Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Ik moet helemaal niets :-).j-phone schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:14:
@CirclDigital je moet voor de grap eens op zoek gaan naar bronnen...
Het gaat erom dat de stelling dat het allemaal geen verschil maakt op basis van wat borrelpraat net zo dom is als de niet onderbouwde stelling van fabrikanten dat het wel een wereld van verschil maakt.
Gewoon raar om wel de claims van fabrikanten zo af te branden maar dan vervolgens precies hetzelfde te doen.
En, ook ik, geloof niet in al die claims over mega verschillen. Maar ook dus niet om zomaar te stellen dat het boven een chipje van €1 niets meer uitmaakt :-). Het is allemaal nergens op gebaseerd.
[Voor 27% gewijzigd door CirclDigital op 04-04-2023 14:09]
Tomshardware heeft hier eens uitgebreid naar gekeken en het maakt inderdaad niets uit.CirclDigital schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:00:
[...]
Ik moet helemaal niets :-).
Het gaat erom dat de stelling dat het allemaal geen verschil maakt op basis van wat borrelpraat net zo dom is als de niet onderbouwde stelling van fabrikanten dat het wel een wereld van verschil maakt.
Gewoon raar om wel de claims van fabrikanten zo af te branden maar dan vervolgens precies hetzelfde te doen.
En, ook ik, geloof niet in al die claims. Maar ook dus niet om zomaar te stellen dat het boven een chipje van €1 niets meer uitmaakt :-).
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
[Voor 88% gewijzigd door CirclDigital op 04-04-2023 14:16]
Je kunt een niet niet bewijzen, als er een claim is dat er wel verschil is vereist dat onderbouwing / onderzoeksresultaten.CirclDigital schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:12:
Tuurlijk joh..... buiten het superieure 8track is het allemaal hetzelfde.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Hier het artikel:CirclDigital schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:12:
Tuurlijk joh..... buiten het superieure 8track is het allemaal hetzelfde.
https://www.tomshardware....gh-end-pc-audio,3733.html
Niemand stelt overigens dat alles hetzelfde klinkt, dat trek je er nu met de haren bij.
We wachten de dubbelblinde testen af waarbij je claim wordt bewezen.
Lezen is blijkbaar moeilijk.... ik claim helemaal niets behalve de onzinnigheid van uitspraken/borrelpraat zonder iets van een onderbouwing. Onzinnige claims gaan beide kanten op natuurlijk.j-phone schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:25:
[...]
We wachten de dubbelblinde testen af waarbij je claim wordt bewezen.
Lezen is inderdaad blijkbaar moeilijk, je zit in deel 6 van dit topic namelijk en er is al zat onderbouwing langsgekomen.CirclDigital schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:27:
[...]
Lezen is blijkbaar moeilijk.... ik claim helemaal niets behalve de onzinnigheid van uitspraken/borrelpraat zonder iets van een onderbouwing. Onzinnige claims gaan beide kanten op natuurlijk.
Ik durf zelfs te wedden dat DAC's van Audio-GD actief afbreuk doen aan die stelling.
Dat we het verschil waarschijnlijk niet horen is wat anders, maar dat is met de chip in een laptop van €0,5 net zo goed het geval.
[Voor 67% gewijzigd door Grozno op 05-04-2023 08:52]
Advocatus ineptias | Free Speech Online
Niet echt, wat digitale signaalkabels betreft is er in de meeste gevallen sowieso weinig discussie mogelijk (je kunt de bitstroom meten en als die hetzelfde is, is het geluid hetzelfde), wat analoog betreft zijn er al zoveel testen geweest dat het ook daar wel duidelijk is over welk stuk er geen discussie mogelijk is, en welk stuk wel. En steevast komen er fabrikanten met spullen die net doen of ze wel het verschil maken. Als dat echt zo zou zijn, zijn het de fabrikanten die de onzinnige claim moeten bewijzen, niet andersom. Zij claimen ten slotte iets dat al keer ok keer onzin is gebleken en zullen dus die moeite moeten doen.CirclDigital schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:27:
[...]
Lezen is blijkbaar moeilijk.... ik claim helemaal niets behalve de onzinnigheid van uitspraken/borrelpraat zonder iets van een onderbouwing. Onzinnige claims gaan beide kanten op natuurlijk.
Hetzelfde geldt trouwens ook voor DACs, daarbij kun je weliswaar verschil meten, maar uit dubbelblinde testen komt keer op keer naar voren dat er geen verschil te horen is tussen een DAC van een paar euro en eentje van honderden euro's. Dus ook daar geldt dat als een fabrikant denkt dat ie de heilige graal gevonden heeft, die fabrikant dan met het bewijs moet komen.
[removed]
Denk ook niet dat dat het punt is. Meer dat dure DACs zinloos zijn. Bij dure DACs is vraag één of de verschillen uberhaupt meetbaar zijn. Soms nog wel hoor, gezien meetapparatuur vele malen gevoeliger is dan ons gehoor, andere keren niet. Of zijn zelfs de dure DACs gewoon slechter (zeker natuurlijk bij de non-oversampling DACs van duizenden Euro's, die dingen wordt uit het water geblazen door alles wat je bij de Action koopt).Grozno schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:45:
Welke onderbouwing waarvan? Stellen dat alles okay is met chips die €1,- kosten heeft toch niemand iets aan?
Daarnaast de vraag of het hoorbaar is. Leuk dat je de ene DAC chip 125dB SNR heeft en de andere 130dB SNR. Maar laten we wel wezen, dat verschil ga je nooit horen.
Dat betekend niet dat je niet meer dan €5 voor de hele DAC moet uitgeven, wel dat je, zoals bijvoorbeeld dat Tomshardware artikel ook stelt, je primair voor features betaald, niet voor geluidskwaliteit. Laatst was hier een topic over dat alle receivers peperduur zijn (en dat was ook zo). Maar waarom komt dat? Nou ja naast dat ze denk ik teveel naar het luxe segment zijn geduwd, zal het qua fabrikage kosten meer te maken hebben met ondersteuning voor meerdere 40gbps HDMI kanalen, dan vanwege een paar audio DACjes.
Ik kende dat artikel niet maar het klinkt (...) mij logisch in de oren. Een DAC is niet een superingewikkelde chip die enorm veel moeilijke of intensieve dingen moet doen.Grozno schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:45:
Welke onderbouwing waarvan? Stellen dat alles okay is met chips die €1,- kosten heeft toch niemand iets aan?
Ik durf zelfs te wedden dat DAC's van Audio-GD actief afbreuk doen aan die stelling.
Dat we het verschil waarschijnlijk niet horen is wat anders, maar dat is met de chip in een laptop van €0,5 net zo goed het geval.
Wel kan je er allerlei zaken omheen bedenken en een mooi kastje omheen bouwen waardoor het van een device van 2 dollar naar eentje van 2000 gaat. Of dat het waard is wordt in het artikel prima aangegeven: Gaat het je puur om geluidskwaliteit? Nee. Om features? Misschien wel.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Dit soort producten kwam ik 20 jaar terug al tegen. Valt me mee dat AQ er zo lang over gedaan heeft om in die markt te stappen.
Eens met de rest dat er kwalitatief geen enkele reden is om honderden of zelfs duizenden euro's uit te geven aan een DAC.Grozno schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:06:
Ik kan geen verschil horen tussen mijn XPS13 en mijn Hidizs S8, met AKG N5005 in-ears.
Ik hoor echter wel degelijk verschil tussen de ingebouwde DAC van m'n Apple Macbook Pro M1 16" en m'n externe USB DAC van Focusrite (Scarlet 2i), beluisterd via Edifier actieve monitors. De externe DAC klinkt een heel stuk beter dan de interne.
Voor m'n Hifi-setup in de woonkamer heb ik een USB-DAC van 200 euro aan een Raspberry Pi hangen die dienst doet als Roon eindpoint. Waarschijnlijk had ik ook afgekund met een goedkopere, maar deze stond goed bekend dus sja. Bevalt heel prima en klinkt wederom beter dan de DAC-HAT van 19 euro die ik eerst op de Raspberry Pi had geprikt.
Er zijn dus wel degelijk verschillen, en ik weet vrij zeker ook wel objectief meetbaar, zo duidelijk hoor ik als niet-audiofiel de verschillen. Maar boven de 200 euro kan ik me niet voorstellen dat je nog heel veel beter gaat meemaken, in ieder geval niet meer objectief meetbaar (en ik ben me er van bewust dat in dat ding van 200 euro waarschijnlijk een chipje zit van enkele euro's hooguit). Subjectief is een heel ander verhaal, zolang er mensen zijn die geloven dat een houten blokje in de hoek van de woonkamer het "laag helemaal zuivert" en dat soort onzin.
Nu gaan er appels en peren door elkaar. Dat je macbook anders klinkt dan je focusrite is prima mogelijk. De kans dat dit toe te wijzen is aan de DAC (dus echt de feiltelijke chip) is minimaal en zal eerder aan de signaalweg ná de DAC liggen.zaphod_b schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:46:
[...]Ik hoor echter wel degelijk verschil tussen de ingebouwde DAC van m'n Apple Macbook Pro M1 16" en m'n externe USB DAC van Focusrite (Scarlet 2i), beluisterd via Edifier actieve monitors. De externe DAC klinkt een heel stuk beter dan de interne.
De "signaalweg" is exact hetzelfde gebleven. En het verschil is duidelijk hoorbaar.DominoNL schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:55:
Nu gaan er appels en peren door elkaar. Dat je macbook anders klinkt dan je focusrite is prima mogelijk. De kans dat dit toe te wijzen is aan de DAC (dus echt de feiltelijke chip) is minimaal en zal eerder aan de signaalweg ná de DAC liggen.
Overigens headphone output =/ line out, impedance en power zijn anders. Al hebben de MBPs variabele power output op de mini-jack out dus zou niet veel verschil moeten maken denk ik?
[Voor 31% gewijzigd door Dr. Strangelove op 05-04-2023 12:29]
Wat je hier doet gaat helaas regelmatig fout. Er zijn een hele stapel variabelen in het spel, die worden allemaal niet meegenomen en de conclusie is dat de verschillen door de gebruikte DAC komen. Dat is veel te kort door de bocht.zaphod_b schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:46:
[...]
Ik hoor echter wel degelijk verschil tussen de ingebouwde DAC van m'n Apple Macbook Pro M1 16" en m'n externe USB DAC van Focusrite (Scarlet 2i), beluisterd via Edifier actieve monitors. De externe DAC klinkt een heel stuk beter dan de interne.
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Toen ik een alternatief vroeg kwam hij aan met versterkers van duizenden euro's, met vaak minder features en vermogen. Toch gewoon voor de Sonos gegaan omdat ik geen enkel verschil kon horen. Geen audiofiel neemt je serieus met zo'n ding, maar ik ben erg tevreden.
Het gaat om een versterker hè, geen Sonos speakers. Ik heb er een paar Wharfedale Lintons aan hangen (echt top dingen!).DominoNL schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:49:
Grappig, als er -iets- is in de wereld der audio devices dan is Sonos voor mij bij uitstek een apparaat dat ik altijd van heinde en verre herken, puur op basis van de klank.
Volgens mij heb ik dat gelezen in een onderzoek dat hier werd aangehaald. Ik vind het persoonlijk niet de moeite om het terug te zoeken :-)CirclDigital schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:00:
[...]
Ik moet helemaal niets :-).
En, ook ik, geloof niet in al die claims over mega verschillen. Maar ook dus niet om zomaar te stellen dat het boven een chipje van €1 niets meer uitmaakt :-). Het is allemaal nergens op gebaseerd.
mixing a drink and music
Je kunt natuurlijk niet elke nieuwe DAC geluisterd hebben. Maar mijn mening over dit soort dingen is gebaseerd op een aantal keren dat ik een analyse als dit heb gezien van een 9 dollar-DAC. Met als conclusie:CirclDigital schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:00:
[...]
Dat is natuurlijk geen bewijs dat er geen dure DAC's zijn die beter presteren (alhoewel je kunt discussieren of "beter" in deze context nog iets hoorbaars oplevert). Maar wel dat er geen dure chip nodig is voor een goede DAC. Als het voor 9 dollar al bijna perfect kan, wat is daar dan nog aan toe te voegen wat honderden euro's moet kosten?This tiny Apple device has better performance and more and cleaner output than many fancier "audiophile" devices I've tested. Apple has more resources to make better stuff than the smaller companies. Most 3rd-party headphone amps and DACs, all be they bigger and far more expensive, put out less clean power into 32Ω loads, and do it with more distortion, poorer sound and lousier frequency response.
Falling isn't flying \ Floating isn't infinite
Nee nee, je hebt de verkeerde instelling. Zeker in dit topic.T-MOB schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 10:46:
[...]
Je kunt natuurlijk niet elke nieuwe DAC geluisterd hebben. Maar mijn mening over dit soort dingen is gebaseerd op een aantal keren dat ik een analyse als dit heb gezien van een 9 dollar-DAC. Met als conclusie:
[...]
Dat is natuurlijk geen bewijs dat er geen dure DAC's zijn die beter presteren (alhoewel je kunt discussieren of "beter" in deze context nog iets hoorbaars oplevert). Maar wel dat er geen dure chip nodig is voor een goede DAC. Als het voor 9 dollar al bijna perfect kan, wat is daar dan nog aan toe te voegen wat honderden euro's moet kosten?
Als het duurder is dan moet het wel beter zijn...

Voor nog meer lol ende plezier zie https://hifi.nl/artikel/3...n-nieuwe-prijsklasse.html
Voor wat betreft de levensduur hebben ze ten dele een punt, omdat er een overspanning beveiliging in zit. Dat kan je apparatuur wel degelijk beschermen, waarmee de levensduur toeneemt. Voor het overige moet iedereen lekker zelf weten waar men geld aan uitgeeft.reedevzo schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:03:
Heerlijke review op hifi.nl over de IsoTek V5 Elektra. Een power cleaning systeem. Een stukje wat mij opviel; Van vervuilde elektriciteit worden onze audiovisuele apparaten ziek. ’t Is te zeggen, ze presteren niet optimaal en hun levensduur neemt aanzienlijk af. Gelukkig kunnen we daar wat aan doen. Bij voorbeeld met de producten van IsoTek.![]()
Voor nog meer lol ende plezier zie https://hifi.nl/artikel/3...n-nieuwe-prijsklasse.html
het zou toch vrij slecht zijn dat enkele tienduizenden euroknallers aan audiofiele rommel fabriek af niet met een filtertrap van 80 cent uitgerust word....Duclaasie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:09:
[...]
Voor wat betreft de levensduur hebben ze ten dele een punt, omdat er een overspanning beveiliging in zit. Dat kan je apparatuur wel degelijk beschermen, waarmee de levensduur toeneemt. Voor het overige moet iedereen lekker zelf weten waar men geld aan uitgeeft.
Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.
En jij denkt dat die beter zijn uitgevoerd dan strikt noodzakelijk? Heb inmiddels genoeg apparaten kapot zien gaan door piek spanning om beter te weten. Gelukkig durf jij te vertrouwen op wat de fabrikant bedenkt, dat geeft vast een hoop rust.flippy schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:14:
[...]
het zou toch vrij slecht zijn dat enkele tienduizenden euroknallers aan audiofiele rommel fabriek af niet met een filtertrap van 80 cent uitgerust word....
Men kan dromen....Duclaasie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:54:
[...]
En jij denkt dat die beter zijn uitgevoerd dan strikt noodzakelijk? Heb inmiddels genoeg apparaten kapot zien gaan door piek spanning om beter te weten. Gelukkig durf jij te vertrouwen op wat de fabrikant bedenkt, dat geeft vast een hoop rust.
Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.
Terwijl vintage apparaten al tientallen jaren zonder problemen meegaan. Voor het overige moet iedereen zelf geloven wat hij wil natuutlijk. Maar ik mag er wel hartelijk om lachen natuurlijk.Duclaasie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:09:
[...]
Voor wat betreft de levensduur hebben ze ten dele een punt, omdat er een overspanning beveiliging in zit. Dat kan je apparatuur wel degelijk beschermen, waarmee de levensduur toeneemt. Voor het overige moet iedereen lekker zelf weten waar men geld aan uitgeeft.
Begrijpelijk, aangezien daar geen schakelende voedingen in zitten met allerlei gevoelige electronics. Voordat je een flinke trafo doorfikt met een overspanning dan zul je toch echt meer je best moeten doen… Ik geloof alleen niet dat dit topic zich leent voor inhoudelijke discussies, maar louter wordt gevoerd op onderbuik en pseudo wetenschap. Misschien kan ik hier beter gewoon weg blijven, want ik nuance zit men hier blijkbaar niet te wachten.reedevzo schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:36:
[...]
Terwijl vintage apparaten al tientallen jaren zonder problemen meegaan. Voor het overige moet iedereen zelf geloven wat hij wil natuutlijk. Maar ik mag er wel hartelijk om lachen natuurlijk.
Dit topic is mijns inziens bedoeld voor evidente onzin, voor jou kennelijk minder evident.Duclaasie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:47:
[...]
Begrijpelijk, aangezien daar geen schakelende voedingen in zitten met allerlei gevoelige electronics. Voordat je een flinke trafo doorfikt met een overspanning dan zul je toch echt meer je best moeten doen… Ik geloof alleen niet dat dit topic zich leent voor inhoudelijke discussies, maar louter wordt gevoerd op onderbuik en pseudo wetenschap. Misschien kan ik hier beter gewoon weg blijven, want ik nuance zit men hier blijkbaar niet te wachten.
Ik ben wel benieuwd naar wat jij ziet als wel wetenschappelijk op audio gebied.
Ik geloof alleen niet dat jij het hele topic hebt doorgenomen, aangezien er genoeg verwijzingen in staan naar wetenschappelijk onderbouwde studies. Naar de zin/onzin van zilveren HiFi kabels bijvoorbeeld.Duclaasie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:47:
[...]Ik geloof alleen niet dat dit topic zich leent voor inhoudelijke discussies, maar louter wordt gevoerd op onderbuik en pseudo wetenschap.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ze hebben wel hun best gedaan voor een artikel van 1 aprilreedevzo schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:03:
Heerlijke review op hifi.nl over de IsoTek V5 Elektra. Een power cleaning systeem. Een stukje wat mij opviel; Van vervuilde elektriciteit worden onze audiovisuele apparaten ziek. ’t Is te zeggen, ze presteren niet optimaal en hun levensduur neemt aanzienlijk af. Gelukkig kunnen we daar wat aan doen. Bij voorbeeld met de producten van IsoTek.![]()

Ze kletsen daar zo vaak uit hun nek dat je het verschil niet ziet.
Net ff op de site van Isotek zelf gekeken, dat lijkt dan ook 1 grote 1 april grap.
[Voor 71% gewijzigd door reedevzo op 09-04-2023 01:16]
En dat bedoelen ze overduidelijk niet. Als het over vervuilde elektriciteit gaat, bedoelen ze natuurlijk als je teveel LED drivers hebt aangesloten bijvoorbeeld, kan ervoor zorgen dat de sinus op je stopcontact niet zo'n nette sinus meer is. En geef mij maar enige onderbouwing dat dit de levensduur van je apparaten verkort.Duclaasie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:09:
[...]
Wat je doet heeft weinig met nuance te maken, en meer met recht proberen te lullen wat krom is.
Overigens heb ik zelf nog nooit een apparaat door overspanning kapot zien gaan. En het kan natuurlijk als bliksem dichtbij inslaat, maar probleem is dan dat overspanningsbeveiliging vaak ook weer te laat kan ingrijpen. Bij een zwevende aarde zou hij wel op tijd moeten ingrijpen, en ja, dat gebeurd. Maar daarvoor kan je bij de Action veel goedkopere overspanningsbeveiliging kopen. En zorg daarnaast voor een fatsoenlijke inboedelverzekering.
En wat is overspanning? Hoeveel?Sissors schreef op zondag 9 april 2023 @ 08:33:
[...]
En dat bedoelen ze overduidelijk niet. Als het over vervuilde elektriciteit gaat, bedoelen ze natuurlijk als je teveel LED drivers hebt aangesloten bijvoorbeeld, kan ervoor zorgen dat de sinus op je stopcontact niet zo'n nette sinus meer is. En geef mij maar enige onderbouwing dat dit de levensduur van je apparaten verkort.
Wat je doet heeft weinig met nuance te maken, en meer met recht proberen te lullen wat krom is.
Overigens heb ik zelf nog nooit een apparaat door overspanning kapot zien gaan. En het kan natuurlijk als bliksem dichtbij inslaat, maar probleem is dan dat overspanningsbeveiliging vaak ook weer te laat kan ingrijpen. Bij een zwevende aarde zou hij wel op tijd moeten ingrijpen, en ja, dat gebeurd. Maar daarvoor kan je bij de Action veel goedkopere overspanningsbeveiliging kopen. En zorg daarnaast voor een fatsoenlijke inboedelverzekering.
Als je zonnepanelen op je dak gooit, kan de spanning in je huis oplopen tot 253V
Ja, dat klopt helemaal, je geeft ermee aan dat je goed op de hoogte bent. Maar ik ga er daarom vanuit dat je dat geen overspanning noemt, want het valt nog net binnen de norm 230V plus of min 10%. En bij overschrijding dient automatisch afgeschakeld te worden. Is je vraag daarmee niet een vraag waarop het antwoord wel algemeen bekend mag worden gesteld, of vraag je dit echt serieus?RobWest schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:27:
[...]
En wat is overspanning? Hoeveel?
Als je zonnepanelen op je dak gooit, kan de spanning in je huis oplopen tot 253V
In dat geval, denk even na, afgezien van inductiepieken. in een 3 fasen installatie kan door een van de meest gevreesde slordigheden een van de fasespanningen variëren tussen bijna nul en ongeveer 400V. Weet je niet welke slordigheid ik daarmee bedoel?
Zo technisch ben ik nou ook weer niet. Dus druk u eens nader uit elkaarTechneut schreef op zondag 9 april 2023 @ 17:50:
[...]
Ja, dat klopt helemaal, je geeft ermee aan dat je goed op de hoogte bent. Maar ik ga er daarom vanuit dat je dat geen overspanning noemt, want het valt nog net binnen de norm 230V plus of min 10%. En bij overschrijding dient automatisch afgeschakeld te worden. Is je vraag daarmee niet een vraag waarop het antwoord wel algemeen bekend mag worden gesteld, of vraag je dit echt serieus?
In dat geval, denk even na, afgezien van inductiepieken. in een 3 fasen installatie kan door een van de meest gevreesde slordigheden een van de fasespanningen variëren tussen bijna nul en ongeveer 400V. Weet je niet welke slordigheid ik daarmee bedoel?

Wat voor slordigheden zijn dat dan? En hoe vaak komt dat voor?
Dacht eigenlijk dat hifi.nl een serieuze site was?reedevzo schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 14:03:
Heerlijke review op hifi.nl over de IsoTek V5 Elektra.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat mag iedereen voor zichzelf bepalen, maar objectief en technisch goed onderbouwde artikelen ga je er niet perse vinden.hoevenpe schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:48:
[...]
Dacht eigenlijk dat hifi.nl een serieuze site was?
"Van vervuilde elektriciteit worden onze audiovisuele apparaten ziek."
Rare beeldspraak, apparaten die ziek worden? Kapot kunnen ze wel.
[Voor 32% gewijzigd door Roderiktweaker op 09-04-2023 19:55]
Oké, ik veronderstelde dat dit je wel overbekend was. Ik zal proberen het met zo weinig mogelijk theorie, zoals met vectordiagrammen e.d. uit te leggen.RobWest schreef op zondag 9 april 2023 @ 18:44:
[...]
Zo technisch ben ik nou ook weer niet. Dus druk u eens nader uit elkaar
Wat voor slordigheden zijn dat dan? En hoe vaak komt dat voor?
Normaliter is de nul verbonden met de aarde en heeft daardoor het aardpotentiaal, evenals dat in de voedende transformator het geval is. Maar soms is door een of andere oorzaak de nulleider onderbroken. Door een montageslordigheid, niet goed vastzetten of zoiets of door een storing. Het enige dat dan nog onveranderd blijft zijn de 400V spanningen tussen de drie fasen. Maar de fasespanningen zelf zijn dat niet meer. Dat wordt dan een zwevende nul genoemd. Die spanningen zijn dan afhankelijk van het belastingpatroon. Bij een heel kleine stroom op de ene fase en heel zware stroom op een andere kan de verhouding sterk verstoord raken van bijna nul volt op de ene tot bijna 400V op de andere. Geen idee hoe vaak dat voorkomt, want ik ben geen elektricien. Maar het is wel een belangrijk onderwerp van aandacht in de opleiding.
Ik zou hem wel combineren met een flink aantal van deze LessLoss Blackground modules, om al je kabels met de aarde in verbinding te brengen.Rocketman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:47:
Doe ik mijzelf ernstig tekort als ik niet over ga tot de aanschaf van dit briljante apparaat? Slechts 1740 euro, maar wel gratis verzending: https://www.audiobtq.nl/p...2puw9lEAEYASAAEgIq0PD_BwE
Yes, je kan ze aan elkaar koppelen. Hoe meer hoe betermartyw schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:08:
[...]
Ik zou hem wel combineren met een flink aantal van deze LessLoss Blackground modules, om al je kabels met de aarde in verbinding te brengen.

Het ligt eraan hoeveel geld je uitgeeft aan de audio apparatuur die je na dit soort filters gebruikt. Hoe duurder, hoe meer profijt je ervan schijnt te hebben.Rocketman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:47:
Doe ik mijzelf ernstig tekort als ik niet over ga tot de aanschaf van dit briljante apparaat? Slechts 1740 euro, maar wel gratis verzending: https://www.audiobtq.nl/p...2puw9lEAEYASAAEgIq0PD_BwE
Als je het symbiotisch bekijkt is het dus zo dat pure audiofiele merken hun voeding zo slecht in elkaar zetten dat je dit soort filters wel nodig moet hebben.
Ik ga morgen even met mijn bankfiliaal bellen.RobWest schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:13:
[...]
Yes, je kan ze aan elkaar koppelen. Hoe meer hoe beter

in 2022 zegt Steve Hufs "Puritan Audio PSM156 is worth its weight in Gold." nou dat betaal je dus ook.martyw schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 22:08:
[...]
Ik zou hem wel combineren met een flink aantal van deze LessLoss Blackground modules, om al je kabels met de aarde in verbinding te brengen.
Wat zijn microdetails trouwens?
mixing a drink and music
Dat woord kom je om de haverklap tegen in de Hifi bladen en bij YouTube videos over ons favoriete onderwerp. Het klinkt als of je er meer verstand van hebt dan gewone stervelingen, wij zijn al blij als we details horen met onze matig geaarde en op vuile stroom draaiende stereo setjes....Boefmans schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:52:
[Voor 8% gewijzigd door martyw op 17-04-2023 11:13]
Sowieso vergeten ze het filter in de apparatuur, wat in dit geval bij een goede stereo dat glas rioolwater al in Spa Reine zou moeten veranderen. En dan ligt de keuze een stuk minder voor de hand. Dit soort apparaten filteren echt wel goed, maar je moet je afvragen wat voor nut het heeft om een glas Spa Reine nog een keer te filteren.Roderiktweaker schreef op zondag 9 april 2023 @ 19:52:
"Wat zou jij het liefst drinken, een glas rioolwater of een glas Spa Reine? De keuze ligt voor de hand, want van vervuild water worden wij ziek."
"Van vervuilde elektriciteit worden onze audiovisuele apparaten ziek."
Rare beeldspraak, apparaten die ziek worden? Kapot kunnen ze wel.
Kortgezegd, als je apparatuur beter gaat werken door zo'n filter of zelfs zo'n filter nodig heeft om niet kapot te gaan, is het slimmer om eerst een paar euro in je audio-apparatuur te stoppen (een paar tientjes zou voldoende moeten zijn om zonder zo'n filter te kunnen trouwens).
[removed]
Twee mogelijkheden, een heel klein beetje belazeren of juist heel subtiel besodemieteren.Boefmans schreef op maandag 17 april 2023 @ 10:52:
[...]
in 2022 zegt Steve Hufs "Puritan Audio PSM156 is worth its weight in Gold." nou dat betaal je dus ook.
In beide gevallen een oplossing voor niet bestaande problemen. Aan jou de keuze.
Wetenschappelijk als in dubbelblind al de producten in dit topic laten testen? Vermoed dat dat op meer bezwaar stuit van de producenten dan van de mensen in dit topic. Dus dan heb je je antwoord.Duclaasie schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 15:47:
[...]
Begrijpelijk, aangezien daar geen schakelende voedingen in zitten met allerlei gevoelige electronics. Voordat je een flinke trafo doorfikt met een overspanning dan zul je toch echt meer je best moeten doen… Ik geloof alleen niet dat dit topic zich leent voor inhoudelijke discussies, maar louter wordt gevoerd op onderbuik en pseudo wetenschap. Misschien kan ik hier beter gewoon weg blijven, want ik nuance zit men hier blijkbaar niet te wachten.
sterker nog, van lessloss:Dr. Strangelove schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:18:
[...]
Wetenschappelijk als in dubbelblind al de producten in dit topic laten testen? Vermoed dat dat op meer bezwaar stuit van de producenten dan van de mensen in dit topic. Dus dan heb je je antwoord.
En dan wel 800 ballen vragen voor zo'n productAre the effects measurable?
There was much work put into the development of this seemingly 'crazy' little device. Although the critical ear has guided us well, we remain very curious about possible measurement. We have already gathered some equipment to, in the near future, try to investigate and perhaps even measure(!) muon radiation patterns around the Blackbody. We'll see what becomes of this. Many recent advances in this field have made it possible for us to entertain this type of experimentation. Even just a few years ago, this type of thing would have been unthinkable.

𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Discogs |
Kom het bij geluidsklussen zo nu en dan wel eens tegen; een of andere hobbybob die een 4 aderige kabel (maar mét CEE5 stekkers) voor aanvoer van een paddestoel heeft gebruikt of een 0 draad die uit de klem schiet in een veldkast of paddestoel.Techneut schreef op zondag 9 april 2023 @ 21:27:
[...]
Oké, ik veronderstelde dat dit je wel overbekend was. Ik zal proberen het met zo weinig mogelijk theorie, zoals met vectordiagrammen e.d. uit te leggen.
Normaliter is de nul verbonden met de aarde en heeft daardoor het aardpotentiaal, evenals dat in de voedende transformator het geval is. Maar soms is door een of andere oorzaak de nulleider onderbroken. Door een montageslordigheid, niet goed vastzetten of zoiets of door een storing. Het enige dat dan nog onveranderd blijft zijn de 400V spanningen tussen de drie fasen. Maar de fasespanningen zelf zijn dat niet meer. Dat wordt dan een zwevende nul genoemd. Die spanningen zijn dan afhankelijk van het belastingpatroon. Bij een heel kleine stroom op de ene fase en heel zware stroom op een andere kan de verhouding sterk verstoord raken van bijna nul volt op de ene tot bijna 400V op de andere. Geen idee hoe vaak dat voorkomt, want ik ben geen elektricien. Maar het is wel een belangrijk onderwerp van aandacht in de opleiding.
Daarom is het ook vrij gebruikelijk om bij aankomst een halogeen bouwlamp op een van de fasen te gooien en de boel even door te meten; als alles op +/- 230V blijft is er niets aan de hand. Zolang het tijdens de show dan ook niet gebeurt..

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X |Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Fujinon 16-80mm F/4 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8
Ffs 1000 dollar voor een digital audio cable. Zag laatst een filmpje van Vwestlife waarin hij dik 30m aan stukjes crappy coaxkabel aan elkaar plugde met cheap-ass couplers zonder degradatie van het signaal tussen CD speler en computer. Je blijft lachen met dit soort gasten.Intergalactic schreef op maandag 17 april 2023 @ 13:24:
[...]
sterker nog, van lessloss:
[...]
En dan wel 800 ballen vragen voor zo'n product
https://hifi.nl/artikel/3...el-vergelijkingstest.html
My iRacing
Understeer is when you hit the wall with the front of the car. Oversteer is when you hit the wall with the back of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Riqy schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:23:
Misschien kan hifi.nl bijdragen in het testen van de spullen? Dan krijg je zoiets als dit:
Ah, het klinkt niet anders, maar beter.De HDMI kabels in deze test klinken dan ook niet anders in tonale zin als je ze met elkaar vergelijkt. Elke stap omhoog op de ladder klinkt gewoonweg beter en niet anders.

Dat zou ik ook zeggen als ik net voor dik 2k een HDMI kabel had gekocht.
Je kan beter voor 5 euro een HDMI kabel bij de Action kopen, dan heb je exact hetzelfde en hou je nog ruim 2k over. Dan kan je nog mooi een paar avonden naar de Wallen. Dan word je ook genaaid maar heb je er nog plezier van

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.
geweldige objectieve test zegRiqy schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:23:
Misschien kan hifi.nl bijdragen in het testen van de spullen? Dan krijg je zoiets als dit:
Michael Hamers | 20 april 2022 net te laat als late 1 april grap
[Voor 9% gewijzigd door Intergalactic op 17-04-2023 15:43]
Laag weergave op de handrem :-) en micro details (ik zet er nu op) te over!Intergalactic schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:43:
[...]
geweldige objectieve test zeg
Michael Hamers | 20 april 2022 net te laat als late 1 april grap
Die conclusie ook... Zij verdienen er zelf ook aan toch?
mixing a drink and music
kan niet anders.Boefmans schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:00:
[...]
Laag weergave op de handrem :-) en micro details (ik zet er nu op) te over!
Die conclusie ook... Zij verdienen er zelf ook aan toch?
De HDMI kabels in deze test klinken dan ook niet anders in tonale zin als je ze met elkaar vergelijkt. Elke stap omhoog op de ladder klinkt gewoonweg beter en niet anders.
maar doe vooral je eigen set niet tekort en hou bij aanschaf van een nieuwe set ook echt rekening in je budget met bekabeling. Het loont. Echt.

Die kabels die heel strak opgevouwen in een pakje zitten vermijd ik nu liever, denk dat de kans op een draadbreukje daar wel aanwezig is omdat je ze met enige kracht moet ontvouwen. En ik heb ooit voor mijn beamer de goedkoopste 10 meter kabel op eBay gekocht, die werkte dus niet. Toen eentje gekocht die een tientje duurder was en wat zwaarder afgeschermd en die was prima.
Uiteraard, alles kan kapot. Toen ik nieuwe HDMI 2.0 kabel had gekocht (jaja, premium high speed ofzo) voor tussen PC en TV, en hij prima werkte op 4k + 60Hz, maar hij chroma subsampling niet wilde uitschakelen, vroeg ik mij ook ineens af of mijn oude kabel het niet ook gewoon had gedaan met chroma subsampling. (Ja, het was logischer geweest dat eerst te checken). En die deed het. Met een hele hoop sneeuw in beeld. Oftewel was een goede aankoopDr. Strangelove schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:40:
In all fairness heb ik wel twee HDMI kabels gehad die gewoon ruk waren. In beide gevallen kwam het signaal gewoon niet of slecht door echter, al die onzin over 'beter' beeld of geluid is gewoon, onzin.
Die kabels die heel strak opgevouwen in een pakje zitten vermijd ik nu liever, denk dat de kans op een draadbreukje daar wel aanwezig is omdat je ze met enige kracht moet ontvouwen. En ik heb ooit voor mijn beamer de goedkoopste 10 meter kabel op eBay gekocht, die werkte dus niet. Toen eentje gekocht die een tientje duurder was en wat zwaarder afgeschermd en die was prima.

Zoals je ook schrijft, het werkt wel, of je merkt echt wel dat hij het niet doet. Ga jij een 15m HDMI kabel in je muur metselen, dan zou ik behalve eerst checken of hij werkt voor je dat doet, ook zeker niet voor de goedkoopste gaan die je op Aliexpress kan vinden. Wil jij een 1m HDMI kabel tussen je receiver en je TV? Dan zal die van de Action prima zijn. Blijkt die toch sneeuw oid te geven, dan haal je een ander.
Ik heb een 8k scherm aan mijn muur hangen en ben er achter gekomen dat 8k@60hz met HDR en 12 bit RGB 4:4:4 weergave toch wel vrij veel data per seconde is.Dr. Strangelove schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 09:40:
In all fairness heb ik wel twee HDMI kabels gehad die gewoon ruk waren. In beide gevallen kwam het signaal gewoon niet of slecht door echter, al die onzin over 'beter' beeld of geluid is gewoon, onzin.

Maar dat is het dan ook; het werkt of het werkt niet. De lijn tussen wel of niet werken wordt dunner naar mate er meer data over een snoer loopt, maar uiteindelijk werkt het of werkt het niet. Je krijgt duidelijke artifacts (of simpelweg een gebrek aan videosignaal), maar dat audiofiele geneuzel over betere klankbeelden, dieper laag, vibrante kleuren is gewoon het coping mechanisme van de koper van dergelijke kabels, om maar een dergelijke aankoop te kunnen verantwoorden.
NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X |Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Fujinon 16-80mm F/4 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8
Dat was ook de uiteindelijke conclusie van dit topic. De vraag was: "Heb je zilveren speaker kabels nodig voor het beste geluid"?Benedykt schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:30:
[...]
Ik heb een 8k scherm aan mijn muur hangen en ben er achter gekomen dat 8k@60hz met HDR en 12 bit RGB 4:4:4 weergave toch wel vrij veel data per seconde is.Voor het eerst een relatief dure HDMI kabel gekocht aangezien elke goedkopere kabel die ik had liggen gewoonweg weigerde te werken met deze voorwaarden.
Maar dat is het dan ook; het werkt of het werkt niet. De lijn tussen wel of niet werken wordt dunner naar mate er meer data over een snoer loopt, maar uiteindelijk werkt het of werkt het niet. Je krijgt duidelijke artifacts (of simpelweg een gebrek aan videosignaal), maar dat audiofiele geneuzel over betere klankbeelden, dieper laag, vibrante kleuren is gewoon het coping mechanisme van de koper van dergelijke kabels, om maar een dergelijke aankoop te kunnen verantwoorden.
Antwoord/conclusie: zorg voor kabels die het gevraagde vermogen kunnen verwerken.
Dat geldt dus ook voor jouw HDMI-kabel. Daar gaat aardig wat 'vermogen' doorheen. Dus het is niet meer dan logisch dat je een kabel nodig hebt die dat kan verwerken. Dat heeft niks met zilveren HDMI-kabels te maken.
Wel typisch dat die stekkerdoos een 'blue moon award' heeft gekregen. Dus echt bij maanlicht vervaardigd, blauw nog wel.Rocketman schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 22:47:
LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Xbox Series X |
Doet me heel sterk denken aan "een blauwe maandag", mogelijk een beetje in onbruik geraakte uitdrukking. Ik heb daarom even "Gegoogled", met dit resultaat, meer dan deze twee lijken me niet nodig:Hulleman schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:55:
[...]
Wel typisch dat die stekkerdoos een 'blue moon award' heeft gekregen. Dus echt bij maanlicht vervaardigd, blauw nog wel.
Wat betekent op een blauwe maandag?
Een blauwe maandag betekent 'een korte tijd'. Blauw had vroeger ook de figuurlijke betekenis 'onbetekenend, nietig, van weinig waarde'. Een blauwe maandag betekende dus oorspronkelijk vermoedelijk 'een maandag van geen betekenis'. F.A.
en
Wat wordt bedoeld met Blue Monday?
Wie bedacht de Blue Monday? Tien jaar geleden kwam de Britse psycholoog Cliff Arnall met een, volgens hem zelf, wetenschappelijke formule die aantoont dat de maandag van de laatste volle week van januari de meest depressieve dag van het jaar is. Mensen zouden die dag om allerlei redenen somber gestemd zijn.15 jan 2023.
[Voor 194% gewijzigd door Techneut op 26-04-2023 19:07]
Wat is de blauwe maan?
We spreken van een blauwe maan, als het voor de dertiende keer in een jaar, dus twee keer in één maand volle maan is. Het verschijnsel dat in de volksmond 'bijzonder' wordt genoemd, komt gemiddeld eens in de 2 à 3 jaar voor.
Is hij daarom zo duur? Zeldzaam een geschikt moment om te produceren.
[Voor 60% gewijzigd door Techneut op 26-04-2023 19:05]
Hifi.nl voor al uw home improvements:
Het geluidsbeeld groeit in alle richtingen. De muur lijkt verder weg te staan, het plafond is hoger en bepaalde geluiden en instrumenten staan vlak voor mijn neus
Mooi fout is niet lelijk
Zou je denken? Ik neem toch aan dat het stijgen van plafonds en muren die wat verderop komen te staan objectief meetbaar is.Glenfiddich schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 13:52:
Totaal nietszeggende en mogelijk valse test,
Ik heb op dit moment een paar stevige Magnat 1109 speakers staan en overweeg de Marantz SR8015. Stereo muziek naast film kijken is van belang. Ik gebruik voor films echter redelijke surround speakers.
Ik heb de speakers nu aangesloten met een enkel paar 6mm2 (puur) zilverkabel van ~25 jaar oud (toen was dat nog betaalbaar).
Wanneer ik overstap naar die SR8015, dan wil ik de speakers bi-amping aangesloten hebben, waar die AVR goed geschikt voor is. Dat betekent wel een extra paar kabels en ik zie dat die prijzen echt idioot hoog zijn.
Ik neig eigenlijk omdat Magnat al vrij helder is, om koperen kabels te halen voor hoog en de huidige zilver kabel voor laag in te zetten.
Ik hoop dat er iemand is met wat ervaring of met die versterker of die speakers en dan een soortgelijke situatie. Ik was nu naar Oehlbach aan het kijken (SP60) maar of dat goed genoeg is geen idee? in kabels van 1000 tot 10.000en euros geloof ik niet op die korte stukken

Lees ik het goed dat je nou net die kabels die je er bij wilt kopen zo krankzinnig duur vindt? Het kan zijn dat ik je verkeerd begrijp. Maar Ik krijg de indruk dat je je hebt laten verleiden door allerlei fabeltjes. Want laat nou net dat merk Oehlbach bekend staan als wellicht wel goede kwaliteit, maar voor een tiende van de prijs heb je dezelfde kwaliteit bij gewone huishoudsnoeren. De aversie die daartegen steeds weer opduikt is volkomen onterecht! Zo langzamerhand is dit al tientallen keren voorbij gekomen. Het is echt waar dat je bij wijze van spreken het verschil niet hoort als je een paar van elkaar geïsoleerde rollen prikkeldraad of pakdraad ervoor zou gebruiken. Eén welgemeend advies, vergeet zo gauw mogelijk al die bla-bla hierover.
Bedenk dat destijds niet voor niets die sprookjesachtige titel voor deze forumrubriek is bedacht, dat lijkt zo af en toe weel eens te worden vergeten. Maar de bedoeling ervan lijkt me overduidelijk.
[Voor 11% gewijzigd door Techneut op 10-05-2023 21:15]
Volgens mij heb je voor bi-amping 2 versterkers nodig. Ga je 2 van die marantz versterkers kopen?n00bs schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:36:
Wanneer ik overstap naar die SR8015, dan wil ik de speakers bi-amping aangesloten hebben, waar die AVR goed geschikt voor is.
Of kan je in dat ding aparte, extra versterkerbanken toewijzen voor links en rechts?
"man is not truly one, but truly two,"
Superdure kabels gaan op korte afstanden niks uitmaken, maar er zou wel verschil zitten tussen koper en zilver voor de hoge tonen...

De SR8015 is voor een Marantz wel een redelijk competent apparaat trouwens:
https://www.audiosciencer...w-home-theater-avr.24005/
[Voor 34% gewijzigd door Grozno op 10-05-2023 22:22]
Een receiver in deze prijsklasse is uitgerust met minimaal 11 eindversterkers en die kan je dus ook toewijzen aan iedere gewenste speakeringang. Hier de achterkant van dit geavanceerde apparaat:mr_petit schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:33:
[...]
Volgens mij heb je voor bi-amping 2 versterkers nodig. Ga je 2 van die marantz versterkers kopen?
Of kan je in dat ding aparte, extra versterkerbanken toewijzen voor links en rechts?
De vormgeving van deze receiver vind ik niet al te fraai. ik zou de voorkeur geven aan een gelijkwaardige Denon receiver die technisch vaak identiek is.
Alsof ik een tripreport zit te lezen van DF ofzo....man man ik ga stuk.Het geluidsbeeld groeit in alle richtingen. De muur lijkt verder weg te staan, het plafond is hoger en bepaalde geluiden en instrumenten staan vlak voor mijn neus
[Voor 26% gewijzigd door CPM op 10-05-2023 22:41]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon: 7+1+Vokal-Opticon: Vokal-Zensor:1+3-Alteco C1 | SVS: SB-1K Pro - SB-1K | Wharfedale Diamond 10.7 | Denon X2200w | XBOX Series X | MHI SRK/ZSW50 | Carrier 5.3 | Q-cells 16 x 340Wp G9 | SE3000HD+SE2000M |

Je kan je afvragen waarom dit geplaatst wordt, want de schrijver weet al van te voren dat deze onzin gaat schrijven. Maar goed wanneer er een flinke smak geld door sponsoring wordt gegeven, dan kunnen sites rare dingen gaan schrijven. Hun concurrent AA is daar ook zo goed in.
Maar goed... het doet de geloofwaardigheid niet veel goeds.
[Voor 8% gewijzigd door Toshirou op 11-05-2023 09:43]
Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | iPhone 13 (Blue)
Vanwaar dan niet naar een AVC-8500H(A) kijken? Nadeel is wel dat de Denon als basis genomen is voor de Marantz. De Marantz is daardoor iets meer premium dan de Denon (zo wil DM Marantz ook in de markt zetten) door bijvoorbeeld een ringkern in plaats van bloktrafo. Blijft typisch dat Denon de AVC-A110 (limited edition) ook niet voorzien heeft van een dergelijke voeding, als je toch een serie als premium neerzet. Enfin, met de genoemde AVC heb je een meetbaar betere (zie ASR) receiver te pakken. Zelfde genereatie. Qua huidige reeks heeft Marantz nog niets wat de SR8000-serie vervangt, de AV40 is een stap lager. Nieuwe generatie Denon heet wel meer series en gaan nog verder dan genoemde Marantz. Nadeel is dat de prijs van de Denon AVC-A1H daar ook naar is...Rocketman schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 22:16:
[...]
De vormgeving van deze receiver vind ik niet al te fraai. ik zou de voorkeur geven aan een gelijkwaardige Denon receiver die technisch vaak identiek is.
Edit:
Bovenstaande puur voor gelijk qua merk/serie. Van mij geen standpunt qua verschil in geluid en of een hogere serie receiver het geld waar is

[Voor 9% gewijzigd door FeaR op 11-05-2023 10:20]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Ik neem aan dat je het over die S/PDIF test hebt? Die test is zo rot als maar kan.Dr. Strangelove schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:16:
Zag laatst een filmpje van Vwestlife waarin hij dik 30m aan stukjes crappy coaxkabel aan elkaar plugde met cheap-ass couplers zonder degradatie van het signaal tussen CD speler en computer.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap waarom hij het doet, maar in dit geval klopt er niks van de test.
Ten eerste kun je de degradatie helemaal niet goed horen totdat het echt extreem wordt. Je hoort een crappy speaker die wordt opgenomen door een crappy microfoon in een crappy ruimte. Success met het beoordelen van het audio.
Je zult ook moeten concluderen dat de degradatie met S/PDIF geleidelijk is en niet van het type 'werkt wel/werkt niet'.
Ten tweede kan de degradatie zo subtiel zijn dat je het bijna niet hoort. Maar het signaal degradeert wel en als je dit truukje met crappy kabels vervolgens een paar keer herhaalt is het wel goed hoorbaar.
De enige juiste test (aangezien het om digitale data gaat) is het opgenomen signaal met een nul-test vergelijken met het origineel. Je kunt dan met absolute zekerheid weten of er geen fouten in de overdracht hebben plaatsgevonden.
Al met al kloppen de uitspraken in het filmpje dus voor een groot deel niet. Daarmee doel ik op de uitspraken zoals 'zie je wel, het werkt nog steeds'. Nee, het werkt dan niet meer goed maar de maker luistert gewoon niet goed.
Hij gebruikt dus ook voor een groot deel geen coax kabels terwijl dat wel wordt gespecificeerd door de S/PDIF interface. Je doet er goed aan om bij S/PDIF gewoon een goede 75Ohm coax te gebruiken. Hoeft absoluut niet duur te zijn, je kunt zeer goede professionele coax kabel krijgen (voor bv video) voor minder dan een euro per meter (maar dan zit er waarschijnlijk nog geen stekker aan, ik zeg dit meer vanwege de realiteitszin van hoeveel zo'n kabel zou horen te kosten). Hoeft dus niet bij maanlicht gesmeed te worden.
De SR8015 kan de reguliere fronts met front high combineren voor bi-amping. Dat levert toch wat betere aansturing en wat additioneel benodigd vermogen naar deze speakers.mr_petit schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 21:33:
[...]
Volgens mij heb je voor bi-amping 2 versterkers nodig. Ga je 2 van die marantz versterkers kopen?
Het enige wat ik dus lastig vind, qua kabels. 6mm2 moet meer dan genoeg zijn, maar heb je met BI-amping al genoeg aan dunnere kabels en zou zilver of koper dan beter zijn voor hoog/laag gebied? natuurlijk is t ook maar wat je zelf mooi vindt.
Doe jezelf een plezier en koop gewoon 6mm bulk speakerkabel.n00bs schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:36:
Ik hoop dat er iemand is met wat ervaring of met die versterker of die speakers en dan een soortgelijke situatie. Ik was nu naar Oehlbach aan het kijken (SP60) maar of dat goed genoeg is geen idee? in kabels van 1000 tot 10.000en euros geloof ik niet op die korte stukken
Overigens heb je die 6mm kabel helemaal niet nodig voor bi-amping. Voor de tweeter kom je weg met veel dunnere kabel omdat daar veel minder vermogen voor nodig is.
Ik zou dus voorstellen om je huidige kabel voor de bas te gebruiken en een nieuwe dunnere kabel voor het hoog te kopen.
Zorgen over hoe de kabel de klankkleur verandert is vrijwel geheel onterecht. Ten eerste zijn zulke effecten alleen aanwezig bij grote afstanden. Ten tweede zullen je speakers en de ruimte waarin ze staan het geluid dusdanig vervormen dat die subtiele kabel-effecten compleet overrompeld worden door de crap die de speaker produceert. En ellukke speaker produceert crap.

Theoretisch geleidt zilver ietsjes beter. Bij audiofrequenties en huiskamerafstanden is er echter geen verschil en produceren andere onderdelen in de set (met name speakers en ruimte, maar ook versterker etc) meer afwijking in het signaal dan de kabel.n00bs schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:50:
zou zilver of koper dan beter zijn voor hoog/laag gebied?
Dat gezegd hebbend, je gaat er niets van terughoren. Je luidspreker een millimeter dichter op de muur zetten gaat vele malen neer invloed hebben op de klank. Mijn advies zou zijn om gewoon 2.5mm2 koper van de rol te kopen a 2.50 de meter en de honderden euro's die je bespaart te steken in verbetering van je acoustiek.
Falling isn't flying \ Floating isn't infinite
De kabel zou dan eigenlijk niks moeten bijdragen aangezien het zich bij die afstanden i.c.m. audiofrequenties niet gedraagd als een transmissielijn. De impedanties van de versterker en de speaker zullen dan direct op elkaar gekoppeld zijn.T-MOB schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:36:
En hoewel het theoretische natuurkunde blijft (voor alle praktische toepassingen in een woonkamer is 2.5mm2 koper al ruim meer dan genoeg) weet je met de iets lagere weerstand nog niet in welk frequentiegebied je de laagste weerstand wil hebben. Daarvoor moet je eigenlijk ook het impedantieverloop van de speaker kennen. Hoe lager de luidsprekerimpedantie, hoe hoger de invloed van de kabelweerstand. Dus de beste geleider gebruik je dan liefst in het gebied met gemiddeld de laagste impedantie.
Ter vergelijking, de golflengte in een koperen kabel van een (even overdreven hoge) 40kHz frequentie is al 5km.

Nu begint die kabel dus bij 1/4 hiervan (dacht ik?) impedantie te vertonen op die hondenfrequentie. Als je audiokabel dus langer is dan een kilometer dan beginnen zachtjes de impedanties van de kabel mee te spelen.
(ik kan het fout hebben hoor, dus verbetering graag

Impedanties kunnen effect hebben lang voordat transmissielijn effecten een rol spelen. Een speaker is niet een zuiver reeele impedantie, oftewel, niet puur een weerstand, maar ook capaciteit/spoel. Die zijn frequentieafhankelijk, en als jij dan een vaste weerstand van je kabel er mee in serie zet, krijg je bijvoorbeeld minder geluid bij lagere frequenties tov hoge frequenties.koelpasta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:36:
[...]
De kabel zou dan eigenlijk niks moeten bijdragen aangezien het zich bij die afstanden i.c.m. audiofrequenties niet gedraagd als een transmissielijn. De impedanties van de versterker en de speaker zullen dan direct op elkaar gekoppeld zijn.
Ter vergelijking, de golflengte in een koperen kabel van een (even overdreven hoge) 40kHz frequentie is al 5km.![]()
Nu begint die kabel dus bij 1/4 hiervan (dacht ik?) impedantie te vertonen op die hondenfrequentie. Als je audiokabel dus langer is dan een kilometer dan beginnen zachtjes de impedanties van de kabel mee te spelen.
(ik kan het fout hebben hoor, dus verbetering graag)
Praktisch gezien gaat dit echt nooit gebeuren met een beetje fatsoenlijke kabel. Zelfs als je onfatsoenlijke kabel hebt is het prima te compenseren met een equalizer, en valt het in het niets bij wat je kamer aan frequentie-afhankelijke effecten heeft.
6mm2 is enorme overkill. 2.5mm2 is eigenlijk voor meeste afstanden al snel overkill. Maar goed, het is een beetje gerommel in de marge bij veel setups, dus waarom niet? En als je nog je pure zilver kabels hebt liggen, tja, of je verkoopt ze op marktplaats als je winst mee denkt te kunnen maken, of je gebruikt ze gewoon, zal weinig mis mee zijn.
Wat betreft vermogen: Korte versie is dat het niet relevant is. Lange versie, zie bijvoorbeeld: https://electronics.stack...ise-in-a-copper-conductor, hier wordt voor een 2.5mm2 kabel een maximale continue stroom van 24A opgegeven door fabrikanten. En dat is niet vreemd, want je elektriciteitskabels in je huis kunnen 16A iig hebben continue door 2.5mm2. (Ja hogere spanning dan door je speaker, maar dat heeft nul impact op opwarming van je kabels).
Dat mag je gewoon gelijktrekken aan RMS stroom voor thermisch gedrag. En laten we zeggen dat we 4 Ohm speakers eraan hebben hangen. Dan 24^2 * 4 = 2.3kW RMS (!!!) vermogen kan je door je 2.5mm2 kabels jagen. Oké, ze warmen dan wel redelijk op hoor, maar niet problematisch. Volgens wiki is peak-RMS verhouding bij audio 12-18dB (en ik vermoed dat er dan al behoorlijk wat loudness war overheen is), maar laten we uitgaan van 10dB. Dan heb jij dus een systeem nodig wat 23kW piek vermogen kan leveren voor jouw 2.5mm2 kabels te dun zijn. Dat is onafhankelijk van de lengte van de kabels. (Je kan wel impedantie problemen krijgen bij lange kabels, maar geen vermogens problemen). Tenzij @n00bs een hardstyle festival voor de hele buurt wil houden, vermoed ik dat hij zich hier geen zorgen over hoeft te maken.
Tja, maar met 3.5 Ohm per kilometer voor een 2.5mm kabel (minder dan 1 Ohm bij 6mm) moet je denk ik wel heeeeel erg je best doen om er een EQ van te maken...Sissors schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:57:
[...]
Impedanties kunnen effect hebben lang voordat transmissielijn effecten een rol spelen. Een speaker is niet een zuiver reeele impedantie, oftewel, niet puur een weerstand, maar ook capaciteit/spoel. Die zijn frequentieafhankelijk, en als jij dan een vaste weerstand van je kabel er mee in serie zet, krijg je bijvoorbeeld minder geluid bij lagere frequenties tov hoge frequenties.

Hoe dit zo? Als het signaal in zo verre niet goed overkomt dat er bitjes om gaan vallen ga je dat direct horen, het is niet zo dat het een beetje degradeerd, je hoort meteen gekraak en geklik.koelpasta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 12:43:
[...]
Je zult ook moeten concluderen dat de degradatie met S/PDIF geleidelijk is en niet van het type 'werkt wel/werkt niet'.
S/PDIF is inderdaad een digitaal signaal en als daarbij bitjes omvallen hoor je dat meteen. Dit is ook heel simpel te controleren door de bitstroom aan het begin en na de DAC te meten en te kijken of die hetzelfde zijn.MerijnB schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:27:
[...]
Hoe dit zo? Als het signaal in zo verre niet goed overkomt dat er bitjes om gaan vallen ga je dat direct horen, het is niet zo dat het een beetje degradeerd, je hoort meteen gekraak en geklik.
Een signaal dat 'een beetje' degradeert krijg je alleen met analoge signalen, bij digitale vallen er random bitjes om en krijg je gelijk een bagger-geluid met kraakjes/piepjes.
[removed]
Maar je zit natuurlijk ook met de kwaliteit van de isolatie en levensduur hiervan. En hier zie je wel verschillen tussen de cheap ass aliexpress kabel van de lokale boer met vervuiling overigens in het koper, maar naast deze weerstand en isolatie heb je ook nog de capaciteit, inductie en skineffect. Wat ik al zeg, ik geloof niet in mega dure kabels, maar verschillen zijn er wel en natuurlijk plaatsing speaker of goede room correction zal meer effect hebben. Maar het is uiteindelijk het totale plaatje afhankelijk van de apparatuur.
Bij een nieuwe amp van bijna 3K, zal 100 Euro voor een kabel mij worst zijn, maar ik ga geen kabel van 300 Euro of meer kopen. Zilver of koper, zelfde lengte diameter is prima te horen. Waarom dit is geen idee. Ik houd ook van feiten en bewijs, dus misschien moet er nieuwe meetapparatuur ontwikkeld worden waarmee met meerdere zaken rekening gehouden wordt en dit wel meetbaar is en verklaarbaar waarom kleurklank wijzigt bij sommige kabels.
[Voor 17% gewijzigd door n00bs op 11-05-2023 18:01]
Ik bedoelde dat je het kan compenseren met een equalizerkoelpasta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:24:
[...]
Tja, maar met 3.5 Ohm per kilometer voor een 2.5mm kabel (minder dan 1 Ohm bij 6mm) moet je denk ik wel heeeeel erg je best doen om er een EQ van te maken...

Als ik kijk naar mijn €30 Logitech boxen bij mijn PC, is de isolatie na 10 jaar nog prima. Of die al dan niet iets andere epsilon-r heeft als een duurdere isolatie, tja het kan natuurlijk, maar zou echt gerommel in de marge zijn.n00bs schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:58:
Weerstand is natuurlijk 1 ding en dit minimaliseren door kortere stukken kabel en/of groter opp.
Maar je zit natuurlijk ook met de kwaliteit van de isolatie en levensduur hiervan. En hier zie je wel verschillen tussen de cheap ass aliexpress kabel van de lokale boer met vervuiling overigens in het koper, maar naast deze weerstand en isolatie heb je ook nog de capaciteit, inductie en skineffect.
Skin effect verklein je enkel en alleen door ipv massief draad, veel kleine draadjes erin te stoppen. Iets wat mijn €30 Logitech boxen ook hebben. (Om het nog niet erover te hebben dat ook dat niet snel echt relevant is bij audio frequenties).
Wat betreft capaciteit en inductie: Ik heb een keer het sommetje gedaan, maar simpelweg omdat zowel je versterker als je speakers laag-impedant zijn, is de conclusie dat het echt nul impact heeft op je geluid. En als je denkt dat je dat hoort: Die speakers van wat ik snel vind zijn echt prima, maar ook dan gaan die zo een paar dB op en neer in hun gevoeligheid vs frequentie. Doe het rekensommetje met de inductie en je komt uit op 0.001dB ofzo. Waarbij ook nog eens erbovenop komt dat je niet heel veel kan doen ertegen. Ja capaciteit kan je verkleinen door de aders wat verder van elkaar te doen, inductie door wat dichter bij elkaar. Zie daar het probleem. Alleen Audio Quest (IIRC) is het gelukt die afweging te doorbreken door een kabel te maken die zowel slecht is op gebied van capaciteit als inductie tegelijk. Indrukwekkend, maar alsnog onhoorbaar.
Misschien kan een MRI scanner dat wel meten. Want daar hebben we het over, Placebo effect. Audio meetapparatuur zijn gewoon veel beter en betrouwbaarder dan menselijk gehoor. Of we weten niet hoe een elektriciteitskabeltje werkt die tot 20kHz gaat (terwijl we ook kabels hebben die een miljoen keer hogere frequenties doen, zonder al teveel verrassingen), of ze doen het gewoon hetzelfde, en al het verschil wat je hoor is placebo.Bij een nieuwe amp van bijna 3K, zal 100 Euro voor een kabel mij worst zijn, maar ik ga geen kabel van 300 Euro of meer kopen. Zilver of koper, zelfde lengte diameter is prima te horen. Waarom dit is geen idee. Ik houd ook van feiten en bewijs, dus misschien moet er nieuwe meetapparatuur ontwikkeld worden waarmee met meerdere zaken rekening gehouden wordt en dit wel meetbaar is en verklaarbaar waarom kleurklank wijzigt bij sommige kabels.
Ben je er wel van overtuigd, dan zou ik niet zilver en koper mengen en gewoon je huidige zilver houden en niet bi-ampen.
Afgezien van overige discussies, mag ik vragen hoe je die "maar" 3,5 ohm per kilometer hebt berekent? Want ik kom aan een aanzienlijk hogere weerstandswaarde.koelpasta schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 17:24:
[...]
Tja, maar met 3.5 Ohm per kilometer voor een 2.5mm kabel (minder dan 1 Ohm bij 6mm) moet je denk ik wel heeeeel erg je best doen om er een EQ van te maken...
Let op: dit topic is moderatie arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111".
Enjoy!