Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 85 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ad de Jong schreef op zondag 13 februari 2022 @ 15:48:
Wacht.... ik bedenkt mij nu iets nieuws.... de grondstoffen voor kabels etc moeten gehaald worden op enkele kilometers diepte zodat die nog niet verontreinigd zijn.
Dan alleen heb je het geluid pas echt puur.
Wie weet, kabels met stralingsvrij staal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elsegre
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:28

elsegre

Ti 3Al-2.5V

flippy schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:12:
bestaan er eigenlijk audiofiele aderhulzen?
Yep!

https://www.wbt.de/englis...egorien/p/zubehoer-1.html

-------------------------------------
Wat een geweldig topic is dit toch :+

No news is bad news.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:50
elsegre schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 06:57:
[...]

Yep!

https://www.wbt.de/englis...egorien/p/zubehoer-1.html

-------------------------------------
Wat een geweldig topic is dit toch :+
En dan ook een met goud bedekte krimptang _/-\o_
https://www.wbt.de/englis...Artikel/crimpzange-1.html
Want een Knipex tang is natuurlijk niet goed genoeg. Want die knijpt natuurlijk de stromen af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 16:14
Togi schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:25:
[...]

En dan ook een met goud bedekte krimptang _/-\o_
https://www.wbt.de/englis...Artikel/crimpzange-1.html
Want een Knipex tang is natuurlijk niet goed genoeg. Want die knijpt natuurlijk de stromen af.
Staat duidelijk bij: "Gold-plating prevents corrosion". Ik snap niet welk audioliefhebbend volk nou corrosie in z'n geluidscircuit wil hebben.

Zou ook dom zijn, betaal je eerst honderden euro's om je kabels in te leren en dan ga je ze vervolgens afknippen met een corrosieve tang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
vlaaing peerd schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:39:
[...]

Staat duidelijk bij: "Gold-plating prevents corrosion". Ik snap niet welk audioliefhebbend volk nou corrosie in z'n geluidscircuit wil hebben.

Zou ook dom zijn, betaal je eerst honderden euro's om je kabels in te leren en dan ga je ze vervolgens afknippen met een corrosieve tang.
Ik zit nog steeds te wachten op de zuurstofvrije kamer zodat je geen corosie kunt krijgen :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
redwing schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:58:
[...]

Ik zit nog steeds te wachten op de zuurstofvrije kamer zodat je geen corosie kunt krijgen :+
Ik voel een markt aankomen voor luchtdichte cablesleeves... :7

Edit: misschien is een zuurstofvrije kamer ook beter dan alleen kabels. Bovendien worden de frequenties dan niet gehinderd door alle aanwezige lucht in de kamer.

[ Voor 22% gewijzigd door vlaaing peerd op 15-02-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 21:28
vlaaing peerd schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:01:
[...]

Edit: misschien is een zuurstofvrije kamer ook beter dan alleen kabels. Bovendien worden de frequenties dan niet gehinderd door alle aanwezige lucht in de kamer.
Je kunt zuurstofvrij zijn en nog steeds zo'n 80% van de normale luchtsamenstelling aanwezig hebben hoor ;)

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:31
vlaaing peerd schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:01:
[...]

Ik zeg, vacuum-kamers. Dan heb je gegarandeerd geen vervorming van geluid....
spoiler:
of uberhaupt geluid

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Waah schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Eens met Waah, stikstof maak ik me niet zo druk om, maar al die koolstofverbindingen uit de lucht die met vanalles willen reageren is natuurlijk slecht voor je randapparatuur en uiteindelijk rampzalig voor je multidimensionale soundstage belevenis, de inductantie (inductantie maakt geluid onscherp), maximale helderheid én sprankelende dynamiek.

Een vacuumruimte voegt muzikale elementen beter samen met meer vertrouwen en enthousiasme. We krijgen dan ook een beter gevoel van ruimtelijkheid. Verder verloopt de cohesie en muzikale prestaties van het systeem veel natuurlijker en dat is zeker verkiezen boven regelrechte analyse.

Vacuum brengt daarnaast de gloeiende warmte en stevigheid van elke muzikale streng weelderig naar voren. klinkt schoner, ruimtelijker en biedt meer inzicht in textuur. Die texturele weelde kan je niet zo intens beleven via het traditionele CO2,NO,O2 medium, door teveel interdimensionale verstoringen die een nadelig effect hebben op de kritieke hoogfrequente transienten.

Natuurlijk zijn vacuum-audio-oplossingen niet voor elke consument weggelegd, maar als je werkelijk serieus bent over audio zou je toch op z'n minst 's een paar uur moeten doorbrengen in een vacuumkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]

spoiler:
of uberhaupt geluid
Het grote nadeel is dan wel weer dat er geen verschil meer te horen is tussen hightech kabels en chinese aluminiumkabel :(

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:12:
[...]
Het grote nadeel is dan wel weer dat er geen verschil meer te horen is tussen hightech kabels en chinese aluminiumkabel :(
Dat is inderdaad ook weer zo, dat is ook heel wat waard. Ik kan ook niet anders zeggen dan dat ik je daarin gelijk moet geven. Zo zie je maar weer dat elk nadeel z'n voordeel heeft, jin-en-jang. Een kniesoor die zich daaraan stoort, want Iedereen zal denk ik beamen dat dit letterlijk adembenemend is om te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:49

Toshirou

Vinyl Surfer

vlaaing peerd schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:03:
[...]

Eens met Waah, stikstof maak ik me niet zo druk om, maar al die koolstofverbindingen uit de lucht die met vanalles willen reageren is natuurlijk slecht voor je randapparatuur en uiteindelijk rampzalig voor je multidimensionale soundstage belevenis, de inductantie (inductantie maakt geluid onscherp), maximale helderheid én sprankelende dynamiek.

Een vacuumruimte voegt muzikale elementen beter samen met meer vertrouwen en enthousiasme. We krijgen dan ook een beter gevoel van ruimtelijkheid. Verder verloopt de cohesie en muzikale prestaties van het systeem veel natuurlijker en dat is zeker verkiezen boven regelrechte analyse.

Vacuum brengt daarnaast de gloeiende warmte en stevigheid van elke muzikale streng weelderig naar voren. klinkt schoner, ruimtelijker en biedt meer inzicht in textuur. Die texturele weelde kan je niet zo intens beleven via het traditionele CO2,NO,O2 medium, door teveel interdimensionale verstoringen die een nadelig effect hebben op de kritieke hoogfrequente transienten.

Natuurlijk zijn vacuum-audio-oplossingen niet voor elke consument weggelegd, maar als je werkelijk serieus bent over audio zou je toch op z'n minst 's een paar uur moeten doorbrengen in een vacuumkamer.
Kan zo een artikel zijn op de bekende website die hier al vaker vanwege sprookjes is aangehaald :+

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
mr_petit schreef op maandag 14 februari 2022 @ 17:09:
[...]

Tuurlijk is het een dappere poging, en hoe meer mensen dit doen des de beter.
Maar de punten die ik maak, kan een high end kabelfabrikant ook verzinnen.
Ik weet zeker dan AJ van den Hul dit ook allemaal weet (want hoe je het ook went of keert, het is wel een slimme man)
Niet alleen dat, maar het discussiepunt verschuift ook nog eens van het fantasieland naar logicaland.
Geheel mee eens. De "gelovigen", zullen ook zeggen dat een kabeltje testen op een MP3 spelertje, niet echt een voorbeeld is voor een goede testopstelling. (Vind het zelf ook een beetje zwak, maar OK). Maar ik ga wel mee met Etan in zijn redenering.
En het is ook dat "gelovigen", hoeven geen bewijs en de "ongelovigen", willen bewijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Toshirou schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Kan zo een artikel zijn op de bekende website die hier al vaker vanwege sprookjes is aangehaald :+
Ik heb ook niet veel meer gedaan dan wat willekeurige stukjes review van AudioQuest™ kabels ctrl-c/v en het woord 'kabel' vervangen door 'vacuumkamer'.

Ja, hoe ze het verzinnen, ik vind het bijna knap (hilarisch).

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:46

heuveltje

KoelkastFilosoof

[...]

spoiler:
of uberhaupt geluid
Nu ga ik me wel afvragen hoe audio apparatuur zou werken in een vacuum kamer, zou de speaker opeens veel sneller gaan bewegen als hij geen lucht weertand heeft, Of de versterker spontaan overhitten omdat hij zijn warmte bijna niet kwijt kan..

En wat is het effect als het voor 90% Vacuum is.
En moeten we als echte Audiofiel dan niet de luchtdruk in je luisterruimte gaan reguleren....

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• redwing
heuveltje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:15:
[...]

Nu ga ik me wel afvragen hoe audio apparatuur zou werken in een vacuum kamer, zou de speaker opeens veel sneller gaan bewegen als hij geen lucht weertand heeft, Of de versterker spontaan overhitten omdat hij zijn warmte bijna niet kwijt kan..

En wat is het effect als het voor 90% Vacuum is.
En moeten we als echte Audiofiel dan niet de luchtdruk in je luisterruimte gaan reguleren....
Zou je echt goed geluid willen hebben dat reproduceerbaar is, zul je de luchtdruk en luchtvochtigheid van de ruimte inderdaad moeten reguleren. Dat heeft aantoonbaar veel invloed op je geluid en geluidskwaliteit.

[removed]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:49
heuveltje schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:15:
[...]
Of de versterker spontaan overhitten omdat hij zijn warmte bijna niet kwijt kan..
Ja.

Je kan op 3 manieren warmte verplaatsen: geleiding, convectie of straling.

Veel apparaten met (passieve) koeling gebruiken convectie als voornaamste reden om de warmte kwijt te kunnen.
Zonder lucht, geen conventie.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-09 18:22
De versterker kan natuurlijk wel in een andere niet-vacuum ruimte staan dan de luidsprekers.

Houd je nog wel het warmte probleem bij de luidsprekers over, natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:59

Freakie1NL

Grote Baas

itcrowd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:03:
De versterker kan natuurlijk wel in een andere niet-vacuum ruimte staan dan de luidsprekers.

Houd je nog wel het warmte probleem bij de luidsprekers over, natuurlijk.
Dan natuurlijk wel een audiogoudplatedpremium membraam gebruiken voor de doorvoer van de (uiteraard high end) kabels naar de speakers.

[ Voor 3% gewijzigd door Freakie1NL op 25-02-2022 09:33 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een mooie test van de PS Audio Powerplant 12. Benieuwd was @Verwijderd hierover te zeggen heeft, aangezien hij toch wel degene is die mensen adviseert dit soort onzin aan te schaffen. Mogelijk ook interessant voor @xdb, zodat hij kan zien wat voor effect netfilters hebben en waarom ik eerder al eens aangaf dat je met je apparatuur naar reparateur moet als er verschil is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:44:
Hier een mooie test van de PS Audio Powerplant 12. Benieuwd was @Verwijderd hierover te zeggen heeft, aangezien hij toch wel degene is die mensen adviseert dit soort onzin aan te schaffen. Mogelijk ook interessant voor @xdb, zodat hij kan zien wat voor effect netfilters hebben en waarom ik eerder al eens aangaf dat je met je apparatuur naar reparateur moet als er verschil is.
PS Audio... Alleen al om die video's van hun CEO kan ik dat merk absoluut niet serieus nemen. Dit bijvoorbeeld, hilarisch:

Vraag me af of hij zichzelf gelooft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik adviseer helemaal niks. Niet de boel gaan verdraaien kerel.

Ik ben alleen content om te lezen dat meer mensen blij zijn met hun aanschaf.

Voordat ik de mijne kocht, ben ik samen met 2 vrienden gaan luisteren. Eigen versterker en luidsprekers meegenomen.
Geluisterd met en zonder netfilter ertussen.

Alle 3 pikten we er de setup met netfilter uit. Blinde test en onafhankelijk van elkaar, dwz antwoord op een papiertje schrijven en naderhand vergelijken. Unaniem dat het aangenamer klonk met netfilter ertussen.

Dat jij en anderen het niet kunnen onderscheiden, maakt het nog geen onzin. Niet alles is te meten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:55:

Voordat ik de mijne kocht, ben ik samen met 2 vrienden gaan luisteren. Eigen versterker en luidsprekers meegenomen.

Alle 3 pikten we er de setup met netfilter uit. Blinde test en onafhankelijk van elkaar, dwz antwoord op een papiertje schrijven en naderhand vergelijken. Unaniem dat het aangenamer klonk met netfilter ertussen.

Dat jij en anderen het niet kunnen onderscheiden, maakt het nog geen onzin. Niet alles is te meten.
1/2*1/2*1/2 is nog best een grote kans op toeval ;). Als iets niet te meten is kunnen je oren het overigens ook niet horen, het zijn niet meer dan biologische microfoons die volgens de huidige stand van wetenschap een stuk minder gevoelig zijn dan man-made microfoons.

Ik geloof er in ieder geval echt helemaal niks van totdat er een daadwerkelijk dubbelblinde test wordt gedaan in een gecontroleerde omgeving. Jouw eigen ervaring is puur anekdotisch bewijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:40

dragonhaertt

@_'.'

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 11:55:

Bij de verkoper, die baat heeft bij het 'verschil kunnen horen', blind gaan luisteren?
Ik gok dat dat geen dubbelblind onderzoek was.

Maar in ieder geval blijft het volgende gelden: "Extraordinary claims require extraordinary evidence"

Ik vind het fijn dat je blij bent met je aankoop, maar een technisch onderlegd persoon ga je met deze anekdote niet overtuigen. Voor iemand die zelf voedingen en netfilters ontwerpt en gebruikt zijn er maar drie logische conclusies mogelijk:
1. je bent opgelicht en de test was niet eerlijk uitgevoerd.
2. je hebt toevallig dezelfde resultaten opgeschreven
3. je versterker is zo brak en slecht ontworpen dat het filter werkelijk iets deed (indien dit waar is kan je dat ding beter in de prullenbak gooien)
Dit is gewoonweg fout, niet waar, meermalen bewezen dat het niet waar is, nog nooit tegenbewijs getoond dat het waar kan zijn, onzinnige marketing bullshit. |:(

[ Voor 12% gewijzigd door dragonhaertt op 28-02-2022 12:24 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thomas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:00:
[...]

1/2*1/2*1/2 is nog best een grote kans op toeval ;)
O ja? 0,5x0,5x0,5 maal 5 of 6 tracks... Kom ik uit op 1 op 40 of 1 op 48.

Noem het maar groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dragonhaertt schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:22:
[...]
1. je bent opgelicht en de test was niet eerlijk uitgevoerd.
2. je hebt toevallig dezelfde resultaten opgeschreven
3. je versterker is zo brak en slecht ontworpen dat het filter werkelijk iets deed (indien dit waar is kan je dat ding beter in de prullenbak gooien.
3xneen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:24:
[...]

Noem het maar groot...
En elke track was willekeurig óf setup A óf setup B en soms twee keer dezelfde achter elkaar, en er werd niet gezegd wanneer er van systeem gewisseld werd, en de wisselaar (achter de schermen) wist óók niet welk systeem hij er aan ging hangen?

Dat zijn namelijk allemaal eisen voor een degelijk dubbeblind onderzoek.

Als er elke keer gezegd werd of het systeem A of B was, of je wist wanneer er geschakeld werd, dan blijft het 0.5*0.5*0.5
Ik zou graag met je instemmen, maar dan hadden we allebei ongelijk.

Je mag het best vinden, helaas zal je toch écht met enige vorm van bewijs moeten komen om iemand te kunnen overtuigen.

[ Voor 29% gewijzigd door dragonhaertt op 28-02-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dragonhaertt schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:26:
[...]

En elke track was willekeurig óf setup A óf setup B en soms twee keer dezelfde achter elkaar, en er werd niet gezegd wanneer er van systeem gewisseld werd, en de wisselaar (achter de schermen) wist óók niet welk systeem hij er aan ging hangen?

Dat zijn namelijk allemaal eisen voor een degelijk dubbeblind onderzoek.
Precisely :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Dat maakt optie 1 alleen maar waarschijnlijker.

Situatie: je hebt meermalen het duurdere systeem als beter ervaren dan het goedkopere systeem.

Optie 1: De verkoper heeft met de test gesjoemeld
Optie 2: Het magische doosje heeft effect.

Voorkennis:
A: verkopers willen graag dingen verkopen.
B: netfilters hebben nog nooit in gecontroleerde omgeving tot hoorbare verschillen geleid.

Welke situatie is waarschijnlijker 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:20

Sharky

Skamn Dippy!

Ik vind dat moeilijk te geloven. Het komt ook wel heel goed uit dat iets dat waar geen enkel logische verklaring voor is en waar iedereen met middelbare school-natuurkunde van snapt dat het niet kan, bij jou wel kan en op (bijna) wetenschappelijke wijze is vastgesteld. Er zijn vaker vergelijkbare claims geweest zoals die van jou, en de keren dat de claimer mee wilde werken aan een objectieve test vielen ze door de mand. Mij overtuig je in ieder geval niet.

This too shall pass

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Sharky schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:33:
[...]

Ik vind dat moeilijk te geloven. Het komt ook wel heel goed uit dat iets dat waar geen enkel logische verklaring voor is en waar iedereen met middelbare school-natuurkunde van snapt dat het niet kan, bij jou wel kan en op (bijna) wetenschappelijke wijze is vastgesteld. Er zijn vaker vergelijkbare claims geweest zoals die van jou, en de keren dat de claimer mee wilde werken aan een objectieve test vielen ze door de mand. Mij overtuig je in ieder geval niet.
Oh, je hebt gelijk, ik ben de 4e optie vergeten.

4: het hele verhaal van @N1v3K is niet waar.

Is ook waarschijnlijker dan dat het netfilter werkelijk iets nuttigs doet.

OT: je versterker hééft al een netfilter. Zonder netfilter mag hij niet eens CE gekeurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sharky schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:33:
[...]
Mij overtuig je in ieder geval niet.
dragonhaertt schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:26:
[...]
Je mag het best vinden, helaas zal je toch écht met enige vorm van bewijs moeten komen om iemand te kunnen overtuigen.
Dat weet ik. En daar kan ik heel simpel en eerlijk in zijn.
Dat kan ik niet. :)

Ik heb geen wetenschappelijke verklaring hiervoor. Het is de test die me heeft overtuigd.

Ik vergelijk het altijd maar met medicijnen. Je hebt meerdere merken. Overal zitten dezelfde ingrediënten in (kun je meten). Toch werken ze niet allemaal even goed. Of merken frisdrank. Zit ook hetzelfde in. Toch vind ik de euroshopper niet te zuipen.

Nou kun je zeggen... Dat is placebo effect, maar goed. We kennen allemaal de "Pepsi-test".
Kinderen zijn sowieso minder vatbaar voor placebo's, dus verklaar maar waarom Ritalin van Novartis werkt en generieke methylfenidaat van een ander merk niet (of minder).

Ik blijf erbij. Meten is niet altijd weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dragonhaertt schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:36:
[...]

Oh, je hebt gelijk, ik ben de 4e optie vergeten.

4: het hele verhaal van @N1v3K is niet waar.

Is ook waarschijnlijker dan dat het netfilter werkelijk iets nuttigs doet.
Thomas schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:02:
[...]
Edit: Oh blijkbaar is er nu opeens wel een onafhankelijke partij! Ik neig ook naar optie 4: het hele verhaal is niet waar.
Nice...
OT: je versterker hééft al een netfilter. Zonder netfilter mag hij niet eens CE gekeurd worden.
Dat CE keurmerk zegt nog niet alles. Daar staat namelijk in dat de elektronica zo ontworpen moet zijn dat het interferentie van buitenaf moeten TRACHTEN te voorkomen.
Dan moet je de emc norm nog een keertje doorlezen, daar staan gewoon limieten en specificaties in.
En als daar veel tolerantie op zit, zegt dat dus niks. CE zegt iets over veiligheid, niet over kwaliteit.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2022 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Noem het maar groot...
Opmerkelijk aangezien heb ik dus precies hetzelfde gedaan met McIntosh monoblokken en KEF Reference 207/2's. We waren met z'n 4-en en niemand van ons hoorde dus verschil tussen netfilters en kabels. Was even pijnlijk voor de eigenaar van de apparatuur maar die was er uiteindelijk blij mee, want in plaats van geld uit te geven aan placebo's kon hij investeren in dingen die er wel toe deden.

Dus ik vermoed dat er bij jou iets niet goed is gegaan met het testen of de apparatuur waarmee je getest hebt heeft een defect in de voeding. Bij absolute bagger producten kan je namelijk nog weleens een meetbaar effect zien, maar zelfs dat hoeft niet hoorbaar te zijn.

Overigens doet het wel of niet kunnen meten van de verschillen zelf er niet toe. Het hele punt van een ABX test is of er verschil te horen is, niet wat dat verschil precies is. Dat maakt het zo'n krachtige tool. Het is een verificatie van wat je meet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2022 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:41:
[...]

[...]

Dat weet ik. En daar kan ik heel simpel en eerlijk in zijn.
Dat kan ik niet. :)

Ik heb geen wetenschappelijke verklaring hiervoor. Het is de test die me heeft overtuigd.

Ik vergelijk het altijd maar met medicijnen. Je hebt meerdere merken. Overal zitten dezelfde ingrediënten in (kun je meten). Toch werken ze niet allemaal even goed. Of merken frisdrank. Zit ook hetzelfde in. Toch vind ik de euroshopper niet te zuipen.

Nou kun je zeggen... Dat is placebo effect, maar goed. We kennen allemaal de "Pepsi-test".
Kinderen zijn sowieso minder vatbaar voor placebo's, dus verklaar maar waarom Ritalin van Novartis werkt en generieke methylfenidaat van een ander merk niet (of minder).

Ik blijf erbij. Meten is niet altijd weten.
Zelfs als je de verschillen niet kan meten, kan je de resultaten wél meten. Daarvoor is de dubbelblind test.

Zelfs met een dubbel blind test is jouw ervaring nog nooit aangetoond.

Als je verder niet op de punten wil ingaan, en niet kan onderbouwen waarom je denkt wat je denkt, wat probeer je dan met deze post te bereiken?

Nu komt het vooral over als "lalala jullie hebben geen gelijk en ik zeg lekker niet waarom, ok doei"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Nice...

[...]

Dat CE keurmerk zegt nog niet alles. Daar staat namelijk in dat de elektronica zo ontworpen moet zijn dat het interferentie van buitenaf moeten TRACHTEN te voorkomen.
Dan moet je de emc norm nog een keertje doorlezen, daar staan gewoon limieten en specificaties in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Noem het maar groot...
Joh, noem het zoals je wilt. Je had het net nog niet over tracks maar over 3 mensen die afzonderlijk van elkaar een enkelvoudige keuze kunnen maken, dus 1/2*1/2*1/2. Zolang jij het aan jezelf kunt verkopen; prima, heb veel plezier van je netfilter. Als het echt verschil zou maken zouden merken als PS Audio of AQ met liefde meedoen met een dubbelblinde A/B test in een gecontroleerde omgeving. Daar hebben ze natuurlijk geen baat bij, want die dingen gaan over de toonbank voor honderden/duizenden euro's.

Dat is bij jou niet het geval, jij hebt er natuurlijk baat bij om hier te kunnen vertellen dat je wel verschilt hoort, je hebt immers zelf zo'n ding gekocht. Er is geen onafhankelijke partij in jouw som. Niemand die kan controleren of jij echt met 2 vrienden en je eigen apparatuur naar een hifi winkel bent gereden om te testen of zo'n ding verschil maakt. Tests wijzen keer op keer uit dat het geen verschil maakt. Echte ABX tests worden niet uitgevoerd. Alles riekt naar snake oil.

Edit: Oh blijkbaar is er nu opeens wel een onafhankelijke partij! Ik neig ook naar optie 4: het hele verhaal is niet waar.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomas op 28-02-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dragonhaertt schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:47:
[...]
Als je verder niet op de punten wil ingaan, en niet kan onderbouwen waarom je denkt wat je denkt, wat probeer je dan met deze post te bereiken?
Als je goed leest, zie je dat ik helemaal niks probeer te bereiken. Zelfs als ik wél met bewijzen aankom, word ik toch niet serieus genomen. Dat is uit het verleden al gebleken hier.
Ik heb voorheen genoeg aangeleverd wat werd beantwoord met... "ik geloof het nog steeds niet"... Ja, wat wil je dan..?

Mijn initiële post was dan ook een reactie op de valse beschuldiging van @Verwijderd
Ik adviseer niemand en push geen producten. Ik vind het gewoon tof om te lezen dat anderen ook tevreden zijn met hun aanschaf. :)

De conformation bias waar ik van word beschuldigd, is hier net zo sterk aanwezig, maar dan van de andere kant. Zo sterk dat onderbouwing (al dan niet door mij) standaard wordt afgewezen. En door wie...? In een aantal gevallen door mensen die thuis hun zuilen in de hoek en tegen de wand hebben gezet, omdat vrouwlief het anders zo lelijk vindt (ik heb de setups gezien in het ht topic).
Dat geldt overigens voor een kleine groep. De meesten hier hebben het wel op orde, maar ze zitten er tussen en roepen vaak het hardst.
Want het is zo fijn om iemand die een ander idee heeft collectief te kruisigen en onderdeel te zijn van het circlejerk groepje.

Eigenlijk moet ik ook beter weten en dit topic mijden. Medestanders ga ik hier toch niet vinden. Dat weet ik. ;)
Maar ik hoef me niet te laten beschuldigingen van iets wat niet waar is.

EDIT: grappig ook dat mijn verhaal niet wordt geloofd, maar dat van @Verwijderd wel. Allebei blinde test gedaan, maar alleen ik heb dat verzonnen.

Point proven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2022 13:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Als alle andere mensen gek zijn, is het misschien tijd om in de spiegel te kijken.

Het is makkelijk om iedereen maar in een ander doosje te drukken, en te zeggen "al die mensen zijn net zo biassed als ik, dus zij hebben ongelijk"

Heb je ooit overwogen dat je ongelijk hebt? Die optie afwegen is de enige weg naar de werkelijkheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:52

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:10:
De conformation bias waar ik van word beschuldigd, is hier net zo sterk aanwezig, maar dan van de andere kant. Zo sterk dat onderbouwing (al dan niet door mij) standaard wordt afgewezen. En door wie...? In een aantal gevallen door mensen die thuis hun zuilen in de hoek en tegen de wand hebben gezet, omdat vrouwlief het anders zo lelijk vindt (ik heb de setups gezien in het ht topic).
Dat geldt overigens voor een kleine groep. De meesten hier hebben het wel op orde, maar ze zitten er tussen en roepen vaak het hardst.
Want het is zo fijn om iemand die een ander idee heeft collectief te kruisigen en onderdeel te zijn van het circlejerk groepje.
Dat heet geen conformation bias in ons geval maar natuurwetten.
Natuurwetten schijven aan dat je geen verschil kunt waarnemen omdat er geen verschil is.
Dan mag jij aantonen waarom de natuurwetten niet gelden in dit geval.

Let wel even er zijn duizenden voorbeelden waar aanpassingen gedaan moeten worden aan de bestaande regels rondom ons begrip van het universum om ons heen. Maar dat is voor de audio wereld nog niet voor gekomen.

Wat denk je dan dat er logischer is dat jij ineens een afwijking hebt gevonden voor de basis grondbeginselen van hoe ons universum werkt of dat jij gedupeerd bent door een snake oil salesman?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Als je goed leest, zie je dat ik helemaal niks probeer te bereiken. Zelfs als ik wél met bewijzen aankom, word ik toch niet serieus genomen. Dat is uit het verleden al gebleken hier.
Ik heb voorheen genoeg aangeleverd wat werd beantwoord met... "ik geloof het nog steeds niet"... Ja, wat wil je dan..?

Mijn initiële post was dan ook een reactie op de valse beschuldiging van @Verwijderd
Ik adviseer niemand en push geen producten. Ik vind het gewoon tof om te lezen dat anderen ook tevreden zijn met hun aanschaf. :)

Eigenlijk moet ik ook beter weten en dit topic mijden. Medestanders ga ik hier toch niet vinden. Dat weet ik. ;)
Maar ik hoef me niet te laten beschuldigingen van iets wat niet waar is.

EDIT: grappig ook dat mijn verhaal niet wordt geloofd, maar dat van @Verwijderd wel. Allebei blinde test gedaan, maar alleen ik heb dat verzonnen.

Point proven.
Dat geloof ik ook niet direct hoor.

Eigen ervaring is in ieder geval dat ik echt niets van verschil hoor. Heb ook een lineare powersupply voor mijn headphone amp en DAC, maar hoor geen verschil. Idem voor dure AQ kabels vs een goedkope Chinese noodle. Ik heb ook beiden. De LPU gekocht i.v.m. kabelmanagement en makkelijker aan/uit schakelen van de stack en vind de AQ kabels mooi - dus voor een kabel die dan toch in het zicht ligt geef ik gerust meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dragonhaertt schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:19:
Als alle andere mensen gek zijn, is het misschien tijd om in de spiegel te kijken.
Ooit geloofde 99% van de mensen dat de aarde plat was en dat evolutie onzin was. Maakte het nog niet waar, omdat de meerderheid dat vond ;)
(Ja, ik weet het. Nu is er wetenschap en weten we beter).

Verder zeg ik nergens dat anderen gek zijn. Wederom verdraaien van woorden. Ik ben degene die gek is, omdat ik iets anders heb waargenomen. Dat mag hoor. Je doet maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:20

Sharky

Skamn Dippy!

[...]

De conformation bias waar ik van word beschuldigd, is hier net zo sterk aanwezig, maar dan van de andere kant.
Zo redeneer je op dezelfde manier als mensen die een half uurtje facebooken op hetzelfde niveau plaatsen als 15 jaar geneeskunde studeren en vervolgens vaccins afkraken. Er is geen gelijkwaardigheid. Tussen jou en ons wel, maar wij herkauwen gewoon wat uit honderden jaren onderzoek is gebleken. Jouw subjectieve ervaringen zijn niet gelijk aan die van talloze onderzoekers, wetenschappers, engineers, etc die met tonnen aan apparatuur niet kunnen bewijzen wat jij wel tracht te bewijzen.

Natuurlijk is het zuur als je grof geld uitgeeft aan chique apparatuur en op het internet zeggen ze dat het weggegooid geld is. Maar neem ook eens in overweging dat zomaar zou kunnen dat je het niet bij het rechte eind hebt.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Sharky schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Zo redeneer je op dezelfde manier als mensen die een half uurtje facebooken op hetzelfde niveau plaatsen als 15 jaar geneeskunde studeren en vervolgens vaccins afkraken. Er is geen gelijkwaardigheid. Tussen jou en ons wel, maar wij herkauwen gewoon wat uit honderden jaren onderzoek is gebleken. Jouw subjectieve ervaringen zijn niet gelijk aan die van talloze onderzoekers, wetenschappers, engineers, etc die met tonnen aan apparatuur niet kunnen bewijzen wat jij wel tracht te bewijzen.

Natuurlijk is het zuur als je grof geld uitgeeft aan chique apparatuur en op het internet zeggen ze dat het weggegooid geld is. Maar neem ook eens in overweging dat zomaar zou kunnen dat je het niet bij het rechte eind hebt.
Uiteindelijk is heel veel onzin. Een DAC van een paar tientjes presteert in veel gevallen even goed als een DAC van een paar K. Een koptelefoon van 3-4K presteert amper hoorbaar beter dan een exemplaar van 500 euro, en die law of diminishing returns geldt eigenlijk voor alles in de audiofiele wereld. Sommige bedrijven maken daar gretig gebruik van d.m.v. pseudowetenschap. Iedereen die er baat bij heeft om dure zooi te verkopen toetert het doodleuk door. Natuurlijk ga je dan twijfelen ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Ooit geloofde 99% van de mensen dat de aarde plat was en dat evolutie onzin was. Maakte het nog niet waar, omdat de meerderheid dat vond ;)
(Ja, ik weet het. Nu is er wetenschap en weten we beter).

Verder zeg ik nergens dat anderen gek zijn. Wederom verdraaien van woorden. Ik ben degene die gek is, omdat ik iets anders heb waargenomen. Dat mag hoor. Je doet maar.
Je mist het belangrijkste punt. Niemand twijfelt aan je waarneming. Je hebt alleen moeite te accepteren dat je waarneming hoogstwaarschijnlijk niet correct is. Je eigen faalbaarheid accepteren is iets wat mensen heel erg lastig vinden.
quote: M.Scott Peck
Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there.
quote: Rudolf Dreikurs
Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdb
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 10:12

xdb

Ik snap persoonlijk niet waar de discussie daadwerkelijk toe leidt. Wat ik wel weet is dat als je het geld ervoor over hebt. En je zelf (denkt) het verschil te horen en er blij mee bent is het niet aan een ander daar over te oordelen.

Wat @Verwijderd dan ook hier allemaal beweert is verder niet relevant voor ons luistergenot. Het doet mij eerder denken aan het verhaal van de jaloerse buurman…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xdb schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:27:
Ik snap persoonlijk niet waar de discussie daadwerkelijk toe leidt. Wat ik wel weet is dat als je het geld ervoor over hebt. En je zelf (denkt) het verschil te horen en er blij mee bent is het niet aan een ander daar over te oordelen.

Wat @Verwijderd dan ook hier allemaal beweert is verder niet relevant voor ons luistergenot. Het doet mij eerder denken aan het verhaal van de jaloerse buurman…..
Mensen zijn natuurlijk vrij om een paar duizend euro neer te leggen voor een netfilter (zoals jij ook van plan bent). En als je al denkt verschil te horen zal dat nooit in de buurt komen van het verschil dat je hebt met hetzelfde bedrag steken in daadwerkelijke upgrades. Ik zet wel een derde subwoofer neer als ik beter geluid wil, of misschien wordt het toch eens tijd voor een mooiere diffuser aan de muur.

Blijf het overigens altijd verwonderlijk vinden dat mensen blijkbaar een hond kunnen horen blaffen op 1000 km afstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42
Het gaat er ook om dat er mensen zijn die amper het geld er voor hebben toch in die fabeltjes trappen.
Het is gewoon pure geldklopperij/oplichterij en het zou strafbaar moeten zijn, omdat dit niet het geval is en ze gewoon hun gang kunnen gaan zonder dat er ook maar een enkel bewijs is van het gene ze verkopen behalve "het werkt want het is duur en het ziet er sjiek uit".

Meerdere malen wordt er in de hele wereld om bewijs gevraagd wat zover ik verneem nog nooit geleverd is.
Alleen het bewijs "ik hoor het verschil" is geen bewijs.
Alles wat te horen is is te meten, er is zelfs meer te meten dan wat het menselijk kan horen.

Neem 2 gelijke snoepjes uit de verpakking en verpak ze opnieuw. Geef deze aan een kind.
De ene in een saai papiertje en de ander in een gekleurd papiertje met een bekend figuurtje erop voor die leeftijd.
Wedden dat dat snoepje veel lekkerder smaakt.

Dit is niet anders.

Ik moet wel zeggen het is soms wel erg vermakelijk om te lezen.
Altijd een zakje mais klaarliggen om popcorn van te maken.

Gelukkig kost popcorn niet heel veel, al is de op de juiste manier gepopte popcorn maken van de juist gekweekte mais die ze onder de juiste stand van de zon en maan (een zeer belangrijk iets) verpakt hebben zeker wel van belang voor de beleving van dit topic.
Moet de mais eerst wel even ingedraaid worden zodat ze goed los komen maar zodra je hoort dat dat moment er is dan moet je er pas popcorn van maken.
Hierbij moet de popcornmaker natuurlijk wel met de juiste kabel en op de juiste manier aangesloten worden aan het speciaal aangelegde stroompunt die nog niet door iets anders gebruikt is anders proef je dat meteen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

https://www.analogueseduc...-crown-interconnects.html

Als ik dit soort prijzen zie, dan denk ik altijd, dat koopt toch niemand?
Maar ik zit er altijd naast, want ik zag er laatst 1 2e hands te koop staan voor nog geen 20% van de prijs. Goede investering 😂

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Ad de Jong schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:45:
Moet de mais eerst wel even ingedraaid worden zodat ze goed los komen maar zodra je hoort dat dat moment er is dan moet je er pas popcorn van maken.
je vergeet dat ze wel linksom moeten draaien boven de evenaar en rechtsom onder de evenaar. O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
tilburgs82 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 20:40:

Maar ik zit er altijd naast, want ik zag er laatst 1 2e hands te koop staan voor nog geen 20% van de prijs. Goede investering 😂
Qua prijs is deze misschien minder leuk, maar als nutteloos apparaat isssie dan wel weer erg mooi :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
flippy schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:02:
[...]

je vergeet dat ze wel linksom moeten draaien boven de evenaar en rechtsom onder de evenaar. O-)
Ik meen ergens eens gelezen te hebben als je dat doet op het moment dat er een Noorderlicht is dat je dan verschillende kleuren popcorn krijgt.
Het moet wel waar zijn want ik las het op internet.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:27
rodie83 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:17:
[...]

Qua prijs is deze misschien minder leuk, maar als nutteloos apparaat isssie dan wel weer erg mooi :')
59439.32 euro voor een 3 meter interconnect. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Deze specifieke kabels zullen niet heel veel worden verkocht, maar de kabels met wat schappelijkere (doch te hoge) prijzen wel hoor. Als je nieuwe apparatuur koopt krijg je natuurlijk ook te horen dat bij een goede speaker / versterker / DAC ook goede stroom en bekabeling hoort, en kijk nou... Deze AQ kabels of netfliter wil de verkoper er wel bij doen met 30% korting! Dan ben je toch eigenlijk een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet, en zeg nou zelf, het ziet er ook een stuk overtuigender uit dan een standaard dun kabeltje ;).

Voor je het weet sta je buiten met je dure kabels.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:45

royhoi

-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aV11Y35UzlHQLbYSowhDlw9abJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/amxOfcwoZpsiAq4ofYwCadYP.jpg?f=fotoalbum_large

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Thomas schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:49:
[...]
Deze specifieke kabels zullen niet heel veel worden verkocht, maar de kabels met wat schappelijkere (doch te hoge) prijzen wel hoor. Als je nieuwe apparatuur koopt krijg je natuurlijk ook te horen dat bij een goede speaker / versterker / DAC ook goede stroom en bekabeling hoort, en kijk nou... Deze AQ kabels of netfliter wil de verkoper er wel bij doen met 30% korting! Dan ben je toch eigenlijk een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet, en zeg nou zelf, het ziet er ook een stuk overtuigender uit dan een standaard dun kabeltje ;).

Voor je het weet sta je buiten met je dure kabels.
Dat kan ik me voor sommige ietwat naieve mensen ook best wel voorstellen. Maar niet voor mensen met een redelijke tot hoge opleiding (ik klikte even op je profiel). Je bent toch neem ik aan bekend met de dubieuze verkooppsychologie in diverse sectoren? Een heel bekende is b.v. die met producten met fabelachtige aanbevelingen en nog fabelachtiger hoge prijzen die ze letterlijk nooit zullen verkopen. Het fraaie nepproduct ligt er alleen maar voor de show. De verkoper geeft aan er begrip te hebben dat je het te duur vindt. Bijvoorbeeld met: "Kan ik me voorstellen, het is dan ook wel het neusje van de zalm! Maar de wat goedkopere die hier naast ligt verschilt maar een heel klein beetje in kwaliteit en tussen ons gezegd, geloof me, je merkt daar niets van". Ook die "wat" lagere prijs is natuurlijk buitengewoon hoog, Zie je je er dan toch intrappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejaylethal
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-08 09:15
Ik ben mij aan het storten in de wereld van Hi-Fi en waar je dan al snel terechtkomt, is het idee van 'de zwakste schakel'. Het wordt daardoor een ratrace naar steeds betere kwaliteit, en daarmee vooral een steeds hogere prijs. Ik kwam bij dit topic aanwaaien, maar ik mis eigenlijk een concrete hulp (als in: deze kabel is prima, koop dit). Dus hopelijk kan iemand me helpen.
Ik ben van plan om een Denon X2700H aan te schaffen met Dali Oberon 5, Dali Oberon Vokal, Dali On-Wall en Dali Sub E-9.
Vraag 1: wat is de juiste (nuttige) kabeldikte voor deze setup? 2,5mm2 of 4mm2?
Vraag 2: in hoeverre draagt de aanschaf van een duurdere kabel bij aan beter geluid? Of eigenlijk: minder verlies? Ik wil gewoon goed geluid (want je betaalt 3k voor je systeem) maar ik hoef niet 1000 euro aan kabels te betalen als het niet nodig is.

Om het concreet te maken: wat is het verschil tussen OFC kabel van Allekabels en de Argon Audio Classic Speaker Cable 1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 01:13

Maar als je er twee per jaar verkoopt ben je binnen :)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deejaylethal schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:44:
Hangt een beetje af van de lengte die je gaat overbruggen. En hoe het impedantie verloop is. De fronts zijn 6 ohm, zie ik. De center 4 ohm.
Om het concreet te maken: wat is het verschil tussen OFC kabel van Allekabels en de Argon Audio Classic Speaker Cable 1?
Marginaal.
Ook weer van belang... Hoeveel meter heb je nodig/hoeveel wil je er aan uitgeven? Voor 4 a 5 euro per meter heb je imho een prima kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
De reden dat ik Kwaliteit speakerkabel: feit of fabel? sluit en naar dit topic verwijs is om dit topic door te nemen aangezien de gestelde vraag hier reeds voorbij is gekomen. Niet om inzetloos dezelfde post hier neer te dumpen (letterlijk dumpen, zonder enige moeite om bijvoorbeeld de opmaak weer mee te nemen...).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:00
Ik ben mij aan het storten in de wereld van Hi-Fi en waar je dan al snel terechtkomt, is het idee van 'de zwakste schakel'. Het wordt daardoor een ratrace naar steeds betere kwaliteit, en daarmee vooral een steeds hogere prijs. Ik kwam bij dit topic aanwaaien, maar ik mis eigenlijk een concrete hulp (als in: deze kabel is prima, koop dit). Dus hopelijk kan iemand me helpen.
Ik ben van plan om een Denon X2700H aan te schaffen met Dali Oberon 5, Dali Oberon Vokal, Dali On-Wall en Dali Sub E-9.
Je kan ongeveer 10 ampere per mm² wegstoken.
Je luidsprekers zijn 6 ohm, dus dat is P=I²R, dus per mm² kan je ongeveer 600W wegstoken.
Dus een 2,5mm² kabel kan 1500W verdragen en een 4mm² kabel kan 2400W verdragen. (indicaties want 2,5mm² en 4mm² kunnen handelsaanduidingen zijn waarbij de kabel werkelijk gezien dunner is. 3,3mm² kan dus als 4mm² verkocht worden)
Je versterker geeft maximaal 150W vermogen bij 6 ohm. Dus daarvoor zou een 0,25mm² kabel voldoende zijn.

Als je hele lange kabels gebruikt (pak 'm beet 10 meter of langer), dan zijn dikkere kabellengtes wel gewenst omdat de weerstand van deze kabel een negatief effect op de Qes van je luidspreker heeft.
Vraag 2: in hoeverre draagt de aanschaf van een duurdere kabel bij aan beter geluid? Of eigenlijk: minder verlies? Ik wil gewoon goed geluid (want je betaalt 3k voor je systeem) maar ik hoef niet 1000 euro aan kabels te betalen als het niet nodig is.
Duurdere kabels hebben een zeer negatief effect op de kwaliteit van het geluid. Je houdt namelijk minder geld over om een fatsoenlijk paar luidsprekers te kopen ;)
De prijs.
Wellicht is de ene wat flexibeler dan de ander. Maar dat is niet gespecificeerd. Flexibelheid wordt bepaald door het aantal aders en eigenschappen van de mantel.
Van geen van beide kabels worden echte specs gegeven, dus daar kan je niet op varen.
Het enige wat ik me kan voorstellen is het verschil in isolatie.
de argon audio kabel heeft isolatie van polyethyleen ipv pvc. De ene isolatie zou wellicht beter kunnen zijn dan de andere betreffende levensduur/veroudering/gevoelig voor UV straling.
Dus wellicht verhard/scheurt de isolatie van de ene kabel wel na 30 jaar en van de andere kabel niet, maar ik weet niet wat een stabielere kunststof is: PVC of polyethyleen (en de ene PVC is natuurlijk de andere niet en zo geldt dat ook voor polyethyleen)

Als je luidsprekerkabel bestelt, zorg er dan voor dat je in ieder geval geen CCA kabel bestelt: dat is aluminiumkabel met een koperen laagje eroverheen. Dat is veel ouderdoms gevoeliger (corrosie).
Zeker als het veel bewogen wordt of onder stress gemonteerd wordt. (microcracks in de galvanolaag)

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 03-03-2022 12:24 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:17:

Als je luidsprekerkabel bestelt, zorg er dan voor dat je in ieder geval geen CCA kabel bestelt: dat is aluminiumkabel met een koperen laagje eroverheen. Dat is veel ouderdoms gevoeliger (corrosie).
Belangrijk om te melden is dat CCA ook een veel hogere weerstand heeft, dus je hebt tevens dikkere kabels nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejaylethal
Verwijderd schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Hangt een beetje af van de lengte die je gaat overbruggen. En hoe het impedantie verloop is. De fronts zijn 6 ohm, zie ik. De center 4 ohm.

[...]

Marginaal.
Ook weer van belang... Hoeveel meter heb je nodig/hoeveel wil je er aan uitgeven? Voor 4 a 5 euro per meter heb je imho een prima kabel.
Ik verwacht op het maximale punt zo'n 10 meter nodig te hebben voor het plaatsen van de achterspeaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdb
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 10:12

xdb

Nadeel van niet ofc koper is ook belangrijk. Want die kabels hebben nog wel eens de neiging te oxideren (wat uiteraard met iedere kabel zou kunnen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:48

Cheezus

Luiaard

xdb schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:04:
Nadeel van niet ofc koper is ook belangrijk. Want die kabels hebben nog wel eens de neiging te oxideren (wat uiteraard met iedere kabel zou kunnen)
OFC is een nutteloze verkoopterm. De lucht zit vol met zuurstof, dat komt gewoon bij je kabel (de uiteinden maar uiteindelijk ook door de mantel) dus oxideren gaat het koper toch wel. Is ook totaal geen issue bij normaal gebruik, desnoods sluit je het kabeltje een keer opnieuw aan na 10 jaar ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De iets kortere versie dan bovenstaande:
1a: Hangt af van de lengte en impedantie van je speakers in principe
1b: In de praktijk zal 2.5mm2 eigenlijk zo goed als altijd prima zijn.

2: Niet. En om @mr_petit niet boos te maken (:P), er zijn uitzonderingen waarbij wat verder in kabels verdiepen nodig kan zijn, zoals tussen platenspeler en de phono versterker. Maar over het algemeen veranderen kabels gewoon niks aan je geluid. Voldoende dik is enige wat uitmaakt. Ja en CCA is niet ideaal, maar ook dat is niet het einde van de wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:41:
[...]

De iets kortere versie dan bovenstaande:
1a: Hangt af van de lengte en impedantie van je speakers in principe
1b: In de praktijk zal 2.5mm2 eigenlijk zo goed als altijd prima zijn.

2: Niet. En om @mr_petit niet boos te maken (:P), er zijn uitzonderingen waarbij wat verder in kabels verdiepen nodig kan zijn, zoals tussen platenspeler en de phono versterker. Maar over het algemeen veranderen kabels gewoon niks aan je geluid. Voldoende dik is enige wat uitmaakt. Ja en CCA is niet ideaal, maar ook dat is niet het einde van de wereld.
2.5mm2 koper wil zeggen dat je 4.0mm2 CCA nodig hebt ofzo. Dus maakt wel degelijk uit als je het een beetje wil wegwerken. Zelf gebruik ik meestal gewoon 2.5mm2 koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mr_petit schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 12:17:
[...]
Je kan ongeveer 10 ampere per mm² wegstoken.
Beetje kort door de bocht, de waarden die hiervoor gelden zijn gebaseerd op de warmteontwikkeling en de moeilijker afvoer van die warmte bij toenemende doorsnede. Daardoor is dit verband verre van lineair. Pak de tabellen van de NEN1010 er maar eens bij m.b.t. installatiedraad.
In je verdere berekeningen vergeet je de factor lengte erbij te vermelden, daardoor kun je hoegenaamd niets zeggen over het maximaal over te brengen vermogen en de daarbij optredende verliezen bij een bepaalde doorsnede. Immers heel simpel, hoe langer de kabel bij dezelfde doorsnede, hoe hoger het verlies aan het voor de luidsprekers bestemd vermogen is. Mogelijk heb je dat eerder wel gedaan, maar hier ontbreekt dat.
<knip>
Als je luidsprekerkabel bestelt, zorg er dan voor dat je in ieder geval geen CCA kabel bestelt:
Helemaal mee eens, het waarom mag bekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Techneut schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:03:
[...]
Beetje kort door de bocht, de waarden die hiervoor gelden zijn gebaseerd op de warmteontwikkeling en de moeilijker afvoer van die warmte bij toenemende doorsnede. Daardoor is dit verband verre van lineair. Pak de tabellen van de NEN1010 er maar eens bij m.b.t. installatiedraad.
Daarom schreef ik ook "ongeveer".
Dat dekt alles wat je hier schrijft.
In de praktijk is het veel minder een issue omdat muziek doorgaans een gevarieerd signaal is, maar omdat we niet weten wat voor muziek er gespeeld gaat worden denk ik dat mijn waarde ongeveer wel blijft staan.
In je verdere berekeningen vergeet je de factor lengte erbij te vermelden, daardoor kun je hoegenaamd niets zeggen over het maximaal over te brengen vermogen en de daarbij optredende verliezen bij een bepaalde doorsnede. Immers heel simpel, hoe langer de kabel bij dezelfde doorsnede, hoe hoger het verlies aan het voor de luidsprekers bestemd vermogen is. Mogelijk heb je dat eerder wel gedaan, maar hier ontbreekt dat.
Dit heeft alleen betrekking op het maximale volume wat de luidsprekers gaan weergeven. Is dat een probleem?
De vraagstelling was imo toch echt betreffende de kwaliteit van het geluid, niet de kwantiteit.
Ik denk dan ook dat het effect van verlies in de kabel met betrekking tot hoeveel vermogen er nog voor de luidsprekers overblijft dan ook ondergeschikt is aan hoe ver weg de luidsprekers komen te staan en het verlies aan geluid over die afstand door de lucht parten gaat spelen.

Betreffende de kwaliteit van het geluid heb ik weldegelijk een opmerking geplaatst wat betreft extra weerstand danwel verlies in de kabel voor invloed kan geven.
Sissors schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 15:41:
[...]
Ja en CCA is niet ideaal, maar ook dat is niet het einde van de wereld.
Ik denk dat CCA met name voor luidsprekerkabeltoepassing ongeveer de slechtste toepassing is, omdat de meeste luidspreker- en versterkerterminals een soort van krimpterminal zijn, waarbij de krimp niet goed over het oppervlak verdeeld wordt. Dus meestal iets van een schroef wat erin draait, ipv een echte adereindhuls die netjes gekrimpt wordt en die door een mooi vlak oppervlak lineair vastgedrukt wordt.
Dus allemaal constructies die door de galvanische koperlaag heen drukken waardoor het aluminium bloot komt te liggen. Daardoor is het denk ik ook moeilijk te voorspellen hoe zeer eea gaat corroderen en in hoeverre die corrosie de contactweerstand variabel gaat beïnvloeden als bijvoorbeeld de luidsprekerbehuizing een beetje trilt.
Maar goed, ik heb geen hands on ervaring met hoe CCA na 15 jaar ofzo eruit ziet op een luidspreker/versterkerterminal.

Als je al je pluggen gaat solderen dan is het wellicht een ander verhaal.
Maar het einde van de wereld, daar heb ik inderdaad ook een ander beeld bij :P

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 03-03-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mr_petit schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 18:37:
[...]

Daarom schreef ik ook "ongeveer".
Dat dekt alles wat je hier schrijft.
In de praktijk is het veel minder een issue omdat muziek doorgaans een gevarieerd signaal is, maar omdat we niet weten wat voor muziek er gespeeld gaat worden denk ik dat mijn waarde ongeveer wel blijft staan.
Tja, zelfs "ongeveer" klopt niet.
Maar ik ben het met je eens dat dit hier in de praktijk niet zo'n issue is.
Maar ik reageerde ook op de verbanden die je legde die er helemaal niet zijn. Zoals doorsnede van de kabels en het vermogen. Dat verband is er hoegenaamd niet, althans niet met enkel maar vermogen, Daar dien je tenminste kabellengte en stroom erbij te zeggen, doe je dat niet, dan is het issue of niet totaal niets zeggend.
Over CCA verschillen we niet van mening. Hoewel korte kabeltjes compleet met aangegoten stekkertjes (dat wel!) nauwelijks kwaad kunnen als ze niet te veel hoeven te bewegen. Ik zou ze ook dan niet bewust kopen, maar ik kan me voorstellen dat bij een groot aantal tegelijk bij een project vanwege de goedkoopte er voor gekozen wordt.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Techneut schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:34:
[...]
Tja, zelfs "ongeveer" klopt niet.
Ik vind van wel :P
Maar ik reageerde ook op de verbanden die je legde die er helemaal niet zijn. Zoals doorsnede van de kabels en het vermogen. Dat verband is er hoegenaamd niet, althans niet met enkel maar vermogen, Daar dien je tenminste kabellengte en stroom erbij te zeggen, doe je dat niet, dan is het issue of niet totaal niets zeggend.
Waarom niet?
De kabellengte maakt niet zoveel uit met betrekking hoeveel stroom er doorheen kan.
Het is de dikte van de kabel. Sowieso heeft een dikkere kabel minder weerstand, dus wordt er per meter minder energie in warmte omgezet, en een dikkere kabel heeft een groter oppervlak, dus kan er meer warmte afgegeven worden.
Dat een kabel met doorsnee die 2x zo groot is niet exact 2x zoveel stroom kan verwerken heeft met die warmteafgifte te maken. Maar hey, we hebben hier te maken met 2 verschillende luidsprekerkabeldiktes die voorgesteld worden die het 4 voudige of meer kunnen verwerken van wat de versterker maximaal aan vermogen kan afgeven.
Vermogen is vrijwel nooit een issue betreffende luidsprekerkabel en consumentensetups.
Mijn opmerking betreffende de Qes is m.i. belangrijker, omdat dit invloed heeft op het geluid, en daar werd naar gevraagd. Dat is denk ik ook een veel interessantere discussie.
maar ik kan me voorstellen dat bij een groot aantal tegelijk bij een project vanwege de goedkoopte er voor gekozen wordt.
Daar kan ik me het zelfs nog minder voorstellen.
Een groot aantal betekend volgens mij een groot project? (je gaat er niet echt diep op in dus ik moet de situatie maar raden...)
Bij grote projecten is de aanleg meestal professioneel, en speelt bedrijfszekerheid vaak een grotere rol.
Ik kan het me juist eerder voorstellen bij hele kleine projecten (consumenten), waarbij alleen gekeken wordt naar de kosten (dus vaak alles in 1, kant en klaar spul). Een 3-in-1 setje zoals je ze vroeger had bijvoorbeeld.
Of het goedkope 5in1 setje met whatever receiver voor 500 euro wat van een dozenschuiver komt.
We hebben het toch over luidsprekerkabels hier? (daar ging de vraagstelling over)

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 03-03-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 16:02:
[...]

2.5mm2 koper wil zeggen dat je 4.0mm2 CCA nodig hebt ofzo. Dus maakt wel degelijk uit als je het een beetje wil wegwerken. Zelf gebruik ik meestal gewoon 2.5mm2 koper.
Uiteraard, of de helft van de lengte. Voor meeste consumenten hier is er weinig reden om niet gewoon koper te gebruiken. Maar ga je het echt horen als het CCA is? Ik betwijfel het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:43:
[...]

Uiteraard, of de helft van de lengte. Voor meeste consumenten hier is er weinig reden om niet gewoon koper te gebruiken. Maar ga je het echt horen als het CCA is? Ik betwijfel het.
Als de weerstand laag genoeg is ga je geen verschil horen. Maar als je 0,25mm2 koperen kabel net genoeg is zal een CCA kabel van dezelfde diameter en lengte niet voldoen.

Gezien de minimale meerprijs van koper zou ik gewoon altijd voor koper gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2022 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022
Jongens… :) @deejaylethal is nieuw in de wereld van audio&hifi zegt ie? Is er ook iemand die gewoon even zegt dat het for all intents and purposes geen zak uitmaakt welk merk kabel je koopt?

Goedkoop is prima, laat je niet verleiden door vage marketingtermen of mooie kleurtjes (tenzij je de looks van je kabel echt belangrijk vindt). Er is geen reden waarom de dure audiokabels beter zullen presteren dan een gewone huismerk audiokabel. Dat wordt hier ook meermaals aangetoond in dit topic, alleen verliezen we ons wel eens in gekibbel over kleine details :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02

Met 4 mm luidsprekerkabel zit je goed. OFC koper of niet, maakt niet. Ga je niet horen. Evenmin het verschil tussen diverse merken. Het hoeft niet veel te kosten.
OFC is Oxiden Free Copper. Koper, wat niet zou oxideren. (zo lang je het niet buiten ligt, zou je daar geen last van hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-09 14:07
O free koper, kent alleen een toepassing waar geleiding (thermisch en/of elektrisch) een kritische parameter is. Met oxidate aan de buitenzijde van de geleider heeft het helemaal niets te maken.
Vooral in thermische geleiding heeft zuurstof vrij koper een toepassing, Elektrische geleiding is eigenlijk geen probleem, gewoon een dikkere geleider gebruiken van een goedkopere legering, alleen als dikkere geleiders niet kunnen (micro-scale) dan zou zuurstof vrij koper een toepassing kunnen hebben mbt geleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mr_petit schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:56:
[...]
Ik vind van wel :P
[...]
Waarom niet?
De kabellengte maakt niet zoveel uit met betrekking hoeveel stroom er doorheen kan.
Het is de dikte van de kabel.
<knip>
mr_petit, ik vrees dat we elkaar nooit zullen begrijpen. Ik stop dan ook met m'n argumenten op basis van gewone algemene elektriciteitsleer. Zodra ik daarin iets aanroer begin je over een heel ander aspect. Het ga je goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 05-03-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
^vermakelijk al die drogredenen.
Verwijderd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:46:
[...]

Als de weerstand laag genoeg is ga je geen verschil horen.
Maar wat voor weerstand is laag genoeg?

Wat zou ongeveer de streefwaarde moeten zijn waar je onder zou moeten blijven volgens jou?
Dat is wellicht een veel interessantere discussie.
Uit zo'n streefwaarde zou je dan kunnen afleiden bij welke lengte je zou moeten switchen van bijv. 1,5mm² naar 2,5mm² etc.

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 04-03-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejaylethal
Dixie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:43:
[...]

Met 4 mm luidsprekerkabel zit je goed. OFC koper of niet, maakt niet. Ga je niet horen. Evenmin het verschil tussen diverse merken. Het hoeft niet veel te kosten.
OFC is Oxiden Free Copper. Koper, wat niet zou oxideren. (zo lang je het niet buiten ligt, zou je daar geen last van hebben ;)
2,5 of 4? Mixed signals hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:52:
^vermakelijk al die drogredenen.

[...]

Maar wat voor weerstand is laag genoeg?

Wat zou ongeveer de streefwaarde moeten zijn waar je onder zou moeten blijven volgens jou?
Dat is wellicht een veel interessantere discussie.
Uit zo'n streefwaarde zou je dan kunnen afleiden bij welke lengte je zou moeten switchen van bijv. 1,5mm² naar 2,5mm² etc.
http://www.roger-russell.com/wire.htm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

rodie83 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:17:
[...]

Je hoeft niet per sé in te branden though!

Wat ook prima werkt is 2 tot 3 uur in een pan kokend water. Het is niet zozeer de koolstof van het branden maar het proces van inbrengen van hitte :+

Deze tip zou mogelijk een parodie kunnen zijn op het schoonkoken van bassnaren om ze weer sprankelend te laten klinken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Op zich een interessant stuk, maar ik mis zelf eigenlijk wel verwijzing naar het feit dat vrijwel elke luidspreker een spoel in serie heeft. Daar heb je natuurlijk geen invloed op (want hij zit er), maar bij het ontwerp van luidsprekers probeerde ik die spoel altijd bijv. onder de ~0,35 ohm te houden bij een 8 ohm systeem.
En ik hou dan dus ook een wat lagere ideale weerstand aan als richtwaarde voor de kabel. Bij 8 ohm ongeveer 0,25 ohm ipv de 0,4 ohm uit die link.
Praktisch houdt dat dus in dat ik bij een lengte tot 30ft/~10m eerder 1,5mm² zou adviseren dan 0,75mm² (18awg) in die link.
Ook vraag ik me af of hun uitleg betreffende wat er gebeurt bij een te hoge weerstand wel het meest bepalende/ belangrijke is.
Geen woord over Qes, laagweergave en impulsgedrag.

Waar in die link over geschreven wordt over een mogelijke reactie tussen het isolatiemateriaal en het koper heb ikzelf nog niet gezien. Zeker niet binnen 6 maanden.
Enerzijds wordt er gespeculeerd dat het komt door de doorzichtige mantel waarbij de fabrikant duurdere kabels probeert te imiteren, maar anderzijds is het ook die doorzichtige mantel die het zichtbaar maakt en de gebruiker erop attendeert :+
Grappig :P

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 04-03-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mocht je de dempingsfactor bedoelen, is dan wat in dit Wikipedia artikel wordt genoemd je wellicht bekend?
Wikipedia: Dempingsfactor (luidspreker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ik bedoelde de Qes, omdat dat een parameter is welke gebruikt wordt in simulatie/ontwikkeling van luidsprekersystemen (uiteindelijk is het natuurlijk een onderdeel van de Qts):
Afbeeldingslocatie: https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/93cf70e926466798085cf5f4832de4272872fde5
Waardoor uiteindelijk het effect zichtbaar wordt in je simulatie (dempingsfactor is geen parameter in het Thiele/Small model). Het is dan ook common practice om de weerstand van je spoel en kabel mee te nemen in de simulatie mocht deze hoog zijn. (kabel is natuurlijk een aanname, dat is lastig van tevoren te voorspellen)
Het effect van extra weerstand is bij simulatie dan ook prima te zien en kan bijv. een reden zijn om voor een kernspoel te kiezen ipv. een luchtspoel.

Maar bij je dempingsfactorlink wordt het effect wel beschreven ja.

Het is in ieder geval een ander effect dan wat beschreven wordt in die roger-russel.com link.
Dat gaat eigenlijk alleen om dat de speaker zachter gaat spelen bij een grotere weerstand (al dan niet variërend met de impedantie).
Maar volgens mij houdt vrijwel niemand zich daar mee bezig, want dan praat je echt over behoorlijke weerstand om daarin een wezenlijk verschil te maken. En helemaal in Hifi audio boeit het volgens mij niemand of je 100dB(A) kan produceren of 99dB(A). De buren zijn dan allang langsgeweest.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_petit op 05-03-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:02:
En helemaal in Hifi audio boeit het volgens mij niemand of je 100dB(A) kan produceren of 99dB(A). De buren zijn dan allang langsgeweest.
Die pieken kan je gewoon tegenkomen hoor bij klassieke muziek als je op gemiddeld 80dB luistert. En laten we vooral films niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
euhhm ja wellicht, maar dat heeft eigenlijk niets te maken met mijn post.

Niemand is bezig binnen de hifiwereld met hoe hard hun installatie kan.
Ok, als je een 3W SET versterker gebruikt natuurlijk wel, maar dat is een enkeling.

Eigenlijk kan elke installatie wel hard genoeg dat de buren geïrriteerd beginnen raken, of je luidsprekersnoer nou 0,75mm² is of 1,5mm² is, dus ik begrijp je opmerking niet zo goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:56
Tjonge, volgens de recensie in Music Emotion van vorige maand mis ik wel heel veel als ik geen Siltech Classic Legend 880L luidsprekerkabels (€5.249 voor een 2,5m set) koop:
...ze gaan namelijk richting een meer warme, organische, vloeiende, meer ontspannen en opmerkelijk ruimtelijke weergave. Als nieuwe extra pluspunten zorgt de zelfs nog lagere stoorvloer, rust en stilte tussen de noten, regelmatig voor nieuwe en verhelderende inzichten van de afgespeelde muziek...
Deze geweldige lofuiting wordt gelijk gevolgd door een disclaimer:
...Voor grof spierballen geweld kunt u beter bij andere kabels te rade gaan...
Blijft lachen dit soort recensies!

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Hoe slecht moeten al die kabels wel niet zijn als er steeds weer andere op de markt komen die zich nog meer de hemel in prijzen en op alle punten nog beter zijn.
Dat kan alleen maar als die andere super kabels van prikkeldraad gemaakt zijn.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:52:
euhhm ja wellicht, maar dat heeft eigenlijk niets te maken met mijn post.

Niemand is bezig binnen de hifiwereld met hoe hard hun installatie kan.
Ok, als je een 3W SET versterker gebruikt natuurlijk wel, maar dat is een enkeling.

Eigenlijk kan elke installatie wel hard genoeg dat de buren geïrriteerd beginnen raken, of je luidsprekersnoer nou 0,75mm² is of 1,5mm² is, dus ik begrijp je opmerking niet zo goed.
Je doet net of 100dB extreem hard is. Maar dat is het niet. 100dB continue is hard, maar pieken van 100dB zeker niet. Dynamische capaciteit is juist wat veel hifi setups missen. Je wil dus zeker geen dynamisch bereik inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ik had het helemaal niet over 100dB, maar over 100dB(A).
En ik doe helemaal niet of het extreem hard is, ik doe alsof het zo hard is dat mensen doorgaans wel komen klagen.

Maar jij bent kennelijk de enige die het belangrijk vindt hoe hard een stereoset kan.
Misschien moet je dan maar een enorme PA aanschaffen.

En overigens lever je helemaal niet in op dynamische capaciteit want de weerstand van de kabel verandert niet.
Het zachtste gedeelte wordt gewoon ietsje zachter en het hardste gedeelte ook. Die ratio verandert niet.

Sowieso is het niet relevant voor de originele vraag, want daarin werd niet gevraagd naar of het verschil maakt in hoe hard de stereoinstallatie kan, maar of je er beter geluid door krijgt.
Dus kwaliteit, geen kwantiteit.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 06-03-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:31:
Ik had het helemaal niet over 100dB, maar over 100dB(A).
En ik doe helemaal niet of het extreem hard is, ik doe alsof het zo hard is dat mensen doorgaans wel komen klagen.

Maar jij bent kennelijk de enige die het belangrijk vindt hoe hard een stereoset kan.
Misschien moet je dan maar een enorme PA aanschaffen.

En overigens lever je helemaal niet in op dynamische capaciteit want de weerstand van de kabel verandert niet.
Het zachtste gedeelte wordt gewoon ietsje zachter en het hardste gedeelte ook. Die ratio verandert niet.

Sowieso is het niet relevant voor de originele vraag, want daarin werd niet gevraagd naar of het verschil maakt in hoe hard de stereoinstallatie kan, maar of je er beter geluid door krijgt.
Dus kwaliteit, geen kwantiteit.
dB(A) is alleen maar een weging op basis van het menselijk gehoor. Je hebt gelijk dat de ratio niet veranderd, maar het zorgt er wel voor dat je dynamische capaciteit verminderd wordt. Dat heeft overigens weinig te maken met een PA systeem, tijdens gewone luistersessies of films ga je die pieken gewoon tegenkomen. Je wil dat a. kunnen afspelen en b. zo weinig mogelijk vervorming ervaren tijdens het afspelen.

Heeft voor de rest inderdaad weinig te maken met de discussie over kabeldikte, want 1.5-2.5mm2 zal in vrijwel alle gevallen genoeg zijn. Maar ik wilde wel gewoon duidelijk maken dat dynamisch bereik een enorm onderschat punt is als het op geluidskwaliteit aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:52:
[...]

dB(A) is alleen maar een weging op basis van het menselijk gehoor.
Niet "alleen maar".
100dB(A) is een beduidend andere geluiddruk dan 100dB

En volgens mij is de kans op vervorming (vanuit de versterker) bij een hogere impedantie alleen maar kleiner.
Maar dat ter zijde.
Als je eea niet hard genoeg vindt gaan (want dat is waar het op neer komt wat je uiteindelijk zegt) moet je gewoon een dikkere stereo kopen en het heil niet gaan zoeken in een dikkere kabel. Want daar win je hooguit een halve dB mee oid.
En even uitgaande van dat 1 decibel gesteld is op wat het menselijk oor minimaal aan verschil hoort, is het hoorbare effect in luidheid tussen verschillende kabeldiktes best omstreden natuurlijk.

[ Voor 55% gewijzigd door mr_petit op 06-03-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:55:
[...]

Niet "alleen maar".
100dB(A) is een beduidend andere geluiddruk dan 100dB
Ligt aan de frequentie.
En volgens mij is de kans op vervorming (vanuit de versterker) bij een hogere impedantie alleen maar kleiner.
Maar dat ter zijde.
Als je eea niet hard genoeg vindt gaan (want dat is waar het op neer komt wat je uiteindelijk zegt) moet je gewoon een dikkere stereo kopen en het heil niet gaan zoeken in een dikkere kabel. Want daar win je hooguit een halve dB mee oid.
En even uitgaande van dat 1 decibel gesteld is op wat het menselijk oor minimaal aan verschil hoort, is het hoorbare effect in luidheid tussen verschillende kabeldiktes best omstreden natuurlijk.
Dat kan wel kloppen, maar je levert wel vermogen in. Voor de rest zijn we het eens over de kabels, mijn punt was alleen maar dat je niet moet onderschatten hoe hard de pieken kunnen zijn bij muziek en films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ad de Jong schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:05:
Hoe slecht moeten al die kabels wel niet zijn als er steeds weer andere op de markt komen die zich nog meer de hemel in prijzen en op alle punten nog beter zijn.
Dat kan alleen maar als die andere super kabels van prikkeldraad gemaakt zijn.
En zelfs dan kan het, althans met luidsprekerkabel, niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ja.
Maar we hebben het over een muziek of filmspectrum.

Je hebt alleen gelijk als jouw muziek of films louter 1khz toontjes bevatten.
Maar in de praktijk zijn het de lage tonen die voor de overlast gaan zorgen. Zowel vanwege de aanwezigheid in het spectrum (met name in films) als vanwege de karakteristieke geluidwering naar de buren toe.
Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:06:
[...]

Dat kan wel kloppen, maar je levert wel vermogen in.
Ja zoveel vermogen dat de luidheid ~0,5dB zachter wordt.
Ik leef niet in een wereld waarin het belangrijk is dat een hifi installatie 0,5dB harder kan.
Degene die de originele vraag stelde volgens mij ook niet. Dus ik weet niet wat je hiermee probeert te zeggen. Het speelt geen rol in de vraagstelling.

De discussie hoe hard pieken in films en muziek kunnen zijn tov de zachte/zachtste passages is wat mij betreft een beetje een non discussie, want daar bestaat gewoon een term voor: dynamisch bereik.

[ Voor 67% gewijzigd door mr_petit op 06-03-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:46:
[...]
Gezien de minimale meerprijs van koper zou ik gewoon altijd voor koper gaan.
Koper is grofweg drie keer zo duur per kilogram als aluminium en drie keer zo zwaar dus qua kostprijs zit er een factor 9 a 10 tussen bij dezelfde dikte.
Qua weerstand per meter komt 4mm2 Aluminium overeen met 2,5mm2 koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:09:
[...]

Ja.
Maar we hebben het over een muziek of filmspectrum.

Je hebt alleen gelijk als jouw muziek of films louter 1khz toontjes bevatten.
Maar in de praktijk zijn het de lage tonen die voor de overlast gaan zorgen. Zowel vanwege de aanwezigheid in het spectrum (met name in films) als vanwege de karakteristieke geluidwering naar de buren toe.

[...]

Ja zoveel vermogen dat de luidheid ~0,5dB zachter wordt.
Ik leef niet in een wereld waarin het belangrijk is dat een hifi installatie 0,5dB harder kan.
Degene die de originele vraag stelde volgens mij ook niet. Dus ik weet niet wat je hiermee probeert te zeggen. Het speelt geen rol in de vraagstelling.

De discussie hoe hard pieken in films en muziek kunnen zijn tov de zachte/zachtste passages is wat mij betreft een beetje een non discussie, want daar bestaat gewoon een term voor: dynamisch bereik.
Die halve dB is al 10-20W, en dat kan bij veel versterkers toch net het verschil maken tussen wel en niet clippen ;)
bouwfraude schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:35:
[...]

Koper is grofweg drie keer zo duur per kilogram als aluminium en drie keer zo zwaar dus qua kostprijs zit er een factor 9 a 10 tussen bij dezelfde dikte.
Qua weerstand per meter komt 4mm2 Aluminium overeen met 2,5mm2 koper
Weet ik, maar onder aan de streep is het een paar tientjes verschil.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:35:
[...]
Weet ik, maar onder aan de streep is het een paar tientjes verschil.
Voor audio toepassingen wel bij 500 mm2 en een paar honderd meter lengte wordt het interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:35:
[...]

Die halve dB is al 10-20W, en dat kan bij veel versterkers toch net het verschil maken tussen wel en niet clippen ;)
Dan zet je 'm dus te hard.
Maar aangezien die 0,5dB als verschil niet of nauwelijks hoorbaar is, bestaat die mogelijkheid ook net zo goed zonder die weerstand in de speakerkabel.

Sowieso, als je zó hard speelt, dat je geen 0,5dB headroom meer hebt in je setup, dan moet je echt een dikkere stereo kopen. echt 8)7

Anyway, voor de zoveelste keer, is dit een aspect wat totaal niet speelt bij de originele vraagstelling.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 06-03-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bouwfraude schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:39:
[...]

Voor audio toepassingen wel bij 500 mm2 en een paar honderd meter lengte wordt het interessant.
Ja, maar niet voor thuis. Daar heb ik liever de dunnere kabel om weg te werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2022 15:42 ]

Pagina: 1 ... 85 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic