Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:13
Beschouw een voedingskabel als een stukje verlenging van het stroompad van het transformatorhuisje tot in je apparaat.

De 'kwaliteit' van die allerlaatste 1,5 meter gaat echt geen verschil meer maken.

[ Voor 4% gewijzigd door florizla op 21-05-2021 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En bewust een hogere inductie? Koop een 5 meter te lange voedingskabel, leg hem netjes in een rolletje neer, en je hebt nog veel hogere inductie :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• companion_cube
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:14
timadriaans schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 10:11:
Kan iemand mij vertellen wat de standaard inductie is van een kabel die bij een doorsnee apparaat geleverd wordt? En zitten daar geen ferrietkernen in? Hoe werkt zoiets?

Ik word opeens heel enthousiast van €149 neerleggen voor een stroomkabeltje namelijk.

https://www.alpha-audio.n...0-mkii-netspanningskabel/
De 2,5 meter versie is nu in de aanbieding voor €101,50! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zo langzamerhand door de jaren heen een doos vol met nog ingepakte netvoedingssnoeren en andere kabeltjes liggen. Gemiddelde waarde schat ik op hooguit 2,50 euro per stuk. Ik heb ze onlangs meegegeven aan m'n zoon, die wou ze wel hebben. Mijn fatsoen hield me tegen, maar met wat minder scrupules en met het motto "geld stinkt niet" had ik er zo te zien met een leuk etiketje van een paar dubbeltjes een aardig zakcentje mee kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 12:41
Het placebo-effect bij kabels is enorm, maar voor hoogfrequente ruis en voedingen is er inmiddels zoveel onderzoek, ook boven de 20kHz dat we de voedingskabels toch wel kunnen laten?
Maar als je nou toch wat wilt, kun je toch veel beter investeren in een UPS? Alle frequentievariatie en rimpel wordt netjes afgevangen. Ik hoor geen verschil maar natuurlijk de audio wel wat beter beschermd tegen pieken en spanningsverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Laatst online: 11:13
Frequentievariatie en rimpel kun je elektronisch opvangen. Dat is dus exact wat een versterker doet. Als die dat niet doet, dan is het een slechte versterker.

Het nut van een UPS is dat je nog naar audio kan luisteren wanneer de stroom uitvalt. Lijkt me persoonlijk de moeite niet waard.

Bliksembeveiliging lijkt me nuttiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
Het zal niet slecht zijn voor de levensduur van de apparatuur als deze beheerst wordt uitgeschakeld vs via de aardlek de spanning eraf, maar eens het voegt niet veel toe, maar is qua prijs niet direct duurder dan zogenaamde high end kabels. Goede bliksembeveiliging is misschien beter, maar beschermt je niet tegen spanningsuitval. Geen idee wat de relatieve kans is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-09 21:32
Het kost je achtendertig minuten van je leven maar je krijgt er wel een mooie diepgaande video over MQA, de problemen ermee en hoe Meridian/MQA angstvallig probeert Pandora's doos dicht te houden voor terug :)

En de reactie van MQA :)

[ Voor 15% gewijzigd door HaveBlue op 27-05-2021 09:20 ]

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:49

dragonhaertt

@_'.'

HaveBlue schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 15:45:
Het kost je achtendertig minuten van je leven maar je krijgt er wel een mooie diepgaande video over MQA, de problemen ermee en hoe Meridian/MQA angstvallig probeert Pandora's doos dicht te houden voor terug :)

[YouTube: I published music on Tidal to test MQA - MQA Review]

En de reactie van MQA :)

[YouTube: MQA Deep Dive Part 2 - MQA's Response]
Alleen de tweede video gekeken, maar erg interessant. Haalt veel punten aan die vergelijkbaar zijn met zweverige audio reviews. Zelfde ontwijktechnieken en gebruik van vage termen om zo verificatie te ontwijken.

Hopelijk heeft dit gevolgen voor MQA, je moet geen claims maken die niet waar zijn.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaveBlue
dragonhaertt schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 16:36:
[...]
Hopelijk heeft dit gevolgen voor MQA, je moet geen claims maken die niet waar zijn.
Dat is precies waar de markt voor high end audio op drijft: volslagen bullshit vermarkten aan mensen die met dikbetaalde confirmation bias zeggen het verschil te horen :) In een wereld waarin audiofielen de portemonnee trekken voor interlinks van 2,5K€ of een buizenamp van 12,5K€ heeft het doorprikken van MQA's marketingbubbel niet zoveel effect op hun omzet vrees ik. Het is de aard van de markt.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 13:44
Het enige vervelende van MQA is dat ik straks verplicht wordt om naar MQA ge-encode muziek te luisteren. Straks is MQA de enige manier waarop audio wordt opgeslagen en zelfs mijn HIFI Tidal abbo gaat dan MQA afspelen ipv FLAC (er wordt alleen niet ge-unfold). Hoe dat precies gaat werken weet ik niet, maar ik wil gewoon de optie voor echt lossless blijven houden. Ik ga dan ook over 2 jaar (heb een HIFI.nl abbo voor Tidal) over op Qobuz. Daar zitten helaas nog wel wat gaten in de catalogus (geen Xploding Plastix bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:42
HaveBlue schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:20:
[...]

Dat is precies waar de markt voor high end audio op drijft: volslagen bullshit vermarkten aan mensen die met dikbetaalde confirmation bias zeggen het verschil te horen :) In een wereld waarin audiofielen de portemonnee trekken voor interlinks van 2,5K€ of een buizenamp van 12,5K€ heeft het doorprikken van MQA's marketingbubbel niet zoveel effect op hun omzet vrees ik. Het is de aard van de markt.
Ik weet niet of het zo werkt. Naar aanleiding van zijn eerdere video ben ik van Tidal naar Qobuz gegaan. Vooral omdat ik niet wist dat een "master" album ook MQA-encoded was als je het op "hifi" afspeelt. Als voldoende mensen die overstap maken verdwijnt het marketingvoordeel voor Tidal vanzelf. Dat staat sowieso onder druk nu lossless streamen meer de norm wordt.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:24

timovd

Voorsprong door techniek

canth schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:06:
Het enige vervelende van MQA is dat ik straks verplicht wordt om naar MQA ge-encode muziek te luisteren. Straks is MQA de enige manier waarop audio wordt opgeslagen en zelfs mijn HIFI Tidal abbo gaat dan MQA afspelen ipv FLAC (er wordt alleen niet ge-unfold). Hoe dat precies gaat werken weet ik niet, maar ik wil gewoon de optie voor echt lossless blijven houden. Ik ga dan ook over 2 jaar (heb een HIFI.nl abbo voor Tidal) over op Qobuz. Daar zitten helaas nog wel wat gaten in de catalogus (geen Xploding Plastix bijvoorbeeld)
Ik ben niet heel erg thuis in streaming en ik heb ook niets van Apple thuis, maar is Apple Music dan niet beter? Dat is toch lossless?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 13:44
Ik gebruik met name Roon om muziek te spelen. Daar zijn alleen Qobuz en Tidal beschikbaar als streaming service..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Xploding Plastix, dát heb ik al lang niet meer gedraaid :D

Ik heb een Spotify-abbo maar vind de geluidskwaliteit ook vaak te min om echt naar de muziek te luisteren (prima voor muzak) en helaas door mijn excentrieke smaak staat veel niet in de collectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveBlue
Het enige vervelende van MQA is dat ik straks verplicht wordt om naar MQA ge-encode muziek te luisteren.
Er is wel meer vervelend aan MQA. Zoals het feit dat het een gesloten norm is die niemand in staat stelt te onderzoeken wat de échte meerwaarde is. Of dat het afkomstig is van een bedrijf wat marketinguitingen (t.a.v. hun intrinsieke kwaliteiten zoals 'lossless') stilletjes aanpast nadat er kritisch naar hun product wordt gekeken. Of het feit dat alleen apparatuur met een analoge uitgang gecertificeerd wordt. Of dat het overgrote deel van de mensen die zegt 'het verschil te horen' tussen 44.1kHz CD-kwaliteit en MQA (of hi-res in het algemeen) genadeloos door de mand valt bij een ABX test :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Ik wil een subwoofer coax kabel maken maar ik heb geen soldeerbout. Kan iemand me een goede stekker aanraden die ik niet hoef te solderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:25
Noxa schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:58:
Ik wil een subwoofer coax kabel maken maar ik heb geen soldeerbout. Kan iemand me een goede stekker aanraden die ik niet hoef te solderen?
Ik heb wegens gebrek aan een betere oplossing deze gebruikt;

DELOCK Adapter Terminalblok > RCA-stekker

Te koop op o.a. Amazon NL.

Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar in combinatie met een Hirschmann Coax kabel een prima resultaat eigenlijk. Ik merk bij mijn bescheiden set geen verschil met de Oehlbach kabels die er nu aan de andere kant van de kamer met een splitter ertussen heb zitten naar de 2 subs.. (kabels had ik dus eerst rechtstreeks verbonden… maar de receiver is door omstandigheden onverwacht naar de andere kant van de kamer verhuist..

Ik heb aan 1 zijde voor de duidelijkheid een inbouw RCA doos die gesoldeerd is. Achter het TV meubel ging dat echter niet en nadat ik 4 losse zelfbouw soldeer connectoren had verkloot dat blokje besteld.

[ Voor 21% gewijzigd door Thalaron op 31-05-2021 18:46 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Thalaron schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:39:
[...]

Ik heb wegens gebrek aan een betere oplossing deze gebruikt;

DELOCK Adapter Terminalblok > RCA-stekker

Te koop op o.a. Amazon NL.

Het zal wel vloeken in de kerk zijn maar in combinatie met een Hirschmann Coax kabel een prima resultaat eigenlijk. Ik merk bij mijn bescheiden set geen verschil met de Oehlbach kabels die er nu aan de andere kant van de kamer met een splitter ertussen heb zitten naar de 2 subs.. (kabels had ik dus eerst rechtstreeks verbonden… maar de receiver is door omstandigheden onverwacht naar de andere kant van de kamer verhuist..

Ik heb aan 1 zijde voor de duidelijkheid een inbouw RCA doos die gesoldeerd is. Achter het TV meubel ging dat echter niet en nadat ik 4 losse zelfbouw soldeer connectoren had verkloot dat blokje besteld.
Klinkt exact als mijn situatie. Ik ga er naar kijken, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Noxa schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:59:
[...]

Zeker ook geen krimptang voor coax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Jag schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:26:
[...]

Zeker ook geen krimptang voor coax?
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Noxa schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:59:
[...]

Mocht je een poging wagen; vergeet niet wat krimpkousen te gebruiken :)

Kost allemaal geen fluit maar je wilt geen kortsluitingen :+

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
@Noxa Wordt wel een kabel om niet teveel aan te zitten dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Ik heb de coax vastgezet aan een (ongebruikte) RCA stekker die iets verderop in de component aansluiting van mijn receiver steekt. Dit zodat er geen beweging meer op zit… want zoals @Jag al aangeeft; niet teveel meer aanzitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Bij alpha audio is het definitieve bewijs gevonden dat switches wel degelijk invloed hebben!
https://www.alpha-audio.n...akt-voor-streaming-audio/
discussie gesloten :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:16

WCA

Sponz schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:11:
Bij alpha audio is het definitieve bewijs gevonden dat switches wel degelijk invloed hebben!
Zoveel technisch gezever, en dan de verkeerde test uitvoeren... Als je hier iets mee wil bewijzen moet je er een echte versterker achter hangen, en echte speakers. Vervolgens meet je wat er uit de speakers komt met een gestandaardiseerde testsetup. Wat er tussen gebeurt boeit geen flikker, je wil weten of iets hoorbaar is, dan moet je ook een realistische testsetup maken. Niemand ontkent dat er via een ene model swicht wellicht wat meer storing op de kabel komt. De vraag is of dat uitmaakt voor de streamer. Mensen bij Alpha Audio denken dat hoe duurder je apparatuur is, hoe slechter de filtering in de dac ofzo...

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gezien ze een paar plaatjes danwel de beschrijving van die plaatjes verkeerd om hebben gezet snap ik er weinig meer van. Sowieso is het niet duidelijk voor mij wat ze nu precies waar aan het meten zijn.

Ik ben het niet helemaal eens met @WCA, er is wat mij betreft weinig reden om speakers erbij te hangen, dan wordt het meten alleen maar lastiger. Maar een receiver erbij hangen, en dan het analoge uitgangssignaal meten lijkt mij wel logisch. Who cares dat je switch op 7MHz meer of minder common mode storing heeft. Kijk eens wat de impact daarvan is op je audio signaal.

Edit:
* soms is die ruis te voelen: Bij een lichte aanraking met een chassis voelen we soms een trilling. Dit is dan de pure 50 Hz common noise.
Of ze moeten hun apparatuur eens op een geaard stopcontact aansluiten, dat zou ook helpen misschien...

(Niet altijd, maar veruit meest voorkomende oorzaak is y-condensatoren in netfilter wanneer een niet-geaard stopcontact wordt gebruikt).

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 14-06-2021 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:18
Sissors schreef op maandag 14 juni 2021 @ 08:09:
[...]

Gezien ze een paar plaatjes danwel de beschrijving van die plaatjes verkeerd om hebben gezet snap ik er weinig meer van. Sowieso is het niet duidelijk voor mij wat ze nu precies waar aan het meten zijn.

Ik ben het niet helemaal eens met @WCA, er is wat mij betreft weinig reden om speakers erbij te hangen, dan wordt het meten alleen maar lastiger. Maar een receiver erbij hangen, en dan het analoge uitgangssignaal meten lijkt mij wel logisch. Who cares dat je switch op 7MHz meer of minder common mode storing heeft. Kijk eens wat de impact daarvan is op je audio signaal.

Edit:

[...]

Of ze moeten hun apparatuur eens op een geaard stopcontact aansluiten, dat zou ook helpen misschien...

(Niet altijd, maar veruit meest voorkomende oorzaak is y-condensatoren in netfilter wanneer een niet-geaard stopcontact wordt gebruikt).
Tja, dat is wat ik inderdaad weer mis. Waarom wordt het audio-signaal niet gemeten? Want ik geloof best dat de ene switch wat andere storing op het net zet dan een ander. Want elk apparaat veroorzaakt wel iets van storing. Je moet alleen wel een belabberde audio-set hebben wil die storing ook echt in je uitgangssignaal terecht komen.

Maar dit zie je iedere keer met dit soort sites//testen. Ze gebruiken een kern van waarheid, maar vergeten daarna te meten waar het echt om gaat. Ik snap dat echt niet, je wilt bewijzen dat je verschil in je geluid krijgt, maar dan 'vergeet' je dat geluid te meten?

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:19
[...]

Dan hangt het wel weer af van het type aarding en waar je woont
De aarding in Zuid Limburg is vrij hard, ga je naar Amsterdam dan voelt het wat meer vloeibaar aan en in Groningen en heb je weer last van andere trillingen in je aarde ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Togi schreef op maandag 14 juni 2021 @ 09:00:
[...]

Dan hangt het wel weer af van het type aarding en waar je woont
De aarding in Zuid Limburg is vrij hard, ga je naar Amsterdam dan voelt het wat meer vloeibaar aan en in Groningen en heb je weer last van andere trillingen in je aarde ;)
Mwah, ik zou toch zeggen dat een beetje audiofiel wel een temperatuur en vochtigheid gecontroleerde bak aarde heeft rond zijn aardingspin :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Als je dan toch met speakers wil testen gebruik dan een goede koptelefoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

[...]

Edit:

[...]

Heel strikt gezien is zelfs het meten van de speakers met een microfoon nog een te 'precieze' meting. De enige echte manier om wetenschappelijk de onderzoeksvraag "Is het verschil tussen switches waarneembaar door het menselijk gehoor" is een studie te doen met blinde tests.

Je kan wel gaan meten aan het analoge audiosignaal of aan de speakers, maar daarmee beantwoord je een andere vraag

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

WCA schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:42:
[...]

Zoveel technisch gezever, en dan de verkeerde test uitvoeren... Als je hier iets mee wil bewijzen moet je er een echte versterker achter hangen, en echte speakers. Vervolgens meet je wat er uit de speakers komt met een gestandaardiseerde testsetup. Wat er tussen gebeurt boeit geen flikker, je wil weten of iets hoorbaar is, dan moet je ook een realistische testsetup maken. Niemand ontkent dat er via een ene model swicht wellicht wat meer storing op de kabel komt. De vraag is of dat uitmaakt voor de streamer. Mensen bij Alpha Audio denken dat hoe duurder je apparatuur is, hoe slechter de filtering in de dac ofzo...
De enige echte test is de outputs aan een audio analyzer hangen, meten aan de versterker en speaker kant is helemaal niet nodig en introduceert extra variabelen. Deze clowns lijken alleen maar de voeding te meten? Alle troep die je voeding erin stopt haalt je streamer er al weer uit. En als je streamer dat niet doet dan is hij ontworpen door een incompetent persoon en kan je beter een andere streamer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:19:
[...]

De enige echte test is de outputs aan een audio analyzer hangen, meten aan de versterker en speaker kant is helemaal niet nodig en introduceert extra variabelen. Deze clowns lijken alleen maar de voeding te meten? Alle troep die je voeding erin stopt haalt je streamer er al weer uit. En als je streamer dat niet doet dan is hij ontworpen door een incompetent persoon en kan je beter een andere streamer kopen.
Dat is een valide test, alleen die beantwoordt niet de belangrijkste vraag; de reden waarom mensen die spullen in de eerste plaats aanschaffen, namelijk: "is er een verschil waarneembaar door mensen"

Het is waar dat je variabelen introduceert, maar dat zijn variabelen die in elk realistisch gebruiksscenario aanwezig zijn. Hypothetisch zou je kunnen stellen dat tot de outputs van de versterker nog een verschil te meten valt. Maar omdat speakers dat verschil niet kunnen weergeven, boeit het niet. Ik zeg niet dat het zo is, maar dat is de enige manier om de (wat mij betreft) enige relevante vraag in dit hele vraagstuk te beantwoorden.

Hetzelfde geldt voor HDMI kabels: je kan gaan het digitale signaal van twee kabels vergelijken met een oscilloscoop, en verschillen in de overdracht aanwijzen. Maar dat is nog geen bewijs dat die verschillen in het signaal ook resulteren in een zichtbaar verschil op het beeld. Daar heb je toch echt een televisie voor nodig.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WCA schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:25:
[...]

Dat is een valide test, alleen die beantwoordt niet de belangrijkste vraag; de reden waarom mensen die spullen in de eerste plaats aanschaffen, namelijk: "is er een verschil waarneembaar door mensen"

Het is waar dat je variabelen introduceert, maar dat zijn variabelen die in elk realistisch gebruiksscenario aanwezig zijn. Hypothetisch zou je kunnen stellen dat tot de outputs van de versterker nog een verschil te meten valt. Maar omdat speakers dat verschil niet kunnen weergeven, boeit het niet. Ik zeg niet dat het zo is, maar dat is de enige manier om de (wat mij betreft) enige relevante vraag in dit hele vraagstuk te beantwoorden.

Hetzelfde geldt voor HDMI kabels: je kan gaan het digitale signaal van twee kabels vergelijken met een oscilloscoop, en verschillen in de overdracht aanwijzen. Maar dat is nog geen bewijs dat die verschillen in het signaal ook resulteren in een zichtbaar verschil op het beeld. Daar heb je toch echt een televisie voor nodig.
Waarom zou je een verandering alleen aan de versterker kant kunnen meten en niet aan de RCA/XLR outputs van de streamer?

Je HDMI stelling raakt kant nog wal. Waarom zou je daarvoor een oscilloscoop gebruiken? Om HDMI kabels te teste hoef je geen display the hebben, een capture card is voldoende. Je pakt hetzelfde frame en je nulled de twee frames in Photoshop om het verschil aan te tonen als dat er is..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2021 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:26:
[...]

Waarom zou je een verandering alleen aan de versterker kant kunnen meten en niet aan de RCA/XLR outputs van de streamer?
Dat kan je wel meten, maar daar beantwoord je niet de vraag mee of er een hoorbaar verschil is. Daarmee beantwoord je de vraag of er verschil zit in het signaal van de streamer naar de versterker. En dat daar een verschil te meten is, hoeft niet te betekenen dat dat verschil ook waarneembaar is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WCA schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:27:
[...]

Dat kan je wel meten, maar daar beantwoord je niet de vraag mee of er een hoorbaar verschil is. Daarmee beantwoord je de vraag of er verschil zit in het signaal van de streamer naar de versterker. En dat daar een verschil te meten is, hoeft niet te betekenen dat dat verschil ook waarneembaar is.
Je beantwoord mijn vraag niet. Ik snap je argument als je het hebt over een ABX test, maar als je de luidspreker gaat meten dan ben je verkeerd bezig.

Plus zie mijn edit over je HDMI voorbeeld. Volgens mij weet je zelf ook niet zo goed wat je zou moeten meten...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2021 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandwalker
Ik ben wel uitermate content met de x-as, want normale metingen stoppen vaak al rond de 20MHz. Hier gaan ze tenminste door tot 10MHz, want daar zijn mijn oren supergevoelig.
Echt geen idee waar ik nu naar zit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Je beantwoord mijn vraag niet.

Plus zie mijn edit over je HDMI voorbeeld. Volgens mij weet je zelf ook niet zo goed wat je zou moeten meten...
Wat mij betreft is de enige relevante stelling "Is er een waarneembaar verschil"

Conclusies die je kan trekken uit de uitkomst "Er is een meetbaar verschil in de output van de streamer bij gebruik van verschillende switches" zijn onder andere:

- Precies dat, er is een meetbaar verschil.

Conclusies die je NIET kan trekken uit de uitkomst "Er is een meetbaar verschil in de output van de streamer bij gebruik van verschillende switches" zijn:

- Er is een hoorbaar verschil tussen het gebruik van verschillende switches.

Als er geen meetbaar verschil in de output van de streamer is, kan je uiteraard wèl concluderen dat er ook geen hoorbaar verschil is.

Mijn punt is dat elke vorm van meetapparatuur waarschijnlijk gevoeliger is dan het menselijk gehoor. Je geluid gaat zo goed of slecht zijn als de slechtste schakel in een keten, en in het geval van dit soort miniscule veranderingen in signaal, zijn die schakels waarschijnlijk je oren, en anders wel de speakers. Dat er vóór die schakels een verandering meetbaar is, betekent niet dat die verandering ook waarneembaar is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WCA schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:34:
[...]

Wat mij betreft is de enige relevante stelling "Is er een waarneembaar verschil"

Conclusies die je kan trekken uit de uitkomst "Er is een meetbaar verschil in de output van de streamer bij gebruik van verschillende switches" zijn onder andere:

- Precies dat, er is een meetbaar verschil.

Conclusies die je NIET kan trekken uit de uitkomst "Er is een meetbaar verschil in de output van de streamer bij gebruik van verschillende switches" zijn:

- Er is een hoorbaar verschil tussen het gebruik van verschillende switches.

Als er geen meetbaar verschil in de output van de streamer is, kan je uiteraard wèl concluderen dat er ook geen hoorbaar verschil is.

Mijn punt is dat elke vorm van meetapparatuur waarschijnlijk gevoeliger is dan het menselijk gehoor. Je geluid gaat zo goed of slecht zijn als de slechtste schakel in een keten, en in het geval van dit soort miniscule veranderingen in signaal, zijn die schakels waarschijnlijk je oren, en anders wel de speakers. Dat er vóór die schakels een verandering meetbaar is, betekent niet dat die verandering ook waarneembaar is.
Je beantwoord nog steeds niet mijn vraag. Je stelt dat je de output aan de luidspreker kant moet meten om te zeggen over het hoorbaar is. Je hebt nog steeds niet uitgelegd hoe een identiek signaal een verandering aan de luidspreker kant kan genereren. Leg dát nou eens uit.

Om te bepalen of iets hoorbaar is hoef je niet eens te meten. Waarom zou je de luidsprekers meten, en niet de RCA/XLR outputs?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:37:
[...]

Je beantwoord nog steeds niet mijn vraag. Je stelt dat je de output aan de luidspreker kant moet meten om te zeggen over het hoorbaar is. Je hebt nog steeds niet uitgelegd hoe een identiek signaal een verandering aan de luidspreker kant kan genereren.
Dat is als je er vanuit gaat dat het signaal identiek is. Zoals ik in mijn comment al aangeef, in principe kan je de conclusie wel trekken dat er geen waarneembaar verschil is, als er geen meetbaar verschil is ergens anders in de keten. Alleen andersom werkt het niet. Volgens mij zijn we het een soort van met elkaar eens maar praten we langs elkaar.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WCA schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:38:
[...]

Dat is als je er vanuit gaat dat het signaal identiek is. Zoals ik in mijn comment al aangeef, in principe kan je de conclusie wel trekken dat er geen waarneembaar verschil is, als er geen meetbaar verschil is ergens anders in de keten. Alleen andersom werkt het niet. Volgens mij zijn we het een soort van met elkaar eens maar praten we langs elkaar.
En als het signaal niet identiek is? Dan moet je de luidspreker meten? Dat is wat je zegt:
WCA schreef op zondag 13 juni 2021 @ 22:42:
[...]

Wat je moet doen als het signaal niet identiek is (het signaal is nooit identiek overigens, het schuiven met een kabel of een verandering in temperatuur heeft al een meetbare invloed) is een ABX luistertest. Je hoeft helemaal niets bij de luidspreker te meten.

En voor meten haal je zelfs in een dode kamer of met een Klippel NFS haal je niet de resolutie die nodig is.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Het blijft gigantisch lastig om te "bewijzen" dat er géén verschil is in een DBX test (zeker tegenover het type persoon dat die switch-test heeft gedaan).

De ene (echte) reden is dat je een ABX test wel bewust/expres kan invullen zonder reproduceerbaar significante uitkomst.

De andere (drog)reden is dat wanneer je geen verschil hoort altijd kunt claimen dat dat een andere reden had (niet de juiste speakers, niet de juiste ruimte, niet de juiste koek bij de koffie, etc. etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:43:
Het blijft gigantisch lastig om te "bewijzen" dat er géén verschil is in een DBX test (zeker tegenover het type persoon dat die switch-test heeft gedaan).

De ene (echte) reden is dat je een ABX test wel bewust/expres kan invullen zonder significante uitkomst.

De andere (drog)reden is dat wanneer je geen verschil hoort altijd kunt claimen dat dat een andere reden had (niet de juiste speakers, niet de juiste ruimte, niet de juiste koek bij de koffie, etc. etc.).
Je hebt het verkeerd om, als je met opzet de ABX test willekeurig invult bewijst zo'n persoon juist dat er geen verschil is. De enige manier om te bewijzen dat je een verschil hoort is de test doorstaan. Je kan bij een ABX test gewoon niet valsspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:42:
[...]

En als het signaal niet identiek is? Dan moet je de luidspreker meten? Dat is wat je zegt.

Wat je moet doen als het signaal niet identiek is (het signaal is nooit identiek overigens, het schuiven met een kabel of een verandering in temperatuur heeft al een meetbare invloed) is een ABX luistertest. Je hoeft helemaal niets bij de luidspreker te meten.

En voor meten haal je zelfs in een dode kamer of met een Klippel NFS haal je niet de resolutie die nodig is.
Volgens mij bedoelen we gewoon hetzelfde. Heb misschien wat gehaast geschreven, maar we bedoelen hetzelfde. Een ABX luistertest als het signaal niet hetzelfde blijkt te zijn. Daarmee beantwoord je de -wat mij betreft- de enige relevante vraag, die luidt 'is er een hoorbaar verschil'

Mbt mijn eerste comment, waar ik stel dat je moet meten met een gestandaardiseerde testsetup: dat was een beetje gehaast geschreven, excuus voor de verwarring

[ Voor 8% gewijzigd door WCA op 14-06-2021 10:46 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:45:
[...]

Je hebt het verkeerd om, als je met opzet de ABX test willekeurig invult bewijst zo'n persoon juist dat er geen verschil is. De enige manier om te bewijzen dat je een verschil hoort is de test doorstaan. Je kan bij een ABX test gewoon niet valsspelen.
Nee, dat snap ik, jij begrijpt mij verkeerd om denk ik. ;)

Mijn post is geredeneerd vanuit de persoon (zeg even persoon A) die wél wil/gelooft/hoopt/denkt dat er verschil is. Als iemand die op basis van metingen niet gelooft dat er verschil is (persoon B ) een DBX test gaat doen om aan te tonen dat er geen verschil is, dan kan persoon A altijd claimen dat dat om bovenstaande redenen niet gegrond is.

En als je het dan omdraait en dus "Persoon A" de test laat doen - áls ze daar al aan mee willen werken, want "ik weet dat ik het hoor, dus ik hoef het niet te testen", en daar komt geen significantie uit, dan komt dat door de hierboven 2e reden.

Onderzoekstechnisch klopt daar natuurlijk geen hol van, maar dat is dan ook precies de reden dat er met "dat soort mensen" (personen A) geen normale discussie te voeren is.

[ Voor 11% gewijzigd door DominoNL op 14-06-2021 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik ken de basisbeginselen van electriceit en netwerktechniek.
Maar ik kan hier geen touw aan vastknopen.

Ik begrijp dat de test bedoeld is om te kijjken of een switch audio kwaliteit van een stream kan verminderen ?
maar dan snap ik die opstelling niet, Kan iemand mij uitleggen wat ze nu eigenlijk aan het meten zijn ?

[ Voor 35% gewijzigd door heuveltje op 14-06-2021 10:51 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hoop maar dat die streamers van ze audiofiele geheugenchips en cpu's hebben, want het signaal zit meestal al een aantal seconden tot minuten in het geheugen voordat het wordt afgespeeld.

Als ze het willen vergelijken kunnen ze net zo goed een lokale audiofile afspelen en dan met/zonder aangesloten netwerkkabel gaan meten. Ach, wat weet ik er nou van :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DominoNL schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:48:
[...]

Nee, dat snap ik, jij begrijpt mij verkeerd om denk ik. ;)

Mijn post is geredeneerd vanuit de persoon (zeg even persoon A) die wél wil/gelooft/hoopt/denkt dat er verschil is. Als iemand die op basis van metingen niet gelooft dat er verschil is (persoon B ) een DBX test gaat doen om aan te tonen dat er geen verschil is, dan kan persoon A altijd claimen dat dat om bovenstaande redenen niet gegrond is. Onderzoekstechnisch klopt daar natuurlijk geen hol van, maar dat is dan ook precies de reden dat er met "dat soort mensen" (personen A) geen normale discussie te voeren is.
Waarom zou persoon B de test doen? Persoon A claimed dat er verschil is, dus die moet de test doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Verwijderd schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:51:
[...]

Waarom zou persoon B de test doen? Persoon A claimed dat er verschil is, dus die moet de test doen.
Had het er al bij ge-edit, maar net te laat. :+

Maar met name omdat Persoon A (opzich begrijpelijk) niet graag mee werkt aan het ontkrachten van de eigen stelling. "Wie stelt, bewijst", geldt niet bij audiofielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:49

dragonhaertt

@_'.'

heuveltje schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:48:
Ik ken de basisbeginselen van electriceit en netwerktechniek.
Maar ik kan hier geen touw aan vastknopen.

Ik begrijp dat de test bedoeld is om te kijjken of een switch audio kwaliteit van een stream kan verminderen ?
maar dan snap ik die opstelling niet, Kan iemand mij uitleggen wat ze nu eigenlijk aan het meten zijn ?
Volgens mij meten ze de ruisvloer van de digitale outputs van netwerkswitches.
Met daarbij de volgende redenatie:

A: We horen verschil
B: Er is geen verschil in de data
C: Het verschil moet ergens anders zijn.

A: Het verschil moet ergens anders zijn.
B: Er is verschil in de ruis op de digitale communicatielijnen
C: Het 'hoorbare' verschil komt daarvandaan.

Op zich een redelijk logische foute conclusie. Maar de grote aanname dat ruis op de digitale lijn verschil in analoge output geeft wordt hier niet getest of onderbouwd.
Een half degelijke DAC is natuurlijk gefilterd óf geheel galvanisch gescheiden van de digitale input.
Deze test zegt op zichzelf helemaal niks over hoorbare verschillen, of gevolgen van ruis. Het enige dat aangetoond wordt is dát er (verschillende) ruisniveaus aanwezig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 14-06-2021 10:55 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:05

Sharky

Skamn Dippy!

dragonhaertt schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:54:
[...]

Op zich een redelijk logische foute conclusie. Maar de grote aanname dat ruis op de digitale lijn verschil in analoge output geeft wordt hier niet getest of onderbouwd.
Een half degelijke DAC is natuurlijk gefilterd óf geheel galvanisch gescheiden van de digitale input.
Deze test zegt op zichzelf helemaal niks over hoorbare verschillen, of gevolgen van ruis. Het enige dat aangetoond wordt is dát er (verschillende) ruisniveaus aanwezig zijn.
Ze doen net of er ongecodeerde, analoge audio over die switch gaat. Als je audio streamt (op wat voor manier dan ook) zit je op een heel ander niveau, namelijk transportlaag vs fysieke laag. Ik herhaal wat er al vaker in dit topic is gezegd; als de switch zoveel verschil maakte zou de cheap ass switch die ik thuis heb dus ook de foto's die ik kijk van mindere kwaliteit maken. Gelukkig werkt het niet zo, als je switch hoorbaar/zichtbaar verschil maakt is hij gewoon stuk.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

dragonhaertt schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:54:
[...]

Dus ze meten als ik het goed begrijp op een switch een "spannings verschil" tussen de "in en uitkomende switch poort" ? en is dat wat er dan op die osciloscoop te zien is. ?
En dat i dus over het analoge signaal, niet de daadwerkelijke conversie naar 1&0

En daarom Geven ze aan dat een duurdere switch beter is voor audio. ?
Ook al hebben ze geen onderbouwing/verklaring waarom die spanning iets zou doen met het uiteindelijke audio signaal op speaker niveau.

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 14-06-2021 12:28 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
heuveltje schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:19:
[...]

Dus ze meten als ik het goed begrijp op een switch een "spannings verschil" tussen de "in en uitkomende switch poort" ? wat zij als ruis betitelen

Een Geven daardoor aan dat een duurdere switch beter is. Zonder te testen/verklaren of dat enig effect heeft op het eigenlijke vewerkte data pakket ?
Sterker nog, ze geven zelf al aan dat dat datapakket precies hetzelfde is.
Of is de stelling dat die ruis door het dac opgepakt word en 1op1 het uiteindelijke uitgangssignaal van een versterker terug te vinden is ?
Het lijkt me dat dit wel een aanname moet zijn voor hun test. Hebben ze nl. deze aanname niet, zegt deze meting nl. helemaal niets. Schijnbaar gebruiken ze dus een duur hifisysteem zonder enige filtering of zo :?

Maar dit is dus puur een meting waarbij ze wat waarheden uit hun verband halen om te bewijzen dat ze verschil kunnen meten. En dat klopt ook, want dat verschil is er ook, alleen ze claimen dat dit verschil ook een verschil in geluid zal geven, maar dat bewijzen ze dan weer net niet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

redwing schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:26:
[...]

Sterker nog, ze geven zelf al aan dat dat datapakket precies hetzelfde is.

[...]

Het lijkt me dat dit wel een aanname moet zijn voor hun test. Hebben ze nl. deze aanname niet, zegt deze meting nl. helemaal niets. Schijnbaar gebruiken ze dus een duur hifisysteem zonder enige filtering of zo :?
Over dat stukje heengelezen, dat maakt het nog vager !.

Nou ja, ongeacht het filter.
Tenzij je je versterker op POE wilt voeden, zie ik eigenlijk niet in waarom voltage ruis op de netwek ingang.
uiteindelijk op de voeding van de versterkende IC's gezet word. Maar ik weet dan ook niet voldoende hoe een dac intern werkt en terugkoppelt op de voedingslijn om dat hardop te roepen.

En ik vraag me af of wat ze meten uberhaubt ruis is, en niet het timingsverschil in netwerkpakketten.

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 14-06-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
heuveltje schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:33:
[...]

Over dat stukje heengelezen, dat maakt het nog vager !.

Nou ja, ongeacht het filter.
Tenzij je je versterker op POE wilt voeden, zie ik eigenlijk niet in waarom voltage ruis op de netwek ingang.
uiteindelijk op de voeding van de versterkende IC's gezet word. Maar ik weet dan ook niet voldoende hoe een dac intern werkt en terugkoppelt op de voedingslijn om dat hardop te roepen.
Elke storing kan op je voeding terecht komen. Alleen het gaat juist om het nivo en of dat op wat voor manier door kan dringen naar je uitgangs-signaal. Dus dat er storing/ruis op je voeding komt is helemaal niet de vraag, dat zul je nl. altijd wel hebben. De grote vraag is vooral of dat ook terug te horen is op je audio. Alleen dat laatste meten ze dan weer net niet.
Of om het te vergelijken met het versturen van een plaatje over ethernet, daar zul je afhankelijk van de switch die je gebruikt ook andere ruis/storing zien. De meting zal exact hetzelfde zijn als hier voor audio. Volgens hun redenatie zou dat moeten betekenen dat dus het plaatje anders (fletser/minder mooi) overgestuurd zal worden. Tja, het lijkt me logisch dat die conclusie niet echt juist is.....
En ik vraag me af of wat ze meten uberhaubt ruis is, en niet het timingsverschil in netwerkpakketten.
Dat zou best kunnen. Punt blijft uiteindelijk dat ze een verschil willen aantonen dat er zeker zal zijn, maar waarbij ze vergeten om te meten of het signaal waar het uiteindelijk om gaat wordt beinvloed.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:30
Ik wil bij zo'n artikel na een paar regels al stoppen met lezen... "Onze redenering was eenvoudig: we horen verschil, het zit niet in de data, dus waar dan wel?".

Nou vrienden, dat is simpel te verklaren...
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/be/Checker_shadow_illusion.svg/1920px-Checker_shadow_illusion.svg.png

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/Grey_square_optical_illusion_proof2.svg/1920px-Grey_square_optical_illusion_proof2.svg.png

Die vreselijke weerstand tegen het feit dat het verschil wat je hoort wel eens tussen je oren zou kunnen zitten...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

10us10 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:58:
Ik wil bij zo'n artikel na een paar regels al stoppen met lezen... "Onze redenering was eenvoudig: we horen verschil, het zit niet in de data, dus waar dan wel?".

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Die vreselijke weerstand tegen het feit dat het verschil wat je hoort wel eens tussen je oren zou kunnen zitten...
Er zijn twee citaten die ik altijd mooi vind aansluiten bij dit soort discussies:

"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there."
M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased."
Rudolf Dreikurs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
Naast bias en slecht observeren, overschatten we ook structureel ons eigen oordeelsvermogen. We begrijpen wellicht wel dat we dingen niet goed zien en horen, onbewust zit er ook een overtuiging in ons hoofd dat wij sowieso objectiever zijn dan de rest van de wereld. Een vorm van fundamentele attributiefout :D

En grappig bij bovenstaand plaatje is dat het niet eens met vooroordeel of 'willen zien' te maken heeft. Zelfs als we weten, snappen en echt willen begrijpen dat beide vlakjes zelfde kleur zijn, we krijgen het niet voor elkaar dat ook echt te zien...

mixing a drink and music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:26

servies

Veni Vidi Servici

10us10 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 14:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En zelfs wanneer de velden verbonden zijn proberen je hersenen je te bedriegen door te suggereren dat er een verloop in de grijstoon zit... (tenminste zo lijkt het voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Ben nog steeds aan het k*tten met mijn subwoofer aansluiting. Ik wil deze achter de bank plaatsen en heb een kabelgoot met ordinaire coax laten aanleggen van het TV meubel naar een wanddoos achter de bank. De elektricien heeft deze aangesloten als gewone tv coax kabel. Daar past natuurlijk geen RCA plug op.

Ik overweeg om er nu een dedicated subwoofer kabel door heen te trekken en er 2 goede pluggen aan te solderen. Maar wie weet is er nog een minder arbeidsintensief alternatief? Een verloop stekker oid? Iemand een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Noxa schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:27:
Ben nog steeds aan het k*tten met mijn subwoofer aansluiting. Ik wil deze achter de bank plaatsen en heb een kabelgoot met ordinaire coax laten aanleggen van het TV meubel naar een wanddoos achter de bank. De elektricien heeft deze aangesloten als gewone tv coax kabel. Daar past natuurlijk geen RCA plug op.

Ik overweeg om er nu een dedicated subwoofer kabel door heen te trekken en er 2 goede pluggen aan te solderen. Maar wie weet is er nog een minder arbeidsintensief alternatief? Een verloop stekker oid? Iemand een goede tip?
Dit is daar niet het topic voor… Maar ik zou de kabel vervangen, echter kun je er ook f connectors opkrimpen en zoiets gebruiken:
https://www.amazon.com/dp/B000V1JUKY

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Noxa schreef op zondag 11 juli 2021 @ 22:27:

Er zijn gewoon verloopjes van coax naar RCA. En coax kabel is uitstekend geschikt voor een audio signaal. Ik zou zeker geen nieuwe kabels trekken als dit er ligt. Of heb je meerdere kanalen nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn subwooferkabel is letterlijk een Belkin coax kabel...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

ASR - Audioquest Niagara 1200 Review (Power Conditioner/Surge Protector)

Dit is wel weer een top product hoor!
If you want to spend $1000 on a sturdy box with surge protection, go ahead. But please don't assume it does something for your sound. It does not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:08
Iemand nog een paar dopjes, of "RA4 RESONANCE ABSORBERS" voor 80 euro?

https://hifi.nl/artikel/3...-Resonance-Absorbers.html

De review op hun eigen website is ouderwets genieten:

https://www.vanmedevoorta...-vM-RA4-v2-Audiolinks.pdf

Om er maar even een quote uit te halen:
Het is meteen duidelijk: het laag, reeds prominent aanwezig in de tweede track (en een aantal andere) op laatste cd Point van Yello om maar direct met de deur in huis te vallen, klinkt nog een stuk doortastender. Niet alleen doortastender, maar ook een stuk realistischer. De combinatie van elektronische- en akoestische instrumenten werkt subliem. Het trompetgeschal lijkt ook meer op de echte koperblazers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Verdacht goedkoop, niets voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou vooral verdacht effectief zeggen, maar we kiezen een andere perspectief denk ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10us10
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:30
Ik dacht bin dopjes aan oordopjes maar wat een flauwekul. Stel dat demping al wat zou kunnen doen, dan lijkt me toch dat je daar met de productie van je 8k kostende cd speler wel even rekening mee houdt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ben op zoek naar wat goede speakerkabels voor m'n eerste HiFi-setje. Wat worden er een idiote prijzen gevraagd voor wat koper met plugjes zeg!

Anyway, na wat googelen kom ik uit bij Compass Audio UK. Heeft iemand ervaring met deze aak? Als ik bijvoorbeeld kijk naar de QED Performance XT25 2,0m kom ik bij een zaak als iEar uit op €109 per kabel. Bij Compass kost dit echter maar 17GBP per kabel, voor precies hetzelfde spul!

Voor een setje van 2 kabels scheelt dat dus zo'n €178 (incl verzendkosten, excl eventuele douanekosten fucking Brexit).

Is dit too good to be true? Of toch gewoon een goede vondst van mij? :+

Edit: Compass staat wel op de QED-site als officiële reseller, dus het zal wel legitiem zijn. Schandalig wat iEar vraagt dan.

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 05-08-2021 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:56
@sOid

https://www.google.com/sh...61692377771_0,prmr:1,cs:1

Voor de looks snap ik het, voor de rest kan het nog een stuk goedkoper lijkt mij. Daar staat dit forum vol van :+

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
LuisjeNL schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:25:
@sOid

https://www.google.com/sh...61692377771_0,prmr:1,cs:1

Voor de looks snap ik het, voor de rest kan het nog een stuk goedkoper lijkt mij. Daar staat dit forum vol van :+
Oh wauw :+

Maar wat is het verschil met deze dan? https://www.e-styleaudio....xt25-speakerkabel-2m.html Puur en alleen dat bij die van €77 de plugjes er al aan vast zitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:56
@sOid

Die van jou link hebben de toevoeging performance, dus daar zullen enkele eenhoorns op geademd hebben bij maanlicht :+

Ruwe schatting hoor!

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
@sOid ik denk persoon dat installatiedraad rechtstreeks in de speaker hetzelfde resultaat zal geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Thalaron schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:54:
@sOid ik denk persoon dat installatiedraad rechtstreeks in de speaker hetzelfde resultaat zal geven :+
Oh dat heb ik nog wel over, alleen niet in de juiste kleuren :+ Zijn er echt mensen die dat gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
sOid schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Oh dat heb ik nog wel over, alleen niet in de juiste kleuren :+ Zijn er echt mensen die dat gebruiken?
De meeste verstandige mensen kopen koperen generieke luidspreker kabel van maximaal 2,5 mm2 dikte (bv hier), en een paar bananenplugjes - de verstandigere rijkere mensen nemen deze en deze, als je op een budget leeft deze en deze, verschil in geluidskwaliteit maken de plugjes niet, maar bling is wat waard ;). Er is weinig tot geen bewijs dat meer euros uitgeven aan kabel zinnig is voor een beter/mooier/intenser/dynamischer/harmonieuzer/... geluid.

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 05-08-2021 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:24
Ik zou wel geïsoleerde pluggen nemen. Als er eentje losschiet en op de andere terecht komt heb je anders fijne kortsluiting met als je pech hebt bak en braadluchten uit je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
martyw schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:04:
[...]

De meeste verstandige mensen kopen koperen generieke luidspreker kabel van maximaal 2,5 mm2 dikte (bv hier), en een paar bananenplugjes - de verstandigere rijkere mensen nemen deze en deze, als je op een budget leeft deze en deze, verschil in geluidskwaliteit maken de plugjes niet, maar bling is wat waard ;). Er is weinig tot geen bewijs dat meer euros uitgeven aan kabel zinnig is voor een beter/mooier/intenser/dynamischer/harmonieuzer/... geluid.
Ha dank voor de linkjes. Misschien dat ik wel die route ga. Punt is wel dat de kabels van de ene speaker redelijk in het zicht zitten, dus moet er wel een beetje netjes uitzien. Begrijp trouwens niet helemaal hoe je die eerste bananenpluggen bevestigt. 'Moertje' aandraaien met draad erop zorgt voor klemverbinding of zo? Moet je eigenlijk eerst nog een adereindhulsje om de draad klemmen, zoals je bij flexibel elektrasnoer ook doet? Lijkt me niet he?
nineball schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:29:
Ik zou wel geïsoleerde pluggen nemen. Als er eentje losschiet en op de andere terecht komt heb je anders fijne kortsluiting met als je pech hebt bak en braadluchten uit je versterker.
Goed punt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Als je spontaan losschietende bananenpluggen wilt dan moet je misschien toch wel die prijzige hebben.
De normale doen dat namelijk niet.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
sOid schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:41:
Begrijp trouwens niet helemaal hoe je die eerste bananenpluggen bevestigt. 'Moertje' aandraaien met draad erop zorgt voor klemverbinding of zo?
Ja, zo werken die. Als je kabels los liggen en huishoudelijk personeel hebt wat ruw met je kabels omgaat heeft @Raymond P een punt, dan is de budget optie bedrijfszekerder. Er zijn ook bananenstekkers met twee schroeven voor zeer ruw personeel - bv. deze, ook zij hebben een duurdere bling versie, maar wel met schroeven 8)

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 05-08-2021 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandwalker
Banaanpluggen kunnen, spades kunnen ook. Ik vind achterop een meerkanaals versterker banaanpluggen het handigst, maar aan de speakerzijde hangt het een beetje van de speaker terminals af. Gewoon kaal en inklemmen is soms het beste voor een goed contactoppervlak.
Daarnaast als de banaanstekkers benaderbaar zijn voor kleine huisgenoten, kan er geprobeerd worden ze in het stopcontact te prikken. Niet per de hoog risico voor de kleine mens, wel voor de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:24
Raymond P schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:41:
Als je spontaan losschietende bananenpluggen wilt dan moet je misschien toch wel die prijzige hebben.
De normale doen dat namelijk niet.
Ik heb WBT’s, die kun je vastschroeven en gaan dan nooit los. Bij goedkope ligt het er maar net aan
hoe goed ze klemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt ook pluggen die je kan solderen, ik heb gewoon degene met 2 schroefjes en dan gaat er een krimpkous omheen om het netjes af te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een setje Micca kabels van eBay geplukt voor een paar tientjes. Uiterlijk prima, prijs prima en gemaakt van redelijk slijtvast spul.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Bedankt allemaal! Ik ben er bijna uit. Heb door de opmerking van @Sandwalker nog 's goed naar de terminals gekeken van de speakers die ik op het oog heb. In de manual staat dat kaal en inklemmen daarvoor inderdaad de beste optie is. Aan de versterkerkant ga ik een setje goede banaanpluggen gebruiken.

Blij dat ik het aan jullie heb voorgelegd. Scheelt me een hoop geld. Ik ben jullie een biertje verschuldigd ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Het valt me op dat in deze forumrubriek steeds vaker vragen en antwoorden worden geplaatst die gaan over doodgewone praktische zaken die hier m.i. niet thuishoren. Ik dacht dat daar genoeg andere rubrieken voor waren. Dit forum is toch dacht ik opgericht om te waarschuwen tegen wat je kan vergelijken met kwakzalverijen in de medische wereld. Zoals krankzinnig hoge prijzen, soms duizenden euro's voor een simpel snoertje van een paar dubbeltjes, al dan niet ingespeeld, ingestraald of gemaakt van een heel bijzondere fabelachtige legering. En het aan de kaak stellen van de volslagen pseudo wetenschappelijke onzin die daarbij wordt verkondigd, speculerend op het totale gebrek aan kennis en feeling op dit gebied bij veel leken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:11:
Het valt me op dat in deze forumrubriek steeds vaker vragen en antwoorden worden geplaatst die gaan over doodgewone praktische zaken die hier m.i. niet thuishoren. Ik dacht dat daar genoeg andere rubrieken voor waren. Dit forum is toch dacht ik opgericht om te waarschuwen tegen wat je kan vergelijken met kwakzalverijen in de medische wereld. Zoals krankzinnig hoge prijzen, soms duizenden euro's voor een simpel snoertje van een paar dubbeltjes, al dan niet ingespeeld, ingestraald of gemaakt van een heel bijzondere fabelachtige legering. En het aan de kaak stellen van de volslagen pseudo wetenschappelijke onzin die daarbij wordt verkondigd, speculerend op het totale gebrek aan kennis en feeling op dit gebied bij veel leken.
Men zou die vragen in het kleine vragen topic moeten stellen, of een apart topic aanmaken als het een wat groter vraagstuk is.

Het is wel jammer dat dit topic alleen gericht op is kabels en andere elfen accessoires, maar dat er weinig aandacht wordt besteed aan andere mythes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Tja, als je op de hoogte bent van allerhande fabeltjes die er gaande zijn in audioland en je wilt enkel het advies van een groepje nuchtere mannen (en vrouwen?) dan kan ik me voorstellen dat je sommige vragen liever hier in de groep gooit dan in een algemeen thread waar alle believers weer goedbedoeld "advies" gaan geven en het sneller in een wellus-nietus discussie ontspoort dan een gedegen antwoord oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
Subwoofers met onhoorbaar laag, zoals de db1d van Bowers hebben natuurlijk ook een hoog dwergengehalte. De meeste versterkers geven het niet door, je hoort het niet en muzikaal zit er al helemaal niet zoveel signaal meer onder de dertig Hz. Heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het ligt ook aan waar je de speaker voor gebruikt. Akoestische muziek gaat meestal niet veel lager dan 31 Hz. EDM (en electronische muziek in het algemeen) duikt daar wel onder en gebruikt dan niet ongeregeld frequenties op de grens van horen en voelen.

De filmindustrie gaat nog verder en gebruikt LFE’s (puur gevoel). Die kan je thuis efficiënter inzetten dmv buttkickers op je filmkijkzitplek. Scheelt vermogen en burenruzie als je niet vrijstaand woont.

edit:
Was nog niet klaar met typen

[ Voor 170% gewijzigd door Wilf op 07-08-2021 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Voor onder een goede platenspeler, kan ik me het nut van de "RA4 RESONANCE ABSORBERS" wel voorstellen.
Echter, goede platenspelers, hebben al prima trillings-dempende voetjes.
Maar gebruiken onder versterkers etc. lijkt het weinig waardevol. Vind €80 overigens veel geld.
Je kan ze makkelijk zelf fabriceren, door siliconenkit in een wat hoge deksel te spuiten en op te laten drogen. Het effect is hetzelfde.
Ook met wasmachine dempers (waar je de pootjes op zet, tegen het trillen, kom je een heel eind.

Ik loop al een poosje mee in het HiFi wereldje en verbaas me iedere keer, dat mensen (kopers) alleen geloven, wat ze willen geloven. Of het echt waar is, of niet. En er veel geld aan uitgeven.

[ Voor 27% gewijzigd door Dixie op 07-08-2021 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Zo had ik een keer een collega, die erg gelooft in al die nonsens. Hij had thuis zijn hele dikke dure speakerkabels ook op 'pootjes' staan, en niet over de grond. Want straling en trillingen enzo...

Ik had het niet meer toen ie mijn kantoor binnenwandelde, en een rond rubberen matje liet zien. Die mocht ie van zijn hi-fi boer even uitproberen. Het bleek dus een matje te zijn voor in de cd speler. Dat matje leg je in de tray, en je cd er op. Laatje dicht en spelen.
Toen ik hem uitlegde hoe een cd wordt afgespeeld (die wordt 'opgetild') maakte hij er een mooi verhaal van met weer 'iets tegen trillingen door het ronddraaien'.
Ik kon vertellen wat ik wilde; hij wist er steeds een eigen draai aan te geven...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sandwalker schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 06:17:
Subwoofers met onhoorbaar laag, zoals de db1d van Bowers hebben natuurlijk ook een hoog dwergengehalte. De meeste versterkers geven het niet door, je hoort het niet en muzikaal zit er al helemaal niet zoveel signaal meer onder de dertig Hz. Heeft iemand daar ervaring mee?
Orgelmuziek gaat zo laag, maar los daarvan heb je ook het LFE kanaal voor films en elektronische muziek. Maar het belangrijkste is echter dat het meer een bijkomstigheid is van de rest van de subwoofer. Als je 20-30hz hard en met weinig vervorming wil weergeven heb je gewoon een grote woofer nodig met veel vermogen. Toevallig kan je dan ook 15hz afspelen, maar dat is niet waar de winst zit.
DominoNL schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:47:
Tja, als je op de hoogte bent van allerhande fabeltjes die er gaande zijn in audioland en je wilt enkel het advies van een groepje nuchtere mannen (en vrouwen?) dan kan ik me voorstellen dat je sommige vragen liever hier in de groep gooit dan in een algemeen thread waar alle believers weer goedbedoeld "advies" gaan geven en het sneller in een wellus-nietus discussie ontspoort dan een gedegen antwoord oplevert.
Ik ben al meerdere keren aangesproken op het feit dat ik dat soort mythes aanval in algemene topics. Mij is gevraagd dat niet meer te doen. Het is mij ondertussen wel duidelijk dat zweverig advies iets is wat men niet als een slecht iets ziet op een tech forum.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:03:
[...]
Ik ben al meerdere keren aangesproken op het feit dat ik dat soort mythes aanval in algemene topics. Mij is gevraagd dat niet meer te doen. Het is mij ondertussen wel duidelijk dat zweverig advies iets is wat men niet als een slecht iets ziet op een tech forum.
Was dat op een Tweakers-forum? Ik kan me dat bijna niet voorstellen. Evenmin als op een ander serieus tech-forum waar men helemaal niet bang is voor dergelijke kritiek. Integendeel zelfs. Het zal dan denk ik te maken hebben met het in gevaar zien komen van het buitengewoon lucratieve verdienmodel, hetgeen niet bepaald pleit voor ze. Hoe dan ook, ik ben nog nooit op een dergelijke manier aangesproken, terwijl ik toch meer dan eens de vloer aanveegde met bepaalde sprookjes of zweverige adviezen.

Edit:
Als die kritiek komt van een beheerder of moderator van dat forum, vraag ik me af hoe onafhankelijk hij of zij is.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 07-08-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Techneut schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:38:
[...]
Was dat op een Tweakers-forum? Ik kan me dat bijna niet voorstellen. Evenmin als op een ander serieus tech-forum waar men helemaal niet bang is voor dergelijke kritiek. Integendeel zelfs. Het zal dan denk ik te maken hebben met het in gevaar zien komen van het buitengewoon lucratieve verdienmodel, hetgeen niet bepaald pleit voor ze. Hoe dan ook, ik ben nog nooit op een dergelijke manier aangesproken, terwijl ik toch meer dan eens de vloer aanveegde met bepaalde sprookjes of zweverige adviezen.

Edit:
Als die kritiek komt van een beheerder of moderator van dat forum, vraag ik me af hoe onafhankelijk hij of zij is.
Ja, dat mag niet op Tweakers. Argumenten gebaseerd op anekdotes hebben hier net zoveel waarde. De moderators weten ook dat het onzin is wat bepaalde mensen verkondigen, maar goed dat is geen discussie voor hier. Ik vind het ondertussen wel prima, het is niet mijn geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Verwijderd het gaat er vooral om dat je het ook doet in topics bedoeld voor het showen van iemands set. Dan is het nooit leuk als je iemands laatste aanschaf bekritiseerd.

Bij een topic waar iemand om advies vraagt moet je het lekker blijven doen, maar in topics zoals hierboven bedoeld stoort het alleen maar

Tevens: je kan een paard wel naar het water brengen maar je kunt hem niet dwingen te drinken. Sommige mensen staan er niet voor open en dan komt het al snel over als je mening opdringen (hoeveel gelijk je ook hebt). Soms kun je het dan beter laten gaan…

[ Voor 29% gewijzigd door Leipo op 07-08-2021 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leipo schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:23:
@Verwijderd het gaat er vooral om dat je het ook doet in topics bedoeld voor het showen van iemands set. Dan is het nooit leuk als je iemands laatste aanschaf bekritiseerd.

Bij een topic waar iemand om advies vraagt moet je het lekker blijven doen, maar in topics zoals hierboven bedoeld stoort het alleen maar

Tevens: je kan een paard wel naar het water brengen maar je kunt hem niet dwingen te drinken. Sommige mensen staan er niet voor open en dan komt het al snel over als je mening opdringen (hoeveel gelijk je ook hebt). Soms kun je het dan beter laten gaan…
Ik bekritiseerde niemand daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:03:
[...]
Het is mij ondertussen wel duidelijk dat zweverig advies iets is wat men niet als een slecht iets ziet op een tech forum.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, maar ik heb een andere stelling:
Is GoT nog wel een echt techforum? (insert vroegâh verhaal....)

Maar dit is wellicht kip-ei

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 07-08-2021 18:50 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
@Verwijderd in dit topic mag je los... :Y ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-08 12:19
Verwijderd schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:52:
[...]

Ja, dat mag niet op Tweakers. Argumenten gebaseerd op anekdotes hebben hier net zoveel waarde. De moderators weten ook dat het onzin is wat bepaalde mensen verkondigen, maar goed dat is geen discussie voor hier. Ik vind het ondertussen wel prima, het is niet mijn geld.
Je vind het helemaal niet prima want je blijft mensen er mee lastig vallen. Groot gelijk dat ze je erop hebben aangesproken.
Pagina: 1 ... 75 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic