Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 87 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:19
Ja en de capaciteit meet hij dus niet. Geen enkele RLC parameter for that matter.
Trouwens de spanning maakt voor dit issue geen flaus aus.
Het probleem is ook: Je kunt wel heel gedetailleerd de kabel zelf meten en omschrijven. Maar, enkel de goed geïnformeerde/onderlegde consument snapt wat die betekenen en wanneer ze 'goed genoeg' zijn. Een minder technisch onderlegde zoekt uit dat een bepaald aspect belangrijk is en vervolgens is meer (of minder) beter. marketing doet de rest en adverteert met superlatief hoge of lage getallen...die op een niveau zijn dat ze niets (hoorbaars) uitmaken.
Dat vind ik dus een drogreden. Zeker als je handelsbenaming audiosciencereview is.
Dus de science achterwege laten omdat lezers potentieel te dom zijn 8)7
In het geval van een RCA-kabel voor line level overdracht van audiofrequentiebereik signalen; kabeltje van 4 euro.
En dat is dus niet zijn conclusie. Hij zegt niet dat zijn resultaten alleen betrekking hebben op line level situaties zonder aanwezigheid van bijvoorbeeld een inductieve last. Het gaat erom dat testresultaten veranderen als er bijvoorbeeld een inductieve last aanwezig is (om mijn punt maar eens weer voor de zoveelste keer duidelijk te maken).
Dat wordt er niet bij verteld. Als hij gewoon RLC had gemeten zoals elke professionele kabelfabrikant doet (goh waarom toch....), dan was dat geen issue geweest.
Het is toch niet zo moeilijk te begrijpen dat als elke professionele kabelfabrikant deze specs publiceert, daar ook wel eens een belang aan zou kunnen hangen?

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:06
Maar voor het verbinden van 2 audio apparaten (pre-out / line out > line in) met typische karakteristieken doet RLC er helemaal niet (zo) toe! Zelfs al verschillen RLC tussen die beschikbare kabels, is dit niet van belang want zelfs een el-cheapo kabel die niet pure oxigen free, gold plated, nano is om deze waardes te optimaliseren is al goed zat.
Eens, voor de duidelijkheid zou het helpen om deze wel te meten om dit punt extra kracht (en bewijs) bij te zetten.

Het moge duidelijk zijn dat dit geen phono-kabel test was. Dit was dus geen inductieve load.

Phono ja, Digitale Coax ja, Line-out (analoog audio) nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Propheticus schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:49:
Het moge duidelijk zijn dat dit geen phono-kabel test was.
Da's helemaal niet duidelijk. Een platenspeler is toch echt een audio apparaat. Zitten vaak ook gewoon rca connectoren aan.
Maar goed, dit effect kan ook net zo goed spelen voor een audiotransformator/di box.

Het blijft natuurlijk raar. Wel een testkast van €30000 hebben en gebruiken, maar niet even een RLC metertje van €150? ter hand nemen....
Gemiste kans. Misschien begrijpt hij de relevantie ervan niet.
Gelukkig geven de meer professionelere kabelfabrikanten wel deze info.
Maar dat beperkt helaas wel het aanbod.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 06-05-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:06
mr_petit schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:01:
[...]

Da's helemaal niet duidelijk. Een platenspeler is toch echt een audio apparaat. Zitten vaak ook gewoon rca connectoren aan.
Ja, maar opereren no-where near 2V. Nogal een giveaway.
Het blijft natuurlijk raar. Wel een testkast van €30000 hebben en gebruiken, maar niet even een RLC metertje van €150? ter hand nemen....
Gemiste kans. Misschien begrijpt hij de relevantie ervan niet.
Gelukkig geven de meer professionelere kabelfabrikanten wel deze info.
Maar dat beperkt helaas wel het aanbod.
We vallen in herhaling, maar in geval van een (niet phono of andere edge case) simpele interconnect doet de RLC er niet toe. Het zijn geen mega of gigahertz verbindingen en we spreken over een halve meter geen kilometers. We hebben het niet over waardes waar het beschouwen van de kabel als transmission line nuttig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:28:
[...]
Volgens mij hebben wij een verschillende definitie van audiofielen.
Klopt, en ik heb meer dan eens gemerkt dat ik zeker niet de enige ben. Die definitie betreft personen die in hun liefhebberij zover gaan dat de realiteit uit het oog wordt verloren. Zoals bij b,v. wat hier ter sprake werd gebracht, het ontbreken van voldoende technische kennis en die zich daardoor laten leiden door bedriegers..
Iemand die daarentegen serieus studie maakt van de nuchtere feiten weet wat belangrijk is en net zo belangrijk wat er hoegenaamd niet toe doet, zo iemand zou ik geen audiofiel willen noemen. Veel woorden met die laatste lettergreep associeer ik dan ook met een extreem ver gaande belangstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Propheticus schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:47:
[...]

Ja, maar opereren no-where near 2V. Nogal een giveaway.
Maar een audiotransformator of di box toch wel?
Dat schreef ik er toch ook bij?
En hij zegt niet dat de resultaten niet gelden als het signaalniveau geen 2V is, danwel of waar de grens ligt.(er zijn zat andere audioapparaten die niet op 2V werken; dat is hoofdzakelijk een niveau van digitale audio apparaten; is deze interlink dan ook niet geschikt voor een cassettedeck? Of een tuner?)
Hij zegt dat zijn testsignaal op 2v gezet is 'omdat dat het nominale niveau is op RCA kabels'.
Ook een bewering die dus totaal niet waar is. (ik noem maar even dBu en dBv als enkele referentiestandaarden...)
Dus tsja, die review rammelt nogal. Niet op de punten waar hij zijn dure testkast laat werken, maar op de uitgangspunten van zijn review.
Maar ja, dat heb ik wel eens eerder aangekaart bij eerdere reviews van hem, tesamen met de conclusies die hij daaraan vastknoopte.
Dat waren nogal stellige beweringen die zeker niet voor alle situaties opgingen.
We vallen in herhaling, maar in geval van een (niet phono of andere edge case) simpele interconnect doet de RLC er niet toe. Het zijn geen mega of gigahertz verbindingen en we spreken over een halve meter geen kilometers. We hebben het niet over waardes waar het beschouwen van de kabel als transmission line nuttig is...
We vallen helemaal niet in herhaling, jij gebruikt hier terminologie die niet gedefinieerd is.

Ik bedoel een 'simpele' interconnect. Wtf is dat? Hoe defineer jij simpel?
En wat is een edge case?
Allemaal niets zeggende termen imo.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 06-05-2022 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Techneut schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 18:10:
[...]
Klopt, en ik heb meer dan eens gemerkt dat ik zeker niet de enige ben. Die definitie betreft personen die in hun liefhebberij zover gaan dat de realiteit uit het oog wordt verloren. Zoals bij b,v. wat hier ter sprake werd gebracht, het ontbreken van voldoende technische kennis en die zich daardoor laten leiden door bedriegers..
Iemand die daarentegen serieus studie maakt van de nuchtere feiten weet wat belangrijk is en net zo belangrijk wat er hoegenaamd niet toe doet, zo iemand zou ik geen audiofiel willen noemen. Veel woorden met die laatste lettergreep associeer dan ook met een extreem ver gaande belangstelling.
Dan interpreteer je het woord toch verkeerd.
'fiel' betekend niets meer en minder dan 'liefhebber'. Het komt van het oud griekse woord philos: geliefde/liefhebbende.
En daaronder valt dus net zo goed de persoon die dure kabels koopt en andere snuisterijen als de persoon die z'n luisterruimte doormeet een akoestische aanpassingen doet. De hoeveelheid technische kennis die iemand bezit speelt hier geen rol in. Het is een mindset.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 06-05-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké mr_petit, dan laat ik het gebruik van het woord in dit verband voortaan achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 18:22
@mr_petit wat zijn gebruikelijke RLC waarden voor dit soort kabels? Wat zou je verwachten? Wanneer is het low/med/high end? En kan je een voorbeeld geven van een fabrikant die rlc opgeeft? (Ik vraag dit uit onwetendheid, niet als sneer bedoeld)

Edit:
@Propheticus Als ik het goed begrijp heeft mr_petit het niet over transmissielijn model met RLC, maar over een discreet circuit met één R, L en C. Dus geen cascade van "oneindig" veel RLC'tjes. Het gaat er dus niet om dat de lijn lang is t.o.v. de golflengte (dat issie ook niet).

[ Voor 37% gewijzigd door itcrowd op 06-05-2022 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
itcrowd schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:15:
@mr_petit wat zijn gebruikelijke RLC waarden voor dit soort kabels? Wat zou je verwachten? Wanneer is het low/med/high end? En kan je een voorbeeld geven van een fabrikant die rlc opgeeft? (Ik vraag dit uit onwetendheid, niet als sneer bedoeld)
De waardes kunnen behoorlijk uiteen lopen.
Je kan bijvoorbeeld rca interlinks van mogami kopen
https://www.amazon.nl/Mog...eutrik/dp/B07BLRWJGK?th=1
Deze gebruiken dan mogami 2534 kabel. Mogami is gewoon een professionele kabelfabrikant, waarbij alle parameters heel duidelijk gespecificeerd zijn:
https://mogamicable.com/category/bulk/microphone/quad/
Er zijn volgens mij ook mogami rca interlinks te koop die andere mogami kabeltypes gebruiken.

In de US heb je blue jeans cables, ook een no nonsense fabrikant van (o.a.) rca kabels, waarbij je zelfs het type kabel kan kiezen (dus bijv. een bepaalde belden kabel) als je wilt. Hier wordt ook alles heel goed gedocumenteerd.
https://www.bluejeanscable.com/store/audio/index.htm

En zo zijn er vast meer.

Wanneer iets low/medium/high end is, is natuurlijk erg lastig te omschrijven en hangt ook af van je eisen (net als welke R, L of met name C je nodig hebt).
In ieder geval zou je moeten verwachten dat die parameters in ieder geval stabiel zijn binnen het audio frequentiebereik, en dat je kabel voor je linker kanaal hetzelfde meet als voor je rechterkanaal.
Ik heb wel eens een kabel van alie gehad, welke populair was onder de 'budgetaudiofielen' en welke als erg goed bestempeld werd, maar hierbij zag ik een capacitair verloop van 188pF bij 1khz naar 168pF bij 10khz, en dat het linker kanaal 20pF lager meette dan het rechter kanaal. Dat was een 1m lange Ugreen rca kabel.
Gewoon echt waardeloos.

Maar 'gebruikelijke waarden' kunnen voor kabels (betreffende de capaciteit) uiteen lopen van ~50pF/m tot wel boven de 250pF/m. Dus dat is een hele brede spreiding.
De meeste microfoonkabel zit onder de 100pF/m, en microfoonkabel begint al bij €1/m oid dus veel hoeft het niet te kosten. (al zullen budgetfabrikanten wellicht geen specs publiceren, maar meer geaccepteerde/bekende merken wel)
De goedkoopste lage capaciteitskabel (dan bedoel ik een ready made rca kabel) die de fabrikant opgeeft is bij mijn weten de Cordial CFU die bij Thomann te koop is in diverse lengtes:
https://www.thomann.de/nl/cordial_cfu_15_cc.htm
Die is 80pF/m
Er zijn wel goedkopere goede kant en klare interlinks met lage capaciteit die op forums nagemeten zijn (maar waar de capacitaire waarde dus niet door de fabrikant/verkoper opgegeven wordt).

Als je zelf interlinks maakt, dan is microfoonkabel vaak een heel goed en betaalbaar uitgangspunt.
Omdat microfoons ook vaak een inductieve last is, en microfoonkabels vaak in grote lengtes gebruikt worden, is dit vaak ontworpen om met deze problemen op te gaan :P
En het is vaak ook een degelijke kabel, en betaalbaar.

Maar goed, je kan een kabel met hoge capaciteit bij een draaitafel (of een microfoon, of een electrische gitaar) ook gebruiken als een toonregeling. Want je creëert gewoon een filter (of althans, het filter is natuurlijk aanwezig, maar je verandert de kantelfrequentie). Bij sommige elementen wordt een hoge capacitaire last aanbevolen om bepaalde gebieden in de frequentiekarakteristiek glad te strijken.
Maar extra capaciteit toevoegen kan altijd (condensatortje bijplaatsen, desnoods mbv een rca splitter ;) ). Capaciteit wegnemen....da's lastig :+

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 06-05-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:27:
[...]
Daarom kan je een kabel nooit "los" beschouwen. Net als bijvoorbeeld een luidsprekerfilter. Daar veranderen de scheidingsfrequenties ook opeens van als er een 4 ohm luidspreker op aangesloten wordt ipv een 8 ohm luidspreker.
Dat filter wordt ontworpen op de aangesloten luidspreker. de 0,009 Ohm per meter luidspreker kabel heeft niet zoveel invloed.
De meeste audiosignalen zijn gewoon line niveau Ik zou er geen 10 meter kabel tussen doen.
MM/MC elementen zijn wat gevoeliger met de hele lage spannings niveaus maar dat is ook techniek van de vorige eeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
bouwfraude schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 21:11:
[...]

MM/MC elementen zijn wat gevoeliger met de hele lage spannings niveaus maar dat is ook techniek van de vorige eeuw.
Volgens mij zijn alle analoge audiosignalen die door dit soort kabeltjes gaan techniek van de vorige eeuw :P

Het probleem met elementen in dit aspect wat ik voorschotelde is niet het lage spanningsniveau, maar de inductieve last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 12:34

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ook bij RLC specificaties, hoe boeiend zijn die nou echt? Even rekenen...

Rkabel? Vaak is deze <<Rload (100-600Ohm bij lijnsignaal, 2-8Ohm bij speakers), dus doet praktisch niks met je signaal. Bij speakers is het vaak een kwestie van de juiste CMA kiezen en je bent golden.

Lkabel? Een draadpaar heeft een niet te verwaarlozen inductie. Bij een 5 meter lang draadpaar met een straal van 1mm en een onderlinge afstand van 5mm, heeft de boel een inductie van ~3microHenry. Dat levert bij 20kHz een reactantie van ~400mOhm op, en een faseverschuiving van ~5graden. Die 5 graden ga je sowieso niet horen, en die 400mOhm levert enkel hele milde kleuring van het geluid op (i.e. demping van de hogere frequenties) als het hier om speakerkabels gaat.

Ckabel? Dezelfde configuratie heeft een parasitaire capaciteit van ongeveer 100nF. Dit levert op 20kHz een parasitaire load van 80Ohm op met een faseverschuiving van 90 graden. Redelijk rampzalig voor lijnsignalen, compleet irrelevant voor speakerkabels. Wat leren we daarvan? Geen dikke conductors gebruiken voor lijnsignalen! :p

Dus voor speakerkabels lijkt een beetje te gelden: let op de inductie en op de weerstand. Hoe meer koper hoe beter.
Voor lijnsignalen: Niet te lang en niet te dikke conductors.

Kortom, niets wat we niet al wisten. Maar ik wil er wel aan toevoegen dat deze effecten het geluid niet wezenlijk hard vervormen; in de zin dat dit nog steeds valt onder 'lineaire effecten'. Het zijn de non-lineaire effecten (i.e. IMD) die de beleving van geluidskwaliteit flink reduceren, en daar is ook hier totaal geen sprake van. Mijn mening? Staar je niet blind op die cijfertjes. Je zit al snel in een 'het is goed genoeg' regime.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Blaat,
Ik begrijp (ongeveer) wat je bedoelt, toch vind ik je betoog een beetje kort door de bocht, want de waarden die je noemt doen er in bepaalde gevallen wel terdege toe. Neem b.v. inderdaad luidsprekerkabel voor aanmerkelijk langere afstanden. Gewoon een kwestie van dat zelfde rekenwerk dat je liet zien. Zonder verder in detail te treden, dat hoeft volgens mijn ook niet, zou ik het accent willen leggen op enkel het verschil in afmetingen. Als namelijk die afmetingen lengte, doorsnede, afstand tussen de aders alsmede het materiaal van de aders van verschillende kabels helemaal gelijk aan elkaar zijn, kan er nooit een noemenswaardig verschil zijn in die R, L en C, hooguit zal dit zeer marginaal zijn. Waarmee ik ook bedoel dat het kwaliteitsverschil tussen fabricaten veel geringer is dan sommige leveranciers willen doen geloven. Het nameten ervan heeft dan volgens mij ook weinig zin.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 10-05-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Blaat schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:19:
Dus voor speakerkabels lijkt een beetje te gelden: let op de inductie en op de weerstand. Hoe meer koper hoe beter.
Voor lijnsignalen: Niet te lang en niet te dikke conductors.
Maar dat zijn toch niet de enige 2 signaaltypes in de geluidswereld?

Je kan zeggen "niets wat we niet al wisten", maar je kan net zo goed zeggen "mijn verhaal is niet compleet"

En dat vind ik ook een beetje de gang van zaken bij de kabelreviews op audiosciencereview.
Vooral benadrukken waar het niet uitmaakt en je niet focussen op waar het wel uitmaakt.
Terwijl dat laatste me toch echt belangrijker lijkt.
Trouwens het lijkt me ver gezocht dat je 100nF capaciteit in een rca kabeltje hebt.

BTW wat is CMA?

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 09-05-2022 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:56

Cheezus

Luiaard

Blaat schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:19:
... Bij speakers is het vaak een kwestie van de juiste CMA kiezen en je bent golden...
CMA? Even googlen.. gaat het hiet over de Country Music Association? Zolang je maar country muziek luistert is elke kabel dus goed?
..Het zijn de non-lineaire effecten (i.e. IMD) die de beleving van geluidskwaliteit flink reduceren..
IMD? Maar weer even googlen.. dit zal dan wel over de Internationale Mannendag gaan? Het is wel een beetje een mannending dat Hi-Fi gebeuren in ieder geval..

Kortom, misschien is het handig om even de betekenis van een afkorting uit te schrijven zodat een ander ook weet waar je het over hebt (IMO ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 12:34

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

mr_petit schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:46:
[...]

Maar dat zijn toch niet de enige 2 signaaltypes in de geluidswereld?
Natuurlijk niet! Maar ik zie de waarde er niet van in om dezelfde analyse uit te voeren op de overige signalen. Een phonotrap heeft een nog veel hogere input impedantie dan lijnsignaal, waardoor daar min of meer dezelfde regels voor gelden. Digitale signalen ga ik niet aan beginnen, dan ga je het hebben over transmissielijn effecten en wat dat doet met je digitale signaal. No thank you.
Je kan zeggen "niets wat we niet al wisten", maar je kan net zo goed zeggen "mijn verhaal is niet compleet"
Kort door de bocht? Ja. Incompleet? Ik denk het niet.
Trouwens het lijkt me ver gezocht dat je 100nF capaciteit in een rca kabeltje hebt.
Dat is de waarde die geldt voor de genoemde configuratie. Dat kan je zelfs zelf uitrekenen met legio online tooltjes, zoals deze.

En dan kan je zeggen, 5m en een r van 1mm voor lijnsignaal? Belachelijk! Ja dat is het ook, maar het geeft wel aardig aan in wat voor orde van grootte aan capaciteit we zitten te werken. Het is niet alsof die waarden opeens een tien of honderdvoud verandert met een dropveter van de action.
BTW wat is CMA?
Wikipedia: Circular mil
Cheezus schreef op maandag 9 mei 2022 @ 21:06:
[...]

CMA? Even googlen.. gaat het hiet over de Country Music Association? Zolang je maar country muziek luistert is elke kabel dus goed?

[...]

IMD? Maar weer even googlen.. dit zal dan wel over de Internationale Mannendag gaan? Het is wel een beetje een mannending dat Hi-Fi gebeuren in ieder geval..

Kortom, misschien is het handig om even de betekenis van een afkorting uit te schrijven zodat een ander ook weet waar je het over hebt (IMO ;)).
Excuus, ik ging er vanuit dat IMD een redelijk bekende term was. Ik heb het hier over Wikipedia: Intermodulation .

Harmonische vervorming is niet onprettig om naar te luisteren (zie buizenversterkers, die barsten ervan), maar IMD gaat ten koste van je detaillering. Van oudsher bijna onmogelijk om te voorkomen doordat transistors in versterkers nooit geheel lineair zijn.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Blaat schreef op maandag 9 mei 2022 @ 22:29:
[...]

Natuurlijk niet! Maar ik zie de waarde er niet van in om dezelfde analyse uit te voeren op de overige signalen. Een phonotrap heeft een nog veel hogere input impedantie dan lijnsignaal, waardoor daar min of meer dezelfde regels voor gelden.
....
Kort door de bocht? Ja. Incompleet? Ik denk het niet.
Daar vergis je je dus in. Zelfs een waarde van 200pF kan al invloed hebben in het hoorbare gedeelte, dus dat is 500x zo laag als jouw voorgespiegelde waarde van 100nF
Ik denk dat je niet helemaal doorhebt hoe een platenspeler element in elkaar zit. Hetzelfde effect geldt overigens ook voor microfoons, di boxen en elektrische gitaren helemaal. Al die apparaten hebben een behoorlijke inductieve last, wat de zaak anders maakt dan dat je denkt.

Daarom gebruikt ook niemand kables van 3mm² als interlink denk ik. Naast dat het lastig en overbodig is.
ok, apart dat je zo'n triviale maateenheid gebruikt met een afkorting die niet voorkomt in je link.
Als je de juiste (cmil) had gebruikt, dan was dat de 3e hit in google geweest, nu was het de keus tussen het Christelijk Mannenkoor Assen en een Certified Management Accountant

[ Voor 65% gewijzigd door mr_petit op 09-05-2022 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itcrowd
Nou heb ik er nu even de tijd niet voor, maar na alle getallen hierboven is het mij gaan duizelen.

Daarom zal ik dit weekend met een paar van bovengenoemde getalletjes wat simulaties draaien om te kijken wat de frequentierespons is. Uiteraard zal ik dan laten zien wat ik gedaan heb zodat iedereen het zelf kan nabootsen. Hopelijk wordt het mijzelf wat duidelijker met wat plaatjes.

Nog even ter verificatie: @mr_petit: de RLC waarden waar het steeds over gaat zijn niet de transmissielijn gelijkwaardige parameters maar de parameters voor een discreet circuit (lumped-element model)?

Als iemand nog wil speculeren over de resultaten voordat ik het publiceer dan hoor ik het graag. Geld inzetten mag, opbrengst gaat naar een of ander goed doel in Oekraïne ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik verbaas me er al een poosje over dat er hier over één specifiek merk drie specifieke discussierubrieken zijn, namelijk Ubiquiti-Netwerkapparatuur. Terwijl zich dat normaliter beperkt tot een enkel topic, een paar vragen, antwoorden en klaar. Maar hier gaat het naar het lijkt eindeloos door, alsof het een heel losstaand geval is, apart van alle andere netwerkproducten.
Ik heb zelf een eenvoudige switch van maar ongeveer 30 euro die vlekkeloos doet wat van hem wordt verwacht. Maar daar wordt uitgebreid gediscussieerd over exemplaren die een veelvoud kosten. Mijn vraag is of Ubiquiti dan echt zoiets aparts is wat "gewone" producten niet hebben. Ik neem althans aan dat het niet een elfenproduct is.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 11-05-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Techneut schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:24:
Ik verbaas me er al een poosje over dat er hier over één specifiek merk drie specifieke discussierubrieken zijn, namelijk Ubiquiti-Netwerkapparatuur. Terwijl zich dat normaliter beperkt tot een enkel topic, een paar vragen, antwoorden en klaar. Maar hier gaat het naar het lijkt eindeloos door, alsof het een heel losstaand geval is, apart van alle andere netwerkproducten.
Ik heb zelf een eenvoudige switch van maar ongeveer 30 euro die vlekkeloos doet wat van hem wordt verwacht. Maar daar wordt uitgebreid gediscussieerd over exemplaren die een veelvoud kosten. Mijn vraag is of Ubiquiti dan echt zoiets aparts is wat "gewone" producten niet hebben.
er is een enorm verschil tussen een consumentenswitch en een enterprise/soho managed switch. eentje is grofweg een veredelde stekkerdoos voor cat5 kabels en de andere is een volwaardige computer met een merg netwerkpoorten. het is een compleet andere klasse product en valt ook in een ander segment.

in dat segment waar ubiqwuity in valt is het ook niet eens de beste, dan kom je in de buurt van ruckus en zo als het gaat om wifi speelgoed en cisco voor managed switches om maar 2 merken te noemen. verschil waarom eubikwtie populair is bij de tech-liefhebber die wat ruimer in de slappe was zit is simpelweg de integratie van hun software die op hun aparatuur draait. het is steeds meer de apple van de netwerkwereld aan het worden. daarom zie je "serieuze" installaties vaak merken zoals ruckus gebruiken ipv eubicutie omdat ze gewoon beetje zijn doorgeschoten voor de it-expert die al die cloudbullshit gewoon niet wilt op zijn netwerk.

*flip draait hier wel een edgerouter 8 pro en een paar wifi access points van het merk in kwestie O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Kortom flippy, toch wat ik stiekem al vreesde een beetje een elfen product?
Te vergelijken met een dure Ferrari gebruiken, enkel om wat boodschappen te doen. Prima auto, daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:28
Techneut schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:50:
Te vergelijken met een dure Ferrari gebruiken, enkel om wat boodschappen te doen. Prima auto, daar niet van.
Dit is niet te vergelijken met de zilveren audio kabels 😉
Het verschil zit hem in features en capaciteit om de snelheid hoog te houden terwijl je de features gebruikt.

Dus zeker geen elfenproduct, wel overdreven als je de features niet nodig hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door MerijnB op 11-05-2022 22:39 ]

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:47
Techneut schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:50:
Ik vind de vergelijking met Apple beter. Het zijn spullen die technisch goed in elkaar zitten, maar ondanks dat qua prijs nog wat hoog zijn als je puur naar hardware specs kijkt. Maar mensen betalen het er graag voor omwille van de software, gebruiksgemak, de looks en dat het gewoon zonder gezeik werkt. Als jouw switch het voor je doet mis je er verder niets aan als je het niet hebt. Nu is een switch in een thuisnetwerk ook niet zo spannend. Maar om bijvoorbeeld wifi overal in huis en tuin fatsoenlijk voor elkaar te krijgen (en te troubleshooten) vind ik ubiquiti-schoteltjes een zege.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:15
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

Tranquility Base voor €3.199 Voorkomt dat je hifi set teveel gaat deinen…

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
onzichtbaar schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:56:
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

Tranquility Base voor €3.199 Voorkomt dat je hifi set teveel gaat deinen…
Maar... deze heeft een adapter die je ook bij de Action kunt kopen voor 3 euro. Dat is niet goed voor het geluid toch? :+ Moet haast wel budget meuk zijn!

[ Voor 3% gewijzigd door Tux3.14 op 12-05-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik denk dat als ik zo tussen de regels door lees wel een voldoend goede verstaander ben die aan het spreekwoordelijke halve woord al genoeg heeft. Ik denk wel dat ik de strekking uit deze antwoorden niet zou hebben gekregen als ik dezelfde vraag bij de gebruikers van Ubiquiti producten zou hebben gesteld. Het leek me daarom verstandiger om dat hier bij de elfjes te doen Hoe dan ook, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb thuis ook UI-zooi na aanraden van medenerds (jaren geleden al) maar vind het eigenlijk matige apparatuur; je betaalt een product waarvoor je eigenlijk betatester bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilf op 21-05-2022 07:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onzichtbaar
Ik ben blij dat KEF is uitgekomen met een hele goede kabel voor "slechts" €149 _/-\o_

High-performance Cat 6 ethernet

K-Stream delivers pristine transmission of data between the primary and secondary speakers thanks to its premium specification, which includes high-speed oxygen free conductors, low-loss low-density polyethylene insulation, individually shielded conductor pairs and 24ct. gold-plated signal contacts. Plus, its RJ45 connectors boast a non-compression strain relief system for improved reliability.

https://nl.kef.com/products/k-stream

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:39
Wat een koopje zeg! En dan zijn alle individuele aders ook nog eens shielded wooooooow!

:+

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:04
Dat is wel een goede prijs voor 8 meter, 18 euro per meter. Zou die kabel puur uit esthetisch oogpunt aanschaffen, voor tussen de twee Kef luidsprekers.

[ Voor 16% gewijzigd door Roderiktweaker op 08-06-2022 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:37
Roderiktweaker schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 17:15:
Dat is wel een goede prijs voor 8 meter, 18 euro per meter. Zou die kabel kopen puur uit esthetisch oogpunt aanschaffen voor tussen twee Kef luidsprekers.
Voor zo'n prijs kan ik me inderdaad best voorstellen dat iemand ze koopt die niets gelooft van enige geluidsverbetering maar ze er wel gewoon mooi uit vind zien. Als je al een systeem hebt van duizenden euro's kan 150 euro extra om een kabel er mooi uit te laten zien best van af, zeker omdat die bij veel mensen in het zicht zal komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 05:46
onzichtbaar schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 12:24:
Ik ben blij dat KEF is uitgekomen met een hele goede kabel voor "slechts" €149 _/-\o_

K-Stream delivers pristine transmission of data between the primary and secondary speakers thanks to its premium specification, which includes high-speed oxygen free conductors, low-loss low-density polyethylene insulation, individually shielded conductor pairs and 24ct. gold-plated signal contacts. Plus, its RJ45 connectors boast a non-compression strain relief system for improved reliability.

Inderdaad een mooie kabel voor je “wireless” speakers. 🙈

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer dat KEF aan dit soort onzin doet, ze zijn juist een van de merken met een zeer objectieve benadering als het op hun producten aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:28
Verwijderd schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 22:31:
Jammer dat KEF aan dit soort onzin doet, ze zijn juist een van de merken met een zeer objectieve benadering als het op hun producten aankomt.
Tot zover, blijkbaar...

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:21

WCA

Wel grappig dat ze geen woord zeggen over of het het geluid daadwerkelijk verbetert

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
WCA schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:23:
[...]

Wel grappig dat ze geen woord zeggen over of het het geluid daadwerkelijk verbetert
Eerlijk gezegd had ik dat ook niet verwacht van KEF. Wat dat betreft ben ik het met @Verwijderd eens. Een dergelijk product verwacht je niet voor zo'n prijs van KEF. Maar aangezien ze geen beweringen doen over verbeterde kwaliteit en dergelijke, maakt het zo'n product wel 'eerlijker'. Waarschijnlijk verkopen ze het puur voor de looks... en een flinke marge voor KEF. Als je toch als koper al een flinke bak geld neerlegt voor een speaker systeem van KEF, dan kan zo'n kabeltje er ook wel bij aangevinkt worden op de offerte :P En eerlijk, ik snap het dat mensen het misschien doen ook; want het ziet er wel een stuk mooier uit bij de rest van je Hi-Fi/Homecinema systeem dan een 'saaie' grijze Cat6 kabel.

[ Voor 22% gewijzigd door Tux3.14 op 09-06-2022 08:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-09 18:05
Ik hoef hier thuis niet aan te komen met een grijze kabel door de woonkamer. Deze dingetjes zijn wel mooi en het zou me niets verbazen als ze ze als “korting” weg gaan geven bij een paar L60’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sandwalker schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 08:47:
Ik hoef hier thuis niet aan te komen met een grijze kabel door de woonkamer.
Je kunt een kabel ook zelf van een sleeve en krimpkousjes voorzien. Heb ik zelf ook gedaan voor de stereo setup in de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81mlqwxGSQF5pUbWueb8iyG4GWk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8rx89eMNf0U3ABcAIozxkJY.jpg?f=fotoalbum_large
Audioquest flx slip 14/4 voorzien van Viablue TS pluggen en vorkjes

Zelf doen is een stuk goedkoper. De prijs die je bij KEF betaalt, is voor het gemak ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Verwijderd schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:42:
[...]

Je kunt een kabel ook zelf van een sleeve en krimpkousjes voorzien. Heb ik zelf ook gedaan voor de stereo setup in de woonkamer.

[Afbeelding]
Audioquest flx slip 14/4 voorzien van Viablue TS pluggen en vorkjes

Zelf doen is een stuk goedkoper. De prijs die je bij KEF betaalt, is voor het gemak ;)
Eehm, opzich ja, maar de kabels die jij laat zien gaat toch verrekte lastig in een rj45 connector.. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:08:
[...]
Eehm, opzich ja, maar de kabels die jij laat zien gaat toch verrekte lastig in een rj45 connector.. :')
Je weet dat ze mantels en krimpkousjes in verschillende maten hebben he.... toch? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Je weet dat ze mantels en krimpkousjes in verschillende maten hebben he.... toch? :/
Ik denk dat @DominoNL bedoelt dat de aders van jou kabels wat we op de foto zien nooit in een RJ45 connector gaat passen. En dat lukt inderdaad niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thargix
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-09 21:29
Beste kabel elven,

Ik kon via de zoek functie niet snel een recent antwoord vinden of toelichting.
Ter voorbereiding op binnenkort een mogelijke aankoop van een 5.1 setup (Denon 2700, Dali Oberon 3, Oberon vokal centre, Oberon 1 rears) ben ik aan het rondkijken voor betaalbare doch degelijke kabels.

Nu ben ik van plan het volgende aan kabels te regelen, op basis van research en wat ik in het forum kon scannen (OFC adermateriaal, aderdikte van 1.5-2.5mm voor de huidige afstand):
Voor de kabels naar de speakers en centre wil ik deze kabel gaan gebruiken: Luidspreker kabel 2.5mm OFC.
Vervolgens wil ik de volgende banaan stekkers gebruiken om de kabels te verbinden met de receiver en speakers, puur voor gebruikersgemak als je wilt switchen enz en het oog wil ook wat ;)
Nakamichi banaanstekkers

De subwoofer moet ik nog een knoop voor doorhakken maar zal waarschijnlijk een Dali E12F worden of een Rel HT1003, heeeeel misschien de HT1205 (mocht er wonderbaarlijk budget vrijkomen of een forse aanbieding). Momenteel ga ik uit van 5m voor het geval ik de subwoofer naast de bank wil plaatsen i.p.v. naast het tv meubel.
Ik twijfel momenteel tussen deze 3 kabels:Nu verwacht ik dat je bij Oehlbach voor het ontwerp en naam betaald, scheelt al snel 20 euro bij 5m.... En als je mij vraagt of ik het verschil kan uitleggen tussen de Oehlbach en de QED dan weet ik het ook niet. Ik neig momenteel eerder naar de QED vanwege de kleur en een 'minimaal' prijsverschil van ~8 euro. Hoe zou ik deze kabels moeten vergelijken/afwegen?

Kan iemand een newbie in de HiFi wereld mij hier wegwijzer in maken?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
2.5 mm dikte lijkt me wat overdreven en t scheelt flink in prijs met de 1.5 mm. Die subwoofer kabels die je linkt zijn ook veel te duur. Wat is er mis met een gemiddelde RCA dropveter?

Maar als het om het uiterlijk gaat dan moet je de mooiste kiezen die je kan betalen, daar kunnen wij hier niet zo veel advies over geven denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De Oehlbach is een mooie basic kabel voor een basic prijsje.

Ik heb hem zelf ook :p

Edit: Overigens ook heel flexibel, dus handig in hoeken en bochten te leggen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2022 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Thargix schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:44:

Nu verwacht ik dat je bij Oehlbach voor het ontwerp en naam betaalt, scheelt al snel 20 euro bij 5m....
Dat heb je heel goed in de gaten! Maar zou je dan ook kunnen uitleggen wat je verwacht van simpele speakerkabels. M.a.w. welke eisen je daaraan denkt moeten stellen. Want ik heb door je manier van vragen de indruk dat je niet zo veel kennis hebt van de theorie er achter. Inderdaad ga je helemaal niet een mindere kwaliteit merken van die veel goedkopere kabels, die ik overigens ook nogal aan de prijzige kant vind. Ik kan je zelfs vertellen dat het, welke kabel je ook kiest, qua kwaliteit voor speakerkabels geen het barst uitmaakt. Maar ik geef toe, het oog wil soms ook wat. Geen idee of dat eveneens een rol speelt, want als dat hoegenaamd niet het geval is, dan kun je best nog veel goedkoper terecht. Heus, geloof niets van al die bla bla in sommige aanbevelingen. En OFC? Ook zo'n niets zeggende kreet, helemaal overbodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens, een mooie review van een extreem goedkope dropveter: https://www.audiosciencer...-ultra-cheap-cable.33473/ Ook een optie voor je subwoofer.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thargix
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:09:
Kijk eens, een mooie review van een extreem goedkope dropveter: https://www.audiosciencer...-ultra-cheap-cable.33473/ Ook een optie voor je subwoofer.
Haha kijk eens aan,dit geeft aan dat het vooral marketing is en eyecandy.
Fijn om te horen dat mijn onderbuik gevoel klopte, en ook fijn om ontkracht te worden dat 2,5mm niet nodig is voor een afstand van ~2 tot 6m. Dan steek ik die paar tientjes in de broek en ga ik voor 1,5mm.

Reden dat ik niet voor een super dunne RCA zou gaan is toch het feit dat ik de kabel langer wil blijven gebruiken en die zijn toch wat kwetsbaarder. Verder wil ik een deel ook onder een wollen vloerkleed leggen waardoor de dikkere kabel, als ik het goed begrepen heb, iets meer bescherming bied tegen verstoring.

Met betrekking tot eisen is dus het belangrijkste om een kabel te hebben die zo goed als levenslang meegaan (dus met verhuizen enz.), geen storing ervaart qua signaal, en er op zijn minst neutraal uitziet (zo een super dun RCA kabeltje vind ik toch te cheap uitzien bij een HiFi setup helaas).

Wat betreft sub woofer kabels heb ik juist gelezen dat je een dikkere kabel nodig hebt om dat signaal goed door te krijgen en dat een dunne reguliere speaker kabel niet voldoende zou zijn, is dit dan ook een fabeltje geweest? Ik lees namelijk geen specifieke verwijzing naar een sub in die review.

@Verwijderd thanks voor je input! Fijn om iemand zijn ervaring erover te horen. Ik vind die kabel er ook mooi uitzien en de prijs is nog schappelijk. Dat flexibele is een mooie bonus!

[ Voor 5% gewijzigd door Thargix op 10-06-2022 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Let op dat je bij luidsprekerkabels andere eisen hebt dan bij line-level signalen. 1.5mm2 zal wel prima zijn bij jouw afstanden. Voor line-level signalen koop je vooral kabels op de afwerking. Zou eens kijken bij Bax shop of iets dergelijks voor no-nonsense kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Koeitje,
Ik ben het voor het grootste deel met je eens. Toch even ter verduidelijking, line levelkabels verwerken signalen met een aanmerkelijk lager vermogen en daardoor veel gevoeliger voor opvangen van stoorsignalen uit de omgeving. Meer dan eens zijn deze stoorsignalen krachtiger dan de eigenlijke overdrachtssignalen. Daarom moeten die kabels voorzien zijn van een afscherming of zoals bij netwerkkabels waar de aders worden getwist. Maar dat is helemaal niet iets dat ze duur moet maken, laat staan buitensporig duur zoals elfenproducten. Die stoorsignalen zijn er natuurlijk net zo goed bij luidsprekerkabel, maar ze zijn in verhouding tot de geluidsignalen te verwaarlozen klein.
Voor no nonsenskabel kun je overigens ook overal elders terecht, want gewoon huishoudsnoer voldoet ook aan alle eisen. Of beter gezegd, er zijn hiervoor helemaal geen extra eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:13:
@Koeitje,
Ik ben het voor het grootste deel met je eens. Toch even ter verduidelijking, line levelkabels verwerken signalen met een aanmerkelijk lager vermogen en daardoor veel gevoeliger voor opvangen van stoorsignalen uit de omgeving. Meer dan eens zijn deze stoorsignalen krachtiger dan de eigenlijke overdrachtssignalen. Daarom moeten die kabels voorzien zijn van een afscherming of zoals bij netwerkkabels waar de aders worden getwist. Maar dat is helemaal niet iets dat ze duur moet maken, laat staan buitensporig duur zoals elfenproducten. Die stoorsignalen zijn er natuurlijk net zo goed bij luidsprekerkabel, maar ze zijn in verhouding tot de geluidsignalen te verwaarlozen klein.
Voor no nonsenskabel kun je overigens ook overal elders terecht, want gewoon huishoudsnoer voldoet ook aan alle eisen. Of beter gezegd, er zijn hiervoor helemaal geen extra eisen.
Als je het over microfoonkabels hebt met microfoonsignalen, of 20m+ afstanden dan kan het de moeite zijn om bijvoorbeeld gebalanceerd te gaan. Ik heb voor de 20m die ik hier overbrug ook gekozen voor gebalanceerde kabels, maar zo ongeveer de goedkoopste die ik kon vinden met fatsoenlijke pluggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 21:28
Thargix schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 20:50:
[...]

Haha kijk eens aan,dit geeft aan dat het vooral marketing is en eyecandy.
Fijn om te horen dat mijn onderbuik gevoel klopte, en ook fijn om ontkracht te worden dat 2,5mm niet nodig is voor een afstand van ~2 tot 6m. Dan steek ik die paar tientjes in de broek en ga ik voor 1,5mm.
Ik kan me werkelijk geen situatie voorstellen waarbij je in een huis-tuin-en-keuken situatie 2,5mm2 speakersnoer nodig zou hebben. :P Ik bedoel, we gebruiken op en rondom podia nagenoeg alleen maar 2,5mm2 (in kabels met 2, 4 of 8 aderparen) en pompen daar rustig 2 tot 2,5kW per aderpaar door over een meter of 20.

Knappe jongen als je dat soort situaties in huiskamers tegen zou komen. Zelfs als je volledig vrijstaand woont zijn dat soort vermogens altijd standje burenruzie :+

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Benedykt schreef op zondag 12 juni 2022 @ 04:52:
[...]
Ik kan me werkelijk geen situatie voorstellen waarbij je in een huis-tuin-en-keuken situatie 2,5mm2 speakersnoer nodig zou hebben. :P Ik bedoel, we gebruiken op en rondom podia nagenoeg alleen maar 2,5mm2 (in kabels met 2, 4 of 8 aderparen) en pompen daar rustig 2 tot 2,5kW per aderpaar door over een meter of 20.
Bij de meeste concerten die ik heb bezocht was het geluid geen hifi niveau.
Ze kunnen het wel als ze willen.
Nu beweer ik niet dat het aan de kabeldikte ligt 8) het volume staat veel al veels te hard diverse zalen klinken niet best. Of het galmt of alles rammelt mee (Paradiso)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thargix
[...]

Knappe jongen als je dat soort situaties in huiskamers tegen zou komen. Zelfs als je volledig vrijstaand woont zijn dat soort vermogens altijd standje burenruzie :+
Ik denk als ik dat soort niveaus bereik in dit appartement ik snel dakloos zal worden 😂.

Bedankt voor deze geruststelling, je gaat stiekem toch een beetje twijfelen als iemand in een HiFi zaak je toch de grotere kabels aanbeveelt met een verhaal erbij. Ook al weet je onderbewust dat ze dat doen voor de malse marges op die kabel prijzen (6-12 euro de meter is echt duur).

Uiteindelijk ben ik toch gegaan voor de eerder benoemde Oberon setup maar dan met vloerstaanders ipv de 3 en zonder sub.
Nu wachten tot de denon 2700 leverbaar is en dan kan het spelen beginnen zodra het geleverd wordt!

Bedankt iedereen voor de input, heeft zeker geld bespaard op kabels en plugs.

[ Voor 2% gewijzigd door Thargix op 13-06-2022 18:09 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sean93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 12:25
Hallo kabelelven,

Hoe zit het met de aanschaf van bananenpluggen en connectoren?
Ik zie ze van 1€ per stuk maar ook van een veelvoud.
Zijn deze ook bij maanlicht gefabriceerd?
Iemand een advies waar ik naar kan kijken bij de aanschaf van zulke pluggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 08:57
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 22:19:
[...]

Als je het over microfoonkabels hebt met microfoonsignalen, of 20m+ afstanden dan kan het de moeite zijn om bijvoorbeeld gebalanceerd te gaan. Ik heb voor de 20m die ik hier overbrug ook gekozen voor gebalanceerde kabels, maar zo ongeveer de goedkoopste die ik kon vinden met fatsoenlijke pluggen.
Klopt, en bij gebalanceerde kabels hoef je ook niet de wereld te betalen.

Gebruiken we nog veel rca? Ik niet meer iig :-) (geen lossen componenten meer, die ik heb gaan digitaal met toslinks ea)

mixing a drink and music

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
[...]

De reden om voor dikkere kabels te gaan heeft in geval van hifi niets te maken met vermogen. De reden om voor een dikkere kabel te gaan is vervorming. Die vervorming krijg je als de weerstand van de kabel te groot wordt in verhouding tot de impedantie van de speaker. Hoe langer de kabel, hoe dikker de weerstand en hoe dikker de kabel, hoe lager de weerstand.
Een goede basisregel is om max 5% van de speakerimpedantie als kabelweerstand te hebben. Een koperdraad van 1.5mm2 heeft een weerstand van 11.4mΩ per meter. Heb je speakers met een impedantie van 6Ω wil je dus max 300mΩ weerstand. Dan moet er max 26 meter koperdraad tussen speaker en versterker zitten. Dat is een speakerkabel van 13 meter (heen en terug immers). Het praktisch nut van een 2.5mm2-kabel is als je een langere kabel nodig hebt. Een 2.5mm2-kabel heeft een weerstand van 6.84mΩ, waarmee je bijna 22 meter kunt overbruggen naar een 6Ω-speaker.

Het effect van de kabelweerstand ontstaat trouwens doordat (of eigenlijk als) de speakerimpedantie niet constant is over het frequentiebereik. De spanning verdeelt zich over weerstanden in serie - dus over speaker en kabel - waardoor je volumevariatie krijgt die de impedantiecurve volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
T-MOB schreef op maandag 13 juni 2022 @ 11:29:
[...]

Het effect van de kabelweerstand ontstaat trouwens doordat (of eigenlijk als) de speakerimpedantie niet constant is over het frequentiebereik. De spanning verdeelt zich over weerstanden in serie - dus over speaker en kabel - waardoor je volumevariatie krijgt die de impedantiecurve volgt.
Dat niet alleen, maar het heeft ook invloed op de Q factor van de luidspreker (Qes in dit geval), dus invloed op je laagweergave en impulsgedrag.
Ik denk dat dat effect groter is dan de volumevariatie als gevolg van de verandering van de impedantiecurve.
Die 5% is natuurlijk wel een waarde waarover te discussiëren valt.

Maar ik hou voor mezelf ook ongeveer aan: 1,5mm² tot ca. 10m (dus 20m heen en terug) voor 8 en 6 ohm systemen en bij 4 ohm iets minder..~7m oid.
Maar dat soort lengtes komen bijna al niet voor in huiskamers, en zeker niet bij speakers waar het echt bij uitmaakt. (is die waarde überhaupt nog belangrijk voor bijv. sattelietluidsprekertjes?)

En dan nog een andere stelling: je versterker staat niet in het midden van de luidsprekers:
Luidsprekerkabels dezelfde lengte houden (bijv. beide 10m) of op lengte knippen? (bijv. 2,5m en 10m)
En die overgebleven lengte...Hoe op te rollen zonder dat er een spoel ontstaat? :)

[ Voor 30% gewijzigd door mr_petit op 13-06-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
mr_petit schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:02:
[...]
Dat niet alleen, maar het heeft ook invloed op de Q factor van de luidspreker (Qes in dit geval), dus invloed op je laagweergave en impulsgedrag.
Ik denk dat dat effect groter is dan de volumevariatie als gevolg van de verandering van de impedantiecurve.
Die 5% is natuurlijk wel een waarde waarover te discussiëren valt.
Je hebt gelijk dat er meer speelt en dat de 5% redelijk arbitrair gekozen is. Maar je moet ergens een grens stellen voor "goed genoeg". Minder weerstand is objectief gezien altijd beter.
Maar ik hou voor mezelf ook ongeveer aan: 1,5mm² tot ca. 10m (dus 20m heen en terug) voor 8 en 6 ohm systemen en bij 4 ohm iets minder..~7m oid.
Maar dat soort lengtes komen bijna al niet voor in huiskamers, en zeker niet bij speakers waar het echt bij uitmaakt. (is die waarde überhaupt nog belangrijk voor bijv. sattelietluidsprekertjes?)
Als je kabels gaat wegwerken kun je best tot forse lengtes komen hoor. En niet iedereen heeft zijn versterker midden tussen de fronts met de televisie erboven.
En dan nog een andere stelling: je versterker staat niet in het midden van de luidsprekers:
Luidsprekerkabels dezelfde lengte houden (bijv. beide 10m) of op lengte knippen? (bijv. 2,5m en 10m)
En die overgebleven lengte...Hoe op te rollen zonder dat er een spoel ontstaat? :)
Ik zorg voor wel voor gelijke lengtes per speakerpaar. Spoelwerking maak ik me niet zo druk om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 16:14
Sean93 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:41:
Hallo kabelelven,

Hoe zit het met de aanschaf van bananenpluggen en connectoren?
Ik zie ze van 1€ per stuk maar ook van een veelvoud.
Zijn deze ook bij maanlicht gefabriceerd?
Iemand een advies waar ik naar kan kijken bij de aanschaf van zulke pluggen?
Mja, je hebt al plastic vanaf 40 cent en nooit problemen mee gehad. Metalen zijn iets steviger wellicht, maar ook die heb je vanaf €2,- de stuk waar je dan niet echt een buil aan kan vallen.

Tenzij je er een paar honderd nodig hebt uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door vlaaing peerd op 13-06-2022 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]
De spanningen zijn daar dan ook aanzienlijk hoger als de Hifi setjes in woonkamers. Dat elimineerd voor een groot (of misschien zelfs het grootste deel ) de behoefte aan eventueel nog dikkere bekabeling dan die 2,5mm2. :)
Daarnaast is het vaak ook allemaal gescheiden in laag en mid-hoog bijvoorbeeld. En dan heb je het dus in totaal al over 5mm2 voor 1 fullrange kanaal. Of 7,5mm2 bij 3 kanaals scheiding.

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 13-06-2022 19:25 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
remco_k schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:23:
[...]

De spanningen zijn daar dan ook aanzienlijk hoger als de Hifi setjes in woonkamers. Dat elimineerd voor een groot (of misschien zelfs het grootste deel ) de behoefte aan eventueel nog dikkere bekabeling dan die 2,5mm2. :)
Daarnaast is het vaak ook allemaal gescheiden in laag en mid-hoog bijvoorbeeld. En dan heb je het dus in totaal al over 5mm2 voor 1 fullrange kanaal. Of 7,5mm2 bij 3 kanaals scheiding.
De spanning is evenredig met het vermogen en dus niet wezenlijk anders. Mogelijk doel jij hier op 100volt systemen maar dat kent een wezenlijk andere toepassing.

Verder is de kabel weerstand effectief gelijk als je actief filtert en verschillende ader paren gebruikt voor laag en hoog. Wat nog wel eens gebeurt is dat er dubbele ader paren gebruikt worden voor het sublaag: Ampco past dat toe in het oude conventionele synco pa wat ik me herinner.

Ik vind het ook altijd wel iets grappigs hebben: pa systemen met mega hoog vermogen amp racks die keer op keer staan te knallen hele nachten lang over 2.5mm2 kabels. En dan hele kleine hifi setjes waarbij dat dan niet genoeg zou zijn. Natuurlijk geeft het een kleine verandering van Q als het echt uit de pas gaat lopen. Ik denk wel dat gemiddeld genomen de response van een gemiddelde hifi speaker alle kanten op gaat in het laag door de interactie met de ruimte; dit effect is daarmee vergeleken wel klein en krijgt meer aandacht dan het verdient :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Jag schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:51:
[...]
Ik denk wel dat gemiddeld genomen de response van een gemiddelde hifi speaker alle kanten op gaat in het laag door de interactie met de ruimte; dit effect is daarmee vergeleken wel klein en krijgt meer aandacht dan het verdient :)
dit wordt ook wel wegbagatelliseren genoemd...
Daarnaast vraag ik me af wat je precies bedoelt; doorgaans is een luisterruimte veel te groot om interactie met een conus van een luidspreker te hebben. Een aanzienlijke luidspreker heeft misschien een VAS van 100L, maar een luisterruimte is al snel een paar honderd keer zo groot.
Misschien krijgt het meer aandacht dan dat jij vindt dat het verdient.... ;)
In ieder geval zijn er genoeg luidsprekerfabrikanten die proberen de weerstand van de seriespoelen voor de woofer zo laag mogelijk proberen te houden.
Met die eerder genoemde 0,3ohm zit je al snel op of zelfs boven die weerstand, met de kans dat het dus zelfs de bepalende factor wordt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of jij weleens naar de response in het laag in je kamer hebt gekeken, maar bij mij is dat toch echt een puinhoop als ik niet probeer te corrigeren.

Overigens denk ik dat in de meeste gevallen het niet de moeite waard is je zorgen te maken over wat de minimale dikte is en gewoon 2.5mm2 (of zelfs 4mm2) te gebruiken. We hebben het dan over een paar tientjes in de meeste situaties, en voor surrounds is het sowieso allemaal niet zo kritisch meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:14:
Ik weet niet of jij weleens naar de response in het laag in je kamer hebt gekeken, maar bij mij is dat toch echt een puinhoop als ik niet probeer te corrigeren.
Ja maar hier zeg je dus wat anders. Je meet hier dan ook niet de respons van de luidspreker, maar van de kamer. (En dan vraag ik me ook af op wat voor response je doelt. Een FFT?)
Jag schrijft: "de response van een gemiddelde hifi speaker door de interactie met de ruimte", dus dat de luidspreker zich anders gaat gedragen door de ruimte. En dat gebeurt niet, danwel nauwelijks.
Dat gebeurt wel met caraudio, waarbij de het Vas van een grote woofer in redelijke relatie staat tot het volume van de cabine, en de cabine zodoende als drukkamer gaat fungeren. Hetzelfde gebeurt ook met een hoofdtelefoon en het volume van de gehoorgang, danwel compliantie van je trommelvlies.

Maar goed, verschillen in Q factoren van gesloten luidsprekers vallen ook prima te horen, en dit is een beetje hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Jag schreef op maandag 13 juni 2022 @ 23:51:
[...]
De spanning is evenredig met het vermogen en dus niet wezenlijk anders. Mogelijk doel jij hier op 100volt systemen maar dat kent een wezenlijk andere toepassing.
Ik zou nou graag willen zeggen dat ik doelde op 100V systemen zodat dat deel van mijn eerdere post overeind blijft staan.
Maar ik doelde niet op 100V systemen. Ik had een gedachtenkronkel, het klopt wat je hier zegt. :)

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
mr_petit schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:29:
[...]

dit wordt ook wel wegbagatelliseren genoemd...
Daarnaast vraag ik me af wat je precies bedoelt; doorgaans is een luisterruimte veel te groot om interactie met een conus van een luidspreker te hebben. Een aanzienlijke luidspreker heeft misschien een VAS van 100L, maar een luisterruimte is al snel een paar honderd keer zo groot.
Misschien krijgt het meer aandacht dan dat jij vindt dat het verdient.... ;)
In ieder geval zijn er genoeg luidsprekerfabrikanten die proberen de weerstand van de seriespoelen voor de woofer zo laag mogelijk proberen te houden.
Met die eerder genoemde 0,3ohm zit je al snel op of zelfs boven die weerstand, met de kans dat het dus zelfs de bepalende factor wordt..
Begreep je dit nou echt niet :+ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

-O-

Ik gebruik veel KEF als system integrator (want prijs/kwaliteit en de uitstraling van hun producten is in veel custom built gewoon prima) maar dit vind ik echt zonde van het merk. Aan de andere kant; voor de particuliere 'het oog wil ook wat' categorie aan klanten is het waarschijnlijk prima besteed en die gebruiken waarschijnlijk weer minder van hun Ci-series :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzichtbaar
Benieuwd wat ze voor mijn deurbel adviseren...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBKlN9pdi0e6GvszHUePBcltyjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7NN80yKTzlZGBqlRm33u5o66.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
onzichtbaar schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:16:
Benieuwd wat ze voor mijn deurbel adviseren...
[Afbeelding]
Mwah, dit zijn echt geen gekke prijzen voor headsets. Ook niet als je ze specifiek zoekt voor audio gesprekken. Ik let daar zelf ook wel op met het aanschaffen van een headset.
Ik zit veel in conference calls, dus dan bespaar ik ook niet op een goede headset met bijvoorbeeld goede noise cancelation, want ook dat voegt wat toe aan gesprekken. Voordeel is dat je makkelijker kunt focussen op het gesprek en je headset daardoor ook niet zo hard hoeft te zetten. Wel zo fijn voor je oren als je meerdere uren op een dag een call hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
In de rest van de newsletter adviseren ze ook nog de B&O H95 aan voor 799. Als ze de titel nou hadden aangepast; "beste koptelefoons, ook geschikt om mee te telefoneren", had ik het nog kunnen begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
onzichtbaar schreef op maandag 20 juni 2022 @ 10:32:
In de rest van de newsletter adviseren ze ook nog de B&O H95 aan voor 799. Als ze de titel nou hadden aangepast; "beste koptelefoons, ook geschikt om mee te telefoneren", had ik het nog kunnen begrijpen.
Er zijn best veel mensen die alleen een koptelefoon kopen voor audio gesprekken :P Maar true. Heb je wellicht een link naar het artikel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
geen link, was een nieuwsletter per e-mail... maar check de website

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
De ene koptelefoon is toch ook beter geschikt voor telefoneren dan de andere? De plaatsing en kwaliteit van de microfoon kan verschillen. Is de bediening een beetje handig? Hoe comfortabel is het nog na 4 uur conference calls? Ik snap niet zo goed wat het probleem aan de advertentie is, behalve dat jij het dure opties vindt voor alleen bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 23:21
Feit is wel dat het favorieten van een commerciele partij zijn, dus wat dat betreft hecht ik er bniet veel waarde aan ...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:11
Ik vind 'em weer mooi

https://hifi.nl/artikel/3...ie-op-de-usb-snelweg.html

Dus je prikt een usb device in de firmware-update poort (afgaande op de foto), en deze is dan in staat om alle digitale signalen binnen dit apparaat te perfectioneren. :z

[ Voor 110% gewijzigd door renegrunn op 27-06-2022 17:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:05
renegrunn schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:14:
Ik vind 'em weer mooi

Dus je prikt een usb device in de firmware-update poort (afgaande op de foto), en deze is dan in staat om alle digitale signalen binnen dit apparaat te perfectioneren. :z
"Tevens is er ook een nieuwe rubberen cover, die is voorzien van absorberend carbon."

Ik ben stiekem wel onder de indruk dat inmiddels zelfs de stof-cover van een dongel invloed zou hebben op het geluid. Ben benieuwd of dit nog verder gerekt wordt, dat het verpakkingsmateriaal van een USB-kabel ook voor sprankelender hoog zorgt :+

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik vind 'em weer mooi

Kwam hiervoor naar dit topic… not disappointed :P

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:11
Gluten Parody schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 20:23:
[...]
Kwam hiervoor naar dit topic… not disappointed :P
Las vandaag nog in het HT-forum dat iemand dit ding in de USB poort van zijn router had geprikt. Zoveel beter, zoveel meer diepte, ruimte, plaatsing van de instrumenten, schoner en ga zo maar door _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
Ik vind 'em weer mooi

Wat een heerlijkheid! Geen grafiekjes, geen visuele weergaves van opnames, maar enkel subjectiviteit. Top! :p
We beginnen de eerste 50 seconden van het nummer zonder de AudioQuest JitterBug FMJ, stoppen het nummer en beginnen opnieuw. Maar dan mét. De eerste reactie: er is duidelijk verschil te horen. En niet alleen dat, het is een echte verbetering. Het geluid is schoner, de zachte drum aan het begin is duidelijker te horen en zeker ook het laag heeft meer gevoel. Dan rond de 30 seconden komt de melodie met de synthesizer. Dat heeft meer definitie gekregen. In de totaliteit is er volledig meer rust in de muziek.

De stap omhoog qua kwaliteit is dus waarneembaar. Het is alsof je de badkamertegels eens een flinke poetsbeurt geeft en ziet wat voor een glimmend geheel het eigenlijk is. Vervolgens prikken we er een tweede AudioQuest JitterBug bij. En dan krijgt het verhaal een wending. Desgevraagd blijkt dat verschillende collega's een verbetering horen met een tweede JitterBug FMJ. Je leest ook in de handleiding dat een tweede erbij daar voor kan zorgen, mits deze parallel aan de eerste wordt geplaatst. Persoonlijk moet ik zeggen dat ik het niet hoor. Ik heb wel het vermoeden dat er iets meer te horen is, maar misschien komt dit omdat ik het graag zou willen horen. Ik kan dus niet zeggen dat het parallel toevoegen van een tweede JitterBug voor nog meer verbetering zorgt.

Dan door naar een derde. Dat verschil horen we allemaal, want: het is een stap terug. De gewonnen kwaliteit wordt duidelijk teniet gedaan. Het geluidsbeeld is eigenlijk precies zoals het zonder een JitterBug was. Hier kunnen we een mooie conclusie uit trekken, maar: we moeten nog een test doen, in de Bluesound PowerNode 2i.
Wel fijn om te lezen dat ik dus geen drie JitterBugs nodig heb. :D

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Nu online
Eentje in m’n partner geprikt… ze stopte acuut met zeuren! Topdeal voor €59 :9

[ Voor 14% gewijzigd door Gluten Parody op 29-06-2022 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theta-1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-08 11:55
Altijd hilarisch die subjectieve, niet met metingen maar met wollig gezwetst onderbouwde reviews. Vind het alleen altijd jammer dat de serieuze audiozaak (waar je toch naar toe gaat om speakers te luisteren en apparatuur te zoeken), merken als Audioquest blijft aanbevelen.

Was laatst bij een niet nader te benoemen hifi zaak waar de verkoper zodanig lyrisch was over Audioquest kabels en powerconditioners dat het haast leek alsof de man een van de hifi.nl reviewers was. Verder maar niet op ingegaan.

Enige reden waarom ik veel te veel betaald heb voor mijn coax interlink is omdat ik specifieke maat nodig had die nergens bij de goedkope merken te krijgen was maar een merk als Chord wel had.

Onderstaande is een stuk wetenschappelijker en concludeert wat iedereen eigenlijk al weet:Jitterbug voegt niks toe.

http://archimago.blogspot...review-of-audioquest.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:01

timovd

Voorsprong door techniek

Ik vind 'em weer mooi

Balen, bij de minpunten staat dat 'ie niet geschikt is voor analoge apparatuur. Ik had 'm zo graag in mijn analoge versterker willen stoppen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:04
timovd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Balen, bij de minpunten staat dat 'ie niet geschikt is voor analoge apparatuur. Ik had 'm zo graag in mijn analoge versterker willen stoppen.
Gewoon proberen zou ik zeggen!!

https://www.amazon.com.au...ite-Adapter/dp/B07VHPV2W9
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61xJ3lL5L8L._AC_SL1500_.jpg

d:)b

Helemaal uit Australie want dat schijnt de ervaring nog verder te verbeteren :+

[ Voor 8% gewijzigd door Thalaron op 29-06-2022 13:56 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:01

timovd

Voorsprong door techniek

Thalaron schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:52:
[...]

Helemaal uit Australie want dat schijnt de ervaring nog verder te verbeteren :+
Maar dan moet je de USB-stick op z'n kop er in steken. Dat doet "de volledig meer rust in de muziek" weer teniet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:04
timovd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:58:
[...]

Maar dan moet je de USB-stick op z'n kop er in steken. Dat doet "de volledig meer rust in de muziek" weer teniet.
Van mijn glazen bol heb ik begrepen dat men helemaal ondersteboven zal zijn van een soortgelijke oplossing ;)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Nu online
timovd schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:42:
Dat kan prima hoor, het effect is net zo groot wanneer je ‘m niet aansluit }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:21
Theta-1 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:31:
Altijd hilarisch die subjectieve, niet met metingen maar met wollig gezwetst onderbouwde reviews.

Onderstaande is een stuk wetenschappelijker en concludeert wat iedereen eigenlijk al weet:Jitterbug voegt niks toe.

http://archimago.blogspot...review-of-audioquest.html
Hier zijn ze toch wel erg lyrisch over die Jitterbug......;-) " schoner, rustiger, enorm verschil!"

https://www.facebook.com/groups/2057334527824882/?ref=share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Nu online
Hij is net te groot om mee in je oren te punniken, anders zou het de ervaren verbetering wel kunnen verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Theta-1 schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:31:
Altijd hilarisch die subjectieve, niet met metingen maar met wollig gezwetst onderbouwde reviews.
Altijd hilarisch. Die subjectieve, ik heb het zelf niet gehoord of ervaren, maar ik kraak het bij voorbaat al af reacties.

:+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jag
Je hoeft niet alles zelf te horen, net zo goed als je als dokter niet zelf alle medicijnen zelf hoeft hebben te geslikt om te weten of ze al dan niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:34:
Je hoeft niet alles zelf te horen, net zo goed als je als dokter niet zelf alle medicijnen zelf hoeft hebben te geslikt om te weten of ze al dan niet werken.
Wel eens antidepressiva geslikt?
Daarvan kan een arts onmogelijk voorspellen hoe de werking gaat zijn. Zelfde geldt voor bepaalde antibiotica.

Dus leuk voorbeeld, maar helaas...

Overigens ben ik ook sceptisch over de Jitterbug, maar dat terzijde..

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2022 17:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:13:
[...]

Wel eens antidepressiva geslikt?
Daarvan kan een arts onmogelijk voorspellen hoe de werking gaat zijn. Zelfde geldt voor bepaalde antibiotica.

Dus leuk voorbeeld, maar helaas...

Overigens ben ik ook sceptisch over de Jitterbug, maar dat terzijde..
Antidepressiva hebben verschillende effecten die gewoon bekend zijn bij artsen. Die hoeven ze zelf niet te slikken om ze allemaal te kennen. Zou wat zijn zeg...

Ik weet bijvoorbeeld dat de overgrote meerderheid van de mensheid lactose intolerant is. Maar ik ben dat zelf niet. Is de juiste conclusie dan dat niemand lactose intolerant is omdat ik het zelf niet meemaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:31:
[...]
Ik weet bijvoorbeeld dat de overgrote meerderheid van de mensheid lactose intolerant is. Maar ik ben dat zelf niet. Is de juiste conclusie dan dat niemand lactose intolerant is omdat ik het zelf niet meemaak?
Volgens deze manier van redeneren, zijn er dus mensen die verschil kunnen waarnemen met de Jitterbug (of welk ander filter dan ook). Ook al kun jij dat niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:51:
[...]

Volgens deze manier van redeneren, zijn er dus mensen die verschil kunnen waarnemen met de Jitterbug (of welk ander filter dan ook). Ook al kun jij dat niet...
Je mist alleen echter het punt dat het al wetenschappelijk is vastgesteld dat het overgrote deel van de mensheid lactose-intolerant is. Jouw argument is dat dit niet mogelijk is, omdat jij persoonlijk wel een glas melk kan drinken zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat hoeft dan weer niet op die manier gezegd te worden..

[ Voor 89% gewijzigd door Michael Knight op 01-07-2022 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Report graag..

[ Voor 98% gewijzigd door Michael Knight op 01-07-2022 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pindasmeer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-09 21:46
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 22:10:
[...]Het is ook wetenschappelijk vastgesteld dat een deel van de bevolking een bovengemiddeld gehoor heeft.
Daar heb je geen wetenschap voor nodig! Dat is het mooie van gemiddelden, dat er altijd een deel van de waarnemingen bovengemiddeld is, en een deel benedengemiddeld. Gemiddeld is dat dan weer gemiddeld :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
https://m.youtube.com/wat...gi4Ho8-k&feature=emb_logo

Voor de liefhebber, in het duits dat wel dan.
Conclusie is dat hij een verschil meet tussen luidsprekerkabels die een gevoelig oor kan oppikken. De metingen zijn in de video direct te zien.
Ik schaar mij tot de ongevoelige oren, denk ik. Maar een opmerkelijke video. Kijken tot het einde, alwaar hijzelf ook tot de verrassende conclusie komt. Ik zit er nog steeds over na te denken, hoe ik mijn speakerkabels eens zal leggen.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Report graag..

[ Voor 92% gewijzigd door Michael Knight op 01-07-2022 12:22 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic