Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 69 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:38
Boefmans schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:20:
[...]

Iets anders: hersenen. Het is gewoon psychologie, context en wet je denkt te horen hoor je ook. Is met alle waarnemingen zo, oo visuele informatie.
Eenvoudig gezegd: hersenen zijn geweldige patroonherkenners. Nadeel daarvan is dat het vaak.onmogelijk is gedetailleerd objectief waar te nemen, we vullen bijvoorbeeld veel.informstie.zelf.aan of verdraaien dat onbewust.
Ik ben me absoluut bewust van hoe enorm subjectief je zintuigen zijn en dat je waarnemingen beïnvloed. Sterker nog, wmb is dat dé rede van de diverse absurde claims die gedaan worden mbt audio. Ik vroeg dit specifiek aan CR2302 omdat hij subjectiviteit juist aanmoedigt.

Dus @CR2032, ik ben nog steeds erg benieuwd naar je antwoord op die vraag:
MerijnB schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:36:
[...]

Toch zijn er stapels mensen die daar wél verschil in horen. Hoe komt dat dan volgens jou? Luisteren ze niet goed? Liegen ze? Iets anders?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MerijnB schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 23:00:
[...]

Ik ben me absoluut bewust van hoe enorm subjectief je zintuigen zijn en dat je waarnemingen beïnvloed. Sterker nog, wmb is dat dé rede van de diverse absurde claims die gedaan worden mbt audio. Ik vroeg dit specifiek aan CR2302 omdat hij subjectiviteit juist aanmoedigt.

Dus @CR2032, ik ben nog steeds erg benieuwd naar je antwoord op die vraag:

[...]
Hij kan die vraag niet beantwoorden zonder zijn eigen kaartenhuis in te laten storten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
CR2032 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 18:57:
@Verwijderd Je maakt er een hele wetenschap van, maar met een grote denkfout:
HiFi is geen exacte wetenschap. Uiteindelijk is het een combinatie van elektronica, natuurkunde met de akoestiek en geluidsgolven en last but not least: persoonlijke voorkeuren.

Je komt nogmaals terug over luidsprekers, maar dat was niet het punt. Het ging om jouw stellige mening dat alle apparatuur hetzelfde klinkt. En dat is voor mij onzinnige redenering.

Er zijn twee kampen. De stellige overtuigers dat alles te meten is (meten=weten) en degene die de luistertest het belangrijkste vinden (het moet goed klinken). Metingen doen en interpreteren is ook subjectief.
Metingen doen is juist heel objectief. Zeker met geluid is het heel makkelijk te meten wat elke opstelling doet. Je kunt dus heel precies meten wat elke opstelling doet en heel objectief zeggen of een opstelling b.v. getrouw is aan de originele opname, bassen of juist de hogere tonen meer versterkt. Daarna is het wel subjectief wat je persoonlijk mooi vind klinken (b.v. buizenversterker-lovers).

Maar je kunt daarbij dus van b.v. routers/digitale verbindingen heel duidelijk laten zien dat er geen enkel verschil in geluid is en elk verschil dat iemand hoort dus tussen de oren zit (b.v. omdat de kabel duurder is en dus wel beter moet zijn). En vooral dit punt is waar dit topic over gaat. Je kunt simpelweg meten dat er bij hifi-kabels in veel gevallen geen verschil is.

Aan de andere kant kun je natuurlijk wel meten dat een versterker en speakers veelal geen lineaire versterking hebben waardoor er wel een verschil is, maar je kunt in dat geval wel precies laten zien waar de verschillen zitten. Maar hifi is dus prima in grafieken te pakken om te laten zien waar de eventuele verschillen zitten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:27
Wellicht is er al over gesproken, maar ik heb eindelijk weer iets gevonden om voor te gaan sparen!

https://www.alpha-audio.n...tch-voor-streaming-audio/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:49

dragonhaertt

@_'.'

timadriaans schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:15:
Wellicht is er al over gesproken, maar ik heb eindelijk weer iets gevonden om voor te gaan sparen!

"Maar er zijn meer factoren die een rol spelen. En die hebben óók invloed – of juist invloed – op de weergavekwaliteit."
Ohja, lekker onderbouwd weer. Ik heb al eens eerder een zogenaamde 'dubbelblind' test livestream van netwerkswitches de grond in geboord, maar totdat iemand met enigszins gedegen bewijs voor zulke stellingen komt vind ik dat dit soort teksten als oplichting veroordeeld mogen worden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flabsie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-08-2022

Alpha-audio over storingen:

En dat is niet wenselijk. Die storing beïnvloedt namelijk de weergave. We moeten dit nog bewijzen met metingen. Dus pin ons hier niet op vast…

We wachten allemaal in spanning af!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:17

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

"We hebben voor de test de English Electric niet driect na elkaar gedaan. Dit om te bepalen of onze ervaringen weer gelijk zijn. En dat zijn ze."

Ah, yes, de zogenaamde CB test.

"De eerste stap in deze test, is een baseline zetten. We spelen daarom eerst een paar tracks direct vanuit de router. [...] Dus deze directe lijn is écht een stap terug."

Prachtig. De meest directe verbinding is ruk, maar als je er een dure switch tussen zet wordt alles gered.

[ Voor 37% gewijzigd door DominoNL op 27-01-2021 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Sandwalker schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:16:
Waar ik zelf nog niet van overtuigd ben, is dat met de beperkte frequenties waarop we normaal gesproken een audiocomponent beoordelen, hetzelfde resultaat geeft wanneer een complex muzieksignaal wordt gebruikt met een veelvoud aan frequenties.
Daarom test ik altijd luidsprekers met live opnames van optredens, daar zit gigantisch veel achtergrond geluid in, het publiek, het gekraak van het podium, onbedoelde geluiden als een glas water dat neer gezet word voor het optreden begint alsook is de opname niet door een studio gegaan die de boel opkuist. Je krijgt dan inderdaad een heel complex signaal wat een zware uitdaging vormt om al die uiteenlopende frequenties tegelijk weer te geven waar gewone muziek eerder een opvolging van frequenties is. Dan sluit ik mijn ogen en stel ik mij de vraag, in hoeverre is het geloofwaardig dat men dit live voor mijn neus aan het spelen is.

Gelukkig heb ik mijn huidige set overgenomen van de papa, een rasechte audiofiel die heel het high-end audio allemaal veel te duur vind voor wat het is dus alles zelf bouwt. De 2 speakers bestaan telkens uit een klein ESL paneel met 8 speakers ter ondersteuning voor de lagere frequenties gekoppeld aan een zelfbouw pre amp buizenversterker. De buizen zijn voor zover ik begrepen heb een compromis omdat een gewone mosfet versterker nogal snel de geest geeft als de speakers foutstromen terug geven als je bijvoorbeeld ze loskoppelt tenzij je heel duur gaat. (in elke speakers zit 3KV statische spanning voor de ESL, 2X 700W audio transformators voor de 2 eind versterkers (ESL + gewone speakers), 1000W 40V transfo + nog een aparte transfo voor het audio signaal naar de ESL nog is te versterken)

Echter aan dure kabels en dure dac's, daar doet hij niet aan mee. De kwaliteit van het bron materiaal en de speaker / aansturing van de speaker zelf, de rest beschouwt hij als iets wat elfen bij maanlicht maken.

Ben er in ieder geval zeer gelukkig mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 12:41
DominoNL schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:52:
"We hebben voor de test de English Electric niet driect na elkaar gedaan. Dit om te bepalen of onze ervaringen weer gelijk zijn. En dat zijn ze."

Ah, yes, de zogenaamde CB test.

"De eerste stap in deze test, is een baseline zetten. We spelen daarom eerst een paar tracks direct vanuit de router. [...] Dus deze directe lijn is écht een stap terug."

Prachtig. De meest directe verbinding is ruk, maar als je er een dure switch tussen zet wordt alles gered.
Ja in heb het nog eens goed doorgelezen; en nou snap ik het niet meer. Een fout gecorrigeerd gebufferd signaal wordt veranderd door de netwerkswitch maar niet alleen dat, het wordt minder verslechterd terwijl grote bestanden bitperfect overgestuurd kunnen worden. Het is een beetje de stelling van Pythagoras met zijde 1 en zijde i.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Sandwalker schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:50:
[...]

Ja in heb het nog eens goed doorgelezen; en nou snap ik het niet meer. Een fout gecorrigeerd gebufferd signaal wordt veranderd door de netwerkswitch maar niet alleen dat, het wordt minder verslechterd terwijl grote bestanden bitperfect overgestuurd kunnen worden. Het is een beetje de stelling van Pythagoras met zijde 1 en zijde i.
Om nog maar te zwijgen over de Paul Pang Quad die echt zonder enige moeite om het te verhullen gewoon 4 switches extern aan elkaar prikt. Je zou denken dat je als je dan een switch nodig hebt en je ervan overtuigt bent dat je daar een "audiofiele" versie van moet hebben dat je dan 1 goede wil, maar nee:

"Vier keer reclocking, filtering… Alles wat overblijft zijn nette bits en bytes. Zonder ruis."

Kan je nagaan als je twee Paul Pang Quad's koopt en die aan elkaar doorlust... :o

Edit: Ik heb het zelfs nog verkeerd begrepen want je moet hem nieteens gebruiken als switch, maar puur als in-line filter(?) voor de verbinding tussen je steamer en je nas (o.i.d.). Dus zodanig dat alleen een kabel ook zou voldoen.

"Immers: u sluit in een ideaal geval alleen de streamer er op aan."

Je zou bijna denken dat ze bij alpha-audio een beetje aan het kijken zijn waar de grenzen liggen dat mensen afhaken ofzo, mijn god wat een troll-artikel.

[ Voor 19% gewijzigd door DominoNL op 27-01-2021 17:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:37

Wat fijn ook dat ze er bier van proberen te brouwen
Een 8-poort switch die door sommigen als basis wort gebruikt om verder te optimaliseren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@DominoNL Vier switches voor de prijs van één. Dat is toch gewoon een dikke deal!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:03:
@DominoNL Vier switches voor de prijs van één. Dat is toch gewoon een dikke deal!?
Hhhhmmmm, voor hetzelfde bedrag kan je ook 131 "normale" 5 port gigabit switches kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Maar staat er dan ook Paul Pang Quad op? Voor die alliteratie is ook iets te zeggen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:28:
Maar staat er dan ook Paul Pang Quad op? Voor die alliteratie is ook iets te zeggen. :+
Zo trots als een aap met quad pp? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:34:
[...]

Metingen doen is juist heel objectief. Zeker met geluid is het heel makkelijk te meten wat elke opstelling doet. Je kunt dus heel precies meten wat elke opstelling doet en heel objectief zeggen of een opstelling b.v. getrouw is aan de originele opname, bassen of juist de hogere tonen meer versterkt. Daarna is het wel subjectief wat je persoonlijk mooi vind klinken (b.v. buizenversterker-lovers).

Maar je kunt daarbij dus van b.v. routers/digitale verbindingen heel duidelijk laten zien dat er geen enkel verschil in geluid is en elk verschil dat iemand hoort dus tussen de oren zit (b.v. omdat de kabel duurder is en dus wel beter moet zijn). En vooral dit punt is waar dit topic over gaat. Je kunt simpelweg meten dat er bij hifi-kabels in veel gevallen geen verschil is.

Aan de andere kant kun je natuurlijk wel meten dat een versterker en speakers veelal geen lineaire versterking hebben waardoor er wel een verschil is, maar je kunt in dat geval wel precies laten zien waar de verschillen zitten. Maar hifi is dus prima in grafieken te pakken om te laten zien waar de eventuele verschillen zitten.
Helemaal mee eens. Mits je zelf de hele installatie dan ook volledig akoestisch doormeet.
De hele keten van bronmateriaal tot en met luisterpositie. Dan zijn metingen absoluut interessant en kun je hieruit conclusies trekken. Al blijven diepte, breed geluidsbeeld, dynamiek en vooral persoonlijke voorkeuren lastig om te meten volgens mij. Dat is dan op gehoor vergelijken, schuiven en aanpassen.

Samengevat: zelf meten, luisteren, conclusie (en bankpas) trekken. Dat is de hele onderbouwing.

Niet alleen meetresultaten van internet plukken van alleen losse compontenten en dit als wetenschappelijk bewijs bestempelen of iets goed of fout is. Voor mij is dat aluminium hoedjes gedoe. Waar dit topic natuurlijk altijd vol van staat en grappig blijft.

Uiteindelijk is het doel dat je zelf een goede audio set hebt en er tevreden over bent.

@MerijnB : hoort iemand verschillen met een andere voedingskabel of helemaal niet, eigen keuze.
Ik hoor het niet, maar als een ander dat wel hoort en daar blij van wordt met een dure kabel, prima. Ik noem dat geen liegen. Liegt iemand dan ook als hij of zij deze hele 'installatie' bij IKEA in de kar legt en daarna roemt over de 'uitmuntende geluidskwaliteit'?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTAZEZiqJCyqEN8ZCxRFDHwCTyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1fkctfdcfJvccYxaNK7KFVM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je uitleggen hoe de losse componenten doormeten niet wetenschappelijk zou zijn?

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
CR2032 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:14:
[...]
Helemaal mee eens. Mits je zelf de hele installatie dan ook volledig akoestisch doormeet.
De hele keten van bronmateriaal tot en met luisterpositie. Dan zijn metingen absoluut interessant en kun je hieruit conclusies trekken. Al blijven diepte, breed geluidsbeeld, dynamiek en vooral persoonlijke voorkeuren lastig om te meten volgens mij. Dat is dan op gehoor vergelijken, schuiven en aanpassen.
Nee hoor, dat is helemaal niet zo lastig. Je kunt daar b.v. een spectrum-meter op los laten en zien welke frequenties meer/minder doorgegeven worden. Feit blijft wel dat de ruimte meestal veel meer impact heeft dan het systeem zelf ;)
Samengevat: zelf meten, luisteren, conclusie (en bankpas) trekken. Dat is de hele onderbouwing.

Niet alleen meetresultaten van internet plukken van alleen losse compontenten en dit als wetenschappelijk bewijs bestempelen of iets goed of fout is. Voor mij is dat aluminium hoedjes gedoe. Waar dit topic natuurlijk altijd vol van staat en grappig blijft.
Ligt er aan om welke componenten het gaat. De kabels voor digitale signalen en b.v. de routers zijn klinkklare onzin. Die bitjes komen gewoon aan als 0 of 1 en niets anders. Enig verschil in het signaal dat aankomt zal er niet zijn.
Uiteindelijk is het doel dat je zelf een goede audio set hebt en er tevreden over bent.
Dat is altijd het doel natuurlijk. Als iemand een set van 10k wil kopen en daar blij mee is, is dat helemaal ok. Maar als iemand dan gaat beweren dat zijn digitale kabels zoveel beter zijn en voor meer klankkleur/dynamiek e.d. zorgen dan ga ik daar wel tegenin omdat dat aantoonbaar onzin is :)
@MerijnB : hoort iemand verschillen met een andere voedingskabel of helemaal niet, eigen keuze.
Ik hoor het niet, maar als een ander dat wel hoort en daar blij van wordt met een dure kabel, prima. Ik noem dat geen liegen. Liegt iemand dan ook als hij of zij deze hele 'installatie' bij IKEA in de kar legt en daarna roemt over de 'uitmuntende geluidskwaliteit'?
Dat kun je precies meten en als je een beetje een fatsoenlijke systeem hebt moet er wel heel veel storing zijn voordat je dat in je geluid terug ziet. Nog steeds prima als iemand dat wil, het placebo effect is heel sterk, dus voor diegene kan het ook daadwerkelijk verschil maken. Maar in het daadwerkelijke geluid zal geen verschil zitten :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
@CR2032 De vraag gaat er niet om iemand wel of niet blij mag zijn met zijn aangeschafte spullen (er is in dit topic ook niemand die stelt dat een ander niet blij mag zijn met zijn aangeschafte spullen).

Het gaat om de tegenstrijdigheid tussen de stelling dat een netwerkkabel (switch, SD kaart, whatever) geen invloed kan hebben op klank (waarvan jij hebt gezegd dat je het ermee eens bent, en ik geef je daarin gelijk), en het feit dat er weldegelijk mensen zijn die hier wel verschil door horen. Deze twee stellingen kunnen niet beide waar zijn. Hoe zie je dit? Heb jij het toch verkeerd en kan een netwerkkabel wel degelijk invloed hebben op klank, of hebben deze luisteraars het mis en is hun waarneming incorrect of zijn ze niet eerlijk?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Als je netwerkkabels gebruikt als speakerkabel dan kan het best verschil maken, afhankelijk van de impedantie van de speakers, vermogen van de versterker en de lengte van de kabel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:42:
Kun je uitleggen hoe de losse componenten doormeten niet wetenschappelijk zou zijn?
Niet wetenschappelijk als voor het eindresultaat van een gehele installatie. Dat is geen optelsom van de losse compontenten. Het wordt dan snel een semantische discussie.
MerijnB schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 20:17:

[...]

Het gaat om de tegenstrijdigheid tussen de stelling dat een netwerkkabel (switch, SD kaart, whatever) geen invloed kan hebben op klank (waarvan jij hebt gezegd dat je het ermee eens bent, en ik geef je daarin gelijk), en het feit dat er weldegelijk mensen zijn die hier wel verschil door horen. Deze twee stellingen kunnen niet beide waar zijn. Hoe zie je dit? Heb jij het toch verkeerd en kan een netwerkkabel wel degelijk invloed hebben op klank, of hebben deze luisteraars het mis en is hun waarneming incorrect of zijn ze niet eerlijk?
Kabels met zilver geleiden beter dan koper. Sommige mensen claimen dat dit van invloed is op hoogfrequente signalen. Er zijn luisteraars die boven 20 kHz kunnen horen. Zou dat het verschil kunnen zijn?
Ik weet niet of een netwerkkabel invloed heeft op de klank, want zelf nooit getest.

Tech site Arstechnica heeft een keer een audio netwerkkabel van Audioquest opengeknipt. Er zit wel degelijk zilver in, maar zij laten in het midden of het wat uitmaakt. Wel gelijk meer dan 400 reacties.

https://arstechnica.com/g...et-cable-and-look-inside/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
Dat scheelt 7%.
Dat is dus niet echt een boel en al helemaal geen reden voor duurdere kabels. En waarom van invloed op hoogfrequente signalen? Ja bij GHz dan gaat die 7% je helpen in het verlagen van de impedantie maar niet bij kHz.
Typisch een voorbeeld van een correct fenomeen op de verkeerde manier gebruiken. Wel leuk bedacht trouwens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
CR2032 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:42:
[...]

Ik weet niet of een netwerkkabel invloed heeft op de klank, want zelf nooit getest.
Ik wel.

Niet voor muziek maar gewoon voor internetten en het bezoeken van Tweakers. Ik moet zeggen, pagina's leken wel wat meer kleur en warmte te hebben. Sommige topics hadden ook een fijner stereobeeld. Alleen, heel gek, bij het bekijken van dit topic ontbrak er vaak diepte.

Zo zie je maar, zo'n dure netwerkkabel heeft dus ook invloed op je internet ervaring! *O*
En ook gek, een klein stukje zilver tussen al dat koperwerk doet wonderen!

[ Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 27-01-2021 23:18 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandwalker
Moet je eens kijken wat er gebeurt als je de spanning wat opvoert! Dan laden de paginas nog mooier en lijkt het wel of het beeld voor je monitor komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Sandwalker schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:21:
Moet je eens kijken wat er gebeurt als je de spanning wat opvoert! Dan laden de paginas nog mooier en lijkt het wel of het beeld voor je monitor komt te staan.
Ja, klopt maar dan heb je wel een degelijke voeding nodig. Sub 5000 euro kom je er echt niet. Voedingen onder die prijs geven vaak ook ruis met de pagina's mee. :|

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Kabels met zilver geleiden beter dan koper. Sommige mensen claimen dat dit van invloed is op hoogfrequente signalen. Er zijn luisteraars die boven 20 kHz kunnen horen. Zou dat het verschil kunnen zijn?

Tech site Arstechnica heeft een keer een audio netwerkkabel van Audioquest opengeknipt. Er zit wel degelijk zilver in, maar zij laten in het midden of het wat uitmaakt. Wel gelijk meer dan 400 reacties.

@CR2032 Je blijft een beetje om de vraag heen draaien, maar begrijp ik dat je niet genoeg technische inhoudelijke kennis van danwel netwerken danwel opslagmedia hebt om een uitspraak te doen over of die klank matige verschillen kunnen opleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@CR2032 Je blijft wilde claims droppen zonder onderbouwing.
Welke onderbouwing heb je om te zeggen dat de hele audioketen meer is dan de som der delen?
Welke onderbouwing heb je om te stellen dat er mensen zijn die boven de 20khz kunnen horen?
Welke onderbouwing heb je voor je idee dat zilver in audiokabels invloed heeft op de geluidsweergave?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 08:28:
Welke onderbouwing heb je om te zeggen dat de hele audioketen meer is dan de som der delen?
Welke onderbouwing heb je om te stellen dat er mensen zijn die boven de 20khz kunnen horen?
Welke onderbouwing heb je voor je idee dat zilver in audiokabels invloed heeft op de geluidsweergave?
Erger nog, het gaat daar over zilver in je netwerkkabels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:33
Sandwalker schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:21:
Net als bij high-end audio kan ik je aanraden om als je serieus bezig bent met computers (en wie is dat niet op Tweakers) je systeem te voeden met accu's: weg met die smerige, vervuilde wisselspanning, dat geeft alleen maar onrust in zowel beeld als geluid.
Je moet natuurlijk wel zelf vergelijken en de keus maken, voor mij was het evident en zou nooit meer terug willen. Ik dacht eerst duidelijk te merken dat zware loodaccu's de pixels stabieler weten te houden dan de lichtere Lithium polymeercellen. Dat had ik nooit verwacht omdat loodaccu's best wel betaalbaar zijn. Maar ik concludeerde objectief met mijn mening dat duizenden CR2032 knoopcellen in parallelschakeling toch echt het beste zijn voor mij:
echt niet normaal hoe smooth mijn beeld nu is, de overgangen tussen pixels lijken wel op te lossen. Ik zou 1 knoopcel per pixel aanhouden, in mijn ervaring werkt dat het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandwalker
@_Dekker van zulke high end kan ik alleen maar dromen. Een batterijvoeding van 8,9M parallel geschakelde knoopcellen kost je toch een lieve duit, al is het maar aan vloerversteviging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:58

servies

Veni Vidi Servici

Die heeft hij niet. Synergie komt niet voor in de techniek/natuurkunde.
Volgens mij is het toch dat de zwakste schakel het meest bepalend is en dat zijn vrijwel altijd de speakers of de bron (opname). Zodra het dat niet is, is er wat mis met de zwakste schakel...
Hier heeft hij wel gelijk. Er zijn mensen die boven de 20kHz kunnen horen. Alleen zijn die in het algemeen erg jong en nog nooit in een kroeg/discotheek etc geweest. Wat daarna nog overblijft is de uitzondering die de regel bevestigt en geen audiofool...
Die invloed is er ook wel, alleen onder bijna alle omstandigheden zo minimaal dat niemand het kan horen. En de omstandigheden waaronder je het misschien wel zou kunnen horen zijn zo extreem dat ze alleen in laboratoriums voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Niet wetenschappelijk als voor het eindresultaat van een gehele installatie. Dat is geen optelsom van de losse compontenten. Het wordt dan snel een semantische discussie.

[...]

Hoogfrequent en het menselijk gehoor? Daar zit geen enkele overlap in.... Het verschil in kopen en zilver ga je pas echt merken als je richting de Ghz'en gaat. En niet als je toevallig iemand heb met een supergehoor die de 25kHz haalt.

Tuurlijk zit er zilver in, je kunt geen kabel verkopen waarvan je zegt dat er zilver in zit en het er dan niet instoppen.

En dat aantal reakties is ook normaal, kijk maar naar dit topic dat uiteindelijk ook over helemaal niets gaat :P Ondanks dat het hele verhaal simpel is te bewijzen/ontkrachten met metingen, blijven mensen toch een sterke mening houden :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teot
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01:08
_Dekker schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:10:
[...]

Net als bij high-end audio kan ik je aanraden om als je serieus bezig bent met computers (en wie is dat niet op Tweakers) je systeem te voeden met accu's: weg met die smerige, vervuilde wisselspanning, dat geeft alleen maar onrust in zowel beeld als geluid.
Wisselspanning stinkt ook!

YouTube: Energie Direct - Fresh Electricity

Of toch niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Je moet gefilterde gelijkstroom gebruiken.

Beduidend minder stank, betere oscillatie, minder inflatie, hogere deprivatie en minder obstipatie voor betere stoelgang. :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ

https://www.researchgate....r_pure_tones_above_20_kHz
:>

Testgroep is wat klein en ik zou graag een groter onderzoek willen. Maar ik vind de uitslagen wel verbazend.

[ Voor 15% gewijzigd door ChojinZ op 28-01-2021 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hey, onderbouwing. Thanks! *O*
Dan hoeven nu alleen maar uit te zoeken in hoeveel procent van de gevallen er daadwerkelijk signaal in muziek te vinden is op die frequenties die significante impact heeft op de geluidsweergave, en vervolgens voor welk deel van de menselijke populatie dit daadwerkelijk hoorbaar is. :P

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

[...]

20kHz is niet hoogfrequent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:17:
Hey, onderbouwing. Thanks! *O*
Dan hoeven nu alleen maar uit te zoeken in hoeveel procent van de gevallen er daadwerkelijk signaal in muziek te vinden is op die frequenties die significante impact heeft op de geluidsweergave, en vervolgens voor welk deel van de menselijke populatie dit daadwerkelijk hoorbaar is. :P
tx! We doen ons best! O-)

De vraag waar ik dan zelf weer mee zit: Ik hoor ongeveer tot 14.000 Hz. Daarboven hoor ik vrij weinig.

Als een geluid (bv instrument) rond de 14.000 zit, zou ik dan niet alleen een sinus golf moeten horen? De fundemantal zit op 14.000 hz, dat hoor ik dan nog wel. Maar wat gebeurt er met de overtonen boven de 14.000 hz? Die hoor ik niet waardoor de kernmerken van het instrument verdwijnen en ik theoretisch alleen nog een sinus golf zou moeten horen.

En toch... ik hoor nooit sinus golven in muziek (behalve dan als ik met synths bezig ben :P )

iemand een uitleg? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
ChojinZ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:42:
[...]

De vraag waar ik dan zelf weer mee zit: Ik hoor ongeveer tot 14.000 Hz. Daarboven hoor ik vrij weinig.

Als een geluid (bv instrument) rond de 14.000 zit, zou ik dan niet alleen een sinus golf moeten horen? De fundemantal zit op 14.000 hz, dat hoor ik dan nog wel. Maar wat gebeurt er met de overtonen boven de 14.000 hz? Die hoor ik niet waardoor de kernmerken van het instrument verdwijnen en ik theoretisch alleen nog een sinus golf zou moeten horen.

En toch... ik hoor nooit sinus golven in muziek (behalve dan als ik met synths bezig ben :P )

[YouTube: The most mind-blowing concept in music (Harmonic Series)]
Dat klopt wel, in ieder geval voor de daadwerkelijke toon van muziek. Niet voor de aanslag enzo. Maar 14kHz is wel crisis hoog hoor. De hoogste C op een piano (C8) is iets boven de 4kHz. Je moet daar dus bijna 2 octaven boven voordat je aan de 14kHz zit. Je kunt er wel vanuit gaan dat alles wat er in die range zit überhaupt alleen boventonen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChojinZ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 10:42:
[...]

[YouTube: The most mind-blowing concept in music (Harmonic Series)]
Niemand hoort het verschil tussen een 14kHz blokgolf en een 14kHz sinus. Want de derde harmonische is op 42kHz. Zelfs als het een scheve blokgolf is, heb je een tweede harmonische op 28kHz.

Maar hoe verwacht jij dat een sinus klinkt? Want ik ken weinig instrumenten die een permanente 14kHz toon maken met wat hogere harmonischen erbij. Zelfs iets wat daar geluid maakt, dan zullen er alsnog andere tonen doorheen zitten, het zal harder/zachter worden constant, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 28-01-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Sissors schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:04:
[...]

Niemand hoort het verschil tussen een 14kHz blokgolf en een 14kHz sinus. Want de derde harmonische is op 42kHz. Zelfs als het een scheve blokgolf is, heb je een tweede harmonische op 28kHz.

Maar hoe verwacht jij dat een sinus klinkt? Want ik ken weinig instrumenten die een permanente 14kHz toon maken met wat hogere harmonischen erbij. Zelfs iets wat daar geluid maakt, dan zullen er alsnog andere tonen doorheen zitten, het zal harder/zachter worden constant, etc.
Maar een pure sinus golf heeft toch geen overtones?

Een sinusgolf op 14kHz klinkt als een piep, net zoals een blokgolf. Maar ik ervaar de sinus golf als een hogere toon en de blokgolf lijkt harder te klinken.

Getest in REW en Ableton dus niet heel wetenschappelijk maar ik hoorde wel verschillen in pitch en volume (ook al waren deze beide gelijk ingesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een instrument produceert toch praktisch nooit een constante toon? Zelfs al wordt deze geïsoleerd doordat je gehoor de bovenkant er af knipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:14:
Een instrument produceert toch praktisch nooit een constante toon? Zelfs al wordt deze geïsoleerd doordat je gehoor de bovenkant er af knipt.
Klopt, is ook weer theoretisch geneuzel... Maar daar leeft dit topic van! :P

En voor alle duidelijkheid: ik claim niets en stel enkel vragen uit nieuwsgierigheid. Geef ik maar alvast mee voordat ik mensen weer tegen de haren instrijk... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ahhh....Ik wou net verontwaardigd gaan doen! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Moet je beter lezen. En wees zo sportief om je resultaten hier te delen wanneer je zelf een serieuze luistervergelijking hebt gedaan.

Een goed adres is bijvoorbeeld Stassen.nl of Audio-Life.nl . Die hebben veel gevarieerde luisterstudio's, daar ben je wel een middagje zoet mee. Is ook een stuk leuker dan alleen maar naar een beeldscherm loeren en over audio kletsen.
[...]

Niet alleen meetresultaten van internet plukken van alleen losse componenten en dit als wetenschappelijk bewijs bestempelen of iets goed of fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik concludeer dat we het er over eens zijn dat het uiteindelijk het belangrijkst is dat je blij bent met je luisterervaring, maar dat we andere routes kiezen om te komen tot een luisterervaring waar we blij mee zijn.

Dan hoef je er hier niet meer over te kletsen in ieder geval. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2021 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:07:
Ik concludeer dat we het er over eens zijn dat het uiteindelijk het belangrijkst is dat je blij bent met je luisterervaring, maar dat we andere routes kiezen om te komen tot een luisterervaring waar we blij mee zijn.

Tussen de regels door:
Afbeeldingslocatie: https://www.myinstants.com/media/instants_images/tumblr_lzsdppqdc61qgvo6fo1_r1_400.jpg.pagespeed.ce.iKW9Vmov8j.jpg

en groot gelijk heb je.... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:07:

Tot die conclusie komen we iedere 10 pagina's wel :P Maar dat geeft zo weinig ruimte voor discussie ;(

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

CR2032 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:00:
[...]
Moet je beter lezen. En wees zo sportief om je resultaten hier te delen wanneer je zelf een serieuze luistervergelijking hebt gedaan.
[...]
Dat kan dus niet, want als hij/iemand dat zou doen, de (terechte) conclusie zou trekken dat er een hoop schakels in de keten zijn die geen lor uitmaken zolang ze geen gebreken vertonen dan kom je dan met het kulargument "dat het dan voor die persoon blijkbaar niet is weggelegt". Zelfde als een discussie over een God of bijvoorbeeld Russell's teapot.

Prima als je in 1 van die 3 gelooft en niemand die je hier verteld dat dat niet mag, maar als je 1 van die 3 als waarheid gaat verkondigen dan kun je tegengas verwachten. (Zeker als je dat doet in wat zo ongeveer de
Atheïsme-kerk van audio-elektronika is).

Deze weerstand heeft ook totaal niet het doel om jou op een andere overtuiging te krijgen, maar puur om de "onwetende" medemens die hier voorbij struint de gaten, vraagstukken en potentieel onwaarheden in jouw verhaal aan te tonen.

[ Voor 29% gewijzigd door DominoNL op 28-01-2021 13:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ChojinZ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:04:
[...]

Maar een pure sinus golf heeft toch geen overtones?

Een sinusgolf op 14kHz klinkt als een piep, net zoals een blokgolf. Maar ik ervaar de sinus golf als een hogere toon en de blokgolf lijkt harder te klinken.
Hogere toon hoort niet (kan eigenlijk ook niet), blokgolf die harder klinkt klopt inderdaad, daar zitten je oren wel goed :P

Dit is een blokgolf en de (som van de) harmonischen waar hij uit bestaat:
Afbeeldingslocatie: https://mathworld.wolfram.com/images/eps-gif/FourierSeriesSquareWave_800.gif
Zoals je ziet, heeft de eerste harmonische, de rode, een grotere amplitude dan de blokgolf. Dus een blokgolf met amplitude van 1V op 14kHz, klinkt harder dan een sinus op 14kHz met een amplitude van 1V. Want de eerste harmonische in die blokgolf is eigenlijk 1.27V

(De pure sinus heeft er geen nee, maar die blokgolf bestaat uit een hele reeks sinussen).

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 28-01-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Sissors schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:38:
[...]

Hogere toon hoort niet (kan eigenlijk ook niet), blokgolf die harder klinkt klopt inderdaad, daar zitten je oren wel goed :P

[Afbeelding]
Zoals je ziet, heeft de eerste harmonische, de rode, een grotere amplitude dan de blokgolf. Dus een blokgolf met amplitude van 1V op 14kHz, klinkt harder dan een sinus op 14kHz met een amplitude van 1V. Want de eerste harmonische in die blokgolf is eigenlijk 1.27V

(De pure sinus heeft er geen nee, maar die blokgolf bestaat uit een hele reeks sinussen).
Duidelijk! Maar met alle respect, dat gaat wel in tegen je eerdere statement dat op 14khz er geen onderscheid te horen is. :>

Maar ik ervaar (met nadruk op ervaar ;) ) wel een hogere toon. Is dat psychoakoestiek? Slechte testmethodiek of slechte gear?

Ik ga dit vanavond nog eens (niet zo wetenschappelijk) testen. Is kijken of ik de hoger klinkende sinus eruit kan pikken. :)

[ Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 28-01-2021 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:52
@CR2032Welke onderbouwing heb je om te stellen dat er mensen zijn die boven de 20khz kunnen horen?
Check! Hier levend bewijs. Althans: in mijn pubertijd (ca. 16 jaar) bij een gehoortest kon ik tot iets boven 21 kHz. Dat is in de loop der jaren wel minder geworden (ben nu 45), maar ik heb tot een jaar of 10/15 geleden last gehad van de ouderwetse beeldbuis-monitoren en tl-verlichting. Geen idee welke frequentie dat was, maar ik had maar één collega die het ook kon horen. Duurde vrij lang tot ze begrepen waarom ik hoofdpijn kreeg van een bepaalde, nogal oude, monitor.

Ik heb overigens sowieso gevoelige oren. Ook voor lage volumes. Wellicht natuurlijke 'aanleg', maar ik ben vroeger ook erg weinig in discotheken e.d. geweest. Bij concertbezoek (voor de jongeren onder ons: vroeger kon je naar zalen toe waar artiesten optraden. Stond je gewoon dicht op elkaar met paar duizend man. Raar man!) doe ik ook wel bescherming in. Ben toch wel voorzichtig met mijn oortjes. Ook koptelefoons zet ik nooit heel hard, ondanks dat ik regelmatig gothic/symphonic metal luister.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ChojinZ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:46:
[...]

Duidelijk! Maar met alle respect, dat gaat wel in tegen je eerdere statement dat op 14khz er geen onderscheid te horen is. :>

Maar ik ervaar (met nadruk op ervaar ;) ) wel een hogere toon. Is dat psychoakoestiek? Slechte testmethodiek of slechte gear?

Ik ga dit vanavond nog eens (niet zo wetenschappelijk) testen. Is kijken of ik de hoger klinkende sinus eruit kan pikken. :)
Op welke manier luister je naar de twee?

En ja, er is inderdaad onderscheid, maar puur in volume, dat is beetje definitie kwestie, en zou je gelijk kunnen trekken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 28-01-2021 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Sissors schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:56:
[...]

Op welke manier luister je naar de twee?
Op een niet zo wetenschappelijke manier :P

In REW start ik de tone generator, kies 14.000 hz op een bepaald volume en switch dan tussen een sinus en een blok. Luisteren doe ik over standaard bookshelfs.
Sissors schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:56:
[...]

En ja, er is inderdaad onderscheid, maar puur in volume, dat is beetje definitie kwestie, en zou je gelijk kunnen trekken ;)
Zou je idd gelijk kunnen trekken. Maar dan hebben de tonen niet meer dezelfde parameters. Maar ik snap je punt. En om niet in 1 of andere semantische discussie te belanden ga ik hier gewoon in mee. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Cass Casey Bewijs dan eerst maar even dat je leeft! :+

Mogen we wel concluderen dat je bij een relatief kleine groep hoort?

Context bij mijn aanpak is enigszins omgekeerd aan de jouwe. Door chronische oorontstekingen en meerdere operaties aan mijn oren voor het plaatsen van buisjes, is mijn gehoor alles behalve perfect. Als er iemand is die durft zijn eigen gehoor niet te vertrouwen, dan ben ik het dus wel. Ik kom krap boven de 14khz en links gaan gaan lage tonen ook niet altijd fantastisch. Nou zit muziek vaak ruimschoots tussen die uitersten in, dus heb ik wat dat betreft niet direct het idee dat ik veel mis. :P

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Demping is over het algemeen geen brick filter maar het omvallen van je trilharen is onomkeerbaar en komt dus wel redelijk dichtbij een brick filter afhankelijk van welke allemaal geveld zijn. Zo bezien zal er psychoakoestisch geen verschil zitten tussen een 10k sinus en een 10k blokgolf voor de gemiddelde mens boven de 40, in een anechoische kamer, want er valt niet uit te sluiten dat interferentie optreedt door kaatsing, resonantie of andere externaliteiten.

Overigens is het leuke aan psychoakoestiek dat je de grondtoon weg kan laten en aan de harmonischen dan toch nog de toon herkent. Philips had ooit speciale speakers die van dit effect gebruik maakte zodat je bastonen kon ‘horen’ zonder ruzie met de buren te krijgen. :+

Uiteraard mis je dan wel het gevoel in je lichaam dus een succes is het nooit geworden.

(Laatste twee alinea’s komen uit de koker van mijn opleiding dus meer dan deze Anneke Dothe kan ik njet meer herinneren)

[ Voor 7% gewijzigd door Wilf op 28-01-2021 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:52
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:26:

Mogen we wel concluderen dat je bij een relatief kleine groep hoort?

Context bij mijn aanpak is enigszins omgekeerd aan de jouwe. Door chronische oorontstekingen en meerdere operaties aan mijn oren voor het plaatsen van buisjes, is mijn gehoor alles behalve perfect. Als er iemand is die durft zijn eigen gehoor niet te vertrouwen, dan ben ik het dus wel. Ik kom krap boven de 14khz en links gaan gaan lage tonen ook niet altijd fantastisch. Nou zit muziek vaak ruimschoots tussen die uitersten in, dus heb ik wat dat betreft niet direct het idee dat ik veel mis. :P
Ik vermoed inderdaad dat het een kleine groep jongere mensen is die boven de 20Khz kan horen. Ik wil best weer eens een test doen, maar het zou zo maar kunnen zijn dat ik nu tot 18khz of zo kan horen. Wel ben ik gevoelig nog altijd voor hoge tonen. Daarom heb ik ook een bloedhekel aan slechte speakers/tweeters. En aan kabels met door kleine trolletjes aangebrachte linksdraaiende zilveratomen. (om maar weer even terug naar het onderwerp te gaan).

Overigens ben ik dan wel weer behoorlijk kleurenblind. Zo heeft iedereen wat. ;)

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:26:

Ik kom krap boven de 14khz en links gaan gaan lage tonen ook niet altijd fantastisch. Nou zit muziek vaak ruimschoots tussen die uitersten in, dus heb ik wat dat betreft niet direct het idee dat ik veel mis. :P
Wat? niet 1 maar 2 personen, op 1 dag, die in dit topic erkennen dat ze een slecht gehoor hebben? Das wel uniek! Een volledige zonsverduistering in Nederland komt waarschijnlijk vaker voor. :9

Maar ik verbaas mij altijd dat de muziek ervaring er totaal niet onder lijd. Mijn gehoor is ook behoorlijk achteruit gegaan de afgelopen jaren maar ik heb totaal niet het idee dat ik iets mis. Toch mooi hoe je lichaam dat maar corrigeerd/ aan went. En maar goed ook.... stel je is voor, een wereld zonder goed geluid.... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ach, op een gegeven moment wordt het gewoon slechter. Ik merk het bij mezelf ook (dus da's 3, count your blessings @ChojinZ en ik zou als ik jou was een staatslot gaan kopen :+ )

Having said that: afgelopen maanden oordruppels gehad ivm mogelijke oorontsteking. Daarna lijkt mijn gehoor enigszins beter geworden, mn in het hoog, en ook minder oorsmeer en troep aanwezig :)
Oor uit laten spuiten helpt ook weet ik uit ervaring.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
The Eagle schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:32:
Ach, op een gegeven moment wordt het gewoon slechter. Ik merk het bij mezelf ook (dus da's 3, count your blessings @ChojinZ en ik zou als ik jou was een staatslot gaan kopen :+ )

Having said that: afgelopen maanden oordruppels gehad ivm mogelijke oorontsteking. Daarna lijkt mijn gehoor enigszins beter geworden, mn in het hoog, en ook minder oorsmeer en troep aanwezig :)
Oor uit laten spuiten helpt ook weet ik uit ervaring.
Ik heb een collega die serieus last van z'n oren heeft na het laten uitspuiten, ik ga het iig nooit meer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 12:19
@ChojinZ ik lees hier alles mee maar kom nu even melden dat boven 16Khz ik ook niks hoor en ik een permanente piep en suis heb.

Toch geniet ik van muziek, op mijn normale receiver, zelfbouw speakers en koper kabels (op eigen audiogroep dat dan weer wel :P )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Damn, als ik het zo bij elkaar allemaal lees zou je bijna denken dat de menselijke oren sws de zwakste schakel zijn...

(Hoeveel Paul Pang Quad switches zou je nodig hebben om dat helemaal te compenseren? :+ )

[ Voor 28% gewijzigd door DominoNL op 28-01-2021 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
DominoNL schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:05:
Damn, als ik het zo bij elkaar allemaal lees zou je bijna denken dat de menselijke oren sws de zwakste schakel zijn...

(Hoeveel Paul Pang Quad switches zou je nodig hebben om dat helemaal te compenseren? :+ )
Het stuk tussen de oren speelt naar mijn idee nog veel meer mee. Al zijn er best mensen tussen die hele kleine verschillen daadwerkelijk kunnen horen. Maar dat zijn wel de uitzonderingen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
Ik las dat artikel over geluidsregistratie boven de 20kHz. Ik sta wel te kijken van de dB die men de luisteraars aan heeft blootgesteld. Tot 99dB! Dat is toch fors ik vraag me af of je dat niet gewoon voelt. Vervolgonderzoek kon ik niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Sandwalker schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 18:35:
Ik las dat artikel over geluidsregistratie boven de 20kHz. Ik sta wel te kijken van de dB die men de luisteraars aan heeft blootgesteld. Tot 99dB! Dat is toch fors ik vraag me af of je dat niet gewoon voelt. Vervolgonderzoek kon ik niet vinden.
Dat was mij ook al opgevallen. Je kunt in ieder geval stellen dat áls we het al horen we er erg ongevoelig voor zijn. Dat laat meteen iets zien over de praktische (on)bruikbaarheid. Als er al iets van zulke hoge frequenties in muziek zit, zal het nooit op zulke hoge volumes zijn. Dus zelfs de mensen die het kunnen horen kunnen het niet horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Lang lang geleden heb ik een keer een hoor-test gedaan bij de GGD. Daaruit bleek dat ik van 0 tot oneindig Hz en van 100 tot 0 dB kon horen. Niet écht natuurlijk, maar iedere keer als er een geluidje/piepje gestart werd hoorde je (vrij duidelijk) de (vermoedelijk) versterker "aanklikken". Als dat hetzelfde is bij die test, eventueel omdat het volume inderdaad op standje pompen stond zou dat ook een verklaring kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:58

servies

Veni Vidi Servici

DominoNL schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:13:
Lang lang geleden heb ik een keer een hoor-test gedaan bij de GGD. Daaruit bleek dat ik van 0 tot oneindig Hz en van 100 tot 0 dB kon horen. Niet écht natuurlijk, maar iedere keer als er een geluidje/piepje gestart werd hoorde je (vrij duidelijk) de (vermoedelijk) versterker "aanklikken". Als dat hetzelfde is bij die test, eventueel omdat het volume inderdaad op standje pompen stond zou dat ook een verklaring kunnen zijn.
Ik ben vanwege mijn doofheid aan 1 kant in m'n jeugd uitvoerig en grondig getest en ik kon toen niets horen van een versterker. Wat ik mij kan herinneren zat ik "opgesloten" in een aparte "geluidsdichte" kamertje en dan nog eens met een soort van koptelefoon op.
Zo'n 10 jaar later bij de keuring voor de militaire dienst kwamen ze met hun beperkte materiaal tot de conclusie dat ik links nog zo'n 70% hoorde terwijl ik al lang wist dat het 0% moest zijn omdat mijn waarschijnlijk het slakkenhuis aan de linkerkant z'n werk niet doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxHardcore
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 01:27
Hallo kabel elven en dwergen,

Om eeuwig draaikonten te voorkomen hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb eerst een setup gecreëerd met een mix van kabels her en der. Maar nu toch speaker upgrade en moeten de kabels ook maar goed.

Ik heb een 7.1.4 setup met de volgende lengtes.

FL 1,5m
FR 1,5m
C 1m
FHL 4,5m
FHR 4,5m
SL 9m
SBL 9m
SR 6m
SBR 7m
RHL 11m
RHR 8m

6 speakerkabels en 3 utp-kabels lopen naast elkaar bij 1 muur. Had zelf in gedachten om OFC van allekabels.nl te doen.

is 4mm noodzakelijk voor de kabel boven de 11m (hoogte speaker) of kan ik uit de voeten met 2,5mm omdat het een hoogte speaker is?

Of is het hebben van 6 naast elkaar liggende kabels al reden genoeg om voor 4mm te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
2.5mm is meer dan genoeg, de weerstand van je kabel is 2mOhm/m bij 2.5mm en 0.8mOhm bij 4mm. Dat is 0.2% van je speaker weerstand. Als je door de muur gaat en nette contactdozen maakt kun je in de muur nog vinyldraad overwegen.
Op die kabels staat gelijkspanning dus je zit niet echt met inductie. Als je dat helemaal wilt elimineren kun je altijd draden gaan twisten en afschermen, maar ik zou me de moeite besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
MaxHardcore schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:03:

Ik heb eerst een setup gecreëerd met een mix van kabels her en der. Maar nu toch speaker upgrade en moeten de kabels ook maar goed.

FL 1,5m
FR 1,5m
C 1m
FHL 4,5m
FHR 4,5m
SL 9m
SBL 9m
SR 6m
SBR 7m
RHL 11m
RHR 8m

6 speakerkabels en 3 utp-kabels lopen naast elkaar bij 1 muur. Had zelf in gedachten om OFC van allekabels.nl te doen.

is 4mm noodzakelijk voor de kabel boven de 11m (hoogte speaker) of kan ik uit de voeten met 2,5mm omdat het een hoogte speaker is?

Of is het hebben van 6 naast elkaar liggende kabels al reden genoeg om voor 4mm te gaan?
Wat een concrete en praktische vraag ineens, in dit reflectieve topic over metafysische discussies over muziek weergave en de mentale verwerking daarvan :-)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46

Cheezus

Luiaard

MaxHardcore schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:03:

FL 1,5m
FR 1,5m
C 1m
FHL 4,5m
FHR 4,5m
SL 9m
SBL 9m
SR 6m
SBR 7m
RHL 11m
RHR 8m

1,5mm2 is ook prima, het ergste wat er kan gebeuren is dat de speaker wat zachter klinkt (bij 11m ben ik daar nog niet bang voor), dan zet je dat kanaal gewoon iets luider op je receiver en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:38:
[...]

[Afbeelding]

Om precies te zijn, een exact zuivere blokgolf bestaat uit alle oneven harmonischen (sinusvormige veelvouden) met afnemende amplitude. Eerste is de grondgolf met amplitude 1, derde met amplitude 1/3, vijfde met amplitude 1/5 etc. Voor de ideale blokgolf zou dit dus tot in het oneindige door moeten gaan. Maar het mag duidelijk zijn dat bij als maar hoger gaan op zeker moment de bijdrage ervan niet meer waarneembaar zal zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door Techneut op 30-01-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
DominoNL schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:34:
[...]

Dat kan dus niet, want als hij/iemand dat zou doen, de (terechte) conclusie zou trekken dat er een hoop schakels in de keten zijn die geen lor uitmaken zolang ze geen gebreken vertonen dan kom je dan met het kulargument "dat het dan voor die persoon blijkbaar niet is weggelegt". Zelfde als een discussie over een God of bijvoorbeeld Russell's teapot.

Prima als je in 1 van die 3 gelooft en niemand die je hier verteld dat dat niet mag, maar als je 1 van die 3 als waarheid gaat verkondigen dan kun je tegengas verwachten. (Zeker als je dat doet in wat zo ongeveer de
Atheïsme-kerk van audio-elektronika is).

...
Ach, de stelligheid die jij hier brengt vindt ik weer net zo scheef. Tweakers is geen kerk, audio is geen geloof en dit is niet zwart/wit maar full colour. Maar dat is het leuke aan een forum, ook andere meningen horen en elkaar de ruimte geven. Zonder tegengeluid is dit anders ook zo'n saai topic.

Dus eerst op excursie naar het experience center van the McIntosh Group in Downtown Manhattan en dan verder op audiosciencereview.com. Goed voor de flexibiliteit en inzicht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
Leuk om te zien hoe er verteld wordt over wat je met McIntosh kunt doen als je geld teveel hebt. Ik denk niet dat ik het ooit zal (kunnen) kopen. Minimaal €3500/kanaal als ik zo even rondkijk. Voor dat geld heb je ook MolaMola spul en dat vind ik dan net even mooier. Ook te duur hoor maar mocht ik nog eens de loterij winnen dan wil ik bij iEar wel eens gaan luisteren om te kijken of ik verschil hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Al dat spul van McIntosh gaat voor mij nooit goed klinken, die kleur groen zal voor mij altijd de ultieme geluidsbeleving in de weg zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:07
Cheezus schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:33:
[...]
1,5mm2 is ook prima, het ergste wat er kan gebeuren is dat de speaker wat zachter klinkt
De Qes van je luidsprekers veranderd ook.
Dat heeft effect op je laagweergave.

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qes = Qualified electronic signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je luidspreker een lagere impedantie heeft bij lage frequenties, zal je iets minder laagweergave relatief krijgen inderdaad. Maar dat blijft allemaal gerommeld in de marge, ook bij 1.5mm2. Maar goed, je kan ook gewoon 2.5mm2 trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:07
Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 20:56:
Qes = Qualified electronic signature?
Nee, elektrische Q factor. (Q factor = dempingsfactor)
Als in (Qms*Qes)/(Qms+Qes)=Qts
De Qes is onder meer afhankelijk van de gelijkstroomweerstand
Alle serieweerstanden moet je hierin verwerken als je het goed wilt doen. Dus naast de gelijkstroomweerstand van de spreekspoel ook de weerstand van een seriespoel in het luidsprekerfilter (1 van de redenen waarvoor voor hele lage scheidingsfrequenties soms een trafospoel gebruikt wordt), maar ook de serieweerstand van de luidsprekerkabel.
En bij 11 meter heb je in totaal 22 meter kabel, en soms heb je bij 1,5mm² geeneens 1,5mm² maar 1,3mm² (dat is een handelsequivalent voor 16AWG), dus dan is die totale weerstand bijna 0,3 ohm. Dat is vergeleken met veel kernspoelen best wel aanzienlijke waarde (dat is de totale waarde, niet het verschil met 2,5mm²)
Dus je -3dB punt verschuift iets (dat is een paar hertz; 3Hz ofzo, of nog minder als het heel laag is), maar het impulsgedrag verandert ook. Dus als je een gesloten box hebt je Qtc waarde.
De bas wordt iets minder 'strak'.

Of je het hoort is natuurlijk heel lastig te voorspellen (en hoe belangrijk het natuurlijk is voor een effectluidspreker want daar gaat het hier geloof ik om). Maar er gebeurt wel iets meer dan alleen het volume wat zachter wordt.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 30-01-2021 22:16 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
CR2032 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:54:
[...]

Grafieken zijn misleidend. Want hoe meet je dan ruimetlijkheid, klank, diepte? Ik zou hier graag een bron of voorbeeld van zien.....

...Toch is men lyrish over de Ares II in vergelijking met die Chord door een geweldig goed geluid 'Glorious'. ...... Niet alleen door reviewers maar ook door mensen op de internationale fora die de Ares II daadwerkelijk hebben gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGCMcm1GV_15MY8eKBV6gecyILw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fr5yZmoVNRs9sqtIvx4zAkU3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

CR2032 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:06:
[...]

Ach, de stelligheid die jij hier brengt vindt ik weer net zo scheef. Tweakers is geen kerk, audio is geen geloof en dit is niet zwart/wit maar full colour. Maar dat is het leuke aan een forum, ook andere meningen horen en elkaar de ruimte geven. Zonder tegengeluid is dit anders ook zo'n saai topic.

Dus eerst op excursie naar het experience center van the McIntosh Group in Downtown Manhattan en dan verder op audiosciencereview.com. Goed voor de flexibiliteit en inzicht. :)

[YouTube: Future Home Theater Upgrades? The Wonderful World of McIntosh]
Als ik voor ieder antwoord op vragen die hier door forum-leden aan jouw worden gesteld $3500 zou krijgen zou ik nogsteeds 0 McIntosh's kunnen kopen. De discussie is ongeveer net zo directioneel als sommige AudioQuest kabels, dus ik ben er klaar mee. Inhoudelijk ga ik niet meer in op je posts, want het is niet-onderbouwde onzin (die wat McIntosh betreft inmiddels bijna op reclame begint te lijken) en ik hoop dat iedereen die hier verder (onterecht) voor écht advies komt 2x nadenkt voor deze een afspraak maakt bij zo'n club. *micdrop*

(Ps (en tegen beter weten in); ben je zelf wel eens in Manhattan geweest? Ik durf te gokken van niet...)

[ Voor 6% gewijzigd door DominoNL op 01-02-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
@DominoNL

Wat laat jij je nu kennen zeg.

Blijkbaar heb ik je nu klemgezet en heb je dit nodig om je argumenten kracht bij te zetten?
Reageer dan niet. Laten we het hier wel beschaafd houden en met respect naar elkaar.

[ Voor 135% gewijzigd door CR2032 op 02-02-2021 18:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Ik verwacht voorzichtig dat hij zich niet klemgezet voelt hoor, maar vooral het nut van de discussie niet ziet als er geen voeding wordt gegeven om een ander standpunt te kunnen snappen.
Zonder onderbouwing of argumenten meegaan in een ander standpunt, terwijl je eigen standpunt wel onderbouwd en beargumenteerd is, is er hier niet bij.
Het frustreert dan best als je wel wilt begrijpen hoe iemand tot een standpunt komt en je daar vragen over stelt, maar er vervolgens weinig tot niks terugkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sandwalker
En dan iets niet kunnen horen maar wel een meetbaar effect.
Dat leest als een degelijk op onderzoek.
Dus je hoort het niet maar in combinatie met geluid wat je wel hoort, doet het wel iets.
Best interessant leesvoer. Al mis ik nog wel de relatie wat de mensen dan ervaren.

[ Voor 12% gewijzigd door Sandwalker op 02-02-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

CR2032 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:19:
@DominoNL

Blijkbaar heb ik je nu klemgezet en heb je dit nodig om je argumenten kracht bij te zetten?
Reageer dan niet. Laten we het hier wel beschaafd houden en met respect naar elkaar.
Thanks @Verwijderd O+

Bewijs maar dat ik ongelijk heb, dan praten we verder. Je zou kunnen beginnen met antwoord op bovenstaande en voor het gemak onderstaande (dezelfde) vraag;

(Ps (en tegen beter weten in); ben je zelf wel eens in Manhattan geweest? Ik durf te gokken van niet...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CR2032 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:19:
@DominoNL

Waar zijn jouw argumenten? Je hebt ondertussen al een tiental(?) posts hier gemaakt, maar in geen enkele post van je staat ondersteuning voor je stellingen. Kom maar eens op met de peer-reviewed onderzoeken en AES publicaties. Dan kunnen we verder praten, tot die tijd voegen je posts niets toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Ik krijg wel het idee dat we wat aan het afdwalen zijn van waar dit topic echt over gaat. Van speakers en versterkers kun je simpel meten/horen dat er verschil in zit. Aangezien die verschillen er zijn zullen er mensen zijn die de een of de ander beter vinden klinken.

Waar dit topic naar mijn idee over gaat, zijn de onderdelen die aantoonbaar geen verschil kunnen maken maar waarvan wel spul te vinden is dat tig keer duurder is. Het gaat dan om b.v. digitale kabels of de hifi-routers. Die kunnen op geen enkele manier zorgen voor dieper/voller geluid. Dus niet over een versterker of speaker die degelijk bep. freqeunties juist meer/minder laten horen.

offtopic:
Oh, en ik ben trouwens wel in Manhattan geweest . Leuk centrum daar :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:11:
Ik krijg wel het idee dat we wat aan het afdwalen zijn van waar dit topic echt over gaat. Van speakers en versterkers kun je simpel meten/horen dat er verschil in zit. Aangezien die verschillen er zijn zullen er mensen zijn die de een of de ander beter vinden klinken.
Dat er een meetbaar verschil is wil niet zeggen dat het een hoorbaar verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 11:31:
[...]

Dat er een meetbaar verschil is wil niet zeggen dat het een hoorbaar verschil is.
Klopt, alleen kun je dan wel beredeneren of er een verschil kan zijn. Er zijn b.v. verschillende onderzoeken die laten zien dat hogere harmonischen van het geluid wel degelijk verschil maken in de beleving.
Dat is een heel andere discussie dan wat hierboven nu gebeurt :)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me zo vrij gevoeld een schematische weergave te construeren van de wereldschokkende problemen die we hier met elkaar pogen te tackelen. Natuurlijk vanuit de uitermate aanmatigende positie dat ik durf te vertrouwen op wetenschappelijke theorieën aangaande de eigenschappen van geluid en diens weergave in een willekeurige audioketen. Echter vangen we daarmee de discussie af over de vraag of het geheel mogelijk meer zou zijn dan de som der delen. We moeten de niet nader te specificeren audioketen dan ook beschouwen als een "black box" die op 'magische' wijze geluid produceert.
Daarbij wil ik graag wel de context schetsen aan de hand van de derde wet van Clarke:
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
Waarmee ik vooralsnog bepleit dat we te maken hebben met technologie, omdat ik het bewijs voor het bestaan van magie nog niet tegengekomen ben.

Audioweergave in complete ketenWel meetbaar verschilGeen meetbaar verschil
Geen hoorbaar verschilMenselijke foutGeen Probleem
Wel hoorbaar verschilGeen probleemMenselijke fout

:+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 12:07:
Ik heb me zo vrij gevoeld een schematische weergave te construeren van de wereldschokkende problemen die we hier met elkaar pogen te tackelen. Natuurlijk vanuit de uitermate aanmatigende positie dat ik durf te vertrouwen op wetenschappelijke theorieën aangaande de eigenschappen van geluid en diens weergave in een willekeurige audioketen. Echter vangen we daarmee de discussie af over de vraag of het geheel mogelijk meer zou zijn dan de som der delen. We moeten de niet nader te specificeren audioketen dan ook beschouwen als een "black box" die op 'magische' wijze geluid produceert.
Daarbij wil ik graag wel de context schetsen aan de hand van de derde wet van Clarke:

[...]

Waarmee ik vooralsnog bepleit dat we te maken hebben met technologie, omdat ik het bewijs voor het bestaan van magie nog niet tegengekomen ben.

Audioweergave in complete ketenWel meetbaar verschilGeen meetbaar verschil
Geen hoorbaar verschilMenselijke foutGeen Probleem
Wel hoorbaar verschilGeen probleemMenselijke fout

:+
Ik denk dat je bij metingen er ook mee rekening moet houden of we echt alles kunnen meten, of dat we goed genoeg kunnen meten om iets te kunnen zeggen over de prestaties. Bij electronica zoals DACs kunnen wel echt alles meten. Bij versterkers heeft dat wat meer voeten in de aarde, maar ook daar is het mogelijk.

Luidsprekers kan je niet precies meten. Elke luidspreker zal ook anders klinken. Maar dat wil niet zegen dat je niets aan metingen hebt, want we kunnen op basis van metingen met zeer grote zekerheid de voorkeuren van mensen bepalen. Als de ene luidspreker een 6 scoort en de andere en 9 op een schaal van 10 op basis van die metingen zal 99,99% van de mensen de luidspreker met de 9 prefereren in een dubbelblind(!) vergelijking. Als je het over een 8.5 en 9 hebt, zal het niet zo overduidelijk zijn. Maar nog steeds zal de meerderheid de 9 prefereren.

Waarom ik dit aanhaal? Omdat mensen nog steeds luidsprekers zoals Zu Audio de hemel in prijzen, terwijl alle wetenschap laat zien dat deze luidsprekers bij een dubbelblind test direct door de mand zouden vallen. Er is nog een hoop mythe rondom luidsprekers.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2021 12:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46

Cheezus

Luiaard

Het fenomeen labvoeding was blijkbaar ook nog niet bekend in de audio wereld. Maar niet getreurd: er is er nu één beschikbaar voor slechts 999 euro. https://www.alpha-audio.n...ew-ferrum-hypsos-voeding/

De voeding is instelbaar van 5 tot 30v en heeft een maximaal vermogen van wel 60 watt. "ongelooflijk"

Een beetje telefoonlader kan tegenwoordig meer leveren dan dat, om nog maar te zwijgen van een echte labvoeding voor dat geld }:O

Het enige wat relevant is om die voeding te beoordelen is bouwkwaliteit/uiterlijk en de daadwerkelijke uitgangsspanning (riple/spikes/frequentie) onder verschillende belastingen. Maar nee, het enige wat de reviewers kunnen vermelden is dat hij verfijnd klinkt.. Ow, en het is goed voor je portemonnee want je kan hem voor verschillende apparaten gebruiken 8)7 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door Cheezus op 03-02-2021 19:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@Verwijderd wel meetbaar en niet hoorbaar zou ik geen menselijke fout noemen. Meestal heeft dat namelijk te maken met de limieten van het menselijk gehoor en/of psychoakoestiek (JND, masking, resolutie).

@Verwijderd ik denk dat in een anechoïsche ruimte alle relevante karakteristieken van een speaker wel gemeten kunnen worden. Wat niet gemeten kan worden is smaak van de luisteraar en psychische effecten gebaseerd op uiterlijk en prijskennis.

Met beroemde tests met wijn is al aangetoond dat rode kleurstof een witte wijn naar rode wijn laat smaken. Ook geven mensen aan, als ze een wijntest doen waarbij de prijzen bekend zijn, de dure wijn het lekkerst te vinden.

En wat bedoel ik dan met smaak? Smaak is iets wat je ontwikkelt in je leven. Je referentiekader bouw je zo op door de ervaringen die je meemaakt. Je weet pas wat goed en slecht is, voor jou, als je alles hebt ervaren en je een voorkeur hebt ontwikkeld. Goed en slecht kan dan ineens ook gaan schuiven of contextafhankelijk zijn.

Zo ben ik nu met een mono speaker project bezig; een radio uit 1949[1] die ik ombouw naar Bluetooth met de goedkoopste 6x9 die ik kon vinden. Die komt in de woonkamer, op een kast, terwijl ik ook full range nearfields op speakerstatieven heb staan in diezelfde woonkamer. Waarom? Omdat sommige (nostalgische) muziek niet lekker luistert op ruimtevullende speakers. Die wil je juist van een point source zonder diepte maar met een meer authentieke look, feel en sound.

Aan de andere kant heb ik in mijn klassieke auto’s wel dure stereospeakers geplaatst die een stereogeluid mét point source combineren. En dat klinkt in auto’s uit 1949[2][3] ook lekker; hoge kwaliteit maar toch ook een beetje authentiek.

Ergo: goed en slecht is situationeel en persoonlijk en heeft niet alleen met plaats en tijd maar ook met jeugdcement en levenservaring te maken. Zo zwart/wit is het dus niet. Je oren en brein zijn de allerslechtste meettools maar de allerbeste plezierveroorzakers.

[1] 1949 Philco met mono 6x9

[2] 1949 Buick met Retrosound DVC

[3] 1949 Hudson met Retrosound DVC en sub

*disclaimer* mn video’s zijn zo low effort mogelijk omdat ik zeer weinig vrije tijd heb, dus ik weet dat ze niet profi in elkaar zitten ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Wilf op 03-02-2021 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sandwalker schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:26:
2.5mm is meer dan genoeg, de weerstand van je kabel is 2mOhm/m bij 2.5mm en 0.8mOhm bij 4mm. Dat is 0.2% van je speaker weerstand. Als je door de muur gaat en nette contactdozen maakt kun je in de muur nog vinyldraad overwegen.
Op die kabels staat gelijkspanning dus je zit niet echt met inductie. .
Bij nog eens doorbladeren zie ik dit nu pas staan.
Gelijkspanning op speakerkabels? ? ? Dat meen je toch niet serieus? Het enige geluid wat dan uit die luidsprekers zou komen is een korte klik bij het inschakelen. Buitengewoon aangenaam en interessant. :)

Voor het overige ben ik het gewoon met je eens, zolang het gaat om niet al te lange afstanden. En die heb je zelden of nooit in woonkamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fout in de betekenis van een gebrek of in betekenis van denkfout mag wat mij betreft ook. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Techneut schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:58:
[...]
Bij nog eens doorbladeren zie ik dit nu pas staan.
Gelijkspanning op speakerkabels? ? ? Dat meen je toch niet serieus? Het enige geluid wat dan uit die luidsprekers zou komen is een korte klik bij het inschakelen. Buitengewoon aangenaam en interessant. :)
Dat ging over de UTP-kabels ging ik vanuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandwalker
Wilf schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:22:
[...]
Dat ging over de UTP-kabels ging ik vanuit.
Nee ik dacht gewoon niet na. Het is geen 50Hz maar wel een wisselspanning natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Sandwalker schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:41:
[...]

Nee ik dacht gewoon niet na. Het is geen 50Hz maar wel een wisselspanning natuurlijk.
Ja tussen de 20 en 20.000hz wisselspanning om precies te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilf schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:37:

@Verwijderd ik denk dat in een anechoïsche ruimte alle relevante karakteristieken van een speaker wel gemeten kunnen worden. Wat niet gemeten kan worden is smaak van de luisteraar en psychische effecten gebaseerd op uiterlijk en prijskennis.
Eens, we weten eigenlijk al welke metingen relevant zijn bij luidspreker voorkeur in een dubbelblinde test. Alleen er is altijd nog iets van interactie met de luisterruimte als je het vertaald naar een praktijktest. Je kan een inschatting doen van wat de luidspreker doet in een gemiddelde ruimte, maar in de praktijk is elke ruimte natuurlijk anders. Verder wordt er op het moment bij de berekening voor de voorkeur geen rekening gehouden met SPL, maar dat is natuurlijk prima te meten.

Echter, zoals je aangeeft, zodra mensen zien waar ze naar luisteren kan je al je metingen in de prullenbak gooien. Men luistert dan naar hoe de luidspreker eruit ziet en de reputatie van het merk, en niet naar het geluid zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Oh en ik ben het helemaal eens met je opmerking over dat in een praktijktest de speakerplaatsing en de speakerkarakteristieken absoluut invloed hebben, maar dat is dus al van te voren te verwachten als je de karakteristieken van de speakers weet en de speakers plaatst 'accordingly'.
Pagina: 1 ... 69 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic