Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
AntoniusDD schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 14:16:
[...]

ik weet niet of ik dat spiegelen van de pianolak in deze foto shoot mooi vind
ik zie alleen maar zogenaamde edelputz van de muur gespiegeld worden
Oeioei, edelputz achter je speakers? Ik zou achter de speakers toch een acoustisch reflectieve folie plaatsen. Die edelputz dempt, vanwege het ruwe oppervlak, de hoge tonen te veel.
Dat hoor je toch meteen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:31
sonsan schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:30:
Ik dacht altijd dat Hifi.nl een serieuze site was voor de muziekliefhebber. Maar steeds vaker lees ik die klinklare onzin daar. Ik vraag me af of ze zelf die nonsens geloven wat ze telkens weer ons weer doen beloven....
Hifi.nl is nooit een serieuze site geweest.
Vroegâh hadden ze daar een forum. Oud gedienden weten wel waarom er nu geen forum meer is :+

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Laatst online: 00:48
martyw schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:04:
[...]

Is wel een onmisbare tweak volgens een website die veel warme gevoelens losmaakt in dit topic. Maar mooi is het zeker, staat goed bij je speakers, dat zijn toch KEF R5's?
Het is de R900, die was 50% afgeprijsd vanwege inderdaad de nieuwe serie. Met de nieuwe voetjes had ik het gevoel dat de bas iets minder bonkte, maar er zat wel een uur tussen voor en na. Het geluid was al heel goed, dus hecht er weinig waarde aan. Heb een onderzoek gelezen waarbij een speaker op een wiebelig tafeltje stond versus betonblok. Geen meetbaar verschil dat hoorbaar is.
Masimo schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:12:
[...]

Oeioei, edelputz achter je speakers? Ik zou achter de speakers toch een acoustisch reflectieve folie plaatsen. Die edelputz dempt, vanwege het ruwe oppervlak, de hoge tonen te veel.
Dat hoor je toch meteen :o
:*)

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Welnee, dat is juist goed voor je stereobeeld, QR-n diffusie :D

[ Voor 3% gewijzigd door Wilf op 24-10-2020 20:29 . Reden: ‘voor’ vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 13:44
martyw schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:04:
[...]

Is wel een onmisbare tweak volgens een website die veel warme gevoelens losmaakt in dit topic. Maar mooi is het zeker, staat goed bij je speakers, dat zijn toch KEF R5's?
Hah, heb zelf ook deze voetjes onder mijn Focal Kanta 2 speakers. Hoewel ik mijzelf een echte non-believer vind ben ik wel tevreden met de voetjes. Er wordt beduidend minder resonantie aan de houten vloer doorgegeven. Ik denk ook dat de bas strakker klinkt. Waarschijnlijk zit het (grotendeels) tussen de oren, hoewel er op YouTube een aantal filmpjes zijn waarbij er toch verschil hoorbaar is bij het switchen. Het ziet er overigens ook mooi uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:38
canth schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Hah, heb zelf ook deze voetjes onder mijn Focal Kanta 2 speakers. Hoewel ik mijzelf een echte non-believer vind ben ik wel tevreden met de voetjes. Er wordt beduidend minder resonantie aan de houten vloer doorgegeven. Ik denk ook dat de bas strakker klinkt. Waarschijnlijk zit het (grotendeels) tussen de oren, hoewel er op YouTube een aantal filmpjes zijn waarbij er toch verschil hoorbaar is bij het switchen. Het ziet er overigens ook mooi uit.
Dat verbaast me niets hoor, dat de accoustiek erg bepaald wordt door de plaatsing van een speaker staat volgens mij buiten kijf. Dat je verschil hoort met- of zonder voetjes lijkt me dan ook aannemelijk.

Wat me vooral zou benieuwen is of je ook verschil hoort tussen deze voetjes, of 4 plakrubbertjes uit de rommelbak van de gamma. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
@mcDavid dat zijn wel 2 verschillende zaken, plaatsing en voetjes. Met voetjes wordt de plaatsing 5mm anders :).

Heb mijn eigen subs op DIY subdudes gezet, in de hoop dat het mogelijk iets de transmissie naar belendende percelen zou reduceren :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhHqrHrL-WRE6KErW08Ad4Uat5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXbvsvgqd9CVUEy1V62rYrbe.jpg?f=fotoalbum_large

Het leek zowaar te helpen. Inroom gemeten met 4 subs actief. Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOT3Md9552QXpWeiTlFcAkvz92U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r31Bb4qn4FbAujA53zFydXM8.png?f=fotoalbum_large

Na (je moet goed kijken wel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyYnnroyp7A-pSJnY7vkPQ531GE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/th2tWW8E4vWcYVZBOMS1QQus.png?f=fotoalbum_large

Maar in feite hoort een buitenkant/behuizing helemaal niet zoveel te trillen, dus dan heb je ook geen dempende voetjes nodig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Akoestische koppeling is een natuurkundig gegeven. Een luidspreker zelf is een goed voorbeeld natuurlijk. Dus er zit wel iets in het ontkoppelen, maar dat ligt dan vooral aan het materiaal waar de speaker op staat. De resonantie van een betonnen vloer is niet te vergelijken met die van een houten vloer of een kast. Dat kan dus wel degelijk problemen opleveren in stereofone separatie en in het (mid)laag. Goede rubberen separatie kan echter al best veel oplossen, daar hoef je in ieder geval geen ebbenhouten blokjes voor €390,- per stuk voor te kopen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
pporrio schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:49:
Even een leuke review met meting van een AudioQuest Victoria audiokabel met zo'n DBS kastje:
https://www.audiosciencer...le-with-dbs-review.14683/
Fantastische site trouwens. Dat zouden meer mensen moeten lezen. :) Maar zolang men blijft geloven dat de oren (en dus de hersenen) een apparaat beter kunnen beoordelen dan meetinstrumenten heb je eigenlijk met alles altijd juist een discussie daarover. Dat lijkt me de crux en daar is waarschijnlijk niets aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
mcDavid schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:08:
[...]

Wat me vooral zou benieuwen is of je ook verschil hoort tussen deze voetjes, of 4 plakrubbertjes uit de rommelbak van de gamma. :P
Wellicht niet, maar in dit geval wilde het oog ook wat..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:11
Weer mooi artikeltje op hifi.nl: Telos Audio Design V3.1 Quantum Noise Resonator

U kunt de bingo-kaart er weer bij pakken: verfijning, kleur, rust etc. het komt allemaal ter sprake!

Ook handig, blijkbaar gaan de Youtube video's er ook beter van uitzien (geen grap).

Edit: op de website van de leverancier staat deze video gelinkt 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door renegrunn op 03-11-2020 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Een CD demagnetizer en een quantum noise resonator 8)7 Dat filmpje is nog een extra insult to injury; als je hier in trapt ben je gewoon een ontzettende kwal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:36
Vraag me toch telkens weer af wat dat kost/oplevert zo'n lovende test -die meer leest als advertorial dan kritische test- ....of houden deze mensen (ook) zichzelf voor de gek?
Ach, maakt ze vast niks uit. Ad traffic is ad traffic, ook van mensen die komen lachen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wilf schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:33:
Een CD demagnetizer en een quantum noise resonator 8)7 Dat filmpje is nog een extra insult to injury; als je hier in trapt ben je gewoon een ontzettende kwal :D
Prachtig, die knullig opgeplakte stickertjes ook!

Aan de tracks te zien met die weerstanden is die chip gewoon een LED-driver...

Afbeeldingslocatie: https://recordclean.com.au/image.aspx?filename=QNR05.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door TMDC op 04-11-2020 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 14:54
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:53:
Audiophile spul blijft goede handel. Van 30 inkoop naar 500 verkoop door wat elvenzwets toe te voegen aan het product.
...
Wat ik dan weer niet snap...
Als je switch en ethernet kabels teveel verstoring geeft, dan stap je toch over op SFP met FC kabels?
Een optische kabel heeft geen kans op het oppakken van verstoringen.
Als ik 500 euro uitgeef aan switch, verwacht ik wel ondersteuning voor optische kabels.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:54
GarBaGe schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:17:
[...]

Wat ik dan weer niet snap...
Als je switch en ethernet kabels teveel verstoring geeft, dan stap je toch over op SFP met FC kabels?
Een optische kabel heeft geen kans op het oppakken van verstoringen.
Als ik 500 euro uitgeef aan switch, verwacht ik wel ondersteuning voor optische kabels.
Dan zou het verhaal niet opgaan, als ze optisch gaan kunnen ze niet meer inspelen op het sentiment waar de mensen intrappen die dit kopen.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jag schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:28:
@mcDavid dat zijn wel 2 verschillende zaken, plaatsing en voetjes. Met voetjes wordt de plaatsing 5mm anders :).

Heb mijn eigen subs op DIY subdudes gezet, in de hoop dat het mogelijk iets de transmissie naar belendende percelen zou reduceren :P.

[Afbeelding]

Het leek zowaar te helpen. Inroom gemeten met 4 subs actief. Voor:
[Afbeelding]

Na (je moet goed kijken wel):
[Afbeelding]

Maar in feite hoort een buitenkant/behuizing helemaal niet zoveel te trillen, dus dan heb je ook geen dempende voetjes nodig :).
Wat gebeurd er als je gewoon een stel stoeptegels op je subwoofer legt? Dat zou toch ook het trillen van de behuizing moeten verminderen? Bij mij staat er een flinke plant op m'n sub :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:37
renegrunn schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:09:
Weer mooi artikeltje op hifi.nl: Telos Audio Design V3.1 Quantum Noise Resonator

U kunt de bingo-kaart er weer bij pakken: verfijning, kleur, rust etc. het komt allemaal ter sprake!

Ook handig, blijkbaar gaan de Youtube video's er ook beter van uitzien (geen grap).

Toch fijn dat je als voormalig redacteur van een schoolkrant direct bij hifi.NL aan de gang kan als redactielid. Wat een onprofessionele en inconsequente brol is dat daar zeg. De ene zit vage kastjes op te hemelen zonder enige vorm van bewijs en als je de review van hun LS50 Wireless er bij pakt vermelden ze niet eens welke kabels ze eigenlijk gebruikt hebben. Laat staan dat ze voor het draadloze gedeelte vermelden welk soort luchtfilter ze in hun testruimte geïnstalleerd hebben. 😂

Niet dat ik hoge verwachtingen heb van dergelijke fabeltjeskranten, maar als je dan toch oplichting aan wil stichten, doe het dan tenminste op een geloofwaardige manier.

Je zou als geïnteresseerd consument toch maar eerlijke informatie zoeken en daar uitkomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
sonsan schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:30:
Ik dacht altijd dat Hifi.nl een serieuze site was voor de muziekliefhebber. Maar steeds vaker lees ik die klinklare onzin daar. Ik vraag me af of ze zelf die nonsens geloven wat ze telkens ons weer doen beloven....
Edit:
Sorry, ik verkeerde even in de veronderstelling dat ik in een andere rubriek zat, Blijkbaar nog half in slaap. Derhalve mijn totaal niet relevante commentaar verwijderd.

On topic:
Dat die verkopers echt in die nonsens geloven, wat denk je zelf?

[ Voor 40% gewijzigd door Techneut op 05-11-2020 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger_010
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 02-09 15:08
renegrunn schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 20:09:

Ik hoop dat ze deze prachtige techniek ook voor andere media beschikbaar komt! En misschien kunnen ze dan een bundel aanbieden? Geweldig artikel! Leuk voor onder de kerstboom >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:38

-tom-562

Oliesjeik

Wilf schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 00:45:
Had dan als Tweaker minstens deze review gebruikt 8)
Lol :D ik heb een keer zo'n sandwichpaneel van 1x1 meter uit de oudijzerbak gevist op de HTS. Die staat nog steeds te verstoffen ergens achterin mijn garage.
Daar zou ik 625 plaatjes, dus 156 setjes uit kunnen halen
156x46=7176 euro, voor een uurtje kloten met een slijptol.
Profit 8) 8) >:) :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:37
Wil mijn DAC op de laptop aansluiten. Zit er veel verschil in USB A naar B kabels? Maakt het wat uit voor de overdracht? Of zal elke degelijke kabel van +- 20€ voldoen en geen merkbaar verschil opleveren?
Hopelijk wakker ik hiermee niet de kabeldiscussie aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Hoe kan je nou stellen dat je hoopt dat je niet een kabel discussie aanwakkert, als je een kabel discussie opstart?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

ThijsM schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 07:48:
Wil mijn DAC op de laptop aansluiten. Zit er veel verschil in USB A naar B kabels? Maakt het wat uit voor de overdracht? Of zal elke degelijke kabel van +- 20€ voldoen en geen merkbaar verschil opleveren?
Het is een digitaal signaal, dus zolang de connector een beetje van fatsoenlijke kwaliteit is en de kabel daardoor een beetje degelijk is maakt het allemaal niet zoveel uit. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-09 11:37
Joopieboy schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 10:23:
[...]

Het is een digitaal signaal, dus zolang de connector een beetje van fatsoenlijke kwaliteit is en de kabel daardoor een beetje degelijk is maakt het allemaal niet zoveel uit. :)
Neh man, je moet écht de vergulde USB kabels van €1800,- hebben, want volgens deze superbetrouwbare audiofile website "Siltech Universal II. De beste usb kabel voor uw audio installatie. 8)7

Niet scherp, niet laid-back, een usb kabel die het allerbeste uit uw set haalt. :F De verschillen ten opzichte van alle andere usb kabels zijn direct waarneembaar. Test ze in eigen omgeving!
"

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

_O_

Prachtig :+ Blijft wel mooi dat soort zaken :Y Audiopsychologie!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:36
In een langere uitvoering kan je er ook schepen mee afmeren.
Ze kunnen meer verdienen door er zacht flexibele tussenstukjes bij te verkopen om de USB connectoren in de apparatuur te beschermen tegen afbreken.
"Soft mounting adapters voor volledige ontkoppeling en demping van mechanische trillingen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tenzij je 10m USB kabel nodig hebt met actieve versterkers erin, is €20 echt overkill voor een domme USB kabel ;).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gekke
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-08 09:06
Er zit super veel verschil in usb kabels sommige zijn 60 cm sommige langer en dan zijn sommige rood sommige wit sommige blauw duizenden variaties en dan ook nog de dikte daar zit ook verschil in.

ze klinken wel allemaal hetzelfde :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

https://www.iear.nl/produ...ood-zero-biwire-b-b-20-m/
Omschrijving
De AudioQuest Robin Hood ZERO BiWire Combo luidsprekerkabel is nauw verwant aan de baanbrekende Mythical Creature serie. Het is een combinatie van de Robin Hood ZERO en Robin Hood BASS in een single BiWire configuratie (aan de versterkerzijde een enkele set pluggen). Verkrijgbaar met Solid Perfect-Surface Copper+ geleiders. Hoewel de mythische wezens uit alle macht aanvallen op de staat van de kabeltechniek, gebruikt Folk Heroes eenduidige technologie met minder geleiders. Voortbouwend op een solide basis van beproefde AudioQuest-technologieën, richtte het ontwerpteam van Garth Powell en Bill Low zich specifiek op het aanpakken van een van de meest irritante problemen met het ontwerp van luidsprekerkabels: de discrepantie tussen de bronimpedantie van de versterker en de belastingsimpedantie van de luidspreker. Door de karakteristieke impedantie van de luidsprekerkabel (ZERO-technologie) te elimineren, worden de huidige compressie en vervorming van de signaal / stroomtransiënt aanzienlijk verminderd. Het resultaat is een dynamisch contrast, tijdelijke respons en bass-slam die ogenschijnlijk moeiteloos worden weergegeven, omdat de kabel de muziek niet elektrisch belemmert. Net als hun grotere broers heeft de Robin Hood ook de gepatenteerde common-mode noise-rejection-technologie. Samen met de mythische wezens overtreffen deze nieuwste AudioQuest luidsprekerkabels significant de vorige technologie bij het regelen en reduceren van radiofrequentiegeluid.

Afgemonteerde configuratie met banaanpluggen aan de versterkerzijde naar banaanpluggen aan de speakerzijde.
😂😂😂

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flabsie
  • Laatst online: 30-08-2022
Hier heeft een onderbetaalde copywriter echt enorm hard gezweet om de verwijzingen naar mythische wezens erin te forceren.

Helaas lees ik in de beschrijving verder niks over de soundstage die ongeveer een halve meter verder naar achter wordt geplaatst door de Robin Hood Zero, dus ik skip deze eventjes.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:32
Dat mooie kabelsetje hebben ze ook niet voor niets de naam Robin Hood gegeven.
Op deze manier steel je heel efficiënt en legaal van de rijken. Ongelooflijk dat men hier in trapt.... ;) ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ja werkelijk bizar toch?

De toch al vrijwel onbestaande en zeker onhoorbare invloed van consumentenkabels op je geluid, wisten ze nu eindelijk te elimineren. Dankzij mythische wezens natuurlijk

Denk dat ik mijn volgende speakers ga verbinden met gekleurde kerstboomlampjes. Ziet er mieters uit!

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:42
Ik vind het vooral apart dat ze de karakteristieke impedantie weghalen. Maar ik snap wel dat als ze dat doen het een hoorbaar verschil geeft.... :D

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Rocketman schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:24:
[...]
Dat mooie kabelsetje hebben ze ook niet voor niets de naam Robin Hood gegeven.
Op deze manier steel je heel efficiënt en legaal van de rijken. Ongelooflijk dat men hier in trapt.... ;) ;) ;)
Uiteraard mee eens, wie niet? Maar denk jij echt dat er gasten zijn die zo naïef zijn dat ze dat wel doen? Ik kan me het nauwelijks voorstellen. Of ken je toevallig zo iemand? Ik vraag me echter wel af wat de beweegreden dan is van het plaatsen van die onzin. Misschien de verwachting dat er één op de 10 miljoen of zoiets zo'n product bestelt? Want dat levert toch wel met éénmalig weinig moeite een aardig zakcentje op. Of zouden ze die gedachte niet eens hebben en vinden ze het schrijven die fantasieverhalen alleen maar leuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:22
Jorgen schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:30:
Ja werkelijk bizar toch?

De toch al vrijwel onbestaande en zeker onhoorbare invloed van consumentenkabels op je geluid, wisten ze nu eindelijk te elimineren. Dankzij mythische wezens natuurlijk

Denk dat ik mijn volgende speakers ga verbinden met gekleurde kerstboomlampjes. Ziet er mieters uit!
Ik ga dat denk ik serieus eens proberen, zal het resultaat als het er is eens uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Common mode noise rejection technology…

Je bedoelt shielded ground? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flabsie
Techneut schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:03:
[...]
Uiteraard mee eens, wie niet? Maar denk jij echt dat er gasten zijn die zo naïef zijn dat ze dat wel doen? Ik kan me het nauwelijks voorstellen. Of ken je toevallig zo iemand? Ik vraag me echter wel af wat de beweegreden dan is van het plaatsen van die onzin. Misschien de verwachting dat er één op de 10 miljoen of zoiets zo'n product bestelt? Want dat levert toch wel met éénmalig weinig moeite een aardig zakcentje op. Of zouden ze die gedachte niet eens hebben en vinden ze het schrijven die fantasieverhalen alleen maar leuk?
Misschien is het een vorm van “anchoring”. Wanneer je meerdere high end kabels van €30.000 in het assortiment hebt (en websites zoals deze geven hier geloofwaardigheid aan), dan is die €2.500 variant plots niet meer zo gek. Ik denk inderdaad dat er weinig mensen de duurste variant kopen, maar wel dat er mensen zijn die hierdoor geloven dat duizenden euro’s betalen voor usb kabels een valide investering kan zijn.

Of er is gewoon een subset van de bevolking die EN heel rijk is, EN enorm goedgelovig is. Maar die 2 gaan vaak niet heel goed samen. Of toch niet voor lang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Flabsie schreef op maandag 30 november 2020 @ 20:40:
[...]
.. (en websites zoals deze geven hier geloofwaardigheid aan),
Geloofwaardigheid er aan geven door deze website? ? ?
Waar gebeurde dit dan? Ik constateer alleen maar een vloer aanvegen met al die troep en geen woord van aanbeveling, integendeel. Althans op dit subforum, ik bezoek op Tweakers lang niet alle rubrieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flabsie
Techneut schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:11:
[...]
Geloofwaardigheid er aan geven door deze website? ? ?
Waar gebeurde dit dan? Ik constateer alleen maar een vloer aanvegen met al die troep en geen woord van aanbeveling, integendeel. Althans op dit subforum, ik bezoek op Tweakers lang niet alle rubrieken.
Relax, ik bedoelde de webshop (in dit geval iear) die werd gelinkt, niet tweakers of dit forum ;) dat had ik misschien duidelijker moeten verwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Laatst online: 17-09 09:37
Dat artikel... is bijna cynisch geschreven of menen ze het echt serieus? (ze hebben op die site ook wel normale producten staan, koptelefoons enzo...)

mixing a drink and music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Boefmans schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:33:
[...]

Dat artikel... is bijna cynisch geschreven of menen ze het echt serieus? (ze hebben op die site ook wel normale producten staan, koptelefoons enzo...)
Waarschijnlijk wat hier al gezegd is, vooral bedoeld om de andere produkten beter betaalbaar te laten lijken. Als je een kabel ziet van 500 euro is dat asociaal duur. Als je echter in dezelfde lijst ook kabels ziet van 3k lijkt die kabel van 500 euro plotseling een stuk logischer.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
Techneut schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:03:
[...]
Nee, zulke mensen ken ik niet persoonlijk, maar in het Midden-Oosten lopen lieden rond die over zó veel geld beschikken, dat ze geen idee hebben wat het eigenlijk waard is. Kopen een auto van een half miljoen en rijden hem binnen een half uur lachend in de prak. Aan dat soort types moet je denken.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 23:42
Moest laatst een sollicitatiebrief uitprinten. Toch maar even zo’n zilveren usb-kabel gehaald om de printer mee aan te sluiten. En wat denk je: aangenomen!

Kreeg nog complimenten toe: ‘Goeie stage, zoveel lucht rond de comic sans. Niet scherp, niet laid-back!’

[ Voor 3% gewijzigd door Gluten Parody op 02-12-2020 10:02 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
Dit is net als spelfouten in phishing- of scammails: wie na zo veel gezwets nog steeds interesse toont kun je álles verkopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Rocketman schreef op woensdag 2 december 2020 @ 09:42:
[...]

Nee, zulke mensen ken ik niet persoonlijk, maar in het Midden-Oosten lopen lieden rond die over zó veel geld beschikken, dat ze geen idee hebben wat het eigenlijk waard is. Kopen een auto van een half miljoen en rijden hem binnen een half uur lachend in de prak. Aan dat soort types moet je denken.
Tja, dat soort lieden, inderdaad een aparte categorie. Maar zoals met zoveel sterke verhalen het geval is, eigenlijk kennen we die alleen van horen en zeggen. Een geliefd onderwerp voor aan de borreltafel als de avond een beetje vordert. De een weet het nog fraaier te vertellen dan de ander en weer anderen vertellen het een "beetje" aangedikt weer verder met:

"Moet je horen, wat er laatst gebeurde in Aardolierijkistan ..., je weet wel, daar aan de Perzische golf, een wedstrijdje van in de prakrijden van spiksplinternieuwe auto's, dat hou je toch niet voor mogelijk".

Maar natuurlijk heeft niemand zoiets van nabij beleefd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Het is wel geen kabel, maar deze verdient wel een eervolle vermelding, de blackbody P!

Ik vind dit echt een fantastisch product, want het is niet zomaar een kabelfilter of signaalconditioner
"Andere stroomfilters en conditioners pakken ruis op draden aan, maar er is een ander soort ruis. Dit onopvallende type geluid werd tot nu toe grotendeels niet erkend. Het wordt veroorzaakt door constante elektromagnetische interactie tussen apparatuur en direct omringende objecten: stands, rekken, nabijgelegen signaalbedrading, behuizingen en andere objecten die schakelingen bevatten of niet. Dit type uitgestraalde ruis beperkt zich niet tot draden.

De Blackbody werkt door het spectrum van deze verdwaalde reflecties te veranderen, waardoor het probleem effectief wordt opgelost. Als enige conditioner in zijn soort biedt het een prestatieniveau dat voorheen onbereikbaar was."
Afbeeldingslocatie: https://www.lessloss.com/images/blackbody/black/v2/Blackbody_v2-HEADER-su-juostom.jpg

Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, voor slechts €836,- heb je er al eentje en je hebt er maar een stuk of 10 nodig om je kamer volledig vrij van deze storende signalen te houden.

De reviews zijn ook laaiend. Uiteraard moet je wel eerst je audiokabels inbranden (er moeten tenslotte wel genoeg electronen door de kabel zijn gegaan alvorens die bruikbaar is), maar dan is het verschil wel extreem hoorbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
Toch knap. Het is dus iemand gelukt om staal in goud (geld) te veranderen...

Jammer dat deze dingen alleen werken voor hen die niet belast zijn met enige vorm van basis natuurkundige / elektrotechnische kennis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJC
  • Laatst online: 10-05-2024

MJC

Ik wil toch wel even een persoonlijke ervaring delen (voor wat het waard is). Dure kabels vond ik altijd flauwekul, het werkt wel of het werkt niet. Je bent een idioot als je geld voor die onzin uitgeeft, toch? Dit topic volgde ik ook altijd met een grijns.

Een half jaar geleden kon ik bij hifi klubben een power kabel uitproberen van audioquest (NRG-Z3). Ik was er van tevoren van overtuigd dat er geen hoorbaar verschil zou zitten tussen deze en de standaard OEM kabel. Met het thuis proberen van deze dure kabel wilde ik mijzelf overtuigen dat het allemaal flauwekul was.

Echter, na een paar keer geswitched te hebben tussen de kabels, werd ik -helaas- toch overtuigd van het nut van een duurdere powerkabel dan de standaard. Dit terwijl ik dat helemaal niet wilde. Ik heb hem dus gehouden. Dus ja, ben ik dan gek en zit het tussen mijn oren? Wie weet, maar het luistert toch een stuk lekkerder allemaal ;)

Ter referentie, ik heb een NAD t777 versterker, met Dali speakers, 5.1.2 opstelling (rubicon 6, LCR, vocal, alteco)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
vlaaing peerd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:55:
Het is wel geen kabel, maar deze verdient wel een eervolle vermelding, de blackbody P!
Wow, mijn Biostabil begint spontaan te rinkelen! :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vlaaing peerd
Propheticus schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:04:
Toch knap. Het is dus iemand gelukt om staal in goud (geld) te veranderen...

Jammer dat deze dingen alleen werken voor hen die niet belast zijn met enige vorm van basis natuurkundige / elektrotechnische kennis.
Dat is een beetje kort door de bocht. Dit apparaat werkt op quantummechanisch niveau (electronen). We weten allemaal dat QM voor de meeste (ook natuurkundigen) veel te ingewikkeld is.

Richard Feynmann zei zelfs dan als je denkt dat je QM begrijpt, je het niet begrijpt.

Ik denk dus dat je het niet helemaal begrijpt. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
@MJC Heb je een dubbel blind-test gedaan, of heb je hem zelf een paar keer vervangen en daarna geluisterd? Want het is al vaker aangetoond dat als je zelf weet welke kabel er in zit, je ook daadwerkelijk verschil denkt te horen (ongeacht of je dat wil of niet ;) ) En als dat zo is ben je niet gek, maar zit het wel tussen je oren :P

En op zich kan een power-kabel wel verschil maken, maar bij een goede versterker (en die heb je) zou alle noise er uitgefilterd moeten worden door de netfilters.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
MJC schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:22:
...
Echter, na een paar keer geswitched te hebben tussen de kabels, werd ik -helaas- toch overtuigd van het nut van een duurdere powerkabel dan de standaard. Dit terwijl ik dat helemaal niet wilde. Ik heb hem dus gehouden. Dus ja, ben ik dan gek en zit het tussen mijn oren? Wie weet, maar het luistert toch een stuk lekkerder allemaal ;)
...
Ben toch bang dat de kans 80 tegen 1 is dat dit komt door iets (onbewust) tussen de oren. Of je dat nu wilt of niet. We werken een stuk minder rationeel dan we onszelf graag doen geloven. Deze test zegt dus niks als deze niet dubbel blind wordt uitgevoerd.

Met de kleine kans dat er een (analoge) signaalkabel van een input-device zoals een streamer of CD-speler naar de versterker dicht langs de powerkabel loopt. Als die nieuwe kabel is afgeschermd en de oude niet... maar dan nog is het makkelijker de signaalkabel af te schermen.

De laatste meter snoer vervangen door duur verzilverde, perfect koperen, zero weerstand-bla, bla doet natuurlijk weinig aan de weerstand van de 10+ meter installatiedraad in de muur en vloer richting meterkast die van 'gewoon' koper zijn. Laat staan de grondkabel richting het verdeelhuisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJC

MJC

@redwing Geen dubbel blind test nee, gewoon zelf een paar keer vervangen en geluisterd bij nummers die ik door en door ken. Kijk, als ik de kabel al had gekocht en daarna wilde rechtvaardigen dat die toch echt beter is dan luister je anders dan als je hem mag proberen en juist wil aantonen dat er geen verschil in zit.

De kwalificatie "het zit tussen je oren" vind ik prima, iedereen moet het maar voor zichzelf uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
vlaaing peerd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:37:
[...]

Ik denk dus dat je het niet helemaal begrijpt. O-)
Inderdaad, ik begrijp genoeg om te weten dat ik er niks van snap. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:36
vlaaing peerd schreef op donderdag 3 december 2020 @ 14:55:

Ik vind dit echt een fantastisch product, want het is niet zomaar een kabelfilter of signaalconditioner

[...]

[Afbeelding]

Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, voor slechts €836,- heb je er al eentje en je hebt er maar een stuk of 10 nodig om je kamer volledig vrij van deze storende signalen te houden.

De reviews zijn ook laaiend. Uiteraard moet je wel eerst je audiokabels inbranden (er moeten tenslotte wel genoeg electronen door de kabel zijn gegaan alvorens die bruikbaar is), maar dan is het verschil wel extreem hoorbaar.
Geweldig, dat je zo overtuigd bent van je verkooppraatje dat je dit ook echt op de markt zet.
Wat dat betreft is het net kunst: zonder goed verhaal is het niks waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:27
Er komt met veel meters installatiedraad door je huis vanaf de meterkast en dan gaat het laatste stukje "powerkabel" het verschil brengen? 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabsie
[b]MJC in "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6"
De kwalificatie "het zit tussen je oren" vind ik prima, iedereen moet het maar voor zichzelf uitmaken.
Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat je lekker zelf mag bepalen waar je je geld aan uitgeeft. Maar ik ben me pas sinds een maand of 2 aan het verdiepen in HiFi / audio (snap er nog steeds bagger weinig van hoor) en ik vond het zeker in het begin wel enorm verwarrend om er nu achter te komen wat wel/niet invloed heeft op je audiosysteem.

Ik heb dan ook geen probleem met het bestaan van dit soort rare producten, ik vind het vooral kwalijke marketing en helemaal als mensen dan zonder aantoonbaar bewijs gaan zeggen dat iets wel degelijk positief effect oplevert. "Dat iedereen het lekker voor zichzelf mag uitmaken" gaat niet echt op als je daarvoor eerst duizenden euro's aan kabels moet uitgeven en de leverancier je retourgarantie dan handig omzeilt door te zeggen dat je ze eerst een maand in moet spelen :')

/rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:32
Ik wil toch wel even een persoonlijke ervaring delen (voor wat het waard is). Dure kabels vond ik altijd flauwekul, het werkt wel of het werkt niet. Je bent een idioot als je geld voor die onzin uitgeeft, toch? Dit topic volgde ik ook altijd met een grijns.

Een half jaar geleden kon ik bij hifi klubben een power kabel uitproberen van audioquest (NRG-Z3). Ik was er van tevoren van overtuigd dat er geen hoorbaar verschil zou zitten tussen deze en de standaard OEM kabel. Met het thuis proberen van deze dure kabel wilde ik mijzelf overtuigen dat het allemaal flauwekul was.

Ter referentie, ik heb een NAD t777 versterker, met Dali speakers, 5.1.2 opstelling (rubicon 6, LCR, vocal, alteco)
Wellicht een gek idee, maar kan het niet zijn dat de standaard kabel wat mankeerde (slecht contact/breuk)? Wellicht eens een andere “goedkope” kabel proberen?

Maar mocht dat niet zo zijn, en of het nu tussen de oren zit of niet, indien het jou ervaring verbeterd dan zal het de aanschaf waard zijn :)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
MJC schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:50:
@redwing Geen dubbel blind test nee, gewoon zelf een paar keer vervangen en geluisterd bij nummers die ik door en door ken. Kijk, als ik de kabel al had gekocht en daarna wilde rechtvaardigen dat die toch echt beter is dan luister je anders dan als je hem mag proberen en juist wil aantonen dat er geen verschil in zit.

Dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken is in zeker zin waar, het is een vrije wereld, maar ook iets te makkelijk als je het mij vraagt.

Jij beweert impliciet dat het geluid fysiek veranderd is. Als je antwoord wilt geven op de vraag of dat klopt, dan zijn daar natuurlijk betere methoden voor dan met voorkennis luisteren en heen en weer. Namelijk met precisie meten, en evt meetbare verschillen in geblindeerde ABX aan luisteraar aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Nuanceverschil tussen hoorbaar verschil en meetbaar / objectief verschil.
Door allerlei invloeden kan je prima verschil horen dat er meetbaar niet is.

Dat je dit je geld waard vindt, moet je inderdaad helemaal zelf weten. (Sterker: de prijs heeft invloed op onze ervaring van producten. Zelfs als we denken/willen van niet.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
MJC schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:50:

Even voor de duidelijkheid, dat is absoluut geen verwijt of oordeel over jou. Uiteindelijk is het enige wat telt dat jij er blij mee bent. En wat ik al zei, theoretisch gezien kan een powerkabel ook verschil maken, alleen meestal is dat vooral bij goedkopere setjes. En dat kun je van jouw set toch niet zeggen. Ik ben in zo'n geval dan ook vooral benieuwd of er echt een verschil is, of dat het verschil er is omdat je weet dat er andere kabels tussen zitten.

En nogmaals, welke optie het ook is, jij bent duidelijk blij, dus daarmee is het een goede aankoop :)

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJC

MJC

Ik wist van tevoren dat het delen van een ervaring die anders is dan waar deze hele topic over gaat, reacties zou opleveren. Soort hol van de leeuw gevoel ;)
Jag schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:16:
[...]

Dat iedereen het voor zichzelf moet uitmaken is in zeker zin waar, het is een vrije wereld, maar ook iets te makkelijk als je het mij vraagt.

Jij beweert impliciet dat het geluid fysiek veranderd is. Als je antwoord wilt geven op de vraag of dat klopt, dan zijn daar natuurlijk betere methoden voor dan met voorkennis luisteren en heen en weer. Namelijk met precisie meten, en evt meetbare verschillen in geblindeerde ABX aan luisteraar aanbieden.
Waarom zou ik zoveel moeite doen om mijn eigen luisterervaring wetenschappelijk te staven? Ik dacht een merkbaar verschil te horen (wat ik dus niet verwacht had, want ik wilde bevestigen dat het flauwekul was). Dan vind ik het prima en ben ik er gelukkig mee. Maar ik ben dan ook maar een eenvoudig mens ;) Wellicht had ik dit wel gedaan als het een kabeltje van 8000 euro was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
MJC schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:08:
Ik wist van tevoren dat het delen van een ervaring die anders is dan waar deze hele topic over gaat, reacties zou opleveren. Soort hol van de leeuw gevoel ;)
Och, daar is zo'n topic toch ook voor. Zo gebeurt er ten minste nog eens wat :)
[...]
Waarom zou ik zoveel moeite doen om mijn eigen luisterervaring wetenschappelijk te staven? Ik dacht een merkbaar verschil te horen (wat ik dus niet verwacht had, want ik wilde bevestigen dat het flauwekul was). Dan vind ik het prima en ben ik er gelukkig mee. Maar ik ben dan ook maar een eenvoudig mens ;) Wellicht had ik dit wel gedaan als het een kabeltje van 8000 euro was.
Dit is hoe de meeste hobbies werken. Je bekijkt of je het leuk vind en koopt het dan. Uiteindelijk is het (vinden anderen dan) altijd duurder dan echt nodig (maar wel leuk :+ )

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Wat voed je er mee? Je versterker? Je CD-speler? Ik neem aan dat je geen streaming muziek luistert want die lage kwaliteit krijg je niet gecompenseerd met een kabeltje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
redwing schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:36:
[...]

Even voor de duidelijkheid, dat is absoluut geen verwijt of oordeel over jou. Uiteindelijk is het enige wat telt dat jij er blij mee bent. En wat ik al zei, theoretisch gezien kan een powerkabel ook verschil maken, alleen meestal is dat vooral bij goedkopere setjes. En dat kun je van jouw set toch niet zeggen. Ik ben in zo'n geval dan ook vooral benieuwd of er echt een verschil is, of dat het verschil er is omdat je weet dat er andere kabels tussen zitten.

En nogmaals, welke optie het ook is, jij bent duidelijk blij, dus daarmee is het een goede aankoop :)
Met welke theorie zou een power kabel verschil kunnen maken?
Thalaron schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:10:
[...]

Wellicht een gek idee, maar kan het niet zijn dat de standaard kabel wat mankeerde (slecht contact/breuk)? Wellicht eens een andere “goedkope” kabel proberen?

Maar mocht dat niet zo zijn, en of het nu tussen de oren zit of niet, indien het jou ervaring verbeterd dan zal het de aanschaf waard zijn :)
Enige effect wat een standaard power kabel met slecht contact is een grotere kans op brand, zal nul invloed op geluid hebben (tenzij je versterker echt constant in en uit aan het schakelen is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op donderdag 3 december 2020 @ 20:25:
[...]
Met welke theorie zou een power kabel verschil kunnen maken?
Storingen opvangen en storingen van het net doorgeven. Maar normaal gesproken filtert het netfilter in de versterker alles weer weg. En ik heb ook wel eens een power kabel te had die echt te dunne aders had, maar dat zal met een standaard power kabel al niet het geval zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
redwing schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:58:
[...]

Storingen opvangen en storingen van het net doorgeven. Maar normaal gesproken filtert het netfilter in de versterker alles weer weg. En ik heb ook wel eens een power kabel te had die echt te dunne aders had, maar dat zal met een standaard power kabel al niet het geval zijn.
Maar met te dunne kabels heb je wat lagere spanning die bij de versterker aan komt, en thats it. Qua storingen opvangen, als je netkabel het niet doet dan doen die 200 meter aan kabel voor je dure netkabel het wel.

Als storingen er echt toe zouden doen (en je dus een hele goedkope versterker moet hebben die slecht ontworpen is), dan moet je een netfilter kopen. Stuk logischer om geld aan uit te geven dan een kabel, storingen tegenhouden van het net is niet een taak van een kabel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:35

Cheezus

Luiaard

redwing schreef op donderdag 3 december 2020 @ 21:58:
[...]

En ik heb ook wel eens een power kabel te had die echt te dunne aders had, maar dat zal met een standaard power kabel al niet het geval zijn.
Je gebruikte 100m utp kabel als voedingskabel? Anders kan ik me niet voorstellen hoe een voedingskabel voor een hi-fi apparaat te dun kan zijn om normaal te functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:16:
[...]
Maar met te dunne kabels heb je wat lagere spanning die bij de versterker aan komt, en thats it. Qua storingen opvangen, als je netkabel het niet doet dan doen die 200 meter aan kabel voor je dure netkabel het wel.

Als storingen er echt toe zouden doen (en je dus een hele goedkope versterker moet hebben die slecht ontworpen is), dan moet je een netfilter kopen. Stuk logischer om geld aan uit te geven dan een kabel, storingen tegenhouden van het net is niet een taak van een kabel :).
Klopt, ik zeg ook niet dat het waarschijnlijk is dat het iets uitmaakt, maar het kan theoretisch gezien wel. En daarnaast, 5 a 10% extra uitgeven aan de bekabeling van een hifi-apparaat en dan kabels krijgen die er echt mooi uitzien kan ook geen kwaad natuurlijk.
Cheezus schreef op donderdag 3 december 2020 @ 22:22:
[...]
Je gebruikte 100m utp kabel als voedingskabel? Anders kan ik me niet voorstellen hoe een voedingskabel voor een hi-fi apparaat te dun kan zijn om normaal te functioneren.
Chinees spul, was nog dunner dan telefoonsnoer. Werd dan ook echt heet en de stereotoren viel om de haverklap uit. Ik verwacht dat het ook niet uit koper bestond ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Techneut schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:59:
[...]
Tja, dat soort lieden, inderdaad een aparte categorie. Maar zoals met zoveel sterke verhalen het geval is, eigenlijk kennen we die alleen van horen en zeggen. Een geliefd onderwerp voor aan de borreltafel als de avond een beetje vordert. De een weet het nog fraaier te vertellen dan de ander en weer anderen vertellen het een "beetje" aangedikt weer verder met:

"Moet je horen, wat er laatst gebeurde in Aardolierijkistan ..., je weet wel, daar aan de Perzische golf, een wedstrijdje van in de prakrijden van spiksplinternieuwe auto's, dat hou je toch niet voor mogelijk".

Maar natuurlijk heeft niemand zoiets van nabij beleefd.
Nee, ik heb het ook nog nooit van dichtbij gezien, maar kijk eens naar het lijstje auto's van de Sjeik van Brunei, daar heb je geen verjaardagsfeestjes voor nodig.
Ik zou er in iedere geval niet trots op zijn, het zijn ook eigenlijk non-valeurs: https://automobile.fandom...Sultan_of_Brunei%27s_Cars Als je dat op een rijtje hebt staan maakt het ook niets uit als je er af en toe een in de prak rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
Dure kabels kunnen best verschil maken, net zoals een draaitafel of vintage speakers. Alleen gaat het dan om kleuring en niet om nauwkeurigheid...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QyD3Tv7k4UVeM-DjeCISar3JI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lihKyZ9y0Zl9HVyrRySJ5f5c.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door onzichtbaar op 05-12-2020 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Hoe dan precies :)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onzichtbaar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
Je bedoelt dat die kabel meer mains oppikt? Dat hoor je dan als brom, niet als anders geluid, Kijk naar de response en vervorming cijfers: kabels hebben helemaal geen invloed op het geluid, dat iedereen zoveel met kabels bezig is, is totally beyond me. Het is zo'n non-issue, een volledig irrelevant onderwerp. Dat goede audio maken best lastig is, maar de echte issues, die bijna allemaal met luidspreker-ruimte interactie te maken hebben, lijkt bijna niemand in geinteresseerd :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
onzichtbaar schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:31:
Dure kabels kunnen best verschil maken, net zoals een draaitafel of vintage speakers. Alleen gaat het dan om kleuring en niet om nauwkeurigheid...
[Afbeelding]
De kleur(ing) van de kabel bedoel je neem ik aan, want die duurdere zien er meestal wel mooier uit ;)
Deze vind ik toch wel apart, ik had verwacht dat het ongeveer gelijk zou zijn, maar schijnbaar geeft zo'n dure kabel daadwerkelijk ander geluid doordat hij zoveel meer storing ontvangt dat een filter het niet meer aankan :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 09:41
onzichtbaar schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:31:
[Afbeelding]
Nice, het is de tijd van het jaar dat de gelovigen zich extra laten zien en horen.
Ook de tijd voor kachel op standje Aruba, natje en droogje erbij en wat vermakelijke kost...
Dat gaat wel goed komen de komende tijd zie ik....

Ik ben benieuwd of er nu voor de kerst ook kabels ingespeeld worden voor de kerstmuziek?
Besprenkelen met dennennaalden extract waarbij ze dan ook over een bedje van dennennaalden komen te liggen die natuurlijk wel netjes in de lengterichting liggen (allemaal de juiste kant op natuurlijk) zodat de sap en muziekstromen zich maximaal kunnen richten en zetten op de kerstsfeer.
Als er een naaldje verkeerd ligt zou de kerstsfeer wel eens danig verpest kunnen worden.
Natuurlijk geen andere muziek meer afspelen dan omdat alles dan weer teniet gedaan wordt.
Bij dikkere kabels wel op tijd mee beginnen omdat dit alles ook de kern van de kabel op tijd kan bereiken.
En oppassen in de buurt van de kerstboom dan je daarvandaan geen verkeerde invloeden krijgt.

Wat ik mij afvraag wordt er bij gelovigen ook rekening gehouden met de stand van de planeten en manen?
Lijkt mij ook van wezenlijk belang.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
Je kunt met kabels tot in het oneindige rommelen, dikker, dunner, het koper vermengen met andere grondstoffen, een extra parallel draadje, linksdraaien, etc. Als je maar genoeg rommelt zal er wel iets gebeuren met het geluid... ik heb alleen nog nooit een meting gezien dat het er “beter” van werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oké, ik moet mijn ongelijk toegeven. Ik ging er altijd vanuit dat bij zulk soort kabels er nooit een fatsoenlijk meetbaar verschil zou zijn, maar als je echt een paar duizend euro voor een kabel betaald, dan krijg je wel een kabel die duidelijk meetbaar slechter is dan een kabel van €5...

Hoe de fuck hebben ze dat voor elkaar gekregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-09 21:05
Vaak gaat het om een pracebo effect bij dure kabels, je hebt er veel geld voor betaalt en werkt goed, men vergeet dat met de vorige kabels wel eens iets mis kon zijn en al een defect vertoonde(ja ook pas nieuwe kabels kunnen al defect zijn door een fabrikage fout).

Veelal komt men van goedkope troep kabels af met mankementen en eigenlijk niet voldoen aan de specs en gaat dan opeens over naar hele dure kabels, dan hoor je inderdaad verschil.

Een normale kabel vergelijken met een extreem dure kabel zit meer tussen de oren kwa verschil.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 05-12-2020 12:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
onzichtbaar schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:20:
Je kunt met kabels tot in het oneindige rommelen, dikker, dunner, het koper vermengen met andere grondstoffen, een extra parallel draadje, linksdraaien, etc. Als je maar genoeg rommelt zal er wel iets gebeuren met het geluid... ik heb alleen nog nooit een meting gezien dat het er “beter” van werd.
Ja maar dat is gewoon niet zo wat je zegt, er gebeurt dus niks met het geluid. Zie dit briljante topic, waarin iemand appels, bananen, aardappels en modder als "interlink" heeft ingezet. Afgezien dat het signaal er soms wat minder sterk van werd, en er ook wat meer brom gevoeligheid ontstond, veranderde er niks aan het geluid. Het is gewoon ultra makkelijk een audio signaaltje heel aan de overkant te krijgen. Dit kan op veel manieren die vergelijkbaar presteren. Het kan ook niet beter, want een hele simpele kabel presteert al perfect: het geluid is aan de andere kant hezelfde als aan het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

* geldt niet bij (mismatched) hoge impedantie-apparaten zoals gitaar en gitaarversterker bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Dat is toch geen hifi? Het geldt ook niet voor microfoons en lange afstand kabels. Maar lage impedantie output en hoge impedantie input en 20-20.000hz is gewoon goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik wilde die discussie alvast in de kiem smoren voordat een audiofiel er over zou beginnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ah so. Ja en met platenspelers is het leven ook iets anders, om maar even mee te doen met afschermen :). Kan je je ook afvragen waarom je dat uberhaupt zou willen, maar goed, daar kunnen verschillende, nostalgisch van aard zijnde, redenen aan ten grondslag liggen natuurlijk :).

[ Voor 10% gewijzigd door Jag op 05-12-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-09 12:54
royhoi schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:08:
@mr_petit tussen 2 componenten kan ik me nog wel iets voorstellen maar deze kabel steek je toch gewoon in de muur?

Zo een 72 volt ding zit ook op mij kabel. Zat bij de set om de cd speler op de amp aan te sluiten. Vroeg de winkel of zo’n dure kabel het nou echt waard is en die gaven aan diverse kabels geprobeerd te hebben en dat deze dure echt het beste geluid gaf.[Afbeelding]
De marge op deze kabel is zeker groter dan de marge op de audio set. Het is dus gewoon pure winst. Je bent gewoon opgelicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:59
Sissors schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:32:
[...]

Oké, ik moet mijn ongelijk toegeven. Ik ging er altijd vanuit dat bij zulk soort kabels er nooit een fatsoenlijk meetbaar verschil zou zijn, maar als je echt een paar duizend euro voor een kabel betaald, dan krijg je wel een kabel die duidelijk meetbaar slechter is dan een kabel van €5...

Hoe de fuck hebben ze dat voor elkaar gekregen...
Over Audioquest:: ik heb een netwerkkabel van hun gekocht: en teruggestuurd omdat deze niet goed was. Een vervangend exemplaar gekregen, weer niet goed. Het probleem was dat deze audioquest kabel een vervelende brom gaf. Bij vervanging van de audioquest netwerkkabel naar een simpele eenvoudige bouwmarkt netwerkkabel was deze brom weg.

Die Audioquest kabels, ver uit de buurt blijven, het is duurbetaalde rommel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malle-piet
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:27
Er zijn in het verleden ABX testen geweest waar men niet of marginaal verschillen hoorden tussen goedkope en dure versterkers, een draaitafel en luidsprekers (bronnen) kunnen invloed hebben op klankkarakter.
Bij draaitafels is dat veelal te beïnvloeden door het element en naald alsmede de phono-pre, blij luidsprekers zit dat in de filter opbouw en gebruikte componenten en de speaker unit keuze.

Een stugge luidspreker bijvoorbeeld Dynaudio heeft echt stroom nodig om muziek weer te kunnen geven, daarmee bedoel ik geen wattage maar puur wat de versterker in huis heeft kwa voeding. Te weinig stroom laat de stugge luidspreker dan geeft de luidspreker op laag volume geluid weer, op behoorlijk hoog volume (meer Db) begint het geluid muzikaal te worden, een versterker met een grote stroomreserve laat de luidspreker ook op lage violume muziek weergeven .

Elementen en naalden maken bij de draaitafel het grote verschil in muzikaliteit, de standaard bijgeleverde kabel is afgeschermd genoeg, ook de opbouw en ontwerp van de phono-pre doet een duit in het zakje. Vroeger was ik bijzonder blij vn het geluid van een Denon DL160, nu heb ik een Babele MM element die maakt echt muziek zoals wijlen Haudio uit Sneek zou hebben gezegd, een AT95 vindt ik persoonlijk levenloos kaal en kil klinken, dus daarmee kun je de draaitafel helemaal naar je smaak laten klinken.

De rest is heeft allemaal de revue gepasseerd, je kan je geld er goed in kwijt en je denkt dat het ook nog wat oplevert, ik ben back to basic en de muziek raakt mij tot diep in mijn hart en emotie, precies waarvoor het bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:28

royhoi

-

ikbentochniegek schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 22:05:
[...]

De marge op deze kabel is zeker groter dan de marge op de audio set. Het is dus gewoon pure winst. Je bent gewoon opgelicht.
Mischien, de cd speler en versterker waren samen €7.5k

K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Zo'n bedrag vind ik eveneens ongelooflijk hoog! Komt op mij ook over als oren aan laten naaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Jag schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:07:
Kan je je ook afvragen waarom je dat uberhaupt zou willen, maar goed, daar kunnen verschillende, nostalgisch van aard zijnde, redenen aan ten grondslag liggen natuurlijk :).
Waarom zouden die redenen van nostalgische aard moeten zijn? Heeft dat misschien iets te maken met leeftijd?
De mix die op plaat gaat is feitelijk anders dan de mix die op cd/digitale media gaat, dus de klank van een plaat is feitelijk anders dan die van cd, zelfs losstaand van het medium zelf en de aftasting/verwerking van het medium.
En dus net zoals je een luidspreker uitkiest op de klank en niet op de specs uit een foldertje kan je dus ook het medium uitkiezen op klank ipv specs uit een foldertje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

mr_petit schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:24:
[...]

Waarom zouden die redenen van nostalgische aard moeten zijn? Heeft dat misschien iets te maken met leeftijd?
De mix die op plaat gaat is feitelijk anders dan de mix die op cd/digitale media gaat, dus de klank van een plaat is feitelijk anders dan die van cd, zelfs losstaand van het medium zelf en de aftasting/verwerking van het medium.
En dus net zoals je een luidspreker uitkiest op de klank en niet op de specs uit een foldertje kan je dus ook het medium uitkiezen op klank ipv specs uit een foldertje.
Feitelijk correct. Door alle tekortkomingen van vinyl moest een master engineer de muziek filteren en behandelen zodat onder andere de naald niet uit de groef zou springen en dat het klankbeeld (en dynamiek) stabiel bleef over het gehele (snelheids)verloop van de plaat. Dit is in decennia tijd een serieuze kunde geworden. Master engineers waren duur dus werden bij de introductie van de CD gauw gedumpt; elke stuiver die platenmaatschappijen uit klanten en muzikanten kunnen wringen en tegelijkertijd konden besparen aan de productiekant was immers dikke winst, en een CD heeft al die fysieke problemen niet.

Dat bleek een gigantische vergissing want die master engineers waren in die decennia niet alleen zeer kundig geworden in het in bedwang houden van vinyl maar drukte met hun zeer muzikaal gevormde oren een stempel op de algehele klank van een album. Hierdoor waren CD’s in de jaren tachtig een vaak plat en blikkerig klinkende schim van de plaatversie. Zeker omdat er in grote getale direct van de reel een grote back catalog gebrand werd.

Anyway; Het ‘slechte’ geluid van de CD is bij de plantenliefhebbers blijven hangen en de platenmaatschappijen begonnen hun back catalog maar te ‘digitally remastered’-en en mastering werd weer onderdeel van de productieketen.

* Vrijelijk geciteerd van een master engineer dus ik neem zijn woorden voor waar aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Wilf schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:58:
[...]
Feitelijk correct. Door alle tekortkomingen van vinyl moest een master engineer de muziek filteren en behandelen zodat onder andere de naald niet uit de groef zou springen en dat het klankbeeld (en dynamiek) stabiel bleef over het gehele (snelheids)verloop van de plaat. Dit is in decennia tijd een serieuze kunde geworden. Master engineers waren duur dus werden bij de introductie van de CD gauw gedumpt; elke stuiver die platenmaatschappijen uit klanten en muzikanten kunnen wringen en tegelijkertijd konden besparen aan de productiekant was immers dikke winst, en een CD heeft al die fysieke problemen niet.

Dat bleek een gigantische vergissing want die master engineers waren in die decennia niet alleen zeer kundig geworden in het in bedwang houden van vinyl maar drukte met hun zeer muzikaal gevormde oren een stempel op de algehele klank van een album. Hierdoor waren CD’s in de jaren tachtig een vaak plat en blikkerig klinkende schim van de plaatversie. Zeker omdat er in grote getale direct van de reel een grote back catalog gebrand werd.

Anyway; Het ‘slechte’ geluid van de CD is bij de plantenliefhebbers blijven hangen en de platenmaatschappijen begonnen hun back catalog maar te ‘digitally remastered’-en en mastering werd weer onderdeel van de productieketen.

* Vrijelijk geciteerd van een master engineer dus ik neem zijn woorden voor waar aan
Leuk verhaal maar dat is natuurlijk maar 1 zijde.
Ten eerste heeft een cd natuurlijk enigszins vergelijkbare problemen waarbij de muziek 'gefilterd' moet worden vergeleken met het signaal wat uit de studio komt (anders zouden er geen masterengineers voor cd bestaan); het signaal moet omgezet worden (studio's gebruiken vrijwel geen 16bit/44.1khz; het eerste digitale systeem draaide zelfs op 50khz) en gedithered worden. Ook daarbij zijn in het verleden wel fouten gemaakt.
En ten tweede en denk ik _meest_ bepalende verschil tussen plaat en cd is de zg. 'loudness war', en die komt m.i. niet voornamelijk uit de jaren 80, maar is pas echt begonnen halverwege jaren 90 en speelt nu nog steeds... Een plaat leent zich daar absoluut niet voor, en daardoor krijg je ook een compleet andere (betere?) mix.

Dus ik weet niet wat je van welke master-engineer je citeert, want het is maar het halve verhaal.
Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor tape. Ook tape zorgt voor een bepaalde vorm van compressie en daardoor een andere klank: sterker nog, een taperecorder werd wel eens ingezet als effectapparaat om die specifieke compressie te krijgen. Dat leerde ik al op mijn pro-audio opleiding en die was al ver in het digitale tijdperk.

Imo vertrouw je teveel op wat je leest en te weinig op wat je hoort (luister je wel eens naar platen?), want je technische uitleg van het masterproces op plaat klopt ook voor geen meter: als er iets wel niet stabiel wordt gemastered op een plaat dan is het wel de dynamiek.... sterker nog: vaak werd de nummervolgorde veranderd vanwege de verandering in potentiele dynamiek (eeuwige strijd tussen engineer en producer in die tijd)
En uiteindelijk is bij een plaat niet de master-engineer die de uiteindelijke klank (en dynamiek) bepaald, maar de cutting engineer. (misschien ook een reden waarom je verhaal niet klopt)

Dus ja: plaat klinkt anders (en heeft idd vele beperkingen), maar niet op de manier en vanwege de redenen die je nu opnoemt.
Ik denk dat je ook het aspect van beter/slechter moet laten varen, en vooral moet kijken naar 'anders'.
Immers: een luidspreker die hogere tonen kan weergeven dan een andere, of harder kan dan een andere, klinkt ook niet automatisch beter, terwijl je die redenatie wel aanhoudt voor een medium en dat is natuurlijk raar.

Wat m.i het grootste probleem van platen is, is dat het een lastig proces is om het goed te laten klinken, en dat er daardoor bij de mastering/cutting/persing vaak fouten gemaakt worden wat slechte persingen oplevert. Die kunnen ook het gevolg zijn van commerciële beslissingen: 1 heel groot probleem is m.i. dat toen de omslag van plaat naar cd kwam, albums veel langer werden qua speeltijd. Veel van die albums moesten als plaatrelease toch op 1 plaat geperst worden (want goedkoper) en dat had zo z'n gevolgen.
Wat je nu ook wel eens ziet is dat sommige releases te 'warm' (dof) gemixt worden om zo'n 'lekker warme' klank te krijgen (ik denk voor de hipstercommunity oid). Bij sommige releases zijn ze daar veel te ver in doorgeschoten m.i.
Dus ook allerlei fenomenen die toe te schrijven zijn aan de kundigheid/beslissingen van mensen en niet het medium. Wat dat betreft hetzelfde als de loudness war die zoveel albums verpest heeft.
Wat dat betreft is het allemaal hetzelfde: een goede engineer/producer/team/fabrikant kan een album zowel op cd als op plaat goed laten klinken.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_petit op 06-12-2020 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbentochniegek
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-09 12:54
royhoi schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:12:
[...]

Mischien, de cd speler en versterker waren samen €7.5k
Je kan beter het grootste bedrag investeren in luidsprekers. Die maken veruit het grootste verschil.
Maar wellicht heb je dat ook wel gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_petit
ikbentochniegek schreef op zondag 6 december 2020 @ 23:05:
[...]

Je kan beter het grootste bedrag investeren in luidsprekers.
Of in de akoestiek van je kamer, maar dat vereist best een hoop toewijding. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

Malle-piet schreef op zondag 6 december 2020 @ 06:31:

Een stugge luidspreker bijvoorbeeld Dynaudio heeft echt stroom nodig om muziek weer te kunnen geven, daarmee bedoel ik geen wattage maar puur wat de versterker in huis heeft kwa voeding. Te weinig stroom laat de stugge luidspreker dan geeft de luidspreker op laag volume geluid weer, op behoorlijk hoog volume (meer Db) begint het geluid muzikaal te worden, een versterker met een grote stroomreserve laat de luidspreker ook op lage violume muziek weergeven .
Whut? Je weet dat het vermogen (in watt) wordt berekend door de spanning met de stroom te vermenigvuldigen? En bij een hogere stroom het vermogen dus ook hoger moet zijn?

TLDR: je praat onzin.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

mr_petit schreef op zondag 6 december 2020 @ 21:09:
[...]

Leuk verhaal maar dat is natuurlijk maar 1 zijde.
Ten eerste heeft een cd natuurlijk enigszins vergelijkbare problemen waarbij de muziek 'gefilterd' moet worden vergeleken met het signaal wat uit de studio komt (anders zouden er geen masterengineers voor cd bestaan); het signaal moet omgezet worden (studio's gebruiken vrijwel geen 16bit/44.1khz; het eerste digitale systeem draaide zelfs op 50khz) en gedithered worden. Ook daarbij zijn in het verleden wel fouten gemaakt.
Digitale audio is mij welbekend en mastering ook, vandaar ook dat ik het belang aanhaalde (wat platenlabels dus moesten toegeven). Dat was juist mijn punt ;)
En ten tweede en denk ik _meest_ bepalende verschil tussen plaat en cd is de zg. 'loudness war', en die komt m.i. niet voornamelijk uit de jaren 80, maar is pas echt begonnen halverwege jaren 90 en speelt nu nog steeds... Een plaat leent zich daar absoluut niet voor, en daardoor krijg je ook een compleet andere (betere?) mix.
Je gooit nu twee dingen door elkaar. Ik heb het over de lagere kwaliteit van CD’s uit de jaren tachtig door het bypassen van master studio’s omdat de labels dachten dat dat niet meer nodig was. Loudness wars hebben daar niets mee van doen en is inderdaad van latere tijd. Toen ik muziektechnologie studeerde zaten we daar middenin (in die tijd) en de sigaren die destijds op CD’s gejenkt werden waren bijkans niet mogelijk op LP (dus dat is eerder andersom). De aanleiding was echter media (radio, (M)tv, PA) want loudness bracht je plaatje in de picture.
Dus ik weet niet wat je van welke master-engineer je citeert, want het is maar het halve verhaal.
Weet ik ook niet meer, is 22 jaar geleden, kan een docent of iemand van Wisseloord geweest zijn.
Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor tape. Ook tape zorgt voor een bepaalde vorm van compressie en daardoor een andere klank: sterker nog, een taperecorder werd wel eens ingezet als effectapparaat om die specifieke compressie te krijgen. Dat leerde ik al op mijn pro-audio opleiding en die was al ver in het digitale tijdperk.
2” is nog lang en diep in het CD-era gebruikt. Master op DAT (48kHz) maar eindmix op SSL en 2” reel. ADAT op van die fijne VHS’s was ook steeds gebruikelijker maar zelfs in de jaren negentig was er al een flinke hang naar analoog binnen de recordingwereld. Mind you, dit was ook nog voordat we de echte DAW-doorbraak kregen.
Imo vertrouw je teveel op wat je leest en te weinig op wat je hoort (luister je wel eens naar platen?), want je technische uitleg van het masterproces op plaat klopt ook voor geen meter: als er iets wel niet stabiel wordt gemastered op een plaat dan is het wel de dynamiek.... sterker nog: vaak werd de nummervolgorde veranderd vanwege de verandering in potentiele dynamiek (eeuwige strijd tussen engineer en producer in die tijd)
En uiteindelijk is bij een plaat niet de master-engineer die de uiteindelijke klank (en dynamiek) bepaald, maar de cutting engineer. (misschien ook een reden waarom je verhaal niet klopt)
Lees nog even terug wat ik zei: een stabiel klankbeeld en dynamiek over de gehele lengte van de groef, ongeacht snelheidsverandering van de naald gedurende de hele rit. Dit betekent dat er over de gehele rit rekening gehouden moet worden met de dynamiek van bepaalde frequenties om geen skipping & bouncing te krijgen (wat natuurlijk vooral ging spelen bij housemuziek) :)
Dus ja: plaat klinkt anders (en heeft idd vele beperkingen), maar niet op de manier en vanwege de redenen die je nu opnoemt.
Ik denk dat je ook het aspect van beter/slechter moet laten varen, en vooral moet kijken naar 'anders'.
Immers: een luidspreker die hogere tonen kan weergeven dan een andere, of harder kan dan een andere, klinkt ook niet automatisch beter, terwijl je die redenatie wel aanhoudt voor een medium en dat is natuurlijk raar.
Vinyl heeft fysieke tekortkomingen die 100% te maken hebben met natuurkundige wetten. Daar kan ik verder niets aan doen. Een goede master engineer wél. :+
Wat m.i het grootste probleem van platen is, is dat het een lastig proces is om het goed te laten klinken, en dat er daardoor bij de mastering/cutting/persing vaak fouten gemaakt worden wat slechte persingen oplevert. Die kunnen ook het gevolg zijn van commerciële beslissingen: 1 heel groot probleem is m.i. dat toen de omslag van plaat naar cd kwam, albums veel langer werden qua speeltijd. Veel van die albums moesten als plaatrelease toch op 1 plaat geperst worden (want goedkoper) en dat had zo z'n gevolgen.
Wat je nu ook wel eens ziet is dat sommige releases te 'warm' (dof) gemixt worden om zo'n 'lekker warme' klank te krijgen (ik denk voor de hipstercommunity oid). Bij sommige releases zijn ze daar veel te ver in doorgeschoten m.i.
Dus ook allerlei fenomenen die toe te schrijven zijn aan de kundigheid/beslissingen van mensen en niet het medium. Wat dat betreft hetzelfde als de loudness war die zoveel albums verpest heeft.
Wat dat betreft is het allemaal hetzelfde: een goede engineer/producer/team/fabrikant kan een album zowel op cd als op plaat goed laten klinken.
Nou, zijn we helemaal full circle en het absoluut 100% eens met elkaar. Mijn verhaal was te samenvatten als: wegens kostenoverwegingen hebben ze in het begin van de CD fouten gemaakt waardoor ze klote klonken omdat ze onderschatten wat voor belang engineers hadden in de kwaliteit van het eindproduct. En dat is precies wat je hier ook zegt.

Een goede master studio krijgt het voor elkaar om op praktisch élk medium de muziek fantastisch te laten klinken*, of ze nou te maken hebben met bsndcompressie, ruis, bitdiepte of groeven. Ik vier daarom het bestaan van deze engineers van harte.

* Behalve streamingdiensten maar dat is niet hun schuld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:24:
En op basis waarvan durfden ze dat te stellen?
Geeft de beste winst.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

canth schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:59:
[...]

Kwaliteit verschil luisteren van een 10K set op een zwaar lousy gecomprimeerde audio/video stream.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1 ... 64 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic