@Verwijderd wel meetbaar en niet hoorbaar zou ik geen menselijke fout noemen. Meestal heeft dat namelijk te maken met de limieten van het menselijk gehoor en/of psychoakoestiek (JND, masking, resolutie).
@Verwijderd ik denk dat in een anechoïsche ruimte alle relevante karakteristieken van een speaker wel gemeten kunnen worden. Wat niet gemeten kan worden is smaak van de luisteraar en psychische effecten gebaseerd op uiterlijk en prijskennis.
Met beroemde tests met wijn is al aangetoond dat rode kleurstof een witte wijn naar rode wijn laat smaken. Ook geven mensen aan, als ze een wijntest doen waarbij de prijzen bekend zijn, de dure wijn het lekkerst te vinden.
En wat bedoel ik dan met smaak? Smaak is iets wat je ontwikkelt in je leven. Je referentiekader bouw je zo op door de ervaringen die je meemaakt. Je weet pas wat goed en slecht is, voor jou, als je alles hebt ervaren en je een voorkeur hebt ontwikkeld. Goed en slecht kan dan ineens ook gaan schuiven of contextafhankelijk zijn.
Zo ben ik nu met een mono speaker project bezig; een radio uit 1949
[1] die ik ombouw naar Bluetooth met de goedkoopste 6x9 die ik kon vinden. Die komt in de woonkamer, op een kast, terwijl ik ook full range nearfields op speakerstatieven heb staan in diezelfde woonkamer. Waarom? Omdat sommige (nostalgische) muziek niet lekker luistert op ruimtevullende speakers. Die wil je juist van een point source zonder diepte maar met een meer authentieke look, feel en sound.
Aan de andere kant heb ik in mijn klassieke auto’s wel dure stereospeakers geplaatst die een stereogeluid mét point source combineren. En dat klinkt in auto’s uit 1949
[2][3] ook lekker; hoge kwaliteit maar toch ook een beetje authentiek.
Ergo: goed en slecht is situationeel en persoonlijk en heeft niet alleen met plaats en tijd maar ook met jeugdcement en levenservaring te maken. Zo zwart/wit is het dus niet. Je oren en brein zijn de allerslechtste meettools maar de allerbeste plezierveroorzakers.
[1] 1949 Philco met mono 6x9
[2] 1949 Buick met Retrosound DVC
[3] 1949 Hudson met Retrosound DVC en sub
*disclaimer* mn video’s zijn zo low effort mogelijk omdat ik zeer weinig vrije tijd heb, dus ik weet dat ze niet profi in elkaar zitten
[
Voor 19% gewijzigd door
Wilf op 03-02-2021 20:48
]