Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@TecTo Een versterker hoort maar één ding te doen, een signaal versterken. Een versterker die op een bepaald vlak overvraagd wordt gaat ook andere dingen doen, bijvoorbeeld vervormen. Versterkers en speakers moeten in zoverre op elkaar afgestemd zijn dat dat laatste niet gebeurd, tenzij je dat heel bewust wilt (bijvoorbeeld met een buizenversterker). Versterkers kunnen een bepaald wattage stabiel leveren, speakers hebben een bepaalde weerstand (in Ohm) en efficiëntie.
Zolang een versterker stabiel voldoende watt kan leveren aan de speakers voor het geluidsniveau waarop je wilt luisteren, zou je op zich goed moeten zitten. Niet alle versterkers zullen daarbij even goed om kunnen gaan met een speakers met een lage weerstand (als ik het goed begrijp).
Een versterker moet dus niet per se zo neutraal mogelijk zijn, want er moet helemaal niks, maar het zou wel mijn voorkeur genieten (en is eventueel voor de duurzaamheid van de versterker ook wel prettig). :P

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sandwalker schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:33:
[...]
Ik wil best meegaan dat hard koper, zoals van installatiedraad misschien niet het beste materiaal is,
Waarom geloof je dat al ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
[b]Woutoud in "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6" Versterkers kunnen een bepaald wattage stabiel leveren, speakers hebben een bepaalde weerstand (in Ohm) en efficiëntie.
Zolang een versterker stabiel voldoende watt kan leveren aan de speakers voor het geluidsniveau waarop je wilt luisteren, zou je op zich goed moeten zitten. Niet alle versterkers zullen daarbij even goed om kunnen gaan met een speakers met een lage weerstand (als ik het goed begrijp).
Wat betreft de impedantie van de speakers (in mijn geval 4 Ohm) heb ik die vraag al een gesteld want het advies voor de Marantz av7705 -volgens de handleiding- is om luidsprekers van 6 of 8 Ohm aan te sluiten.

Toen was het antwoord dat het niets uitmaakt als je maar niet het volume op vol vermogen zet. Gemiddeld staat het volume op 35/40 voor stereo en voor HT 50/60. De voor en eindversterker worden niet bijzonder warm en vervorming heb ik nog nooit gehoord.

Het ging mij meer om de klank die wordt beïnvloed door bepaalde versterkers t.a.z van de luidspreker. Zo zegt over Marantz dat deze 'warm' klinkt, een rotel 'koel' enz..

@martyw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:25
@TecTo, als aanvulling op @Verwijderd

Met wat middelbareschool natuurkunde
R = V / I => V = I * R
P = V * I => P = I^2 * R => I = sqrt( P/ R)
Als we dus een versterker hebben met een vermogen van 150 Watt per kanaal zoals de Marantz en speakers met een impedantie van 8 Ohm betekent dat een stroom van 4,33 Ampere. Nu is het zo dat de impedantie van een speaker een gemiddelde is, als de laagste impedantie van de speaker 2 Ohm is heb je een stroom van 8,66 Ampere bij die frequentie. Daarom is het bij speaker keuze is belangrijk te letten op de minimale impedantie - uiteraard geldt dit vooral als je luid speelt :). De voeding in de versterker bepaalt grotendeels hoeveel Amperes de versterker leveren kan.

Daarnaast is de signaal/ruis verhouding van de versterker van belang, als deze matig is (zeg onder de 100dB) zul je een ruis horen op hogere volumes. Tot slot is de THD (maximale vervorming) waaronder het vermogen van de speaker gemeten wordt nog van belang - 150 Watt met een THD van 0.5% over 20 Hz tot 20kHz zegt meer dan 150 Watt met een THD van 5% bij 1 kHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
TecTo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:53:
[...]

Wat betreft de impedantie van de speakers (in mijn geval 4 Ohm) heb ik die vraag al een gesteld want het advies voor de Marantz av7705 -volgens de handleiding- is om luidsprekers van 6 of 8 Ohm aan te sluiten.

Toen was het antwoord dat het niets uitmaakt als je maar niet het volume op vol vermogen zet. Gemiddeld staat het volume op 35/40 voor stereo en voor HT 50/60. De voor en eindversterker worden niet bijzonder warm en vervorming heb ik nog nooit gehoord.

Het ging mij meer om de klank die wordt beïnvloed door bepaalde versterkers t.a.z van de luidspreker. Zo zegt over Marantz dat deze 'warm' klinkt, een rotel 'koel' enz..

@martyw
Klank wordt vooral door de gebruikte techniek bepaald, bijvoorbeeld buizen genereren harmonischen - sommige mensen houden daarvan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
TecTo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:35:
Het valt me op dat sommige leveranciers van luidsprekers daar ook een merk versterker bij adviseren.

Zo worden bij de luidsprekers van Sonus Faber de prijzige versterkers van McIntosh als meest ideale combinatie beoordeeld. Komen van dezelfde importeur.

Bij de Luidsprekers van Focal zie je dat versterkers/receivers van Naim de voorkeur is. Ook niet bepaald de goedkoopste.
Beide combinaties hebben een hoog ‘Wij van Wc-eend’ gehalte. Sonus Faber / Mcintosh zijn onderdeel van de Mcintosh Group en Naim / Focal zijn onderdeel van de Vervent Audio Group.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TecTo schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:53:
[...]

@martyw
Warme en koele klanken zijn audiofiele onzin. Een nummer dat ik ontzettend mooi vind kan mij soms best een rilling geven, maar dat heeft niets te maken met de temperatuur van het geluid. :+
Daarnaast is mijn visie dat een versterker zonder vlakke frequentierespons een falende versterker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 12:41
Techneut schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:49:
[...]
Waarom geloof je dat al ik vragen mag?
Als ik alleen naar installatiedraad zou willen kijken zonder te accepteren dat iets anders beter kan zijn, zou ik geen haar beter zijn dan reviewers die in hun eigen dogma’s blijven hangen. Ik wil alleen wel graag een hypothese en vervolgens een meting zien die de hypothese bevestigd of ontkracht. Ik gebruik voor mijn nieuwe bekabeling geen vd meer. Puur omdat ik een flexibele kabel gemakkelijker te verwerken vind. Ik verwacht niet dat ik verschil ga horen. Ik kan alleen met YPAO meten of er verschil is, en dat verwacht ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
ebis schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:04:
[...]

Beide combinaties hebben een hoog ‘Wij van Wc-eend’ gehalte. Sonus Faber / Mcintosh zijn onderdeel van de Mcintosh Group en Naim / Focal zijn onderdeel van de Vervent Audio Group.
Duidelijk. Wat niet wegneemt dat beide versterkers goede versterkers zijn.

Was wel beetje bevreesd dat in dit topic producten uit het hogere prijssegment afgemaakt zouden worden zonder onderbouwing ;)
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:24:
Warme en koele klanken zijn audiofiele onzin. Een nummer dat ik ontzettend mooi vind kan mij soms best een rilling geven, maar dat heeft niets te maken met de temperatuur van het geluid. :+
Daarnaast is mijn visie dat een versterker zonder vlakke frequentierespons een falende versterker is.
Goed te lezen dat het beïnvloeden van de klank door de versterker onzin is, uitgezonderd buizen-versterkers. Dat was ook de kern van mijn vraag. De Marantz combinatie blijft en kan me nu richten op nieuwe luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
Verwijderd schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:24:
[...]

Dat is een mening. Wat mij betreft ook de juiste, maar YPAO, Dirac, en Audissey doen allemaal wat aan de frequentierespons-curve. Als je een Yamaha versterker hebt wordt er zelfs optioneel DSP losgelaten met fancy namen als “Hall in Munich” of “Hall in Vienna”. Herman van Veen, Onderaan de Dijk, “Hall in Vienna”en je waant je tijdens een live concert in de Amsterdam Arena met het dak dicht. Verder een prima versterker hoor, die Yamaha. Ik stuur er nu twee B&W speakers mee aan en ben er best content mee. Nog steeds wel zin om een Hypex eindversterker te bouwen (supervlakke respons en heel weinig ruis) en die te combineren met een nieuwe Yamaha voorversterker. Dit mocht natuurlijk niet van de audioverkoper want geen klasse AB, maar ja eigenwijs en gewapend met goede metingen van de Hypex nCore400 lijkt me dat toch een leuk project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een equalizer vind ik nog weer iets anders dan de frequentierespons van de versterkende trap zelf. Ik gebruik voor mijn koptelefoons ook een equalizer, maar de versterkers is volledig vlak. Met een equalizer in een speakerversterker kun je ook compenseren voor de akoestiek van de ruimte bijvoorbeeld, wat heel relevant is voor het optimaliseren van de geluidsweergave.

Die verkoper is blijkbaar van mening dat elektrische classificatie van een versterker invloed heeft op het geluid? Dat lijkt mij dus weerlegbare onzin. Ik zou ook lekker gaan voor de Hypex eindversterker. 8)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 08:47
Betonrot schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:59:
Het materiaal heeft volgens de fabrikant de eigenschap negatieve ionen te produceren om statische elektriciteit te elimineren en het zet thermische energie om in onschuldige infraroodstraling.
Omschrijven ze hier niet gewoon een condensator? Volgens mij is dit identiek aan die "power saving" plugs die op zijn best stroompieken afvangen: YouTube: Power saver plugs just got a bit darker

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:17

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Sandwalker schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Dat is een mening. Wat mij betreft ook de juiste, maar YPAO, Dirac, en Audissey doen allemaal wat aan de frequentierespons-curve. Als je een Yamaha versterker hebt wordt er zelfs optioneel DSP losgelaten met fancy namen als “Hall in Munich” of “Hall in Vienna”. Herman van Veen, Onderaan de Dijk, “Hall in Vienna”en je waant je tijdens een live concert in de Amsterdam Arena met het dak dicht. Verder een prima versterker hoor, die Yamaha. Ik stuur er nu twee B&W speakers mee aan en ben er best content mee. Nog steeds wel zin om een Hypex eindversterker te bouwen (supervlakke respons en heel weinig ruis) en die te combineren met een nieuwe Yamaha voorversterker. Dit mocht natuurlijk niet van de audioverkoper want geen klasse AB, maar ja eigenwijs en gewapend met goede metingen van de Hypex nCore400 lijkt me dat toch een leuk project.
Dat is dan nogsteeds een chip die vóór de versterker zit en EQ's en weet-ik-het-wat op het signaal loslaat, waarna het een 99,9% transparante versterker in fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
citruspers schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:58:
[...]

Omschrijven ze hier niet gewoon een condensator? Volgens mij is dit identiek aan die "power saving" plugs die op zijn best stroompieken afvangen: YouTube: Power saver plugs just got a bit darker
Nee geen aangesloten condensator. Misschien dat er inductief iets gekoppeld is, maar dat zou me verbazen. Geen metingen aan rimpel enzovoort dus ik verwacht hier niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Sandwalker schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 12:32:
[...]

Als ik alleen naar installatiedraad zou willen kijken zonder te accepteren dat iets anders beter kan zijn, zou ik geen haar beter zijn dan reviewers die in hun eigen dogma’s blijven hangen. Ik wil alleen wel graag een hypothese en vervolgens een meting zien die de hypothese bevestigd of ontkracht. Ik gebruik voor mijn nieuwe bekabeling geen vd meer. Puur omdat ik een flexibele kabel gemakkelijker te verwerken vind. Ik verwacht niet dat ik verschil ga horen. Ik kan alleen met YPAO meten of er verschil is, en dat verwacht ik niet.
Oké, je hebt helemaal gelijk. Ik vreesde even, vandaar mijn vraag, dat je je iets pseudowetenschappelijks had laten wijsmaken. Je kent het denk ik wel, een aantal natuurkundige termen totaal uit hun verband gerukt op een rij gezet zodat het voor de leek aannemelijk lijkt. Je zegt "Ik verwacht niet dat ik verschil ga horen". Wel, wees gerust, dat verschil is er ook niet, zelfs niet een onmeetbaar klein beetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
@TecTo

Deze fabrikanten behoren tot hetzelfde concern. Dat geeft je een leidraad dat deze combinaties vaak goed op elkaar zijn afgestemd. Niets meer dan een leidraad, het is aan je zelf om hier de waarde aan te geven. Naast dat het natuurlijk ook goed voor de commercie is.

Speakers met versterkers en kabels matchen blijft een lastige klus. Het is afhankelijk van eigen voorkeur en de ruimte. Nu met de huidige situaties vooral veel reviews lezen en ergens beginnen. En vooraf een budget te bepalen.

Nog een paar concerns met merken:

Vervent Audio = Naim, Focal
Sound United = B&W, Denon, Marantz, Heos, Boston Acoustics
McIntosh = Sonus Faber, McIntosh
International Audio = Wharfedale, Audiolab, Quad, Mission
Voxx International = Klipsch, Prestige, Magnat, Oehlbach
Gold Peak = KEF, Celestion

[ Voor 13% gewijzigd door CR2032 op 20-01-2021 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Samsung -> HARMAN = Harman Kardon, JBL, B&O, Arcam, Infinity, Crown, Becker, Mark Levinson, Revel en daarnaast nog een aantal pro AVL-bedrijven maar die hebben geen hifi shizzle :)

Nou is Crown ook pro maar hifi nuts kopen soms ook pro amps dus heb ze er toch bij gezet.

[ Voor 21% gewijzigd door Wilf op 21-01-2021 06:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:44
CR2032 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 23:13:
@TecTo

Speakers met versterkers en kabels matchen blijft een lastige klus. Het is afhankelijk van eigen voorkeur en de ruimte. Nu met de huidige situaties vooral veel reviews lezen en ergens beginnen. En vooraf een budget te bepalen.
En de zoveelste fantast meld zich in dit topic |:(

Het is helemaal geen lastige klus omdat matchen onzin is.

Nog maar een keer dan:

@TecTo

Kies de speakers die je mooi vind klinken en binnen je gestelde budget vallen. Hier zit het verschil in. Elke luidspreker heeft zijn eigen geluid.

Matchen van luidsprekers met versterkers is onzin. Elke normale versterker klinkt exact hetzelfde dus kies er een die de functies heeft die je belangrijk vind.

Kabels zit geen verschil in, dus neem gewoon de goedkoopste...

Spend your money wisely ;)

[ Voor 64% gewijzigd door Blommie01 op 21-01-2021 08:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 09:37
Blommie01 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 07:46:
[...]

Nog maar een keer dan:

@TecTo

Kies de speakers die je mooi vind klinken en binnen je gestelde budget vallen. Hier zit het verschil in. Elke luidspreker heeft zijn eigen geluid.

Matchen van luidsprekers met versterkers is onzin. Elke normale versterker klinkt exact hetzelfde dus kies er een die de functies heeft die je belangrijk vind.

Spend your money wisely ;)
Of neem gewoon actieve speakers (liefst met een goede DAC erin) en je hoeft niks te matchen en ook niet meer na te denken over kabels.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
Uiteindelijk is het gewoon wat je wilt doen met je geluid. Welke bronnen heb je, hoeveel speakers wil je plaatsen en waar, maar aangezien @TecTo al een prima voor- en eindversterker lijkt te hebben, en er een surround eindtrap staat, wordt het zoeken van goede actieve speakers en XLR-kabels op maat maken voor de actieve speakers ook weer een kosten- dan wel arbeidsintensief klusje. Draadloos kan ook wel, maar dan moet er ook een andere voorversterker komen, en weet ik zo 1,2,3 niet wat er 7.2 kan streamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boefmans
Sandwalker schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:30:
Uiteindelijk is het gewoon wat je wilt doen met je geluid. Welke bronnen heb je, hoeveel speakers wil je plaatsen en waar, maar aangezien @TecTo al een prima voor- en eindversterker lijkt te hebben, en er een surround eindtrap staat, wordt het zoeken van goede actieve speakers en XLR-kabels op maat maken voor de actieve speakers ook weer een kosten- dan wel arbeidsintensief klusje. Draadloos kan ook wel, maar dan moet er ook een andere voorversterker komen, en weet ik zo 1,2,3 niet wat er 7.2 kan streamen.
Tuurlijk, hangt inderdaad af van wat je al hebt en gebruikt en of er eventueel al kabels liggen. Ik reageerde ook niet op de hele discussie, meer in het algemeen. Zelf heb ik avi's met een eigen dac, die ik aanstuur via een A&H clubmixer (gebruik de digitale uitgang dus) met een coax kabel die onder de planken vloer ligt (in t beton :-). Vrij cleane oplossing imo.

mixing a drink and music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 12:03

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ook een mooie die ik steeds terug zie komen: Versterkers die speakers 'aansturen'.
Vermoeiend...

Er wordt niets aangestuurd. De versterker zendt het signaal uit, en je speakers geven dit weer.
De versterker 'herkent' niet welke speakers er aan hangen. Ook is het geen tweewegverkeer. Het is niet zo dat je speakers aan je versterker laten weten dat er iets aangepast moet worden.
Je moet nota bene de instellingen in je versterker aanpassen aan je speakers. Het gaat niet vanzelf...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 20-09 14:30
Nyarlathotep schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:22:
Ook een mooie die ik steeds terug zie komen: Versterkers die speakers 'aansturen'.
Vermoeiend...
Er wordt niets aangestuurd. De versterker zendt het signaal uit, en je speakers geven dit weer. De versterker 'herkent' niet welke speakers er aan hangen
Nog vermoeiender vind ik dat versterker A een perfecte match is met speaker B :')

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Nyarlathotep schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:22:
Vermoeiend...

Er wordt niets aangestuurd. De versterker zendt het signaal uit, en je speakers geven dit weer.
De versterker 'herkent' niet welke speakers er aan hangen. Ook is het geen tweewegverkeer. Het is niet zo dat je speakers aan je versterker laten weten dat er iets aangepast moet worden.
Je moet nota bene de instellingen in je versterker aanpassen aan je speakers. Het gaat niet vanzelf...
Idd. Helemaal mee eens, een onzinnige misleidende term wat mij betreft, aansturen. Het is gewoon een spanningsbron, die een spanning op de speakers zet, niks ingewikkelds aan. Audiofielen maken het graag ingewikkeld en mystiek. Maar de echt ingewikkelde dingen negeren ze want die begrijpen ze niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
Hulleman schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 11:49:
[...]Nog vermoeiender vind ik dat versterker A een perfecte match is met speaker B :')
Net zo vermoeiend is natuurlijk de stelling dat er helemaal geen verschillen zijn.....
Natuurlijk zijn er die, het is echt niet zo dat alle speakers en versterkers identiek zijn. Ook dat is onzin.

De belangrijkste vraag is of je verschillen hoort tussen combinaties in je eigen ruimte. En duur is dan inderdaad niet persé beter. Maar zomaar bot ontkennen dat er verschillen zijn is ook niet erg slim.

En ja, (grote) verschillen in kabels horen is vaak onzin. Maar met versterkers en zeker speakers is dat al een stuk genuanceerder. Maar of nou het onderdeel zijn van hetzelfde (commerciële) concern de combinatie zo goed maakt :+

Enige nuance is ook hier op zijn plaats. Alleen botte uitspraken doen het natuurlijk altijd beter :-).

[ Voor 27% gewijzigd door Yowzawood op 21-01-2021 12:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandwalker
Jag schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:20:
[...]

Idd. Helemaal mee eens, een onzinnige misleidende term wat mij betreft, aansturen. Het is gewoon een spanningsbron, die een spanning op de speakers zet, niks ingewikkelds aan. Audiofielen maken het graag ingewikkeld en mystiek. Maar de echt ingewikkelde dingen negeren ze want die begrijpen ze niet :+
Ja en een spreekgestoelte noemen we in het Engels een driver en de stroom die je gebruikt om arbeid te verrichten wordt vaak stuurstroom genoemd. Dus “speakers are driven by the amplifier to reproduce the sound recording” vertalen zonder het woord stuur te gebruiken is niet direct intuïtief. Wat mij betreft meer semantiek dan echt een fundamenteel probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:37
Sandwalker schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:47:
[...]

Ja en een spreekgestoelte noemen we in het Engels een driver en de stroom die je gebruikt om arbeid te verrichten wordt vaak stuurstroom genoemd. Dus “speakers are driven by the amplifier to reproduce the sound recording” vertalen zonder het woord stuur te gebruiken is niet direct intuïtief. Wat mij betreft meer semantiek dan echt een fundamenteel probleem.
Precies dit. Aansturen is niet per definitie een twee richtingen gebeuren. In de machinebouw en elektrotechniek is de term aansturen heel gebruikelijk. Zeker als je bedenkt dat het niet slechts een aan of uit signaal is maar daadwerkelijk met de hoogte van de spanning de positie van de conus van de speaker stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Blommie01 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 07:46:
[...]

Nog maar een keer dan:

@TecTo

Welnee, slecht advies. Sommige luidsprekers matchen beter met bepaalde versterkers. Dat hoor je direct. Hoor je dat niet? Gefeliciteerd, dan is het niet aan jou besteed. Dan is een Sonos set meer dan genoeg.

Impedantie, wattage, gevoeligheid moeten wel matchen. Anders haal je niet het maximale uit je set, dat is pas geld weggooien.

Naast de eigen voorkeur of je van een ruimtelijk geluid houdt of juist niet. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
Jag schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:20:
[...]

Leuk dat zout op slakken. De deskundige alwetende uithangen omdat het woord 'aansturen' is gebruikt. Aangevuld met het degenererende dat 'ze' het niet begrijpen.

Eerlijk gezegd begrijp ik al die curven en meetkundige grabbelton van je ook niet, waarmee jij je deskundigheid mee probeert te profileren.

Sinds kort Audissey, MultEQ® XT32” en Umik-1 enz.. aan de kant geschoven en alles met het handje en op gehoor ingesteld. Wat voor mij een beduiden beter resultaat geeft dan de mooie curven verkregen met Audissey, REW enz..

Volgens mij is dat ook een manier omdat het gehoor en smaak per persoon anders is. ;)

In theorie bij de ideale curve en dipjes eruit geprutst hebbende dan 'moet' het wel goed en optimaal zijn los van je eigen gehoor en voorkeur, want zilveren kabels worden door elfen gesmeed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandwalker
CR2032 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Impedantie, wattage, gevoeligheid moeten wel matchen. Anders haal je niet het maximale uit je set, dat is pas geld weggooien.

Naast de eigen voorkeur of je van een ruimtelijk geluid houdt of juist niet. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Even terug naar de basis.
Impendantie is een variabele voor een speaker, functie van de frequentie. V=I*R dus als je impendatie lager wordt, gaat er een grotere stroom lopen. Is dat erg, nee zolang je maar niet op je maximale vermogen van je versterker zit want dan krijg je clipping. Voor de rest zet je versterker het spanningsverschil over de speaker vergroot weg en de speaker doet de rest

Vermogen (wat jij wattage noemt) als nummer is een bogus getal voor een speaker omdat dit ook weer heel erg af hangt van de aangeboden frequenties. Bijna niemand stuurt luidsprekers maximaal aan en al helemaal niet met de pink noise waar in het gunstigste geval dit nummertje op gebaseerd is. Kijk maar naar gesneuvelde baspoorten als gevolg van film-effecten, of probeer eens een tweetertje op 50W aan te sturen.

Ruimtelijk geluid komt door de speakers en de plaatsing van deze geluidsbronnen in de ruimte. De versterker doet hier, behoudens harmonische toevoegingen van buizenversterkers niets mee. Met wat meetwerk kun je de versterker, of zoals gisteren aangegeven het ingangssignaal naar de eindversterker een beetje modificeren, om te corrigeren voor speakerpositie en eerste orde reflecties in de weergave. Dat kan het signaal nooit perfect krijgen, maar kan wel helpen. Een beetje schuiven met speakers doet vaak net zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Yowzawood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:20:
En ja, (grote) verschillen in kabels horen is vaak onzin. Maar met versterkers en zeker speakers is dat al een stuk genuanceerder. Maar of nou het onderdeel zijn van hetzelfde (commerciële) concern de combinatie zo goed maakt :+

Enige nuance is ook hier op zijn plaats. Alleen botte uitspraken doen het natuurlijk altijd beter :-).
Zolang je op pure direct speelt, vraag ik me echt af of er hoorbaar verschil is tussen versterkers/receivers.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Welnee, slecht advies. Sommige luidsprekers matchen beter met bepaalde versterkers. Dat hoor je direct. Hoor je dat niet? Gefeliciteerd, dan is het niet aan jou besteed. Dan is een Sonos set meer dan genoeg.

Impedantie hoeft niet te matchen. Uitgangsimpedantie van een versterker moet simpelweg laag zijn. En natuurlijk, je moet niet buiten de specs qua speaker impedantie van de versterker gaan zitten, maar dat zijn gewoon specs, kan je van het labeltje nalezen.

Vermogen / gevoeligheid horen bij elkaar, en komen simpelweg neer op: Kan je genoeg geluid uit je speakers krijgen. Eigenlijk is dat praktisch alleen een potentieel dingetje bij koptelefoons met hoge impedantie. Elke reguliere versterker met een stel speakers kan je draaien tot aan standje gehoorschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als een versterker binnen bepaalde parameters opereert dan is er geen verschil te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 14:41:
Als een versterker binnen bepaalde parameters opereert dan is er geen verschil te horen.
Een nietzeggender statement kan je natuurlijk niet maken :-).
Hulleman schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:50:
[...]Zolang je op pure direct speelt, vraag ik me echt af of er hoorbaar verschil is tussen versterkers/receivers.
Het ging om de versterking.... niet om wat een processor of receiver allemaal met het signaal doet :-).

Maar ben blij dat de conclusie hier is dat ruimtes en speakers kunnen verschillen maar kabels en versterkers allemaal hetzelfde zijn. Kunnen we niet zo'n staatje maken voor alle audio compenten, scheelt een hoop discussie :-).

[ Voor 53% gewijzigd door Yowzawood op 21-01-2021 15:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
[...]

Dan wil ik niet weten wat voor advies jij mensen geeft als je beweert dat de gevoeligheid van een speaker bij bij een versterker moet matchen. Wat vertel je ze dan precies? Gevoeligheid zegt alleen maar iets over hoeveel lawaai een speaker op 1 meter afstand kan maken als ie 1 watt vermogen krijgt. Vermogen is ook echt een non-issue als je gewoon lekker thuis muziek luister (of films bekijkt), ook op een lekker volume. Een speaker gebruikt dan wellicht een (paar) watt vermogen.

[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 21-01-2021 15:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:58

servies

Veni Vidi Servici

[...]

Inderdaad zo ingewikkeld is het niet.
Het is zo simpel dat er geen verschil hoort te zijn in de output van versterkers zolang ze binnen hun 'veilige' gebied opereren en er geen soundprocessing plaats vind. Waardoor de keuze voor een versterker zoals al eerder neerkomt op welke 'opties/aansluitingen/mogelijkheden je wilt hebben. De kleuring van het geluid komt voor 99,9999% van de luidsprekers.
En nee.. die 0,0001% die hoor je niet, dat zit buiten het bereik van het menselijk gehoor...
En uiteraard geld natuurlijk dat de speakers aangestuurd moeten kunnen worden door de versterker... maar dan komt er op neer dat je in het operationele gebied van de versterker wilt blijven... Verder is er gewoon niets te matchen tussen versterker en speakers...
Sandwalker schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:45:
Vermogen (wat jij wattage noemt) als nummer is een bogus getal voor een speaker omdat dit ook weer heel erg af hangt van de aangeboden frequenties. Bijna niemand stuurt luidsprekers maximaal aan en al helemaal niet met de pink noise waar in het gunstigste geval dit nummertje op gebaseerd is. Kijk maar naar gesneuvelde baspoorten als gevolg van film-effecten, of probeer eens een tweetertje op 50W aan te sturen.
Ik kan me nog een gevalletje hemelsvaartdag herinneren zo'n 30 jaar geleden. M'n ouders waren weg en ik dacht ff lekker op hoog volume naar 'Dark Side of the Moon' te luisteren... Dat ging goed tot het intro van Time... Daar gingen de tweeters.... :'(

[ Voor 22% gewijzigd door servies op 21-01-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Yowzawood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:07:
Maar ben blij dat de conclusie hier is dat ruimtes en speakers kunnen verschillen maar kabels en versterkers allemaal hetzelfde zijn. Kunnen we niet zo'n staatje maken voor alle audio compenten, scheelt een hoop discussie :-).
haha goed idee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yowzawood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:07:
[...]

Een nietzeggender statement kan je natuurlijk niet maken :-).
Er zijn anders genoeg mensen die het hier niet mee eens zijn hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Sandwalker schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 13:45:
[...]

Even terug naar de basis.
Impendantie is een variabele voor een speaker, functie van de frequentie. V=I*R dus als je impendatie lager wordt, gaat er een grotere stroom lopen. Is dat erg, nee zolang je maar niet op je maximale vermogen van je versterker zit want dan krijg je clipping. Voor de rest zet je versterker het spanningsverschil over de speaker vergroot weg en de speaker doet de rest

Ruimtelijk geluid komt door de speakers en de plaatsing van deze geluidsbronnen in de ruimte. De versterker doet hier, behoudens harmonische toevoegingen van buizenversterkers niets mee. Met wat meetwerk kun je de versterker, of zoals gisteren aangegeven het ingangssignaal naar de eindversterker een beetje modificeren, om te corrigeren voor speakerpositie en eerste orde reflecties in de weergave. Dat kan het signaal nooit perfect krijgen, maar kan wel helpen. Een beetje schuiven met speakers doet vaak net zoiets.
Geluid went snel. Wat is goed geluid? Pas wanneer je een high end set zelf hebt gehoord kun je bepalen of jij het verschil kunt horen of dat dit belangrijk genoeg is om (veel) meer geld uit te geven.

Het belangrijkste aan een versterker is dat deze neutraal het geluid versterkt en en genoeg vermogen heeft om heel snel op korte termijn stroom te kunnen leveren. Zonder te clippen. En de ruimte en opstelling doet ook veel.

Ik dacht eerder ooit ook dat het geen biet uitmaakt welke versterker je gebruikt. Een 100 euro Sony klinkt hetzelfde als een 10.000 euro McIntosh. Tot ik zelf een Marantz versterker had die ontzettend vlak klonk op goede B&W speakers. Dat merkte ik pas toen toen ik deze verwisselde met een andere versterker. Er was niets vlak meer aan, met verder dezelfde opstelling. Zelf experimenteren en zelf horen dus.

In de voeding, condensatoren en het gebalanceerde ontwerp van de versterker zit vaak het verschil in tussen de goedkopere en duurderde versterkers. Met een 20 Watt versterker kom je een heel eind, totdat je heel snel bij die gitaarslag of pianoklank direct moet kunnen leveren. Gevolg: te weinig dynamiek en een vlak en saai geluid. In klank en stroomverbruik zijn de verschillende versterkers van klasse A, A-B, D of G ook weer verschillend.

De ene versterker is de andere niet.

En een goed gebouwde versterker is natuurlijk ook dikke porno.
Zoals deze McIntosh Ma8900 of de nieuwste premium serie Yamaha A-S3200. Dit is ook tweakers voer. :)

klik voor groter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fvNWxUXM--GNMosZZEt7hiuLyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zhxSWztiKBQbvBE7tvNZTcgS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/um7ALS3sgnh00lwWsfEGogsQz0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQqBS35TbdolMr1ITQrq1Vfa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mq5sqsN8ahpGQ_c3q2tWBg5EPDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqZJ42Sq8cwfFAyQwhpibCBB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 21-01-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

kwaakvaak_v2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:53:
Audiophile spul blijft goede handel. Van 30 inkoop naar 500 verkoop door wat elvenzwets toe te voegen aan het product.

Ze hebben wel heel slim de ASIC onherkenbaar gemaakt :) Stel je voor dat de concurent weet dat je een Xilinx of iets dergelijks gebruikt heb in je magische netwerk bit schakel doos.

[Afbeelding]
Ja, ik kan hier zo om lachen. Een maat van me beweert bij hoog en laag dat het geluid van zijn streamer beter klinkt met een audiofiele netwerk switch. Blijkbaar moet hij nog eens leren hoe digitaal verkeer over een draadje gaat... Het werkt of het werkt niet. Een switch heeft geen enkele invloed op de informatie die van A naar B wordt gestuurd en dus ook niet op de klank.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
CR2032 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:56:
[...]
Geluid went snel. Wat is goed geluid? Pas wanneer je een high end set zelf hebt gehoord kun je bepalen of jij het verschil kunt horen of dat dit belangrijk genoeg is om (veel) meer geld uit te geven.
Vertel.... waar vindt ik zo'n high-end set en wie certificeerd die?
En hoe werkt dat dan, is er een lijstje met kenmerken of is alleen een minimum verkoopbedrag voldoende?

Of begrijp ik het goed dat als het er mooi uitziet het dan al genoeg is?

Je post verward me een beetje....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CR2032 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:56:
[...]

In klank en stroomverbruik zijn de verschillende versterkers van klasse A, A-B, D of G ook weer verschillend.
Dat is echte complete bullcrap, goede versterkers klinken echt allemaal hetzelfde zolang de vervorming laag genoeg is (daardoor vallen alleen buizenversterkers door de mand).

Sowieso is die McIntosh die je aanhaalt een slecht voorbeeld. Ziet er leuk uit, maar het is nog steeds een klasse AB versterker en die presteren objectief gezien (enkele uitzonderingen daargelaten) gewoon slechter dan fatsoenlijke klasse A en D versterkers. Ga je niet horen, maar technisch gezien is het niet zo geweldig. Kwalitatief zit zo'n McIntosh natuurlijk wel goed in elkaar.

Als je verschillen waarneemt komt het omdat 1 van de 2 versterkers buiten de criteria voor transparant geluid opereert. Ik ben van een premium Marantz model naar praktisch state-of-the-art klasse D gegaan en dat maakte echt geen toeter uit qua geluid. Durf wel te wedden dat die klasse D versterker objectief beter presteert dan de voorbeelden uit je post.
Yowzawood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:07:
[...]

En hoe werkt dat dan, is er een lijstje met kenmerken of is alleen een minimum verkoopbedrag voldoende?

Als je objectief gezien kijkt ben je voor €3000 klaar qua eindversterking, misschien wat meer als je wat wil bridgen. Benchmark AHB2 of een op Purifi modules gebaseerde versterkers is zo ongeveer het beste wat je kan kopen. Je bent veel minder kwijt als je de grens trekt bij hoorbare verschillen.

Qua voorversterking en DA-conversie ergens tussen de €500 en €2000 afhankelijk van de feature set die je wilt (die €2000 is tevens een streamer incl. Roon etc.).

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2021 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Yowzawood schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:07:
[...]

Heel simpel: je bent het zelf die certificeert. :)

Zelf vergelijken in de luisterruimtes van de winkel of anders gewoon thuis. Terugsturen wat niet bevalt.
Vooraf je budget bepalen en vergelijken of je tussen de bovenkant en onderkant in prijs de verschillen merkt. Merk je geen verschil dan kun je gerust voor goedkoop gaan.

Zelf merk ik meer dynamiek, veel helderer geluid. Je hoort opeens geluiden die er eerst niet waren zoals percussie, maar ook ademhaling, vingers die langs de snaren gaan. Heel apart.

Echt high-end hoeft voor mij niet, maar het verschil tussen premium, medium en basis hoor ik wel.

Voor wie flink wil schrikken; check de prijs van deze high-end Hart Audio D&W speakers..
https://www.whathifi.com/...st-expensive-loudspeakers

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OvKIuNIAUJSfTXyzoqV5nCIMQQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YJDOrWtwhaZq9jtc2P3cq8ic.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door CR2032 op 21-01-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CR2032 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:39:
[...]

Heel simpel: je bent het zelf die certificeert. :)

Zelf vergelijken in de luisterruimtes van de winkel of anders gewoon thuis. Terugsturen wat niet bevalt.
Vooraf je budget bepalen en vergelijken of je tussen de bovenkant en onderkant in prijs de verschillen merkt. Merk je geen verschil dan kun je gerust voor goedkoop gaan.

Zelf merk ik meer dynamiek, veel helderer geluid. Je hoort opeens geluiden die er eerst niet waren zoals percussie, maar ook ademhaling, vingers die langs de snaren gaan. Heel apart.

Echt high-end hoeft voor mij niet, maar het verschil tussen premium, medium en basis hoor ik wel.

Voor als je wilt schrikken. Check de prijs van de Hart Audio D&W speakers.. :)

https://www.whathifi.com/...st-expensive-loudspeakers
Leuk dat Wilson Audio in die lijst staat, laat mooi zien dat prijs nul correlatie heeft met de prestaties. Wilson's behoren tot de slechtste luidsprekers die ooit heb gehoord. Niet zo heel gek als je naar de metingen kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:40:
[...]

Leuk dat Wilson Audio in die lijst staat, laat mooi zien dat prijs nul correlatie heeft met de prestaties. Wilson's behoren tot de slechtste luidsprekers die ooit heb gehoord. Niet zo heel gek als je naar de metingen kijkt.
Waar heb je die Wilson Audio WAMM Master Chronosonic gehoord, in een winkel?
Daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar. Leuk om dit zelf eens te kunnen horen.

[ Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 21-01-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
@CR2032 bragging rights! Dat telt natuurlijk. Die Mcintosh ziet er gaaf uit. Alleen wat het ding moet doen, versterken van het ingangssignaal doet de Mcintosh denk ik net zo goed als twee nCore mono blokken diy van Hypex, voor een tiende van de prijs. Alleen moet je in de winter je verwarming wat harder laten werken met een class D versterker.
Voorversterking is een ander verhaal. Dac, opties, design bepaalt een groot de van je prijs. Voor eindversterking is dat niet van belang. Kun je het verschil tussen een goede en slechte Dac horen: zeker. Tussen een dure en goedkope? Niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CR2032 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:45:
[...]

Waar heb je die Wilson Audio WAMM Master Chronosonic gehoord, in een winkel?
Daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar. Leuk om dit zelf eens te kunnen horen.
Nee, niet dat model. Weet niet precies welk model het was, maar het prijskaartje was 5 cijfers. Was in ieder geval een beduidend minder dan bijvoorbeeld de laatste generatie Kef Reference die echt een fractie van de prijs zijn.

Zijn ondertussen een aantal jaar verder en begin steeds beter te begrijpen wat een luidspreker goed maakt. Als ik nu kijk naar de metingen van Wilson Audio luidsprekers en de Kef Reference is het echt direct duidelijk waarom die laatste mijn voorkeur genoot.

Geluidsreproductie is puur wetenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 16:48

Tijn96

In speed we trust

wat ik me wel eens afvraag is of de mensen die voor deze audio merken werken, en dan met name de mensen van productontwikkeling, weten dat het allemaal geen biet uitmaakt en dus eigenlijk lol hebben om de consument of wel heilig hierin geloven

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:17

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Als ik voor 7 ton een setje speakers zou kunnen verkopen zou ik er ook spontaan in gaan geloven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CR2032 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:39:
[...]

Dat jij het zelf hoort betekent niet dat het klopt, maar wel dat jij het zo beleeft. Wat daarin revelanter is mogen we allemaal zelf bepalen.

Als er een zwakke schakel in een keten te benoemen is, dan is dat praktisch altijd de mens. We kunnen wennen aan geluid, we kunnen dingen horen die er niet zijn, we kunnen dingen niet horen die er wel zijn, we associëren hoger volume met hogere kwaliteit, we associëren hogere prijs met hogere kwaliteit... Zo zullen er nog wel wat biases te benoemen zijn. :P

Ik verwacht dat basisspeakers met een basisversterker die goed ingemeten en EQ'ed zijn voor de ruimte beter klinken dat een set-up die 10x meer kost.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2021 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tijn96 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:58:
wat ik me wel eens afvraag is of de mensen die voor deze audio merken werken, en dan met name de mensen van productontwikkeling, weten dat het allemaal geen biet uitmaakt en dus eigenlijk lol hebben om de consument of wel heilig hierin geloven
Ik denk dat je ze niet over één kam kan scheren. Er zitten een hoop mensen in de business waarvan ik echt geloof dat ze hun eigen kool-aid drinken (zoals bij Wilson en PS Audio).

Maar er zijn er ook die ondertussen beseffen dat ze zich niet tot één groep consumenten hoeven te richten. Schiit is daar een goed voorbeeld van, die hebben producten in het assortiment die objectief gezien niet geweldig zijn, maar aan de andere kant hebben ze ook producten die technisch gezien echt heel goed presteren. Ook JBL valt hieronder met hun luidsprekers. De klassieke series die ze hebben zijn niet echt geweldig, maar bijvoorbeeld de M2 is echt een zeer goede luidspreker. En ook hun budget studioluidsprekers zijn echt goed.

En dan heb je natuurlijk nog de groep die zich gewoon puur op de prestaties richt zoals Kii, Dutch&Dutch, Benchmark, Kef (i.i.g. met de R en Reference), Neumann, Hypex, Purifi en Revel.

De vraag of iets high-end is, is eenvoudig te beantwoorden door gewoon te meten hoe het presteert ten opzichte van de state-of-the-art. Dan valt er nog wat te zeggen over bouwkwaliteit en afwerking natuurlijk, maar de objectieve prestaties zijn #1.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2021 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Mijn klasse D-versterkers (geen losse pre- en eindtrap) kosten rond de €30,- (ik koop OEM PCB’s) :+ ook KEF klinkt daar prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
@Verwijderd Absoluut. Een hoge prijs of merknaam is geen garantie dat het ook veel beter klinkt.

Goed voorbeeld is Denafrips. Een kleine Chinese firma die heel goede reviews scoort op internet en is alleen online te koop vanuit Singapore.

De Ares II is een gebalanceerde ladder DAC met kwalitatief goede componenten en bouwkwaliteit, zonder hiervoor de hoofdprijs te vragen. Zo kan het ook.

https://www.denafrips.com/ares
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfQ_D90NX8ZV7wfC6zKyIgeesEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2V2uFbrhdAGAy3uGWLQtU9X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:37
CR2032 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:06:
@Verwijderd Absoluut. Een hoge prijs of merknaam is geen garantie dat het ook veel beter klinkt.

Goed voorbeeld is Denafrips. Een kleine Chinese firma die heel goede reviews scoort op internet en is alleen online te koop vanuit Singapore.

De Ares II is een gebalanceerde ladder DAC met kwalitatief goede componenten en bouwkwaliteit, zonder hiervoor de hoofdprijs te vragen. Zo kan het ook.

[Afbeelding]
Ik overweeg een Denafrips te kopen maar dan meteen de duurste, maar zie er tegenop om zoveel geld naar een bedrijf in Singapore te sturen.

Maar heb nog een alternatief: de AUDIO R7HE 2021, Groot bakbeest, weegt 17 kilo. :P
maar moet hier nog eventjes voor sparen, slechts 3800 euro voor een dac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Why?

- Waarom zo duur?
- Waarom heb je een DAC nodig als audiofiel? (Genuine Q; geen idee in welk deel van de keten dat is)
- Waarom krijg ik jeuk van het audiofiele woord ‘interlink’?

Tot zover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:14
...voor enkel een DAC? Voor (ver) onder de 1000 heb je er al die beter presteren dan wat je horen kan. En rond of boven de 1k verwacht ik dan ook killer DSP en room eq functies.
Bij dit soort uitspraken, juist in dit topic, denk ik toch dat je trollt. Althans dat hoop ik maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Dit zijn minn DACs in huis: http://www.amphenolaudio..../2018/10/RJD1212-0050.pdf

Heb je wel managed switches voor nodig met QoS DSCP, VLAN PVID en PoE. En DVS of Via software als je wil streamen vanaf je PC.

Oh en vertrouwen in je volume Control op je PC. Want bij mij gaan ze direct powered nearfields en powered subs in die op 0dB staan :D

PC = device met MacOS of Windows en 8P8C Ethernet port.

[ Voor 19% gewijzigd door Wilf op 22-01-2021 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 11:44
Denafrips... een 24 bits DAC met een R-2R ladder gebouwd met discrete componenten? Echt? :D

Sorry, maar dat lijkt mij een extreem inefficiënte inzet van techniek, tijd (en manuren, ik zie al een rij chinese arbeiders de hele dag al die weerstandjes meten). Je kan voor een fractie van de kosten (hoewel, arbeid is goedkoop daar) een enkel substraat met een lasergetrimde thin-film weerstanden krijgen met betere nauwkeurigheid.

Maar mooi dat het kan en een markt voor is.

[ Voor 3% gewijzigd door Cascade op 22-01-2021 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sandwalker
Cascade schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:38:
Denafrips... een 24 bits DAC met een R-2R ladder gebouwd met discrete componenten? Echt? :D

Sorry, maar dat lijkt mij een extreem inefficiënte inzet van techniek, tijd (en manuren, ik zie al een rij chinese arbeiders de hele dag al die weerstandjes meten). Je kan voor een fractie van de kosten (hoewel, arbeid is goedkoop daar) een enkel substraat met een lasergetrimde thin-film weerstanden krijgen met betere nauwkeurigheid.

... weten we gelijk waar de elfjes wonen die de kabels maken...
Vasthouden aan achterhaalde technieken omdat er een markt voor is doet mijn technische hart ineenkrimpen, maar marketing technisch is het natuurlijk mooi dat je zoveel uren arbeid met toegevoegde waarde kunt wegzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CR2032 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:06:

[Afbeelding]
De Ares II doet het inderdaad praktisch net goed zo als mijn huidige DAC die grofweg €500,- minder kost, dat is niet ontzettend beroerd voor een R-2R DAC.
aljooge schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:23:
[...]

Ik overweeg een Denafrips te kopen maar dan meteen de duurste, maar zie er tegenop om zoveel geld naar een bedrijf in Singapore te sturen.

Maar heb nog een alternatief: de AUDIO R7HE 2021, Groot bakbeest, weegt 17 kilo. :P
maar moet hier nog eventjes voor sparen, slechts 3800 euro voor een dac.
Ah, die laatste is van Audio-GD. Het merk dat erom bekend staat gewoon zoveel mogelijk componenten op een PCB te rammen, om daarmee het audiosignaal te verprutsen. Maar goed... Als dat het geluid is wat je zoekt, dan is het elke euro waard!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:00
Ze zijn iig wel eerlijk, dat is wel verfrissend om te lezen:
The architecture uses the most primitive R-2R DAC technology, it is probably the most suitable architecture to reproduce music. Despite the test results of various measurements and parameters of the conventional R-2R DAC are usually not as good as the mainstream integrated DAC chip, but the sound of R-2R DAC, is often filled with emotion, comfort, high fidelity, transparency, and additive musicality that most of the common mainstream integrated DAC chip cannot match.
[...]
To achieve a decent sounding R-2R DAC, the use of ultra-precise resistors is necessary.
Alleen daarom al vind ik ze sympathiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilf schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:52:
Why?

- Waarom zo duur?
- Waarom heb je een DAC nodig als audiofiel? (Genuine Q; geen idee in welk deel van de keten dat is)
- Waarom krijg ik jeuk van het audiofiele woord ‘interlink’?

Tot zover :)
Omdat die specifieke DAC opgebouwd is uit allemaal losse componenten i.p.v. een on-chip oplossing zoals je van ESS of AKM kan kopen. Audiofiel geneuzel, want het zelf uit losse onderdeeltjes in elkaar zetten is vreselijk lastig en presteert niet op het niveau van de kant en klare oplossingen (één uitzonder, de Mola Mola Tambaqui. Niet onverwacht ontworpen door de man achter NCore en Purifi). Je kan wel een vergelijkbaar niveau halen, maar daar betaal je dus het meervoudige voor.

DAC heb je nodig, omdat het een digitaal signaal naar een analoog signaal omzet. Wat je homecinema receiver ook doet. Of je Sonos. Of je telefoon.
Cascade schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:38:

Gelukkig presteert het spul van Denafrips nog prima. Het is een beetje zoals Chord DACs, die zijn objectief gezien ook niet slecht maar gewoon veel te duur. In ieder geval beter dan R2R implementaties die gewoon slecht zijn.

@Raymond het geneuzel van Denafrips over dat het beter klinkt is gewoon wel onzin natuurlijk. Maar ze hebben wel gelijk dat het lastig is, en daarom is het een nutteloze exercitie los van kijken of het lukt. Heeft natuurlijk zijn charme, ter vergelijkbaar met mechanische horloges.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die R2R DAC doet het inderdaad verrassend goed: https://www.audiosciencer...usb-r2r-dac-review.11166/. Blijft pure geldverspilling hoor, een normale DAC voor fractie van de prijs doet hetzelfde, maar goed, het is een mooie optie voor audiofielen die de techniek niet begrijpen en dus per se een R2R DAC willen.

(Overigens schijnbaar zijn die metingen wel weer in een oversampled mode gedaan, iets wat de gemiddelde audiofiel juist weer niet wil bij een ladder DAC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:56:
[...]

De Ares II doet het inderdaad praktisch net goed zo als mijn huidige DAC die grofweg €500,- minder kost, dat is niet ontzettend beroerd voor een R-2R DAC.

[...]

Ah, die laatste is van Audio-GD. Het merk dat erom bekend staat gewoon zoveel mogelijk componenten op een PCB te rammen, om daarmee het audiosignaal te verprutsen. Maar goed... Als dat het geluid is wat je zoekt, dan is het elke euro waard!
Welke r2r dac heb jij? Ben even benieuwd welke ladder dac goedkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Ook voor een DAC geldt dat het moet kunnen matchen met de rest van je set.
Heb je ondersteuning nodig voor DSD en MQA (Tidal). Anders is het zo geldverspilling.

Ik heb zelf een Raspberry Pi + Hifiberry DAC nu en kijk naar een upgrade. De ontwikkelingen gaan snel.
De R2R DAC is interessant omdat het eigenlijk old school is, terug naar de basis en is wat vergelijkbaar met buizen. Denafrips is eigenlijk heel erg goedkoop voor wat je er allemaal voor krijgt.

Goede tips zijn er genoeg op internet te vinden. Zoals het NBT channel van Jay uit Canada, lekker direct en no nonsense zonder marketing gebabbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:52

royhoi

-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnM8qdCiwa30LUg05Qq9dTSvDuU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmAl1rTb0VU4LZeHrkjXxBCc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqvzLZAbNOYslJPOrB-nzvcPqGk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ag7bbtnsu9QEwCHSmjM0AJYJ.jpg?f=fotoalbum_tile

Heb sinds kort deze. Doet wat die moet doen lekker simpel en maar €160

K

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31

Shunt

Boe

CR2032 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:45:
Heb je ondersteuning nodig voor DSD en MQA (Tidal). Anders is het zo geldverspilling.

Ik heb zelf een Raspberry Pi + Hifiberry DAC nu en kijk naar een upgrade. De ontwikkelingen gaan snel.
De R2R DAC is interessant omdat het eigenlijk old school is, terug naar de basis en is wat vergelijkbaar met buizen. Denafrips is eigenlijk heel erg goedkoop voor wat je er allemaal voor krijgt.

Goede tips zijn er genoeg op internet te vinden. Zoals het NBT channel van Jay uit Canada, lekker direct en no nonsense zonder marketing gebabbel.

[YouTube: Which DAC should you get? How to choose the best dac for yourself]
Als het goed moet matchen moet je dit ergens meetbaar terug zien.
Totdat iemand dit kan laten zien call ik bullshit.
Ik heb werkelijk nog nooit een verschil gehoord tussen een DAC (die niet kapot of gaar was).
Ik heb werkelijk nog nooit verschil gehoord tussen interlinks / kabels / of andere vormen van verbinding.
Ik heb werkelijk nog nooit verschil gehoord tussen verschillende versterkers zolang ze krachtig genoeg zijn.
Al die vage termen als meer ruimtelijk ik hoor in eens meer of warmer dat zijn allemaal meetbare verschillen als het niet meetbaar is call ik bullshit.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Shunt schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:52:
[...]

Ik heb werkelijk nog nooit een verschil gehoord tussen een DAC (die niet kapot of gaar was).
Ik heb werkelijk nog nooit verschil gehoord tussen interlinks / kabels / of andere vormen van verbinding.
Ik heb werkelijk nog nooit verschil gehoord tussen verschillende versterkers zolang ze krachtig genoeg zijn.
Al die vage termen als meer ruimtelijk ik hoor in eens meer of warmer dat zijn allemaal meetbare verschillen als het niet meetbaar is call ik bullshit.
Heel simpel. Luister naar pak em beet een Sonos met de ingebouwde DAC en daarna naar bijvoorbeeld dezelfde Sonos + DacMagic Plus DAC. Luister en beslis zelf.

- Hoor je geen enkel verschil? Gefeliciteerd, het is allemaal niet aan jou besteed;
- Hoor je wel een groot verschil zoals de meeste mensen. Welkom in de wereld van HiFi.

En happy hunting. :)

[ Voor 3% gewijzigd door CR2032 op 22-01-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
Meetbaar is natuurlijk een interessante positie alleen vraag ik me af wat je moet meten. Muziek is een optelsom van veel frequenties. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat je met een Fourier transformatie de audioweergave omzet in een frequentiebeeld en dan kunt kijken naar de hoogte en scheiding van een aantal frequenties. Ik vermoed alleen dat de DAC stap van een betere kwaliteit is dan de ADC stap voor de Fourier-transformatie. Dan meet je nog niets betekenisvols.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:31

Shunt

Boe

CR2032 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:02:
[...]

Heel simpel. Luister naar pak em beet een Sonos met de ingebouwde DAC en daarna naar bijvoorbeeld dezelfde Sonos + DacMagic Plus DAC. Luister en beslis zelf.

- Hoor je geen enkel verschil? Gefeliciteerd, het is allemaal niet aan jou besteed;
- Hoor je wel een groot verschil zoals de meeste mensen. Welkom in de wereld van HiFi.

Een Sonos speaker is dan ook echt totaal een bout vergelijking.
Daar zit naast de DAC een hele zooi aan filters en digitale magie in om dat kreng ook maar een beetje lekker te laten klinken.

Ik heb zelf gewoon een Marantz receiver staan met een setje Mordaunt-Short short zuilen. Ik kon geen verschil horen tussen enige vorm van kabels / DAC / Merk versterker.

Daarbij zijn oren nog eens erg ERG slechte stukken gereedschap om dit soort vergelijkingen te maken.
Daar heb je specialistische apparatuur voor die is namelijk niet beïnvloedbaar door dat ding dat tussen die oren in zit.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 16:48

Tijn96

In speed we trust

nu we het toch over dac's hebben. Ik ben aan t kijken naar een nieuwe versterker. Zo kwam ik deze rotel voorversterker tegen. Ik heb een Primare NP5 op dit moment welke ik hier dus op aan kan sluiten. Is de dac die hier in zit van de benodigde kwaliteit?
http://www.rotel.com/en-gb/product/rc-1572

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
Cd heeft een 16 bits signaal, SACD is maximaal 20 bits. Daar zit je met deze Rotel ver boven dus geen probleem. Kan het goedkoper? Jazeker maar het oog wil ook wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

CR2032 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:45:

[YouTube: Which DAC should you get? How to choose the best dac for yourself]
Die video is juist een voorbeeld van hoe je geen DAC koopt. Allereerst stipt hij budget aan, dat is natuurlijk niet boeiend omdat je transparante DACs koopt voor onder de €150. Verder heeft hij het over een "warm" geluid bij een hifi installatie en dat je daar dan rekening mee moet houden bij het uitzoeken van een DAC. Dat is absolute onzin, elke DAC klinkt namelijk precies hetzelfde en moet niets anders doen dan de digitale input zo goed mogelijk omzetten in een analoge output. Als je DAC anders klinkt is het ding niet goed ontworpen, met opzet zo ontworpen, of gewoon kapot.

Hoe koop je een DAC?
- Bepaal je eisen qua input, output, features (moet hij ook dienen als voorversterker bijv.) en uiterlijk
- Zoek op welke DACs voldoen aan die eisen en bekijk de metingen.
- Koop de goedkoopste die goed presteert.
CR2032 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:02:
[...]

Dubbelblind getest neem ik aan?

Ben het met je eens dat DACs ander kunnen klinken zelfs na het matchen van volume en in dubbelblind testen, maar dan heb je het over apparaten die simpelweg niet transparant zijn. PS Audio maakt bijvoorbeeld DACs waarbij de vervorming binnen de gehoorgrens ligt, dus daar is het goed mogelijk dat je verschillen hoort omdat het ding gewoon bagger uitstuurt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2021 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@Verwijderd ik weet wat een DAC is en wat het doet maar kon mij in een audiofiele setup niet bedenken waar je hem nodig hebt.

In een platenspeler? Nope.
In een CD-speler? Alleen als je echt ontevreden bent met de output van de interne DAC..?

Met je computer? Misschien, maar ik kan mij dan weer niet voorstellen dat een audiofiel een computer gebruikt om geluid van af te spelen, dat is niet echt audio gear en te lelijk en goedkoop :+

Vandaar. Ik heb er echt geen beeld bij in een audiofiele setup omdat ik denk dat die plaat of CD luisteren. Zeker geen streaming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:41:
[...]

Welke r2r dac heb jij? Ben even benieuwd welke ladder dac goedkoper kan.
Geen, omdat ik een R2R DAC totaal onzinnig en achterhaald vind. :)

Mijn luister set-up is momenteel als volgt:

Windows 10 PC > EqualizerAPO met correctieprofielen voor specifieke hoofdtelefoons naar Harman Target Curve > Grace SDAC balanced > THX AAA 789 versterker > Dan Clark Audio Ether CX koptelefoon.

Het duurste onderdeel is dus de koptelefoon, de rest is gewoon audiotechnisch transparant en kan genoeg power leveren. Voor mij wordt muziek luisteren niet beter. Ow ja, dat is gewoon met Spotify Premium op maximale kwaliteit. Die DSD of MQA onzin is ook niet aan mij besteed. :o

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2021 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilf schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:13:
@Verwijderd ik weet wat een DAC is en wat het doet maar kon mij in een audiofiele setup niet bedenken waar je hem nodig hebt.

In een platenspeler? Nope.
In een CD-speler? Alleen als je echt ontevreden bent met de output van de interne DAC..?

Met je computer? Misschien, maar ik kan mij dan weer niet voorstellen dat een audiofiel een computer gebruikt om geluid van af te spelen, dat is niet echt audio gear en te lelijk en goedkoop :+

Vandaar. Ik heb er echt geen beeld bij in een audiofiele setup omdat ik denk dat die plaat of CD luisteren. Zeker geen streaming.
Lossless streaming is ook een ding, plus netwerkspelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sandwalker schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:37:
Cd heeft een 16 bits signaal, SACD is maximaal 20 bits. Daar zit je met deze Rotel ver boven dus geen probleem. Kan het goedkoper? Jazeker maar het oog wil ook wat.
Die 32 bit die je ziet heeft te maken met de interne werking van de DAC. Geen enkele DAC op de markt heeft daadwerkelijk 24 bit aan vervormingsvrij bereik. Hoogste wat ik tot nu toe gezien heb ik 21-22.5 bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandwalker
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:23:
[...]

Die 32 bit die je ziet heeft te maken met de interne werking van de DAC. Geen enkele DAC op de markt heeft daadwerkelijk 24 bit aan vervormingsvrij bereik. Hoogste wat ik tot nu toe gezien heb ik 21-22.5 bit.
Dan zal ik het wel mis hebben maar ik ging er altijd vanuit dat wanneer mijn interne resolutie groter is dan het bronsignaal, je dan geen informatie uit het bron signaal meer verliest in de ingang. De analoge kant is een ander verhaal natuurlijk, en daar ben ik eigenlijk al blij als ik meetdata kan vinden die de 16bit te boven gaan. 20bit is helemaal mooi natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Ik had met een versterker niet door dat die gaat was, tot ik een zelfde type en model aansloot die wat minder gebruikt was :-) ineens meer dynamiek etc. Maar wss was dat ding gewoon op dus dat telt niet in deze discussie denk ik :-)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
Shunt schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:52:
[...]

Er zijn wel degelijk.verwchilken tussen dacs, dwz de gebruikte chips. De inkoopprijs daarvan varieert wat ik.brgrrep.tussen de paar cent (voor op mobos) tot enkele euro's.
De kastje eromheen, daar zitten de centen blijkbaar.

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Wilf schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:13:
@Verwijderd
jawel zijn die systemen er en de modernste streaming software van dit moment draait op iets van een pc. Roon.

De computer, die te bedienen is met een smartphone of tablet wordt dan vaak ver weggezet, staat permanent aan en is aangekoppeld aan je router. De muziek kan dan weer doorgestuurd worden naar aparte streamers (de Roon endpoints)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Okay, duidelijk. Want je raakt precies mijn punt aan; audiofielen gaan voor fraaie looks en dan is een computer no go.

Ik gebruik daar dus Dante voor, maar da’s beroepsdeformatie en niet altijd handig voor de huisgebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

aljooge schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 19:23:
[...]

jawel zijn die systemen er en de modernste streaming software van dit moment draait op iets van een pc. Roon.

De computer, die te bedienen is met een smartphone of tablet wordt dan vaak ver weggezet, staat permanent aan en is aangekoppeld aan je router. De muziek kan dan weer doorgestuurd worden naar aparte streamers (de Roon endpoints)
Roon verkoopt ook eigen computers hoor. Het is eigenlijk te gek voor woorden wat je ervoor betaalt, maar goed: https://roonlabs.com/nucleus

Wat mij betreft is een NUC dan een beter idee, want dat is precies wat de Nucleus ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Thomas schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:54:
[...]

Roon verkoopt ook eigen computers hoor. Het is eigenlijk te gek voor woorden wat je ervoor betaalt, maar goed: https://roonlabs.com/nucleus

Wat mij betreft is een NUC dan een beter idee, want dat is precies wat de Nucleus ook is.
klopt, een nucleus is een nuc. Zit een kleine verschil: een nuc heeft een kleinere behuizing die enige koeling nodig heeft, de nuc wordt fanless te heet. Een nucleus heeft een grotere behuizing en heeft geen fan nodig en is daardoor net iets stiller. De nuc zelf is ook met fan vrij stil trouwens, maar fanless nog stiller, zet dit in de meterkast en je hebt er geen last van.

De nucleus is nogal prijzig, maar je kan deze simpel assembleren, grotere cases zijn gewoon los te koop en je kan hier weer een nuc inschroeven zonder fan, ruim 1000 euro bespaard :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je die filosofie nou ook op andere apparaten (zoals DACs) toepast, dan kun je nog veel meer besparen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Wilf schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:22:
Okay, duidelijk. Want je raakt precies mijn punt aan; audiofielen gaan voor fraaie looks en dan is een computer no go.

Ik gebruik daar dus Dante voor, maar da’s beroepsdeformatie en niet altijd handig voor de huisgebruiker.
Er bestaan ook audiofielen die de Raspberry pi gebruiken: https://darko.audio/2020/...y-pi-audio-streaming-101/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Thomas schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:54:
[...]Roon verkoopt ook eigen computers hoor. Het is eigenlijk te gek voor woorden wat je ervoor betaalt, maar goed: https://roonlabs.com/nucleus

En dat zeggen ze zelf ook gewoon hoor..... hier is niets om verontwaardigd over te zijn (alle topictitel).

Ze bieden het gewoon als (hele dure) optie voor mensen die zelf niets willen installeren en/of bouwen. En ze pretenderen ook helemaal nergens dat dit een geluidsverbetering oplevert tov wat je zelf kan. Het is puur gemak voor een prijs, en daar is ook een markt voor.
aljooge schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:13:
[...]De nucleus is nogal prijzig, maar je kan deze simpel assembleren, grotere cases zijn gewoon los te koop en je kan hier weer een nuc inschroeven zonder fan, ruim 1000 euro bespaard :F
Een nuc met deze specs in een passief gekoelde behuizing die er ook nogeens fraai uitziet. Kost je zelf wat moeite en de besparing is dan iets van 500-750. Zou het zelf ook niet als product kopen, maar er zijn ook genoeg mensen die blijkbaar zelf niet gaan bouwen/installeren. Gemak en een gegarandeerde werking zijn voor sommigen ook wat waard. En zoals gezegd, ze claimen geen dingen die ze niet waarmaken.
Wilf schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 22:22:
Looks zijn toch niet geheel onbelangrijk, dat mag ook best wat kosten :-).

Maar een computer als streamer is vaak ook gewoon niet handig en de kwaliteit van de (standaard) aansluitingen is ook discutabel. Ik ga niet in veel dingen mee maar om te zeggen dat er geen verschil zit in afspelen via een willekeurige "pc" of een specifieke streamer is toch wel erg kort door de bocht.

[ Voor 51% gewijzigd door Yowzawood op 23-01-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Yowzawood schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:58:
[...]

En dat zeggen ze zelf ook gewoon hoor..... hier is niets om verontwaardigd over te zijn (alle topictitel).

Ze bieden het gewoon als (hele dure) optie voor mensen die zelf niets willen installeren en/of bouwen. En ze pretenderen ook helemaal nergens dat dit een geluidsverbetering oplevert tov wat je zelf kan. Het is puur gemak voor een prijs, en daar is ook een markt voor.

[...]

Een nuc met deze specs in een passief gekoelde behuizing die er ook nogeens fraai uitziet. Kost je zelf wat moeite en de besparing is dan iets van 500-750. Zou het zelf ook niet als product kopen, maar er zijn ook genoeg mensen die blijkbaar zelf niet gaan bouwen/installeren. Gemak en een gegarandeerde werking zijn voor sommigen ook wat waard. En zoals gezegd, ze claimen geen dingen die ze niet waarmaken.

[...]

Looks zijn toch niet geheel onbelangrijk, dat mag ook best wat kosten :-).

Maar een computer als streamer is vaak ook gewoon niet handig en de kwaliteit van de (standaard) aansluitingen is ook discutabel. Ik ga niet in veel dingen mee maar om te zeggen dat er geen verschil zit in afspelen via een willekeurige "pc" of een specifieke streamer is toch wel erg kort door de bocht.
Maakt mij verder ook niet uit, het zijn inderdaad wel hele mooie apparaten dus ik begrijp het als iemand er één koopt! Voor mij persoonlijk is het alleen een beetje teveel van het goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 12:08:
[...]

Die video is juist een voorbeeld van hoe je geen DAC koopt. Allereerst stipt hij budget aan, dat is natuurlijk niet boeiend omdat je transparante DACs koopt voor onder de €150. Verder heeft hij het over een "warm" geluid bij een hifi installatie en dat je daar dan rekening mee moet houden bij het uitzoeken van een DAC. Dat is absolute onzin, elke DAC klinkt namelijk precies hetzelfde en moet niets anders doen dan de digitale input zo goed mogelijk omzetten in een analoge output. Als je DAC anders klinkt is het ding niet goed ontworpen, met opzet zo ontworpen, of gewoon kapot.

Hoe koop je een DAC?
- Bepaal je eisen qua input, output, features (moet hij ook dienen als voorversterker bijv.) en uiterlijk
- Zoek op welke DACs voldoen aan die eisen en bekijk de metingen.
- Koop de goedkoopste die goed presteert.
[...]
Bijzonder vreemd advies dat je hier geeft. Je vergeet het belangrijkste: het zelf luisteren!

Op alleen grafieken afgaan is een van de grootste beginnersfouten die je kunt maken. Iedere DAC is niet hetzelfde. Grafieken zeggen niets over hoe het thuis klinkt. De hele installatie, plaatsing en inrichting zijn bepalend. Een vloerkleed of gordijnen maken ook een verschil.

Laten we dit topic hernoemen naar
Hemelse grafieken door Elfen geweven in HiFi-land en toch klinkt het thuis nog steeds shit.
Shunt schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:26:
[...]
Daarbij zijn oren nog eens erg ERG slechte stukken gereedschap om dit soort vergelijkingen te maken.
Daar heb je specialistische apparatuur voor die is namelijk niet beïnvloedbaar door dat ding dat tussen die oren in zit.
Dit is ook een gouden opmerking. Serieus? Muziek is voor mij iets om naar te luisteren. En dat doe je met je oren en niet met een oscilloscoop. En niet zo onzeker zijn om geen besluiten te durven nemen wat wel of niet goed klinkt.

Die video van Jay is spot on over hoe je een DAC koopt. Voordeel is die vloggers is dat zij zoveel verschillende apparatuur langs krijgen dat hun oren wel goed getraind zijn. Beter dan de meeste mensen, want niet iedereen heeft toegang tot zoveel apparatuur om te kunnen vergelijken.

Al moet je nooit afgaan op 1 reviewer. Deze reviewer is ook goed bezig en test gelijk een heleboel DAC's, van goedkoop tot ongeveer 10.000 euro. Wie is de winnaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
CR2032 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:44:
[...]

Grafieken zeggen niets over hoe het thuis klinkt. De hele installatie, plaatsing en inrichting zijn bepalend. Een vloerkleed kan al een grote verbetering opleveren. Laten we dit topic hernoemen naar
Hemelse grafieken door Elfen geweven in HiFi-land en toch klinkt het nog steeds shit
Absoluut maakt het verschil waar je het gebruikt. Maar dat zorgt er niet voor dat de ene of andere DAC ineens beter bij die ruimte past. De ruimte klinkt op een bepaalde manier ongeacht welke DAC je daar gebruikt.

Dus koop zoals je zegt liever een vlooerkleed en wat betere aankleding voor je kamer dan een duurdere DAC.
Op alleen grafieken afgaan is een van de grootste beginnersfouten die je kunt maken. Iedere DAC is niet hetzelfde.
Praktisch gezien zijn ze allemaal (boven een bepaalde prijspunt) hetzelfde. Zolang je geen echte goekope crap koopt zit je goed.

Dus zolang de grafieken goed genoeg zijn maakt het geen hol uit welke je kiest. 99.99% van het geluid komt toch door de andere componenten in je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Philip Ross schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:52:
[...]

[...]

Praktisch gezien zijn ze allemaal (boven een bepaalde prijspunt) hetzelfde. Zolang je geen echte goekope crap koopt zit je goed.

Dus zolang de grafieken goed genoeg zijn maakt het geen hol uit welke je kiest. 99.99% van het geluid komt toch door de andere componenten in je systeem.
Als je graag van de grafieken uit wil gaan, bekijk deze dan eens beter.
Alles wat geen goedkope crap is toch echt niet altijd goed.

https://www.audiosciencer.../Audio_Equipment_Reviews/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
CR2032 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:57:
[...]

Als je graag van de grafieken uit wil gaan, bekijk deze dan eens beter.
Alles wat geen goedkope crap is toch echt niet altijd goed.

https://www.audiosciencer.../Audio_Equipment_Reviews/
Er is ook zoiets als dure crap ja. Maar dat was niet mijn punt. Je moet een voldoende goede nemen ja. Maar welke dan precies heeft niets te maken met waar je gaat luisteren.

Mijn punt is dat hoewel je huiskamer/ruimte waar je luisterd bepaald hoe goed iets klinkt het niet de ene DAC beter laat klinken en de andere minder.

Het laat ze allemaal beter of slechter klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Philip Ross schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:58:
[...]

Er is ook zoiets als dure crap ja. Maar dat was niet mijn punt. Je moet een voldoende goede nemen ja. Maar welke dan precies heeft niets te maken met waar je gaat luisteren.

Mijn punt is dat hoewel je huiskamer/ruimte waar je luisterd bepaald hoe goed iets klinkt het niet de ene DAC beter laat klinken en de andere minder.

Het laat ze allemaal beter of slechter klinken.
Het is een illusie om te denken dat alle DAC's met goede grafieken hetzelfde klinken.
Zet verschillende DAC's in dezelfde ruimte, aangesloten op dezelfde installatie en je hebt het bewijs.

Kun je zo doen in een winkel. Tenminste, wanneer we van die huidige ellende af zijn. ;)
Tot dan is er gelukkig YouTube, zie vorige links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 18:38
CR2032 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:07:
[...]

Het is een illusie om te denken dat alle DAC's met goede grafieken hetzelfde klinken.
Zet verschillende DAC's in dezelfde ruimte, aangesloten op dezelfde installatie en je hebt het bewijs.

Kun je zo doen in een winkel. Tenminste, wanneer we van die huidige ellende af zijn. ;)
En hoe voorkom jij placebo in de test die je voorstelt?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

MerijnB schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:10:
[...]

Niet, want dat is de basis van zijn gelijk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Cyberpope schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:11:
[...]

Niet, want dat is de basis van zijn gelijk.
ssst! Niet voorzeggen!

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
CR2032 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:07:
[...]

Kleine verschillen in volume horen we dan weer heel goed. Dus het grootste verschil dat je gaat horen is dat het output volume niet exact gelijk is.

Geef mij 1 voorbeeld van een dubbel blind onderzoek wat aantoont dat iemand de verschillen kan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
MerijnB schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:10:
[...]

Ehmm, wel eens van blind testen gehoord?
Of vraag aan de verkoper of die de aansluitingen wil wisselen. Vinden ze vaak nog leuk ook om te doen, voor het verrassingseffect.

Kies dan wel verschillende prijscategorieen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
CR2032 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:20:
[...]

Ehmm, wel eens van blind testen gehoord?
Of vraag aan de verkoper of die de aansluitingen wil wisselen. Vinden ze vaak nog leuk ook om te doen, voor het verrassingseffect.

Kies dan wel verschillende prijscategorieen.
Zeker, maar om goed te testen moet je sowieso dubbelblind testen. Een test goed opzetten is bijzonder lastig, dat gaat je zeker in een winkel niet zomaar lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
MerijnB schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:22:
[...]

Zeker, maar om goed te testen moet je sowieso dubbelblind testen. Een test goed opzetten is bijzonder lastig, dat gaat je zeker in een winkel niet zomaar lukken.
Eens. Daar moet je wel de tijd voor nemen en vooraf aangeven. En niet op zaterdagmiddag om half vijf hiermee binnenkomen vallen.

Ik ben bijvoorbeeld heel benieuwd naar een vergelijking naar deze 2 op internet veel geroemde DAC's:

de eerder genoemde Denafrips Ares II, 700 euro
de Chord Qutest, 1400 euro

Hoor je dan die extra 700 euro's rinkelen??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CE7wJmQ_1CDZZ0mNAL6BCscNAEI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sfiVh5PzlE7BhjbQXgLRtCLi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDyHINpdccBYtFVCOjJ3yV8hwyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAXBB9pHfQLHhTWR9UDgp6Tt.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 67 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic