ik gebruikt heb genomen. Ik twijfel enorm of ik hierna een EQS 450 of een Model S overweeg.
Met dit nieuws blijf ik de mijne dan toch nog maar een jaar of 2/3 rijden en wacht op de volgende S en de eventuele EQS upgrade.
Ik zou willen proberen hem nieuw te rijden maar prijs technisch is dat een beetje dom. De afschrijving is zo onmogelijk hoog dat ik het mijzelf niet kan verkopen.
Goed nieuws dat deze refresh nog niet een echt nieuw model is. Dan kan ik nog even nadenken en evt tussendoor testen met een gebruikte EQS.
Ik zit nog 2/3 goed.
(Ik kom net terug van europapark en de rit erheen en terug was weer een feest. Wat een geweldige auto.)
Tldr, mijn auto doet eigenlijk niet onder een nieuwe. En ja, fantastische auto!
Het is gewoon iets van de oude Model S. De nieuwe Model S heeft de mogelijkheid ook niet. Krijg je altijd rated range te zien, of percentage.World Citizen schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:53:
Ahja, schijnbaar kun jij het wel vinden in je EnergyDisplay. Daar kun zou je kunnen switchen tussen de 2.
Het zal komen omdat ik een dashboard heb waar het in staat. Met dat knopje veranderd bij mij enkel de waarde die ik in mijn dashboard zie.
Sowieso is volgens mij de indeling van het scherm voor je snufferd ook nog altijd anders bij de oude Model S dan bij de huidige. Met verbruiksmeter enzo.
Het verschil tussen de oude en de nieuwe S is best groot. Nou is de oude S best prima, maar de nieuwe doet werkelijk alles beter. Zou ook raar zijn als dat niet zo is...pjot1 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:21:
[...]
Ik heb dan een 75d uit 2016 en mocht een tijdje geleden met een nieuwe rijden. Zie hier mijn ervaring, pjot1 in "Het grote Tesla topic - deel 3"
Tldr, mijn auto doet eigenlijk niet onder een nieuwe. En ja, fantastische auto!
Alleen kan het natuurlijk dat er iets was met de nieuwe, zoals banden die last hebben van cuppen waardoor ze herrie maken. Niet helemaal goed uitgelijnd (bekend probleem bij Tesla), waardoor de auto niet lekker stuurde. Enz.
Ik rij zelf af en toe nog met een S75D uit 2018 en dat is echt een stap terug.
Een 100D met levenslang gratis laden, die zou ik zelf niet snel de deur uit doen. In Nederland tijdelijk weer verkrijgbaar op de Model S/X (wel persoonlijk, dus alleen maar zo lang je er zelf in blijft rijden). Voor mij een reden om er maar weer 1 op de kop te tikken, zeker nu je met refereren geen gratis laden meer krijgt.World Citizen schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 20:34:
[...]
Top! Ik ben enorm tevreden over mijn 2018 (2e gen) die ik gebruikt heb genomen. Ik twijfel enorm of ik hierna een EQS 450 of een Model S overweeg.
Ik zit nog 2/3 goed.
@DS7 Ik vind dat gratis laden overrated (heb het zelf 2 jaar gehad) tenzij je het in je dagelijks gebruik veel doet. Ik laad liever op m'n oprit dan dat ik bij een Tesla Supercharger sta te wachten. In de vakanties betaal ik zo'n €200 aan SUC per jaar. Het zou voor mij niet iets zijn dat ik in mijn overwegingen mee zou nemen.
Een nieuwe Model S (in rood) kost €114k. Daar koop je 2x een Model Y voor. Ik vind de MS een fijnere auto dan de MY (we hebben ze beiden) maar dat prijsverschil kan ik echt niet verantwoorden voor mezelf. Als ik een nieuwe Tesla zou kopen zou het de MY zijn.
Een nieuwe Model S (in rood) kost €114k. Daar koop je 2x een Model Y voor. Ik vind de MS een fijnere auto dan de MY (we hebben ze beiden) maar dat prijsverschil kan ik echt niet verantwoorden voor mezelf. Als ik een nieuwe Tesla zou kopen zou het de MY zijn.
Tesla nu 2 jaar, 50K km erop gezet.
Kosten:
- Bosch ruitenwisser 28 euro
- Ruitenwisser vloeistof aantal keer.
Problemen: 0(nul)
Wil er eigenlijk graag 500K km erop zetten. Dus heb nog even te gaan met 25K per jaar.
Hoe ga ik er mee om? steeds slechter, ik let nooit meer of ik zuinig rijd.
Ik trek er met de trekhaak dingen over de 1000kg totale load, zoiets van fk it.
Met kar erachter 130 rijden, kan makkelijk.
Heb zelf een aanhang wagen kapot getrokken door de kracht van een RWD tesla lol. (Vergeten rem van de aanhang wagen af te halen.)
Ik hou van deze auto, wat een solide werkpaard. En omdat je de auto aan het opladen bent met zonnepanelen kan het me allemaal geen hol meer schelen. En ga je veel vaker rijden omdat het geen drol kost.
Tweede auto erbij ooit, sowieso een Tesla. Een Y waarschijnlijk. Broertje van mij heeft ook een Y voor het gezin, en een model 3 erbij als boodschappen auto.(tweede handse 2019 lease bakkie gekocht voor 15k)
Heerlijke no-nonsense auto is het.
Kosten:
- Bosch ruitenwisser 28 euro
- Ruitenwisser vloeistof aantal keer.
Problemen: 0(nul)
Wil er eigenlijk graag 500K km erop zetten. Dus heb nog even te gaan met 25K per jaar.
Hoe ga ik er mee om? steeds slechter, ik let nooit meer of ik zuinig rijd.
Ik trek er met de trekhaak dingen over de 1000kg totale load, zoiets van fk it.
Met kar erachter 130 rijden, kan makkelijk.
Heb zelf een aanhang wagen kapot getrokken door de kracht van een RWD tesla lol. (Vergeten rem van de aanhang wagen af te halen.)
Ik hou van deze auto, wat een solide werkpaard. En omdat je de auto aan het opladen bent met zonnepanelen kan het me allemaal geen hol meer schelen. En ga je veel vaker rijden omdat het geen drol kost.
Tweede auto erbij ooit, sowieso een Tesla. Een Y waarschijnlijk. Broertje van mij heeft ook een Y voor het gezin, en een model 3 erbij als boodschappen auto.(tweede handse 2019 lease bakkie gekocht voor 15k)
Heerlijke no-nonsense auto is het.
200 euro is 1x op en neer naar de wintersport. Dus dan rijd je kennelijk heel weinig lange ritten als dat werkelijk alles per jaar is. De afgelopen maand zat ik b.v. al op 709 kWh. April: 1.116 kWh. Superchargen. Ex thuis laden (maar eerlijk is eerlijk: dat is niet zo heel veel). Het meeste daarvan buiten Nederland, dus nog duurder ook (want Nederland heeft nu eenmaal vrij lage prijzen). En dat is natuurlijk weer het andere uiterste, snap ik.RichieB schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:36:
@DS7 Ik vind dat gratis laden overrated (heb het zelf 2 jaar gehad) tenzij je het in je dagelijks gebruik veel doet. Ik laad liever op m'n oprit dan dat ik bij een Tesla Supercharger sta te wachten. In de vakanties betaal ik zo'n €200 aan SUC per jaar. Het zou voor mij niet iets zijn dat ik in mijn overwegingen mee zou nemen.
Superchargen combineer ik simpelweg met iets anders. Ik heb altijd wel een paar mails die verzonden moeten worden. Of ik moet even eten. Ik spreek ook regelmatig af bij een SuC. Genoeg combinaties te bedenken.
Ik denk dat veel mensen het makkelijk kunnen combineren zodat het geen tijd hoeft te kosten. En dan kan het flink wat opleveren. Tegenwoordig zijn er ook zoveel superchargers dat voor veelrijders (en een Model S is nu eenmaal een typische auto voor mensen die veel rijden) het best makkelijk is om het mee te nemen in je systeem.
En het is gewoon ook lekker dat je verbruik echt totaal niet meer relevant is.
Bedenk ook dat thuisladen voor mensen die met zonnepanelen genoeg opwekken momenteel heel goedkoop is (terugleveren levert meestal nog maar een paar cent op). Maar dat gaat natuurlijk wel veranderen als de saldering eraf is. En dat duurt nog maar anderhalf jaar.
Misschien handig om te vermelden dat je een Model 3 RWD hebt.
Ik heb mijn P90DL met SC01 (overdraagbare free SuC) voorzien van een 100kWh accu. Sneller laden, meer range én meer vermogen.DS7 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:48:
[...]
Een 100D met levenslang gratis laden, die zou ik zelf niet snel de deur uit doen. In Nederland tijdelijk weer verkrijgbaar op de Model S/X (wel persoonlijk, dus alleen maar zo lang je er zelf in blijft rijden). Voor mij een reden om er maar weer 1 op de kop te tikken, zeker nu je met refereren geen gratis laden meer krijgt.
Helaas had Tesla bij de recall voor pyro fuse de verkeerde zekering(2000A ipv 2366A) erin gezet waardoor hij bij launch mode sprong… Sta je dan met je stoere gedrag
:strip_exif()/f/image/oNiNn4kZjpQ7LMWVCaZ1vU6v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ck1aWVxPc2lIoXSDBxsO7LoX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MRxS1nV65WidbWdP3oVvlTYc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tc6hcoCAlWz0FDxNJnVdDbBL.jpg?f=fotoalbum_large)
@Domih Tesla staat dat soort aanpassingen gewoon toe? En wie heeft die uitgevoerd? Met HV accu's werken is niet iets wat je op een blauwe maandag wel even oppakt lijkt mij.
En was je oude pack overleden ofzo, of gewoon "omdat het kan" ?
Zou wel aardig zijn als dit langzaamaan gemeengoed gaat worden. Naast de accu en de aandrijflijn met motoren natuurlijk is de rest gewoon regulier vervangbaar. Op deze manier pomp je zo weer 10 jaar leven in die auto en 200k kilometers wellicht.
Zou wel aardig zijn als dit langzaamaan gemeengoed gaat worden. Naast de accu en de aandrijflijn met motoren natuurlijk is de rest gewoon regulier vervangbaar. Op deze manier pomp je zo weer 10 jaar leven in die auto en 200k kilometers wellicht.
[ Voor 49% gewijzigd door GeeMoney op 14-06-2025 22:12 ]
@Domih
Gaaf dat je dat hebt gedaan! Ik heb wel een paar vragen.
Hoe ben je er aan gekomen?
Wat kost zo'n 100kwh accu?
Was het een nieuwe of een tweedehands? Hoe zat het met de degradatie als het om een tweedehands ging?
Verandert het model zelf naar P100D of moet je dat ergens instellen?
En natuurlijk, hoe heb je geleerd om dat zelf te kunnen en wat voor soort voorzorgsmaatregelen moeten we aan denken als je zoiets doet?
Was het een nieuwe of een tweedehands? Hoe zat het met de degradatie als het om een tweedehands ging?
En natuurlijk, hoe heb je geleerd om dat zelf te kunnen en wat voor soort voorzorgsmaatregelen moeten we aan denken als je zoiets doet?
Ik weet van iemand die een 90 accu in een P85D heeft gekregen van Tesla, dus wellicht heeft Tesla het zelf gedaan?GeeMoney schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:10:
@Domih Tesla staat dat soort aanpassingen gewoon toe? En wie heeft die uitgevoerd? Met HV accu's werken is niet iets wat je op een blauwe maandag wel even oppakt lijkt mij.
Terugleveren levert voor mij gewoon evenveel op als het gebruik ervan. Dat is dus gewoon gratis laden, zelfs als de zon niet schijnt.DS7 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:05:
[...]
Bedenk ook dat thuisladen voor mensen die met zonnepanelen genoeg opwekken momenteel heel goedkoop is (terugleveren levert meestal nog maar een paar cent op). Maar dat gaat natuurlijk wel veranderen als de saldering eraf is. En dat duurt nog maar anderhalf jaar.
Ja ik kan me daar zeker in vinden. Voor mij was het wel doorslaggevend, maar dat komt omdat ik vrijgezel ben.RichieB schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:36:
Ik kan op 5 min afstand van huis bij de Valk terecht dus zo af en toe doordeweeks maar meestal op zondag ga ik even laden.
Maar als je een gezin hebt zou het mij ook minder doen.
Ik laad uitsluitend bij Tesla snelladers. Nooit ergens anders.
FreeReef.nl
Ok, maar dat is over anderhalf jaar ten einde.fisherman schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:44:
[...]
Terugleveren levert voor mij gewoon evenveel op als het gebruik ervan. Dat is dus gewoon gratis laden, zelfs als de zon niet schijnt.
Over anderhalf jaar is er ook geen terugleververgoeding meer, dus dat komt goed uit.
Had een schade Model X gekocht met 100kWh accu die nog 96% state of health had.Who Am I? schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:38:
@Domih
Hiervoor had ik een klant met een P100D met 80% SoH. Aangezien mijn 90kWh pack ook 80% was, leek het me leuk om zijn pack dan onder mijn auto te schroeven.
Ik heb het meeste geleerd van een vriend van me die 9 jaar bij Tesla heeft gewerkt. Verder staat vrijwel alles op service.tesla.com (zelfs hoe je een accu moet vervangen)
Hij past zichzelf niet aan, dit moet je met Toolbox doen.
Ja Tesla staat dit gewoon toe. Heeft er zelfs handleidingen voor (zie bovenstaand)GeeMoney schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:10:
Ik heb het zelf uitgevoerd, uiteraard met de nodige veiligheidsmaatregelen.
Een motor is ook redelijk makkelijk te vervangen
@Domih
Fantastisch weer!
Moet je dit nog aanmelden bij de rdw? Aangezien het gewicht (neem ik aan) ook anders is?
Fantastisch weer!
Moet je dit nog aanmelden bij de rdw? Aangezien het gewicht (neem ik aan) ook anders is?
Ten eerste is dat onwaar.fisherman schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:02:
[...]
Over anderhalf jaar is er ook geen terugleververgoeding meer, dus dat komt goed uit.
Ten tweede: je mist mijn punt geloof ik.
Accu vervangen is bij de MS ook relatief simpel lijkt mij, aangezien Tesla kortstondig met swapstations heeft gewerkt zoals Nio dat nu doet (als je rust zoekt: daar moet je zijn).Domih schreef op zondag 15 juni 2025 @ 04:52:
[...]
Ja Tesla staat dit gewoon toe. Heeft er zelfs handleidingen voor (zie bovenstaand)
Ik heb het zelf uitgevoerd, uiteraard met de nodige veiligheidsmaatregelen.
Een motor is ook redelijk makkelijk te vervangen
Nou ja, deels onwaar. Terugleveren mag volgens de wet geen geld kosten, netto gezien dan. Dus er zal een terugleverboete zijn, maar die zal lager zijn dan de vergoeding.DS7 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:29:
[...]
Ten eerste is dat onwaar.
Ten tweede: je mist mijn punt geloof ik.
En nee ik mis je punt niet. Tot 2027 kun je nog gewoon salderen en gratis rijden.
Mijn punt is nu juist dat vanaf 2027 thuis laden voor mensen met zonnepanelen veel duurder wordt en dan is gratis kunnen laden, zeker met het verbruik van een MSP die nu eenmaal niet uitnodigt om op de rechterbaan achter een vrachtwagen te hangen, gewoon best een meerwaarde.fisherman schreef op zondag 15 juni 2025 @ 13:17:
[...]
Nou ja, deels onwaar. Terugleveren mag volgens de wet geen geld kosten, netto gezien dan. Dus er zal een terugleverboete zijn, maar die zal lager zijn dan de vergoeding.
En nee ik mis je punt niet. Tot 2027 kun je nog gewoon salderen en gratis rijden.
Ik laad mijn auto normaalgesproken overdag thuis op. Dat kan gewoon gratis na 2027.DS7 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:04:
[...]
Mijn punt is nu juist dat vanaf 2027 thuis laden voor mensen met zonnepanelen veel duurder wordt en dan is gratis kunnen laden, zeker met het verbruik van een MSP die nu eenmaal niet uitnodigt om op de rechterbaan achter een vrachtwagen te hangen, gewoon best een meerwaarde.
Tot 2027 is dus zelfs snachts en in de winter gratis.
In de winter zal het wel een stuk duurder worden natuurlijk.
Hmm, ik zag in een nieuwere Tesla dat je wat meer info over het gebruik kan vinden -IN- de auto.
In mijn 2e generaties MS zit die optie niet. Het zou in de Tesla Energy App zitten op je scherm.
Maar wat blijkt… in de mobiele Tesla app zit voor mij wel die functie.
Als je naar service gaat zie je daar meteen een knop “Vehicle Range”
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GGc32h9bELpjpYKFy6xIHyMt.jpg?f=user_large)
Na een test van een klein half uur krijgt dan dit.
:strip_exif()/f/image/MPgvzXllHpClKkxf92Aq6Eki.png?f=user_large)
In mijn 2e generaties MS zit die optie niet. Het zou in de Tesla Energy App zitten op je scherm.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GGc32h9bELpjpYKFy6xIHyMt.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/MPgvzXllHpClKkxf92Aq6Eki.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/BXJFOiCeiE4jxbWWh5ORAY6s.png?f=user_large)
FreeReef.nl
Dit zit er al een tijdje in hoor😊 Ik ken deze functionaliteit al vanaf dat ik mijn S uit 2018 heb en dat is inmiddels ruim 2 jaar.World Citizen schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:29:
Hmm, ik zag in een nieuwere Tesla dat je wat meer info over het gebruik kan vinden -IN- de auto.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja sorry voor de onnozelheid. Ik wist er niet van.Who Am I? schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:25:
[...]
Dit zit er al een tijdje in hoor😊 Ik ken deze functionaliteit al vanaf dat ik mijn S uit 2018 heb en dat is inmiddels ruim 2 jaar.
FreeReef.nl
meh valt mee, heb een grotere thuis accu dat de accu in mijn auto. En aardig wat zonnepaneeltjes goedkoop ingekocht.DS7 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:04:
[...]
Mijn punt is nu juist dat vanaf 2027 thuis laden voor mensen met zonnepanelen veel duurder wordt en dan is gratis kunnen laden, zeker met het verbruik van een MSP die nu eenmaal niet uitnodigt om op de rechterbaan achter een vrachtwagen te hangen, gewoon best een meerwaarde.
Kan gewoon zon volledig opslaan in de thuisbatterij(en) en dan daarmee de Tesla laden.
Na mijn terugverdientijd is het gewoon lekker gratis zolang het spul niet kapot gaat.
Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.
Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.
Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.
Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic