Hoorbare verschillen bij stekkerblokken? Interessant, heb je daar een voorbeeld van?Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:36:
@Verwijderd
Je doet weer een boude uitspraak, tracht dit te onderbouwen met een volslagen overtrokken voorbeeld en slaat de plank daardoor weer volledig mis.
Hoorbare verschillen worden wel degelijk gemeten.
[...]
Pot. Ketel.
Klaar. Mee.
Stekkerdoos met oneindig SNR: https://www.kabelshop.nl/...400F1WT-i15683-t7549.htmlVerwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:05:
[...]
Hoorbare verschillen stekkerblokken? Interessant, heb je daar een voorbeeld van?
Niets meer aan doen!
- knip -
Verwijderd
Wat? Alweer?Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:05:
[...]
Hoorbare verschillen bij stekkerblokken? Interessant, heb je daar een voorbeeld van?
Ik heb in dit topic al meerdere keren linkjes, rapporten en video's geplaatst. Om vervolgens als antwoord te krijgen "En toch geloof ik er niks van".
Waarom zou ik ze nog een keer voorleggen? Zodat je opnieuw kunt ontkennen? Zoals ik al zei. Klaar. Mee.
Verwijderd
Ik volg dit topic al jaren en heb nog nooit objectieve en correct gemeten data hierover gezien die jouw stelling ondersteund. Hetzelfde geldt overigens ook voor statistisch significante subjectieve testen.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:46:
[...]
Wat? Alweer?![]()
Ik heb in dit topic al meerdere keren linkjes, rapporten en video's geplaatst. Om vervolgens als antwoord te krijgen "En toch geloof ik er niks van".
Waarom zou ik ze nog een keer voorleggen? Zodat je opnieuw kunt ontkennen? Zoals ik al zei. Klaar. Mee.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2022 09:05 ]
Heb hem heel snel doorgekeken dus wellicht iets over het hoofd gezien.Shocked schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 23:35:
https://m.youtube.com/wat...gi4Ho8-k&feature=emb_logo
Voor de liefhebber, in het duits dat wel dan.
Conclusie is dat hij een verschil meet tussen luidsprekerkabels die een gevoelig oor kan oppikken. De metingen zijn in de video direct te zien.
Ik schaar mij tot de ongevoelige oren, denk ik. Maar een opmerkelijke video. Kijken tot het einde, alwaar hijzelf ook tot de verrassende conclusie komt. Ik zit er nog steeds over na te denken, hoe ik mijn speakerkabels eens zal leggen.
Als eerste is zijn meting met microfoon in een ruimte die niet akoestisch controleerbaar is. Daarnaast is de set waarnemingen veel te klein natuurlijk.
Maar, ik heb lang, lang geleden aan audio kabels gemeten, waarbij (heel kort door de bocht) de conclusie was dat je alles moet voorkomen wat de L, R of C kan beïnvloeden (of ontvanger werking krijgt met grote beïnvloeding van signaal). Je mag het zo gek maken als je wilt, maar met een beetje gezond verstand ben je al zover dat het vrijwel onmeetbaar en zeker onhoorbaar is. Zelf voor de gevoeligste oortjes en mensen.
@Verwijderd Als ik je post history hier bekijk zie ik linkjes naar Youtube en naar Schoonenberg.
Kijk ik ergens overheen? Ik ben vooral geïnteresseerd in die rapporten, zou je je post die je bedoelt voor mij kunnen linken?
Kijk ik ergens overheen? Ik ben vooral geïnteresseerd in die rapporten, zou je je post die je bedoelt voor mij kunnen linken?
- knip -
Ach de conclusie staat al in het artikel zelf: “Persoonlijk moet ik zeggen dat ik het niet hoor. Ik heb wel het vermoeden dat er iets meer te horen is, maar misschien komt dit omdat ik het graag zou willen horen…” (mbt meerdere jitterbugs).Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:04:
[...]
Ik volg dit topic al jaren en heb nog nooit objectieve en correct gemeten data hierover gezien die jouw stelling ondersteund. Hetzelfde geldt overigens ook voor statistisch significante subjectieve testen.
Ik blijf het wonderlijk vinden dat in de opname studio’s dit soort (rand)apparatuur niet wordt gebruikt, maar in de huiskamer wordt het origineel ‘verbeterd’. Hoe dan?
Wellicht ten overvloede, maar hier wordt aangetoond dat het ding niks doet:
https://www.audiosciencer...-usb-filter-review.10205/
Bottom line, the AudioQuest Jitterbug does one only one thing: it filters your bank account, reducing your balance by $60. If anyone can demonstrate that it makes an audible difference in a controlled blind test, I will donate US $600 to the charity of their choosing.
[ Voor 24% gewijzigd door renegrunn op 01-07-2022 09:43 ]
Beloof je dat echt, dat je er klaar mee bent??Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 07:36:
@Verwijderd
Je doet weer een boude uitspraak, tracht dit te onderbouwen met een volslagen overtrokken voorbeeld en slaat de plank daardoor weer volledig mis.
Hoorbare verschillen worden wel degelijk gemeten.
[...]
Pot. Ketel.
Klaar. Mee.
Dan AUB niet meer posten hier. Hoe kunnen we je anders nog serieus nemen als je je niet aan je woord houd
Verwijderd
Ja. Ik ben klaar met deze discussie met Koeitje.jeroenkb schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:43:
[...]
Beloof je dat echt, dat je er klaar mee bent??
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2022 10:19 ]
Ik heb nog geen enkel rapport gezien met een goede meting die aangeeft dat er hoorbaar verschil is. Dat je ingangsvoeding wat meer/minder storing kan hebben klopt, dat dit zorgt voor hoorbare verschillen klopt niet. Dat zou nl. betekenen dat je een enorm slechte versterker hebt. En dan zou ik investeren in een goede versterker en niet in een ander voedingsblok.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 08:46:
[...]
Wat? Alweer?![]()
[removed]
Precies dit, luidsprekerkabels zijn zo'n beetje de enige kabel waarbij je kunt aantonen dat er verschil in het geluid is. Alleen moet je dan al heel slechte kabels hebben en is de impact op je geluid dan alsnog amper meetbaar (en daarmee onhoorbaar voor een normaal gehoor).The Lord schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:23:
[...]
Heb hem heel snel doorgekeken dus wellicht iets over het hoofd gezien.
Als eerste is zijn meting met microfoon in een ruimte die niet akoestisch controleerbaar is. Daarnaast is de set waarnemingen veel te klein natuurlijk.
Maar, ik heb lang, lang geleden aan audio kabels gemeten, waarbij (heel kort door de bocht) de conclusie was dat je alles moet voorkomen wat de L, R of C kan beïnvloeden (of ontvanger werking krijgt met grote beïnvloeding van signaal). Je mag het zo gek maken als je wilt, maar met een beetje gezond verstand ben je al zover dat het vrijwel onmeetbaar en zeker onhoorbaar is. Zelf voor de gevoeligste oortjes en mensen.
[removed]
Je gaat een discussie aan, roept dat je bewijs hebt wat echter al meerdere keren bewezen niet klopt en dan krijgt Koeitje de schuld van een slechte discussieVerwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:08:
[...]
Ja. Ik ben klaar met deze discussie met Koeitje.
[removed]
Verwijderd
Je hebt gelijk. Ik verwoord het verkeerd.redwing schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:17:
[...]
Je gaat een discussie aan, roept dat je bewijs hebt wat echter al meerdere keren bewezen niet klopt en dan krijgt Koeitje de schuld van een slechte discussie
Klaar met de persoon wiens oren zo slecht zijn, dat ze niet eens het verschil horen tussen ingespeelde luidsprekers en nieuw uit de doos, maar mij wel de les wil lezen over wat wel en niet hoorbaar is.
Punt blijft dat je dan met metingen moet komen die dat laten zien. Meetapparatuur is vele malen gevoeliger dan jouw gehoor. Dus als jij verschil hoort moet je dat in een meting kunnen laten zien. Zo zijn er in dit geval wel degelijk metingen die aangeven dat de 1e seconden dat een nieuwe luidspreker aanstaat er wat vervormingen te zien kunnen zijn (maar dat wordt al in de fabriek gedaan). Ik heb echter nog geen enkele meting gezien die hetzelfde aangeeft als de luidsprekers bij je thuis staan en/of die een langer verschil laten zien dan die paar seconden.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:21:
[...]
Je hebt gelijk. Ik verwoord het verkeerd.
Klaar met de persoon wiens oren zo slecht zijn, dat ze niet eens het verschil horen tussen ingespeelde luidsprekers en nieuw uit de doos, maar mij wel de les wil lezen over wat wel en niet hoorbaar is.
[removed]
Als jij verschil hoort tussen nieuwe luidspreker en ingespeelde luidspreker, is dat niet door je oren en wat die waarnemen.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:21:
[...]
Je hebt gelijk. Ik verwoord het verkeerd.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Met een slechte kabel heb je het in dat geval over een kabel met een te hoge weerstand. Je kan prikkeldraad of kippengaas gebruiken als luidsprekerkabel en dat zal gewoon hetzelfde klinken mits de weerstand laag genoeg is.redwing schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:16:
[...]
Precies dit, luidsprekerkabels zijn zo'n beetje de enige kabel waarbij je kunt aantonen dat er verschil in het geluid is. Alleen moet je dan al heel slechte kabels hebben en is de impact op je geluid dan alsnog amper meetbaar (en daarmee onhoorbaar voor een normaal gehoor).
Zowel weerstand als verkeerd opgebouwde kabels waarbij de L/C om wat voor reden dan ook hoog is. Je bent dan inderdaad bezig met kabels die je haast bewust slecht moet maken, want elke fatsoenlijke geleider valt al snel aan de kant van een 'goede kabel'.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:01:
[...]
Met een slechte kabel heb je het in dat geval over een kabel met een te hoge weerstand. Je kan prikkeldraad of kippengaas gebruiken als luidsprekerkabel en dat zal gewoon hetzelfde klinken mits de weerstand laag genoeg is.
[removed]
Kunnen we hier niet invoeren dat iedereen die het oor als meetinstrument gebruikt, meteen insta ban krijgt op dit topic?Cyberpope schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:54:
[...]
Als jij verschil hoort tussen nieuwe luidspreker en ingespeelde luidspreker, is dat niet door je oren en wat die waarnemen.
Ik ben voor!
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Ik denk dat het eigenlijk onmogelijk is een speaker kabel te maken waarbij L/C een probleem is. Bij een microfoon of platenspeler kabel is het mogelijk, omdat die heel hoog impedant kunnen zijn (en ook nog eens zelf een complexe impedantie hebben). Bij een 4/8 Ohm luidspreker? Alles is mogelijk hoor, maar dan moet je echt bewust een honderd meter kabel oprollen ofzo om te proberen een spoel te maken.redwing schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:20:
[...]
Zowel weerstand als verkeerd opgebouwde kabels waarbij de L/C om wat voor reden dan ook hoog is. Je bent dan inderdaad bezig met kabels die je haast bewust slecht moet maken, want elke fatsoenlijke geleider valt al snel aan de kant van een 'goede kabel'.
Een capaciteit van 10nF is een 800 Ohm op 20kHz. Dus nog nul impact op je geluid. Van wat ik snel vind zit een normale kabel rond de 10pF/m. Oftewel die mag dan een kilometer lang zijn. Zelfs als je een factor 10 te slecht de kabel weet te maken, mag hij nog steeds 100m zijn met nul impact op je geluid door capaciteit. Mijn woonkamer is iig niet zo groot
Verwijderd
Jij hoort hier geen verschil?Cyberpope schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:54:
[...]
Als jij verschil hoort tussen nieuwe luidspreker en ingespeelde luidspreker, is dat niet door je oren en wat die waarnemen.
Helemaal mee eens. Door de elementaire elektriciteitsleer is dat al voldoende bewezen en ten overvloede voor de absolute leek nog eens aangetoond door het beroemde experiment met aan elkaar geknoopte ijzeren kleerhangers.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:01:
[...]
Met een slechte kabel heb je het in dat geval over een kabel met een te hoge weerstand. Je kan prikkeldraad of kippengaas gebruiken als luidsprekerkabel en dat zal gewoon hetzelfde klinken mits de weerstand laag genoeg is.
Je kunt dan ook gerust aannemen dat van wat er zoal te koop wordt aangeboden, peperduur of spotgoedkoop, slechte luidsprekerkabel niet eens bestaat. Iedereen die dat anders denkt te ervaren heeft zich door fantasierijk bla bla geklets een oor laten aannaaien. Zoals de klinkklare nonsens dat het toch allemaal veel meer is dan domweg het geluid domweg omzetten in elektrische stroompjes. Dat "meer" bestaat domweg niet. Het enige wat de aankoop van een paar dubbeltjes per meter duurdere kabel rechtvaardigt is alleen maar een eventueel fraai uiterlijk. En daarover valt natuurlijk moeilijk te discussiëren.
Het oor is best een goed meetinstrument, maar alleen als je uitsluitend je oor gebruikt.ChojinZ schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 11:43:
[...]
Kunnen we hier niet invoeren dat iedereen die het oor als meetinstrument gebruikt, meteen insta ban krijgt op dit topic?
Ik ben voor!
Niet ook je ogen en je verwachtingen.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Maar waar zijn de metingen en waarom wordt dit niet op veel meer plekken openbaar gedaan? Want dit soort filmpjes zijn makkelijk te maken, maar om de een of andere reden kunnen dit soort kanalen het niet openbaar laten horen/zien. Terwijl dat op zich heel makkelijk zou zijn, zet zo'n set op een openbare plaats, zet er een scoop aan vast en laat lekker een paar dagen spelen. Vergelijk een foto/filmpje van het begin met het eind en je zou een overduidelijk verschil moeten zien.
Gaan we echter in de praktijk kijken, gebeuren dit doort testen altijd afgesloten van alles en iedereen. Terwijl met zo'n verschil zou het supermakkelijk zou moeten zijn om het ook te bewijzen. Ondanks dat is er nog altijd veel discussie over en zijn zelfs de experts het er niet over eens.
[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 01-07-2022 12:22 ]
[removed]
@Techneut Ik heb toch wel eens een chinese kabel gehad waarvan de weerstand tig ohm per meter was. Geen flauw idee waar dat van was gemaakt, maar dat gaf wel rare effecten bij metingen
Maar dat zijn inderdaad de uitzonderingen en je kunt er van uit gaan dat die kabel niet van een fatsoenlijke geleider was gemaakt.
[removed]
Hier flink wat voorbeelden waaruit blijkt dat het gehoor vrij makkelijk te bedonderen is:dragonhaertt schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:15:
[...]
Het oor is best een goed meetinstrument, maar alleen als je uitsluitend je oor gebruikt.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Wat is ingespeeld.Cyberpope schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:54:
[...]
Ik weet dat toen ik een nieuwe subwoofer in de auto had een 10" deze rubber rand erg stug was.
Maar na inspelen op half volume voor een aantal dagen voordat hij voluit mocht.
Daarna was die rand een stuk zachter en bewoog de conus soepeler.
Zou dat een verschil in geluidskwaliteit kunnen opleveren?
Ik hoorde zelf overigens geen verschil.
Dit is niet het bedonderen van het gehoor, maar effecten die bepaalde geluiden op je perceptie hebben.ChojinZ schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:23:
[...]
Hier flink wat voorbeelden waaruit blijkt dat het gehoor vrij makkelijk te bedonderen is:
[YouTube: 42 Audio Illusions & Phenomena! - Part 1/5 of Psychoacoustics]
Dat heeft weinig te maken met het beoordelen van verschillen in geluid. Als de bron hetzelfde is zullen deze effecten bij beide speakers/kabels/[insert zilveren effjesproduct here] optreden.
Een dubbelblind experiment met de oren als 'meetapparaat' is prima wetenschappelijk en reproductief.
Ik heb wel liever een koperen kabel dan CCA overigens, zeker als het vaker los en vast moet. Minder gevoelig voor breukjes, zeker bij uiteindes van stranded kabel.Techneut schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:08:
[...]
Het enige wat de aankoop van een paar dubbeltjes per meter duurdere kabel rechtvaardigt is alleen maar een eventueel fraai uiterlijk. En daarover valt natuurlijk moeilijk te discussiëren.
Share and Enjoy!
Mogelijk... maar dan steeds met dezelfde proefpersoon... vanaf 2 proefpersonen zit je met teveel variabelen. Genetisch, leeftijdsgebonden, oorzakelijk, etc etc...dragonhaertt schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:36:
[...]
Een dubbelblind experiment met de oren als 'meetapparaat' is prima wetenschappelijk en reproductief.
Wat ik denk (dus niet weet) is dat ons gehoor an-sich niet betrouwbaar genoeg is. Zoals onze andere zintuigen overigens vermits het niet gelijkmatig en evenredig werkt de ene persoon t.o.v. de andere persoon, maar daarbij ook nog eens verbonden is aan onze eigen emotionele/analytische calculator.
Sluit je ogen en denk aan regen... sommigen onder ons zullen beweren regen, of beregende grond/straat/beton te ruiken op een zonnige dag, wat zegt dat over het zintuig?
Idem ogen: frappant is dat een van de meest gebruikte methodes in rechtspraak om schuld van een verdachte voor een misdrijf te bepalen, één van de minst betrouwbare getuigenissen is: ooggetuigenis. Ogen kunnen slecht werken, oorzaak kan medisch zijn maar ook meteorologisch of een combinatie, interpretatie van wat onze ogen zien kan gevormd of gehinderd worden door, of in functie van emoties. Tijd (zelfs weinig tijd), maar ook emotie, trauma, depressie, medicatie, ziekte, ouderdom, groepsdruk... doen herinneringen vervagen en hoeveel mensen zijn er niet die zo overtuigd zijn iets gezien te hebben dat simpelweg niet mogelijk is, maar daar niet persé over liegen omdat hun brein een bepaalde emotie heeft gekoppeld aan een vaak onbewuste wens of angst zodat ze ervan overtuigd zijn geraakt iets echt meegemaakt te hebben. (waarnemingen van paranormale entiteiten, -een- god, etc etc...)
tot zover mijn semi-off, semi-on topic rant, maar ik zou het zelf niet geloofwaardig achten om onze eigen zintuigen als meetinstrument te gebruiken, ze zijn biased, zelfs als we er ons niet bewust van zijn, omdat ze gekoppeld zijn aan een brein dat niet in staat is om puur mathematisch metingen te calculeren en interpreteren, maar daar bepaalde emoties aan vasthangt.
Wat niet wil zeggen dat 'niemand ooit te betrouwen valt' natuurlijk, als jij morgen iemand ovevallen ziet worden zal je wel in staat zijn om uit te maken of het een hallucinatie was, of echt... vraagt iemand je morgen om een hond te zien in een wolk zoals hij/zij het ziet, is het heel goed mogelijk dat jij dat helemaal niet ziet.
Om verschillen in geluid omwille van andere kabels waar te nemen zou ik eerder vertrouwen op een extern instrument dan onze eigen oren. Ben ervan overtuigd dat een groot percentage mensen die echt verbetering verwachten na het installeren van nieuwe kabels aan hun geluidsinstallatie, die verbetering ook zullen horen terwijl ze er niet is.
Hoe komt het dat het placebo-effect ook echt aantoonbaar bestaat?
Mijn vrouw hoort steeds "vanalles" aan haar auto dat volgens haar niet klopt... de keren dat ik er mee rijd valt me zelden iets abnormaals op... en de keren dat er ook echt een probleem is, zijn even uitzonderlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door PinusRigida op 01-07-2022 13:10 ]
Hoe groter de groep, hoe betrouwbaarder het resultaat.PinusRigida schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:02:
[...]
Mogelijk... maar dan steeds met dezelfde proefpersoon... vanaf 2 proefpersonen zit je met teveel variabelen. Genetisch, leeftijdsgebonden, oorzakelijk, etc etc...
Uit een dubbelblind onderzoek kan je geen representatieve conclusies trekken als de testgroep te klein is.
Aangezien het hier in het topic vaak gaat over verschillen die mensen beweren te horen, maar die niet meetbaar zijn, zijn gehoortesten juist wél aan te raden.Wat ik denk (dus niet weet) is dat ons gehoor an-sich niet betrouwbaar genoeg is. Zoals onze andere zintuigen overigens vermits het niet gelijkmatig en evenredig werkt de ene persoon t.o.v. de andere persoon, maar daarbij ook nog eens verbonden is aan onze eigen emotionele/analytische calculator.
Sluit je ogen en denk aan regen... sommigen onder ons zullen beweren regen, of beregende grond/straat/beton te ruiken op een zonnige dag, wat zegt dat over het zintuig?
Idem ogen: frappant is dat een van de meest gebruikte methodes in rechtspraak om schuld van een verdachte voor een misdrijf te bepalen, één van de minst betrouwbare getuigenissen is: ooggetuigenis. Ogen kunnen slecht werken, oorzaak kan medisch zijn maar ook meteorologisch of een combinatie, interpretatie van wat onze ogen zien kan gevormd of gehinderd worden door, of in functie van emoties. Tijd (zelfs weinig tijd), maar ook emotie, trauma, depressie, medicatie, ziekte, ouderdom, groepsdruk... doen herinneringen vervagen en hoeveel mensen zijn er niet die zo overtuigd zijn iets gezien te hebben dat simpelweg niet mogelijk is, maar daar niet persé over liegen omdat hun brein een bepaalde emotie heeft gekoppeld aan een vaak onbewuste wens of angst zodat ze ervan overtuigd zijn geraakt iets echt meegemaakt te hebben. (waarnemingen van paranormale entiteiten, -een- god, etc etc...)
tot zover mijn semi-off, semi-on topic rant, maar ik zou het zelf niet geloofwaardig achten om onze eigen zintuigen als meetinstrument te gebruiken, ze zijn biased, zelfs als we er ons niet bewust van zijn, omdat ze gekoppeld zijn aan een brein dat niet in staat is om puur mathematisch metingen te calculeren, maar daar bepaalde emoties aan vasthangt.
De crux zit hem in het feit dat een onderzoek dubbelblind uitgevoerd wordt. Dat betekent ook dat het enige wat je kan testen is, óf er verschillen zijn.
Met een dubbelblind hoortest 'meet' je daarmee verschillen tussen A en B. Dat heeft verder niks te maken met 'absolute' metingen. Het feit dat je verschillen meet maakt ook dat bias (als de schaal van het onderzoek groot genoeg is) uitgesloten kan worden.
Je brengt nu vanalles naar voren, maar je mist volgens mij mijn punt volledig.Wat niet wil zeggen dat 'niemand ooit te betrouwen valt' natuurlijk, als ik morgen iemand ovevallen zie worden zal ik wel in staat zijn om uit te maken of het een hallucinatie was, of echt... maar om verschillen in geluid omwille van andere kabels waar te nemen zou ik eerder vertrouwen op een instrument dan onze eigen oren.
Mijn vrouw hoort steeds "vanalles" aan haar auto dat volgens haar niet klopt... de keren dat ik er mee rijd valt me zelden iets abnormaals op... en de keren dat er ook echt een probleem is, zijn even uitzonderlijk.
Meten met je oren is een prima manier om vast te stellen of er hoorbare verschillen zijn.
Dat kan betrouwbaar gedaan worden door middel van een gedegen onderzoeksmethode, zoals het dubbelblind meten.
[ Voor 4% gewijzigd door dragonhaertt op 01-07-2022 13:17 ]
Tja, wat noem je rare effecten bij metingen. Die verschillen zullen er vast wel zijn, alleen al door het verschil in de soortelijke weerstand van het gebruikte materiaal. Dat zal zeker z'n effect hebben op de verliezen op de wat langere afstanden. Maar wat moet ik me voorstellen bij tig ohm per meter? Je moet het dan wel heel onwaarschijnlijk bont maken, ik denk b.v. aan ragdunne ijzerdraad. Evenals met het gebruik van wel degelijke koperdraad dat veel te dun is op extreem lange afstanden.redwing schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:20:
@Techneut Ik heb toch wel eens een chinese kabel gehad waarvan de weerstand tig ohm per meter was. Geen flauw idee waar dat van was gemaakt, maar dat gaf wel rare effecten bij metingenMaar dat zijn inderdaad de uitzonderingen en je kunt er van uit gaan dat die kabel niet van een fatsoenlijke geleider was gemaakt.
Dat beschouw ik gewoon als vanzelfsprekend.WCA schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:39:
[...]
Ik heb wel liever een koperen kabel dan CCA overigens, zeker als het vaker los en vast moet. Minder gevoelig voor breukjes, zeker bij uiteindes van stranded kabel.
[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 01-07-2022 13:45 ]
Ik begrijp niet zo goed wat je wilt zeggen. Wat je denkt te horen wordt inderdaad grotendeels bepaald door andere zintuigen of je verwachtingen. Als je die wegdenkt (waarom zou je) hou je nog steeds geen goed meetinstrument over. Je oor is vooral gevoelig in het frequentiegebied waar spraak zich in bevindt, verder is het een flutinstrument zelfs als je het objectief gebruikt.dragonhaertt schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:15:
[...]
Het oor is best een goed meetinstrument, maar alleen als je uitsluitend je oor gebruikt.
Ik heb thuis ook een schroevendraaier die best goed is als hij er een handvat aan zat en op meer schroeven zou passen.
This too shall pass
Zoiets denk ikTechneut schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:15:
[...]
Tja, wat noem je rare effecten bij metingen. Die verschillen zullen er vast wel zijn, alleen al door het verschil in de soortelijke weerstand van het gebruikte materiaal. Dat zal zeker z'n effect hebben op de verliezen op de wat langere afstanden. Maar wat moet ik me voorstellen bij tig ohm per meter? Je moet het dan wel heel onwaarschijnlijk bont maken, ik denk b.v. aan ragdunne ijzerdraad. Evenals met het gebruik van wel degelijke koperdraad dat veel te dun is op extreem lange afstanden.
https://www.conrad.nl/nl/...m-5-65-m-10-m-421201.html
Het ligt er aan wat je wil meten.Sharky schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:22:
[...]
Ik begrijp niet zo goed wat je wilt zeggen. Wat je denkt te horen wordt inderdaad grotendeels bepaald door andere zintuigen of je verwachtingen. Als je die wegdenkt (waarom zou je) hou je nog steeds geen goed meetinstrument over. Je oor is vooral gevoelig in het frequentiegebied waar spraak zich in bevindt, verder is het een flutinstrument zelfs als je het objectief gebruikt.
Ik heb thuis ook een schroevendraaier die best goed is als hij er een handvat aan zat en op meer schroeven zou passen.
Wil je meten of iets hoorbaar is, dan lijkt me dat het gehoor een prima geschikt meetinstrument is...
Net zoals het meten van een grote afstand. Dan is een meetwiel best een goed meetinstrument.
Een mechanicus gaat dan ook niet roepen "Een meetwiel is een flut meetinstrument, ik gebruik altijd een micrometer!"
Punt blijft dat er best scenario's zijn waar horen de juiste meet methodiek is, en dat niet iedereen die ergens naar luistert per direct gebanned hoeft te worden.
Of moet ik nou echt alle posts waar hier aangeraden wordt om dubbelblind te meten (Met je oren!) gaan quoten?
(hint: het zijn er veel)
[ Voor 5% gewijzigd door dragonhaertt op 01-07-2022 13:27 ]
Yep, maar verschillen zullen er sowieso zijn van zodra je met meer dan 1 proefpersoon meet. (tuurlijk is een onderzoek met 1 proefpersoon nooit representatief, het is een gedachte-experiment) Wat ik wil zeggen is dat het menselijk gehoor zo ontzettend relatief (aan het individu) is, dat je altijd met verschillen in perceptie zal zitten, hoe groot je groep ook is, bij 2, even goed als bij 200.000, zelfs als het experiment geen verschil uitzendt en de waargenomen verschillen steeds te maken zullen hebben met interpretatie, veeleer dan met acuïteit van gehoor.dragonhaertt schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:09:
[...]
Hoe groter de groep, hoe betrouwbaarder het resultaat.
Uit een dubbelblind onderzoek kan je geen representatieve conclusies trekken als de testgroep te klein is.
[...]
Aangezien het hier in het topic vaak gaat over verschillen die mensen beweren te horen, maar die niet meetbaar zijn, zijn gehoortesten juist wél aan te raden.
De crux zit hem in het feit dat een onderzoek dubbelblind uitgevoerd wordt. Dat betekent ook dat het enige wat je kan testen is, óf er verschillen zijn.
Met een dubbelblind hoortest 'meet' je daarmee verschillen tussen A en B. Dat heeft verder niks te maken met 'absolute' metingen. Het feit dat je verschillen meet maakt ook dat bias (als de schaal van het onderzoek groot genoeg is) uitgesloten kan worden.
[...]
De uitkomst van je experiment met genoeg proefpersonen zal een resultaat tonen (stel dat die is dat de meerderheid weldegelijk een verschil waarneemt), mijn gok is dat het weinig uitmaakt of er wel of niet een verschil in geluidskwaliteit is. of je nu meet met 2 personen of met 200.000.
Tenzij het verschil duidelijk hoorbaar is natuurlijk maar had dat het geval geweest had dit topic wellicht niet bestaan.
Neen, niet doen! (dat quoten)dragonhaertt schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:26:
[...]
Het ligt er aan wat je wil meten.
Wil je meten of iets hoorbaar is, dan lijkt me dat het gehoor een prima geschikt meetinstrument is...
Net zoals het meten van een grote afstand. Dan is een meetwiel best een goed meetinstrument.
Een mechanicus gaat dan ook niet roepen "Een meetwiel is een flut meetinstrument, ik gebruik altijd een micrometer!"
Punt blijft dat er best scenario's zijn waar horen de juiste meet methodiek is, en dat niet iedereen die ergens naar luistert per direct gebanned hoeft te worden.
Of moet ik nou echt alle posts waar hier aangeraden wordt om dubbelblind te meten (Met je oren!) gaan quoten?
(hint: het zijn er veel)
Tuurlijk is het gehoor een voldoende goed meetinstrument voor heel veel scenariao's (bepalen van geluidsoverlast door blaffende honden bvb. hoef je echt geen DB-meter voor te hebben) alleen geeft scenario in dit topic teveel ruimte -terug: i.m.o.- voor interpretatie... het verschil -als het er is- is te klein...
Het gaat 'm immers niet of er een geluid hoorbaar is of niet hoorbaar, maar of er een verbetering hoorbaar is tussen geluid mét, of zonder speciale kabels... een beetje als 'gaat m'n auto sneller met E5 benzine t.o.v. E10?'
Verwijderd
Probleem is dat je hersenen daadwerkelijk het horen doen door te interpreteren wat je oren waarnemen. En ik denk dat het wel zo'n beetje algemeen bekend is dat je hersenen niet erg betrouwbaar zijn. Je moet statistische controlemiddelen om te zorgen dat alles wat je op basis van je gehoor doet betrouwbaar is. Bijvoorbeeld ABX testen met voldoende samples.dragonhaertt schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:15:
[...]
Ik heb ook €20 ipv €10 euro uitgegeven voor kabels omdat ik goede stevige Neutrik pluggen wilde. En omdat ik toch bezig was gekozen voor quadstar XLR kabel, ondanks dat ik weet dat het geen toeter doet in mijn toepassing. Maar als ik voor een paar euro meer het beste kan hebben wat er is, waarom niet?Techneut schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:08:
[...]
Helemaal mee eens. Door de elementaire elektriciteitsleer is dat al voldoende bewezen en ten overvloede voor de absolute leek nog eens aangetoond door het beroemde experiment met aan elkaar geknoopte ijzeren kleerhangers.
Je kunt dan ook gerust aannemen dat van wat er zoal te koop wordt aangeboden, peperduur of spotgoedkoop, slechte luidsprekerkabel niet eens bestaat. Iedereen die dat anders denkt te ervaren heeft zich door fantasierijk bla bla geklets een oor laten aannaaien. Zoals de klinkklare nonsens dat het toch allemaal veel meer is dan domweg het geluid domweg omzetten in elektrische stroompjes. Dat "meer" bestaat domweg niet. Het enige wat de aankoop van een paar dubbeltjes per meter duurdere kabel rechtvaardigt is alleen maar een eventueel fraai uiterlijk. En daarover valt natuurlijk moeilijk te discussiëren.
[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2022 13:59 ]
Ik denk dat ik je punt niet mis...dragonhaertt schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:09:
[...]
Je brengt nu vanalles naar voren, maar je mist volgens mij mijn punt volledig.
Meten met je oren is een prima manier om vast te stellen of er hoorbare verschillen zijn.
Dat kan betrouwbaar gedaan worden door middel van een gedegen onderzoeksmethode, zoals het dubbelblind meten.
Ik spreek niet tegen dat je oren prima in staat zijn om hoorbare verschillen waar te nemen.
Maar wat voor de ene hoorbaar is, is het voor de andere niet. Akkoord dat je dit probleem negotieert door je pool van proefpersonen groot genoeg te maken...
Maar worden de proefpersonen dan opgedeeld in categorieën? zoals per leeftijd, medische achtergrond, werd hun gehoor getest, etc... Zelfs dan zal je met aanzienlijke verschillen binnen elke subgroep zitten. En da's niet erg maar het zal het resultaat van het experiment kleuren. en in dit geval gaat het -zoals ik eerder al zei- niet om duidelijk hoorbaar verschil zoals heb je die knal gehoord of niet? of komt er geluid uit die luidsprekers of niet.
Enfin: "ja, dubbelblind experiment heeft waarde" "ja, menselijk gehoor is onbetrouwbaar wanneer verschil te klein is, zelfs in grote groep, tenzij het resultaat overtuigend in één richting wijst maar dat zou ik -in dit geval- erg betwijfelen"
Daar gaat het mij idd. om.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:53:
[...]
Probleem is dat je hersenen daadwerkelijk het horen doen door te interpreteren wat je oren waarnemen. En ik denk dat het wel zo'n beetje algemeen bekend is dat je hersenen niet erg betrouwbaar zijn.
Ik heb ook meer uitgegeven voor koperen in -en outputkabels voor HiFi-installatie en externe luidsprekers die aan TV hangen.... heb nooit het verschil gemerkt maar het kan aan mijn oren liggen.[...]
Ik heb ook €20 ipv €10 euro uitgegeven voor kabels omdat ik goede stevige Neutrik pluggen wilde. En omdat ik toch bezig was gekozen voor quadstar XLR kabel, ondanks dat ik weet dat het geen toeter doet in mijn toepassing. Maar als ik voor een paar euro meer het beste kan hebben wat er is, waarom niet?
Dat is precies waar ik op doel.PinusRigida schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:57:
Enfin: "ja, dubbelblind experiment heeft waarde" "ja, menselijk gehoor is onbetrouwbaar wanneer verschil te klein is, zelfs in grote groep, tenzij het resultaat overtuigend in één richting wijst maar dat zou ik -in dit geval- erg betwijfelen"
Ik snap niet zo goed wat je probeert te bereiken, we zijn van hetzelfde overtuigd, maar je probeert de semantiek van 'goed meetinstrument' te bediscussiëren?
Ik wens je in ieder geval succes met het definiëren van 'hoorbaar' zonder het menselijke gehoor als meetinstrument te gebruiken.
Ik ben verder klaar met deze discussie, we zitten in hetzelfde kamp (wetenschappelijk = bewijs) maar je probeert iets te ontkrachten wat ik helemaal niet stel.
Mijn punt: oren zijn prima meetinstrumenten om te gebruiken in de juiste meetopstelling, zoals een dubbelblind onderzoek om hoorbaarheid van verschillen aan te kunnen tonen/ te ontkrachten.
Als je daar op in wil gaan wil ik best verder kletsen, maar je hoeft me niet te overtuigen van de onbetrouwbaarheid van psychoakoestische effecten en bias in het menselijk waarnemen.

Daar heb ik zelf al vaak genoeg dingen over geschreven hier.
Verwijderd
Je vergeet jezelf hier alleen 1 vraag te stellen.redwing schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:18:
[...]
Maar waar zijn de metingen en waarom wordt dit niet op veel meer plekken openbaar gedaan? Want dit soort filmpjes zijn makkelijk te maken, maar om de een of andere reden kunnen dit soort kanalen het niet openbaar laten horen/zien. Terwijl dat op zich heel makkelijk zou zijn, zet zo'n set op een openbare plaats, zet er een scoop aan vast en laat lekker een paar dagen spelen. Vergelijk een foto/filmpje van het begin met het eind en je zou een overduidelijk verschil moeten zien.
Gaan we echter in de praktijk kijken, gebeuren dit doort testen altijd afgesloten van alles en iedereen. Terwijl met zo'n verschil zou het supermakkelijk zou moeten zijn om het ook te bewijzen. Ondanks dat is er nog altijd veel discussie over en zijn zelfs de experts het er niet over eens.
En dat is "Waarom?"
Wat heeft een winkel/website hier voor baat bij? Waarom zouden zij hier zogenaamd trucen uithalen?
Trekken ze daardoor meer klanten? Nee.
Verkopen ze hierdoor meer luidsprekers? Nee.
Er is geen enkele valide reden te bedenken waarom ze hiermee zouden sjoemelen of iets dergelijks. Dit demonstreert gewoon dat luidsprekers "los" moeten komen. Voor sommige merken is dat een uurtje of 2. Bij andere merken kan dat wel 50 uur zijn.
Ok, maar bestaat er geen apparaat om zoiets simpelweg klaar en duidelijk te meten, zonder de mogelijke bias van ons brein?dragonhaertt schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:06:
[...]
Mijn punt: oren zijn prima meetinstrumenten om te gebruiken in de juiste meetopstelling, zoals een dubbelblind onderzoek om hoorbaarheid van verschillen aan te kunnen tonen/ te ontkrachten.
Ik ben niet technisch genoeg aangelegd maar kan een acoestimeter dit niet meten of meten die alleen DB? of zo'n ding met sinusgolven, die echt ontzettend nauwkeurig verschillen in geluid kunnen meten. Je hangt het aan de bron en meet het verschil, toont de ene kabel t.o.v. de andere een verschil in output, weten we meteen dat er een verschil is, zelfs al is het niet of moeilijk hoorbaar voor onze oren. Doe dit met een aantal identiek functionele en geijkte apparaten en zie welk resultaat overweegt. Dan is zo'n onderzoek toch niet nodig?
Klinkt als een semantische discussie. Als bepaalde geluiden effect hebben op je perceptie en je dus zaken hoort die niet aanwezig zijn (of andersom), dan is dat toch het bedonderen van het gehoor?dragonhaertt schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:36:
[...]
Dit is niet het bedonderen van het gehoor, maar effecten die bepaalde geluiden op je perceptie hebben.
En dan nog is het mogelijk dat 2 personen verschillende zaken horen. De jimmy or horror illusie is daar een goed voorbeeld van. En zo zijn er wel meer illusies waarbij hetzelfde geluid word afgespeeld en de testpersonen verschillende zaken horen.dragonhaertt schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:36:
[...]
Als de bron hetzelfde is zullen deze effecten bij beide speakers/kabels/[insert zilveren effjesproduct here] optreden.
Dat klopt! Maar om te constateren of een elfen kabel wel of geen verschil maakt is het absoluut een slecht meetinstrument.dragonhaertt schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 12:36:
[...]
Verwijderd
yanny of laurelChojinZ schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:38:
[...]
En dan nog is het mogelijk dat 2 personen verschillende zaken horen. De jimmy or horror illusie is daar een goed voorbeeld van.
Verwijderd
Winkels en fabrikanten hebben wel degelijk baat bij mythes over inspelen. Altijd handig als je tegen een klant kan zeggen die niet helemaal tevreden is met z'n nieuwe luidspreker dat hij nog "ingespeeld met worden en de klank beter wordt". En voila, daar gaat het placebo effect plus gewenning aan het nieuwe geluid aan het werk. Gevolg? Een retour minder.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:09:
[...]
Je vergeet jezelf hier alleen 1 vraag te stellen.
En dat is "Waarom?"
Wat heeft een winkel/website hier voor baat bij? Waarom zouden zij hier zogenaamd trucen uithalen?
Er is geen enkele valide reden te bedenken waarom ze hiermee zouden sjoemelen of iets dergelijks. Dit demonstreert gewoon dat luidsprekers "los" moeten komen. Voor sommige merken is dat een uurtje of 2. Bij andere merken kan dat wel 50 uur zijn.
De enige mogelijke verandering die je in de eerste paar uur gaat hebben, als de driver als niet uitgebreid getest is in de fabriek, is een absoluut minimale verandering in de output van de woofer.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2022 15:13 ]
Die weerstand zat rond de 30 a 40 ohm per meter en was wisselend afhankelijk van welk stuk je aan het meten was. De kern daarvan had iets weg van CCA, maar de laag die er om heen zat was zeker geen koper. Ik schat dus iets mis gegaan in het proces, want de opbouw leek wel normaal te zijn (dus aluminiumachtige binnenkant, daar iets omheen en dan de buitenmantel. Hoe dan ook is dat voor hier weinig van belang want met zo'n kabel is gewoon iets mis en dan is het ook niet raar dat ie niet goed werkt.Techneut schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:15:
[...]
Tja, wat noem je rare effecten bij metingen. Die verschillen zullen er vast wel zijn, alleen al door het verschil in de soortelijke weerstand van het gebruikte materiaal. Dat zal zeker z'n effect hebben op de verliezen op de wat langere afstanden. Maar wat moet ik me voorstellen bij tig ohm per meter? Je moet het dan wel heel onwaarschijnlijk bont maken, ik denk b.v. aan ragdunne ijzerdraad. Evenals met het gebruik van wel degelijke koperdraad dat veel te dun is op extreem lange afstanden.
[removed]
Het waarom is heel simpel. Het geluid in dit filmpje van de versie 'vooraf' is gewoon bagger. Daarmee komen mensen dus terug en dan is het wel handig als je kunt aantonen dat het vanzelf beter wordt.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:09:
[...]
En dat is "Waarom?"
Naar mijn idee is de vraag andersom dan ook veel belangrijker, waarom niet? Van versterkers en luidsprekers van de betere merken kun je allerlei grafieken vinden, dus waarom niet hiervan?
Buiten dat zijn er genoeg filmpjes van mensen die willen bewijzen dat dit effect echt bestaat (zie je eigen filmpje), waarom maken ze dat soort filmpjes altijd zo dat er enorme gaten in te schieten zijn? Ik kan daar maar een reden voor verzinnen, nl. dat het niet werkt en als ze dus zo'n filmpje goed zouden maken dat ze dan na 1 filmpje klaar zijn.
[removed]
Ja, als je hetzelfde geluid blijft afspelen, er een geluidsensor met scoop bij zet zou je heel simpel kunnen meten of het geluid over tijd verandert. Als je dan zorgt dat er geen andere verstoringen in de ruimte en de opstelling komen, kun je dit relatief makkelijk bewijzen.PinusRigida schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:38:
[...]
Ok, maar bestaat er geen apparaat om zoiets simpelweg klaar en duidelijk te meten, zonder de mogelijke bias van ons brein?
Ik ben niet technisch genoeg aangelegd maar kan een acoestimeter dit niet meten of meten die alleen DB? of zo'n ding met sinusgolven, die echt ontzettend nauwkeurig verschillen in geluid kunnen meten. Je hangt het aan de bron en meet het verschil, toont de ene kabel t.o.v. de andere een verschil in output, weten we meteen dat er een verschil is, zelfs al is het niet of moeilijk hoorbaar voor onze oren. Doe dit met een aantal identiek functionele en geijkte apparaten en zie welk resultaat overweegt. Dan is zo'n onderzoek toch niet nodig?
En inderdaad heb je dan je onderzoek klaar, maar punt hierbij blijft dat mensen die beweren dat het onzin is met dit soort metingen op geen verschil uitkomen, terwijl de voorstanders van de elfen-kabels blijven beweren dat hun oren toch echt verschil horen en de meting dus niet goed is.
Bij een heel groot gedeelte van de keten bij een versterker is de meting trouwens nog veel simpeler, daarbij vergelijk je simpelweg het bitpatroon aan het begin van de kabel (dus bij het verzendende component/apparaat) met die aan het eind (bij het ontvangende component/apparaat)
Dus kortgezegt kunnen veel van deze dingen makkelijk gemeten worden. Alleen blijkt daar nogal vaak uit dat er geen (hoorbaar) verschil is. Maar cndanks dat hebben we toch dit topic
[removed]
Verwijderd
Is het leven nog wel leuk voor je/jullie? Met zoveel achterdocht en paranoia?redwing schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:37:
[...]
Het waarom is heel simpel. Het geluid in dit filmpje van de versie 'vooraf' is gewoon bagger. Daarmee komen mensen dus terug en dan is het wel handig als je kunt aantonen dat het vanzelf beter wordt.
Buiten dat zijn er genoeg filmpjes van mensen die willen bewijzen dat dit effect echt bestaat (zie je eigen filmpje), waarom maken ze dat soort filmpjes altijd zo dat er enorme gaten in te schieten zijn? Ik kan daar maar een reden voor verzinnen, nl. dat het niet werkt en als ze dus zo'n filmpje goed zouden maken dat ze dan na 1 filmpje klaar zijn.

Dat is een ongelooflijk beroerd product waarvoor het denk ik bedoeld was. Was het inderdaad een kabelader of was het een losse draad? Dat is een groot verschil, want door sommigen worden losse draden namelijk ten onrechte ook kabels genoemd. En dat is wel eens aanleiding tot verwarring. Het lijkt met deze eigenschappen heel sterk op weerstanddraad (constantaan), zie Wikipedia: Constantaan Een andere verklaring kan ik zo meteen niet bedenken en is het per ongeluk bij je terecht gekomen. In dat geval is het best wel mogelijk dat het een goed product is voor de doelen waarvoor het werd geproduceerd, zeker niet inferieur, maar niet bij iedereen bekend.redwing schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 15:31:
[...]
Die weerstand zat rond de 30 a 40 ohm per meter en was wisselend afhankelijk van welk stuk je aan het meten was.
Ik ben simpelweg technisch geschoold en veel van de dingen die in zullke filmpjes beweerd worden (over o.a. kabels) kunnen gewoon niet. Dan is het niet zo gek om je af te vragen waarom er dan wel filmpjes opduiken die laten zien dat het toch wel kan, maar het nergens daadwerkelijk bewijzen. Dan kun je het achterdocht/paranoia noemen dat ik me dan afvraag waarom ze dan toch zo'n filmpje maken, maar aangezien veel dingen bewezen niet kunnen werken, kun je zo'n filmpje alleen maken door bewust de boel te manipuleren.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:38:
[...]
Is het leven nog wel leuk voor je/jullie? Met zoveel achterdocht en paranoia?
Dus achterdocht/paranoia? Dan zou ik ook kunnen vragen of het wel leuk is om zo goedgelovig te zijn om dit soort dingen te geloven
[removed]
Het was een kabel van 3 aders, los afgeschermd en zagen er allemaal hetzelfde uit. Ik dacht eerst ook aan weerstandsdraad, maar toen ik op verschillende plekken ging meten, kwamen er ook verschillende weerstanden uit (dus per meter gemeten). En een weerstandsdraad heeft juist een heel constante weerstand.Techneut schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:48:
[...]
Dat is een ongelooflijk beroerd product waarvoor het denk ik bedoeld was. Was het inderdaad een kabelader of was het een losse draad? Dat is een groot verschil, want door sommigen worden losse draden namelijk ten onrechte ook kabels genoemd. En dat is wel eens aanleiding tot verwarring. Het lijkt met deze eigenschappen heel sterk op weerstanddraad (constantaan), zie Wikipedia: Constantaan Een andere verklaring kan ik zo meteen niet bedenken en is het per ongeluk bij je terecht gekomen. In dat geval is het best wel mogelijk dat het een goed product is voor de doelen waarvoor het werd geproduceerd, zeker niet inferieur, maar niet bij iedereen bekend.
Maar het zou best kunnen dat het simpelweg een kabel voor een andere toepassing was. Ik heb er tien minuutjes aan gemeten en heb hem daarna weggeknikkerd, dus veel meer dan een paar simpele weerstandsmetingen heb ik niet gedaan.
[removed]
Just because you're paranoid doesn't mean they're not after youVerwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:38:
[...]
Is het leven nog wel leuk voor je/jullie? Met zoveel achterdocht en paranoia?
Verwijderd
Leg mij eens uit dan, waarom ik de gain van mijn subwoofer gelang de speelduur moest terugdraaien?redwing schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 16:51:
[...]
Dus achterdocht/paranoia? Dan zou ik ook kunnen vragen of het wel leuk is om zo goedgelovig te zijn om dit soort dingen te geloven
Misschien omdat de sub "loskwam" en steeds een beetje meer output ging genereren?
Iets wat ik ook terug zag in de metingen met REW.
Nogmaals; niet iedere luidspreker heeft evenveel nodig. En zeker bij subwoofers is het heel duidelijk.
Maar inspelen is zeker geen fabeltje. Geen placebo. Geen verkooptruc. Geen goedgelovigheid.
Ik denk eenvoudigweg dat je die gain moest terugdraaien omdat er een component in zit wat gevoelig is voor warmte, of het is een stukje psychologie. Dat component kan een elektrisch component zijn, maar kan ook een mechanisch component zijn, denk dan bijvoorbeeld aan licht verschil van temperatuur van de lucht in de woofer, verhoogde flexibiliteit van het membraan door verhoogde temperatuur... etcVerwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:03:
[...]
Leg mij eens uit dan, waarom ik de gain van mijn subwoofer gelang de speelduur moest terugdraaien?
Misschien omdat de sub "loskwam" en steeds een beetje meer output ging genereren?![]()
Nogmaals; niet iedere luidspreker heeft evenveel nodig. En zeker bij subwoofers is het heel duidelijk.
Maar inspelen is zeker geen fabeltje. Geen placebo. Geen verkooptruc. Geen goedgelovigheid.
Die draaiknoppen die vandaag de dag gebruikt worden, werken vaak op basis van een (elektrische) weerstand. Je kunt je voorstellen dat die weerstand verandert als de temperatuur verandert. Daarmee verandert dan ook de output.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 12% gewijzigd door Frozen op 01-07-2022 18:23 ]
Verwijderd
Riiiiiiight....Frozen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 18:20:
[...]
Ik denk eenvoudigweg dat je die gain moest terugdraaien omdat er een component in zit wat gevoelig is voor warmte....
Want als ik hem op dag 2 inschakel is ie natuurlijk binnen 1 seconde net zo warm als aan het einde van dag 1 ...
Inspelen klopt tot op zekere hoogte zeker wel voor het hogere segment waar behoorlijke woofers inhangen.
Heel lang geleden 20 jaar ongeveer werkte ik in een hifi winkel en hebben we bij enkele luidsprekers het setje uit fase gezet en dan een verhuisdeken erover en een weekendje lage tonen laten draaien met als resultaat een luidspreker welke tot leven kwam in het laag.
Maar dit was enkel met de overbemeten drivers welke een gigantische rubberen luidsprekerrand hadden.
Verder hoor ik geen verschil tussen alle kabels ditjes en datjes, versterkers kleuren, luidsprekers hebben hun eigen klank, en media blijft je zwakste schakel.
Ik zit met mijn eigen set op 20 jaar oude piega's welke voor mij fijn klinken icm met een pioneer receiver ivm surround en ik vind het prachtig wat anderen doen maar ik kan werkelijk het verschil niet meer horen ten opzichte van sets welke een veelvoud kosten.
Heel lang geleden 20 jaar ongeveer werkte ik in een hifi winkel en hebben we bij enkele luidsprekers het setje uit fase gezet en dan een verhuisdeken erover en een weekendje lage tonen laten draaien met als resultaat een luidspreker welke tot leven kwam in het laag.
Maar dit was enkel met de overbemeten drivers welke een gigantische rubberen luidsprekerrand hadden.
Verder hoor ik geen verschil tussen alle kabels ditjes en datjes, versterkers kleuren, luidsprekers hebben hun eigen klank, en media blijft je zwakste schakel.
Ik zit met mijn eigen set op 20 jaar oude piega's welke voor mij fijn klinken icm met een pioneer receiver ivm surround en ik vind het prachtig wat anderen doen maar ik kan werkelijk het verschil niet meer horen ten opzichte van sets welke een veelvoud kosten.
Omdat ze zelf wel in elfjes geloven en hiermee de sprookjes in stand houden waarmee goed gelovigen veel te veel geld kwijt zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:09:
[...]
Het enige wat ik nog wil geloven is dat alles wat nieuw is nog stug is of iets dergelijks (wat eerder ook al gezegd is).
Maar met de huidige materialen is dat inmiddels (net als een nieuwe auto inrijden) zo goed als onmerkbaar.
En het gaat dan onmerkbaar ofwel niet van het ene op het andere moment.
Als er "ineens" iets veranderd (in dit geval) aan het geluid is het eerder bagger in elkaar gezet.
Met gewoon gezond verstand zijn de meeste elfen verhalen gewoon je reinste bullshit en leuk als verhaal waar die personen die ze vertellen 0,0 bewijs van hebben dan alleen maar "ik heb het zelf gehoord".
Meten is weten.
De rest is puur toeval of BS.
Je mag geloven wat je wilt geloven en ervoor betalen wat je wilt betalen, maar inspelen e.d. zijn niks anders dan audiofiele fabeltjes.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:29:
[...]
En daarmee is dus het moeten inspelen van mijn subwoofer een bewezen feit.
Het is dan ook vooral psychoakoestiek en wensdenken met de portemonnee die een loopje met je nemen.
Tegenover al die elven-websites kan je met een paar simpele tests alles wat ze zeggen meteen onderuit halen. Omgekeerd kunnen die websites/verkopers geen enkele goed opgezette test laten zien waarin hun product doet wat het belooft te doen.
Doe waar je gelukkig van wordt. Als jij wilt inspelen, prima. Als jij het hoort, ook prima. Have fun.
Maar dat maakt het niet alsnog ineens waar.
Your Friendly Neighborhood Moderator
En dat zijn dingen die gewoon te meten zijn en dus te bewijzen.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:29:
[...]
Hoe groot het verschil dan is tussen het al dan niet hoorbare is vaak in de oren van de gelovigen een enorm verschil terwijl het vaak niet eens zo'n groot verschil uit maakt.
Je zou het dan ook iedere keer bij autospeakers moeten kunnen horen in de winter wanneer de temperaturen dalen.
Als het dan al hoorbaar zou zijn dan gaat dat weer op in de omgevingsgeluiden.
Ach zo kraken de rubbers van mijn gebakje bij koud weer ook wat meer dan in de zomer.
Luidsprekers kan ik dan op dat punt nog wel wat bij voorstellen maar dan komt ook dat weer regelmatig terug zodra het binnen wat te koud wordt of de luchtvochtigheid te droog is
Maar kabels inspelen en nog meer van die onzin... nee dat gaat er bij mij met de beste wil van de wereld niet in.
Mensen die dat verzinnen hebben gewoon een keertje teveel in een onweersbui buiten gestaan met een paraplu. (maar dat is mijn mening maar
(ik zou zo graag eens bij die mensen eens in huis rond willen lopen en dan onwillekeurig als ze niet opletten wat kabels qua aansluiting veranderen in de hoop te zien wanneer ze de verandering in het geluid waar te nemen.
Alhoewel als ik die verhalen wel eens lees komen ze er zowat op klaar als ze menen dat allemaal te horen dus ik pas er toch maar voor...
Medelijden met hun partners die of meegetrokken worden hierin (gehersenspoeld???) of die denken "ach laat hem/haar maar denken dat het inderdaad zo is dan heb ik er het minste last van".
Zouden zo sektes ontstaan?
Over een paar honderd jaar hierover ook overal oorlogen net als bij de andere gelovigen?
Hoop het niet
Verwijderd
*zucht*...Jorgen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:46:
[...]
Doe waar je gelukkig van wordt. Als jij wilt inspelen, prima. Als jij het hoort, ook prima. Have fun.
Maar dat maakt het niet alsnog ineens waar.
Het verschil was te zien in REW.
Gewoon gemeten dus.
Tuurlijk zijn daar wel redenen voor. Extra verkopen van dure "audiofiele" hebbedingetjes en fantastische "upgrades". De goedgelovige audiofiel - die inmiddels niet meer in debunks en blinde testen gelooft - geeft het hier graag aan uit. Homeopathie en etherische oliën evenzo. Hele bedrijfstakken spelen hier op in. De oplichting van welwillende klanten is big business.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:09:
[...]
En dat is "Waarom?"
Wie niet gelooft in deze onzin koopt geen dure eenrichtinskabels, geen dure stroomverschoners en zulks.
Wie wel hierin gelooft kan terecht bij de "specalist" die maar wat graag dit geloof versterkt.
Dan heb je vast die mooie n=1 meting.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:53:
[...]
*zucht*...
Het verschil was te zien in REW.
Gewoon gemeten dus.
Als er al dingen te meten zijn, dan zijn ze vaak natuurkundig te meten, maar biologisch gezien onmogelijk hoorbaar. Ook niet met een getraind gehoor.
En als je iets kunt meten én horen, dan moet het dus algemeen bekend zijn en altijd opgaan. Natuurkunde is geen "dan wel, dan niet". Het is in dezelfde situaties ofwel altijd, ofwel nooit. De kans is groot dat er dan wat anders speelt.
Maar zo te lezen gaan we het niet met elkaar eens worden. En dat mag ook.
Geniet jij op jouw manier van jouw installatie. Ik geniet op mijn manier van de mijne.
Verwijderd
Je haalt twee dingen door elkaar. Je kan iets meten, maar dat wil niet zeggen dat het ook hoorbaar is.Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 21:29:
[...]
Verder is het natuurlijk geen universele waarheid: https://www.audiosciencer...-speakers-break-in.11898/
Want het hangt heel erg van wat de driver al heeft doorgemaakt voordat je 'm in huis haalt. Inspelen van rubbers, zeker bij woofers, is iets wat inderdaad meetbaar is. Maar inspelen kan je beter uitdrukken in minuten dan in uren of dagen.
Daarnaast maakt de temperatuur meer uit. Dus als je in de winter je nieuwe luidsprekers in ontvangst neemt van de bezorger dan zal er een meetbare verandering plaatsvinden terwijl de luidspreker opwarmt:
https://www.audiosciencer...tor-measurements-3.14637/
Je ziet hier dat het meer dan een dB kan schelen op 80-100hz, dus dat kan je inderdaad horen. Maar dat valt niet onder inspelen, want het effect keert weer terug als je de verwarming uit zou zetten
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2022 09:33 ]
Helemaal los van alles. Je kunt niet eerst zeggen "meten is weten" en als er dan iets gemeten wordt, dat per definitie meteen weer in twijfel trekken (zonder data of context). Hoorbaar vind ik persoonlijk niet eens interessant, dat is subjectief / persoonsafhankelijk.Jorgen schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 22:58:
[...]
Dan heb je vast die mooie n=1 meting.
Als er al dingen te meten zijn, dan zijn ze vaak natuurkundig te meten, maar biologisch gezien onmogelijk hoorbaar.
Lijkt me ook ja. Ik denk dat niemand twijfelt aan het feit dat mechanische zaken los komen / zetten na een initiële periode van gebruik, zoals ook bijvoorbeeld schoenen of een motorpak. Zeker rubbers, pakkingen en zittingen. Ik denk dat niemand zijn splinternieuwe auto meteen tot max in de toeren jaagt als hij net bij de dealer weg rijdt. Of het hoorbaar is (weer terug bij de woofer, die auto hoor je wel); persoonlijk niet zo interessant. Dat er iets veranderd; vast wel. Daar kunnen we toch in berusten ?Verwijderd schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:22:
[...]
Want het hangt heel erg van wat de driver al heeft doorgemaakt voordat je 'm in huis haalt. Inspelen van rubbers, zeker bij woofers, is iets wat inderdaad meetbaar is. Maar inspelen kan je beter uitdrukken in minuten dan in uren of dagen.
Sinterklaas wil bier !
Mooiere bewoording dan wat ik zei maar wel wat ik bedoelde ;-)Verwijderd schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 09:22:
[...]
Je haalt twee dingen door elkaar. Je kan iets meten, maar dat wil niet zeggen dat het ook hoorbaar is.
Verder is het natuurlijk geen universele waarheid: https://www.audiosciencer...-speakers-break-in.11898/
Daarnaast maakt de temperatuur meer uit. Dus als je in de winter je nieuwe luidsprekers in ontvangst neemt van de bezorger dan zal er een meetbare verandering plaatsvinden terwijl de luidspreker opwarmt:
https://www.audiosciencer...tor-measurements-3.14637/
Je ziet hier dat het meer dan een dB kan schelen op 80-100hz, dus dat kan je inderdaad horen. Maar dat valt niet onder inspelen, want het effect keert weer terug als je de verwarming uit zou zetten.
Maar ja de gelovigen maakt het niet uit hoe vaak en door wie iets uitgelegd wordt, die geloven alleen hun heilige fabeltjes.
Ik snap je punt, maar het is nogal opvallend dat het meetbaar/hoorbaar zou zijn.ParaWM schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:07:
[...]
Helemaal los van alles. Je kunt niet eerst zeggen "meten is weten" en als er dan iets gemeten wordt, dat per definitie meteen weer in twijfel trekken (zonder data of context). Hoorbaar vind ik persoonlijk niet eens interessant, dat is subjectief / persoonsafhankelijk.
[...]
Er zijn hele volksstammen die hierin geloven en het meten en horen, en bij checken blijkt het toch anders te zijn
Als jij die meting hebt gedaan met alles in je kamer op exact dezelfde plek, geen deuren open die dicht waren of wat dan ook maar verplaast (effect op laagweergave door de kamer is groot), de microfoon dus ook in 3 dimensies en het geeft > 5 decibel verschil in respons kan je het wel hoorbaar noemen, Dit soort dingen zijn extreem makkelijk echt goed te meten (vaste opsteliing, geen woonkamer, spakers 15min laten opwarme, respons meten, 5 / 10 / 30 dagen laten spelen, nog een keer respons meten en klaar)Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 17:03:
[...]
Leg mij eens uit dan, waarom ik de gain van mijn subwoofer gelang de speelduur moest terugdraaien?
Misschien omdat de sub "loskwam" en steeds een beetje meer output ging genereren?![]()
In de meeste gevallen ligt er een aanname of meetfout aan ten grondslag. Speakers gaan wel anders klinken als ze warmer worden. Dus ze klinken net een beetje anders als ze (elke dag!) net aan staan dan na (zeg) 15min redelijk luid spelen. Daar hoor je geen enkele audiofiel over gek genoeg, terwijl dat gewoon een verklaarbaar, meetbaar en begrijpelijk effect is (alle analoge elektrische componenten, bedrading en de spreekspoel gaan nét een beetje anders reageren) .
Dat er geen reden is om te bedenken waarom mensen ermee zouden sjoemelen is echt een hele slechte reden om aan te nemen dat het dus zo is. Redenen kunnen ook onbewust zijn (unconsious biass, redelijk bekend fenomeen waar je in alle onderzoek zo goed mogelijk rekening mee houdt en het risico en bestan altijd van erkent, ook bij jezelf!).Verwijderd schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:09:
[...]
En dat is "Waarom?"
Het is een aardig begin, dus een startpunt om het te objectiveren. En dat doe je dus met reproduceerbare en controleerbare metingen. Niet met een vooringenomen standpunt en dan allerlei subjectieve bronnen te gebruiken om je mening te staven.
Dat mensen verschillend hoorvaardigheid hebben, betekent niet dat ze dingen kunnen horen die we niet kunnen meten. Of die we wel kunnen meten, maar waarvan we weten dat ze niet tot hoorbare verschillen leiden (denk aan < 0,1% vervorming, < 0,5db variatie in respons).
[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 04-07-2022 22:14 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
Kan bevestigen dat het openen van een deur echt een duidelijk meetbaar effect heeft op de response in het laag.
En hoorbaar 
Zonder enige moeite ook, daar durf ik wel een blinde abx mee in.
Zonder enige moeite ook, daar durf ik wel een blinde abx mee in.
1. Verschil is meetbaar en je hoort het: Goede oren
2. Verschil is meetbaar en je hoort het niet: Niet zulke goede oren
3. Verschil is niet meetbaar en je hoort het niet: Goed tussen de oren
4. Verschil is niet meetbaar en je hoort het wel: Niet zo goed tussen de oren
1 en 2 zijn natuurlijk afhankelijk van de grootte van het gemeten verschil, maar er zullen verschillen zijn die de ene persoon niet hoort en de andere wel. Dat zou je dan kunnen toeschrijven aan een beter (getraind) gehoor.
1 en 2 zijn natuurlijk afhankelijk van de grootte van het gemeten verschil, maar er zullen verschillen zijn die de ene persoon niet hoort en de andere wel. Dat zou je dan kunnen toeschrijven aan een beter (getraind) gehoor.
4 = Je bent gewoon een mensnineball schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 00:18:
1. Verschil is meetbaar en je hoort het: Goede oren
De Crux zit hem hoe je ermee omgaat. Accepteer je je eigen faalbaarheid in subjectieve waarneming of ga je voor “ik hoor het, dus het is zo”.
Gelukkig hebben we volledig objectieve data waarmee deze discussie natuurlijk makkelijk opgel… oh wacht

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 05-07-2022 08:46 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Helemaal eens, zolang je maar beseft dat de mogelijkheid bestaat dat je zintuigen een loopje met je nemen. Of je er vervolgens achter wil komen of dat ook echt het geval is, dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf uitmaken.JvS schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:00:
[...]
4 = Je bent gewoon een mens
De Crux zit hem hoe je ermee omgaat. Accepteer je je eigen faalbaarheid in subjectieve waarneming of ga je voor “ik hoor het, dus het is zo”.
Gelukkig hebben we volledig objectieve data waarmee deze discussie natuurlijk makkelijk opgel… oh wacht
Mijn eigen waarnemingen lopen meestal redelijk in de pas met wat wetenschappelijk gezien verklaarbaar en logisch is. Maar dat kan ook komen omdat ik graag wil dat dat zo is.
In het verleden heb ik een aantal keer een upgrade gedaan waarbij je op voorhand vragen kunt stellen over de mate waarin dat hoorbaar zou moeten zijn. Soms was dat geheel vrijblijvend (breng die megadure kabels maar terug als je geen verschil merkt) en soms all-in financieel gezien. Het valt me op dat ik in de vrijblijvende situatie veel makkelijker kon concluderen dat ik geen verschil hoorde dan in het geval dat ik er onomkeerbaar mijn vakantiegeld tegenaan had gegooid.
Juist, want je hersenen interpreteren geluid en dat is gebaseerd op je culturele bagage en de omgeving. Zo werden intervallen die wij nu als consonant ervaren vroeger als dissonant gezien en kunnen ze op het Kroatische eiland Krk zuivere kleine secundes zingen. Omdat je hersenen interpreteren en niet je oren luisteren kan er bijvoorbeeld ook een auditieve pareidolia plaatsvinden (waarbij je geluiden een menselijk karakter toedicht) of je hersenen iets interpreteren op basis van wat je eerder gehoord hebt (culturele bagage / smaak).
Geluid is dus enorm subjectief en kan je actief veranderen. Lees en luister maar eens mee:
Als je 'casual' luistert (dus niet geconcentreerd) en meeleest dan kan je daadwerkelijk horen wat je leest.
Op die basis werkt ook "Mama Appelsap"; je verstond het eerst 'normaal' maar nadat iemand je een 'alternatieve interpretatie' vertelt hoor je die ook ineens. Aan het geluid is echter NIETS veranderd.
(Dit effect kan je ook doen met visuele cues waarbij je een andere klank hoort dan de beweging van de lippen van een spreker suggereert; je hoort dan wat je de lippen ziet doen).
[ Voor 13% gewijzigd door Wilf op 06-07-2022 11:55 ]
Verwijderd
De kleur van het lampje op een geluidsinstallatie heeft al invloed. Bij bepaalde kleuren ervaar je het geluid harder, terwijl er weer andere kleuren zijn waarbij je het juist als zachter ervaart.
Daarom klinkt Rotel zo koel; blauw lampje.
Buizen natuurlijk warm; doet aan smeulend kampvuur denken.
Buizen natuurlijk warm; doet aan smeulend kampvuur denken.
Speakerkabels testen! Ik heb de popcorn al klaar.
"Live in 44 hours"Gluten Parody schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:31:
[YouTube: Live Speaker Cable test - LIVE - 12 speaker cables tested BLIND]
Dat is dan wel slappe popcorn tegen die tijd.
Ik ga het ook niet opeten.... (hou helemaal niet van popcorn)
Die 7 mensen die deze advertentie als favoriet hebben opgeslagen zijn vast lezers van dit subforum om aan hun vrienden en kennissen te laten zien wat een absurde prijzen er voor 4 stukjes speakerkabel en 8 spades worden gevraagd.nineball schreef op zondag 10 juli 2022 @ 10:34:
Koopje, sla snel toe! Nieuw kost dit setje 13.500 euro.
[Afbeelding]

Daarnaast vraag ik me af wie dit koopt. Als dergelijk dure jumpers recht zouden doen aan de rest van de set, zou ik eerder verwachten dat het een bi-amp of tri-amp opstelling is waarbij helemaal geen jumpers nodig zijn.
pporrio,
Vergis je niet, zo langzamerhand verbaas ik me hoegenaamd niet meer over hoe gemakkelijk sommige mensen zich de meest waanzinnige troep laten aansmeren tegen nog waanzinniger prijzen. Ze geloven echt in het fantasierijke verhaal erachter en in de geweldige aanbieding. Erger nog, ze staan totaal niet open voor welke kritiek dan ook. Afgezien van de krankzinnige prijs zou ik met de beste wil ter wereld me, als is ze op de vuilstort zou vinden of op een andere manier gratis in handen zou krijgen gedrukt, niet kunnen voorstellen wat ik met die dingen zou moeten of kunnen doen.
Vergis je niet, zo langzamerhand verbaas ik me hoegenaamd niet meer over hoe gemakkelijk sommige mensen zich de meest waanzinnige troep laten aansmeren tegen nog waanzinniger prijzen. Ze geloven echt in het fantasierijke verhaal erachter en in de geweldige aanbieding. Erger nog, ze staan totaal niet open voor welke kritiek dan ook. Afgezien van de krankzinnige prijs zou ik met de beste wil ter wereld me, als is ze op de vuilstort zou vinden of op een andere manier gratis in handen zou krijgen gedrukt, niet kunnen voorstellen wat ik met die dingen zou moeten of kunnen doen.
@Techneut Vrij simpel als je de website bekijkt.
Met zulke kabels kan je dus alle noten in een sublieme uitvoering van John Cage's 4'33" goed horen.Beethoven is known throughout the World for his phenomenal compositions. But also for being almost completely deaf while creating some of his greatest works. The signature trait of the Beethoven cable model is its ability to convey musicality, to be silent and let the connected components sing only restricted by their own limitations.
- knip -
Het betreft de Beethoven serie. Dat is de een na hoogste range. Daarboven zit nog de Stravinsky lijn.Roderiktweaker schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:12:
Je krijgt er wel een mooie koffer bij.
Beethoven was toch doof?
Verwijderd
Uhm. Dat is een video geworden van 4,5 uur.Gluten Parody schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 13:31:
[YouTube: Live Speaker Cable test - LIVE - 12 speaker cables tested BLIND]
Dat is een beetje van de zotte...
In de comments lees ik dat ze hier de resultaten op een rijtje hebben gezet.
Ze noemen het blind testen maar ze wisselen de kabels vol in het zicht...Verwijderd schreef op maandag 11 juli 2022 @ 21:01:
[...]
Uhm. Dat is een video geworden van 4,5 uur.
Dat is een beetje van de zotte...
In de comments lees ik dat ze hier de resultaten op een rijtje hebben gezet.
Share and Enjoy!
Verwijderd
Zal voor de metingen niet uitmaken...WCA schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:01:
[...]
Ze noemen het blind testen maar ze wisselen de kabels vol in het zicht...
Over de metingen gesproken, ze meten van alles, maar ze hebben het niet over wat elke mening precies met het geluid zou doen. Typisch alpha audio.
"We gaan objectief meten, maar we hebben eigenlijk geen enkel benul van wat voor invloed dat heeft op het geluid"
Share and Enjoy!
1 van Stravinskys bekendste werken: Le sacre du printemps. Het is de bedoeling dat je elk voorjaar deze kabels opoffert en nieuwe neemt.nineball schreef op zondag 10 juli 2022 @ 19:22:
[...]
Het betreft de Beethoven serie. Dat is de een na hoogste range. Daarboven zit nog de Stravinsky lijn.
Beethoven was toch doof?
Ik heb een keer kabels gevonden die nieuw 4000 euro moesten kosten. Ik had ze gekocht om de connector eraf te halen en een microfoon kabel te maken (XLR). Nadat ik gezien had dat ze vrij veel moesten kosten nieuw heb ik ze zo snel mogelijk verkocht.Techneut schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:04:
pporrio,
En dat lukte je ook nog vrij snel, bovendien nog voor een voor jou heel hebbelijke prijs? Men zou verwachten dat je met zoiets was blijven zitten. Of viel de prijs die je tweedehands er voor betaalde nogal mee?
Edit: Gezien je antwoord een paar berichten verder heb je inderdaad knap mazzel gehad.
Edit: Gezien je antwoord een paar berichten verder heb je inderdaad knap mazzel gehad.
[ Voor 17% gewijzigd door Techneut op 12-07-2022 13:20 ]
winst gemaakt?
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
Ik had hem gekocht voor een paar euro en verkocht voor veel meer, best blij mee. Connectoren heb ik daarna los gekocht. kabel was niets bijzonders, standaard koper met een magneet in het midden. Zag er leuk uit, meer niet.Techneut schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:25:
En dat lukte je ook nog vrij snel, bovendien nog voor een voor jou heel hebbelijke prijs? Men zou verwachten dat je met zoiets was blijven zitten. Of viel de prijs die je tweedehands er voor betaalde nogal mee?
Winst gemaakt omdat een ander er wel in gelooft.. haha
Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790
Magneet in het midden, waren het van die MIT kabels met een kassie erin? Om een impedantieprobleem te verhelpen dat er toch al niet was… 👍🏻
Verwijderd
Die MIT kabels hadden daadwerkelijk weerstanden erin die het frequentieverloop veranderden, of dat was in ieder geval het geval bij een aantal modellen. Was in ieder geval meetbaar.Gluten Parody schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:24:
Magneet in het midden, waren het van die MIT kabels met een kassie erin? Om een impedantieprobleem te verhelpen dat er toch al niet was… 👍🏻
Cognitieve dissonantie is de onaangename spanning die iemand ervaart bij tegenstrijdige overtuigingen, ideeën of opvattingen of bij handelen in strijd met de eigen overtuiging.Techneut schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:04:
pporrio,
troep laten aansmeren tegen nog waanzinniger prijzen. Ze geloven echt in het fantasierijke verhaal erachter en in de geweldige aanbieding. Erger nog, ze staan totaal niet open voor welke kritiek dan ook.
Cognitieve dissonantie werd voor het eerst onderzocht door Leon Festinger. Hij suggereerde dat mensen een innerlijke behoefte hebben om ervoor te zorgen dat onze overtuigingen consistent zijn.
Hoe verminder je dissonantie in het algemeen?
Wanneer je in een staat van cognitieve dissonantie verkeert, onderneem je stappen om de omvang van je dissonantie te verminderen.
Een gebruikelijke manier om dissonantie te verminderen is om de aantrekkelijkheid van het gekozen alternatief te vergroten en de aantrekkelijkheid van het afgewezen alternatief te verminderen.
Dissonantie kan op drie manieren worden verminderd:
1) Verander je mening of je gedrag
Gedrag veranderen is vaak erg moeilijk (omdat het bijvoorbeeld in het verleden heeft plaatsgevonden), dus mensen gebruiken vaak verschillende mentale manoeuvres.
2) Verzamel nieuwe informatie die zwaarder weegt dan de dissonante overtuigingen
Is er een extra mening of gedraging die de twee andere overtuigingen in de kou laat staan?
3) Verminder het belang van je overtuiging
Is er een overkoepelend belang die de dissonantie van je twee gedragingen minimaliseert, omdat het er niet meer toe doet?
Bron: wiki, proefschrif Natascha Bauwens
Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic