Zou ik eens kunnen proberen, weet alleen niet of ik daar heel snel aan toe kom, misschien dit weekendbase_ schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:06:
Aansteker bij de aders houden: aluminium smelt direct
Met smelten bedoel je ook dat het drupt? Koper gaat alleen gloeien?
Aansteker er onder!Ossi schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:04:
[...]
Staat niet op de verpakking, ik heb er naar gekeken, maar het is gewoon niet te zien.
Bweh, spuit 11
Het is dat ik ziek op bed lig anders had ik voor dat geld zelf wel even gaan testen. Het is inderdaad van buiten niet te zien. Dat is ook het punt met de CCA netwerkkabels die voor problemen zorgen.
[ Voor 32% gewijzigd door FeaR op 01-12-2016 10:16 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Wel lekker kort, dat dan weer wel.
Heb het niet getest overigens.
Waarom? CCA wordt toch juist gebruikt als term hiervoor? Copper Clad Aluminiumm oftewel, aluminium met een laagje koper.ASW1 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 10:48:
Ik vind "cca" een beetje rare term om te gebruiken. Zeg dan gewoon "aluminum met een koperlaagje".
Wel lekker kort, dat dan weer wel.
Heb het niet getest overigens.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dit is deels waar, op het moment dat het wattage omhoog gaat is het outputvoltage van de versterker ook hoger.Techneut schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:44:
[...]
De spanning over een luidspreker is aanmerkelijk lager, zodat de stroom evenredig hoger is.
De wijzen komen uit het Oosten!
Dan dat Engels waar je zo tegen bent, echt (je zou dan voor het woord computer ook een passend Nederlands woord kunnen gebruiken) of gespeeld, over dat onderwerp is al meer dan eens oeverloos over geboomd. Ik begrijp je best, maar hoe zinvol is het om daar nog eens tot vervelends toe over te discussiëren terwijl je er geen stap verder mee komt? Alles daarover is allang gezegd.
Er wordt zonder meer gesteld dat i.p.v. koper het ook een goedkopere variant namelijk verkoperd aluminium kan zijn, en dat je dat met een aansteker kunt testen.Techneut schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:26:
Wat is eigenlijk de bedoeling van deze opmerking?
Dat trek ik in twijfel door te stellen dat als het de bedoeling was het zo goedkoop mogelijk uit te voeren het eerder verkoperd ijzerdraad zal zijn.
Met verkoperd aluminium is nog vrij redelijke datacommunicatie mogelijk, voor korte complete aangegoten patchkabeltjes is het verschil zelfs niet eens merkbaar. Maar met ijzerdraad is dat nagenoeg uitgesloten, dus er zijn grenzen aan dat "zo goedkoop mogelijk". Uitgezonderd zeer korte stukjes is het nauwelijks bruikbaar voor dit doel. Behoudens die 4 "reserve adertjes" waarop werd gespeculeerd dat deze toch niet werden gebruikt, lijkt het me sterk dat dit als volwaardige netwerkkabel wordt gebruikt. Hooguit zal het misschien bij een malafide handelaar nog worden verkocht.
In het algemeen wordt geadviseerd om alleen netwerkkabel te kopen als uitdrukkelijk koperdraad wordt vermeld. Dan heb je ingeval van gebleken tegendeel recht van protesteren. Mocht je reden hebben tot twijfel, dan is de controle nog simpeler dan met dat vlammetje, namelijk met een magneetje.
In iets mindere mate gaat dit ook gelden voor kabeltjes tussen weergaveapparatuur en versterker. Het woord HIFI zegt meer dan genoeg, daarvoor hoef je geen elfenkabel, maar je wilt geen ondegelijke rotzooi die als prima kabel wordt aangeprezen. .
Is geen koper maar cca of ccs !
Soms weet ik het ook niet meer.........
Waar baseer je dat uitroepteken op, zelf getest?
Ik vermoed ook dat die kabel van de Action voor € 1,39 per 10 meter eigenlijk geen vol koper kan zijn.
Wanneer ik het vergelijk met het elektra huishoudsnoer 2x0,75mm2 van de Hornbach wat in ieder geval wel vol koper is, kost dat ruim 4x zoveel (ik gebruik dat zelf als speakersnoer, klinkt uitstekend overigens, en staat ook mooi bij witte boxen
Maar ik speculeer nu enkel op basis van prijs. Action heeft wel vaker (merk-)artikelen die prima zijn en elders het viervoudige kosten, dus ik zeg niet dat het onmogelijk is. Zolang niemand het echt uitgezocht of getest heeft blijft het speculeren...
In een FB radio amateur groep had ik mede hobbyisten die dat spul hadden gekocht er op geattendeerd,dat het wel mogelijk cca zou kunnen zijn. Dus hebben zij na mijn vermelding even getest en het was dus cca!ASW1 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:40:
[...]
Waar baseer je dat uitroepteken op, zelf getest?
Soms weet ik het ook niet meer.........
ASW1 schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 13:40:
[...]
Ik vermoed ook dat die kabel van de Action voor € 1,39 per 10 meter eigenlijk geen vol koper kan zijn.
Jawel zou moeten kunnen maar is wel erg krap met invoerrechten en belasting meegerekend. (het is ook maar 0.75mm2)Nyarlathotep schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 15:25:
Voor 1 euro en 40 cent kun je echt niet verwachten dat je 10 meter koperdraad krijgt...
enchion in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 6"
How do you save a random generator ?
Dit ... plus dat Action regelmatig artikelen die ik uit China heb besteld voor een paar euro, goedkoper in het schap heeft liggen... Zou het mij niet verbazenenchion schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 15:54:
[...]
[...]
Jawel zou moeten kunnen maar is wel erg krap met invoerrechten en belasting meegerekend. (het is ook maar 0.75mm2)
item in kwestie was een HDMI splitter. In china 3,70, mij de Action voor 2,50 ofzo. Exact hetzelfde type
Verwijderd
Als het voor een stel goedkope plastic speakertjes bij de pc is dan zou ik mij daar niet zo druk om maken.Ossi schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 17:35:
Is het een probleem trouwens als het cca is? Zal bij mij gaan om twee keer maximaal drie meter.
Maar voor een stel serieuze speakers in de luisterruimte/theatre/woonkamer kies ik liever "iets anders".
Of iemand hier een 4mm2 van echt koper overdreven vindt dat mogen zij zelf weten, maar ik kies echt deze soort en dikte voor m'n setup.
Beter mee verlegen dan om verlegen heet dat.
Dan heb je ook nog een stel enigszins te betalen kabelversies waar zilver door zit geweven.
Het is in ieder geval beter dan aluminium, maar bij overpriced zilverelfjes haak ik ook af.
Wij hebben hier overigens wel ergens een vd Hul zilverkabel, maar die beschouw ik maar als een jeugdzonde, het verschil met een goede 4mm2 kabel van koper is in ieder geval niet te horen.
En als het wel te horen is, dan zou ik na een audio stilte van 5 minuten echt niet meer kunnen zeggen welke kabel jij als vergelijkende test hebt aangesloten.
Het zit er tussenin, paar boekenplankspeakers van JVC. Niet bepaald top, maar een stuk fijner dan pc speakers.Verwijderd schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 19:48:
[...]
Als het voor een stel goedkope plastic speakertjes bij de pc is dan zou ik mij daar niet zo druk om maken.
Maar voor een stel serieuze speakers in de luisterruimte/theatre/woonkamer kies ik liever "iets anders".![]()
Of iemand hier een 4mm2 van echt koper overdreven vindt dat mogen zij zelf weten, maar ik kies echt deze soort en dikte voor m'n setup.
Beter mee verlegen dan om verlegen heet dat.![]()
Dan heb je ook nog een stel enigszins te betalen kabelversies waar zilver door zit geweven.
Het is in ieder geval beter dan aluminium, maar bij overpriced zilverelfjes haak ik ook af.
Wij hebben hier overigens wel ergens een vd Hul zilverkabel, maar die beschouw ik maar als een jeugdzonde, het verschil met een goede 4mm2 kabel van koper is in ieder geval niet te horen.
En als het wel te horen is, dan zou ik na een audio stilte van 5 minuten echt niet meer kunnen zeggen welke kabel jij als vergelijkende test hebt aangesloten.
Zal morgen de kabels aansluiten denk ik.
Er is veel larie rondom audio, maar kabels zijn toch (althans binnen het redelijke) een relatief goedkope wijze om wat meer uit een mooi audio systeem te halen.
Ik had een setje 4mm2 koper(kleurig) speakerdraad. Toen ik dat verving met een mooi stukje (2x3m, zelfde lengte) (verzilverd) merk kabel kon niet geloven dat dat zo'n verschil kon maken (alsof er een dikke wollen deken van de speaker afgetrokken werd). Gevlochten utp kabel komt in de buurt, trouwens.
Ik leg overigens geen eitjes onder mijn kabels...
[ Voor 4% gewijzigd door Adonias op 05-12-2016 17:37 ]
Alleen staat er op de verpakking niks nuttigs. Enig idee of dit toevallig draad van het CCA type is?
https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021547087
Je had al behoorlijk dikke kabel. Zelfs als dat CCA was moet dat meer dan genoeg zijn voor elke redelijke afstand. Er is simpelweg geen verklaring bekend waarom dat een hoorbaar verschil zou moeten maken.Adonias schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:11:
Horen mensen hier serieus geen verschil met kabels?
Er is veel larie rondom audio, maar kabels zijn toch (althans binnen het redelijke) een relatief goedkope wijze om wat meer uit een mooi audio systeem te halen.
Ik had een setje 4mm koper(kleurig) speakerdraad. Toen ik dat verving met een mooi stukje (2x3m, zelfde lengte als koperen kabel) vd hull clearwater kon niet geloven dat dat zo'n verschil kon maken (alsof er een dikke wollen deken van de speaker afgetrokken werd). Gevlochten utp kabel komt in de buurt, trouwens.
En dan is wordt er altijd een enorm verschil gehoord, echter bij dubbelblinde tests lukt het nooit de kabels uit elkaar te houden, ondanks dat het een enorm verschil was vooraf. Overigens enige reden waarom ik zie dat UTP kabel beter zou kunnen zijn is bij een gebalanceerd systeem waarbij enorme interferentie is (gezien hoe laag-impedant de speaker aansluiting is). En dat veroorzaakt iets heel anders dan een wollen deken effect.
Overigens als je hoofd een klein stukje verplaatst, of je speaker, of je gordijnen, dat levert wel een meetbaar effect op.
Hilarisch dat je vind dat UTP in de buurt komt. Twisted pair techniek kan namelijk alleen tot zijn recht komen als de aansturing differentieel gebeurd(in de ene ader het tegenovergestelde als in de andere). Wat dus totaal niet gebeurd bij het aansturen van speakers. Wat overblijft is een relatief dunne koperen kern. Zoals elke andere dunne koperen kabel.Adonias schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:11:
Ik had een setje 4mm2 koper(kleurig) speakerdraad. Toen ik dat verving met een mooi stukje (2x3m, zelfde lengte) vd hull clearwater kon niet geloven dat dat zo'n verschil kon maken (alsof er een dikke wollen deken van de speaker afgetrokken werd). Gevlochten utp kabel komt in de buurt, trouwens.
Nee, ik hoor ook geen verschil tussen 2 afdoende kabels.
Het is iets later geworden door bezoek en dergelijkeOssi schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 21:49:
[...]
Het zit er tussenin, paar boekenplankspeakers van JVC. Niet bepaald top, maar een stuk fijner dan pc speakers.
Zal morgen de kabels aansluiten denk ik.
Zondag even een stukje afgeknipt, wat gewoon prima ging met een normale schaar
Ik zag toen aan de kern al dat het geen koper was, het had een zilveren glans in plaats van koperig. Klein adertje opzij gestoken en een aansteker eronder gehouden. Het is aluminium
Case closed.
Wel raar trouwens dat je het koperlaagje er zo afbrandt, lijkt haast wel koperverf...
Knip. Dit noemen we op de man spelen en dat is niet toegestaan.Adonias schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:11:
Ik had een setje 4mm2 koper(kleurig) speakerdraad. Toen ik dat verving met een mooi stukje (2x3m, zelfde lengte) vd hull clearwater kon niet geloven dat dat zo'n verschil kon maken (alsof er een dikke wollen deken van de speaker afgetrokken werd). Gevlochten utp kabel komt in de buurt, trouwens.
[ Voor 33% gewijzigd door DaMarcus op 06-12-2016 11:47 ]
Verwijderd
Zo zouden zeer waarschijnlijk de meeste buizenversterkers als waardeloos worden bestempeld vergeleken met een moderne transistorversterker of een klasse-D zoals de nieuwe nCore van Hypex en toch zie je de buizenhandel nog volop draaien.
Ik heb hier een legio verschillende versterkers gehad, Krell, Levinson en noem maar op maar het waren de buizen die hier het beste klonken.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2016 13:47 ]
Ach altijd weer die eeuwige testrapporten al of niet dubbelblind of desnoods tienvoudig dubbelblind.Elsandre schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:29:
Mooie van de "High-end" hifi-kabels is dat er nooit testrapporten erbij worden gezet van db/hz metingen? daar gaat het toch allemaal om? Bij geen enkele review die ik zo snel kan vinden staat het erbij, alleen persoonlijke belevingen van de "reviewer". Dit is zelfs bij grote sites als hifi.nl. zonder exacte cijfers zal ik dit soort producten nooit serieus nemen, geef mij maar een 1,5mm koperkabel van rond de 1€/m. Als er kwaliteitsverlies in een set zit, zal het meerendeel aan de versterker/speakers liggen die het geluid vervormen.
Als het nou alleen zou gaan om versterkers etc. dan zou ik er niets op tegen hebben. Maar met draad en kabel is in de verste verte geen hogere techniek mee gemoeid. Het enige wat telt in deze handel met boven-normale prijzen met zogenaamde "High-end" (High-Prices) hifi-kabels" is wie het mooiste verhaal kan vertellen. Verder behoudens grotere doorsnede bij langere afstanden zo als al zo vaak is betoogd hoegenaamd NIETS. Totaal verspilde moeite om daarop dubbelblind te testen, gewoon afgaan op nuchtere elektriciteitsleer. Alleen sommige leken willen dit gewoon tegen beter in niet geloven. Afijn, lekker doordromen onder die warme wollen deken, overigens helemaal niet onaangenaam.
Fantastisch, wat een geweldig topic is dit toch. Deze reacties maken het altijd leuk om terug te kerenAdonias schreef op zondag 4 december 2016 @ 23:11:
Heeft ballen
detail
precisie
echt strak
openheid
lichtvoetigheid
helder
vloei in de weergave
diepte in beeldvorming
muzikaler
uitnodigender
soepel
Niet dat ik bij overgang van simpel draad naar behoorlijk luidsprekerkabel ineens nieuwe instrumenten ontdekte, of dat soort onzin, maar het geluidsbeeld werd wel subtiel iets beter, homogener en het geluid kwam meer los van boxen. Ik heb geen officiele dubbel blind testen gedaan maar wel een paar keer gewisseld (ik had de oude naast de nieuwe laten liggen een tijdje); om de dag of de twee dagen wisselen een week of twee lang en het verschil was er elke keer. Ook enkele huisgenoten en bezoekers [niet allemaal] hoorden het en die wisten niet welke was aangesloten. Het was niet met elke muziek te horen. Met bijvoorbeeld platgeproduceerde pop was er gewoon geen verschil merkbaar. Met goede opnames van muziek met goede dynamiek en een echt stereobeeld bleek het wel vaak hoorbaar.
Ik heb/had daarbij niet de goedkoopste apparatuur, maar ver verwijderd van high-end en ander exotisch spul. Een Denon stereoversterker van toen iets boven de 1000,- gulden en luidsprekers van Hepta van circa 1000 gulden het stuk toen.
Daar kan ik inkomen. Ik overdrijf wellicht iets, enkel om het punt een beetje duidelijk te maken. Maar een wolle deken is wat begrijpelijker dan veel andere termen die je vaak hoort.arsimo schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:16:
Afgetrokken wolle dekens etc heb ik ook nooit ervaren. Echter, kleine maar hoorbare verschillen tussen simpel draad en echte luidsprekerkabel, dat wel.
Mijn set was toendertijd ook verre van high-end (denon pma735 geïntegreerd met B&W DM220).
Overigens speel ik nog steeds met de clearwater, ook al is de rest van mijn keten "iets" geupgrade... goed is goed
[ Voor 9% gewijzigd door Adonias op 05-12-2016 15:48 ]
1: kwantificeerbaar. Je hoort iets, of niet (reden kan divers zijn, ook tonale imbalans kan je dingen laten horen die je eerder niet hoorde)tweakerharrie schreef op maandag 5 december 2016 @ 15:07:
Audiobladen schrijven:
Heeft ballen
1 detail
2 precisie
3 echt strak
4 openheid
5 lichtvoetigheid
6 helder
7 vloei in de weergave
8 diepte in beeldvorming
9 muzikaler
10 uitnodigender
11 soepel
2: beetje definitie afhankelijk, ook gerelateerd aan 1. Zal iets te maken hebben met hoe precies bijvoorbeeld het plukken van een bassnaar wordt weergegeven. Een precieze bas smeert niet uit
3: wat mij betreft combi van 1 en 2
4: Lastig uit te leggen. Volgens mij een beetje gerelateerd aan ruimtelijkheid en het "loskomen" van het geluid van je speakers
5: vooral afhankelijk van het soort muziek... death metal zal denk ik nooit lichtvoetig klinken
6: tja... zijn je hoge tonen in balans met de rest
7: geen idee
8: diepte of holografic imaging... kun je je een beeld vormen van de opstelling van de muziekopname en de omgeving waarin deze gemaakt is
9: tja.. klinkt het lekker is er ook zo één
10: idem, maar kan ook met commercieel afgestelde apparatuur... tot je met hoofdpijn wegloopt
11: dunno
Interessant om te luisteren: "De ultieme demonstratie disc" van Chesky recordings. Stukken met uitleg welk aspect uitgelicht wordt (voor als je naar je installatie wilt luisteren met muziek ipv andersom)
De klant verbindt door de minstens tien keer zo hoge prijs, gecombineerd met een blind vertrouwen in die firma en een in zijn ogen geloofwaardig (niet over elfen e.d.) verhaal een bepaald verre van realistisch verwachtingspatroon. En die verwachting wordt dan prompt volledig beantwoord.
En die beantwoording wordt dan ook nog eens religieus verdedigd omdat de klant de aankoop eigenlijk niet aan vrouwlief kan verantwoorden en dan moet toegeven dat hij als een kleuter in de marketingpraat is getrapt...Techneut schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:05:
...
De klant verbindt door de minstens tien keer zo hoge prijs, gecombineerd met een blind vertrouwen in die firma en een in zijn ogen geloofwaardig (niet over elfen e.d.) verhaal een bepaald verre van realistisch verwachtingspatroon. En die verwachting wordt dan prompt volledig beantwoord.
Meestal hebben deze figuren ook nog eens gouden flaporen...
[ Voor 5% gewijzigd door servies op 05-12-2016 16:16 ]
Kun je specifiek zijn? Wat kan er niet?Techneut schreef op maandag 5 december 2016 @ 16:05:
Daardoor weet ik gewoon dat bepaalde dingen gewoon absoluut niet kunnen.
De beleving houd hier dan in: je hebt dure kabels dus zullen ze wel goed zijn, en het verschil zit tussen je oren.Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:44:
Metingen hebben in hi-end audio weinig nut, het gaat uiteindelijk om jouw beleving. dB / Hz verschillen tussen kabels ga je nooit meten tenzij je een beschadigde kabel hebt of je moet een kabel zoals MIT/Transparent hebben met een RC netwerk er in.
En een buizenversterker vervormt het geluid, als je de warmere klanken (meer DB in de middentonen) fijner vind, dan is dat prima. Maar het maakt geen kwalitatief "beter geluid" dat er bijvoorbeeld opeens een blokfluit erbij komt, haha.
CCA zie ik er niet bijstaan. Gezien de prijs van de kabel, 38 euro voor 50 meter zou het er om spannen, kan beide. Maar je weet maar nooit welke materialen ze hebben gebruikt om die kabel te fabriceren. De geleider is een ding, het dielect (di-elect) het niet geleidende kunststof isolatiemateriaal is minstens net zo belangrijk. Ik verwacht niet veel bijzonders van een kabel uit de bouwmarkt maar het voldoet voor 98% van de mensen prima.Raymond schreef op maandag 5 december 2016 @ 01:22:
Bij de gamma/karwei kan je 1,5mm2 luidsprekersnoer halen, wat ook nog eens betaalbaar is.
Alleen staat er op de verpakking niks nuttigs. Enig idee of dit toevallig draad van het CCA type is?
https://www.gamma.nl/asso...id%3db_product_b021547087
Nee, dan zou ik een flink deel van de inhoud van de studieboeken moeten weergeven.
Maar ik kan wel in een kort bestek iets zeggen. Bij gewoon elektriciteitsdraad is het dood simpel draad is draad, niets meer en niets minder, afgezien van dikkere draad bij hogere stromen of langere afstanden.
Bij hoge frequenties komt er wat meer te kijken m.b.t. tot manieren van afscherming, maar audio behoort daar nog niet toe. Daar komt bij dat hoge frequenties (radio, tv en computertechniek) gepaard gaan met een relatief zwak signaal. In geringe verstoring ligt nagenoeg op het zelfde niveau als het over te dragen signaal. Duidelijk dat aan de afscherming hoge eisen worden gesteld. Dat hoeft trouwens ook daar absoluut niet duur te betekenen. Waarom deze inleiding? Wel omdat sommige aspecten hieruit door sommigen onrechte met luidsprekerkabel worden verbonden, terwijl ze daar geen rol spelen. Beetje klok-en-klepelverhaal.
Met audio heb je in de verste verte niet die hoge frequenties. En met het aanmerkelijk hoger vermogen waardoor zwakke stoorvelden in het niet vallen kun je volstaan met de allergewoonste elektriciteitsdraad die je maar kan vinden. Voor de rest zal ik in herhaling vallen, dat lijkt me niet zo zinvol.
Wat dan kortom wat je vraag betreft niet kan, is dat kabel van die peperdure leverancier ook maar in welk opzicht dan ook bijzondere eigenschappen zou hebben.
Tot zover het respect voor een medeforummerTechneut schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:17:
[...]
Aardige droom die je hier vertelt. Die dikke wollen deken moet vast de deken zijn geweest waaronder je buitengewoon aangenaam wakker werd.
Ai, helemaal niet bij stilgestaan dat merken niet gewaardeerd wordenEen andere mogelijkheid is dat ik me (aarzelend, dat wel) afvraag wat misschien de vergoeding is geweest van die geweldige leverancier voor het hier plaatsen van dit fraaie verhaal, met een overbekende toonzetting.
Dat hun krankzinnig dure kabels goed zijn twijfel ik absoluut niet aan, maar dat is schemerlampsnoer van €0,50 of desnoods €1,- per meter ook. Of ben je zelf werknemer bij die firma?
Ach, is dat niet het potentiële gevaar van elke forumpost?En dan is er uiteraard nog een derde mogelijkheid, dat is lekker even trollen.
Waar het mij om gaat is een serieuze verdieping in dit fenomeen. Zonder te vervallen in een i gefundeerd welles-nietes verhaal
Dat respect ontbreekt beslist niet. Die wollen deken vergelijking leidde mij tot die eerste opmerking. Dat verhaal vroeg daar gewoon om. Beetje humor wordt hier wel vaker geplaatst. Je zei zelf later dat je wel eens een beetje overdrijft. Begrijp ik, begrijp mijn als geintje bedoelde opmerking dan a.u.b. ook.Adonias schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:25:
[...]
Tot zover het respect voor een medeforummer
Ik heb bewust helemaal niet een merk genoemd, alleen maar dat ik na even daar te kijken constateerde dat ze daar krankzinnig hoge prijzen vragen voor zoiets simpels. Toch niks mis mee om dat dan even op te merken? Er zijn wel meer merken die dat doen.
Definitie van elke forumpost?
Wel, lang niet voor alle rubrieken, maar wel voor een groot deel van deze, denk alleen al aan de titel. De meest idiote ideeën zijn hier al de revue gepasseerd, waarbij je aanvankelijk aan trollen denkt zo bizar is het, maar toch blijkt dat het serieus wordt bedoeld.
Die serieuze verdieping die je graag wilt zie je als je de tussenstaande berichten leest.
Twee mogelijke redenen hiervoor:Verwijderd schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:44:
Metingen hebben in hi-end audio weinig nut, het gaat uiteindelijk om jouw beleving. dB / Hz verschillen tussen kabels ga je nooit meten tenzij je een beschadigde kabel hebt of je moet een kabel zoals MIT/Transparent hebben met een RC netwerk er in.
Zo zouden zeer waarschijnlijk de meeste buizenversterkers als waardeloos worden bestempeld vergeleken met een moderne transistorversterker of een klasse-D zoals de nieuwe nCore van Hypex en toch zie je de buizenhandel nog volop draaien.
Ik heb hier een legio verschillende versterkers gehad, Krell, Levinson en noem maar op maar het waren de buizen die hier het beste klonken.
1. Je vindt daadwerkelijk het geluid van de buizenversterker het mooiste. Dat kan. Er zijn ook genoeg die alle muziek wat sneller afdraaien, stemmen wat hoger maken, beat eronder, en dan is het Nightcore en kan het op Youtube worden gegooid. Uiteraard is een buizenversterker veel subtieler dan dit, maar uiteindelijk blijft het distortie wat ook gewoon je PC erbij kan doen.
2. Het gaat om de beleving eromheen. Net als dat er mensen zijn die liever naar een LP luisteren, en hoewel er nog wat die-hard audiofielen blijven beweren dat LPs beter geluid reproduceren, weet ondertussen bijna iedereen dat dat onzin is. Maar de hele handeling van een LP uit zijn hoes halen, op de speler leggen, etc, biedt voor sommige een meerwaarde. Zeg maar het omgekeerde Spotify, ipv eenvoudiger juist meer aandacht eraan besteden.
Iets soortgelijks kan je ook met een buizenversterker hebben. Ook weer niet zo extreem, maar gewoon het idee, daardoor kan je mogelijk meer genieten van de muziek.
Technisch gezien blijft echter dat puur wat er aan geluid uit komt, iig niet beter is dan een fatsoenlijke versterker tegenwoordig doet tov de bron. En elke afwijking ook digitaal gereproduceerd kan worden.
Gezien de prijzen van andere kabels in de bouwmarkt, is dit wel heel voordeligFrankHe schreef op maandag 5 december 2016 @ 17:09:
[...]
CCA zie ik er niet bijstaan. Gezien de prijs van de kabel, 38 euro voor 50 meter zou het er om spannen, kan beide. Maar je weet maar nooit welke materialen ze hebben gebruikt om die kabel te fabriceren. De geleider is een ding, het dielect (di-elect) het niet geleidende kunststof isolatiemateriaal is minstens net zo belangrijk. Ik verwacht niet veel bijzonders van een kabel uit de bouwmarkt maar het voldoet voor 98% van de mensen prima.
En als er geen ofc bijstaat, dan reken ik erop dat het CCA is. Ik vond het wel makkelijk, gewoon kabel halen in de winkel. Maar ik ga toch maar ff online bestellen, dan weet ik tenminste wat ik krijg
Via amazon kan ik 50m 1,5mm^2 OFC voor 3 tientjes krijgen, wel zo makkelijk
Het was meer de toon (pun intendedTechneut schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:02:
[...]
Dat respect ontbreekt beslist niet. Die wollen deken vergelijking leidde mij tot die eerste opmerking. Dat verhaal vroeg daar gewoon om. Beetje humor wordt hier wel vaker geplaatst. Je zei zelf later dat je wel eens een beetje overdrijft. Begrijp ik, begrijp mijn als geintje bedoelde opmerking dan a.u.b. ook.
Gedaan, maar dat is (gechargeerd) met zoveel abracadabra als de gemiddelde hi-end brochure (hoewel ik wep een paar juweeltjes van flauwekul ken)Die serieuze verdieping die je graag wilt zie je als je de tussenstaande berichten leest.
Kijk, voor de leek is asphalt, asphalt, en elke autonrijdt er even goed op. Pas als je weet wat je kunt meten ga je onderscheid vinden (of niet)
Hoewel ik het mateloos interessant vind, luister ik uiteindelijk met mijn oren (en portemonee), niet met mijn ratio.
Ik ben wel maanden bezig met bijvoorbeeld uitzoeken welk schema buizenversterker ik ga bouwen, welke componenten er in moeten enz, maar zodra ik luister luister ik naar muziek, niet meer naar de componenten... dat er een mate van voldoening een rol speelt bij mijn luistervaring zal zeker waar zijn. Gelukkig geniet mijn vrouw (die geen idee heeft wat ik doe) er ook erg van.
Overigens, als ik iets van audio koop, kijk ik nooit naar de info van de leverancier...
[ Voor 14% gewijzigd door Adonias op 05-12-2016 20:19 ]
Ik heb in mijn wat uitgebreidere uitleg juist geprobeerd om het zonder die abracadabra te doen. Jammer dat het dan toch niet begrijpelijk genoeg over kwam. Ik ga er van uit dat je nu niet aan het trollen bent, vertel me dan eens als je wilt wat er nog abracadabra voor je was. Jip-en-janneketaal ligt me niet zo erg, maar ik kan het wel proberen het wat begrijpelijker te proberen. Misschien wordt dan de abracadabra in die brochure dan ook wat beter te begrijpen. En misschien wordt het dan ook beter in te zien dat je bij die peperdure spullen vaak belazerd wordt. En dat is, zoals de vele anderen met mij in deze forumrubriek de insteek van mijn reacties om mensen dat duidelijk te maken.Gedaan, maar dat is (gechargeerd) met zoveel abracadabra als de gemiddelde hi-end brochure
Ahum.. je luistert vooral met je hoofd. Geluid word pas geluid door je hersenen, niet puur alleen je oren.Adonias schreef op maandag 5 december 2016 @ 18:36:
Hoewel ik het mateloos interessant vind, luister ik uiteindelijk met mijn oren (en portemonee), niet met mijn hoofd.
Maar doe vooral wat je denk dat beter klinkt. Dat zal niemand je ontzeggen. Het gaat pas fout als je dat wil gaan onderbouwen op meer als dat jij het beter vind klinken.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik waardeer de (jou) inhoudelijke stukken heel erg en gebruik ze voor verdere verdieping (google is my friend als ik iets niet snap). Het is op een gegeven moment ook erg lastig om iets eenvoudig uit te leggen. Dat snap ik (in mijn werk is dat iverigens wel 1 van de leukere dingen).Techneut schreef op maandag 5 december 2016 @ 19:00:
[...]
Ik heb in mijn wat uitgebreidere uitleg juist geprobeerd om het zonder die abracadabra te doen. Jammer dat het dan toch niet begrijpelijk genoeg over kwam. Ik ga er van uit dat je nu niet aan het trollen bent, vertel me dan eens als je wilt wat er nog abracadabra voor je was. Jip-en-janneketaal ligt me niet zo erg, maar ik kan het wel proberen het wat begrijpelijker te proberen. Misschien wordt dan de abracadabra in die brochure dan ook wat beter te begrijpen. En misschien wordt het dan ook beter in te zien dat je bij die peperdure spullen vaak belazerd wordt. En dat is, zoals de vele anderen met mij in deze forumrubriek de insteek van mijn reacties om mensen dat duidelijk te maken.
Samengevat zeg je dat het fequentie- en vermogensgebied waarbinnen audio, althans voorzover bekend, buiten relevante, bekende parameters ligt waarmee je, althans in kabels, kunt tunen... correct?
Zelf heb ik veel respect voor en put ik veel leesplezier uit de site van tnt-audio (een reviewer). Ik ben erg benieuwd naar jou mening over het stuk op http://www.tnt-audio.com/clinica/intere.html (met als van de bronnen http://www.stereophile.com/reference/1095cable/ , voor als je er echt in wilt duiken)
[ Voor 9% gewijzigd door Adonias op 06-12-2016 09:54 ]
In grote trekken, inderdaad. Althans in zoverre als die audio gaat om speakerkabels.Adonias schreef op maandag 5 december 2016 @ 20:37:
[...]
Samengevat zeg je dat het fequentie- en vermogensgebied waarbinnen die audio, althans voorzover bekend buiten relevante, bekende parameters ligt waarmee je, althans in kabels kunt tunen... correct?
...........
Kabeltjes tussen weergevers (microfoon, platenspelers, cd/dvd spelers) is een ander verhaal, want daar is wel sprake van een laag signaalniveau. Dat betekent dat daar stoorsignalen op het niveau liggen van het signaal zelf. Zo heeft ieder gebied z'n eigen manier van afscherming, resp. gewone afgeschermde kabel voor die genoemde weergevers, coax voor radio en tv en utp voor datacommunicatie met computers etc.
Uiteraard vangen speakerkabels ook allerlei "ongerechtigheden" op, maar de signaalsterkte daarvan is zo gering vergeleken bij de stromen naar de speakers dat ze niet eens opgemerkt worden. Bij wijze van spreken zou je er ook twee van elkaar geïsoleerde stukken prikkeldraad voor kunnen gebruiken. Wat ik je uiteraard niet adviseer
Edit: Dat artikel moet ik even op m'n gemak lezen, daar kom ik nog wel op terug.
[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 05-12-2016 23:30 ]
Veel leesplezier! Ik ben erg benieuwd wat je/jullie ervan vinden.Techneut schreef op maandag 5 december 2016 @ 23:06:
[...]
In grote trekken, inderdaad. Althans in zoverre als die audio gaat om speakerkabels.
Edit: Dat artikel moet ik even op m'n gemak lezen, daar kom ik nog wel op terug.
Ten aanzien van speakerkabels stelt dit artikel dat er wel een wereld aan parameters is die alle verschil kunnen maken: http://www.tnt-audio.com/clinica/spkcbl_e.html
Wij van WC-eend adviseren WC-eend...Adonias schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:25:
Ten aanzien van speakerkabels stelt dit artikel dat er wel een wereld aan parameters is die alle verschil kunnen maken: http://www.tnt-audio.com/clinica/spkcbl_e.html
Als je bedoelt dat de gehele hifi wereld (zowel producenten als recensenten) onder 1 petje speelt om die wereld in leven te houden, dan snap ik je. Als je dat niet bedoeld, vraag ik me af of je de artikelen gelezen hebt en weet wat tnt-audio is
[ Voor 5% gewijzigd door Adonias op 06-12-2016 11:06 ]
Ik ken een audiofiel en ik praat liever met een Jehova getuige over God dan met hem over zijn audio spul.
Een opvallend verschil is dat zijn stereo duurder is dan de inboedel van sommige studio's waar ik CD's gemaakt heb.
Ik heb de verschillende "stukjes" even vluchtig gelezen. Een enorme brij aan formules. Ik heb alles niet zorgvuldig stuk voor stuk zitten na te pluizen om te zien of het op waarheid berust, daar heb mijn kostbare tijd niet voor over. Ik zou er bij wijze van spreken tot oud en nieuw mee bezig zijn, leuk voor de kerstdagen maar niet heus. Wat dat betreft moet ik je misschien teleur stellen. maar is het echt nodig?Adonias schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 10:42:
[...]
Als je bedoelt dat de gehele hifi wereld (zowel producenten als recensenten) onder 1 petje speelt om die wereld in leven te houden, dan snap ik je. Als je dat niet bedoeld, vraag ik me af of je de artikelen gelezen hebt en weet wat tnt-audio is
Over de verschillende soorten kabels dringt er na de uitvoerige betogen toch wel een conclusie door die aardig overeenkomt met de nuchtere gememoreerde feiten, niet enkel die van mij, maar ook van andere deelnemers in deze discussie. Namelijk dat er dan wel een heleboel parameters zijn, ik zal de laatste zijn die dat ontkent, maar verreweg de meeste zijn helemaal niet relevant. Ik zou aan dat alles nog één samenvattend trefwoord en wat mij betreft slotwoord aan toe willen voegen, dat is placebo-effect. En dat is een heel hardnekkig fenomeen.
[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 06-12-2016 12:23 ]
Dit, plus dat toegeven dat je een "slechte" aankoop gedaan hebt.... is niet leuk.Techneut schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:02:
[...]
dat is placebo-effect. En dat is een heel hardnekkig fenomeen.
Dan verdedigen mensen liever het product dan dat ze toegeven dat het misschien wel eens niet kan uitmaken...
Hoewel ik het zelf ook al hebt genoemd (hoewel niet met deze term) is het wel een enorme dooddoener die "ons" niet dichter bij elkaar brengt.Techneut schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:02:
[...]
Ik zou aan dat alles nog één samenvattend trefwoord en wat mij betreft slotwoord aan toe willen voegen, dat is placebo-effect. En dat is een heel hardnekkig fenomeen.
Daarnaast, hoewel ik het erg impressive zou vinden als je de gepresenteerde theorie zo vlot had doorgrond, is het ook een beetje een dooddoener om het aan de kant te schuiven. Of eea "op waarheid" berust is lastig vast te stellen (tenzij er klinkklare onzin in staat, dat hen ik niet kunnen beoordelen). Er ligt een phd onderzoek onder, maarja, er zijn wel meer phd onderzoeken die kant nog wal slaan (andere discussie, iets met funding...). Dat gezegd hebbende, wat er gepresenteerd wordt, staat haaks op wat er in deze thread gesteld wordt, nl dat er geen (weinig) parameters zijn die geluid beïnvloeden. Alleen dat feit al (de tegenstelling) is interessant.
Mwa, laatst nieuwe speakers gekocht. Na 3 weken spijt van. En weer terug op marktplaats. Voor velen is het uitproberen en ervaren (van placeboeffectenWaah schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:33:
[...]
Dit, plus dat toegeven dat je een "slechte" aankoop gedaan hebt...
[ Voor 3% gewijzigd door Adonias op 06-12-2016 13:19 ]
Ik heb er vluchtig naar gekeken. Het zijn veel parameters, en veel aannames. Er wordt gepraat over het skin-effect (het bekende effect dat bij hogere frquencties het signaal aan de buitenrand van de geleider gaat zitten). En omdat '100kHz overdracht nodig is bij audio is dit skin-effect relevan't. Die 100 kHz komt weer uit de lucht vallen. Zo kun je elke natuurkundig effect een relevantie toewijzen, als je maar voldoende aannames doet.Adonias schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:11:
[...]
Hoewel ik het zelf ook al hebt genoemd (hoewel niet met deze term) is het wel een enorme dooddoener die "ons" niet dichter bij elkaar brengt.
Daarnaast, hoewel ik het erg impressive zou vinden als je de gepresenteerde theorie zo vlot had doorgrond, is het ook een beetje een dooddoener om het aan de kant te schuiven. Of eea "op waarheid" berust is lastig vast te stellen (tenzij er klinkklare onzin in staat, dat hen ik niet kunnen beoordelen). Er ligt een phd onderzoek onder, maarja, er zijn wel meer phd onderzoeken die kant nog wal slaan (andere discussie, iets met funding...). Dat gezegd hebbende, wat er gepresenteerd wordt, staat haaks op wat er in deze thread gesteld wordt, nl dat er geen (weinig) parameters zijn die geluid beïnvloeden. Alleen dat feit al (de tegenstelling) is interessant.
Ik ben er niet van onder de indruk. Daarnaast is het inderdaad een 'wij van wc-eend'-verhaal, want hij heeft het over kabels die hij maakt en die al deze eigenschappen optimaal hebben.
Schroef trouwens voor de gein eens zo'n high-end speaker / versterker open. Zie je al die dunne spoortjes op de printplaat, en al die solderingen (van tin!)? Die voldoen niet echt aan de eisen die er in het artikel genoemd worden
Met PIO's uit Rusland... vast niet door elven gezalfd...
[ Voor 12% gewijzigd door Adonias op 06-12-2016 14:44 ]
Inderdaad... enorme ladingen tin en erg dun koper...Adonias schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:31:
Goh, die van mij is point to point
[afbeelding]
En nu zou de speakerkabel ineens enorm veel verschil maken?
Grappig, als onze hardware ontwerper / prototype bouwer zulk werk zou afleveren zou hij on the spot ontslagen worden. Maar blijkbaar is het in de high-end audiowereld goed voor de audiokwaliteit om 'point-to-point' knutselwerkjes op te leverenAdonias schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:31:
[afbeelding]
Zal vast goede EMC eigenschappen hebben die versterker
Ik begrijp dat hij voor verbetering vatbaar is
Dat gezegd hebbende, hij klinkt briljant en is 100% bromvrij.
[ Voor 63% gewijzigd door Adonias op 06-12-2016 15:36 ]
AudioQuest Comet Luidsprekerkabel
De Comet is een compromisloze, maar relatief compacte luidsprekerkabel met solidcore-geleiders van ultrazuiver PSS-zilver en PSC+-koper. Een schitterende en interieurvriendelijke oplossing die je kunt aanpassen aan iedere situatie. 72V DBS-systeem.
Item number:: AQCOMETSC5,0BA
Kies uitvoering
5 meter bi-wire
€ 6.170,00 /paar
DENK JIJ DAT HET NIET UITMAAKT WELKE KABEL JE GEBRUIKT?
Probeer het zonder risico. Je hebt recht van retour.
Ik vraag me ook af, kan ik hier nou mijn auto mee opstarten?
Laten we het er maar op houden dat een zelfgebakken taart ook lekkerder is dan eentje van de bakker. Helemaal als hij op een gouden schaal gepresenteerd wordtAdonias schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:30:
Ik heb hem zelf in elkaar gezet
Ik begrijp dat hij voor verbetering vatbaar isGelukkig wist ik dat al.... de laatste soldeerpunten zijn met een 60w soldeerbout gezet (regelbare was net overleden)... Dat levert idd geen net resultaat op.
Dat gezegd hebbende, hij klinkt briljant en is 100% bromvrij.
Nou dooddoener, dat zou het zeker zijn geweest als het m'n enige commentaar was. Mensen die niet meer dan dat hebben te melden voegen inderdaad niets toe en kunnen dan ook net zo goed wegblijven. Je hebt echter gemerkt dat dit nou niet bepaald het geval was! Het woord placebo was ook meer in het algemeen bedoeld, dus voel je niet beledigd.Adonias schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:11:
[...]
Hoewel ik het zelf ook al hebt genoemd (hoewel niet met deze term) is het wel een enorme dooddoener die "ons" niet dichter bij elkaar brengt.
PS:
Dit wist ik niet. Het zegt natuurlijk niet alles, maar het geeft wel te denken.EddoH schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 13:41:
[...]
........
Ik ben er niet van onder de indruk. Daarnaast is het inderdaad een 'wij van wc-eend'-verhaal, want hij heeft het over kabels die hij maakt en die al deze eigenschappen optimaal hebben.
............
Ik kijk hierdoor ook een beetje anders naar zijn "wetenschappelijke" artikelen. Dergelijke uitvoerige verhandelingen waar ouwe jan en jonge jan wordt bijgesleept zijn namelijk nogal gebruikelijk in de elfenhoek.
Waarin ik dit nog aan zou willen toevoegen is dit:
Ik heb in mijn voorgaande berichten duideliik proberen te maken dat tussen diverse luidsprekerkabels behoudens de gebruikelijke parameters als doorsnede en koper als materiaal geen enkel aantoonbaar verschil kan zitten. En dan komt zo'n leverancier met een "indrukwekkend" theoretisch verhaal om aan te tonen dat zijn kabel die beschreven bijzondere eigenschappen zou hebben, eigenschappen die "gewone" kabels zouden missen. Nou ja, geloof maar wat je geloven wilt. De meesten hier kennen zulke verhalen zo langzamerhand wel.
[ Voor 53% gewijzigd door Techneut op 06-12-2016 23:11 ]
Ik ben zeker niet beledigd en snap je punt. Wellicht ook te kortaf van mij om het zo te benoemen. Placebo effect is ongetwijfelt krachtig, echter, het geeft een ietwat negatieve klank aan een discussie, daar triggerde ik op.Techneut schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 17:12:
[...]
Nou dooddoener, dat zou het zeker zijn geweest als het m'n enige commentaar was. Mensen die niet meer dan dat hebben te melden voegen inderdaad niets toe en kunnen dan ook net zo goed wegblijven. Je hebt echter gemerkt dat dit nou niet bepaald het geval was! Het woord placebo was ook meer in het algemeen bedoeld, dus voel je niet beledigd.
Sneaky hèPS:
[...]
Dit wist ik niet. Het zegt natuurlijk niet alles, maar het geeft wel te denken.
Ik kijk hierdoor ook een beetje anders naar zijn "wetenschappelijke" artikelen. Dergelijke uitvoerige verhandelingen waar ouwe jan en jonge jan wordt bijgesleept zijn namelijk nogal gebruikelijk in de elfenhoek.
Waarin ik dit nog aan zou willen toevoegen is dit:
Ik heb in mijn voorgaande berichten duideliik proberen te maken dat tussen diverse luidsprekerkabels behoudens de gebruikelijke parameters als doorsnede en koper als materiaal geen enkel aantoonbaar verschil kan zitten. En dan komt zo'n leverancier met een "indrukwekkend" theoretisch verhaal om aan te tonen dat zijn kabel die beschreven bijzondere eigenschappen zou hebben, eigenschappen die "gewone" kabels zouden missen. Nou ja, geloof maar wat je geloven wilt. De meesten hier kennen zulke verhalen zo langzamerhand wel.
TNT vind ik fijn lezen om het een stuk nuchterder en met wat meer sarcasme met dit soort onderwerpen omgaat dan veel andere sites (van snobisme is veel minder sprake). Veel meer down to earth zeg maar.
Overigens, het artikel van sterophile (die echt de theorie ingaat) staat vilgens mij los van het aanprijzen van welke kabel ook. Echter, Stereophile zou ik er eerder van betichten de "kabelmythe" hoog te houden dan tnt
[ Voor 5% gewijzigd door Adonias op 07-12-2016 08:41 ]
Hard-wired, mooi gedaan!Adonias schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 14:31:
[afbeelding]
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij
De meningen zijn verdeeld hierover
Dit is een versterker en receiver in éénEddoH schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 15:10:
[...]
Grappig, als onze hardware ontwerper / prototype bouwer zulk werk zou afleveren zou hij on the spot ontslagen worden. Maar blijkbaar is het in de high-end audiowereld goed voor de audiokwaliteit om 'point-to-point' knutselwerkjes op te leveren![]()
Zal vast goede EMC eigenschappen hebben die versterker
Het stalen kastje eromheen zal trouwens toch al niet veel binnenlaten.
Anyway kom luisteren voordat je met dit soort opmerkingen komt.
Zullen we weer terug naar de elfen?
[ Voor 12% gewijzigd door Adonias op 08-12-2016 14:22 ]
Niet zulke lange tenen. Als je zelf begint over dure kabels waarvan je echt het verschil wel hoort, pagina's met theorie waarin verschil in signaalsnelheid tussen frequenties uitgelicht wordt bij niet dieale kabels, en dan een foto post van een zelfhobbyknutselversterkert die met zulke lange sporen kriskras boven en onder elkaar er alle schijn van heeft 1 grote EMC antenne te zijn, dan moet je er niet gek van opkijken als je een paar grappige opmerkingen je kant opgeslingerd krijgtAdonias schreef op donderdag 8 december 2016 @ 14:20:
Als ik de pio's verkeerd om zou hebben wel, ja. Ik heb echter met een osciliscoop gemeten waar de outer foil zit zodat ik ze goed kan orienteren.
Het stalen kastje eromheen zal trouwens toch al niet veel binnenlaten.
Anyway kom luisteren voordat je met dit soort opmerkingen komt.
Zullen we weer terug naar de elfen?
Ik was in eerste instantie ook redelijk skeptisch hierover, maar ben echt bijgedraaid. Er is een verschil tussen analoog of digitale kabels. Een peperdure hdmi kabel gaat geen verschil maken. Maar voor audio-analoog is de kwaliteit en materiaal van de kabel wel degelijk van belang. USB A>B kabels idemdito omdat het één en ander qua timings tussen pc en dac gedaan wordt.
Of het het waard is om zoveel geld uit te geven aan audio-kabels is een tweede. Voor de één wel voor de ander niet. Vaak is een upgrade van hoofdtelefoons/speakers of amp/dac doeltreffender. Ik ben persoonlijk niet tevreden met 2-tientjes kabels tussen mijn dure audio equipment. Een balans is hier wel op zijn plek.
Mijn kabels:
http://cdn.head-fi.org/5/..._IMG_20161014_124105.jpeg
[ Voor 17% gewijzigd door Lootbox op 08-12-2016 17:45 ]
Die shielding is uiteindelijk veel minder belangrijk dan slim je kabels plaatsen zodat er geen ruis over de kabels kan komen, voor je speakers zou je dit in de meeste gevallen makkelijk voor elkaar moeten kunnen krijgen. Voor analoge interconnects van de het ene apparaat naar het andere met meerdere kanalen is shielding vaak wel weer nuttig.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Whahaha, can't tell if not trolling. Wat een onzin.
Alleen in synchronous mode waarbij de clock van de pc komt eventueel. Dan nog denk ik dat het usb circuit van de pc/verzendende kant meer invloed heeft dan het kabeltje. Asynchronous mode is gewoon gebufferd dus daar heeft het al helemaal geen invloed.Lootbox schreef op donderdag 8 december 2016 @ 17:38:
USB A>B kabels idemdito omdat het één en ander qua timings tussen pc en dac gedaan wordt.
Vwb je analoog verhaal zit er wat in, maar bij speakers is de impedantie zo laag en het signaal zo groot dat ik dat echt niet geloof. Heb het ook nooit zelf ervaren.
Uit het artikel:S0epkip schreef op donderdag 8 december 2016 @ 19:46:
http://www.audiostream.co...cable#oUWyhtclE5vsHdTu.97
Whahaha, can't tell if not trolling. Wat een onzin.
Alsof audio streaming iets anders is dan 'gewone' dataoverdracht....wauw.Those improvements are possible because streamed signals suffer from data errors that cannot be repaired by the error correction systems that preserve normal file transfers.
Zou toch lekker zijn als je files er na elke transfer over de kabel veranderen
Er is verschil tussen grappige opmerkingen en afzeiken. De sfeer in deze thread is er sowieso één van onverdraagzaamheid, lijkt het. Ik heb mijn best gedaan om ongedwongen de andere kant te beschouwen. Ik weet niet wat de waarheid is, ik weet wel wat ik ervaar, maar daar is dit niet het draadje voor. Laten we vooral doorgaan met "idiote" audio dingen posten, hier grapjes over maken en het gezellig houden. Ik zal gezellig meelezen, maar zal niet meer erover discusiëren. Dat lijkt geen zin te hebben.EddoH schreef op donderdag 8 december 2016 @ 15:02:
[...]
dan moet je er niet gek van opkijken als je een paar grappige opmerkingen je kant opgeslingerd krijgt
Afzeiken is natuurlijk nooit goed. De betreffende opmerking was mijn inziens gewoon een grapje. Ik kan mij wel voorstellen dat je je een beetje te kakken gezet voelt en daar heb ik zelf ook een aandeel in, mijn excuses daarvoor.Adonias schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:24:
[...]
Er is verschil tussen grappige opmerkingen en afzeiken. De sfeer in deze thread is er sowieso één van onverdraagzaamheid, lijkt het. Ik heb mijn best gedaan om ongedwongen de andere kant te beschouwen. Ik weet niet wat de waarheid is, ik weet wel wat ik ervaar, maar daar is dit niet het draadje voor. Laten we vooral doorgaan met "idiote" audio dingen posten, hier grapjes over maken en het gezellig houden. Ik zal gezellig meelezen, maar zal niet meer erover discusiëren. Dat lijkt geen zin te hebben.
Zoals de topictitel al verklapt, is dit inderdaad wel een topic waar initieel met een skeptische blik wordt gekeken, hou daar rekening mee in je verwachtingen;)
Overigens is denk ik iedereen hier wél geïnteresseerd in bevindingen en wellicht meetbare resultaten of inzichten. Mijn mening staat ook niet in beton gegoten.
Eens kwa onverdraagzaamheid. Alhoewel ik 'non-believer' ben vind ik deze onverdraagzaamheid als jarenlange lurker ook jammer. Er lijkt voornamelijk gediscussieerd te worden vanuit een vooringenomen standpunt. Waar believers iets horen wat zij niet kunnen verklaren, vegen non-believers dit van tafel middels een incomplete systeemidentificatie. Deze identificatie betreft veelal enkel kabels en laat de eindtrap, het filter en drivers buiten beschouwing. Kan je een kabel horen? Absoluut. Is dat de bedoeling? Waarschijnlijk niet. Zijn deze parameters identificeerbaar? Absoluut.Adonias schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:24:
[...]
Er is verschil tussen grappige opmerkingen en afzeiken. De sfeer in deze thread is er sowieso één van onverdraagzaamheid, lijkt het. Ik heb mijn best gedaan om ongedwongen de andere kant te beschouwen. Ik weet niet wat de waarheid is, ik weet wel wat ik ervaar, maar daar is dit niet het draadje voor. Laten we vooral doorgaan met "idiote" audio dingen posten, hier grapjes over maken en het gezellig houden. Ik zal gezellig meelezen, maar zal niet meer erover discusiëren. Dat lijkt geen zin te hebben.
Het is een discussie die zichzelf jarenlang herhaald en nooit echt concreet wordt. Misschien is het een idee om alles hypotheses eens een keer te bundelen en aan te vallen. Maar in plaats daarvan wordt er een onverdraagzame houding aangemeten. Ik vind je spinnenweb mooi, en het is wat mij betreft een belangrijke pijler van de nieuwsgierige elektrotechnicus. Blijf kloten, blijf testen, blijf onderzoeken. Bij mijn RD&T afdeling mag je blij zijn als 's middags je dynamo nog op je fiets zit, daar word je niet voor ontslagen.
Daar twijfel ik een beetje aan. Voor diegenen die niet meer willen uitgeven danEddoH schreef op donderdag 8 december 2016 @ 20:33:
[...]
Zoals de topictitel al verklapt, is dit inderdaad wel een topic waar initieel met een skeptische blik wordt gekeken, hou daar rekening mee in je verwachtingen;)
Overigens is denk ik iedereen hier wél geïnteresseerd in bevindingen en wellicht meetbare resultaten of inzichten. Mijn mening staat ook niet in beton gegoten.
€1,50 de meter kabel, is er een sterk motief om te stellen dat het niet uitmaakt, sterker nog, ook hier kan placebo effect een enorme rol spelen, gevoed door het feit dat je het verschil niet wilt horen.
Daar zit hem de crux een beetje. Als het placebo effect zo sterk is, en dat zou gelden voor beide 2 kampen, dan zullen zij elkaar nooit vinden.
Bewijsvoering zal door beide "kampen" verworpen worden, enerzijds omdat die te complex is, anderzijds omdat die te sterk vereenvoudigd zou zijn.
Kortom, we kunnen ons verwonderen over alles dat er in de "audiowereld" aan ons wordt aangeboden (waar, zoals op elk gebied, er ongetwijfeld veel snakeoil tussen zal zitten). En het daarbij houden.
Dubbel blinde testen zijn daarvoor bedacht, dan heb je geen placebo/nocebo effect. En daar komt consistent uit dat er geen verschil te horen is. Waardoor er weer bedacht is door audiofielen dat dubbel blinde testen niet werken voor audio.Adonias schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 08:40:
[...]
Daar zit hem de crux een beetje. Als het placebo effect zo sterk is, en dat zou gelden voor beide 2 kampen, dan zullen zij elkaar nooit vinden.
Stel je voor dat iemand jou verteld dat je auto veel soepeler rijdt als je een sticker a €1000 erop plakt. Het is niet meetbaar. Hij kan er wel een zooi formules tegenaan gooien dat het invloed heeft op de luchtweerstand en turbulentie van de auto, en dat is ook zo. Maar wel een onmeetbaar klein effect. Verder geen enkele verklaring waarom het niet alleen invloed heeft, maar ook beter zou worden. Geen enkel meetresultaat. Zou jij dan denken: Nou ja, het kan toch dat die sticker magisch het beter maakt?
Ik neem aan dat je skeptisch zou zijn, om het zwak uit te drukken. En natuurlijk als je maar diep genoeg kijkt in het gedrag van een kabel kan je altijd wat parameters vinden die ertoe doen. Maar tegelijk noemen die high-end fabrikanten nooit hoe die parameters nou precies anders zijn. En hun reviewers melden het ook nooit. Er wordt nooit blind getest. Laat staan dat de THD, overdracht, delays of whatever gemeten wordt en vergeleken wordt.
Dan kan je wel aankomen met alle Maxwell vergelijkingen, maar het is simpelweg niet relevant. Er is geen enkele verklaring waarom die peperdure kabel ook maar in de buurt van een hoorbaar verschil zou geven, en er is geen enkele echte test die het aangeeft.
Je snapt natuurlijk ook wel dat mijn 'ontslag' opmerking niet ging over onderzoeksdrift of nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid wordt hier ook nergens veroordeeld.Oyster schreef op donderdag 8 december 2016 @ 21:08:
[...]
Bij mijn RD&T afdeling mag je blij zijn als 's middags je dynamo nog op je fiets zit, daar word je niet voor ontslagen.
En als elektronicus snap je hopelijk ook wel de grappige situatie die ontstaat als je een knap gemaakte, maar lichtelijk 'gekunstelde' versterker met de beste van de beste kabels aan wilt sluiten. Ongeacht de theorie of goede kabels nu wel of niet wat uitmaken.
Daarnaast wordt door de believers ook meermaals de 'non-believers' mening terzijde geschoven, zonder onderbouwing, maar alleen met een superieurheidstoontje omdat zij het zogenaamd wel horen.
Voor beide partijen ruimte voor verbetering
Helemaal mee eens, dat is nou precies waar het alsmaar maar om draait. Maar technici met uitgebreide theoretische kennis worden door believers nooit geloofd en twijfelaars luisteren liever naar die believers, want die in hun ogen zogenaamde kenners kunnen best iets wat wetenschappelijk tot nu toe niet verklaarbaar is over het hoofd zien. Zo kun je de meest krankzinnige ideeën wel lanceren, hoe bont men het ook maakt, er zijn altijd volgelingen. Het is een illusie te verwachten dat de drie groepen zeker-weters, believers en twijfelaars het ooit met elkaar eens worden. Dan bereik je een punt dat je constateert dat alles wat relevant is in een discussie de revue gepasseerd heeft en een punt erachter zet. Als daarna dan toch nog iemand roept dat een kabeltje van twee tientjes nooit goed genoeg kan zijn (laat staan een van twee euro), dan ga je daar niet meer tegen in, dus laat ieder z'n gang gaan.Sissors schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:17:
[...]
Dan kan je wel aankomen met alle Maxwell vergelijkingen, maar het is simpelweg niet relevant. Er is geen enkele verklaring waarom die peperdure kabel ook maar in de buurt van een hoorbaar verschil zou geven, en er is geen enkele echte test die het aangeeft.
...........
Ben wel benieuwd naar de opzet en resultaten. Staan die ergens online?Sissors schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:17:
[...]
Dubbel blinde testen zijn daarvoor bedacht, dan heb je geen placebo/nocebo effect. En daar komt consistent uit dat er geen verschil te horen is.
Ik kwam daarstraks op een niet nader te noemen smoelenboek site het volgende clickbaitartikel tegen van Hifi.nl, en werd (niet geheel gek) getriggerd door deze kop: "Wetenschap pleit voor hifi: mp3 slecht voor gezondheid".
Het hele artikel is te lezen achter de link, maar enkele quotes:
Ok, klinkt als een prima aanpak. Beetje vreemde bitrates echter. Maar we gaan even verder...Om de verandering van de karakteristieke eigenschappen door het proces van comprimeren aan te kunnen tonen, hebben de onderzoekers audiobestanden in verschillende bitrates (32, 56 en 112 kbps) gecomprimeerd.
Prima, geloof ik meteen.Compressie van audiodata gaat aan de haal met de muzikale ervaring door je emotionele betrokkenheid te beïnvloeden. Mp3 en vergelijkbare bestanden van lage kwaliteit laten een duidelijk effect zien van de timbrale en emotionele karakteristieken van instrumenten: neutrale en negatieve emoties werden versterkt, positieve juist afgezwakt.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, tot ik het artikel erachter eens ging lezen. Ik werd zoals gezegd voornamelijk getriggerd door de gebruikte bitrates.De bevindingen over de gehele linie zijn echter duidelijk: audiokwaliteit is van invloed op de stemming en het muzikale genot.
Dan het betreffende stukje uit het wetenschappelijke artikel:
Sounds at 32 Kbps had obvious artifacts. We selected 56 Kbps as an intermediate bit rate, representing medium quality between indistinguishable and obvious artifacts (i.e., some artifacts). Though these particular bit rates may not be as common in practice, they are representative of the basic levels of compression. These three bit rates also gave near-perfect (for 32 Kbps), intermediate (for 56 Kbps), and near-random (for 112 Kbps) discrimination results in a previous discrimination study of these MP3-compressed musical instrument sounds [40], meaning listeners in that study could nearly always notice a difference between the original sound and a 32 Kbps compression, sometime no-
tice a difference for 56 Kbps, and were unable to reliably notice a difference for 112 Kbps.
Nu heb ik de verdere referenties niet gevolgd, maar alleen al dit stukje zet bij mij grote vraagtekens bij de juistheid van de 'conclusie' van Hifi.nl. Alleen (extreem) lage bitrates geven een flink verslechterde ervaring van de muziek. Nogal wiedes, de meeste mensen weten <64kbps mp3 wel te onderscheiden van CD kwaliteit. Maar daartegenover wordt dus gesteld dat vanaf 112kbps mp3 voor de meeste mensen dus nauwelijks te onderscheiden is van CD kwaliteit, en dat de invloeden op de beleving vanaf die bitrate ook nihil is. Nu weet ik niet wat de gemiddelde mens beluisterd, maar ik kom zelden nog mp3tjes tegen met een bitrate lager dan 128kbps. Zelf prefereer ik een open en lossless formaat zoals FLAC, maar dat is voornamelijk voor archiveringsdoeleinden en toekomstbestendigheid; een redelijk tot goed geëncodeerde 320kbps mp3 heb ik vooralsnog niet kunnen onderscheiden van lossless. MP3 gevaarlijk? Neuh. Klakkeloos artikelen van advertentiemedia geloven? Dat wel
Ik heb ooit een tweedehands auto gekocht waar daadwerkelijk zoiets mee gedaan was. Een magneet om de brandstofaanvoerslang naar de caburateur die de moleculen in de brandstof allemaal dezelfde richting opstuurt (o.i.d.) waardoor de motor er veel efficienter mee om zou gaan. Hou je bullshitbingokaart maar alvast klaar en lees dan dit mooi stuk proza:Sissors schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 10:17:
[...]
Stel je voor dat iemand jou verteld dat je auto veel soepeler rijdt als je een sticker a €1000 erop plakt.
http://nulpuntenergie.net/blog/zuiniger-rijden/
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Of wat denk je van je huis laten 'biosaneren' (ontstralen) waardoor je van allerlei fysieke en psychische klachten afkomt. Er zijn legio mensen die daarin geloven....brama schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 03:06:
[...]
Ik heb ooit een tweedehands auto gekocht waar daadwerkelijk zoiets mee gedaan was. Een magneet om de brandstofaanvoerslang naar de caburateur die de moleculen in de brandstof allemaal dezelfde richting opstuurt (o.i.d.) waardoor de motor er veel efficienter mee om zou gaan. Hou je bullshitbingokaart maar alvast klaar en lees dan dit mooi stuk proza:
http://nulpuntenergie.net/blog/zuiniger-rijden/
(Dat met stralen en richting geven aan bezine heb ik zo ook mijn twijfels bij, trouwens).
Punt is dat alles bewezen moet lijken te zijn, terwijl er nog zat zaken zojn (geloof ik) waar de wetenschap nog geen ijzeren grip op heeft.
Maareh, nogmaals, heeft iemand bronnen voor dubbelblind tests waaruit zou blijken dat kabels (of weerstanden, elco's inbranden ed) geen verschil maken + de nodige context?
Ik kan enkel een blinde test (van audiophile) vinden waar ook ik vragen bij kan plaatsen.
Ik kreeg dit artikel in de mail van hifi.nl, en was op het eerste gezocht positief verrast door het feit dat juist zij aan komen zetten met een wetenschappelijk artikelThedr schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 21:21:
Omdat we hier dol zijn op wetenschappelijk onderzoek, en dat ditzelfde onderzoek nogal eens uit zijn verband wordt getrokken, wederom eens een interessant voorbeeld.
Dat ze zelf in de eerste alinea al verwijzen naar een eigen artikel waarin iedereen zweert bij zo hoog mogelijke bitrate is dan weer jammer.
De teleurstelling kwam dan ook toen ik las over de geteste bitrates, 32 kbps? Volgens mij had zelfs de eerste mp3 die ik kreeg te horen een hogere bitrate. Wat me verder opviel is dat alle auteurs in de computer science zitten, met een interesse in muzikala emoties
Ik heb zelf deze in de bookmarks staan:Adonias schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 10:13:
Gaan we binnenkort ook homeopathie in twijfel brengen?
(Dat met stralen en richting geven aan bezine heb ik zo ook mijn twijfels bij, trouwens).
Punt is dat alles bewezen moet lijken te zijn, terwijl er nog zat zaken zojn (geloof ik) waar de wetenschap nog geen ijzeren grip op heeft.
Maareh, nogmaals, heeft iemand bronnen voor dubbelblind tests waaruit zou blijken dat kabels (of weerstanden, elco's inbranden ed) geen verschil maken + de nodige context?
Ik kan enkel een blinde test (van audiophile) vinden waar ook ik vragen bij kan plaatsen.
http://www.head-fi.org/t/...diophile-claims-and-myths
Is een opsomming van verschillende tests, met opmerkingen en conclusies. Ook niet allemaal even betrouwbaar, maar ik vond het een nuttige samenvatting.
En laten we maar niet over het nut van homeopathie beginnen
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
De grap aan dat andere artikel is dat er verder geen enkel wetenschappelijk fundament in zit. Niet te bewijzen noch ontkrachten, en bovendien ook niet reproduceerbaar. Waardeloos dus.Moofnor schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 12:12:
[...]
Ik kreeg dit artikel in de mail van hifi.nl, en was op het eerste gezocht positief verrast door het feit dat juist zij aan komen zetten met een wetenschappelijk artikel![]()
Dat ze zelf in de eerste alinea al verwijzen naar een eigen artikel waarin iedereen zweert bij zo hoog mogelijke bitrate is dan weer jammer.
Om verschil te kunnen meten moet het verschil wel hoorbaar zijn. Aan de hand van één van de referenties wordt geconcludeerd dat met bitrates van 112kbs en hoger dit verschil dermate klein is dat het niet meer significant hoorbaar is. Om dus een verschil te krijgen wat groot genoeg is zal je dus flink omlaag moeten met de bitrate.De teleurstelling kwam dan ook toen ik las over de geteste bitrates, 32 kbps? Volgens mij had zelfs de eerste mp3 die ik kreeg te horen een hogere bitrate. Wat me verder opviel is dat alle auteurs in de computer science zitten, met een interesse in muzikala emotiesDesondanks zou ik graag vaker van dit soort artikelen zien.
Homeopathie werkt vaak uitstekend, echter niet op de manier waarop het oorspronkelijk bedacht is. Het is zo ongeveer de definitie van placebo-effectIk heb zelf deze in de bookmarks staan:
http://www.head-fi.org/t/...diophile-claims-and-myths
Is een opsomming van verschillende tests, met opmerkingen en conclusies. Ook niet allemaal even betrouwbaar, maar ik vond het een nuttige samenvatting.
En laten we maar niet over het nut van homeopathie beginnen
Als ik iedereen zo hoor is het al duidelijk dat de verschillen iig niet meetbaar zijn. Dus een objectieve waarneming is uitgesloten. Dan blijft een subjectieve waarneming over (hoor ik verschil). En dat is per definitie weinig zeggend toch? Je hebt dan drie mogelijke uitkomsten, waarbij het meetinstrument niet eikbaar is;
1. ja ik hoor verschil, de dure kabel klinkt beter
2. ja ik hoor verschil, de goedkope kabel klinkt beter
3. nee ik hoor geen verschil
Twee uitkomsten zouden dan ook nog in het "voordeel" van de sceptici zijn, één in het voordeel van de believers. Volgens mij kan dat nooit een goed onderzoek opleveren.
Verschil is altijd meetbaar.LA-384 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 13:34:
Ik vraag me persoonlijk af hoe een dubbel blinde test gaat helpen bij het bewijzen van de aan- of afwezigheid van de invloed van kabels.
Als ik iedereen zo hoor is het al duidelijk dat de verschillen iig niet meetbaar zijn. Dus een objectieve waarneming is uitgesloten. Dan blijft een subjectieve waarneming over (hoor ik verschil). En dat is per definitie weinig zeggend toch? Je hebt dan drie mogelijke uitkomsten, waarbij het meetinstrument niet eikbaar is;
1. ja ik hoor verschil, de dure kabel klinkt beter
2. ja ik hoor verschil, de goedkope kabel klinkt beter
3. nee ik hoor geen verschil
Twee uitkomsten zouden dan ook nog in het "voordeel" van de sceptici zijn, één in het voordeel van de believers. Volgens mij kan dat nooit een goed onderzoek opleveren.
Al is de ene kabel wit en de andere zwart, ook dat is meetbaar; het gaat er maar net om wat je wilt meten.
Wat wel bekend is is hoe gevoelig het menselijk oor is, en je kunt vervolgens een geluidsreproductietest doen waarbij je kunt meten of er binnen het door mensen hoorbare spectrum verschillen zijn. Alles wat daarbuiten valt doet niet terzake.
De subjectieve test die dubbelblind gedaan wordt gaat nooit om 1 enkele testpersoon maar altijd om een groep. Of individuen daarbij antwoord 1 of 2 geven doet er niet zoveel toe, het gaat om alle antwoorden samen. Wanneer de verhouding tussen antwoord 1 en 2 50/50 is dan is er blijkbaar geen verschil hoorbaar.
Eventueel kun je ook 1 persoon meerdere dubbelblinde teste af laten leggen, indien er geen verschil voor die persoon hoorbaar is dan zal de verhouding de 50/50 dichter naderen naarmate het aantal tests hoger is.
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic