Oyster schreef op donderdag 22 december 2016 @ 20:17:
[...]
Je neemt nogal grote stappen. Met "digitale-streaming" bedoel je het streamen van data pakketjes? En dan waarschijnlijk over iets als USB of ethernet neem ik aan? Ik denk dat het handig is om dit erbij te vermelden. Zeker wanneer de meest gebruikte methodes van "digitale-streaming" absoluut niet zo simpel, gewoon en evident zijn als jij voordoet.
Welk gedeelte is daarvan niet simpel/evident? Zoals ik eerder schreef, audio is ongecomprimeerd eens 1mbit/s, okay stereo, 2mbit/s, okay laten we eens gek doen en 24-bit op 192kHz en stereo: 10mbit/s. Mijn ethernet doet 1gbit/s, dat is 100x zo snel. USB2 zit op 480mbit/s, met USB3(.1) op 5 (10) gbit/s. Welk gedeelte van daar wat audio overheen gooien is lastig?
Jouw eerdere claim waarbij je stelt dat jitter maar bij weinig overdracht-principes van invloed is lijkt dan ook uit de lucht gegrepen. Jitter is hier, het is meetbaar en het is altijd een ontwerp parameter. Het hangt er geheel vanaf hoe een interface ontworpen is. Er zijn legio voorbeelden waarbij de reconstructie-clock uit de receiver geëxtraheerd wordt. Sterker nog, bij consumer Toslink, AES, SPDIF en zelfs USB was (is) dit de normaalste zaak van de wereld.
Maar nooit bij Ethernet, en zover mij bekend tegenwoordig ook niet bij USB over het algemeen. Bij de standaarden waar dit wel het geval is, zal je jitter dan inderdaad door de zendende partij worden bepaald. Maar niet door het kabeltje, ervan uitgaande dat hij niet extreem slecht is.
Geïntegreerde USB transceivers is iets van de laatste (paar) jaren. Daarmee is het probleem niet opgelost, daarmee is het probleem on-die verplaatst. Dit probleem wordt beetje bij beetje opgelost door de chipontwerper, maar een layout-ontwerper behoudt zijn verantwoordelijkheid. All are not created equal. PLL clocks worden continu verbeterd. Extern analoog ingestelde PLL’s worden langzaam geïntegreerd on-die.
Er zijn nog PLLs in gebruik die een externe lus hebben? Weer wat geleerd. Maar normaal zal je gewoon een geintegreerde PLL hebben. Ik moet ook nog de eerste USB transceiver nog tegenkomen met een PLL met een externe lus.
De overgang van analoge detectoren naar digitaal programmeerbare detectoren is een transitie, geen gegeven. Allerhande trucjes worden op dit moment uit de kast getrokken om jitter steeds maar weer te verlagen, single-PLL, dual-PLLs, dual windowed PLLs. Patenten vliegen om je oren. Oeps, dan heb ik de DAC zelf nog overgeslagen ...
En dat is jammer, want die PLLs zijn leuk hoor, maar dit jitter wordt bepaald door de klok die de DAC krijgt. En daar hebben die elvenkabels simpelweg weinig mee te maken.
Simpelweg eerste die ik vond met jitter spec is de Si5317, nogal prijzig dingetje voor een enkele chip, zo'n €8. Schoont een vies kloksignaal op tot 0.3ps jitter, dat is gigantische overkill. App note van Maxim om te laten zien hoe goed hun audio DAC tegen jitter kan heeft het over nanoseconde jitter niveau.