Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 90 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:52
Tijn96 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:12:
hoe zit het eigenlijk met platenspelers? Heb in dit forum er kort naar gezocht maar kwam nog niet veel verder eigenlijk. Is een duurder element hier wel van positieve invloed op het geluid etc?
Er is een heel groot vinyl topic wat al heel lang loopt :) :
Het Grote Vinyl Topic deel 4

Duurdere elementen hebben vaak een betere naaldtip en cantilever, en dat heeft veel invloed op de kwaliteit van de aftasting van de groef in de plaat.
Verschillen in naaldtippen zijn niet alleen de manier waarop ze geslepen zijn (conisch, elliptisch, shibata, Microline, FG1&2, VdH etc.) maar ook de manier waarop ze geconstrueerd zijn (gesintered op een bonzen drager (bonded) of uit 1 stuk (nude))
Dit heeft ook invloed op de levensduur en in hoeverre de kwaliteit van aftasting veranderd tijdens de levensduur.

En er zijn natuurlijk elementen die op verschillende electromagnetische manieren werken. Deze vertonen dan ook een ander elektrisch gedrag wat invloed heeft/kan hebben op de klank. MC elementen zijn doorgaans duurder om te maken dan mm of mi elementen.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 08-08-2022 09:56 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:55

Tijn96

In speed we trust

mr_petit schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:54:
[...]

Er is een heel groot vinyl topic wat al heel lang loopt :) :
Het Grote Vinyl Topic deel 4

Duurdere elementen hebben vaak een betere naaldtip en cantilever, en dat heeft veel invloed op de kwaliteit van de aftasting van de groef in de plaat.
Verschillen in naaldtippen zijn niet alleen de manier waarop ze geslepen zijn (conisch, elliptisch, shibata, Microline, FG1&2, VdH etc.) maar ook de manier waarop ze geconstrueerd zijn (gesintered op een bonzen drager (bonded) of uit 1 stuk (nude))
Dit heeft ook invloed op de levensduur en in hoeverre de kwaliteit van aftasting veranderd tijdens de levensduur.

En er zijn natuurlijk elementen die op verschillende electromagnetische manieren werken. Deze vertonen dan ook een ander elektrisch gedrag wat invloed heeft/kan hebben op de klank. MC elementen zijn doorgaans duurder om te maken dan mm of mi elementen.
Ja het topic kende ik idd maar dacht dat het daar altijd allen ging over de muziek an sich. En aangezien ik met een schuin ook zit te kijken naar een nieuwe platenspeler dacht ik stel de vraag hier eens. Vaak komen jullie met duidelijk, ongezoute informatie.

Dus wat anderzijds ook benieuwd waar op te letten etc :)

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:27
Tijn96 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:42:
[...] En aangezien ik met een schuin ook zit te kijken naar een nieuwe platenspeler dacht ik stel de vraag hier eens.
Dus wat anderzijds ook benieuwd waar op te letten etc :)
Bij een platenspeler moet je vooral op letten dat jij een mooi uiterlijk vind. Past het in jouw interieur en wil je handmatig de naald op de plaat leggen of een volautomaat. Zelf vind ik handmatig leuker, maar vergeet het wel soms er weer af te halen waardoor het blijft draaien.

Voor goed geluid heb je geen platenspeler nodig maar is vaak een 128Kb mp3 al beter dan een lp die al een paar keer gedraaid is.
Vaak komen jullie met duidelijk, ongezoute informatie.
Hopelijk niet té :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

canonball schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Bij een platenspeler moet je vooral op letten dat jij een mooi uiterlijk vind. Past het in jouw interieur en wil je handmatig de naald op de plaat leggen of een volautomaat. Zelf vind ik handmatig leuker, maar vergeet het wel soms er weer af te halen waardoor het blijft draaien.

Voor goed geluid heb je geen platenspeler nodig maar is vaak een 128Kb mp3 al beter dan een lp die al een paar keer gedraaid is.

[...]

Hopelijk niet té :9
Ja ik weet idd dat de geluidskwaliteit uiteindelijk niet te vergelijken is met wat kan maar het is wel de beleving en daar wil ik dan de geluidskwaliteit van omhooghalen. Uiteindelijk stream ook ik het merendeel.

En voor mij niet té hoor, voor anderen klaarblijkelijk wel maar dat maakt niet uit :+ Ik vind het wel fijn. Soms nog enigszins lastig te geloven maar dat ligt aan mezelf en de goede marketing van de audio merken.

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Tijn96 schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:42:
[...]
Ja het topic kende ik idd maar dacht dat het daar altijd allen ging over de muziek an sich. En aangezien ik met een schuin ook zit te kijken naar een nieuwe platenspeler dacht ik stel de vraag hier eens.
Dat topic is juist bedoelt voor vragen aangaande platenspelers. Het bevat ook heel veel nuttige informatie betreffende wat er bij komt kijken.
Maar het gaat ook over platen an sich.
canonball schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Je doet het hier af als een soort van mode accessoire.
Er zijn zat platen die echt beter klinken dan hun CD counterpart. Dat komt vooral omdat er op een plaat vaak een heel andere mix staat.
En een goed opgenomen en gemaakte plaat is eigenlijk niet met het oor te onderscheiden van hun goed opgenomen en gemaakte CD counterpart. (Mits afgespeeld op kwalitatief goede en goed ingestelde apparatuur.)
Ik heb namelijk ook platen waar dat onderscheid door een luisterpanel niet te maken was.
Maar het is wel zo dat een goed klinkende plaat echt veel moeilijker is om te maken dan een goed klinkende CD. Het vraagt veel meer vakkennis van zowel de geluidstechnicus, als de producer, als de mastertechnicus, en dan moet je ook nog een goede cutting engineer hebben.
Dus ja, ik heb wel meer slecht klinkende platen dan slecht klinkende CD's. En platen kunnen natuurlijk beschadigen. Maar het is niet zo dat het geluid al na een paar keer draaien verandert. Dat is een fabeltje.
Dan heb je het echt over honderd(en) keren.

Ook zijn er weldegelijk veel zaken waar je op moet letten betreffende de kwaliteit en niet zomaar iets kopen wat je er mooi uit vindt zien. (en dat gaat verder dan handmatig-automaat: t4p elementen anyone?..antiskating... om maar iets te noemen)
Het verschil in platenspelers is echt veel groter dan het verschil in CD spelers oid. Vergelijk de invloed van een platenspeler op het geluid (en dan heb ik het over het hele systeem, dus draaitafel, element en afstelling) ongeveer als dat van luidsprekers.
Maar die laatste kan je natuurlijk ook prima uitkiezen op wat je er mooi uit vindt zien en wat makkelijk op de plaats past die je in gedachten had :+ .

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 08-08-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

mr_petit schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 17:25:
En een goed opgenomen en gemaakte plaat is eigenlijk niet met het oor te onderscheiden van hun goed opgenomen en gemaakte CD counterpart. (Mits afgespeeld op kwalitatief goede en goed ingestelde apparatuur.)
Ik heb namelijk ook platen waar dat onderscheid door een luisterpanel niet te maken was.
Dat is ook wat, zoveel tijd, moeite en geld en dan is het niet te onderscheiden van een simpel CDtje... :>

Maar, @mr_petit , zou je dan ook - even alle technische en praktische bezwaren aan de kant - je platenspeler aan de wilgen hangen als je alle LP-mixen als FLAC/CD zou kunnen bemachtigen? Dan is er dus, zoals je zelf eigenlijk zegt, geen reden meer om zoveel tijd, moeite en met name geld in te stoppen, toch? (Hypothetisch gesproken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
DominoNL schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:32:
[...]
Maar, @mr_petit , zou je dan ook - even alle technische en praktische bezwaren aan de kant - je platenspeler aan de wilgen hangen als je alle LP-mixen als FLAC/CD zou kunnen bemachtigen? Dan is er dus, zoals je zelf eigenlijk zegt, geen reden meer om zoveel tijd, moeite en met name geld in te stoppen, toch? (Hypothetisch gesproken).
Ik weet niet helemaal waar je naar toe wilt, maar niet alle spelers, elementen en phonopre's klinken hetzelfde.
Dus als iemand alle LP mixen van alle albums gedigitaliseerd heeft met exact mijn combinatie.... tsja... die praktische bezwaren worden nu wel heeeeeeeeeeeel erg groot :>

Ik denk dat dat toch echt meer tijd moeite en geld gaat kosten....
Dit is zo'n hypothetisch geval dat het geen nut heeft om daar een antwoord op te geven.

Een deel van de aantrekkingskracht van een platenspeler is dat je het geluid kan afstellen naar wat je zelf mooi vindt: spelers klinken anders, interlinks klinken anders en phonopre's klinken anders. Zo heb je elementen (en phonopre's) die heel erg als een cd klinken, maar ook elementen die veel warmer klinken.
Dus eigenlijk net zo als je je luidsprekers uitzoekt; luisteren naar wat je mooi vindt klinken.
Er zijn dus ook platen die van zichzelf al bijv. vrij aggresief in het hoog klinken, en dan kan zo'n element met een 'cd achtige' klankkleur soms teveel van het goede zijn. Maar er zijn ook veel cd's die te aggresief in het hoog klinken.
Dus het is allemaal 1 grote equalizer.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 10-08-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 20:25
The KAB Re-Imager CD Sound Shaper makes your CD Player Sound Like Analog!

The KAB Re-Imager restores the channel balance of your CD player to match that of a fine phono cartridge. Once upon a time, all music was approved on the basis of a test pressing. Thus making the "LP Sound" a critical part of the creative process. Digital Re-Issues "steal away" that important final step. The Re-Imager gives it back!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jn6mcuGnpEDGdegOUeenaaXzt_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uy0ZqvVZNTxHsDvtIS8r6XHs.jpg?f=fotoalbum_large

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

"Volgens oprichter en boegbeeld Peter Qvortrup zijn er nog zoveel dingen die we niet weten over onze oren en hersenen en zijn de samenhangen dermate complex dat het onzinnig is om meetapparatuur de richting van de ontwikkeling te laten bepalen."

Tja, zo kan je alles doodslaan natuurlijk
https://hifi.nl/artikel/3...3-set-bij-Audio-Life.html

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ja, lijkt het me hoe dan ook veel slimmer om als fabrikant de verkoopprijs/marge bovenaan je checklist te zetten. Zeker in een afzetmarkt waarin de klanten zo mogelijk nog gekker zijn dan sommige fabrikanten.

Hoe mooi wil je het hebben? Als je als fabrikant -exact- hetzelfde product voor 100, 1000 en 10000 euro op de markt brengt zijn er hordes audiofielen die bij hoog en bij laag beweren dat die van 10000 "wel heel duur, maar toch ook wel echt net dat beetje beter" is. Daar kan menig ondernemer/handerlaar enkel van dromen en ik zou daar nieteens doekjes om winden om eerlijk te zijn.
mr_petit schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:05:
Ik weet niet helemaal waar je naar toe wilt, maar niet alle spelers, elementen en phonopre's klinken hetzelfde.
[...]
Dus het is allemaal 1 grote equalizer.
Ik heb je dan denk ik verkeerd begrepen, maar met de stelling "niemand kon de LP van de CD onderscheiden" ging ik er vanuit dat je erop doelde dat daarmee een bepaald referentie-niveau behaald cq. mogelijk was en dat van dit referentiekader afwijken iets negatiefs zou zijn. Daar kon ik me best in vinden, maar zo bedoelde je het dus klaarblijkelijk niet, vandaar de verwarring. My bad!

[ Voor 31% gewijzigd door DominoNL op 11-08-2022 17:59 ]

• mr_petit
DominoNL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:48:

Ik heb je dan denk ik verkeerd begrepen, maar met de stelling "niemand kon de LP van de CD onderscheiden" ging ik er vanuit dat je erop doelde dat daarmee een bepaald referentie-niveau behaald cq. mogelijk was en dat van dit referentiekader afwijken iets negatiefs zou zijn. Daar kon ik me best in vinden, maar zo bedoelde je het dus klaarblijkelijk niet, vandaar de verwarring. My bad!
Het betekende dat je een goed opgenomen plaat hetzelfde kan laten klinken als een goed opgenomen cd tot op het punt dat het eigenlijk niet meer te onderscheiden is.
Maar dan heb je zowel een plaat nodig àls een cd nodig die hetzelfde klinken (en dat betekend vaak al een DMM), en ook een element die een vergelijkbaar klankkarakter heeft (en dito phonopre danwel interlink).

Maar dat hoeft natuurlijk niet. Net zoals luidsprekers of koptelefoons niet allemaal hetzelfde klinken doen elementen en alles wat erbij komt kijken dat ook niet, en moet je toch iets uitzoeken wat bij je verwachtingspatroon past. Het wordt dan nog extra moeilijk als bijvoorbeeld de ene klankkleur/karakter goed bij je past, maar bijv. de trackingsprestaties tegenvallen (dus doorgaans meer igd, iets waar ik me dan weer heel erg aan erger).
Het zijn allemaal electromagnetische akoestische transducers. En hoe ze klinken danwel wat het beste is, is natuurlijk een eindeloze discussie, omdat er zó ontzettend veel aspecten aan zitten. Waarschijnlijk meer aspecten dan überhaupt bekend. Veel mensen staren zich blind op de frequentiekarakteristiek danwel afstraalgedrag, maar dat is maar 1 aspect. Ik bedoel een 128kbps mp3 heeft dezelfde frequentiekarakteristiek als een 320kbps mp3 en toch zit er hoorbaar verschil in om maar iets te noemen.
Maar om dat verschil te definiëren aan de analoge kant (dus niet digitaal de bandbreedte meten) is bijvoorbeeld al extreem moeilijk.
Bij platenspelers/elementen komt daarbij dus nog trackingsprestaties (die heel makkelijk te meten zijn met een genormeerde test, maar in hoeverre dat overeenkomt met wat er op een plaat gebeurt en in hoeverre dat overeenkomt met trackingsprestaties in muziek...), maar ook resonantiecompatibiliteit met de arm etc etc.
Dus een prima medium als je van afstellen, meten etc houdt. Het monteren en afregelen van een platenspeler komt enigzins overeen met het bouwen van een luidsprekersysteem.
In beide kan je heel ver doorgaan.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 16:39
DominoNL schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:48:
Daar kan menig ondernemer/handerlaar enkel van dromen en ik zou daar nieteens doekjes om winden om eerlijk te zijn.
Laatst doekjes om een interlink gewonden… klonk meteen een stuk minder sprankelend. Weliswaar n=1, maar voor mij is het duidelijk: geen doekjes om winden!!1

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Tijn96 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:56:
"Volgens oprichter en boegbeeld Peter Qvortrup zijn er nog zoveel dingen die we niet weten over onze oren en hersenen en zijn de samenhangen dermate complex dat het onzinnig is om meetapparatuur de richting van de ontwikkeling te laten bepalen."

Tja, zo kan je alles doodslaan natuurlijk
https://hifi.nl/artikel/3...3-set-bij-Audio-Life.html
'We' weten inderdaad niet alles over het gehoor en onze hersenen. Maar 'we' weten al wel heel veel, en wat we toevallig weten is: hoe frequenties werken en hoe onze hersenen via onze oorhaartjes trillingen kunnen omzetten in geluid. En als tweede: we weten dat wat we zien, onze hersenen ook enorm beinvloeden en bepaalde zaken daarmee voor de gek houden. Bij de audio wappies is dat bijvoorbeeld een magisch kastje wat een plasje doet over een digitaal HDMI signaal en kennelijk van een Dolby Digital een DTS ervaring kan maken, want ja.. 'klinkt beter'.
Kerel zijn argument is daarmee al kansloos.

[ Voor 19% gewijzigd door Tux3.14 op 11-08-2022 19:54 ]

Verwijderd

We weten inderdaad niet alles, daarom moet je alles dubbel blind testen zodat je zeker bent dat je daadwerkelijk wat hoort en wat je hoort ook daadwerkelijk beter klinkt dan het alternatief.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2022 19:58 ]

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:10

royhoi

-

Hoe zal die werken als snijplank? Vind die stekker ook wel interessant 🤔

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVzermKg3lPX1Lb8BxusYB37OoA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xrBJpTNhf0tLISrdGClsX1RO.png?f=fotoalbum_large

K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:29
royhoi schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:44:
Hoe zal die werken als snijplank? Vind die stekker ook wel interessant 🤔

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

[Afbeelding]
Ik vermoed dat van die stekker alleen de aarde is aangesloten. Maareuh, wat is het nut de bedoeling van dit mooie apparaat?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
MerijnB schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:52:
[...]

Ik vermoed dat van die stekker alleen de aarde is aangesloten. Maareuh, wat is het nut de bedoeling van dit mooie apparaat?
Kabel ziet er niet uit als eentje van 5K, zal wel troep zijn :+

Wat een kwakzalver trouwens. Hij heeft wel meer onzin te koop staan. O.a. een 5 poort switch van meer dan 2K 8)7 Daar heb je meerdere deftige Cisco Meraki switches voor.
https://www.marktplaats.n...ethernet-switch-uef-found

[ Voor 33% gewijzigd door Tux3.14 op 12-08-2022 08:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Tux3.14 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:48:
[...]

Kabel ziet er niet uit als eentje van 5K, zal wel troep zijn :+

Wat een kwakzalver trouwens. Hij heeft wel meer onzin te koop staan. O.a. een 5 poort switch van meer dan 2K 8)7 Daar heb je meerdere deftige Cisco Meraki switches voor.
Ja, maar die Cisco Meraki switches zijn niet gemaakt voor audio. Die verliezen allemaal bits onderweg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:08
Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

Ja, maar die Cisco Meraki switches zijn niet gemaakt voor audio. Die verliezen allemaal bits onderweg.
Ligt dat niet aan de kabeltjes? Deze
bijvoorbeeld, gaan de bitjes veel soepeler doorheen en vallen dus minder snel om. Zelfs die cisco heeft het dan makkelijker waardoor het allemaal veel minder geforceerd klinkt.
Maar verder is cisco wel prima voor email en een excelletje op z'n tijd maar audio heeft natuurlijk wel wat andere eisen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik zou eens speciale netwerkkabels voor mijn TV willen. Eigenlijk twee kabels naar mijn TV, eentje voor beeld, en eentje voor audio. Want het beeld wil je scherp hebben, terwijl je audio niet scherp wil, maar meer rustig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 16:44
Twee kabels moet je eigenlijk niet willen, tenzij ze opeenvolgend op dezelfde spoel geknipt zijn. Door verschillen in de snelheid van de bits door de kabel (permittiviteit) treedt namelijk een vertraging tussen audio en video op. Dat kan tot wel een nanoseconde oplopen voor wat langere kabels en dat is echt funest voor de sound- en videoscape. Even een gematched paar zoeken dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
Link drops zijn ook hier niet toegestaan.

[ Voor 83% gewijzigd door FeaR op 14-08-2022 18:52 ]

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:40
Dus toch!

De peer reviewed paper waar naar verwezen wordt: http://boson.physics.sc.e...measurements--Kunchur.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 20:06
Ja, laten we met zijn allen alle experimenten uit het verleden waaruit is gebleken dat er geen verschil is , aan de kant schuiven, en deze geloven! goed idee. (not).

laat je niets wijsmaken :)

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:57

dragonhaertt

@_'.'

In het onderzoek wordt alleen maar gesteld dat er meetbare verschillen zijn.
In de video heeft hij het over 'nieuwe metingen in het tijdsdomein' alsof er nog nooit metingen gedaan zijn in het tijdsdomein...

Ik zie in het onderzoek nergens een conclusie dat de meetbare verschillen ook hoorbaar zijn. Dát er meetbare elektrische verschillen zijn weet elke engineer.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
dragonhaertt schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 13:34:
In het onderzoek wordt alleen maar gesteld dat er meetbare verschillen zijn.
In de video heeft hij het over 'nieuwe metingen in het tijdsdomein' alsof er nog nooit metingen gedaan zijn in het tijdsdomein...

Ik zie in het onderzoek nergens een conclusie dat de meetbare verschillen ook hoorbaar zijn. Dát er meetbare elektrische verschillen zijn weet elke engineer.
In de conclusie staat o.a.
It was found that noise in some cables exists at audible levels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

martyw schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:41:
[...]

In de conclusie staat o.a.

[...]
Bij een load van 10kΩ, verder staat er nergens onderbouwing waarom dat hoorbaar is of welke metingen het over gaat. Het hele stuk 'hoorbaar' komt niet voor in het onderzoek, hoe kan je daar dan een conclusie over schrijven?

Ik moet de eerste speaker met een load weerstand van 10kΩ nog vinden.

"Peer reviewed" klinkt hier een beetje als 'dermatologisch getest', hij is misschien gereviewd maar niemand zegt dat die review positief was _O-

[ Voor 22% gewijzigd door dragonhaertt op 19-08-2022 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Laatst online: 18-09 09:37

ResuCigam

BOFH

[...]
Het is niet allemaal rommel hoor: Wat dacht je van deze 2 meter lange 230V stroomkabel voor slechts 2700 euro. Een koopje!

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
dragonhaertt schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:50:
[...]

Bij een load van 10kΩ, verder staat er nergens onderbouwing waarom dat hoorbaar is of welke metingen het over gaat. Het hele stuk 'hoorbaar' komt niet voor in het onderzoek, hoe kan je daar dan een conclusie over schrijven?

Ik moet de eerste speaker met een load weerstand van 10kΩ nog vinden.

"Peer reviewed" klinkt hier een beetje als 'dermatologisch getest', hij is misschien gereviewd maar niemand zegt dat die review positief was _O-
De studie heeft als titel 'An electrical study of single-ended analog interconnect cables' en gaat dus niet over speakerkabel! En het woord 'audible' komt een aantal keer terug voor de conclusie!

Het tijdschrift waarin de studie gepubliceerd is claimt (https://www.iosrjournals.org/iosr-jece.html)
IOSR Journal of Electronics and Communication Engineering(IOSR-JECE) is a double blind peer reviewed International Journal that provides rapid publication (within a month) of articles in all areas of electronics and communication engineering and its applications. The journal welcomes publications of high quality papers on theoretical developments and practical applications in electronics and communication engineering. Original research papers, state-of-the-art reviews, and high quality technical notes are invited for publications.

[ Voor 40% gewijzigd door martyw op 19-08-2022 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:19
[...]
kabel ziet er niet uit als eentje van 5K, zal wel troep zijn

Wat een kwakzalver trouwens. Hij heeft wel meer onzin te koop staan.
Ik heb die snijplank even gegoogled. Zijn winkels die em voor nog meer geld verkopen. Prijs lijkt 'marktconform' te zijn :P

Maar idd, jezus wat een karige kabels zitten daarbij. Dit ademt geen € 3K.....

Deze winkel verkoopt em ook. Ik zie ook dat ze interconnects verkopen voor $6K per meter _/-\o_ Voor elke halve meter extra $1K.
Leuke site om eens door te neuzen hahaha!

[ Voor 21% gewijzigd door Hulleman op 19-08-2022 15:41 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

martyw schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 15:31:
[...]

De studie heeft als titel 'An electrical study of single-ended analog interconnect cables' en gaat dus niet over speakerkabel! En het woord 'audible' komt een aantal keer terug voor de conclusie!

Het tijdschrift waarin de studie gepubliceerd is claimt (https://www.iosrjournals.org/iosr-jece.html)

[...]
Ah excuus, wat is het punt dan precies?
Dat interconnects een decay van 1 us verschil hebben bij -60dB (0.1% van het signaal)?
ja, dat iemand verschillen van 1us zou kunnen horen is misschien bewezen, maar het signaal is dan al 0.001 keer zo groot als de piek!

[ Voor 10% gewijzigd door dragonhaertt op 19-08-2022 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
ResuCigam schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:58:
[...]

Het is niet allemaal rommel hoor: Wat dacht je van deze 2 meter lange 230V stroomkabel voor slechts 2700 euro. Een koopje!
Nice, die ga ik kopen voor mijn laptop oplader! Klinken de speakers in mijn Macbook vast hoorbaar beter :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn makkelijkere manieren om erachter te komen dat er meetbare verschillen tussen kabels zitten. Een multimeter van de Gamma bijvoorbeeld.

Dat er iets verschillen zit in een MHz blokgolf op een kabel gezet, tja, no shit. Alleen al iets andere capaciteiten zorgen daarvoor. In het stuk over 'ruis', begint het ermee dat de ruis tussen twee kanalen gecorreleerd zijn. Euhm, wat? Ik neem aan dat ze geen ruis, maar interferentie bedoelen. Sowieso zijn de getallen die genoemd worden compleet onmogelijk voor ruis van een kabel.

En het over interferentie hebben mag natuurlijk. Maar dan zou ik wel een beetje wetenschappelijk willen zien. Ene kabel iets anders neerleggen dan andere kan natuurlijk al heel verschil geven.

Algemeen zijn de "maar time-domain dingen" wel de standaard vlucht van audiofielen. En natuurlijk, audio heeft een groot dynamisch bereik, ook wat je oren kunnen verwerken. Maar 20kHz (en daar hoor je al niks meer, daaronder is je gehoor veel minder gevoelig tot het ergens gaat pieken een stuk lager), is zo goed als DC.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 19-08-2022 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Bedankt! Op basis van jou lovende recensie maar eentje besteld. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 16:44
10k Ohm! En hier maar weer discussies ontstaan over 4/6/8 Ohm per luidspreker...! Bullshit in = bullshit out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
itcrowd schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:09:
10k Ohm! En hier maar weer discussies ontstaan over 4/6/8 Ohm per luidspreker...! Bullshit in = bullshit out
Zoals ik eerder al opmerkte: de studie heeft als titel 'An electrical study of single-ended analog interconnect cables' en gaat dus niet over speakerkabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
Misschien een rare vraag, maar de verkoper bij Hifi Klubben was zeer stellig in zijn advies om alle hifi apparaten te controleren op de stroomstekkers dat ze allemaal hetzelfde zitten qua polariteit. Verschil zou je duidelijk horen?!. Maar wisselstroom wordt toch in alle apparaten omgezet in gelijkstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:40

remco_k

een cassettebandje was genoeg

onzichtbaar schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:41:
Misschien een rare vraag, maar de verkoper bij Hifi Klubben was zeer stellig in zijn advies om alle hifi apparaten te controleren op de stroomstekkers dat ze allemaal hetzelfde zitten qua polariteit. Verschil zou je duidelijk horen?!. Maar wisselstroom wordt toch in alle apparaten omgezet in gelijkstroom?
Dat verschil kan duidelijk hoorbaar zijn. Als dat zo is, dan is er wat met dat apparaat of bekabeling mis. Of het zit tussen je oren. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Hoe zie je dan op de stekker wat de plus en de min is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
Platte stekkers, draadje volgen en allemaal in gelijke richting insteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
hjs schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:09:
[...]

Hoe zie je dan op de stekker wat de plus en de min is?
Daarvoor bestaat een procedure die je kan uitvoeren met de "van den Hul polarity checker":
Afbeeldingslocatie: http://www2.audiokit.it/ITA/Cavi/VanDenHul/polchck-anim.gif

Procedure:
https://iear.nl/docs/manual/137370.pdf
http://www2.audiokit.it/ITA/Cavi/VanDenHul/PolarityCheck.htm

kost maar €30,-
https://iear.nl/product/van-den-hul-pole-checker/

Of je koopt natuurlijk de spanningszoeker die het is voor een fractie van de prijs....(€4,-, maar is vast nog wel goedkoper te vinden...)
https://www.allekabels.nl...nningzoeker-digitaal.html

Of het wat uitmaakt is natuurlijk een 2e, maar het is een prima spanningszoeker....
Ik bleek 'm al te hebben voordat VdH ermee kwam :P

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 20-08-2022 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Maakt inderdaad geen toeter uit omdat het wisselstroom is. Laat weer eens zien dat verkopers in winkels compleet nutteloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 11:42:
[...]

Maakt inderdaad geen toeter uit omdat het wisselstroom is. Laat weer eens zien dat verkopers in winkels compleet nutteloos zijn.
Maar heb je dat verschil ook onderzocht?
Want als je die meetprocedure van die polarity checker volgt, is er heel duidelijk een meetbaar verschil.
Dus op de signaal in-/uitgangen.

Dus ergens loopt er op een bepaald moment iets van de stroomvoorziening over de in/outputs wat met dat ding meetbaar is.

"het maakt geen toeter uit omdat het wisselstroom is" is hier geen verklaring voor.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 20-08-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Want als je die meetprocedure van die polarity checker volgt, is er heel duidelijk een meetbaar verschil.

Dus ergens loopt er op een bepaald moment iets van de stroomvoorziening over de in/outputs wat met dat ding meetbaar is.

"het maakt geen toeter uit omdat het wisselstroom is" is hier geen verklaring voor.
Het is een verschil inderdaad, omdat ene draad neutraal is, en andere de wisselspanning heeft. Dus in principe zit er een verschil tussen de twee.

Maar hoe om is hetzelfde? Je kan wel beide dat de neutraal de linker is, maar wie zegt dat het intern hetzelfde loopt? Nou ja, uiteindelijk loopt het intern wel hetzelfde, gezien er daar geen verschil is: De twee draadjes gaan eigenlijk bij zulk soort apparatuur altijd naar een transformator, en dat is een symmetrisch ding. Geen idee hoe het zou uitmaken hoe om die is aangesloten, gezien die met de stromen werkt, en de stromen zijn wel identiek tussen beide kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:23:
[...]

Het is een verschil inderdaad, omdat ene draad neutraal is, en andere de wisselspanning heeft. Dus in principe zit er een verschil tussen de twee.

Maar hoe om is hetzelfde? Je kan wel beide dat de neutraal de linker is, maar wie zegt dat het intern hetzelfde loopt? Nou ja, uiteindelijk loopt het intern wel hetzelfde, gezien er daar geen verschil is: De twee draadjes gaan eigenlijk bij zulk soort apparatuur altijd naar een transformator, en dat is een symmetrisch ding. Geen idee hoe het zou uitmaken hoe om die is aangesloten, gezien die met de stromen werkt, en de stromen zijn wel identiek tussen beide kabels.
Dan moet je die VdH handleiding lezen.
Daar staat in, dat er spanning te meten is op de 0(koud) van de in- en uitgangen, als het apparaat uitstaat, als de stekker er de ene manier inzit, maar niet als het op de andere manier erin zit.
En dat is gewoon met een ongeaarde eurostekker.

Ik heb er ook geen verklaring voor, maar het is echt te meten. Er is een verschil.
De discussie zou eigenlijk gevoerd moeten worden over wat dat verschil is, waar het vandaan komt en of het te horen zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:35:
[...]

Dan moet je die VdH handleiding lezen.
Daar staat in, dat er spanning te meten is op de 0(koud) van de in- en uitgangen, als het apparaat uitstaat, als de stekker er de ene manier inzit, maar niet als het op de andere manier erin zit.
En dat is gewoon met een ongeaarde eurostekker.

Ik heb er ook geen verklaring voor, maar het is echt te meten. Er is een verschil.
De discussie zou eigenlijk gevoerd moeten worden over wat dat verschil is, waar het vandaan komt en of het te horen zou kunnen zijn.
Er kan natuurlijk net iets verschil zitten in capacitieve koppeling tussen de twee inputs. Of gewoon belabberd ontwerp, dat is ook nooit uit te sluiten. De betere oplossing hiervoor: Wel de aarde aansluiten :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

[...]

Heb me zitten te verbazen op deze website.

https://www.contrado-audi...end-audio-speaker-cables/

16000 euro voor een tweedehands 3 meter kabel :+
Serial number is 0016. Retail price is 45.999 euro

[ Voor 7% gewijzigd door souljah1h op 20-08-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:45:
[...]

Er kan natuurlijk net iets verschil zitten in capacitieve koppeling tussen de twee inputs. Of gewoon belabberd ontwerp, dat is ook nooit uit te sluiten.
Maar dat is dan wel op alle apparaten.
Het zou kunnen dat het gevolg is van iets in capacitieve koppeling oid, maar feit blijft dat alle apparaten dit hebben. Ik heb natuurlijk geen honderden apparaten doorgementen maar wel meerdere cd spelers etc, dus het is geen kwestie van 'belabberd ontwerp' imho, en er blijft natuurlijk de vraag of het hoorbaar is.
Of heb jij apparaten die geen belabberd ontwerp hebben en dit fenomeen niet vertonen?
Want dit is volgens mij gewoon een beetje in het wilde weg schieten.
De betere oplossing hiervoor: Wel de aarde aansluiten :P .
En waarop dan?
Op mijn cd speler zit er geen verbinding tussen kast en signaalpolen. (ik denk dat dat voor de meeste dubbelgeïsoleerde apparaten geldt)

Dus ik kan de kast wel aarden, maar het fenomeen blijft.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 20-08-2022 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:06
souljah1h schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

[...]
Inderdaad verbazend, dat is toch geen geld? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

souljah1h schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:49:
[...]

Serial number is 0016. Retail price is 45.999 euro
[...]
One of the best audio speaker cables in the world! Dan heb je dus nog niet eens de allerbeste kabel, slechts één van de beste.

Beetje zoals de eigenaar van dat voorste bootje. Denk je je grote boot even te showen..... Toch lullig voor hem.

Afbeeldingslocatie: https://yachtharbour.com/static/uploads/893_f29e0.jpg

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Hoe meet je dan hoe de polariteit IN je apparaat is aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:15:
[...]

Hoe meet je dan hoe de polariteit IN je apparaat is aangesloten?
Heb je de vdh link gelezen? Ik geloof het namelijk niet, anders had je deze vraag volgens mij niet gesteld.
Het gaat er niet om hoe de polariteit in het apparaat aangesloten is, het gaat erom welk signaal er op de signaaluitgangen (danwel ingangen) te meten is.
Die varieert met hoe je de stekker in het stopcontact steekt.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 20-08-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:56:
[...]

Maar dat is dan wel op alle apparaten.
Het zou kunnen dat het gevolg is van iets in capacitieve koppeling oid, maar feit blijft dat alle apparaten dit hebben. Ik heb natuurlijk geen honderden apparaten doorgementen maar wel meerdere cd spelers etc, dus het is geen kwestie van 'belabberd ontwerp' imho, en er blijft natuurlijk de vraag of het hoorbaar is.
Of heb jij apparaten die geen belabberd ontwerp hebben en dit fenomeen niet vertonen?
Want dit is volgens mij gewoon een beetje in het wilde weg schieten.
Net even gemeten aan mijn versterker, die heeft geen aardaansluiting inderdaad. Maakt geen drol uit hoe om ik de stekker erin steek, meet altijd nul volt tussen aarde en een random aansluiting.

Zelfs als het anders is, is enige wat ik kan bedenken capacitieve koppeling, gezien het gewoon via een trafo gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 15:51:
[...]

Net even gemeten aan mijn versterker, die heeft geen aardaansluiting inderdaad. Maakt geen drol uit hoe om ik de stekker erin steek, meet altijd nul volt tussen aarde en een random aansluiting.
Maar dat is dus geen meting met zo'n spanningszoeker vermoed ik (want dat is altijd een meting tussen een object en jezelf).
Daarmee meet je wèl een verschil.
Dus je voert waarschijnlijk niet dezelfde meting uit. (je hebt het protocol doorgelezen?)
Zelfs als het anders is, is enige wat ik kan bedenken capacitieve koppeling, gezien het gewoon via een trafo gaat.
Dat zou kunnen. Ik weet ook niet of het een wisselspanning is of een gelijkspanning.
Maar die spanningszoeker slaat dus volledig uit, dus de spanning is aanzienlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 20-08-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:00:
[...]

Maar dat is dus geen meting met zo'n spanningszoeker vermoed ik (want dat is altijd een meting tussen een object en jezelf).
Daarmee meet je wèl een verschil.
Dus je voert waarschijnlijk niet dezelfde meting uit. (je hebt het protocol doorgelezen?)
Multimeter tussen aarde en object. Zou op hetzelfde neer moeten komen, maar nee geen digitale spanningszoeker hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 14:20:
[...]

Heb je de vdh link gelezen? Ik geloof het namelijk niet, anders had je deze vraag volgens mij niet gesteld.
Het gaat er niet om hoe de polariteit in het apparaat aangesloten is, het gaat erom welk signaal er op de signaaluitgangen (danwel ingangen) te meten is.
Die varieert met hoe je de stekker in het stopcontact steekt.
Oh nee man, dan wil zeggen dat m'n twee monoblokken mogelijk niet in fase spelen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

Oh nee man, dan wil zeggen dat m'n twee monoblokken mogelijk niet in fase spelen? :+
Dat weet ik niet. Ik heb geen flauw idee wat het gemeten verschil op de vdh methode voor invloeden op het geluid kunnen hebben.
Dat wordt ook niet echt toegelicht volgens mij, behalve dat ze het over 'detaillering' en 'openheid' hebben, maar dat zijn volgens mij parameters die je niet kan meten (omdat ze niet gedefinieerd zijn)

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 21-08-2022 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:30:
[...]

Multimeter tussen aarde en object. Zou op hetzelfde neer moeten komen, maar nee geen digitale spanningszoeker hier.
Zou die spanningszoeker gevoeliger zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 20-08-2022 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 23:36:
[...]

Dat weet ik niet. Ik heb geen flauw idee wat het gemeten verschil op de vdh methode voor invloeden op het geluid kunnen hebben.
Dat wordt ook niet echt toegelicht volgens mij, behalve dat ze het over 'detaillering' en 'openheid' hebben, maar dat zijn volgens mij parameters die je niet kan meten (omdat ze niet gedefinieerd zijn)
Hint: alle audio apparatuur werkt op DC. Dus de AC input wordt eerst omgezet naar DC en de versterker maakt er zelf weer AC van voor je luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Hoe is dat een hint voor het fenomeen wat optreedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:35:
Hoe is dat een hint voor het fenomeen wat optreedt?
Dat je AC input niet uitmaakt voor je AC output ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 15:58:
[...]

Dat je AC input niet uitmaakt voor je AC output ;)
Volgens mij negeer je gewoon het optredende fenomeen maar goed. Dus dat die spanningszoeker wel een voltage meet op de signaaluitgang met de stekker op de ene manier in de contactstop en niet op de andere manier in de contactstop.

Alles wat je hier zegt is nog steeds geen verklaring voor/analyse van dit fenomeen danwel een analyse van de gebruikte methodiek.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 21-08-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:07:
[...]

Volgens mij negeer je gewoon het optredende fenomeen maar goed. Dus dat die spanningszoeker wel een voltage meet op de signaaluitgang met de stekker op de ene manier in de contactstop en niet op de andere manier in de contactstop.

Alles wat je hier zegt is nog steeds geen verklaring voor/analyse van dit fenomeen danwel een analyse van de gebruikte methodiek.
Wat is de signaaluitgang van een stekker? Kan je dat eens uitleggen, want hij is blijkbaar niet de wandcontactdoos maar ook niet de luidsprekeruitgang op je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:14:
[...]

Wat is de signaaluitgang van een stekker? Kan je dat eens uitleggen, want hij is blijkbaar niet de wandcontactdoos maar ook niet de luidsprekeruitgang op je versterker.
Signaaluitgang van een stekker?
Volgens mij heb je het documentje van VdH niet doorgelezen anders was dat wel duidelijk.

Ik schrijf ook helemaal niet "signaaluitgang van een stekker"
Ik schrijf:
op de signaaluitgang met de stekker op de ene manier in de contactstop en niet op de andere manier in de contactstop.
In dit verhaal is de signaaluitgang is de rca output op bijv een cd speler.
de stekker is de 230v stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:28:
[...]

Signaaluitgang van een stekker?
Volgens mij heb je het documentje van VdH niet doorgelezen anders was dat wel duidelijk.

Ik schrijf ook helemaal niet "signaaluitgang van een stekker"
Ik schrijf:

[...]

In dit verhaal is de signaaluitgang is de rca output op bijv een cd speler.
de stekker is de 230v stekker.
Ok, maar het signaal wat uit de RCA output van je cd speler komt heeft niets te maken met de wandcontactdoos. Je hebt een conversie van AC naar DC en waar naar AC. Kan je mij vertellen hoe je met het omzetten naar DC je de fase meeneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:32:
[...]

Ok, maar het signaal wat uit de RCA output van je cd speler komt heeft niets te maken met de wandcontactdoos. Je hebt een conversie van AC naar DC en waar naar AC. Kan je mij vertellen hoe je met het omzetten naar DC je de fase meeneemt?
Het zou ook niet best zijn als de DC de AC van je stroomnet meeneemt. Want dan krijgen je speakers een constante brom van 50hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
[...]

Ok, maar het signaal wat uit de RCA output van je cd speler komt heeft niets te maken met de wandcontactdoos.
Normaal gesproken zou ik je gelijk geven....
Je hebt een conversie van AC naar DC en waar naar AC. Kan je mij vertellen hoe je met het omzetten naar DC je de fase meeneemt?
Ik heb een filmpje gemaakt:

Kan jij mij vertellen wat hier gebeurt?
Waarom ik met mijn spanningsmeter met de stekker op de ene manier in het stopcontact wel spanning meet op de uitgang, en andersom niet? (op de ene manier slaat het kleine bliksemtekentje nog wel uit, maar er wordt geen spanning aangegeven, maar met de stekker omgedraaid wordt er weldegelijk spanning aangegeven)

Dat is namelijk hetgene waar het om draait.
Laat ik duidelijk zijn, ik hoor het verschil niet als ik stekkers omdraai in m'n geluidsinstallatie, maar zoals je ziet, er is een meetbaar verschil. In ieder geval met deze €4 kostende spanningszoeker op de methode die VdH aangeeft in z'n documentje.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 21-08-2022 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:31
[...]

Net even een testje: Fluke multimeter op AC. Een pin op de signaalmassa van een rca connector van een random cassettedeck zonder randaarde. Andere pin in mijn hand. Cassettedeck verder niet aanraken.
Netstekker in stopcontact: 16 volt. Stekker andersom: 1 volt.

Als ik de andere pin niet in mijn hand hou maar verbind met de randaarde van een stopcontact, dan wordt het 32 om 2 volt.

Voorlopige conclusie is dat ik niet zo goed geschikt ben als aansluiting van randaarde, en dat er dus een duidelijk meetbaar verschil is tussen de wijze van insteken van de stekker.

Wat dat verder doet voor je geluid, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ik heb nog even een 2e filmpje gemaakt waarbij ik mijn vinger op de 'direct test' knop van de spanningszoeker hou ipv. op de 'inductance break point test' knop op de spanningszoeker.

Dan worden er spanningen weergegeven die meer overeen komen met de test van @nineball (36V ipv 110V).
Maar ook hier wederom een duidelijk meetbaar verschil:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zal uiteindelijk wat parasitaire capacitaire koppeling zijn, die groter is bij éne voedingsdraad dan andere. Maakt verder weinig uit. (de 0V is ook maar een arbitrair punt).

[ Voor 50% gewijzigd door Sissors op 21-08-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Ik wil met alle liefde wat gaan testen maar om te beginnen heeft mijn versterker randaarde. Verder verwacht ik niet dat er gordijnen weggetrokken gaan worden maar wellicht een goede gelegenheid om eens af te stoffen achter het audiorack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:14:
Zal uiteindelijk wat parasitaire capacitaire koppeling zijn, die groter is bij éne voedingsdraad dan andere. Maakt verder weinig uit. (de 0V is ook maar een arbitrair punt).
Maar @nineball meet het op de ac stand. Zou dat uiteindelijk geen invloed kunnen hebben op de hoeveelheid brom in een installatie?
Als ik naar al die grafiekjes van metingen op audiosciencereview kijk zie ik vaak een brom component (wel op -70dB of een dergelijke waarde of wellicht nog veel lager).
Is dit wellicht 1 van die oorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
mr_petit schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:23:
[...]

Maar @nineball meet het op de ac stand. Zou dat uiteindelijk geen invloed kunnen hebben op de hoeveelheid brom in een installatie?
Als ik naar al die grafiekjes van metingen op audiosciencereview kijk zie ik vaak een brom component (wel op -70dB of een dergelijke waarde of wellicht nog veel lager).
Ik heb een Lyngdorf versterker, dat ding is met grote afstand de allerstilste versterker die ik ooit hebt gehad. Als ik hem vol open zet zonder ingangssignaal dan is het volkomen stil als je je oor bij de tweeter houdt. Dus wat moet daar beter aan qua brom/ruis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
nineball schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:27:
[...]

Dus wat moet daar beter aan qua brom/ruis?
Dat weet ik niet, maar ik neem aan dat je ook geluidsbronnen zoals cd spelers of cassettedecks of phonopre's on andersoortige apparatuur hebt?
Ik zeg ook niet dat dit fenomeen een hoorbaar effect heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzichtbaar
Lijkt er op dat het geen kwaad kan om de AC stroomstekkers even na te lopen op gelijke polariteit bij hifi apparaten van hetzelfde merk en op hetzelfde stekkerblok. Het is gratis en leidt tot verder geen enkel hoorbare effect. Bij Hifi klubben ging het advies vooral om de voor- en eindversterker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 13:31

Shunt

Boe

onzichtbaar schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:08:
Lijkt er op dat het geen kwaad kan om de AC stroomstekkers even na te lopen op gelijke polariteit bij hifi apparaten van hetzelfde merk en op hetzelfde stekkerblok. Het is gratis en leidt tot verder geen enkel hoorbare effect. Bij Hifi klubben ging het advies vooral om de voor- en eindversterker.
Het kan ook geen kwaad om iedere dag even te controleren of er geen kabouters aan mijn versterker hebben gezeten. Het heeft toch geen hoorbaar effect. maar ja het kost ook geen geld en het is maar een uurtje per dag he! 8)7

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 18:23:
[...]

Het zal een common mode spanning zijn, als je op de andere pin van je connector meet, zal je waarschijnlijk exact hetzelfde meten. Nu kan in theorie ergens anders in de keten ook weer door een parasitaire koppeling een pad voor stroom komen, waardoor er wel wat door komt. Maar dat lijkt mij vooral erg theoretisch. Als je een brom hebt, heb je waarschijnlijk een ground loop. Zonder aardaansluiting is dat lastig te hebben :) .

Maar goed, dat is natuurlijk makkelijk genoeg uit te proberen, zet versterker maximaal open zonder ingangssignaal, en kijk of/hoeveel brom eruit komt afhankelijk van hoe om de stekker zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

onzichtbaar schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 19:08:
Check dan ook even of alle interconnects wel netjes links naar links en rechts naar rechts zijn aangesloten, anders helpt het nog niks :+

Even een wat serieuzere noot: Mijn vader verkocht in de jaren zeventig en tachtig computers (en gaf ook support natuurlijk) en geloof het of niet, bij sommige zeer vage softwareproblemen adviseerde mijn vader om de stekker om te draaien en dat loste die problemen 9 van de 10 keer op. Ik heb nooit de interesse gehad om hier verder in te duiken en waarom een voeding - waar je toch vanuitgaat dat deze gescheiden is door een trafo - toch invloed kan hebben wanneer deze niet 'juist' gepolariseerd is. Deze meting deed mij daar wel direct aan terugdenken.

Misschien zijn die Belgen helemaal niet zo raar met hun gepolariseerde stekkers 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:17
Wilf schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 10:55:

Even een wat serieuzere noot: Mijn vader verkocht in de jaren zeventig en tachtig computers (en gaf ook support natuurlijk) en geloof het of niet, bij sommige zeer vage softwareproblemen adviseerde mijn vader om de stekker om te draaien en dat loste die problemen 9 van de 10 keer op. Ik heb nooit de interesse gehad om hier verder in te duiken en waarom een voeding - waar je toch vanuitgaat dat deze gescheiden is door een trafo - toch invloed kan hebben wanneer deze niet 'juist' gepolariseerd is. Deze meting deed mij daar wel direct aan terugdenken.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de softwareproblemen werden opgelost doordat het omdraaien van de stekker garandeert dat de spanning even van de machine af is. Computers werken op gelijkstroom, in de voeding wordt de boel gelijkgericht, dus daarna kún je geen problemen hebben als gevolg van polariteit.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Nou ja wat het verhaal niet vertelt is of het misschien te maken had met via een seriële poort aangesloten apparatuur; ik heb puur de anecdote onthouden en die neem ik al 34 jaar zinloos mee in mijn hoofd 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

martyw schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 02:03:
[...]

Zoals ik eerder al opmerkte: de studie heeft als titel 'An electrical study of single-ended analog interconnect cables' en gaat dus niet over speakerkabel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sissors schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:45:
[...]

Er kan natuurlijk net iets verschil zitten in capacitieve koppeling tussen de twee inputs. Of gewoon belabberd ontwerp, dat is ook nooit uit te sluiten. De betere oplossing hiervoor: Wel de aarde aansluiten :P .
Daar sla je precies de spijker op de kop, Elk elektrisch en elektronisch apparaat zit stikvol parasitaire capaciteiten. Elke twee van elkaar geïsoleerde draadjes en andere geleiders is er een. Dat is gewoon simpele natuurkunde en onvermijdelijk. En bij wisselspanning kan dat best vervelend zijn. Het is b.v. ook de oorzaak dat laagvermogen LED-lampen kunnen nagloeien als ze uitgeschakeld zijn. Gelukkig is hier een niet nader te noemen (off topic) remedie voor. Maar terug op dit onderwerp, een deel van die capaciteiten zit dichter in de buurt van de fase, een ander deel dichter bij de nul. Heel verklaarbaar dat dit enigszins asymmetrie veroorzaakt.
PS: Doorgaans zijn de effecten hiervan maar gering, het is dan ook zelden een probleem. Maar het verschil hoe de stekker zit is, als men daar nieuwsgierig naar is, gewoon meetbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 27-08-2022 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Hij heeft het artikel grondig gelezen, dat is strekt tot aanbeveling vegeleken met we tot nu toe in dit topic gezien hebben aan commentaar op deze studie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martyw schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:34:
[...]

Hij heeft het artikel grondig gelezen, dat is strekt tot aanbeveling vegeleken met we tot nu toe in dit topic gezien hebben aan commentaar op deze studie...
Hij gaat er veel dieper op in, maar belangrijke punten van zijn verhaal zijn hier ook gemeld. Zoals de hoge frequenties, en dat er onder de streep niks uit komt wat enig bewijs is voor dat het hoorbaar is.

Alle respect voor hem, ik ging de moeite niet doen na een eerste scan door het paper die al genoeg problemen liet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Techneut schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 21:27:
[...]
Gelukkig is hier een niet nader te noemen (off topic) remedie voor.
Wat bedoel je hier precies mee?

Wat is eigenlijk de verklaring voor dat het fenomeen alleen optreedt als het apparaat uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mr_petit,
Ik vond dat hier offtopic, maar omdat je er op in vraagt:
Natuurlijk treedt nagloeien alleen op als de lamp uit staat.
De oorzaak is de parasitaire capaciteit tussen de naast elkaar liggende fase- en de lampendraad in de buis naar de lamp waardoor de lamp ongewild een piepklein beetje aan staat. Ook bij gloeilampen heb je dit, maar door de zeer geringe verhouding lekstroom/gloeistroom zie je daar helemaal niets van. Maar bij LED-lampen en met name de laag vermogen exemplaren liggen die waarden veel dichter bij elkaar. Alles bij elkaar dus heel simpel.
De remedie is niet het opheffen van die lekstroom, wat gewoon onmogelijk is, maar door het verhogen van de bedrijfsstroom d.m.v. een aan de lamp parallel geschakelde weerstand. Echter die vreet energie en wordt bovendien warm, wat je natuurlijk liever niet wilt. Daarom kun je in plaats van die weerstand ook een condensator nemen met een vergelijkbare impedantie (of correcter capacitantie) bij 50Hz. Daarmee verhoog je gewoon die verhouding.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 29-08-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Dan heb ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je een remedie had voor het besproken fenomeen, en dat zou ik niet off-topic noemen. Maar het is dus een lampenremedie begrijp ik.

En heeft iemand een verklaring waarom het besproken fenomeen alleen optreedt als het apparaat (cd speler etc) uit staat?

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 29-08-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Is dat werkelijk zo dat het besproken fenomeen alleen optreedt als het betreffende apparaat is uitgeschakeld? Ik kan die bewering zo één-twee-drie niet vinden. Bovendien, over welk fenomeen gaat het dan als een apparaat is uitgeschakeld? Ik stelde in een eerder bericht dat elk apparaat letterlijk stikvol parasitaire capaciteiten zit. Voor wie dat woord niet begrijpt a.h.w. honderden onbedoelde piepkleine condensatoren. Volstrekt onmogelijke opgave uiteraard, maar als je die zou pogen in kaart te brengen, er een warrig web ontstaat waardoor het oorspronkelijke schema volkomen onleesbaar zou worden. En natuurlijk leidt dit tot een meestal nauwelijks waarneembare asymmetrie waardoor je het verschil wel kan meten bij hoe je de stekker in het stopcontact steekt, maar dat je hier nooit iets van merkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 29-08-2022 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martyw schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 22:34:
[...]

Het staat Amir te prijzen dat hij hier nog zoveel geduld voor op weet te brengen inderdaad. Ik snap wel dat de mensen hier dat geduld niet meer in dezelfde mate hebben. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Een ellenlang betoog, waarvan ik niet het geduld kon opbrengen om het helemaal van begin tot het einde te beluisteren. Jij blijkbaar wel en is mijn indruk juist dat zijn eindconclusie is dat er inderdaad verschillen zitten in kabels, overeenkomstig de titel "Measurable Difference in Audio Cables", maar dat deze er hoegenaamd niet toe doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 14:40

WCA

Techneut schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:28:
[...]
Een ellenlang betoog, waarvan ik niet het geduld kon opbrengen om het helemaal van begin tot het einde te beluisteren. Jij blijkbaar wel en is mijn indruk juist dat zijn eindconclusie is dat er inderdaad verschillen zitten in kabels, overeenkomstig de titel "Measurable Difference in Audio Cables", maar dat deze er hoegenaamd niet toe doen?
Dat er verschillen inzitten ontkent NIEMAND. Dat die verschillen hoorbaar zijn wordt helemaal ontkracht in de video.

Lekker makkelijk als er bewijs wordt geleverd om gewoon te roepen "ja dat ga ik niet helemaal kijken hoor!"

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Techneut Je gaat door voor de koelkast hoor! :D
Amir sloopt het 'onderzoek' redelijk vakkundig uit elkaar en toont aan dat het kant noch wal raakt, kort door de bocht.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad lekker gemakkelijk van me, dat geef ik eerlijk toe. Maar naast geen geduld had ik ook niet voldoende tijd om het helemaal te beluisteren en Grozno blijkbaar wel, vandaar aan hem die vraag. Bovendien ben ik zelf als technicus ook van mening dat die verschillen er totaal niet toe doen, m.a.w. dat ze niet hoorbaar zijn. Ik was alleen maar een beetje nieuwsgierig of mijn nuchtere mening die ik altijd al heb gehad overeen komt met die van deze onderzoeker. M.a.w. of het een eerlijk onderzoek was, want ik ken deze man niet en er worden erg veel zogenaamde onderzoeken gedaan, niet alle even betrouwbaar en die alleen maar reclame zijn voor oplichterpraktijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Techneut schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:16:
Is dat werkelijk zo dat het besproken fenomeen alleen optreedt als het betreffende apparaat is uitgeschakeld?
Ja, ik heb het nagemeten
Ik kan die bewering zo één-twee-drie niet vinden. Bovendien, over welk fenomeen gaat het dan als een apparaat is uitgeschakeld?
Staat toch allemaal in dat documentje (gebruiksaanwijzing) van VdH?
Heb je dat gelezen of niet? Daar begint het allemaal mee natuurlijk.

En "welk fenomeen" is natuurlijk een beetje een rare vraag. Ik heb daar zelfs speciaal 2 filmpjes over gemaakt en hier geplaatst (NB: in die filmpjes staat de cd speler uit). Ik ga bijna twijfelen of je de discussie wel gelezen hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2022 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik heb inderdaad niet alles gelezen want soms zie je met terugbladeren gewoon niet alles. Maar goed, de discussie gaat af en toe over dingen die eigenlijk helemaal niet zo interessant zijn en doorgaans ook hoegenaamd niet relevant. Doorgaans besteed je daar dan ook geen aandacht aan als het geen verschil oplevert bij het luisteren naar je favoriete muziek.
Je noemt o.a. die gebruiksaanwijzing van VdH. Ik neem aan dat je daarmee Van der Hull bedoelt. Een peperdure leverancier die met veel tamtam z'n hoge prijzen verdedigt van zelfs speakerkabels, waardoor ik ze nooit serieus neem. Ook al is op de producten van hen niets aan te merken!
Verschillende verschijnselen waarvan je aangeeft ze niet te begrijpen zijn volkomen logisch voor mensen met maar een beetje kennis van de elektriciteitsleer. Ontbreekt die kennis, dan kan ik me best voorstellen dat sommige dingen mensen verwonderen. O.a. constateringen met een spanningszoeker. Eigenlijk een extreem gevoelig attribuut dat je soms als je er niet op bedacht bent op een dwaalspoor kan zetten. Ga maar na, dat het kleine neonlampje bijna altijd oplicht bij aanraken van de fasedraad. Ook al sta je met rubberzolen op een isolatiemat. Gewoon een gevolg van een zeer geringe capaciteit oftewel een piepkleine ongewilde condensator. Maar dat is nog niet alles, soms licht het ook een heel klein beetje op als je er een uitgeschakelde lampendraad mee aanraakt. Eveneens volkomen verklaarbaar, maar in niet ervaren iemand kan dit best verwarren.
Dan kom je vervolgens op een willekeurig apparaat met zeg maar aan de netvoedingskant de klemmen a en b en aan de uitgang de klemmen c en d. Dan is het bij het omdraaien van de stekker het wel of niet oplichten van dat neonlampje gewoon wat je kan verwachten, het is maar net of c of d kan qua potentiaal dichter bij a of b kan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Techneut schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:09:
over dingen die eigenlijk helemaal niet zo interessant zijn en doorgaans ook hoegenaamd niet relevant. Doorgaans besteed je daar dan ook geen aandacht aan als het geen verschil oplevert bij het luisteren naar je favoriete muziek.
Apart dat je het niet relevant vindt en dat het geen verschil oplevert als achteraf blijkt dat je niet weet waar het over gaat.
Meestal trek ik die conclusie pas als ik het getest heb of in ieder geval begrijp wat er bedoeld wordt.
Je noemt o.a. die gebruiksaanwijzing van VdH. Ik neem aan dat je daarmee Van der Hull bedoelt.
Een peperdure leverancier die met veel tamtam z'n hoge prijzen verdedigt van zelfs speakerkabels, waardoor ik ze nooit serieus neem.
Van den Hul inderdaad.
Dat zijn producten peperduur zijn heeft imo niets te maken met het fenomeen wat optreedt maar goed.
Ik heb al aangegeven dat je zijn testdingetje van €30 ook kan krijgen als spanningszoeker van €4. Maar ook dat verandert niets aan het fenomeen.
Gewoon een gevolg van een zeer geringe capaciteit oftewel een piepkleine ongewilde condensator. Maar dat is nog niet alles, soms licht het ook een heel klein beetje op als je er een uitgeschakelde lampendraad mee aanraakt. Eveneens volkomen verklaarbaar, maar in niet ervaren iemand kan dit best verwarren.
Volgens mij is het geen geringe capaciteit, want als het alleen een capaciteit in een condensator zou zijn, zou het fenomeen op een gegeven moment wegvloeien. Dat gebeurt niet, dus het lijkt mij eerder een lekstroom?.
In ieder geval, als het een condensator is, wordt de lading steeds aangevuld.
Hoe dan ook verklaart het volgens mij nog steeds niet waarom het wel gebeurt als het apparaat uitstaat en niet als het apparaat aanstaat. Waarom zou er alleen een 100+volt spanningaanduiding optreden als het apparaat uitstaat?
Wat dat betreft is jouw analogie met een lampdraad m.i. niet passend.

Ik test het inderdaad met een willekeurig apparaat omdat volgens de claim het bij (vrijwel?) elk apparaat optreedt.
Moet ik in jouw ogen een specifiek apparaat (merk en typeaanduiding) hanteren om het fenomeen te testen? Dat wil ik best doen als ik dat apparaat blijk te bezitten, maar het lijkt mij een beetje overbodig.
Betreffende de willekeurigheid van het apparaat: het is een philips cd380 cd speler. Niets bijzonders.
Service manual: https://www.vintageshifi....CD-380-Service-Manual.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Allereerst, ik wist wel terdege duidelijk waar het over ging, maar ik wilde het even zeker weten wat je bedoelde. Juist omdat het me zo eenvoudig leek dat ik een misverstaan niet onmogelijk achtte.
Wat die spanningszoeker betreft, ongeacht een luxe of een gewoon goedkope, eigenlijk is zo'n ding voor dit doel niet zo geschikt en wordt hier, dat zal ook iedere elektricien beamen, een Dusspoll geadviseerd en eigenlijk nooit een multimeter. laat staan een spanningszoeker.
Met een Duspol meet je onder meer ook simpel spanningen, alleen heeft die een veel lagere weerstand dan een multimeter, om nog maar te zwijgen over zo'n spanningszoeker. Hierdoor vermijd je alle mogelijke misverstanden. Zoals dat een multimeter uiteenlopende waarden kan aangeven die nergens op slaan als je met de meetsnoeren nergens contact maakt maar deze laat slingeren of toch spanning meten op uitgeschakelde draden. Dat krijg je niet met een Duspoll.
Van der Hull heeft er in zoverre mee te maken, dat die soms niet ter zake doende blabla verkondigt om de krankzinnig hoge prijzen die ze hanteren aanvaardbaar te laten lijken.
Dan die condensator, dat op den duur wegvloeien dat je noemt zou alleen kunnen als het gelijkspanning zou zijn terwijl het met de netspanning hier gaat over alleen maar wisselspanning. Verder, als je het hebt over parasitaire capaciteiten dan gaat het in dit verband altijd over een groot aantal heel geringe capaciteiten waarvan je alleen maar het gezamenlijke effect kan meten.
Bovendien treden de gemeten verschijnselen helemaal niet alleen maar op als het apparaat uit staat. Dat verhaal moet dan ook op een misverstand berusten.
En nee, je hoeft niet een specifiek apparaat te noemen, wat ik vertel geldt voor welk apparaat dan ook, het is allemaal pure elektriciteitsleer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Techneut schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:14:

Bovendien treden de gemeten verschijnselen helemaal niet alleen maar op als het apparaat uit staat. Dat verhaal moet dan ook op een misverstand berusten.
Moet ik een filmpje maken die fotografisch bewijs levert? Ik heb het al getest (en beschreven in 1 van mijn posts)
Het verschil is weldegelijk daar. Als het apparaat uitstaat, slaat de spanningszoeker uit tot ca. 110V, en als het apparaat aanstaat slaat hij uit tot 12V
Uiteraard is het allemaal pure elektriciteitsleer, maar zo'n opmerking is nog geen verklaring van wat er geregistreerd wordt.

Het gaat er ook niet om of de spanningszoeker geschikt is of niet, het gaat erom dat er verschillen gemeten worden. En dat wordt er.

[ Voor 52% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2022 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
mr_petit schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:44:
[...]

Moet ik een filmpje maken die fotografisch bewijs levert? Ik heb het al getest (en beschreven in 1 van mijn posts)
Het verschil is weldegelijk daar. Als het apparaat uitstaat, slaat de spanningszoeker uit tot ca. 110V, en als het apparaat aanstaat slaat hij uit tot 12V
Je zult heel wat preciezer/uitgebreider moeten meten om te kunnen zeggen dat het wel/niet optreed als het apparaat aan/uitstaat. Uiteindelijk gaat dit meestal over kleine paracitaire capaciteiten en bij uitstand zie je die nu eenmaal vele malen beter dan als die aanstaat (klein signaal tov geen signaal is best groot, klein signaal tov groot signaal zie je nog maar amper)

Daarnaast blijft natuurlijk het punt dat het om hoorbare verschillen moet gaan. Dat er meetbare verschillen zijn is iedereen het wel over eens. Zodra je die stekker omdraait gaat je stroom anders lopen en dat zul je kunnen meten. Het gaat er juist om dat dit verderop in je systeem (bij de uitgang) gaat leiden tot hoorbare verschillen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
redwing schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

Je zult heel wat preciezer/uitgebreider moeten meten om te kunnen zeggen dat het wel/niet optreed als het apparaat aan/uitstaat.
Waarom? Ook al doe ik die test 10x, de uitslag is steeds hetzelfde.
Er wordt gewoon een verschil geregistreerd. Ik weet toch wel wat ik zie op het display van dat dingetje?
Of moet ik er een filmpje van maken? Net zoals ik eerder ook een filmpje gemaakt heb?
Ik kan met mijn spanningzoekertje blind zien (bij meten aan de rca post) of het apparaat aan of uitstaat, en bij uitstand hoe de stekker in het stopcontact steekt. Keer op keer.
Daarvoor is dus geen preciezer/uitgebreider apparaat nodig.
Dat is pas nodig als er andere dingen geregistreerd moeten worden.
Uiteindelijk gaat dit meestal over kleine paracitaire capaciteiten en bij uitstand zie je die nu eenmaal vele malen beter dan als die aanstaat (klein signaal tov geen signaal is best groot, klein signaal tov groot signaal zie je nog maar amper)
Volgens mij is dit geen verklaring. Temeer het de spanningszoeker meer uitslaat bij uitstand.
Daarnaast blijft natuurlijk het punt dat het om hoorbare verschillen moet gaan. Dat er meetbare verschillen zijn is iedereen het wel over eens.
En moet je eens zien hoeveel posts dat heeft gekost, waarbij bij de eerste reacties gelijk gereageerd werd dat het niet kon en dat het niets uitmaakt. Dus dat was zeker niet een gegeven.
En nog steeds is het fenomeen niet volledig verklaard, en wordt het dus kennelijk ook nog steeds niet geloofd...

Of het een hoorbaar verschil geeft weet ik niet, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik hoor(de) geen verschil, wat ik gelijk al aangaf, maar ja, ik ben maar een gemiddeld persoon. Ik weet ook niet naar wat voor soort verschil ik moet luisteren. Dat maakt het ook lastig.
Hoorbare verschillen aantonen is best lastig. Ik heb hier ook wel eens geluidsfiles geplaatst waarbij iemand zei dat die geen verschil hoorde, terwijl ik dacht: hoe kan je dat verschil niet horen?!?
Dat is dus een volledig persoonlijke ervaring.
Zelf denk ik dat het in het geluidsbeeld haast niet kan uitmaken. Er loopt natuurlijk duidelijk een lekstroom (een lcd schermpje kan niet zonder stroom/energie uitslaan, hoe weinig het ook is; ik denk dat we het hier over µA of wellicht nA hebben), maar ik verwacht dat de impedantie van bijv. een versterkeringang veel te laag is om nog een significante spanning te kunnen opbouwen. De stroomkring van de spanningzoeker->lichaam->aarde heeft natuurlijk een enorme weerstand.
Als mensen willen weten hoe zo'n spanningszoeker werkt en van binnen in elkaar zit: bigclive heeft er ooit een filmpje over gemaakt. Het zijn gewoon allemaal weerstandsbaantjes die naar de lcd lopen. Er zitten geen halfgeleiders in.

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 31-08-2022 17:40 ]

Pagina: 1 ... 90 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic