Verwijderd schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:08:
[...]
Ok, laat ik het dan zo stellen: qua geluidskwaliteit zit er maar 15% variatie in luidspreker voorkeuren. Maar als je een witte compacte luidspreker wil kopen en je hebt er twee op het oog die aan al je eisen voldoen, wil je dan degene hebben die het beste klinkt? Lijkt mij wel toch.
Dan blijft nog steeds de vraag, waarom zou iets alleen kunnen gelden als er 15% variatie in zit en geen 50% variatie?
Of for that matter alleen 15,348576% variatie. Dan zijn we snel klaar met vergelijken.
Ik zie het onderscheid niet hoor.
Ik gebruik exact dezelfde de beargumentatie die jij afschrijft voor een luidspreker omdat ze van subjectieve aard zijn, en pas die op een bankstel toe, en dan begin je over variaties in marges. Dat heeft helemaal niets met de aard van de beargumentatie te maken.
Als die gast had gevraagd: wat voor postuur heb je, en die andere gast had beantwoord: ik ben 1,85M lang en weeg ongeveer 90kg, en de ene gast had dan beantwoord: hé, dat ben ik ook ongeveer, dan was de beargumentatie dus wel goed geweest?
Dus: die en die bank zit lekker, ik heb 'm zelf ook. En Leolux is een bekend merk dus het zal wel goed zitten met de kwaliteit?
Werkt dus wel voor een bankstel en niet voor een luidspreker?
Wat ik hiermee wil aantonen is dat verschillende mensen dingen verschillend ervaren. En dan bedoel ik niet hoe eea uit statistisch verantwoorde luisterproeven onder laboratoriumcondities komen, maar wat voor waarde ze eraan hechten in de scoop van aspecten waar je waarden aan kan hechten.
Ik vind het 15% getal overigens ook onduidelijk. Hoe is dat exact geformuleerd?
"geluidskwaliteit" is volgens mij geen fysieke grootheid, dus is daar heel lastig een eenduidig getal of percentage aan vast te knopen.
Daarom ken ik eigenlijk ook niemand die _serieus_ ooit een luidsprekerset (dus een duur setje) heeft gekocht zonder te luisteren. Zelfs de meest verknochte grafiekjessnuffelaar luistert toch nog eerst voordat de pinpas door de sleuf gaat.
[
Voor 54% gewijzigd door
mr_petit op 09-08-2021 11:27
]