Ik geloofde er zelf ook weinig van, daarom stelde ik de vraag. Omdat dit artikel er een sport van maakt om nog net even abstracter over de materie te schrijven dan ze met speakerkabels doen was ik benieuwd hoe de meningen hier zouden zijn.jeronimo schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:22:
Wat denk je zelf met dit soort teksten.![]()
[...]
We hebben het hier natuurlijk niet over gewone middelbare school natuurkunde he. Dit is nobel-prijs niveau natuurkunde. En dat allemaal in een mooi apparaatje aan de muur. Je zou je haast afvragen waar dat hele CERN voor nodig is.EddoH schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:24:
[...]
Er wordt gesproken over het verhogen van de energieinhoud van elektronen. Iemand met middelbare school kennis van natuurkunde weet dan al genoeg: klinkklare onzin.
Het bewijs van de onzin zit hem in een zeer simpel feit.GreNade schreef op maandag 26 september 2016 @ 10:17:
En als je met een dubbelblinde, objectieve test aan komt, komt het excuus 'We hebben de kabel gemeten, en de dure geeft het signaal beter door'. Ik lach me stuk, met m'n toslink kabel van de action, m'n dvi kabel die bij m'n monitor zat, en de HDMI kabel die ziggo leverde met hun horizon.
Nooit maar dan ook Nooit, maar dan ook absoluut Nooit is de goedkopere versie beter.
En dat terwijl ik al vaak genoeg in mijn leven heb meegemaakt dat een goedkoper product vele malen beter gemaakt was dan de duurdere.
bv een goedkope pen die nooit ophoudt met schrijven terwijl een duurdere er na 1 week mee ophoudt.
Dure fietsbanden van Schwalbe die na 1 jaar volledig versleten waren, goedkope Kendabanden (3de van de prijs) waar ik 5 jaar mee doe.
Enzzzz...
How do you save a random generator ?
Ik dacht dat iemand een grapje maakte ... toen hij het over USB kabels van meer dan €50,- voor 1,5m had.
Ik zie zo nog wel meer extreme dingen op die site staan, volgens mij is de enige die heel hard lacht de eigenaar van die winkel.
Ik zie zo nog wel meer extreme dingen op die site staan, volgens mij is de enige die heel hard lacht de eigenaar van die winkel.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Wikipedia: HDMI laat mij die prijs wel verantwoorden met 15 meter wat op het randje zit (en deze met 16 meter daar dus overheen gaat)

Maar http://www.audioexpert.nl...me-powercord-1-meter.html is wel totaal van de pot gerukt.
[ Voor 5% gewijzigd door Resistor op 26-09-2016 21:24 ]
Misschien weet iemand de prijs, ik wil deze balanced kabel nl gaan gebruiken als interlink voor mijn audioset. (20cm doorsnee)

https://www.reddit.com/r/...like_a_piece_of_the_cern/

[ Voor 7% gewijzigd door enchion op 26-09-2016 21:43 ]
maar wel gratis thuisbezorgd! dat pak je toch mooi even mee
Beetje zenderkabelboer (die aan zendmasten etc levert) moet dat kunnen leveren maar hoe sluit je het aan?enchion schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:42:
Misschien weet iemand de prijs, ik wil deze balanced kabel nl gaan gebruiken als interlink voor mijn audioset. (20cm doorsnee)
[afbeelding]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Resistor schreef op maandag 26 september 2016 @ 21:23:
[...]
Wikipedia: HDMI laat mij die prijs wel verantwoorden met 15 meter wat op het randje zit (en deze met 16 meter daar dus overheen gaat)![]()
Maar http://www.audioexpert.nl...me-powercord-1-meter.html is wel totaal van de pot gerukt.
Zoals altijd een schimmige combinatie van waarheid en vette leugen.DIELECTRIC BIAS SYSTEM (DBS, US Pat #s 7,126,055 & 7,872,195 B1): Alle isolatiematerialen vertragen het signaal in de geleider die ze omhullen. Wanneer een isolatiemateriaal geen voorspanning heeft gekregen zal het het signaal ongelijkmatig vertragen, een groot probleem voor tijdsgevoelige multi-octaaf audiosignalen. Het DBS van AudioQuest zorgt voor een sterk en stabiel elektrisch veld dat de moleculen in de isolatie verzadigt en polariseert (organiseert). Dit minimaliseert zowel energieopslag in de isolatie als de meervoudige niet-lineaire tijdsfouten die optreden. Geluiden komen uit een verrassend donkere achtergrond met onverwachte detaillering en dynamisch contrast. De batterijen in het DBS systeem gaan jarenlang mee. Een testknop en een LED zorgen ervoor dat je af en toe de batterijen kunt controleren.
Ik ben even wat verder gaan zoeken, maar verrassend weinig resultaten op 'Peter Sluiter', de eigenaar van http://www.livecable.nl/ , wel wat weggehaalde resultaten.
Nog 1 tip: Drink geen koffie als je die site bezoekt, ik moest even een doekje pakken
Nog 1 tip: Drink geen koffie als je die site bezoekt, ik moest even een doekje pakken

Waar zie jij waarheid in dat verhaal?jeronimo schreef op maandag 26 september 2016 @ 23:24:
[...]
[...]
Zoals altijd een schimmige combinatie van waarheid en vette leugen.
Het blijft mooi, zo'n dure power kabel gemaakt van de meest hoogwaardige materialen, die je vervolgens inplugt in een stopcontact in je huis, waarna het gewoon doodnormale koperen kabel wordtResistor schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 07:22:
Ik ben even wat verder gaan zoeken, maar verrassend weinig resultaten op 'Peter Sluiter', de eigenaar van http://www.livecable.nl/ , wel wat weggehaalde resultaten.

