Als je een stuk stront van 5k verkoopt aan een audiofiel met de belofte dat daarmee de set veel ruimtelijker zal spelen krijg je nog een positieve review. Over een stuk stront van 5k.renegrunn schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:28:
[...]
Nadat we de Niagara 1200 netjes de tijd hebben gegeven om te wennen aan de nieuwe omgeving ervaren we in onze set behalve een toename in rust en geluidsdiepte geen hele opmerkelijke verschillen in het geluidsbeeld.
Ze waren mij al kwijt bij deze zin. Ik dacht altijd dat je een hond of kat aan een nieuwe omgeving moest laten wennen, maar nu blijkt ook nieuwe stekkerblokken![]()
Dat een dergelijk apparaat vooral inspeelt op emotie en beleving blijkt vooral uit het feit dat alle reviews die ik over dit ding kan vinden een verschillende conclusie hebben. Zijn allemaal uitermate positief, maar allen om andere redenen.
Als je het vervolgens in je oren smeert, heb je een passief filter voor de hogere frequenties.rodie83 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:21:
Als je een stuk stront van 5k verkoopt aan een audiofiel met de belofte dat daarmee de set veel ruimtelijker zal spelen krijg je nog een positieve review. Over een stuk stront van 5k.
Sterker nog, je zal met geen enkel (in de ogen van de "audiofiel") onderzoek aan kunnen tonen dat die drol niks doet, wat je weer om kan buigen naar "het zou iets kunnen doen" en dan is het sommetje weer compleet.rodie83 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:21:
[...]
Als je een stuk stront van 5k verkoopt aan een audiofiel met de belofte dat daarmee de set veel ruimtelijker zal spelen krijg je nog een positieve review. Over een stuk stront van 5k.
Kijk nou toch, een heuse audiofiele toverstaf 
Voor slechts €99,- een koopje, gelet op de superlatieven...
Doet mij denken aan de biostabil.Gideon schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:54:
Wikipedia: BioStabil 2000
Gelukkig hebben ze daar nog wel énige zelfkennis;Gideon schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:54:
Dat behandelen komt dus neer op het aanstrijken van de cd met het toverstokje, een activiteit die een toevallige toeschouwer ertoe zou kunnen aanzetten een psychiater te bellen (“John is de weg kwijt”) … .
En het werkt niet alleen voor audio!Gideon schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:54:
Ik haal 'm wekelijks effe langs mijn brillenglazen en ervaar een veel rustiger, contrast- en kleurrijker beeld.
Minder last van hoofdpijn ook.

nu ben ik best wel fan van elvenspul, maar dit is wel erg letterlijk genomen. Bij deze pocus pas ik even om dit enigszins om te toveren in een apparaat die je moet beluisteren om tot een waardige conclusie te komenGideon schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:54:
Wat een onzin, kun je een link sturen waaruit blijkt dat dit niet werkt dan? Ik vind dat we hier toch wel wat meer open moeten staan voor dingen die we niet begrijpen of snappen, zeker niet als we ze nooit gehoord hebben.aljooge schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 23:20:
[...]
nu ben ik best wel fan van elvenspul, maar dit is wel erg letterlijk genomen. Bij deze pocus pas ik even om dit enigszins om te toveren in een apparaat die je moet beluisteren om tot een waardige conclusie te komen
Ah, wacht, ik las je "pocus pas" als woordspeling op "hier pas ik voor" maar als ik het een beetje oncijfer ben je het gelukkig wel met bovenstaande eens. Ik schrok al.
[ Voor 13% gewijzigd door DominoNL op 08-08-2020 00:56 ]
Ik gebruik 2 van die Iraser sticks voor m'n eten.Gideon schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:54:
Zowel bami als nasi worden er significant lekkerder door....
"man is not truly one, but truly two,"
Soms vraag je je af of ze bij bepaalde reviews niet de verkeerde datum hebben gebruikt... (iets van 1 april...)Gideon schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:54:

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Sterker nog, ik las alleen maar even een paar reviews door en kon meteen daarna mijn leesbril in de vuilnisbak gooien! Komt vast en zeker door de schellen van de ogen die er vanaf vielen en waarvan ik me niet bewust was. Geen idee wat die schellen waren, want die heb ik niet teruggevonden.Masimo schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:58:
[...]
En het werkt niet alleen voor audio!
Ik haal 'm wekelijks effe langs mijn brillenglazen en ervaar een veel rustiger, contrast- en kleurrijker beeld.
Minder last van hoofdpijn ook.![]()
Wist je dat het geluid na 21:00 beter klinkt door vervuilde stroom?
Eisen bij vervuilde stroom geleverd door netbeheerder
Wat voor extreem cheapo versterker moet je hebben om daar last van te hebben! Ik bedoel, daar moet dan toch een netfilter van niks in zitten?Arjantje72 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:52:
Wist je dat het geluid na 21:00 beter klinkt door vervuilde stroom?![]()
Share and Enjoy!
Vind het wel frappant dat er van allerlei meters tussen stopcontact en stekker worden gegooid, maar niet wordt gemeten daar waar het om draait: de output kant van de voeding in de versterker.
Lijkt me dat je een flinke miskoop hebt gedaan als de voeding van je versterker niet om kan gaan met een paar millivolts aan fluctuatie op 230v.
Sterker nog, heb je een goede beefy voeding in de versterker zitten, laat die lekker z'n werk doen. Direct van het net zonder extra impedantie veroorzaakt door een 'conditioner' er tussen. Tenzij zeer stevig bemeten, heb je bij piekbelasting eerder een verslechtering door de uitgangsimpedantie van dat ding.
Misschien dat een relatieve low power DAC of ander separate inputdevice, met zo'n matig 12v adaptertje of intern PWM voeding, geholpen kan zijn met 'schonere' stroom...als je beginpunt zeer crappy/noisy is. Of we dat in Nederland kennen... wellicht als je zelf (of je buurman) een flinke bron van noise heeft.
Lijkt me dat je een flinke miskoop hebt gedaan als de voeding van je versterker niet om kan gaan met een paar millivolts aan fluctuatie op 230v.
Sterker nog, heb je een goede beefy voeding in de versterker zitten, laat die lekker z'n werk doen. Direct van het net zonder extra impedantie veroorzaakt door een 'conditioner' er tussen. Tenzij zeer stevig bemeten, heb je bij piekbelasting eerder een verslechtering door de uitgangsimpedantie van dat ding.
Misschien dat een relatieve low power DAC of ander separate inputdevice, met zo'n matig 12v adaptertje of intern PWM voeding, geholpen kan zijn met 'schonere' stroom...als je beginpunt zeer crappy/noisy is. Of we dat in Nederland kennen... wellicht als je zelf (of je buurman) een flinke bron van noise heeft.
Verwijderd
Bij mij klinkt mijn set 's avonds ook beter, is het gewoon een stuk stiller en hoor je alles beter.
Precies dat ervaart iedereen wel denk ik.Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:05:
Bij mij klinkt mijn set 's avonds ook beter, is het gewoon een stuk stiller en hoor je alles beter.
Maar om het nu op de vuile energie af te schuiven..
Edit:
Ik haal er even deze post uit...
Verwijderd in "Eisen bij vervuilde stroom geleverd door netbeheerder"
Die mensen kun je dus makkelijk alles wijs maken
[ Voor 24% gewijzigd door Arjantje72 op 22-08-2020 01:18 . Reden: Vdrdui ]
Verwijderd
Ik vermijd elke fabrikant die aangeeft dat de kwaliteit van de stroom toevoeg belangrijk is. Daarmee geven ze aan dat ze zelf geen voeding kunnen ontwerpen die dit soort dingen eruit filtert. Dan heb ik voor de rest weinig vertrouwen in het product.Arjantje72 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 01:10:
[...]
Precies dat ervaart iedereen wel denk ik.
Maar om het nu op de vuile energie af te schuiven..
Edit:
Ik haal er even deze post uit...
Verwijderd in "Eisen bij vervuilde stroom geleverd door netbeheerder"
Die mensen kun je dus makkelijk alles wijs maken
Of de demo's zijn na 21:00 omdat de beurs dan stiller is en je minder achtergrond geluid hebt.Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:22:
Ik herken het probleem zeer wel. Zeker met een high end hoofdtelefoon worden dat soort subtiele verschillen duidelijk.
Je moet de volgende keer als er weer een HIFI beurs is eens gaan praten met de mensen die daar de demo's doen. Die hebben met stroom te maken waar je van zal bibberen (hoeveel apparatuur wij al niet verloren zijn daardoor). Ze hebben vaak redelijk betaalbare oplossingen (geen elfenspul) die effectief is. Bij dat soort beurzen zijn de echte high-end demo's ook altijd na 21:00 om dezelfde reden.
De kwaliteit van de stroomvoorziening met echt extreem slecht zijn om verschil te maken, of de apparatuur moet extreem slecht zijn ontworpen.
Overigens zijn dit soort claims zeer eenvoudig te demonstreren door de output te meten, en alle metingen die ik tot nu toe heb gezien is dat het geen verschil maakt wat voor voeding of filter je gebruikt..
Allen, nu mijn tv netjes aan de muur hangt en alle kabels keurig door een pijp in de muur gaan, weigert de PS4 Pro om nog steady op 4K beeld door te geven (beeld valt weg, artifacts). Kabel buitenom en het werkt weer.
Lijkt mij dus een shielding-probleem met de huidige HDMI-kabel. Iemand een goed advies? De lokale hifi-shop kwam met een Van den Hul-kabel (90 euro) of een QED-kabel (55 euro). Deze zouden bedoeld zijn voor juist dit soort situaties waarin er meerdere kabels dicht bij elkaar zitten.
Iemand die hier verstand van heeft en/of een alternatief voor heeft?
Lijkt mij dus een shielding-probleem met de huidige HDMI-kabel. Iemand een goed advies? De lokale hifi-shop kwam met een Van den Hul-kabel (90 euro) of een QED-kabel (55 euro). Deze zouden bedoeld zijn voor juist dit soort situaties waarin er meerdere kabels dicht bij elkaar zitten.
Vraagje aan alle kabelexperts hier:
Weet iemand een interlink te koop voor weinig (bij voorkeur onder de 20 euro), met een lengte van +/- 1m en een lage capaciteit van pak 'm beet lager dan 70pF?
Ik zoek dus een kant en klaar product; ik weet dat ik er eentje kan solderen van microfoonkabel maar dat dekt niet het doel.
Het gaat om een lijstje in het vinyltopic voor beginners waarin een lage capaciteits-kabel hoort en ik wil geen vdh d102 van 180 euro erin zetten oid.
Weet iemand een interlink te koop voor weinig (bij voorkeur onder de 20 euro), met een lengte van +/- 1m en een lage capaciteit van pak 'm beet lager dan 70pF?
Ik zoek dus een kant en klaar product; ik weet dat ik er eentje kan solderen van microfoonkabel maar dat dekt niet het doel.
Het gaat om een lijstje in het vinyltopic voor beginners waarin een lage capaciteits-kabel hoort en ik wil geen vdh d102 van 180 euro erin zetten oid.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 22-08-2020 20:17 ]
iets?
neem toch een kapstokhaakje, soldeer daar 2 pluggen aan en klaar. Het klinkt toch allemaal hetzelfde toch?
Goed plan, mooi koper, geen CCA, hooguit een wat overdreven doorsnede, maar ach.
Vanaf heden te bestellen bij A.J. Van den Kapstok.
[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 22-08-2020 23:43 ]
In dit geval helaas niet.aljooge schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:34:
neem toch een kapstokhaakje, soldeer daar 2 pluggen aan en klaar. Het klinkt toch allemaal hetzelfde toch?
Interlinks kunnen een hele grote invloed hebben op de klank als ze voor draaitafels gebruikt worden.
Verwijderd
Voor luidsprekerkabels heb je volkomen gelijk,aljooge schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:34:
Volgens mij is er onlangs nog een Van den Hul op HQ gebruikt om stabiel 4K-beeld te krijgen op x meters bij een setup.. daar was ook extra shielding nodig. Dus die ervaringen zijn positief iig.Pepppie schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:54:
Allen, nu mijn tv netjes aan de muur hangt en alle kabels keurig door een pijp in de muur gaan, weigert de PS4 Pro om nog steady op 4K beeld door te geven (beeld valt weg, artifacts). Kabel buitenom en het werkt weer.
(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A
@Intergalactic kan daar vast meer over vertellen.Michael Knight schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:33:
[...]
Volgens mij is er onlangs nog een Van den Hul op HQ gebruikt ...
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Maar we hebben het hier gewoon over een stukje standaard HDMI kabel van 1.5m ofzo langs een 50Hz. Blijkbaar zit de huidige echt net op het randje, gezien het wel werkt buitenom en niet binnendoor, maar ik zou gewoon een willekeurige andere kopen die precies lang genoeg is, en die je gratis kan retourneren.
Ik maakte uit de post op dat het wellicht een langere kabel was omdtat het weggewerkt zat in de muur. Met 1.5 meter zit je dan vrij krap meestalSissors schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 09:18:
Maar we hebben het hier gewoon over een stukje standaard HDMI kabel van 1.5m ofzo langs een 50Hz. Blijkbaar zit de huidige echt net op het randje, gezien het wel werkt buitenom en niet binnendoor, maar ik zou gewoon een willekeurige andere kopen die precies lang genoeg is, en die je gratis kan retourneren.
Klopt, de kabel is 3 meter.Michael Knight schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:27:
[...]
Ik maakte uit de post op dat het wellicht een langere kabel was omdtat het weggewerkt zat in de muur. Met 1.5 meter zit je dan vrij krap meestal
Daarbij zitten er een voedingskabel, COAX en in totaal 4 HDMI-kabels bij elkaar in een buis van 50mm. Dus daar ontstaat het probleem denk ik. De overige HDMI-apparaten hebben geen last, want deze zijn voor een Switch, WiiU en speaker en daarmee niet veeleisend qua bandbreedte. Denk dat de 18Gbit van de 4K HDR het minder prettig vindt zo op een kluitje.. Ik heb nu een ‘8K-ready’ kabel besteld voor 2 tientjes. Eens kijken of deze het goed gaat doen en anders toch maar een Van den Hul o.i.d. aanschaffen

Mocht die kabel van 2 tientjes gewoon perfect werken, dan horen we die ervaringen (merk, type, specs) natuurlijk ook graag!Pepppie schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:41:
[...]
Klopt, de kabel is 3 meter.
Daarbij zitten er een voedingskabel, COAX en in totaal 4 HDMI-kabels bij elkaar in een buis van 50mm. Dus daar ontstaat het probleem denk ik. De overige HDMI-apparaten hebben geen last, want deze zijn voor een Switch, WiiU en speaker en daarmee niet veeleisend qua bandbreedte. Denk dat de 18Gbit van de 4K HDR het minder prettig vindt zo op een kluitje.. Ik heb nu een ‘8K-ready’ kabel besteld voor 2 tientjes. Eens kijken of deze het goed gaat doen en anders toch maar een Van den Hul o.i.d. aanschaffen
Kun je dat meten zonder exotische apparatuur te kopen? Ik heb bijna overal Ugreen kabeltjes van AliExpress gebruikt en die doen het prima.mr_petit schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:16:
een lage capaciteit van pak 'm beet lager dan 70pF?
Nou ja, ligt aan de situatie. Als je een TV zwevend ophangt boven een meubel, heb je nauwelijks kabel door de muur. Maar goed, in dit geval dus 3m, nog steeds niet heel bijzonder. Zit je wel in de hele bijzondere afstanden (15m ofzo), dan moet je voor de optische HDMI kabels gaan.Michael Knight schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:27:
[...]
Ik maakte uit de post op dat het wellicht een langere kabel was omdtat het weggewerkt zat in de muur. Met 1.5 meter zit je dan vrij krap meestal
Doe ik. Is overigens deze kabel.Michael Knight schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:05:
[...]
Mocht die kabel van 2 tientjes gewoon perfect werken, dan horen we die ervaringen (merk, type, specs) natuurlijk ook graag!
Sommige multimeters kunnen capaciteit meten, maar vaak met moeite zo laag, en ook soms niet al te nauwkeurig. (maar iets is beter dan niets)O88088 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:06:
[...]
Kun je dat meten zonder exotische apparatuur te kopen?
Voor deze toepassing moet het ook het liefst met ca. 10kHz gemeten worden, om dat er in dit geval een resonantie onderdrukt moet worden die in die bandbreedte plaatsvindt.
Ik heb een multi frequentie LCR meter daarvoor (van uni-t, kost ca. 140 euro...technisch gezien goedkoper dan menig 'hifi' interlink....).
Er bestaan ook goedkopere capaciteitsmeters, maar die meten bij 1 frequentie (volgens mij vaak 1khz of 100hz)
Hahaha, dat stuk over die Niagara:
"Deze methode van filtering is effectief en heeft vele voordelen, maar het is geen toverstok waarmee alle netvervuiling als bij toverslag verdwijnt. Heeft u een lamp in uw huiskamer met een dimmer, dan wordt de hierdoor gegenereerde complexe netvervuiling dus niet in zijn geheel weggefilterd. Wij adviseren daarom altijd een aparte groep aan te leggen en deze uitsluitend te gebruiken voor uw hifi-systeem"
De meeste mensen hebben 1 fase in huis.
Als je op 1 groep een verstoring introduceert (lees: stofzuiger aan), ga je dat op je andere groepen ook merken, natuurlijk.
Aparte groep helpt hier niets bij.
"Deze methode van filtering is effectief en heeft vele voordelen, maar het is geen toverstok waarmee alle netvervuiling als bij toverslag verdwijnt. Heeft u een lamp in uw huiskamer met een dimmer, dan wordt de hierdoor gegenereerde complexe netvervuiling dus niet in zijn geheel weggefilterd. Wij adviseren daarom altijd een aparte groep aan te leggen en deze uitsluitend te gebruiken voor uw hifi-systeem"
De meeste mensen hebben 1 fase in huis.
Als je op 1 groep een verstoring introduceert (lees: stofzuiger aan), ga je dat op je andere groepen ook merken, natuurlijk.
Aparte groep helpt hier niets bij.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
3x25A (3 fase) is de standaard voor huishoudens tegenwoordig. Oude (of kleine) huizen hebben 1x35A.
Een groep van een andere fase gebruiken zou kunnen helpen...áls er heel veel storing op de andere groep wordt geproduceerd én je versterker's voeding slecht ontworpen is.
Een groep van een andere fase gebruiken zou kunnen helpen...áls er heel veel storing op de andere groep wordt geproduceerd én je versterker's voeding slecht ontworpen is.
Waar komen deze fasen dan vandaan? Als in: die moeten elkaar toch ook ergens ontmoeten. En is het verbruik/verstoring van de buren ook niet te meten?Propheticus schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:22:
3x25A (3 fase) is de standaard voor huishoudens tegenwoordig. Oude (of kleine) huizen hebben 1x35A.
Homo sapiens non urinat in ventum
Wat die laatste zin betreft, dat moet dan wel een buitengewoon slechte voeding zijn. Je kan je gerust afvragen of zo'n beroerde kwaliteit wel bestaat. Het lijkt mij zelfs een prestatie om zoiets te fabriceren. Je mag dan ook wel een gaatje in je hoofd hebben om daarvoor een volstrekt overbodig peperduur apparaat als een Niagara aan te schaffen. Afgezien van de vraag of het ding echt doet wat het pretendeert.Propheticus schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:22:
Los hiervan @Jan Smit, de drie fasen kunnen ter plekke onderling wel terdege verschillen in de mate van spanningsvervuiling, afhankelijk van wat je aansluit.
[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 23-08-2020 20:40 ]
Correct me if I'm wrong, maar ik heb altijd geleerd dat buizen in een wand absoluut nooit 220volt met andere elektrische kabels gecombineerd mogen worden. In geval van brand kan dit problemen geven met de verzekering.Pepppie schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 10:41:
[...]
Klopt, de kabel is 3 meter.
Om deze reden heb ik in mijn vorige huis, toen ik voor audio een aparte groep nodig had mijn UTP kabels verwijderd en vervangen door glas, om zo toch van 1 buis gebruik te kunnen blijven maken.
In mijn nieuwe woning heb ik bewust een hoop loze leidingen gemaakt die in de kelder uitkomen, zodat ik alle kanten op kan.
Gaat hier om een aansluitkabel vanuit de tv, niet om koperdraden o.i.d. Ben benieuwd hoe ‘men’ dit anders doet. Lijkt me niet dat er 2 buizen in de muur worden gefreesd.Fairy schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:59:
[...]
Correct me if I'm wrong, maar ik heb altijd geleerd dat buizen in een wand absoluut nooit 220volt met andere elektrische kabels gecombineerd mogen worden. In geval van brand kan dit problemen geven met de verzekering.
Om deze reden heb ik in mijn vorige huis, toen ik voor audio een aparte groep nodig had mijn UTP kabels verwijderd en vervangen door glas, om zo toch van 1 buis gebruik te kunnen blijven maken.
In mijn nieuwe woning heb ik bewust een hoop loze leidingen gemaakt die in de kelder uitkomen, zodat ik alle kanten op kan.
HDMI kabels zijn ook gewoon koperkabels. Elektra en overige kabels moet je gescheiden houden. Er zijn ook kabelgoten waarbinnen een scheiding is gemaakt, daarin kan het wél.Pepppie schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:07:
[...]
Gaat hier om een aansluitkabel vanuit de tv, niet om koperdraden o.i.d. Ben benieuwd hoe ‘men’ dit anders doet. Lijkt me niet dat er 2 buizen in de muur worden gefreesd.
Maar als mijn kennis achterhaald is hoor ik het graag, maar zo heb ik het geleerd. Evenals dat je nooit 2 stroomgroepen door 1 buis mag laten lopen, hoe verleidelijk het soms kan zijn.
Klinkt plausibel en ik zou ook echt niet weten hoe het hoort.Fairy schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:34:
[...]
HDMI kabels zijn ook gewoon koperkabels. Elektra en overige kabels moet je gescheiden houden. Er zijn ook kabelgoten waarbinnen een scheiding is gemaakt, daarin kan het wél.
Maar als mijn kennis achterhaald is hoor ik het graag, maar zo heb ik het geleerd. Evenals dat je nooit 2 stroomgroepen door 1 buis mag laten lopen, hoe verleidelijk het soms kan zijn.
Nu ik erover nadenk heb ik die 50mm pijp ook niet als ‘inbouw’ beschouwd zoals bijv een elektrapijp wel is. Daar vind ik het idd logisch dat elektra (koperdraad) en coax/UTP gescheiden zit.
dit is correctFeaR schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:38:
[...]
@Intergalactic kan daar vast meer over vertellen.
𝙸𝚗 𝚜𝚙𝚊𝚌𝚎 𝚗𝚘 𝚘𝚗𝚎 𝚌𝚊𝚗 𝚑𝚎𝚊𝚛 𝚢𝚘𝚞 𝚜𝚌𝚛𝚎𝚊𝚖 | Tweakers Discord | Stats.fm | Discogs
Het net vanaf de centrale tot aan de middenspanningsruimte in je wijk (de trafo) is drie fasig.Jan Smit schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:33:
[...]
Waar komen deze fasen dan vandaan? Als in: die moeten elkaar toch ook ergens ontmoeten. En is het verbruik/verstoring van de buren ook niet te meten?
Een woning met een enkelfasige aansluiting zit dus op één van de afgaande klemmen van de trafo. De netbeheerder zal de fases zo veel mogelijk gelijk willen belasten, dus de huizen in de wijk die een enkelfasige aansluiting hebben, worden gelijkmatig over die fasen verdeeld. Je overbuurman kan dus op een andere fase zitten op de trafo en je achterbuurman op dezelfde (of wéér een andere). Eén en ander is ook afhankelijk hoe de kabels van de MS-ruimte naar de woningen lopen.
Met een driefaseaansluiting krijg je elektriciteit van alle fasen van de trafo. In je meterkast worden die fasen weer verdeeld over je groepen (of, als je krachtstroom afneemt, juist samengebracht in die groep).
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Die fasen komen van de driefasengenerator. Deze vind je in de energiecentrale, veelal aangedreven door een stoomturbine.Jan Smit schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:33:
[...]
Waar komen deze fasen dan vandaan? Als in: die moeten elkaar toch ook ergens ontmoeten. En is het verbruik/verstoring van de buren ook niet te meten?
Maar goed die fasedraden deel je met de buren en komen in de straat al samen.
Verbruik meten van de buren ...nee, storing kan wel. Oude babyfoons die werken via het lichtnet (analoog/zonder encryptie) kon je soms bij toeval een paar huizen verder ontvangen.
Zoals beloofd; kabel gisteren ontvangen, in de muur doorgevoerd, aangesloten en werken. De PS4 geeft nu perfect 4K beeld (2160-RGB met HDR 2.3) zonder storingen. Problem solved voor 2 tientjes 👍🏻Michael Knight schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 11:05:
[...]
Mocht die kabel van 2 tientjes gewoon perfect werken, dan horen we die ervaringen (merk, type, specs) natuurlijk ook graag!
Goed bezig. Zou ook gewoon moeten kunnen werkenPepppie schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 07:20:
[...]
Zoals beloofd; kabel gisteren ontvangen, in de muur doorgevoerd, aangesloten en werken. De PS4 geeft nu perfect 4K beeld (2160-RGB met HDR 2.3) zonder storingen. Problem solved voor 2 tientjes 👍🏻
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Grappig dat Stedin dit claimt.Propheticus schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:22:
Ik heb dit in de praktijk nog vrijwel nergens gezien en bij mij is Stedin ook de beheerder.
Ook mijn huis uit 2001 heeft simpelweg 1 fase.
Ja, in de meterkast zie je wel alle fases binnenkomen, maar er is vrijwel altijd maar 1 fase doorgekoppeld naar de groepenkast.
Dus ombouwen naar 3-fasen is vrij simpel. Er hoeft niet gegraven te worden of iets dergelijks.
Extra fasen doorlussen naar groepenkast, groepen herverdelen en andere meter plaatsen. That's it.
Ik kan me wel voorstellen dat met elektrische auto en warmtepompen (L/L of L/W of W/W) voor het huis, een enkele fase al snel te klein wordt.
35A op 230V is slechts 8kW. Alleen al mijn kookplaat kan zoiets vragen (bij alles op vol vermogen)
Ik had een paar weken geleden al besteld voor het ophangen van de TV (zal vandaag gebeuren), goed om te weten.Pepppie schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 07:20:
[...]
Zoals beloofd; kabel gisteren ontvangen, in de muur doorgevoerd, aangesloten en werken. De PS4 geeft nu perfect 4K beeld (2160-RGB met HDR 2.3) zonder storingen. Problem solved voor 2 tientjes 👍🏻
[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 25-08-2020 10:14 ]
De netbeheerder is verantwoordelijk tot en met de meter. De groepenkast komt ná de meter en is dus niet hun verantwoordelijkheid (maar van jezelf of de verhuurder als je de woning huurt).GarBaGe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:06:
[...]
Grappig dat Stedin dit claimt.
Ik heb dit in de praktijk nog vrijwel nergens gezien en bij mij is Stedin ook de beheerder.
Ja, in de meterkast zie je wel alle fases binnenkomen, maar er is vrijwel altijd maar 1 fase doorgekoppeld naar de groepenkast.
Dus ombouwen naar 3-fasen is vrij simpel. Er hoeft niet gegraven te worden of iets dergelijks.
Extra fasen doorlussen naar groepenkast, groepen herverdelen en andere meter plaatsen. That's it.
Ik kan me wel voorstellen dat met elektrische auto en warmtepompen (L/L of L/W of W/W) voor het huis, een enkele fase al snel te klein wordt.
35A op 230V is slechts 8kW. Alleen al mijn kookplaat kan zoiets vragen (bij alles op vol vermogen)
Vanuit Stedin gezien klopt het dus wat ze schrijven: er hangt een driefasenaansluiting want er komen drie fasen binnen in je woning en er hangt (neem ik aan) ook een hoofdzekeringkast met drie hoofdzekeringen er in. Wat de bouwer van je woning ná die aansluiting doet, doet daar natuurlijk niets aan af.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Totdat de hele wijk het gaat doen dan wordt het een nieuwe grondkabel een transformatorhuisje erbij. Stukje (paar kilometer) 10kV kabel (van aluminium het blijft het kabel topic) tot aan het 150/50/10kV verdeelstation.GarBaGe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:06:
[...]
Dan kom je zeker vooral in oude bouw, of nieuwbouw waar de bouwer een paar tientjes heeft bespaard?GarBaGe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:06:
[...]
Kijk naar je meter. Staat daar iets als 3x220/230V en 3x0,25-5(100)A, dan krijg je 3 fasen geleverd. Ook te zien op je factuur bij transportkosten/capaciteitstarief.
Let verder op de hoofschakelaar, is deze 4-polig?
Als je zoiets of zoiets aantreft, dan heb je ook een 3 fasen groepenkast.
Bijna alles wat tot een jaar of 5 geleden werd gebouwd is voorzien van 1*35A. Pas de laatste jaren is 3-fase wat meer standaard geworden, vooral door de opkomst van EVs en zonnepanelen. Wel is het zo dat tot je groepenkast er eigenlijk altijd wel 3 fasen ligt, alleen wordt er dan maar 1 fase doorgevoerd en daadwerkelijk gebruikt.Propheticus schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:22:
[...]
Dan kom je zeker vooral in oude bouw, of nieuwbouw waar de bouwer een paar tientjes heeft bespaard?
Kijk naar je meter. Staat daar iets als 3x220/230V en 3x0,25-5(100)A, dan krijg je 3 fasen geleverd. Ook te zien op je factuur bij transportkosten/capaciteitstarief.
Let verder op de hoofschakelaar, is deze 4-polig?
Als je zoiets of zoiets aantreft, dan heb je ook een 3 fasen groepenkast.
[removed]
.
[ Voor 98% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:39 ]
Hij claimt zelfs hoorbaarheid in een abx luistertest, dat is een boude uitspraak, die abc durf ik wel aan
Eigenlijk zou je voor een blinde luistersessie eerst langs de audicien moeten gaan, kijken hoe ver je eigen gehoor gaat. Boven de 40 neemt dat met name in het hoog rap af

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Lastig, lastig. Vind maar eens een audicien die zijn machine op een losse groep heeft staan en waarbij de kabels van audioquest zijn.
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker
Kwestie van vragen of je er even mee mag touwtje springen, dan zijn ze al zoveel beter heb ik net geleerd.Moofnor schreef op donderdag 3 september 2020 @ 23:03:
Lastig, lastig. Vind maar eens een audicien die zijn machine op een losse groep heeft staan en waarbij de kabels van audioquest zijn.
ik ben gestart bij 03:50 en om 04:10 gestopt, shaking cables to distress them

oh wow. . . .
Dat is wel heel bijzonder. Ik dacht dat Naim wel een prima merk was, maar nu raak ik wel achterdochtig.
Dat is wel heel bijzonder. Ik dacht dat Naim wel een prima merk was, maar nu raak ik wel achterdochtig.
Ik ook, ik wil hem het 'geschudde' apparaat eruit zien vissen!Jag schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:26:
Hij claimt zelfs hoorbaarheid in een abx luistertest, dat is een boude uitspraak, die abc durf ik wel aan
Ik heb even verder gekeken dan enkel het schudden en ze doen wel enkele dingen goed hoor. Maar met die kabels te schudden gaan ze volgens mij toch net iets te ver en ik wil altijd deelnemen aan hun luistertest.Raymond schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:18:
oh wow. . . .
No keyboard detected. Press F1 to continue.
"Shaken, not stirred..."
Waarom zou je achterdochtig worden?Raymond schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:18:
oh wow. . . .
Wmb is voornamelijk prijs een relevantie voor elfen spul.
Pas als de giga-uitspraken tot giga-prijzen gaan leiden dan krijg ik zoiets van : Onderbouw die giga-uitspraken eens...
Zolang de prijs normaal is schaar ik de giga-uitspraken gewoon onder algemene overdreven marketing...
Wat ik me dan weer afvraag bij die loszittende componenten zoals op 11:02 is bij welke frequentie deze gaan resoneren?
Als die twee tegen elkaar gaan klapperen levert dit meer vibraties/trilling op dan een slap hangend kabeltje kan doorgeven.
Verder lult die man ook nog een hoop onzin over de vermeende oorsprong en doel van RCA kabels.
Als die twee tegen elkaar gaan klapperen levert dit meer vibraties/trilling op dan een slap hangend kabeltje kan doorgeven.
Verder lult die man ook nog een hoop onzin over de vermeende oorsprong en doel van RCA kabels.
[ Voor 16% gewijzigd door Propheticus op 04-09-2020 15:19 ]
Tja, tot op zekere hoogte ben ik dat laatste wel met je eens. Maar waar ligt de grens? Vind je b.v. €1500,- voor een stel luidsprekers nog normaal? Voor mij is die grens in elk geval behoorlijk ver gepasseerd ook al is het wifi. Evenals andere producten van hen, zoals €2799,- voor een ontvanger. Weliswaar heeft kwaliteit altijd z'n prijs, echter tot een zekere grens. Boven die grens verliest het in mijn ogen in toenemende mate z'n geloofwaardigheid.Gomez12 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:56:
[...]
Waarom zou je achterdochtig worden?
Wmb is voornamelijk prijs een relevantie voor elfen spul.
Pas als de giga-uitspraken tot giga-prijzen gaan leiden dan krijg ik zoiets van : Onderbouw die giga-uitspraken eens...
Zolang de prijs normaal is schaar ik de giga-uitspraken gewoon onder algemene overdreven marketing...
Maar waar deze firma aanleiding geeft tot lachen, gieren en brullen is het bloedserieuze betoog over het schudden van de kabel en het tonen van die kabelschudmachine. Vanaf nu is dat een officieel erkend scrablewoord
Ben je toch wel een goeie sneuneus als dat is wat je bereikt hebt in je leven, een kabelschudmachine
. Dan voeg je toch wel verdacht weinig toe aan de maatschappij
Hee hallooo als je bij de hornbach 2 kleuren verf in zo'n shakerschud ding mixt krijg je toch ook magie te zien??
Dus ik snap die beste man van Niam wel...
Dus ik snap die beste man van Niam wel...
Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt
Mijn vorige kabels waren slechts twee uur geschud. Met mijn nieuwe 6 uur geschudde kabels klinkt het geluid stukken losser. Misschien ga ik ook nog wel voor de top, 24 uur geschud, maar die zijn nu nog buiten mijn bereik.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik zie een prijsstijging aankomen van tweedehands kabels uit aardbevingsgebied. Op natuurlijke wijze geschudde kabels in sync met de frequentie van de aarde...bla,bla, chocoladevla.
Pssst, kabeltje uit Groningen kopen?
Pssst, kabeltje uit Groningen kopen?
Snake oil verkopen ze al langer toch.Raymond schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 13:18:
oh wow. . . .
:strip_exif()/f/image/ccPfAS0yv4Miagrm6ToiGZSB.jpg?f=fotoalbum_large)
Set van 'n oud collega. Wat denk je wat alleen al dat "meubel" geeft gekost. Zoek maar eens op Naim Fraim.
https://www.naimaudio.com...raim_brochure_english.pdf
[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 04-09-2020 18:41 ]
Mijn kabels zijn toch wel weer toe aan hun jaarlijkse schudbeurt, het geluid begint toch wel weer iets plat en ingedeukt te klinken. Zou ik dit ook zelf kunnen doen? of moet ik met alle kabels naar de dealer gaan voor hun jaarlijkse schud en servicebeurt? En moet dit ook voor de luidsprekerkabels zelf? En de optische kabels? En de voedingskabel van de versterker?Help!!!! schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 18:27:
Mijn vorige kabels waren slechts twee uur geschud. Met mijn nieuwe 6 uur geschudde kabels klinkt het geluid stukken losser. Misschien ga ik ook nog wel voor de top, 24 uur geschud, maar die zijn nu nog buiten mijn bereik.
Is het schadelijk als ik de kabels zelf even goed opschud als de kabels in gebruik zijn?
Ik probeerde pas de 230V kabel wat op te schudden van de staafmixer als oefening maar dit ging niet helemaal met het gewenste resultaat. Initieel schudde ik te hard waardoor de stekker uit het stopcontact kwam. Daarna probeerde ik het schudden terwijl de mixer in gebruik was. Laat ik het zo zeggen, ik ben een uur bezig geweest om het plafond schoon te maken.. Met deze ervaring vraag ik mij dus ook af of ik de kabels zelf op moet schudden, of ze naar de dealer moet brengen.
7400 Wp op het dak
^
De dealer heeft een speciale machine. Zo mooi geschud als daar krijg je het nergens.
De 24 uurs geschudde kabels hangen ook nog eens in een Quantum veld tijdens het schudden. Niet te bevatten hoe mooi dat klinkt.
De dealer heeft een speciale machine. Zo mooi geschud als daar krijg je het nergens.
De 24 uurs geschudde kabels hangen ook nog eens in een Quantum veld tijdens het schudden. Niet te bevatten hoe mooi dat klinkt.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Dat wordt meedoen aan de koers Parijs-Roubaix. Na 50km kasseien zijn de kabels weer in topconditieTheo schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 19:03:
[...]
Mijn kabels zijn toch wel weer toe aan hun jaarlijkse schudbeurt, het geluid begint toch wel weer iets plat en ingedeukt te klinken. Zou ik dit ook zelf kunnen doen? of moet ik met alle kabels naar de dealer gaan voor hun jaarlijkse schud en servicebeurt? En moet dit ook voor de luidsprekerkabels zelf? En de optische kabels? En de voedingskabel van de versterker?
Is het schadelijk als ik de kabels zelf even goed opschud als de kabels in gebruik zijn?
Ik probeerde pas de 230V kabel wat op te schudden van de staafmixer als oefening maar dit ging niet helemaal met het gewenste resultaat. Initieel schudde ik te hard waardoor de stekker uit het stopcontact kwam. Daarna probeerde ik het schudden terwijl de mixer in gebruik was. Laat ik het zo zeggen, ik ben een uur bezig geweest om het plafond schoon te maken.. Met deze ervaring vraag ik mij dus ook af of ik de kabels zelf op moet schudden, of ze naar de dealer moet brengen.
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Makkelijkste manier is een weekje uitlenen aan je lokale basisschool als springtouw. Daarna zijn ze als nieuw
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Maar zijn ze dan juist alleen laagfrequent geschud? Het lijkt mij juist van belang dat de oscillaties toch ook wat hoogfrequent plaatsvinden.Killjoy schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 20:15:
[...]
Dat wordt meedoen aan de koers Parijs-Roubaix. Na 50km kasseien zijn de kabels weer in topconditie
7400 Wp op het dak
De frequenties en boventonen van het schudden maakt ook uit; voor een diep en gedefinieerd laag moet de kabelschudmachine zo rond de 1,5 Hz staan te schudden. Dat lijkt weinig maar door de oscillatie en eigen resonantie van OFC-kabels met strands van onder de 0,1 mm komt dat neer op een vermenigvuldiging van 10 a 15 met een Q van 0,3.
Let wel op dat je niet boven de 20 Hz gaat schudden want de schudfrequentie is non-lineair verbonden met de eigenresonantie van de kabels; zo kan je meer weerstand krijgen (tot wel 4000 Ohm) en kan er cavitatie optreden omdat je al in het ultrasone spectrum zit.
Bij digitale kabels is 5 Hz schud hoog zat voor een bemonsteringsfrequentie van 44,1 kHz en 8 Hz schud echt meer dan genoeg voor 192 kHz bemonsteringsfrequentie.
Bij 3 Hz zit je eigenlijk het veiligst voor een gebalanceerd middenbereik met een open stereobeeld en een sprankelend localiseerbaar hoog.
Voor full range kabels is het dus van belang de schudfrequentie in een sinusoidiale beweging af te wisselen tussen de 1,5 en 5 Hz.
Let wel op dat je niet boven de 20 Hz gaat schudden want de schudfrequentie is non-lineair verbonden met de eigenresonantie van de kabels; zo kan je meer weerstand krijgen (tot wel 4000 Ohm) en kan er cavitatie optreden omdat je al in het ultrasone spectrum zit.
Bij digitale kabels is 5 Hz schud hoog zat voor een bemonsteringsfrequentie van 44,1 kHz en 8 Hz schud echt meer dan genoeg voor 192 kHz bemonsteringsfrequentie.
Bij 3 Hz zit je eigenlijk het veiligst voor een gebalanceerd middenbereik met een open stereobeeld en een sprankelend localiseerbaar hoog.
Voor full range kabels is het dus van belang de schudfrequentie in een sinusoidiale beweging af te wisselen tussen de 1,5 en 5 Hz.
Kijk ik had zo m'n twijfels over dat schudden, maar nu je zo met cijfertjes komt klinkt het toch een stuk overtuigenderWilf schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 23:43:
De frequenties en boventonen van het schudden maakt ook uit; voor een diep en gedefinieerd laag moet de kabelschudmachine zo rond de 1,5 Hz staan te schudden. Dat lijkt weinig maar door de oscillatie en eigen resonantie van OFC-kabels met strands van onder de 0,1 mm komt dat neer op een vermenigvuldiging van 10 a 15 met een Q van 0,3.
hoewel ik betwijfel of je echt verschil hoort, ben ik er wel van overtuigt dat de kabels daadwerkelijk soepeler worden: zo van een rol kan een kabel idd een stuk stugger zijn en door hem wat te bewegen/'schudden'. kan een kabel wel soepeler worden en daardoor makkelijk in de vorm te leggen zijn die jij voor ogen hebt
Ik heb geen groene stroom in huis, dus de kabels raken naar verloop van tijd aardig vervuild. Daarom gooi ik ze eens per 3 maanden bij de handdoeken in de wasmachine (ongelofelijk wat er uit komt als je naar de handdoeken kijkt, die worden vaak wat grauw of krijgen strepen). Daarna nog even in de droger op strijkdroog.
De vervuiling verdwijnt als sneeuw voor de zon, de kabels zijn goed geschud en de laatste oneffenheden strijk je er zo uit (standje 2 werkt het best).
M'n vriendin keek me de eerste keer raar aan, maar inmiddels is ze overtuigd en hoort ze ook duidelijk verschil. In haar enthousiasme probeerde ze het ook met haar airpods, maar dat was minder geslaagd. Waarschijnlijk werkt het alleen goed met analoge kabels en niet met digitale verbindingen.
De vervuiling verdwijnt als sneeuw voor de zon, de kabels zijn goed geschud en de laatste oneffenheden strijk je er zo uit (standje 2 werkt het best).
M'n vriendin keek me de eerste keer raar aan, maar inmiddels is ze overtuigd en hoort ze ook duidelijk verschil. In haar enthousiasme probeerde ze het ook met haar airpods, maar dat was minder geslaagd. Waarschijnlijk werkt het alleen goed met analoge kabels en niet met digitale verbindingen.
[ Voor 7% gewijzigd door LA-384 op 05-09-2020 09:38 ]
Die airpods waren wellicht geen goed idee, je gooit immers ook niet je versterker of je luidsprekers in de wasmachine, maar enkel de verbinding daartussen. Bij je Airpods kun je daarom beter je draadloze verbinding een service en reinigingsbeurt geven, dus echt de BT verbinding tussen de bron en de pods zelf. Ik heb nog niet helemaal uitgevonden wat hiervoor de optimale manier is. Momenteel ben ik bezig met het luchtkanaal tussen de bron en de ontvanger te reinigen en te voorzien van een speciaal luchtadditief wat de verbinding, en daarmee de geluidskwaliteit ten goede moet komen. Maar omdat de lucht nogal vluchtig is werk ik wel met een afscherming om deze lucht die loopt van de zender tot ontvanger. Ik expirimenteer nu met 15 cm flexibele aluminium pijp en buismateriaal, en dit geeft al een kleine verbetering. Het compleet luchtdicht krijgen van de verbinding tussen zender en ontvanger is nog wel een dingetje. Maar ik begin langzaam wel te ervaren hoe de draaloze bluetooth audioverbindingen beter kunnen klinken.LA-384 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:36:
Ik heb geen groene stroom in huis, dus de kabels raken naar verloop van tijd aardig vervuild. Daarom gooi ik ze eens per 3 maanden bij de handdoeken in de wasmachine (ongelofelijk wat er uit komt als je naar de handdoeken kijkt, die worden vaak wat grauw of krijgen strepen). Daarna nog even in de droger op strijkdroog.
7400 Wp op het dak
En dan maar zeuren in Groningen over de schade door aardbevingen ze hebben wel gratis superieur geluid.
Een additief kan helpen, maar nog fraaier zal alles worden om ervoor te zorgen dat de tussenweg proper is en vrijgehouden wordt van turbulente CO2 rijke luchtstromen veroorzaakt door het uitademen. Daarom zal de geluidskwaliteit het beste zijn als de Airpods worden gecombineerd met een mondkapje.Theo schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:27:
[...]
Die airpods waren wellicht geen goed idee, je gooit immers ook niet je versterker of je luidsprekers in de wasmachine, maar enkel de verbinding daartussen. Bij je Airpods kun je daarom beter je draadloze verbinding een service en reinigingsbeurt geven, dus echt de BT verbinding tussen de bron en de pods zelf. Ik heb nog niet helemaal uitgevonden wat hiervoor de optimale manier is. Momenteel ben ik bezig met het luchtkanaal tussen de bron en de ontvanger te reinigen en te voorzien van een speciaal luchtadditief wat de verbinding, en daarmee de geluidskwaliteit ten goede moet komen. Maar omdat de lucht nogal vluchtig is werk ik wel met een afscherming om deze lucht die loopt van de zender tot ontvanger. Ik expirimenteer nu met 15 cm flexibele aluminium pijp en buismateriaal, en dit geeft al een kleine verbetering. Het compleet luchtdicht krijgen van de verbinding tussen zender en ontvanger is nog wel een dingetje. Maar ik begin langzaam wel te ervaren hoe de draaloze bluetooth audioverbindingen beter kunnen klinken.
Jongens, ik krijg wel een lumineus idee van al dit: een air purifier voor een beter gedefinieerd hoog, een beter geplaatst stereobeeld en een strakker (sub)laag!
Een stille machine met koolstof- en HEPA-filter die je in je afluisterkamer moet installeren.
Ik ga dit revolutionaire apparaat op de audiofiele markt brengen voor de schappelijke prijs (voor de klankkwaliteit die je er mee wint) van €1997,-
Inschrijven kan hier!
Een stille machine met koolstof- en HEPA-filter die je in je afluisterkamer moet installeren.
Ik ga dit revolutionaire apparaat op de audiofiele markt brengen voor de schappelijke prijs (voor de klankkwaliteit die je er mee wint) van €1997,-
Inschrijven kan hier!
Vergeet ook niet de speciale Covid filter toe te voegen als accessoire (denk voor 399 is dat wel een waardevolle add-on).
Want die deeltjes verstoren ook het hele lucht spectrum.
Het voorkomt ook dat je speciale mondkapjes moet plaatsen over je AirPods
Want die deeltjes verstoren ook het hele lucht spectrum.
Het voorkomt ook dat je speciale mondkapjes moet plaatsen over je AirPods
Nou had ik laatst m'n airpods los in m'n broekzak laten zitten, en deze zijn daardoor in het 40 graden kleur programma terechtgekomen. Alle oorsmeer is weg, de geluidskwaliteit is nog steeds even belabberd, echter zijn beide microfoons in de AirPods er mee opgehouden.LA-384 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 09:36:
Het werkt inderdaad alleen goed met analoge kabels, maar enkel 40 graden, en centrifugeren op maximaal 1000 toeren!
Heeft er hier ooit iemand bijvoorbeeld weleens hdmi kabels gemeten op echte professionele analyzers? Tektronix en dergelijke.
En heeft er hier iemand toegang tot bijvoorbeeld mastering files waarmee vergelijk gemaakt kan worden?
En heeft er hier iemand toegang tot bijvoorbeeld mastering files waarmee vergelijk gemaakt kan worden?
Wat wil je daar mee bereiken dan?Sjaak2k schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:06:
Heeft er hier ooit iemand bijvoorbeeld weleens hdmi kabels gemeten op echte professionele analyzers? Tektronix en dergelijke.
Share and Enjoy!
Laten zien dat niet alle kabels gelijk zijn.
Dat claimt niemand hier. Wat hier iedereen claimt is dat ondanks dat kabels niet hetzelfde zijn, het signaal dat uiteindelijk bij de ontvanger uitkomt, identiek is, of anders duidelijk kapot (met artefacts als gevolg)Sjaak2k schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:20:
[...]
Laten zien dat niet alle kabels gelijk zijn.
Share and Enjoy!
Ja en dat klopt dus niet perse, in theorie misschien. Maar was benieuwd of hier dus ooit iemand daadwerkelijk met degelijke apparatuur kabels heeft bekeken en de transmissie vergeleken met het bron materiaal.WCA schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:22:
[...]
Dat claimt niemand hier. Wat hier iedereen claimt is dat ondanks dat kabels niet hetzelfde zijn, het signaal dat uiteindelijk bij de ontvanger uitkomt, identiek is, of anders duidelijk kapot (met artefacts als gevolg)
Tja zie wat de null-tester doet, die doet het nauwkeuriger dan normale meetinstrumenten. Meetbare verschillen tussen kabels kan je ook bepalen met een multimeter van de praxis: Dat is namelijk simpelweg de weerstand meten.Sjaak2k schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:25:
[...]
Ja en dat klopt dus niet perse, in theorie misschien. Maar was benieuwd of hier dus ooit iemand daadwerkelijk met degelijke apparatuur kabels heeft bekeken en de transmissie vergeleken met het bron materiaal.
Ik heb toegang tot professionele audio analyzers. Als ik daar een gewone kabel pak en input en output kortsluit, dan meet je de limieten van het apparaat. Kan je verzekeren dat in ons lab geen elven kabels worden gebruikt om devices aan een audio analyzer te verbinden.
Alleen al omdat ik niet wil worden uitgelachen heb ik nooit een kabel van €500 gekocht om die na te meten nee
De meeste mensen hebben de middelen niet om met analyzers van twee ton te werken. De meeste bedrijven ook niet. Laat staan het kunnen vergelijken met het bron materiaal (dan heb ik het over het echte bron materiaal)Sissors schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:31:
[...]
Tja zie wat de null-tester doet, die doet het nauwkeuriger dan normale meetinstrumenten. Meetbare verschillen tussen kabels kan je ook bepalen met een multimeter van de praxis: Dat is namelijk simpelweg de weerstand meten.
Ik heb toegang tot professionele audio analyzers. Als ik daar een gewone kabel pak en input en output kortsluit, dan meet je de limieten van het apparaat. Kan je verzekeren dat in ons lab geen elven kabels worden gebruikt om devices aan een audio analyzer te verbinden.
Alleen al omdat ik niet wil worden uitgelachen heb ik nooit een kabel van €500 gekocht om die na te meten nee. Maar als het zo simpel was, pak een kabel, meet hem door een audio analyzer heen, en je ziet een verbetering, waarom zou die conclusie niet overal al op het internet staan? Hell waarom doen fabrikanten van elven kabels niet die test en laten het resultaat zien?
Ik claim niet het te weten hoe het zit. Maar ken wel mensen die dat wel weten en wel toegang hebben tot die apparatuur en materialen.
Ik zal eens vragen naar wat info. Maar gaat vaak boven mijn hoofd, maar daar kunnen jullie wellicht wat mee. Ik zal mijn best eens doen wat info te krijgen.
Waarom de fabrikanten dat niet doen? Mijn gok is omdat ze claimen grotere verschillen te bieden dan er daadwerkelijk gebeurt.
[ Voor 4% gewijzigd door Sjaak2k op 07-09-2020 15:44 ]
Het gaat niet om de kabel zelf. het gaat er om dat het signaal goed aan moet komen. Op het moment dat je een signaal digitaal verstuurt en de bitten die er uit komen hetzelfde zijn als diegene die er ingestopt zijn heb je een 100% correct signaal. Alle kabels die dat minimaal voor elkaar kunnen krijgen zijn dan goed. Meten aan de kabel zelf is dus onzinnig, je wilt het signaal meten dat er uit komt. Zodra je daar verschil ziet gaat er iets fout en verandert je geluid.Sjaak2k schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:25:
[...]
Ja en dat klopt dus niet perse, in theorie misschien. Maar was benieuwd of hier dus ooit iemand daadwerkelijk met degelijke apparatuur kabels heeft bekeken en de transmissie vergeleken met het bron materiaal.
Heel simpel gezegd komt het er op neer dat als je een kabel hebt die het signaal perfect overbrengt, een betere kabel niets meer toevoegt.
Sterker nog, dan moeten ze toegeven dat er helemaal geen verschillen zijnSjaak2k schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:43:
[...]
Waarom de fabrikanten dat niet doen? Mijn gok is omdat ze claimen grotere verschillen te bieden dan er daadwerkelijk gebeurt.
Als je het over analoge signalen hebt is het een ander verhaal, daar kan een betere kabel wel degelijk zorgen voor beter geluid. Maar laat dat nu net de reden zijn waarom bijna alles tegenwoordig digitaal gaat
[ Voor 22% gewijzigd door redwing op 07-09-2020 15:49 ]
[removed]
Dat is natuurlijk niet de enige fysische parameter waarin kabels kunnen verschillen.Sissors schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:31:
[...]
Dat is namelijk simpelweg de weerstand meten.
En dat signaal komt dus vaak niet 1:1 over. Wat zich niet meteen uit in wel of geen beeld. Van wat ik begreep kan de inhoud van pakketjes die verstuurd worden kapot gaan. Waardoor de waarde veranderd en een pixel bijvoorbeeld te donker of te licht word weergegeven. Nogmaal ik herhaal alleen wat ik hoor en dat is vast niet foutloos, maar dat komt van de mensen die daadwerkelijk werken aan triple A Hollywood films werken en meeschrijven aan de hdmi standaarden.redwing schreef op maandag 7 september 2020 @ 15:46:
[...]
Het gaat niet om de kabel zelf. het gaat er om dat het signaal goed aan moet komen. Op het moment dat je een signaal digitaal verstuurt en de bitten die er uit komen hetzelfde zijn als diegene die er ingestopt zijn heb je een 100% correct signaal. Alle kabels die dat minimaal voor elkaar kunnen krijgen zijn dan goed. Meten aan de kabel zelf is dus onzinnig, je wilt het signaal meten dat er uit komt. Zodra je daar verschil ziet gaat er iets fout en verandert je geluid.
Heel simpel gezegd komt het er op neer dat als je een kabel hebt die het signaal perfect overbrengt, een betere kabel niets meer toevoegt.
[...]
Sterker nog, dan moeten ze toegeven dat er helemaal geen verschillen zijn
Als je het over analoge signalen hebt is het een ander verhaal, daar kan een betere kabel wel degelijk zorgen voor beter geluid. Maar laat dat nu net de reden zijn waarom bijna alles tegenwoordig digitaal gaat
Edit. Ja een kabel die perfect is hoeft niet verbeterd te worden natuurlijk, maar weinig kabels zijn dat.
[ Voor 3% gewijzigd door Sjaak2k op 07-09-2020 15:54 ]
HDMI-kabels die getest en gecertificeerd zijn (dus niet van Alibaba of een drop shipper op bol of amazon) voldoen aan de eisen die gesteld worden aan de transmissie. Als je een HDMI 1.3a-kabel aan je 4K-scherm knoopt en daar een 4K-device op aansluit dan ga je niet krijgen waar je op hoopte.
Ook is er helaas een markt voor allerlei kabels die niet gaan werken omdat deze buiten specificaties vallen zoals verloopjes of veel te lange kabels.
Ik heb maar één keer echte troep gehad; dat was een HDMI-kabel van de Action. Die werd gloeiend heet aan de connector en m’n scherm bleef zwart.
Ik heb met audiokabels (analoog en digitaal) tests gedaan door via een goede, gecalibreerde geluidskaart een loop te maken en met bijvoorbeeld SMAART door te meten. Zo kom je verschillen tegen maar die zijn in het analoge domein miniem en in het digitale domein nihil (behalve bij storingen).
Ook is er helaas een markt voor allerlei kabels die niet gaan werken omdat deze buiten specificaties vallen zoals verloopjes of veel te lange kabels.
Ik heb maar één keer echte troep gehad; dat was een HDMI-kabel van de Action. Die werd gloeiend heet aan de connector en m’n scherm bleef zwart.
Ik heb met audiokabels (analoog en digitaal) tests gedaan door via een goede, gecalibreerde geluidskaart een loop te maken en met bijvoorbeeld SMAART door te meten. Zo kom je verschillen tegen maar die zijn in het analoge domein miniem en in het digitale domein nihil (behalve bij storingen).
Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic