Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 86 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:35:
[...]
Die halve dB is al 10-20W, en dat kan bij veel versterkers toch net het verschil maken tussen wel en niet clippen ;)
Ik begrijp niet helemaal hoe je aan die 10-20W komt, maar die halve dB is 0,05 bel en dat is de logaritme van een factor van ruim 1,12. Dus 12% toename. Alleen 12% van welk gegeven geluidsvermogen? Volgens mij wordt dat er niet bij gezegd. Vandaar mijn vraag hoe je komt aan die 10-20W. Maar ik vind die 12% niet echt indrukwekkend veel.

Edit:
Ik vergiste me even, ik realiseerde me het toen ik net in bed lag. Ik rekende een factor 10 met die 0,5 dB, maar die geldt voor een signaalniveau in b.v. mV. Voor vermogens dien je een in plaats daarvan een factor 20 te nemen. De toename is daardoor nog veel kleiner. Je komt dan uit op 1,05925. Krap 6% toename dus.

[ Voor 22% gewijzigd door Techneut op 07-03-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:05:
[...]
Ik begrijp niet helemaal hoe je aan die 10-20W komt, maar die halve dB is 0,05 bel en dat is de logaritme van een factor van ruim 1,12. Dus 12% toename. Alleen 12% van welk gegeven geluidsvermogen? Volgens mij wordt dat er niet bij gezegd. Vandaar mijn vraag hoe je komt aan die 10-20W. Maar ik vind die 12% niet echt indrukwekkend veel.
Pak een luidspreker met 86dB gevoeligheid, 4 meter luisterafstand dichtbij een muur en probeer eens van 100 naar 100.5dB te gaan. Dan kom je op dat soort verschillen uit. En dat doet er toe. want niet iedereen heeft versterking staan die 150W kan leveren. Natuurlijk maakt het geen toeter uit als je van 2W naar 2.24W gaat, maar daar hebben we het ook niet over. In de praktijk kan je beter een andere versterker kopen, maar mij punt was dat het zonde is dynamisch bereik te verliezen door bekabeling als je dat voor een paar tientjes kan voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:04
Techneut schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:05:
[...]
Waarbij je ook nog moet meenemen dat die 0.5dB nogal uit de lucht is gegrepen en dat je zo'n verschil niet krijgt bij normale snoeren. Wil je dat wel krijgen moet je echt naar te dunne/slechte of extreem lange snoeren toe. Maar tussen een normaal luidsprekersnoer en die 5k dure kabels zal er geen 0.5dB verschil zitten.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Dus samenvattend;

1.5mm² is voor thuis in 99% van de gevallen toereikend, 2.5mm² is niet héél veel duurder en dan weet je dat je 100% safe zit.

Alles uitgaande van een normale huiskamer (dus minder dan 25 meter kabel) en normale hifi apperatuur (dus tot 200w per kanaal) en uitgaande van volledig koperen kabels.

Kun je geen volledig koperen kabels krijgen of heb je al CCA liggen dan kun je rekenen dat "de volgende stap" ongeveer het verlies compenseert; dus wilde je 1.5mm² OFC, dan ga je voor 2.5mm² CCA / wilde je 2.5mm² OFC dan moet je naar 4mm² CCA.

[ Voor 21% gewijzigd door DominoNL op 08-03-2022 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Op zich ben ik het met je eens, maar het is klinkklare nonsens om sowieso je best te doen om OFC te vinden en helemaal met die motieven. Doodgewone koperdraad heeft volledig dezelfde eigenschappen, die 0,1% of nog minder onzuiverheid daarvan heeft totaal geen invloed op wat dan ook. Het zijn fabeltjes waar dat toch met nadruk wordt aangeprezen. Trouwens met een beetje minder zuiver (niet elektrolytisch koper) ook niet. Waar OFC dan wel toepassingen vindt buiten beschouwing gelaten. Dat is hier honderd procent off topic. Weet echter wel dat die extra zuiverheid met het oog op oxidatievrij al helemaal niets meer betekent zodra het uit de luchtdichte verpakking komt. Het is geen edelmetaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Dat had ik al redelijk duidelijk genuanceerd, vond ik. Maargoed, ik heb nog iets verduidelijkt.

Overigens zou ik gezien de tijd waarin we leven wel even consent vragen aan de mieren in uw omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:51
Ik vraag me af: kan je eigenlijk wel luidsprekersnoer met koperen aders kopen wat geen OFC is?

Ik bedoel....zó speciaal is het nou ook niet....
Allekabels.nl heeft het volgens mij niet.... zelfs het goedkoopste spul wordt als OFC aangemerkt.

In dat licht vraag ik me eigenlijk af of lampsnoer wellicht ook OFC is maar dat ze het gewoonweg niet melden.

Al vraag ik me tegelijkertijd ook af wat OFC precies is. Ik bedoel, er wordt meestal geen norm bij vermeld (terwijl die wel bestaan), en het is volgens mij ook geen beschermde term (zoals 'Champagne'), dus volgens mij kan je zelfs een plak kaas OFC noemen....het is alleen niet gecertificeerd OFC
Dus volgens mij zegt het niet zoveel zonder vermelding dat het aan een bepaalde norm voldoet/dat het gecertificeerd is.

[ Voor 65% gewijzigd door mr_petit op 08-03-2022 13:15 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan je inderdaad overal wel OFC opplakken, alleen wat zuiverder OFC is dan weer wat duurder. Maakt geen fluit uit voor de prestaties natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Wikipedia: Oxygen-free copper

Bottom line: voor audio-toepassingen geldt gewoon koper = koper. CCA is ook prima trouwens, moet je alleen wat grotere doorsnede kiezen voor het zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:57:
Ik vraag me af: kan je eigenlijk wel luidsprekersnoer met koperen aders kopen wat geen OFC is?

Ik bedoel....zó speciaal is het nou ook niet....
Allekabels.nl heeft het volgens mij niet.... zelfs het goedkoopste spul wordt als OFC aangemerkt.

In dat licht vraag ik me eigenlijk af of lampsnoer wellicht ook OFC is maar dat ze het gewoonweg niet melden.

Al vraag ik me tegelijkertijd ook af wat OFC precies is. Ik bedoel, er wordt meestal geen norm bij vermeld (terwijl die wel bestaan), en het is volgens mij ook geen beschermde term (zoals 'Champagne'), dus volgens mij kan je zelfs een plak kaas OFC noemen....het is alleen niet gecertificeerd OFC
Dus volgens mij zegt het niet zoveel zonder vermelding dat het aan een bepaalde norm voldoet/dat het gecertificeerd is.
Op zich best goede vragen.
Inderdaad zal simpel en goedkoop lampensnoer ook helemaal aan alle eisen voor luidsprekerkabel voldoen. Geen enkel steekhoudend argument dat dit met succes kan bestrijden. Ik heb het destijds met mijn technische achtergrond ook gelegd met die gedachte. Voor onze audio-apparatuur moesten we uiteraard wel naar een winkel in die branche, maar ik sloeg toen steil achterover toen ik daar de prijzen zag staan op de rollen luidsprekersnoer en die vergeleek met gewoon lampensnoer met koperen aders met dezelfde doorsnede.
Helemaal eens met je stelling dat ze letterlijk alles wel OFC kunnen en mogen noemen. Slimme reclamelui maken daar dankbaar gebruik van, zodat je het te pas en te onpas tegenkomt.
Toch bestaat het wel terdege. Namelijk in de micro-elektronica met extreem dunne draadjes, die draadjes zijn zo ragdun, dat ze in korte tijd helemaal weg geoxideerd zouden zijn als ze niet van OFC gemaakt waren. Maar die onderdelen worden bij de fabricage daartoe blijvend van de omgevingslucht geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Techneut schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:57:
[...]

Toch bestaat het wel terdege.
Ja natuurlijk bestaat het. Er zijn meerdere normen voor.
En die ragfijne draadjes zullen ongetwijfeld gecertificeerd/conform aan die normen gemaakt worden.
Voor onze audio-apparatuur moesten we uiteraard wel naar een winkel in die branche, maar ik sloeg toen steil achterover toen ik daar de prijzen zag staan op de rollen luidsprekersnoer en die vergeleek met gewoon lampensnoer met koperen aders met dezelfde doorsnede.
Dan weet ik niet wat voor prijzen jij gezien hebt, maar een 100m rol luidsprekersnoer van 2x1,5mm² "OFC" kost €80. (dus 80cent/meter op rol)
https://www.allekabels.nl...idspreker-kabel-15mm.html

Ik kan me niet voorstellen dat lampsnoer van dezelfde dikte zoveel goedkoper is dat je er steil van achterover slaat.

Sowieso is 2x1,5mm² lampsnoer is lastig te vinden (ik neem aan dat je 230V lampsnoer bedoeld en geen laagspanningskabel). In die dikte is het al snel 3 aderig.
En standaard tweelingsnoer bestaat nauwelijks meer omdat alles dubbel geïsoleerd moet zijn, dus is het ook al snel een stuk stugger (Ik vind het zelf altijd fijn als een luidsprekersnoer soepel is, ivm het wegwerken).
Allemaal zaken die het toch aantrekkelijk maken om die 80cent/meter voor normale 2x1,5mm² luidsprekerkabel uit te geven. (of €14/10meter als je geen 100 meter nodig hebt)

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 08-03-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
mr_petit schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:31:
[...]

Ja natuurlijk bestaat het. Er zijn meerdere normen voor.
En die ragfijne draadjes zullen ongetwijfeld gecertificeerd/conform aan die normen gemaakt worden.

[...]

Dan weet ik niet wat voor prijzen jij gezien hebt, maar een 100m rol luidsprekersnoer van 2x1,5mm² "OFC" kost €80. (dus 80cent/meter op rol)
https://www.allekabels.nl...idspreker-kabel-15mm.html

Ik kan me niet voorstellen dat lampsnoer van dezelfde dikte zoveel goedkoper is dat je er steil van achterover slaat.

Sowieso is 2x1,5mm² lampsnoer is lastig te vinden (ik neem aan dat je 230V lampsnoer bedoeld en geen laagspanningskabel). In die dikte is het al snel 3 aderig.
En standaard tweelingsnoer bestaat nauwelijks meer omdat alles dubbel geïsoleerd moet zijn, dus is het ook al snel een stuk stugger (Ik vind het zelf altijd fijn als een luidsprekersnoer soepel is, ivm het wegwerken).
Allemaal zaken die het toch aantrekkelijk maken om die 80cent/meter voor normale 2x1,5mm² luidsprekerkabel uit te geven. (of €14/10meter als je geen 100 meter nodig hebt)
Een tweelingsnoer voor een lamp is meestal 0,75mm². De grap is dat zo'n kabel, ondanks dat die dubbel geïsoleerd is, wel degelijk goedkoper is dan een "luidsprekersnoer" van dezelfde doorsnede. Je betaalt dus wel degelijk meer voor het naampje, of misschien het uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
mcDavid schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:42:
[...]

Een tweelingsnoer voor een lamp is meestal 0,75mm². De grap is dat zo'n kabel, ondanks dat die dubbel geïsoleerd is, wel degelijk goedkoper is dan een "luidsprekersnoer" van dezelfde doorsnede. Je betaalt dus wel degelijk meer voor het naampje, of misschien het uiterlijk.
Ja maar dat is 0,75mm², ik had het over 1,5mm²

En ach het prijsverschil: 5 euro per 100m (dus 5ct/m).
Daar sla ik niet van achterover in ieder geval (want dat waren de gebruikte woorden)
En misschien betaal je inderdaad wel meer voor helder pvc. Of soepelder pvc. Whatever.
Er zullen vast wel winkels zijn die beide verkopen waar het prijsverschil veel groter is, maar goed shoppen is natuurlijk een kunst.

In ieder geval is dat tweelingsnoer maar genormeerd op 2,5 Ampère (althans volgens de link), wat ik héél weinig vind (is ook minder dan 600W bij 230V, of zelfs maar 50W bij 8 ohm!). Dus stiekum vraag ik me af of dat wel koper is en geen cca :X , anders kan ik dat eigenlijk niet rijmen met 2,5A
Maar goed, het prijsverschil vind ik minimaal in ieder geval (5 cent per meter), ik zou het er zeker niet voor doen op het moment dat je 2x1,5mm² verstek moet laten gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 08-03-2022 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja mr_petit, hoeveel het destijds kostte weet ik niet meer, daarvoor is het te lang geleden. Maar toen scheelde het nogal wat met b.v. de bouwmarkt. Maar dat is niet de essentie van mijn opmerkingen. Die gingen voornamelijk over het begrip OFC, of dit in dit verband nou eigenlijk echt wat voorstelde. De kritische vragen die je daarover stelde zijn dan ook volkomen terecht, zoals o.a. die over gewoon schemerlampsnoer, of dat echt in kwaliteit er mee zou verschillen. Dat doet het dus duidelijk niet als het dezelfde doorsnede koperdraad heeft. Daarin verschillen we volgens mij ook niet van mening. De serieuze toepassing van OFC ligt dus op een heel ander terrein en dat is hier totaal niet relevant. Dat is het enige wat ik met mijn commentaar wilde onderstrepen. Want nog te veel mensen slikken de fabeltjes erover als zoete koek.
Tenslotte mag het duidelijk zijn dat het verkopen op rol helemaal zonder enige betekenis is. Met andere woorden niet meer dan een loze kreet op een etiketje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Techneut schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:22:
Maar toen scheelde het nogal wat met b.v. de bouwmarkt.
En tegenwoordig is juist de bouwmarkt de dure toko :P

Althans, ik ga bijna nooit meer naar de bouwmarkt en koop het meeste online (dan bedoel ik schroefjes, gereedschap, stekkers etc,).
Online is het tot 20 keer goedkoper (met name schroefjes/boutjes/moertjes :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 18:22
Telt de nieuwe 1.8m USB kabel van Apple (129$) ook als elvenkabel of is deze te goedkoop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ja, maar gemaakt door elfen in opleiding. De echte is minstens tien keer zo duur,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejaylethal
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-08 09:15
DominoNL schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:21:
Dus samenvattend;

1.5mm² is voor thuis in 99% van de gevallen toereikend, 2.5mm² is niet héél veel duurder en dan weet je dat je 100% safe zit.

Alles uitgaande van een normale huiskamer (dus minder dan 25 meter kabel) en normale hifi apperatuur (dus tot 200w per kanaal) en uitgaande van volledig koperen kabels.

Kun je geen volledig koperen kabels krijgen of heb je al CCA liggen dan kun je rekenen dat "de volgende stap" ongeveer het verlies compenseert; dus wilde je 1.5mm² OFC, dan ga je voor 2.5mm² CCA / wilde je 2.5mm² OFC dan moet je naar 4mm² CCA.
Mag ik een concrete vraag stellen? Welk 2.5mm² snoer kan ik kopen? Iemand een goed adres (linkje) voor de beste deal waarbij ik zeker weten het goede spul heb? Ik heb zo'n 20 meter nodig in totaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

itcrowd schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:09:
Telt de nieuwe 1.8m USB kabel van Apple (129$) ook als elvenkabel of is deze te goedkoop?
Nee dat is gewoon troep met een merknaampje erop. Ik raad minimaal de Chord Shawline aan, een kwaliteitskabel die ervoor zorgt dat alles noise-free en gefilterd wordt overgebracht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:39
Thomas schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:21:
[...]

Nee dat is gewoon troep met een merknaampje erop. Ik raad minimaal de Chord Shawline aan, een kwaliteitskabel die ervoor zorgt dat alles noise-free en gefilterd wordt overgebracht.
met een vriendelijk prijskaartje
:') :') :')

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
deejaylethal schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 10:48:
[...]

Mag ik een concrete vraag stellen? Welk 2.5mm² snoer kan ik kopen? Iemand een goed adres (linkje) voor de beste deal waarbij ik zeker weten het goede spul heb? Ik heb zo'n 20 meter nodig in totaal.
Een heel kort antwoord, koop bij voorkeur geen CCA. Verder maakt het helemaal niets uit. Even zoeken via Google en je vindt een ruime keus. En laat je vooral niet beïnvloeden door allerlei fraaie aanbevelingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
[...]

Ik zou gewoon deze kopen:
https://www.allekabels.nl...cable-diameter-2-x-0.html

25M koper 2,5mm² voor €40

Of in het wit (als je de kabel langs een witte muur wilt wegwerken bijv):
https://www.allekabels.nl...-diameter-2-x-075-mm.html
25M koper 2,5mm² voor €38

(geen ervaring met de kabel, wel met de winkel)

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 11-03-2022 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

[...]

https://www.bax-shop.nl/s...abel-2x-2-5-mm2-per-meter

Of

https://www.allekabels.nl...-meter-op-rol-2.5-mm.html (2.5mm OFC kiezen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ja die kabel is voor de kleine beurs! Wat? Vind je dat veel geld? Wat ben je? Arm?

/s

Het is te gek voor woorden |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
itcrowd schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 15:09:
Los van het feit dat dit een absurde prijs is, is dit geen USB kabel zoals vele anderen die je ook voor een paar euro bij de Action vind. Dit is een Thunderbolt 4 kabel met Power Delivery wat 100Watt aankan, en tevens zo flexibel als een touw is (dat materiaal zit er ook letterlijk omheen).
Nogmaals; absurd bedrag, maar tis wel ff wat meer dan een standaard usb kabeltje. 50 euro was logischers geweest imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:55
1.8 meter is ook echt lang voor een Thunderbolt kabel. Standaard passieve kabels gaan gewoonlijk maar tot 50cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejaylethal
  • Laatst online: 14-08 09:15
Ik heb een twijfelpunt qua kabels aanleggen voor mijn Dali Oberon 1 achterspeakers (5.1 via Denon X2700H): over de vloer (onderlangs) of in de hoek via de gordijnen naar boven en dan langs de rails (bovenlangs).
Wanneer ik het onderlangs laat lopen, is het 15m en 10,5m kabel 2,5mm voor de achterspeakers. Laat ik het bovenlangs lopen, dan komt daar 2x 540 cm bij l: 2050 cm en 1600 cm. Bovenlangs ziet er wat strakker uit, maar ik wil niet met vertragingen of vervelend signaalverlies komen te zitten. Wat zouden jullie aanraden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:47
Qua vertraging maakt 20 meter niets uit. Electriciteit gaat met 0.5 tot 0.9 maal de lichtsnelheid. Uitgaande van de traagste snelheid is de vertraging dan 133 nanoseconden. Dat val echt in het niet bij de millisecondes verschil die je hebt door afstand tot de speaker (geluidssnelheid is ~3ms per meter).

Vervorming kan wel een dingetje zijn. Als de weerstand van de kabel te hoog is in relatie tot de speaker kun je last krijgen van vervorming. Een rule of thumb zegt dat je liefst onder 5% van de impedantie van de speaker wilt blijven. Op deze pagina staat een tabelletje. Voor een 6 ohms oberon 1 vind je dan voor 60 feet (~20m) een kabeldikte van 14AWG. AWG staat voor american wire gauge, en 14AWG komt neer op net iets meer dan 2mm2. Met 2.5mm2 zul je niet in de problemen komen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Het duurste, dan zit je altijd goed.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqOOPuy20wlgw7MWoo1s79e4AR0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LmZm3QbXQjZFU9RgqobiBBxT.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 08:57
mr_petit schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:58:
[...]

Ja maar dat is 0,75mm², ik had het over 1,5mm²

En ach het prijsverschil: 5 euro per 100m (dus 5ct/m).
Daar sla ik niet van achterover in ieder geval (want dat waren de gebruikte woorden)
En misschien betaal je inderdaad wel meer voor helder pvc. Of soepelder pvc. Whatever.
Er zullen vast wel winkels zijn die beide verkopen waar het prijsverschil veel groter is, maar goed shoppen is natuurlijk een kunst.

In ieder geval is dat tweelingsnoer maar genormeerd op 2,5 Ampère (althans volgens de link), wat ik héél weinig vind (is ook minder dan 600W bij 230V, of zelfs maar 50W bij 8 ohm!). Dus stiekum vraag ik me af of dat wel koper is en geen cca :X , anders kan ik dat eigenlijk niet rijmen met 2,5A
Maar goed, het prijsverschil vind ik minimaal in ieder geval (5 cent per meter), ik zou het er zeker niet voor doen op het moment dat je 2x1,5mm² verstek moet laten gaan.
Maar online kabelwebshops hanteren wss weer andere prijzen dan veel audiowinkels he. Die vragen mss gewoon lekker het dubbele, waarom niet?!

mixing a drink and music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
T-MOB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:59:
Qua vertraging maakt 20 meter niets uit. Electriciteit gaat met 0.5 tot 0.9 maal de lichtsnelheid. Uitgaande van de traagste snelheid is de vertraging dan 133 nanoseconden. Dat val echt in het niet bij de millisecondes verschil die je hebt door afstand tot de speaker (geluidssnelheid is ~3ms per meter).
...
En mensen horen geluidsvertragingen doorgaans pas vanaf 10-20ms.
Op een station (zo'n ding met treinen) houden ze hier rekening mee, zodat een omroep bericht van de ene kant naar de andere kant van het station wordt weergegeven met een subtiele vertraging per speaker om te compenseren voor de afstand.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
GarBaGe,
Best interessant, nooit bij stilgestaan. Maar terwijl ik je bericht zo lees, verplaats ik me even in gedachten naar dat perron. Ik kan me het effect heel goed voorstellen, de speaker waar ik dichtbij sta krijgt een subtiel klein beetje vertraging met als gevolg dat het geluid van beide kanten keurig gelijktijdig m'n oren bereikt. Maar nu loop ik nog steeds in gedachten verzonken naar de andere speaker en luister opnieuw, "reuze benieuwd" wat ik nu ga horen. Nou ja benieuwd, de geluidsinstallatie weet niets van mijn wandeling :). Ik kan dan ook met geen mogelijkheid iets bedenken dat een antwoord geeft op het feit dat de situatie nu precies andersom is en het mooie idee hier averechts moet werken. Kortom, is dit serieus bedoeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Techneut schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:44:
GarBaGe,
Best interessant, nooit bij stilgestaan. Maar terwijl ik je bericht zo lees, verplaats ik me even in gedachten naar dat perron. Ik kan me het effect heel goed voorstellen, de speaker waar ik dichtbij sta krijgt een subtiel klein beetje vertraging met als gevolg dat het geluid van beide kanten keurig gelijktijdig m'n oren bereikt. Maar nu loop ik nog steeds in gedachten verzonken naar de andere speaker en luister opnieuw, "reuze benieuwd" wat ik nu ga horen. Nou ja benieuwd, de geluidsinstallatie weet niets van mijn wandeling :). Ik kan dan ook met geen mogelijkheid iets bedenken dat een antwoord geeft op het feit dat de situatie nu precies andersom is en het mooie idee hier averechts moet werken. Kortom, is dit serieus bedoeld?
Jij interpreteert zijn post als dat de speakers niet gelijktijdig het geluid afspelen, zodat het geluid van de verdere speaker je toch op hetzelfde moment bereikt als de speaker die dichterbij is. Dat zou natuurlijk inderdaad slechts in 1 richting werken.

Toen ik zijn post las interpreteerde ik het echter als dat de “geluidsinstallatie” het signaal met een minieme vertraging doorgeeft aan de speakers die het dichtst bij de bron zitten. Zodat het signaal naar de speakers die 100m verderop hangen een kleine voorsprong heeft, met als eindresultaat dat het op precies hetzelfde moment uit alle speakers te horen is.

Weet zelf niet of ze dat doen, en of dat uberhaupt nodig is bij afstanden van een paar 100 meter, ik ken er veel te weinig van. Maar het lijkt me in ieder geval een iets logischere manier om de post te interpreteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:43
Flabsie schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:52:
[...]

Jij interpreteert zijn post als dat de speakers niet gelijktijdig het geluid afspelen, zodat het geluid van de verdere speaker je toch op hetzelfde moment bereikt als de speaker die dichterbij is. Dat zou natuurlijk inderdaad slechts in 1 richting werken.

Toen ik zijn post las interpreteerde ik het echter als dat de “geluidsinstallatie” het signaal met een minieme vertraging doorgeeft aan de speakers die het dichtst bij de bron zitten. Zodat het signaal naar de speakers die 100m verderop hangen een kleine voorsprong heeft, met als eindresultaat dat het op precies hetzelfde moment uit alle speakers te horen is.

Weet zelf niet of ze dat doen, en of dat uberhaupt nodig is bij afstanden van een paar 100 meter, ik ken er veel te weinig van. Maar het lijkt me in ieder geval een iets logischere manier om de post te interpreteren!
Bij mij gingen dezelfde vragen door mijn hoofd :)

@Flabsie, je zegt de speakers het dichts bij de 'bron', maar wat is dan de bron? Zover ik weet wordt (in geval van de NS) dit soort audio centraal (dus vanuit een fysiek compleet andere locatie) aangeleverd.

Ik weet vanuit werk dat in luchthavens vaak gebruitk wordt van een linearray achtig principe, maar die staan natuurlijk allemaal op dezelfde locatie waardoor je dit probleem niet hebt.

Ik vraag me net als @Techneut af hoe dit zou moeten werken :)

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:47
Flabsie schreef op maandag 4 april 2022 @ 16:52:
[...]

Op halve lichtsnelheid levert een kilometer kabel een vertraging van 6,667µs. Dat is nog verre van hoorbaar, om aan de 20ms te komen heb je 3000kilometer kabel nodig. Ik kan me niet voorstellen dat hier iets mee gebeurt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:48

Cheezus

Luiaard

Ik vermoed dat op het perron op het uiterste punt wordt begonnen met omroepen en volgen de speakers vanaf daar exact de eerste geluidsgolf. Zo start het geluid vanaf één kant tegelijk en galmt het (extra) na richting de andere kant. Ik kan me voorstellen dat dit beter is te verstaan dan galm van alle kanten tegelijk.
Bij tunnels tunnels is dit in ieder geval wel zo gemaakt, alleen is daar nagalm dan een stuk minder omdat de speakers allemaal één kant op gericht zijn (en je ook nog rijwind/ventilatie hebt die het geluid meeneemt).

Voor dit soort systemen is de spraakverstaanbaarheid het belangrijkst, zie Wikipedia: Speech transmission index. Om één of andere reden werkt zo'n audioquest DBS kabeltje nooit om de verstaanbaarheid te verbeteren. :/

edit:
Op het station kunnen de speakers natuurlijk ook gewoon allemaal één kan op gericht staan om de nagalm te verminderen.. nooit op gelet of dit zo is (sinds ik weet hoe dit bij tunnels / infra objecten gaat kom ik eigenlijk nooit meer op een station :P).

[ Voor 13% gewijzigd door Cheezus op 04-04-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Cheezus schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:32:
Ik vermoed dat op het perron op het uiterste punt wordt begonnen met omroepen en volgen de speakers vanaf daar exact de eerste geluidsgolf. Zo start het geluid vanaf één kant tegelijk en galmt het (extra) na richting de andere kant. Ik kan me voorstellen dat dit beter is te verstaan dan galm van alle kanten tegelijk.
Dat betekend dan wel dat als je op dat uiterste punt staat je mega vertraging hebt.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

MerijnB schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:43:
[...]

Dat betekend dan wel dat als je op dat uiterste punt staat je mega vertraging hebt.
Nouja, bij een perron van 300 meter hoor je aan het ene uiterste dus een seconde later dat je trein vertraging heeft t.o.v. het andere eind van het perron.
Ik kan me voorstellen dat die ene seconde er niet voor zorgt dat je die trein dan gaat missen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Cheezus schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:45:
[...]

Nouja, bij een perron van 300 meter hoor je aan het ene uiterste dus een seconde later dat je trein vertraging heeft t.o.v. het andere eind van het perron.
Ik kan me voorstellen dat die ene seconde er niet voor zorgt dat je die trein dan gaat missen :+
Nee, je hoort de luidspreker waar je onder staat direct, van de volgende luidsprekers hoor je het geluid steeds met dubbele vertraging, de tijd die het geluid vertraagd is afgespeeld plus de tijd die dat geluid nodig heeft om bij je terug te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

GarBaGe schreef op maandag 4 april 2022 @ 15:44:
[...]

En mensen horen geluidsvertragingen doorgaans pas vanaf 10-20ms.
Op een station (zo'n ding met treinen) houden ze hier rekening mee, zodat een omroep bericht van de ene kant naar de andere kant van het station wordt weergegeven met een subtiele vertraging per speaker om te compenseren voor de afstand.
De mens hoort veel kleinere vertragingen dan dat.

De tijden die je noemt is wat de mens acceptabel vindt als delay om eigen spraak terug te horen.

Van het delayen op stations, daar geloof ik weinig van. Dat werkt alleen wanneer audio duidelijk 1 richting op gaat, zoals bij een concert. Bij een station werkt dat gewoon niet.

Er wordt eerder voor gekozen om een enkele luidspreker op een enkel gebied te richten, zodat dat de echo overstemd.

Line-array achtige luidsprekers lossen op vlak van delay niks op. Het enige wat een line array luidspreker doet is (proberen om) over de gehele afstand van zijn bereik eenzelfde geluidsdruk te hebben.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
M14 schreef op maandag 4 april 2022 @ 23:52:
[...]
Line-array achtige luidsprekers lossen op vlak van delay niks op. Het enige wat een line array luidspreker doet is (proberen om) over de gehele afstand van zijn bereik eenzelfde geluidsdruk te hebben.
Misschien was ik niet helemaal duidelijkheid met mijn post. Line arrays (of in mijn voorbeeld eigenlijk column speakers) 'lossen' niets op mbt delays (niet direct iig), maar ze gebruiken wel delays tussen de verschillende speakers in het array om de geluidsdruk gelijk te krijgen over het bereik. Er wordt dus net als in het voorbeeld van het treinstation delays gebruikt, maar aangezien alle speakers in dat geval veel dichter bij elkaar zitten heb je de genoemde nadelen niet (veel vertraging als je bij de speaker staat die als eerste speelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

MerijnB schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 07:35:
[...]

Misschien was ik niet helemaal duidelijkheid met mijn post. Line arrays (of in mijn voorbeeld eigenlijk column speakers) 'lossen' niets op mbt delays (niet direct iig), maar ze gebruiken wel delays tussen de verschillende speakers in het array om de geluidsdruk gelijk te krijgen over het bereik. Er wordt dus net als in het voorbeeld van het treinstation delays gebruikt, maar aangezien alle speakers in dat geval veel dichter bij elkaar zitten heb je de genoemde nadelen niet (veel vertraging als je bij de speaker staat die als eerste speelt).
Ik zou ook niet weten waarom er delays worden toegepast in een line array. Dan creëer je al een faseverschil bij de bron.

Het enige wat een line array doet is een bepaald vermogen in een bepaalde richting sturen. Bij concerten zie je dat aan het aantal kasten die in dezelfde hoek hangen. De luidsprekers onderaan bereiken het gebied dichtbij, een enkele luidspreker in die richting is dan genoeg. De luidsprekers bovenaan bedienen het gebied achteraan. Daar hangen, bij grote concerten, ooit wel een stuk of 10 luidsprekers in dezelfde hoek. Puur omdat dat vermogen nodig is om de geluidsgolf die afstand te kunnen laten afleggen.

Bij public address luidsprekers gebeurd iets vergelijkbaars. De drivers zitten verticaal in 1 lijn en onder dezelfde hoek, maar bovenin dichter op elkaar dan onderin. Zo wordt eenzelfde effect bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
M14 schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 12:05:
[...]

Ik zou ook niet weten waarom er delays worden toegepast in een line array. Dan creëer je al een faseverschil bij de bron.

Het enige wat een line array doet is een bepaald vermogen in een bepaalde richting sturen. Bij concerten zie je dat aan het aantal kasten die in dezelfde hoek hangen. De luidsprekers onderaan bereiken het gebied dichtbij, een enkele luidspreker in die richting is dan genoeg. De luidsprekers bovenaan bedienen het gebied achteraan. Daar hangen, bij grote concerten, ooit wel een stuk of 10 luidsprekers in dezelfde hoek. Puur omdat dat vermogen nodig is om de geluidsgolf die afstand te kunnen laten afleggen.

Bij public address luidsprekers gebeurd iets vergelijkbaars. De drivers zitten verticaal in 1 lijn en onder dezelfde hoek, maar bovenin dichter op elkaar dan onderin. Zo wordt eenzelfde effect bereikt.
Ik moet zeggen dat ik de exacte werking niet (meer) zo uit mijn hoofd weet, maar als ik me goed herinner gaat het er ongeveer om dat hoe verder je van het array afstaat, van hoe meer speakers het geluid gebundeld wordt (daarom wordt de geluidsdruk niet minder als je verder af staat).

Deze afstandsafhankelijke bundeling wordt gerealiseerd door het tijdsverschil waarmee de audio uit de verschillende speakers komt. Dit kan gerealiseerd worden doordat er fysiek afstand zit tussen de speakers (hoe dichter bij je staat, hoe relatief groter het verschil in afstand is tussen de bovensten en de onderste speakers), ik kan me herinneren van de column speaker die jaren geleden op Schiphol hing de afstand tussen de speakers meer werd hoe hoger ze hingen.

Maar je kunt dit tijdsverschil ook kunstmatig regelen door de audio iets te vertragen.

Dit komt van ver en ik zal ongetwijfeld de details mis hebben, als er mensen zijn die het precies weten en de gaten in kunnen vullen graag :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14

M14

MerijnB schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:00:
[...]

Ik moet zeggen dat ik de exacte werking niet (meer) zo uit mijn hoofd weet, maar als ik me goed herinner gaat het er ongeveer om dat hoe verder je van het array afstaat, van hoe meer speakers het geluid gebundeld wordt (daarom wordt de geluidsdruk niet minder als je verder af staat).
Dit is geheel correct. Bij een line array waar verschillende hoeken worden gebruikt, zijn dat de luidsprekers die onder dezelfde hoek hangen. Die zijn als het ware gebundeld.
Deze afstandsafhankelijke bundeling wordt gerealiseerd door het tijdsverschil waarmee de audio uit de verschillende speakers komt. Dit kan gerealiseerd worden doordat er fysiek afstand zit tussen de speakers (hoe dichter bij je staat, hoe relatief groter het verschil in afstand is tussen de bovensten en de onderste speakers), ik kan me herinneren van de column speaker die jaren geleden op Schiphol hing de afstand tussen de speakers meer werd hoe hoger ze hingen.
Het heeft niks met tijdvertraging te maken. Een verticale line array heeft geen luidsprekers onder een hoek zitten. Ze hebben allemaal dezelfde hoek. Om toch hetzelfde effect te krijgen, zit er ruimte tussen de gebundelde drivers in de luidspreker.

Maar er zit geen faseverschil of delay in bij het aansturen van de drivers.

Wat wil ooit in line array systemen (bijvoorbeeld bij Nexo Geo D of Geo T) gebeurd is het aansturen van drivers aan de zijkant of achterkant van de kast, met een delay. Dit zorgt dat het systeem aan de achterkant een stuk stiller wordt.

Maar zoiets ga je niet in een station of vliegveld tegen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
@M14 Ik moest even in mijn geheugen graven, maar ik ben vrij zeker dat het om een (voorloper of custom build?) van de Intellivox lijn was (destijds van Duran Audio, tegenwoording van JBL Pro). Daar zit denk ik wat additionele truckerij in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Klopt ja. Daar is ook een grotere versie van gemaakt: u16 Line array. Die varieert de Line array lengte frequentie afhankelijk is mij ooit verteld. En doet aan beam steering dmv toepassen van delay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Hier weer een review met vage omschrijving dat deze kabels toch echt beter klinken.

https://hifi.nl/artikel/3...estemde-kabelfamilie.html

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
tilburgs82 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:01:
Hier weer een review met vage omschrijving dat deze kabels toch echt beter klinken.

De LAN kabel geeft in mijn systeem iets meer rust gecombineerd met een donkerder=stillere achtergrond. Er ontstaat mogelijk daardoor extra diepte in het stereobeeld. De klank als totaal wordt wat harder, er komt een kleine nadruk op de s-klanken, al maakt de LAN kabel de stem verder open en duidelijk intenser van aard.
Zijn dit ook de type mensen die geloven dat de aarde plat is? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Tux3.14 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:33:
[...]

[...]

Zijn dit ook de type mensen die geloven dat de aarde plat is? :')
Of spul van A. Vogel kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:37
Hun 1-april 'grap', een AudioQuest HDMI kabel test was net zulke mooie proza.. https://hifi.nl/artikel/3...el-vergelijkingstest.html

Elke duurdere versie kabel was ook weer merkbaar beter. Aha...
De HDMI kabels in deze test klinken dan ook niet anders in tonale zin als je ze met elkaar vergelijkt. Elke stap omhoog op de ladder klinkt gewoonweg beter en niet anders.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Als dit geen onzin meer is, dan weet ik het ook niet meer. Van die kind beveiliging dingen voor een stopcontact, die je bij de action koopt voor 1 euro per 10, verkopen voor zo’n 25,- per stuk en dan claimen dat het geluid beter wordt.

“Kanttekening van Ed Doggen (Daluso): let op, gedurende de eerste uren wordt het geluid eerst sléchter. Dat komt door een herstructurering van energieën. Daarna moet het gaandeweg snel beter worden.” 😂

https://hifi.nl/artikel/3...HiFi-Power-Cap-Sigma.html

Ik krijg ook het idee dat die mensen perse een goede review willen geven. Hoezo spijtig dat je het niet kan aanbevelen? (Laatste op pagina 3).
“ Ik vind het dan ook spijtig, dat ik dit product niet kan aanraden omdat ik één van de 100 testers ben. Maar dat houdt niet in dat ik geloof in andere producten van hun.”

[ Voor 45% gewijzigd door tilburgs82 op 02-05-2022 12:57 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mr_petit
Met dat soort dingen heb ik eigenlijk wel het idee dat wie daar in trapt het ook gewoon verdient om getild te worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonsan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:52
Hahaha, die reviews!
Dat zo'n plastic prul toch zoveel verbeteringen kan opleveren! Geloven die testers nu echt zelf wat ze opschrijven?

Of deze dan, ook de laatste van pagina 3:
"Hierbij moet ik wel zeggen dat ik een stopcontact heb die al voorzien is van een stuk plastic, die opzij gaat zodra je de stekker er in steekt. Dus er komt geen stof binnen wat geluidsproblemen kan veroorzaken."......

Dus ik begrijp nu dat een beetje stof in je stopcontact je gehele geluidsbeeld kompleet vernaggelt !

[ Voor 58% gewijzigd door sonsan op 02-05-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Laatst online: 15-09 09:33
mr_petit schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:05:
Met dat soort dingen heb ik eigenlijk wel het idee dat wie daar in trapt het ook gewoon verdient om getild te worden...
Have fun https://shop.kingaudio.nl/category/53/Tuning :*)

Edit: gelukkig wordt alles onderzocht en gemeten aldus de fabrikant https://das.raumtuning.info/nl/?page_id=372

[ Voor 17% gewijzigd door raze88 op 02-05-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:20

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb gedaan wat de Slovaakse fabrikant vroeg: “Luister en vergeet welke techniek door ons is gebruikt. We vertellen het je toch niet.” Lastig, want in audio blijven kabels omstreden en als je ze dan ook niet kunt koppelen aan gebruikt kostbaar materiaal, dan heb je als recensent een nog groter probleem om de prijs te rechtvaardigen.
Hoe kun je zo dichtbij logisch nadenken zijn en er toch mijlenver vanaf zitten? Echt.

This too shall pass

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Geweldig,18 knopen voor €2550!
Jarenlange research over de gehele wereld is onder meer gestopt in de simpel en goedkoop ogende disks.
De prijs lijkt fors maar is gezien de werking, de resultaten en de deskundige service die geleverd wordt heel acceptabel te noemen.
Zonder uiteraard verder uit te wijden wat de resultaten zouden zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:37
sonsan schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:56:
Hahaha, die reviews!

Dus ik begrijp nu dat een beetje stof in je stopcontact je gehele geluidsbeeld kompleet vernaggelt !
Ai ai ai.. wat doe de stof in m'n versterker dan wel niet? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Harmonix bestaat al heel lang met dit soort overpriced snuisterijen. Voornamelijk voetjes.
volgens mij al iig sinds de eind jaren 80/begin jaren 90 meen ik me te herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:48

CaDje

Framedrops for life

https://www.musicom.nl/product/aai-maestoso-lan-kabel/
Ook de ethernetkabel van AAI is een verrassing, voor wie wil geloven dat een LAN kabel geen verschil kan en/of mag maken in audioreproductie …..Veel audiofielen die hun muziek streamen via Spotify, Qobuz of Tidal realiseren zich niet wat de sonische impact van ethernetkabels is. En dat is begrijpelijk. Ik bedoel, “het is gewoon digitaal” – toch?
Ik baal er een beetje van dat ik "maar" CAT6 kabels heb laten trekken in mijn nieuwe appartement.
De kabels van de MAESTOSO 2 lijn zijn bijna “onzichtbaar”, waardoor de inductie en capaciteit tot een ongekend laag niveau zijn teruggebracht.
Duidelijke uitleg waarom hun ethernet kabel zo belangrijk is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

tilburgs82 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 12:46:
Als dit geen onzin meer is, dan weet ik het ook niet meer. Van die kind beveiliging dingen voor een stopcontact, die je bij de action koopt voor 1 euro per 10, verkopen voor zo’n 25,- per stuk en dan claimen dat het geluid beter wordt.

“Kanttekening van Ed Doggen (Daluso): let op, gedurende de eerste uren wordt het geluid eerst sléchter. Dat komt door een herstructurering van energieën. Daarna moet het gaandeweg snel beter worden.” 😂

https://hifi.nl/artikel/3...HiFi-Power-Cap-Sigma.html

Ik krijg ook het idee dat die mensen perse een goede review willen geven. Hoezo spijtig dat je het niet kan aanbevelen? (Laatste op pagina 3).
“ Ik vind het dan ook spijtig, dat ik dit product niet kan aanraden omdat ik één van de 100 testers ben. Maar dat houdt niet in dat ik geloof in andere producten van hun.”
Ik hoop voor Hifi.nl dat dit een 1 april grap was en dat ze daarna zijn vergeten dat te melden. Voor zover er vertrouwen was in Hifi.nl: dat is weg.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nieuw dieptepunt op hifi.nl: https://hifi.nl/artikel/3...el-vergelijkingstest.html

Meest genant:
Voor de beeldkwaliteit heb ik gebruik gemaakt van Netflix als streamingdienst.
Deze man heeft de bek vol over beeldkwaliteit van HDMI kabels (SERIOUS!), maar over de bitrate van Netflix geen woord. Het is gewoon een gotspe dit soort lui, en dat mag dan internet volkalken met hun bullshit. Bah.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
rodie83 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:38:
Nieuw dieptepunt op hifi.nl: https://hifi.nl/artikel/3...el-vergelijkingstest.html

Meest genant:

[...]

Deze man heeft de bek vol over beeldkwaliteit van HDMI kabels (SERIOUS!), maar over de bitrate van Netflix geen woord. Het is gewoon een gotspe dit soort lui, en dat mag dan internet volkalken met hun bullshit. Bah.
Conclusie: als de kabel maar duur goed genoeg is, maakt de bronkwaliteit niet meer uit. :+
cmndr_adama schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:26:
[...]

Ai ai ai.. wat doe de stof in m'n versterker dan wel niet? :+
Ik heb niet gezocht of het al bestaat, maar ik zie een markt voor een mini-clean-room die je versterker luchtdicht afsluit van de omgeving. Door slim ontwerp en de integratie van een raster van zilver, blokkeert het ook verstorende instraling van oa WiFi en 4g/5g. Afstandsbedieningen werken helaas ook niet meer, maar voor €1250,- kun je een IR verlengsnoer bijkopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:27
Hifi.nl is sowieso een grap, ze mogen alleen lovende recensies maken van de fabrikant, daarom is ooit het forum opgeheven, omdat op het forum kritische noten werden geuit over producten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Niet echt een kabel, maar wel een audio-gerelateerd apparaat:

https://taikoaudio.com/taiko-2020/sgm-extreme-music-server/

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Laatst online: 20:35
Edit, was hier boven al gepost, had ik ff niet gezien.

Moet wel zeggen dat de marketing nonsens behoorlijk idioot is.
Een niet Tweaker zou hier misschien kunnen intrappen. Hoe de gemiddelde audiofiel hier over denkt weet ik niet?

[ Voor 168% gewijzigd door apollo13 op 04-05-2022 22:05 ]

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
apollo13 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:57:
Edit, was hier boven al gepost, had ik ff niet gezien.

Moet wel zeggen dat de marketing nonsens behoorlijk idioot is.
Een niet Tweaker zou hier misschien kunnen intrappen. Hoe de gemiddelde audiofiel hier over denkt weet ik niet?
Dit gaat imo veel verder dan marketing, sterker nog, dit is geen marketing maar pure oplichting :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:09

ParaWM

Pro Prutser

Tux3.14 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 22:09:
[...]

Dit gaat imo veel verder dan marketing, sterker nog, dit is geen marketing maar pure oplichting :P
Absolute oplichting. Maar als je én het geld daar voor hebt én het niet ziet, dan absoluut geen empathie. Dan verdien je het om getild te worden en kan je het blijkbaar missen. Als ze de opbrengst dan nog aan een goed doel zouden doneren, is het helemaal 21ste eeuw Robin Hood niveau :+

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 21:28
tilburgs82 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:01:

De stekker op dat stroomsnoer lijkt verdacht veel op een NL8 stekker, die zijn helemaal niet geschikt voor netspanning. :D

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Een powercon-rip-off maar dan niet gepolariseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:28

elsegre

Ti 3Al-2.5V

https://hifi.nl/artikel/3...-2404-AIR-BFA-Banana.html

Een capacitieve kabel lijkt me, niet echt de bedoeling. Wellicht is dit 1 van de eerste kabels waarbij je inderdaad verschil kan horen. Alsof je een crappy condensator in je wisselfilter hebt.

Ook zo'n review waarin de fysieke eigenschappen worden omgezet in 'hoorbare' karaktereigenschappen. |:(
Horen en zien vergaat je bij het lezen.

No news is bad news.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:04
mr_petit schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:57:
[...]

Of spul van A. Vogel kopen...
Ho ho, het placebo effect is gewoon een bewezen effectieve medische behandeling in sommige gevallen hé! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
sebastiaan89 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:16:
[...]

Ho ho, het placebo effect is gewoon een bewezen effectieve medische behandeling in sommige gevallen hé! :+
Ja maar het placebo effect is in de audiofiele wereld ook allang bewezen.
De kopers van die snuisterijen vinden de muxiek daarna ook echt mooier klinken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:49

Toshirou

Vinyl Surfer

rodie83 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:38:

Meest genant:

[...]

Daarom... altijd even goed lezen, dat weet je gelijk over welk niveau zij praten. Dan weet je al als ze met deze bronnen aan komen voor het testen, dat het puur reclame materiaal voor merk x is. Net als die lui die audio materiaal ook met streaming testen... daar geloof ik ook amper iets van. Maar goed, zolang er mensen zijn die hier graag in geloven en een beter gevulde portemonnee hebben dan een stel hersenen zal je altijd dit soort bedrijven zien komen en gaan...

Net als die kinderbeveiliging plaatjes voor je stopcontact zoals hier al eerder gemeld. Ik wil dat ik volgende keer zulke kul kan verkopen. Want laten we eerlijk wezen als ik dit voor €28,- ipv €3,00 kan verkopen dan wil ik ook wel alles op internet kalken.
mr_petit schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:10:
[...]

Ja maar het placebo effect is in de audiofiele wereld ook allang bewezen.
De kopers van die snuisterijen vinden de muxiek daarna ook echt mooier klinken :P
Alsof de hemel ineens open breekt! O-) 8)7

[ Voor 65% gewijzigd door Toshirou op 05-05-2022 13:14 ]

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Laatst online: 15-09 09:33
Benedykt schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:04:
[...]
De stekker op dat stroomsnoer lijkt verdacht veel op een NL8 stekker, die zijn helemaal niet geschikt voor netspanning. :D
Gewoon een 32A powercon ;) https://www.neutrik.com/e...ts/powercon/powercon-32-a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
Ah je hebt helemaal gelijk! :) Van die heelijk obscure connectors die je in de praktijk nooit tegenkomt.

Volslagen nonsense om die op zo'n schuko snoertje te zetten; dat is echt alleen maar voor de looks :')

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Review en video van een $2 kabeltje.
https://www.audiosciencer...les-any-good-video.33600/
Benedykt schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 14:31:
[...]
Ah je hebt helemaal gelijk! :) Van die heelijk obscure connectors die je in de praktijk nooit tegenkomt.
In verlichting of spots voor podium dingen zie je wel dat soort connectoren.

[ Voor 51% gewijzigd door bouwfraude op 05-05-2022 20:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

Volslagen nonsense om die op zo'n schuko snoertje te zetten; dat is echt alleen maar voor de looks :')
ik gebruik deze op al mijn gesnoerde gereedschap: https://www.neutrik.com/e...rue1-top-cable-connectors

voordeel is dat apparaten 20cm aan snoer hebben en ik enkele mooie lange neopreen snoeren heb liggen die lang genoeg zijn om overal in een stopcontact te kunnen steken, zonder nog eens extra verlengsnoeren te moeten gebruiken. ook heb je dan mooi neopreen snoer en defitge stekkers ipv dat cheap ass pvc rommel wat altijd te kort is.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

[...]

Nou powercons ken ik wel vanuit mijn werk, maar een 32A had ik eerlijk gezegd ook nooit gezien. Dat is het moment dat CEEform om de hoek kijkt over het algemeen. Daarom dacht ik ook dat dit een imitatie-powercon was, zeker omdat ik op dat plaatje geen notie van grootte had. Hoe dik moet die power lead dan wel niet zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
bouwfraude schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:49:
Review en video van een $2 kabeltje.
https://www.audiosciencer...les-any-good-video.33600/

[...]

In verlichting of spots voor podium dingen zie je wel dat soort connectoren.
Ik ben nog geen spots of andere lampen rondom podia tegengekomen met 32A powercon en ik ben regelmatig rondom vrij grote podia te vinden ;) De meest gangbare hoge output lampen zoals bijvoorbeeld een Skyrose 4000 hebben een CEE16-4p connector.

Ik gok ook eerder dat die 32A powercon op racks zitten, maar ik kan me niet helemaal een situatie voorstellen waarop je een enkele fase met 32A nodig hebt in een rack. Dimmer- en ampracks hebben over 't algemeen een krachtverdeler met een CEE16/32/63-5p stekker en verdelen dan binnen het rack zelf de boel over amps of dimmerkanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Weer een smakelijk voorbeeld dat die gast geen kabels kan reviewen, en dat zijn inzichten gelimiteerd zijn tot het draaien aan de knoppen van zijn dure testkast.
Hij heeft niet door dat kabel en out/input van zijn testkast een wisselwerking vormen.
Kabels worden interessant als de in/uitgangen minder ideaal worden.

Elke kabelreviewer die niet de elektrische basisparameters van een kabel onderzoekt (te weten R, L, en C) kan ik niet serieus nemen. Om één of andere reden heeft hij kennelijk niet door dat elke professionele kabelfabrikant dit in zijn specs vermeldt en dat daar een reden voor is.
Daar begint het mee en de rest is bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Benedykt schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:10:
[...]
Ik ben nog geen spots of andere lampen rondom podia tegengekomen met 32A powercon en ik ben regelmatig rondom vrij grote podia te vinden ;) D
Aha op het plaatje leek het een gangbaarder type. 32A is wel. CEE stekkers van 32A hebben pinnen van op het oog 5 a 6 mm rond. Geen stekker bij de hand wel een schuifmaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:24:
[...]

Weer een smakelijk voorbeeld dat die gast geen kabels kan reviewen, en dat zijn inzichten gelimiteerd zijn tot het draaien aan de knoppen van zijn dure testkast.
Hij heeft niet door dat kabel en out/input van zijn testkast een wisselwerking vormen.
Kabels worden interessant als de in/uitgangen minder ideaal worden.

Elke kabelreviewer die niet de elektrische basisparameters van een kabel onderzoekt (te weten R, L, en C) kan ik niet serieus nemen. Om één of andere reden heeft hij kennelijk niet door dat elke professionele kabelfabrikant dit in zijn specs vermeldt en dat daar een reden voor is.
Daar begint het mee en de rest is bonus.
We weten ondertussen dat het een ander verhaal is bij platenspelers zonder voorversterkers, maar euhm, gezien de tijd met verkeerde been in bed gestapt?

En ja, het is een valide punt wat je maakt hoor. Tegelijk is er natuurlijk een reden dat hij juist niet een RLC meter eraan hangt. Want dan kan je altijd verschil meten, de vraag is wat je hoort. En deze test is prima als je hem gewoon als interconnect tussen twee random devices gebruikt. Gebruik je hem van een platenspeler naar een versterker, dan kan je het best een kabel die specifiek de capaciteit heeft staan (en het makkelijkste het zo kort mogelijk houden).

[ Voor 20% gewijzigd door Sissors op 06-05-2022 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus

Cheezus

Luiaard

"The choice to design a dual CPU system was for a large part fuelled by finding a way around the impact Roons luxury interface has on sound quality. It does enable Roon processing to become virtually inaudible, a world’s first in our experience."

Misschien is roon dan toch niet zo ideaal als er een aparte 10c/20t processor nodig is om de interface te draaien :+ De interface van Spotify kun je tenminste gewoon op een oude smartphone draaien samen met Android en andere processen op de achtergrond! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:20:
[...]

We weten ondertussen dat het een ander verhaal is bij platenspelers zonder voorversterkers,
'we' misschien wel (al kan ik niet voor iedereen spreken, daarom gebruik ik liever niet de term 'we' in deze context), maar die reviewer kennelijk niet...
maar euhm, gezien de tijd met verkeerde been in bed gestapt?
Nee, waarom denk je dat?
Tegelijk is er natuurlijk een reden dat hij juist niet een RLC meter eraan hangt. Want dan kan je altijd verschil meten, de vraag is wat je hoort.
Dat kan volgens mij niet de reden zijn hoor. Het gaat er in dit geval niet om of je een verschil meet, het gaat erom dat je specificaties inzichtelijk maakt.
Een kundige lezer/consument kan daar dan zelf uit opmaken of dit verschil voor hem gaat uitmaken.
Daarom geven professionele kabelfabrikanten dan ook deze specificaties. Niet om aan te geven of je verschil gaat horen, maar om de afnemer te informeren.
En deze test is prima als je hem gewoon als interconnect tussen twee random devices gebruikt.
Nee juist niet, omdat "random devices" àlle apparaten omvat (dat zit 'm in de betekenis van het woord 'random'), wat dus niet het geval is. Dat is juist mijn punt.
Zijn test is alleen maar representatief als de aangesloten apparaten in- danwel uitgangen hebben die globaal overeen komen met de parameters van zijn testkast.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 06-05-2022 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr_petit schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:37:
[...]

Een kundige lezer/consument kan daar dan zelf uit opmaken of dit verschil voor hem gaat uitmaken.
Daarom geven professionele kabelfabrikanten dan ook deze specificaties. Niet om aan te geven of je verschil gaat horen, maar om de afnemer te informeren.
En dat is zeker zinnig. Tegelijk kan ik met een €5 multimeter van de Praxis een verschil meten tussen een €1000 Audioquest speaker kabel en een speaker kabel van allekabels.nl. Dat zullen de elfen-kabel aanhangers zien als bewijs dat de Audioquest kabel toch echt anders klinkt, wat natuurlijk niet zo is. Uiteindelijk gaat het voor de meeste mensen erom hoe het klinkt, oftewel hoe de audio erdoorheen komt, niet of je een verschil kan meten. Degene die weten welke RLC ze willen hebben, hebben toch geen behoefte aan een audiofiele SATA kabel van €1000.

En ja, dan hangt het er ook vanaf wat de bron impedantie is (en technisch gezien ook de impedantie aan de andere kant, maar dat zal niet snel een probleem zijn), voor als je hem bij een platenspeler/microfoon gebruikt. Anders is dat niet bijzonder spannend.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Wat ik vooral zo jammer vind voor de audiofielen is dat hun hele plezier van muziek luisteren is vervangen door een constante analyse. Als je niet kan genieten van goede muziek door een gemiddelde HiFi-setup dan ben je volgens mij niet echt een audioliefhebber. Ik denk dan ook dat audiofielen niet per sé muziekliefhebbers zijn maar GAS hebben.

En ondertussen hebben de minder rijkere audiofielen wél dure kabels en apparatuur maar nog steeds een verschrikkelijke akoestiek of luisteren ze lossy streamingmuziekdiensten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@Wilf,
Helemaal mee eens, maar nog veel meer verbaast het me steeds weer dat ze door het ontbreken van zelfs maar een heel klein beetje elementaire kennis van elektrotechniek zich allerlei peperdure absurditeiten op de mauw laten spelden. Daardoor ook overdreven aandacht waar die helemaal niet nodig is.
Inderdaad vraag ik me ook meer dan eens af wat ze echt belangrijk vinden, genieten van de muziek of al die al of niet aangeprate technische aspecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:11:
[...]
En dat is zeker zinnig. Tegelijk kan ik met een €5 multimeter van de Praxis een verschil meten tussen een €1000 Audioquest speaker kabel en een speaker kabel van allekabels.nl. Dat zullen de elfen-kabel aanhangers zien als bewijs dat de Audioquest kabel toch echt anders klinkt, wat natuurlijk niet zo is. Uiteindelijk gaat het voor de meeste mensen erom hoe het klinkt, oftewel hoe de audio erdoorheen komt, niet of je een verschil kan meten. Degene die weten welke RLC ze willen hebben, hebben toch geen behoefte aan een audiofiele SATA kabel van €1000.
Maar bewust informatie achterhouden opdat sommige audiowappies dat verkeerd kunnen interpreteren, of daarom bepaalde metingen niet te doen, dàt kan toch niet de bedoeling zijn?
Sowies zijn er ook kabels waarvan deze data wel bekend is, en daar zie je de audiowappies ook niet over discusseren. Die discusseren imo juist over parameters die niet meetbaar zijn, met ongedefineerde terminologie.
Daarom zie je ook juist dat in de pro audio wereld deze parameters juist wèl gepubliceerd worden en in de high end audio wereld deze parameters meestal juist niet gepubliceerd worden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 06-05-2022 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Wilf schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:16:
Wat ik vooral zo jammer vind voor de audiofielen is dat hun hele plezier van muziek luisteren is vervangen door een constante analyse.
Hoe weet je dat?
Dat is net zoiets als zeggen dat een wijnliefhebber niet geniet van een goed glas wijn of een kookliefhebber niet geniet van een goede maaltijd..
En ondertussen hebben de minder rijkere audiofielen wél dure kabels en apparatuur maar nog steeds een verschrikkelijke akoestiek of luisteren ze lossy streamingmuziekdiensten 8)7
Jij bent bij iedereen thuisgeweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Techneut schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:55:

Helemaal mee eens, maar nog veel meer verbaast het me steeds weer dat ze door het ontbreken van zelfs maar een heel klein beetje elementaire kennis van elektrotechniek zich allerlei peperdure absurditeiten op de mauw laten spelden.
Volgens mij hebben wij een verschillende definitie van audiofielen.
Volgens mij is een audiofiel letterlijk iemand die streeft naar geluidsweergave van hoge kwaliteit.
Een definitie uit wikipedia:
"An audiophile is a person who is enthusiastic about high-fidelity sound reproduction. An audiophile seeks to reproduce the sound of a live musical performance, typically in a room with good acoustics."

Volgens mij is iedereen hier ook een audiofiel.

Maar zoals met alle aspecten heb je mensen die er een objectieve danwel wetenschappelijke kijk op hebben en mensen die er een subjectieve kijk op hebben.
Iemand die z'n luisterkamer volledig akoestisch doormeet en bouwkundinge aanpassingen maakt is net zo goed audiofiel als iemand die een peperdure interlink koopt.
Of iemand die z'n luidsprekers uitzoekt op basis van een compleet gamma van verschillende metingen op basis van de laatste technologieen of iemand die z'n luidsprekers uitzoekt op basis van luistersessies.

Allemaal streven ze naar een zo'n goed mogelijke weergave, alleen allemaal op een andere manier.
Het punt is alleen dat wie de beste of meest effectieve methode heeft een eeuwige discussie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 09:37:
[...]
Zijn test is alleen maar representatief als de aangesloten apparaten in- danwel uitgangen hebben die globaal overeen komen met de parameters van zijn testkast.
Het zijn RCA connectors met een spanning en signaalsniveau overeenkomstig met audiosignalen uit hifi apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
bouwfraude schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:40:
[...]

Het zijn RCA connectors met een spanning en signaalsniveau overeenkomstig met audiosignalen uit hifi apparatuur.
Ja dat snap ik, maar waar ik op doel is dat de electrische parameters van die in- en uitgangen (dus naar alle waarschijnlijkheid een ultralage inductie, capaciteit en hoge impedantie) voor een groot gedeelte verantwoordelijk zijn voor de testresultaten.
De electrische parameters van een kabel vormen tesamen met de electrische parameters van de in/uitgang een RLC filter.
Die kabel kan op zijn testkast dus geen limiterende factor zijn in het audio frequentiegebied, maar kan bij bijvoorbeeld een MM/MI element, of bij een audiotransformator (of andersoortig apparaat met een hoge inductieve last) opeens wel een limiterende factor zijn.
Daarom kan je een kabel nooit "los" beschouwen. Net als bijvoorbeeld een luidsprekerfilter. Daar veranderen de scheidingsfrequenties ook opeens van als er een 4 ohm luidspreker op aangesloten wordt ipv een 8 ohm luidspreker.

Ik vind het dan ook raar dat die gast van audiosciencereview er ook zo prat op gaat dat hij alles wetenschappelijk beschouwd, maar dit soort informatie achterwege houdt, terwijl dat wel invloed kan hebben op de prestatie van een kabel. Maar dat is dan denk ik ook zijn onderzoeksmethodiek. Hij heeft die dure testkast, en daarop betrekt hij àl zijn onderzoekjes. Een ander apparaat erbij pakken is er kennelijk niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:20
Dat houdt hij niet achter. Uitgangsimpedantie was 20 Ohm, ingang 100 kOhm. Hij laat ook zien dat het op lijn niveau (2 Volt) getest is.
Het lijkt me in degelijke audioapparatuur vrij gewoon dat je lage uitgang en hoge ingangsimpedantie hebt.
Stel, je spreekt over vrij hoge 600 Ohm uitgang en een lage 10kOhm ingang. Dan nog heb je een factor > 10.
Zolang dat een factor 10 of hoger is, maakt de kabel weinig uit.

We hebben het over lijn level 1,2-2volts en niet phono level 0,2-7 millivolts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Propheticus schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:49:
Dat houdt hij niet achter. Uitgangsimpedantie was 20 Ohm, ingang 100 kOhm. Hij laat ook zien dat het op lijn niveau (2 Volt) getest is.
Het lijkt me in degelijke audioapparatuur vrij gewoon dat je lage uitgang en hoge ingangsimpedantie hebt.
Stel, je spreekt over vrij hoge 600 Ohm uitgang en een lage 10kOhm ingang. Dan nog heb je een factor > 10.
Zolang dat een factor 10 of hoger is, maakt de kabel weinig uit.

We hebben het over lijn level 1,2-2volts en niet phono level 0,2-7 millivolts.
De spanning heeft echt helemaal niets te maken met het punt wat ik aanstip.
MM phono level ingangsimpedantie is overigens 47kOhm, en de uitganginsimpedantie van een MM element is doorgaans tussen de 200 en 1000 Ohm afhankelijk van het element als je dat vergelijk interessant vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:27
Ooit, voor het laatst in de jaren 90 was ik altijd met audio en het geluid bezig, maar tevredenheid raakte telkens weer zoek omdat ik naar geluid luisterde, voor dat het zo goed als perfect klonk. Nu bedenk ik mij wat ik miste en dat was de muziekbeleving ipv het geluid. Ik luisterde met mijn hoofd en ratio waardoor de muziekbeleving kwa emotie wegviel of ondersneeuwde, ik heb mijn good old Impulse 74 TL luidsprekers nog steeds maar opnames of techniek, mono of stereo of mp3, als de muziek mij maar raakt dan beleef ik mijn muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Je stelt dat z'n tests niet valide zijn, omdat de resultaten niet in alle gevallen opgaan. En dat niet gedeeld wordt welke parameters er golden tijdens de test. Die parameters (line level en de impedanties) zijn wél gemeld was mijn antwoord. Inderdaad dus niet relevant voor phono level aansluiting.

Spanning maakt ook wel wat uit, want lagere spanning is een lagere Signal-to-Noise ratio bij het oppikken van storing. Juist bij phono maakt betere shielding uit, wat bij line-level veel minder van belang is.

(edited: inderdaad, het voltage was niet je punt.)

[ Voor 53% gewijzigd door Propheticus op 06-05-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Propheticus schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:02:
Wel, want lagere spanning is een lagere Signal-to-Noise ratio bij het oppikken van storing. Juist bij phono maakt betere shielding uit, wat bij line-level veel minder van belang is.
Ja maar dat is helemaal niet het punt wat ik maak....
In mijn eerdere posts staat het punt wat ik maak.

Trouwens meet hij helemaal niet de mate van afscherming want hij maakt geen gebruik van een externe referentiebron.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 06-05-2022 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Die testte hij niet, omdat die er op line level dus niet (zo) toe doet.

M'n punt was, de test toont duidelijk 2Volt als testtoon. Dat is duidelijk geen test hoe goed de kabel het doet als phono kabel (want dan zie je nooit 2 Volt). Ja het voltage zelf maakt dan an sich, behalve de genoemde SnR/afscherming, niet zo uit. Capacitantie wel.

Het probleem is ook: Je kunt wel heel gedetailleerd de kabel zelf meten en omschrijven. Maar, enkel de goed geïnformeerde/onderlegde consument snapt wat die betekenen en wanneer ze 'goed genoeg' zijn. Een minder technisch onderlegde zoekt uit dat een bepaald aspect belangrijk is en vervolgens is meer (of minder) beter. marketing doet de rest en adverteert met superlatief hoge of lage getallen...die op een niveau zijn dat ze niets (hoorbaars) uitmaken.
Door juist het resultaat te meten, wordt nu langzaamaan duidelijk wat er wel toe doet en waar de grens van goed genoeg ligt. In het geval van een RCA-kabel voor line level overdracht van audiofrequentiebereik signalen; kabeltje van 4 euro.
Pagina: 1 ... 86 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic