Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 83 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
servies schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:51:
[...]

Daarom moet je meten, want op die manier valt de visuele en andere input bij audiometingen weg.
Of een hele goede (snelle) blinde a-b vergelijking.
Met meten kan je welliswaar heel goed verschillen aantonen en (objectief)vergelijken, maar in hoeverre die verschillen klinken, en wat mooier klinkt, dat is dus heel moeilijk in een meting samen te vatten.
Sowieso zijn metingen vaak niet allesomvattend.

Hier gaat het dan om versterkers, welke relatief makkelijk te meten zijn.
Maar als het om luidsprekers, of pick up elementen, of microfoons gaat (dus de electro-mechanische transducers), dan vertellen metingen vaak niet het complete verhaal. Sowieso worden de metingen veel lastiger, helemaal bij microfoons en pick up elementen.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speakers zijn tegenwoordig tot in heel behoorlijk detail door te meten, inclusief de invloed van reflecties op het geluidsbeeld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mr_petit schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:21:
[...]dan vertellen metingen vaak niet het complete verhaal.
dat doen ze juist wel.

tot grote frustatie van audiofielen. :+

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:23:
Speakers zijn tegenwoordig tot in heel behoorlijk detail door te meten, inclusief de invloed van reflecties op het geluidsbeeld. :)
En toch is het voor mij best makkelijk om blind te beoordelen of ik naar luidsprekers of naar echte instrumenten zit te luisteren.
Waar ligt dat aan?
Een luidspreker heeft in beginsel al een probleem met doppler. De beweging van de conus bij lage frequenties heeft invloed op de weergave van diezelfde conus bij hogere frequenties. Dit gebeurt niet/nauwelijks bij de opname van een microfoon. En al helemaal niet bij de bron; de snaren van een basgitaar of membraan van de grote trom is compleet ongerelateerd aan een triangel of stem oid.
Komt helaas niet naar voren in al die detailmetingen.
Denk daar maar eens over na ;)
Dat is wat ik wil zeggen met dat metingen vaak niet het complete verhaal vertellen.
In beginsel gebruiken ze namelijk geen samengesteld, breedbandig signaal, omdat dat bijna niet mogelijk is òf het heeft grote invloeden op de resolutie van de resultaten
En dat breedbandige signaal is cruciaal voor electromechanische transducers omdat die anders gaan reageren. Dat wordt bij een meting helaas vrijwel nooit erbij verteld (waarom toch niet?).

[ Voor 20% gewijzigd door mr_petit op 18-01-2022 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik beweer volgens mij niet dat luidsprekers live instrumenten kunnen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:50:
Ik beweer volgens mij niet dat luidsprekers live instrumenten kunnen vervangen.
Ik heb m'n post uitgebreid, ook met het aspect waar veel (de meeste) metingen niet compleet in zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 18-01-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat een meting niet het complete verhaal is lijkt me evident, maar metingen zeggen tegenwoordig heel veel over de kwaliteit van een luidspreker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:54:
Dat een meting niet het complete verhaal is lijkt me evident, maar metingen zeggen tegenwoordig heel veel over de kwaliteit van een luidspreker.
Ja dat kan je zeggen, maar je kan ook zeggen dat metingen tegenwoordig nog steeds niet heel veel over de kwaliteit van een luidspreker zeggen.
Als je dit zo omschrijft is het een hele subjectieve stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Is die video een reactie op mij?
Een beargumentatie ofzo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Madrox schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:55:
Het punt hier is fat je over metingen begint te neuzelen, terwijl er niets gemeten is. Soms heb je geen meting nodig om te horen dat er veschillen zijn. Metingen achteraf zullen dat dan bevestigen. Zo gek is dat ook niet, we weten allemaal dat geen versterker hetzelfde klinkt. Vertel hier gewoon iets en zat niet op wetenschappelijke verklaringen te wachten, welke ik uiteraard allang ken.
Dat je soms geen meting nodig hebt om een verschil te horen klopt als een bus. Je tweede stelling niet; tussen 2 meetbaar goede versterkers die netjes versterken, hoor jij geen verschil in een dubbel blind test. Dus je stelt dat we iets allemaal weten wat niet terecht is. Daarbij is iets "dat wij allemaal weten" natuurlijk überhaupt geen basis. De meerderheid heeft er wel vaker naast gezeten.

Maar nogmaals als jij ergens van geniet, vooral doen. Dat is de beleving. Verklaar hem alleen niet universeel of "beter". Het is smaak.
Madrox schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:59:
Oja, ik dacht met mijn stomme kop dat pcm schel klinkt en toen ik dolby aanzette, was het weg. Tuurlijk joh, zit allemaal tussen de oren. Als ik nu dolby uitzet, is het weg. O wacht, wat raar. Nou klinkt het weer schel ... Kom ff meten, want mijn hersenen nemen mij. Oren in de maling. Whahahaha
Je weet dat je oren alleen geluid registeren? Je hersenen is waarmee je deze registratie omzet in geluid en waar je feitelijk waarneemt? Ze nemen dus niet over, immers zonder je oren hoor je niets, maar zonder je hersenen ook niet. Het is een samenspel van deze twee dat je iets kunt horen. En beiden hebben dus invloed op hoe je waarneemt.

Het placebo en nocebo is een wetenschappelijk uit en te na bewezen mechanisme. Tuurlijk mag je daar anders over denken, maar dat zul je dan wel moeten bewijzen.

Maar oke, we gaan in een cirkeltje rond.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je maakt het veel breder dan nodig is. Zolang ik maar weet dat ik het verscil hoor tussen een Marantz en een Yamaha. Meer hoef ik niet te weten. Punt is gewoon dat elk merk zijn eigen sausje eroverheen gooit, na een poosje herken je dat.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

We hebben er weer eentje. Dude, lees je eens in wat dolby doet tov pcm geluid. Echt te dom voor woorden jouw reactie. Dolby doet iets met geluid, dat hoor je en dat meet je. Feit! Heeft niets met placebo te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Nog zo eentje ...omg. alle versterkers klinken hetzelfde..lol. Alleen willen de fabrikanten dat niet, daarom word er een smaakje ingebakken. Ga me aub niet vertellen dat de Marantz in mijn set hetzelfde klinkt als mijn ouwere Yamaha en nieuwere Moon audio en nu de Cambridge Audio. Ik kan ze zo ranken voor je , 3, 1,4,2. Ja de oude Yamaha op 2. Vind de burr brown dac erin gewoon lekker klinken. Minder detail, minder gemeten, het zal mij een worst wezen. Mijn keus bepaal ik op wat ik lekker vind klinken, en niet de meetrapporten. Muziek is beleving. Geen meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Joh, wat jij wil. Oordelen zonder besef of benul. Zeg ik dat Dolby altijd beter klinkt? Nope. Alleen by de Cambridge Audio merk ik dat, vind ik dat. Jij mag wat anders vinden, maar je hoort mij niet zeggen dat jij een hersenafwijking hebt. Iedereen heeft smaak en vaak komen ze niet overeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:31
Madrox schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:55:
Het punt hier is fat je over metingen begint te neuzelen, terwijl er niets gemeten is. Soms heb je geen meting nodig om te horen dat er veschillen zijn. Metingen achteraf zullen dat dan bevestigen. Zo gek is dat ook niet, we weten allemaal dat geen versterker hetzelfde klinkt. Vertel hier gewoon iets en zat niet op wetenschappelijke verklaringen te wachten, welke ik uiteraard allang ken.
"Metingen zullen dat bevestigen"...
Doe ze dan.
En als je tussen 2 versterkers meet, en de ene geeft 1-2 dB meer in het lage gebied, dan hoor je dat misschien, en je kan het meten, maar is het ook beter?

En verklaar me eens hoe je "meer detail" gaat meten?

Zodra je een behoorlijk bedrag aan speakers en versterker uit geeft zal de ruimte waar je in luistert een grotere invloed hebben dan dat je de kostprijs van je versterker of speakers gaat verdubbelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 18-01-2022 22:00 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Niet nodig en zeker niet omdat jij erom vraagt. Geloof lekker wat jij wil geloven, doe ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Echt waar joh, een betonnen muur klinkt anders dan met behang en dik tapijt op de grond. Vertel me eens iets nieuws. Heb alleen een echte stereo versterker, beginnend high end van 2000e nieuw 12jr gewisseld met een 4jr terug 1500e Avr . Qua muzikaal vermogen stereo is de eerste gewoon beter. Dat hoor je, nee wacht, dat hoor ik. Die bak IS 100% Gebouwd met dat ene doel. De avr niet, die moet veel meer kunnen en zo is de stereo weergaveeen ondergeschikt kindje. Doet ca het nog aardig, btw. Bij denon etc onder de 1000e word het alleen maar erger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

En het grappige is dat we ondertussen allemaal tevreden zijn met wat we in huis hebben. Althans, dat hoop ik!

Overigens is placebo een bewezen effect. Dus ook al is dat het enige wat effect heeft, de ervaring van het geluid wordt gewoon echt beter. :P

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2022 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:41

Major_ton

Shoot!

Het vervelende is, verschillen in luidsprekers zijn alleen objectief vast te stellen doormiddel van metingen. Op het gehoor is het sowieso niet te doen, want 2 luidsprekers kunnen nooit op exact dezelfde plek staan. Dat heb je nodig omdat je niet alleen naar de luidspreker luistert, maar ook naar de reflecties van de ruimte waarin de luidsprekers staan. Een andere positie betekent andere reflecties en dus een ander geluid. Zelfs als de ruimte niet van invloed zou zijn, dan nog zit er verschil in de richting van waar het geluid vandaan komt, aangezien 2 luidsprekers dus niet gelijktijdig op dezelfde plek kunnen staan.

Versterkers en andere componenten zijn wel in een blinde AB test te vergelijken, maar metingen kunnen al een hoop voorwerk doen. De vraag is echter, kunnen we alle factoren meten die van invloed zijn op het geluid? Door een versterker direct op meetapparatuur aan te sluiten wordt de wisselwerking tussen de versterker en de luidsprekers niet meegenomen. Als een versterker lineair meet, wil dat nog niet zeggen dat deze ook lineair blijft als er luidsprekers op aangesloten zijn met een onregelmatig impedantieverloop over het frequentiebereik (dat geldt voor alle luidsprekers). De uitgangsimpedantie en de vorm en mate van feedback gaan dan een rol spelen. Ik sta overigens open voor correcties, ik weet niet alles.

De meeste verschillen die we horen en beoordelen als beter of slechter komen van volume verschillen tussen de te vergelijk componenten, daarom is exacte volume matching ook een must voor een zo eerlijk mogelijk vergelijk. Zoals al door velen hier in dit topic is aangegeven is ons brein verder ook verre van objectief en de grootste illusionist ben je zelf.

Het probleem is, vind ik, dat beide kampen fouten maken wat betreft hun 'objectiviteit', want de audiofiel hoort overal verschillen en predikt dit als de waarheid, echter 'hoorbare' verschillen zijn niet altijd werkelijke verschillen en daar moeten we eerlijk over kunnen zijn. Ik hoor bijvoorbeeld graag de 'verschillen' tussen de soorten buizen die ik heb voor mijn buizenversterker, maar een groot deel (zo mogelijk niet alles) zit tussen de oren. En toch geniet ervan om zo af en toe van buizen te wisselen en weer opnieuw naar de muziek te luisteren. De grootste verschillen komen echter voort uit mijn state of mind en hoe moe of fit ik ben. Verder is de beste upgrade voor elke muziekliefhebber is nog altijd een goede Single Malt :+

Maar het andere kamp roept soms te makkelijk "digitaal = digitaal, dus er is geen verschil". Dat is fout. Er is altijd een verschil (tenzij 2 componenten exact gelijk zijn), maar bij goed ontworpen producten zijn deze verschillen niet te horen. Alleen, lang niet alle producten zijn goed ontworpen! Dus een DVD-speler van de Kruidvat als loopwerk gebruiken (digitaal transport) kan wel degelijk anders klinken dan een dure Denon DVD-speler die ook alleen als loopwerk wordt gebruikt.

De conclusie is, voor mij in ieder geval, dat goed ontworpen DAC's, streamers, CD/DVD/BLU-RAY spelers etc waarbij de gemeten afwijkingen onder de hoorbare grens liggen, hetzelfde klinken. Echter lang niet alle producten meten zo goed en dus horen we soms verschillen als we weten waar we ze kunnen horen.

Als laatste is er nog 'smaak'. Daarover valt niet te twisten en dus kan het zijn dat iemand een objectief slechter metend product tóch beter vindt klinken dan een goed metend product. Dit persoon moet dan alleen niet gaan roepen dat zijn/haar voorkeur ook beter is.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Major_ton schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:42:
Versterkers en andere componenten zijn wel in een blinde AB test te vergelijken, maar metingen kunnen al een hoop voorwerk doen. De vraag is echter, kunnen we alle factoren meten die van invloed zijn op het geluid? Door een versterker direct op meetapparatuur aan te sluiten wordt de wisselwerking tussen de versterker en de luidsprekers niet meegenomen. Als een versterker lineair meet, wil dat nog niet zeggen dat deze ook lineair blijft als er luidsprekers op aangesloten zijn met een onregelmatig impedantieverloop over het frequentiebereik (dat geldt voor alle luidsprekers). De uitgangsimpedantie en de vorm en mate van feedback gaan dan een rol spelen. Ik sta overigens open voor correcties, ik weet niet alles.
In principe is dat correct. Maar niks weerhoudt je ervan de versterker te meten met luidspreker aangesloten natuurlijk. Dat is op 10GHz+ een probleem, want de load van je meetapparatuur is niet verwaarloosbaar. Op 20kHz is dat geen enkel probleem.

Dat gezegd hebbende, gezien de uitgangsimpedantie van een versterker zoveel lager is dan een luidspreker, zou ik niet snel grote verschillen verwachten. En waarschijnlijk als je gewoon een resistieve load pakt in je meet setup die lager is dan de nominale resistieve load van je luidspreker, heb je al een worst-case.
Maar zoals ik al schreef, als daar iemand zich zorgen over maakt kan er gewoon gemeten worden met luidspreker aangesloten.
Maar het andere kamp roept soms te makkelijk "digitaal = digitaal, dus er is geen verschil". Dat is fout. Er is altijd een verschil (tenzij 2 componenten exact gelijk zijn), maar bij goed ontworpen producten zijn deze verschillen niet te horen.
En afhankelijk waar we precies kijken in de signaal chain, is er ook echt geen verschil. Het maakt absoluut niks uit of er een 3.32V binnen komt via je je USB kabel, of 3.28V. Beide is een één. (Uit mijn hoofd is data overdracht bij USB op 3.3V nominaal). Ja er zit een verschil in de exacte spanning, maar dat levert absoluut nul verschil op in uitgang van je audio setup. Niet een heel klein beetje, gewoon niks.

Natuurlijk wordt dan altijd jitter erbij gesleept. Dus laten we de uitzondering toevoegen dat het geld voor al het digitaal wat geherklokt wordt. Al is jitter voor audio nou ook weer niet zo spannend.

Overigens wat betreft bovenstaande over PCM vs Dolby. Het kan natuurlijk dat een receiver andere DSP functies ertussen heeft zitten afhankelijk van zijn input. Als bij de ene een equalizer wordt ingeschakeld en bij de ander niet, tja dan hoor en meet je wat anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 19-01-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:46
Tommie12 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:59:
[...]

"Metingen zullen dat bevestigen"...
Doe ze dan.
En als je tussen 2 versterkers meet, en de ene geeft 1-2 dB meer in het lage gebied, dan hoor je dat misschien, en je kan het meten, maar is het ook beter?
Aangezien een versterker lineair zou moeten zijn kun je uit de bron data halen of dat beter is of niet. Of jij dat beter vindt of niet is een ander verhaal :)
En verklaar me eens hoe je "meer detail" gaat meten?
Meer detail moet komen uit het frequentiespectrum dat je makkelijk kunt meten.
Zodra je een behoorlijk bedrag aan speakers en versterker uit geeft zal de ruimte waar je in luistert een grotere invloed hebben dan dat je de kostprijs van je versterker of speakers gaat verdubbelen.
Klopt en sterker nog is die invloed al van meer belang zodra je fatsoenlijke speakers hebt. Alleen is de ruimte aanpassen vaak een stuk lastiger dan meer geld uitgeven aan een speaker ;)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:31
redwing schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:56:

Meer detail moet komen uit het frequentiespectrum dat je makkelijk kunt meten.

[...]

Klopt en sterker nog is die invloed al van meer belang zodra je fatsoenlijke speakers hebt. Alleen is de ruimte aanpassen vaak een stuk lastiger dan meer geld uitgeven aan een speaker ;)
Het moet vooral gaan over het HOORBARE spectrum. Alles boven de 20kHz, daar heeft niemand iets aan. En daar wordt soms nogal elitair over gedaan terwijl het in de meeste bronnen gewoon al niet in zit.

De ruimte aanpassen is soms makkelijker dan je denkt. Een tapijt op de vloer, gordijnen met wat massa maken een enorm verschil uit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
Tommie12 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:23:
[...]

Het moet vooral gaan over het HOORBARE spectrum. Alles boven de 20kHz, daar heeft niemand iets aan. En daar wordt soms nogal elitair over gedaan terwijl het in de meeste bronnen gewoon al niet in zit.

De ruimte aanpassen is soms makkelijker dan je denkt. Een tapijt op de vloer, gordijnen met wat massa maken een enorm verschil uit.
sommigen weerleggen gek genoeg dat hoorbare verhaal (interacties blabla), net zoals dat kabelverschil-discussie. Niet meetbaar, volgens sommigen wel meetbaar, dankzij placebo effecten etc.

Kom op, zelfs de mensen in de ruimte, hoeveel je gedronken hebt, de tijd van de dag en stemming hebben effect op waarneming. Ook verschillen (merkte ik bv bij een whisky proeverij: deze is erg 'droog' of whatever, drink je em apart is die heel anders :D, is met geluid niet anders).

mixing a drink and music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Helemaal mee eens Boefmans. Kijk bijvoorbeeld alleen maar naar het beroemde (of beruchte) blinde experiment met aan elkaar bevestigde ijzeren kleerhangers als luidsprekerkabel. Waaruit bleek dat wat je ook bedenkt aan aan een goedkoop of duur product geen invloed heeft op merkbare verschillen. Buitengewoon amusant is dan de pseudowetenschap die die lariekoek toch bloedserieus probeert te verdedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Een moon audio stereo versterker heeft helemaal geen dolby, of enig andere vorm van dsp. De dac werd gedaan door een extern apparaat, ook weer puur stereo conversie. Nergens zeg ik ook iets anders, dacht dat dat helder was. De avr kan wel beide, pcm weergeven alsook dolby. En ja, dan hoor je gewoon verschillen , wat ook precies de bedoeling is anders
Heeft het toevoegen van zulke features totaal geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:01

Cheezus

Luiaard

Dat je het verschil tussen Loudness aan/uit (of een andere vorm van vervorming) hoort is ook geen discussie over.
Het gaat om standpunten als:
- Engelse versterkers klinken anders dan Japanse
- Een stereo versterker klinkt beter dan een Receiver
- Versterker A klinkt anders dan versterker B (los van opzettelijk ingestelde vervormingen)

Dat zijn argumenten die bij blind testen plotseling nooit meer te reproduceren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 13:55

sjaool

Every life should have 9 cats

Tux3.14 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 17:15:
[...]

Dan zal ‘mindere’ kwaliteit wel gewoon jou voorkeur zijn ;)
Niets mis mee hoor, ken genoeg mensen die ook geen sub willen omdat ze de lage zware tonen te druk vinden.
Tja, ga eens aan een buizenversterker meten. Toch zijn er mensen die dat geluid prefereren boven de moderne versterkers. Ik moet mensen die zeggen dat muziek een beleving is gelijk geven. Metingen zeggen echt niet alles. Als jij het goed vindt klinken dan is het prima. Geluid is niet objectief. Ieder mens is anders. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
sjaool schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:26:
[...]

Tja, ga eens aan een buizenversterker meten. Toch zijn er mensen die dat geluid prefereren boven de moderne versterkers. Ik moet mensen die zeggen dat muziek een beleving is gelijk geven. Metingen zeggen echt niet alles. Als jij het goed vindt klinken dan is het prima. Geluid is niet objectief. Ieder mens is anders. ;)
Dat is ook precies wat ik bedoelde met mijn laatste zin. Er zijn mensen die muziek prettiger beleven zonder sub bijvoorbeeld. Ieder zijn smaak & voorkeur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 06:31
Wat voor kabels gebruik je het best voor Australische Sonus Fabers? marktplaats

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:29

-tom-562

Oliesjeik

Gluten Parody schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:53:
Voor de liefhebber, zien er nog prachtig uit, altijd aan het plafond gehangen deze bevestiging krijg je er ook bij, deze speakers worden niet zo vaak aangeboden, ze staan ook niet in de weg, dus ze gaan niet voor een prikkie weg. Kast is van walnoot hout. Eerste generatie Electa Amator. Serieuze biedingen aub !!! Op onzin biedingen word niet gereageerd
Klopt, ze hangen _O-

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-09 11:34
Gluten Parody schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:53:
Voor de liefhebber, zien er nog prachtig uit, altijd aan het plafond gehangen deze bevestiging krijg je er ook bij, deze speakers worden niet zo vaak aangeboden, ze staan ook niet in de weg, dus ze gaan niet voor een prikkie weg. Kast is van walnoot hout. Eerste generatie Electa Amator. Serieuze biedingen aub !!! Op onzin biedingen word niet gereageerd
Haha, hij bedoelt vast "deze speakers worden zo niet vaak aangeboden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:04
Madrox schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:53:
Nog zo eentje ...omg. alle versterkers klinken hetzelfde..lol. Alleen willen de fabrikanten dat niet, daarom word er een smaakje ingebakken. Ga me aub niet vertellen dat de Marantz in mijn set hetzelfde klinkt als mijn ouwere Yamaha en nieuwere Moon audio en nu de Cambridge Audio. Ik kan ze zo ranken voor je , 3, 1,4,2. Ja de oude Yamaha op 2. Vind de burr brown dac erin gewoon lekker klinken. Minder detail, minder gemeten, het zal mij een worst wezen. Mijn keus bepaal ik op wat ik lekker vind klinken, en niet de meetrapporten. Muziek is beleving. Geen meting.
Toch is dat zo. Als een versterker merkbaar (in jouw ogen) anders klinkt dan een ander model, dan is er OF mee geknoeid (ander geluid produceren), of er is technisch iets niet in orde. Het kan wel zo zijn dat een bepaalde versterker wellicht meer power heeft en dat dat het geluid beinvloed (bijvoorbeeld bij zeer kieskeurige speakers of extreem lage tonen) , maar daar houdt het ècht op. een versterker doet wat de naam zegt , hij versterkt het geluid en brengt dit over naar de speakers. niets meer, niets minder. als daar zo'n enorm verschil in zit , dan klopt er iets anders niet en dan is jouw perceptie van het vermeende verschil , helaas , incorrect.

Dit betekend overigens niet dat ik beweer dat JIJ het niet hoort. maar dat is psycho accoustiek, en weer een heel ander verhaal. het placebo effect.

[ Voor 5% gewijzigd door Visgek82 op 21-01-2022 20:31 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Srry , maar ik weet 100% zeker dat een Marantz of Denon niet hetzelfde klinkt ales een Yamaha. En ja, dat kan zomaar kunnen dat met dB in bepaalde frequenties hebben zitten spelen. Daar gaat het mij niet om. Je hoort verschillen en als jij die niet hoort ben je doof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

En nee, ook ik geloof niet in elven kabels en superstroom stekkers. Dat zijn voor mij idd bewezen fabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Madrox schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:56:
Srry , maar ik weet 100% zeker dat een Marantz of Denon niet hetzelfde klinkt ales een Yamaha. En ja, dat kan zomaar kunnen dat met dB in bepaalde frequenties hebben zitten spelen. Daar gaat het mij niet om. Je hoort verschillen en als jij die niet hoort ben je doof.
Klopt, maar dat komt omdat de meeste versterkers niet volledig lineair zijn. En daar wordt door de fabrikanten ook bewust voor gekozen omdat ze dan hun eigen geluid hebben. Maar heel strikt genomen heb je daardoor eigenlijk een slechtere versterker.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:50
Madrox schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:56:
Srry , maar ik weet 100% zeker dat een Marantz of Denon niet hetzelfde klinkt ales een Yamaha.
Madrox schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 20:58:
En nee, ook ik geloof niet in elven kabels en superstroom stekkers. Dat zijn voor mij idd bewezen fabels.
De personen die verschil horen bij elven kabels en superstroom stekkers weten ook 100% zeker dat er verschil tussen zit.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
redwing schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:17:
[...]

Klopt, maar dat komt omdat de meeste versterkers niet volledig lineair zijn. En daar wordt door de fabrikanten ook bewust voor gekozen omdat ze dan hun eigen geluid hebben. Maar heel strikt genomen heb je daardoor eigenlijk een slechtere versterker.
Lijkt mij zorgelijk, dan koop je dus een defecte versterker 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:05

ST10©DE

Dus.............

Gluten Parody schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 04:51:
[...]

Lijkt mij zorgelijk, dan koop je dus een defecte versterker 8)7
Een nieuwe Volvo die begrenst is op 180km/u is ook niet defect me dunkt. Rare opmerking

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een versterker die niet over het hele (voor een mens hoorbare) frequentiebereik gelijk versterkt is een vervormer (in de meest positieve vorm een equalizer) of een beroerde versterker.
De vergelijking met een auto met begrenzer gaat natuurlijk mank. Een auto die afhankelijk van de snelheid meer naar links of rechts afwijkt, zou ik zeker defect noemen. Daarbij staat het iedereen natuurlijk vrij om dat juist een mooie spannende rij-ervaring te vinden. :+

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:14
Lees zo af en toe mee hier, en ben niet snel overtuigd van de excentrieke eigenschappen die soms aan kabels danwel apparatuur toegedicht worden, maar dat versterkers verschil kunnen maken is wel degelijk waar; met name passages met veel laag kan het zijn dat een mindere versterker anders/minder klinkt.

Zelf luister ik hier naar cm9s op een rotel rc1570 rb1582 en voor surround een set (zonder sub) met overige cm speakers waarbij de rotel in ht-bypass staat op een Yamaha Rxa2080 waarbij de fronts dan ook ingesteld zijn als subwoofer kanaal.

Als ik het opgenomen vermogen van de set meet, kan ik in bepaalde passages een dynamiek/verschil ik opgenomen vermogen van >100w meten. Dat is groter dan dat de Yamaha überhaupt zou kunnen leveren.

De surround versterker zou op deze momenten dus onderbemeten zijn om het geluid te kunnen reproduceren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

trippelb schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:50:
Lees zo af en toe mee hier, en ben niet snel overtuigd van de excentrieke eigenschappen die soms aan kabels danwel apparatuur toegedicht worden, maar dat versterkers verschil kunnen maken is wel degelijk waar; met name passages met veel laag kan het zijn dat een mindere versterker anders/minder klinkt.

Zelf luister ik hier naar cm9s op een rotel rc1570 rb1582 en voor surround een set (zonder sub) met overige cm speakers waarbij de rotel in ht-bypass staat op een Yamaha Rxa2080 waarbij de fronts dan ook ingesteld zijn als subwoofer kanaal.

Als ik het opgenomen vermogen van de set meet, kan ik in bepaalde passages een dynamiek/verschil ik opgenomen vermogen van >100w meten. Dat is groter dan dat de Yamaha überhaupt zou kunnen leveren.

De surround versterker zou op deze momenten dus onderbemeten zijn om het geluid te kunnen reproduceren.
Ik ben bang dat je hier op Tweakers niet zo ver gaat komen met je bevindingen en dat is enigszins jammer natuurlijk. Het valt mij vooral op dat er 2 kampen tegenover elkaar staan te mekkeren. Aan de ene kant de 'hifi guru's' die verschillen menen te horen (waar geen verschillen zijn) en dat als feit verkondigen, aan de andere kant het 'zodra het geen speaker is, klinkt alles hetzelfde' kamp waar ook niks van waar is. Een versterker die niet perfect meet (en daar zijn er nogal wat van) is niet defect. Dat zou dan ook voor alle luidsprekers gelden die niet binnen de gestelde normen van perfectie meten, maar dan is het ineens 'persoonlijke voorkeur en smaak'). Het is een hele arrogante houding en veelal nog misleidend ook. In het meer commerciële segment van AV receivers (Denon, Marantz, NAD, Yamaha etc..) zijn de verschillen zo klein dat ze verwaarloosbaar zijn. Ik zou mij als koper binnen dat segment ook niet druk maken om 'klank eigenschappen' die er nauwelijks zijn. Kijk naar de features en prijs, veel belangrijker. Deze versterkers zijn alleen niet volledig transparant, ze meten niet hetzelfde en ze klinken niet hetzelfde (om uiteenlopende redenen). Nu spreekt de hifi guru van een dag en nacht verschil en dat is óók klinkklare onzin. De verschillen zijn klein en veelal niet eens het benoemen waard.

Ik ben het er mee eens dat een versterker in principe maar één ding met doen en zijn we ook ondertussen heel goed instaat om een transparante versterker te ontwikkelen en dat hoeft niet eens veel geld te kosten (neem de Topping PA5 bijvoorbeeld). Maar veel fabrikanten kiezen een andere benadering. Dat zoiets niet goed is, is een hele andere discussie. Maar 'wat zou moeten' en 'wat is' zijn twee verschillende dingen.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Major_ton schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:56:
[...]

Dat zou dan ook voor alle luidsprekers gelden die niet binnen de gestelde normen van perfectie meten, maar dan is het ineens 'persoonlijke voorkeur en smaak').
Er zijn geen 'perfecte' luidsprekers, dat is het hele verschil. Die kunnen we niet maken. Versterkers is het makkelijker tegenwoordig een goede te maken, dan eentje die significant het geluid kleurt.

En natuurlijk, er zijn versterkers die significant minder lineair het ingangssignaal versterken, en meer vervormen. Maar als het echt duidelijk hoorbaar is bij normale volumes, dan zou ik ervan uitgaan dat het een receiver is waar we het over hebben waar een DSP aan staat. Zelfde als jij een equalizer voorkeur hebt, dan stel je die ook gewoon digitaal in, en je gaat geen analoge equalizer ertussen hangen, gezien dat een heel stuk complexer is om goed te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boefmans
redwing schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 21:17:
[...]

Daarom zijn hele goede studio monitoren of hoofdtelefoons ook niet echt populair om muziek mee te luisteren. :-)
En de post hierboven: het is zo ook veel eenvoudiger om goede hoofdtelefoons te maken dan speakers. Hoofdtelefoons van 300 euro geven (mits geen beats :-) ) beter geluid dan speakers van 6000....

[ Voor 16% gewijzigd door Boefmans op 22-01-2022 18:32 ]

mixing a drink and music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:42

royhoi

-

Zag deze power cables op Facebook voorbijkomen, handig voor als je ook je caravan wil aansluiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u5IGk46du-rMDAhfELLzf_Xf2NI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZEq2zYuUZ3xmgfUAWBKa3r5r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tk7qflE4rU2B1OZDYPs6dgxK_8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jrysak99tzhvkp0lRrKUKn7a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDG7SeYPKn99_ieam8wyZDUTgf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wa3mKbMTpL6gAzCWWvn5CFrW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhkusEl0CWiH2zt1bTb7OX_JMz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r3vmaui0ynbt7BGg096nw71J.jpg?f=fotoalbum_large

K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
royhoi schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 12:40:
Zag deze power cables op Facebook voorbijkomen, handig voor als je ook je caravan wil aansluiten

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk per ongeluk een 'for audio label' gekregen, ipv een 'for electric car charging' :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat zijn kabels die je normaal rond hoogspanningsmasten ziet :+

Wel heerlijke termen over de techniek achter die kabels:
KPIP™ PROCESSING
CopperCONN™ CONNECTORS
VTX-Ag CONDUCTORS
DYNAMIC TRANSIENT CURRENT DELIVERY
NIC™ TECHNOLOGY
QR/BB™ TECHNOLOGY

Als er een raket bij zat, had dat ding autonoom een maandlanding kunnen doen :P

Oja, zijn er vanaf $9000 te koop voor 2 meter.
En elke 25cm extra kost maar krap 450 euro.. wat doet de kiloprijs koper op het moment? :P
the spacing and the spaces around the orchestra are perfectly portrayed, and the piano is
both beautifully rendered and sits in its own rooted position in space more ably than with other
cables. It adds to a sense of focus both in audio and musical terms that is sublime
Dus die kabel werkt echt, veel meer space en spaces enzo.. dingen.

[ Voor 42% gewijzigd door SinergyX op 26-01-2022 13:02 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Kabeltje prikprak, ram je 'm er zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 14:22
Ik denk dat je dit in Nederland niet zo mag verkopen, zo'n kabel is levensgevaarlijk. Als de receiverkant al dan niet per ongelijk loskomt heb je 230V over de uitstekende pinnen staan. Of is het een speakerkabeltje?

En waarom zo'n lullige CEE-stekker? Die hadden ze op zijn minst kunen vergulden.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zien er wel mooi uit :) Ik vraag mij echter wel af hoe je deze kan gebruiken, 2 x male 8)7 lekker veilig ook.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theta-1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-08 11:55
Voor de lol zou ik ze wel willen hebben. Dit is dikker dan het spul dat voor mn huis ligt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Niet online
Theta-1 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:00:
Voor de lol zou ik ze wel willen hebben. Dit is dikker dan het spul dat voor mn huis ligt :-)
Ze gaan rechtstreeks naar Marktplaats, in de hoop dat iemand zichzelf graag wil laten oplichten met dit deze onzin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Theta-1 schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:00:
Meen je dat echt? Ik zie er bepaald de lol niet van in. En ik zou er ook geen enkele bestemming voor tussen weten te vinden, het zou me alleen maar in de weg liggen. Overigens een doodgewoon product in een omgeving waar het wel thuis hoort. Met andere woorden dat ik me afvraag wat een zware netvoedingskabel hier tussen al die fabelachtige (elfen) hifi-kabeltjes zou moeten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Jur schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 13:09:
[...]

Zien er wel mooi uit :) Ik vraag mij echter wel af hoe je deze kan gebruiken, 2 x male 8)7 lekker veilig ook.....
Ik kan werkelijk maar 1 foto vinden van zo'n ding in actie, maar blijkbaar heeft die versterker dus een female aansluiting?

En natuurlijk niet direct op je stopcontact, moet eerst via je elvenfiltersuperduperturbohyper filter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tDo-OrifrctpR0Vb6d5sI5NNbZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yMKvoX6GJeRKnV4sI2JJhbUi.png?f=user_large

Foto van 'een dealer', welke freaking idioot zet dat zo'n toren met de achterpoten op parket, de voorpoten op een stuk tapijt. Heel je balans foetsie, heel je spacing en space rijke natuurlijke subenergieke geluidservaring foetsie omdat hij z'n stand niet correct op de grond heeft staan (laat staan waterpas...)

[ Voor 19% gewijzigd door SinergyX op 26-01-2022 16:22 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:16
Dat zie je verkeerd.
Dat kleed zorgt ervoor dat de voorste golven zachter zijn. De achterste golven daarintegen zijn hard wat ervoor zorgt dat er een breder spectrum is van zachte en harde golven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
SinergyX schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Ik kan werkelijk maar 1 foto vinden van zo'n ding in actie, maar blijkbaar heeft die versterker dus een female aansluiting?

En natuurlijk niet direct op je stopcontact, moet eerst via je elvenfiltersuperduperturbohyper filter.

[Afbeelding]

Foto van 'een dealer', welke freaking idioot zet dat zo'n toren met de achterpoten op parket, de voorpoten op een stuk tapijt. Heel je balans foetsie, heel je spacing en space rijke natuurlijke subenergieke geluidservaring foetsie omdat hij z'n stand niet correct op de grond heeft staan (laat staan waterpas...)
Sowieso vraag ik me dan af of je weet waar je mee bezig bent. Zo'n vloer met random vloerkleed heeft meer impact op je geluid dan de rest van de opstelling. Je kunt dan beter een paar k besteden aan een goede vloer dan aan die kabels.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:06

servies

Veni Vidi Servici

Togi schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:05:
Dat zie je verkeerd.
Dat kleed zorgt ervoor dat de voorste golven zachter zijn. De achterste golven daarintegen zijn hard wat ervoor zorgt dat er een breder spectrum is van zachte en harde golven.
Ik mis hier toch echt de "zich in koffie verslikken" emoticon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Major_ton schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:56:
[...]

Ik ben bang dat je hier op Tweakers niet zo ver gaat komen met je bevindingen en dat is enigszins jammer natuurlijk. Het valt mij vooral op dat er 2 kampen tegenover elkaar staan te mekkeren. Aan de ene kant de 'hifi guru's' die verschillen menen te horen (waar geen verschillen zijn) en dat als feit verkondigen, aan de andere kant het 'zodra het geen speaker is, klinkt alles hetzelfde' kamp waar ook niks van waar is. Een versterker die niet perfect meet (en daar zijn er nogal wat van) is niet defect. Dat zou dan ook voor alle luidsprekers gelden die niet binnen de gestelde normen van perfectie meten, maar dan is het ineens 'persoonlijke voorkeur en smaak'). Het is een hele arrogante houding en veelal nog misleidend ook. In het meer commerciële segment van AV receivers (Denon, Marantz, NAD, Yamaha etc..) zijn de verschillen zo klein dat ze verwaarloosbaar zijn. Ik zou mij als koper binnen dat segment ook niet druk maken om 'klank eigenschappen' die er nauwelijks zijn. Kijk naar de features en prijs, veel belangrijker. Deze versterkers zijn alleen niet volledig transparant, ze meten niet hetzelfde en ze klinken niet hetzelfde (om uiteenlopende redenen). Nu spreekt de hifi guru van een dag en nacht verschil en dat is óók klinkklare onzin. De verschillen zijn klein en veelal niet eens het benoemen waard.

Ik ben het er mee eens dat een versterker in principe maar één ding met doen en zijn we ook ondertussen heel goed instaat om een transparante versterker te ontwikkelen en dat hoeft niet eens veel geld te kosten (neem de Topping PA5 bijvoorbeeld). Maar veel fabrikanten kiezen een andere benadering. Dat zoiets niet goed is, is een hele andere discussie. Maar 'wat zou moeten' en 'wat is' zijn twee verschillende dingen.
Met de nuance ben ik het wel eens. Een versterker is in principe een versterker. Echter, het nominale en piekvermogen, de kwaliteit van de voeding, soldeerverbindingen etc. hebben wel een effect.

Ik heb thuis Marantz PM5001 en PM7200 versterkers. Een tijdje geleden begon de PM7200 wat kuren te vertonen dus heb ik de condensatoren en relais vervangen. Die actie geeft al hoorbaar verschil, puur doordat het signaal niet meer goed werd doorgegeven door gebroken soldeerverbindingen en brakke condensatoren. Verder heeft tijdens de reparatie de PM5001 tijdelijk dienst gedaan als versterker in de woonkamer op Monitor Audio RS5 speakers. Dat zijn niet erg veeleisende speakers maar het verschil in lage tonen is duidelijk hoorbaar, ook bij een blinde test (ik wou ook wel eens weten of ik nou gek was of niet ;) ). De PM7200 klinkt duidelijk alsof hij het makkelijker heeft waardoor het geluid in mijn oren voller en gedetailleerder wordt.

Al met al weet ik zeker dat er in ieder geval bij analoge type A en B versterkers verschil in output zit. Het is wel erg makkelijk als je daar geen last van hebt. Kan behoorlijk wat geld schelen :+ .

Met receivers heb ik geen ervaring. Ik heb slechts een 2.0 opstelling en vind de levensduur van zo'n geavanceerd apparaat problematisch. De analoge versterkers kunnen met wat liefde makkelijk nog 15 jaar mee aangezien ze toch geen codecs, netwerktechnologie of HDMI standaarden hoeven te ondersteunen. Alleen jammer dat de analoge versterker niet automatisch aan en uit gaat met de TV, dat mis ik wel t.o.v. een receiver met HDMI-ARC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

SinergyX schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 16:21:
[...]

[Afbeelding]

Vind het nog steeds maar een kabelzooi daar achter... Hoe dik / plat / zilver de kabels ook zijn :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:57

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn eerste indruk is dat iemand heeft lopen knutselen met een caravanstekker, een stofzuigerslang en twee bellenblaasflesjes. En het resultaat nu voor $9000 verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:29

-tom-562

Oliesjeik

Lapa schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:25:
[...]

Mijn eerste indruk is dat iemand heeft lopen knutselen met een caravanstekker, een stofzuigerslang en twee bellenblaasflesjes. En het resultaat nu voor $9000 verkoopt.
Soms vraag ik mij af of ik nou zo dom ben, of hun zo slim. Beetje knutselen met wat kabeltjes en stofzuigerslangen, materiaalkosten <50 euro, en dan voor bijna het 200 voudige verkopen 8)7

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

-tom-562 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:52:
[...]

Soms vraag ik mij af of ik nou zo dom ben, of hun zo slim. Beetje knutselen met wat kabeltjes en stofzuigerslangen, materiaalkosten <50 euro, en dan voor bijna het 200 voudige verkopen 8)7
Ging er toch wat over doorlezen, blijkbaar zijn zij een zeer gerespecteerd merk in die 'scene' met een hele lijn aan power-gerelateerde filters/dingen/doeda's/zut, en 'hun volgers' (laat ik het netjes noemen) zien veel in de prijs grotendeels R&D is om dat laatste beetje perfectie te behalen.

Maar als je dan reviews en fora's leest, 1 simpel ding snap ik gewoon niet.

Er komt een review van <ding>, 'merkbaar beter geluid, voller, mooier, bla bla bla'. Waarom is er nooit iemand (die ik heb gevonden) die simpelweg al beter materiaal heeft en zegt 'meh, weinig verschil' of 'meh niet zo goed als <ander ding>'? Het is altijd de positieve mark-up, nooit de noot van vergelijking, of zelfs in negatieve vorm.

Alsof T.net videokaarten gaat reviewen, maar elke videokaart, welke dan ook, heeft altijd meer FPS, meer kleur, meer snelheid, meer 'dingen', altijd is te merken dat het beter is dan hun huidige setup. Moet je dan niet gewoon eens een keer een betere setup kopen voordat je zut gaat testen? Want blijkbaar test jij dingen die jij simpelweg niet hebt, nooit hebt gehad, of altijd inferieur zijn aan het geen wat nu uitkomt, waarom test je het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Ik mag wel zeggen dat ik een audiofiel ben. (en dan niet met een goedkoop Aldi audio setje..)
Vandaar dat ik met (beperkte) middelen probeer om het geluid te verbeteren.
Echter ben ik wel gauw sceptisch en ga niet mee met ("bij maanlicht gesmede interlinks" etc.)
En laat ik me niet gek maken door mooie marketing-praatjes, die er volop in het HiFi wereldje zijn.

Nou is het geval dat ik veel artikelen tegen kom, over betere 220 Volt powerkabels. Dat "zou" altijd een verbetering geven en is relatief goedkoop. I.v.m. afscherming, EMI, stroomdoorvoer en dat soort geleuter.
Ik gebruik altijd gewoon de standaard 220 kabel met 2,5 mm koper-ader met gewone stekker.
Waar ikzelf in iedere geval wel in geloof en ervaring in heb, dat betere componenten in b.v. de versterker, luidsprekers enz. wel een hoorbare verbetering oplevert. In de vorm van betere condensators, schakelaars, weerstanden enz.

Heeft iemand ervaring met die zogenaamde betere powerkabels en is er een hoorbaar verschil waar te nemen ? Of zit het allemaal tussen de oren en hoopt men dat het beter klinkt, omdat ze (veel) geld hebben uitgegeven aan die 220 kabel ?

PS. ik lees graag het artikel van www.the-paradox.nl, die het e.e.a. onthult.

[ Voor 4% gewijzigd door Dixie op 02-02-2022 16:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hoeveel gaat 2 meter kabel schelen op het electriciteitsnetwerk van vele kilometers waar je geen invloed op hebt? ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 15:16
Bedenk even hoe de stroom/spanning aankomt bij jouw versterker. Is daar ook rekening gebhouden met allerlei storingen of gespecialeseerde kabel?

DIt is meestal niet het geval. Dus gebruik maken van een hele dure power kabel voor de laatste meter richting je versterker/receiver gaat hier niet bij helpen.

Zelfde geldt voor luidsprekerkabel, ook hier is een volledige koper geleider met een adequate dikte het 'beste' wat je kan gebruiken. Dus geen noodzaak voor dure kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
tweakG5 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:03:
Bedenk even hoe de stroom/spanning aankomt bij jouw versterker. Is daar ook rekening gebhouden met allerlei storingen of gespecialeseerde kabel?

DIt is meestal niet het geval. Dus gebruik maken van een hele dure power kabel voor de laatste meter richting je versterker/receiver gaat hier niet bij helpen.

Zelfde geldt voor luidsprekerkabel, ook hier is een volledige koper geleider met een adequate dikte het 'beste' wat je kan gebruiken. Dus geen noodzaak voor dure kabels.
Dat is ook waar ik dezelfde mening in deel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Je eigen link geeft het antwoord op deze vraag al:
als er vanaf het wijkstation tot in de kamer honderden meters draad loopt waarop storing binnen komt, relatief grote zelfinducties en capaciteiten optreden, waarom zou dan de laatste 2 tot 3 meter zeer speciaal snoer moeten zijn?!?
(je gaat in een tuinslang van 10 meter toch ook niet een stukje van 1 meter vervangen door een slang met een grotere diameter in de hoop dat er meer of beter water uitkomt??)
Samengevat: technisch gesproken is het onzin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
matk89 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:08:

[...]
Klopt, maar was toch benieuwd naar meningen van anderen en hele kudde HiFi liefhebbers beweren dat het zinvol is.

[ Voor 10% gewijzigd door Dixie op 02-02-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:24

WCA

Dixie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:10:
[...]

Klopt, maar was toch benieuwd naar meningen van anderen en hele kudde HiFi liefhebbers beweren dat het zinvol is.
Dan kan het beste op pagina 1 beginnen met lezen, er zijn er genoeg in dit topic

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

WCA schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Dan kan het beste op pagina 1 beginnen met lezen, er zijn er genoeg in dit topic
Vind dat toch grappig, dit topic steekt toch duidelijk de draak met onzin als kabels, power conditioners en dat soort ongein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:24

WCA

Thomas schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:30:
[...]

Vind dat toch grappig, dit topic steekt toch duidelijk de draak met onzin als kabels, power conditioners en dat soort ongein?
Er zitten zat users hier die het uiterst serieus nemen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

WCA schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:37:
[...]

Er zitten zat users hier die het uiterst serieus nemen.
Prachtig mooi toch. Ik vind het altijd fantastisch om te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dixie
Zo is er een clubje HiFi liefhebbers met de website Alpha-Audio, die je graag willen geloven dat met onzinnige "tweaks" en peperdure netfilters, kabels etc.etc veel verschil uitmaken in het geluidsresultaat.
Met kreten als "vervuiling terug het net in" etc.en gooien er wat technische termen tegen aan (die helemaal nergens op slaan).En natuurlijk vinden ze het allemaal "meetbaar", dus ook "hoorbaar".
Ze weten zoveel onzin te verkopen dat ze er zelf heilig in geloven. Echt ongelofelijk..

[ Voor 17% gewijzigd door Dixie op 07-02-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dixie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:27:
Ze weten zoveel onzin te verkopen dat ze er zelf heilig in geloven. Echt ongelofelijk..
dat valt wel mee. de meeste weten wel dat het onzin is maar willen graag bij een clubje horen.

een alfa monteur zal je nooit een alfa adviseren om te kopen, een alfa verkoper wel.

een kwart van de priesters in nederland zijn niet gelovig.... ;)

do as i say, not as i do. O-)

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 15:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Vind je ? Bij alle testen van kabels, netfilters, router voedingen, switches etc. vinden ze hele duidelijke onderlinge verschillen. 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Dixie op 07-02-2022 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dixie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:36:
[...]
Vind je ? Bij alle testen van kabels, netfilters, router voedingen, switches etc. vinden ze hele duidelijke onderlinge verschillen. 8)7
prijs de heer.... _/-\o_

7.50. :Y)

(luchtgitaar voor wie zo uit het hoofd weet waar die van is)

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:28

Toshirou

Vinyl Surfer

Dixie schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:27:
Zo is er een clubje HiFi liefhebbers met de website Alpha-Audio, die je graag willen geloven dat met onzinnige "tweaks" en peperdure netfilters, kabels etc.etc veel verschil uitmaken in het geluidsresultaat.
Met kreten als "vervuiling terug het net in" etc.en gooien er wat technische termen tegen aan (die helemaal nergens op slaan).En natuurlijk vinden ze het allemaal "meetbaar", dus ook "hoorbaar".
Vooral die geblinddoekte test was even lachen om te lezen. Volgens mij als je die redacteur in kwestie drie keer dezelfde kabel had laten horen dan had hij nog steeds bij elke sessie andere resultaten. Die website is ook daarom alleen al bedroevend slecht qua content. Wat je zegt, de content is van een dermate laag niveau dat ik het beschouw als humor ipv echt gedane testen die men moet overtuigen.

Ik vraag mij hoe deze lui werken als een bedrijf... wat doen ze de hele dag?! Want heel de dag zogenaamd kabels/versterkers en speakers "testen" lijkt mij ook easy money. En zelfs als ze alleen doen dmv sponsoren van producten dan zou ik hier als bedrijf nu niet overtuigd van raken dat dit mijn producten aan de man brengt. Al hoewel mensen met meer geld als hersenen alles doen om hun geluid te verbeteren...

Net als die Hifi.nl artikelen/reviews die bij als zichzelf mooi indekken met conclusies als "naar onze mening" of "wat wij denken te horen"... dit soort uitspraken zeggen nog helemaal niks en als het helemaal dubieus is staat er niet eens een naam van een redacteur boven.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ach... Ieder zijn meug...

Monitor Audio op Arcam
Dali op NAD
B&W op Rotel

Geslaagde huwelijken in de hifi. Alom bekend.
Toch zijn er Tweakers die denken dat iedere versterker/receiver hetzelfde klinkt. Ondanks de verschillende klassen en andere onderdelen.
AB, D, G allemaal 1 pot nat.

Daar moet ik dan weer om lachen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Verwijderd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:01:

Monitor Audio op Arcam
Dali op NAD
B&W op Rotel

Toch zijn er Tweakers die denken dat iedere versterker/receiver hetzelfde klinkt. Ondanks de verschillende klassen en andere onderdelen.

Het is ondertussen een oerwoud geworden van meningen, meutes die elkaar napraten, mythes, legendes, geloofsovertuigingen (op audio/visueel vlak) en unicorning. Dit geldt overigens voor de believers en non-believers. Er is enerzijds teveel zweverigheid en anderzijds wordt er teveel zwart/wit gedacht. De waarheid ligt, zoals altijd, ergens in het midden. Ik ben een groot voorstander van meten = weten, maar dan moeten én die metingen goed verricht worden én deze goede metingen ook goed geïnterpreteerd worden. Daarnaast moeten er niet aan de hand van kleine dataset met metingen meteen grote conclusies getrokken worden. Iets wat helaas vaak het geval is. Het feit dat er nu een aantal versterkers geproduceerd zijn die zó goed meten dat alle eventuele afwijkingen niet hoorbaar zijn, maakt het nog niet zo dat alle versterkers plotseling maar akoestisch transparant zijn. Waar dat idee vandaan komt is voor mij vooralsnog onbegrijpelijk. Daarnaast blijf ik erbij dat de aangesloten luidsprekers van invloed kunnen zijn op de karakteristieken van een versterker (met nadruk op 'kunnen'). Dit is te meten, maar lang niet altijd wordt dit gedaan (met foutieve conclusies van dien...).

Objectief hoorbare verschillen dankzij netsnoeren of luidsprekerkabels moet ik nog meemaken. Daar heb ik geen bewijs voor kunnen vinden, ook al denk ik soms wel verschil te kunnen horen tussen mijn Van Den Hul CS122 en Supra Ply 3.4s LSkabels. Dat zit echt tussen mijn oren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Major_ton schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:34:

Objectief hoorbare verschillen dankzij netsnoeren of luidsprekerkabels moet ik nog meemaken. Daar heb ik geen bewijs voor kunnen vinden, ook al denk ik soms wel verschil te kunnen horen tussen mijn Van Den Hul CS122 en Supra Ply 3.4s LSkabels. Dat zit echt tussen mijn oren.
Vergeet de switches, NAS en magische kristallen die je op je speaker moet plaatsen niet.
Of het bakje zand waar je kabel doorheen loopt om je geluid 'meer te aarden'.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

dragonhaertt schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:39:
[...]

Vergeet de switches, NAS en magische kristallen die je op je speaker moet plaatsen niet.
Of het bakje zand waar je kabel doorheen loopt om je geluid 'meer te aarden'.
Oh ik ken ze ook hoor! Hen die hun LSkabels op houten blokjes leggen voor tal van redenen. En het houtsoort van deze blokjes zou van invloed zijn op de klank. Ik heb jaren in een HiFi winkel gewerkt en met regelmaat kwamen er mensen binnen die vroegen of ze naar verschillende merken banaanstekkers mochten luisteren om te horen wat de verschillen zijn... Het is soms echt niet te geloven wat mensen kunnen en willen geloven |:( De truc is om er zo mee om te gaan, dat we elkaar niet belachelijk gaan lopen maken of te absoluut willen oordelen, want voor je het weet slaat het te ver door de andere kant op zoals hier frequent het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cable risers heb ik ook nooit begrepen.
Dat vind ik eigen glazen ingooien. Verkoop je goed afgeschermde luidsprekerkabels en dan moeten ze van de vloer af? Kabels waren toch afgeschermd? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 17-09 18:21
Verwijderd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:59:
Dat vind ik eigen glazen ingooien. Verkoop je goed afgeschermde luidsprekerkabels en dan moeten ze van de vloer af? Kabels waren toch afgeschermd? O-)
Dat komt omdat ze afgeschermd zijn tegen vrijwel alle meetbare invloeden.
De niet meetbare invloeden is een ander verhaal.
En dat zijn die dingen die wel te horen zijn maar niet te meten. :+

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:50
flippy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:42:
(luchtgitaar voor wie zo uit het hoofd weet waar die van is)
Finkers natuurlijk

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Monitor Audio op Arcam
Dali op NAD
B&W op Rotel

Je loopt zeker ook niet onder een ladder door en hebt ook een hoefijzer boven je deur hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
Volgens mij is dat om er dan makkelijker onder te stofzuigen is :P

De enige kabel die echt hoorbare invloed heeft is de kabel tussen MM/MI element en phonopre. :)

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Dat mis ik dus in mijn HiFi set, Cable Risers... ik dacht al elke keer "Wat stoort er zo in mijn geluid?" :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Monitor Audio op Arcam
Dali op NAD
B&W op Rotel

Om jouw post moet ik dan weer lachen. Want ik heb nul relevant bewijs voor die 'geslaagde huwelijken', alleen anekdotisch tot nu toe. Het zou daarnaast ook nog betekenen dat de producten binnen die merken effectief gelijk zijn, dus waarom zou ik dan nog bij een van die combinaties voor de duurdere varianten gaan? Of zijn de goedkopere combinaties toch hoorbaar anders dan de duurdere? Lastig huwelijk is dat dan...

Over de verschillende klassen versterker. Dat zijn puur elektrische klassen (wat natuurlijk niet één pot nat is), zou niet best zijn als ze daadwerkelijk een hoorbaar ander signaal uit zouden spugen binnen hun respectievelijke specificaties.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:44
Verwijderd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:17:
[...]

Om jouw post moet ik dan weer lachen. Want ik heb nul relevant bewijs voor die 'geslaagde huwelijken', alleen anekdotisch tot nu toe. Het zou daarnaast ook nog betekenen dat de producten binnen die merken effectief gelijk zijn, dus waarom zou ik dan nog een van die combinaties voor de duurdere varianten gaan? Of zijn de goedkopere combinaties toch hoorbaar anders dan de duurdere? Lastig huwelijk is dat dan...

Over de verschillende klassen versterker. Dat zijn puur elektrische klassen (wat natuurlijk niet één pot nat is), zou niet best zijn als ze daadwerkelijk een hoorbaar ander signaal uit zouden spugen binnen hun respectievelijke specificaties.
Toevalligerwijs hebben die goed matchende merken dan dezelfde importeur. Is gewoon ordinaire koppelverkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:41
Ik heb hier nog eens over nagedacht, en kom tot de conclusie dat het voor afgeschermde kabels juist beter is om ze zo dicht mogelijk tegen/op een oppervlak te laten lopen. Het liefst een geleidend oppervlak. Risers maken inkoppelen van externe signalen juist makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Verwijderd schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:17:
[...]

Om jouw post moet ik dan weer lachen. Want ik heb nul relevant bewijs voor die 'geslaagde huwelijken', alleen anekdotisch tot nu toe. Het zou daarnaast ook nog betekenen dat de producten binnen die merken effectief gelijk zijn, dus waarom zou ik dan nog bij een van die combinaties voor de duurdere varianten gaan? Of zijn de goedkopere combinaties toch hoorbaar anders dan de duurdere? Lastig huwelijk is dat dan...

Je begint goed, want inderdaad, zogenaamde geslaagde huwelijken binnen de HiFi merken bestaan niet. Dat komt alleen voort vanuit een marketingafdeling omdat sommige specifieke merken onder één holding of importeurschap vallen. Maar vervolgens gebruik je een andermans misvatting om jouw denkwijze als feit neer te zetten en daar gaat het fout. Theoretisch zou een versterker maar één ding moeten doen en dat is versterken, oftewel een draad met gain. In de realiteit pakt dat echter anders uit. Lang niet alle versterkers meten zo goed dat ze volledig transparant zijn. Roepen dat alle versterkers hetzelfde klinken klopt gewoonweg niet. Het zou wel moeten (als volledige transparantie het doel is tenminste), maar de praktijk laat anders zien. Ik snap niet waarom een aantal hier zo koppig in zijn en de theorie niet van de praktijk kunnen scheiden. En ik wil het idee niet voeden dat verschillende versterkers allemaal compleet anders klinken, want dat is uiteraard ook niet waar. Veelal zijn de verschillen echt heel klein en heeft het 1.000x meer zin om eerst eens naar de akoestiek te kijken waarin een installatie komt te staan, maar om dan maar te blijven roepen dat alle versterkers hetzelfde klinken.... Binnen de categorie waarin de meeste mensen een versterker of AV receiver kopen zijn de verschillen insignificant. Alhoewel, soms zitten er ook echt misbaksels van ontwerpen tussen! In de high-end klasse wordt het lastiger. Voorop gesteld dat de prijs/prestatie verhouding buiten alle properties is (al bestaat er nog zoiets als 'pride of ownership'). Gek genoeg claimen de meeste high-end liefhebbers op zoek te zijn naar ultieme realiteit, maar dat moet dan altijd binnen hun versie van die gestelde realiteit vallen. Dat gaat uiteindelijk samen met de voorkeur voor een bepaald merk en dat is dan een paradox op zichzelf. Uiteindelijk kan het wel zo zijn dat bepaalde de luidsprekers erg veeleisend zijn als het op de aansturing aankomt (je kan je afvragen of dit dan goed ontworpen luidsprekers zijn, maar dat is een andere discussie) en niet alle versterkers kunnen daar goed mee overweg. System matching wordt dan een ding, maar dit zou nooit zover moeten gaan dat er zogenaamd speciale kabels, netsnoeren, netfilters en weet ik veel wat er allemaal voor nodig zou zijn om tot goed resultaat te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17-09 22:33
Major_ton schreef op maandag 7 februari 2022 @ 23:01:
[...]

In de realiteit pakt dat echter anders uit. Lang niet alle versterkers meten zo goed dat ze volledig transparant zijn. Roepen dat alle versterkers hetzelfde klinken klopt gewoonweg niet. Het zou wel moeten (als volledige transparantie het doel is tenminste), maar de praktijk laat anders zien. Ik snap niet waarom een aantal hier zo koppig in zijn en de theorie niet van de praktijk kunnen scheiden. En ik wil het idee niet voeden dat verschillende versterkers allemaal compleet anders klinken, want dat is uiteraard ook niet waar. Veelal zijn de verschillen echt heel klein en heeft het 1.000x meer zin om eerst eens naar de akoestiek te kijken waarin een installatie komt te staan, maar om dan maar te blijven roepen dat alle versterkers hetzelfde klinken....
Er kunnen inderdaad veel factoren mee spelen hoe iets klinkt. De ene met het andere hoeft niet per se goed samen te werken.

Dat heb ik vroeger al gemerkt toen we subwoofers in auto's bouwden :P Ik had een (weet de type niet meer, maar als voorbeeld) JBL type A versterker dat prima in mijn auto klonk. Helaas ging deze kapot en kocht een JBL type B versterker en dat klonk toch behoorlijk anders. Andere maat van me had ook zo'n type A versterker met een andere subwoofer. Hadden voor de gein de Type B die ik had geruild met zijn Type A en dat klonk bij hem veel mooier! Ondanks dat Type B duurder was toch geruild voor zijn Type A.. en allebei blij :D

Ander leuk voorbeeld is dat ik ooit keer een buizenversterker in elkaar heb gebouwd. Iemand had een speaker gebouwd met een vrij goedkope breedbander en dat klonkt op een dure transistor bak echt vreselijk. Maar met de zelfbouw buizenversterker klonk dit weer fantastisch. Maar dat kan ook anders.. met een stel dure scanspeak speakers klonk juist de transistorbak weer mooier.

Zocht wat goedkope party speakers en had wat gescoord op marktplaats. Hier thuis tussen de harde muren klonk het totaal niet. Maar eenmaal in Oostenrijk in een houten hut kwamen ze wel tot hun recht.

Dit allemaal is technisch goed te verklaren. :)

Maar een houder om de kabel van de grond te houden gaat mij te ver hoor. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees nog steeds veel woorden en anekdotes, maar niks dat constructief aantoont dat versterkers hoorbaar van elkaar verschillen binnen hun specificaties.
Dat versterkers gekke dingen kunnen doen als ze buiten hun specificaties gaan betwijfel ik zeker niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2022 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:18:
Ik lees nog steeds veel woorden en anekdotes, maar niks dat constructief aantoont dat versterkers hoorbaar van elkaar verschillen binnen hun specificaties.
Dat versterkers gekke dingen kunnen doen als ze buiten hun specificaties gaan betwijfel ik zeker niet.
Nou, onze openloop klasse-A versterkers die we maakte in een eerstejaars vak op de uni hadden toch echt hun limieten :P . @Sissors krijgt nog steeds nachtmerries als "Luv you more" van Elstak langs komt, omdat dat nummer gebruikt werd om de versterkers te testen, en euhm, het resultaat van een openloop versterker was niet heel geweldig zodra de bas begon :P

Maar inderdaad, er zijn vast wat hele goedkope versterkers op Aliexpress te vinden die gewoon niet voldoen, net als dat er vast wat extreem dure audiofiele versterkers te vinden zijn die zware distortie hebben. Maar elke 'gewone' versterker moet transparant zijn in elke normale luisteromgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:18:
Dat kun je gewoon meten en van de meeste versterkers zijn de karakteristieken wel te vinden. Je ziet daarbij dat de goedkopere vesterkers meestal een kleinere bandbreedte hebben binnen welke ze lineair zijn, maar ook dat er kleine verschillen zitten tussen de duurdere merken (,meestal in de lage en hoge frequenties). Het echte verschil zul je waarschijnlijk alleen in de bas kunnen horen, omdat we voor de hogere frequenties niet zo heel gevoelig zijn (voor zover iemand ze sowieso nog kan horen ;) ). Hoe dan ook, als je dat soort grafieken over elkaar legt zul je genoeg verschillen vinden die hoorbaar zijn.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Er zal ook niemand ontkennen dat versterkers af kúnnen wijken. Zeker als je voorbeelden als buizenversterkers gaat aanhalen.
Wat wél ontkent word is dat de meeste degelijke audio versterkers die vergelijkbare specs hebben, geen hoorbare verschillen en vaak zelfs geen meetbare verschillen hebben in het hoorbare bereik.

Daarom is een stelling als 'speaker X werkt beter samen met versterker A dan versterker B' in het gros van de gevallen gebaseerd op fabels.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Nu online
dragonhaertt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:40:
Daarom is een stelling als 'speaker X werkt beter samen met versterker A dan versterker B' in het gros van de gevallen gebaseerd op fabels.
Je hebt natuurlijk wel sommige luidsprekers die lastig aan te sturen zijn zoals magnepans of bepaalde infinity kappa modellen waarbij de impedantie soms ver onder de 2 ohm kan duiken.
Dan is o.a. een goede dempingsfactor wel aan te raden.
Maar dat is natuurlijk ook een spec :) en niet een merkgebonden eigenschap (al zullen sommige high end merken vast wel alleen maar versterkers met hoge dempingsfactoren maken)

[ Voor 11% gewijzigd door mr_petit op 08-02-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou

Toshirou

Vinyl Surfer

Sissors schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 08:42:
[...]

Nou, onze openloop klasse-A versterkers die we maakte in een eerstejaars vak op de uni hadden toch echt hun limieten :P . @Sissors krijgt nog steeds nachtmerries als "Luv you more" van Elstak langs komt, omdat dat nummer gebruikt werd om de versterkers te testen, en euhm, het resultaat van een openloop versterker was niet heel geweldig zodra de bas begon :P

Maar inderdaad, er zijn vast wat hele goedkope versterkers op Aliexpress te vinden die gewoon niet voldoen, net als dat er vast wat extreem dure audiofiele versterkers te vinden zijn die zware distortie hebben. Maar elke 'gewone' versterker moet transparant zijn in elke normale luisteromgeving.
Kende dat hele nummer niet, maar ik hoor nu niet zo direct waarom dit nummer gebruikt werd. Zit er iets in het nummer wat kenmerkend is dat dit iets belicht? Gewoon benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Toshirou schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:34:
[...]

Kende dat hele nummer niet, maar ik hoor nu niet zo direct waarom dit nummer gebruikt werd. Zit er iets in het nummer wat kenmerkend is dat dit iets belicht? Gewoon benieuwd :)
de basslijn was toedertijd een redelijk ding weet ik nog.

als het om een wat betere balans gaat tussen hoog en laag weergeten tegelijk kan je beter unfinished sympathy erbij pakken. die heeft een hele diepe baslaag die veel versterkers niet kunnen trekken op een redelijk volume en rollen erg af op de lage requenties. no diggity is ook een goede, die heeft halve basnoten dus de sub moet halverwege ineens stoppen. als de versterker weinig sjeu heeft vallen die noten ook verkeerd door gebrek aan vermogen. vaak klinkt het dan als een rammel ipv een echte basnoot. helemaal als je speakers hebt die maar 2 ohm zijn en je versterker kan niet het vermogen geven. de baslijn van intergalactic is ook een fijne om te zien of versterkers en speakers zo goed zijn als ze claimen.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 08-02-2022 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boefmans
matk89 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:08:

[...]
Maar dan zetten ze er toch kastjes tussen om de stroom 'schoon' te maken? _/-\o_

mixing a drink and music

Pagina: 1 ... 83 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic