Uitzonderlijk != beter; het is niets meer een feitelijke vaststelling door middel van hoortests. Zelfs op mijn wat hogere leeftijd word ik nog gek van puber repellants (bij hangplekken) en CRT's in winkelpanden voor beveiligingscamera's. Ben ik nu beter dan een ander? Nee, absoluut niet. Voel ik me ook beter dan een ander? Nee, absoluut niet. Just so you know.
Ik ga prat op Smaart, niet op mijn oortjes, als het komt op beoordelingen die niet vast te stellen zijn door die flappen aan de zijkant van mijn hoofd

Dat is wat je zei, had je het hier alleen over een bandbreedte beperking?
Nou ja, we kunnen het erop houden dat we het nu eens lijken te zijn, lijkt me het hoogst haalbare

.
Selective quote galore
Eerst even context: Ik ben geen platennerd en zei eerder:
Wilf schreef op zondag 6 december 2020 @ 19:58:
[...]
Feitelijk correct.
Door alle tekortkomingen van vinyl
moest een master engineer de muziek filteren en behandelen zodat onder andere de naald niet uit de groef zou springen en dat het klankbeeld (en dynamiek) stabiel bleef over het gehele (snelheids)verloop van de plaat. (...)
En om niet over te komen als plaatbasher in deze luchthartige topic geef ik een beetje pesterig en flauw de volgende met knipoog (of clown if you will) geserveerde argumenten voor de plaat als advocaat van de duivel:
Wilf schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:37:
[...]
Het superieure van plaat is natuurlijk dat er helemaal geen resolutie* is. Dat maakt het theoretisch beter dan de interpolatie van digitale audio. Praktisch zit de CD binnen de limieten van menselijk hoorbare verschillen. Dat maakt als je het heel anal bekijkt digitale audio per definitie lossy

* in de betekenis binnen het digitale domein.
Net als je een schilderij van Rembrandt in het echt ook niet benoemd in termen van resolutie en op een representatie op je beeldscherm wél.
@Verwijderd ja maar ho eens even, dit is niet het topic om genuanceerd te gaan zitten doen hè 
(...)
Okee, hier komt 'ie hè, let op:
Superieur is hier gebruikt als 'beter' in de context van de knipoog die deze alinea afsluit en waarin wordt gesteld dat een constante registratie beter is dan het interpoleren tussen punten. Omdat dit in de praktijk nergens op slaat (want nyquist theorem leert ons dat als de bemonsteringsfrequentie > 2 maal de hoogste frequentie alle informatie bevat die nodig is).
Zijn we er nog? Dit is het eerste opzetje naar de pun.
Tussendoor,
om verkeerde interpretatie en discussie te voorkomen, for gods sake vermeld ik nog even dat praktisch de CD binnen de bandbreedte van het menselijk gehoor zit, dat daar geen misverstand over bestaat.
Om verder te gaan met de grap (hier volgt de pun) zeg ik dan nog dat, vergeleken met plaat, digitale audio per definitie lossy is
met een clown nota bene aan het eind, een grap die ik nu al pagina's lang uit probeer te leggen. En zo moeilijk is hij toch niet? Het is gewoon het verschil tussen continu en gepulseerd. Kwalitatief geen enkel waarneembaar verschil maar de purist kan zeggen: ja maar het is niet continu
Je kan een lamp dimmen door de spanning te verlagen of je kan hem dimmen middels PWM. Beiden hebben hetzelfde effect. Misschien zijn er wel luxofielen die een gloeilamp op DC alleen willen dimmen met voltage want dat is continu. waar PWM per definitie lossy is.
Volgen we het nog?
En ja ik weet dat dat voorbeeld ook in de praktijk geen enkel hout snijdt want een lamp gaat daadwerkelijk knipperen en een speaker gaat niet trillen tussen de samples in omdat er geïnterpoleerd wordt en er überhaupt geen speaker is met zo weinig inertie maar dan moet ik dus wéér heeeelemaal een serieus verhaal op gaan hangen wegens één flauwe grap.
Als allerlaatste confirmatie dat ik het allemaal niet so serieus bedoel reageer ik naar Koeitje dat deze topic vooral grappig bedoeld is en niet genuanceerd, of dat dat in ieder geval slaat op mijn reactie. JoZo, jeweetzelf!
Is audifilie ook een soort kerk of zo? Werkt Poe's law hier ook?
*Leest nog eens bovenstaande tekst*
WAAAAAAAAAHHHHH
Kwartje valt pas nu! Het gaat om het woord resolutie waar ik bemonstering bedoelde natuurlijk

Zitten we daarom al pagina's lang om elkaar heen te lullen?
* waar ik resolutie zei bedoel ik bemonstering, stop de tijd, ik zet drie jokers in*