I’m a simple man. Ik denk dus ook simpel. Hieronder dus wat ik mij voor kan stellen, maar niet zeker weet, hoe dit werkt.
- Je weet het brongeluid
- Je weet de kleuring en nauwkeurigheid van de microfoon (gecalibreerd)
- Je weet de afstand van de mic tot de muren
- Je weet de afstand van de mic tot de speaker
- Je meet de tijd die nodig is om het brongeluid terug te krijgen in de meetmicrofoon
- Je meet de eerste reflecties van de muren in de meetmicrofoon
- Je slaat alle impulsresponses op.
Nu weet je de snelheid van het geluid en de relatieve delaytijden. Dit geeft je voor elke nieuwe positie een te voorspellen verhouding van de delaytijden.
Tot nu toe lijkt het precies op het inmeten van een ruimte; je inverteert dan je brongeluid, legt het over de impulsrespons heen en je hebt een RT60.
Echter, in dit geval wil je niet de ruimte meten maar de speaker. Nou is room reverb erg complex dus het is erg lastig om daar een nauwkeurig rekenmodel voor te maken. Toch is het niet geheel onmogelijk; er is al software die van CAD-tekeningen van ruimtes een akoestiekberekening kan maken om zeer realistisch te laten verklanken hoe die ruimte gaat klinken.
But I digress.
Omdat je zo ontzettend veel metingen op precieze locaties hebt meet je dus ook de correlatie tussen reflecties en microfoon en speaker en microfoon. Buiken en nodes verschuiven, voor niet te hoge frequenties ook voorspelbaar, maar de totale energie (nagalm) blijft hetzelfde.
Ik kan me dus voorstellen dat ze zeer krachtige algoritmen hebben geschreven die met deze impulsresponses de ruimte en de speaker kunnen differentiëren. Daarbij moet ook interactie tussen de ruimte en de speaker in acht worden genomen (de speaker absorbeert de energie van de nagalm van de ruimte wat kan leiden tot resonantie). Dit staat los van uitdoving door faseverschuiving van de nagalm want die is immers gekend door de precieze locaties van de mic en speaker.
Nogmaals, dit is simplistisch gedacht en gut feeling maar ik kan er faliekant naast zitten omdat ik traditioneel denk met als startpunt meting van de ruimte zelf in plaats van de speaker.
Al met al wel ernstig interessant!