CR2032 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:05:
Helaas laat high-end zich ook niet goed vangen in de grafieken. Ik wou dat het waar was, dan was de wereld een heel stuk gemakkelijker zijn. Klank (al kun je niet afvangen met filters), een veel breder stereobeeld, meer spreiding en 3D diepte is kenmerkend voor high-end. Hoe zou je dit goed kunnen meten?
De wetenschap zegt echter wat anders. Zie talloze papers op AES en het boek wat ik eerder aanraadde. Dat boek behandelt tevens het stereobeeld, spreiding en 3D diepte en hoe dat geen eigenschap is achter luidsprekervoorkeuren. Ik herhaal het nogmaals: de wetenschap staat haaks op wat jij hier zegt.
Je herkent direct en blind wanneer je high-end hoort. Je hoort niet meer waar de speakers staan, het is dan een perfecte puntbron. Je kunt instrumenten plaatsen tussen/naast/voor/achter de speakers: met diepte. Bij goedkopere sets hoor je vooral links en rechts en helemaal niets en nada er tussen. Veel geld wordt ook gestoken in de ontwikkeling in de speakerfilters te ontwikkelen.
Zie m'n bovenstaande verhaal, plus dat je bij dure luidsprekers nog steeds vaak problemen in de crossover ziet in de metingen. Het gaat niet om geld, maar om kennis.
@Verwijderd Sonus Faber is onderdeel van de McIntosh group en is altijd al absolute high-end. Pas sinds vrij kort voeren ze ook een lagere lijn die een heel stuk betaalbaarder is (Sonetto, Venere).
Voor jou maakt de prijs high-end, voor mij de prestaties. Ik heb je net al een Sonus Faber luidspreker laten zien van €10000 euro die ondermaats presteert. Dat is geen high-end. High-end is prestaties. Voorbeelden van high-end luidsprekers: Revel Salon 2, JBL M2, Kii Three, Dutch&Dutch 8C, Genelec 8361A. Dat is high-end.
@
MerijnB
Ik betwijfel het of je een SD-kaart, een UTP-kabel of glasvezelkabel kunt horen, het is immers puur digitaal met bitcorrecties. Voedingskabel kan wel uitmaken, omdat je interferenties kunnen optreden. Maar of het veel uitmaakt? Ik zou veel meer aandacht schenken aan de interne voeding in het apparaat. Want de kabels in de muur en de meterkast heb je ook nog, waar houdt het dan op.
Om tegelijk veel pure high-end te kunnen meemaken is de vakbeurs High-End Munich of de Axpona van Amerika een aanrader. Wil daar nog wel eens naar toe.
Welke set is de mooiste daar in Las Vegas? Kijken, kijken en niet kopen.
[
YouTube: $800,000 HiFi Speaker Tour | AXPONA 2019]
Wederom haal je de prijs aan, helaas is dat geen indicatie of iets high-end is of niet.
Kan je dit even bewijzen? De argumenten voor mijn stelling staan op AES in tientallen papers. Als je een samenvatting wilt kan je die hier lezen:
https://www.amazon.com/So...113892136X/dp/113892136X/
Het is nogal zinloos om hetzelfde riedeltje te blijven herhalen terwijl je geen bewijs voor je stelling hebt. Het is net of ik met een anti-vaxxer in discussie ben, die nemen ook niet de moeite hun uitspraken te onderbouwen.
Voor luidsprekers kan je echter ook al op basis van metingen de voorkeuren van mensen bepalen. We weten gewoon wat een luidspreker goed maakt.
ChojinZ schreef op maandag 25 januari 2021 @ 23:11:
[...]
Ruimtelijkheid en diepte zal je moeten definieren wat je daar precies mee bedoelt want dat zijn voor mij vage termen, maar klank is vaak heel goed te verklaren/meten. Als jij ineens die viool solo heel duidelijk hoort, of bepaalde pianonoten die ineens te horen zijn, wanneer dat vroeger niet het geval was, dan is dat vaak terug te leiden naar de frequency response.
Ruimtelijkheid en diepte is allemaal niet relevant bij luidsprekervoorkeuren, net als velen andere zweverige uitspraken. Of het doet er niet toe, of het is een gevolg de vijf dingen die er wél toe doen bij luidsprekervoorkeuren:
1) On-axis Frequency Response (FR)
2) Listening Window: a spatial average of FRs in the ±10° vertical and ±30° horizontal windows
3) Early Reflections: a spatial average of the FRs of the early reflections from the four walls, ceiling, and floor
4) Sound Power: a weighted average of all of the above to assess the total acoustic energy radiating from the source
5) Directivity Index: the difference between the on-axis response and sound power
Dit zijn de enige statistisch significante eigenschappen van luidsprekers. Plus nog wat praktische zaken zoals maximum SPL enzo, maar voor normale omstandigheden zegt dit alles. Je hoeft ze niet eens in stereo te testen.