Share and Enjoy!
Anoniem: 722464
Misschien is het al gepost, maar zelf lees ik graag Amazon reviews van dure HDMI/Ethernet/USB kabels.
Fantastische absurdistische humor.
https://www.amazon.com/gp...08E4/ref=ask_ql_qh_dp_hza
Willekeurig voorbeeld:
"I bought this cable specifically for watching great sci-fi flicks. Obviously, the first film I watched with this new cable was Star Wars (the old schoolers will know I'm referring to Episode IV). From the beginning, strange things began to happen. The opening crawl (which I've always loved reading in my head) was somehow narrated by the voice of Morgan Freeman. There were other oddities, but I believe the strangest to be that Han and Chewie made the Kessel Run in the Falcon in ELEVEN PARSECS! Incredible! Clearly this fantastical HDMI cable improved the nav computer aboard the Millennium Falcon exponentially and allowed for an even more concise route to be planned for hyperspace. A well known fact is that a parsec is a measure of distance, causing some people to scoff at that line from the very first Star Wars film. However, a little known fact is the computations completed to plot a route for hyperspace travel can either lengthen or shorten the distance from the originating point to the destination point, due to factoring in obstacles, such as black holes, planets, and even Imperial Super Star Destroyers! You wouldn't want to run into any of those while at light speed, now would you? FYI, feel free to throw this little tidbit in the face of any Trekkie who tries to use the "a parsec is not a measurement of time" insult against you at your next comic con. Boy, won't they feel silly!
I would list more of the alterations this cable caused during the other films, but I've had the brilliant idea to connect this HDMI cable to my Xbox and the other end to the flux capacitor in my 2005 Dodge Grand Caravan to see if I can go far enough into the future to get to the alpha version of Halo 6: The Death of the Master Chief. Maybe I can change the outcome before it even goes to beta. To paraphrase the Emperor: "Witness the power of this fully operational Caravan!"
Willekeurig voorbeeld:
"I bought this cable specifically for watching great sci-fi flicks. Obviously, the first film I watched with this new cable was Star Wars (the old schoolers will know I'm referring to Episode IV). From the beginning, strange things began to happen. The opening crawl (which I've always loved reading in my head) was somehow narrated by the voice of Morgan Freeman. There were other oddities, but I believe the strangest to be that Han and Chewie made the Kessel Run in the Falcon in ELEVEN PARSECS! Incredible! Clearly this fantastical HDMI cable improved the nav computer aboard the Millennium Falcon exponentially and allowed for an even more concise route to be planned for hyperspace. A well known fact is that a parsec is a measure of distance, causing some people to scoff at that line from the very first Star Wars film. However, a little known fact is the computations completed to plot a route for hyperspace travel can either lengthen or shorten the distance from the originating point to the destination point, due to factoring in obstacles, such as black holes, planets, and even Imperial Super Star Destroyers! You wouldn't want to run into any of those while at light speed, now would you? FYI, feel free to throw this little tidbit in the face of any Trekkie who tries to use the "a parsec is not a measurement of time" insult against you at your next comic con. Boy, won't they feel silly!
I would list more of the alterations this cable caused during the other films, but I've had the brilliant idea to connect this HDMI cable to my Xbox and the other end to the flux capacitor in my 2005 Dodge Grand Caravan to see if I can go far enough into the future to get to the alpha version of Halo 6: The Death of the Master Chief. Maybe I can change the outcome before it even goes to beta. To paraphrase the Emperor: "Witness the power of this fully operational Caravan!"
[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 722464 op 27-09-2016 13:21 ]
Die vraag en antwoord onderaan daarAnoniem: 722464 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:45:
Misschien is het al gepost, maar zelf lees ik graag Amazon reviews van dure HDMI/Ethernet/USB kabels.
Willekeurig voorbeeld:
Ik zit soms wel eens op head hifi te kijken maar wat daar allemaal voor onzin voorbij vliegt somsIs it true that plugging this into my TV creates a portal to another dimension?
Answer:
Not only it is true, but I am also answering from 350 years in the future. I cannot reveal anything for fear of interfering with the space-time continuum.

Iemand die zijn Shure SE215 kabel had geupgrade klonk ineens bijna exact het zelfde als de Shure 525 (knap detail want de Shure heeft 1 Dynamisch driver en 525 heeft 3 amature drivers

Vond vroeger leuke informatieve site maar de laatste tijd komt de ene onzin naar de te voor schijn over usb audio jitter onzin
http://www.head-fi.org/pr...ipurifier-2/reviews/16922

Anoniem: 147126
Hahaha, en dan onderaan de pagina:
What Other Items Do Customers Buy After Viewing This Item?
AmazonBasics High-Speed HDMI Cable - 3 Feet (Latest Standard)
4.7 out of 5 stars 5,120
$4.11
Anoniem: 722464
Het is echt de moeite waard om alle customer reviews van de dure Audioquest (En waarschijnlijk andere merken) te lezen. Er wordt door talloze "recencenten" een hele mythologie gecreeerd m.b.t. tijdreizen, flux capacitors, dilithium crystals en alternatieve dimensies etc. Vaak wordt in de commentaren/vragen op de recensies nog verder doorgefantaseerd en "serieuze" vragen gesteld aan de schrijver. Ik heb echt de tranen in mijn ogen van het lachen af en toe.Anoniem: 147126 schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 14:00:
Hahaha, en dan onderaan de pagina:
[...]
Van printers die zelfbewust worden en het huis overnemen na aansluiten van een 5000$ ethernet kabel tot leden van de Star trek crew die na gebuik van een 1200$ HDMI kabel uit de TV sluipen om bier te stelen uit de koelkast van de schrijver....
Sportief van Amazon dat ze deze joke-reviews laten staan ook vind ik.
Offtopic, maar ook de recensies van "Neonsamurai" op IMDB vind ik op eenzelfde manier verschrikkelijk grappig.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 722464 op 27-09-2016 14:30 ]
Nee hoor:GreNade schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 12:32:
[...]
Het blijft mooi, zo'n dure power kabel gemaakt van de meest hoogwaardige materialen, die je vervolgens inplugt in een stopcontact in je huis, waarna het gewoon doodnormale koperen kabel wordt
http://www.wsj.com/articl...l-utility-pole-1471189463

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Dit zou kunnen kloppen.De batterijen in het DBS systeem gaan jarenlang mee.
Ah ja, inderdaad. Aangezien die waarschijnlijk alleen het test-ledje voedt als je op de testknop drukt.
Beste tweaker elfjes,
ik heb even gezocht, maar kom teveel nutteloze topic tegen.
Ik heb geregeld een flinke set-up aan mijn laptop hangen, van t weekend nog een HK-audio set. allemaal niet heel belangrijk. Een ding wat ik merkte bij het opstellen er van was dat, voor mijn gevoel, een iPhone 6 een veel dieper en strakker geluid gaf. Dit is best mogelijk aangezien mijn audiojack wellicht is beschadigd in de laptop. Iemand is ooit blijven hangen achter de kabels...
Nu is mijn vraag/stelling: wat is volgens jullie de beste manier om een laptop aan een geluidsinstallie te hangen?
En dan met betrekking tot het signaal, een koptelefoon signaal is gewoon niet heel geweldig...
De HK audio set heeft wel een schakelaar om van -6 naar +4 dB te gaan. Deze had ik nog op -6 staan wat niet heel handig was met een laptop als bron, wellicht eerst +4 proberen? Maar de gain op 0 voldeed genoeg.
Daarnaast gebruik ik ook vaak een mengpaneel met ingebouwde versterker waar ik een microfoon op aansluit, wat met de equalizer kan spelen en dan doorlink naar 2 JBL's en een aparte actieve (sub)woofer.
Het mengpaneel doet het prima met minijack-RCA, maar de HK audioset presteert minder. Ik heb hem beter gehoord met bespeelde instrumeten (o.a. gitaar en keyboard), via ook een versterker dan. De HK set heeft namelijk als input 2 aparte XLR ingangen, een voor rechts en een voor links.
Is een USB naar [insert uitgang] een betere keuze? Een laptop heeft namelijk geen al te hoogwaardige geluidskaart denk ik, sowieso niet mijn Lenovo. Dat viel wel te merken bij de iphone die ik aan heb gesloten (maar mijn laptop kan ook beschadigd zijn). Althans zo leek het tenminste.
Kort samengevat: Ik denk dat mijn bron een aardig groot verschil maakt(en wellicht kabels).
Hoe zouden jullie een laptop aansluiten op een audio set, of beter, hoe doen jullie het?
Zou ik de HK eerst op +4dB signaal zetten? Lijkt me wel verstandig.
Is een usb->dual XLR een goede keuze aansluiting?
Ik heb geregeld een flinke set-up aan mijn laptop hangen, van t weekend nog een HK-audio set. allemaal niet heel belangrijk. Een ding wat ik merkte bij het opstellen er van was dat, voor mijn gevoel, een iPhone 6 een veel dieper en strakker geluid gaf. Dit is best mogelijk aangezien mijn audiojack wellicht is beschadigd in de laptop. Iemand is ooit blijven hangen achter de kabels...
Nu is mijn vraag/stelling: wat is volgens jullie de beste manier om een laptop aan een geluidsinstallie te hangen?
En dan met betrekking tot het signaal, een koptelefoon signaal is gewoon niet heel geweldig...
De HK audio set heeft wel een schakelaar om van -6 naar +4 dB te gaan. Deze had ik nog op -6 staan wat niet heel handig was met een laptop als bron, wellicht eerst +4 proberen? Maar de gain op 0 voldeed genoeg.
Daarnaast gebruik ik ook vaak een mengpaneel met ingebouwde versterker waar ik een microfoon op aansluit, wat met de equalizer kan spelen en dan doorlink naar 2 JBL's en een aparte actieve (sub)woofer.
Het mengpaneel doet het prima met minijack-RCA, maar de HK audioset presteert minder. Ik heb hem beter gehoord met bespeelde instrumeten (o.a. gitaar en keyboard), via ook een versterker dan. De HK set heeft namelijk als input 2 aparte XLR ingangen, een voor rechts en een voor links.
Is een USB naar [insert uitgang] een betere keuze? Een laptop heeft namelijk geen al te hoogwaardige geluidskaart denk ik, sowieso niet mijn Lenovo. Dat viel wel te merken bij de iphone die ik aan heb gesloten (maar mijn laptop kan ook beschadigd zijn). Althans zo leek het tenminste.
Kort samengevat: Ik denk dat mijn bron een aardig groot verschil maakt(en wellicht kabels).
Hoe zouden jullie een laptop aansluiten op een audio set, of beter, hoe doen jullie het?
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Laptops hebben vaak Prima dacs, maar slechte circuits voor audio. Veel interferentie en/of ruis of een slechte amp erin.alaintje schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:46:
Beste tweaker elfjes,
Telefoons hebben vaak beter geluid inderdaad, en de iphone is al behoorlijk goed met zn output.
Beste manier is imo gewoon een usb naar optisch oid, signaal gewoon zo lang mogelijk digitaal houden
Share and Enjoy!
Ja dat merk ik inderdaad, als ik de gain wat terug draai en mijn laptop harder zet dan komt er een te overduidelijke ruis op de topkasten (maar dat komt ook door mijn kapotte audiojack vrees ik). Iets waar je alleen last van hebt op lage volumes maar niet goed is voor de efficiëntie denk ik.GreNade schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:04:
[...]
Laptops hebben vaak Prima dacs, maar slechte circuits voor audio. Veel interferentie en/of ruis of een slechte amp erin.
Telefoons hebben vaak beter geluid inderdaad, en de iphone is al behoorlijk goed met zn output.
Beste manier is imo gewoon een usb naar optisch oid, signaal gewoon zo lang mogelijk digitaal houden
Wat ook niet helpt is dat er veel transformators op eenzelfde groep zitten.
Wat bedoel je exact met optisch? Want ik kan toch gewoon direct van de laptop naar mijn audioset gaan?
Geen een set die ik gebruik heeft helaas digitale input, wat ook niet zo vreemd is.
Je kunt een DAC kopen welke ook USB ondersteund, zoals bijv: Arcam rPAC (discontinued), Arcam irDAC-II, Cambridge Audio DacMagic 100, NAD D-1050, NuForce uDAC 3 USB (die zag ik op tweakers voorbij komen, wordt o.a. bij Coolrblue verkocht).alaintje schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:46:
Beste tweaker elfjes,
Anders een goede USB geluidskaart, een compacte hoeft niet een hele berg te kosten:
http://www.bax-shop.nl/externe-audio-interface/esi-u24-xl
Als je set geen digitale input heeft, dan gewoon een dac inderdaad. Hoeft geen extreme te zijn, maar pak ook niet de goedkoopste. Iets van een soundblaster ofzo is prima, het gaat erom dat de interferentie weg gaat, en dat bereik je met de meeste usb geluidskaarten al. Iets als dit is al een behoorlijk stuk minder noisy dan wat er in je laptop zit:alaintje schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:41:
[...]
Ja dat merk ik inderdaad, als ik de gain wat terug draai en mijn laptop harder zet dan komt er een te overduidelijke ruis op de topkasten (maar dat komt ook door mijn kapotte audiojack vrees ik). Iets waar je alleen last van hebt op lage volumes maar niet goed is voor de efficiëntie denk ik.
Wat ook niet helpt is dat er veel transformators op eenzelfde groep zitten.
Wat bedoel je exact met optisch? Want ik kan toch gewoon direct van de laptop naar mijn audioset gaan?
Geen een set die ik gebruik heeft helaas digitale input, wat ook niet zo vreemd is.
pricewatch: Creative Sound Blaster Play! 2
Dat is natuurlijk net het neusje van de zalm, maar wel een kosteneffectieve oplossing
Share and Enjoy!
Bedankt voor jullie moeite!
Ik denk dat ik voor deze ga. Zo kan ik mijn mengpaneel of geluidsset met rca-rca aansluiten en een koptelefoon of een andere set met koptelefoon uitgang. Tevens kan ik de rca input ook nog gebruiken mocht dat nodig zijn.
Nog steeds niet pre-amplified maar dat is niet per se nodig. Maar ik ben sowieso van alle ruis af en andere eventuele fouten in mijn laptop.
Ik denk dat ik voor deze ga. Zo kan ik mijn mengpaneel of geluidsset met rca-rca aansluiten en een koptelefoon of een andere set met koptelefoon uitgang. Tevens kan ik de rca input ook nog gebruiken mocht dat nodig zijn.
Nog steeds niet pre-amplified maar dat is niet per se nodig. Maar ik ben sowieso van alle ruis af en andere eventuele fouten in mijn laptop.
Behringer is niet de beste. De ESI die aangeraden werd is velen malen beter.
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Ook meer dan 2x zo duurgitaarwerk schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:28:
Behringer is niet de beste. De ESI die aangeraden werd is velen malen beter.
Share and Enjoy!
Ik durf de opmerking 'you get what you pay for' niet te maken hier

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Dat zag ik ook inderdaad. Met beide ben ik denk ik van de ruis af toch?
Ik probeer zometeen nog even verschillende telefoons en dergelijke uit om mijn laptopt iig uit te sluiten.
Ik probeer zometeen nog even verschillende telefoons en dergelijke uit om mijn laptopt iig uit te sluiten.
Kom ik aan met m'n 15m HDMI kabel voor €19 (welke overigens al 5 jaar z'n werk doet)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF
Per meter kan het duurder maar dit is wel de duurste kabel die ik ben tegengekomen. Niet dat ik er actief naar zoek maar toch. Wat altijd wel vermakelijk is om te lezen is natuurlijk de pseudowetenschappelijke taal. Citaatje:kendo schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 12:19:
[...]
Kom ik aan met m'n 15m HDMI kabel voor €19 (welke overigens al 5 jaar z'n werk doet)
Perfect-Surface Zilver met een extreme zuiverheidsgraad minimaliseert vervorming die veroorzaakt wordt door de grensvlakken tussen atomen in een metalen geleider, waardoor hardheid nagenoeg geëlimineerd wordt en de helderheid vergroot wordt ten opzichte van OFHC, OCC, 8N en andere kopersoorten
Ja mensen die grensvlakken tussen de atomen, dat verschil hoor je natuurlijk.
Dat valt nog wel mee per meter
Een luidspreker kabeltje van 2.4 meter voor bijna 70.000 euro past toch beter bij mijn installatie.

Eens, iemand die het verschil niet hoort tussen deze en standaard kabels zou er goed aan doen om eens een hoortest af te nemen.ebis schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 23:33:
Dat valt nog wel mee per meterEen luidspreker kabeltje van 2.4 meter voor bijna 70.000 euro past toch beter bij mijn installatie.
Je zou beter iemand die het wel hoort naar de psychiater kunnen sturen, lijkt me zinniger
[ Voor 3% gewijzigd door Jag op 04-10-2016 06:48 ]
Ook dat is verspilde moeite en middelen, voor dat soort mensen helpt een psychiater niet meerJag schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 06:46:
Je zou beter iemand die het wel hoort naar de psychiater kunnen sturen, lijkt me zinniger
Dit lijkt me dan een prima speakerkabel toch!? 99,99 koper
Koop 1 meter voor € 2,25 Luidspreker kabel - Professioneel
Merk: Sytronic
Type: OFC (99,99% Koper),
Mantel: PVC - Transparant,
Aderdoorsnede: 2 x 2.5mm2,
https://www.allekabels.nl...spreker-kabel-250mm2.html
[ Voor 35% gewijzigd door StyXL op 06-10-2016 11:37 ]
Kijk eens 4 posts boven je? Voor €2,25/m kan deze kabel natuurlijk nooit echt door elven zijn gesmeed. Zelfs niet door chineze elfen. Pas vanaf €70.000 kun je er van uitgaan dat een elf zijn best heeft gedaan op jouw kabel.PoLo schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:34:
Ik heb zelf de volgende kabels daar besteld:PoLo schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:34:
<KNIP KNAP KNOP>
https://www.allekabels.nl...spreker-kabel-400mm2.html
Niet door elfjes gemaakt, werken desalniettemin prima hoor
Een transparante PVC mantel? Dat ga je niet menen, die ga je toch niet serieus overwegen? Ik garandeer je dat je minstens 30% verlies aan dynamisch bereik hebt. Wellicht dat je het nog in kan perken door de kabel kaarsrecht neer te leggen, maar dan nog denk ik dat er hier en daar elektronen zich de mantel door werken.PoLo schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 11:34:
Ik denk dat het verlies aan dynamiek nog wel zal meevallen, ik ben eerder bang dat door de transparante mantel omgevingslicht het signaal zal beinvloeden en dat er kleuring van het geluid zal optreden.EddoH schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 16:54:
[...]
Een transparante PVC mantel? Dat ga je niet menen, die ga je toch niet serieus overwegen? Ik garandeer je dat je minstens 30% verlies aan dynamisch bereik hebt. Wellicht dat je het nog in kan perken door de kabel kaarsrecht neer te leggen, maar dan nog denk ik dat er hier en daar elektronen zich de mantel door werken.
Dan wordt je geluid wel wat warmer
.
ik hou mijn woonkamer meestal wat kouder. zou dat ook het signaal beinvloeden dan? want ook ik heb doorzichtige kabels..
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Ik heb persoonlijk slechte ervaringen met ESI. In mijn geval een PCI-e kaartje. Kan natuurlijk ook aan mijn moederbordt gelegen hebben (is niet eens zo onwaarschijnlijk, die heeft meer kuren) maar mijn eerste indruk was brakke drivers.alaintje schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 14:17:
Bedankt voor jullie moeite!
En ja als we dan toch voor het bij maanlicht gesmede spul gaan, kijk eens naar deze optie: http://www.rme-audio.de/en/products/babyface_pro.php
Vond deze ook wel lollig: http://kyle.rulostapp.com/?attachment_id=96 100000 watt speaker
[ Voor 4% gewijzigd door Ryan1981 op 07-10-2016 14:45 ]
2x4mm2 met 2,75 euro per meter en koper is 9 kilo per liter , en 1 liter koper is gelijk aan 125 meter van die kabel.stin00 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 12:48:
[...]
Ik heb zelf de volgende kabels daar besteld:
https://www.allekabels.nl...spreker-kabel-400mm2.html
Niet door elfjes gemaakt, werken desalniettemin prima hoor
De koper koers is ( http://koperprijs.com ) 2.15USD/kilo

1.925 x 9 = 17.326 EUR per liter koper en dat is 17.326EUR/125meter, JAJAJAJAJA Hier Komt Ie (insert drumroll)
0.1386 EUR koper per meter kabel van 4mm2 per draad
De kabels zijn niet helemaal 100% van koper gok ik, al zal het er niet heel ver vanaf zitten, maar in dit topic moeten we accuraat en kritisch zijn
Alleen is een willekeurige liter koper een beetje lastig in gebruik. Een kabel is veel praktischer voor het aansluiten van je speakers.enchion schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 17:13:
[...]
0.1386 EUR koper per meter kabel van 4mm2 per draad![]()
(En jij maar denken dat je goedkoop klaar was)
Maar als je graag het fabricageproces buiten beschouwing wil laten en alleen naar ruwe grondstofprijs wil kijken: moet je eens nagaan hoe erg je wordt afgezet als je een nieuwe CPU koopt!
Kabels waar we het over hadden waren 99.99% koperPageFault schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:16:
De kabels zijn niet helemaal 100% van koper gok ik, al zal het er niet heel ver vanaf zitten, maar in dit topic moeten we accuraat en kritisch zijn
De grap bij kabels is juist dat je bijna geen fabricage hebt, je koopt nl bijna alleen de grondstof.Cheezus schreef op dinsdag 11 oktober 2016 @ 15:34:
[...]
Alleen is een willekeurige liter koper een beetje lastig in gebruik. Een kabel is veel praktischer voor het aansluiten van je speakers.
Maar als je graag het fabricageproces buiten beschouwing wil laten en alleen naar ruwe grondstofprijs wil kijken: moet je eens nagaan hoe erg je wordt afgezet als je een nieuwe CPU koopt!![]()
![]()
En vraag je eens af zouden chinese kabelmakers niet de kopererts raffinge vlak naast de kabelmaker hebben gezet, zodat het aan 1 lopende band gemaakt kan worden.
Voor hoeveel doeleinden wordt die kabel gebruikt ? (dan dus denkend aan 1 zo`n klein los dun draadje in de speakerkabel)
Antwoord is het zit in bijna alle vormen van elektronica, dus kunnen de productie kosten nooit erg hoog liggen.
Logica1:Kopen de speakerkabel makers die dunne draad op een rol om dan te draaien/bundelen om verschillende diktes te maken of
Logica2:Kopen ze een blok koper en maken smelten ze dat zelf om die dunne draad mee te maken.
Ik denk logica 1, wat dus zou betekenen dat er alleen gedraaid/gebundeld hoeft te worden en gesleeved/geplastificeerd, en daarna opgerold op een plastic rol.
Alle drie factoren zijn bijna 100% automatiseerbaar en daar zijn geen dure/onderhoudsintensieve apparaten bij nodig. (niet duur alsin robots en andere next gen apparaten die ze bv bij zoals jij noemt CPU bakken gebruiken.)
Het enige grote probleem met koper is het gewicht, een vrachtwagen kan nooit volgeladen met koper rijden want dan zakt hij door z`n assen. (En moet dus laadruimte inleveren)
[ Voor 8% gewijzigd door enchion op 11-10-2016 17:28 ]
Ik wil binnenkort mooie kabels voor mn frontspeakers hebben. Het gaat om jamo S606 speakers, die ook zeer binnenkort vervangen gaan worden. Ik ben opzoek naar een mooie kabel die echt niet achterlijk duur hoeft te zijn.
Wie kan mij een mooie betaalbare speakerkabel aanraden? 4mm2 lijkt me meer dan zat en het moet er gewoon fancy uitzien.
Als banaanstekker ga ik voor nakamichi of zijn er ook kabels waar fabrieksaf al banaanstekkers aan de kabels zitten?
Wie kan mij een mooie betaalbare speakerkabel aanraden? 4mm2 lijkt me meer dan zat en het moet er gewoon fancy uitzien.
Als banaanstekker ga ik voor nakamichi of zijn er ook kabels waar fabrieksaf al banaanstekkers aan de kabels zitten?
[ Voor 20% gewijzigd door Hulleman op 23-10-2016 09:44 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Ik heb zelf destijds merkloze 4mm^2 kabel gekocht bij dezelfde winkel als m'n speakers. We hadden een totaalprijs afgesproken, dus weet niet wat die per meter gekost hebben, maar waarschijnlijk veel te veel. Achteraf was 4mm^2 ook gewoon onnodig voor kabel van 1.5m lengte.
Later heb ik nog procab rz25 bij gekocht, deze zijn gewoon simpel en degelijk. De kosten vallen me persoonlijk mee, hoewel het ook wel goedkoper kan.
In de meeste gevallen is 2,5mm^2 genoeg. Evt 4mm^2 voor surrounds die een zeer lange kabel vereisen. 2,5mm^2 is eigenlijk een zeer fijne maat. Het is in bijna alle situaties geschikt, het laat zich makkelijk aansluiten in terminals en is makkelijk te verwerken (niet te stug, niet te soepel).
http://www.bax-shop.nl/sp...kerkabel-zwart-1-00-meter
Overzichtje van Audioholics:
https://docs.google.com/s...Y0nW3-C8VpwydCmweIagFzNNM
Dit overzichtje is zeer ruim bemeten. Met deze dikte vs. afstand heb je geen hoorbare verliezen door kabelweerstand. Als ik op andere sites kijk, zou de afstand x2 ook nog goed acceptabel zijn.
Later heb ik nog procab rz25 bij gekocht, deze zijn gewoon simpel en degelijk. De kosten vallen me persoonlijk mee, hoewel het ook wel goedkoper kan.
In de meeste gevallen is 2,5mm^2 genoeg. Evt 4mm^2 voor surrounds die een zeer lange kabel vereisen. 2,5mm^2 is eigenlijk een zeer fijne maat. Het is in bijna alle situaties geschikt, het laat zich makkelijk aansluiten in terminals en is makkelijk te verwerken (niet te stug, niet te soepel).
http://www.bax-shop.nl/sp...kerkabel-zwart-1-00-meter
Overzichtje van Audioholics:
https://docs.google.com/s...Y0nW3-C8VpwydCmweIagFzNNM
Dit overzichtje is zeer ruim bemeten. Met deze dikte vs. afstand heb je geen hoorbare verliezen door kabelweerstand. Als ik op andere sites kijk, zou de afstand x2 ook nog goed acceptabel zijn.
[ Voor 39% gewijzigd door LA-384 op 23-10-2016 11:20 ]
Thnx voor de tip! En een erg handig overzichtje! 2,5mm2 is voor mij dan voldoende idd.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Zelf loop ik een beetje te loeren naar Canara 4S8 of 4S11 of AudioQuest 14/2. Gaat om 2 surroundspeakertjes (B&W603S3
) op een Yamaha RX-V3900. De AudioQuest 14/4 wordt overal hoog aangeschreven, maar met een kabel van 19 en één van 25 meter vind ik 8 euro/meter veel te gortig. Grote voordeel vind ik dat de AQ in twee kleuren leverbaar is. Wil niet weer gaan testen met lampjes en een batterij om te kijken welke kabel nou ook alweer linksachter of rechtsachter was.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
En weet jij na een paar jaar nog welke kleur ook alweer links en rechts was? Een kabellabel is voor dat probleem een stuk duidelijker en goedkoper
En anders gekleurde/gemarkeerde connectoren..
Installatiedraad/kabels heb je in alle kleuren van de regenboog dus als je graag een bonte verzameling wil kun je beter in die hoek zoeken
Of zoiets, daar kun je het behoorlijk bont mee maken
https://nl.aliexpress.com...=2114.48010208.4.2.TFlt1N
Installatiedraad/kabels heb je in alle kleuren van de regenboog dus als je graag een bonte verzameling wil kun je beter in die hoek zoeken
Of zoiets, daar kun je het behoorlijk bont mee maken
[ Voor 26% gewijzigd door Cheezus op 27-10-2016 15:27 ]
Ik heb de 14/4 gekozen voor mijn surround speakers. De speakers gaan 3-8 ohm en hebben hf en lf aansluitingen. Afstanden zijn 8 en 12 meter. Op de receiver heb ik twee aders per uitgang. Uiteindelijk komt het neer op een kabel van ca 4mm2 en lf en hf zijn dus zonder speakerbrug aangesloten.Señor Sjon schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:55:
Zelf loop ik een beetje te loeren naar Canara 4S8 of 4S11 of AudioQuest 14/2. Gaat om 2 surroundspeakertjes (B&W603S3) op een Yamaha RX-V3900. De AudioQuest 14/4 wordt overal hoog aangeschreven, maar met een kabel van 19 en één van 25 meter vind ik 8 euro/meter veel te gortig. Grote voordeel vind ik dat de AQ in twee kleuren leverbaar is. Wil niet weer gaan testen met lampjes en een batterij om te kijken welke kabel nou ook alweer linksachter of rechtsachter was.
Enige nadeel is dat ze niet onder de plinten kunnen als ze de hoek om moeten.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik moet dus eerst naar een hoek, dan naar plafond, langs plafond oversteken bij uitbouw, dan weer afdalen naar plint en dan weer naar de andere hoek. Hemelsbreed staan de speakers 4-5 meter van de receiver, maar qua kabel ben ik ongeveer 5+2.5+6+3+(5)+1 = 18 en 23 meter verder.
Aangezien ik niet weet hoelang we hier nog willen wonen, vind ik 41x8 vs 41x4 wel een aanmerkelijk verschil. Om even 300+ aan kabels te kopen krijg ik er denk ik nu niet doorheen. 

Ja, ik kan toch gewoon naar de achterkant van de speaker kijken welk kleur daar aanhangt? De fronts zijn zo te vinden.Cheezus schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:24:
En weet jij na een paar jaar nog welke kleur ook alweer links en rechts was? Een kabellabel is voor dat probleem een stuk duidelijker en goedkoperEn anders gekleurde/gemarkeerde connectoren..
Of zoiets, daar kun je het behoorlijk bont mee maken![]()
[ Voor 46% gewijzigd door Señor Sjon op 27-10-2016 15:54 ]
Euh ja.. daar heb je natuurlijk gelijk in
Blijft nog wel mn punt staan dat je geen dure kabels hoeft te kopen omdat je verschillende kleurtjes wil

Nou, ik had mijn vorige set kabels per ongeluk gehusseld nadat ze eerst over de vloer liepen (don't ask). Dan is het opeens erg irritant als je niet makkelijk kan zien welke kabel bij welke kanaal hoort.
Vanwege WAF moet nu de boel wat netter, maar bestaande spul is te kort.
[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 27-10-2016 20:22 ]
Keep them satisfiedSeñor Sjon schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:21:
Nou, ik had mijn vorige set kabels per ongeluk gehusseld nadat ze eerst over de vloer liepen (don't ask). Dan is het opeens erg irritant als je niet makkelijk kan zien welke kabel bij welke kanaal hoort.Vanwege WAF moet nu de boel wat netter, maar bestaande spul is te kort.

Vanwege WAF? Heb jij dan een hond die aangeeft dat hij zoiets op prijs stelt? Bijzonder dier!Señor Sjon schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:21:
Nou, ik had mijn vorige set kabels per ongeluk gehusseld nadat ze eerst over de vloer liepen (don't ask). Dan is het opeens erg irritant als je niet makkelijk kan zien welke kabel bij welke kanaal hoort.Vanwege WAF moet nu de boel wat netter, maar bestaande spul is te kort.
idd Woofer-Approval-FactorTechneut schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 21:17:
[...]
Vanwege WAF? Heb jij dan een hond die aangeeft dat hij zoiets op prijs stelt? Bijzonder dier!
Nee, WAF werd actief na KIND v1.0 en v2.0.Techneut schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 21:17:
[...]
Vanwege WAF? Heb jij dan een hond die aangeeft dat hij zoiets op prijs stelt? Bijzonder dier!
Beetje duur om alleen maar je kabels gelabeld te krijgenSeñor Sjon schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 14:55:
Zelf loop ik een beetje te loeren naar Canara 4S8 of 4S11 of AudioQuest 14/2. Gaat om 2 surroundspeakertjes (B&W603S3) op een Yamaha RX-V3900. De AudioQuest 14/4 wordt overal hoog aangeschreven, maar met een kabel van 19 en één van 25 meter vind ik 8 euro/meter veel te gortig. Grote voordeel vind ik dat de AQ in twee kleuren leverbaar is. Wil niet weer gaan testen met lampjes en een batterij om te kijken welke kabel nou ook alweer linksachter of rechtsachter was.
Daar gaat dit hele topic over 
Bij die afstanden en de receiver/speaker combi kan ik moeilijk 2x0,75mm² dropveter eraan gaan knopen.
Bij die afstanden en de receiver/speaker combi kan ik moeilijk 2x0,75mm² dropveter eraan gaan knopen.
Ja maar waarom stel je dan precies audiofiele kabel voor als je het hele topic hebt gelezen? Welke eigenschap denk je dat deze bezitten dat die nodig zijn? En waarom zou een "dropveter" niet goed zijn?
Omdat ik
1) nu een kabel heb die te kort is
2) deze ook maar 1,5mm2 is
3) de speakers €1.000,-/paar waren
4) de receiver ook een mille of 2 was.
5) dat niet helemaal met prut aan wil sluiten
6) maar ook weer niet te duur, aangezien het een 5-jaars oplossing is.
Door wat verhuizingen bij ons op de begane grond heb ik nu al ruim een jaar de achterspeakers niet aangesloten staan (kon toch niks met volume kijken met de kleintjes), maar die worden ook wat ouder, dus die mogen ook even van de bank geblazen worden.
De focus komt hier enorm op dat labelen te liggen, terwijl ik dat alleen maar handig vind aan de AQ. wit voor linksachter, grijs voor rechtsachter. Dan kan ik - als ik ze in het gootje aan het frotten ben - zien welke waarbij hoort. Met beiden dezelfde kleur ben je veel afhankelijker van labels, die als je ze echt nodig hebt, opeens achter je receiver liggen...
Door wat verhuizingen bij ons op de begane grond heb ik nu al ruim een jaar de achterspeakers niet aangesloten staan (kon toch niks met volume kijken met de kleintjes), maar die worden ook wat ouder, dus die mogen ook even van de bank geblazen worden.
De focus komt hier enorm op dat labelen te liggen, terwijl ik dat alleen maar handig vind aan de AQ. wit voor linksachter, grijs voor rechtsachter. Dan kan ik - als ik ze in het gootje aan het frotten ben - zien welke waarbij hoort. Met beiden dezelfde kleur ben je veel afhankelijker van labels, die als je ze echt nodig hebt, opeens achter je receiver liggen...
1, Langere nieuwe kabel is er ook in spotgoedkope uitvoering en kwalitatief minstens zo goed.Omdat ik
2. Meestal is dit voldoende, maar zie verder punt 1.
3. Heeft er niets mee te maken, een luxe dure deur vereist geen gouden schroefjes.
4. Idem
5. Wat is prut?
6. Zie punt 1.
Kortom, onderdruk elke neiging om heel diep in je hart, ondanks een gezond verstand, toch in sprookjes te geloven, zie topictitel "... elfjes ....".
Prut is een veredeld telefoonsnoer. Goedkoop draad zit nog steeds zomaar op ~1.5-2 euro/meter bij 2,5 mm²
Koop je dit, heb je 4 kleuren en een prima kabel:Señor Sjon schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:31:
Prut is een veredeld telefoonsnoer. Goedkoop draad zit nog steeds zomaar op ~1.5-2 euro/meter bij 2,5 mm²
https://www.new-line.nl/n...io-spk-425-mkii-14779.htm
Anoniem: 639074
Leg de kabel op de allerkortste afstand strak over de vloer en plak "netjes" af met gaffertape, binnen een week mag jij je cable of choice kopen.Señor Sjon schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 20:21:
Je kunt verschillende kabels trouwens eenvoudig onderscheiden met een centimetertje krimpkous op kleur bij de uiteinden.
Daar hoef je dus geen verschillende kleuren kabel voor te kopen.
Deze Procab RZ40 4mm2 speakerkabel heet ook prima te zijn, is met €3.03/meter iets duurder dan jouw dunnere 2.5mm2 maar een heel stuk voordeliger dan de elfjes Audioquest.Señor Sjon schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:31:
Ik zie alleen donkerblauw.Norbert schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:54:
[...]
Koop je dit, heb je 4 kleuren en een prima kabel:
https://www.new-line.nl/n...io-spk-425-mkii-14779.htm
Zo heeft het 5 jaar gezeten.Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:25:
[...]
Leg de kabel op de allerkortste afstand strak over de vloer en plak "netjes" af met gaffertape, binnen een week mag jij je cable of choice kopen.

Ging meer om de kleur tijdens installeren.Je kunt verschillende kabels trouwens eenvoudig onderscheiden met een centimetertje krimpkous op kleur bij de uiteinden.
Daar hoef je dus geen verschillende kleuren kabel voor te kopen.
Thanks, zal eens kijken.[...]
Deze Procab RZ40 4mm2 speakerkabel heet ook prima te zijn, is met €3.03/meter iets duurder dan jouw dunnere 2.5mm2 maar een heel stuk voordeliger dan de elfjes Audioquest.
Ahhh
Om een punt te maken had ik het ook zo gedaan, maar als dat kwartje vijf jaar nodig heeft gehad om te vallen dan was ik al veel eerder een paar keer opvallend "gestruikeld", waardoor ik iedere keer weer een paar dagen slechts "uiterst licht huishoudelijk werk" kon verrichten.
Met erge pijn zelfs niets.
Het is maar idee van een ervaringsdeskundige met een overigens erg lieve, begripvolle en uiterst geduldige partner.
Dat laatste is zeker nodig.
Je knoopt de draadjes van twee willekeurige uiteinden aan elkaar en laat de multimeter daarna het werk doen op de overige uiteinden.[...]
Ging meer om de kleur tijdens installeren.Heb in een vorig huis al eens de boel weer uit de goot kunnen trekken, omdat ik vergeten was welke van de twee in hetzelfde gootje ook alweer links en welke rechts was.
Maar is geen halszaak.
Binnen 5 minuten zijn zo alle koppen & staarten correct verbonden.
Hier klaagt ze al veel langer, maar ik heb een tyfushekel aan met plakgootjes et al kabels weg te werken, vooral gezien de omweg in dit huis. Dus ik schop ook zelf het steentje braaf vooruit.
Morgen eerst maar een nieuwe ventilatie installeren, die is ook al een jaar of 3 6 stuk.
Morgen eerst maar een nieuwe ventilatie installeren, die is ook al een jaar of 3 6 stuk.

Het A4-tje voor achterstallig onderhoud dat ik daar ooit voor had heeft intussen al het formaat van een weekend krantenbijlage gekregen.Señor Sjon schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:17:
Hier klaagt ze al veel langer, maar ik heb een tyfushekel aan met plakgootjes et al kabels weg te werken, vooral gezien de omweg in dit huis. Dus ik schop ook zelf het steentje braaf vooruit.

Dan kun je deze Stealth kabels voorstellen:
http://www.stealthaudioca...ts/Dream/dream_petite.htm
http://www.stealthaudioca...ts/Dream/dream_petite.htm
PRICING
Suggested retail price is $5,500 for a 2 meter pair, and $2,200 for each consecutive meter.
(1.5 and shorter pair of Dream Petite speaker cables is $4,800);
bi-wiring adds $800 regardless of the length;
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Voortaan de auto update functie uitschakelenSeñor Sjon schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 23:10:
[...]
Nee, WAF werd actief na KIND v1.0 en v2.0.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Ik ga het toch maar vragen...
Mijn setup zijn een paar goede boxen (1000 per stuk, maar ja, geld zegt niet alles) en een goede versterker.
Ik moet nu omdat er een nieuwe kast is gekocht mijn speakers gaan verplaatsen. (auw). Maar oke.
Nu kom ik waarschijnlijk uit op 9 meter per box.
Er lag goed (volgens mij zelf 6mm) kabel aan mijn speakers, maar die is te kort.
Nu ik ook nog eens het moet proberen achter een plintje te proppen en dat is niet handig.
Volgens de popschool heb ik aan 1,2 voldoende.
Ben de 40 al ruim gepasseerd en heb tegenwoordig wat tinnitus, dus gezien dunnere kabel vooral op het hoog invloed heeft (als de kabel te dun is), zou ik het niet moeten horen als ik ga voor 1.5mm2 uit de hornbach.
Enige suggesties?
Mijn setup zijn een paar goede boxen (1000 per stuk, maar ja, geld zegt niet alles) en een goede versterker.
Ik moet nu omdat er een nieuwe kast is gekocht mijn speakers gaan verplaatsen. (auw). Maar oke.
Nu kom ik waarschijnlijk uit op 9 meter per box.
Er lag goed (volgens mij zelf 6mm) kabel aan mijn speakers, maar die is te kort.
Nu ik ook nog eens het moet proberen achter een plintje te proppen en dat is niet handig.
Volgens de popschool heb ik aan 1,2 voldoende.
Ben de 40 al ruim gepasseerd en heb tegenwoordig wat tinnitus, dus gezien dunnere kabel vooral op het hoog invloed heeft (als de kabel te dun is), zou ik het niet moeten horen als ik ga voor 1.5mm2 uit de hornbach.
Enige suggesties?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Is dat zo? Te dunne kabel introduceert meer weerstand, maar doet dat voor alle frequenties gelijkaardig dacht ik. Althans ik kan me niet voorstellen dat een weerstand toeneemt met de frequentie van een stroompje.Cyberpope schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 23:45:
Ik ga het toch maar vragen...
gezien dunnere kabel vooral op het hoog invloed heeft (als de kabel te dun is),
Enige suggesties?
Als het past, zou ik bij 9 meter wel voor 2,5mm^2 gaan. Gebaseerd op het eerder door mij gelinkte tabelletje.
1,5 is inderdaad wel heel magertjes. natuurlijk zal het werken maar over die afstand en wellicht bij wat hogere vermogens is 2,5 zeker aan te raden
Probleem is dat ik 2,5 niet 2x onder/achter de plint ga krijgen.
Dus moet ik dan met kabelgootjes gaan werken.. O, de gruwel
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
er zijn ook platte kabels die de oppervlakte dus niet rond maar plat opbouwen als je begrijpt wat ik bedoel 
nordost staat er bekend om om toch in stijl te blijven adviseer ik je de valhalla
http://www.nordost.com/valhalla-reference/speaker-cable.php
http://www.hifinesse.nl/new/img/uploads/Nordost2-16.pdf
was je nog geen miljonair kan je op aliexpress tientallen clones vinden voor minder extreme bedragen
nordost staat er bekend om om toch in stijl te blijven adviseer ik je de valhalla
http://www.nordost.com/valhalla-reference/speaker-cable.php
http://www.hifinesse.nl/new/img/uploads/Nordost2-16.pdf
was je nog geen miljonair kan je op aliexpress tientallen clones vinden voor minder extreme bedragen
[ Voor 68% gewijzigd door Ray op 12-11-2016 10:05 ]
En met 1,5mm2 gaat er ook helemaal niks mis hoor! Dan komt er echt geen rook van je kabels af
.
Ai... ik heb ze er nu tussen zitten en heb blijkbaar last van psycho-akousiek, want denk dat het minder klinkt. Maar ja, dan kan ook aan de plaatsing liggen (dat is volgens mij nog een stuk waarschijnlijker...).
Maar vind het minder klinken.. Even kijken of ik er aan kan wennen de komende tijd.
Maar vind het minder klinken.. Even kijken of ik er aan kan wennen de komende tijd.
Ik kan je die veronderstelling wel een beetje voorstellen, want gezien je beroep gaat wellicht je kennis van de elektrotechniek niet verder dan de natuurkundeboekjes van de middelbare school en die is maar mager. Met wat meer kennis van zaken zou je weten dat elke draad naast ohmse weerstand ook inductieve weerstand heeft die evenredig is met de frequentie. Bij gelijkstroom heb je die inductieve weerstand niet, vandaar dat ohmse weerstand ook wel gelijkstroomweerstand wordt genoemd.LA-384 schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 00:45:
[...]
Is dat zo? Te dunne kabel introduceert meer weerstand, maar doet dat voor alle frequenties gelijkaardig dacht ik. Althans ik kan me niet voorstellen dat een weerstand toeneemt met de frequentie van een stroompje.
............
Die inductieve weerstand is evenredig met de frequentie, lengte en hartafstand van de aders en (net als de ohmse weerstand) omgekeerd evenredig met de diameter van de aders. Bij netfrequentie van 50Hz kan met heel zware energiekabels (flinke hartafstand van de aders) de inductieve weerstand gelijk zijn aan aan de ohmse weerstand.
Het mag duidelijk zijn dat bij snoertjes voor luidsprekerkabels waar de adertjes heel dicht bij elkaar liggen de inductieve weerstand gering is. Echter de frequentie die tientallen keren zo hoog is als de netfrequentie speelt dan wel terdege een rol. En even terug naar het begin, evenredig hoger naarmate je hogere tonen hebt.
Tijdje Rachmaninoff opgehad met Isle of the dead. Stuk met goede dynamiek en begin er volgens mij al aan te wennen
Zelf heb ik MDF plinten. Die hebben een hoekje aan de onder achterkant als opening om een kabeltje achter te laten lopen. Dit is veel te weinig om een speaker kabel achter te laten lopen.Cyberpope schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:43:
Probleem is dat ik 2,5 niet 2x onder/achter de plint ga krijgen.
Ik ben met de plinten naar een houtbewerker gereden en heb door hem een uitsparing laten maken.
Nu kan ik er zelfs makkelijk 4x 4mm achter kwijt als ik dat al zou willen.
Een gewoon aderpaar van 2,5 mm2 mag je thuis 3600 watt doorheen jagen zonder dat de draden daarbij noemenswaardig warm mogen worden, dus twee paar zo'n 7kW.
Hoeveel vermogen zou er in een thuissituatie van je versterker naar je speakers gaan, gesteld dat je onder de gehoorschadegrens wilt blijven? Ik vermoed al gauw een factor 50 of 100 minder.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook 1,5mm2 voor huis-tuin-en-keukenaudio al enorm overgedimensioneerd is.
Hoeveel vermogen zou er in een thuissituatie van je versterker naar je speakers gaan, gesteld dat je onder de gehoorschadegrens wilt blijven? Ik vermoed al gauw een factor 50 of 100 minder.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook 1,5mm2 voor huis-tuin-en-keukenaudio al enorm overgedimensioneerd is.
Kan Tweakers niet voor ons een blind-test centrum opstellen? 
Ik ben zelf ook uitermate benieuwd of ik het verschil kan horen tussen 0,75mm2 dropveters en 4mm2 gouden gefuseerde anti-oxidatie kabels.
Thuis kan ik dat toch niet goed blind testen, want daar heb ik de apparatuur niet voor... en ik kan dan niet "blind" testen.
Ik ben zelf ook uitermate benieuwd of ik het verschil kan horen tussen 0,75mm2 dropveters en 4mm2 gouden gefuseerde anti-oxidatie kabels.
Thuis kan ik dat toch niet goed blind testen, want daar heb ik de apparatuur niet voor... en ik kan dan niet "blind" testen.
Die 3600W in een thuissituatie geldt natuurlijk voor de netspanning die je daar hebt, 230V, daar gaat dat vermogen gepaard met ongeveer 16A. De spanning over een luidspreker is aanmerkelijk lager, zodat de stroom evenredig hoger is. Bedenk wel dat daarbij zo'n groot vermogen nooit aan de orde zal zijn, het zou, vooropgesteld dat er een gigantische batterij speakers nodig is om dat te produceren, een gebouw doen instorten en alle mensen die erbij staan met ernstige gehoorschade opzadelen. Kortom, alleen mogelijk in een verhaal van b.v. Donald Duck.ASW1 schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:23:
Een gewoon aderpaar van 2,5 mm2 mag je thuis 3600 watt doorheen jagen zonder dat de draden daarbij noemenswaardig warm mogen worden, dus twee paar zo'n 7kW.
De vraag of 1,5mm2 volstaat is alleen te beantwoorden met hoe groot de afstand is die je wilt overbruggen, in combinatie met het werkelijke (speaker)vermogen dat overgedragen moet worden. Met een klein beetje rekenwerk zal blijken dat voor korte afstanden meestal 1,5mm2 volstaat, over een wat langere afstand 2,5mm2 en pas bij aanmerkelijk meer vermogen of nog grotere afstand 4mm2.
Vraag het aan Willie Wortel, die weet er vast wel raad mee.Waah schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:32:
Kan Tweakers niet voor ons een blind-test centrum opstellen?
misschien kan je je vraag stellen in Het Grote Vinyl Topic Deel 2
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 20-11-2016 21:23 ]
Kleine anekdote over dikte van kabels:
een jaar of 10 geleden vroeg een collega aan mij of ik aan een 75 ohm coax kabel kon komen. Hij wist dat mijn vader bij een dergelijke fabriek werkzaam was. Ik gaf aan dat dat kon en dat ik mijn vader de dunste kabel zou laten meenemen, maar hij wilde de dikste kabel.
Enfin, ik dus beide gevraagd en na levering gaf ik hem alleen de dikste kabel. Dit was een kabel van ongeveer 1 meter lang en dikker dan je pols. Hij stond echt 2 minuten sprakeloos te kijken van hoe hij hier RCA connectors op ging fabriceren
Daarna heb ik hem de dunste gegeven, ook een massieve kabel met een fatsoenlijke shielding. Deze heeft hij uiteindelijk, met de nodige knip en perswerk in de connectors gekregen.
Moraal van het verhaal: dik is niet altijd toepasbaar danwel beter!
De coax was overigens bedoeld als digitale interlink, dus niet voor TV.
een jaar of 10 geleden vroeg een collega aan mij of ik aan een 75 ohm coax kabel kon komen. Hij wist dat mijn vader bij een dergelijke fabriek werkzaam was. Ik gaf aan dat dat kon en dat ik mijn vader de dunste kabel zou laten meenemen, maar hij wilde de dikste kabel.
Enfin, ik dus beide gevraagd en na levering gaf ik hem alleen de dikste kabel. Dit was een kabel van ongeveer 1 meter lang en dikker dan je pols. Hij stond echt 2 minuten sprakeloos te kijken van hoe hij hier RCA connectors op ging fabriceren
Daarna heb ik hem de dunste gegeven, ook een massieve kabel met een fatsoenlijke shielding. Deze heeft hij uiteindelijk, met de nodige knip en perswerk in de connectors gekregen.
Moraal van het verhaal: dik is niet altijd toepasbaar danwel beter!
De coax was overigens bedoeld als digitale interlink, dus niet voor TV.
een vergelijkbaar geinte heb ik ook eens geflikt toen ik nog bij de nuon werkte en de buurman vroeg om wat "serieuze" kabel voor zijn dure speakers.
we hadden nog een palletje met 20 meter overblijfselen van 500mm2 (1200A continu
) liggen, die heb ik voor zijn deur gelegd.
we hadden nog een palletje met 20 meter overblijfselen van 500mm2 (1200A continu
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 24-11-2016 16:36 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ja die heb ik ook gekochtASW1 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 07:58:
Nieuw in het assortiment bij de Action, 0,75mm2 10 meter voor €1,39
Geen elfenfactor helaas.
[afbeelding]
Moet het nog aansluiten, heb op mijn computerkamer twee boekenplank-speakers staan die volgens mij met heel dun elektriciteitssnoer zijn aangesloten. Heb het gewoon gekocht omdat het wat mooier staat, voor het geld hoefde ik het niet te laten in ieder geval

Goede tip. Ik had net kabel nodigASW1 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 07:58:
Geen elfenfactor helaas.
[afbeelding]
Gisteren mijn bestelling binnengekregen, deze was telefonisch geplaatst.
Er werd me verteld dat de kabel voor de subwoofer er niet bij zat. Dus een erbij besteld van 3 meter (Aanbieding voor 15 euro, vanaf 35 euro)
Gisteren doos opengehaald, maar zit er dus wel bij, van 3 meter. Beetje jammer
Nu wel een elvendraadje tussen de rest van de simpele draden...
Er werd me verteld dat de kabel voor de subwoofer er niet bij zat. Dus een erbij besteld van 3 meter (Aanbieding voor 15 euro, vanaf 35 euro)
Gisteren doos opengehaald, maar zit er dus wel bij, van 3 meter. Beetje jammer
Nu wel een elvendraadje tussen de rest van de simpele draden...
Is dat koper of CCA?ASW1 schreef op donderdag 1 december 2016 @ 07:58:
Geen elfenfactor helaas.
Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic