@TecTo Een versterker hoort maar één ding te doen, een signaal versterken. Een versterker die op een bepaald vlak overvraagd wordt gaat ook andere dingen doen, bijvoorbeeld vervormen. Versterkers en speakers moeten in zoverre op elkaar afgestemd zijn dat dat laatste niet gebeurd, tenzij je dat heel bewust wilt (bijvoorbeeld met een buizenversterker). Versterkers kunnen een bepaald wattage stabiel leveren, speakers hebben een bepaalde weerstand (in Ohm) en efficiëntie.
Zolang een versterker stabiel voldoende watt kan leveren aan de speakers voor het geluidsniveau waarop je wilt luisteren, zou je op zich goed moeten zitten. Niet alle versterkers zullen daarbij even goed om kunnen gaan met een speakers met een lage weerstand (als ik het goed begrijp).
Een versterker moet dus niet per se zo neutraal mogelijk zijn, want er moet helemaal niks, maar het zou wel mijn voorkeur genieten (en is eventueel voor de duurzaamheid van de versterker ook wel prettig).
Zolang een versterker stabiel voldoende watt kan leveren aan de speakers voor het geluidsniveau waarop je wilt luisteren, zou je op zich goed moeten zitten. Niet alle versterkers zullen daarbij even goed om kunnen gaan met een speakers met een lage weerstand (als ik het goed begrijp).
Een versterker moet dus niet per se zo neutraal mogelijk zijn, want er moet helemaal niks, maar het zou wel mijn voorkeur genieten (en is eventueel voor de duurzaamheid van de versterker ook wel prettig).
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2021 11:08 ]