Ik heb laatst een Chromecast Audio gekocht.
Ik had al een normale Chromecast, die ik via een goedkope hdmi > hdmi + analoge audio-converter uit China (
deze om precies te zijn) heb aangesloten op mijn versterker.
Ik had positieve verhalen gelezen over de CCA en dacht dat daar vast een veel betere DAC in zou zitten als dat Chinese ding (waar na openmaken een onbekende (0 hits op Google) chip in blijkt te zitten) en dat ik dat verschil duidelijk zou horen.
En in de eerste instantie was dat ook zo. Na het switchten tussen de Chromecasts, het verwisselen van het kabeltje en het ruwweg op gehoor matchen van het volume, was ik telkens toch duidelijk een stuk meer onder de indruk van de geluidskwaliteit van de CCA, dan van de CC met de 'goedkope prulconverter'.
In een poging om vooroordelen / subjectiviteit uit te sluiten heb ik vanavond het volgende gedaan:
- Ik heb beide Chromecasts aangesloten op de line-in van mijn geluidskaart in mijn PC en met beide dezelfde 4 tracks opgenomen (bron: Spotify premium @ 320kbps).
- Ik heb de tracks genormaliseerd tot -1 dB
- Ik heb m.b.v. de
Lacinato ABX/Shootout-er blind testing audio software een blinde test uitgevoerd waarbij ik van iedere track 15 keer mijn favouriet aangaf. Ik heb hierbij afwisselend een koptelefoon én speakers gebruikt.
Gebruikte apparatuur:
Geluidskaart: Asus Xonar Essence STX
Speakers: Behringer Truth B2031 (actieve nearfield monitors)
Koptelefoon: Sennheiser HD 650
Resultaten:
- Bij twee van de vier tracks waren de resultaten 50/50. Hoewel ik wel telkens een betere kwaliteit dacht te horen van een van de bestanden, blijkt uit het resultaat totaal niet dat dit daadwerkelijk zo was.
- Bij de andere twee tracks wist ik in respectievelijk 100% en 93% van de gevallen voor de Chromecast Audio te kiezen. Hierbij viel het me vooral op dat het laag bij de CCA een heel stuk 'strakker', 'voller' en 'gedetailleerder' klonk.
- Na een tijdje zat dit laatste me toch niet helemaal lekker en begon ik me af te vragen of 'voller' niet gewoon betekende dat het ondanks het normaliseren nét wat harder was. Ik heb daarom voor de laatste twee tracks de test opnieuw uitgevoerd waarbij de CCA-bestanden op -1dB stonden.
- In deze tweede test koos ik bij deze tracks in de meeste gevallen voor de CC met China converter....
Conclusies:
- Ik hoor het verschil niet
- Wanneer ik wél verschil hoor, wordt dit volledig anders met slechts 1 dB verschil
- 1 dB maakt alles blijkbaar een stuk 'strakker', 'ruimtelijker', 'completer', 'dynamischer', 'voller' en weet ik veel wat (terwijl je niet bewust hoort dat het gewoon harder is).
Kanttekeningen:
- Ik ben me ervan bewust dat het geen perfecte test is, omdat ik een extra ADC en DAC in de keten heb opgenomen. Maar aangezien deze voor alle tests dezelfde zijn, dacht ik dat het toch mogelijk moest zijn verschillen te horen. Maar misschien beïnvloeden deze het geluid wel zodanig dat kwaliteitverschillen door de eerste DAC al bijna niet meer zijn waar te nemen.... wie zal het zeggen. Het lijkt me sterk, maar het kan.
- De mogelijkheid bestaat natuurlijk ook nog dat het verschil dat ik dacht waar te nemen op m'n hifi-installatie er wél was, maar dat de apparatuur in en aan m'n PC onvoldoende is om het te horen. Ook dát lijkt me sterk, want het is best een nette geluidskaart en ook de koptelefoon is lang geen budgetmodel... maar wederom; wie weet...
- Misschien ben ik wel gewoon doof
Al met al denk ik dat ik de CCA weer in ga pakken en terug naar de webshop stuur. Ik ben niet overtuigd van de meerwaarde en het lijkt er zelfs sterk op dat de conclusie van de test door Tom's Hardware (geen hoorbaar verschil tussen DAC's) juist is.
Update:
Ik heb een derde set opnames meegenomen in een nieuwe blinde test. Dit keer direct opgenomen van Spotify op m'n PC; dus een DAC en ADC minder in de keten. Dát verschil moet toch zeker wel hoorbaar zijn.... Om voorkeur voor hardere tracks uit te sluiten heb ik de tracks opnieuw genormaliseerd op basis van het gemiddelde volume (i.p.v. peakvolume).
Het resultaat was dat ik de tracks helemaal niet meer uit elkaar kon houden. Resultaten voor alle tracks waren niet statistisch significant.
[
Voor 7% gewijzigd door
Wouter op 01-06-2016 11:13
]