Advies aanschaf volgende Tesla

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertreyez
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 15:21
Ik hoop dat alle experts hier wat tips en gedachten met me willen delen zodat ik de voor mij juiste keuze kan maken bij mijn zoektocht naar een nieuwe auto :)

Ik rijd momenteel een M3, AWD dual motor uit 2019. Deze moet ik dus half maart 2024 inleveren, vandaar mijn zoektocht naar m’n volgende Tesla waarbij ik de volgende opties overweeg en daarbij de volgende voor- en nadelen zie. Ik plaats er ook wat linkjes bij van ‘advertenties’ die in mijn ogen interessant zijn.

Ik ben in de afgelopen 5 jaar heel blij geweest met m’n M3, weinig echte problemen. 1 keer ging hij heel erg piepen en kraken en dat is toen gefixt door Tesla. Enige is dat de bouwkwaliteit wel te wensen over laat, met name aan de binnenkant van de auto (of ik ben niet zuinig genoeg haha).

Toch heb ook ik nu last van het verlangen naar iets ‘anders’, als in: een ander model Tesla. Maar dat zegt m’n hart, of het slim is weet ik niet.

- 25.000km per jaar ongeveer
- Ben niet perse van plan om op vakantie te gaan met de auto, maar goed, als het kan is het leuk
- Rij m.n. naar m’n werk, 50km heen en 50km terug, rij in principe geen hele grote afstanden

Als ik het bij het verkeerde eind heb of m’n gedachtengang / overwegingen niet kloppen hoor ik het heel graag!

Dit zijn m’n opties en gedachten daarbij:

———
1. Model S

Model S uit 2018, denk zelf aan een 100D om toch het verlies aan bereik een beetje te compenseren en dacht ergens gelezen te hebben dat ze iets sneller laden?

Pros:: vind hem heel mooi, ik denk meer comfort en luxe dan de 3, wat meer ruimte. Hele nieuwe ervaring.

Cons: onderhoud, hoeveel is nou echt realistisch? Wel of geen schuifdak (lekkage?), stel alles klopt maakt een schuifdak het dan een no-go? Lees wisselende verhalen over bereik / degradatie van batterij na 6 jaar, lees wisselende verhalen over langzaam laden (al zal ik voornamelijk bij een openbare laadpaal vlakbij m’n huis laden in de nacht wanneer nodig).

2. Model 3

Model 3 uit 2019, van Tesla zelf. Verder altijd wel een fijne auto geweest.

Pros: fijne ervaring mee, minder onderhoud dan bij de MS? Bij m’n huidige nog steeds goed bereik, laad snel bij supercharging (wat ik bijna nooit doe, 5 keer gedaan in totaal).

Cons: Wil wat nieuws, ik ben 1.92m, iets meer ruimte zou fijn zijn. Ook in de kofferbak nu we een kleintje hebben.

3. Model Y

Nieuwe model Y.

Pros: volledige garantie, dus minder kopzorgen? Toch wat anders dan de M3, nieuwe ervaring, ook al is het interieur natuurlijk zo goed als het hetzelfde toch?

Cons: Duur, lijkt misschien qua rijden en ervaring veel op de M3?

———
Ik sta evt. open voor een ander merk, maar heb al een beetje zitten kijken en alles is in verhouding gewoon een stuk duurder (waar ik blij van word dan). Bijvoorbeeld een EV6 vind ik ook wel tof, maar die zijn occasion nog behoorlijk duur volgens mij.

Nou heel verhaal, thanks als je het helemaal gelezen hebt en ben benieuwd naar jullie meningen en gedachten!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als je groter wil dan een M3 is een M5 misschien een idee? Al mag je dan wel de portemonnee trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Roenie op 20-01-2024 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 13:24

XallaX

Meow

Hier https://ev-database.org/nl/ kun je zaken vinden als accu en laadsnelheid etc.

En voor wat betreft je lengte, ga passen.
Ik ben 1.90m en er zijn gewoon auto's waar je naar mijn mening niet lekker in kan zitten en dat varieert van te smalle stoelen tot te korte stoelen of gewoon geen ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:28
Een 2018 Model S vind ik persoonlijk helemaal geweldig, maar hij is wel iets ouderwetser dan een 2019 Model 3. Tenminste, gebruik je bijvoorbeeld one pedal driving? De 2018 Model S heeft dat niet, dus als je daar aan gewend bent is de 2018 misschien niet geschikt voor jou.

Een 2019 Model S Raven is wat ik jou zou aanraden. Die hebben wel one pedal driving. Een Long Range-versie moet zelfs ook kunnen als je een nieuwe 2024 Model Y overweegt.

Schuifdak: vind ik ook helemaal geweldig, maar er is een reden dat Tesla het niet meer aanbiedt. Als de verkoper niet vertelt hoe dat is onderhouden (die mag bijvoorbeeld echt niet uitdrogen), dan ga je die een keer moeten repareren. Als je een beetje handig bent kan je dit overigens zelf. De meeste Model S’en worden gekocht door mensen die alles bij de dealer willen laten doen en dan worden ze simpelweg vervangen voor gigantische bedragen. Als je dus twee linkerhanden hebt en er liever geen geld voor apart houdt: lekker genieten van een panorama-versie.

Een Model Y vind ik stiekem erg leuk omdat je er zo goed in kunt slapen, maar van binnen voelen ze niet veel anders aan dan een Model 3. Als je echt luxer wilt is de Model S de enige keuze, maar als alleen extra ruimte genoeg is, dan is de Model Y ook een geweldige auto.

Heb je trouwens al eens opgezocht hoe groot een Model S is en of die past op de plekken waar je regelmatig parkeert?

Edit: Als je een keer wilt sparren of zo, stuur maar een DM!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-11-2024
Als huidige M3 goed bevalt kun je nieuwe M3 (Highland) overwegen, door de facelift voelt het misschien toch net wat anders aan dan je vorige. Facelift van de MY (Juniper) komt waarschijnlijk in Q2 of Q3 van dit jaar, daardoor zijn er nu wel leuke kortingen.

Model S is wat groter, maar ook meer onderhoudskosten omdat die al wat ouder is.

Misschien ook handig om het budget te specifieren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Robertreyez

Aangezien het oorpronkelijke Tesla Model-3 je goed bevallen is zou als ik jou was éérst eens een proefrit gaan plannen in de nieuwe MY2024 Model-3. Ik ken één persoon welke nu privé zo'n auto aangeschaft heeft en ik moet eerlijk bekennen dat de nieuwe MY2024 versie me wel kan bekoren terwijl de eerste versie van het Tesla Model-3 me dat absoluut niet kon vanwege onder andere de af-fabriek al zeer slechte afwerking en materiaalkeuze. Het nieuwe 2024 model heb ik inmiddels dus ook al op m'n shortlist staan.....

Ik mag overigens in November m'n huidige (zakelijke lease) VW Tiguan in gaan leveren omdat ook die auto dan de 60 maanden aan gaat tikken en ik stond destijds in 2019 dus ook voor de keuze om toen al een Model-3 te gaan rijden. Een aantal collega's van me hebben destijds wel die keuze gemaakt maar ik geloof niet dat er één van die mensen echt 100% tevreden over is geweest.

En een M3 is IMHO een auto van een héél andere orde en klasse dan dat de Model-3 van Tesla is of ook maar ooit zal kunnen gaan worden.....

:9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robertreyez
Roenie schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:26:
Als je groter wil dan een M3 is een M5 misschien een idee? Al mag je dan wel de portemonnee trekken.
Haha, gaat hem niet worden :9
XallaX schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:32:
Hier https://ev-database.org/nl/ kun je zaken vinden als accu en laadsnelheid etc.

En voor wat betreft je lengte, ga passen.
Ik ben 1.90m en er zijn gewoon auto's waar je naar mijn mening niet lekker in kan zitten en dat varieert van te smalle stoelen tot te korte stoelen of gewoon geen ruimte.
Kan ik altijd doen inderdaad, bij de mn huidige m3 weet ik het dus al hoe dat zit.
Ample Energy schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:34:
Een 2018 Model S vind ik persoonlijk helemaal geweldig, maar hij is wel iets ouderwetser dan een 2019 Model 3. Tenminste, gebruik je bijvoorbeeld one pedal driving? De 2018 Model S heeft dat niet, dus als je daar aan gewend bent is de 2018 misschien niet geschikt voor jou.

Een 2019 Model S Raven is wat ik jou zou aanraden. Die hebben wel one pedal driving. Een Long Range-versie moet zelfs ook kunnen als je een nieuwe 2024 Model Y overweegt.

Schuifdak: vind ik ook helemaal geweldig, maar er is een reden dat Tesla het niet meer aanbiedt. Als de verkoper niet vertelt hoe dat is onderhouden (die mag bijvoorbeeld echt niet uitdrogen), dan ga je die een keer moeten repareren. Als je een beetje handig bent kan je dit overigens zelf. De meeste Model S’en worden gekocht door mensen die alles bij de dealer willen laten doen en dan worden ze simpelweg vervangen voor gigantische bedragen. Als je dus twee linkerhanden hebt en er liever geen geld voor apart houdt: lekker genieten van een panorama-versie.

Een Model Y vind ik stiekem erg leuk omdat je er zo goed in kunt slapen, maar van binnen voelen ze niet veel anders aan dan een Model 3. Als je echt luxer wilt is de Model S de enige keuze, maar als alleen extra ruimte genoeg is, dan is de Model Y ook een geweldige auto.

Heb je trouwens al eens opgezocht hoe groot een Model S is en of die past op de plekken waar je regelmatig parkeert?
Hier heb ik zeker wat aan! Ja one pedal driving gebruik ik zeker... niet bij stilgestaan dat de MS 2018 dat niet heeft. En ja iets ouderwetser vind ik niet zo heel erg, want volgens mij wel meer comfort en 'luxe' toch?

Ik zal eens zoeken naar de Raven versie, geen idee waar ik qua prijs aan moet denken dan.

Ja het idee vind ik dus ook helemaal fantastisch, nu zou ik de model s wel als certified occasion kopen bij Tesla zelf denk ik, dus dan kan ik daar wel specifiek naar vragen (en er zit nog een jaar garantie op wanneer je daar een occasion koopt).

Haha nou ik was niet van plan om er in te gaan slapen :+ Maar goed om te weten dat dat prima kan :9 Ja ik was al bang dat je het gevoel hebt dat je in een Model 3 rijdt (als je die al gewend bent). Ja het is ook puur gevoelsmatig hoor dat ik denk ik wil wat 'anders', maar wel Tesla.

Ik heb een keer een S als leenauto gehad 3 dagen, aardig bakbeest inderdaad, maar zou moeten lukken met parkeren (uitzonderingen daargelaten).
Jackberry schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:37:
Als huidige M3 goed bevalt kun je nieuwe M3 (Highland) overwegen, door de facelift voelt het misschien toch net wat anders aan dan je vorige. Facelift van de MY (Juniper) komt waarschijnlijk in Q2 of Q3 van dit jaar, daardoor zijn er nu wel leuke kortingen.

Model S is wat groter, maar ook meer onderhoudskosten omdat die al wat ouder is.

Misschien ook handig om het budget te specifieren
Ja die Highland heb ik nu ook op m'n lijstje staan, thanks voor de tip. Maar goed occasion kijk ik niet voor niks naar, normaal vind ik een nieuwe auto echt een no-go, financieel gezien dan. Maar goed, dat zou zomaar bij Tesla door het onderhouden anders kunnen zijn.

Mja die onderhoudskosten zijn natuurlijk heel individueel dat snap ik, het kan meezitten het kan tegenzitten, maar dat vind ik dus nog lastig inschatten wat voor gevoel ik daarbij moet hebben.

Ow en wat betreft budget: 30-35k voor een occasion. Maar goed, die nieuwe van 40-45k zou evt kunnen. Hoop met deze zoektocht ook een beetje gevoel te krijgen hoe het elkaar financieel ontloopt. Al bestaan er helaas nog geen glazen bollen, dat snap ik ook.
Will_M schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 16:39:
@Robertreyez

Aangezien het oorpronkelijke Tesla Model-3 je goed bevallen is zou als ik jou was éérst eens een proefrit gaan plannen in de nieuwe MY2024 Model-3. Ik ken één persoon welke nu privé zo'n auto aangeschaft heeft en ik moet eerlijk bekennen dat de nieuwe MY2024 versie me wel kan bekoren terwijl de eerste versie van het Tesla Model-3 me dat absoluut niet kon vanwege onder andere de af-fabriek al zeer slechte afwerking en materiaalkeuze. Het nieuwe 2024 model heb ik inmiddels dus ook al op m'n shortlist staan.....

Ik mag overigens in November m'n huidige (zakelijke lease) VW Tiguan in gaan leveren omdat ook die auto dan de 60 maanden aan gaat tikken en ik stond destijds in dus 2019 ook voor de keuze om toen al een Model-3 te gaan rijden. Een aantal collega's van me hebben destijds wel die keuze gemaakt maar ik geloof niet dat er één van die mensen echt 100% tevreden over is geweest.

En een M3 is IMHO een auto van een héél andere orde en klasse dan dat de Model-3 van Tesla is of ook maar ooit zal kunnen gaan worden.....

:9
Haha ja M3 wordt soms ook voor model 3 gebruikt, maar inderdaad die 'andere' M3 is appels met peren vergelijken :9

Goede tip, dat ga ik doen, dan zal ik denk ik gelijk het verschil merken omdat ik het gevoel van m'n huidige model 3 natuurlijk kan dromen.

Mja, had hiervoor een audi A3, dat is zeker meer auto qua bouwkwaliteit, afwerking etc. Maar ik ben best tevreden geweest over m'n Tesla. Wel vaak gedoe met m'n banden nu ik er aan terugdenk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Met een wat oudere Model S zou ik zeker 3-5k per jaar reserveren aan onderhoud. Die is gewoon wat exclusiever en heeft best wat bekende mankementen.
Of het oudere Model S ook luxer aanvoelt dan een huidige Model 3 highland betwijfel ik ook eerlijk gezegd.

Met de highland zijn er wel stappen gemaakt qua materialen en bouw kwaliteit en als je dan in de huidige Y stapt dan voelt dat wat gedateerd. De update daarvan zal zeer waarschijnlijk ook duurder uitpakken dan de huidige die je soms met een aanbieding en SEPP al kan pakken voor rond de 40k.
Gezien je gezin, je meer ruimte wilt en iets anders wilt rijden en ook al dit voorjaar zou ik denk ik lekker nieuw nemen en de Y pakken.

Als je kan wachten door tijdelijk te overbruggen of wellicht je huidige Model 3 nog even door te rijden waardoor misschien ook je budget nog wat opgerekt kan worden dan zou ik voor de nieuwe Y proberen te gaan.

En elk beetje hedendaagse EV kan die afstanden van je makkelijk overbruggen en ook de meest nieuwere modellen hebben prima snellaad tijden mocht je het toch een keer nodig hebben of op vakantie willen.
(Ook niet Tesla’s kunnen tegenwoordig bij de super chargers terecht)

[ Voor 26% gewijzigd door GeeMoney op 20-01-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertreyez
GeeMoney schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:07:
Met een wat oudere Model S zou ik zeker 3-5k per jaar reserveren aan onderhoud. Die is gewoon wat exclusiever en heeft best wat bekende mankementen.
Of het oudere model ook luxer aanvoelt dan een huidige Model 3 highland betwijfel ik ook eerlijk gezegd.
Met de highland zijn er wel stappen gemaakt qua materialen en bouw kwaliteit en als je dan in de huidige Y stapt dan voelt dat wat gedateerd. De update daarvan zal zeer waarschijnlijk ook duurder uitpakken dan de huidige die je soms met een aanbieding en SEPP al kan pakken voor rond de 40k.
Gezien je gezin, je meer ruimte wilt en iets anders wilt rijden en ook al dit voorjaar zou ik denk ik lekker nieuw nemen en de Y pakken.
Thanks voor het meedenken! Ja dus stel dat ik 3 jaar in een MS2018 rij, dan ben ik uiteindelijk evenveel als een nieuwe nu kwijt (of meer als ik pech heb). Mmm, ik ga komende week eens een testrit in een Highland en in een Y maken, ben benieuwd naar het verschil in rijervaring. Ja die Y's zijn nu echt heel goed betaalbaar, zeker met SEPP (wat me niet gaat lukken denk ik want ik wil dan zo'n zilver/grijze kleur...). En 250 euro korting met referral code.

Hoop gewoon dat de Y me voldoende 'vernieuwing' gaat geven qua rijden. Want als het een nieuwe wordt wil ik daar eigenlijk wel weer 5 jaar in rijden.

Ja er zijn genoeg andere mooie EV's, maar ik ben daar wel huiverig voor (waarschijnlijk onterecht), want ik ken Tesla al en dat werkt gewoon. En de prijzen zijn nu ook wel echt belachelijk laag. Wat ik al zei die EV6 vind ik ook wel imposant, maar op de 1 of andere manier komt die een stuk duurder uit tijdens m'n zoektocht de afgelopen week.

[ Voor 10% gewijzigd door Robertreyez op 20-01-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Als je tesla wil is het nu toch het moment om het huidig model model Y te nemen, prijs is zo hard gedaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertreyez
wd200 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:42:
Als je tesla wil is het nu toch het moment om het huidig model model Y te nemen, prijs is zo hard gedaald
Dat is zeker een groot pluspunt van de Y nu, maar goed is niet de enige factor voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertreyez
En toch even hypothetisch de situatie dat ik geen nieuwe kan / wil kopen, maar moet kiezen tussen een M3P2019 (32k) of een Model S 100D uit november 2018 (35k). Is dan alsnog de model 3 betrouwbaarder / de voorkeur?

S75D uit 2018 is ook nog een optie, 2 varianten, 1 van 27k en 1 van 30k. Kan ook voor goedkoper gaan, en dan het geld wat ik bespaar opzij zetten voor evt. reparaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb jarenlang een S gereden. Model 2013 en model 2018. Beide hebben overigens gewoon one pedal driving. Alleen wat minder agressief dan de M3 of MY.

Ik heb nu een MY. Er zijn weinig dingen die ik mis uit de MS. Er zijn wel dingen die in de MY zitten en waar ik nu niet meer zonder wil. Het sneller laden, veel grotere bereik, de CCS stekker ( daar is een koppelstuk voor maar die had ik niet), trekhaak en optie tot dakrails.

Qua ruimte ontlopen de MS en MY elkaar niet zoveel. De MS heeft iets kleinere kofferbak maar is wel praktischer. Beide zijn enorme verbetering als je van M3 afkomt. Die heeft een van de meest onhandige kofferbakken van alle auto’s die ik ken.

De MY is wel een veel betere auto dan de MS. De MS ‘18 heeft veel kinderziektes die er in ‘13 ook al waren. Het is echt dezelfde auto met wat updates. En die kinderziektes zorgen ervoor dat je ieder jaar wel aantal keer problemen hebt. De meeste kun je niet zelf oplossen en zijn dan vrij dure reparaties. Al ken ik ook veel mensen die de mankementen gewoon accepteren en ermee doorrijden.

Als leaserijder werd ik al vrij chagrijnig van het gedoe. Tesla heeft gewoon een hele matige service organisatie waar veel fout gaat. Als ik dat ook nog zelf zou moeten betalen zou ik de auto snel van de hand hebben gedaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Sethro op 20-01-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
let op: De productie datum maart 2018 of eerder heeft het oude infotainmentsysteem. Dat is tot nu mijn enige fout het kopen van mijn eigen model s uit 2018 maart :F het is dodelijk traag en geen netflix etc. Ik heb een S75D met interieur upgrade en schuifdak. ik zou hem voor geen goud willen ruilen voor een M3 (ik stond 8 maanden geleden voor ongeveer dezelfde keuze en de m3's die ik toen heb gereden halen het er niet bij.)
Overegens zijn bij mij de DRL zoals bij bijna alle MS's half stuk maar het is symetrisch :+
Verzekering is wel een stukje duurder van de S wellicht is dat ook nog een argument. de Y viel buiten mijn budget

succes met je zoektocht :)

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 20-01-2024 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Robertreyez schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:11:
En toch even hypothetisch de situatie dat ik geen nieuwe kan / wil kopen, maar moet kiezen tussen een M3P2019 (32k) of een Model S 100D uit november 2018 (35k). Is dan alsnog de model 3 betrouwbaarder / de voorkeur?

S75D uit 2018 is ook nog een optie, 2 varianten, 1 van 27k en 1 van 30k. Kan ook voor goedkoper gaan, en dan het geld wat ik bespaar opzij zetten voor evt. reparaties.
Aan die M3 ga je nagenoeg geen onderhoud hebben en aan die MS 5-10k per jaar. De MS is luxer segment maar dus ook behoorlijk veel duurder in onderhoud en in verbruik.

Als je voor MS gaat dan zou ik naar een Raven kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 20-01-2024 23:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sethro schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:40:
[...]

Aan die M3 ga je nagenoeg geen onderhoud hebben en aan die MS 5-10k per jaar. De MS is luxer segment maar dus ook behoorlijk veel duurder in onderhoud en in verbruik.

Serieus, 5-10k onderhoud? En mensen kopen zo een auto? Waar kun je zoveel geld aan kwijt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertreyez
Sethro schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:30:
Heb jarenlang een S gereden. Model 2013 en model 2018. Beide hebben overigens gewoon one pedal driving. Alleen wat minder agressief dan de M3 of MY.

Ik heb nu een MY. Er zijn weinig dingen die ik mis uit de MS. Er zijn wel dingen die in de MY zitten en waar ik nu niet meer zonder wil. Het sneller laden, veel grotere bereik, de CCS stekker ( daar is een koppelstuk voor maar die had ik niet), trekhaak en optie tot dakrails.

Qua ruimte ontlopen de MS en MY elkaar niet zoveel. De MS heeft iets kleinere kofferbak maar is wel praktischer. Beide zijn enorme verbetering als je van M3 afkomt. Die heeft een van de meest onhandige kofferbakken van alle auto’s die ik ken.

De MY is wel een veel betere auto dan de MS. De MS ‘18 heeft veel kinderziektes die er in ‘13 ook al waren. Het is echt dezelfde auto met wat updates. En die kinderziektes zorgen ervoor dat je ieder jaar wel aantal keer problemen hebt. De meeste kun je niet zelf oplossen en zijn dan vrij dure reparaties. Al ken ik ook veel mensen die de mankementen gewoon accepteren en ermee doorrijden.

Als leaserijder werd ik al vrij chagrijnig van het gedoe. Tesla heeft gewoon een hele matige service organisatie waar veel fout gaat. Als ik dat ook nog zelf zou moeten betalen zou ik de auto snel van de hand hebben gedaan.
Goed om te weten die nuance, dat ze wel one pedal driving hebben maar misschien wat vaker de rem nodig.
Mmm dat is jammer dat die kinderziektes er in de 2018 versie nog steeds in zitten, ik had wel ergens gelezen dat er juist in 2018 een 'facelift' was die veel van die kinderziektes had verholpen? Ja het ermee doorrijden kan denk ik alleen bij bepaalde kinderziektes toch? Anders stopt je auto er mee?

En de MY is inderdaad echt een goede auto wat ik lees overal. Maar aangezien je veel rijervaring in een S hebt, mis je niet een stuk luxe, comfort etc in de Y?

Mja.. kan ik me voorstellen, ergens hoop ik dan dat ik er 1 zou kopen die minder problemen geeft, maar ja dat is ook niet echt reëel, wishful thinking.
twain4me schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 23:31:
let op: De productie datum maart 2018 of eerder heeft het oude infotainmentsysteem. Dat is tot nu mijn enige fout het kopen van mijn eigen model s uit 2018 maart :F het is dodelijk traag en geen netflix etc. Ik heb een S75D met interieur upgrade en schuifdak. ik zou hem voor geen goud willen ruilen voor een M3 (ik stond 8 maanden geleden voor ongeveer dezelfde keuze en de m3's die ik toen heb gereden halen het er niet bij.)
Overegens zijn bij mij de DRL zoals bij bijna alle MS's half stuk maar het is symetrisch :+
Verzekering is wel een stukje duurder van de S wellicht is dat ook nog een argument. de Y viel buiten mijn budget

succes met je zoektocht :)
Yes ik had het gezien, MCU2 moet je hebben. Maar op de tesla site staan een aantal Model S die allemaal eind 2018 zijn, dus hebben denk ik MCU2. Wat maakte voor jou dat de M3 het er bij lange na niet bij haalde?

Haha, ja het is niet zo dat die DRL gefixt moet worden voor de 'politie/wet'?

Yes verzekering zit op 150 euro per maand ofzo zag ik (all-risk). Stel dat ik het doe ga ik ook in het eerste jaar alles wat ik kan vinden laten fixen (aangezien er bij Tesla 1 jaar garantie op zit).
[...]

5-10k per jaar??

Ja even zoeken vanaf wanneer die Raven gelanceerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:03
[...]

Wat voor onderhoud heeft de S dan nodig dat je 5 tot 10k jaarlijks aan onderhoud kwijt bent? Dit lijkt me toch wel enigs overdreven. Er zal vast wel eens een S geweest zijn waarbij een onderhoudsbeurt/reparatie zoveel gekost heeft, maar niet als jaarlijks gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Laatst online: 09:02

Bever!

3

S is wel een charmant ding, echter heb er ooit een als leenauto gehad toen de 3 bij de dealer stond voor onderhoud en dat voelde echt als 10 jaar terug in de tijd vergeleken met mn 2019 AWD.. Zeker eens proefrijden hoe je dat ervaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

De S is gewoon een hit or miss auto. Ik heb er 2 gereden waar inderdaad 1000en euro’s in moest per jaar. Maar er zijn er ook die probleemloos rijden. Het heeft ook te maken met de batches van de onderdelen. Een historie is dus wel fijn om te hebben bij aankoop. Of gewoon een jaar garantie, want de problemen zijn continu dus daar ben je snel genoeg achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Twardt schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:47:
[...]

Wat voor onderhoud heeft de S dan nodig dat je 5 tot 10k jaarlijks aan onderhoud kwijt bent? Dit lijkt me toch wel enigs overdreven. Er zal vast wel eens een S geweest zijn waarbij een onderhoudsbeurt/reparatie zoveel gekost heeft, maar niet als jaarlijks gemiddelde.
Er is een beste lijst aan dingen die gewoon onder slijtage vallen. Niet bij normale auto’s maar wel bij de MS. Denk dan aan draagarmen, aandrijfassen en motorsteunen. Die zijn gewoon iedere zoveel maanden aan de beurt. En dan heb je nog een lijst met dingen die gewoon vaak stuk gaan, koplampen, deurhendels, schermen, MCU, achterklep. En dan nog de normale slijtage onderdelen zoals banden en remmen die gewoon ook goed aan de prijs zijn.

Had op gegeven moment een trilling in de auto. Dat geintje alleen heeft 22k gekost voordat het was opgelost. Dat is dan een one-off maar geeft wel een idee waar je tegenaan kan lopen.

Vergeet niet dat deze wagens nieuw zo rond de 100-160k hebben gekost. 3-4x zoveel als een M3 of MY. En dat onderdelen dus ook op dat niveau liggen, vergelijkbaar met dat van een BMW 5 of 7 serie. Of hetzelfde segment van Mercedes of Audi.

[ Voor 22% gewijzigd door Sethro op 21-01-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Robertreyez schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:54:
[...]

Goed om te weten die nuance, dat ze wel one pedal driving hebben maar misschien wat vaker de rem nodig.
Mmm dat is jammer dat die kinderziektes er in de 2018 versie nog steeds in zitten, ik had wel ergens gelezen dat er juist in 2018 een 'facelift' was die veel van die kinderziektes had verholpen? Ja het ermee doorrijden kan denk ik alleen bij bepaalde kinderziektes toch? Anders stopt je auto er mee?

En de MY is inderdaad echt een goede auto wat ik lees overal. Maar aangezien je veel rijervaring in een S hebt, mis je niet een stuk luxe, comfort etc in de Y?
Ken zat mensen die met kapotte draagarmen of kromme aandrijfassen door blijven rijden. Dat kan ook wel maar comfortabel is anders.

Qua comfort vind ik ze niet veel ontlopen. De MS is wat luxer afwerkt, wat meer gedateerd, en zit wat minder goed in elkaar en dus meer kieren en kraakjes.

De MY heeft wat hogere zit, duidelijk verder doorontwikkeld maar wat minder luxe materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Robertreyez schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:54:
[...]

[...]

Yes ik had het gezien, MCU2 moet je hebben. Maar op de tesla site staan een aantal Model S die allemaal eind 2018 zijn, dus hebben denk ik MCU2. Wat maakte voor jou dat de M3 het er bij lange na niet bij haalde?

Haha, ja het is niet zo dat die DRL gefixt moet worden voor de 'politie/wet'?

Yes verzekering zit op 150 euro per maand ofzo zag ik (all-risk). Stel dat ik het doe ga ik ook in het eerste jaar alles wat ik kan vinden laten fixen (aangezien er bij Tesla 1 jaar garantie op zit).
Mijn formaat (met name lengte maar ook de breedte), de vering achter( over een beetje klinker achtige weg is het een behoorlijke stuiterbal naar mijn mening) , daarnaast de stalen "hoedenplank" en daarmee beperkter qua gebruik van de kofferbak. En de zit achterin voor een volwassenen is minder ruim, opzich niet zo gek het is een kleinere auto. zelf vind ik het instrumenten cluster achter het stuur wel fijn, maargoed dat is ook anders te regelen. en ik vind het stuur van de 3 eigenlijk gewoon niet zo fijn vast houden, volgens mij is het kleiner maar heb er niet zo goed opgelet eigenlijk.

DRL moet aanwezig zijn en symetrisch en dat is het dat het niet meer brand zoals ze ooit in de fabriek hebben bedacht geeft niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertreyez
PWM schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:03:
De S is gewoon een hit or miss auto. Ik heb er 2 gereden waar inderdaad 1000en euro’s in moest per jaar. Maar er zijn er ook die probleemloos rijden. Het heeft ook te maken met de batches van de onderdelen. Een historie is dus wel fijn om te hebben bij aankoop. Of gewoon een jaar garantie, want de problemen zijn continu dus daar ben je snel genoeg achter.
Ja die garantie is voor mij wel een vereiste.
Sethro schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:30:
[...]

Er is een beste lijst aan dingen die gewoon onder slijtage vallen. Niet bij normale auto’s maar wel bij de MS. Denk dan aan draagarmen, aandrijfassen en motorsteunen. Die zijn gewoon iedere zoveel maanden aan de beurt. En dan heb je nog een lijst met dingen die gewoon vaak stuk gaan, koplampen, deurhendels, schermen, MCU, achterklep. En dan nog de normale slijtage onderdelen zoals banden en remmen die gewoon ook goed aan de prijs zijn.

Had op gegeven moment een trilling in de auto. Dat geintje alleen heeft 22k gekost voordat het was opgelost. Dat is dan een one-off maar geeft wel een idee waar je tegenaan kan lopen.

Vergeet niet dat deze wagens nieuw zo rond de 100-160k hebben gekost. 3-4x zoveel als een M3 of MY. En dat onderdelen dus ook op dat niveau liggen, vergelijkbaar met dat van een BMW 5 of 7 serie. Of hetzelfde segment van Mercedes of Audi.
22k, dat is een hoop geld voor een trilling :o Mja, kan zomaar ineens aardig oplopen dus...
Sethro schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:37:
[...]

Ken zat mensen die met kapotte draagarmen of kromme aandrijfassen door blijven rijden. Dat kan ook wel maar comfortabel is anders.

Qua comfort vind ik ze niet veel ontlopen. De MS is wat luxer afwerkt, wat meer gedateerd, en zit wat minder goed in elkaar en dus meer kieren en kraakjes.

De MY heeft wat hogere zit, duidelijk verder doorontwikkeld maar wat minder luxe materialen.
Nou ik vind dat mijn M3 ook al aardig kraakt af en toe (niet echt fantastische bouwkwaliteit). Hou m'n hart vast dus...
twain4me schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:55:
[...]

Mijn formaat (met name lengte maar ook de breedte), de vering achter( over een beetje klinker achtige weg is het een behoorlijke stuiterbal naar mijn mening) , daarnaast de stalen "hoedenplank" en daarmee beperkter qua gebruik van de kofferbak. En de zit achterin voor een volwassenen is minder ruim, opzich niet zo gek het is een kleinere auto. zelf vind ik het instrumenten cluster achter het stuur wel fijn, maargoed dat is ook anders te regelen. en ik vind het stuur van de 3 eigenlijk gewoon niet zo fijn vast houden, volgens mij is het kleiner maar heb er niet zo goed opgelet eigenlijk.

DRL moet aanwezig zijn en symetrisch en dat is het dat het niet meer brand zoals ze ooit in de fabriek hebben bedacht geeft niet.
Thanks voor de toelichting! Ja die hoedenplan is ruk, terwijl de kofferbak best ruim is. Ja instrumentencluster achter het stuur lijkt me ook fijn.

Ok goed om te weten dat het ok is zolang het symmetrisch is. Je zou toch denken dat ze zo'n onderdeel fixen zodat wanneer het vervangen is niet zo'n issue meer is om de zoveel tijd.
Pagina: 1