Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 62 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:36
Sjaak2k schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:53:
[...]
En dat signaal komt dus vaak niet 1:1 over.
Jawel hoor, of denk je dat er op b.v. jouw netwerk continue bitten omvallen waardoor je files corrupt raken? Of dat elke foto die je copieert van b.v. een USB drive naar je PC verandert?
Wat zich niet meteen uit in wel of geen beeld. Van wat ik begreep kan de inhoud van pakketjes die verstuurd worden kapot gaan. Waardoor de waarde veranderd en een pixel bijvoorbeeld te donker of te licht word weergegeven.
Hier mis je dus wat kennis, de kans dat een pixel iets lichter of donkerder wordt bij een fout is echt miniem. De kans is veel groter dat je checksum fout gaat (als die er is) of er compleet verkeerde data voorbij komt en je plaatje per direct corrupt is. Verkleurde beelden ga je niet krijgen, zelfs niet als je kabel te slecht is.
Nogmaal ik herhaal alleen wat ik hoor en dat is vast niet foutloos, maar dat komt van de mensen die daadwerkelijk werken aan triple A Hollywood films werken en meeschrijven aan de hdmi standaarden.
Nou, als ze bovenstaande vertellen hoop ik dat ze niet aan HDMI standaarden werken want dan gaat er iets goed fout :D
Edit. Ja een kabel die perfect is hoeft niet verbeterd te worden natuurlijk, maar weinig kabels zijn dat.
Juist niet, heel veel kabels kunnen je data perfect overbrengen. Zoals ik al zei is dat precies de reden waarom alles tegenwoordig digitaal gaat.

Heel simpel, zouden er echt bitjes omvallen hierdoor zou het hele internet niet bestaan......

edit - wel vergeten te vermelden dat bij HDMI er geen error-correctie is en als je de kabel b.v. te lang maakt er wel degelijk fouten in het signaal komen. Maar in dat geval kun je simpelweg meten dat het signaal dat er in gaat niet hetzelfde is als wat er uit komt. Dit vertaald zich naar duidelijke fouten op je scherm/geluid (artifacten/kraken)

[ Voor 9% gewijzigd door redwing op 07-09-2020 16:09 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:12
[...]

Waardoor de waarde veranderd en een pixel bijvoorbeeld te donker of te licht word weergegeven.
Ik weet niet of pixels donkerder of lichter worden, maar ik heb wel eens een HDMI kabel gehad die ongelofelijk veel last van een soort van ghosting of reflecties had.
Dus als je een scherpe lijn had stond er een soort van schaduw van die lijn 5mm verderop.
Met een andere hdmi kabel (met ferrietkerntje) was het gelijk verholpen.

Waren natuurlijk wel budgetkabels.
De kabel die het oploste was overigens eentje van de action :D
Wilf schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:01:
Ik heb met audiokabels (analoog en digitaal) tests gedaan door via een goede, gecalibreerde geluidskaart een loop te maken en met bijvoorbeeld SMAART door te meten. Zo kom je verschillen tegen maar die zijn in het analoge domein miniem en in het digitale domein nihil (behalve bij storingen).
Ja maar dat zegt niets over dat die kabel goed danwel geschikt is of niet.
Een kabel is een rlc circuit. Het hangt heel erg van de parameters van de uitgang van bron en de ingang van de ontvanger af of deze kabel geschikt is voor frequenties die er door gaan.
Zo kan een kabel prima meten op de in- en uitgang van je geluidskaart, maar totaal ongeschikt zijn voor het overdragen van een signaal van een platenspeler.

[ Voor 46% gewijzigd door mr_petit op 07-09-2020 16:11 ]

"man is not truly one, but truly two,"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:06

Cheezus

Luiaard

[...]

En dat signaal komt dus vaak niet 1:1 over. Wat zich niet meteen uit in wel of geen beeld. Van wat ik begreep kan de inhoud van pakketjes die verstuurd worden kapot gaan. Waardoor de waarde veranderd en een pixel bijvoorbeeld te donker of te licht word weergegeven. Nogmaal ik herhaal alleen wat ik hoor en dat is vast niet foutloos, maar dat komt van de mensen die daadwerkelijk werken aan triple A Hollywood films werken en meeschrijven aan de hdmi standaarden.

Edit. Ja een kabel die perfect is hoeft niet verbeterd te worden natuurlijk, maar weinig kabels zijn dat.
Dat ze aan een film werken maakt ze geen expert op gebied van datatransmissie en diegene die meeschrijft aan de hdmi standaard doet dan waarschijnlijk alleen de spellingcontrole of iets dergelijks..
Bij analoge video overdracht (vga/spdif) kan de kabel dergelijke subtiele verschillen veroorzaken. Bij digitale overdracht (alle moderne systemen) is het digitale signaal óf perfect óf bevat het duidelijke artifacten waarbij het in één opslag duidelijk is dat er iets fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
En audio kabels, analoog, is wel even een andere toepassing dan hdmi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:50:
[...]

Dat is natuurlijk niet de enige fysische parameter waarin kabels kunnen verschillen.
Klopt je hebt ook nog capaciteit, maar dat is nog minder relevant dan weerstand bij de gemiddelde kabel (er zijn wat uitzonderingen, zoals bij microfoon kabel). En die kan je niet meten met je Praxis multimeter zonder een verrekt lange kabel eraan te doen vermoed ik zo :P. Met een goede RLC meter kan je het wel doen, en toch stukje goedkoper dan een audio analyzer. Probleem is dan dat je moet bedenken wat de daadwerkelijke relatie is tussen de geluidskwaliteit en je metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak2k
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-08 12:19
redwing schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:01:
[...]

Jawel hoor, of denk je dat er op b.v. jouw netwerk continue bitten omvallen waardoor je files corrupt raken? Of dat elke foto die je copieert van b.v. een USB drive naar je PC verandert?

[...]

Hier mis je dus wat kennis, de kans dat een pixel iets lichter of donkerder wordt bij een fout is echt miniem. De kans is veel groter dat je checksum fout gaat (als die er is) of er compleet verkeerde data voorbij komt en je plaatje per direct corrupt is. Verkleurde beelden ga je niet krijgen, zelfs niet als je kabel te slecht is.

[...]

Nou, als ze bovenstaande vertellen hoop ik dat ze niet aan HDMI standaarden werken want dan gaat er iets goed fout :D

[...]

Juist niet, heel veel kabels kunnen je data perfect overbrengen. Zoals ik al zei is dat precies de reden waarom alles tegenwoordig digitaal gaat.

Heel simpel, zouden er echt bitjes omvallen hierdoor zou het hele internet niet bestaan......
Het feit dat je meteen denkt het beter te weten dan mensen die in Hollywood werken aan de daadwerkelijke content en meeschrijven aan standaarden zegt al genoeg 😅
Alleen maak je de fout netwerk te vergelijken met av apparatuur. Ik heb het niet over een netwerk maar over hdmi. Hdmi zou udp gebruiken wat lossy zou zijn? Ethernet zou send en return zijn en hdmi send and forget.

Ik heb zelf genoeg fouten gezien in kleur en helderheid die door kabel veroorzaakt werden. Meetbaar.
Ik zal eens om een duidelijkere uitleg vragen en meetresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:13:
[...]

Klopt je hebt ook nog capaciteit, maar dat is nog minder relevant dan weerstand bij de gemiddelde kabel (er zijn wat uitzonderingen, zoals bij microfoon kabel). En die kan je niet meten met je Praxis multimeter zonder een verrekt lange kabel eraan te doen vermoed ik zo :P. Met een goede RLC meter kan je het wel doen, en toch stukje goedkoper dan een audio analyzer. Probleem is dan dat je moet bedenken wat de daadwerkelijke relatie is tussen de geluidskwaliteit en je metingen.
Niet alleen microfoonkabel is hierop een uitzondering, ook kabels voor een draaitafel.
Trouwens, een audio analyzer heb je niet zo snel nodig. Een ouderwetse oscilloscoop en een signaalgenerator voldoen al een eind.
Een 5khz blokgolfje in een prima tool om R, L en C op elkaar af te stemmen.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 07-09-2020 16:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mr_petit schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:02:
[...]

Ik weet niet of pixels donkerder of lichter worden, maar ik heb wel eens een HDMI kabel gehad die ongelofelijk veel last van een soort van ghosting of reflecties had.
Dus als je een scherpe lijn had stond er een soort van schaduw van die lijn 5mm verderop.
Met een andere hdmi kabel (met ferrietkerntje) was het gelijk verholpen.

Waren natuurlijk wel budgetkabels.
De kabel die het oploste was overigens eentje van de action :D
Ben je 100% zeker dat dit geen VGA was? Want dit is typisch gedrag van VGA kabels, geen idee hoe je dit met een HDMI kabel zou kunnen krijgen.
Sjaak2k schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:14:
[...]

Het feit dat je meteen denkt het beter te weten dan mensen die in Hollywood werken aan de daadwerkelijke content en meeschrijven aan standaarden zegt al genoeg 😅
Alleen maak je de fout netwerk te vergelijken met av apparatuur. Ik heb het niet over een netwerk maar over hdmi. Hdmi zou udp gebruiken wat lossy zou zijn? Ethernet zou send en return zijn en hdmi send and forget.

Ik heb zelf genoeg fouten gezien in kleur en helderheid die door kabel veroorzaakt werden. Meetbaar.
Jij denkt dat iemand die in Hollywood aan de content werkt (oftewel films maakt), automatisch een expert is op gebied van digitale communicatie standaarden? Nee.

De kans dat bij een goed werkende kabel bitjes omvallen is zo goed als nul. En bedenk dat elk bitje gelijk is voor HDMI, de kans dat een LSB bitje omvalt, wat een subtiel foutje kan geven, is exact even groot als de kans dat de MSB omvalt, wat een fel groene pixel bijvoorbeeld zou geven. Hoe vaak zie jij fel groene pixels in je beeld als die er niet horen? Ik in ieder geval nooit.

Hdmi gaat van perfect beeld, naar duidelijke spikkels/storing als je op het randje zit, maar geen beeld. Je krijgt niet slechtere kleuren of een minder scherp beeld tussendoor. Digitale audio is niet anders. Mijn vorige auto had een CD speler die de neiging had CDs kapot te maken. Daar kwamen dus in het geluid harde hoogfrequente piepjes in. Dat zijn geen subtiele fouten als het fout gaat bij digitale transmissie.
mr_petit schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:18:
[...]

Niet alleen microfoonkabel is hierop een uitzondering, ook kabels voor een draaitafel.
Trouwens, de relatie tussen geluidskwaliteit en meting kan je ook met een signaalgenerator en oscilloscoop goed bekijken.
Een 5khz blokgolfje in een prima tool om R, L en C op elkaar af te stemmen.
Punt is, leuk dat je kan meten dat je luidspreker kabel 0.2Ohm is, maar wat zegt dat nou echt over de geluidskwaliteit?

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 07-09-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:19:
[...]
Punt is, leuk dat je kan meten dat je luidspreker kabel 0.2Ohm is, maar wat zegt dat nou echt over de geluidskwaliteit?
Vertel eerst maar eens wat precies geluidskwaliteit is :P

Maareh weerstand in luidsprekerkabel heeft invloed op de laagweergave, net als de weerstand van de spoel die in je luidsprekerfilter in serie met de woofer staat..

[ Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 07-09-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:19:
[...]

Ben je 100% zeker dat dit geen VGA was? Want dit is typisch gedrag van VGA kabels, geen idee hoe je dit met een HDMI kabel zou kunnen krijgen.
Ja het was echt een hdmi kabel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:20

ikt

mr_petit schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:23:
[...]

Ja het was echt een hdmi kabel :P
Kan zijn dat de kabel de resolutie niet goed ondersteunt en de apparaten overschakelen op iets lager, waarna de TV z'n ding doet met verscherpen en je rare artifacts krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
[...]
Als je de standaard een beetje kent en snapt hoe digitale signalen werken, weet je dat de effecten die je noemt onzin zijn. Daarvoor heb je basiskennis nodig en hoef ik het echt niet beter te weten dan de mensen die in Hollywood werken (al vraag ik me af waarom die hiervan kennis zouden moeten hebben?) of de daadwerkelijke standaarden schrijven.
Klopt, vandaar ook dat er meestal aangeraden wordt om max. 5m te gebruiken. Tot 5m is het signaal met de meeste HDMI-kabels 100% ok, wordt de kabel langer ga je fouten krijgen. Maar wederom pak maar eens een te lange kabel en zie wat er gebeurt. Je beeld wordt dan echt niet iets donkerder/lichter/fletser of wat dan ook. Je krijgt gewoon een beeld met blokjes/fouten op het scherm. En het is nog meetbaar ook :)
Als het om analoge kabel gaat (b.v. VGA) is dat inderdaad perfect mogelijk. Maar je moet wel duidelijk hebben waar je het over hebt en niet digitaal/analoog en de verschillende vormen van data over sturen door elkaar gebruiken (al doe ik dat natuurlijk ook een beetje door HDMI met ethernet te vergelijken ;) )

Punt blijft heel simpel dat je bij b.v. analoog simpel de verschillen kunt meten en dus kunt verklaren dat er daadwerkelijk geluids-verschil zal zijn. Bij digitaal kun je datzelfde ook simpel meten en dan zul je zien dat het signaal aan de in- en uitgang juist helemaal gelijk is. Zou dat niet zo zijn zouden de fabrikanten met een hele simpele meting dit hele topic overbodig kunnen maken :P

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Precies, dit soort werk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdFaOHkQhpYMm7Wrhj5sizIzwLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhoZx5fCcB4qDskE7djNT45J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIPnaSUfzMKn7AWda65zRMng-xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8T2MTN9ptprhKciqh6wCzL7Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
ikt schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:31:
[...]

Kan zijn dat de kabel de resolutie niet goed ondersteunt en de apparaten overschakelen op iets lager, waarna de TV z'n ding doet met verscherpen en je rare artifacts krijgt.
De tv schakelde niet over naar een lagere resolutie; alles stond in 1080p.
Dat de kabel de resolutie (of het signaal) niet goed ondersteunde was een feit, gezien de rare effecten.
Maar het was een oude laptop (2010), op een oude TV (pre 2010) met een goedkope kabel,
Maar zoals eerder gezegd, een action HDMI kabel (met ferrietkerntjes) loste het euvel op.
Ik sluit natuurlijk niet uit dat het effect door de tv gecreëerd werd (want alles wat je ziet wordt door de tv gecreëerd per definitie), maar iig zorgde een andere (betere) hdmi kabel ervoor dat het probleem verholpen werd.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 07-09-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Misschien EM-storing van de kabel op het scherm. Als de kabel niet afgeschermd is en het scherm niet goed tegen EM straling kan, kun je rare effecten krijgen. Signaaloverdracht is niet het enige waar je op moet letten bij dit soort 'high-speed' kabels.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Oude apparaten en ground loops kunnen ook rare artefacten opleveren. Dat ligt dan vaak aan slecht ontwerp op het main board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
mr_petit schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:22:
[...]

Maareh weerstand in luidsprekerkabel heeft invloed op de laagweergave, net als de weerstand van de spoel die in je luidsprekerfilter in serie met de woofer staat..
Helemaal waar. Maar als je naar de verhoudingen kijkt, maakt die 0,2 ohm of slechts de helft daarvan werkelijk verschil in verhouding met de spoelweerstand van de luidspreker die 4 of 8 ohm bedraagt? Lijkt mij sterk. En al helemaal als met de gewone speaker nog een woofer mee in serie staat. Zoveelste voorbeeld van veel te veel waarde hechten aan eigenschappen van een luidsprekerkabel. Helemaal niet nodig, de bij wijze van spreken rol prikkeldraad zou ook voldoen.

Twee rollen wel te verstaan :).
Heb je gelijk een uitstekende terreinafbakening voor hen wie je niet te dicht bij je dure apparatuur wilt laten komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 07-09-2020 19:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Nee je hebt gelijk. Je kan veel beter een random dude die op het internet met vage claims komt, die autoritieit claimt met uit 2ehands gehoorde verhalen "van mensen in hollywood" dan de logische en met feiten onderbouwde berichten over digitale signaaldoorgifte.

Sorry we zullen het nooit meer doen.

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 08-09-2020 07:29 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JvS schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:38:
[...]

Nee je hebt gelijk. Je kan veel beter een random dude die op het internet met vage claims komt, die autoritieit claimt met uit 2ehands gehoorde verhalen "van mensen in hollywood" dan de logische en met feiten onderbouwde berichten over digitale signaaldoorgifte.

Ben ik nu gek? Volgens mij zeggen jullie beiden hetzelfde namelijk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Cyberpope schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:06:
[...]

Het 2e klopt inderdaad, maar over het 1e doe ik geen uitspraken :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Techneut schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:22:
[...]
Helemaal waar. Maar als je naar de verhoudingen kijkt, maakt die 0,2 ohm of slechts de helft daarvan werkelijk verschil in verhouding met de spoelweerstand van de luidspreker die 4 of 8 ohm bedraagt? Lijkt mij sterk.
Het heeft niets met de spoelweerstand van de luidspreker te maken. Alle impedantie die daar zit komt geheel ten goede van de aandrijving van de conus. Dus dat vergelijk kan je niet trekken.

Anyway, je kan er gewoon mee moduleren als je je luidspreker/filter ontwerpt.
Zo kan je dus ook je keuze voor een bepaalde spoel bepalen: ga je voor een luchtspoel of een ferrietkern, of misschien wel een trafokern.
En ja, het maakt uit of je een 3,9mH luchtspoel neemt met weerstand van 0,75 ohm (typisch voor 1,2mm²) of een 3,9mH ferrietkern met een weerstand van 0,5ohm of een trafokern met een weerstand van 0,13 ohm.
Je schaaft zo 5-10 inhoud van je kast af voor dezelfde laagweergave met alleen de keuze voor het type spoel, wat belangrijk kan zijn. Zeker als het om bijv. PA gaat (al is dit tegenwoordig bijna allemaal aktief aangestuurd, wat ook om deze reden natuurlijk veel beter is, maar dit was bijv. 30 jaar geleden absoluut nog niet het geval).
En voor kabelweerstand geldt natuurlijk precies hetzelfde als voor spoelweerstand.
Dus hoe langer de kabel, des de meer invloed het gaat hebben.

Maar dit was niet mijn voorbeeld, ik hintte meer op dat L en C in een kabel ook invloed kunnen hebben op de signaaloverdracht (vooral die laatste), en best grote gevolgen kunnen hebben in het hoorbare (analoge) gebied in bepaalde situaties. Heeft niets te maken met elfjes.

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 08-09-2020 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Uiteraard heeft de impedantie van de kabel invloed. Deze heeft een gering effect op de response. Daarom niet te dunne/lange kabels. Triviale issues, snap niet waarom er zoveel aandacht naar kabels gaat. Iets met gevoel en weinig met ratio lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Ja dat is impedantie, waar Scissors mee kwam.
Ik had het ook over 2 andere parameters, namelijk L en C.
Vooral die laatste kan echt behoorlijke verschillen geven voor weergave bij variaties in verschillende kabels in een aantal situaties.

Voorbeeldje:

Blokgolfweergave met 2 verschillende interlinkjes:

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/loading/at440-47k-54pf.jpg

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/loading/at440-47k-china.jpg

Als je dit door de spectrum analyzer gooit komt het er op neer dat er zowel serieus in de bandbreedte een verschil zit alsmede dat er een aanzienlijke faseverschuiving plaatsvindt.
(typisch voor een RLC circuit natuurlijk)

[ Voor 60% gewijzigd door mr_petit op 08-09-2020 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Even checken: @mr_petit je zegt dat PA actief aangestuurd wordt. Wat bedoel je daarmee? Actief gefilterd of powered? Dat eerste is soms waar, dat laatste bijna niet (behalve feest-DJ’s).

Pro is het vooral Speakon en gevlogen banaantjes gekoppeld aan serieuze versterkers wat de klok slaat. Logisch want banaantjes kan je sturen door middel van faseverschuiving. Hoog, laag en mid worden meestal apart aangestuurd dus filtering gebeurt in het digitale domein (speaker management).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 00:30:
[...]

Het heeft niets met de spoelweerstand van de luidspreker te maken. Alle impedantie die daar zit komt geheel ten goede van de aandrijving van de conus. Dus dat vergelijk kan je niet trekken.
Euhm, het heeft alles met de spoelweerstand van de luidspreker te maken. Het gaat om de verhouding tussen de luidspreker impedantie en de kabel impedantie. En die is normaal gesproken dusdanig dat de kabel impedantie totaal irrelevant is. Hooguit moet je een maatje dikkere kabel nemen.

Bij interlink zal je bij normale lengtes en impedanties ook echt geen bandbreedte problemen hebben. Kom op, het is 20kHz, andere kabels in je huis hebben duizenden keren hogere bandbreedtes. En die koop je ook gewoon bij de Action. Je hebt echt geen speciale kabels nodig om standaard interlink bandbreedte te halen.

Zoals ik al eerder schreef, enige uitzonderingen zijn dingen als microfoonkabel, of wat jij aanhaalde, voor je LP direct vanaf het element. Dat zijn dingen met hoge output impedantie. Immers wees eens eerlijk, gezien ik te lui ben om vanaf die foto's het uit te zoeken: Hoeveel weerstand heb jij precies in serie gezet met je kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Cyberpope schreef op maandag 7 september 2020 @ 20:06:
[...]

Ja ik reageerde op de verkeerde quote.aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak2k
JvS schreef op maandag 7 september 2020 @ 19:38:
[...]

Jij hebt ook nooit een hdmi analyzer in handen gehad dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjaak2k schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 07:54:
[...]

Jij hebt ook nooit een hdmi analyzer in handen gehad dus.
Misschien moet je wat duidelijker maken wat je punt is. Wat denk jij dat een HDMI analyzer doet? Die trapt gewoon een testpatroon erdoorheen, en kijkt wat er terug komt. Die gaat jou niet zeggen dat een HDMI kabel minder details heeft in de schaduw gebieden maar wel een heel goed holografisch diepte beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Sissors schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:22:
[...]

Misschien moet je wat duidelijker maken wat je punt is. Wat denk jij dat een HDMI analyzer doet? Die trapt gewoon een testpatroon erdoorheen, en kijkt wat er terug komt. Die gaat jou niet zeggen dat een HDMI kabel minder details heeft in de schaduw gebieden maar wel een heel goed holografisch diepte beeld.
Een HDMI analyser laat vooral zien dat zo goed als elke kabel het digitale patroon perfect doorgeeft. Als je er eentje hebt die ook plaatjes laat zien (scoop, zoals mr_petit laat zien), dan zul je zien dat je analoge signaal wel vervormt is, afhankelijk van welke kabel je gebruikt. Maar aangezien je digitale signaal dat er uit komt alsnog perfect is, maakt het geen ene bal uit of dat analoge signaal er nu heel goed of heel erg vervormd uit ziet.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak2k
Sissors schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 08:22:
[...]

Nee allicht niet. Maar wel of de inhoud van de pakketten nog klopt en hoeveel errors de kabel geeft.

Edit. Ik zal wel wat test resultaten proberen op te zoeken.

[ Voor 5% gewijzigd door Sjaak2k op 08-09-2020 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sjaak2k schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 09:10:
[...]

Nee allicht niet. Maar wel of de inhoud van de pakketten nog klopt en hoeveel errors de kabel geeft.

Edit. Ik zal wel wat test resultaten proberen op te zoeken.
Dat zal ook verschillen, maar die verschillen leveren een hdmi rating op (Standard, High Speed, Premium High speed, Ultra High Speed). Als je zo'n hdmi kabel binnen de rating gebruikt, komt het signaal OF wel door OF niet goed door. En in dat laatste geval krijg je dikke beeldfouten, geen esoterische verschillen in 'diepte' van het beeld enzo.

Je zal met die analysers zeker wel verschil zien (zoals de plaatjes hierboven gepost). Dat is het punt niet. Het punt is, is de conclusie die je eraan denkt te kunnen koppelen dat de beeldkwaliteit (in vage termen als schaduwdetail, kleurechtheid, etc) zal verschillen.

Dit is zo makkelijk te meten: namelijk bepaal van het digitale inputsignaal van elke pixel alle digitale waarden (kleur, luminantie, etc), meet van het outputsignaal van elke pixel alle digitale waarden (kleur luminantie, etc.) en kijk of dat hetzelfde is. Dat is het gewoon als de kabel binnen spec is. Als de waarden verschillen, kijk dan op beeld wat je ziet. Dat is niet vage kleine verschillen in kleurweergaven. Dan zouden de fouten zodanig moeten zijn dat er alleen een heel klein beetje invloed is op de waarde van een specifieke parameter en ook nog zodanig dat de nieuwe kleur en helderheid vlakbij de oude ligt. Ik zou niet weten waarom bitfouten (die random zijn), zulke specifieke waarden opleveren.

Wat er zal gebeuren is dat er random kleur en lichtsterktefouten in het beeld optreden, waardoor pixels of groepen pixels ineens een random waarde krijgen. Stel je hebt 256 waarden, en het was 8 dan kan het wel 4 - 12 worden (met een kleine afwijking in kleur of lichtsterkte), maar de kans is veel groter dat het iets heel anders wordt wat ver weg van de oorspronkelijke warde ligt. Dit grote afwijkingen, ook wel artifacten genoemd en die zijn zoveel beter zichtbaar dan wat jij hier beweert (zie de plaatjes van @Jag hierboven voor een voorbeeld).

Spectrum analysers, autroriteitsclaims met hollywoodkennissen en allerlei analoge plaatjes van signalen zijn gewoon een rookgordijn voor iets dat heel makkelijk te controleren is. Nergens heb ik ooit een hdmi kabelmeting (van het beeld dus!) gezien die verschillen in kleuren/schaduwdetails/diepte van beeld zou kunnen veroorzaken. Alleen maar 100% goed, duidelijke artifacten of gewoon geen beeld.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 08-09-2020 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 07:25:
[...]

Bij interlink zal je bij normale lengtes en impedanties ook echt geen bandbreedte problemen hebben. Kom op, het is 20kHz, andere kabels in je huis hebben duizenden keren hogere bandbreedtes. En die koop je ook gewoon bij de Action. Je hebt echt geen speciale kabels nodig om standaard interlink bandbreedte te halen.

Zoals ik al eerder schreef, enige uitzonderingen zijn dingen als microfoonkabel, of wat jij aanhaalde, voor je LP direct vanaf het element. Dat zijn dingen met hoge output impedantie. Immers wees eens eerlijk, gezien ik te lui ben om vanaf die foto's het uit te zoeken: Hoeveel weerstand heb jij precies in serie gezet met je kabel?
Volgens mij begrijp je niet hoe het werkt.
Er staat helemaal geen weerstand in serie met de kabel. Die staat parallel. Dat is de afsluitweerstand zoals deze in elke phono preamp te vinden is.
Mijn punt is, wat ik herhaaldelijk aanhaalde, dat je kabelparameters niet los kan kan zien van de parameters van bron en ontvanger.
Dus een bepaalde interlink of kabel kan in de ene situatie prima voldoen, maar in de andere situatie kan diezelfde interlink helemaal niet voldoen.
En een element heeft helemaal geen hoge output impedantie.
In tegendeel, de impedantie is juist laag (denk aan 300-700 ohm).
Daarom is het juist zo belangrijk om te weten wat de parameters van je bron en ontvanger zijn.
Zolang je dat niet weet, zijn uitspraken als "normaal voldoet die en die kabel prima" klinkklare onzin. Want er bestaat geen "normaal"
Dat is advies wat ik hier telkens lees, maar het is imho echt een lekenadvies. Dat "andere kabels in je huishouden duizenden keren hoger bandbreedte hebben" als argument bevestigd dat alleen maar.
De ene situatie vereist nou eenmaal compleet andere kabelspecs dan de andere.
Dus zonder bron en ontvanger in ogenschouw te nemen kan je onmogelijk zeggen of een bepaalde kabel wel of niet voldoet. Mijn foto's laten dat bewijs zien. De ene foto is genomen met een kwaliteitsinterlink, de andere met een standaard dropveter. Ik dacht dat iedereen daar wel het verschil in weergave tussen zou kunnen zien. (en ja, die verschillen treden ruim onder de 20khz op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Wilf schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 07:18:
Even checken: @mr_petit je zegt dat PA actief aangestuurd wordt. Wat bedoel je daarmee? Actief gefilterd of powered? Dat eerste is soms waar, dat laatste bijna niet (behalve feest-DJ’s).
Ik bedoelde powered.

En ik bedoel meer dit soort systemen, maar ik zie inderdaad dat het allemaal passief aangestuurd is:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/564x/dd/35/be/dd35be5e0b1cdb9869ce68e509c0aff3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 13:59:
[...]

Volgens mij begrijp je niet hoe het werkt.
Er staat helemaal geen weerstand in serie met de kabel. Die staat parallel. Dat is de afsluitweerstand zoals deze in elke phono preamp te vinden is.
Ja want dat had ik echt uit jouw foto's kunnen halen 8)7

Veranderd niet de vraag overigens, welke source impedantie heb je dan gebruikt? Want ik geloof er weinig van dat als je hem laag-ohmig aanstuurt je zoveel bandbreedte limitaties ziet bij een 5kHz blokgolf bij een standaard stukje kabel. Tenzij je er stiekem 200m kabel aan hebt hangen.
Dus zonder bron en ontvanger in ogenschouw te nemen kan je onmogelijk zeggen of een bepaalde kabel wel of niet voldoet. Mijn foto's laten dat bewijs zien. De ene foto is genomen met een kwaliteitsinterlink, de andere met een standaard dropveter. Ik dacht dat iedereen daar wel het verschil in weergave tussen zou kunnen zien. (en ja, die verschillen treden ruim onder de 20khz op)
Ja leuk verhaal, maar er zijn gewoon standaard situaties. Dus ik hoef niet jouw exacte situatie te weten dat er nooit een enkele luidspreker kabel gaat zijn waar L of C een probleem zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:06:
[...]
Veranderd niet de vraag overigens, welke source impedantie heb je dan gebruikt? Want ik geloof er echt geen drol van dat als je hem laag-ohmig aanstuurt je zoveel bandbreedte limitaties ziet bij een 5kHz blokgolf bij een standaard stukje kabel. Tenzij je er stiekem 200m kabel aan hebt hangen.
Ik weet niet precies wat je bedoelt.
Dit is de schakeling zoals deze in een platenspeler/phono preamp voorkomt.(ik neem aan dat je weet wat een platenspeler is?)
Mijn AWG is uiteraard hoogomig, net als de DSO, maar die staan parallel. Anders zouden die ook de schakeling gaan beinvloeden. (ik geef dus het signaal af zoals die als het ware van het element af zou komen)
De kabellengte is iets van 120-150cm.
Ik neem aan dat je het concept van een platenspeler begrijpt mbt het schema.
Je zou het effect ook met een testplaat kunnen zien, maar da's minder handig. Maar verandert niets aan de bron impedantie (die verandert natuurlijk met de frequentie; bij gelijkspanning is die voor dit specifieke element ca 775ohm)

Dit is overigens een extreem bekend fenomeen wat bij alle draaitafels met MM elementen (dus de meeste elementen) speelt (zoek op 'cartridge loading'), maar ik geloof een regelrechte valkuil.
Sissors schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:06:
[...]
Ja leuk verhaal, maar er zijn gewoon standaard situaties. Dus ik hoef niet jouw exacte situatie te weten dat er nooit een enkele luidspreker kabel gaat zijn waar L of C een probleem zullen zijn.
Ik heb het niet over luidsprekerkabel.
Ik had het over interlinks.
En wat zijn volgens jou dan 'standaardsituaties'?
Of een interlink naar een aangesloten CD speler of naar een aangesloten platenspeler gaat zijn imho beide behoorlijk 'standaard'

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 08-09-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:16:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt.
Dit is de schakeling zoals deze in een platenspeler voorkomt.
Mijn AWG is uiteraard hoogomig, net als de DSO, maar die staan parallel. Anders zouden die ook de schakeling gaan beinvloeden. (ik geef dus het signaal af zoals die als het ware van het element af zou komen)
De kabellengte is iets van 120-150cm.
Ik neem aan dat je het concept van een platenspeler begrijpt mbt het schema.
Je zou het effect ook met een testplaat kunnen zien, maar da's minder handig. Maar verandert niets aan de bron impedantie (die verandert natuurlijk met de frequentie; bij gelijkspanning is die voor dit element ca 775ohm)

Dit is overigens een extreem bekend fenomeen wat bij alle draaitafels met MM elementen (dus de meeste elementen) speelt (zoek op 'cartridge loading'), maar ik geloof een regelrechte valkuil.
Welk gedeelte is onduidelijk? Ik neem aan dat je het concept van bron impedantie begrijpt? Met welke bron impedantie stuur je het geheel aan?

Als je een 300 Ohm output impedantie hebt (redelijk normaal voor een line-out, waarschijnlijk aan de hoge kant zelfs), dan heb je bij 10nF capaciteit een 0.5dB roll off in het hoog. Nog steeds compleet onhoorbaar, maar het is er wel. Een standaard kabel waar je je lamp mee aansluit heeft eens 50pF/m capaciteit. Voor je bij 10nF bent, ben je dan dus 200m verder. Oftewel als je je TV meer dan 200m bij je versterker vandaan hebt staan en hem via de line out wil aansturen, dan moet je eens gaan kijken of je speciale kabels nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Al gegoogled op cartridge loading zoals ik eerder zei?
1e hit en dan ga je het misschien begrijpen.
Ik ga het niet nog een keer uitleggen.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_petit op 08-09-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mr_petit schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:30:
Al gegoogled op cartridge loading zoals ik eerder zei?
1e hit en dan ga je het misschien begrijpen.
Ik ga het niet nog een keer uitleggen.
Ik heb nu al meerdere keren geschreven dat er uitzonderingen zijn waarbij je wel moet opletten. Zoals bijvoorbeeld voor aansluiting van je LP element of een microfoon. Maar als je gewoon een line out aan een line in aansluit is er echt geen enkele verrassing.

Maar goed, dat je wel een meting kan laten zien maar niet kan zeggen welke output impedantie je hebt gebruikt is wel jammer.

(Overigens als je wel een LP of microfoon hebt, is als je weinig last van je kabel wil hebben altijd de eerste stap een zo kort mogelijke kabel gebruiken, dat is een stuk effectiever dan speciale kabels zoeken).

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 08-09-2020 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:37:
[...]

Ik heb nu al meerdere keren geschreven dat er uitzonderingen zijn waarbij je wel moet opletten. Zoals bijvoorbeeld voor aansluiting van je LP element of een microfoon. Maar als je gewoon een line out aan een line in aansluit is er echt geen enkele verrassing.
Ja en als je gewoon een platenspeler aansluit is er wel een verrassing.
Alles is gewoon en alles is een uitzondering.
Daarom is het lekenadvies als je dat niet specifiek beschouwd.
Maar goed, dat je wel een meting kan laten zien maar niet kan zeggen welke output impedantie je hebt gebruikt is wel jammer.
Dat heb ik al gezegd. Elektrisch is ie 775 ohm (gelijkstroomweerstand van dit element)
Of bedoel je de afsluitweerstand? Die is gelijk als in elke standaard MM phonopreamp (47k)
(Overigens als je wel een LP of microfoon hebt, is als je weinig last van je kabel wil hebben altijd de eerste stap een zo kort mogelijke kabel gebruiken, dat is een stuk effectiever dan speciale kabels zoeken).
Duhhh meen je dat? 8)7
Maareh newsflash: een dropveter moet ongeveer 4-5x zo kort zijn als een goede interlink
Het moet ook allemaal passen. Een dropveter van 1 meter (wat een standaardmaat is denk ik) voldoet al lang niet meer. De dropveter die ik had (wat een standaard meegeleverde kabel is), was 1,5 meter lang en die had dus overduidelijk een veel en veel te hoge capaciteit.
Een platenspeler is niet een component wat je in je stereotoren schuift
Dus ook dit advies is mja....beetje onzinnig.
Als je goed advies zou geven, zou je een richtwaarde geven voor de capaciteit van de interlink in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik weet niet echt wat jouw probleem nu is. Ik schrijf dat voor standaard line connectie er echt nul verschil in interlinks zitten, maar bij sommige specifieke toepassingen je moet opletten. En nog steeds doe je alsof ik net je verschrikkelijk heb beledigt ofzo.

Overigens is de output weerstand van je element dan 775 Ohm, maar de output impedantie is heel wat anders. Dat is het hele probleem ook, als hij nette weerstand van 775 Ohm was, was er niks aan de hand.

En volgens wiki heeft een normaal snoer, die je in de bouwmarkt koopt om je lamp mee te verbinden, 50pF/m capaciteit. Als ik kijk naar de gemiddelde load capacitance die cartridges nodig hebben, is dat voor beperkte afstanden geen probleem. Maar dat hangt dus af van de cartridge die je hebt.
Een platenspeler is niet een component wat je in je stereotoren schuift
Voorversterker dus bij je platenspeler.

[ Voor 7% gewijzigd door Sissors op 08-09-2020 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:00
Hoe zijn we van DIN / RCA kabels (die geschud veel beter klinken :F ), via HDMI bij Phono cartridges aanbeland?
Checkvraag: was de inputimpedantie wel 47 kOhms of waar was de cartridge op aangesloten?

Ja natuurlijk is iedere toepassing anders. Ja natuurlijk is er meer dan enkel impedantie.

Retorische vragen:
- Maakt het in het bereik van 20Hz-20kHz (laagfrequent spectrum), op line level (< 2V), bij een analogue interconnect (kabel) van 0,5 tot 1m uit of deze 45Ohm of 75Ohm* is?
Gegeven: typische outputimpedantie ordegrootte 100-1k Ohm en inputimpedantie 10k-50k Ohm
Hint: de kwartgolflengte bij 1kHz is 75000meter
*:een 'digitale' coaxkabel (video / S/PDIF) heeft een nominale impedantie van 75Ohm terwijl analoge interconnects veelal 45Ohm zijn.

- Treden er in het bereik 20Hz-20kHz diëlektrische effecten op die kunnen verklaren dat het losschudden van een kabel zodat diens isolatiemateriaal zich schikt/soepeler wordt zorgen voor hoorbare verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Toch gaat dit wel erg buiten dit topic :+ We hebben het nu plotseling over allemaal dingen die wel degelijk verschil kunnen maken omdat het over analoge signalen gaat. Ja, zelfs de klakn-kleur kan hierdoor veranderen en het is nog goed meetbaar ook! Alsnog zal het voor veel mensen niet hoorbaar zijn, maar als je echt goed geluid wilt zul je voor interlinks, waar data veelal analoog overheen gaat, inderdaad goed moeten opletten of het wel matcht met je installatie.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Zo @mr_petit je bent je enorm kwaad aan het maken, maar mij niet helemaal duidelijk waarom. Ik zag je naam staan en ik dacht, die gaat over platenspelers beginnen :+

O en btw, dat plaatje wat je post van die line array: die is sowieso powered (hence de powercon) en hoogstwaarschijnlijk ook actief gefiltered, twee begrippen die altijd door elkaar lopen.

@redwing ben je nou serieus :P ? Matchen van een kabel voor een analoge verbinding op lijn niveau met de set? Zo van teveel hoog uit de set, minder hoog door de kabel ofzo? Lijkt me een weinig plausibele aanpak :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Ja een phonokabel voor overdracht van signalen te meten in millivolts is wel iets anders dan een line level toepassing ~1V. Me dunkt.
(als in, de eerste versterk je nog veel meer en opgepikte storing zal dus veel meer hoorbaar worden.)

[ Voor 27% gewijzigd door Propheticus op 08-09-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Theo schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:27:
[...]

Die airpods waren wellicht geen goed idee, je gooit immers ook niet je versterker of je luidsprekers in de wasmachine, maar enkel de verbinding daartussen. Bij je Airpods kun je daarom beter je draadloze verbinding een service en reinigingsbeurt geven, dus echt de BT verbinding tussen de bron en de pods zelf. Ik heb nog niet helemaal uitgevonden wat hiervoor de optimale manier is. Momenteel ben ik bezig met het luchtkanaal tussen de bron en de ontvanger te reinigen en te voorzien van een speciaal luchtadditief wat de verbinding, en daarmee de geluidskwaliteit ten goede moet komen. Maar omdat de lucht nogal vluchtig is werk ik wel met een afscherming om deze lucht die loopt van de zender tot ontvanger. Ik expirimenteer nu met 15 cm flexibele aluminium pijp en buismateriaal, en dit geeft al een kleine verbetering. Het compleet luchtdicht krijgen van de verbinding tussen zender en ontvanger is nog wel een dingetje. Maar ik begin langzaam wel te ervaren hoe de draaloze bluetooth audioverbindingen beter kunnen klinken. :)
Wat ik doe:

Ik hang een met instrumentalcohol doordrenkte handdoek aan een lijn op zolder. Telefoon aan de ene kant en ikzelf, mat draadloze hoofdtelefoon op, aan de andere kant van de handdoek. En dan maar spelen; het liefst een testtrack met en frequentie sweep zodat het hele spectrum aan draadloze signalen evenredig wordt gereinigd.

Echt fenomenaal wat er met het geluid gebeurt na zo'n schoonmaakbeurt. En de kat durft ook weer op schoot te zitten (die beesten voelen onreine draadloze signalen feilloos aan! Ik heb dan ook alleen maar katten om dezelfde reden dat mijnwerkers kanaries hebben).

Overigens heb ik mijn rechtsom geschudde kabels meegenomen uit Australië; dat klinkt toch wel even anders hoor...!

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Jag schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:42:
@redwing ben je nou serieus :P ? Matchen van een kabel voor een analoge verbinding op lijn niveau met de set? Zo van teveel hoog uit de set, minder hoog door de kabel ofzo? Lijkt me een weinig plausibele aanpak :).
Hee, maar dat zou kunnen betekenen dat in sommige gevallen een slappe dropveter als interlink tóch voor een beter resultaat zorgt omdat deze beter matcht met de rest van het set. Dat lijkt me een dikke win-win?! oOo

...

Maar dat is ook gek... Normaal als ik (de bekende niet nader te noemen) tests en ervaringen over interlinks zie komt daar eigenlijk nooit uit dat een goedkope kabel beter is of matcht, maar steevast dat je, als je écht het onderste uit de kan wilt, wel echt een hele dure interlink moet hebben. Zo raar...?! :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing

Enigszins serieus. Of het zinvol is, is inderdaad de vraag, maar in dit geval kun je wel daadwerkelijk meten dat je kabel zal zorgen voor een iets ander signaal.
DominoNL schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:21:
[...]
Hee, maar dat zou kunnen betekenen dat in sommige gevallen een slappe dropveter als interlink tóch voor een beter resultaat zorgt omdat deze beter matcht met de rest van het set. Dat lijkt me een dikke win-win?! oOo

...

Maar dat is ook gek... Normaal als ik (de bekende niet nader te noemen) tests en ervaringen over interlinks zie komt daar eigenlijk nooit uit dat een goedkope kabel beter is of matcht, maar steevast dat je, als je écht het onderste uit de kan wilt, wel echt een hele dure interlink moet hebben. Zo raar...?! :7
Meestal is het zo dat je b.v. de capaciteit zo laag mogelijk wil hebben en dat is toch meestal het geval bij de duurdere kabels. Wat impedantie betreft zou het echter zomaar kunnen zijn dat een dropveter beter is ;)

Maar even wel helemaal serieus, aangezien het hier om analoge signalen gaat, kan de kabel wel degelijk verschil maken. Nu blijft het alsnog zo dat een dropveter meestal ruim voldoende is, maar zeker als de afstanden wat langer worden kan een goede kabel echt wel zorgen voor een beter geluid.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

redwing schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:41:
[...]
Meestal is het zo dat je b.v. de capaciteit zo laag mogelijk wil hebben en dat is toch meestal het geval bij de duurdere kabels. Wat impedantie betreft zou het echter zomaar kunnen zijn dat een dropveter beter is ;)
Om welke reden/op welke manier zijn duur en lagere capaciteit dan verbonden? Dat een kabel van 2,50 ergens op inlevert kan ik inkomen en dat een goede kabel misschien 5x tot 20x zoveel kost, okee. Maar wat is er daarboven dan nog voor schokkends te winnen? En als dat zo werkt, waarom is er dan maar héél, hééél zelden een test waaruit blijkt dat een kabel van 1000 euro beter is dan het alternatief van 5000, of op z'n minst dat het verschil de prijs niet waard is, maar altijd "als je het geld hebt, dan is het wel écht veel beter voor 5K".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:56:

Overigens is de output weerstand van je element dan 775 Ohm, maar de output impedantie is heel wat anders. Dat is het hele probleem ook, als hij nette weerstand van 775 Ohm was, was er niks aan de hand.
Dat is al wat ik schreef. maar voor impedantie kan je geen waarde geven. Die gaat omhoog met de frequentie zoals ik al schreef.
Je kan hooguit een waarde bij een specifieke frequentie geven (dat gaf ik technisch gezien ook, bij 0Hz).
En volgens wiki heeft een normaal snoer, die je in de bouwmarkt koopt om je lamp mee te verbinden, 50pF/m capaciteit. Als ik kijk naar de gemiddelde load capacitance die cartridges nodig hebben, is dat voor beperkte afstanden geen probleem. Maar dat hangt dus af van de cartridge die je hebt.
Een lampsnoer is toch geen interlink?
Daar zitten toch geen tulpstekkers aan?
Ik zeg nergens dat het moeilijk is een stuk snoer te vinden met een lage capaciteit. Ik zeg dat zo'n standaard dropveterinterlink een hoge capaciteit heeft. Sterker nog: ik vroeg in dit topic ooit naar een kant en klare interlink die weinig kost met lage capaciteit.
Niemand kwam met een voorbeeld.

Mijn hele punt is dat de standaard opvattingen hier zijn dat als iemand vraagt naar wat een goede interlink is, het standaard antwoord is dat het niets uitmaakt, terwijl de 1e vraag zou moeten zijn: waarvoor ga je 'm gebruiken.
Voorversterker dus bij je platenspeler.
Die zit heel vaak ook al in je versterker of reciever.
Zelfs als je de voorversterker bij je platenspeler plaatst heb je vaak al zo'n lange interlink nodig (50cm oid) dat dat in standaard dropveteruitvoering al te lang is, en je kan ze ook niet kant en klaar in alle lengtes krijgen.
Tuurlijk kan je er zelf eentje maken, maar dat geld voor alles. Je kan ook een element maken die deze loadingproblemen niet heeft.

O en btw, dat plaatje wat je post van die line array: die is sowieso powered (hence de powercon) en hoogstwaarschijnlijk ook actief gefiltered, twee begrippen die altijd door elkaar lopen.
Dat plaatje was geen toeval :>
(iets met sarcasme ;) )
redwing schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:33:
Alsnog zal het voor veel mensen niet hoorbaar zijn, maar als je echt goed geluid wilt zul je voor interlinks, waar data veelal analoog overheen gaat, inderdaad goed moeten opletten of het wel matcht met je installatie.
Die capaciteitsproblemen bij dropveterinterlinks icm platenspelers (MM/MI elementen) is weldegelijk heel goed hoorbaar.
Sterker nog, je kan het zelfs als een toonregeling gebruiken (het is gewoon een filter).
Je kan zelfs al een behoorlijke gain krijgen vanaf rond de 8khz bij gebruik van bepaalde interlinks (al resulteert dat wel tot een afval beginnende bij ca 10khz). Je kan dan bijv. al op -6dB zitten bij 15khz.
Dat is denk ik allemaal nog wel hoorbaar.

Maar er zit ook een behoorlijke faseverschuiving aan vast, vaak al beginnende bij 1khz. (al zegt de ene geleerde dat dat voor het gehoor niets uitmaakt en de andere professor zegt dat het weldegelijk hoorbaar is dus dat is een omstreden onderwerp al zijn er zeer gerespecteerde fabrikanten die heel ver gaan in het signaal weer te geven met zo min mogelijk faseverschuivingen)

[ Voor 37% gewijzigd door mr_petit op 08-09-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 00:30:
[...]

Anyway, je kan er gewoon mee moduleren als je je luidspreker/filter ontwerpt.
Zo kan je dus ook je keuze voor een bepaalde spoel bepalen: ga je voor een luchtspoel of een ferrietkern, of misschien wel een trafokern.
En ja, het maakt uit of je een 3,9mH luchtspoel neemt met weerstand van 0,75 ohm (typisch voor 1,2mm²) of een 3,9mH ferrietkern met een weerstand van 0,5ohm of een trafokern met een weerstand van 0,13 ohm.
Je schaaft zo 5-10 inhoud van je kast af voor dezelfde laagweergave met alleen de keuze voor het type spoel, wat belangrijk kan zijn. Zeker als het om bijv. PA gaat (al is dit tegenwoordig bijna allemaal aktief aangestuurd, wat ook om deze reden natuurlijk veel beter is, maar dit was bijv. 30 jaar geleden absoluut nog niet het geval).
En voor kabelweerstand geldt natuurlijk precies hetzelfde als voor spoelweerstand.
Dus hoe langer de kabel, des de meer invloed het gaat hebben.

Maar dit was niet mijn voorbeeld, ik hintte meer op dat L en C in een kabel ook invloed kunnen hebben op de signaaloverdracht (vooral die laatste), en best grote gevolgen kunnen hebben in het hoorbare (analoge) gebied in bepaalde situaties. Heeft niets te maken met elfjes.
Je begreep me niet helemaal. Ik noemde de verhouding tussen de impedantie van de spoel met die van de kabel. Die verhouding in dit geval van alle eigenschappen vertelt dat het deel van het signaal dat hier in de kabel verloren gaat zo gering is dat het nauwelijks een rol speelt. Alleen bij langere afstanden neemt de noodzaak toe om te moeten kiezen voor dikkere kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
mr_petit schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:04:
[...]

Dat is al wat ik schreef. maar voor impedantie kan je geen waarde geven. Hooguit een waarde bij een specifieke frequentie.

[...]

Een lampsnoer is toch geen interlink?
Daar zitten toch geen tulpstekkers aan?
Ik zeg nergens dat het moeilijk is een stuk snoer te vinden met een lage capaciteit. Ik zeg dat zo'n standaard dropveterinterlink een hoge capaciteit heeft. Sterker nog: ik vroeg in dit topic ooit naar een kan t en klare interlink die weinig kost met lage capaciteit.
Niemand kwam met een voorbeeld.
Ja en dus? Dat jij er nou zo druk mee bent met die kabels, betekent nog niet dat de rest zich er druk over moet maken :+
Dat plaatje was geen toeval :>
(iets met sarcasme ;) )
Ok, prima :) dat sarcasme ontging me even
redwing schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:41:
[...]

Enigszins serieus. Of het zinvol is, is inderdaad de vraag, maar in dit geval kun je wel daadwerkelijk meten dat je kabel zal zorgen voor een iets ander signaal.

[...]

Maar even wel helemaal serieus, aangezien het hier om analoge signalen gaat, kan de kabel wel degelijk verschil maken. Nu blijft het alsnog zo dat een dropveter meestal ruim voldoende is, maar zeker als de afstanden wat langer worden kan een goede kabel echt wel zorgen voor een beter geluid.
Ja, hoe dan?? Als het over analoog gaat doet iedereen alsof het all bets are off is. Alsof het zo moeilijk is een audio signaaltje een paar meter te vervoeren. Mijn GoT wat kan je het leven ingewikkeld maken. Wat denk je dat je kabel doet met je signaal dan?

Al 1000x genoemd, maar ik moet bij dit soort moeilijk doenerij altijd terug denken aan die geweldige test op DIYaudio waarbij iemand stukken fruit, aardappels en modder in is gaan zetten als "interlink": werkte prima :+.

En als je een response afwijking hebt in een set, los je dat natuurlijk niet op met een kabel, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. Alleen een technologische audiofiele nitwit kan zoiets verzinnen. Als een analoge interlink iets doet, dan is het een low pass vormen. Nou, wanneer dat iets op gaat lossen in een audio set kan ik me niet zo goed voorstellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Jag schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:20:
[...]

Ja en dus? Dat jij er nou zo druk mee bent met die kabels, betekent nog niet dat de rest zich er druk over moet maken :+
Of dat iemand zich erover druk moet maken of niet dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken.

Ik ben er zo druk mee (bij elementen) omdat het juist op die plaats zoveel uit kan maken. Bij een cd speler maakt het niets uit, dus waarom daar druk mee zijn (en wie draait er tegenwoordig nou nog CD's? 8)7)

De discussie werd ook (voor mij) met name aangewakkerd door deze post:
Wilf schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:01:
Ik heb met audiokabels (analoog en digitaal) tests gedaan door via een goede, gecalibreerde geluidskaart een loop te maken en met bijvoorbeeld SMAART door te meten. Zo kom je verschillen tegen maar die zijn in het analoge domein miniem en in het digitale domein nihil (behalve bij storingen).
De conclusie die hier wordt gesteld geldt alleen maar voor situaties waarin geluidskaarten aangesloten worden (of bronnen en ontvangers met min of meer dezelfde fysische parameters).
Maar dat wordt er niet bij gezegd. Hier wordt het als feit gepresenteerd, en dat het alleen bij storingen anders kan zijn.
En dat is niet waar imo. Het bewijs heb ik met de 2 fototjes gegeven, dat de verschillen significant kunnen zijn.
Er zijn heel veel manieren om kabels te meten en dit is er maar eentje van. En de enige juiste manier om een kabel door te meten is om de fysische parameters van bron en ontvanger gelijk te maken met de toepassing waarin de kabel uiteindelijk gebruikt gaat worden en dat wordt iig hier (en imho ook veelal in dit topic) genegeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 08-09-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
[quote]mr_petit schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:32:
[...]

Of dat iemand zich erover druk moet maken of niet dat mag iedereen voor zichzelf uitmaken.[/q[
Ja dat was mijn punt. Maar jij reageerde verbolgen over dat niemand zich er hier druk over maakte omdat ze je vraag niet konden beantwoorden.
Ik ben er zo druk mee (bij elementen) omdat het juist op die plaats zoveel uit kan maken. Bij een cd speler maakt het niets uit, dus waarom daar druk mee zijn (en wie draait er tegenwoordig nou nog CD's? 8)7)
Ja, maar misschien moet je even je hoofd uit die van de platenspeler wereld steken :P. Dat is een hele specifieke toepassing met hele oude techniek, mijn hobby is het niet. Tuurlijk prima om die hobby wel te hebben, maar niemand had het erover voordat jij erover begon :).
Er zijn heel veel manieren om kabels te meten en dit is er maar eentje van. En de enige juiste manier om een kabel door te meten is om de fysische parameters van bron en ontvanger gelijk te maken met de toepassing waarin de kabel uiteindelijk gebruikt gaat worden en dat wordt iig hier (en imho ook veelal in dit topic) genegeerd.
Ja maar dat hoeft helemaal niet met een normale lijn verbinding. Voor een normale lijn verbinding maakt het nauwelijks uit wat voor kabel je gebruikt, hooguit iets storingsgevoeliger zonder afscherming. Het is gewoon een totale non issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp vooral dat de perfectie benaderen bij het luisteren naar vinyl een lichte vorm van zelfkastijding is, waarmee ik snap dat er uiteindelijk is gekozen voor een digitale vervanger in de muziekwereld.
Los daarvan wel interessant om te weten dat bij phonosignaal de kwaliteit van de kabel er toe kan doen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Jag schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:55:
[quote]Maar jij reageerde verbolgen over dat niemand zich er hier druk over maakte omdat ze je vraag niet konden beantwoorden.
Nee ik reageerde verbolgen omdat alles hier over 1 kam geschoren wordt (als ik me ongenuanceerd uitdruk ;) ).
Niet omdat ze een vraag van mij wel of niet konden beantwoorden.
Ja, maar misschien moet je even je hoofd uit die van de platenspeler wereld steken :P. Dat is een hele specifieke toepassing met hele oude techniek, mijn hobby is het niet. Tuurlijk prima om die hobby wel te hebben, maar niemand had het erover voordat jij erover begon :).
Ook niet waar, een aantal anderen hebben dit hier ook aangehaald.
Die link van cartridge loading van hagtech (1e hit op google) was hier al een keer eerder aangehaald, niet door mij.
Trouwens, jij noemt het een heel specifieke toepassing, maar het is wel het hardst groeiende muziekmedium van dit moment.
En de draaitafelverkopen liegen er niet om, het zou me niets verbazen als die de verkopen van cd spelers evenaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Verwijderd schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:28:
Ik begrijp vooral dat de perfectie benaderen bij het luisteren naar vinyl een lichte vorm van zelfkastijding is,
Hoe kom je daar nou bij? :?

Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/490002.jpg

Al is het wel zo dat vinyl vrij is van de 'loudness war' zoals die op cd plaatsvond.
Platen zijn daar gewoon niet geschikt voor, en daarom is de mix die op een plaat staat ook gewoon anders dan op een CD.
Welke mix beter is, is een persoonlijke afweging, maar dat ze anders klinken staat buiten kijf.
Dat maakt platen interessant.
Ik bedoel, CD's, superaudio CD's, flac's, 320kbps MP3's DVD audio etc... klinkt allemaal hetzelfde.
Platen passen niet in dat rijtje ;)
En bij platen kan de luisteraar het geluid enorm beinvloeden door alleen al een ander element.
Een CD klinkt in mijn oren in elke cd speler gelijk, en versterkers ook zo ongeveer. Alleen luidsprekers hebben per model hoorbaar een andere klank.
Maar dat geldt dus voor platenspelers (met name de elementen) óók.
Ideaal voor hobbyisten dus :+

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 08-09-2020 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
DominoNL schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 16:58:
[...]
Om welke reden/op welke manier zijn duur en lagere capaciteit dan verbonden? Dat een kabel van 2,50 ergens op inlevert kan ik inkomen en dat een goede kabel misschien 5x tot 20x zoveel kost, okee. Maar wat is er daarboven dan nog voor schokkends te winnen? En als dat zo werkt, waarom is er dan maar héél, hééél zelden een test waaruit blijkt dat een kabel van 1000 euro beter is dan het alternatief van 5000, of op z'n minst dat het verschil de prijs niet waard is, maar altijd "als je het geld hebt, dan is het wel écht veel beter voor 5K".
Een kabel met lage capaciteit maken is wat lastiger en zal dus meestal wat duurder zijn. Maar ik zeg nergens dat je tot duizenden euro's moet gaan. Maar er zit dus wel degelijk verschil tussen een cheap-ass kabeltje en de wat profesionele (maar wederom alleen als het gaat om analoge signalen)
[...]
Mijn hele punt is dat de standaard opvattingen hier zijn dat als iemand vraagt naar wat een goede interlink is, het standaard antwoord is dat het niets uitmaakt, terwijl de 1e vraag zou moeten zijn: waarvoor ga je 'm gebruiken.
Voor iemand die hier vraagt wat voor interlink hij nodig heeft is het antwoord in 99% van de gevallen toch echt dat het niets uitmaakt. De meeste mensen zullen pas verschil horen als ze de 2 versies vlak achter elkaar horen.
[...]

Die capaciteitsproblemen bij dropveterinterlinks icm platenspelers (MM/MI elementen) is weldegelijk heel goed hoorbaar.
Sterker nog, je kan het zelfs als een toonregeling gebruiken (het is gewoon een filter).
Je kan zelfs al een behoorlijke gain krijgen vanaf rond de 8khz bij gebruik van bepaalde interlinks (al resulteert dat wel tot een afval beginnende bij ca 10khz). Je kan dan bijv. al op -6dB zitten bij 15khz.
Dat is denk ik allemaal nog wel hoorbaar.
Ik denk dat dat voor de meeste mensen totaal niets uitmaakt. Als je welke interlink dan ook pakt zullen de meeste mensen gewoon vinden dat het prima klinkt.. Wat niet wil zeggen dat er geen hoorbare verschillen zijn (maar dat gaf ik al aan)
Maar er zit ook een behoorlijke faseverschuiving aan vast, vaak al beginnende bij 1khz. (al zegt de ene geleerde dat dat voor het gehoor niets uitmaakt en de andere professor zegt dat het weldegelijk hoorbaar is dus dat is een omstreden onderwerp al zijn er zeer gerespecteerde fabrikanten die heel ver gaan in het signaal weer te geven met zo min mogelijk faseverschuivingen)
Ach, ik heb een collega op het werk die heel veel van dit soort dingen in dubbel-blind testen er uit haalt. Vandaar ook dat ik al aangaf dat voor analoge signalen er wel degelijk verschil is.

Wel blijf ik het altijd apart vinden dat dit juist bij platenspelers zo veel meegenomen wordt. Oorspronkelijk werd dat ook niet gedaan, dus eigenlijk ben je er nu een ander geluid uit aan het halen dan oorspronkelijk bedoeld is.
Aan de andere kant, dat platen zo goed als altijd beter klinken dan CDs ben ik het wel mee eens, en dat is inderdaad vooral door de 'loudness wars' die op CDs spelen maar niet op platen. Raar eigenlijk omdat je op CDs prima het geluid van een plaat kunt zetten.

Maarre dit is een andere discussie en als je goed leest gaf ik je vanaf het begin al op de meeste punten gelijk :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Zo @mr_petit je bent je enorm kwaad aan het maken, maar mij niet helemaal duidelijk waarom. Ik zag je naam staan en ik dacht, die gaat over platenspelers beginnen :+

Plaatje of niet; traditionele bananen zijn (meerweg) unpowered omdat het hele idee van een line array juist is dat de akoestische koppeling zorgt voor de gewenste afstraling (beam steering). De mooist klinkende sets die ik ken werken op deze manier, gewoon met de versterkers in een 19” rack op zijtoneel. Daar kan geen hifiset gemaakt door elfjes tegenop.
mr_petit schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:32:
[...]

De conclusie die hier wordt gesteld geldt alleen maar voor situaties waarin geluidskaarten aangesloten worden (of bronnen en ontvangers met min of meer dezelfde fysische parameters).
Maar dat wordt er niet bij gezegd. Hier wordt het als feit gepresenteerd, en dat het alleen bij storingen anders kan zijn.
En dat is niet waar imo. Het bewijs heb ik met de 2 fototjes gegeven, dat de verschillen significant kunnen zijn.
De geluidskaart van een paar duizend euro is zo goed als de ADC en DAC. Dus naast de kabel meer je die ook. Daarom kan je daar een nulmeting op maken met je beste kabel of de meetresultaten gewoon over elkaar heen leggen. En kijk hier even wat SMAART precies is anders :)

[ Voor 36% gewijzigd door Wilf op 08-09-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Wilf schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:04:
[...]

De geluidskaart van een paar duizend euro is zo goed als de ADC en DAC. Dus naast de kabel meer je die ook. Daarom kan je daar een nulmeting op maken met je beste kabel of de meetresultaten gewoon over elkaar heen leggen. En kijk hier even wat SMAART precies is anders :)
Ik begrijp even niet wat je bedoelt.
Je gaat je geluidskaart als oscilloscoop en signaalgenerator gebruiken in een schakeling van element en phonopre?
Bedoel je dat?

Ik weet wel wat smaart is, maar het gaat er niet om wat het is maar hoe je het gebruikt.
Je schreef namelijk dat je een loop had gemaakt.
Of heb je een geluidskaart waarbij je L, C en R op in- en uitgang kan aanpassen? (en dan nog, dan moet je ook nog weten welke waardes je moet nemen; ook dat is een onderdeel van de meting immers, anders kon je als je alles van tevoren wist eea ook wel in LTspice zetten)

[ Voor 24% gewijzigd door mr_petit op 08-09-2020 22:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

mr_petit schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:49:
[...]

Ik begrijp even niet wat je bedoelt.
Je gaat je geluidskaart als oscilloscoop en signaalgenerator gebruiken in een schakeling van element en phonopre?
Bedoel je dat?

Ik weet wel wat smaart is, maar het gaat er niet om wat het is maar hoe je het gebruikt.
Je schreef namelijk dat je een loop had gemaakt.
Of heb je een geluidskaart waarbij je L, C en R op in- en uitgang kan aanpassen? (en dan nog, dan moet je ook nog weten welke waardes je moet nemen; ook dat is een onderdeel van de meting immers, anders kon je als je alles van tevoren wist eea ook wel in LTspice zetten)
Nou, om precies te zijn heb ik dergelijke opstelling gebruikt voor een worst case-scenario (om bij een locatietheaterproject te controleren of en hoe slecht het resultaat werd met 100 meter aan XLR inclusief haspels; budget en praktische oplossingen zijn dan namelijk altijd leidend) en dat viel me nog alleszins mee. Ik had een laptop met SMAART bij midden in het bos :) Praktisch klonk het overigens ook prima. Was wel lijn over XLR naar powered zuilen midden in een bos.

Dit was om in te gaan op de discussie over kabels, kabellengtes en kwaliteit. Zelfs in de meest barre omstandigheden kan je met goedkope zooi nog steeds prima resultaten boeken.

De enige kabels waar ik echt problemen mee heb gehad (naast gewoon stukke kabels) zijn instrumentkabels (jacksnoeren); eentje was zo microfonisch dat als de gitarist over het podium liep er een soort rain stick-geluiden uit z’n amp kwamen, en een andere kabel klonk écht zeer dof (die dempte al boven de 500 Hz 2dB/octaaf). Meer smaken in audio (analoog) heb ik niet gehad (in 24 jaar (pro) audio).

Digitaal wel natuurlijk maar dat was dan meestal te wijten aan een slecht kristal of geen wordclock. Maar dat hoor je echt direct. Alsof je met een kartelschaar door karton knipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Wilf schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 23:11:
[...]
Nou, om precies te zijn heb ik dergelijke opstelling gebruikt voor een worst case-scenario (om bij een locatietheaterproject te controleren of en hoe slecht het resultaat werd met 100 meter aan XLR inclusief haspels; budget en praktische oplossingen zijn dan namelijk altijd leidend) en dat viel me nog alleszins mee. Ik had een laptop met SMAART bij midden in het bos :) Praktisch klonk het overigens ook prima. Was wel lijn over XLR naar powered zuilen midden in een bos.

Dit was om in te gaan op de discussie over kabels, kabellengtes en kwaliteit. Zelfs in de meest barre omstandigheden kan je met goedkope zooi nog steeds prima resultaten boeken.

De enige kabels waar ik echt problemen mee heb gehad (naast gewoon stukke kabels) zijn instrumentkabels (jacksnoeren); eentje was zo microfonisch dat als de gitarist over het podium liep er een soort rain stick-geluiden uit z’n amp kwamen, en een andere kabel klonk écht zeer dof (die dempte al boven de 500 Hz 2dB/octaaf). Meer smaken in audio (analoog) heb ik niet gehad (in 24 jaar (pro) audio).

Digitaal wel natuurlijk maar dat was dan meestal te wijten aan een slecht kristal of geen wordclock. Maar dat hoor je echt direct. Alsof je met een kartelschaar door karton knipt.
Maar dit is dus wat anders dan een loopje maken met je geluidskaart en de pc aanzetten (zoals je het in beginsel omschreef)
Zeker bronnen die een pittige inductie hebben (dus MM/MI elementen, maar ook microfoons, en alhoewel ik geen gitaar speel, vermoed ik dat de pickups van een elektrische gitaar ook wel eens een behoorlijke inductie kunnen hebben) kan de capacitaire eigenschap van een kabel een behoorlijke invloed hebben op de geluidskwaliteit. En dat kan je alleen maar meten/inzichtelijk maken als je òf de in- en output in de meting meeneemt die daadwerkelijk gebruikt gaat worden, òf deze simuleert danwel instelt op de in- en output van je testapparaat. Maar dan heb je een behoorlijk ingewikkeld testapparaat nodig. En je moet die waardes dan ook nog eens weten, wat niet altijd even eenvoudig is, want het zijn natuurlijk geen ideale spoelen, condensatoren en weerstanden waar je mee te maken hebt.
Dus je moet al een een gecompliceerde L R en C weten in te stellen op je testapparaat (wat bijv 3 rlc circuits achter elkaar kunnen zijn in verschillende configs). en afhankelijk van die waardes geven ze wel of niet effecten in het hoorbare gebied.

Dus eigenlijk komt het er op neer dat als je het effect en de prestatie van een kabel wilt meten, je ook gewoon de originele bron en ontvanger moet mee-meten in de schakeling.
Ik bedoel: voor het probleem van cartridge loading vult de halve wereld de opgegeven inductie van de fabrikant in in die link van hagtech, niet wetende dat die opgegeven inductie van de fabrikant bij 1khz gemeten is.
Maar die inductie is absoluut niet linear. Het probleemgebied ligt bij ca 10-15khz, en als je de inductie van elementen bij die frequenties gaat meten kan dat blijken daar best grote verschillen in te zitten.
Rustig 20% oid (dus bijv. 460mH@1khz wordt 380mH@10khz). En ook hoeveel dat verandert blijkt niet voor elk element hetzelfde te zijn, ook niet naar rato.
Maar goed, voor dit specifieke probleem met platenspelers, de invloed van kabels en met name welke afsluitweerstand ideaal is (want daar gaat cartridgeloading eigenlijk over), daar heb je helemaal geen dure audioanalyzers of geluidskaarten van duizenden euro's voor nodig. Een simpele signaalgenerator die een blokgolf van een paar khz kan genereren met instelbare amplitude (hoeft niet meer dan een tientje te kosten op alie/ebay) en een gebruikte oscilloscoop voor 25 euro is voldoende (en wat testsnoertjes van alie natuurlijk ;) ).
Daarom zeg ik altijd: het gaat er niet om wat je gebruikt (en hoeveel het wel niet kost), maar vooral hoe je het gebruikt :)

En als ik iets heb geleerd in de 30 jaar die ik met audio bezig ben is het wel dat 'goedkope zooi' niet slechter hoeft te zijn als peperdure zooi als je gaat meten.
Ik heb wel eens een interlinkje met VDH d102 MK3 kabel gemaakt (ook al meer dan 25 jaar geleden), en alhoewel dat een prima kabel is met best lage capaciteit, de monacor microfoonkabel waar ik de meeste van mijn interlinkjes mee maak meet nog nèt ietsje lager (over het prijsverschil zullen we het maar niet hebben, maar het is waarschijnlijk meer dan een factor 10).
Iig specificeert VDH nog de capaciteit bij de d102mk3, want lang niet alle audiofiele fabrikanten doen dat.
Je vraagt je af waarom niet, zelfs bij kabels die 'speciaal voor draaitafels' zijn :| . Ze zullen toch wel een LCR metertje hebben?
Gelukkig geven de meeste/een aantal pro audio kabelleveranciers wel die info (en die maken er soms ook interlinks met tulpstekkers van)

[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 09-09-2020 01:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik denk dat ik m’n Anneke Dote verkeerd heb aangevlogen door de topic te lang niet goed te hebben gelezen; de discussie die ik las leek weer eens te gaan over de invloed van kabels (analoog of digitaal) op het signaal en hoe significant die dan wel of niet was. Het hele platenspelerverhaal was langs mij heen gegaan.

(En ik heb wel degelijk een loop gemaakt van out naar in in die opstelling om te kijken hoeveel verlies ik zou krijgen vooraleer de kabels van out naar zuil te trekken)

Daarbij ben ik, juist door zowel met grote artiesten in grote goed geoutilleerde zalen en theaters alsmede (al dan niet armlastige) locatietheatergroepen gewerkt te hebben, zelf zéér pragmatisch en absoluut géén aanhanger van merken danwel tegenstander van X of Y en zie juist de uitdaging in van iets goed te laten klinken met de meest slechte en goedkope spullen. Dropveters met tulp-tulp of minijack-tulp heb ik daarbij ook regelmatig gebruikt.

Wat dat betreft heb ik dus jouw verhaal compleet verkeerd geïnterpreteerd want je touwtjes bij een platenspeler hebben een andere rol dan die bij een simpele verbinding tussen gelijkwaardige apparaten. M’n hele punt van m’n verhaal was om audiofielen (en ik was abusievelijk in de veronderstelling dat je daar deel van maakte) beweren dingen te horen of zien door kabel X of Y terwijl als je ze doormeet met fatsoenlijk materiaal precies kan zien en uitleggen wat er gebeurt (in het auditieve spectrum), en dat de rol van kabels, zolang deze volgens een bepaalde specificatie gemaakt zijn, vaak nihil is.

Veel belangrijker is storing van buitenaf, ground loops of foutief materiaal. Je moet echt de goedkoopste troep kopen (van die aluminiumstrengels die al breken als je er naar kijkt) om echt problemen te krijgen. Of inderdaad in een mismatched systeem zoals bij een gitaar en versterker of platenspeler. Dan begint het al meer uit te maken.

Maar minder dynamiek en diepte door een HDMI-kabel of een slechter definieerbaar stereobeeld door een glasvezelkabel die beiden niet 5000 euro kosten en niet op een houten ontkoppelblokje liggen…

Dan denk ik: ze moesten eens weten wat voor mishandeling de kabels en apparatuur van hun favoriete artiest in de studio en op tournee allemaal te verduren krijgt :+

[ Voor 3% gewijzigd door Wilf op 09-09-2020 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
mr_petit schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:29:
[...]
Trouwens, jij noemt het een heel specifieke toepassing, maar het is wel het hardst groeiende muziekmedium van dit moment.
En de draaitafelverkopen liegen er niet om, het zou me niets verbazen als die de verkopen van cd spelers evenaart.
Mezelf even quotende nog even inhakend of vinyl/platenspelers een hele specifieke vs een hele populaire toepassing is:
op de frontpage:
In de VS is de platenverkoop de cd verkoop officieel voorbijgestreefd (sinds 2018 waren de verkopen al zo ongeveer on par):
nieuws: Muziekindustrie haalt in VS meer omzet uit vinyl dan uit cd's

Dus dat maakt het denk ik het best verkopende fysieke muziekmedium (ik kan me niet voorstellen dat sacd's etc beter verkopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mr_petit schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:47:
[...]

Mezelf even quotende nog even inhakend of vinyl/platenspelers een hele specifieke vs een hele populaire toepassing is:
op de frontpage:
In de VS is de platenverkoop de cd verkoop officieel voorbijgestreefd (sinds 2018 waren de verkopen al zo ongeveer on par):

Dus dat maakt het denk ik het best verkopende fysieke muziekmedium (ik kan me niet voorstellen dat sacd's etc beter verkopen)
Eh, ja... Zo kan ik ook bewijzen dat XT computers heel populair zijn, omdat er meer van verkocht worden dan 486's...

Platenspelers zijn gewoon een uitzondering in percentage gebruik. Het artikel wat jij post laat al zien dat er alleen al 25x zoveel omzet komt uit streaming plaformen. Laat staan hoeveel minuten / aantallen mensen daarbij horen.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 11-09-2020 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:47:
[...]

op de frontpage:

Wij hebben op zolder een paar honderd vinyl lp platen liggen uit een erfenis, overwegend klassiek. Te veel om ze te stallen in de buurt van de platenspeler die we nog hebben en voor een deel dubbel van wat we zelf al hadden. Ik wilde ze maar naar de kringloop brengen, maar als ik dit zo lees kan het misschien als ik nog even wacht best nog wel wat opbrengen.

Edit:
Gezien onderstaande reactie gaan ze dan een dezer dagen naar de kringloop.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 11-09-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Techneut schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:38:
[...]
Ik wilde ze maar naar de kringloop brengen, maar als ik dit zo lees kan het misschien als ik nog even wacht best nog wel wat opbrengen.
Klassieke platen brengen bijzonder weinig op. Ligt niet in het interessebereik van hipsters.
JvS schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:01:
[...]
Platenspelers zijn gewoon een uitzondering in percentage gebruik. Het artikel wat jij post laat al zien dat er alleen al 25x zoveel omzet komt uit streaming plaformen. Laat staan hoeveel minuten / aantallen mensen daarbij horen.
Het ging er mij om dat als iemand vraagt naar een geschikte RCA-RCA interlink, dat het ook best wel eens voor een platenspeler gebruikt zou kunnen worden terwijl dat hier wordt/werd afgedaan (door een aantal) als een ontzettende niche toepassing en derhave niet noemenswaardig en niet waardig om te beschouwen. Maar dat is nu blijkt het best verkochte fysieke muziekmedium.
De meeste mensen die hun telefoon op hun stereo willen aansluiten voor spotify oid zullen waarschijnlijk vragen naar een 3.5mm jack-rca interlink oid.

[ Voor 55% gewijzigd door mr_petit op 11-09-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mr_petit schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:39:
[...]

Klassieke platen brengen bijzonder weinig op. Ligt niet in het interessebereik van hipsters.

[...]

Het ging er mij om dat als iemand vraagt naar een geschikte RCA-RCA interlink, dat het ook best wel eens voor een platenspeler gebruikt zou kunnen worden terwijl dat hier wordt/werd afgedaan (door een aantal) als een ontzettende niche toepassing en derhave niet noemenswaardig en niet waardig om te beschouwen. Maar dat is nu blijkt het best verkochte fysieke muziekmedium.
De meeste mensen die hun telefoon op hun stereo willen aansluiten voor spotify oid zullen waarschijnlijk vragen naar een 3.5mm jack-rca interlink oid.
Ok. Ik houd het er wel bij. Platen zijn zo belangrijk dat je ze bij elke discussie over kabels in overweging moet nemen. En streaming gaat via een jack kabeltje :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
JvS schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:11:
[...]
En streaming gaat via een jack kabeltje :F
Wie zegt dat?
Oh ja, de personen die moedwillig niet goed lezen. :|

Het gaat erom dat het overgrote deel van de apparaten waarop streaming diensten binnenkomen waarschijnlijk een outputstekker hebben in de vorm van een 3,5mm jack (telefoons, laptops, pc's met geluidskaarten)
Jij begon toch over dat streaming het meest gebruikte format was om muziek te luisteren?

[ Voor 41% gewijzigd door mr_petit op 11-09-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
We quoten
mensen die hun telefoon op hun stereo willen aansluiten voor spotify
Spotify = streaming en kan via spotify connect veelal zonder kabel.

a) mensen die dit nog moeten vragen, praten niet over RCA of Jack. Die praten over koptelefoonstekkertje en tulpstekker.
b) platenpeeps noemen RCA-kabels doorgaans Phono kabels. Feitelijk hetzelfde: Coax met Tulpstekker, maar veelal is een RCA-kabel die Phono wordt genoemd goed geschikt voor een platenspeler en goed afgeschermd. 'gewone' RCA kabels kunnen dit ook zijn, maar je hebt hebt ze ook in kaliber dropveter.
c) zijn we klaar? zo niet, verander je naam dan naar mr_pedant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Propheticus schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:21:
c) zijn we klaar? zo niet, verander je naam dan naar mr_pedant.
Wat loop je nou dom op de man te spelen?
Ben je 10 ofzo?

Wat een lulverhaal over hoe mensen wel of niet stekkers noemen.
Dan mag jij je naam ook wel veranderen in Patheticus als we op die toer beginnen.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_petit op 11-09-2020 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-09 21:28
mr_petit schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:13:
[...]

Wie zegt dat?
Oh ja, de personen die moedwillig niet goed lezen. :|
Even los van het feit dat een (infirieure)
interlink bij een platenspeler mogelijk meer invloed kan hebben als bij de overige media. Is die invloed toch nog steeds zeer gering bij het gebruik van een 'prima' kabel, als je die invloed afzet tegenover de invloed die het gebruikte element heeft, de voorversterker, de gebruikte speakers en de ruimte waar ze instaan. De ohmse weerstand van de kabel speelt een belangrijke rol in het berekenen van de impedantie, die lijkt me bij het gebruik van de gestelde 'prima' kabel in beide gevallen verwaarloosbaar klein, in absolute zin en als verschil tussen 'prima' kabels?

Dan hoeft die interlink toch nog steeds geen 100+ euro te kosten en zal het verschil tussen een kabel van pak hem beet 25,- en een van 100,- verwaarloosbaar zijn? (Ik zeg vooropgesteld nergens dat je labels aanraad van 100+ euro)

Ik heb niet al je post doorgelezen, maar heb je metingen waarin je dit kan aantonen dat zou reuze interessant zijn? Ik ben voorop gesteld geen lp specialist maar sta open voor verdere uitleg. Met mijn technische achtergrond zie ik in ieder geval niet in waarom een kabel voor een platenspeler heel afwijkend zou moeten zijn van hetgeen je voor andere toepassingen zou willen.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DjaRoel schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:31:
[...]

Even los van het feit dat een interlink bij een platenspeler meer invloed kan hebben als bij de overige media. Is die invloed toch nog steeds zeer gering bij het gebruik van een 'prima' kabel, als je die invloed afzet tegenover de invloed die het gebruikte element heeft, de voorversterker, de gebruikte speakers en de ruimte waar ze instaan. De ohmse weerstand van de kabel speelt een belangrijke rol in het berekenen van de impedantie, die lijkt me bij het gebruik van de gestelde 'prima' kabel in beide gevallen verwaarloosbaar klein, in absolute zin en als verschil tussen 'prima' kabels?

Dan hoeft die interlink toch nog steeds geen 100+ euro te kosten en zal het verschil tussen een kabel van pak hem beet 25,- en een van 100,- verwaarloosbaar zijn?

Ik heb niet al je post doorgelezen, maar heb je metingen waarin je dit kan aantonen dat zou reuze interessant zijn? Ik ben voorop gesteld geen lp specialist maar sta open voor verdere uitleg. Met mijn technische achtergrond zie ik in ieder geval niet in waarom een kabel voor een platenspeler heel afwijkend zou moeten zijn van hetgeen je voor andere toepassingen zou willen.
Probleem is dat een LP cartridge een behoorlijke inductieve output impedantie heeft. Met capaciteit van een kabel kan je een resonantie piek krijgen. (Hangt ook weer af van het type cartridge dat je hebt)

Moet allemaal prima kunnen voor een lage prijs, maar verrassend weinig kabels hebben capaciteit erbij gezet. Makkelijkste blijft gewoon als je speler geen geintegreerde versterker heeft, een losse voorversterker erbij doen, dan hoef je niet een kabel door je halve kamer te leggen als je je LP speler ver van je versterker wil neerzetten. (Of nou ja, moet nog steeds, maar dan is het gewoon een line kabel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Sissors schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:33:
[...]

Probleem is dat een LP cartridge een behoorlijke inductieve output impedantie heeft. Met capaciteit van een kabel kan je een resonantie piek krijgen.

Moet allemaal prima kunnen voor een lage prijs, maar verrassend weinig kabels hebben capaciteit erbij gezet. Makkelijkste blijft gewoon als je speler geen geintegreerde versterker heeft, een losse voorversterker erbij doen, dan hoef je niet een kabel door je halve kamer te leggen als je je LP speler ver van je versterker wil neerzetten. (Of nou ja, moet nog steeds, maar dan is het gewoon een line kabel).
Ja, ik snap het principe. Ik zal ook niemand een kabel aanraden van 10m tussen een platenspeler en de voorversterker. Dan heeft die kabel immers een hogere weerstand met bijbehorende impedantie.

Daarom stelde ik ook de 'prima' kabel als voorbeeld 🙂

Maar ik proef dat de discussie een beetje vervelend wordt, en ik probeer daar met mijn post weer wat nuance in te krijgen, misschien liggen de gedachtes over kabels niet zo ver uiteen als de posts doen vermoeden 😉

[ Voor 10% gewijzigd door DjaRoel op 11-09-2020 18:38 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
DjaRoel schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:31:
[...]
.....
De ohmse weerstand van de kabel speelt een belangrijke rol in het berekenen van de impedantie, die lijkt me bij het gebruik van de gestelde 'prima' kabel in beide gevallen verwaarloosbaar klein, in absolute zin en als verschil tussen 'prima' kabels?
.....
Het gaat helemaal niet om de ohmse weerstand. Het gaat om de capaciteit van de kabel.
Het heeft ook helemaal niets met kosten te maken. Puur met fysische parameters.
. Met mijn technische achtergrond zie ik in ieder geval niet in waarom een kabel voor een platenspeler heel afwijkend zou moeten zijn van hetgeen je voor andere toepassingen zou willen.
Dat verschil is er dus wel.
Je geeft al aan dat je niet al mijn posten gelezen hebt, maar als je het wilt begrijpen moet je dat toch doen.
Ik heb het zelfs met 2 foto's laten zien wat een interlink met lage capaciteit doet met weergave van een 5khz blokgolf via een platenspelerelement en de standaard afsluitweerstand en wat een dropveterinterlink doet met de de 5khz blokgolf via een platenspeler element en de standaard afsluitweerstand.
Iedereen kan toch dat verschil zien?
Het komt er op neer dat een dropveterinterlink een behoorlijke toename in geluidsniveau kan veroorzaken rond de 8khz (van wel 3dB), en daarna sterk gaat afzwakken (-6dB@15kzh) en voor een aanzienlijke fasedraaing zorgt (denk aan ca. 80graden@10khz; de fasedraaing begint al bij ca. 1khz)
Dat zijn behoorlijke afwijkingen in nog steeds het hoorbare gebied.
Deze afwijkingen kan je grotendeels teniet doen door een interlink te nemen die een capaciteit heeft van iig onder de 100pF (hoe lager hoe beter in de meeste gevallen).
Feitelijk functioneert de capacitaire werking van de interlink samen met de inductiviteit van het element als een toonregeling; een filter. Als je niet tevreden bent met de hoogweergave van je element zou je dit effect zelfs kunnen gebruiken om de hoogweergave te veranderen (afhankelijk van hoe je het wilt veranderen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
Sissors schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 18:33:
[...]

Probleem is dat een LP cartridge een behoorlijke inductieve output impedantie heeft. Met capaciteit van een kabel kan je een resonantie piek krijgen. (Hangt ook weer af van het type cartridge dat je hebt)

Niet alleen hebben verrassend weinig kabels een opgave van capaciteit, maar veel dure kabels hebben geeneens een lage capaciteit.
Maar met de afstand die een losse phonopre (= soms extra investering) van je draaitafel staat heb je toch al snel 50cm kabel nodig (je kan kabels ook niet in alle lengtes kant en klaar kopen), en met die 50cm lengte zit je met een dropveterkabel vaak ook al boven de 100pf.
Menig dropveterkabeltje heeft 250-300pF/m als soortelijke capaciteit, en dat kan je eigenlijk aan de buitenkant niet zien. Je hebt ze ook die op de helft zitten en er ogenschijnlijk ongeveer hetzelfde eruit zien.
Ik denk dat dikte van isolatie van de kern en het gebruikte isolatiemateriaal de 2 bepalende factoren zijn.
Het is idd de inductie van het element wat voor het probleem zorgt. Die spreiding is groot, maar sommige elementen zitten boven of rond de 1000mH@10khz. (het element wat ik gebruikte bij die foto's heeft een inductie van ca 400mH@10khz geloof ik)
Hogere inductie zorgt voor meer output.
Mijn advies is dat een 'goede draaitafelinterlink' een capaciteit hoort te hebben van min of meer maximaal 80pF. (lager is beter en lange interlinks van 2 meter oid zijn idd uit den boze)
Ik bedoel, de interlinks die ik maak van el cheapo microfoonkabel zijn 75cm lang, hebben 54pF capaciteit en dat is ook nog eens mantel en 2e core meegenomen (dus geeneens core to core, maar de core to core waarde is omstreden in gebruik bij draaitafels tenzij je een volledig gebalanceerde phonopre hebt).
Het is heel raar dat veel dure interlinks van audiofiele merken dit geeneens halen (laat staan dat ze die gegevens publiceren; dat vind ik toch wel een vereiste dat als je veel geld neerlegt voor een stuk kabel, dat ten minste de elektrische basisparameters (L,R en C) gepubliceerd worden).
Lage capaciteit van de interlink is ook van belang, omdat je phonopre soms ook nog een capacitaire last heeft (miller effect)

[ Voor 36% gewijzigd door mr_petit op 11-09-2020 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Dus als je voor je platenspeler (waar vaak een kabel aangebakken zit) een kabel gebruikt die niet te lang is, van voldoende dikte ook het isolatiemateriaal. Dan zit je redelijk safe toch? @mr_petit

Ik heb het even terug gezocht en in de capaciteit uit te rekenen is R idd geen belangrijke factor, het is al weer bijna 20 jaar terug dat ik dat op de mts gehad heb.

Voor de impedantie is R wel een belangrijke factor.

Die phase verschuiving vind in het wissel filter ook weer plaats, en ik denk dat de meeste speakers wel een grotere tolerantie hebben dan plus of min 3/6 dB over het gehele frequentie bereik. Al met al dus wel een aandachtspunt als je een kabel aanschaft voor een platenspeler dat het een beetje een fatsoenlijk exemplaar is om te zorgen dat de basis signaal overdracht goed is.

Al neemt dat laatste wat mij betreft niet weg dat de speakers en de ruimte waarin ze staan nog steeds het meest bepalend zullen zijn voor de klank, om toch maar een beetje eigenwijs te blijven 😉🙂

Edit, wel leuk om te zien dat je daadwerkelijk metingen hebt uitgevoerd met behulp van een oscilloscoop, is dit werk of hobby?

[ Voor 6% gewijzigd door DjaRoel op 11-09-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_petit
DjaRoel schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 19:50:
Dus als je voor je platenspeler (waar vaak een kabel aangebakken zit) een kabel gebruikt die niet te lang is, van voldoende dikte ook het isolatiemateriaal. Dan zit je redelijk safe toch? @mr_petit
Het gaat om de dikte van het isolatiemateriaal van de kernen. (en verschil in isolatiemateriaal kan ook nog uitmaken).
Ik denk dat bij de condensatorwerking de afstand tussen beide cores of tussen core en mantel exponentieel afneemt met de afstand.
Het beste kan je microfoonkabel nemen. Daarvan worden de waardes vaak opgegeven door de producent omdat deze in professionele omgeving toegepast worden (en daar wordt vaak met meer verstand gekeken dan in de audiofiele wereld).
Dat van die aangebakken kabels is idd soms een twijfelachtige oplossing, maar kan ook met een reden zijn:
Ik heb een aantal sony biotracers (6 stuks) wat in de jaren 80 echt topspelers waren (kostten toen ook grofweg een maandloon), en die hebben allemaal aangebakken kabels.
Ik heb ze uiteraard allemaal doorgemeten, en allemaal hebben ze een capaciteit van ruim onder de 100pF.
Dat is wel een teken dat er toen met verstand naar topspelers gekeken werd.
Maar ik twijfel idd aan of alle spelers van toen met aangebakken kabels ook kwaliteitskabels hadden, of dat het een marketinggimmick werd (bij de goedkopere spelers).
Die phase verschuiving vind in het wissel filter ook weer plaats, en ik denk dat de meeste speakers wel een grotere tolerantie hebben dan plus of min 3/6 dB over het gehele frequentie bereik. Al met al dus wel een aandachtspunt als je een kabel aanschaft voor een platenspeler dat het een beetje een fatsoenlijk exemplaar is om te zorgen dat de basis signaal overdracht goed is.
Ja scheidingsfilters in luidsprekers geven ook enorme faseverschuivingen. Dat neemt niet weg dat er op gelet wordt. Sommige vooraanstaande merken gingen daar heel ver in. Zo heeft (had? ben er al een paar decennia uit) Dynaudio (ook niet de minste) in hun luidsprekers alleen seriefilters om faseverschuivingen te minimaliseren. Dat is best een drastische stap in filterontwerp.
Al neemt dat laatste wat mij betreft niet weg dat de speakers en de ruimte waarin ze staan nog steeds het meest bepalend zullen zijn voor de klank, om toch maar een beetje eigenwijs te blijven 😉🙂
Ja de ruimte sowieso. Maar ik zie elementen toch wel behoorlijk analoog aan speakers (eigenlijk is een element analoog aan een microfoon, ook iets waar enorme klankverschillen in zitten).
Het verschil in elementen, phonopre's en de kabel ertussen zal je verbazen. Vooral omdat een element natuurlijk ook een naald bevat, en de ene trackt zo ontzettend veel beter dan de andere...
En er zitten toch ook wel echte verschillen in klankkarakter.
Voordeel van het wisselen van elementen tov wisselen van luidsprekers: elementen nemen veel minder ruimte in ;)
Edit, wel leuk om te zien dat je daadwerkelijk metingen hebt uitgevoerd met behulp van een oscilloscoop, is dit werk of hobby?
Plaatjes draaien is hobby, maar ik koop een scoop, functiegenerater etc etc wel zakelijk (ook al heb ik dat niet direct nodig, mijn beroep is zo divers dat ik bijna elk spul met technische inslag prima de boekhouding in kan douwen. Geen enkele belastingsambtenaar kan beoordelen of het niet voor mijn werk gebruikt zou kunnen worden (ik repareer en kalibreer soms ook specialistische voedingen voor mijn werk dus dit is geen probleem al werk ik niet echt in de electronicasector)

Ik heb ook wel bodeplots gemaakt. Dit zijn er 2 tussen elementen met ogenschijnlijk dezelfde prestaties (voor wat het iemand hier wat zegt):
Audio technica AT-440mla versus Denon DL-160
AT-440mla: MM, tapered alu cantilever, nude square shank microridge naald
DL-160: HOMC, tapered alu cantilever, nude square shank elliptical

Beide bodeplots zijn gemaakt met een dropveter interlink en 47k afsluitweerstand, en beide elementen worden in de regel gebruikt met dezelfde phono preamp

AT-440mla:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/loading/bode/at440-chinarca-47k.jpg

DL-160:
Afbeeldingslocatie: https://audio.home.xs4all.nl/zooi/draaitafels/loading/bode/dl160-chinarca-47k.jpg

Dat zijn best wel grote verschillen (dit is uiteraard puur elektrisch gezien; hoe een naald trackt moet je natuurlijk met testplaten meten en daarbij spelen weer vele effecten), maar het toont aan dat het ene element prima op dezelfde phonopre speelt met de goedkoopste van de goedkoopste interlink, en dat bij een ander element het uit den boze is. Beide elementen hebben een ander werkingsprincipe.
Dat maakt draaitafels zo leuk: je kan er zo extreem veel mee klooien. Zowel op het mechanische vlak (hierbij spelen nog veel meer zaken een rol) als op het elektrische vlak.
Het is een heel leerzaam medium. Jammer dat de prijzen van alles zo omhoog zijn gegaan sinds de hype; 20 jaar geleden waren toptafels nog heel betaalbaar. (als heeft de hype ook gezorgd dat er extreem veel meer releases zijn gekomen)

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 11-09-2020 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:46

dragonhaertt

@_'.'

Dat is al wat ik schreef. maar voor impedantie kan je geen waarde geven. Die gaat omhoog met de frequentie zoals ik al schreef.
Ik ben nog niet helemaal bijgelezen om een inhoudelijke reactie te geven op deze discussie, maar deze zin deed me wel heel erg pijn aan mijn electro-hart. Zeker aangezien je zo te zien wel weet hoe een scope werkt, en wat een bodeplot is.

Dus om even te verduidelijken; impedantie van een transmissielijn kan je prima een waarde geven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzNuSkHM7GfCwez9Rc800Tb4V-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uAL6bKftHKU90qeoVo9693xd.png?f=user_large

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
mr_petit schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:39:
[...]

Het ging er mij om dat als iemand vraagt naar een geschikte RCA-RCA interlink, dat het ook best wel eens voor een platenspeler gebruikt zou kunnen worden....
Ja dat komt omdat je een beetje gepreoccupeerd bent met het onderwerp platen, je komt een beetje over als een langspeelplaat die blijft hangen :+. Te pas en te onpas kom je weer aanzetten met die dingen, ik denk niet dat er hier velen zijn die dat intereseert! Zeker dat er mensen zijn die platen spelen, maar zullen we anders gewoon doen dat we het over platen speler kabels hebben als iemand een kabel voor een platenspeler nodig heeft :)? En niet als het over HDMI kabels gaat bijvoorbeeld :P

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Kabels maken ook geen iota uit zodra er ergens in de lijn gebruik gemaakt van lossy codecs (streaming, Bluetooth speakers en digitaal gekochte audio zijn dat praktisch altijd). Ik koop zelf geen CD’s meer maar gebruik wel Spotify en iTunes maar echt wennen aan de beroerde kwaliteit zal ik pas als m’n oren de echt hoge frequenties kwijt zijn vrees ik…

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 97% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Wilf schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:30:
Kabels maken ook geen iota uit zodra er ergens in de lijn gebruik gemaakt van lossy codecs (streaming, Bluetooth speakers en digitaal gekochte audio zijn dat praktisch altijd). Ik koop zelf geen CD’s meer maar gebruik wel Spotify en iTunes maar echt wennen aan de beroerde kwaliteit zal ik pas als m’n oren de echt hoge frequenties kwijt zijn vrees ik…
Alsof kabels wel uitmaken als je lossless luistert.
En even los van wat spotify / andere streamingsdiensten doen met hun nummers, dat weet ik niet, maar puur hoge bitrate lossy compressie is niet op gehoor te onderscheiden. Dat is allemaal al 1000x getest :).
Plaatje of niet; traditionele bananen zijn (meerweg) unpowered omdat het hele idee van een line array juist is dat de akoestische koppeling zorgt voor de gewenste afstraling (beam steering).
Dat heeft toch geen ene iota te maken met powered of non powered, dat gaat puur over of je het amp rackie op de grond laat of in je speaker kastjes inbouwt, gewoon een logistieke keuze.

• mr_petit
dragonhaertt schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 10:24:
[...]

Dus om even te verduidelijken; impedantie van een transmissielijn kan je prima een waarde geven:
[Afbeelding]
Ik schreef dat die veranderde met de frequentie.
Dat gebeurt in jouw formule volgens mij ook, anders hoefde die hoekfrequentie er niet in.
Wikipedia geeft zelfs een heel mooi plaatje van een kromme (impedantie uitgezet tegen frequentie) in hun artikel

En de formule die jij hier geeft is zoals je zelf al zegt van een karakteristieke impedantie van een transmissielijn, maar we hadden het over de impedantie van een MM platenspelerelement.
Dat zijn toch niet dezelfde dingen?
Ik had liever gezien dat je bij het onderwerp was gebleven en bijv. een meting had laten zien aan een daadwerkelijk platenspelerelement met verschillende frequenties, dan had je kunnen zien dat die verandert.

• mr_petit
Jag schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:58:
[...] maar zullen we anders gewoon doen dat we het over platen speler kabels hebben als iemand een kabel voor een platenspeler nodig heeft :)? En niet als het over HDMI kabels gaat bijvoorbeeld :P
Ik zie even niet deze redenering?
Ik haakte toch echt in op deze discussie via posts die toen het over audiointerlinks gingen, niet over HDMI kabels :?
En als ik iets te pas en te onpas post, dan lees je het toch niet als het in jouw ogen te onpas is?
Dit is toch een open forum? En het is ook on topic.
Dus ik snap niet wat jouw probleem hiermee is. Volgens mij heb ik in deze discussiereeks een aantal mensen laten zien dat de capacitaire waarde van kabels in bepaalde gevallen grote consequenties voor het geluid kan hebben, èn op welke manier zich dat uit (met foto's en al) terwijl ze dat voorheen nog niet wisten.
Dat is toch een heel mooi resultaat in een topic dat gaat over fabels en feiten betreffende kabels?
Deze wijsheid kunnen ze (als ze de discussie gevolgd hebben) wellicht ook toepassen op andere bronnen met vergelijkbare eigenschappen. Dus bronnen die een inductieve last hebben. Denk aan dynamische microfoons, pickup elementen van gitaren, misschien ook nog wel signaaltrafo's in pro audio...
Bij al dit soort bronnen zou eenzelfde fenomeen kunnen plaatsvinden, afhankelijk van de waardes van de fysische parameters.

[ Voor 51% gewijzigd door mr_petit op 12-09-2020 18:37 ]

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Jag schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 17:59:
[...]

Alsof kabels wel uitmaken als je lossless luistert.
En even los van wat spotify / andere streamingsdiensten doen met hun nummers, dat weet ik niet, maar puur hoge bitrate lossy compressie is niet op gehoor te onderscheiden. Dat is allemaal al 1000x getest :).
Zeer hoog klopt, ik heb ook psychoakoestiek gehad op m’n opleiding ;) maar in de praktijk is de kwaliteit niet zo hoog. iTunes is erbarmelijk en Spotify is redelijk, bijna alle Bluetooth speakers zitten daar tussenin :+ Het zijn vooral snelle transiënten en de ‘kabbelende beekjes’ in het hoog. Het wil overigens nog wel schelen wie de codering heeft gedaan (ik luister veel muziek uit de jaren 10 tot 50 en het lijkt wel of ze daar niet zo strikt zijn geweest op kwaliteit. Static en ruis van de plaat is tot daar aan toe; lage lossy compressiekwaliteit stoort mij mateloos).
Dat heeft toch geen ene iota te maken met powered of non powered, dat gaat puur over of je het amp rackie op de grond laat of in je speaker kastjes inbouwt, gewoon een logistieke keuze.
Wat denk je dat de definitie is van powered ;)

Kijk, Meyer is ook powered zonder stekker, en zo zijn er meer met proprietary Beldenkabels maar het hele idee van unpowered is dat de kast licht blijft en onderhoudskosten laag. En line array is bij uitstek geschikt hiervoor wegens akoestische coupling en dat je gevlogen gewicht laag wil houden.

• Jag
mr_petit schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:25:
[...]

Ik zie even niet deze redenering?
Ik haakte toch echt in op deze discussie via posts die toen het over audiointerlinks gingen, niet over HDMI kabels :?
En als ik iets te pas en te onpas post, dan lees je het toch niet als het in jouw ogen te onpas is?
Dit is toch een open forum? En het is ook on topic.
Dus ik snap niet wat jouw probleem hiermee is. Volgens mij heb ik in deze discussiereeks een aantal mensen laten zien dat de capacitaire waarde van kabels in bepaalde gevallen grote consequenties voor het geluid kan hebben, èn op welke manier zich dat uit (met foto's en al) terwijl ze dat voorheen nog niet wisten.
Dat is toch een heel mooi resultaat in een topic dat gaat over fabels en feiten betreffende kabels?
Deze wijsheid kunnen ze (als ze de discussie gevolgd hebben) wellicht ook toepassen op andere bronnen met vergelijkbare eigenschappen. Dus bronnen die een inductieve last hebben. Denk aan dynamische microfoons, pickup elementen van gitaren, misschien ook nog wel signaaltrafo's in pro audio...
Bij al dit soort bronnen zou eenzelfde fenomeen kunnen plaatsvinden, afhankelijk van de waardes van de fysische parameters.
Dat heeft toch allemaal niks met normale consumenten toepassingen te maken :? Je kwam met de redenering dat als iemand een kabeltje koopt, dat ie mogelijk ook voor platenspelers gebruikt kan worden, heb je toch weer een manier gevonden om die platenspelers er met de haren bij te slepen :+. Maar dat slaat natuurlijk nergens op, bij een normale lijn verbinding is die capaciteit een non issue.
Wilf schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:42:
[...]
Wat denk je dat de definitie is van powered ;)

Kijk, Meyer is ook powered zonder stekker, en zo zijn er meer met proprietary Beldenkabels maar het hele idee van unpowered is dat de kast licht blijft en onderhoudskosten laag. En line array is bij uitstek geschikt hiervoor wegens akoestische coupling en dat je gevlogen gewicht laag wil houden.
Waarom vertel je mij dit?

Sja, en je authoriteits argument met betrekking tot streaming kwaliteit: ik kan daar niks mee. Puur hoge bitrate encoding kan je gehoorsmatig straffeloos doen, hoe de streamingdiensten in praktijk uitwerken is moeilijk te testen. Jouw persoonlijke mening daarover is precies dat, een persoonlijke mening.

Ik vind het iig een relativering van niks: een signaal verbinding in huis van een normale lijn verbinding heeft verwaasloosbare invloed. Suggereren dat het aan de streaming kwaliteit ligt dat je dat dan niet hoort, vind ik echt iets voor een audiofiel zonder enige technische kennis om te zeggen. En jouw niveau schat ik wel een heel stuk hoger in :).

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:42
mr_petit schreef op woensdag 9 september 2020 @ 00:51:
[...]

Maar dit is dus wat anders dan een loopje maken met je geluidskaart en de pc aanzetten (zoals je het in beginsel omschreef)
Zeker bronnen die een pittige inductie hebben (dus MM/MI elementen, maar ook microfoons, en alhoewel ik geen gitaar speel, vermoed ik dat de pickups van een elektrische gitaar ook wel eens een behoorlijke inductie kunnen hebben) kan de capacitaire eigenschap van een kabel een behoorlijke invloed hebben op de geluidskwaliteit.
Als gitarist kan ik dit beamen. Gebruikelijk zijn kabels van 3 tm 5 meter. Bij langere kabels ga je vaak hoge tonen missen. Zie onderstaande video.

apollo13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_petit
Jag schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:04:
[...]

Dat heeft toch allemaal niks met normale consumenten toepassingen te maken :? Je kwam met de redenering dat als iemand een kabeltje koopt, dat ie mogelijk ook voor platenspelers gebruikt kan worden, heb je toch weer een manier gevonden om die platenspelers er met de haren bij te slepen :+. Maar dat slaat natuurlijk nergens op, bij een normale lijn verbinding is die capaciteit een non issue.
Een platenspeler is toch ook een normale consumententoepassing?
Een interlink wordt toch niet per definitie altijd gebruikt voor een signaal op lijnniveau?
Dat is idd hetzelfde effect.
Speelt dus zelfs bij instrumenten die niet specifiek hele hoge tonen produceren.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_petit op 12-09-2020 19:49 ]

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Jag schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 19:04:
[...]

Waarom vertel je mij dit?

Sja, en je authoriteits argument met betrekking tot streaming kwaliteit: ik kan daar niks mee. Puur hoge bitrate encoding kan je gehoorsmatig straffeloos doen, hoe de streamingdiensten in praktijk uitwerken is moeilijk te testen. Jouw persoonlijke mening daarover is precies dat, een persoonlijke mening.

Ik vind het iig een relativering van niks: een signaal verbinding in huis van een normale lijn verbinding heeft verwaasloosbare invloed. Suggereren dat het aan de streaming kwaliteit ligt dat je dat dan niet hoort, vind ik echt iets voor een audiofiel zonder enige technische kennis om te zeggen. En jouw niveau schat ik wel een heel stuk hoger in :).
Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest in mijn verwoording, vandaar de verwarring: als iemand die meet en weet én luistert ben ik dus van mening dat je bekabeling wel héél slecht moet zijn om daar slechte audio van te krijgen. Sterker nog; een audiofiel (which I am not) die vervolgens níét luistert naar een plaat of lossless digitale audio zou ik niet serieus nemen in de kabeldiscussie.

Dus: Spotify of iTunes of je mp3-speler of gemiddelde BT-streamer worden niet beter van een kabel van > €5 omdat die kwaliteit al gecomprimeerd is ;)

Waarbij Spotify een kleine kanttekening behoeft omdat ik dus vooral oude zooi draai via 3G (plus meestal via BT naar m’n autoradio) en het mogelijk met nieuwe albums en over glasvezel fantastisch zou kunnen klinken, maar ik daar dus geen ervaring mee heb (en ik mij niet heb verdiept in hun dynamische codecstructuur aangepast aan internetverbindingen) :+

Dikke vette disclaimer voor Spotify dus, verder uit ervaring zeer teleurgesteld in op iTunes gekochte albums.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@Wilf Ik ben wel benieuwd wat je score bij de volgende test dan is: https://www.npr.org/secti...an-you-hear-audio-quality
Of bij deze:
http://abx.digitalfeed.net/

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2020 22:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik heb de eerste gedaan, met m’n iPhone SE 2016 met originele (kwakerige en slechte) in-ears. Uitkomst (en ik zal het toelichten zodat je het zelf ook kan horen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZcRFh0prrvkyUHYdIv5IxzTld4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65v1eju8SmdDGYvUbvlGZTgY.jpg?f=fotoalbum_large
Testsetup ivm slapende vriendin dus niet over studioset

Nummer 1: de makkelijkste van heel de set. Luister naar de transienten van de bekkens. Het wordt echt een soepzooitje bij lossy. Dat is aan het einde van het nummer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJZdrYUSnK-8ZL3bDt7qMTiwKMs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XCEE08ohQGrEbEAePKipyaLF.png?f=user_large

Nummer 2: dat was een lastige, ondanks het glockenspiel. Wat het lastig maakt; heel de aanloop is vrij zijig, pas op het einde komen de transienten van het glockenspiel. Ik twijfelde tussen 2 en 3 omdat beiden over deze kwakerige in-ears last leken te hebben van verschuiving in de transienten, maar minder dan 1. Dat is echter de akoestiek en niet precieze timing van de muzikanten. Na terugluisteren valt me pas op dat ik het wollige in de decay van het glockenspiel over het hoofd heb gehoord (best een dead giveaway maar in deze snippet niet zo irritant als bekkens met lossy compressie).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOWEOYeyrOnvVZQxBDPxdqMTUkU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BXM03mSUZndFNzkBK2QUX9li.png?f=user_large

Nummer 3: Deze is weer vrij duidelijk; let op de clap/snap; de uncompressed is strakker en geeft minder ruis in de decay. Met ruis bedoel ik in dit geval verschuivingen in het spectrum (kabbelend beekje). Waar je in de wav duidelijk een schone nagalm hoort is dat bij de lossy versies veel meer een verzameling random sinustonen waardoor de nagalm wollig wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4drrQLJI6MDZD5CfESOXrMTnRU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EiPCCCQit5uZHvpaNmROh586.png?f=user_large

Nummer 4: Deze vond ik lastiger want ik weet niet of het deze koptelefoon is (ik gebruik deze nooit voor muziek, alleen voor bellen) maar de piano klinkt alsof hij al last heeft van vervorming (je hoort dit al bij de derde noot). Dit klinkt over deze koptelefoon als óf een microfoon die aan de hoge snaren van de vleugel dichter op de stop zit (waar de oneven harmonischen welig tieren), óf dat er vervorming is opgetreden door een foutieve gainstructuur, óf de koptelefoon over zijn nek gaat. Dat kan ook klinken als lossy artefacten maar dat zou niet kloppen met de quiz, dus... Hier raakte ik iets van afgeleid; ging een aantal keer ABC’en om te checken wat dit nu was. Tegen de tijd van het arpeggio kon ik echter wel ‘de beste’ van de drie (h)erkennen. En ik vermoed dat het de kwaliteit van de earbuds én de positie van de microfoon zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZAyEE8oIhdElAEY2KvxvaAO5ew=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iLPxOs0BX3DAwNm8KZUp6f8e.png?f=user_large

Nummer 5: Nou dit is een mooi voorbeeld van hoe onze hersenen zijn toegespitst op het horen van stemmen. Want heel veel hoog zit hier niet in. Wel transienten en daar ga je dus weer horen welke uncompressed is. Let op de S van “I am sitting”. Bij compressed wordt dat meer een ‘sh’.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyazwAYz0arYZCLO1S9doeiP1o0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2lUVeF33qsYfD9DcTABtYSMI.png?f=user_large

Nummer 6: Dit was iets lastiger want moderne(re) muziek speelt vaak met effecten van compressie en lagere kwaliteit (dubstep leeft van lo-fi fx zoals bit crunching). Alle drie vond ik vrij LoFi klinken maar hier was wederom de transient de duidelijke giveaway; niet alleen de clap maar ook de retesnelle arpeggio die door beide lossy formats aan gort wordt gereten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlNAZwQRhLMP7ALS1IaC0ywJoIs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EhDGbtr7dkZZvi3cj5ByHSmo.png?f=user_large

Uitkomst nog even ingevuld netjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyeMJWjbBSbGPDEzP67-WR5WYd0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9uPGB1PlRMQzMSLDYZHdpSmE.png?f=user_large

Omdat ik morgenochtend een wedstrijd moet scheidsen en je ziet dat typen op een iPhone SE niet mijn snelste eigenschap is (langer dan half uur; zie m’n screenshots) hou ik het hierbij. Maar luister zelf nog eens en lees waar je naar moet luisteren. Nadeel: als je het eenmaal hoort kan je nooit meer genieten van lossy muziek. Net zoals je nooit meer naar een film kan kijken zonder uit de suspension of disbelief getrokken te worden als je weer een te bekende sample hoort (wilhelm scream, diddy laugh, red tailed hawk, ijswind, Doppler truck, vliegtuigwiellandingpiepjes, Crowd gasp, kattengil, uil et cetera et cetera et cetera).

What has been heard cannot be unheard…

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Oh wacht! Lees nu pas dat ik niet external headphones maar speakers heb gekozen… Geez! Tijd om te gaan slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nice, thanks! :)
Ik wil nog wel een poging doen met jouw tips. Maar ik heb aardig beschadigde oren door een veelheid aan buisjes in mijn kindertijd, dus ik vrees dat ik nog steeds niet ver kom (ondanks mijn meer dan redelijke set-up). :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

LA-384 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:36:
Ik heb geen groene stroom in huis, dus de kabels raken naar verloop van tijd aardig vervuild. Daarom gooi ik ze eens per 3 maanden bij de handdoeken in de wasmachine (ongelofelijk wat er uit komt als je naar de handdoeken kijkt, die worden vaak wat grauw of krijgen strepen). Daarna nog even in de droger op strijkdroog.
De vervuiling verdwijnt als sneeuw voor de zon, de kabels zijn goed geschud en de laatste oneffenheden strijk je er zo uit (standje 2 werkt het best).

M'n vriendin keek me de eerste keer raar aan, maar inmiddels is ze overtuigd en hoort ze ook duidelijk verschil. In haar enthousiasme probeerde ze het ook met haar airpods, maar dat was minder geslaagd. Waarschijnlijk werkt het alleen goed met analoge kabels en niet met digitale verbindingen.
Ik denk dat er een kabel fabriek in Groningen neergezet moet worden, daar worden eens in de zoveel tijd de kabels groen geschud door natuur magie. Daar wordt het geluid nog beter van.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Verwijderd schreef op zondag 13 september 2020 @ 00:18:
Nice, thanks! :)
Ik wil nog wel een poging doen met jouw tips. Maar ik heb aardig beschadigde oren door een veelheid aan buisjes in mijn kindertijd, dus ik vrees dat ik nog steeds niet ver kom (ondanks mijn meer dan redelijke set-up). :P
Wat je ook kan doen is zelf wat mp3’s maken van een wav-file, bijvoorbeeld met Audacity, en dan progressief comprimeren; begin bij de laagste bit rate en ga zo omhoog. Dan hoort je oor waar je op moet letten. Die dat met bijvoorbeeld ‘Clapping Music’ van Steve Reich en zeker ook muziek vol gitaren en drums; metal of als dat te heftig is Foo Fighters of QotSA. Wat je zal horen is dat een klap wordt uitgesmeerd (de attack wordt een serie uit sync sinuspulsen en de decay een kabbelend beekje van sinuspulsen.

Wat bedoel ik met sinuspulsen? Zuivere frequenties (sinus) met een korte Bell curve amplitude. Wat je hoort is een reconstructie van een FFT-analyse. Hoe lager de resolutie (en dus bit rate) hoe duidelijker dat de rijke boventonen van een transient niet meer gereconstrueerd kan worden.

Daarom is een splash (cymbal) de grootste tell tale van compressie; vergelijk het met een confettikanon op YouTube; de resolutie is veel te laag om zo’n rijk en complex geluid te verklanken. Dit geldt dubbel en dwars voor bands met drums, overstuurde gitaren en schreeuwzang / grunt; de hoeveelheid harmonischen en transienten in metal gaat de FFT-analyse en -synthese te boven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:52
Ze hebben ook Wonder Wood... lol

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Vind het nog bijzonder schappelijk geprijsd eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:52
en na verloop van tijd worden ze alleen maar meer waard, dan zijn ze volledig ingestraald...

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
Als je hier in trapt dan laat je jezelf wel makkelijk bedonderen hoor. "Instralen" ....it's maaaagic.
Zie de verkoper al voor me met een grote grijns "like stealing candy from a baby".
Lees ook vooral de review, onwaarschijnlijk grote veranderingen. Als het al iets zou doen verwacht je eerder nuanceverschillen.
Iedere aanpassing aan je systeem zal leiden tot het horen van meer detail....simpelweg omdat je aandachtiger bent gaan luisteren.
Pagina: 1 ... 62 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic