Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
Model S of X bedoel je dan. De Y is nog absoluut geen 10 jaar oud en heeft zeker weten nooit gratis supercharging gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 11:14
Caelorum schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:06:
Model S of X bedoel je dan. De Y is nog absoluut geen 10 jaar oud en heeft zeker weten nooit gratis supercharging gehad.
Model S inderdaad, aangepast :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 10:41
Zelfs zonder gratis supercharger is het een pak voordeliger dan een diesel blijven rijden. Tegenwoordig betaal je max rond de €0,25 per kWh bij de supercharger. Dat is vaak zelfs goedkoper dan thuis. Ik zou kijken naar een Model S met ongeveer 100k op de teller van na 2018 en je gaat vele jaren plezier beleven. Ik heb zelf een jaar geleden een model S met 123k uit 2018 gekocht en tot nu toe geen enkel issue gehad en er heel veel plezier aan beleeft. Ten opzichte van benzine hebben we ongeveer de helft uitgegeven aan 'brandstof' het afgelopen jaar. Diesel is iets goedkoper dan benzine, maar het verschil is fors en de elektriciteit prijzen zijn flink gedaald het afgelopen jaar, terwijl fossiel is gestegen.

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
andy88 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:01:

Is er iets wat ik over het hoofd zie? Is het aanschaffen van een tien jaar oude Tesla met pak en beet twee ton op de klok goed te doen of Russisch roulette? Graag jullie meningen!
Een Model S en zeker de X kost al snel veel meer dan een Model 3. Overschat niet hoeveel (snel)laden kost. Snelladen voor dagelijks kilometers vind ik persoonlijk wel omslachtig c.q. armoedig, stroom is goedkoop. Ook openbaar voor de 25-30ct te vinden.

De aanschaf en onderhoud van een gebruikte Model 3 ligt echter veel lager dan een S. Rond de 20k heb je al een Model 3 waarbij rond de 25k de Long Range met verlengde garantie te koop staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:20
andy88 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:11:
[...]

Model S inderdaad, aangepast :)
Heb zelf een model S(2013-2016)en een model 3 LR(2019) naast elkaar gehouden. Onderhoud van een S en verzekering is nou eenmaal duurder. Weegt in mijn ogen niet op tegen het gratis super chargen. Daarnaast is de m3 een stuk zuiniger dan een m S, is verzekering goedkoper en onderhoud is minder (duur).

Ben zelf dan ook voor m3 LR gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
jip_86 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 14:54:
[...]

Daar ga je dus echt niet van bloeden als je je vinger er tegen aan drukt.
Wil niet zeggen, told you so. Maar: Told you so :p

https://www.cybertruckown...-visit.17610/#post-325346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 15:19
https://www.cybertruckown...-visit.17610/#post-323981
Misschien handig om naar het hele verhaal te linken ipv alleen een gore foto :P

Vind wel wat anders dan tegenaan duwen. Maar wel serieus puntje voor de kwaliteitscontrole.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 22:20

World Citizen

FreeReef.nl

@andy88
Gratis laden overzetten naar een nieuwe kentekenhouder gaat niet zover ik weet. Als je er een koopt dan kan dat dus niet.

Wel hebben ze bij Leaseplan modellen met gratis laden omdat die dan op kenteken van de leasemaatschappij blijven.
https://www.leaseplan.com...makemodel=tesla,model%20s
(de goedkoopste nu is 650, maar elke dag komen er modellen bij en gaan er af)

Zeker wel interessant om naar te kijken. voor 560 euro tegen 10k incl gratis laden heb je een 75D.
Als je daar verzekering (AllRisk), wegenbelasting(straks), brandstofkosten en onderhoud af trekt rij je niet voor heel veel geld een Models S.

De alleraangekleedste 100D zat op 750 euro tegen 10k incl gratis laden. Dan heb je alle mogelijke opties.

Koop blijft wel interessant als je voor een 150k+ model gaat en hem laat afleveren met nieuwe draagarmen.
De PrivateLease modellen hebben meestal maar 80k gelopen.

FreeReef.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 15:14
Tesla heeft een nieuwe kleur geïntroduceerd voor de Model S en X: Lunar Silver voor € 2.600

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

De reden dat ik liever een occasion S had dan een nieuwe 3.

Wat een berg ruimte. 2 grote tenten, stretchers, stoelen, tafels. Het is een eindeloos stortgat die kofferbak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7t3_p-8URktO6LWY6L7u4bwbP_c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kD9WXga1zmGxwv7JroYQwSqx.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door World Citizen op 29-05-2024 22:35 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Overigens viel me het verbruik enorm mee. Ik ben normaal een keurige 100 rijder en vind dat helemaal prima.

Maar (itt mijn vorige Kona), is in Duitsland 140 rijden heel rustig. Als je dan wat mee gaat rijden met het verkeer zit je snel rond de 160. En daar merk je helemaal niks van.

Voor mij de eerste “enorme” of “gt” auto. Ik heb nooit roadtrips in dit soort grote autos gedaan. En ik sta best versteld over hoe makkelijk je in Duitsland over de bahn zoeft.

Bij compleet lege stukken rij je zelfs zonder engie vorm van woble 200.

Ik starte in Midden Brabant met 47% accu en ben uiteindelijk na 650km en 3x 10min laden. Op 210wh per km uitgekomen.

Dat is bijna beter dan stadsverkeer.

Heerlijk. Ik heb echt genoten.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-07 19:21
Niet helemaal zeker of mijn vraag wel in in dit topic past, maar: zou een scherm uit een Tesla model S ook buiten de Tesla bruikbaar zijn? Zoek nog een groot touchscreen als dashboard in de stuurhut van ons bootje (is wel binnen, dus geen waterdichtheid nodig)

PS We hebben nu 7 jaar een model S. Verbruik over de laatste 230.000 km zo'n 155 Wh/km. Kan best zuinig dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
jehojakim schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:59:
Niet helemaal zeker of mijn vraag wel in in dit topic past, maar: zou een scherm uit een Tesla model S ook buiten de Tesla bruikbaar zijn? Zoek nog een groot touchscreen als dashboard in de stuurhut van ons bootje (is wel binnen, dus geen waterdichtheid nodig)

PS We hebben nu 7 jaar een model S. Verbruik over de laatste 230.000 km zo'n 155 Wh/km. Kan best zuinig dus.
Het kan ongetwijfeld als je handig genoeg bent, maar reken er maar niet op dat het scherm intern een display port kabeltje heeft😅 Er is vast ergens een pinout te vinden online.
Ik denk dat het gemakkelijker is om een los touchscreen te kopen, maar dat is lang zo leuk niet natuurlijk.

155Wh/km is heel netjes over 230k! De vorige eigenaar van onze model S had over 123k 232Wh/km. Hij was een sportieve rijder zei hij zelf🙈 Wij zitten in de warme maanden rond de 150Wh/km gemiddeld, maar in de winter dichter bij de 200Wh/km dan ons lief is...

Sony A7R4+A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sony G II 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
Caelorum schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:06:
Er is een moment geweest dat je je gratis superchargen van model s naar een Y kon overdragen.

Dit was de url https://www.tesla.com/nl_nl/support/supercharger-transfer. Maar is niet meer geldig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Domih
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-09 17:25

Domih

Domih.

Ja heb ik voor mekaar gekregen. Even googlen op ‘Tesla MCU testbench’. Dan zie je op welke pins je 12V moet zetten.
Hier ff wat foto’s die ik nog had gevonden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-u1NxV5o7bdas_1IgSQzaeQiwvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8nZc5CgXV7FR3uDWK9IMAKU5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OoZfL9SpcJTFsnq7iMiW0kXpQOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ZrA5PKKgVn5Lm9xWtS6sY7e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTbiMtMPQDLkIguLdy6q9FVSpOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfmzy6XtmRLam7wjJvYahDi9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgGyceoidEXS1aJysaCu8A4OqXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jG5S2LQN29M8OUqXIWy6R6cM.jpg?f=fotoalbum_large

Apple Carplay/Android Auto voor BMW/MINI/Audi/Mercedes: Nextgearmedia.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een flinke tablet is niet handiger?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

Maasluip schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:16:
[...]

Een flinke tablet is niet handiger?
Handig is niet altijd het doel, toch?

Ik heb 2 model 3 staan en een Model S voor de sloop. Beide met MCU2.

Ik ga kijken of ik het scherm van de Model 3 werken kan krijgen in een Model S

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

We blijven Tweakers :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Domih schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:08:
[...]

Handig is niet altijd het doel, toch?

Ik heb 2 model 3 staan en een Model S voor de sloop. Beide met MCU2.

Ik ga kijken of ik het scherm van de Model 3 werken kan krijgen in een Model S
Waarschijnlijk heb ik het gemist maar: model S voor de sloop: reparatie accu niet gelukt, of is dit een andere :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

ybos schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:31:
[...]

Waarschijnlijk heb ik het gemist maar: model S voor de sloop: reparatie accu niet gelukt, of is dit een andere :?
Oh wow je hebt in ieder geval een goed geheugen. Heb besloten er mijn werk van te maken. Dit wordt de 3e Model S die ik sloop en heb nog 2x Model 3 staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Domih schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:39:
[...]

Oh wow je hebt in ieder geval een goed geheugen. Heb besloten er mijn werk van te maken. Dit wordt de 3e Model S die ik sloop en heb nog 2x Model 3 staan.
Cool, heb je n website :? Ben gewoon nieuwsgierig / geinteresseerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

ybos schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:42:
[...]

Cool, heb je n website :? Ben gewoon nieuwsgierig / geinteresseerd :)
Leuk! Nee heb alleen mijn CarPlay dingen op de website staan. Ik verkoop alles via Marktplaats en bestaande connecties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snakefoodjah
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:13
Vergunningsaanvraag voor supercharger aan Van Der Valk Gent is ingediend :-).

24 openbare laadplaatsen voorzien en 40 overdekte voor Van Der Valk cliënteel

Niks noppes nul 👎🏻👎🏻👎🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasVisser
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-11-2024
Dag allen,

Helaas begin mei een ongeval gehad met de model S uit 2018. De voorkant ligt in de kreukels en de auto staat inmiddels al drie weken bij de schadehersteller.

Hebben jullie toevallig een algemeen beeld bij de levertijden van Tesla onderdelen? Vooralsnog tast ik in het duister. Iemand hier recent ervaring mee gehad?

Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domih

Domih

Domih.

ThomasVisser schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:48:
Dag allen,

Helaas begin mei een ongeval gehad met de model S uit 2018. De voorkant ligt in de kreukels en de auto staat inmiddels al drie weken bij de schadehersteller.

Hebben jullie toevallig een algemeen beeld bij de levertijden van Tesla onderdelen? Vooralsnog tast ik in het duister. Iemand hier recent ervaring mee gehad?

Alvast dank!
Verschilt heel erg per onderdeel. Over het algemeen zijn onderdelen snel leverbaar, maar er zijn uitschieters. Ik zou het bij de schadehersteller navragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Who Am I?
ThomasVisser schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:48:
Dag allen,

Alvast dank!
Ik heb vorig jaar een aanrijding gehad met mijn S uit 2018. Was geen harde klap, maar had een nieuwe bumper, motorklep en onderplaat nodig. Binnen 4 weken na de aanrijding had ik de auto weer terug. Uiteindelijk 1,5 weken bij de reparatie gestaan. Alles was vrij snel leverbaar. Reparatie was bij ABS Autoherstel. In eerste instantie zou de reparatie bij een ander bedrijf zijn, gekozen door de verzekeraar, daar waren enorme wachttijden. Dat wilde ik niet, dus toen zelf voor ABS gekozen en het verschil in uurloon wat de verzekering max vergoed en wat ABS rekende zelf betaald. Erg tevreden met ABS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jehojakim
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-07 19:21
Domih schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:47:
[...]

Ja heb ik voor mekaar gekregen. Even googlen op ‘Tesla MCU testbench’. Dan zie je op welke pins je 12V moet zetten.
Sorry voor de late reactie, druk, druk, druk - ga nooit met pensioen, kost veel te veel tijd...
Ik bedoel alleen het scherm, niet ook de computer. Zou die willen aansluiten op een Raspberry. Maar misschien wel een onmogelijk idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:07
Who Am I? schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 23:12:
[...]

Ik heb vorig jaar een aanrijding gehad met mijn S uit 2018. Was geen harde klap, maar had een nieuwe bumper, motorklep en onderplaat nodig. Binnen 4 weken na de aanrijding had ik de auto weer terug. Uiteindelijk 1,5 weken bij de reparatie gestaan. Alles was vrij snel leverbaar. Reparatie was bij ABS Autoherstel. In eerste instantie zou de reparatie bij een ander bedrijf zijn, gekozen door de verzekeraar, daar waren enorme wachttijden. Dat wilde ik niet, dus toen zelf voor ABS gekozen en het verschil in uurloon wat de verzekering max vergoed en wat ABS rekende zelf betaald. Erg tevreden met ABS.
Een paar reacties terug lees ik dat @Domih wel at onderdelen heeft wellicht...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

jehojakim schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:47:
[...]

Sorry voor de late reactie, druk, druk, druk - ga nooit met pensioen, kost veel te veel tijd...
Ik bedoel alleen het scherm, niet ook de computer. Zou die willen aansluiten op een Raspberry. Maar misschien wel een onmogelijk idee...
Ik weet niet hoe het zit met de touch functie, maar je hebt HDMI inputboxen voor de Model S. Die klik je ergens tussen de kabel van het scherm en dan heb je een HDMI in.

Dan ben je denk ik redelijk eenvoudig al halverwegen.

bv
https://www.navinc.nl/96

FreeReef.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

De eerste 2 groter ritten zitten er op! ruwweg 2000km in 2 reizen.
Model S 2018 100D (alle opties)

Reis 1 naar noorderlijker Duitsland en stuk rechts van Hamburg. Een kampeer festival van 7 dagen met 2 personen.
Groetjes vanaf de camping :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfCdMtByZqcgESPWHMiQrJxASno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBvS50S0WQ5Px9p4LCC5lXy8.jpg?f=fotoalbum_large

Reis 2 Europapark en Rulantica, 5 dagen en ook 2 personen.

Foto bij de toffe Franse AirBNB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RQW_K2vx6PJLowja91UVi_wR6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bmsSUA17ld6wNK3FmsOxwsZn.jpg?f=fotoalbum_large

Alles helemaal top gegaan. Ik heb genoten van het rijcomfort. Het is heerlijk zoeven over de Duitse snelweg. Meerijden met een Duitser is dan wel tof. Je went een beetje aan de snelheid en wat de gedragsregels zijn. Duitsers rijden veel beter en vriendelijker dan Nederlanders. Het is hoffelijk en dienstbaar. Men werk lekker samen en dan vlot het allemaal goed door.

Met in het achterhoofd de Accu is 150 tot 160 wel het max. Als je harder gaat rijden zie je al snel dat hij de route aanpast naar een Tesla lader dichterbij. Tijd en snelheidstechnisch is 160 de max. Over het algemeen rij je 130, maar waar het kan rijd de auto soepel wat sneller.

Alle spullen passen er ook lekker in. De eerste reis naar de camping hebben we 2 grote tenten meegenomen, een hoop festival zooi, tafel, stoelen noem het maar op.. Ik had de halve huisraad mee en nog kon ik de hoedeplank laten liggen. De achteruitkijkspiegel was helemaal vrij.
Ook wel een reden waarom ik graag een S wilde. Mijn Kona had gewoon veel te weinig ruimte, en dat irriteerde me enorm omdat ik graag dit soort vakanties doe. Alles binnen 8 uur rijden ga ik af.

Het laden ging allemaal perfect. Ik heb de CCS upgrade dus elk Tesla station kan ik aansluiten. Gek genoeg kwam ik maar 1x een V1 lader tegen die niet echt lekker wilde vlotten. Maar gezien we wat wilden eten maakte dat niet uit. Alle andere laders doen het zoals ik gewend ben.

Bij de 2e reis onderweg wel meerdere keren door de Politie stil gezet. De route naar Europapark gaat in mijn geval een aantal keer over de grens van Frankrijk naar Duitsland. En daar staan ivm het EK politie posten. En dat zijn gewoon zeecontainers op de snelweg die er een S bocht in leggen waar iedereen in een fuik rijd. Niet het minste "geweld" is ingezet om de hele boel dicht te bouwen. Je scheurt er niet even doorheen.
Maar, na de vraag waar we heen gingen, en een blik naar mijn pretpark maatje dame, mochten we constant meteen door. Geen probleem dus.

Aldus, Top! Geweldige auto om ritten mee te doen. Kleeft aan de weg, heeft enorm vermogen om wendbaar in het verkeer te zijn en alle comfort is aan boord om echt helemaal nergens last van te hebben aan het lichaam. Ik en beide passagiers vonden de stoelen en verwarming etc. erg fijn.

Op naar de volgende.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:36
Ik zit in een dubio. Onlangs heb ik mijn model 3 LR ingeleverd bij de leasemij en ben ik nu zelf opzoek om een tesla aan te schaffen. Budget is rond de 25k. Hiervoor kan ik weer een 3 halen uit 2019, maar ook een S75D uit 2018.
Wat is jullie ervaring? Is de S een betere auto ondanks de wat oudere techniek? Minder range en langzamer laden?
In principe zal ik meestal gewoon thuis laden dus dat die langzamer laadt maakt me niet zoveel uit. Wat ik wel fijn zou vinden is de extra ruimte, betere stoelen en een achterklep die helemaal open gaat.
De Model 3 is dan wat goedkoper in de onderhoud, gaat wat verder op een lading en wat moderner qua techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
@gebruikershaes, keuze is afhankelijk van je wensen. Heb je de ruimte nodig dan valt de 3 af.

Deze vraag is al verschillende malen voorbij gekomen in dit topic dus met wat zoekwerk heb je zo wat feedback.

Nogmaals: afhankelijk van je wensen maar over het algemeen wordt de 3 voor de S geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

gebruikershaes schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 23:12:
Ik zit in een dubio. Onlangs heb ik mijn model 3 LR ingeleverd bij de leasemij en ben ik nu zelf opzoek om een tesla aan te schaffen. Budget is rond de 25k. Hiervoor kan ik weer een 3 halen uit 2019, maar ook een S75D uit 2018.
Heb beiden gehad, een 3LR uit 2019 en daarna een S75D uit 2018. De S was een fijnere reisauto, veel stiller en comfortabeler, de 3 dynamischer en veel practischer (kleiner). Een beetje als een BWM 5 vs BMW 3 serie...

Technische problemen of onderhoudskosten heb ik bij beiden niet gehad, maar dat wordt natuurlijk een ding naarmate ze ouder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Wat is jullie ervaring? Is de S een betere auto ondanks de wat oudere techniek? Minder range en langzamer laden?
In principe zal ik meestal gewoon thuis laden dus dat die langzamer laadt maakt me niet zoveel uit. Wat ik wel fijn zou vinden is de extra ruimte, betere stoelen en een achterklep die helemaal open gaat.
De Model 3 is dan wat goedkoper in de onderhoud, gaat wat verder op een lading en wat moderner qua techniek.
Ik kan het alleen maar eens zijn met de eerdere reacties. Als je meer ruimte wil, dan is de S een no-brainer. Ja, hij rijdt net iets minder zuinig, maar als je zelf een rustige rijder bent, dan kun je op lange stukken de 140Wh/km makkelijk halen. Laden gaat minder snel, maar zoals je zelf al zegt, als je vooral thuis laadt en de tijd hebt, is dat geen issue. Ik heb het zelfde. Bij een langere trip sta je misschien 10-15 min langer bij een supercharger, maar ik vind het altijd wel lekker om te onthaasten. Ik heb ook een 75D uit 2018.
Is er dan niets negatiefs? Zeker wel, het is een enorme auto. Hij is langer en breder dan de 3. Dat ga je met parkeren echt wel merken. Maar voor de rest is het een geweldige auto. Heb tot nu toe ook geen problemen gehad met kapotte onderdelen ofzo, de kinderziektes zijn er door de vorige eigenaar uit gehaald, dat is het voordeel van tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Card Nox schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 02:03:
@gebruikershaes, keuze is afhankelijk van je wensen. Heb je de ruimte nodig dan valt de 3 af.

Deze vraag is al verschillende malen voorbij gekomen in dit topic dus met wat zoekwerk heb je zo wat feedback.

Nogmaals: afhankelijk van je wensen maar over het algemeen wordt de 3 voor de S geadviseerd.
Ja klopt. Heb een aantal posts kunnen vinden, maar heb altijd ruzie met de zoekfunctie op dit forum. De 3 is denk ik ook de verstandige keuze, maar aangezien ik die al 5 jaar heb gehad wil ik wellicht wat anders. Twijfel alleen of ik spijt ga krijgen. In principe voldoet de 3 aan al m’n wensen. Ja de stoelen kunnen beter en de kofferbak opening is onhandig, maar het zijn geen deal breakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
mkrmr schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 10:33:
[...]

Heb beiden gehad, een 3LR uit 2019 en daarna een S75D uit 2018. De S was een fijnere reisauto, veel stiller en comfortabeler, de 3 dynamischer en veel practischer (kleiner). Een beetje als een BWM 5 vs BMW 3 serie...

Technische problemen of onderhoudskosten heb ik bij beiden niet gehad, maar dat wordt natuurlijk een ding naarmate ze ouder worden.
Je zegt gehad? Dus je rijdt nu in iets anders? Stel iemand biedt je nu een S of een 3 aan. Gebaseerd op je ervaring, welke kies je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Who Am I? schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 11:33:
[...]

Ik kan het alleen maar eens zijn met de eerdere reacties. Als je meer ruimte wil, dan is de S een no-brainer. Ja, hij rijdt net iets minder zuinig, maar als je zelf een rustige rijder bent, dan kun je op lange stukken de 140Wh/km makkelijk halen. Laden gaat minder snel, maar zoals je zelf al zegt, als je vooral thuis laadt en de tijd hebt, is dat geen issue. Ik heb het zelfde. Bij een langere trip sta je misschien 10-15 min langer bij een supercharger, maar ik vind het altijd wel lekker om te onthaasten. Ik heb ook een 75D uit 2018.
Is er dan niets negatiefs? Zeker wel, het is een enorme auto. Hij is langer en breder dan de 3. Dat ga je met parkeren echt wel merken. Maar voor de rest is het een geweldige auto. Heb tot nu toe ook geen problemen gehad met kapotte onderdelen ofzo, de kinderziektes zijn er door de vorige eigenaar uit gehaald, dat is het voordeel van tweedehands.
Heb de ruimte niet perse nodig. Altijd wel lekker maar de 3 voldoet ook prima. Ik herinner me een collega die een garage in Brussel in moest met z’n S. Het was zo’n kurkentrekker waarbij je in rondjes naar beneden rijdt. De S was te groot en kon de bocht amper maken dus schraapte die langs de muur onderweg naar beneden. Op de terugweg, langs de andere kant van de auto geschraapt om er uit te komen. Supernice.
Denk dat ik na 5 jaar model 3 gewoon wat anders wil en met de S binnen bereik vraag ik me af of ik dat niet gewoon moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
gebruikershaes schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:40:
[...]

Heb de ruimte niet perse nodig. Altijd wel lekker maar de 3 voldoet ook prima. Ik herinner me een collega die een garage in Brussel in moest met z’n S. Het was zo’n kurkentrekker waarbij je in rondjes naar beneden rijdt. De S was te groot en kon de bocht amper maken dus schraapte die langs de muur onderweg naar beneden. Op de terugweg, langs de andere kant van de auto geschraapt om er uit te komen. Supernice.
Denk dat ik na 5 jaar model 3 gewoon wat anders wil en met de S binnen bereik vraag ik me af of ik dat niet gewoon moet doen.
De nieuwe Model 3 wordt als mini-S beschouwd. Al de voordelen van de S maar zonder het formaat. De stoelen van de 3 schijnen nu ook beter te zijn, die van de S zitten namelijk ook in de 3 performance en hoewel ze je beter op je plek houden zijn ze niet comfortabeler. Heb je al met de nieuwe 3 gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
Deveon schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:59:
[...]

De nieuwe Model 3 wordt als mini-S beschouwd. Al de voordelen van de S maar zonder het formaat. De stoelen van de 3 schijnen nu ook beter te zijn, die van de S zitten namelijk ook in de 3 performance en hoewel ze je beter op je plek houden zijn ze niet comfortabeler. Heb je al met de nieuwe 3 gereden?
Ja! Goeie auto. Duidelijk een upgrade tov vorig model, maar ik vond dat niet 20k extra waard. Vandaar dat ik rond de 25k naar de oudere modellen kijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@gebruikershaes

Het is geen advies maar meer een mening.

Ik denk dat je met je budget meer auto krijgt bij een 3 dan een S.
Ik zou ze zoeken uit eind 2018 met max 90k op te teller. En dan HW versie 2.5.

Ik denk dat het krap word om er dan een te vinden voor die prijs. As je naar 150k km gaat, dan zou ik hem afgeleverd willen hebben met nieuwe draagarmen rondom.

De S is niet zuinig. Mijn Kona haalde uit 64kWh 500 KM, en mijn S doet uit een 100kWh ook 500. Hij laad redelijk snel (100D) tot aan de 250km en dat is in Nederland wel prima. Als je hem vol wilt hebben sta je een uur en een kwartier stil.

Ik heb helemaal geen ervaring met een 75D. Wellicht kan @Who Am I? iets zeggen over laden. Ik ben wel benieuwd bij hoeveel procent accu de snelheid inzak naar +/- 75kWh. Dus je betaald een hele berg stroom extra om een S te rijden. Die 36kWh extra in een S gooi je dus weg tenopzichte van een nieuwere auto.

Kwa auto voel je wel echt dat je een GT onder je kont hebt. Het voelt "groot, luxe, dik, patserig" aan. de beleving is heel anders dan met kleinere auto's. Als je de stoel laag zet dan voelt het als een raceauto, maar met autotrips zet ik hem heel hoog en dan heb je lekker overzicht. Instappen is wel laag.

Als je van plan bent om autoritten te gaan maken dan zou ik hem zeker blijven overwegen. Als je dat eigenlijk haast zelden doet dan is voor dat budget een 3 of Y echt beter denk ik.

Ik vind de nieuwe HW versie van de 3 en Y's uiteraard tof. Ik krijg wel nog kleine updates, maar bv de Vision update krijg ik niet. Mijn Intel CPU is te zwak. Ik mis echter niks aan de oudere S. Hij is futuristisch en een stuk beter dan de Kona kwa "nice features". De HW voordelen van een nieuwere 3 of Y mis ik niet.

Ik denk dat je voor 37k een hele mooie S hebt, 100D met wat opties. Voor dat geld heb je echter ook een hele dikke en stuk nieuwere 3 of Y. Voor 20K ga je ook al een prima 3 of Y vinden denk ik. Dat is toch best wat geld.

Kwa slijtage reken ik elke 50k km draagarmen. Die dingen gaan kraken bij een S en dat hekel ik. Voor de rest enkel je banden. Die slijten enorm omdat je als een idioot door bochten kunt met AWD. Dan hoor je het rubber er bijna afgevroten worden :). Maar ik vermoed ook met banden dik 50 tot 60k te kunnen rijden (ik rij volgens jongere collega's als een opa).

Ik gun je echt een S. Het is heerlijk en je gaat je helemaal happy en geweldig voelen als je er mee rond suist. Maar ik denk dat het economisch gezien eigenlijk stiekem handiger is om een 3/y te kiezen als je niet vaak roadtrips maakt.

Succes en doe een proefrit!. Ik kan je een invite sturen maar je kunt ook zelf contact opnemen.

[edit: link verwijderd naar MP want het model had schade)

[ Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 15-06-2024 15:41 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Owja.. als je de kans hebt pak er een met een open dak. Dat is echt... *O*

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:01

knakworst

Get more sats!

Hiervoor kan ik weer een 3 halen uit 2019, maar ook een S75D uit 2018.
Zorg dat je een S hebt van ongeveer juni 2018 of nieuwer, met een nieuwere computer. Daarvoor is het entertainment systeem heel traag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
De S is voelt als een auto, de 3 is cart. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Ik ben nu bijna een jaar van mijn 3 performance af, maar het kriebelt wel. Mis die bak elke dag ondanks z’n eigenaardigheden. Lekker geluid, strak op de weg en vooral snel 😎. Jammer dat ze niet met trekhaak bestaan anders had ik het wel geweten.

Btw, na bijna 5 jaar dacht ik er ook wel genoeg van te hebben. Totdat hij een week weg was.

[ Voor 12% gewijzigd door STIMPPYYY op 15-06-2024 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rover12345
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:18
Ik heb de MX 100D vanwege groot gezin. Daarvoor M3. Die laatste is gewoon de slimme keuze met alles op Ok tot goed niveau. Verzekering van MX is giga duur (MS ook?), en gaan gewoon meer dingen stuk aan S/X. Keertje lucht vering, draag arm, deur hendel: kost je zo 1-2k per jaar. Verbruik M3 ook waanzinnig goed.

Als je kan wachten koop je einde jaar M3 2019 AWD met max 100k voor 20k - er komen iets van 20k aan leasebakken vrij in Q4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
World Citizen schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:32:
@gebruikershaes

Het is geen advies maar meer een mening.

Ik denk dat je met je budget meer auto krijgt bij een 3 dan een S.
Ik zou ze zoeken uit eind 2018 met max 90k op te teller. En dan HW versie 2.5.

Ik denk dat het krap word om er dan een te vinden voor die prijs. As je naar 150k km gaat, dan zou ik hem afgeleverd willen hebben met nieuwe draagarmen rondom.

De S is niet zuinig. Mijn Kona haalde uit 64kWh 500 KM, en mijn S doet uit een 100kWh ook 500. Hij laad redelijk snel (100D) tot aan de 250km en dat is in Nederland wel prima. Als je hem vol wilt hebben sta je een uur en een kwartier stil.

Ik heb helemaal geen ervaring met een 75D. Wellicht kan @Who Am I? iets zeggen over laden. Ik ben wel benieuwd bij hoeveel procent accu de snelheid inzak naar +/- 75kWh. Dus je betaald een hele berg stroom extra om een S te rijden. Die 36kWh extra in een S gooi je dus weg tenopzichte van een nieuwere auto.

Kwa auto voel je wel echt dat je een GT onder je kont hebt. Het voelt "groot, luxe, dik, patserig" aan. de beleving is heel anders dan met kleinere auto's. Als je de stoel laag zet dan voelt het als een raceauto, maar met autotrips zet ik hem heel hoog en dan heb je lekker overzicht. Instappen is wel laag.

Als je van plan bent om autoritten te gaan maken dan zou ik hem zeker blijven overwegen. Als je dat eigenlijk haast zelden doet dan is voor dat budget een 3 of Y echt beter denk ik.

Ik vind de nieuwe HW versie van de 3 en Y's uiteraard tof. Ik krijg wel nog kleine updates, maar bv de Vision update krijg ik niet. Mijn Intel CPU is te zwak. Ik mis echter niks aan de oudere S. Hij is futuristisch en een stuk beter dan de Kona kwa "nice features". De HW voordelen van een nieuwere 3 of Y mis ik niet.

Ik denk dat je voor 37k een hele mooie S hebt, 100D met wat opties. Voor dat geld heb je echter ook een hele dikke en stuk nieuwere 3 of Y. Voor 20K ga je ook al een prima 3 of Y vinden denk ik. Dat is toch best wat geld.

Kwa slijtage reken ik elke 50k km draagarmen. Die dingen gaan kraken bij een S en dat hekel ik. Voor de rest enkel je banden. Die slijten enorm omdat je als een idioot door bochten kunt met AWD. Dan hoor je het rubber er bijna afgevroten worden :). Maar ik vermoed ook met banden dik 50 tot 60k te kunnen rijden (ik rij volgens jongere collega's als een opa).

Ik gun je echt een S. Het is heerlijk en je gaat je helemaal happy en geweldig voelen als je er mee rond suist. Maar ik denk dat het economisch gezien eigenlijk stiekem handiger is om een 3/y te kiezen als je niet vaak roadtrips maakt.

Succes en doe een proefrit!. Ik kan je een invite sturen maar je kunt ook zelf contact opnemen.

[edit: link verwijderd naar MP want het model had schade)
Thanks voor de uitgebreide reactie! mijn verstand zegt ook 3, maar auto rijden is niet alleen puut verstand O+ .
Ik woon in Groningen en ga 1 a 2 keer per week naar kantoor in Amsterdam. Dus ik zit zeker regelmatig op de snelweg. De M3 doet dit overigens ook prima, maar ja je wil een keer wat anders he.
De draagarmen gaan bij de 3 ook stuk. Door een ontwerpfout komt er voch in en gaat het roesten bij het balhoofd. Heb die van mij ook rond 50k laten vervangen en de auto met krakende draagarmen bij 123k ingeleverd. Gok dat ze weer aan vervanging toe waren.
Heb een keer een oude MS als leenauto gehad voor een week. Dat was nog een met die gladde lederen stoelen. Je gleed bij elke boch uit je stoel. Dat was geen prettige ervaring. En het stuur is formaat vrachtwagen, maar daar kon ik opzich wel aan wennen.
Ik zal eens wat proefrittjes inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
knakworst schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:41:
[...]

Zorg dat je een S hebt van ongeveer juni 2018 of nieuwer, met een nieuwere computer. Daarvoor is het entertainment systeem heel traag.
Ja daar kijk ik idd naar. Bedoel je daarmee HW2.5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruikershaes
STIMPPYYY schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:16:

Ik ben nu bijna een jaar van mijn 3 performance af, maar het kriebelt wel. Mis die bak elke dag ondanks z’n eigenaardigheden. Lekker geluid, strak op de weg en vooral snel 😎. Jammer dat ze niet met trekhaak bestaan anders had ik het wel geweten.

Btw, na bijna 5 jaar dacht ik er ook wel genoeg van te hebben. Totdat hij een week weg was.
Waar rijd je nu in?
Ik wissel momenteel van auto's uit de poule. Dacht, laat ik eens kijken wat de andere merken te bieden hebben. Als eerst een VW ID5 gereden. Best een lomp ding, maar reed eigenlijk prima op het gasrespons na. Dat was gewoon gek en vereist concentratie. De infotainment was erg matig. En ik miste meteen het gemak van Tesla met laden en autopilot. De VW, van 56k had niet eens een parkeercamera achter.
Momenteel rijd ik in een Citroën eC4. Mega cheap, mega lelijk en mega veel plastic. Maar voor het geld best wel een grappige auto.
Na deze twee geprobeerd te hebben verlang ik nog meer terug naar Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
rover12345 schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:48:
Ik heb de MX 100D vanwege groot gezin. Daarvoor M3. Die laatste is gewoon de slimme keuze met alles op Ok tot goed niveau. Verzekering van MX is giga duur (MS ook?), en gaan gewoon meer dingen stuk aan S/X. Keertje lucht vering, draag arm, deur hendel: kost je zo 1-2k per jaar. Verbruik M3 ook waanzinnig goed.

Als je kan wachten koop je einde jaar M3 2019 AWD met max 100k voor 20k - er komen iets van 20k aan leasebakken vrij in Q4.
De MS rond de 100 euro WA+ zonder schadevrije jaren. Dus wel ok. All risk tegen de 200 volgens mij. En eens de M3 is gewoon goedkoper. De vraag is of de S de extra kosten waard is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

gebruikershaes schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:17:
[...]

Ja daar kijk ik idd naar. Bedoel je daarmee HW2.5?
Nee MCU2.

https://www.tesla.com/nl_nl/support/infotainment

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:56
Ik heb onze Model S75D uit 2018 een fijne upgrade gegeven. De Michelin Pilot Sport 2 banden waren na > 100.000 km wel een beetje op. Met de Continental AllAeasonContact 2 XL FR EVc rijdt hij opeens een stuk soepeler en kleeft hij weer aan het asfalt. En niet 2x per jaar banden meer wisselen! Echt een aanrader deze nieuwe banden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 14:55
STIMPPYYY schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 16:16:

Tegenwoordig kan de nieuwe met trekhaak, alleen kan deze maar 500kg trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
easy-cloud schreef op maandag 17 juni 2024 @ 00:21:
[...]

Tegenwoordig kan de nieuwe met trekhaak, alleen kan deze maar 500kg trekken.
Is de oude Stealth Performance niet geleverd met trekhaak? Vraag mij af hoeveel deze dan kan trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 18:25
Ik ga dit jaar voor het eerst met de Tesla op vakantie en nu gaf iemand aan dat in de zomer het wel erg prettig is als je een soort van zonnescherm hebt, voor het dak. Dat scheelt erg veel warmte (en daarmee hoeft de airco minder hard te werken. ). Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben of een suggestie qua accesoire?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
GroeneThee schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:34:
Ik ga dit jaar voor het eerst met de Tesla op vakantie en nu gaf iemand aan dat in de zomer het wel erg prettig is als je een soort van zonnescherm hebt, voor het dak. Dat scheelt erg veel warmte (en daarmee hoeft de airco minder hard te werken. ). Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben of een suggestie qua accesoire?
Moet je even zoeken in het accessoires topic. Veel te vinden voor een paar tientjes bij Ali. Of een shop in NL die het daar koopt en hier verkoopt voor dubbel de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:52
GroeneThee schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:34:
Heb ik. Ben er blij mee. Ben voor een Chinese variant gegaan ivm prijs van de originele Tesla. Zie mijn posts in het accessoires topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

knakworst schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:40:
Sinds 2024.14.6 update heb ik in het geheel geen autopilot meer. Stoplichten ook niet. Geen foutmeldingen dat het tijdelijk niet beschikbaar zou zijn. Reboot niet geholpen. Autopilot uit aan ook niet geholpen. Vervelend, want zelfs een 'domme' cruise control is niet beschikbaar. Voet permanent op gaspedaal dus.
Inmiddels bij de Tesla garage langsgeweest, software autopilot was niet goed uitgevoerd. Dit is aan de laptop hersteld, nu gaan de updates weer als vanouds en de autopilot (en ruitenwisser) werken weer naar behoren. Hoefde niets te betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneThee
GekkeRipper schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 06:48:
[...]

Heb ik. Ben er blij mee. Ben voor een Chinese variant gegaan ivm prijs van de originele Tesla. Zie mijn posts in het accessoires topic.
Gezien! Dank je, nu op zoek naar een variant voor de model S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:44
Hoi allen,

Over 3 weken heb ik er ook 1, dus zal hier vaker te vinden zijn :)

Ik vroeg me af waarom mijn net bestelde occasion private lease Tesla S van 2018 nog onbeperkt laden heeft? (zie private lease topic) Voor de zekerheid heb ik deze optie expliciet als voorwaarde in het contract laten zetten.

EDIT: verklaring gevonden geloof ik, in 2018 kreeg je een tegoed van 400kW per jaar bij je model X of S, met een referral code werd het alsnog onbeperkt... Kan me voorstellen dat een leasemij. hier natuurlijk makkelijk van kan profiteren?

https://www.lease-een-aut...r%20het%20volgende%20jaar.

CCS adapter zat er niet bij (wist niet eens wat dat ding deed), maar die krijg ik er nu gratis bij. Als ik het wel heb kan een model S/X anders niet fastchargen bij non tesla palen?

[ Voor 12% gewijzigd door _Anvil_ op 20-06-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:24

CyBeRSPiN

sinds 2001

@_Anvil_ met een toeslag van 0,20 cent (sic) per kWh boven dat 400kWh tegoed zou ik me dan niet te druk maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:38:
@_Anvil_ met een toeslag van 0,20 cent (sic) per kWh boven dat 400kWh tegoed zou ik me dan niet te druk maken :+
Nou, dat doe ik wel, want de hele businesscase voor mij is er op gebaseerd dat ik verwaarloosbare brandstofkosten heb, 20 d km per jaar kost makkelijk 4000 Kwh.. (met mijn rijstijl eerder 6000 :P ) dat is toch weer 800-1200 euro per jaar bij die 20 cent die je aanhaalt.

[ Voor 4% gewijzigd door _Anvil_ op 20-06-2024 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@_Anvil_ nee 0 komma 20, een vijfde cent dus.
Maar dat klopt niet, die site komt sowieso een beetje bijzonder op me over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
_Anvil_ schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:35:

CCS adapter zat er niet bij (wist niet eens wat dat ding deed), maar die krijg ik er nu gratis bij. Als ik het wel heb kan een model S/X anders niet fastchargen bij non tesla palen?
Klopt. Je hebt geen CCS aansluiting. Sterker nog, je kunt ook bij een aantal (V3) Tesla stations niet meer laden omdat ze daar geen V2 stekkers meer hebben.

Houd er rekening mee dat je mogelijk nog naar Tesla moet Tesla komt naar jou dus :)

Bij de aanschafprijs zijn de CCS Combo 2-adapter en een serviceafspraak voor de installatie inbegrepen. De onderdelen worden rechtstreeks naar het door u aangegeven verzendadres gestuurd. Maak om de CCS-functionaliteit te laten installeren een Mobile Service-afspraak via de Tesla-app na ontvangst van de adapter (selecteer: Accessoires - Upgrades en installaties). Ga niet zelf met het pakket aan de slag, anders wordt de installatie ongeldig. Vermeld bij het inplannen uw bestelnummer in de afspraakbeschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:52:
@_Anvil_ nee 0 komma 20, een vijfde cent dus.
Maar dat klopt niet, die site komt sowieso een beetje bijzonder op me over.
Help me even, ik ben een totale Tesla/EV n00b... ik dacht dat Tesla eigenaren iets van 28 cent betaalden voor superchargen momenteel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
STIMPPYYY schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:53:
[...]

Klopt. Je hebt geen CCS aansluiting. Sterker nog, je kunt ook bij een aantal (V3) Tesla stations niet meer laden omdat ze daar geen V2 stekkers meer hebben.

Houd er rekening mee dat je mogelijk nog naar Tesla moet

Bij de aanschafprijs zijn de CCS Combo 2-adapter en een serviceafspraak voor de installatie inbegrepen. De onderdelen worden rechtstreeks naar het door u aangegeven verzendadres gestuurd. Maak om de CCS-functionaliteit te laten installeren een Mobile Service-afspraak via de Tesla-app na ontvangst van de adapter (selecteer: Accessoires - Upgrades en installaties). Ga niet zelf met het pakket aan de slag, anders wordt de installatie ongeldig. Vermeld bij het inplannen uw bestelnummer in de afspraakbeschrijving.
Dank, vervelende is dat ik de auto pas over 3 weken heb. Lijkt me stug dat de eerste berijder 4 jaar lang zonder deze laad optie heeft geleefd, lijkt me logischer dat hij de adapter gehouden heeft. dan zou de software update er al in zitten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

offtopic:
@_Anvil_ laat maar, het spreekwoordelijke kwartje is niet gevallen.
Het gaat geregeld mis dat men 20 eurocent als 0,20 cent schrijft ipv 0,20 euro. Dat is dus een factor honderd verschil. Maar nu ik het moet uitleggen wordt het alleen maar nog verwarrender :P

Je hebt inderdaad gelijk dat je bij snelladen dan iets in de ordegrootte van 28 cent/kWh betaalt en het wel of niet hebben van onbeperkt snelladen natuurlijk een grote impact heeft op je jaarlijkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:59:
offtopic:
Het gaat geregeld mis dat men 20 eurocent als 0,20 cent schrijft ipv 0,20 euro. Dat is dus een factor honderd verschil. Maar nu ik het moet uitleggen wordt het alleen maar nog verwarrender :P

Je hebt inderdaad gelijk dat je bij snelladen dan iets in de ordegrootte van 28 cent/kWh betaalt en het wel of niet hebben van onbeperkt snelladen natuurlijk een grote impact heeft op je jaarlijkse kosten.
1500 euro per jaar schat ik, woon vlakbij een supercharge station,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:41
_Anvil_ schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:35:
Hoi allen,

Over 3 weken heb ik er ook 1, dus zal hier vaker te vinden zijn :)

Ik vroeg me af waarom mijn net bestelde occasion private lease Tesla S van 2018 nog onbeperkt laden heeft? (zie private lease topic) Voor de zekerheid heb ik deze optie expliciet als voorwaarde in het contract laten zetten.

EDIT: verklaring gevonden geloof ik, in 2018 kreeg je een tegoed van 400kW per jaar bij je model X of S, met een referral code werd het alsnog onbeperkt... Kan me voorstellen dat een leasemij. hier natuurlijk makkelijk van kan profiteren?

https://www.lease-een-aut...r%20het%20volgende%20jaar.

Ik dacht dat promoties na het onbeperkt laden tijdperk niet meer overdraagbaar waren, mooi meegenomen!

Als ik zo vrij mag zijn, wat betaal je per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Maurice- schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:28:
[...]

Ik dacht dat promoties na het onbeperkt laden tijdperk niet meer overdraagbaar waren, mooi meegenomen!

Als ik zo vrij mag zijn, wat betaal je per maand?
720 euro voor 20d km per jaar, 48 maanden looptijd. de prijs voor 5000 km meer of minder is 50 euro pm

Wat promoties betreft, als de leasemij de eigenaar blijft zou het ook verklaarbaar zijn he...

[ Voor 11% gewijzigd door _Anvil_ op 20-06-2024 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneThee
_Anvil_ schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:55:
[...]

Dank, vervelende is dat ik de auto pas over 3 weken heb. Lijkt me stug dat de eerste berijder 4 jaar lang zonder deze laad optie heeft geleefd, lijkt me logischer dat hij de adapter gehouden heeft. dan zou de software update er al in zitten...
Update is gedaan, je moet alleen een adapter aanschaffen. Tip: marktplaats ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
GroeneThee schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:35:
[...]

Update is gedaan, je moet alleen een adapter aanschaffen. Tip: marktplaats ;)
De leasemij wil een factuur, dus waarom geen nieuwe?
CyBeRSPiN schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:59:
offtopic:
ahaaaaaaaaaa, sorry, was te opgewonden over de tesla om je subtiliteit te catchen ;)

[ Voor 47% gewijzigd door _Anvil_ op 20-06-2024 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
_Anvil_ schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:37:
[...]

De leasemij wil een factuur, dus waarom geen nieuwe?
Ah, als jij dat vergoed krijgt vanuit de leasemaatschappij, zou ik dat zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
_Anvil_ schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 15:33:
[...]

720 euro voor 20d km per jaar, 48 maanden looptijd. de prijs voor 5000 km meer of minder is 50 euro pm

Wat promoties betreft, als de leasemij de eigenaar blijft zou het ook verklaarbaar zijn he...
Nette prijs voor zo'n slee (y). En fijn dat je 'm leaset gezien de zeer kostbare onderdelen bij reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierrymans
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:07
Iemand hier ervaring met het feit dat zijn Tesla door verzekeraars als een ander model wordt gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:14
Thierrymans schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 19:11:
Iemand hier ervaring met het feit dat zijn Tesla door verzekeraars als een ander model wordt gezien?
Als wat dan?
Wat zegt je kenteken info ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierrymans
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:07
GeeMoney schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:36:
[...]

Als wat dan?
Wat zegt je kenteken info ?
Als ik via de RDW website zelf kijk geeft hij de juiste cataloguswaard en WLTP aan van een Model Y RWD (wat het ook daadwerkelijk is).
Echter via bijv. de Finnik app of via diverse websites van verzekeraars komt hij naar boven als een Model Y RDW Long Range met dus een hogere cataloguswaarde.
Ik lees op internet dat het vorig jaar ook met een aantal Model 3's is gebeurd. Dat is uiteindelijk wel aangepast maar niet zonder slag of stoot.
Tesla heeft mij een COC gestuurd, maar de verzekeraar verwees mij weer terug naar Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigbuddha
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 07:25
Hallo. Passen de dakrails voor een model 3 ook op een model y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Maurice- schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:05:
[...]

Nette prijs voor zo'n slee (y). En fijn dat je 'm leaset gezien de zeer kostbare onderdelen bij reparatie.
Dank! Ik ben echt verbaasd over hoe scherp de Model S prijs bij Ayens (voorheen ALD/Leaseplan) is, check bijv. de prijzen bij mr Green eens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0Oi-vs5qJnje2yeARoPzvmEVOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CE6xK4G6P0xyRvg9B5bPaL7a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
_Anvil_ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:09:
[...]

Dank! Ik ben echt verbaasd over hoe scherp de Model S prijs bij Ayens (voorheen ALD/Leaseplan) is, check bijv. de prijzen bij mr Green eens:

[Afbeelding]
Eh ruim €36.000 om 3 jaar lang 20.000 per jaar te mogen rijden in een auto uit 2017? En daarna heb je geen restwaarde. Het is wel duur om Model S te rijden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
GekkeRipper schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:14:
[...]

Eh ruim €36.000 om 3 jaar lang 20.000 per jaar te mogen rijden in een auto uit 2017? En daarna heb je geen restwaarde. Het is wel duur om Model S te rijden...
€720 per maand is €34.560 en inclusief onbeperkt superchargen, verzekering, onderhoud en aanstaande wegenbelasting. Verzekering voor een S kost al €100+. Gewoon een goede deal, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dino111
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:04
Maurice- schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:26:
[...]

Weet je zeker dat de mrb er niet nog bijkomt?
Zakelijke lease komt deze er dan gewoon bij namelijk.

€720 per maand is €34.560 en inclusief onbeperkt superchargen, verzekering, onderhoud en aanstaande wegenbelasting. Verzekering voor een S kost al €100+. Gewoon een goede deal, dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
[...]

Hij is van dec 2018 en heeft 60d km gelopen. De screenshot is van mr green, de mijne is bij Ayens.

Wegenbelasting komt er gewoon bij, dat was bij mijn leaseauto's van de zaak niet anders, de berijder betaalt. Op zich valt het mee: volgend jaar 30% en dan oplopend tot nog een half jaar 70% in 2028.

Ik rij nu al 6 jaar een oude benzinesloep die 1 op 9 slurpt en bizar hoge onderhoudskosten had (motor geploft na 2 jaar etc.), dus ik ben wel toe aan 4 jaar zorgeloos rijden.

Ik heb alle sommetjes gemaakt en hier kom ik op uit. De giga onderhoudskosten van de model S maken dat ik prive aanschaf simpelweg niet aandurf. En is hier op tweakers een topic met ervaringsdeskundigen en je gelooft niet wat je leest, alles behalve de accu en motoren gaan stuk en blijkt peperduur te zijn bij Tesla.

Afschrijving gaat ook veel harder dan voorheen, teveel concurrentie van compacte EV's die nieuw de helft kosten tegenwoordig.

Ik acht de kans dat ik met zelf kopen daadwerkelijk goedkoper uit ben <50%, maar heb sowieso geen zin in die gok.

Mij spaargeld is nu gereserveerd voor het opknappen van mn huis. Het is trouwens 34K na 500 euro cashback O-) Dus ja, ik geef met plezier 8500 per jaar uit om zorgeloos in deze dikke bak te rijden. Mijn huidige auto kost alleen al aan benzine 400 per maand momenteel, lol :9

[ Voor 13% gewijzigd door _Anvil_ op 21-06-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
_Anvil_ schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:51:
[...]

Hij is van dec 2018 en heeft 60d km gelopen.

Wegenbelasting komt er gewoon bij, dat was bij mijn leaseauto's van de zaak niet anders, de berijder betaalt. Op zich valt het mee: volgend jaar 30% en dan oplopend tot nog een half jaar 70% in 2028.
Ah oké. Zelf ooit eens gekeken naar BMW private lease en daar zat alles erbij in. Dat is dus geen standaard. Maar inderdaad, voorlopig nog niet heel duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
Maurice- schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:34:
[...]
Ah oké. Zelf ooit eens gekeken naar BMW private lease en daar zat alles erbij in. Dat is dus geen standaard. Maar inderdaad, voorlopig nog niet heel duur.
Wegenbelasting zit ook standaard in de leaseprijs, maar is nu nog 0 voor EV's.

En leasemaatschappijen gaan geen risico dragen voor mogelijke toekomstige verhogingen van belasting etc. (De risico's m.b.t. hogere onderhoudskosten en afschrijving dragen ze uiteraard dan weer wel)

Ik heb nog nooit een leasecontract gelezen waar niet expliciet in vermeld stond dat een verhoging wegenbelasting of andere onverwachte kosten voorkomende uit regelgeving voor rekening van de berijder kwamen. Dus tenzij je werkgever in de bres springt betaal jij altijd.

[ Voor 4% gewijzigd door _Anvil_ op 21-06-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@random info.

De ccs upgrade bestaat uit 3 dingen.

- adapter
Zodat de stekker in je auto past

- firmware
Zodat je auto voortaan laadpalen aangeeft met ccs aansluiting

- printplaat
Zodat je auto om kan gaan met de nieuwe laadsnelheden en communicatie.

Die printplaat word achter in je kofferbak ingebouwd.

Als je dus op marktplaats een adapter koopt en “stiekem” via het servicemenu de firmware installeert, dan werkt het niet.

Je kunt zien of je de printplaat heb door hier te kijken.
“CCS adapter support”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnmwpdSzT9_sPQcRkgBBaWHoe9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCGyMNmwHDU66QwQzCI4jbrC.jpg?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ow en het is een musthave !

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
[...]

Oh sorry ik reageerde op het screenshot maar dat zijn dus prijzen van de concurrent Mr. Green als ik het nu goed zie. Die vragen wel €1007 per maand voor 20dkm per jaar 3 jaar lang. Dat vind ik duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkeRipper
[...]

Hij is van dec 2018 en heeft 60d km gelopen. De screenshot is van mr green, de mijne is bij Ayens.

Ik rij nu al 6 jaar een oude benzinesloep die 1 op 9 slurpt en bizar hoge onderhoudskosten had (motor geploft na 2 jaar etc.), dus ik ben wel toe aan 4 jaar zorgeloos rijden.

Ik heb alle sommetjes gemaakt en hier kom ik op uit. De giga onderhoudskosten van de model S maken dat ik prive aanschaf simpelweg niet aandurf. En is hier op tweakers een topic met ervaringsdeskundigen en je gelooft niet wat je leest, alles behalve de accu en motoren gaan stuk en blijkt peperduur te zijn bij Tesla.

Afschrijving gaat ook veel harder dan voorheen, teveel concurrentie van compacte EV's die nieuw de helft kosten tegenwoordig.

Ik acht de kans dat ik met zelf kopen daadwerkelijk goedkoper uit ben <50%, maar heb sowieso geen zin in die gok.

Mij spaargeld is nu gereserveerd voor het opknappen van mn huis. Het is trouwens 34K na 500 euro cashback O-) Dus ja, ik geef met plezier 8500 per jaar uit om zorgeloos in deze dikke bak te rijden. Mijn huidige auto kost alleen al aan benzine 400 per maand momenteel, lol :9
Sorry ik reageerde op het screenshot. Dat vond ik echt duur. Jouw prijs is echt wel prima. Ik zie vergelijkbare occasions staan voor 34k. En na 4 jaar zijn die nog maar de helft waard.

Veel plezier met je S!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ik heb het ook vergeleken

Maar als je hem nieuw koopt maakt het niet veel uit. Je schrijft net zo hard af als dat je least.

Mijne was 130k nieuw
Hij was nu 47k met 75000k km

Dus iemand heeft er dik 5 jaar mee gereden en dat koste hem 83000 euro.

Daar kun je heel wat jaren zorgeloos voor leasen. Het onderhoud is niet eens meegerekend.

[ Voor 9% gewijzigd door World Citizen op 21-06-2024 23:01 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
Een elektrische auto die je nieuw koopt moet je ook gewoon uitrijden totdat die naar de sloop kan. De winst zit hem in de jaren na de leaseperiode als je koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
[...]
De giga onderhoudskosten van de model S maken dat ik prive aanschaf simpelweg niet aandurf. En is hier op tweakers een topic met ervaringsdeskundigen en je gelooft niet wat je leest, alles behalve de accu en motoren gaan stuk en blijkt peperduur te zijn bij Tesla.
Welk draadje bedoel je precies? Ik heb zakelijk een Model S70 uit 2016 en een Model S75D uit 2018 gereden. Daar ging inderdaad een en ander aan stuk, maar dat is allemaal binnen garantie gratis door Tesla verholpen. De S75D heb ik privé overgenomen en ik verwacht daar nog heel veel jaar goedkoop mee te kunnen rijden.
De afschrijving is vooral afhankelijk van hoe lang je er mee door rijdt. Als je nu al weet dat dit maar 4 jaar is kan dat best hoog zijn. Rijd je er 8 of 10 jaar mee door dan zal dat veel minder zijn (per jaar).
[...]
Begrijpelijk, maar lease maatschappijen zijn echt niet gek. Die maken gewoon winst en die kan je besparen door zelf te financieren. Maar je kan ook pech hebben en een hele dure reparatie voor je kiezen krijgen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:28
Armo schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 17:32:
[...]

Dat jij en ik het niet gezien hebben betekent het niet dat het niet bestaat ;)

[Afbeelding]

https://twitter.com/Tesla...tatus/1656585187570925569
Dat is opnieuw US, en daar zie je dus ook veel meer kasten.
Maurice- schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:20:
[...]

Benieuwd met welk excuus hij nu komt bij bron #6. Vermoeiend eigenwijs gedoe.
Er is geen enkele bron gepost voor de stelling dat elke 4 stalls in de EU een 1MWh pack zou hebhen. De "bronnen" zijn wat andere sites (sommige niet eens SuC locaties) in de US en zogenaamd een kast in Hengelo. Die kast is gewoon een standaard cabinet met hardware dat voor 4 stalls nodig is. Prima als jij alles maar geloofd en iemand die dat niet doet dan maar als vermoeid eigenwijs wil betitelen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
RichieB schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:17:
[...]

Welk draadje bedoel je precies? Ik heb zakelijk een Model S70 uit 2016 en een Model S75D uit 2018 gereden. Daar ging inderdaad een en ander aan stuk, maar dat is allemaal binnen garantie gratis door Tesla verholpen. De S75D heb ik privé overgenomen en ik verwacht daar nog heel veel jaar goedkoop mee te kunnen rijden.
Vergeet niet dat deze al bijna 6 jaar oud is he, dan wordt onderhoud buiten garantie een ding.

Hier staat al aardig wat ellende met de S.. sommigen beweren dat het onderhoud>5k per jaar is 8)7

Advies aanschaf volgende Tesla

Het verschil tussen occasion private lease en zelf kopen is zo klein,dat ik met een paar onderhouds tegenvallers al op hetzelfde bedrag zit. Gezien de pech met mijn huidige auto, heb ik even geen zin meer om elke keer verrast te worden met extra kosten.. het was dus dit, of een Toyota kopen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
_Anvil_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:53:
[...]

Vergeet niet dat deze al bijna 6 jaar oud is he, dan wordt onderhoud buiten garantie een ding.

Hier staat al aardig wat ellende met de S.. sommigen beweren dat het onderhoud>5k per jaar is 8)7

Het verschil tussen occasion private lease en zelf kopen is zo klein,dat ik met een paar onderhouds tegenvallers al op hetzelfde bedrag zit. Gezien de pech met mijn huidige auto, heb ik even geen zin meer om elke keer verrast te worden met extra kosten.. het was dus dit, of een Toyota kopen :P
Je kunt jezelf met aankomende wegenbelasting, mocht dat in jouw prijs zitten, inderdaad afvragen wat verstandiger is. Aangezien jij straks gratis rijdt (onbp. superchargen) zal een grote reparatie per jaar al roet in het eten gooien. Daarin tel je dan alles mee, verzekering, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud, pechhulp, schades? en banden. Onderaan de streep blijft er van die 700+ euro dan maar weinig over als je dat uitsmeert over 5 jaar. Wat is het, effectief 230 euro? Dat kan zelfs een stuk minder gunstig uitpakken als je een dure jonge er tussen hebt zitten.

Overigens gaat deze use-case niet voor iedereen op. Maar in jouw geval snap ik het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door STIMPPYYY op 24-06-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
STIMPPYYY schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:03:
[...]

Je kunt jezelf met aankomende wegenbelasting, mocht dat in jouw prijs zitten, inderdaad afvragen wat verstandiger is. Aangezien jij straks gratis rijdt (onbp. superchargen) zal een grote reparatie per jaar al roet in het eten gooien. Daarin tel je dan alles mee, verzekering, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud, pechhulp, schades? en banden. Onderaan de streep blijft er van die 700+ euro dan maar weinig over als je dat uitsmeert over 5 jaar. Wat is het, effectief 230 euro? Dat kan zelfs een stuk minder gunstig uitpakken als je een dure jonge er tussen hebt zitten.

Overigens gaat deze use-case niet voor iedereen op. Maar in jouw geval snap ik het wel.
Ik heb inderdaad alles meegerekend. Wegenbelasting komt er hoe dan ook bij, leasemaatschappijen berekenen dit altijd door in de prijs.

Zelfs als ik bij zelf een 2017-2018 model kopen de afschrijving en het onderhoud optimistisch laag inschat, is er maar 1 dure tegenvaller per jaar nodig (koplamp, setje draagarmen etc.) om op de leasekosten uit te komen. Ik steek mn spaargeld liever in mijn huis, dan op gokken dat onderhoud van een Tesla van 2100kg vol USA build quality mee gaat vallen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Decal1981
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-12-2024
Iemand hier die homelink gebruikt, zit waarschijnlijk standaard niet ingebouwd in nieuwe modellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:07
Decal1981 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:59:
Iemand hier die homelink gebruikt, zit waarschijnlijk standaard niet ingebouwd in nieuwe modellen?
Ik haak ook even aan...ben hier ook nieuwsgierig naar, en vooral hoe het werkt om een speedgate te openen met een remote met 2 knoppen erop, 1 voor als je naar binnen wilt...en een andere voor als je naar buiten wilt...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
_Anvil_ schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:53:
[...]

[…]
Zoals in dat draadje ook al wordt gezegd: je kan best een keer pech hebben en een >€5k reparatie moeten doen, maar dat als jaargemiddelde noemen is onzin. €1-2k is al veel als gemiddelde kosten voor onderhoud.

Verder snap ik je keuze voor lease prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• easy-cloud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 14:55
Decal1981 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 12:59:
Ben ook erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednas1980
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 25-06-2024
Gisteravond kwam ik thuis met 0% accu in mijn Tesla Model 3 Highland 2024. Sinds 5 uur zegt de app dat hij de auto niet meer kan bereiken. De auto is nu vergrendeld. Proberen hem te openen met de app of keycard werkt niet. Ik heb Tesla gebeld en ze vertelden me dat ik de 12v batterij moet opladen. Ze gaven me instructies om de voorkant van de auto te openen door het plastic deksel onderaan de bumper te verwijderen en de kabels aan te sluiten op een accu. Als ik de kabels op een externe accu aansluit, zie ik vonkjes. Ook heb ik de kabels gemeten en er zit een duidelijk signaal op. De motorkap springt echter niet open. Het is geen technische kwestie met de actuators want er komt gewoon geen pop geluid of iets uit de voorkant van de auto.

Wat doe ik verkeerd?

Ik heb in een ander topic gelezen dat deze methode alleen werkt als de 12v accu helemaal leeg is. Als dit waar is, hoe kan ik dan de 12v helemaal leeg laten lopen als ik de auto niet kan openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
Het gaat mis bij met 0% thuis komen, maar dat had je zelf ook al bedacht denk ik😅

Ik zou proberen de auto aan de lading te zetten. Ik ga er even vanuit dat je geen laadpaal in de buurt hebt, anders had je daar wel aan gaan hangen. Als je een verlengsnoer hebt en een adapter om de auto in een gewoon (geaard)stopcontact te prikken, zou ik dat even proberen. Na een uur zou er wel voldoende in moeten zitten om weer iets te kunnen doen.

Heeft de M3 Highland niet een 12V lithium batterij ipv de ouderwetse loodaccu? Geen idee of je die het zelfde kan opladen als vroeger met een brandstofauto met loodaccu altijd kon door deze aan een andere auto te hangen en een paar minuten stationair te laten draaien.

Pagina: 1 ... 54 ... 66 Laatste

Let op:
Of je wel of geen update hebt ontvangen hoeft niet meer hier in het topic. Dit verschijnsel zie je ook bij elke nieuwe iOS/Android/PS4/Xbox update.

Probleem hier is dat Tesla elke week wel een update uitbrengt, waardoor de vervuiling nog erger is. Als er een nieuwe update is, kan hij natuurlijk wel inhoudelijk besproken worden.

Voor vragen en opmerkingen over de Model 3 en Y kan je terecht in dit topic: Het grote Tesla Model 3 & Y topic