Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 72 ... 75 Laatste
Acties:

• flippy
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Masterkale1 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:52:
[...]

De meeste hier ja. Maar ik meld het alleen. Als iedereen in de waan wil blijven dat alles digitaal hetzelfde is prima. Ik weet wel beter.
En berichten zoals het kan niet.... ik zou zeggen neem maar jouw spelertje mee of kabeltje en je zal het zien en horen.
denk dat je wel anders piept als je bank je saldo digitaal anders gaat interpreteren. 8)7

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
stop feeding the troll....

Wise enough to play the fool

• BugBoy
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:47
De meeste hier ja. Maar ik meld het alleen. Als iedereen in de waan wil blijven dat alles digitaal hetzelfde is prima. Ik weet wel beter.
Het enige dat ik me voor kan stellen is dat een optische kabel geen elektronische storing doorgeeft. Maar diepere kleuren wordt een lastige. Is het niet zo dat je apparatuur iets anders herkent en andere presets gebruikt? Verstoring van digitaal signaal geeft artifacts. Een kabel kan enkel een signaal verzwakken, maar natuurlijk niet verbeteren. Of er moet signal processing gebeuren, maar dat had je wel geweten.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• florizla
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 20:41
Gedachtenexperiment: stuur eens een zip bestandje met wat jpeg foto's door die kabel. Worden de kleuren daar ook dieper van?

• Flabsie
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 19:53
florizla schreef op zondag 21 februari 2021 @ 08:43:
Gedachtenexperiment: stuur eens een zip bestandje met wat jpeg foto's door die kabel. Worden de kleuren daar ook dieper van?
Nee tuurlijk niet, want jullie gebruiken vast allemaal al jarenlang die gratis trial van WinRar, dan benut je nooit het volle potentieel. Misschien dat er met de betaalde versie nog wat te redden valt, maarja daar hebben de meesten van jullie het budget niet voor...

• SannrHerr
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14:13

SannrHerr

Furor Teutonicus!

Is deze al voorbij gekomen?

Audiofiele IonizAIR met gestabiliseerde voeding
€ 100,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen

• martyw
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 23:49
SannrHerr schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:46:
Is deze al voorbij gekomen?

Audiofiele IonizAIR met gestabiliseerde voeding
€ 100,00
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Hij snap het wel, een ding wat bij Conrad 40 euro kost voor 100 euro te koop zetten :)

• Masterkale1
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 01:12
Jag schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:16:
[...]

Wat meldt je alleen?

Maar jij hebt het ware digitale licht gezien begrijp ik :)?

Ik denk dat ik mijn kabeltjes liever thuis laat. Ik geloof niet zo in het nut van dit soort sighted vergelijkingen, waarom niet is al vaak duidelijk geworden. Prima als jij van je eigen ervaringen geniet, maar jouw ervaringen zijn van jou en behelzen geen universele waarheid. Sterker nog, ik denk dat het vrij weinig zegt over de fysieke eigenschappen van het geluid en beeld. Of denk jij dat je met jouw waarneming wel wat kan zeggen daarover?
Actieve glasvezel heeft vele voordelen. Maar blijkbaar heb je dit ook al zelf in de boekjes gevonden en al zelf gemeten.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: SVS SB13ultra, subdude HD - Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC X7500

Masterkale1 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Actieve glasvezel heeft vele voordelen. Maar blijkbaar heb je dit ook al zelf in de boekjes gevonden en al zelf gemeten.
Ik snap niet zo goed op welke vraag dit een antwoord is. Tevens staat er nog een vraag open: denk je dat jouw ervaring, bijvoorbeeld die met je andere HDMI kabel, wat zegt over de fysieke eigenschappen van het beeld? Of denk je dat het losstaat van elkaar?

• mr_petit
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:58
[...]
Maar blijkbaar heb je dit ook al zelf in de boekjes gevonden en al zelf gemeten.
Heb jij het dan gemeten?

"man is not truly one, but truly two,"

• Masterkale1
Laten doen inderdaad. Sowieso is heel mijn set uitgemeten op alle vlakken.

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: SVS SB13ultra, subdude HD - Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC X7500

• Masterkale1
Jag schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:30:
[...]

Ik snap niet zo goed op welke vraag dit een antwoord is. Tevens staat er nog een vraag open: denk je dat jouw ervaring, bijvoorbeeld die met je andere HDMI kabel, wat zegt over de fysieke eigenschappen van het beeld? Of denk je dat het losstaat van elkaar?
Zeker weten, anders doe ik de aanschaf niet.

• mr_petit
Masterkale1 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:45:
[...]

Laten doen inderdaad. Sowieso is heel mijn set uitgemeten op alle vlakken.
Heb je ook meetresultaten en een opstelling die je hier kan publiceren?
Ik neem aan dat er een meetrapport van de kabel is als je het hebt laten meten?

[Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 21-02-2021 14:49]

• Masterkale1
mr_petit schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:49:
[...]

Heb je ook meetresultaten en een opstelling die je hier kan publiceren?
Ik neem aan dat er een meetrapport van de kabel is als je het hebt laten meten?
Geen idee of die vrijgegeven wordt. Zou je aan cinemike moeten vragen. Die heeft de kabel gemaakt. Dus wil je meer info dan zou je eventueel moeten mailen oid.

• mr_petit
Maar dan weet je zelf dus ook niet de meetresultaten van de kabel?
Dat is apart.

mr_petit schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:04:
Dat is apart.
Waarom heeft hij dat nodig, hij heeft toch zijn eigen waarneming? Voor hem is dat de gouden standaard. Hij heeft het zelf gezien :).

• Masterkale1
mr_petit schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:04:
Dat is apart.
Dus bij alles wat je koopt vraag jij een kalibratie en validatie rapport?
De kabel is geheel aangepast en getest door cinemike. Als klant mag je de kabel lenen en zelf testen. Waar ik in het verleden als diverse hdmi kabels had getest bleef ik bij mijn standpunt. Het werkt of het werkt niet. Bij deze kabel was ik heel erg verrast.
Het voordeel zit in extern voeden, ontkoppeling, geen emc, geen verliezen.
Er zijn ook mensen die geen verschil zien tussen een nx7 of nx9 projector. Voor mij was het een stap tussen 1080p vs 4k. Zo ook de kabel, niet een beetje verschil maar het leek wel een andere projector.

• mr_petit
Jag schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:11:
[...]

Waarom heeft hij dat nodig, hij heeft toch zijn eigen waarneming? Voor hem is dat de gouden standaard. Hij heeft het zelf gezien :).
Masterkale1 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:24:
[...]
Doordat @Masterkale1 hier het woordje 'ook' gebruikte, was ik van indruk dat hij 'ook' gemeten had:
[...]
Maar blijkbaar heb je dit ook al zelf in de boekjes gevonden en al zelf gemeten.
Maar dat heb ik dus wellicht verkeerd geïnterpreteerd.
Ik interpreteer dit als dat Masterkale1 dit al zelf gemeten had.
Daarna zei hij dat hij het heeft laten uitmeten. Dan vind ik het apart dat als je een kabel (want daar hebben we het hier toch over?) laat uitmeten, dat je geen samenvatting daarvan krijgt.

Maar als ik iets koop op specificaties die ik belangrijk vindt, dan kijk ik wel naar wat er gemeten is en hoe inderdaad. :Y
En afhankelijk van wat voor waardes en hoe deze kunnen varieren en welke impact dat heeft wil ik ook wel eens kijken/vragen naar òf en hoe eea gekalibreerd is.

[Voor 25% gewijzigd door mr_petit op 21-02-2021 15:33]

• Woutoud
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:30

Woutoud

Advocatus ineptias

Het blijkt maar weer eens dat niet alles en iedereen gered kan worden van het onrecht op deze wereld. Gelukkig zijn dit ook geen zaken waarvan we wereldschokkende effecten hoeven te verwachten.
Placebo is en blijft een bewezen effect, zelfs in de wereld van de pillen en de poeders. Dus als bijvoorbeeld @Masterkale1 beweert dat hij het verschil ziet, dan kunnen we dit slechts voor waar aannemen. Daarbij schuif ik dan wel eerder genoemd placebo-effect naar voren als kanshebber voor de verklarende analyse, en wel daar waar de kans zeer zeker direct grenst aan de zekerheid.

Woutoud.com | Postpone judgement. | Free Speech Online |

Woutoud schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:00:
Het blijkt maar weer eens dat niet alles en iedereen gered kan worden van het onrecht op deze wereld. Gelukkig zijn dit ook geen zaken waarvan we wereldschokkende effecten hoeven te verwachten.
Placebo is en blijft een bewezen effect, zelfs in de wereld van de pillen en de poeders. Dus als bijvoorbeeld @Masterkale1 beweert dat hij het verschil ziet, dan kunnen we dit slechts voor waar aannemen. Daarbij schuif ik dan wel eerder genoemd placebo-effect naar voren als kanshebber voor de verklarende analyse, en wel daar waar de kans zeer zeker direct grenst aan de zekerheid.
Ja mooie post! Ik geloof ook zeker dat @Masterkale1 verschil ziet. Wat ik van hem langs zie komen, is hij zeer serieus met de hobby bezig. Ik geloof ook meteen dat hij er zeer geconcentreerd naar kijkt. Maar ik denk, net als jij, dat zijn waarneming alleen niet veroorzaakt wordt door een verschil in beeld.

Nog een vraag aan @Masterkale1: denk je dat andere mensen wel gevoelig zijn voor het placebo effect?

• Masterkale1
Jag schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:11:
[...]

Ja mooie post! Ik geloof ook zeker dat @Masterkale1 verschil ziet. Wat ik van hem langs zie komen, is hij zeer serieus met de hobby bezig. Ik geloof ook meteen dat hij er zeer geconcentreerd naar kijkt. Maar ik denk, net als jij, dat zijn waarneming alleen niet veroorzaakt wordt door een verschil in beeld.

Nog een vraag aan @Masterkale1: denk je dat andere mensen wel gevoelig zijn voor het placebo effect?
Het is zeker geen placebo want ik mocht de kabel gewoon testen en was ook niet verplicht tot koop. Je hoeft totaal niet geconcentreerd te kijken en ben zelf ook zeer nuchter op dit vlak. Ik had hier nog 2 vrienden zitten die totaal niet met deze hobby bezig zijn maar gewoon een filmpje kijken waarderen en zij dachten ook van wtf. De verschillen zijn voor elke leek duidelijk zichtbaar.

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 00:02
Masterkale1 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:21:
[...]

Het is zeker geen placebo want ik mocht de kabel gewoon testen en was ook niet verplicht tot koop. Je hoeft totaal niet geconcentreerd te kijken en ben zelf ook zeer nuchter op dit vlak. Ik had hier nog 2 vrienden zitten die totaal niet met deze hobby bezig zijn maar gewoon een filmpje kijken waarderen en zij dachten ook van wtf. De verschillen zijn voor elke leek duidelijk zichtbaar.
Misschien helpt het om de verschillen te duiden wanneer je een foto deelt van de huidige situatie en 1 met een standaard kabel? Ben benieuwd!

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

ik zou denken dat HDCP en vergelijkbare afkortingen er wel een mening over heeft als ergens de data veranderd...

[Voor 14% gewijzigd door flippy op 21-02-2021 16:51]

[...]

En we hebben het echt nog steeds over een andere hdmi kabel? Met verder niks veranderd? Ik vind het een bijzonder verhaal, maar het intrigeert me ook wel tegelijkertijd :). Wat ik me nog zou kunnen voorstellen, maar ik weet niet of dit zo werkt, is dat er een andere handshake plaatsvond waardoor er bijvoorbeeld een andere kleur diepte gebruikt werd. Niemand zal ontkennen dat de kabelkwaliteit van invloed is op de max te behalen data rate, wat dat betreft is het ook een problematische verbinding.

Ik ken wel slechte hdmi verbindingen, die leveren namelijk zichtbare artefacten op. Een foto van lang lang geleden

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 23:59
[...]
En berichten zoals het kan niet.... ik zou zeggen neem maar jouw spelertje mee of kabeltje en je zal het zien en horen.
Prima, neem ik wel mijn metertje mee om te laten zien dat het signaal 100% precies hetzelfde is.Zou er nl. verschil zijn, zou dat betekenen dat het hele internet niet kan werken omdat alles dan continue verandert zodra het verzonden wordt.
[...]
Als ik iets koop dat tig keer duurder is dan een vergelijkbaar produkt wil ik inderdaad enig bewijs zien dat het ook daadwerkelijk iets toevoegt.
De kabel is geheel aangepast en getest door cinemike. Als klant mag je de kabel lenen en zelf testen. Waar ik in het verleden als diverse hdmi kabels had getest bleef ik bij mijn standpunt. Het werkt of het werkt niet. Bij deze kabel was ik heel erg verrast.
Dit kan allemaal niets uitmaken voor je digitale signaal. Want is je voeding niet goed krijg je artifacts, heb je teveel last van emc, krijg je artifacts etc. Wat je eens moet doen, is je verdiepen in wat er aan je signaal moet veranderen om je beeld/geluid b.v. 'dieper' te krijgen. Je ziet dan dat je daarvoor een compleet ander signaal moet hebben. Iets wat met een analoge signaal/kabel mogelijk is, maar digitaal heb je een compleet ander bitpatroon nodig. En dat kan alleen als je kabel actief het signaal verandert, iets wat een kabel niet doet.
Er zijn ook mensen die geen verschil zien tussen een nx7 of nx9 projector. Voor mij was het een stap tussen 1080p vs 4k. Zo ook de kabel, niet een beetje verschil maar het leek wel een andere projector.
Beide voorbeelden zijn dingen die je duidelijk kunt meten en aantonen. Als je het signaal bij een HDMI kabel aan het begin van je kabel meet en aan het eind en deze met elkaar vergelijkt zijn ze echter 100% hetzelfde.

Ik ben dan dus ook erg benieuwd welk verschil je denkt te zien :) Laat maar eens een screenshot zien van een beeld met 2 verschillende HDMI-kabels. Ik vind het b.v. erg apart dat je het in andere topics/posts over 'ruis' hebt. Iets zegt me dat je dan nog ergens een analoge verbinding hebt (al dan niet bewust). Digitale signalen geven geen ruis maar artifacts, iets waar een duidelijk verschil tussen zit (in zowel beeld als geluid). Naar mijn idee zitten er dus op een andere plek in je set wat zwakke punten waardoor een kabel die beter is afgeschermd die zwakke punten opvangt (EMC vs. EMI). Terwijl je eigenlijk veel beter/goedkoper de zwakke punten aan zou moeten pakken (b.v. een analoge kabel naast een andere kabel over langere afstanden hebben liggen)

[removed]

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20:22

Koeitje

Back-up tiems now?

[...]

Ah Cinemike spul, die modder die zo weinig vertrouwen in zijn eigen werk heeft dat hij de 20 jaar garantie van Bryston niet over durft te nemen na zijn eigen modificaties.

Overigens kan je het effect van een HDMI kabel eenvoudig testen met een HDMI capture card. Kan je een screenshot nemen en die van elkaar aftrekken om het verschil te zien.

Overigens heb ik van het meeste spul wat ik hier heb staan inderdaad de metingen gezien. Dan weet ik tenminste wat ik koop.

[Voor 5% gewijzigd door Koeitje op 22-02-2021 10:45]

• k995
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18:35
servies schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:28:
[...]

Je snapt wat een digitaal signaal is?
Heb je 'm op een andere ingang van de projector aangesloten? Zo ja, wordt die ingang op een andere manier weergegeven? (Ik kan op m'n TV ook de verschillende ingangen anders laten weergeven)...

Of heb ik het sarcasme gemist...
Dat vraag ik me ook af.

• DominoNL
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15:40

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Waxat oon molhizir neh, daxan theu no test eet plefromon veoton whoffon vot axarrolroi axactolo seelton daxataxa? Plinkols io molkooldo tokcho uit plinkon, belumpechs io tetizir jolgons vool ep trizin...

• Woutoud

Woutoud

Advocatus ineptias

[...]

Als je daarmee denkt de placebo-effecten afgevangen te hebben, dan onderschat je hoe sterk die effecten kunnen zijn. Identieke medicatie toedienen, maar bij één een hogere prijs noemen, zorgt er al voor dat de duurdere daadwerkelijk effectiever wordt gerapporteerd.
Dan durf ik wel te geloven dat alleen een hogere prijs voor een HDMI-kabel ook al voldoende is om mensen te foppen.
Placebo is dus ook niet iets om aan te geven dat je fout zit, maar is de verklaring voor de geboekte winst die je rapporteert. De natuurkundige eigenschappen van de kabel zijn niet de werkende bestanddelen, maar de esthetische des te meer bijvoorbeeld. Het feitelijk signaal is gelijk, maar je ervaart het meer.

Wel interessant om te zien dat je een paar jaar geleden trouwens zelf net zo goed beweerde geen verschil te zien tussen HDMI-kabels, maar nu wel. Wat is er in de tussenliggende periode veranderd?

[Voor 29% gewijzigd door Woutoud op 22-02-2021 10:19]

• DominoNL

DominoNL

DominoNL schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:34:
Waxat oon molhizir neh, daxan theu no test eet plefromon veoton whoffon vot axarrolroi axactolo seelton daxataxa? Plinkols io molkooldo tokcho uit plinkon, belumpechs io tetizir jolgons vool ep trizin...
Ah, shit, ik zie dat ik de verkeerde usb-kabel aan mn toetsenbord had hangen, zie gelijk dat alle bits verkeerd gaan...

Wat ik wilde zeggen; Wat een verhaal joh, dan zou je toch ook problemen moeten hebben met allerlei andere soorten data? Printers die verkeerde tekste uit printen, forumposts die totaal nergens meer op slaan...

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 22:25

Sharky

Skamn Dippy!

DominoNL schreef op maandag 22 februari 2021 @ 10:40:
[...]

Ah, shit, ik zie dat ik de verkeerde usb-kabel aan mn toetsenbord had hangen, zie gelijk dat alle bits verkeerd gaan...

Wat ik wilde zeggen; Wat een verhaal joh, dan zou je toch ook problemen moeten hebben met allerlei andere soorten data? Printers die verkeerde tekste uit printen, forumposts die totaal nergens meer op slaan...
Inmiddels hebben we als mensheid >100 jaar aan beeldtechnologie mogen werken. HDMI is vooralsnog het hoogst haalbare, of in ieder geval het best betaalbare voor consumenten. De hele hardware- en transportlaag is voor de gemiddelde consument of iemand met wat technische interesse niet meer te snappen. Ik zou in ieder geval niet tot in detail kunnen uitleggen hoe het werkt. Er zijn denk ik nog een hoop mensen die niet doorhebben welke stappen er de laatste ~20 jaar zijn gemaakt en nog steeds volgens wat oudere principes zaken beoordelen. HDMI (en aanverwanten) werken een stuk abstracter dan een analoge speakerkabel of interlink, als je dat niet helemaal overziet dan snap ik best dat je kabelkwaliteit relateert aan beeld- of geluidskwaliteit.

This too shall pass

• florizla
Ik ben akkoord dat niet iedereen de finesses kent van analoog versus digitaal.

Maar als audiofiel is dat toch 1 van de grondbeginselen? Anders weet je toch niet wat je koopt met een 'high-end DAC'? En zeker hier op Tweakers, waar er toch enige affiniteit is met de digitale wereld.

Zo moeilijk is het toch niet om te snappen dat e-mails niet 'dieper' worden van een betere kabel, en dat HDMI gewoon hetzelfde doet maar dan met bitjes van een video stream?
Maar op zich wat ik nog wel interessant zou vinden om te weten, is of een andere handshake mogelijk is afhankelijk van de gebruikte kabel. Lijkt me goed te controleren. Weet iemand dit?

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:06
Enige wat ik kan bedenken voor de verschillen in HDMI is dat een van de kabels van dusdanig lage kwaliteit was dat de bandbreedte zo slecht was dat het systeem automatisch op een lagere bandbreedte overschakelde met bijvoorbeeld minder bits kleur.

Het ging volgens mij om best lange kabels dus dat zou nog kunnen.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:59
Jag schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:37:
Maar op zich wat ik nog wel interessant zou vinden om te weten, is of een andere handshake mogelijk is afhankelijk van de gebruikte kabel. Lijkt me goed te controleren. Weet iemand dit?
Lijkt mij onwaarschijnlijk. Een apparaat kan nog wel wat doorsturen over HDMI over het type dat hij is, maar ik zie niet in hoe een kabel dat kan aanpassen. Het is niet als een USB lader die met weerstandjes nog wat laadvermogen kan doorgeven.
n3othebest schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:03:
Enige wat ik kan bedenken voor de verschillen in HDMI is dat een van de kabels van dusdanig lage kwaliteit was dat de bandbreedte zo slecht was dat het systeem automatisch op een lagere bandbreedte overschakelde met bijvoorbeeld minder bits kleur.

Het ging volgens mij om best lange kabels dus dat zou nog kunnen.
Ik heb 4k geprobeerd te sturen over mijn 15m HDMI kabel. Gaf het beeld met sneeuw weer, maar hij gaat niet een lagere resolutie dan proberen bijvoorbeeld. Was niet zo erg als deze, maar vergelijkbaar idee:

Andere 15 meter HDMI kabel gekocht die premium high speed was, plus goede reviews. En tada, beeld doet het goed.

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 16:50

servies

Veni Vidi Servici

florizla schreef op maandag 22 februari 2021 @ 12:19:
Ik ben akkoord dat niet iedereen de finesses kent van analoog versus digitaal.

Maar als audiofiel is dat toch 1 van de grondbeginselen? Anders weet je toch niet wat je koopt met een 'high-end DAC'? En zeker hier op Tweakers, waar er toch enige affiniteit is met de digitale wereld.
Ik krijg steeds vaker het idee dat 1 van de grondbeginselen van audiofilie is dat je juist NIET de finesses van analoog versus digitaal begrijpt....

• DominoNL

DominoNL

Sissors schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:57:
Ik heb 4k geprobeerd te sturen over mijn 15m HDMI kabel. Gaf het beeld met sneeuw weer, maar hij gaat niet een lagere resolutie dan proberen bijvoorbeeld. Was niet zo erg als deze, maar vergelijkbaar idee:
[Afbeelding]
Andere 15 meter HDMI kabel gekocht die premium high speed was, plus goede reviews. En tada, beeld doet het goed.
Vanaf m'n receiver naar m'n tv loopt een HDMI tuinslang van bij elkaar 20 meter. Dit deed het soms wel, maar meestal niet (niets ertussen overigens). Daarna ietswat sceptisch, maarja, de kabels zaten al in de plint etc. deze HDMI "booster" ertussen gezet (https://www.coolblue.nl/p...x9ZPhIHgts1hoCYpwQAvD_BwE) en nu heb ik heeel af en toe bij het schakelen van HDMI input dat m'n TV aangeeft dat het "formaat niet ondersteund" is, maar eigenlijk 99/100x prima werkt zonder storingen en gekkigheden. Iets tussen feilloos werken en simpelweg geen beeld heb ik nog nooit gezien. (Al zou het kunnen dat mijn TV het sneeuwbeeld herkent als "niet zoals het zou moeten zijn" en dan op zwart gaat ipv sneeuw laat zien).

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Over sneeuwbeeld gesproken, is dat niet een verschijnsel dat alleen optreedt bij de analoge techniek? Ik dacht dat een verstoring door het niet voldoende herkennen van het verschil tussen de enen en de nullen zich niet uit in een sneeuwbeeld, maar in rafelige details van het beeld.

• Sissors
Nop, HDMI bandbreedte beperking resulteert in bitflips, wat resulteert in sneeuwbeeld. Geen idee in hoeverre er error-correctie op een normale HDMI stream zit. Misschien zit er wel wat op, maar als het teveel wordt, TVs maar het beste er van proberen te maken.

• Wilf
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

HDMI is niet meer zo high end; DP is tegenwoordig de standaard. Of nog beter: HDbaseT. :+

Omdat ik mij professioneel met dergelijke zaken bemoei (liefst zo min mogelijk met video overigens :+) heb ik een haat-liefdeverhouding met HDMI. HDCP, EDID, high speed, 1.2, 2.0… Enfin, altijd blijven opletten en altijd zorgen een juiste EDID management; hardware of software (in high end videokaarten zit het vaak ook).

Wat écht een drama was toen we nog in de tijd zaten van de overgang tussen digitaal en analoog; dan had je VGA, DVI met analoog, DVI zonder analoog, HDMI en tig passieve en actieve verloopjes die slechts één kant op werken. Gelukkig is HDMI tegenwoordig de ondergrens van kwaliteit en zijn VGA en DVI geheel verdwenen.

Digitale ruis bestaat wel degelijk, dus ook ‘sneeuw’ al is het meestal periodieker.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wilf schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:39:
HDMI is niet meer zo high end; DP is tegenwoordig de standaard. Of nog beter: HDbaseT. :+

Omdat ik mij professioneel met dergelijke zaken bemoei (liefst zo min mogelijk met video overigens :+) heb ik een haat-liefdeverhouding met HDMI. HDCP, EDID, high speed, 1.2, 2.0… Enfin, altijd blijven opletten en altijd zorgen een juiste EDID management; hardware of software (in high end videokaarten zit het vaak ook).

Wat écht een drama was toen we nog in de tijd zaten van de overgang tussen digitaal en analoog; dan had je VGA, DVI met analoog, DVI zonder analoog, HDMI en tig passieve en actieve verloopjes die slechts één kant op werken. Gelukkig is HDMI tegenwoordig de ondergrens van kwaliteit en zijn VGA en DVI geheel verdwenen.

Digitale ruis bestaat wel degelijk, dus ook ‘sneeuw’ al is het meestal periodieker.
Had je liever een VGA naar BNC verbinding dan? :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Nee, ik heb liever een utopie; een digitale standaard die jaren vooruit kan :+

DP en HDMI gaan in principe prima hoor, alleen is het met HDMI dus altijd opletten geblazen wegens de verschillende standaarden/kabels/HDCP/EDID/compatibiliteit.

• flippy
  • Niet online

flippy

veni vidi vaginalis

Wilf schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:28:
Nee, ik heb liever een utopie; een digitale standaard die jaren vooruit kan :+

DP en HDMI gaan in principe prima hoor, alleen is het met HDMI dus altijd opletten geblazen wegens de verschillende standaarden/kabels/HDCP/EDID/compatibiliteit.
mede daarom vind je geen hdmi meer op high end zakelijke/enterprise laptops. DP is ook royalty free dus is het goedkoper om een DP plug op je apparaat te zetten dan een hdmi. en DP is ook een stuk duurzamer en heeft een locking feature wat eigenlijk verplicht moet zijn op alle soorten stekkers anno 2021. had een collega waarbij om de paar dagen de hdmi uit de tv flikkerde omdat de soundbar die erop zat de stekker lostrilde. |:(

• VHS
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 29-04 19:04
Kon je dat spul maar vastdraaien met twee schroefjes. ;)

• Sissors
flippy schreef op maandag 22 februari 2021 @ 23:13:
[...]

mede daarom vind je geen hdmi meer op high end zakelijke/enterprise laptops. DP is ook royalty free dus is het goedkoper om een DP plug op je apparaat te zetten dan een hdmi. en DP is ook een stuk duurzamer en heeft een locking feature wat eigenlijk verplicht moet zijn op alle soorten stekkers anno 2021. had een collega waarbij om de paar dagen de hdmi uit de tv flikkerde omdat de soundbar die erop zat de stekker lostrilde. |:(
Wat offtopic, maar lekker is dat tbh, heb je een high-end zakelijke laptop en besparen ze tien cent op royalty kosten voor HDMI?

Ik heb gewoon een mid-end zakelijke laptop, privé meer richting high-end zakelijke laptop, en beide hebben gewoon HDMI aan boord. Gelukkig maar, gezien alle vergader ruimtes gewoon HDMI hebben, mijn TV alleen HDMI heeft, en voor werken achter schermen je een docking station hebt.

• M14
  • Laatst online: 12-06 23:11
Koeitje schreef op maandag 22 februari 2021 @ 00:30:
[...]

Ah Cinemike spul, die modder die zo weinig vertrouwen in zijn eigen werk heeft dat hij de 20 jaar garantie van Bryston niet over durft te nemen na zijn eigen modificaties.
Net even uit nieuwsgierigheid dit opgezocht ... Die kerel is gek. €10k om wat elco's in een versterker te vervangen 8)7. Mensen die het laten doen zijn nog gekker :F .

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• ExNomenDei
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 18:54
Sissors schreef op maandag 22 februari 2021 @ 13:57:
[...]

[Afbeelding]
Dit is mijn ervaring ook. HDMI kabels zijn soms ondermaats voor de signalen die gestuurd worden, wat heftige artifacts op levert.

Een betere kwaliteit HDMI kabel (lees: Amazon Basics kabel die vooral heel dik is) loste het op, en zodra je geen heftige issues met een HDMI kabel hebt is er geen verschil meer mogelijk, omdat het signaal goed aan komt.

Digitale signalen zijn net zoals analoge signalen gevoelig voor allerlei soorten storing, en de signal-to-noise ratio is afhankelijk van onder andere hoe goed de kabel is. Echter is er bij digitale signalen een duidelijk punt waarop de ontvanger nog goed begrijpt wat het signaal is, en zodra je dat bereikt hebt is er geen mogelijkheid meer voor verbetering. En daaronder werkt het heel slecht of niet. Dat is volgens mij niet heel ingewikkeld.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

M14 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:18:
[...]

Net even uit nieuwsgierigheid dit opgezocht ... Die kerel is gek. €10k om wat elco's in een versterker te vervangen 8)7. Mensen die het laten doen zijn nog gekker :F .
Daar kan ik nog wel overheen komen als je aantoonbare verbetering hebt.

Maar het erge is dat als deze toko een Bryston versterker van een modificatie voorziet, en je dus de garantie van Bryston verliest, ze niet garant willen staan voor de kwaliteit. Bryston geeft 20 jaar garantie op hun producten, omdat ze weten dat ze wat degelijks bouwen. Dat is de reputatie van Bryston en die willen ze waarmaken. Alleen Cinemike levert blijkbaar zulk prutwerk dat ze niet durven er 20 jaar garantie op te geven. Denk dat dan al alle alarmbellen moeten afgaan.

• M14
  • Laatst online: 12-06 23:11
Koeitje schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:39:
[...]

Daar kan ik nog wel overheen komen als je aantoonbare verbetering hebt.

Maar het erge is dat als deze toko een Bryston versterker van een modificatie voorziet, en je dus de garantie van Bryston verliest, ze niet garant willen staan voor de kwaliteit. Bryston geeft 20 jaar garantie op hun producten, omdat ze weten dat ze wat degelijks bouwen. Dat is de reputatie van Bryston en die willen ze waarmaken. Alleen Cinemike levert blijkbaar zulk prutwerk dat ze niet durven er 20 jaar garantie op te geven. Denk dat dan al alle alarmbellen moeten afgaan.
Die verbetering is exact 0.

Mocht die verbetering er wel zijn, dan had de gebruiker er beter aan gedaan om gebruik te maken van de garantie. Dan is er namelijk iets kapot.

Betreft het niet willen geven van die garantie, dan snap ik wel. Als een voeding of DSP kapot gaat, dan is het onmogelijk om dat te repareren:
#1: Componenten vervangen is haast niet te doen. Naast aardige kennis mbt reworken zijn specifieke tools, waaronder röntgen apparatuur noodzakelijk om te controleren of BGA's goed zijn gesoldeerd. Aangezien hij aangeeft 40 uur bezig te zijn om wat condensatoren en simpele smd componenten te vervangen (ik schat zoiets op 4 tot 8 uur werk met de juiste middelen), heb ik twijfels bij die kundigheid.
Goed, als je die specifieke componenten al weet te krijgen en ze gesoldeerd krijgt, dan heeft hij niet de beschikking over software wat er in moet worden geflashed. Het is dus kansloos wanneer een key component kapot gaat.

#2: Hele subassemblies/pcb's vervangen zou kunnen. Dan moet je die wel tot je beschikking hebben. Tenzij je dealer van het merk bent en het merk je vertrouwd met het uitvoeren van reparaties, kun je vergeten dat je die gaat krijgen.

#3: Een voorraad van reserve onderdelen aanleggen. Best een kostbare operatie.

TLDR: Stop geen geld in dit soort 'modificaties'. Het kost (belachelijk veel) geld en levert alleen een placebo effect op.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

M14 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:55:
[...]

Die verbetering is exact 0.

Mocht die verbetering er wel zijn, dan had de gebruiker er beter aan gedaan om gebruik te maken van de garantie. Dan is er namelijk iets kapot.

Betreft het niet willen geven van die garantie, dan snap ik wel. Als een voeding of DSP kapot gaat, dan is het onmogelijk om dat te repareren:
#1: Componenten vervangen is haast niet te doen. Naast aardige kennis mbt reworken zijn specifieke tools, waaronder röntgen apparatuur noodzakelijk om te controleren of BGA's goed zijn gesoldeerd. Aangezien hij aangeeft 40 uur bezig te zijn om wat condensatoren en simpele smd componenten te vervangen (ik schat zoiets op 4 tot 8 uur werk met de juiste middelen), heb ik twijfels bij die kundigheid.
Goed, als je die specifieke componenten al weet te krijgen en ze gesoldeerd krijgt, dan heeft hij niet de beschikking over software wat er in moet worden geflashed. Het is dus kansloos wanneer een key component kapot gaat.

#2: Hele subassemblies/pcb's vervangen zou kunnen. Dan moet je die wel tot je beschikking hebben. Tenzij je dealer van het merk bent en het merk je vertrouwd met het uitvoeren van reparaties, kun je vergeten dat je die gaat krijgen.

#3: Een voorraad van reserve onderdelen aanleggen. Best een kostbare operatie.

TLDR: Stop geen geld in dit soort 'modificaties'. Het kost (belachelijk veel) geld en levert alleen een placebo effect op.
Ik verwacht bij Bryston ook geen verbetering hoor, maar er zijn zeker wel producten waar meetbare verbetering mogelijk is door middel van modificatie. Of je het hoort is een tweede natuurlijk. Kan je sowieso beter direct een goed product kopen.

Maar goed punt m.b.t. onderdelen e.d.

• Masterkale1
Jammer dat er hier zoveel mensen zijn die maar wat roepen. Blijven lezen zou ik zeggen. Makkelijk om dingen te roepen en niet zelf te ondervinden.
Ik draai zelf met een gemodde datasat rs20i. Helaas heeft niemand deze behalve ik in heel Nederland. Mijn projector op de foto zetten met mijn mobiel is drama. Kom zelf kijken/luisteren zou ik zeggen.
En nee ik gebruik dezelfde poorten. En nee het is geen placebo. Al wat ik al aan gaf, ik heb geen huis tuin en keuken installatie dus eventueel een vergelijking met een tv is al niet representatief.

• Sissors
Masterkale1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 00:04:
Jammer dat er hier zoveel mensen zijn die maar wat roepen. Blijven lezen zou ik zeggen. Makkelijk om dingen te roepen en niet zelf te ondervinden.
Ik draai zelf met een gemodde datasat rs20i. Helaas heeft niemand deze behalve ik in heel Nederland. Mijn projector op de foto zetten met mijn mobiel is drama. Kom zelf kijken/luisteren zou ik zeggen.
En nee ik gebruik dezelfde poorten. En nee het is geen placebo. Al wat ik al aan gaf, ik heb geen huis tuin en keuken installatie dus eventueel een vergelijking met een tv is al niet representatief.
Ik zou zeggen, lees je eens in hoe HDMI werkt. Dan hoef jij niet zoveel dingen te roepen die gewoon onmogelijk zijn.

• Blommie01
  • Registratie: juli 2010
  • Nu online
Sissors schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:37:
[...]

Ik zou zeggen, lees je eens in hoe HDMI werkt. Dan hoef jij niet zoveel dingen te roepen die gewoon onmogelijk zijn.
Prima tip.

Al vind ik het best wel fascinerend hoe mensen/audiofielen die niets van techniek en natuurkunde snappen ergens zo overtuigd van kunnen zijn. |:(

Dit terwijl je als techneut vaak 8)7 denkt.

En het is best vermakelijk als mensen gaan pochen met hun dure spullen -die geen enkel effect op de kwaliteit van beeld en geluid hebben- als de argumenten op zijn. Dan denk ik vaak: waarom stop je je geld niet in een paar goeie luidsprekers of TV ipv componenten die er niet toe doen... Daar kun je pas mee pochen ;)

Remarkable ;)

[Voor 42% gewijzigd door Blommie01 op 25-02-2021 08:10]

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 16:50

servies

Veni Vidi Servici

Blommie01 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:47:
[...]

Prima tip.

Al vind ik het best wel fascinerend hoe mensen/audiofielen die niets van techniek en natuurkunde snappen ergens zo overtuigd van kunnen zijn. |:(
Tja, hoe zou jij je voelen als jouw beeld van jezelf instort en je toch niet zo snugger blijkt te zijn als je denkt...
Alle rechtvaardiging voor al dat geld uitgegeven aan audioapparatuur valt ineens weg

• redwing
Masterkale1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 00:04:
Jammer dat er hier zoveel mensen zijn die maar wat roepen.
Inderdaad erg jammer......
Blijven lezen zou ik zeggen. Makkelijk om dingen te roepen en niet zelf te ondervinden.
Het ondervinden kan prima, dat noemen ze het placebo effect.
HDMI werkt ongeacht de kosten van je installatie op precies dezelfde manier. Er gaat een bitpatroontje aan de ene kant in, en die komt er (in het digitale domein) exact hetzelfde aan de andere kant uit. De enige reden waarom er verschil kan optreden in je ervaring is het genoemde placebo effect, of er zit een analoog component in je systeem die slecht afgeschermd is en niet om kan gaan met de standaard EMC.

Oftewel zoals ik al eerder zei,die HDMI kabel kan dat verschil dat jij ziet niet maken. Dus of het zit tussen je oren, of een ander component in je systeem is bagger.

[removed]

• florizla
@Masterkale1 Vraagje. Begrijp je dat elke (geschikte, niet kapotte) HDMI kabel het digitale signaal doorgeeft, zonder fouten, zonder verlies, zonder invloed, zonder storing, dus eigenlijk gewoon perfect? Of bestrijd je dat?

Net zoals je e-mails perfect doorheen de Ethernet en Wifi komen, en zoals je pixel-kleuren zonder verlies van de GPU naar je LCD scherm gaan.

Langs mijn kant gegrijp ik perfect dat jij verschillen hoort. Misschien hoor ik ze ook wel als ik zou komen luisteren.

Ik weiger alleen te geloven dat dit dubbelblind getest ook hoorbaar of meetbaar is.

[Voor 14% gewijzigd door florizla op 25-02-2021 10:33. Reden: typo]

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

redwing schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:59:

HDMI werkt ongeacht de kosten van je installatie op precies dezelfde manier. Er gaat een bitpatroontje aan de ene kant in, en die komt er (in het digitale domein) exact hetzelfde aan de andere kant uit. De enige reden waarom er verschil kan optreden in je ervaring is het genoemde placebo effect, of er zit een analoog component in je systeem die slecht afgeschermd is en niet om kan gaan met de standaard EMC.

Oftewel zoals ik al eerder zei,die HDMI kabel kan dat verschil dat jij ziet niet maken. Dus of het zit tussen je oren, of een ander component in je systeem is bagger.
100% eens, maar met een kleine note, gezien er nu ook 'digitale' recievers/units/pre-amps/weetikwelkeexotischeidioteapparatenzebedenken met de meest profetische 'optimizers' aan boord uitkomen, ik zet dit niet meer in het straatje 'placebo' maar straatje 'samsung televisies' (levende kleuren door gewoon saturation/contrast op te schroeven).

Al sinds jaar en dag heeft bv Creative softwarematige 'optimizers' op zijn kaarten zitten, EAX, THX Tru, fidelity gain, EQ smart, crystalizer, allemaal 'tooltjes' om geluid ongeacht bron levendiger te maken, zelfs psuedo surround of 'voller' te maken. Of dit nu een youtube filmpje is of een MP3 met een 128kbit rate, software doet leuke dingen om het geluid 'mooier' te maken.

Ik durf er flink wat geld op te zetten dat zulke 'tooltjes' gewoon in die superduper high end zut is gepropt, dezelfde trucjes waarmee het gevoel wordt gecreeerd dat je nu ECHT de audio hoort zoals het moet, dat het zoveel voller en levendiger is dan een simpele speakersetup. Daarmee zie ik het niet meer als placebo, maar gewoon stukje 'trucendoos' die tactisch gebruik maakt van het onderbuikgevoel van audiofielen.. het voegt echt wat toe tov reguliere recievers/speakers/whatever, maar per saldo het gewoon een trucje is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• timovd
  • Registratie: maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

YouTube: Peugeot 107 1.0-12V - Op de Rollenbank
Hebben we EM's (effective microorganisms) al langs zien komen in HiFi? Laatst wat in mn eindversterkers gegooid en het geluid voelt veel levendiger. De goedkoopste versie was 700,- Moet je nagaan hoe het klinkt met de premium versies.

Ik had eerst deze: https://www.amazon.de/-/e.../B008QKY67Y/ref=pd_day0_2
Maar dan klinkt het meer alsof de speakers in een vissekom vijver staan.

[Voor 23% gewijzigd door timovd op 25-02-2021 10:55]

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 19:48

Theo

moederbord

Als advocaat van de duivel zie ik mogelijk wel een semi valide verhaal in de dure kabels van @Masterkale1. Een HDMI kabel heeft gewoon een bepaalde bandbreedte. Zit je op de max van deze, of er iets boven dan krijg je fouten in het beeld. Dit kan in extreme gevallen dus sneeuw zijn, maar in minder extreme gevallen dus een framedrop op het gehele scherm of een deel ervan omdat de ontvanger moet gaan 'improviseren' om de missende data opte vullen. Je wil immers niet een zwart frame zien als je één bitje mist, of gelijk een 'HDMI error ' in je scherm krijgen als één bitje niet goed is doorgekomen. En dan kun je de artifacts dus zien die @Masterkale1 aankaart. Door deze, en door incidenteel een sneeuwpixel kunnen kleuren flets overkomen.
De beelddorvoer bij HDMI is niet zuiver wel/geen beelddoorvoer, maar bij slechte kabels kan er bepaalde data niet goed doorkomen. Bij HDMI is er dus wel/half/geen beelddoorvoer.

Als je een simpele videosetup hebt met een 1080p beamer dan is dit niet zo spannend; je hebt maar 1080p30Hz nodig, en dat kan door zowat iedere hdmi kabel gaan. Maar wanneer je een 4k60Hz signaal aanbiedt, en hier ook een lange kabel voor gebruikt dan is best voor te stellen dat je met goedkope kabels tegen z'n (kabel)limiet aanloopt en dus te maken gaat krijgen met een pixelerror (sneeuw) of een framdrop. Ofwel; een degradatie van het beeld. Maar nog niet zoveel errors dat het scherm/beamer er niks meer van kan maken.

Gebruik je een kabel die wél de juiste bandbreedte heeft dan heb je dus geen beelderrors. Met name op 4k60Hz, en bij langere kabellengtes is er dan zeker wel een verschil tussen slechte en goede kabels. En daarmee zit er dus een verschil tussen een hdmi kabel van de Action (die niet de benodigde bandbreedte heeft voor een 4k60Hz) en een goede kabel die wél deze bandbreedte heeft. Dat zou ook kunnen verklaren waarom sommige inderdaad beweren dat een goede HDMI kabel het beeld verbeterd; simpelweg omdat de vorige kabel het beeld aan het verkrachten was, en de nieuwe kabel gewoon alle bitjes foutloos doorgeeft.
Het is net van welk perspectief je het bekijkt ;)

7400 Wp op het dak

• redwing
SinergyX schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:47:
[...]

100% eens, maar met een kleine note, gezien er nu ook 'digitale' recievers/units/pre-amps/weetikwelkeexotischeidioteapparatenzebedenken met de meest profetische 'optimizers' aan boord uitkomen, ik zet dit niet meer in het straatje 'placebo' maar straatje 'samsung televisies' (levende kleuren door gewoon saturation/contrast op te schroeven).
Maar dat gebeurt niet in de kabels. Hiervoor hebben ze inderdaad 'optimizers' in de TV zitten die hier allerlei berekeningen op los laten om precies de dingen te bereiken die hier nu aan kabels worden toegedicht.
Al sinds jaar en dag heeft bv Creative softwarematige 'optimizers' op zijn kaarten zitten, EAX, THX Tru, fidelity gain, EQ smart, crystalizer, allemaal 'tooltjes' om geluid ongeacht bron levendiger te maken, zelfs psuedo surround of 'voller' te maken. Of dit nu een youtube filmpje is of een MP3 met een 128kbit rate, software doet leuke dingen om het geluid 'mooier' te maken.

Ik durf er flink wat geld op te zetten dat zulke 'tooltjes' gewoon in die superduper high end zut is gepropt, dezelfde trucjes waarmee het gevoel wordt gecreeerd dat je nu ECHT de audio hoort zoals het moet, dat het zoveel voller en levendiger is dan een simpele speakersetup. Daarmee zie ik het niet meer als placebo, maar gewoon stukje 'trucendoos' die tactisch gebruik maakt van het onderbuikgevoel van audiofielen.. het voegt echt wat toe tov reguliere recievers/speakers/whatever, maar per saldo het gewoon een trucje is.
Dit zou best kunnen, met actieve componenten kun je van alles aansturen en bewerken. Maar vandaar ook dat speakers en de versterker zelf best veel verschil kunnen maken. Dat verschil ontstaat echter niet doordat er een ander kabeltje wordt gebruikt. Een HDMI kabel weet niet wat voor signaal er overheen gaat en daar actieve electronica in stoppen zal niet werken omdat je niet weet wat voor signaal er overheen gaat (als hij bij een bestandje overzetten de data gaat bewerken blijft er weinig over ;) )

@Theo Klopt, maar wat al vaker gezegd is zul je of een goed beeld krijgen, of duidelijke 'fouten'. Je gaat geen levendiger of fletser beeld krijgen door een andere kabel. Je moet dus goed kijken wat voor effecten er beschreven worden. Ruis heb je b.v. niet met digitale signalen, wel artifacts. Een fletser of levendiger beeld kan niet, wel weer een beeld van lagere resolutie (omdat sommige apparaten actief kijken wat de bandbreedte van een kabel is en bij een slechte kabel overgaan naar een lagere resolutie)

[removed]

• Theo

Theo

moederbord

@redwing Compleet met je eens :) Echter kunnen beeldfouten door een gebruiker ook gezien worden als 'slecht beeld' waardoor je met een goede kabel ineens 'veel beter beeld' (lees:vrij van fouten) geeft. Of de bron schakelt op voorhand al om naar een lagere bandbreedte met een slechte kabel. Als je default/standaard is wat voor beeld je hebt met een matige kabel dan is een goede kabel daadwerkelijk een verbetering van je beeld doordat de goede kabel wél de bandbreedte heeft die nodig is voor een 4k60Hz beeld.

Als iemand lang een slechte kabel gebruikt tussen een 4k60Hz bron en ontvanger, en dit is de default/standaard/referentie van deze persoon dan zal een goede kabel ineens wél een kleurverbetering op kunnen leveren doordat de bron nu ook daadwerkelijk op volle bandbreedte de data kan versturen, ipv terug te moeten schakelen naar een lagere bandbreedte met concessies.
Ik (als techneut) zie het dan als 'de fout is weggehaald'. Een gebruiker kan het zien als "Wojooo, die nieuwe kabel geeft veel mooier beeld!'

Maar als je een kabel hebt die al de volle bandbreedte redelijk foutloos kan doorgeven dan kan een nog duurdere/betere kabel dat niet nóg beter doen. Foutloos is immers foutloos, en beter dan een foutloze dataoverdracht is er inderdaad niet.

7400 Wp op het dak

• MicroVAX3400
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 23:05
Veel digitale signalen zijn tegenwoordig bitstreams. Als er een foutje ontstaat dan gaat de stream gewoon door. Als er al error correction is, dan is deze meestal heel beperkt. De ontvangende kant kan de zender ook niet om een resend vragen, daar is ook helemaal geen tijd voor. Voor audio is sigma delta modulatie een goed voorbeeld. Als er in zo’n bit stream een bitje omvalt geeft dit een kleine afwijking, maar de stream gaat gewoon door.
Inferieure kabels, slechte connectoren, inferieure ontwerpen, matige kwaliteit electronica etc. geven allemaal ruimte voor het ontstaan van fouten in bit streams. De gebruiker kan dat dan, ondanks dat het een digitaal signaal betreft, toch als slechtere kwaliteit ervaren.
De verwarring ontstaat als men fout vrije digitale technieken met volledige error detectie en de mogelijkheid om opnieuw te versturen als er een fout gedetecteerd was, gaat vergelijken met één richting verkeer van bit streams.

• Masterkale1
Blommie01 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:47:
[...]

Prima tip.

Dit terwijl je als techneut vaak 8)7 denkt.

En het is best vermakelijk als mensen gaan pochen met hun dure spullen -die geen enkel effect op de kwaliteit van beeld en geluid hebben- als de argumenten op zijn. Dan denk ik vaak: waarom stop je je geld niet in een paar goeie luidsprekers of TV ipv componenten die er niet toe doen... Daar kun je pas mee pochen ;)

Remarkable ;)
Maakt niet uit. Heb mn eigen bedrijf in techniek. Begrijp jouw punt zo dacht ik ook altijd. Heb zelf gewerkt aan automatisering bij bijv Heineken dus weet echt wel hoe alles werkt. Veel factoren worden echter vergeten. Een standaard kabel bevat ook een aarde. Wat denk je dat er gebeurt als je deze 2 apparaten gaat koppelen? Wat gaat er gebeuren als je de voeding meer belast van jouw componenten op de hdmi kabel te voeden.
Prima dat een kabel werkt of niet, echter gaat het ook om een stapje verder te denken.

Qua speakers draai is met gauder cassiano diamond, oppo 203 gemod, nx9 projector gemod, datasat rs20i gemod. Ik kan je vertellen, veel beters is er niet te koop.

• Blommie01
  • Registratie: juli 2010
  • Nu online
Masterkale1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:35:
[...]

Maakt niet uit. Heb mn eigen bedrijf in techniek. Begrijp jouw punt zo dacht ik ook altijd. Heb zelf gewerkt aan automatisering bij bijv Heineken dus weet echt wel hoe alles werkt. Veel factoren worden echter vergeten. Een standaard kabel bevat ook een aarde. Wat denk je dat er gebeurt als je deze 2 apparaten gaat koppelen? Wat gaat er gebeuren als je de voeding meer belast van jouw componenten op de hdmi kabel te voeden.
Prima dat een kabel werkt of niet, echter gaat het ook om een stapje verder te denken.

Qua speakers draai is met gauder cassiano diamond, oppo 203 gemod, nx9 projector gemod, datasat rs20i gemod. Ik kan je vertellen, veel beters is er niet te koop.
Je mod(dert) aardig wat aan.... :+

Het belangrijkste is dat je er zelf blij van wordt...

Ik vind het wel vermakelijk dat je zo erg je gelijk wil halen, terwijl je er zo naast zit. ;)

• Woutoud

Woutoud

Advocatus ineptias

@Masterkale1 We kunnen wel vaststellen dat je apparaat kapot is als de belasting van de voeding zichtbare of hoorbare invloed heeft op het signaal dat over een HDMI-kabel verstuurd wordt. Toch?

• Boefmans
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:14
florizla schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:31:
@Masterkale1 Vraagje. Begrijp je dat elke (geschikte, niet kapotte) HDMI kabel het digitale signaal doorgeeft, zonder fouten, zonder verlies, zonder invloed, zonder storing, dus eigenlijk gewoon perfect? Of bestrijd je dat?

Net zoals je e-mails perfect doorheen de Ethernet en Wifi komen, en zoals je pixel-kleuren zonder verlies van de GPU naar je LCD scherm gaan.

Langs mijn kant gegrijp ik perfect dat jij verschillen hoort. Misschien hoor ik ze ook wel als ik zou komen luisteren.

Ik weiger alleen te geloven dat dit dubbelblind getest ook hoorbaar of meetbaar is.
Tijdje terug een heerlijk onderzoekje gelezen, niet over HDMI kabels maar over CD spelers. Ze namen allerlei CD spelers, dure, oude brakke, goedekope ouderwetse CDrom-spelers en gingen bij verschillende CDs de digitale output meten en met checksums kijken of er verschillen waren in de bitreeksen.
Die waren er. Omdat ze nog niet gecorrigeerd hadden voor de opstarttijd die kan verschillen. Toen ze daarop corrigeerden: nul verschil tussen een oude gare 1speed CDrom speler uit de jaren kruik en een superdure gedempte blabla nieuwe CD speler (loopwerk heet dan dan in audiofiel land) van meer dan 10k.

Gelukkig horen de bezitters van die cd spelert het wel :-)

mixing a drink and music

• florizla
MicroVAX3400 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:30:
Veel digitale signalen zijn tegenwoordig bitstreams. Als er een foutje ontstaat dan gaat de stream gewoon door. Als er al error correction is, dan is deze meestal heel beperkt. De ontvangende kant kan de zender ook niet om een resend vragen, daar is ook helemaal geen tijd voor.
Akkoord, maar ofwel vallen er heel weinig bitjes om en is er geen verschil te merken.

Ofwel gaat het om *veel* bitjes en krijg je zichtbare artefacten -- sneeuw in het beeld. Omdat het niet enkel de minst significante bitjes zijn die veranderen.

Het is quasi onmogelijk om daar netjes tussenin te zitten (geen sneeuw maar wel merkbaar kwaliteitsverschil).

• Theo

Theo

moederbord

Boefmans schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:52:
[...]

Tijdje terug een heerlijk onderzoekje gelezen, niet over HDMI kabels maar over CD spelers. Ze namen allerlei CD spelers, dure, oude brakke, goedekope ouderwetse CDrom-spelers en gingen bij verschillende CDs de digitale output meten en met checksums kijken of er verschillen waren in de bitreeksen.
Die waren er. Omdat ze nog niet gecorrigeerd hadden voor de opstarttijd die kan verschillen. Toen ze daarop corrigeerden: nul verschil tussen een oude gare 1speed CDrom speler uit de jaren kruik en een superdure gedempte blabla nieuwe CD speler (loopwerk heet dan dan in audiofiel land) van meer dan 10k.

Het is toch ook logisch dat je het verschil kan horen. Zo'n gare goedkoop spelertje spuugt hele magere en slappe bitjes uit. Bij een goede speler zijn de bitjes vol, krachtig en klopt de timing ook perfect* En dan kunnen die bitjes van een goedkoop speeldingetje ook nog eens ruis hebben; die ruis gaat gewoon dwars door de ADC heen van je pre-amp waarmee deze ook na de ADC aanwezig blijft.** Bij een goede speler zit er geen ruis tussen en op de datastroom waardoor de ADC er een hoogkwalitatief analoog signaal van kan maken.***

Zo'n gare 1x cdrom speler kan trouwens wel het geluid maken van een zaagtafel :'( En, niet onbelangrijk; zo'n dure speler heeft iets dat de meeste goedkoper rommel niet heeft; Het zit vol met status 8)

* bij de goedkope speler klopt de timing ook perfect trouwens....
** Niet dan?
*** bij een goedkope speler geldt trouwens hetzelfde

[Voor 3% gewijzigd door Theo op 25-02-2021 13:12]

7400 Wp op het dak

• ChojinZ
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:03
...

laat ook maar...

[Voor 98% gewijzigd door ChojinZ op 25-02-2021 13:29]

I don't know karate, but I know ka-razy

• redwing

De verwarring ontstaat als men fout vrije digitale technieken met volledige error detectie en de mogelijkheid om opnieuw te versturen als er een fout gedetecteerd was, gaat vergelijken met één richting verkeer van bit streams.
Nee, de verwarring ontstaat doordat mensen denken dat als bitjes omvallen je nette kleur/klankverschillen krijgt. In de praktijk vallen er echter random bitjes om (zowel minst als meest significant) waardoor je niet een pixel krijgt die een andere tint rood krijgt, maar b.v. een blauw vlak :P
[...]

Het gaat er niet om of het signaal 100% hetzelfde door je hele systeem gaat of niet. Het gaat er om dat jij verschillen hoort/ziet die niet kunnen ontstaan door de kabel. Dus nogmaals, of de rest van je systeem heeft een brakke schakel (duur wil niet zeggen dat het 100% goed is, of dat je geen aardlus oid hebt gemaakt), of het zit tussen je oren.

En klok/klepel is hier wel erg van toepassing. Een aarde kan inderdaad voor problemen zorgen, maar de aardverbinding van jouw dure kabel is precies hetzelfde als de aardverbinding die een goedkope kabel maakt. Dus zie je problemen met die aarde zal het wederom niet aan de kabel liggen. Dan zit er in de rest van je systeem iets niet goed.

Want nogmaals, subtiele klank/kleurverschillen krijg je niet door een andere kabel. Dat is simpelweg onmogelijk. Wil je echter een discussie voeren dat je voeding/versterker/filtering van je systeem iets uitmaakt kun je daar wel een discussie over hebben. Die kunnen nl. best het signaal zo beinvloeden dat je subtiele verschillen krijgt.

Oh en natuurlijk wel de disclaimer dat als jij er blij mee bent dat de kosten al 100% goedmaakt. Daar zijn hobbies ten slotte voor :)

[removed]

• Sissors
Theo schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:54:
Als advocaat van de duivel zie ik mogelijk wel een semi valide verhaal in de dure kabels van @Masterkale1. Een HDMI kabel heeft gewoon een bepaalde bandbreedte. Zit je op de max van deze, of er iets boven dan krijg je fouten in het beeld. Dit kan in extreme gevallen dus sneeuw zijn, maar in minder extreme gevallen dus een framedrop op het gehele scherm of een deel ervan omdat de ontvanger moet gaan 'improviseren' om de missende data opte vullen. Je wil immers niet een zwart frame zien als je één bitje mist, of gelijk een 'HDMI error ' in je scherm krijgen als één bitje niet goed is doorgekomen. En dan kun je de artifacts dus zien die @Masterkale1 aankaart. Door deze, en door incidenteel een sneeuwpixel kunnen kleuren flets overkomen.
De beelddorvoer bij HDMI is niet zuiver wel/geen beelddoorvoer, maar bij slechte kabels kan er bepaalde data niet goed doorkomen. Bij HDMI is er dus wel/half/geen beelddoorvoer.

Als je een simpele videosetup hebt met een 1080p beamer dan is dit niet zo spannend; je hebt maar 1080p30Hz nodig, en dat kan door zowat iedere hdmi kabel gaan. Maar wanneer je een 4k60Hz signaal aanbiedt, en hier ook een lange kabel voor gebruikt dan is best voor te stellen dat je met goedkope kabels tegen z'n (kabel)limiet aanloopt en dus te maken gaat krijgen met een pixelerror (sneeuw) of een framdrop. Ofwel; een degradatie van het beeld. Maar nog niet zoveel errors dat het scherm/beamer er niks meer van kan maken.

Gebruik je een kabel die wél de juiste bandbreedte heeft dan heb je dus geen beelderrors. Met name op 4k60Hz, en bij langere kabellengtes is er dan zeker wel een verschil tussen slechte en goede kabels. En daarmee zit er dus een verschil tussen een hdmi kabel van de Action (die niet de benodigde bandbreedte heeft voor een 4k60Hz) en een goede kabel die wél deze bandbreedte heeft. Dat zou ook kunnen verklaren waarom sommige inderdaad beweren dat een goede HDMI kabel het beeld verbeterd; simpelweg omdat de vorige kabel het beeld aan het verkrachten was, en de nieuwe kabel gewoon alle bitjes foutloos doorgeeft.
Het is net van welk perspectief je het bekijkt ;)
Als een HDMI kabel niet genoeg bandbreedte heeft, en dus niet aan de spec voldoet omdat je de goedkoopste op Aliexpress hebt gekocht (of het labeltje niet goed hebt gelezen waar hij geschikt voor is), dan zal je dus ipv perfect beeld, beeld met sneeuw krijgen, of uberhaupt geen beeld. Je gaat geen fletsere kleuren krijgen. Hoe zou dat moeten gebeuren? Als je een rood vlak in beeld hebt die FF0000 is, dan vallen er bij het hele vlak steeds bitjes om zodat al die pixels ineens F30000 worden, zodat het beeld iets fletser is? Oftewel nee, dat gebeurd niet. Als er op willekeurige plaatsen bitjes omvallen, krijg je sneeuw achtige zaken.
Veel digitale signalen zijn tegenwoordig bitstreams. Als er een foutje ontstaat dan gaat de stream gewoon door. Als er al error correction is, dan is deze meestal heel beperkt. De ontvangende kant kan de zender ook niet om een resend vragen, daar is ook helemaal geen tijd voor. Voor audio is sigma delta modulatie een goed voorbeeld. Als er in zo’n bit stream een bitje omvalt geeft dit een kleine afwijking, maar de stream gaat gewoon door.
Inferieure kabels, slechte connectoren, inferieure ontwerpen, matige kwaliteit electronica etc. geven allemaal ruimte voor het ontstaan van fouten in bit streams. De gebruiker kan dat dan, ondanks dat het een digitaal signaal betreft, toch als slechtere kwaliteit ervaren.
Volgens mij is er heel weinig wat via iets als sigma-delta wordt doorgestuurd, en zal je bijna altijd PCM-achtige code doorsturen. En als daar een bitje omvalt, heb je evenveel kans dat het een LSB als een MSB bitje is. Als een MSB bitje omvalt, en er geen error correctie is, dan hoor je dat, en dan zie je dat.

• Sissors
[...]

Maakt niet uit. Heb mn eigen bedrijf in techniek. Begrijp jouw punt zo dacht ik ook altijd. Heb zelf gewerkt aan automatisering bij bijv Heineken dus weet echt wel hoe alles werkt. Veel factoren worden echter vergeten. Een standaard kabel bevat ook een aarde. Wat denk je dat er gebeurt als je deze 2 apparaten gaat koppelen?
Normaal gesproken heel weinig. Heb je toch een hele hardnekkige aardlus, dan is het inderdaad een optie om een optische kabel te nemen. Maar ik vermoed dat jij toch ietsje pietsje meer hebt betaald dan de ~€100 die een optische HDMI kabel kost.

Anoniem: 310408

Helaas is dat voor de meeste mensen die denken 'een bit is een bit' nog altijd niet duidelijk. De meeste audioprotocollen kennen geen foutcorrectie.

• Woutoud

Woutoud

Advocatus ineptias

Dan moeten we maar op zoek naar een situaties waar het gebrek aan foutcorrectie leidt tot een reproduceerbare en hoorbare fout in de dagelijkse praktijk. Met een moderne databus en moderne DAC zitten die fouten tegenwoordig volgens mij zo ver onder het signaal dat het geen probleem is voor het menselijk gehoor.

[Voor 34% gewijzigd door Woutoud op 25-02-2021 14:45]

• redwing
Woutoud schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:43:
Dan moeten we maar op zoek naar een situaties waar het gebrek aan foutcorrectie leidt tot een reproduceerbare en hoorbare fout in de dagelijkse praktijk. Met een moderne databus en moderne DAC zitten die fouten tegenwoordig volgens mij zo ver onder het signaal dat het geen probleem is voor het menselijk gehoor.
Ik heb heel veel gemeten aan kabels en digitale signalen en mijn ervaring is dat het maar heel weinig voor komt dat er maar af en toe een bitje omvalt. Bijna altijd heb je of een perfect signaal of regelmatig bits die omvallen. En als er regelmatig bits omvallen zul je dat zeker horen/zien.

Dus dan krijg je of de situatie waarbij alles goed gaat of het zo weinig fout gaat dat je het niet merkt of ziet. Of je hoort/ziet duidelijk fouten. Maar geluiden/beelden die mooier/beter zijn krijg je er niet door. Je bent niet doelbewust bep. bits aan het aanpassen. En dat is wel nodig om het geluid/beeld o peen nette manier aan te passen.

Vroeger met analoge signalen was dat anders, als je daar aftopt of storing toevoegt kun je wel degelijk minder felle kleuren e.d. krijgen.

[removed]

• MicroVAX3400
redwing schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:53:

Nee, de verwarring ontstaat doordat mensen denken dat als bitjes omvallen je nette kleur/klankverschillen krijgt. In de praktijk vallen er echter random bitjes om (zowel minst als meest significant) waardoor je niet een pixel krijgt die een andere tint rood krijgt, maar b.v. een blauw vlak :P
Nu weet ik weinig van video streams, maar wel iets van audio streams. In een dergelijke audio stream zijn alle bits van gelijk gewicht. Één random omgevallen bitje, ongeacht de positie in de stream, geeft dus altijd dezelfde absolute fout, alleen het teken van de fout kan verschillen. Als de omgevallen bits een beetje verspreid zitten dan is dat voor de gebruiker een verslechterde geluids kwaliteit. De gebruiker zal geen momenten kunnen aanwijzen dat er een fout bitje langskwam. Alleen als er lange bursts van fouten langskwamen zal de gebruiker deze kunnen aanwijzen, alle andere goed verspreide fouten zullen een algemenere perceptie van audio kwaliteits verlies geven.
In de meeste bitstream modulaties zullen eenlingen van omgevallen bits geen pieken of door de gebuiker aan te wijzen momenten van error geven. Dit is dan ook de charme van de bitstream.

• redwing
MicroVAX3400 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:55:
[...]
Nu weet ik weinig van video streams, maar wel iets van audio streams. In een dergelijke audio stream zijn alle bits van gelijk gewicht.
Één random omgevallen bitje, ongeacht de positie in de stream, geeft dus altijd dezelfde absolute fout, alleen het teken van de fout kan verschillen. Als de omgevallen bits een beetje verspreid zitten dan is dat voor de gebruiker een verslechterde geluids kwaliteit.
Nee hoor, als je b.v. een 24-bit signaal hebt zal je 24 bits hebben met verschillende impact. Een lager bit zal amper verschil maken en een hoger bit zal je signaal juist vol een kant uitsturen. Random bits die omvallen zal zorgen voor kraken in het geluid en niet voor een aangepast geluid.
De gebruiker zal geen momenten kunnen aanwijzen dat er een fout bitje langskwam. Alleen als er lange bursts van fouten langskwamen zal de gebruiker deze kunnen aanwijzen, alle andere goed verspreide fouten zullen een algemenere perceptie van audio kwaliteits verlies geven.
In de meeste bitstream modulaties zullen eenlingen van omgevallen bits geen pieken of door de gebuiker aan te wijzen momenten van error geven. Dit is dan ook de charme van de bitstream.
Dit klopt dus niet. Een enkel bit dat omvalt kan al goed hoorbaar zijn. Als er dus regelmatig bits omvallen zul je dat zeker horen aangezien random er zowel LSBs als MSBs omvallen.

[removed]

• Theo

Theo

moederbord

Sissors schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:56:
[...]

Als een HDMI kabel niet genoeg bandbreedte heeft, en dus niet aan de spec voldoet omdat je de goedkoopste op Aliexpress hebt gekocht (of het labeltje niet goed hebt gelezen waar hij geschikt voor is), dan zal je dus ipv perfect beeld, beeld met sneeuw krijgen, of uberhaupt geen beeld. Je gaat geen fletsere kleuren krijgen. Hoe zou dat moeten gebeuren? Als je een rood vlak in beeld hebt die FF0000 is, dan vallen er bij het hele vlak steeds bitjes om zodat al die pixels ineens F30000 worden, zodat het beeld iets fletser is? Oftewel nee, dat gebeurd niet. Als er op willekeurige plaatsen bitjes omvallen, krijg je sneeuw achtige zaken.
Ik heb mijzelf nooit in de hdmi standaarden verdiept, maar kan een zender niet omschakelen naar een lagere bandbreedte (dus minder detail) wanneer de ontvanger hierop vraagt? Als ik een heel goedkope en heel lange kabel heb dan zal de bandbreedte van deze kabel gewoon ruk zijn. Als ik deze kabel tussen een 8k120hz bron en ontvanger zet schakelt de zender dan niet in stappen terug tot een formaaat/resulutie waar beide iets mee kunnen? Dus terug naar 4k60hz, dan terug naar 4k30hz, dan terug naar 1080p30Hz, tot een formaat/compressie waarbij de datastroom stabiel wordt? Als dit namelijk het geval is dan zou dat de kleuren kunnen aantasten; al gaat dit dan om de digitale communicatie en evt compressie tussen zender en ontvanger, en is de kabel enkel de aanleiding.

Al gaat dit wel wat voorbij aan de daadwerkelijke discussie dat een heel fancy digitale kabel ook heel fancy beeld/geluid. Dat kan best kloppen, maar dan doet een goedkope kabel dat dan ook, en ligt dus niet aan de fancyheid van de kabel :P

7400 Wp op het dak

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

Hier nog wat meer elfenstof:
https://www.stereophile.c...-loudspeaker-measurements

$5999,- voor een paar. Je moet echt flink je best doen om zo'n wanprestatie neer te zetten, de reinste oplichting.

• Sissors
Theo schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:49:
[...]

Ik heb mijzelf nooit in de hdmi standaarden verdiept, maar kan een zender niet omschakelen naar een lagere bandbreedte (dus minder detail) wanneer de ontvanger hierop vraagt? Als ik een heel goedkope en heel lange kabel heb dan zal de bandbreedte van deze kabel gewoon ruk zijn. Als ik deze kabel tussen een 8k120hz bron en ontvanger zet schakelt de zender dan niet in stappen terug tot een formaaat/resulutie waar beide iets mee kunnen? Dus terug naar 4k60hz, dan terug naar 4k30hz, dan terug naar 1080p30Hz, tot een formaat/compressie waarbij de datastroom stabiel wordt? Als dit namelijk het geval is dan zou dat de kleuren kunnen aantasten; al gaat dit dan om de digitale communicatie en evt compressie tussen zender en ontvanger, en is de kabel enkel de aanleiding.

Al gaat dit wel wat voorbij aan de daadwerkelijke discussie dat een heel fancy digitale kabel ook heel fancy beeld/geluid. Dat kan best kloppen, maar dan doet een goedkope kabel dat dan ook, en ligt dus niet aan de fancyheid van de kabel :P
Niet die van mij iig, die gaf gewoon sneeuw erdoor :P . Zelfs al zou hij dat doen, dan zou je alleen fletsere kleuren kunnen krijgen als hij van HDR afstapt ofzo. Anyway het wordt wel een beetje erg theoretische discussie dan, als iemand daar bang voor is, druk op het info knopje op je afstandsbediening en kijk welk resolutie er wordt doorgestuurd :P
MicroVAX3400 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:55:
[...]

Nu weet ik weinig van video streams, maar wel iets van audio streams. In een dergelijke audio stream zijn alle bits van gelijk gewicht. Één random omgevallen bitje, ongeacht de positie in de stream, geeft dus altijd dezelfde absolute fout, alleen het teken van de fout kan verschillen. Als de omgevallen bits een beetje verspreid zitten dan is dat voor de gebruiker een verslechterde geluids kwaliteit. De gebruiker zal geen momenten kunnen aanwijzen dat er een fout bitje langskwam. Alleen als er lange bursts van fouten langskwamen zal de gebruiker deze kunnen aanwijzen, alle andere goed verspreide fouten zullen een algemenere perceptie van audio kwaliteits verlies geven.
Heb je voorbeelden van standaarden waar sigma-delta streams worden gebruikt voor communicatie? Buiten SACD om ken ik namelijk geen voorbeelden (en dat is al opslag). (Overigens vraag ik me persoonlijk af of het een erg efficiente manier van opslag was, een reguliere CD naar 24-bit tillen kost maar 50% extra opslag).
Koeitje schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:26:
Hier nog wat meer elfenstof:
https://www.stereophile.c...-loudspeaker-measurements

$5999,- voor een paar. Je moet echt flink je best doen om zo'n wanprestatie neer te zetten, de reinste oplichting.
Dat is wel degelijk pruts werk zeg! Flinke poort resonantie, bult midbass, zeer matige integratie van midrange en tweeter en om het af te toppen een enorme bult hoog. Zooooo moeilijk is het nou toch ook weer niet om een enigsinds getrouw weergevende speakers te ontwerpen, zeker niet voor zon budget.

• Sandwalker
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 23:10
Jag schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:25:
[...]

Zooooo moeilijk is het nou toch ook weer niet om een enigsinds getrouw weergevende speakers te ontwerpen, zeker niet voor zon budget.
Hierdoor klinkt het anders en anders valt op. Ik denk dat goede speakers allemaal ongeveer hetzelfde klinken, hiermee onderscheidt men zich in een luistersessie natuurlijk wel. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je uit je geheugen kunt halen hoe iets moet klinken, tenzij je muzikaal begaafd bent, maar dan heb je meestal niet het budget voor een audiofiele installatie }:O

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Theo schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:49:
[...]

HDMI-devices geven elkaar een handshake met hun settings (EDID) en of het beeld door mag komen (HDCP; copyright protection - en ja, dat is een drama). Als een gekozen instelling niet tot stand kan komen zal over het algemeen het scherm of de projector het met een lagere instelling nogmaals proberen - en dat in beeld laten zien. Dus dat is geen ‘stiekem’ proces. De HDMI-kabel gaat niet bepalen dat UHD naar HD geschaald gaat worden. Die beslissing wordt tot stand genomen door de devices zelf en dat laten ze dan ook wel zien (in een menubalk van het scherm of projector in beeld) en daar gaat een aantal keer zwart geknipper aan vooraf (tijdens de handshake is het scherm zwart).

• MicroVAX3400
redwing schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:04:
Nee hoor, als je b.v. een 24-bit signaal hebt zal je 24 bits hebben met verschillende impact. Een lager bit zal amper verschil maken en een hoger bit zal je signaal juist vol een kant uitsturen. Random bits die omvallen zal zorgen voor kraken in het geluid en niet voor een aangepast geluid.

Dit klopt dus niet. Een enkel bit dat omvalt kan al goed hoorbaar zijn. Als er dus regelmatig bits omvallen zul je dat zeker horen aangezien random er zowel LSBs als MSBs omvallen.
Ik denk dat we het met elkaar eens zijn maar het over verschillende streams hebben. Een 24 bits audio stream, bv spdif, via toslink, is eigenlijk een stroom van 24 bits woorden via een seriële verbinding. Een bit stream, zoals die uit een sigma delta adc, is een stroom van bits. De impact die externe verstoringen hebben op dergelijke stromen is inderdaad heel verschillend. De bit stream is de methode die heel elegant met verstoringen omgaat. Voor de 24 bits brede data is het inderdaad maar net de vraag wat het gewicht is van het foute bit.

• Koeitje

Koeitje

Back-up tiems now?

Jag schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:25:
[...]

Dat is wel degelijk pruts werk zeg! Flinke poort resonantie, bult midbass, zeer matige integratie van midrange en tweeter en om het af te toppen een enorme bult hoog. Zooooo moeilijk is het nou toch ook weer niet om een enigsinds getrouw weergevende speakers te ontwerpen, zeker niet voor zon budget.
Het mooiste is de ontwerper in de comments :+ .
Koeitje schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:04:
[...]

Het mooiste is de ontwerper in de comments :+ .
Na ja, op zich wel dapper dat hij in ieder geval reageert. Sja, het is een andere benadering, niet mijn benaderinig. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat deze het goed doet in geblindeerde luistertests. Ik denk ter relativering, dat de hoorbaarheid van dit soort combfiltering niet eenduidig vaststaat.

• mr_petit
Wat is de kans dat die 100hz piek bij de meting van de woofer te wijden is aan een staande golf in de meetruimte?
Zij wijden dat aan dat de 'woofer alignment' (wat dat ook maar mag zijn) 'underdamped' is.
Ik kan me echt niets voorstellen bij zo'n zin en ik heb toch een aanzienlijke akoestieke achtergrond.

• redwing
MicroVAX3400 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:53:
[...]
Ik denk dat we het met elkaar eens zijn maar het over verschillende streams hebben. Een 24 bits audio stream, bv spdif, via toslink, is eigenlijk een stroom van 24 bits woorden via een seriële verbinding. Een bit stream, zoals die uit een sigma delta adc, is een stroom van bits. De impact die externe verstoringen hebben op dergelijke stromen is inderdaad heel verschillend. De bit stream is de methode die heel elegant met verstoringen omgaat. Voor de 24 bits brede data is het inderdaad maar net de vraag wat het gewicht is van het foute bit.
Alleen wordt sigma delta amper gebruikt voor het streamen van geluid. Iig niet bij de HDMI kabels waar we het hier over hebben. Daar heb je het eigenlijk altijd over 24/32bits data die er overheen gaat.
mr_petit schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:00:
Wat is de kans dat die 100hz piek bij de meting van de woofer te wijden is aan een staande golf in de meetruimte?
Zij wijden dat aan dat de 'woofer alignment' (wat dat ook maar mag zijn) 'underdamped' is.
Ik kan me echt niets voorstellen bij zo'n zin en ik heb toch een aanzienlijke akoestieke achtergrond.
Bij een 100Hz storing heb je meestal last van een slechte adapter. Door slechte afvlakking van je 50Hz AC krijg je (na gelijkrichten) een 100Hz signaal. Als die niet goed wordt weggefilterd komt die in je audio terecht. Eigenlijk zeggen ze dus dat ze met een bagger setup aan het testen zijn. Anders kom je echt geen 100Hz in je audiosignaal tegen.

[removed]

• mr_petit
redwing schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:06:
[...]
Bij een 100Hz storing heb je meestal last van een slechte adapter. Door slechte afvlakking van je 50Hz AC krijg je (na gelijkrichten) een 100Hz signaal. Als die niet goed wordt weggefilterd komt die in je audio terecht. Eigenlijk zeggen ze dus dat ze met een bagger setup aan het testen zijn. Anders kom je echt geen 100Hz in je audiosignaal tegen.
Het is een luidsprekermeting. Die worden meestal gedaan bij 2,83 volt.
Ik mag toch aannemen dat hun brom die van de versterker afkomt geen +/- 5 volt oid is 8)7 (die piek is +5dB boven hun 0dB referentieniveau....)

• redwing
mr_petit schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:11:
[...]

Het is een luidsprekermeting. Die worden meestal gedaan bij 2,83 volt.
Ik mag toch aannemen dat hun brom die van de versterker afkomt geen +/- 5 volt oid is 8)7 (die piek is +5dB boven hun 0dB referentieniveau....)
Tja, dat mag ik ook aannemen :P Maar 100Hz komt zo goed als altijd uit een slechte gelijkrichter. Hoe die dan bij de luidsprekers terecht komt weet ik ook niet. Misschien dat de brom in hun meetapparatuur zit?

[removed]

• mr_petit
redwing schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:22:
[...]

Tja, dat mag ik ook aannemen :P Maar 100Hz komt zo goed als altijd uit een slechte gelijkrichter. Hoe die dan bij de luidsprekers terecht komt weet ik ook niet. Misschien dat de brom in hun meetapparatuur zit?
Ja maar die brom kan toch niet 98dB+ zijn?
Dat is discotheekniveau.
Die moet dan toch bijna wel logischerwijs ergens anders vandaan komen. (de brom zou dan ook continu hoorbaar zijn, gedurende de hele sweep etc)
Dat die 100hz piek in de meting aan de netfrequentie gerelateerd is acht ik iig nihil.
Temeer dit een meting is die waarschijnlijk in de US gedaan is (want stereophile). Daar hebben ze een andere netfrequentie.

[Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 25-02-2021 22:33]

• redwing
mr_petit schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:31:
[...]
Ja maar die brom kan toch niet 98dB+ zijn?
Dat is discotheekniveau.
Die moet dan toch bijna wel logischerwijs ergens anders vandaan komen. (de brom zou dan ook continu hoorbaar zijn, gedurende de hele sweep etc)
Het is sowieso vreemd dat je in wat voor opstelling dan ook zo'n brom hebt. Dus ongeacht waar het vandaan komt hebben ze iets heel fout in die opstelling zitten. Zelfs een opstelling van 50 euro zal niet zo'n brom geven.
Dat die 100hz piek in de meting aan de netfrequentie gerelateerd is acht ik iig nihil.
Temeer dit een meting is die waarschijnlijk in de US gedaan is (want stereophile). Daar hebben ze een andere netfrequentie.
Zit wat in :P Maar geen flauw idee waar het anders vandaan zou komen. 100Hz is eigenlijk te laag om een harmonische van andere signalen te zijn.

[removed]

Het kan een ruimte effect zijn, al zeggen ze dat de LF response in de nearfield gemeten is. Maar de opgetelde response van driver met poort kan je alleen in de farfield verkrijgen, en dat lukt alleen in anechoische ruimte of met ground plane in hele grote ruimte (of buiten).

• mr_petit
Het punt is dat ik van een verklaring als dat de " woofer alignment underdamped is" geen chocola kan maken.

Ik weet wel wat het verschil is tussen underdamped en overdamped in een dempingsverhouding of Q factor, maar woofer alignment?
Bedoelen ze daarmee de plek in de kast? Afstand tot BR poort?
Beide kunnen m.i. niet voor die 10dB piek zorgen...

• Masterkale1
Boefmans schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:52:
[...]

gelezen... Lees je ook de Koran? Er zijn ook mensen die dat geloven namelijk.

mr_petit schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:47:
Het punt is dat ik van een verklaring als dat de " woofer alignment underdamped is" geen chocola kan maken.

Ik weet wel wat het verschil is tussen underdamped en overdamped in een dempingsverhouding of Q factor, maar woofer alignment?
Bedoelen ze daarmee de plek in de kast? Afstand tot BR poort?
Beide kunnen m.i. niet voor die 10dB piek zorgen...
Dit had ik nou niet verwacht dat je dit niet weet. Een woofer is een massa op een veer en de enclosure voegt daar demping, en in het geval van bass reflex, resonantie aan toe. Daarmee maak je een alignement, kleinere enclosures met hogere tuning (kleine enclosures krijgen ook een onhaalbaar lange poort lengtes voor een lage tuning) krijgen een piekende response. Dit is redelijk old skool techniek, tegenwoordig met DSP is alles anders. Maar de basis is hetzelfde. Hier een korte uitleg.

• mr_petit
Jag schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:47:
[...]
Dit had ik nou niet verwacht dat je dit niet weet. Een woofer is een massa op een veer en de enclosure voegt daar demping, en in het geval van bass reflex, resonantie aan toe. Daarmee maak je een alignement, kleinere enclosures met hogere tuning (kleine enclosures krijgen ook een onhaalbaar lange poort lengtes voor een lage tuning) krijgen een piekende response. Dit is redelijk old skool techniek, tegenwoordig met DSP is alles anders. Maar de basis is hetzelfde. Hier een korte uitleg.
Ja ok.
Mijn vertaling van alignment is uitlijnen. Dat is dus een afstandskwestie?. Voor mij vertaalt alignment niet echt naar afstemming.
Ik weet wel wat een Qtc (of Qbox) is (dat schreef ik ook al), en ook wel hoe een massa/veersysteem werkt (anders begrijp je het voorgaande ook niet), en hoe een luidspreker werkt (mijn eerste setje berekende ik bijna 30 jaar geleden al). Dat is een afstemming (engels vertaald: tuning)
Als ik google op 'loudspeaker alignment', krijg ik alleen maar hits op time alignment, mij ook bekend (wat dus wederom een uitlijning is op afstand)
Dus de terminologie die hier gekozen is, is m.i. gewoon heel ongelukkig.
Ik noem het BR tuning bijv. en geen BR alignment.

Maar goed het is helder.
Blijft natuurlijk nog wel dat de uitspraak in die stereophile volledig speculatief is, wat eigenlijk raar is.
De hobbel/piek wordt geconstateerd, en er wordt een speculatieve oorzaak aan gehangen (met oordeel) zonder daar verder onderzoek naar te doen.

[Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 26-02-2021 20:08]

mr_petit schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:03:
[...]

Ja ok.
Mijn vertaling van alignment is uitlijnen. Dat is dus een afstandskwestie.
Ik weet wel wat een Qtc is, en ook wel hoe een massa/veersysteem werkt, en hoe een luidspreker werkt (mijn eerste setje berekende ik bijna 30 jaar geleden al). Dat is een afstemming (engels vertaald: tuning)
Als ik google op 'loudspeaker alignment', krijg ik alleen maar hits op time alignment, mij ook bekend (wat dus wederom een uitlijning is op afstand)
Dus de terminologie die hier gekozen is, is m.i. gewoon heel ongelukkig.
Ik noem het BR tuning bijv. en geen BR alignment.

Maar goed het is helder.
Blijft natuurlijk nog wel dat de uitspraak in die stereophile volledig speculatief is, wat eigenlijk raar is.
De hobbel/piek wordt geconstateerd, en er wordt een speculatieve oorzaak aan gehangen (met oordeel) zonder daar verder onderzoek naar te doen.
Nou, als ze idd echt een nearfield meting hebben gedaan, dan kan je daar wel wat van zeggen. Het is ook niet heel gek, als je een woofer in een te klein doosje stopt, krijg je gewoon een piekende response (underdamped). Als ze far field metingen hebben gedaan en die full range gebruikt, dan ben ik het met je eens.

Alignement als term is overigens niet ongebruikelijk :). Maar goed, beetje semantiek idd.

• mr_petit
Ja maar een nearfield meting voor het laag is natuurlijk lastiger en lastiger naar mate je lager en lager gaat.
Daar wordt geen analyse van gemaakt. De microfoon staat dichtbij dus het zal wel goed zijn.
Het is (waarschijnlijk) niet in een dode kamer gemeten dus behoeft het m.i. wel wat toelichting.
Die BR pijp verandert namelijk ook van slope richting die 100Hz. Dat is ook geen natuurlijk gedrag. In hoeverre zijn ze de kamer aan het meten?

Maar het kan idd. Een hoge Qbox is want men idd noemt 'underdamped' en zal meer een resonantiepiek hebben dan een overdamped of critically damped systeem. Dat is een logisch gevolg.

[Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 26-02-2021 20:14]

• Boefmans
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:14
Masterkale1 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 19:43:
[...]

gelezen... Lees je ook de Koran? Er zijn ook mensen die dat geloven namelijk.
Tja, zo kun je elk onderzoek, wetenschappelijk of niet, wel in twijfel trekken. 'dit punt zint me niet dus het zal wel onzin zijn'. Ik vind het zelf nogal raar dat mensen eigen mening gelijk stellen of hoger inschatten dan de wetenschappelijke methode of gewoon zeggen dat onderzoekers dingen uit hun duim zuigen.

mixing a drink and music

Pagina: 1 ... 72 ... 75 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True