Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 120 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:28
Weet je al welke speakers het gaan worden? 250w is serieus een enorm vermogen. Iets wat je volgens mij alleen bereikt bij ontzettend ongevoelige speakers (<80db) met lage weerstand (<4ohm). Daarnaast zijn er niet zoveel versterkers die het überhaupt kunnen leveren. Ik zie wel een paar Onkyo's staan in de pricewatch die >200w doen, maar volgens mij meten die op 1 kanaal bij 1khz. Haal daar maar zeker 30% af om een bruikbare waarde te krijgen.

Ik ben zelf destijds ook gevallen voor 4mm2 met een lengte van 2m, maar hoor werkelijk geen verschil met de 2,5mm2 @ 10m. Je keuze zou dus tussen 2,5mm2 en 4mm2 moeten liggen en dan kom je in de meeste gevallen zonder problemen weg met 2,5mm2.

Wat mogelijk wel problematisch zou kunnen zijn is de stroomkabel die je parallel wil laten lopen aan de speakerkabel. Maar of dat daadwerkelijk zo is, durf ik niet te zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 10-04-2016 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:54
Dat vormt geen enkel probleem! Verder zou ik ook gewoon 2,5mm^2 nemen :). Mocht je denken dat er niet genoeg vermogen door 2,5mm^2 kunnen: de draad van luidspreker spoel is vele malen dunner! Bij PA sets gaat er gerust >1kW over 2,5mm^2 over afstanden >25m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Is het niet zo dat te dunne kabel, enkel meer weerstand introduceert, zodat je meer vermogen nodig hebt om tot een bepaald volume te komen? Ik las eerder al ergens dat deze extra weerstand ook niet zo gek veel was, dus kan me voorstellen dat het een flinke "overbelasting" moet zijn, voordat het gevaarlijk wordt. Àls dat al kan gebeuren.

PA systemen zijn ook wel beter bestand tegen deze hogere vermogens, dan huiskamer speakers.

Maar met het beperkte volume in de huiskamer, zou je dus niet snel tegen problemen moeten aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klopt LA-384,
Daarom is het voorbeeld van Jag van > 1 kW ook nogal onrealistisch, want waar vind je dat? Ik denk hooguit bij een zeer groot feestterrein. Maar is dat niet een heel ander verhaal? Binnenshuis bij dat geluidsvolume ben je zowat in staat je hele huis te laten instorten. Alsmede alle aanwezigen blijvende gehoorschade te bezorgen.
Maar goed dat even terzijde, in dat voorbeeld van 2,5 mm 2 en een afstand van 25 meter (is 50 m draad) en bij luidsprekerspoelen van 4 ohm zou je ongeveer 10 % van je aangeboden vermogen verliezen in de kabel. Ook bij veel lager vermogen, want de verhoudingen blijven bij hoog en laag vermogen gelijk. Uiteraard zal dit bij nog langere afstanden uiteindelijk toch een rol gaan spelen. Het overwegen om 4 mm2 te nemen of nog dikker is daarom niet zozeer een kwestie van dat een dunnere kabel die stromen niet aan kan, dat kan best, maar alleen om de verliezen te beperken.

PS,
Ik verbaas me een beetje over het plaatsen van deze vragen in deze forumrubriek. Want dit zijn serieuze vragen die niets met sprookjes-producten, waar het hier doorgaans over gaat, of andere waardeloze troep. hebben te maken. Ik zou dit eerder zoeken in de rubriek audio.

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 10-04-2016 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Precies, maar je kan je oprecht afvragen of die verliezen wel van invloed zijn.
In de huiskamer vraag je zelden meer dan 4 watt van je receiver. Als daar 10% van verloren gaat door de kabel, zet je het volume een tandje hoger en ben je er toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Klopt LA-384, maar daarom benadrukte ik ook die heel lange afstanden. In huiskamers zal dat zelden een rol spelen. Maar je weet nooit met welke omstandigheden sommigen hebben te maken waarbij er wel terdege grote afstanden zijn. En daarom noemde ik het toch even op. Heel vaak zal in huiskamers die 2,5 mm2 niet eens hoeven en zal 1,5 mm2 ruim voldoende zijn of zelfs 0,75 mm2.
En (dat past dan wel in dit elfen bij maanlicht forum) laat je niet verleiden door fraaie verhalen, elke koperdraad van de juiste doorsnede is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Techneut schreef op zondag 10 april 2016 @ 17:26:
Klopt LA-384,
Daarom is het voorbeeld van Jag van > 1 kW ook nogal onrealistisch, want waar vind je dat?
Voor PA is dat heel normaal, maar dat doet hier niet terzake. Ik noemde alleen dit als voorbeeld omdat veel mensen denken dat je hele dikke speaker kabels nodig hebt voor grote vermogens. Ik weet heus wel dat je echt totale peanuts vermogens in huis gebruikt :).

Maar goed, we hoeven elkaar hiervan niet te overtuigen denk ik :+. Hier geldt gewoon het standaard advies van goedkope 2.5mm^2 nemen idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repel Steel
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
LA-384 schreef op zondag 10 april 2016 @ 17:49:
Als daar 10% van verloren gaat door de kabel, zet je het volume een tandje hoger en ben je er toch ook?
Ik denk dat een tandje hoger niet eens nodig is; 10% verlies is 0,45 dB en dat is normaal niet te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-10 00:24
Techneut schreef op zondag 10 april 2016 @ 17:26:
Klopt LA-384,
Daarom is het voorbeeld van Jag van > 1 kW ook nogal onrealistisch, want waar vind je dat? Ik denk hooguit bij een zeer groot feestterrein. Maar is dat niet een heel ander verhaal? Binnenshuis bij dat geluidsvolume ben je zowat in staat je hele huis te laten instorten. Alsmede alle aanwezigen blijvende gehoorschade te bezorgen.
In de professionele geluidstechniek heb je 1 kW al snel te pakken. Ik heb een simpel geluidssetje tot 300 man publiek (binnen) en die doet zo'n 3,8 kW, waarvan zeker 3 kW naar de subs gaan (2x15" frontloaded per kant, 1,5 kW per kast). En dat is echt een heeel bescheiden setje, als je feesttent volumes (1000-2500 man) wil bereiken ga je al gauw richting de 30 kW. Bijvoorbeeld de Melkweg heeft in de grote zaal aan elke kant een kleine 13 kW aan PA hangen/staan, voor max 1500 man. Als het over een "zeer groot feestterein" hebt à la Lowlands/Pinkpop gaat dat vermogen nog wel een paar keer over de kop...

Los daarvan heb je dat natuurlijk thuis helemaal niet nodig, als ik mijn geluidsset voor bijvoorbeeld een systeemcheck of troubleshooting aansluit hoeft het maar op 10% te staan dat de directe buren (vrijstaand huis) al mee kunnen genieten. Op vol volume het bijna 5 straten verder op nog binnenshuis te vernemen :*)

Oh en wat betreft die dikte van kabels: Eigenlijk gebruik je in de professionele audio vrijwel altijd 2.5mm2 (2,4 of 8 aderig) en daar kun je in geval van 2x2.5mm2 zeker een kW of 2,5 aan hangen. En als het meer moet zijn trek je er maar een kabel bij. Vaak kun je toch niet veel meer uit een enkel eindtrap kanaal trekken en moet het toch al over meer aders :)

[ Voor 11% gewijzigd door Benedykt op 12-04-2016 20:11 ]

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:23
In de speaker zelf zit amper 0,75 mm2 draad...
En dan wordt hier gepraat over 6mm2.

Dat is net als een oplegger kopen om je wekelijkse boodschappen thuis te krijgen.

Die dikke kabels zijn alleen goed als je van plan bent om je huis te slopen door je versterker op 10 te draaien.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Tommie12 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 22:47:
In de speaker zelf zit amper 0,75 mm2 draad...
En dan wordt hier gepraat over 6mm2.

Dat is net als een oplegger kopen om je wekelijkse boodschappen thuis te krijgen.

Die dikke kabels zijn alleen goed als je van plan bent om je huis te slopen door je versterker op 10 te draaien.
Kan zijn, maar de afstand die in de speaker wordt afgelegd is ook minder groot dan de kabellengte tussen de AMP en de speakers. In elk geval in mijn geval :+

Maar ik ben met je eens dat je niet per se accu-kabel-dik hoeft aan te leggen.

Ik vind je oplegger vergelijk wel tof :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kan er zo nog wel een paar verzinnen.

Maar wees eerlijk. Overkill doet de business draaien.
Iedereen vind speakers met een nominaal vermogen van 50W te weinig, dat moet minstens 80-150W per speaker zijn. En dat terwijl we zelden in de woonkamer een vermogen van 5W gebruiken. Enkel de sub kan daar met piekjes eens over gaan.

Als ik voor mijn speakers onderstaande gevoeligheid in rekening neem:

Sensitivity: 91dB at 1m for 2.83V - Impedance 8 Ohm

Grosso modo heb ik met 1 W een geluidsvolume van 91 dB.
Dan vloeit er een stroom van 0,35A per speaker.

Ik ga er van uit dat ik een goede 2m van de speakers zit, en dat er dan 1W per speaker gebruikt wordt, en ik dan ca 91 dB hoor.
Dat is al een behoorlijk volume.

103 dB is tegenwoordig het maximum geluidniveau in een fuifzaal. Ik neem aan dat je daar niet over gaat in je huiskamer...

Als we nu starten met 2W = 91 dB dan gaan we als volgt verder:

4W : 94 dB
8W: 97 dB
16W: 100 dB
32W: 103 dB

Dus met 16 W per speaker speel je iedereen naar huis.
Dat is 2A door je kabel, of dezelfde stroom die door je iPad laadkabel loopt.
Die kabel is zeker dunner dan 0,2 mm2, en wordt niet warm hé, ondanks dat er uren die stroom moet doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Max niveau is wel 103dBa overigens (a gewogen), dat scheelt wel met dBc.

Verder helemaal mee eens dat de vermogens binnenshuis ernstig overschat worden. Het zal vaker in de miliwatts zitten dan >1watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat hier wel een goed tabelletje staat voor de kabeldiameter / lengte / impedantie:

https://www.conrad.nl/nl/...ls/luidsprekerkabels.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad, alleen met een technische opleiding, een uitzondering daargelaten, ben je in staat om dit eenvoudig zelf uit te rekenen. En dit zal ongetwijfeld toch wel de meerderheid zijn. Wel nuttig dus, maar één ding vond ik wel een beetje tenenkrommend. Namelijk: "Dure high-end-kabels hebben zeker wel hun voordelen, het is echter maar de vraag of je dit verschil in de huiskamer zult horen. Weliswaar een slag om de arm, maar totaal zonder ook maar enige waarde. Het leidt mensen zonder technische kennis uit tot de gedachte: "Het heeft blijkbaar toch zin, dus stap over die hoge prijs heen en kopen.. Zonde van het geld. Beter was geweest de zin: "Dure high-end-kabels hebben totaal geen meerwaarde". Dat "zeker wel voordelen" mogen ze mij uitleggen. Zal niet meevallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op woensdag 13 april 2016 @ 16:54:
Inderdaad, alleen met een technische opleiding, een uitzondering daargelaten, ben je in staat om dit eenvoudig zelf uit te rekenen. En dit zal ongetwijfeld toch wel de meerderheid zijn. Wel nuttig dus, maar één ding vond ik wel een beetje tenenkrommend. Namelijk: "Dure high-end-kabels hebben zeker wel hun voordelen, het is echter maar de vraag of je dit verschil in de huiskamer zult horen. Weliswaar een slag om de arm, maar totaal zonder ook maar enige waarde. Het leidt mensen zonder technische kennis uit tot de gedachte: "Het heeft blijkbaar toch zin, dus stap over die hoge prijs heen en kopen.. Zonde van het geld. Beter was geweest de zin: "Dure high-end-kabels hebben totaal geen meerwaarde". Dat "zeker wel voordelen" mogen ze mij uitleggen. Zal niet meevallen!
Meerwaarde kan ook zijn : betere looks, betere duurzaamheid, hogere flexibiliteit, meer om over te pochen als de buurman op bezoek komt, whatever. Wees blij dat ze gewoon realistisch zijn en niet gelijk de duurste kabels aanbevelen (het is een winkel tenslotte...). Mooi is om gelijk te zien dat alles >2mm^2 overbodig is voor thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-10 18:27
Ik denk dat die dikke kabels ook niet zozeer worden aangeraden omwille van het vermogen dat er in verloren gaat, maar om de DF van je systeem laag te houden. Je moet namelijk de impedantie van je kabels bij de uitgangsimpedantie van je versterker optellen om de eigenlijke dempingsfactor in het laag te kunnen bepalen. En als je dan een extra dure versterker hebt gekocht met een mega lage uitgangsimpedantie (ultra hoge DF) dan wil je niet dat je kabel dat alles weer teniet doet.
... Niet dat je het verschil tussen een DF van 1000 of eentje van 20 echt gaat horen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Tuurlijk.
Alleen wordt het gekocht uit onwetendheid, en daarna worden er gekke verhalen over kwaliteitsverschillen opgehangen om toch maar te verantwoorden waarom je dat gekocht hebt.

Als je zin hebt om te dure kabels te kopen, doe dat, maar kom niet vertellen dat de stemmen er transparanter van klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHouben
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-10 18:27
Er wordt ook gewoon veel op basis van wishful thinking gekocht.
Er klopt iets niet aan het geluid. Of men wil graag eens wat anders of denkt dat het toch nog beter moet kunnen. (meestal een gevolg van het gewennen aan het geluid van je set)
En dan koopt men maar nieuwe kabels, want de versterker is al aan de beurt geweest en de bronnen ook.
Omdat men dan een aanzienlijk bedrag aan een kabel heeft besteed WIL men dan natuurlijk ook verandering horen. En dan zijn menselijke hersentjes heel gewillig. Die zullen je wel verschillen laten horen. Ook al zijn ze er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik vrees dat je gelijk hebt. En in een forumrubriek als deze zijn we zo langzamerhand gewend om de vloer aan te vegen met al die fraaie pseudo theorieën. Ik heb de indruk dat het bijgeloof in deze zaken behoorlijk is afgenomen. Maar helaas verknoeien een aantal niet nader te noemen audiofielenfora dit weer.
"Het mos niet magge". Daar wordt bijna al dat oeverloze geklets bloedserieus genomen en wordt kritiek juist als onwetend gepraat gezien met de stellige overtuiging dat de wetenschap nu eenmaal lang niet overal antwoord op weet en meer van dat bla bla. Helaas ben je dan gauw uitgepraat, kennis heeft grenzen, domheid niet en daar varen gewiekste handelaren wel mee. Schaterlachend aan de borreltafel: "Moet je 's luisteren wat je die sukkels wijs kan maken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Hier zit zeker wat in. Ik heb onlangs nog zelf lopen knutselen met adapterjes van 3 ampère en casefans. Die laatste heeft een draadje van 0,13mm^2 met een belasting van 0,30 Ampère. Ik heb ook wat verloopkabetjes in gebruik met welgeteld 10 adertjes. Daar gaat ook met gemak een ampère doorheen, zonder dat het kabeltje heet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:30
Techneut schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:06:
kennis heeft grenzen, domheid niet en daar varen gewiekste handelaren wel mee. Schaterlachend aan de borreltafel: "Moet je 's luisteren wat je die sukkels wijs kan maken".
Ik geloof alleen in koperen HIFI-kabels gemaakt door Chinezen bij Tl-licht :P
Maar het is echt ernstig wat mensen allemaal proberen om "beter" geluid te krijgen. Dat gaat verder dan alleen speakerdraad en goede versterker/speakers.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op donderdag 14 april 2016 @ 11:06:
Ik vrees dat je gelijk hebt. En in een forumrubriek als deze zijn we zo langzamerhand gewend om de vloer aan te vegen met al die fraaie pseudo theorieën. Ik heb de indruk dat het bijgeloof in deze zaken behoorlijk is afgenomen. Maar helaas verknoeien een aantal niet nader te noemen audiofielenfora dit weer.
Er zullen nog zat 'verfijnde kenners' zijn die de vingertjes in de oren gestopt hebben en 'lalala' zingen als men over dit topic begint. Wellicht dat 'infiltratie' en het delen van feiten ipv de gebruikelijke zweeftheorieën van die fora een interessante optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 22:12
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2016 @ 15:48:
Ik denk dat hier wel een goed tabelletje staat voor de kabeldiameter / lengte / impedantie:

https://www.conrad.nl/nl/...ls/luidsprekerkabels.html
Maar geld die dikte ook voor rears? moet nog 2 rear-speakers aansluiten en kom dan (kwa afstand vanaf de receiver) op een best lange draad, dus 1.5mm2. Maar voor de 2 rear speakers in een 7.1 setting met budget speakers.... ga je dat merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:37
Die tabel is sowieso erg zwart-wit. Impedantie van de speaker is leuk, maar het zegt niets over hoe veel vermogen je nodig hebt. Daar komt namelijk ook nog de gevoeligheid bij kijken. Een 8 Ohm speaker met een gevoeligheid van 80 dB zal meer vermogen nemen dan een speaker met een gevoeligheid van 95 dB om tot hetzelfde volume te komen. Waarbij de nominale impedantie ook nog eens een gemiddelde is waarbij een speaker over het gehele bereik fluctueert van letterlijk een paar Ohm in het laag tot tientallen in de hogere regionen. Neem daarbij dat het gemiddelde vermogen in de huiskamer echt te verwaarlozen is waardoor je eigenlijk al snel weg komt met dunnere kabel. Waardes van 2,5mm² die veel aan wordt geraden is een veilige waarde en past qua dikte lekker in speaker terminals en banaanpluggen, maar minder gaat ook zeker werken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A2I
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-06-2023

A2I

Hifi- , kabel- weirdo's identiek aan de man met 1 haar die wekelijks naar de kapper ging en graag het knippende geluid van een schaar aanhoorde gesimuleerd vergroot geboosted door het extra vagant geknipt geluid. Zie ook langszij de audio die hier onontkomenlijk een knipbeurt krijgt door extra dikke kabels aan te sluiten liefst zo duur mogelijk, al is het alleen maar dat de kabelvangst die je gedaan hebt beter klinkt (voller, grootser, krachtiger, compact!, minder agressief!), dan de rommel van het over-gesatureerde topic eindproduct en of conclusie, waar een menigeen met een verkeerd gekozen voor- of eindversterker deze versnaperde verkikkerde 1harige buurman ineens zichzelf onvervormd aanbiedt, en op de voorgrond zich vastklampt hoorbaar verspreekt en of kenbaar maakt. De uitdaging voor allen, weet wat je meet maar meet niet wat je koopt ! (Geboren met Absoluut gehoor(?), waarna dit topic weer een nieuwe geluidsarme- draadjes run mag geven.) Met menig mens als aanleg audiofiel, maar echter klaarblijkelijk zonder deze absoluut gehoor gave is de meerwaarde van de productie vergelijkbaar met de man met 1 haar die naar de kapper ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:44
BroederM schreef op zondag 10 april 2016 @ 13:41:
2 vragen hierover:
- welke audio kabel met het oog op de toekomst, google advies is onduidelijk 2,5mm2 bij 250watt en bij meer vermogen 4 of 6mm2.
Financieel kies ik liever 4mm2 dan 6mm2. Maar schiet ik hiermee niet tekort?
- Geen duidelijk antwoord kunnen vinden van eventuele storing van de 220 op de audio-kabels, moet ik hiermee nog rekening houden met aanschaf van de kabels?

Mijn voorlopige keuze is http://www.allekabels.nl/...bel-op-haspel-40-mm2.html
Iemand een alternatief?
Zelf laatst een rol DAP SPE-225 kabel gekocht:

http://www.fritz-events.n...ood-zwart-2x25mm-100.html

Heb nog geen lange afstanden van deze kabel gehoord, ben nog in aanbouw van mijn home theater, maar de prijs is erg goed voor 2x2.5mm2 OFC kabel.
Voor deze prijs zou je nu 2x2.5mm2 kunnen leggen en als je later echt veel vermogen gaat toepassen een tweede kabel van 2x2.5mm2 erbij kunnen leggen voor 2x5mm2. Dan ben je nog een heel stuk goedkoper uit als bij allekabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Je hebt geen dikkere kabels nodig voor "hoge vermogens".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:17

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Jag schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 18:04:
Je hebt geen dikkere kabels nodig voor "hoge vermogens".
Eens.
Een draad van 2,5 mm2, laten we aannemen continue 50W RMS erover, bij een lengte van 10 meter. Volgens mijn calculator geeft dat een verlies van 350 mV over de hele lengte. Nemen we aan dat het dan om 20V en 2,5A A gaat en een 8 ohms luidspreker, dan is het vermogensverlies 880 mW. van 50W.
Dit is qua geluidsdruk absoluut verwaarloosbaar, nog afgezien van het punt dat 50W continue veel vermogen is.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-10 13:25
A2I schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 02:20:
Hifi- , kabel- weirdo's identiek aan de man met 1 haar die wekelijks naar de kapper ging en graag het knippende geluid van een schaar aanhoorde gesimuleerd vergroot geboosted door het extra vagant geknipt geluid.
Kapper en knippend geluid van een schaar. Ik krijg een associatie met een sketch van Monty Python.
Heeft verder niks met deze topic te maken. YouTube: Monty Python - Crazy Barber / Lumberjack song (dutch subs)

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A2I
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-06-2023

A2I

Xfile schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 20:21:
[...]

Kapper en knippend geluid van een schaar. Ik krijg een associatie met een sketch van Monty Python.
Heeft verder niks met deze topic te maken. YouTube: Monty Python - Crazy Barber / Lumberjack song (dutch subs)
Ja, de associatie ligt bij de onzin van de basis van de opbouw van gebruikte versterker class - idemdito de "Puur" in Watt aangegeven Boxen set waarde. (Dus geen verkoop repliek aka muziekvermogen, RMS, PMPO.) De term is gewoon Watt.

Waarbij de 2.5mm en 4mm. (alle class (de gebruikte "AA, A/B" sets) waar het gros van de forumposters waarschijnlijk onder zit, ruimschoots coveren.) (Er is dus geen verbetering van geluid bij het gebruik van een dikkere kabel, je spreekt dus over geen verval. (De uitgangswaarde van de versterker wordt dus nooit niet beter bij een "goede" kabel, je beperkt dus de schade bij de overdracht, waarbij ook nog eens geld dat menig thuisgebruiker niet eens aan de uitstekend hoorbare waardes voldoen.)

Om dus je geld op zak te behouden: (voorbeeld :)F )
https://www.conrad.nl/nl/...Category%20Product%20List
https://www.conrad.nl/nl/...Category%20Product%20List

Dat zijn de meest schappelijke prijzen voor bekabeling, alles hoger schiet je jezelf alleen maar in je eigen been, de vraag is dus of met menig Thuis cinema setje, je last hebt van de overdracht op de standaard bekabeling. (in 98% van de gevallen hoorbaar niet.)

En om nog een serieuze kabel elf op te noemen die wat moois bij maanlicht kan produceren:
http://www.jkacoustics.co...t/uploads/JK-Type-III.jpg

Maar goed, als je wat serieuze dingen beluisterd zie je dus dat een simpele oplossing geen nieuw wiel uitvinden is. O-) Mvgr.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Ik heb laatst een Chromecast Audio gekocht.
Ik had al een normale Chromecast, die ik via een goedkope hdmi > hdmi + analoge audio-converter uit China (deze om precies te zijn) heb aangesloten op mijn versterker.

Ik had positieve verhalen gelezen over de CCA en dacht dat daar vast een veel betere DAC in zou zitten als dat Chinese ding (waar na openmaken een onbekende (0 hits op Google) chip in blijkt te zitten) en dat ik dat verschil duidelijk zou horen.

En in de eerste instantie was dat ook zo. Na het switchten tussen de Chromecasts, het verwisselen van het kabeltje en het ruwweg op gehoor matchen van het volume, was ik telkens toch duidelijk een stuk meer onder de indruk van de geluidskwaliteit van de CCA, dan van de CC met de 'goedkope prulconverter'.

In een poging om vooroordelen / subjectiviteit uit te sluiten heb ik vanavond het volgende gedaan:

- Ik heb beide Chromecasts aangesloten op de line-in van mijn geluidskaart in mijn PC en met beide dezelfde 4 tracks opgenomen (bron: Spotify premium @ 320kbps).
- Ik heb de tracks genormaliseerd tot -1 dB
- Ik heb m.b.v. de Lacinato ABX/Shootout-er blind testing audio software een blinde test uitgevoerd waarbij ik van iedere track 15 keer mijn favouriet aangaf. Ik heb hierbij afwisselend een koptelefoon én speakers gebruikt.

Gebruikte apparatuur:

Geluidskaart: Asus Xonar Essence STX
Speakers: Behringer Truth B2031 (actieve nearfield monitors)
Koptelefoon: Sennheiser HD 650

Resultaten:

- Bij twee van de vier tracks waren de resultaten 50/50. Hoewel ik wel telkens een betere kwaliteit dacht te horen van een van de bestanden, blijkt uit het resultaat totaal niet dat dit daadwerkelijk zo was.
- Bij de andere twee tracks wist ik in respectievelijk 100% en 93% van de gevallen voor de Chromecast Audio te kiezen. Hierbij viel het me vooral op dat het laag bij de CCA een heel stuk 'strakker', 'voller' en 'gedetailleerder' klonk.
- Na een tijdje zat dit laatste me toch niet helemaal lekker en begon ik me af te vragen of 'voller' niet gewoon betekende dat het ondanks het normaliseren nét wat harder was. Ik heb daarom voor de laatste twee tracks de test opnieuw uitgevoerd waarbij de CCA-bestanden op -1dB stonden.
- In deze tweede test koos ik bij deze tracks in de meeste gevallen voor de CC met China converter....

Conclusies:

- Ik hoor het verschil niet
- Wanneer ik wél verschil hoor, wordt dit volledig anders met slechts 1 dB verschil
- 1 dB maakt alles blijkbaar een stuk 'strakker', 'ruimtelijker', 'completer', 'dynamischer', 'voller' en weet ik veel wat (terwijl je niet bewust hoort dat het gewoon harder is).

Kanttekeningen:

- Ik ben me ervan bewust dat het geen perfecte test is, omdat ik een extra ADC en DAC in de keten heb opgenomen. Maar aangezien deze voor alle tests dezelfde zijn, dacht ik dat het toch mogelijk moest zijn verschillen te horen. Maar misschien beïnvloeden deze het geluid wel zodanig dat kwaliteitverschillen door de eerste DAC al bijna niet meer zijn waar te nemen.... wie zal het zeggen. Het lijkt me sterk, maar het kan.
- De mogelijkheid bestaat natuurlijk ook nog dat het verschil dat ik dacht waar te nemen op m'n hifi-installatie er wél was, maar dat de apparatuur in en aan m'n PC onvoldoende is om het te horen. Ook dát lijkt me sterk, want het is best een nette geluidskaart en ook de koptelefoon is lang geen budgetmodel... maar wederom; wie weet...
- Misschien ben ik wel gewoon doof

Al met al denk ik dat ik de CCA weer in ga pakken en terug naar de webshop stuur. Ik ben niet overtuigd van de meerwaarde en het lijkt er zelfs sterk op dat de conclusie van de test door Tom's Hardware (geen hoorbaar verschil tussen DAC's) juist is.

Update:

Ik heb een derde set opnames meegenomen in een nieuwe blinde test. Dit keer direct opgenomen van Spotify op m'n PC; dus een DAC en ADC minder in de keten. Dát verschil moet toch zeker wel hoorbaar zijn.... Om voorkeur voor hardere tracks uit te sluiten heb ik de tracks opnieuw genormaliseerd op basis van het gemiddelde volume (i.p.v. peakvolume).

Het resultaat was dat ik de tracks helemaal niet meer uit elkaar kon houden. Resultaten voor alle tracks waren niet statistisch significant.

[ Voor 7% gewijzigd door Wouter op 01-06-2016 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-10 20:06
Kijk... zo zie ik het graag. Een objectieve test, goed beschreven en redelijk gecontroleerde omstandigheden en een kritische kijk op het geheel _/-\o_

Op zich een leuke conclusie, die redelijk strookt met de huidige stand van kennis dat de verschillen, als ze er al zijn, bijzonder lastig waar te nemen zijn. Persoonlijk geloof ik niet dat er tegenwoordig echt grote verschillen zitten tussen DACs, mits goed geïmplementeerd. Als er al (hoorbare) verschillen zijn dan komt dat doorgaans voornamelijk door dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 'mits goed geimplementeerd' is wel een belangrijk punt. Met mijn huidige in-ear oordopjes komt er uit mijn werklaptop bijvoorbeeld een bak ruis op zijn koptelefoon output. Geen flauw idee welk gedeelte exact ervoor verantwoordelijk is, maar hoewel zijn SNR nog prima het doet, heb je als je hem helemaal aan het onderkant van zijn bereik moet zetten wel een probleem. (Mijn oplossing: Volumeregeling kabeltje gekocht om zijn volume flink te dempen, vervolgens volume in Windows hoger gezet, en je ruis is gedempt en je volume gelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Mooi werk Wouter! Gedegen uitgevoerd en zeer waardevol. Ik snap alleen nog niet helemaal hoe verschillen kreeg in het level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 18:53:
Mooi werk Wouter! Gedegen uitgevoerd en zeer waardevol. Ik snap alleen nog niet helemaal hoe verschillen kreeg in het level.
Ik heb Audacity gebruikt voor het bewerken van de bestanden. Heb daar de functie 'normalize' gebruikt met -1.0 dB. Deze zoekt naar de maximale amplitude in het bestand en schaalt dit dan naar -1.0 dB.

Er zaten blijkbaar toch wel kleine verschillen in de waveforms (ook al kan ik ze niet waarnemen) waardoor dit niet bestanden opleverde die exact even hard klonken.

Voor de tweede test heb ik de plugin 'Wave stats' gebruikt om het gemiddelde volume (RMS) van de tracks te bepalen. Op basis hiervan heb ik handmatig het volume aangepast.

Daar kwam in de beginsituatie bijvoorbeeld het volgende uit:

Track 1a: RMS: -12.3 dB
Track 1b: RMS: -12.8 dB
Track 1c: RMS: -13.1 dB

Om dat gelijk te trekken voer ik dan de volgende bewerkingen uit:

Amplify track 1a met -0.8 dB
Amplify track 1b met -0.3 dB

Na bewerking:

Track 1a: RMS: -13.1 dB
Track 1b: RMS: -13.1 dB
Track 1c: RMS: -13.1 dB

Nog wel 1 laatste kanttekening; hoewel ik in de laatste test geen verschillen meer hoorde tijdens het afspelen van muziek, was er in (bijna) volledig stille stukken bij gebruik van de DAC uit China wel enige ruis te horen, die in de andere bestanden niet aanwezig was. Als ik extreem stille passages had vergeleken, had ik hem er in 100% van de gevallen op basis daarvan uit kunnen halen. Dat heb ik expres niet gedaan. Ben er niet eens zeker van dat dat aan de DAC lag, want hij hing ook aan een andere voeding dan de CCA.

Ik zal binnenkort nog eens een hertest doen met een aantal verschillende voedingsbronnen, specifiek voor die (lichte) ruis.

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter op 02-06-2016 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ok duidelijk. Verschillen in ruis niveau is idd ook wat je kan verwachten, dat is waar dacs in verschillen. Heel banaal eigenlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Even terug naar het volgende onzin product:

De AudioQuest JitterBug

http://hificorner.nl/hifi...est/audioquest-jitterbug#

De Jitterbug zorgt voor een zeer stabiele en sterke geluidsoverdracht, waardoor de geluidskwaliteit beter behouden blijft via USB. Jitter-ruis, een vervorming van een digitaal signaal, wordt geëlimineerd, zodat de externe Digital Audio Converter (DAC) minder moeite heeft met het verwerken van het digitale signaal. De AudioQuest JitterBUG is zeer eenvoudig in gebruik. Plaat hem tussen een USB-apparaat en de USB kabel en de Jtterbug doet automatisch zijn werk (beide kanten op). De AudioQuest Jitterbug is dan wel compact, maar het apparaatje zit vol digitale technologie.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-10 12:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

motormuis schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 23:07:
Even terug naar het volgende onzin product:

De AudioQuest JitterBug

http://hificorner.nl/hifi...est/audioquest-jitterbug#

De Jitterbug zorgt voor een zeer stabiele en sterke geluidsoverdracht, waardoor de geluidskwaliteit beter behouden blijft via USB. Jitter-ruis, een vervorming van een digitaal signaal, wordt geëlimineerd, zodat de externe Digital Audio Converter (DAC) minder moeite heeft met het verwerken van het digitale signaal. De AudioQuest JitterBUG is zeer eenvoudig in gebruik. Plaat hem tussen een USB-apparaat en de USB kabel en de Jtterbug doet automatisch zijn werk (beide kanten op). De AudioQuest Jitterbug is dan wel compact, maar het apparaatje zit vol digitale technologie.
AudioQuest doet dit door een gepatenteerde techniek genaamd "Dual Line-Conditioning Circuitry".
Doet me aan een AC netfilter denken...

Afbeeldingslocatie: http://cdn.stereophile.com/images/915aqjit.2.jpg
Twee spoelen en een paar capjes. Ongeveer 97 cent aan onderdelen, retail 44 euro, kaching!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Vergeet de diode niet!

Kan iemand mij wel even uitleggen wat er digitaal is aan een paar caps en spoelen?

Edit: bij beter kijken is het gewoon een hele kleine spoel.... :X

[ Voor 92% gewijzigd door flippy op 14-07-2016 09:17 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
flippy.nl schreef op donderdag 14 juli 2016 @ 09:15:
Vergeet de diode niet!

Kan iemand mij wel even uitleggen wat er digitaal is aan een paar caps en spoelen?

Edit: bij beter kijken is het gewoon een hele kleine spoel.... :X
Het digitale eraan is: hij doet het of hij doet het niet??? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het bizarre is nog dat die Jitterbug bijv ook bij Bax-shop verkocht wordt dus niet alleen bij zweefteef hifi winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28
vergeet die audioquest en ga direct voor de uptone usb regen!

http://uptoneaudio.com/products/usb-regen

je snapt wel dat iets van 49 euro nooit goed kan zijn toch :9

[ Voor 47% gewijzigd door Ray op 15-07-2016 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-07-2021

marrk

marrk

Een itempje dat een beetje traktie krijgt in de Britse muziekscene: http://12hundred.co/

Afbeeldingslocatie: https://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/13734247_1028923430555092_1662889222_n.jpg?ig_cache_key=MTI5NjI2OTg2MDg2NzA0NDE0MA%3D%3D.2

Headshell kabels! Gezien de respons op social media en fora denk ik dat de mensen die nu in de vinyl hype meestromen wel goed een poot uit te draaien is.

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:22

Audione0

Strijdt der titanen

Ik wil graag mijn speakerkabels onder mijn vloer laten lopen en vanaf de zijmuren weer de woonkamer in laten komen via een speaker wandcontactdoos. Maar kan ik gezien de prijs daar niet beter 2x 2.5’’ installatiedraad voor gebruiken, of als het toch iets soepeler moet 2x2.5’’ YMVK kabel? Is volgens mij 100% koper.

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je zou zelfs gewoon stopcontacten aan kunnen leggen. gewoon achter de versterker "speaker" stopcontacten maken en met installatiedraad naar de andere kant kunnen gaan en daar weer een stopcontact. moet je alleen even een stekker maken aan de speaker en versterker. dan heb je het netjes weggewerkt en het kan flink wat vermogen hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 08-08-2016 13:44 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Qua connectoren kan ik je ofwel Neutrik Speakon NL2 of NL4 aanraden, ofwel deze als je gewone banaanstekkers wilt gebruiken (die zitten enorm stevig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Er komen indd banaanstekkers aan en ik wil speaker stopcontacten gebruiken. Dit wordt netjes in de muur gemetseld en een mooi kapje waar weer banaastekkers gestopt kunnen worden.

Ik wil dit soort draad gebruiken:
http://www.elektrototaalm...-h07v-u-4132260/10003670/

Dus 100m zilveren van den hul/audioquest kabels is niet echt nodig :P?

[ Voor 51% gewijzigd door Audione0 op 08-08-2016 16:46 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
Alleen als er in een straal van 100m zich mobiele apparaten bevinden. Die geven storing op het signaal waardoor het dynamische bereik wordt beperkt. Dit resulteert doorgaans in een rokerig en/of gesloten geluidsweergave. Maar goed, datzelfde effect heeft het op het elektriciteitsnet, dus dan zou je dat ook moeten aanpakken met speciale omvormers die deze storing eruit filteren.

Het vervelende van deze storing is alleen dat het zich niet laat meten en de meesten onder ons horen het ook niet. Dus je weet nooit of je het goed hebt gedaan. Daarvoor kun je dan beter een professional inschakelen, die hebben wat meer ervaring. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Audione0 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 16:38:
Er komen indd banaanstekkers aan en ik wil speaker stopcontacten gebruiken. Dit wordt netjes in de muur gemetseld en een mooi kapje waar weer banaastekkers gestopt kunnen worden.

Ik wil dit soort draad gebruiken:
http://www.elektrototaalm...-h07v-u-4132260/10003670/

Dus 100m zilveren van den hul/audioquest kabels is niet echt nodig :P?
Prima toch, 2,5 mm massief heeft zelfs nog minder weerstand dan 2,5 gevlochten draad.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
"Prima toch, 2,5 mm massief heeft zelfs nog minder weerstand dan 2,5 gevlochten draad"
Ik denk dat die draad op die websitepagina niet 2,5 mm is maar 2,5 mm2, nogal een verschil. En 2,5 mm2 massief of soepel(heel soms gevlochten) maakt qua weerstand helemaal niets uit. Beide zijn gewoon 2,5 mm2. Waarom zouden ze denk je verschillen? Ze verschillen alleen in toepasbaarheid. De een is geschikter voor dit, de ander voor dat en voor weer wat anders is het alleen maar een kwestie van smaak.

Zilver of koper, ik verbaas me dat daar ondanks de vele uitgebreide uiteenzettingen nog steeds vragen over worden gesteld. Er is behalve het enorme verschil in prijs slechts een verhouding in soortelijke weerstand van zilver tot koper van 16 tot 17, nauwelijks de moeite waard om te noemen. Voor verdere eigenschappen verwijs ik alleen maar naar de badinerende titel van deze forum-rubriek. Die zegt dacht ik meer dan genoeg.
Het minder gevoelig zijn voor oxidatie is waar, de enige eigenschap die nog enigszins relevant is. maar dat speelt alleen een rol voor opstelling in vochtige ruimtes.

De getoonde draad is gewone installatiedraad. Zal op zich best kunnen, maar zou voor toepassing als speaker draad 2-aderig snoer met die doorsnede, waar dus de aders permanent dicht tegen elkaar liggen, niet iets beter zijn? Dit met het oog op uitwendige storingsvelden. Door dat dicht tegen elkaar liggen van de aders en (uiteraard) de tegengestelde richting van de stromen heffen de opgevangen storngsstroompjes elkaar qua invloed op. Bij losse draden zul je dat in mindere mate hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Techneut op 08-08-2016 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:34

Cheezus

Luiaard

Voor dat geld heb je ook deze mooie speakerkabel (wel 50m): http://www.low-budgets.nl...bel-2x2-5mm-50-m-rol.html
In tegenstelling tot het welbekende Copper Cladded Aluminium is deze CCA kabel van Koper Chroom en Arseen gemaakt! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:32
marrk schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 10:09:
Een itempje dat een beetje traktie krijgt in de Britse muziekscene: http://12hundred.co/

[afbeelding]

Headshell kabels! Gezien de respons op social media en fora denk ik dat de mensen die nu in de vinyl hype meestromen wel goed een poot uit te draaien is.
De eigenschappen van phono kabels zijn echter wel goed hoorbaar. Kan zomaar enkele db's in het hoog schelen. Zal in jouw voorbeeld wel niet het geval zijn. Andere kabeltjes in een toonarm kunnen echter zeker een groot verschil maken.

[ Voor 13% gewijzigd door blissard op 08-08-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

blissard schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 21:05:
[...]

De eigenschappen van phono kabels zijn echter wel goed hoorbaar. Kan zomaar enkele db's in het hoog schelen. Zal in jouw voorbeeld wel niet het geval zijn. Andere kabeltjes in een toonarm kunnen echter zeker een groot verschil maken.
heb je daar bewijs voor? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Cheezus schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:42:
Voor dat geld heb je ook deze mooie speakerkabel (wel 50m): http://www.low-budgets.nl...bel-2x2-5mm-50-m-rol.html
In tegenstelling tot het welbekende Copper Cladded Aluminium is deze CCA kabel van Koper Chroom en Arseen gemaakt! 8)7
Ik vraag me wel eens af of zoiets nou door de meerderheid van de bezoekers opgemerkt wordt en zo ja hoe ze er op reageren. Geloven ze domweg wat er staat en wat moet ik denken van die handelaar? Zou het een bizar gevoel voor humor zijn, die uitleg wat CCA betekent, of weet ook hij bij benadering niet beter? Of nog sterker, dat ze niet eens begrijpen wat ze in de handel hebben. Iets wat je bij meer websites lijkt te moeten constateren. Zoals heel vaak de vermelding doorsnede 2,5 mm in plaats van 2,5 mm2 .

Eén ding is zeker, het vormt soms wel eens een bron van vermaak. Maar in degelijke adressen heb ik niet zo veel vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kpnsvn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-10 13:04
Allereerst geweldige topic. Ik heb dmv zoekfunctie toch paar geweldige reacties gelezen. Heerlijk die sarcasme en cynisme.

Toch even een vraagje over kabels. Ik moet voor mijn nieuwe sub een rca kabel kopen. De vorige sub zat er standaard kabel bij en die heb ik meegegeven aan de nieuwe eigenaar. Heb bij die sub dus ook nooit een andere kabel geprobeerd, dus zou ook niet weten of er verschil hoorbaar is.

Nu lees ik dus allemaal wilde verhalen dat dit wel degelijk uitmaakt vooral voor de laag als je een fatsoenlijke sub hebt. De sub die ik ga aanschaffen gaat tot ong. 17Hz bij -6db als het goed is. Moet ik hier nu echt een 'merk' kabel voor aanschaffen? Ik lees op andere forums dat Ixos, Audioquest en Monster kabels echt goed zijn en weldegelijk verschil laat horen. Nu zie ik hier dat 1 persoon (n=1) met Ixos verschil heeft gemerkt en Audioquest onder marketingscam gecatogoriseerd kan worden. Monster lijkt geen resultaten op te leveren dmv de zoekfunctie in deze topic.

Ik heb sterk het vermoeden dat ik ook gewoon goed af ben, met een RCA kabel van de bekendere webshops in NL voor max 2 tientjes. Right?

AVR-X1700H | 5x B&W M1 | SVS PC12 NSD-DSP | LG OLED 65C8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Cheezus schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 19:42:
De prijs is prima, en de kabel volgens mij ook. Ik denk dat deze het dan wel gaat worden(

Ik maak in tegenstelling tot dit ook weleens (Ars)een aan, dit verdwijnt echter in een ander potje :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:34

Cheezus

Luiaard

Audione0 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 23:17:
[...]
De prijs is prima, en de kabel volgens mij ook. Ik denk dat deze het dan wel gaat worden
Not sure if serious maar die CCA troep moet je dus niet kopen :X
Ik was wel serieus dat je met een beetje zoeken gewoon echt koper speakerkabel kunt kopen voor ongeveer hetzelfde geld als (2x) installatiedraad en dit een stuk eenvoudiger te verwerken is. Bovendien is dit vaak in wat zinniger lengtes (ik neem aan dat je geen 100m nodig hebt ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Cheezus schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 07:37:
[...]

Not sure if serious maar die CCA troep moet je dus niet kopen :X
Ik was wel serieus dat je met een beetje zoeken gewoon echt koper speakerkabel kunt kopen voor ongeveer hetzelfde geld als (2x) installatiedraad en dit een stuk eenvoudiger te verwerken is. Bovendien is dit vaak in wat zinniger lengtes (ik neem aan dat je geen 100m nodig hebt ;)).
Ja, nu lees ik het pas goed. Geen CCA!
100 meter is wat lang. 50mtr moet lang genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-10 09:39

Ryan1981

Je ne sais pas

wat vinden jullie hier van?
HQ hoge kwaliteit Optisch (SPDIF) kabel Toslink 5 meter verguld

SPDIF staat voor Sony/Philips Digital Interface Format.

Met de digitaal optisch Toslink (SPDIF) kabel heeft u een optimale digitale overdracht van geluid van uw DVD/Blu-ray-speler naar uw audio/video-ontvanger. Deze kabel beschikt over vergulde connectoren.
Ik snap er niets van eerlijk gezegd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 16:22

MrMonkE

★ EXTRA ★

AtomicShockwave schreef op woensdag 13 juli 2016 @ 23:36:
[afbeelding]
Twee spoelen en een paar capjes. Ongeveer 97 cent aan onderdelen, retail 44 euro, kaching!
Vergeet niet de urenlange R&D
Mensen willen toch gewoon genaaid worden, al dan niet bij maanlicht. 8)7

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30
MrMonkE schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:31:
[...]

Vergeet niet de urenlange R&D
Natuurlijk, ze moeten ook voor en na de fabricatie getest en gesorteerd worden op rendement, stromingen door het materiaal in een speciaal afgeschermde kamer die vooral de aardstralen moeten weren en zich aanpast aan de stand van de zon/maan omdat ook daar bepaalde stralingen vandaan komen.
Natuurlijk is iedere ligging van een huis en plaatst waar het "ding" geplaatst word ook van belang dus allemaal testen die daarvoor nodig zijn.
Valt me nog mee dan die prijzen... maar je hebt dan ook wat..... :F

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Het enige dat ik daar lees is dat die 3dB het verschil is tussen een MC en een MM element. En er staan een paar formules met een R erin, maar nergens wordt beweerd dat kabels van zilver moeten zijn gesmeed door....

Maar op zich geen slecht stukje voor een site die je een "Power Cord Burn-in Generator" voor 250 dollar probeert aan te smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Tussen meetbaar en hoorbaar zit een groot verschil volgens mij....
Ik ben sowieso eigenlijk wel benieuwd naar een blindtest met CCA kabels en koperen kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Waah schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 16:03:
Tussen meetbaar en hoorbaar zit een groot verschil volgens mij....
Ik ben sowieso eigenlijk wel benieuwd naar een blindtest met CCA kabels en koperen kabels.
Inderdaad, er zijn mensen die het verschil menen te horen terwijl het niet meetbaar is. Al dat soort figuren durven geen blinde test aan helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Maar zit het verschil em niet in de weerstand? Net als met 1,5mm2 vs 2,5mm2 vs 4mm2.

Een hogere weerstand uit zich dan weer in een lager volume, althans zo heb ik het begrepen als het om kabeldikte gaat. Bij grote vermogens op een dunne kabel komt er natuurlijk nog temperatuur/brandgevaar bij kijken, maar dat is in de woonkamer niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
LA-384 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 17:43:
Maar zit het verschil em niet in de weerstand? Net als met 1,5mm2 vs 2,5mm2 vs 4mm2.

Een hogere weerstand uit zich dan weer in een lager volume, althans zo heb ik het begrepen als het om kabeldikte gaat. Bij grote vermogens op een dunne kabel komt er natuurlijk nog temperatuur/brandgevaar bij kijken, maar dat is in de woonkamer niet van toepassing.
Ben absoliit geen expert. Maar het gaat nog niet richting de 1 ohm volgens mij bij langere afstanden en kleine draaddoorsnee dus van brandgevaar lijkt me niet snel sprake.

Inderdaad krijg je volumeverlies. Niet erg mits dat op alle frequenties gelijk is. Maar dan moet het wel gelijk zijn op alle frequenties en dat is volgens mij niet zo (correct me if i'm wrong).

Maar is dat hoorbaar? En bij hoeveel meter? Met kamercorrectie kan je veel corrigeren tegenwoordig. Net als dat je per speaker het volumw kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
noguru schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:47:
[...]

Het enige dat ik daar lees is dat die 3dB het verschil is tussen een MC en een MM element. En er staan een paar formules met een R erin, maar nergens wordt beweerd dat kabels van zilver moeten zijn gesmeed door....

Maar op zich geen slecht stukje voor een site die je een "Power Cord Burn-in Generator" voor 250 dollar probeert aan te smeren.
Dat laatste is wat jammer, maar het laat wel zien, net als deze site http://sound.westhost.com/articles/cartridge-loading.html dat een beperkte kleinere/extra kabel capaciteit een hoorbaar verschil kan opleveren.
Daarvoor hoeven ze niet van zilver te zijn. Het gaat mij er alleen om dat verschillende kabels een verschillend geluid geven. Nu lijkt het als kabels nooit enig verschil maken. Bij platenspelers is dit dus niet het geval. Ik denk ook dat deze kabel-tuning zoals dit 30 jaar geleden gebruikelijk was, mede zorgt voor de kabel-mystiek zoals die nu nog bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
CCA maakt waarschijnlijk niet zoveel uit zolang je maar voldoende dikte hebt :). Het heeft natuurlijk een iets hogere soortelijke weerstand. En je krijgt idd dat het de response wat verandert doordat een luidspreker geen Ohmse belasting is. Maar dat zijn dan wel verschillen in de orde grootte van tienden van een dB. Sowieso tenminste een orde kleiner dan de variatie die je krijgt door luidspreker plaatsing. Een beetje dichterbij de muur en je hebt zo een meer dan 1 dB verschil in overall laag respons. En dat is dan nog los van de variatie die je krijgt in staande golven excitatie door net iets andere plaatsing, dat geeft zo verschillen van 10dB+, zij het van veel hogere Q.

En waar dat kabel gedoe vandaan komt? Sja, ik denk niet dat het legacy is van kabel tuning van platenspelers (archaische techniek is het toch ook :o ). Ik denk eerder dat het gewoon wat grijpbaarder is om zo'n mooie dikke mooi afgewerkte tuinslang neer te leggen als speaker kabel met blinkende connectoren, dat geeft gewoon een goed gevoel. En iedereen die een nieuwe audio set koopt hoort wel van een collega/vriendje/mede tweaker dat je ook wel een DAC nodig hebt :O. Dat kletsen we gewoon allemaal van elkaar na. En dat soort thema's krijgen echt buitenproportioneel veel aandacht. En mijns inziens de echte wezenlijke thema's, zoals het verloop van de directivity van een luidspreker of interactie met de ruimte in het laag, worden stelselmatig onderbelicht :|. En ondertussen kletsen we maar door over volledig uitontwikkelde techniek, gewoon omdat het beter voelt ofzo :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

Next level in Japan, je eigen stroomvoorziening. Directe lijntjes leggen van de zo-puur-als-sneeuw 50Hz 230VAC van de energiecentrale. http://gizmodo.com/obsess...ling-their-own-1785291714

blog
sow
eee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:19
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ik snap de vraag niet echt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 121% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Het lijkt me een hele ingewikkelde oplossing voor een probleem wat er niet is :)

Even los van de praktische voordelen van een draadloze verbinding natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Laatst online: 21:18
Wimax heeft de zelfde voor en nadelen als wifi dus ook interferentie gevoelig !

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Waarom heb jij eigenlijk grof geld uitgegeven aan je kabels :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Op welke frequentie is dat wimax? Bij mij in huis bijvoorbeeld, is 2,4ghz totaal onbruikbaar. Ondanks dat het bereik goed is, valt internet constant weg, zelfs op 1m van de router. In zo'n gevallen zou het dan geen oplossing zijn.

Nadeel bij digitale signalen en storing, is niet dat de kwaliteit minder wordt, maar dat er gaten vallen in het signaal. Ipv ruis krijg je dan hakkelend geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Deleon78 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:23:
We hebben het hier toch over bekabeling? :)
Wat denken jullie van wireless als alternatief op dure kabels (ik heb bv dikke audioquest kabels liggen, maar wimax lijkt me nog een stapje beter)?
Lastig te vergelijken, i know, actieve vs passieve speakers. Andere manier om naar het vraagstuk te kijken.
Helemaal niet zo moeilijk, je hoeft helemaal niet op een andere manier te kijken. Integendeel, het leidt alleen maar naar fabeltjesland. Er is maar één manier van kijken, dat is de nuchtere. De titel van deze forumrubriek zegt meer dan genoeg.

Weet je wat verreweg het allerbeste alternatief is op dure kabels is? Goedkope kabels, dure kabels zijn volstrekt zinloos en alleen maar goed voor het spekken van de kas van gewiekste handelaren. Een waarheid als een koe, alleen dringt dit helaas bij sommigen maar moeilijk door. Gewone kabels zijn zonder ook maar enige uitzondering het beste, altijd beter dan wifi of van welk ander draadloos draadloos systeem ook. De aller slechtste rotzooi even buiten beschouwing gelaten, maar dat moet dan wel ongelooflijke troep zijn. Ik vraag me echter af of dat wel bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik heb even zitten peinzen wat ik daar nou moet antwoorden. Want het klinkt voor mij als een vraag als: "Waarom draagt sinterklaas witte sokken". Antwoord: "Om zijn voeten".

Het is m.a.w. een beetje een vraag die voor mij helemaal geen vraag is. Digitaliseren van een signaal is gewoon een techniek van overdracht, eerst van analoog naar digitaal en bij aankomst weer terug van digitaal naar analoog. Dat kan op nogal lange afstanden voordelen hebben, want je krijgt op het eind dezelfde bitjes als aan het begin. Mits je de juiste kabel gebruikt natuurlijk, wat (nogmaals) niet betekent dat deze duur hoeft te zijn.

Welke techniek beter of slechter is, daar laat ik me niet over uit. want dat wordt een eindeloze discussie waar ik niet op zit te wachten. De kwaliteit van de huidige digitale techniek is volgens mij gewoon goed. Alleen sommigen verafschuwen het per definitie, ze koesteren dan ook de oude vinylplaten en moeten niets hebben van cd of dvd. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Deleon78 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:44:
Kan je me proberen uit te leggen waarom een digitaal signaal slechter is dan een analoog signaal wanneer je een bepaalde afstand probeert te overbruggen?
Ik heb het ook niet over wifi, maar wimax trouwens :)
Waarom ben je zo met kabels bezig? Waarom denk je dat het een belangrijk probleem is? Heb je het topic op DIYaudio wel eens gelezen over aardappels en bakken modder als interlink? Werkt ook, misschien relativeert dat de boel een beetje voor je :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deleon78 schreef op dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:44:
Kan je me proberen uit te leggen waarom een digitaal signaal slechter is dan een analoog signaal wanneer je een bepaalde afstand probeert te overbruggen?
Ik heb het ook niet over wifi, maar wimax trouwens :)
Nou, het is wel zo dat een digitaal signaal beter is om een lange afstand te overbruggen. In elk geval als de bron (flac, mp3, CD) ook al digitaal is en je een manier kiest die het digitale signaal zonder te resamplen 'op de kabel' zet. Dit kan bijvoorbeeld met FLAC en S/PDIF. Je ADC zit dan zo dicht mogelijk bij de luidspreker waardoor er geen interferentie op de analoge kabels kan komen.

Maargoed, het signaal op een speakerkabel is volgens mij zo sterk dat er helemaal geen interferentie kan optreden. Het kan wel een probleem zijn met een lange line-level of (ongebalanceerde) microfooon of instrument kabels.

Met al het gezeik dat ik met m'n 2.4GHz WIFI heb betwijfel ik sterk of digitaal audio over dezelfde frequentie beter zal zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2016 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marrk

marrk

marrk

Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 18:24:
[...]
Maargoed, het signaal op een speakerkabel is volgens mij zo sterk dat er helemaal geen interferentie kan optreden. Het kan wel een probleem zijn met een lange line-level of (ongebalanceerde) microfooon of instrument kabels.
We kunnen gewoon uitrekenen hoeveel signaalverlies per meter je krijgt via koper en via WiFi en dan een mooi break-even punt uitrekenen ;)? Mijn vermoeden is dat dat punt buiten het bereik van WiFi ligt...

blog
sow
eee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Gaat allemaal nergens over. Dit soort overwegingen tellen alleen voor pro audio toepassingen waar de kabel lengtes vele malen langer zijn, 100m+. Daar is het zeker interessant om dat digitaal te doen, gebeurt dan ook vaak tegenwoordig.

HiFi audio signaal, zowel lijn niveau als speaker niveau, aan de overkant krijgen is ultra triviaal. Maar goed, zoals wel vaker met HiFi gaat het vooral over de dingen die niet belangrijk zijn. En de belangrijke dingen worden onderbelicht :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In één van de zes draadjes hebben we het vast wel al eens gehad over vergulde zekeringen in de meterkast en opgevoerde bekabeling tussen meterkast en apparatuur. Met daarbij dan de opmerkingen dat de bekabeling niet spontaan bij de meterkast stopt, maar dat er tientallen meters buiten liggen richting wijk verdeler (of whatever).

Kunnen we wat aan doen: http://www.wsj.com/articl...l-utility-pole-1471189463 ;)

Heeft best nog een goed gehoor op zijn 82e :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2016 03:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
deze moet ik echt even hier kwijt. Mijn nieuwe versterker!

http://www.highendaudio.nl/apparatuur/wavac-sh-833/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Mooi hoor. Zou ik best willen hebben (voor 2% van de vraagprijs dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Voor 2% van de vraagprijs? Dat is 2500 euro, nog steeds een krankzinnig hoge prijs. Vooropgesteld dat het toch wel een goed product is en geen prul, en vooropgesteld dat ik een nieuwe nodig zou hebben, dan is voor mij het absolute maximum een half procent wat ik er voor over heb. Meer is zo'n ding trouwens ook niet waard. Alles wat met veel tamtam een hogere prijs probeert te vragen is alleen maar slimme verkooppraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostbird
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-12-2021
Ik vermoed dat dit allang is genoemd, maar ik kan nog steeds glimlachen om Toslink kabeltjes met vergulde connectors (gelukkig niet op de kabel zelf).
Op het moment heb ik een uit afval gebouwde geluidsinstallatie op mijn kamer. Je hoort duidelijk ruis en storing van verschillende bronnen op het moment dat je de versterker hard hebt staan en de geluidsbron zacht. Maar in dit geval werkt het psychologisch effect in mijn voordeel. Ik vind het idee dat ik de installatie volledig uit afval heb gebouwd zo leuk dat ik me niet stoor aan de interferentie.
Voor mijn professioneel audio gebruik ik tegenwoordig de goedkoopste XLRs die er te krijgen zijn. Vroeger had ik duurdere, en die repareerde ik als ze kapot gingen, maar met de huidige lage prijzen kan dat gewoon niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Hoop dat die heeft genoten dan :+
Hij heeft maximaal 100 uur gespeeld staat erbij... als die nieuw gekocht is (319.000) en hij verkoopt hem daadwerkelijk voor de vraagprijs... dan heeft die versterker hem (319.000-125.000)/100= 1940 euro per uur gekocht.

Ik weet toch wel leukere dingen die je voor 1940 euro per uur kan doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Leuk leesvoer http://www.alpha-audio.nl/2015/08/review-supra-usb-kabel/
Deze mensen zijn niet te verbeteren. Ze willen het niet geloven… en niet proberen. Hoewel ik ook sceptisch ben (geweest) over usb en ethernet. Puur omdat ik het niet kan verklaren. Toch heb ik toch ook demo’s bijgewoond en zelf opgezet waarbij verschillen waarneembaar zijn. Tsja: moet ik dan met oogekleppen op blijven lopen?
|:( hij is dus langs geweest bij demo beurs en blijkbaar daar gehersenspoeld O-)

Lees dat de ze daar niet blind testen doen dat verklaart en hoop :+

[ Voor 6% gewijzigd door Amdwarrior op 26-09-2016 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
Waah schreef op maandag 26 september 2016 @ 08:47:
[...]

Hoop dat die heeft genoten dan :+
Hij heeft maximaal 100 uur gespeeld staat erbij... als die nieuw gekocht is (319.000) en hij verkoopt hem daadwerkelijk voor de vraagprijs... dan heeft die versterker hem (319.000-125.000)/100= 1940 euro per uur gekocht.

Ik weet toch wel leukere dingen die je voor 1940 euro per uur kan doen :+
Ik mag hopen voor de beste eerste koper dat hij wat korting heeft gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-10 16:50

WCA

Ik blijf het mooi vinden om reviews te lezen van 1000-euro ethernet kabels, of USB kabels, of HDMI kabels. Alleen maar niet-meetbare dingen die zogenaamd verbeteren. 'Het beeld is sprankelender', 'Het geluid is warmer'

En als je met een dubbelblinde, objectieve test aan komt, komt het excuus 'We hebben de kabel gemeten, en de dure geeft het signaal beter door'. Ik lach me stuk, met m'n toslink kabel van de action, m'n dvi kabel die bij m'n monitor zat, en de HDMI kabel die ziggo leverde met hun horizon.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Past dit artikel ook in dit topic, of heeft dit apparaat echt zin? Ik kan er namelijk niks mee, maar als je zo vurig een review kan schrijven...

https://www.hifi.nl/artik...chyonenveldgenerator.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:02
Wat denk je zelf met dit soort teksten. |:(
In een notendop komt het er op neer dat deze producten energie opnemen uit de permanente elektronenstroom die aanwezig is tussen de ionosfeer en aarde. Het sterke tachyonenveld in de accumulatoren van de Maxiimus dient daarbij als een soort van antenne die elektronen uit dit natuurlijke elektrische veld onttrekt en deze direct in het stroomcircuit inbrengt. Ditzelfde proces verhoogt ook de energie inhoud van de elektronen - wat zelfs kan resulteren in een lager elektriciteitsverbruik(!) - optimaliseert de natuurlijke energie in woningen en gebouwen, harmoniseert laagfrequente en hoogfrequente elektrosmog en herpolariseert wateraders en andere geopatische stoorvelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

RobB_W schreef op maandag 26 september 2016 @ 13:08:
Past dit artikel ook in dit topic, of heeft dit apparaat echt zin? Ik kan er namelijk niks mee, maar als je zo vurig een review kan schrijven...

https://www.hifi.nl/artik...chyonenveldgenerator.html
Er wordt gesproken over het verhogen van de energieinhoud van elektronen. Iemand met middelbare school kennis van natuurkunde weet dan al genoeg: klinkklare onzin.
Pagina: 1 ... 6 ... 120 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic