Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 91 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mr_petit,
Ik ben bang dat dit een eindeloze discussie gaat worden en dat lijkt me niet zo zinvol. Begrijp me goed, ik wil je hoegenaamd niet kwetsen, echt versta me goed, maar ik krijg zo langzamerhand de indruk dat het begrip parasitaire capaciteiten je tot voor je dit topic begon onbekend was, Dat kan natuurlijk, helemaal geen schande, zo heb ik geen verstand van voetballen, maar toevallig wel van mijn vakgebied elektrotechniek en jij van computernetwerken. Zou het kunnen zijn dat je niet uitgebreid kennis hebt van de theorie ervan? Want dan is het helemaal verklaarbaar dat je dingen niet (helemaal) begrijpt die voor anderen volkomen helder zijn? Misschien zou je als je wel gewapend was met die theoretische kennis de vraag zelfs niet eens hebben gesteld.
Als je dan een en ander gaat meten, is het onvermijdelijk dat je wel eens dingen tegenkomt die je zo één-twee-drie niet goed kan verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:21
Hoezo eindeloze discussie?
Er is nog steeds een fenomeen/verschil wat niet verklaard is.
Ik weet zelf prima wat parasitaire capaciteit is. Ik heb hier vaak genoeg gepost over het belang daarvan in interlinks die gebruikt worden voor MM elementen (in relatie tot dat kabels weldegelijk hoorbaar verschil kunnen maken in bepaalde situaties). Maar dat betekent niet dat ik automatisch alles weet. En dat beweer ik ook niet.
Je kan dan wel een ontzettend hautaine post plaatsen, maar je doet zelf het fenomeen dat het alleen bij uitstaand apparaat optreedt en niet als het apparaat aan staat af als 'een misverstand', wat inhoudt dat jij ook momenteel niet helemaal door hebt wat er eigenlijk gebeurt. Dus die post zegt meer over jouw karakter dan over de kennis die jij of ik bezit.

En je hautaine bewoordingen hebben natuurlijk net zo goed betrekking op de andere leden hier die in eerste instantie geen verklaring hadden voor wat optrad danwel beweerden dat het niet kon.
Jammer dat je zo neerkijkt op je medetweakers. Zeker omdat je de kennis in pacht beweert te hebben maar 1 van de optredende effecten zelf ook momenteel niet kan verklaren.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2022 19:06 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mr_petit,
Ik schreef nadrukkelijk "Begrijp me goed" en "versta me goed" etc,, ik vind het dan ook jammer dat je mijn post toch als hautain ervaart. Best mogelijk dat ik wat te kort door de bocht ging met die laatste opmerking over het alleen maar waarnemen van je met die meting in de uitstand, maar daar had volgens mij redwing een heel duidelijk antwoord op waar je nauwelijks op ingaat, maar waar ik het helemaal mee eens ben. En dan blijft er eigenlijk niets meer over om er nog aan toe te voegen. Hooguit herhalen dat wat jij waarneemt helemaal niet zo verwonderlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ik ging er wel op in.
omdat de ene kant de referentie aarde is (spanningszoeker->lichaam->aarde) is er m.i. geen sprake van klein signaal tov groot signaal. Het zijn allemaal signalen tov aarde. En die parameter verandert niet.
En bij uitstand is dat signaal groter.
Hoe dan ook, er is in ieder geval geen "misverstand" over wat het ding registreert. Het ding registreert wat het registreert.

Trouwens, ik heb ook nog even een ac stroommeting gedaan, met de ene probe tegen mijn vinger, en de andere probe op de rca connector, en ook dan meet ik bij uitstand meer µA dan als de cd speler aanstaat.
(ook met de probe tegen de aardetap ipv vinger meet ik globaal hetzelfde verhouding in verschil, alleen loopt er iets meer stroom wat logisch is)
Dus ook dat strookt m.i. niet met jullie bewering.

Zelf vermoed ik dat er wellicht zoiets gebeurt dat als het apparaat aanstaat dat een deel van de parasitaire capaciteit (of energiebron voor de paracitaire capaciteit) gewoon naar 0 wordt afgevoerd. De energie/stroom voor de parasitaire capaciteit moet natuurlijk door de trafo komen (primaire en secondaire winding vormen met elkaar de condensator), en in uitstand is de primaire winding natuurlijk gewoon een eindige draad waar 230V op staat (de schakelaar onderbreekt het pad naar 0), maar als het apparaat aanstaat, dan is 1 kant van die draad natuurlijk 0 en is er een spanningsverloop over de winding. Dus uiteindelijk minder draadlengte waar 230V op staat.
Dat zou mijn verklaring zijn; iets anders kan ik niet verzinnen, maar dat is een andere uitleg dan dat jullie geven.
k schreef nadrukkelijk "Begrijp me goed" en "versta me goed" etc,, ik vind het dan ook jammer dat je mijn post toch als hautain ervaart
Ja maar dat verandert niets aan de rest van je bewoording.
Stel ik zeg: "versta me goed, ik wil je hoegenaamd niet kwetsen, maar je bent een vervelende vent".
Dan zeg ik toch gewoon dat je een vervelende vent bent, en dat ik je toch wel een beetje wil kwetsen?
Dat is de verhalende manier die jij gebruikt.

[ Voor 80% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2022 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
mr_petit schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:12:
[...]

Waarom? Ook al doe ik die test 10x, de uitslag is steeds hetzelfde.
Er wordt gewoon een verschil geregistreerd. Ik weet toch wel wat ik zie op het display van dat dingetje?
Of moet ik er een filmpje van maken? Net zoals ik eerder ook een filmpje gemaakt heb?
Ik kan met mijn spanningzoekertje blind zien (bij meten aan de rca post) of het apparaat aan of uitstaat, en bij uitstand hoe de stekker in het stopcontact steekt. Keer op keer.
Daarvoor is dus geen preciezer/uitgebreider apparaat nodig.
Dat is pas nodig als er andere dingen geregistreerd moeten worden.
Omdat je duidelijk niet echt weet wat je aan het meten bent. Als ik mijn spanningsmeter om en om in de 2 gaten van de wc-doos stop meet ik ook verschillende dingen. Jij bent nu een soortgelijke meeting aan het doen en bent dan verbaasd dat je een verschil ziet.
[...]

Volgens mij is dit geen verklaring. Temeer het de spanningszoeker meer uitslaat bij uitstand.
Meen je nu serieus dat omdat je spanningsmeter meer uitslaat bij uitstand dat dat daarom in aanstand hetzelfde zou moeten zijn? Het zou juist heel raar zijn als dat het geval zou zijn.
[...]

En moet je eens zien hoeveel posts dat heeft gekost, waarbij bij de eerste reacties gelijk gereageerd werd dat het niet kon en dat het niets uitmaakt. Dus dat was zeker niet een gegeven.
En nog steeds is het fenomeen niet volledig verklaard, en wordt het dus kennelijk ook nog steeds niet geloofd...

Of het een hoorbaar verschil geeft weet ik niet, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik hoor(de) geen verschil, wat ik gelijk al aangaf, maar ja, ik ben maar een gemiddeld persoon. Ik weet ook niet naar wat voor soort verschil ik moet luisteren. Dat maakt het ook lastig.
Hoorbare verschillen aantonen is best lastig. Ik heb hier ook wel eens geluidsfiles geplaatst waarbij iemand zei dat die geen verschil hoorde, terwijl ik dacht: hoe kan je dat verschil niet horen?!?
Dat is dus een volledig persoonlijke ervaring.
Zelf denk ik dat het in het geluidsbeeld haast niet kan uitmaken. Er loopt natuurlijk duidelijk een lekstroom (een lcd schermpje kan niet zonder stroom/energie uitslaan, hoe weinig het ook is; ik denk dat we het hier over µA of wellicht nA hebben), maar ik verwacht dat de impedantie van bijv. een versterkeringang veel te laag is om nog een significante spanning te kunnen opbouwen. De stroomkring van de spanningzoeker->lichaam->aarde heeft natuurlijk een enorme weerstand.
Als mensen willen weten hoe zo'n spanningszoeker werkt en van binnen in elkaar zit: bigclive heeft er ooit een filmpje over gemaakt. Het zijn gewoon allemaal weerstandsbaantjes die naar de lcd lopen. Er zitten geen halfgeleiders in.
Leuk verhaal weer, maar het punt blijft dat niemand ontkent dat je geen verschillen kunt meten. Wat er wel ontkend wordt is dat er allerlei magische dingen gebeuren (met klankkleur, diepte, dynamischer geluid e.d) bij andere kabels of in dit geval een stekker omdraaien.

En het meest belangrijke punt blijft voor mij toch wel dat je simpelweg geen flauw idee hebt wat je aan het meten bent en hoe je zou kunnen meten of dat ook voor verschil in je geluid zou kunnen zorgen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
redwing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

Omdat je duidelijk niet echt weet wat je aan het meten bent. Als ik mijn spanningsmeter om en om in de 2 gaten van de wc-doos stop meet ik ook verschillende dingen. Jij bent nu een soortgelijke meeting aan het doen en bent dan verbaasd dat je een verschil ziet.
Dat is niet de strekking van het verhaal. En je voorbeeld is ook niet analoog voor wat er gebeurt.
Sowieso zijn er hier ook leden geweest die niets konden meten. Wat zeg je daar dan van?
Meen je nu serieus dat omdat je spanningsmeter meer uitslaat bij uitstand dat dat daarom in aanstand hetzelfde zou moeten zijn? Het zou juist heel raar zijn als dat het geval zou zijn.
Nee, dat beweer ik helemaal niet. Iemand anders beweerde dat.
Leuk verhaal weer, maar het punt blijft dat niemand ontkent dat je geen verschillen kunt meten.
dat werd er in het begin wel door enkelen ontkent, maar goed...
Maar de uiteindelijke discussie gaat over welke verschillen er zijn, en hoe die verklaart zouden kunnen worden.
Wat er wel ontkend wordt is dat er allerlei magische dingen gebeuren (met klankkleur, diepte, dynamischer geluid e.d) bij andere kabels of in dit geval een stekker omdraaien.
Prima. Ik heb ook nergens beweerd dat dit wel gebeurt (sterker nog, ik heb gelijk al aangegeven dat ik geen verschil hoor), dus welk punt je hier probeert te maken is mij onduidelijk
En het meest belangrijke punt blijft voor mij toch wel dat je simpelweg geen flauw idee hebt wat je aan het meten bent
Dat zeg jij. Maar dat is een leeg argument.
Hoe dan ook is de verklaring die jij gaf betreffende de gemeten situatie tussen de aan stand een de uitstand imo niet juist. groot signaal tov klein signaal.... het zijn allemaal signalen tov een vaste referentie.
Zowel die spanningszoeker als een ac stroommeting geven een verschil aan. Er is dus weldegelijk een groter potentiaalverschil aanwezig als de cd speler uitstaat dan als deze aanstaat.
Dus wie er simpelweg geen flauw idee heeft valt te bezien.
en hoe je zou kunnen meten of dat ook voor verschil in je geluid zou kunnen zorgen.
Daar heb ik volgens mij nooit een uitspraak over gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Goed, ik was mogelijk een beetje kort door de bocht met mijn opmerking over dat verschil, ofwel over de onmogelijkheid daarvan. Ik probeer het nog één keer. Allereerst, een (parasitaire) capaciteit kun je niet afvoeren, want die is er gewoon fysiek, een fractie van een pF wellicht, een eventuele lading ervan natuurlijk wel. Misschien zou je daarin een verklaring kunnen aanvaarden? Want dat kan invloed hebben op de spanningsverhoudingen. Zo niet, dan geef ik mijn pogingen op. Je onvriendelijke opmerkingen laten we dan maar voor wat ze zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 31-08-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
mr_petit schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:06:
[...]

Dat is niet de strekking van het verhaal. En je voorbeeld is ook niet analoog voor wat er gebeurt.
Sowieso zijn er hier ook leden geweest die niets konden meten. Wat zeg je daar dan van?
Dat ligt aan een hele hoop factoren en is prima te verklaren.
[...]
Nee, dat beweer ik helemaal niet. Iemand anders beweerde dat.
Waarom trek je daar dan wel de conclusie uit dat wat ik zei niet zou kloppen?
[...]
dat werd er in het begin wel door enkelen ontkent, maar goed...
Je kunt altijd verschillen meten, de vraag is of je ook verschillen kunt horen. Die 2 dingen worden wel eens door elkaar gebruikt.
[...]
Prima. Ik heb ook nergens beweerd dat dit wel gebeurt (sterker nog, ik heb gelijk al aangegeven dat ik geen verschil hoor), dus welk punt je hier probeert te maken is mij onduidelijk
Het is mij vooral onduidelijk welk punt jij nu eigenlijk wilt maken. Je meet iets wat prima te verklaren is en wat geen invloed op je geluid zal hebben. Maar omdat je dat meet moet er wel iets aan de hand zijn :? Je meet iets dat je natuurkundig gezien altijd zult hebben, maar afhankelijk van de schakeling wat meer of minder.
[...]
Dat zeg jij. Maar dat is een leeg argument.
Nee, dat is geen leeg argument. Je krijgt al verschillende keren verklaringen te horen, maar je gaat er niet op in, of komt met antwoorden die niets met de gegeven verklaringen te maken hebben. Daarnaast meet je sowieso al op een manier waarmee je niet echt iets zinnigs aan het meten bent.
Hoe dan ook is de verklaring die jij gaf betreffende de gemeten situatie tussen de aan stand een de uitstand imo niet juist. groot signaal tov klein signaal.... het zijn allemaal signalen tov een vaste referentie.
Dus wie er simpelweg geen flauw idee heeft valt te bezien.
Precies dit dus, een capaciteit kan resulteren in verschillende spanningen afhankelijk van de belasting. Dat je een vaste referentie hebt doet daar niets aan af. Precies door dit soort uitspraken zeg ik dat je duidelijk niet weet wat je nu echt aan het meten bent. En dat is helemaal niet erg, maar het is wel goed om het te beseffen en het zou slim zijn om iets meer te luisteren naar de mensen die het beter snappen.
[...]
Daar heb ik volgens mij nooit een uitspraak over gedaan.
Dat kan, maar dat is nu net wel de kern van het hele verhaal. Zoals ik al zei meet je op een onbelast stopcontact ook iets anders afhankelijk van welk gat je pakt. Dan meet je verschil, maar dat zegt helemaal niets over of dat verschil wel iets zegt (in dit geval dus niet)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Techneut schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:07:
Allereerst, een (parasitaire) capaciteit kun je niet afvoeren, want die is er gewoon fysiek, een fractie van een pF wellicht, een eventuele lading ervan natuurlijk wel. Misschien zou je daarin een verklaring kunnen aanvaarden?
Hoe verklaart dit dan dat er meer lading aanwezig is als het apparaat uitstaan dan als het aanstaat?
Of althans, er is meer potentiaalverschil op de uitgang als deze uitstaat èn er loopt meer stroom als deze uitstaat (naar aarde)
Jij gaf aan dat dit niet mogelijk was, maar zowel die spanningszoeker als een ac stroommeting geven dit toch aan.

Heb je de verklaring hiervoor gelezen waarmee ik kwam? Die is anders dan wat jij (of redwing) gaf.
Je onvriendelijke opmerkingen laten we dan maar voor wat ze zijn.
Ik ben van mening dat ik die uitspraak zou moeten doen, maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
mr_petit schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:21:
[...]

Hoe verklaart dit dan dat er meer lading aanwezig is als het apparaat uitstaan dan als het aanstaat?
Als je de lading wil meten zul je een ander apparaat moeten gebruiken. Je meet niet de lading, je meet een spanning.
Of althans, er is meer potentiaalverschil op de uitgang als deze uitstaat èn er loopt meer stroom als deze uitstaat (naar aarde)
Ook hier weer zegt je stroom-meting helemaal niets. Je bent een extra stroomkring met heel veel variabelen aan het maken en dan wil je daaruit een conclusie trekken over 1 van die variabelen. Alleen al doordat je de standaard stroomkring verstoord zegt die meting totaal niets.
Jij gaf aan dat dit niet mogelijk was, maar zowel die spanningszoeker als een ac stroommeting geven dit toch aan.
Hij heeft al een paar keer gezegd dat die uitspraak iets te kort door de bocht was en uitgelegd wat ie wel bedoelt. Misschien slim om de reakties goed door te lezen en er iets mee te doen?
Heb je de verklaring hiervoor gelezen waarmee ik kwam? Die is anders dan wat jij (of redwing) gaf.
Misschien nog eens duidelijk herhalen welk punt je dan wil maken en waarom onze uitleg niet zou kloppen? Want ik kan er nu niet meer van maken dan dat je zomaar iets aan het meten bent, daar een verschil vindt en daarna geen enkele uitleg daarvan wil accepteren. Naar mijn idee is dit precies zo'n meting waar dit topic voor bedoeld is. Oftewel een nietszeggende meting, waarbij er gedaan wordt of dit iets heel belangrijks zou zijn. Ondanks dat het prima te verklaren is, en het overduidelijk is dat het niets voor je geluid doet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mr_petit schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:21:
[...]
Ik ben van mening dat ik die uitspraak zou moeten doen, maar goed...
Laat maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
redwing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:21:
[...]

Dat ligt aan een hele hoop factoren en is prima te verklaren.
Dit is geen antwoord op de quote.
Waarom trek je daar dan wel de conclusie uit dat wat ik zei niet zou kloppen?
"(klein signaal tov geen signaal is best groot, klein signaal tov groot signaal zie je nog maar amper)"
Deze situatie dient zich niet voor. Ik meet prima geen signaal, groot signaal en klein signaal.
Het is imo geen verklaring waarom je parasitaire capaciteiten beter zou zien bij uitstand dan bij aanstand. en helemaal geen verklaring waarom er een groter potentiaalverschil aanwezig zou zijn op de rca uitgang bij uitstand danwel aanstand.
Je kunt altijd verschillen meten, de vraag is of je ook verschillen kunt horen. Die 2 dingen worden wel eens door elkaar gebruikt.
Ja die verschillen worden heel vaak door elkaar gehaald, maar niet hier, en zeker niet door mij.
Dat heb ik in 1 van mijn eerste posts al gezegd.
Dus ik weet niet of je hier een punt mee wilt maken of dat dit een argument (of verklaring?) is in de discussie waarom er meer potentiaalverschil (danwel stroom) te meten is op de rca uitgang als de cd speler uitstaat....
Het is mij vooral onduidelijk welk punt jij nu eigenlijk wilt maken.
Ik wil helemaal geen punt maken. Ik stel alleen vast dat er verschil in potentiaal te meten is op de uitgang van een audioapparaat naar gelang hoe de stekker er in zit (wat in het begin dus ontkracht werd), en dat dit ook nog eens verschilt met wanneer het apparaat aan staat (wat ook beweerd werd onmogelijk te zijn)
Ik ben geïnteresseerd in waarom, maar ik wil er helemaal geen punt mee maken. Dat heb ik in het begin al gezegd, dus eigenlijk weet ik ook niet goed waarom je de vraag stelt.
Je meet iets wat prima te verklaren is
Dat aan- en uitverschil nog niet m.i.
Je krijgt al verschillende keren verklaringen te horen, maar je gaat er niet op in, of komt met antwoorden die niets met de gegeven verklaringen te maken hebben.
Ik ga er wel op in.
Daarnaast meet je sowieso al op een manier waarmee je niet echt iets zinnigs aan het meten bent.
Waarom zou dat niet zinnig zijn? dat is een extentiele opinie en voor alle interpretatie vatbaar. Wat de één zinnig is, is voor de ander onzinnig 8)7
Precies dit dus, een capaciteit kan resulteren in verschillende spanningen afhankelijk van de belasting. Dat je een vaste referentie hebt doet daar niets aan af. Precies door dit soort uitspraken zeg ik dat je duidelijk niet weet wat je nu echt aan het meten bent.
En eerst werd het als onmogelijk verklaard.
Dat het kan resulteren in verschillende spanningen....dat klopt, dat heb ik gemeten.
Maar de verklaring van waarom is nog steeds niet gegeven.
Misschien nog eens duidelijk herhalen welk punt je dan wil maken en waarom onze uitleg niet zou kloppen?
Ik wil geen punt maken; ik doe een constatering. Ik meet een verschil in potentiaal (en stroom bij kring naar aarde) die anders is bij uitstand dan bij aanstand.
Ten eerste antwoord je
Je zult heel wat preciezer/uitgebreider moeten meten om te kunnen zeggen dat het wel/niet optreed als het apparaat aan/uitstaat.
Zowel de spanningszoeker als de multimeter met stroommeting geven het aan. Wat zou preciezer/uitgebreider moeten? Klopt het niet wat ik meet? zijn die potentiaalverschillen danwel verschillen in lopende stroom hetzelfde?
Daarna zeg je:
Uiteindelijk gaat dit meestal over kleine paracitaire capaciteiten en bij uitstand zie je die nu eenmaal vele malen beter dan als die aanstaat
Ik zie geen parasitaire capaciteit, ik zie spanning danwel stroom
(klein signaal tov geen signaal is best groot, klein signaal tov groot signaal zie je nog maar amper)
Er is geen klein signaal tov groot signaal, er is alleen een groter potentiaalverschil en een kleiner potentiaalverschil danwel grotere stroom en kleinere stroom, en die zijn beide prima zichtbaar. Misschien interpreteer ik je zin verkeerd. Maar er is m.i. geen twijfel over of het verschil maar amper meetbaar zou zijn. Zowel met de spanningsmeter als met de stroommeting zijn de verschillen echt prima meetbaar.
Het is nog steeds geen verklaring waarom er een groter danwel kleiner potentiaalverschil/stroomloop is bij aan- danwel uitstand. Waarom lekt er meer spanning (en evt stroom) naar de rca uitgang toe als de cd speler uitstaat dan wanneer deze aanstaat? Dat is de hamvraag.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2022 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Jij rakelt het toch weer op?
Maar idd we kunnen het er beter bij laten; het is off topic en meer iets voor een moderator mocht er een oordeel aan gegeven moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
mr_petit schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:51:
[...]

Dit is geen antwoord op de quote.

[...]

"(klein signaal tov geen signaal is best groot, klein signaal tov groot signaal zie je nog maar amper)"
Deze situatie dient zich niet voor.
Het is imo geen verklaring waarom je parasitaire capaciteiten beter zou zien bij uitstand dan bij aanstand.
En waarom niet? Bij belasting zal een capaciteit een lagere spanning geven dan bij geen belasting. Waarom zou dat geen verklaring zijn dat je minder spanningsverschil meet als je apparaat aanstaat (en dus een grotere belasting op de voeding geeft)
[...]
Ja die verschillen worden heel vaak door elkaar gehaald, maar niet hier, en zeker niet door mij.
Dat heb ik in 1 van mijn eerste posts al gezegd.
Dus ik weet niet of je hier een punt mee wilt maken of dat dit een argument (of verklaring?) is in de discussie waarom er meer potentiaalverschil (danwel stroom) te meten is op de rca uitgang als de cd speler uitstaat....
Je blijft er op terugkomen, terwijl er al lang is gezegd dat dit niet zo bedoeld was (te kort door de bocht was)
[...]
Ik wil helemaal geen punt maken. Ik stel alleen vast dat er verschil in potentiaal te meten is op de uitgang van een audioapparaat naar gelang hoe de stekker er in zit (wat in het begin dus ontkracht werd), en dat dit ook nog eens verschilt met wanneer het apparaat aan staat (wat ook beweerd werd onmogelijk te zijn)
Ik ben geïnteresseerd in waarom, maar ik wil er helemaal geen punt mee maken. Dat heb ik in het begin al gezegd, dus eigenlijk weet ik ook niet goed waarom je de vraag stelt.
Je bent geinterreseerd in het waarom, maar elke uitleg die je krijgt is onzin. Daarbij blijf je terugkomen op een uitspraak ergens aan het begin waarvan al verschillende keren is gezegd dat die niet klopte. Daardoor vraag ik me af wat je nu echt wil. Want als je echt wilt weten wat er gebeurt moet je beginnen met te luisteren naar wat er gezegd wordt en niet alles als onzin bestempelen. Zoals ik al eerder zei is het duidelijk dat je zelf veel hiervan niet snapt. Dan is het slim om te luisteren naar de mensen die het wel snappen.
[...]
Dat aan- en uitverschil nog niet m.i.
Jawel.
[...]

Ik ga er wel op in.
Nee, je zegt alleen dat het onzin is. Dat is niet er op ingaan. Er op ingaan is proberen te snappen wat er wordt gezegd en om uitleg vragen.
[...]
Waarom zou dat niet zinnig zijn? dat is een extentiele opinie en voor alle interpretatie vatbaar. Wat de één zinnig is, is voor de ander onzinnig 8)7
Omdat je niet meet wat je wilt meten, niet echt weet wat je aan het meten bent of hoe je moet meten. En dan is een meting al snel onzinnig.
[...]
En eerst werd het als onmogelijk verklaard.
Dat het kan resulteren in verschillende spanningen....dat klopt, dat heb ik gemeten.
Maar de verklaring van waarom is nog steeds niet gegeven.
Die is al een paar keer gegeven, alleen bestempel je dat als onzin en verwacht je een andere uitleg. Dat jij niet snapt wat er gezegd wordt lijkt me duidelijk, maar daarmee is wat er gezegd wordt niet gelijk onzin.
[...]
Ik wil geen punt maken; ik doe een constatering. Ik meet een verschil in potentiaal (en stroom bij kring naar aarde) die anders is bij uitstand dan bij aanstand.
Ten eerste antwoord je

[...]

Zowel de spanningszoeker als de multimeter met stroommeting geven het aan. Wat zou preciezer/uitgebreider moeten? Klopt het niet wat ik meet? zijn die potentiaalverschillen danwel verschillen in lopende stroom hetzelfde?
Daarna zeg je:
Je meet de stroom in een stroomkring die je zelf maakt en die niets te maken heeft met het apparaat. Je meet met je spanningszoeker een verschil in spanning die prima te verklaren is omdat met/zonder belasting nu eenmaal veel verschil maakt.
[...]
Ik zie geen paracitaire capaciteit, ik zie spanning danwel stroom
Welke beide veroorzaakt (kunnen) worden door die capaciteiten. En doordat je die link niet snapt gaat je redenatie alle kanten op, behalve de goede.
[...]
Er is geen klein signaal tov groot signaal, er is alleen een groter potentiaalverschil en een kleiner potentiaalverschil danwel grotere stroom en kleinere stroom, en die zijn beide prima zichtbaar. Het is nog steeds geen verklaring waarom er een groter danwel kleiner potentiaalverschil/stroomloop is bij aan- danwel uitstand.
Nogmaals, dat jij die verklaring niet snapt wil niet zeggen dat de verklaring niet klopt en er nog niet is. Door de belasting die je krijgt in de aan-stand kun je prima alles verklaren wat jij meet. Maar zolang je de uitleg van de mensen die de materie beter snappen dan je zelf als onzin bestempelt zul je niet veel verder komen en het nooit echt gaan snappen.

Wil je dus echt op de uitleg in gaan wil ik best verder gaan in deze discussie, maar als je wat wij zeggen als onzin blijft bestempelen houdt het wat mij betreft op. Dan blijven we nl. in cirkeltjes draaien waarbij je iedere keer dezelfde (goede) uitleg krijgt en jij die ontkent.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
redwing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:07:
[...]

En waarom niet? Bij belasting zal een capaciteit een lagere spanning geven dan bij geen belasting. Waarom zou dat geen verklaring zijn dat je minder spanningsverschil meet als je apparaat aanstaat (en dus een grotere belasting op de voeding geeft)
Nu zeg je wat anders volgens mij.
Bij belasting zal een capaciteit een lagere spanning geven dan bij geen belasting
Belasting van wat? van de trafo?
(en dus een grotere belasting op de voeding geeft)
Dus de voeding kan niet voldoende energie leveren om om de spanning zo hoog te houden? en dus ook niet om die extra stroom te leveren?
Maar die parasitaire capaciteit wordt toch direct gevoed uit het stopcontact? Wat verandert daar dan aan?
Ik vraag me nog steeds af wat er eventueel niet correct was aan mijn verklaring van het fenomeen. want die is aanzienlijk anders.
Welke beide veroorzaakt (kunnen) worden door die capaciteiten. En doordat je die link niet snapt gaat je redenatie alle kanten op, behalve de goede.
Die link begrijp ik heus wel. Ik geef alleen aan dat er geen capaciteit gemeten wordt. Alleen spanning en stroom.
Je blijft er op terugkomen, terwijl er al lang is gezegd dat dit niet zo bedoeld was (te kort door de bocht was)
Ik reageer op een uitspraak uit je post, dus ik blijf er helemaal niet op terugkomen. Ik reageer op een bewering van jou. niets meer en niets minder.
Je bent geinterreseerd in het waarom, maar elke uitleg die je krijgt is onzin.
Dat is te kort door de bocht.
Er is m.i. nog geen sluitende uitleg gegeven.
Daarbij blijf je terugkomen op een uitspraak ergens aan het begin waarvan al verschillende keren is gezegd dat die niet klopte.
Dat blijkt nodig, want er worden generieke aantijgingen gemaakt. Dan komt er ook een generiek antwoord terug.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2022 23:46 ]

• redwing
  • Nu online
mr_petit schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 23:22:
[...]
Nu zeg je wat anders.

[...]

Belasting van wat? van de trafo?

[...]

Dus de voeding kan niet voldoende energie leveren om om de spanning zo hoog te houden? en dus ook niet om die extra stroom te leveren?
Nee, want als je apparaat uit staat, staat ook je voeding dus uit en zal die geen energie leveren. Het heeft dus niets te maken met wat je voeding wel/niet kan leveren.
Maar die parasitaire capaciteit wordt toch gevoed uit het stopcontact? Wat verandert daar dan aan?
Ik vraag me nog steeds af wat er eventueel niet correct was aan mijn verklaring van het fenomeen. want die is aanzienlijk anders.
Als je een capaciteit oplaadt zal die een hoge spanning krijgen. Sluit je er dan een belasting op aan zal hij heel snel leeglopen en daarmee zal de spanning verdwijnen. Daarmee is het dus makkelijk te verklaren dat een voeding die niet belast wordt (apparaat staat uit) een spanning krijgt die verdwijnt zodra het apparaat aan staat. Dat is dus geen vast spanningsverschil dat zowel aan als uit er zal zijn.
En dan heb ik nog niet eens meegenomen dat doordat de voeding aanstaat de stroomkring sowieso anders is en je dus andere waardes zult meten.
[...]

Die link begrijp ik heus wel. Ik geef alleen aan dat er geen capaciteit gemeten wordt. Alleen spanning en stroom.
Als je de link zou snappen, zou je ook snappen dat wat je meet rechtstreeks afhankelijk is van die capaciteit en heel verschillend zal zijn tussen belast/onbelast en voeding aan/uit. En dan zou je b.v. ook snappen dat de stroom die je nu meet, door een heel andere stroomkring loopt dan de kring die je eigenlijk wil meten.

En zoals ik al zei is het helemaal niet erg dat je het niet helemaal snapt, maar het zou wel handig zijn als je dat zelf ook door zou hebben :)
Dat is te kort door de bocht.
Er is m.i. nog geen sluitende uitleg gegeven.
Die uitleg is er wel, maar die wil je niet accepteren omdat je vindt dat die de boel niet verklaart. Ondanks dat die uitleg dat wel doet, maar jij dingen verwacht die niet kloppen (zoals een spanningsverschil die belast/onbelast hetzelfde zou moeten zijn). Uiteindelijk geven je aannames en vragen aan dat je de materie niet beheerst. En zolang je denkt dat je het zelf beter weet dan degene die het aan je uitleggen gaan we niet verder komen (wat dus ook de reden is dat Techneut al is afgehaakt, ondanks dat mijn ervaring is dat hij graag dit soort dingen uitlegt)

[removed]

• mr_petit
redwing schreef op donderdag 1 september 2022 @ 00:03:
[...]

Als je een capaciteit oplaadt zal die een hoge spanning krijgen. Sluit je er dan een belasting op aan zal hij heel snel leeglopen en daarmee zal de spanning verdwijnen. Daarmee is het dus makkelijk te verklaren dat een voeding die niet belast wordt (apparaat staat uit) een spanning krijgt die verdwijnt zodra het apparaat aan staat.
Maar de spanning verdwijnt niet. Hij wordt minder. Dat is niet hetzelfde.
En dan heb ik nog niet eens meegenomen dat doordat de voeding aanstaat de stroomkring sowieso anders is en je dus andere waardes zult meten.
Hoe wordt de stroomkring dan anders? Het enige wat eigenlijk verandert aan het apparaat is het omzetten van de schakelaar, dus het verbinden van 1 kant van de primaire wikkeling aan de nul. Wat er verderop in het apparaat gebeurt, dus na de primaire wikkeling verandert volgens mij niet.

Stel, we gaan eerst uit van de uitstand situatie. De spanning van de parasitaire capaciteit komt binnen via de trafo. Dat is het eerste component in de lijn. Waar via waar/welke weg loopt die zwerfspanning (ik heb er even geen beter woord voor, ik denk dat het in het engels stray voltage heet) dan naar de rca uitgang toe?
En als het apparaat aantstaat, via welke andere weg loopt die spanning dan naar de rca uitgang toe?

Ik denk namelijk dat dat niet uitmaakt en dat die weg hetzelfde is.
Ik denk namelijk dat de hoogte van die optredende spanning bepaald wordt aan de bron waar hij vandaan komt, dus van wat van de primaire wikkeling overslaat naar de secundaire wikkeling, en dat alles wat daarachter zit, niet van invloed is voor het verschil. Daar veranderd m.i. ook niets.
Als je de link zou snappen, zou je ook snappen dat wat je meet rechtstreeks afhankelijk is van die capaciteit en heel verschillend zal zijn tussen belast/onbelast en voeding aan/uit. En dan zou je b.v. ook snappen dat de stroom die je nu meet, door een heel andere stroomkring loopt dan de kring die je eigenlijk wil meten.

En zoals ik al zei is het helemaal niet erg dat je het niet helemaal snapt, maar het zou wel handig zijn als je dat zelf ook door zou hebben :)
Volgens mij zijn dit meerdere drogreden bij elkaar.
Die uitleg is er wel, maar die wil je niet accepteren omdat je vindt dat die de boel niet verklaart. Ondanks dat die uitleg dat wel doet, maar jij dingen verwacht die niet kloppen (zoals een spanningsverschil die belast/onbelast hetzelfde zou moeten zijn). Uiteindelijk geven je aannames en vragen aan dat je de materie niet beheerst. En zolang je denkt dat je het zelf beter weet dan degene die het aan je uitleggen gaan we niet verder komen (wat dus ook de reden is dat Techneut al is afgehaakt, ondanks dat mijn ervaring is dat hij graag dit soort dingen uitlegt)
Dito drogredenen.

• redwing
  • Nu online
mr_petit schreef op donderdag 1 september 2022 @ 07:40:
[...]

Maar de spanning verdwijnt niet. Hij wordt minder. Dat is niet hetzelfde.
En wil je dat meten zul je wat nauwkeuriger moeten gaan meten. Een spanning van meerdere kVs kan amper lading hebben en daardoor bij enige belasting terugvallen naar mVs.
[...]

Hoe wordt de stroomkring dan anders? Het enige wat eigenlijk verandert aan het apparaat is het omzetten van de schakelaar, dus het verbinden van 1 kant van de primaire wikkeling aan de nul. Wat er verderop in het apparaat gebeurt, dus na de primaire wikkeling verandert volgens mij niet.
Bij die stroommeting maak je een nieuwe stroomkring waarbij je zelf de geleider bent.

Daarnaast verandert de stroomkring natuurlijk wel zodra je er spanning op zet. De schakeling blijft hetzelfde, maar het gedrag van de hele schakeling wordt bepaald door de spanning/stroom.
Stel, we gaan eerst uit van de uitstand situatie. De spanning van de parasitaire capaciteit komt binnen via de trafo. Dat is het eerste component in de lijn. Waar via waar/welke weg loopt die zwerfspanning (ik heb er even geen beter woord voor, ik denk dat het in het engels stray voltage heet) dan naar de rca uitgang toe?
En als het apparaat aantstaat, via welke andere weg loopt die spanning dan naar de rca uitgang toe?
Dan kom je weer op o.a. parisitaire capaciteiten welke in het eerste geval een grote invloed zullen hebben. Als de spanning aanstaat krijg je echter dat je schakeling de rca uitgang aanstuurt en die capaciteiten in het niet gaan vallen van het signaal.
Ik denk namelijk dat dat niet uitmaakt en dat die weg hetzelfde is.
Ik denk namelijk dat de hoogte van die optredende spanning bepaald wordt aan de bron waar hij vandaan komt, dus van wat van de primaire wikkeling overslaat naar de secundaire wikkeling, en dat alles wat daarachter zit, niet van invloed is voor het verschil. Daar veranderd m.i. ook niets.
En daar gaat het de mist in. Een schakeling kan bij elke spanning anders reageren en zeker tussen aan/uit zit er een groot verschil met hoe stromen/spanningen zich gedragen.
[...]

Volgens mij zijn dit meerdere drogreden bij elkaar.

[...]

Dito drogredenen.
Einde verhaal dus, want als je niet wil snappen dat je de materie gewoon niet beheerst en daarbij alles wat tegen je gezegd wordt wegzet als onzin/drogreden is er geen discussie mogelijk. Dan praat ik tegen een muur en dat heb ik nu al lang genoeg gedaan :) Ik dacht dat je hier kwam om iets te leren en daar wil ik graag bij helpen, maar dan zul je eerst door moeten krijgen dat je overduidelijk niet snapt hoe spanningen/stromen/capaciteiten zich met elkaar verhouden in een schakeling.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik kan het toch niet laten om je een helpende hand toe te steken. En wel met een punt dat ik eerder aanroerde, maar geen antwoord op kreeg.
Ik merkte toen op dat zo'n spanningszoeker voor een doel als dit niet het meest voor de hand liggende meetinstrument is. Je meet er namelijk mee door je eigen lichaam als geleider te gebruiken. Wat dat kan betekenen zou je eens je multimeter moeten nemen en de meetsnoeren alleen maar los laten slingeren. Het display kan dan uiteenlopende waarden vertonen. Het zelfde zie je wat duidelijker op een oscilloscoop waar je de meetprobe los laat slingeren of vastpakt. Wat je dan ziet is een wat grillige sinus. Dat verschijnsel wordt veroorzaakt doordat je lichaam uiteenlopende 50Hz velden oppikt uit de omgeving, het dient a.h.w. als een antenne. Welnu, zoiets kan met zo'n spanningszoeker ook optreden waardoor de meetwaarden worden verminkt door zo'n zweefveld. Een correctere meting maak je dan ook met een multimeter en dan daarna het liefst ook met een tweede meting door een weerstandje parallel aan de meter te schakelen van pakweg ongeveer 100kΩ. Best mogelijk dat je ook dan verschillen ziet, maar de meetwaarden zijn dan wel veel geloofwaardiger.
Waar die verschillen door ontstaan is je inmiddels al uitgelegd. Hoe dan ook, helemaal niet zo bijzonder!

• mr_petit
Ik heb het optredende fenomeen van een lagere zwerfspanning bij aanstand dan bij uitstand al aangekaart op een aantal andere electronicafora.
De leden daar (die een reactie gaven dan) gaan allemaal mee met mijn verklaring dat dat komt omdat in aanstand de primaire wikkeling aan 1 kant aan de 0 wordt geschakeld en daardoor het totale, gemiddelde potentiaalverschil over de primaire wikkeling (wat 1 pool van de parasitaire condensator vormt) lager is dan bij uitstand (daar heeft de gehele primaire wikkeling 230V).
Niemand verklaarde dat ik de boel niet begreep of wat dan ook. Daar kon ook normaal gediscussieerd worden.
Dat het niet bijzonder is, is logisch, het gebeurt in het gros van de apparaten met een lichtnetvoeding.

Doe met deze info wat je wilt. Ik heb het wat dit onderwerp betreft wel gezien en ben alweer bezig met andere dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Als ik deze discussie terug lees dan zie ik dat je een meet resultaat hebt @mr_petit, dat niet helemaal kan plaatsen en dan hier om een verklaring vraagt. Vervolgens denken users mee met wat de verklaring is en dan zeg je nee dat klopt niet en kom maar met een verklaring. Dat lijkt mij een hele lastige basis voor een discussie :).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mr_petit
Leuk filmpje van Techmoan waarin hij het schuin afslijpen van cd randen debunked. (en tegelijkertijd ook het zwart maken van de randen van een cd wat in de jaren 90 zo'n hype was; allemaal om zg. 'reflecties' van de laser te voorkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 09:12

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:47

Wildfire

Joy to the world!

Kom op zeg, dat is toch een deal, €4600 voor een setje tweedehands ultra-highend kabels? Retail zijn ze €13500 dus dat je ze nu nog niet gekocht heb begrijp ik niet :+

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:11
One of the best jumpers in the world! A set of four Skogrand Beethoven high end audio speaker cable jumpers in a fantastic condition. The science behind the Skogrand Beethoven cable model gives it a firm and unchallenged position as the fastest and most accurate electrical conduit known to man preserving the signal most effectively, completely and undisturbed. If you desire a reference cable to last you a lifetime of component upgrades, that will enable you to focus on the true ability of your setup, then Skogrand cables are the only real alternative in todays market. The length is 0,5 metre and they have the original spade connectors. Retail price is 13.500 euro. The original box is included. Check our other listings for more interesting items. Free shipping worldwide
Wat een stapel bullshit voor €4599,= |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:32
jeronimo schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:10:
[...]
Wat een stapel bullshit voor €4599,= |:(
Het is al een hoop bullshit al zouden ze €10,- kosten.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Voor €10 zou ik het echt wel kopen hoor.
Al is het alleen al voor dat leuke koffertje. :P

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 04-09-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:17
Maar wat moet je met speakerkabels van een halve meter? De overdracht mag dan sprookjesachtig goed zijn, je stereobeeld is allerbelabberdst als je speakers een meter uit elkaar staan.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 09:07

CaDje

Framedrops for life

T-MOB schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:43:
Maar wat moet je met speakerkabels van een halve meter? De overdracht mag dan sprookjesachtig goed zijn, je stereobeeld is allerbelabberdst als je speakers een meter uit elkaar staan.
Het zijn jumper kabels, om de aan de achterkant van de speaker de tweeter en woofer kant te verbinden (die is wat ik bij nog kan herinneren van mijn oude speakers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 14:40

WCA

CaDje schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:50:
[...]

Het zijn jumper kabels, om de aan de achterkant van de speaker de tweeter en woofer kant te verbinden (die is wat ik bij nog kan herinneren van mijn oude speakers).
En dat terwijl elke set speakers vanaf de fabriek al een perfecte oplossing heeft...

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:06
[...]
Zo lees ik het ook maar een halve meter is daarvoor wel een aanzienlijke lengte. Veelal zit je aan een centimeter of 15 - 20 voor zo'n oplossing. Met een extra setje spades hadden ze uit deze ene set dus twee sets kunnen halen, weggegooide eventuele extra winst :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SannrHerr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-09 09:12

SannrHerr

Furor Teutonicus!

WCA schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:53:
[...]
En dat terwijl elke set speakers vanaf de fabriek al een perfecte oplossing heeft...
Mwa, zeker niet altijd perfect. Maar dit is het andere uiterste, hahaha!

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
[...]
Ah ok, een oplossing op zoek naar probleem. Laat maar rollen die centen dan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
mr_petit schreef op zondag 4 september 2022 @ 09:43:
Leuk filmpje van Techmoan waarin hij het schuin afslijpen van cd randen debunked. (en tegelijkertijd ook het zwart maken van de randen van een cd wat in de jaren 90 zo'n hype was; allemaal om zg. 'reflecties' van de laser te voorkomen)

[YouTube: Shaving Compact Discs to improve the sound (?!)]
Fantastische video zoals gebruikelijk!

Wat ik vooral interessant vond was de vergelijking via Audacity. Nu ben ik benieuwd of er meer van dat soort filmpjes te vinden zijn op YouTube waar mensen DACs, kabels, sources, etc vergelijken door de line out op te nemen en in Audacity te vergelijken.
Want, zoals ik het begrijp, bewijst dit 100% objectief of er werkelijk verschillen te horen zijn tussen al die apparaten!

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:01
Póg mo Thóin schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:07:
[...]

Fantastische video zoals gebruikelijk!

Wat ik vooral interessant vond was de vergelijking via Audacity. Nu ben ik benieuwd of er meer van dat soort filmpjes te vinden zijn op YouTube waar mensen DACs, kabels, sources, etc vergelijken door de line out op te nemen en in Audacity te vergelijken.
Want, zoals ik het begrijp, bewijst dit 100% objectief of er werkelijk verschillen te horen zijn tussen al die apparaten!
Om objectief vast te stellen of er verschil te horen is moet je een dubbelblinde luidtertest doen, dat is niet perse afhankelijk van (een tool als) Audacity.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

MerijnB schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:58:
[...]

Om objectief vast te stellen of er verschil te horen is moet je een dubbelblinde luidtertest doen, dat is niet perse afhankelijk van (een tool als) Audacity.
Deze test was het luisteren al voor: het probleem wat geschetst wordt ligt in het digitale domein, niet in het analoge. De directe digitale output van de CD speler ná de error correction, is omgezet in een waveform, zowel voor de geschaafde als de niet geschaafde disc. Als je die waveforms invert ten opzichte van elkaar komt het EXACTE verschil tussen die twee waveforms naar voren. Alle hoorbare verschillen, heb je dan in een waveform, en als je niks hoort dan hoef je niet eens een dubbelblinde luistertest te doen, dit is voldoende om aan te tonen dat de output van die twee disc's 100% identiek is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
WCA schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:21:
[...]

Deze test was het luisteren al voor: het probleem wat geschetst wordt ligt in het digitale domein, niet in het analoge. De directe digitale output van de CD speler ná de error correction, is omgezet in een waveform, zowel voor de geschaafde als de niet geschaafde disc. Als je die waveforms invert ten opzichte van elkaar komt het EXACTE verschil tussen die twee waveforms naar voren. Alle hoorbare verschillen, heb je dan in een waveform, en als je niks hoort dan hoef je niet eens een dubbelblinde luistertest te doen, dit is voldoende om aan te tonen dat de output van die twee disc's 100% identiek is.
Eens met wat je zegt, maar dat is niet waar @Póg mo Thóin het over heeft. Die noemt het opnemen van de output van dacs met een line in. Dan zit je wel in het analoge domein en kan je er donder op zeggen dat je verschil kunt meten. Om te weten of dat hoorbaar is...

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een null maakt van twee opnames, dan kun je via het spectrum van die null inderdaad best gedetailleerd zien waar de verschillende zitten, maar dat kun je niet direct toeschrijven aan één onderdeel van de keten (of überhaupt aan iets anders dan willekeur, bij kleine verschillen).
Daarnaast heb je dan nog de vraag over hoe hoorbaar eventuele verschillen zijn, dan kom je inderdaad bij dubbelblind en AB-X testen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Niet online
MerijnB schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:43:
[...]

Eens met wat je zegt, maar dat is niet waar @Póg mo Thóin het over heeft. Die noemt het opnemen van de output van dacs met een line in. Dan zit je wel in het analoge domein en kan je er donder op zeggen dat je verschil kunt meten. Om te weten of dat hoorbaar is...
Misschien dat ik me het verkeerd herinner, maar gebruikte Techmoan niet een analoge recorder aangesloten op de headphone out (verschilt dit van de line-out?) van de CD-speler? Dit is dan al door de dac van de cd-speler gegaan dan, toch?

Ahh, of deed hij het via de optische uit? :? Ik moet even terugkijken eigenlijk!

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
Póg mo Thóin schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:18:
[...]

Misschien dat ik me het verkeerd herinner, maar gebruikte Techmoan niet een analoge recorder aangesloten op de headphone out (verschilt dit van de line-out?) van de CD-speler? Dit is dan al door de dac van de cd-speler gegaan dan, toch?

Ahh, of deed hij het via de optische uit? :? Ik moet even terugkijken eigenlijk!
In deze video doet hij dat via optisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:08

Er gaat een wereld voor me open, ik heb zoveel gemist!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 13:27

Ik kwam deze zonet zelf tegen op YouTube en wilde hem gelijk hier delen ... gelukkig was er iemand die je had gequote anders had ik hem dubbel gepost voor niets.

Heerlijk :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Alpha Audio gaat massatest van plug in filters testen.
Ik denk dat het weer lachen, gieren, brullen wordt, met die onzinnige spulletjes waarvan de fabrikant alleen maar probeert om het geld uit de audiophielen probeert te peuteren.
En ja, natuurlijk gaan ze verschillen ontdekken. Want stel je voor, dan hebben ze alle moeite en kosten voor niets uitgegeven om de boel te testen.

Gelukkig weet ik wel beter en laat ik me niet verleiden tot dit soort onzin.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dixie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:21:
Ik denk dat het weer lachen, gieren, brullen wordt, met die onzinnige spulletjes waarvan de fabrikant alleen maar probeert om het geld uit de audiophielen probeert te peuteren.
En ja, natuurlijk gaan ze verschillen ontdekken. Want stel je voor, dan hebben ze alle moeite en kosten voor niets uitgegeven om de boel te testen.

Omdat ik het al niet snapte. Gaat om stroom/net filter.

Plugin filter is voor mij een audio filter. vroeg me al al hoe incompetent je moest zijn om een niet hoorbaar filter te maken :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

royhoi

-

Iemand hier misschien enig idee wat dit is? Zat in een cd speler die ik gekocht heb. Zag toevallig de zelfde speler op marktplaats staan daar zat er ook een in. Zou lekker zijn als ik dit dingetje voor €2500 op marktplaats kan verkopen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q331hw7dXbRrjQxkiWtdHC32JG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uFZn7puOfC7yThLaDIEOweHE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Y6WFHP99LtOIMaE3oYsdBbAIzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HFm3C1x8EZQJXTuAVNGQWUW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NH_AVV0zkh1P_iGETy4fvNVWK2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLos5dVOVs0iUCqoTEejkcbd.jpg?f=fotoalbum_large

K

• JoeCool
  • Laatst online: 07:23

JoeCool

ToTaL CooLNeSS

Het is een afsluitweerstand (plug) voor een 75 Ohm coaxaansluiting.
Wat materiaalkosten betreft niet veel waard.

[ Voor 25% gewijzigd door JoeCool op 15-09-2022 16:41 ]

Fashionably sensitive, but too COOL to care

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

royhoi

-

JoeCool schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:39:
Het is een afsluitweerstand (plug) voor een 75 Ohm coaxaansluiting.
Wat materiaalkosten betreft niet veel waard.
Oké, waar is het goed voor?

K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

royhoi schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:51:
[...]

Oké, waar is het goed voor?
Nergens voor. Deze dingen heb je niet nodig. Maar er zijn systemen die het nodig hebben (zelf denk ik aan Ethernet over coax) en daar zal het wel van afgekeken zijn.

Even online een quote (m.b.t. ethernet) gejat:
It is a blanking plug for the end of the cable, commonly 75 or 50 ohm to match the cables impedance, used in order to stop signals being reflected from an unterminated end.

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:57:
[...]

Nergens voor. Deze dingen heb je niet nodig. Maar er zijn systemen die het nodig hebben (zelf denk ik aan Ethernet over coax) en daar zal het wel van afgekeken zijn.

Even online een quote (m.b.t. ethernet) gejat:

[...]
Maar er staat coax in de naam 'Coaxial', dus het zal hier ook wel nodig zijn :+
Maar inderdaad, nog geen 5 cent aan materiaal. Al zal er vast een enorm bedrag voor betaald zijn in de audiopedo wereld.

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 17:51
Dixie schreef op donderdag 15 september 2022 @ 15:21:

Alpha Audio heeft een power cable van Yeti getest. En men hoort het verschil.
De kabel kost 1000 euro. Het is wat de gek er voor geeft, volgens mij.
https://www.alpha-audio.n...ti-reference-power-cable/

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:35
Xfile schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:19:
[...]

Ik verwacht nu echter wel een zinvol artikel, op de site staat namelijk:
Power cables zijn altijd onderwerp van discussie. Stroom is stroom… 230 volt is 230 volt en 50 Hz is 50 Hz… Ja. Klopt. En tóch horen we verschillen. Hoe dat komt? Dat gaan we nog een keer écht onderzoeken
Dus deze keer echt een artikel over psychologie en reclame en waarom de mannen van Alpha iets horen wat er niet daadwerkelijk is als ze iets beluisteren wat veel geld kost in de winkel (en weinig kost aan materiaal)!
Tot die tijd moet u het doen met onze metingen, samples en onze blauwe ogen.
Oh, jammer dat ze het deze keer nog niet onderzoeken. Maar ik ga er vanuit dat binnenkort op de reclamesite van Alpa een artikel komt waarom er voor het gehoor geen verschil zit in de kabel, maar de hersenen het soms toch denken te horen. Nog even afwachten dus.

• MerijnB
[...]

Het is een beetje het standaard alpha verhaaltje. Een subjectieve test en metingen waarvan op geen manier duidelijkheid is hoe die zich verhouden tot de gehoorde verschillen. Nietszeggend dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Onbegrijpelijk dat er blijkbaar toch mensen zo goedgelovig in die fraaie verhalen trappen. In mijn beleving hoef je helemaal geen technisch onderlegd persoon te zijn om de fraaie verhalen uit die hoek te doorzien. Daar is m.i. gezien alleen al die absurd hoge prijzen voor enkel die netsnoeren van een paar euro ieder weldenkend mens toe instaat. Kijk b.v. eens naar zo'n zin:
"..... ze zijn goed geprijsd en klinken gewoon goed".
En je gelooft toch hoop ik niet echt dat ze sowieso testen en metingen hebben gedaan? Dat is toch veel te veel moeite? Bovendien besparen ze liever de kosten van de meetinstrumenten die daarvoor nodig zijn, die ze misschien niet eens goed weten te hanteren.

[ Voor 47% gewijzigd door Techneut op 18-09-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Techneut schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:03:
Onbegrijpelijk dat er blijkbaar toch mensen zo goedgelovig in die fraaie verhalen trappen. In mijn beleving hoef je helemaal geen technisch onderlegd persoon te zijn om de fraaie verhalen uit die hoek te doorzien. Daar is m.i. gezien alleen al die absurd hoge prijzen voor enkel die netsnoeren van een paar euro ieder weldenkend mens toe instaat. En je gelooft toch hoop ik niet echt dat ze sowieso testen en metingen hebben gedaan? Dat is toch veel te veel moeite? Bovendien besparen ze liever de kosten van de meetinstrumenten die daarvoor nodig zijn, die ze misschien niet eens goed weten te hanteren.
Ik denk dat ze wel degelijk metingen en testen hebben gedaan, al is het om het verschil wat ze horen (voor zichzelf) te kunnen onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
MerijnB schreef op zondag 18 september 2022 @ 18:27:
[...]

Ik denk dat ze wel degelijk metingen en testen hebben gedaan, al is het om het verschil wat ze horen (voor zichzelf) te kunnen onderbouwen.
Dat zeggen ze wel, maar hoe weet je dat ze dat verschil (voor zich zelf) echt hebben gehoord? Dat zeggen ze wel, maar hoe weet je dat ze dat verschil (voor zich zelf) echt hebben gehoord? Een verzonnen verhaal hoef je toch niet te onderbouwen? Niemand die dat achteraf kan nagaan. Makkelijk zat dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Techneut schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:06:
[...]
Dat zeggen ze wel, maar hoe weet je dat ze dat verschil (voor zich zelf) echt hebben gehoord? Dat zeggen ze wel, maar hoe weet je dat ze dat verschil (voor zich zelf) echt hebben gehoord? Een verzonnen verhaal hoef je toch niet te onderbouwen? Niemand die dat achteraf kan nagaan. Makkelijk zat dacht ik.
Ik ben ervan overtuigd dat het verschil wat ze hebben gehoord placebo is. Ik vermoed alleen dat de heren en dames dat zelf niet geloven, en daarom met 'metingen' proberen de boel te onderbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Je zoekt het volgens mij veel te ingewikkeld. Dergelijke lui zijn sowieso alleen maar uit om op een gewiekste manier heel veel geld te verdienen. Ze beseffen dondersgoed dat maar weinig mensen er intrappen. Ze moeten het dus hebben van een kleine minderheid. Maar blijkbaar toch groot genoeg om er goed aan te "verdienen". Inhoudelijk interesseert het ze geen barst, ze hoeven met dat fraaie verhaal zelfs niet naar die rommel te luisteren en dat willen ze volgens mij ook helemaal niet. Dus dat placebo hoeft er helemaal niet aan te pas te komen, zonder dat weten ze ook wel dat er geen barst van klopt. Alleen die dollars en euro's hebben ze belang bij en daar hebben ze waarschijnlijk mensen voor in dienst die goed bedreven zijn in verkooppsychologie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
Techneut schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:30:
Je zoekt het volgens mij veel te ingewikkeld. Dergelijke lui zijn sowieso alleen maar uit om op een gewiekste manier heel veel geld te verdienen. Ze beseffen dondersgoed dat maar weinig mensen er intrappen. Ze moeten het dus hebben van een kleine minderheid. Maar blijkbaar toch groot genoeg om er goed aan te "verdienen". Inhoudelijk interesseert het ze geen barst, ze hoeven met dat fraaie verhaal zelfs niet naar die rommel te luisteren en dat willen ze volgens mij ook helemaal niet. Dus dat placebo hoeft er helemaal niet aan te pas te komen, zonder dat weten ze ook wel dat er geen barst van klopt. Alleen die dollars en euro's hebben ze belang bij en daar hebben ze mensen voor in dienst die goed bedreven zijn in verkooppsychologie.
Ik denk dat jij onderschat hoeveel technische kennis moet hebben om te weten dat dit niet klopt, waarschijnlijk omdat je zelf zeer diep in de materie zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:57:
[Nergens voor. Deze dingen heb je niet nodig. Maar er zijn systemen die het nodig hebben (zelf denk ik aan Ethernet over coax) en daar zal het wel van afgekeken zijn.
Bij ethernet over coax zat op de een laatste PC in de rij een T stukje met een afsluitweerstand. Die kosten niet veel gewoon een plug met een weerstand van een cent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
MerijnB schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:34:
[...]

Ik denk dat jij onderschat hoeveel technische kennis moet hebben om te weten dat dit niet klopt, waarschijnlijk omdat je zelf zeer diep in de materie zit.
Misschien heb je daar wel gelijk in. Maar wat ik bedoelde is dat het hen naar alle waarschijnlijkheid geen barst interesseert hoe het werkt, hoe het hoort te werken en of het verhaal klopt. Dus denk ik dat ze helemaal geen zin hebben in serieuze testen en metingen en verzinnen met met behulp van een iemand die daar bedreven is een voor volstrekte leken een geloofwaardig lijkend verhaaltje. Het lijkt erop dat je nog enigszins gelooft in een serieuze betrokkenheid alsof ze willen dat het werkt, maar het mag duidelijk zijn dat deze hier ver te zoeken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
Techneut schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:26:
[...]
Misschien heb je daar wel gelijk in. Maar wat ik bedoelde is dat het hen naar alle waarschijnlijkheid geen barst interesseert hoe het werkt, hoe het hoort te werken en of het verhaal klopt. Dus denk ik dat ze helemaal geen zin hebben in serieuze testen en metingen en verzinnen met met behulp van een iemand die daar bedreven is een voor volstrekte leken een geloofwaardig lijkend verhaaltje. Het lijkt erop dat je nog enigszins gelooft in een serieuze betrokkenheid alsof ze willen dat het werkt, maar het mag duidelijk zijn dat deze hier ver te zoeken is.
Ik heb zelf niet genoeg kennis van electrotechniek om te kunnen onderbouwen of dit wel of niet klopt, dus daar kan ik niets over zeggen. Zelfs zonder die kennis is (voor mij) duidelijk dat deze test nergens op slaat. Ik zie een subjectieve test waaruit moet blijken dat er verschil is en dan een aantal metingen, maar er wordt geen enkele relatie gelegd tussen de metingen en het verschil, een beetje wat Alpha vaker doet.

Natuurlijk zijn er zat mensen die van mening zijn dat ze veel van audio snappen en hierin geloven, dat zijn de kopers. Waarom is het niet mogelijk dat dezelfde 'soort' mensen in een winkel werkt waar dit verkocht wordt? Ik ben het eens dat er zeker weten mensen in dese sector werken die weten dat ze de boel besodemieteren, bijvoorbeeld de technici bij de fabrikanten. Maar ik denk oprecht dat het personeel in een winkel als Alpha het te goeder trouw doet. Net als hun klanten geloven ze niet dat hun waarnemingen beïnvloed kunnen zijn, ze horen verschil dus het is er. Dan kan je niet gehinderd door enige kennis gaan zoeken naar bewijs daarvoor.

Jij denkt dat iedereen in die branche bewust klanten aan het oplichten zijn? Hoe zie je dat voor je als ze nieuw personeel zoeken? Een vacature voor een winkelbediende zonder geweten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:45
[...]
"En dat is één van de eigenschappen van high-end. Lucht brengen in de muziek."

Het woord gebakken is blijkbaar weggevallen in de "review".

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
MerijnB schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:01:
[...]
Natuurlijk zijn er zat mensen die van mening zijn dat ze veel van audio snappen en hierin geloven, dat zijn de kopers. Waarom is het niet mogelijk dat dezelfde 'soort' mensen in een winkel werkt waar dit verkocht wordt? Ik ben het eens dat er zeker weten mensen in dese sector werken die weten dat ze de boel besodemieteren, bijvoorbeeld de technici bij de fabrikanten. Maar ik denk oprecht dat het personeel in een winkel als Alpha het te goeder trouw doet. Net als hun klanten geloven ze niet dat hun waarnemingen beïnvloed kunnen zijn, ze horen verschil dus het is er. Dan kan je niet gehinderd door enige kennis gaan zoeken naar bewijs daarvoor.
Tja, wat heet "te goeder trouw"? Iedereen met een beetje nuchter verstand weet heel goed dat de torenhoge prijs van die spullen gewoon krankzinnig is, minstens 100 keer hoger dan wat het echt waard is. Dat moet het personeel ook weten, anders zijn het sukkels en dat geloof ik niet. Dus kan het gewoon niet anders dan dat ze ook in het complot zitten. Overigens, hebben ze ook een fysieke winkel? Enkel een webwinkel van dit kaliber kan best door een één persoon of desnoods door een paar worden gerund. En een goed ogende website is niet zo moeilijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Techneut schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:49:
[...]
Tja, wat heet "te goeder trouw"? Iedereen met een beetje nuchter verstand weet heel goed dat de torenhoge prijs van die spullen gewoon krankzinnig is, minstens 100 keer hoger dan wat het echt waard is. Dat moet het personeel ook weten, anders zijn het sukkels en dat geloof ik niet. Dus kan het gewoon niet anders dan dat ze ook in het complot zitten. Overigens, hebben ze ook een fysieke winkel? Enkel een webwinkel van dit kaliber kan best door een één persoon of desnoods door een paar worden gerund. En een goed ogende website is niet zo moeilijk te maken.
Daarmee stel je dus dat alle klanten geen nuchter verstand hebben. Is dat niet een beetje kort door de bocht?
Alpha audio heeft zover ik weet zeker fysieke winkel(s).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Iemand die met open ogen daarin trapt en zomaar meer dan duizend euro betaalt voor een lullig netsnoer heeft in mijn beleving op dat moment het nuchtere verstand even kwijt. Dit terwijl daar doorgaans niets aan ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Techneut schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:02:
Iemand die met open ogen daarin trapt en zomaar meer dan duizend euro betaalt voor een lullig netsnoer heeft in mijn beleving op dat moment het nuchtere verstand even kwijt. Dit terwijl daar doorgaans niets aan ontbreekt.
Dus een week na aanschaf zijn ze weer bij hun zinnen en brengen de boel terug? Ik geloof er niets van dat mensen zoveel geld gaan uitgeven als ze niet zelf hebben 'gehoord' dat er verschil is (een paar mensen met heel veel geld nagelaten). Dat hun gehoor op dat moment subjectief was doet er dan niet toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MerijnB schreef op maandag 19 september 2022 @ 13:30:
[...]

Dus een week na aanschaf zijn ze weer bij hun zinnen en brengen de boel terug? Ik geloof er niets van dat mensen zoveel geld gaan uitgeven als ze niet zelf hebben 'gehoord' dat er verschil is (een paar mensen met heel veel geld nagelaten). Dat hun gehoor op dat moment subjectief was doet er dan niet toe.
Het enige wat er aan scheelt bij mensen die netsnoeren van 1k etc kopen is dat zij niet willen begrijpen en accepteren hoe notoir onbetrouwbaar hun eigen gehoor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
rodie83 schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:39:
[...]

Het enige wat er aan scheelt bij mensen die netsnoeren van 1k etc kopen is dat zij niet willen begrijpen en accepteren hoe notoir onbetrouwbaar hun eigen gehoor is.
Precies, zo denk ik er ook over. Geen onderliggende kennis en niet bewust van het feit dat je zintuigen gefopt kunnen worden (of ze negeren dat stukje bewust).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-09 15:05
Je zou toch verwachten van de doelgroep die het vrij te besteden inkomen heeft om dergelijke dure audio producten te kopen dat men ook de vaardigheid heeft om zin en onzin in dergelijke producten te onderscheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coptician
  • Laatst online: 09:56
MicroVAX3400 schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:52:
Je zou toch verwachten van de doelgroep die het vrij te besteden inkomen heeft om dergelijke dure audio producten te kopen dat men ook de vaardigheid heeft om zin en onzin in dergelijke producten te onderscheiden.
A fool and his money is easily parted.

Rijk zijn en verstand van zaken hebben, hebben geen enkele correlatie. Je kan het winnen, erven, of zelfs zelf verdienen omdat je ergens goed in bent zonder dat je verstand van zaken moet hebben (sport, muziek, etc).

Plus, er zijn genoeg rijke mensen die misschien zelfs enigszins technische kennis hebben, maar het willen hebben omdat ze het mooi vinden en er blij van worden. 'audio jewellery' or so to speak.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
MerijnB schreef op maandag 19 september 2022 @ 15:52:
[...]

Precies, zo denk ik er ook over. Geen onderliggende kennis en niet bewust van het feit dat je zintuigen gefopt kunnen worden (of ze negeren dat stukje bewust).
Ook helemaal mee eens. En laat dat nou gewoon overeenkomen wat ik in wat andere bewoordingen probeerde duidelijk te maken. Dat is toch op zo'n moment dunkt me wel terdege een totaal ontbreken van enig nuchter verstand. Anders zou geen haar op het hoofd er aan denken. Hetgeen niet hoeft uit te sluiten dat iemand zich achteraf toch laat overtuigen van hoe het echt werkt en wat relevant is en wat niet oftewel zin versus klinkklare onzin. Ook al is het meestal te laat om de miskoop ongedaan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
coptician schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:37:
[...]
maar het willen hebben omdat ze het mooi vinden en er blij van worden. 'audio jewellery' or so to speak.
Ik denk dat dit een heel groot aspect van de aankoop/omzet vormt.
Het verbloemende verhaaltje dient er m.i. dan alleen nog voor om voor velen dan de uiteindelijke koop makkelijker voor hunzelf te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MerijnB schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:01:
[...]

Jij denkt dat iedereen in die branche bewust klanten aan het oplichten zijn? Hoe zie je dat voor je als ze nieuw personeel zoeken? Een vacature voor een winkelbediende zonder geweten?
Interessante vraag. Hoe zit dat bij een homeopaat of een andere kwakzalver? Gelooft die er zelf in? En zijn assistente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
downtime schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:50:
[...]

Interessante vraag. Hoe zit dat bij een homeopaat of een andere kwakzalver? Gelooft die er zelf in? En zijn assistente?
Het zal vast per persoon verschillen, maar ik zou verwachten dat de meeste er wil in geloven ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Techneut schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:33:
[...]
Ook helemaal mee eens. En laat dat nou gewoon overeenkomen wat ik in wat andere bewoordingen probeerde duidelijk te maken. Dat is toch op zo'n moment dunkt me wel terdege een totaal ontbreken van enig nuchter verstand. Anders zou geen haar op het hoofd er aan denken. Hetgeen niet hoeft uit te sluiten dat iemand zich achteraf toch laat overtuigen van hoe het echt werkt en wat relevant is en wat niet oftewel zin versus klinkklare onzin. Ook al is het meestal te laat om de miskoop ongedaan te maken.
Het zal waarschijnlijk een agree to disagree zijn, maar ik vind het ontbreken van kennis op een bepaald vakgebied iets heel anders dan het ontbreken van enig nuchter verstand. Er zijn een heleboel vakgebieden waar ik niets van weet, toch denk ik wel nuchter verstand te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
MerijnB schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:06:
[...]

Het zal vast per persoon verschillen, maar ik zou verwachten dat de meeste er wil in geloven ja.
Het zou me zelfs niks verbazen als er een correlatie is tussen de audiofielen die wij hier als zodanig bedoelen en interesse voor homeopathie / alternatieve geneeswijzen. De gevoeligheid voor placebo zit er zo in dat ik me niet kan voorstellen dat dat op andere gebieden anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
rodie83 schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:22:
[...]

Het zou me zelfs niks verbazen als er een correlatie is tussen de audiofielen die wij hier als zodanig bedoelen en interesse voor homeopathie / alternatieve geneeswijzen. De gevoeligheid voor placebo zit er zo in dat ik me niet kan voorstellen dat dat op andere gebieden anders is.
Ik vraag me af of het een verschil in gevoeligheid voor placebo is (maar dat is niet mijn vakgebied). Ik denk dat het verschil veel meer zit in het bewust zijn van de mogelijkheid dat placebo op treedt / kan treden.

Neem optische illusies, zover ik weet werken die voor alle mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
MerijnB schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:11:
[...]
Het zal waarschijnlijk een agree to disagree zijn, maar ik vind het ontbreken van kennis op een bepaald vakgebied iets heel anders dan het ontbreken van enig nuchter verstand. Er zijn een heleboel vakgebieden waar ik niets van weet, toch denk ik wel nuchter verstand te hebben.
Ben ik het wel mee eens. Maar met veel van die extreem dure spullen zoals duizend euro voor een knullig netvoedingssnoertje gaan de aanprijzingen gepaard met een dusdanig blabla, dat eigenlijk ook mensen zonder enige technische kennis met de klompen aan wel aanvoelen dat het onzin is. Dat gaf je in één van je reacties zelf ook aan. Bovendien lijkt het uit diverse reacties een kleine minderheid te zijn. De meerderheid heeft het zo het lijkt wel terdege in de gaten en dat kunnen gewoon onmogelijk allemaal mensen zijn met voldoende technische kennis. Ik vraag me dan ook vaak af hoe het komt dat sommigen dat toch niet doorhebben. Of zou dat misschien tegen beter weten in zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Techneut schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:30:
[...]
Ben ik het wel mee eens. Maar met veel van die extreem dure spullen zoals duizend euro voor een knullig netvoedingssnoertje gaan de aanprijzingen gepaard met een dusdanig blabla, dat eigenlijk ook mensen zonder enige technische kennis met de klompen aan wel aanvoelen dat het onzin is. Dat gaf je in één van je reacties zelf ook aan. Bovendien lijkt het uit diverse reacties een kleine minderheid te zijn. De meerderheid heeft het zo het lijkt wel terdege in de gaten en dat kunnen gewoon onmogelijk allemaal mensen zijn met voldoende technische kennis. Ik vraag me dan ook vaak af hoe het komt dat sommigen dat toch niet doorhebben. Of zou dat misschien tegen beter weten in zijn?
Over aantallen is het lastig iets te zeggen. Hoeveel mensen zijn filatelist én hebben genoeg geld én vinden dit zo leuk / belangrijk dat ze heel veel geld uitgeven voor die ene zeldzame zegel? Zal het met audiofielen niet net zo zijn? Ik vermoed dat er ook veel meer mensen hierin geloven dan dat er mensen zijn die het daadwerkelijk kopen, omdat men het bijvoorbeeld toch te duur vindt, of omdat dat netsnoer van €200 goed genoeg klinkt (terwijl die van €1000 natuurlijk beter klinkt).

Als ik kijk naar de kant van digitale audio snap ik waarom mensen die geen echte kennis hebben bijvoorbeeld denken dat een hogere samplerate altijd beter is. Als je van niets weet klinkt dat hartstikke logisch. Ik denk dat dat net zo hard opgaat voor netsnoeren en interlinks. De audio gaat toch door een interlink, logisch toch dat als die beter is het beter klinkt?

De meerderheid die het 'in de gaten heeft' vindt het denk ik voornamelijk niet belangrijk of te duur, ik denk dat een klein gedeelte daarvan het 'snapt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
MerijnB schreef op maandag 19 september 2022 @ 20:11:
[...]
Toch koop jij ongetwijfeld ook spullen zonder dat "gezond verstand" in te zetten. Kun jij dubbelblind een euroshopper-pilsje van een Grolsch of Heineken onderscheiden? Koop je de goedkoopste tandpasta met fluoride of een merk? Zolang je het allemaal kunt betalen en er blij mee bent is dat toch prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
MerijnB schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:45:
[...]
<knip>
De meerderheid die het 'in de gaten heeft' vindt het denk ik voornamelijk niet belangrijk of te duur, ik denk dat een klein gedeelte daarvan het 'snapt'.
MerijnB, ik zet hierbij, overigens met alle respect (!) een punt achter deze discussie, omdat ik vrees dat deze eindeloos zal voortduren. Het ga je goed, dat meen ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
T-MOB schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:56:
[...]

Toch koop jij ongetwijfeld ook spullen zonder dat "gezond verstand" in te zetten. Kun jij dubbelblind een euroshopper-pilsje van een Grolsch of Heineken onderscheiden? Koop je de goedkoopste tandpasta met fluoride of een merk? Zolang je het allemaal kunt betalen en er blij mee bent is dat toch prima.
Helemaal eens! Daarom ben ik ook van mening dat dit niets met niet nuchter of intelligent zijn te maken heeft.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:58

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

Haha blijft toch altijd hilarische die gasten.
95% van het traject bekabeld met vd draad via lasklemmen. Last staan nog in de groepenkast.

Maar nee hoor ze horen natuurlijk verschil. _O-

Zelf van de week de woonkamer omgegooid, kwam toen voor mijn rears net een paar meter speakerkabel te kort. Dus maar met de soldeerbout aan de gang gegaan en 2 verschillende speakerkabels aan elkaar gesoldeerd. Kan je zeggen; klinkt nog het zo goed.

Ironisch van Alpha Audio is dat ik vaak de producten waar ze lyrisch over zijn, nooit ergens kan vinden om te kopen op een andere site.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Freakie1NL schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:27:
[...]

Ironisch van Alpha Audio is dat ik vaak de producten waar ze lyrisch over zijn, nooit ergens kan vinden om te kopen op een andere site.
Dat lijkt me niet ongewoon. Sommige merken verbieden de online verkoop van hun spullen. De bedoeling is dat je naar de dealer gaat en je laat overtuigen door zelf te luisteren. Belevenis is belangrijk om mensen het gevoel te geven dat die kabel van € 1000 er echt toe doet.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:58

Freakie1NL

Grote Baas

downtime schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:22:
[...]

Dat lijkt me niet ongewoon. Sommige merken verbieden de online verkoop van hun spullen. De bedoeling is dat je naar de dealer gaat en je laat overtuigen door zelf te luisteren. Belevenis is belangrijk om mensen het gevoel te geven dat die kabel van € 1000 er echt toe doet.
Doet mij denken aan omgekeerde Grohe. Daarvan beweren verschillende 'high-end' ketens dat hun prijzen zo hoog zijn omdat ze echte Grohe verkopen en in de bouwmarkt dit een versie is met plastic.

Navraag bij Grohe wees uit dat dit uiteraard onzin was. Als een merk dit juist omdraait, weet je eigenlijk genoeg.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Je versterker plaatsen op hout zorgt voor warmer geluid! Nee, niet je speakers. Je versterker.
5. Avoid placing it on any old surface
The surface your stereo amp sits on can make the world of difference to its performance. Generally speaking, glass shelving tends to encourage a more forward sound, while wooden supports typically result in a warmer and more rounded balance. More important than material, however, is that the surface it’s placed on is rigid, level and low-resonance – and therefore able to minimise the amount of disruptive vibration transferred to the amplifier.
Bron: https://www.whathifi.com/...ith-your-stereo-amplifier

Bij deze weet ik dus meteen dat What HiFi een compleet waardeloze site is.

[ Voor 5% gewijzigd door Gamebuster op 25-09-2022 20:27 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wat zou iemand ertoe bewegen om dergelijke lariekoek te verkopen? Het ontbreekt er nog aan dat een speciale dure houtsoort wordt aanbevolen. En dan bovenaan dat hoofstuk 5: "Avoid placing it on any old surface". Of hoofdstuk 6: "Avoid keeping the display on", waar wordt beweerd dat een display ruis veroorzaakt. Ik kan me niet voorstellen dat de auteur van die onzin er zelf in gelooft. Of zou hij/zij dat toch doen? Je kan nooit weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Techneut schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:18:
Of hoofdstuk 6: "Avoid keeping the display on", waar wordt beweerd dat een display ruis veroorzaakt. Ik kan me niet voorstellen dat de auteur van die onzin er zelf in gelooft. Of zou hij/zij dat toch doen? Je kan nooit weten.
Pure direct-weergave
Deze modus is voor weergave met een hogere geluidskwaliteit dan in de Directe weergavemodus.

Deze modus schakelt het display van de hoofdeenheid en het analoge videocircuit uit. Hierdoor worden ruisbronnen die de geluidskwaliteit beïnvloeden, onderdrukt.

Aldus Denon. Onkyo heeft het ook.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Er zijn echt hele communities die dat allemaal geloven hoor, zeker. Voor deze communities is hifi een soort religie. Dit zijn dezelfde mensen die geloven dat je verschillen kan horen die je niet kan meten. Het zijn er ook bijzonder veel; start maar eens een mp3 vs wav discussie, of een lossless vs lossy discussie, en je kan ze er zo uitpikken.

[ Voor 33% gewijzigd door Gamebuster op 26-09-2022 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
CPM schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:33:
[...]
Deze modus schakelt het display van de hoofdeenheid en het analoge videocircuit uit. Hierdoor worden ruisbronnen die de geluidskwaliteit beïnvloeden, onderdrukt.

Er zal vast vrijwel onhoorbare ruis veroorzaakt worden door andere electronica (van binnenuit of buiten de versterker), daar zit nog een vorm van theoretische mogelijkheid achter, ondanks dat het waarschijnlijk onhoorbaar is, of alleen hoorbaar op max volume, of alleen bij ouderdom van de versterker. (denk ook aan dingen als coil whine)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:36

Toshirou

Vinyl Surfer

Gamebuster schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:25:
Je versterker plaatsen op hout zorgt voor warmer geluid! Nee, niet je speakers. Je versterker.

[...]

Bron: https://www.whathifi.com/...ith-your-stereo-amplifier

Bij deze weet ik dus meteen dat What HiFi een compleet waardeloze site is.
Net als dat zij bijna elke Britse speaker al automatisch 5 sterren geven ondanks dat ze een lijst een minpunten benoemen, die vaak naar mijn inzien toch echt doorslaggevend kunnen zijn. Dus ook in hun reviews zijn ze erg bevooroordeeld... dan kan dit er ook wel bij. Hun geloofwaardigheid hebben ze allang te grabbel gegooid.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 15-09 21:53
Ik probeer mij voor te stellen dat je als reviewer / redacteur voor What hifi werkt. Zou je daar dan trots op zijn? Ben je dan blij met je baan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
Toshirou schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:49:
[...]
Net als dat zij bijna elke Britse speaker al automatisch 5 sterren geven ondanks dat ze een lijst een minpunten benoemen, die vaak naar mijn inzien toch echt doorslaggevend kunnen zijn. Dus ook in hun reviews zijn ze erg bevooroordeeld... dan kan dit er ook wel bij. Hun geloofwaardigheid hebben ze allang te grabbel gegooid.
Maar ze glimmen zo mooi, zijn niet in china gemaakt, en daardoor klinken ze beter :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Jag schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:52:
Ik probeer mij voor te stellen dat je als reviewer / redacteur voor What hifi werkt. Zou je daar dan trots op zijn? Ben je dan blij met je baan?
Ik vermoed (en hoop voor de betreffende personen), dat je als reviewer voor Whathifi volledig gelooft in de subjectiviteit van je oren en daarmee dat wat jij hoort waarheid is. Anders heb je wel een heel vervelend en zielig bestaan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
CPM schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:33:
[...]

Pure direct-weergave
Deze modus is voor weergave met een hogere geluidskwaliteit dan in de Directe weergavemodus.

En die uitleg geloof je zonder er over na te denken? Ik niet, het is namelijk helemaal niet zo moeilijk om het zo te maken dat dit honderd procent uitgesloten is. Ik denk eerder dat dit om van gezeur af te komen standaard is. Het zou me niet verbazen als het naar aanleiding is van dat sommigen zich verbeelden dat ze die ruis horen en dat hebben aangegeven. En er maar om gezeur daarover die op aannemelijk lijkende uitleg erbij geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Techneut schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:53:
[...]
En die uitleg geloof je zonder er over na te denken? Ik niet, het is namelijk helemaal niet zo moeilijk om het zo te maken dat dit honderd procent uitgesloten is. Ik denk eerder dat dit om van gezeur af te komen standaard is. Het zou me niet verbazen als het naar aanleiding is van dat sommigen zich verbeelden dat ze die ruis horen en dat hebben aangegeven. En er maar om gezeur daarover die op aannemelijk lijkende uitleg erbij geven.
Nou ja er zal vast iets crosstalk zijn. Dat het hoorbaar is geloof ik niet hoor, tenzij je ontwerp echt slecht is zou dat niet moeten gebeuren. Crosstalk heb ik wel hoorbaar gehad in een PC, maar dan heb je het over een GPU die 100W+ trekt (en dan ook een slecht ontwerp).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Sissors schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:15:
[...]

Nou ja er zal vast iets crosstalk zijn. Dat het hoorbaar is geloof ik niet hoor, tenzij je ontwerp echt slecht is zou dat niet moeten gebeuren. Crosstalk heb ik wel hoorbaar gehad in een PC, maar dan heb je het over een GPU die 100W+ trekt (en dan ook een slecht ontwerp).
Ik blijf dit argument altijd heel sterk vinden.

Tuurlijk kan zo'n onderdeel invloed hebben, maar het is vaak op te lossen met een paar (passieve) componenten van een paar cent en wat engineering smarts.

Enige argument dat ik dan nog terughoor is "Dus jij vindt dat mijn versterker van <bizar bedrag> slecht ontworpen is?"

Ja, als dat verschil hoorbaar is dan is het slecht ontworpen, boeit me niets hoeveel het ding gekost heeft.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Je bent dan gewoon een reclameschrijver/ reclame content creator.
Imo hetzelfde als iemand die reclametexten schrijft of inspreekt voor de volgende ariel of persil reclame.
Die wassen ook veel beter schoon dan de concurrentie en hebben altijd een nieuwe toevoeging oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Techneut schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:53:
[...]
Ik vind er niks van. Ik hoor geen verschil.

Wat ze doen is overbodige componenten uitschakelen (zoals display) om interferentie te voorkomen. Maar compleet onder bewijs.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 15:44
Hoe gaat zoiets? Die redacteurs (geen journalisten maar 'content creators') kennen de medewerkers van B&W en Wharfdale waarschijnlijk al twintig of dertig jaar. En neefje of nichtje doet er soms vakantiejob.
Pagina: 1 ... 91 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic