Het vervelende is, verschillen in luidsprekers zijn alleen objectief vast te stellen doormiddel van metingen. Op het gehoor is het sowieso niet te doen, want 2 luidsprekers kunnen nooit op exact dezelfde plek staan. Dat heb je nodig omdat je niet alleen naar de luidspreker luistert, maar ook naar de reflecties van de ruimte waarin de luidsprekers staan. Een andere positie betekent andere reflecties en dus een ander geluid. Zelfs als de ruimte niet van invloed zou zijn, dan nog zit er verschil in de richting van waar het geluid vandaan komt, aangezien 2 luidsprekers dus niet gelijktijdig op dezelfde plek kunnen staan.
Versterkers en andere componenten zijn wel in een blinde AB test te vergelijken, maar metingen kunnen al een hoop voorwerk doen. De vraag is echter, kunnen we
alle factoren meten die van invloed zijn op het geluid? Door een versterker direct op meetapparatuur aan te sluiten wordt de wisselwerking tussen de versterker en de luidsprekers niet meegenomen. Als een versterker lineair meet, wil dat nog niet zeggen dat deze ook lineair blijft als er luidsprekers op aangesloten zijn met een onregelmatig impedantieverloop over het frequentiebereik (dat geldt voor alle luidsprekers). De uitgangsimpedantie en de vorm en mate van feedback gaan dan een rol spelen. Ik sta overigens open voor correcties, ik weet niet alles.
De meeste verschillen die we horen en beoordelen als beter of slechter komen van volume verschillen tussen de te vergelijk componenten, daarom is exacte volume matching ook een must voor een zo eerlijk mogelijk vergelijk. Zoals al door velen hier in dit topic is aangegeven is ons brein verder ook verre van objectief en de grootste illusionist ben je zelf.
Het probleem is, vind ik, dat beide kampen fouten maken wat betreft hun 'objectiviteit', want de audiofiel hoort overal verschillen en predikt dit als de waarheid, echter 'hoorbare' verschillen zijn niet altijd werkelijke verschillen en daar moeten we eerlijk over kunnen zijn. Ik hoor bijvoorbeeld graag de 'verschillen' tussen de soorten buizen die ik heb voor mijn buizenversterker, maar een groot deel (zo mogelijk niet alles) zit tussen de oren. En toch geniet ervan om zo af en toe van buizen te wisselen en weer opnieuw naar de muziek te luisteren. De grootste verschillen komen echter voort uit mijn state of mind en hoe moe of fit ik ben. Verder is de beste upgrade voor elke muziekliefhebber is nog altijd een goede Single Malt
Maar het andere kamp roept soms te makkelijk "digitaal = digitaal, dus er is geen verschil". Dat is fout. Er is
altijd een verschil (tenzij 2 componenten exact gelijk zijn), maar bij goed ontworpen producten zijn deze verschillen niet te horen. Alleen, lang niet alle producten zijn goed ontworpen! Dus een DVD-speler van de Kruidvat als loopwerk gebruiken (digitaal transport) kan wel degelijk anders klinken dan een dure Denon DVD-speler die ook alleen als loopwerk wordt gebruikt.
De conclusie is, voor mij in ieder geval, dat goed ontworpen DAC's, streamers, CD/DVD/BLU-RAY spelers etc waarbij de gemeten afwijkingen onder de hoorbare grens liggen, hetzelfde klinken. Echter lang niet alle producten meten zo goed en dus horen we soms verschillen als we weten waar we ze kunnen horen.
Als laatste is er nog 'smaak'. Daarover valt niet te twisten en dus kan het zijn dat iemand een objectief slechter metend product tóch beter vindt klinken dan een goed metend product. Dit persoon moet dan alleen niet gaan roepen dat zijn/haar voorkeur ook beter is.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2