Waarom? Ook al doe ik die test 10x, de uitslag is steeds hetzelfde.
Er wordt gewoon een verschil geregistreerd. Ik weet toch wel wat ik zie op het display van dat dingetje?
Of moet ik er een filmpje van maken? Net zoals ik eerder ook een filmpje gemaakt heb?
Ik kan met mijn spanningzoekertje blind zien (bij meten aan de rca post) of het apparaat aan of uitstaat, en bij uitstand hoe de stekker in het stopcontact steekt. Keer op keer.
Daarvoor is dus geen preciezer/uitgebreider apparaat nodig.
Dat is pas nodig als er andere dingen geregistreerd moeten worden.
Uiteindelijk gaat dit meestal over kleine paracitaire capaciteiten en bij uitstand zie je die nu eenmaal vele malen beter dan als die aanstaat (klein signaal tov geen signaal is best groot, klein signaal tov groot signaal zie je nog maar amper)
Volgens mij is dit geen verklaring. Temeer het de spanningszoeker meer uitslaat bij uitstand.
Daarnaast blijft natuurlijk het punt dat het om hoorbare verschillen moet gaan. Dat er meetbare verschillen zijn is iedereen het wel over eens.
En moet je eens zien hoeveel posts dat heeft gekost, waarbij bij de eerste reacties gelijk gereageerd werd dat het niet kon en dat het niets uitmaakt. Dus dat was zeker niet een gegeven.
En nog steeds is het fenomeen niet volledig verklaard, en wordt het dus kennelijk ook nog steeds niet geloofd...
Of het een hoorbaar verschil geeft weet ik niet, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik hoor(de) geen verschil, wat ik gelijk al aangaf, maar ja, ik ben maar een gemiddeld persoon. Ik weet ook niet naar wat voor soort verschil ik moet luisteren. Dat maakt het ook lastig.
Hoorbare verschillen aantonen is best lastig. Ik heb hier ook wel eens geluidsfiles geplaatst waarbij iemand zei dat die geen verschil hoorde, terwijl ik dacht: hoe kan je dat verschil niet horen?!?
Dat is dus een volledig persoonlijke ervaring.
Zelf denk ik dat het in het geluidsbeeld haast niet kan uitmaken. Er loopt natuurlijk duidelijk een lekstroom (een lcd schermpje kan niet zonder stroom/energie uitslaan, hoe weinig het ook is; ik denk dat we het hier over µA of wellicht nA hebben), maar ik verwacht dat de impedantie van bijv. een versterkeringang veel te laag is om nog een significante spanning te kunnen opbouwen. De stroomkring van de spanningzoeker->lichaam->aarde heeft natuurlijk een enorme weerstand.
Als mensen willen weten hoe zo'n spanningszoeker werkt en van binnen in elkaar zit: bigclive heeft er ooit een filmpje over gemaakt. Het zijn gewoon allemaal weerstandsbaantjes die naar de lcd lopen. Er zitten geen halfgeleiders in.
[
Voor 28% gewijzigd door
mr_petit op 31-08-2022 17:40
]