Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Masterkale1 Dat is wel de schoonste manier om jezelf te diskwalificeren in de discussie. Mijn complimenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Masterkale1 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:43:
[...]

gelezen... Lees je ook de Koran? Er zijn ook mensen die dat geloven namelijk.
Wauw wat een reactie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Ik moet zeggen, ik zie de relatie ook niet direct. Misschien dat @Masterkale1 zich wat in het nauw gedreven voelt als bijna enige subjectivist. Zie jij jezelf ook zo? Vind je dat een geuzennaam of scheldwoord?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 15:51

servies

Veni Vidi Servici

Masterkale1 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:43:
[...]

gelezen... Lees je ook de Koran? Er zijn ook mensen die dat geloven namelijk.
Zo grappig als iemand die stellig in 'sprookjes' gelooft andermans 'sprookjes' diskwalificeert...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekke
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-08 09:06
servies schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Zo grappig als iemand die stellig in 'sprookjes' gelooft andermans 'sprookjes' diskwalificeert...
Dat is normaal voor een gelovige alleen zijn geloof is het ware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 21:28
redwing schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:06:
[...]

Bij een 100Hz storing heb je meestal last van een slechte adapter. Door slechte afvlakking van je 50Hz AC krijg je (na gelijkrichten) een 100Hz signaal. Als die niet goed wordt weggefilterd komt die in je audio terecht. Eigenlijk zeggen ze dus dat ze met een bagger setup aan het testen zijn. Anders kom je echt geen 100Hz in je audiosignaal tegen.
Haha wat :D

Een open G snaar van een A=440Hz basgitaar is 98 Hz. Een standaard electrische gitaar heeft een lage E die op 82 en een beetje Hz zit, waarvan de G weer op 98 zit. Een piano heeft 22 ónder de 100 Hz, laat staan op boven (met genoeg harmonieën tot gevolg). 100 Hz is echt niet zo'n onbekende in de muziekwereld ;)

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Benedykt schreef op maandag 1 maart 2021 @ 11:27:
[...]
Haha wat :D

Een open G snaar van een A=440Hz basgitaar is 98 Hz. Een standaard electrische gitaar heeft een lage E die op 82 en een beetje Hz zit, waarvan de G weer op 98 zit. Een piano heeft 22 ónder de 100 Hz, laat staan op boven (met genoeg harmonieën tot gevolg). 100 Hz is echt niet zo'n onbekende in de muziekwereld ;)
Je bedoelt dat je denkt dat er ongemerkt iemand piano aan het spelen was :+

Heb je de context wel goed gelezen :P ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:41:
Het kan een ruimte effect zijn, al zeggen ze dat de LF response in de nearfield gemeten is. Maar de opgetelde response van driver met poort kan je alleen in de farfield verkrijgen, en dat lukt alleen in anechoische ruimte of met ground plane in hele grote ruimte (of buiten).
Die enorme piek is vrijwel zeker geen effect van hoe ze de meting hebben gedaan. In zijn andere metingen zie je dat de piek in zijn metingen lijkt te verschillen per luidspreker, maar in geen enkel geval doet het weirde shit.

Hier zie je een duidelijke piek die door de manier van meten komt (het effect lijkt behoorlijk te verschillen per meting):
https://www.stereophile.c...-loudspeaker-measurements

Hoe ik dat weet:
Klippel NFS: https://www.audiosciencer...elf-speaker-review.14363/
Anechoic: https://www.audiosciencer...review.14363/#post-441203

Dus die gekke dip en piek is 100% zeker de luidspreker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 12:35
5 maart, speciale sessie van Audioquest NL dat je geluid zoveel beter kan... 😂
YouTube: AudioQuest: Zo haal je echt alles uit je installatie

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:02
Verwijderd schreef op maandag 1 maart 2021 @ 12:16:
[...]

Die enorme piek is vrijwel zeker geen effect van hoe ze de meting hebben gedaan. In zijn andere metingen zie je dat de piek in zijn metingen lijkt te verschillen per luidspreker, maar in geen enkel geval doet het weirde shit.
Hoe weet je hoe hij z'n metingen doet? Hij geeft helemaal geen beschrijving van z'n meting bij die volti speaker. Je trekt een vergelijk met een andere luidspreker. Hoe weet je of die in dezelfde ruimtes gemeten zijn?
Dat is een pure gok die je hier doet.
Dat is vaak ook mijn kritiek op dit soort reviews. Er wordt nauwelijks info gegeven. Elke serieuze onderzoeker weet dat naast het publiceren van gegevens van metingen, het net zo belangrijk is om te beschrijven hoe je aan die gegevens komt. En dat mist altijd in dat soort reviews. Dus om daaruit conclusies te trekken is bijzonder riskant, erg speculatief.
Mijn 100% is denk ik anders dan jouw 100%

Trouwens bij die complex sum die hij bij die revel speaker geeft heb ik ook zo m'n twijfels.
Zelfs als ik namelijk beide bronnen bij elkaar optel alsof het gecorreleerde bronnen zijn, kom ik op een aantal punten niet aan zijn totaal output; laat staan als het niet gecorreleerde bronnen zijn.
Ik vraag me af hoe die grafiek dan samengesteld is, want het is een grafiek als gevolg van 2 metingen volgens mij (dus de 'nearfield responses of woofer (blue), port (red), and their complex sum")

Het lijkt er wel op hoe meer stereophile tests ik lees, met des de meer vragen ik blijf zitten :D
Misschien komt dat ook wel omdat ik eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd ben in de resultaten van dat onderzoek (dus zeg maar of zo'n luidspreker goed of slecht is; ik koop 'm toch niet), maar meer geïnteresseerd ben in wat zo'n persoon gedaan heeft en hoe hij aan gegevens gekomen is.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 02-03-2021 23:59 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:38
https://hifi.nl/artikel/2...4-AIR-en-AC-1204-AIR.html

Het is weer smullen op hifi.nl, hoe krijg je zoveel onzin bij elkaar verzonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:35
macdushi schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:30:

Ze beschrijven heel mooi waar de discussie (ook hier) vaak mank gaat:

Als je een nieuwe auto uit gaat zoeken, dan wil je wel eens weten hoe de beste auto ter wereld rijdt. Vergelijken is menselijk en je kunt dan bepalen in hoeverre het model dat je echt kunt kopen, afwijkt van dat ideaal.

Er bestaat geen ‘beste’ auto. Beste in wat? Snelheid? Ok, topsnelheid of 0-100 snelheid?

Ook hier: stel ik koop zo’n stroomkabel, en oh joy, ik hoor verschil! Wie of wat verteld mij dat het geluid wat ik hoor daarmee ‘beter’ is? Beter dan wat? Komt het dichterbij zoals de producer het heeft bedoeld in vergelijking met een standaard kabel? Of is het, ik hoor verschil, dus beter, dus het is het geld waard...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-09 20:02
renegrunn schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 00:00:
[...]

Ze beschrijven heel mooi waar de discussie (ook hier) vaak mank gaat:

Als je een nieuwe auto uit gaat zoeken, dan wil je wel eens weten hoe de beste auto ter wereld rijdt. Vergelijken is menselijk en je kunt dan bepalen in hoeverre het model dat je echt kunt kopen, afwijkt van dat ideaal.

Er bestaat geen ‘beste’ auto. Beste in wat? Snelheid? Ok, topsnelheid of 0-100 snelheid?

Ook hier: stel ik koop zo’n stroomkabel, en oh joy, ik hoor verschil! Wie of wat verteld mij dat het geluid wat ik hoor daarmee ‘beter’ is? Beter dan wat? Komt het dichterbij zoals de producer het heeft bedoeld in vergelijking met een standaard kabel? Of is het, ik hoor verschil, dus beter, dus het is het geld waard...?
Het grote verschil is dat er bij auto's daadwerkelijk verschil is en bij dit soort kabels helemaal niet. Als je de discussie over versterkers zou hebben zou je veel minder discussie hebben. Als je het met een auto wilt vergelijken kun je beter stellen dat je dan het interieurfilter verandert en daarna zegt dat de auto zoveel soepeler rijdt :+

Met versterkers (en verschillende andere componenten) is dat anders. Sommige mensen zweren b.v. bij een buizenversterker welke aantoonbaar heel anders klinkt dan een moderne. En zo zitten er tussen allerlei versterkers, allerlei verschillen. En dan ga je inderdaad naar smaak toe en kun je niet meer zeggen welke beter is.

En bovenal geven velen hier ook al aan dat als je er zelf blij mee bent het altijd goed is, zelfs als er aantoonbaar geen verschillen te horen zijn. Maar als je dan gaat aangeven dat je peperdure kabel je geuid zoveel beter maakt, terwijl dat niet kan, krijg je wel discussies :)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:26:
[...]

Hoe weet je hoe hij z'n metingen doet? Hij geeft helemaal geen beschrijving van z'n meting bij die volti speaker. Je trekt een vergelijk met een andere luidspreker. Hoe weet je of die in dezelfde ruimtes gemeten zijn?
Hij doet het al 20 jaar op dezelfde manier en heeft dit ook in meerder interviews, comments en forumposts beantwoord. Verder heb ik nog geen enkele luidspreker dit soort artifacts gezien, zelfs bij luidsprekers die ook ik ook als slecht zou beschouwen. De bump in de upper bass is altijd uniform (als deze aanwezig is).
Dat is een pure gok die je hier doet.
Dat is vaak ook mijn kritiek op dit soort reviews. Er wordt nauwelijks info gegeven. Elke serieuze onderzoeker weet dat naast het publiceren van gegevens van metingen, het net zo belangrijk is om te beschrijven hoe je aan die gegevens komt. En dat mist altijd in dat soort reviews. Dus om daaruit conclusies te trekken is bijzonder riskant, erg speculatief.
Mijn 100% is denk ik anders dan jouw 100%
Een gok? Ik baseer dit op tientallen metingen door dezelfde persoon inclusief referentie met metingen in anechoïsche kamers en metingen door Klippel NFS systemen van dezelfde luidsprekres.
Trouwens bij die complex sum die hij bij die revel speaker geeft heb ik ook zo m'n twijfels.
Zelfs als ik namelijk beide bronnen bij elkaar optel alsof het gecorreleerde bronnen zijn, kom ik op een aantal punten niet aan zijn totaal output; laat staan als het niet gecorreleerde bronnen zijn.
Ik vraag me af hoe die grafiek dan samengesteld is, want het is een grafiek als gevolg van 2 metingen volgens mij (dus de 'nearfield responses of woofer (blue), port (red), and their complex sum")

Het lijkt er wel op hoe meer stereophile tests ik lees, met des de meer vragen ik blijf zitten :D
Misschien komt dat ook wel omdat ik eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd ben in de resultaten van dat onderzoek (dus zeg maar of zo'n luidspreker goed of slecht is; ik koop 'm toch niet), maar meer geïnteresseerd ben in wat zo'n persoon gedaan heeft en hoe hij aan gegevens gekomen is.
Daarom post ik bij de Revel ook de metingen van anderen die geen combinatie zijn van nearfield en farfield metingen. Je ziet dan dat die in grote lijnen gewoon overeenkomen met dezelfde pieken en dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32

Heb het verhaal even doorgenomen, wat een bult tenenkrommend geneuzel zeg :+ :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 14:46
redwing schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 07:43:
[...]
Met versterkers (en verschillende andere componenten) is dat anders. Sommige mensen zweren b.v. bij een buizenversterker welke aantoonbaar heel anders klinkt dan een moderne. En zo zitten er tussen allerlei versterkers, allerlei verschillen. En dan ga je inderdaad naar smaak toe en kun je niet meer zeggen welke beter is.
Even over een heel andere boeg: Als buizenversterkers dan toch zo bewezen het geluid veranderen, dan moet dat toch voor een neutrale versterker zoals een AVR mogelijk zijn om middels een DSP effect te reproduceren? Zijn er eigenlijk dergelijke modellen? Het lijkt me wel een mooie manier voor een buizenbouwer om een lager segment te bedienen en zo mensen warm te kunnen laten lopen voor "het echte werk".

Eigenlijk dan toch weer terug bij auto's: In feite een sound actuator die je opgepepte 400PK viercilinder doet klinken als een V8. Dat die n/a V8 eigenlijk minder vermogen heeft doet er voor het gevoel niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Cid Highwind schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Even over een heel andere boeg: Als buizenversterkers dan toch zo bewezen het geluid veranderen, dan moet dat toch voor een neutrale versterker zoals een AVR mogelijk zijn om middels een DSP effect te reproduceren? Zijn er eigenlijk dergelijke modellen? Het lijkt me wel een mooie manier voor een buizenbouwer om een lager segment te bedienen en zo mensen warm te kunnen laten lopen voor "het echte werk".
Geen flauw idee of die bestaan, maar dat zou inderdaad wel mogelijk moeten zijn. Want feitelijk is een buizenversterker niets meer dan een niet lineaire versterker.
Eigenlijk dan toch weer terug bij auto's: In feite een sound actuator die je opgepepte 400PK viercilinder doet klinken als een V8. Dat die n/a V8 eigenlijk minder vermogen heeft doet er voor het gevoel niet toe.
Nee, want dan is er daadwerkelijk verschil (weliswaar klein), wat je met de meeste digitale signalen aantoonbaar niet hebt. Je kunt daar simpelweg kijken wat je aan de ene kant er in stopt en wat je er aan de andere kant uitkrijgt. Alleen als je kabel het echt niet aankan krijg je verschillen, maar doordat het digitale signalen zijn zorgt dat al snel voor grote fouten in je geluid.
Vandaar ook dat ik het met een interieurfilter vergeleek. Stop je daar een verkeerde in kan dat goed merkbaar zijn in de auto (b.v. vochtproblemen). Maar als je er een goede instopt ben je ook klaar, dan heeft het geen enkel nut om er een van een heel duur merk te pakken.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:26
Cid Highwind schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Ja hoor, in ieder geval wel voor gitaarversterkers gebeurd amp modeling al vrij lang. Helix en Kemper zijn bijvoorbeeld op dit moment, waarbij Kemper zelfs een mogelijkheid heeft een sweep door een versterker te halen, dat op te nemen en dan zelf met een model ervan te komen.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:16:
[...]

Hij doet het al 20 jaar op dezelfde manier en heeft dit ook in meerder interviews, comments en forumposts beantwoord. Verder heb ik nog geen enkele luidspreker dit soort artifacts gezien, zelfs bij luidsprekers die ook ik ook als slecht zou beschouwen. De bump in de upper bass is altijd uniform (als deze aanwezig is).
Kan best zijn dat je gelijk hebt, maar het is en blijft een aanname.
Daarom post ik bij de Revel ook de metingen van anderen die geen combinatie zijn van nearfield en farfield metingen. Je ziet dan dat die in grote lijnen gewoon overeenkomen met dezelfde pieken en dalen.
Ja maar heb je ook een reden voor dat zijn cummulatie afwijkt op bepaalde punten bij die revel luidspreker?
Dat kan natuurlijk smoothing zijn, maar die bump is bij 110-120hz oid een goede 4dB en die andere metingen hebben dat niet. Daar is die bump 1à2dB

En het grillige verloop van de output van de basreflexpoort bij die volti luidspreker? Dat is een helmholzresonator die om een centerfrequentie zou moeten resoneren.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 03-03-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 11:52:
[...]

Kan best zijn dat je gelijk hebt, maar het is en blijft een aanname.
Alleen dan gebaseerd op tientallen anderen metingen
[...]

Ja maar heb je ook een reden voor dat zijn cummulatie afwijkt op bepaalde punten bij die revel luidspreker?
Dat kan natuurlijk smoothing zijn, maar die bump is bij 110-120hz oid een goede 4dB en die andere metingen hebben dat niet. Daar is die bump 1à2dB
Volgens mij heeft dat te maken met het soort luidspreker, die hogere bump zie je bij meerdere stand mount luidsprekers terug. Zou hij ze meten terwijl ze op de grond staan?
Stand mounts:

Ik beken dat het lastig kan zijn om te bepalen of het een gevolg van het design is of een gevolg van de meting bij luidsprekers met zulke grillige frequentie verlopen als de drie hierboven. Helaas zijn teveel fabrikanten bang om hun eigen spins te delen.
En het grillige verloop van de output van de basreflexpoort bij die volti luidspreker? Dat is een helmholzresonator die om een centerfrequentie zou moeten resoneren.
Is het doel dat er grote pieken en dalen in de response zitten? Lijkt mij niet. De gebruikte techniek doet mij er echt niet toe, het gaat om het eindresultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:45

dragonhaertt

@_'.'

Haha
"Maar, bij lage frequenties (50Hz) is er nauwelijks sprake van het skin-effect. Dat effect wordt wel minder als de draad een kleinere diameter heeft. De draadjes die Inakustik gebruikt zijn inderdaad heel dun. Mogelijkerwijs neemt daardoor de door het skin-effect verhoogde weerstand weer af?"

Alsof skin effect zo'n magisch onbegrijpbaar ding is. Skin effect diepte bij 50Hz is +/- 9mm. Als je draad dunner is dan 18mm ga je daar echt niks van terug zien.

In feite ben je door het elimineren van het skin effect in een voedingskabel de laag-doorlaat filter karakteristieken aan het verminderen. Wat juist slechter is in een voedingskabel.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoidberg_AvG
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 15:32
onzichtbaar schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:05:
5 maart, speciale sessie van Audioquest NL dat je geluid zoveel beter kan... 😂
YouTube: AudioQuest: Zo haal je echt alles uit je installatie
AudioQuest: Zo haal je echt alles uit je installatie van je bankrekening :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:12:
[...]

Alleen dan gebaseerd op tientallen anderen metingen
Het blijft een aanname.
Zelfs de onderzoeker is er niet zo zeker van als jij. Hij zegt dat het deels te wijden is aan de nearfield meting en voor de rest gebruikt hij de woorden 'does suggest'. En daar houdt dan zijn onderzoek op
Volgens mij heeft dat te maken met het soort luidspreker, die hogere bump zie je bij meerdere stand mount luidsprekers terug. Zou hij ze meten terwijl ze op de grond staan?
Hij zegt zelf dat het een cummulatie is van beide nearfield metingen. Dus optellen: " and their complex sum"
Daarom vind ik dat ook zo vreemd.
Is het doel dat er grote pieken en dalen in de response zitten? Lijkt mij niet. De gebruikte techniek doet mij er echt niet toe, het gaat om het eindresultaat.
Dit is geen antwoord op de vraag. Het gaat erom waarom er een grillig verloop uit een BR poort gemeten wordt. Kan dat überhaupt uit een helmholzresonator? Is die meting dan juist?

Het doel van de resultaten van het onderzoek is helemaal niet belangrijk voor mij, het gaat erom hoe tot die resultaten gekomen is en in hoeverre ze kloppen.
Of die box goed is of slecht zegt helemaal niets over of het onderzoek goed is of slecht. Kan jij dat niet los van elkaar zien? Voor mij is het belangrijker dat het onderzoek goed is dan dat de box goed is. Die box koop ik toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 15:44
w4v3g0d schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 09:16:
[...]

Heb het verhaal even doorgenomen, wat een bult tenenkrommend geneuzel zeg :+ :O
Nou nou nou, iedereen hoort toch wel dat de ruimtelijkheid en detaillering in kwaliteit toenemen en dat de muziek meer gefocusseerd is. Ik weet niet hoe je kabel dat allemaal gaat doen, maar dat is toch echt wat ie doet.

Laat staan dat deze op wetenschappelijk inzicht is gebouwd, waar de rest van de kabelfabrikanten een rode streep op de kabel verven zodat de muziek sneller gaat.

Edit: Holy shit, net het hele artikel gelezen. Wat een klinkklare onzin. Hier is wat ik ervan heb kunnen begrijpen:
- Onderzoek in universiteiten heeft bewezen dat er verschil is tussen kabels en dat prijs er niet toe doet (duh?)
- Inakustik heeft een AI gebouwd die artikels en reviews leest over kabels en daar komt de perfecte kabel uit gezien ze hetzelfde idee als SyRi gebruiken. Wetenschappelijke proeven hebben we daarvoor niet nodig. Wel moeten we een kwart van het artikel weiden aan hoe AI werkt gezien we nergens anders nuttig over kunnen schrijven.
- Hun nieuwe isolatie om interferentie te voorkomen is ..... lucht. Serieus, lucht. Gewoon lucht. Ga met je handen zwaaien, je zwaait nu door hetzelfde isolatiemateriaal als in een kabel van €2400 per meter.

[ Voor 39% gewijzigd door Muismat1991 op 03-03-2021 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:47:

Dit is geen antwoord op de vraag. Het gaat erom waarom er een grillig verloop uit een BR poort gemeten wordt. Kan dat überhaupt uit een helmholzresonator? Is die meting dan juist?
Occam's razor: de luidspreker ontwerper is niet competent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:21:
[...]

Occam's razor: de luidspreker ontwerper is niet competent.
Ja maar ik beoordeel de luidsprekerontwerper helemaal niet. Of de luidspreker zelf for that matter.
Ik beoordeel het onderzoek.
Dus wat je hier zegt doet er voor mij helemaal niet toe.
Dus wat ik hier vroeg:
mr_petit schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:47:
[...]
Kan jij dat niet los van elkaar zien?
Kan jij dus inderdaad niet los van elkaar zien.

[ Voor 32% gewijzigd door mr_petit op 03-03-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:26:
[...]

Ja maar ik beoordeel de luidsprekerontwerper helemaal niet. Of de luidspreker zelf for that matter.
Ik beoordeel het onderzoek.
Dus wat je hier zegt doet er voor mij helemaal niet toe.
Dus wat ik hier vroeg:

[...]

Kan jij dus inderdaad niet los van elkaar zien.
Onder Occam's razor valt in dit geval ook de stelling dat de reviewer niet weet wat hij aan het doen is en niet gecontroleerd heeft of de meting wel correct was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:34:
[...]

Onder Occam's razor valt in dit geval ook de stelling dat de reviewer niet weet wat hij aan het doen is en niet gecontroleerd heeft of de meting wel correct was.
Dan nog begrijp je mijn verhaal niet en pas je het verkeerd toe.
Of de luidsprekerbouwer weet wat hij doet of niet, of dat de luidspreker goed is of niet (ongeacht wat daarvoor het criterium is) doet er voor mij niet toe.
Dus dat kan dan nooit de uitkomst van Occams razor zijn.
Jij blijft in je hoofd zitten bij dat je een oordeel over die box wilt vellen, terwijl dat voor mij totaal niet speelt.
Dus jouw toepassing van Occam's razor raakt niet mijn vraagstelling.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_petit op 03-03-2021 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_petit schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:37:
[...]

Dan nog begrijp je mijn verhaal niet en pas je het verkeerd toe.
Of de luidsprekerbouwer weet wat hij doet of niet, of dat de luidspreker goed is of niet (ongeacht wat daarvoor het criterium is) doet er voor mij niet toe.
Dus dat kan dan nooit de uitkomst van Occams razor zijn.
Jij blijft in je hoofd zitten bij dat je een oordeel over die box wilt vellen, terwijl dat voor mij totaal niet speelt.
Dus jouw toepassing van Occam's razor raakt niet mijn vraagstelling.
Ik vel geen oordeel over de luidspreker, ik bepaal of de gekke variatie in het frequentieverloop in het laag een gevolg is van:

- De meting
- De luidspreker zelf

De eerste van die twee impliceert dat deze man niet weet hoe hij luidsprekers moet meten en dat al decennia verkeerd doet.

De tweede optie wil zeggen dat de luidspreker daadwerkelijk een enorme piek en diep laat zien in het laag.

Dat het de eerste optie is lijkt mij zeer onwaarschijnlijk en er is geen bewees in het tegendeel. Dus blijft de tweede optie over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macdushi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:38
Muismat1991 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:54:
[...]

- Hun nieuwe isolatie om interferentie te voorkomen is ..... lucht. Serieus, lucht. Gewoon lucht. Ga met je handen zwaaien, je zwaait nu door hetzelfde isolatiemateriaal als in een kabel van €2400 per meter.
Aan deze opmerking zit wat mij betreft een luchtje! deze kabel bevat natuurlijk geen gewone lucht, nee dit is een heel speciaal soort lucht namelijk gebakken lucht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 15:35:
[...]

De eerste van die twee impliceert dat deze man niet weet hoe hij luidsprekers moet meten en dat al decennia verkeerd doet.
Dat is jouw conclusie. Je gaat er nu vanuit dat hij elke meting op dezelfde manier heeft uitgevoerd.
Jij weet helemaal niet of er iets veranderd is. Zelf licht hij dat niet toe, en jij was er niet bij.
De tweede optie wil zeggen dat de luidspreker daadwerkelijk een enorme piek en diep laat zien in het laag.
En waar komt dat rare verloop van de BR poort dan vandaan? Die vraag stel ik volgens mij voor de 4e keer en daar heb je nog steeds geen antwoord op.
Vind jij dat niet vreemd, dat een helmholzresonator opeens een compleet andere curve gaat volgen?
Dat het de eerste optie is lijkt mij zeer onwaarschijnlijk en er is geen bewees in het tegendeel.
Geen bewijs in het tegendeel en geen bewijs in het voordeel inderdaad.
Het lijkt jouw zeer onwaarschijnlijk, dus is het met 100% zeker.
Dat is dan ook een erg mooie toepassing van occams razor: als het iemand zeer onwaarschijnlijk lijkt, dan is het dus niet waar 8)7. Het gaat echt wel wat verder dan dat hoor....

Ik zie toch liever wat meer concreet bewijs. En aangezien dat onderzoek dat allemaal mist, is het een slecht onderzoek. Of althans, de rapportage van het onderzoek is slecht, en daarom valt niet te herleiden wat er precies gedaan is en welke overwegingen gespeeld hebben.
Zelf heb ik honderden akoestische onderzoeken geschreven (niet over luidsprekers, maar meer onderzoeken die in wettelijke besluiten worden gebruikt (en dus ook in rechtbanken en bij de RvS stand moesten houden), dus die moeten wellicht ook wat meer eenduidig in rapportage zijn), dus wellicht komt daaruit ook mijn focus hierop vandaan. Het doen van een aanname is daar dan ook echt niet bij. Het moeten feitelijke onderbouwingen zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_petit op 03-03-2021 16:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08:26
Ik heb sinds kort deze AIR kabel op mijn espresso apparaat aangesloten en krijg nu een geweldig crema laagje op mijn koffie.
Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Zoidberg_AvG schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 13:37:
[...]

AudioQuest: Zo haal je echt alles uit je installatie van je bankrekening :+
Deze kan er ook aardig wat van.

https://hifi.nl/artikel/2...kabels-uit-Nederland.html

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:26
Ik weet niet of ik het schokkend of grappig moet vinden dat de ontwerper van deze kabels les geeft op HBO engineering.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

MerijnB schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:40:
[...]

Ik weet niet of ik het schokkend of grappig moet vinden dat de ontwerper van deze kabels les geeft op HBO engineering.
Tja. De kabels zien er erg mooi en degelijk uit. En ze verkopen ook voor zo’n 2000 tot 4000 euro per set.
Dus ja, zowel het vakmanschap als marketing skills van hem zijn goed 😉

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

denk dat je die kabel wel kan ktijgen voor een paar tientjes uit china...

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Of gewoon gratis als je een nieuw apparaat koopt, dan wel een paar euro als je eentje los koopt in de winkel. Maar is dat ooit nodig? Zo langzamerhand heb ik in de rommelkast op zolder een stevig aantal nog gloednieuwe liggen, want elke keer krijg je er eentje bij als je een nieuw apparaat koopt. Ik zou er bijna een handeltje in kunnen verzinnen'. "Je lacht je de barsten" sprak ooit een bekende conferencier.

Over die verkoper, zelden zo'n oeverloos onsamenhangend gebazel gelezen.
Toch wel een beetje slim, niet in de techniek, maar wel in verkoop-psychologie, een krankzinnig dure kabel van €2800.-, koopt bijna niemand op een enkeling na, maar als je dat te duur vindt, ze hebben ze ook van "maar" €650,-. Da's toch wel een meevaller in de ogen van iemand die er heel naïef intrapt. Toch evengoed nog een winst van zo'n 300%. Het zou me trouwens niet verbazen als die duurste in letterlijk niets verschilt met de minst dure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Techneut schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 21:27:
Of gewoon gratis als je een nieuw apparaat koopt, dan wel een paar euro als je eentje los koopt in de winkel. Maar is dat ooit nodig? Zo langzamerhand heb ik in de rommelkast op zolder een stevig aantal nog gloednieuwe liggen, want elke keer krijg je er eentje bij als je een nieuw apparaat koopt. Ik zou er bijna een handeltje in kunnen verzinnen'. "Je lacht je de barsten" sprak ooit een bekende conferencier.

Over die verkoper, zelden zo'n oeverloos onsamenhangend gebazel gelezen.
Toch wel een beetje slim, niet in de techniek, maar wel in verkoop-psychologie, een krankzinnig dure kabel van €2800.-, koopt bijna niemand op een enkeling na, maar als je dat te duur vindt, ze hebben ze ook van "maar" €650,-. Da's toch wel een meevaller in de ogen van iemand die er heel naïef intrapt. Toch evengoed nog een winst van zo'n 300%. Het zou me trouwens niet verbazen als die duurste in letterlijk niets verschilt met de minst dure.
Ik denk dat de duurdere versie wel degelijk 4x zo duur is in materiaal en productiekosten.
Maar dan ga je van 3 euro naar 12 euro productiekosten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zou kunnen ja, als die man in zich zelf gelooft en daar met allerlei droomwereld theorieën tijd aan besteedt. Dergelijke personen zijn er heilig van overtuigd dat ze in staat zijn de beweerde verschillen echt waar te nemen. Zou dat met deze man het geval zijn? Dat is natuurlijk mogelijk, maar het zou kunnen betekenen dat hij zelf zo'n elfen-product-fabriekje heeft. In dat geval is het vanwege de uiterst kleine markt verklaarbaar zijn dat die dingen zo extreem duur zijn.

Geloof je zoiets echt? ? ?. Ik heb daar zo mijn eigen gedachten over. Ik zie in mijn gedachten eenvoudig iemand die met een big smile op z'n gezicht bezig is met gewone goedkope bouwmarktspullen in doosjes te stoppen met verschillende etiketjes (de enige extra investering). Vast niet een grote voorraad, want er is maar een enkeling die in er in trapt. Desondanks, al zou het maar één klant zijn, een aardig zakcentje.

Desondanks kan het best prima spul zijn, daar zal het vast niet aan mankeren. Letterlijk niemand hoort immers een niet bestaand kwaliteitsverschil. De doelgroep bestaat dan ook uit mensen die gewoon alles op de mouw kan spelden.

En tenslotte kan het hele verhaal ook met verwijzing naar de titel van deze forumrubriek verzonnen zijn. Ook dat acht ik mogelijk, dat weet je hier namelijk nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Techneut schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 11:49:
Zou kunnen ja, als die man in zich zelf gelooft en daar met allerlei droomwereld theorieën tijd aan besteedt.
Dat is toch juist key met dit soort producten? Zelf niet zeggen dat het verschil maakt, maar een reviewer (die zelf zegt er écht verstand van te hebben en het liefst op een plek waar mensen zitten die dat maar al te graag geloven) het product laten aanprijzen en je bent er. Ik denk zelfs dat je een heel eind komt met teksten als "wij van kabelboerveelteduur hebben geen idee of - en zo ja - waarom het werkt, maar persoon X van website Y is er lyrisch over, dus wie zijn wij om het niet aan je te verkopen".

Zo ook de website van INAKUSTIK. Ze geven hun doelen (niet onrealistisch of onredelijk) en hun resultaten (die ook voor 3 euro te behalen zijn). Niks aan gelogen, maar een of andere fantast op een crap-site komt met een verhaal "dat het beter klinkt"; soundstage dít, instrumenten in je kamer dát en voila! 1x zo'n kabel verkopen en je kan (dalijk na corona) een heerlijke vakantie boeken naar een mooi zonnig ord. Wie is er dan gek? 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door DominoNL op 04-03-2021 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
DominoNL schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 12:00:
[...]

Dat is toch juist key met dit soort producten? Zelf niet zeggen dat het verschil maakt, maar een reviewer (die zelf zegt er écht verstand van te hebben en het liefst op een plek waar mensen zitten die dat maar al te graag geloven) het product laten aanprijzen en je bent er. Ik denk zelfs dat je een heel eind komt met teksten als "wij van kabelboerveelteduur hebben geen idee of - en zo ja - waarom het werkt, maar persoon X van website Y is er lyrisch over, dus wie zijn wij om het niet aan je te verkopen".

Zo ook de website van INAKUSTIK. Ze geven hun doelen (niet onrealistisch of onredelijk) en hun resultaten (die ook voor 3 euro te behalen zijn). Niks aan gelogen, maar een of andere fantast op een crap-site komt met een verhaal "dat het beter klinkt"; soundstage dít, instrumenten in je kamer dát en voila! 1x zo'n kabel verkopen en je kan (dalijk na corona) een heerlijke vakantie boeken naar een mooi zonnig ord. Wie is er dan gek? 8)7
Grappig wel, dat INAKUSTIK. bv dit dingetje: https://www.in-akustik.de...-coax-opto-01040101-inst/
heb ik ooit online ergens besteld voor 7 euro ofzo, zij vragen klein beetje meer. Dat ding was overigens ruk, heb later (voor wel 20 euro) een gekocht die het wel goed doet. (en zowel van optisch naar coax kan als andersom).

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 16-09 20:37
Ik vraag me echt serieus of er daadwerkelijk mensen zijn die zulk soort marketing praat geloven. Qua speakerkabels zijn mensen er misschien nog gevoelig voor, maar hij verkoopt ook deze ethernetkabel: https://www.tuneinn.nl/product/ikigai-kangai-network/

Een 100mbit ethernetkabel voor 1.750 euro 8)7 En dan een hoop gezwets over het beste transport van audio door die kabel... Serieus, wie trapt daar in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Erwin186 schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 15:58:
[...]
Serieus, wie trapt daar in?
Ik vraag me ook wel eens af hoeveel van dit soort kabels verkocht worden.
Zeker door zo'n lokale gast. Hij heeft z'n dagbaan iig nog niet opgezegd als ik 'm google.

Ik vraag mezelf vaak af hoe ze zelf tegen dit soort dingen aankijken.
Ik bedoel, die gast is ingenieur en heeft bij philips kabelboompjes in camera's ontworpen.
Bij philips is dit soort gezwets er niet bij, dus hij weet prima wat wel en niet werkt en wat het moet kosten.

Maar alles moet ook verbaal aangedikt worden bij dit soort kabels (en andere producten van exorbitante prijs).
Het product zelf, en eventueel een korte omschrijving ervan kan zichzelf dus niet verkopen.
Het meest extreme wat ik wat dat betreft gezien heb is dit filmpje:
YouTube: How a $300,000 Speaker is Made

Die gast overdrijft alles hierin. Zelfs poedercoaten 8)7
Poedercoaten geeft een sterke verflaag wat ik associeer met kantoor en schoolmeubelair. Sterk maar niet bijzonder mooi (spuiten is veel mooier) en ook niet bijzonder duur.... Maar die gast verteld erover dat het heel speciaal is.
Of metaal wat gesmolten wordt. Dat gebeurt in een gieterij.... Maar voor hem is het "just like terminator..." 8)7 :?
Werken dat soort praatjes nou echt? (kennelijk wel want het merk bestaat....)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
[...]

Ik vraag me echt serieus of er daadwerkelijk mensen zijn die zulk soort marketing praat geloven. Qua speakerkabels zijn mensen er misschien nog gevoelig voor, maar hij verkoopt ook deze ethernetkabel: https://www.tuneinn.nl/product/ikigai-kangai-network/

Een 100mbit ethernetkabel voor 1.750 euro 8)7 En dan een hoop gezwets over het beste transport van audio door die kabel... Serieus, wie trapt daar in?
Ik hang net op met de hypotheekadviseur en hij hoopte dat deze kabel heel blijft als ik er 20 meter van met een trekveer naar zolder breng.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het gaat niet om goed, kwaliteit en duurzaam.

Je koopt een belevenis / flext met geld (bragging rights). Zo heb je ook alcoholvrije whiskeys van €80,- de fles.* Gearomatiseerd water. Je betaalt flextax / bragging rights omdat je een unieke belevenis koopt die voor 99,9% van de bevolking niet is weggelegd.

Maakt het dan uit of je €200.000 kostende versterker van binnen een Made in China crappy amp is? Nee, want het doosje, de aanschaf en het sprookje met elfjes eromheen is ‘part of the price’.

Vroeger wist Apple die exclusiviteit goed te verkopen met luxe verpakking en een unboxing als kadootje. Tegenwoordig heeft bijna elk device hoogwaardig wit karton en een zwarte gegoten plastic inlay, eventueel met velours. Een uniek verhaal, filosofie, branding en hoge prijs blijft echter uniek.

* Bekijk Keuringsdienst van Waarde: Alcoholvrij

[ Voor 6% gewijzigd door Wilf op 04-03-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Als ik kijk naar de pluggen dan lijkt dat wel Cat7 kabel met van die speciale connectoren. Is nooit een evht succes geworden want voldeed niet helemaal aan de netwerkstandaarden.

Vwb inakustik: ik heb hier zelf koperkabel van Correct huismerk liggen. Stamt uit 2008 ofzo. Wilde laatst een beetje meer maar geen idee of ze nog hadden, dus gewoon eens gebeld. Verkoper meldde me dat ze hun huismerk kabelspul al ca 40 jaar bij Inakustik weghalen. Is dus gewoon OEM. Prima koper, niks op aan te merken. Doet het gewoon enzo. Maar scheelt een hoop kosten aan marketing

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Wilf schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:45:
Je koopt een belevenis / flext met geld (bragging rights).
...

Maakt het dan uit of je €200.000 kostende versterker van binnen een Made in China crappy amp is? Nee, want het doosje, de aanschaf en het sprookje met elfjes eromheen is ‘part of the price’.
ja dat maakt uit, omdat de verkoper beweert dat het beter is.
Helaas gaat het om een technisch product, en kunnen we heel duidelijk aantonen of er überhaupt verschil zit tussen zijn dure of een goedkope kabel.

Over smaak valt niet te twisten, maar over de kwaliteit van (digitale) elektronica wel. Dáár steekt het bij velen hier. Als een audiofiel product geadverteerd zou worden met 'doet eigenlijk niet zo veel, maar is tering duur. Kijk hoe glimmend de connector is' dan zouden 98% van de aangehaalde producten in dit topic geen probleem voor mij zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Besloten dit hier te plaatsen.

Met een aantal andere audio freaks heb ik al 5 jaar een maandelijkse bijeenkomst waarbij we proberen dingen te testen. Deze vrienden zijn net als op leeftijd en we hebben geld voor de hobby. Ik denk dat we gemiddeld 5000 euro per jaar uitgeven aan deze hobby.

Elke maand moet een lid een test ontwerpen, die uitvoeren en een rapport maken. De condities zijn zeer streng. Een maal een test georganiseerd te hebben die niet correct bleek te zijn en je ligt eruit. We hebben 10 leden en 6 man op de wachtlijst. Vorige week moest ik de test organiseren en vroeg de leden of ze er een probleem mee zouden hebben als ik dit hier zou publiceren. Niemand had bezwaar en niemand had enig commentaar op de test. Alle test hardware is gekocht , er is geen connectie met enige marketing department.
De tekst in het Engels omdat we leden uit zowat de gehele EU hebben.

-------------------------------

This was a pretty non-standard test evening as we did not tell the friends what we were testing. It was as blind as blind can be. The testers were placed and shown the setup of 6 KEF LS50 Wireless II speakers. No further information was supplied.

Test topic: do HiFi components need time to ‘burn in’. In other words, do they sound better after a certain period?

Test hardware: Three sets of KEF LS50 Wireless II. These were all new in the box (I bought them for the three offices that did not yet have solid audio and intercepted them before they were delivered to the departments. These three were all new in the box, serial numbers indicating them to be manufactured close to each other. They were NOT updated in any way (as this would be part of ‘burn in’. They will be called set 1,2,3 with 1l indicating left speaker of set 1.

Test conditions: The speakers were placed next to each other 1l, 2l, 3l <three meters> 1r, 2r, 3r in our standard configuration in our standard test room. The speakers were connected to their friend by wire to allow the highest quality. They were connected to the standard Wi-Fi to the Roon server and Tidal. Wi-Fi bandwidth was monitored and never exceeded 3% load. The system was configured to give streams full priority. The volume of each set was set at 32% and check with the standard test sounds, we were unable to detect any difference in volume.

• Set 3 was set up and were subjected to 25 hours at 50% volume of our standard testing playlist, with the speakers facing each other at 50 cm distance.
• Set 1 was taken out of the box and configured (4 minutes). They were kept 100% off until the test started.
• Set 2 was set up and were subjected to 5 hours at 50% volume of our standard testing playlist, with the speakers facing each other at 50 cm distance.

Test music: All Tidal Masters with MQA at 24-bit/192kHz. Also listened to were another recording from the Roon test server but these were not used in the test.

Test protocol: Three listening tests were done, each lasting 20 minutes and covering one song. First, the song was played completely on all systems (order at random), after that the six participants could ask for certain parts to be played on a system of their choice. After every 20 minutes, we asked the 6 participants to rate the sets in order with the best getting 3 points.

Results:
Listening session 1 (classical):
Set 3: 18 points
Set 1: 0 points
Set 2: 0 points
Listening session 1 (contemporary):
Set 3: 16 points
Set 2: 2 points
Listening session 1 (MQA focused):
Set 3: 13 points
Set 2: 3 points
Set 1: 2 points

Comments from testers:
• Remarkable difference in the maturity of sound and overall soundscape. Some sets were okay, others very restricted.
• I would be pissed off if I bought set 1, something must be wrong with them I and I would return them.
• Can we check all test conditions because something is wrong.

Conclusion: On this hardware and under these conditions the hardware needed time to ‘mature’. As the scores of the virgin set improved even in the first hour, it makes sense not even to listen to them after you bought them. Basically, they will sound like crap out of the box, will sound better after an hour, and ‘mature’ after 20+ hours. This solidly confirms our over-the-ear headphone test where cheap burned-in headphones outperformed headphones ten times the price.
Ergo: If the review does not contain information on the use history of the tested hardware, read something else.

Next meeting, standard place, standard time. The topic will be speaker wires. Drinks will be for xxxx, snacks for yyy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:35
Verwijderd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:10:
They were connected to the standard Wi-Fi to the Roon server and Tidal.
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Roon ondersteuning (certificering) voor de KEF LS50 WII wordt pas volgende maand verwacht: https://community.roonlab...-ii-roon-ready/121670/535.

Je heb niet toevallig middels een workaround connectie gemaakt met Roon voor 1 set en Tidal connect voor een andere set, en daarmee geen MQA op de ene set afgespeeld en de andere wel?

Verder leuk idee om zo relatief laagdrempelig het 1 en ander te testen.

Ik heb de set zelf ook, maar niet ver met 'inspelen' kunnen komen: na een week of 4 zei 1 van de speakers "plof" en was het over. Liggen inmiddels bij KEF Hong Kong voor nader onderzoek.

[ Voor 15% gewijzigd door renegrunn op 09-03-2021 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Wat ik gelijk denk is: hoe groot is de ruimte? Hoe ver zitten de mensen van de speakers? Hoe ver staan de speakers uit elkaar (de drie speakers naast elkaar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ik zie maar 1 discrepantie en dat is het 'test topic' tov de uitvoering.
Het topic stelt de vraagstelling over 'Hifi components', maar de test betrekt zich alleen tot luidsprekers (1 luidsprekertype in dit geval).
Ik geloof best dat luidsprekers in klank danwel parameters veranderen gedurende hun speeltijd (want het zijn mechanische suspensies), maar ik geloof ook dat heel veel andere hifi componenten niet veranderen gedurende hun speeltijd.
Dus 'het topic' van de test en de uitvoering van de test moeten op elkaar afgestemd worden om te voorkomen om verkeerde vergelijken te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Leuk om te zien / horen. :)

Wat hij begint uit te leggen vanaf 4:15 is wat ik hier ook gebruikte: theoretische kennis. Dat is echt key. Dan hoor je (als de muziek complex genoeg is) waar en wat voor artefacten optreden.

Zodra je lange pauzes hebt en hele stukken muziek gaat luisteren (om hoogwaardige componenten te vergelijken) wordt het een heel ander verhaal, wat hij ook aangeeft. Daarbij wordt overigens ‘wat is beter’ ook steeds lastiger (tenzij de apparatuur echt brak klinkt) want gewenning treedt ook op.

Als je bijvoorbeeld een speaker beluistert met nadruk in het hoog en daarna een speaker gaat luisteren die lineair is zal deze toch ‘dof’ en ‘minder sprankelend’ klinken. Was speaker A beter? Nee; hij was anders. Hij kleurt het hoog. B is lineair maar klinkt nu doffer dan normaal.

Je hersenen doen dit om om te gaan met verandering van je omgeving, lichaam, houding of pinnae. Dat zijn namelijk allemaal filters en om geluid te lokaliseren gebruiken je hersenen informatie uit het spectrum om te bepalen waar een geluid vandaan komt.

Stel een wolf eet je rechteroor op, dan is het verdomde handig als je hersenen gaan compenseren voor het gebrek aan pinna om je localisatie weer werkend te maken.

Als geluid je beroep is luister je echt anders naar de wereld; vooral kamfiltereffecten vallen snel op. Als je daar eenmaal op let dan kan je het niet meer ‘onhoren’. Het helpt overigens ook als rudimentaire echolocatie als je het eenmaal hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Met een aantal andere audio freaks heb ik al 5 jaar een maandelijkse bijeenkomst waarbij we proberen dingen te testen. Deze vrienden zijn net als op leeftijd en we hebben geld voor de hobby. Ik denk dat we gemiddeld 5000 euro per jaar uitgeven aan deze hobby.

Elke maand moet een lid een test ontwerpen, die uitvoeren en een rapport maken. De condities zijn zeer streng. Een maal een test georganiseerd te hebben die niet correct bleek te zijn en je ligt eruit. We hebben 10 leden en 6 man op de wachtlijst. Vorige week moest ik de test organiseren en vroeg de leden of ze er een probleem mee zouden hebben als ik dit hier zou publiceren. Niemand had bezwaar en niemand had enig commentaar op de test. Alle test hardware is gekocht , er is geen connectie met enige marketing department.

This was a pretty non-standard test evening as we did not tell the friends what we were testing. It was as blind as blind can be. The testers were placed and shown the setup of 6 KEF LS50 Wireless II speakers. No further information was supplied.

Test topic: do HiFi components need time to ‘burn in’. In other words, do they sound better after a certain period?

Test hardware: Three sets of KEF LS50 Wireless II. These were all new in the box (I bought them for the three offices that did not yet have solid audio and intercepted them before they were delivered to the departments. These three were all new in the box, serial numbers indicating them to be manufactured close to each other. They were NOT updated in any way (as this would be part of ‘burn in’. They will be called set 1,2,3 with 1l indicating left speaker of set 1.

Test conditions: The speakers were placed next to each other 1l, 2l, 3l <three meters> 1r, 2r, 3r in our standard configuration in our standard test room. The speakers were connected to their friend by wire to allow the highest quality. They were connected to the standard Wi-Fi to the Roon server and Tidal. Wi-Fi bandwidth was monitored and never exceeded 3% load. The system was configured to give streams full priority. The volume of each set was set at 32% and check with the standard test sounds, we were unable to detect any difference in volume.

• Set 3 was set up and were subjected to 25 hours at 50% volume of our standard testing playlist, with the speakers facing each other at 50 cm distance.
• Set 1 was taken out of the box and configured (4 minutes). They were kept 100% off until the test started.
• Set 2 was set up and were subjected to 5 hours at 50% volume of our standard testing playlist, with the speakers facing each other at 50 cm distance.

Test music: All Tidal Masters with MQA at 24-bit/192kHz. Also listened to were another recording from the Roon test server but these were not used in the test.

Test protocol: Three listening tests were done, each lasting 20 minutes and covering one song. First, the song was played completely on all systems (order at random), after that the six participants could ask for certain parts to be played on a system of their choice. After every 20 minutes, we asked the 6 participants to rate the sets in order with the best getting 3 points.

Results:

Comments from testers:
• Remarkable difference in the maturity of sound and overall soundscape. Some sets were okay, others very restricted.
• I would be pissed off if I bought set 1, something must be wrong with them I and I would return them.

Conclusion: On this hardware and under these conditions the hardware needed time to ‘mature’. As the scores of the virgin set improved even in the first hour, it makes sense not even to listen to them after you bought them. Basically, they will sound like crap out of the box, will sound better after an hour, and ‘mature’ after 20+ hours. This solidly confirms our over-the-ear headphone test where cheap burned-in headphones outperformed headphones ten times the price.
Ergo: If the review does not contain information on the use history of the tested hardware, read something else.

Next meeting, standard place, standard time. The topic will be speaker wires. Drinks will be for xxxx, snacks for yyy.
Stonden de luidsprekers op exact dezelfde locatie tijdens het luisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Wilf schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 01:15:

Als geluid je beroep is luister je echt anders naar de wereld;
Dat kan ook prima als geluid je hobby is.
Dat is ook een beetje mijn kritiek op hem.
Hij schildert in het begin audiofielen (niet beroepsmatige liefhebbers) af als mensen die niets weten en hijzelf alles weet terwijl dat ontzettend generaliserend is. Neem die eerste test, alsof geen enkele audiofiel weet dat het verschil tussen 16 en 24 bit de ruisvloer is...
Maar ja, we hebben het wel over iemand die beweerde dat het onomstotelijk bewezen was dat een bepaalde kabel geen invloed in het audiospectrum (en ver daarbuiten) zou kunnen hebben omdat zijn dure testkast hem dat vertelde, terwijl dat niet waar is omdat een kabel (de elektrische parameters daarvan) niet los te zien is van bron en ontvanger . Dus ook bij hem zijn er wel verbeterpuntjes ondanks dat hij beroepsmatig zo goed getraind was volgens zijn eigen woorden.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 10-03-2021 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 01:57:
[...]

Dat is ook een beetje mijn kritiek op hem.
Hij schildert in het begin audiofielen (niet beroepsmatige liefhebbers) af als mensen die niets weten en hijzelf alles weet terwijl dat ontzettend generaliserend is. Neem die eerste test, alsof geen enkele audiofiel weet dat het verschil tussen 16 en 24 bit de ruisvloer is...
Nou ja, er zullen er zeker genoeg zijn die het weten, ik denk ook dat er heel veel zijn die het niet weten.
Wilf schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 01:15:
Als je bijvoorbeeld een speaker beluistert met nadruk in het hoog en daarna een speaker gaat luisteren die lineair is zal deze toch ‘dof’ en ‘minder sprankelend’ klinken.
Voor de volledigheid, ik begrijp wat je bedoelt, maar lineair gaat over distortie/vervorming. Je kan een lineair systeem hebben waar alle bas uit gefilterd wordt.
Lineair betekend dat als je het ingangssignaal twee keer groter maakt, het uitgangssignaal ook precies twee keer groter wordt. Maar het betekend niet dat een 20Hz ingangssignaal evenveel wordt versterkt als een 20kHz signaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing

Results:

Comments from testers:

Ik zou set 2 na deze test verder in laten spelen en daarna de test herhalen. Komt hij daarna er net zo goed uit als set 3 ligt het verschil aan het inspelen. Blijft hij dan slechter klinken, ligt het aan de speaker zelf. Met set 1 kun je hetzelfde doen, maar die zal dan anders ingespeeld zijn dan de andere 2 sets (maar dat zou op zich niet zoveel verschil moeten maken)

En eigenlijk moet je deze test beginnen met alles nieuw uit de doos. Dan haal je daar al de verschillen tussen de luidsprekers er uit.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilf schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:26:
Wat ik gelijk denk is: hoe groot is de ruimte? Hoe ver zitten de mensen van de speakers? Hoe ver staan de speakers uit elkaar (de drie speakers naast elkaar)?
Het is onze standaard ruimte, acoustisch aardig dood, 6 x 6, 3 meter. We vinden het erg belangrijk dat de luister omgeving stabiel is. We beginnen ook altijd met een half uur luisteren naar dezelfde muziek op de 'huis installatie' omdat je er dan zeker van bent dat je 'gereset' bent. De huisinstallatie is een dCS Bartók, Rega Elicit-R naar een set Neat Iota Alpha. Allemaal behoorlijk neutrale hardware.

De speakers stonden 3 meter van elkaar, de eerst rij stoelen op 3,5 meter van de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:26:
[...]

Ik zou set 2 na deze test verder in laten spelen en daarna de test herhalen. Komt hij daarna er net zo goed uit als set 3 ligt het verschil aan het inspelen. Blijft hij dan slechter klinken, ligt het aan de speaker zelf. Met set 1 kun je hetzelfde doen, maar die zal dan anders ingespeeld zijn dan de andere 2 sets (maar dat zou op zich niet zoveel verschil moeten maken)

En eigenlijk moet je deze test beginnen met alles nieuw uit de doos. Dan haal je daar al de verschillen tussen de luidsprekers er uit.
Goede commentaren. We hebben dit alles overwogen maar omdat we drie sets hadden en niet twee was de kans dat we geheel bij toeval drie sets hadden die bij toeval de door mijn voorspelde uitkomst hadden was niet groot. Ook het feit dat de maagdelijke set tijdens de luistertest al beter werd (beter beoordeeld) lijkt daarop te duiden. Maar we hebben al besloten dat we de sets na een jaar gebruik op mijn bedrijf nog eens terug halen om, te zien of we verschillen horen.

Overigens hadden we dit al bij Kef gevraagd. Volgens hun is het uitgesloten dat sets uit dezelfde reeks anders klinken. Dat zou meetbaar zijn bij de tests. En toen ik onze bevindingen deelde met een bijzonder kundige importeur vertelde ze me dat ze niets anders hadden verwacht. Op mijn verbaasde opmerking waarom ze dat dan niet van de daken schreeuwen.... "Try explain that to a customer. For very high end hardware we do a standard 20 hour burn in before delivery, but this Kef set falls just below that level"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 01:53:
[...]

Stonden de luidsprekers op exact dezelfde locatie tijdens het luisteren?
Nee, lees mijn tekst nog een keer en dan zie je dat die zeer precies is uitgelegd.

Overigens als je testen wil doen waarbij 'exact' dezelfde locatie van belang is (en niet 50 cm zoals hier het geval) dan heb je het over testen die veel verder gaan dan wat wij denken te kunnen horen. We vragen ook niet of de testers elke keer op dezeflde stoel gaan zitten (doen ze wel overigens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

renegrunn schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:25:
[...]
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Roon ondersteuning (certificering) voor de KEF LS50 WII wordt pas volgende maand verwacht: https://community.roonlab...-ii-roon-ready/121670/535.
Had ik moeten zeggen, terecht commentaar. Het was een beta die we van de importeur kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:32:
[...]

Nee, lees mijn tekst nog een keer en dan zie je dat die zeer precies is uitgelegd.

Overigens als je testen wil doen waarbij 'exact' dezelfde locatie van belang is (en niet 50 cm zoals hier het geval) dan heb je het over testen die veel verder gaan dan wat wij denken te kunnen horen. We vragen ook niet of de testers elke keer op dezeflde stoel gaan zitten (doen ze wel overigens).
Nou ik dacht ik vraag het nog een keer, aangezien het nogal belangrijk is. Een speaker in een andere positie in de ruimte klinkt namelijk sowieso anders. En zoveel anders, hoogstwaarschijnlijk van een veel grotere orde dan de invloed van hetgeen jullie wilden onderzoeken.

Het lijkt erop dat jullie idd het behoorlijk netjes hebben aangepakt, maar dit is een belangrijke factor welke je niet kan negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

mr_petit schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 01:57:
[...]

Absoluut! Het is maar net hoe ver je zelf wil gaan natuurlijk. Wat ik met mijn opmerking bedoelde is dat als je met theorie te maken hebt en deze doorgrondt dat je makkelijker kan analyseren. “Je weet het pas als je het weet” zei een bekende Nederlandse filosoof ooit. :+

Er zijn zat hobbyisten die zo doorslaan in hun hobby dat ze meer een onbetaald expert zijn. De meeste audiofielen zijn echter meer van de voodoo. Onder ‘amateur’ producers zitten best veel mensen die zó hooked zijn dat ze al hun tijd steken in het doorgronden van de theorie. Zulke jongens en meisjes kan je echt pro gesprekken mee voeren (en ook weer merken hoeveel randzaken waar je zelf minder mee bezig bent toch weer wegzakken na jaren :D). Zulke jongens en meisjes zullen dan ook de verschillen kunnen horen of weten waar ze op moeten letten.
Sissors schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 08:10:
[...]

Voor de volledigheid, ik begrijp wat je bedoelt, maar lineair gaat over distortie/vervorming. Je kan een lineair systeem hebben waar alle bas uit gefilterd wordt.
Lineair betekend dat als je het ingangssignaal twee keer groter maakt, het uitgangssignaal ook precies twee keer groter wordt. Maar het betekend niet dat een 20Hz ingangssignaal evenveel wordt versterkt als een 20kHz signaal.
Granted, lineair is een verwarrende woordkeuze voor een rechte frequentiekarakteristiek. :+
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:16:
[...]
De speakers stonden 3 meter van elkaar, de eerst rij stoelen op 3,5 meter van de speakers.
Ik had het over de drie speakers per kant. Ik ben weer veel te onduidelijk blijkbaar :D

Ik vroeg het trouwens om dezelfde reden als JAG hierboven uitlegt.

Ik gebruik de Ci en Ventura series trouwens best vaak professioneel, fijne speakers en niet te duur. We hebben best veel KEF weggezet zo wereldwijd, en ik zou best een mooi setje LSX thuis willen hebben staan, daar ben ik echter niet rijk genoeg voor :+

Ik was wel uitgenodigd voor de introductie in NL in 2018 en het zijn echt indrukwekkende speakers, zowel qua geluid alsmede uiterlijk. Die groene zijn echt :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyooSQ4N_ul-1QB2od30XOKxNMk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaNQBYOmqQ2xpnxpZZy2Zbe1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jCvgCtOErnlI9u7-OYYLAai_ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJ5XSZSDF0AKcnx2G4pNXKMS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Wilf op 10-03-2021 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb toch wel het vermoeden dat er te veel onbesproken variabelen in de test van falconhunter zitten om te kunnen concluderen dat 'burn-in' een ding is. Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet bestaat, alleen dat je het met deze test niet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunt vaststellen. :P
Daarnaast heb ik begrepen dat het voor kritisch luisteren veel beter is om naar één speaker te luisteren.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2021 19:52 . Reden: belangrijke woorden vergeten... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:52
Verwijderd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:57:
Ik heb toch wel het vermoeden dat er te veel onbesproken variabelen in de test van falconhunter zitten om te kunnen concluderen dat 'burn-in' een ding is. Daarmee wil zeggen dat het niet bestaat, alleen dat je het met deze test niet met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunt vaststellen. :P
Daarnaast heb ik begrepen dat het voor kritisch luisteren veel beter is om naar één speaker te luisteren.
Op zich is een kleine burn in wel logisch. We hebben het bin speakers over bewegende delen en verende/rekkende materialen. Daarbij is even losschudden een keer wel logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat het wel logisch voelt maakt de kans op aanwezigheid niet per se groter natuurlijk, dat is zelfs een regelmatig gemaakte denkfout: Wikipedia: Confirmation bias

Deze link is ook wel interessant eventueel: https://www.audioholics.c...-break-in-fact-or-fiction

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2021 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Philip Ross schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:23:
[...]

Op zich is een kleine burn in wel logisch. We hebben het bin speakers over bewegende delen en verende/rekkende materialen. Daarbij is even losschudden een keer wel logisch.
Enerzijds; als een materiaal in relatief zo'n korte tijd* een hoorbaar verschil geeft dan stel ik dat het materiaal helemaal niet geschikt is.

Anderzijds; als het echt zó veel zou schelen, zouden er dan niet fabrikanten zijn die dit vooraf in de fabriek doen om zo een eerste teleurstelling te voorkomen? Makkelijk verdient zou je zeggen?

*Dat een speaker na tien(tallen) jaren anders klinkt geloof ik best, maar dat ga je dan ook niet even in een AB-testje terughoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Wilf schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:50:
[...]
Er zijn zat hobbyisten die zo doorslaan in hun hobby dat ze meer een onbetaald expert zijn. De meeste audiofielen zijn echter meer van de voodoo.
De meeste professionals misschien ook wel.
Denk aan al die audioreviewers bij hifi.nl en dat soort gasten. :P
Dat zijn toch echt 'professionals' (ze verdienen hun geld), in de audiobusiness die de beste sprookjesschrijvers zijn. :P
Dat veel audiofielen van de voodoo zijn, komt uiteindelijk doordat er veel voodoopriesters in de geluidswereld aktief zijn. Dat is een beetje het kip of het ei verhaal.
Die tweedeling bestaat dus m.i. net zo goed aan de aanbod/profikant als aan de consumerkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
DominoNL schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:32:
[...]

Enerzijds; als een materiaal in relatief zo'n korte tijd* een hoorbaar verschil geeft dan stel ik dat het materiaal helemaal niet geschikt is.

Anderzijds; als het echt zó veel zou schelen, zouden er dan niet fabrikanten zijn die dit vooraf in de fabriek doen om zo een eerste teleurstelling te voorkomen? Makkelijk verdient zou je zeggen?

*Dat een speaker na tien(tallen) jaren anders klinkt geloof ik best, maar dat ga je dan ook niet even in een AB-testje terughoren.
Er zijn genoeg producten (niet audio) die in het begin even stroef zijn. Zeg niet dat dat hier het geval is maar er zijn wel fysische eigenschappen die voor dit verschil kunnen zorgen. Dus het is geen 100% elfenstof hier.

Overigens kan het natuurlijk ook gewoon dat er met de test danwel hoopvolle blik in de ogen van opstelling maker voor de deelnemers al iets anders te vinden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het artikel dat ik hierboven link schrijft de volgende conclusie:
In an electrodynamic driver featuring the usual surround-diaphragm-spider construction, driver suspension mechanical compliance plays a key roll in determining the measured value of various driver parameters. All of these parameters will shift as the mechanical compliance of the driver's suspension shifts in value. The bulk of a driver's compliance shift will occur at the time of initial burn in.

Subsequent shifts in compliance are largely temporary in nature. An example of one such mechanism contributing to such temporary shifts is that which arise from the elastic deformation of butadiene-styrene surrounds. Given sufficient time to recover, these changes tend to reverse themselves and the driver returns to its pre-stimulus state.

As the enclosure compliance in both totally enclosed boxes and vented cabinets dominates that of the driver for most practical implementations of either type enclosure currently in production, any potential changes in system amplitude response attributable to changes in driver suspension mechanical compliance tend to be minimized. Normal production unit-to-unit driver spec variances can affect final amplitude response of a system to a larger degree than that expected from normal pre- post-burn in driver suspension compliance changes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
Wilf schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:26:
Belangrijker nog, zat iedereen tegelijk te luisteren en konden ze verbaal of no verbaal met elkaar interacteren. Is schokkend hoeveel we elkaar onbewust beïnvloeden.

mixing a drink and music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Ik begrijp dus dat elke speakersset een plek in de ruimte heeft ipv wat ik zou verwachten, namelijk elke set steeds precies dezelfde plek. Dus dat je ook dat je deze moet wisselen.

Dat maakt de test best wel onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

mr_petit schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:57:
[...]

De meeste professionals misschien ook wel.
Denk aan al die audioreviewers bij hifi.nl en dat soort gasten. :P
Dat zijn toch echt 'professionals' (ze verdienen hun geld), in de audiobusiness die de beste sprookjesschrijvers zijn. :P
Nou heb ik vroeger ook album- en concertrecensies geschreven voor magazines en ik zag daar geen énkel raakvlak met professionele audio.* ;) Dat noem ik journalistiek, of in geval van gekochte recensies hoernalistiek.
:D

* By which I mean werk waarbij theoretische kennis van audiotechnologie een must of een zeer grote pre is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Ja maar ik bedoel geen muziekrecensies. Ik bedoel reviews over audioapparatuur zoals bij hfi.nl.
De mensen die dat schrijven zijn professionals (het is hun werk), maar het is van hetzelfde gezever als waar de audiofielen van beticht worden.
Dus ik kan niet zeggen dat het voodoogeloof vooral bij de audiofielen (consumenten) zit. Het zit ook bij de professionals. Of ze er nou misbruik van maken of niet.
Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik spul zou moeten verkopen waarvan ik bewust zou weten dat het onzin is. Gelukkig hoef ik dat ook niet :)
Maar die mensen moeten daar dus wel mee leven, of ze geloven het werkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Of ze bijten de hand die ze voed niet ;)

Ze krijgen waarschijnlijk prachtige snoepreisjes voorgeschoteld als ze maar een mooi verhaal schrijven. En dan nog zie ik recensenten van HiFi-apparatuur niet per se als audioprofessionals. Het is journalistiek. Iedereen kan iets recenseren. Daar hoef je echt geen opleiding of kennis voor te hebben. Het is natuurlijk wel zo dat je recensies beter worden naarmate je meer kennis hebt, mits je integer blijft en schrijft. En dat laatste punt is denk ik de grootste valkuil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
mr_petit schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:41:
Ja maar ik bedoel geen muziekrecensies. Ik bedoel reviews over audioapparatuur zoals bij hfi.nl.
De mensen die dat schrijven zijn professionals (het is hun werk), maar het is van hetzelfde gezever als waar de audiofielen van beticht worden.
Dus ik kan niet zeggen dat het voodoogeloof vooral bij de audiofielen (consumenten) zit. Het zit ook bij de professionals. Of ze er nou misbruik van maken of niet.
Ik zou niet met mezelf kunnen leven als ik spul zou moeten verkopen waarvan ik bewust zou weten dat het onzin is. Gelukkig hoef ik dat ook niet :)
Maar die mensen moeten daar dus wel mee leven, of ze geloven het werkelijk.
Tja, het lijkt me heel simpel. Ze schrijven voor een bepaald publiek, dus alleen de recensenten die op die manier schrijven zullen veel gelezen worden. De rest valt dan vanzelf af.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 12:41
Hebben jullie je allemaal al opgegeven voor de kabelreview van hifi.nl ?

Toch mooi de kans om zelf je geobjectiveerde waarneming te delen met een audiofiel publiek.

Als iemand nog bingokaarten heeft die vol moeten houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 06:18
Vraagje, is het zinvol om speakerkabels te vervangen als deze circa 20 jaar oud is ? Of is er geen sprake van degeneratie van OFC kabels ? Betreft 2.5 mm2 lengte circa 6 meter en 4.0 mm2 lengte circa 2 meter.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ligt er aan of er zuurstof bij kan komen (in connector). Ik heb heel dunne langs kabels bij één van mijn sets (goedkope bouwmarkt-trekdrop uit de jaren negentig) en daarvan hielp het wel om het donkergroenbruine uiteinde weer eens te snoeien.

Het is een satellietset (dus: linkerspeaker powered, rechter satelliet) en ik merkte dat mijn stereobeeld naar links was opgeschoven. :+ zit nu weer in balans.

Oh die satellietspeaker heeft zo’n klemconnector.

[ Voor 9% gewijzigd door Wilf op 12-03-2021 07:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:00
Zolang de kunststof mantel niet begint weg te brokkelen en er geen kabelbreuk aanwezig is lijkt me het weinig zinvol.
Misschien even opnieuw strippen en/of vertinnen van de draadeinden als deze bloot en gecorrodeerd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nadat ik de resultaten van de luistertest over het 'inbranden' van audio hardware had gedeelt, had ik ook beloofd volgende testen te delen. Zoals uitgelegd, met een groep vrienden met teveel geld hebben wij een lokale audio club waarin we luistertests doen om te zien wat werkt en wat door elfjes gemaakt moet zijn. De resultaten zijn (meestal) niet wat de reageerders hier verwachten, maar we zijn altijd bereid om gasten onze tests te laten meemaken. Wij denken dat ze valide zijn omdat we belangrijke testen elke 18 maanden herhalen.

Het onderwerp deze week was PSUs. Of de kwaliteit daarvan hoorbaar is. De text is in het engels omdat de meeste deelnemers van onze 'club' niet Nederlands zijn.

------------

Test topic: Does a high-end power supply result in better sound. We do NOT get into the discussion on switched versus linear as we believe in principle both could be used. Also because wanted to avoid food fights.

Test hardware:
• Allo Shanti (200 euro), Allo Nirvana (80 euro) , Anker PowerPort II (50 euro), no name wall wart (10 euro)
• DAC: 3x Chord Mojo. Though not of the same series they are about the same age and we never heard any difference between them in previous tests. The Mojo's were all wall powered in the test and were not running from the internal accu.
• Amp: Naim SuperNait 3 (3500 euro)
• Speakers: Spendor D7.2 (we discussed if these speakers pair well with the amp but we feel it is a good though not perfect match. (6250 euro)

Test conditions: Standard setup, speaker 5 meters apart, listeners 5 meters in front. The three Mojo’s were all linked to a standard input on the Naim. All equipment was running for three hours before the test started.

Test music: All Tidal Masters with MQA at 24-bit/192kHz. Also listened to were other recording from the Roon test server but these were not used in the test.

Test protocol: All test were done 100% blind, the testers did not know to what PSU they were listening.
The no name wall wart was first put against Anker to limit the field to 3 competitors. As we know the Anker to be a solid PSU (but in no way designed for audio) it came as no surprise this test only lasted a few minutes. All 5 testers preferred the Anker within seconds. Less noise, less fluctuation.
After that the three remaining PSUs were listened to in nine tests where input was switched every minute. The test was repeated three time for three different kinds of music (as in our standard protocol (classical, contemporary , MQA focused). So 27 test in total.

Results:
• Anker preferred: 1 (the test conditions were not perfect in this event)
• Nirvana preferred: 10
• Shanti preferred: 16

Comments from testers:
• Serious difference in intensity in the Jazz sessions. More expensive = better delivery
• Remarkable difference in short clear sounds like bells and some drums

Conclusion: On this hardware and under these conditions the price (if that equals quality) matters. PSUs designed for audio did clearly better because it lowers the noise levels and increases the capability to produce sudden and short sounds without distortion. While the difference between a solid no audio PSU and audio grade PSU was clear, the difference in quality in the audio grade hardware was not audible for everybody but statistically clear.

Update, the test was repeated late in the evening without the PSUs and running from the internal battery. The results were seeminly totally random, proving that this is most likely the preferred condition.

-----------

de beloofde test over speaker kabels staat op pauze omdat we get niet eens zijn over hoe de connectors been rol spelen. We zijn nu op zoek naar drie sets die allemaal door de fabriek van connectors voorzien zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2021 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:11:

Comments from testers:
• .......More expensive = better delivery
.
Ik denk dat niemand hier het belang van een goede stabiele stroomvoorziening in twijfel trekt, maar dit duidt erop dat het geen blindtest was.

Ik vind €200 (allo shanti) voor een goede voeding qua prijs ook nog wel meevallen. Goedkoop is anders, maar het is ook niet exorbitant duur. Ik zie trouwens ook dat dat ding in dezelfde kastjesserie zit als waar ik m'n phonopre en voedingsunit in geplaatst heb. Niets mis mee, het bespaart geld door off the shelf products te gebruiken.
Je kan ook rustig het 5 voudige of meer uitgeven aan een 5v voeding.

Het grootste manco is natuurlijk dat het ding alleen 5v kan geven / alleen in 5v te koop is.

[ Voor 47% gewijzigd door mr_petit op 26-03-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik stuitte vandaag per ongeluk op de producten van https://jcat.eu/shop/
Iemand bood op MP een audiofiele USB kaart aan voor 650 euro 8)7
Het zal vast wel iets doen...maar lijkt me ook vooral elfensnot. Iemand bekend mee? :)

@Verwijderd wat ik me nou afvraag: gezien je testgroepje en het kapitaal wat ze te besteden hebben: welke leeftijdscategorie zitten ze, en hebben ze ooit een gehoortest laten doen over wat ze wel en niet horen? Das voor iedereen anders lijkt me, en lijkt me dus ook potentieel de blinde tests kunnen kleuren. Rekenen jullie dat mee of hebben jullie dat niet of wellicht wel afgevangen, en zo ja hoe? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
En deze blijf ik ook apart vinden : • Anker preferred: 1 (the test conditions were not perfect in this event)
Waarom schrap je die test dan niet en doe je hem opnieuw? Verder worden er verschillen gehoord die niet door een PSU kunnen komen, dus ik vraag me af hoe 'blind' deze test echt was? Hoe schakel je tussen de PSUs en hoe zorg je ervoor dat dit echt blind gaat? Heb je de Mojo's met verschillende PSU's gevoed en verschillende inputs van de amp?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Verwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:11:
Nadat ik de resultaten van de luistertest over het 'inbranden' van audio hardware had gedeelt, had ik ook beloofd volgende testen te delen. Zoals uitgelegd, met een groep vrienden met teveel geld hebben wij een lokale audio club waarin we luistertests doen om te zien wat werkt en wat door elfjes gemaakt moet zijn. De resultaten zijn (meestal) niet wat de reageerders hier verwachten, maar we zijn altijd bereid om gasten onze tests te laten meemaken. Wij denken dat ze valide zijn omdat we belangrijke testen elke 18 maanden herhalen.

Het onderwerp deze week was PSUs. Of de kwaliteit daarvan hoorbaar is. De text is in het engels omdat de meeste deelnemers van onze 'club' niet Nederlands zijn.

------------

Test topic: Does a high-end power supply result in better sound. We do NOT get into the discussion on switched versus linear as we believe in principle both could be used. Also because wanted to avoid food fights.

Test hardware:
• Allo Shanti (200 euro), Allo Nirvana (80 euro) , Anker PowerPort II (50 euro), no name wall wart (10 euro)
• DAC: 3x Chord Mojo. Though not of the same series they are about the same age and we never heard any difference between them in previous tests. The Mojo's were all wall powered in the test and were not running from the internal accu.
• Amp: Naim SuperNait 3 (3500 euro)
• Speakers: Spendor D7.2 (we discussed if these speakers pair well with the amp but we feel it is a good though not perfect match. (6250 euro)

Test conditions: Standard setup, speaker 5 meters apart, listeners 5 meters in front. The three Mojo’s were all linked to a standard input on the Naim. All equipment was running for three hours before the test started.

Test music: All Tidal Masters with MQA at 24-bit/192kHz. Also listened to were other recording from the Roon test server but these were not used in the test.

Test protocol: All test were done 100% blind, the testers did not know to what PSU they were listening.
The no name wall wart was first put against Anker to limit the field to 3 competitors. As we know the Anker to be a solid PSU (but in no way designed for audio) it came as no surprise this test only lasted a few minutes. All 5 testers preferred the Anker within seconds. Less noise, less fluctuation.
After that the three remaining PSUs were listened to in nine tests where input was switched every minute. The test was repeated three time for three different kinds of music (as in our standard protocol (classical, contemporary , MQA focused). So 27 test in total.

Results:
• Anker preferred: 1 (the test conditions were not perfect in this event)
• Nirvana preferred: 10
• Shanti preferred: 16

Comments from testers:
• Serious difference in intensity in the Jazz sessions. More expensive = better delivery
• Remarkable difference in short clear sounds like bells and some drums

Conclusion: On this hardware and under these conditions the price (if that equals quality) matters. PSUs designed for audio did clearly better because it lowers the noise levels and increases the capability to produce sudden and short sounds without distortion. While the difference between a solid no audio PSU and audio grade PSU was clear, the difference in quality in the audio grade hardware was not audible for everybody but statistically clear.

Update, the test was repeated late in the evening without the PSUs and running from the internal battery. The results were seeminly totally random, proving that this is most likely the preferred condition.

-----------

de beloofde test over speaker kabels staat op pauze omdat we get niet eens zijn over hoe de connectors been rol spelen. We zijn nu op zoek naar drie sets die allemaal door de fabriek van connectors voorzien zijn.
Ik snap om eerlijk te zijn geen reet van je testmethodiek en resultaten.
Je bleef continue switchen tussen PSU, en daarbij heb je een onduidige uitkomst, waarbij je geen significantie 'beter' kan aanwijzen, die verdomd veel lijkt op random distribution?

De enige conclusie die ik daar uit zo kunnen trekken is dat óf de test slecht was, óf er geen aantoonbaar kwaliteitsverschil te horen was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Wat voor test was dit, ABX? Zo ja, hoe is die methodisch uitgevoerd?
Als een Chord Mojo trouwens eventueel zo hoorbaar beïnvloed wordt door een voeding, dan weet ik zeker dat ik die nooit koop.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2021 01:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dragonhaertt schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:50:
[...]

Ik snap om eerlijk te zijn geen reet van je testmethodiek en resultaten.
Je bleef continue switchen tussen PSU, en daarbij heb je een onduidige uitkomst, waarbij je geen significantie 'beter' kan aanwijzen, die verdomd veel lijkt op random distribution?

De enige conclusie die ik daar uit zo kunnen trekken is dat óf de test slecht was, óf er geen aantoonbaar kwaliteitsverschil te horen was.
Drie Mojo's met drie verschillende PSU's op drie inputs van de amp. We switchten dus alleen met de input van de amp. Mijn excuses als dat niet duidelijk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:33:
En deze blijf ik ook apart vinden : • Anker preferred: 1 (the test conditions were not perfect in this event)
Omdat de uitkomsten dusdanig waren dat een herhaling overbodig was. Iedereen hoorde het verschil in enkele seconden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 01:11:
Als een Chord Mojo trouwens eventueel zo hoorbaar beïnvloed wordt door een voeding, dan weet ik zeker dat ik die nooit koop.
In onze ervaring is het verschil goed te horen bij elke dac. De Mojo staat uitermate goed bekend, veel prijzen gewonnen. Maar als de voeding niet goed is kan geen enkel audio circuit goed functioneren.

Als je dat niet wilt geloven is dat prima. Niet iedereen vind het erg belangrijk. Wij amuseren os met dit soort bijeenkomsten en leren elke keer weer wat bij. Als ik zelf het verschil hoor dan is er voor mij een verschil, zo simpel is het. Als iedereen in de groep hetzelfde hoort denken wij dat er dat we niet alleen een verschil horen maar dat dat er ook is.

Als de test condities in orde zijn (en sommige mensen hadden niet gelezen dat we drie Mojo's hadden, met drie verschillende PSU's die we op drie inputs van dezelfde amp aangesloten hadden. We switchten dus alleen van input), er daar waren wij het over eens dan is de conclusie dat in onze test er een duidelijk verschil te horen was tussen een standaard voeding en een die gemaakt is voor audio (en meetbaar minder ruis geeft).

Laat ik het zo zeggen, als jij erbij geweest was had je het verschil ook gehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
@Verwijderd zie slechts 2 mogelijke problemen met de test. Eerst is sluit je altijd de duurdere apparatuur aan op hoger input nummer?
De tweede is of mensen onafhankelijk van elkaar een voorkeur uitspreken. Ofwel, niet weten wat de anderen invullen. Anders heb je kans dat wat de eerste zegt overgenomen wordt door de rest.

Verder wel leuk dat er zo getest word

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt niet het output voltage van de drie verschillende Mojo's gemeten, deze DACs hebben een ingebouwde volumeregeling....en zelfs als die hetzelfde staan hoeft het output voltage niet hetzelfde te zijn.

De inputs op de Naim hoeven ook niet hetzelfde te zijn, mijn oude versterker had bijvoorbeeld andere SNR's voor verschillende inputs. En zelfs als ze dezelfde specs hebben kan de positie in het apparaat al andere meetbare resultaten opleveren. Die verschillen zullen zeer klein zijn er hier waarschijnlijk niet toedoen, maar als je het goed test moet je ook dit uitsluiten.

Wist degene die wisselde waar het op ingesteld werd en was die persoon zichtbaar voor het publiek?

Waarom wissel je niet gewoon PSU's?

Het is niet zo gemakkelijk om een goede test neer te zetten ;) .

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2021 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Verwijderd schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:20:
[...]
Laat ik het zo zeggen, als jij erbij geweest was had je het verschil ook gehoord.
Dit zou wel eens de crux kunnen zijn! Als er meerdere mensen in de ruimte aanwezig waren, zeker als hardop uitgesproken wordt wat er gehoord wordt. lijkt mij beinvloeding van elkaar zeer goed mogelijk.

Er is een mooie test methode voor dit soort luistertests, die @Verwijderd al aanhaalde, namelijk ABX testen. En dan blind uitgevoerd, door een enkele luisteraar, in mono (gevoeliger) en met levels exact gematched. Maar goed, dat is allemaal heel droog en veel werk. Dan blijken heel veel dingen die daarvoor heel goed hoorbaar leken, toch niet zo hoorbaar. De test zoals jullie hem uitvoeren is waarschijnlijk een stuk gezelliger. Ik denk dat het vooral geschikt is voor de gezeligheid en het creeren / behouden van een eigen waarheid, niet voor objectieve waarnemingen. Het laatste is wel waarmee je mijns inziens vooruitgang boekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:20:
[...]

In onze ervaring is het verschil goed te horen bij elke dac. De Mojo staat uitermate goed bekend, veel prijzen gewonnen. Maar als de voeding niet goed is kan geen enkel audio circuit goed functioneren.
Daarom heeft elk audio circuit eigen supply regulatie die storing van de externe voeding onderdrukt. Als je een apparaat hebt met standaard USB voeding, dan moet je hem ontwerpen dat hij met een normale USB voeding zijn specs kan halen. Heeft hij een hele exotische voeding nodig om dat te doen? Dan moet je die meeleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:18:
[...]
dat hij met een normale USB voeding zijn specs kan halen.
Ja maar zijn specs halen is natuurlijk een fictieve maatstaf.
Zijn luistertesten zijn er niet op gericht om te controleren of iets zijn specs haalt of niet.
Zijn luistertesten hebben als doel om te kijken of er verschil te horen is (ongeacht of hij dat op een goede manier doet of niet)
Verwijderd schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:10:
De inputs op de Naim hoeven ook niet hetzelfde te zijn, mijn oude versterker had bijvoorbeeld andere SNR's voor verschillende inputs. En zelfs als ze dezelfde specs hebben kan de positie in het apparaat al andere meetbare resultaten opleveren. Die verschillen zullen zeer klein zijn er hier waarschijnlijk niet toedoen, maar als je het goed test moet je ook dit uitsluiten.
Dan zou je de test 2x abx moeten doen.
Op zich lijkt het me niet zo moeilijk als het alleen om voedinkjes gaat. Iemand die niet in de test meedoet plugt ze gewoon in een andere volgorde in de dac's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philip Ross schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:47:
@Verwijderd zie slechts 2 mogelijke problemen met de test. Eerst is sluit je altijd de duurdere apparatuur aan op hoger input nummer?
De tweede is of mensen onafhankelijk van elkaar een voorkeur uitspreken. Ofwel, niet weten wat de anderen invullen. Anders heb je kans dat wat de eerste zegt overgenomen wordt door de rest.

Verder wel leuk dat er zo getest word
Ik weet niet wat je bedoelt met hoger input nummer. Als je bedoelt de input van de amp dan maakt dat bij deze versterkers absoluut niets uit. Die informatie hebben we van de fabrikant.

De testers mogen niet spreken tijdens het luisteren en moeten hun bevindingen op een formulier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:18:
[...]

Daarom heeft elk audio circuit eigen supply regulatie die storing van de externe voeding onderdrukt. Als je een apparaat hebt met standaard USB voeding, dan moet je hem ontwerpen dat hij met een normale USB voeding zijn specs kan halen. Heeft hij een hele exotische voeding nodig om dat te doen? Dan moet je die meeleveren.
Vrijwel geen enkele DAC die een externe voeding gebruikt (en dat zijn de meeste) heeft ook maar enige stabilisatie van het inkomende voltage. De ADCs die wij gebruiken (en die lopen uiteen van 80 euro tot 1900 euro hebben het in elk geval niet.

En specs? Ik ken geen enkele specificatie die de kwaliteit van het uitgaande signaal beschrijft.De eenheden (frequentie bereik etc) zeggen niets over de kwaliteit. Daarom meten wij ook nooit maar luisteren alleen.

--------------

Het spijt me dat zoveel mensen niets geloven van wat wij met eigen oren gehoord hebben. We doen dit al vele jaren en herhalen de testen met kleine veranderingen om te zien of we ergens fouten gemaakt hebben.

We testen alleen dingen waarvan we verwachten dat er verschillen te horen zijn omdat er wetenschappelijke anwijzingen zijn dat verschillende hardware verschillende dingen doet. In dit geval dat er een verschil is in het uitgangssignaal van verschillende PSU's. Iedereen met een scope kan dat zien. En naar onze bevindingen kan ook iedereen dat horen. Dat zijn dus nooit 230v kabels kabels van honderden euro's of blokjes hout onder de kabels om 'vibraties' te weren.

Dit zijn blinde tests, de testers weten wat we testen maar weten niet waar ze naar luisteren. Als de testers het dan met elkaar eens zijn is in onze ogen zeker dat er een verschil is. Tussen de testen verwisselen we hardware en connecties, als het verschil dan verschuift lijkt het zeker dat er een schakel in de keten is die beter is. In dit geval de PSU's.

Iedereen kan dit soort tests doen. Neem een Rasberry Pi met een plug-on DAC (minder dan 100 euro samen) en verwissel een 12 euro voedingsblok met een USB powerbank. Je moet wel er doof zijn om het verschil niet te horen. En na de test heb je aan de Rasb met DAC een geweldige audio speler. Er zijn op dit moment bijzonder high end audio spelers die een goedkope Rasb aan een goede DAC koppelen en daarmee apparatuur die etterlijke malen duurder is ten schande maakt.

Nogmaal, het spijt me dat sommige mensen liever commentaar geven mijn posts gewoon goed lezen. Ik zal onze tests hier niet meer delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het een misvatting is dat je lezers hier ergens van zou moeten overtuigen, maar zo komt je verhaal wel op me over.

Het is nog wel interessant voor jullie om te berekenen hoe groot de kans is dat de uitkomst van jullie test op toeval berust en of de test daadwerkelijk meet wat je denkt te meten. :Y)

En wat betreft de manier om de kwaliteit van het signaal te kwantificeren, begin hier:

en kijk daarna zijn video's over de wiskundige achtergrond. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
Verwijderd schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:02:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt met hoger input nummer. Als je bedoelt de input van de amp dan maakt dat bij deze versterkers absoluut niets uit. Die informatie hebben we van de fabrikant.
Wat ik bedoelde is dat als normaal de betere apparatuur op een hoger nummer zit dat mensen er nu ook blind vanuit gaan dat dat zo is en dus beïnvloed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Philip Ross schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:39:
[...]

Wat ik bedoelde is dat als normaal de betere apparatuur op een hoger nummer zit dat mensen er nu ook blind vanuit gaan dat dat zo is en dus beïnvloed worden.
Ik begrijp ook niet precies wat je bedoeld hoor.
Hoger nummer als in input 1, input 2 en input 3 ?
Die Naim versterker heeft niet die aanduidingen, maar dingen als cd, tuner, stream aux.
En ik zie ook niet terug in zijn verhaal dat de duurste apparatuur dan bijv. altijd op aux staat en de goedkoopste op cd staat aangesloten.
Of lees ik daar overheen? Welk stuk van wat hij schrijft doet jou dat geloven?

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 27-03-2021 20:16 ]

Pagina: 1 ... 73 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic