Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 59 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Jorgen schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:34:
https://www.wilbert.nl/
[...]

Onder de noemer "we weten zelf ook dat het pure onzin is" 😂😂
Wat is nu exact de gedachtengang hierachter :
En natuurlijk is het een no-brainer om als netwerkkabel ipv een CAT 5 een CAT 6 of CAT 7 te gebruiken, want afscherming helpt om de nare "noise" buiten te houden. Immers, des te minder "noise", des te meer muziek.
Leeft er echt het idee dat er op een kabel geschikt voor GBit verkeer er ruimtetekort is voor noise en 320 kb muziek? Alsof die elkaar echt bestrijden?

Natuurlijk is het een mogelijkheid, alleen dan moet er dus wel 99,99999999 (oid) van de kabel kapot zijn / gevuld met noise.
Zolang audio slechts <0,1 van de bandbreedte van de kabel gebruikt is het simpelweg totaal niet relevant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:48

Cheezus

Luiaard

Die noise is niet van belang voor de bandbreedte maar komt een apparaat binnen. Deze storing wordt dan direct op het analoge geluidspad gekoppeld wat engineers van hi-fi elfenDACs e.d. zijn complete pannenkoeken die geen filtering/scheiding in hun ontwerp kunnen maken voor de bedragen die ze er voor durven te vragen.. Ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
Benedykt schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:40:
[...]
Hoe kan die man zichzelf nog serieus nemen? Hoe kan iemand met enig verstand die man serieus nemen? :?
Ik snap je punt volledig hoor, maar hij kan niet anders. Volgens mij (aanname) weet hij best dat hij ongelijk heeft. Want ook al verkoopt hij onzin producten, vaak weet hij wel waar hij het over heeft. Maar toegeven is slecht voor zijn business en kost hem geld.

Deze man heeft (denk ik) op een bepaald moment in zijn leven een keuze gemaakt en gedacht: Fuck it! Ik ga voor het grote geld...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:40

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

ChojinZ schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 21:27:
[...]

Ik snap je punt volledig hoor, maar hij kan niet anders. Volgens mij (aanname) weet hij best dat hij ongelijk heeft. Want ook al verkoopt hij onzin producten, vaak weet hij wel waar hij het over heeft. Maar toegeven is slecht voor zijn business en kost hem geld.

Deze man heeft (denk ik) op een bepaald moment in zijn leven een keuze gemaakt en gedacht: Fuck it! Ik ga voor het grote geld...
Die keuze heb ik lang geleden ook gemaakt. Morgen ga ik beginnen!

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Benedykt schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:40:
[...]
Hoe kan die man zichzelf nog serieus nemen? Hoe kan iemand met enig verstand die man serieus nemen? :?

Zijn voorbeeld is ook echt te-nen-krommend; wanneer je twee stroomsnoeren vergelijkt en de een klinkt beter dan de ander, dan zou dat niet per sé electrisch meetbaar hoeven zijn. :? Om vervolgens goddomme een voorbeeld te geven van afscherming van de kabel, wat volledig elektrisch te meten moet zijn :D _O-
Naast de mening van verschillende anderen waar ik het mee eens ben, dacht je nou echt dat zo'n man zijn bla-bla verhaal zelf serieus neemt? Dat is toch helemaal niet nodig, hij is een uitstekende toneelspeler en geeft blijk dat hij z'n verhaal met gebaren en al goed ingestudeerd heeft en dat ondersteunt met een werktafel met meetinstrumenten en andere attributen. Ik ken deze man niet, evenmin als zijn firma, maar ik geloof best dat er vrij veel klanten zijn die deze onzin voor zoete koek slikken en niet merken dat het lariekoek is met een bittere nasmaak. En daar is geen kruid tegen gewassen. Ik verdoe mijn tijd dan ook niet om er inhoudelijk op in te gaan, want dat is water naar de zee dragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:11

-tom-562

Oliesjeik

Jorgen schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:34:
https://www.wilbert.nl/
[...]

Onder de noemer "we weten zelf ook dat het pure onzin is" 😂😂
Ah joh, wat te denken van deze zekeringen dan.
Deze zekeringen zijn wat ons betreft de beste die nu verkrijgbaar zijn. Vooral in sets met een voorversterker is de klankwinst wat ons betreft niet meer te snappen. Dat proberen we dan ook maar niet meer.
8)7 8)7 :') :')

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:56
-tom-562 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:38:
[...]

[...]

8)7 8)7 :') :')
Kun je nagaan wat een slecht ontworpen apparaat je hebt gekocht als de klankweergave blijkbaar afhangt van een zekering 8)7

Dan doe je het goed als fabrikant. Je levert een apparaat, maar oh ja, je moet er nog wel een andere zekering instoppen. Die wij er standaard in hebben gestopt klinkt namelijk voor geen meter! 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door pporrio op 16-07-2020 10:05 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:48

Cheezus

Luiaard

Mooi spul wel op die site.. een stekkerblok van €6450 maar de enige nuttige functie die zo'n stekkerblok extra zou kunnen vervullen ontbreekt:
Surge beveiliging: nee
;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijn96
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 15:04

Tijn96

In speed we trust

-tom-562 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:38:
[...]

Wellicht een domme vraag maar kan er wél een voordeel bestaan voor het kopen van deze zekeringen? Ik begrijp ook dat dit natuurlijk de weergavekwaliteit van je set niet beïnvloed maar ik vroeg me af of er wel echte voordelen zijn

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
Cheezus schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:48:
Mooi spul wel op die site.. een stekkerblok van €6450 maar de enige nuttige functie die zo'n stekkerblok extra zou kunnen vervullen ontbreekt:

[...]

;(
LOL. Dan mag ja na die €6.450,- aftikt te hebben, je dure blok inprikken op zo'n blokje van €17,99 bij de bouwmarkt:
Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/9068098256926-424-424.jpg

d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 16-07-2020 14:02 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
Tijn96 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:57:
[...]

Wellicht een domme vraag maar kan er wél een voordeel bestaan voor het kopen van deze zekeringen? Ik begrijp ook dat dit natuurlijk de weergavekwaliteit van je set niet beïnvloed maar ik vroeg me af of er wel echte voordelen zijn
Volgens bepaalde "Audiofielen" wel. Volgens sommige van hen maakt het zelfs nog uit in welke richting de (glas)zekering in het apparaat is geplaatst. De oorzaak voor de verbetering van het geluid zit 'm in het beter geleidende en bij muziek passende eigenschappen in het materiaal in de zekering zelf. Althans volgens die "Audiofielen". O-)

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:11

-tom-562

Oliesjeik

Ik snap niet wie die onzin koopt. Dan moet je toch van gekkigheid niet meer weten wat je met je geld moet doen? Of zijn er ook 'normale' mensen die zoiets kopen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

pporrio schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:06:
[...]

Volgens bepaalde "Audiofielen" wel. Volgens sommige van hen maakt het zelfs nog uit in welke richting de (glas)zekering in het apparaat is geplaatst. De oorzaak voor de verbetering van het geluid zit 'm in het beter geleidende en bij muziek passende eigenschappen in het materiaal in de zekering zelf. Althans volgens die "Audiofielen". O-)
Ja oke, maar het heeft dus ook geen ander effect op je installatie? Dus linksom of rechtsom is het op elk vlak onzin?

Regelmatig op circuits te vinden zowel digitaal als in het echt. iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:40

dragonhaertt

@_'.'

Tijn96 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:26:
[...]

Ja oke, maar het heeft dus ook geen ander effect op je installatie? Dus linksom of rechtsom is het op elk vlak onzin?
Nou ja, goede zekeringen zullen sneller bij hoge overspanning doorbranden, zonder al te veel energie door te laten.
Ook worden in bijvoorbeeld multimeters HRC (high rupture capacity) zekeringen gebruikt, om te voorkomen dat je een ontploffing in je hand hebt bij een plotselinge kortsluiting.
Verder, nee niet echt.
(En aangezien elfenapparatuur doorgaans weigert degelijke specificaties te delen ga je hier ook niet achter komen)

[ Voor 9% gewijzigd door dragonhaertt op 16-07-2020 14:32 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
Tijn96 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:26:
[...]

Technisch gezien niet. Uiteindelijk is en blijft het een overspanningsbeveiliging voor je apparaat. Dat sommigen hier nog audiofiele eigenschappen aan toekennen moet ieder voor zich weten natuurlijk. Ik geef mijn geld liever uit aan LP's. ;)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

pporrio schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:32:
[...]

Technisch gezien niet. Uiteindelijk is en blijft het een overspanningsbeveiliging voor je apparaat. Dat sommigen hier nog audiofiele eigenschappen aan toekennen moet ieder voor zich weten natuurlijk. Ik geef mijn geld liever uit aan LP's. ;)
Dan ga ik dat ook lekker doen :+

Blijf het een leuk topic vinden om te volgen. Vind het soms wel lastig zoals bijv de stelling dat een versterker in principe uitwisselbaar is en dat je het niet gaat merken. Dat geloof ik dan ook zeker maar ik ben toch erg blij met mijn primare versterker en zou dan dus ook niet downgraden (in mijn ogen).

Het is dus wel erg interessant om te lezen hoe jullie het eea ontkrachten maar soms ook lastig(er) te volgen voor iemand die niet in de materie zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tijn96,
Wat heet lastig? Soms zijn we er wel eens over verbaasd hoe gemakkelijk het soms is om mensen door middel van een fraai verhaal iets wijs te maken. Als je dan degelijk bent ingewijd in een bepaalde materie kost het wel eens moeite om je te verplaatsen in de gedachtegang van anderen die deze kennis ontberen. Wij hebben dan denk ik wat al te gauw ons oordeel klaar van: "Wie trapt daar nou in?". Foute gedachte blijkt nu weer, het gebeurt wel terdege en daar mikken ze op en helaas is dat niet strafbaar. Moeilijk om mensen ervan bewust te laten zijn dat het allemaal in de categorie valt van spijkertjes voor linkshandigen die tien keer zo duur zijn dan gewone etc. etc.

Maar bedenk allereerst de titel van deze forum rubriek. Het mag toch duidelijk zijn dat die bedoeld is om de vloer aan te vegen met b.v, een fraai bla-bla verhaal over peperdure producten die normaliter maar een fractie van die prijs waard zijn. Is die versterker die je noemt daarvan misschien een voorbeeld? Ongetwijfeld een prima ding, maar veel te duur?

Zo'n zekeringetje kost ongeacht het type snel, normaal,traag of explosie vast maximaal maar rond een euro per stuk. Men zou dus denken dat ongeveer 50 keer zoveel krankzinnig is en alleen de handel er in voordeel heeft en niet gering ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rinaldootje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-09 20:24
Techneut schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:34:
Zo'n zekeringetje kost ongeacht het type snel, normaal,traag of explosie vast maximaal maar rond een euro per stuk.
En zelfs een euro per stuk is nog veels te duur. Hier een voorbeeld van toch wel een dure onderdelen leverancier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-tom-562 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:16:
Ik snap niet wie die onzin koopt. Dan moet je toch van gekkigheid niet meer weten wat je met je geld moet doen? Of zijn er ook 'normale' mensen die zoiets kopen.
Er zijn genoeg normale mensen die dit kopen. Andere fora zitten er vol mee. Het is jammer, want voor dat bedrag kan je zoveel dingen doen die wél invloed hebben op het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Cheezus schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:48:

[...]

;(
Maar zo'n surge protector geeft dan weer geen "schoner, veel strakker en gedefinieerd laag, grootser beeld en meer dynamiek". Dus kies je voor veilig, en voedt je je componenten met vieze stroom (groene stroom is ook vies! windmolens en zonnepanelen staan doorgaans buiten en verzamelen stof) of kies je voor een beetje risico en krijg je daarvoor ongekend ruimtelijk geluid met ontzagwekkende tonen en proper geluidsbeeld?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tijn96

Tijn96

In speed we trust

Techneut schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:34:
Tijn96,
Wat heet lastig? Soms zijn we er wel eens over verbaasd hoe gemakkelijk het soms is om mensen door middel van een fraai verhaal iets wijs te maken. Als je dan degelijk bent ingewijd in een bepaalde materie kost het wel eens moeite om je te verplaatsen in de gedachtegang van anderen die deze kennis ontberen. Wij hebben dan denk ik wat al te gauw ons oordeel klaar van: "Wie trapt daar nou in?". Foute gedachte blijkt nu weer, het gebeurt wel terdege en daar mikken ze op en helaas is dat niet strafbaar. Moeilijk om mensen ervan bewust te laten zijn dat het allemaal in de categorie valt van spijkertjes voor linkshandigen die tien keer zo duur zijn dan gewone etc. etc.

Maar bedenk allereerst de titel van deze forum rubriek. Het mag toch duidelijk zijn dat die bedoeld is om de vloer aan te vegen met b.v, een fraai bla-bla verhaal over peperdure producten die normaliter maar een fractie van die prijs waard zijn. Is die versterker die je noemt daarvan misschien een voorbeeld? Ongetwijfeld een prima ding, maar veel te duur?

Zo'n zekeringetje kost ongeacht het type snel, normaal,traag of explosie vast maximaal maar rond een euro per stuk. Men zou dus denken dat ongeveer 50 keer zoveel krankzinnig is en alleen de handel er in voordeel heeft en niet gering ook.
Ik lever ook 0 kritiek op het forum. Het meeste kan ik ook achtermekaar zien en snappen dat dit niks doet. Ik vind het dan ook super interessant om te lezen en voor mij is het soms ook echt leerzaam.

Mijn versterker zal wellicht te duur zijn maar als ik kijk naar de bouwkwaliteit, het design en het gebruiksgemak etc heb ik er niet teveel voor betaald in mijn optiek. Had het goedkoper gekund? Zeker!

Echter ging ik er, voor ik dit forum ontdekte, vanuit dat wanneer ik een audiozaak instap met een vraag ik serieus wordt geholpen en een fatsoenlijk advies krijg. Dat sommige dingen aangedikt worden is acceptabel maar dat je in feite compleet wordt voorgelogen heb ik wat dat betreft meer moeite mee.

Voor sommige dingen is dit forum ook puur entertainment overigens, dus ga vooral zo door _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 21:28
Tijn96 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:04:
[...]

Ik lever ook 0 kritiek op het forum. Het meeste kan ik ook achtermekaar zien en snappen dat dit niks doet. Ik vind het dan ook super interessant om te lezen en voor mij is het soms ook echt leerzaam.

Mijn versterker zal wellicht te duur zijn maar als ik kijk naar de bouwkwaliteit, het design en het gebruiksgemak etc heb ik er niet teveel voor betaald in mijn optiek. Had het goedkoper gekund? Zeker!

Echter ging ik er, voor ik dit forum ontdekte, vanuit dat wanneer ik een audiozaak instap met een vraag ik serieus wordt geholpen en een fatsoenlijk advies krijg. Dat sommige dingen aangedikt worden is acceptabel maar dat je in feite compleet wordt voorgelogen heb ik wat dat betreft meer moeite mee.

Voor sommige dingen is dit forum ook puur entertainment overigens, dus ga vooral zo door _/-\o_
In actieve electronica waar jouw audio signaal daadwerkelijk doorheen loopt kan er wel een zekere mate van verschil in bouwkwaliteit, maar ook geluidskwaliteit zitten. Dat heeft natuurlijk grenzen, maar verschil tussen een klasse D eindtrap van 25 euro en één van 500 euro zal je waarschijnlijk wel horen.

Waar het in dit topic vaak om gaat zijn de passieve elementen of componenten die letterlijk op geen enkele mogelijke manier invloed kunnen hebben op de geluidskwaliteit/weergave. Denk hierbij aan stroom- of speakerkabel of totaal irrelevante zaken als "audiofiele" netwerk switches.

Voor stroom- en speakerkabel geldt: dik genoeg is goed genoeg. In de pro audio wereld gebruiken we 2x2.5mm² aderparen (die dan weer in kabels van 2x, 4x of 8x2.5mm² zitten) voor bijna alle soorten speakers en daar pompen we rustig 2500W RMS overheen. En dat gebruiken er een echt geen elvenkabel voor, in tegendeel zelfs . :+ Voor gewone huis- tuin- en keuken AV apparatuur is 2x0.75mm² vaak al méér dan genoeg.

En om nog maar niet te beginnen over die netwerkswitches die zogenaamd eens deep packet inception doen, digitale audio data kunnen herkennen, aanpassen zodat deze meer <insert random audiofiele term hier> gaat klinken bij aankomst op hun veel te dure media player. En ja, die geloven die sukkels écht :')

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:22

Standeman

Prutser 1e klasse

Benedykt schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 03:52:
[...]
...
En om nog maar niet te beginnen over die netwerkswitches die zogenaamd eens deep packet inception doen, digitale audio data kunnen herkennen, aanpassen zodat deze meer <insert random audiofiele term hier> gaat klinken bij aankomst op hun veel te dure media player. En ja, die geloven die sukkels écht :')
Het is dan ook exact vergelijkbaar als healing piramides, essentiële oliën, homeopathie, etc maar dan op audio geënt. Gewoon een hele dure placebo.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Standeman schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:36:
[...]

Het is dan ook exact vergelijkbaar als healing piramides, essentiële oliën, homeopathie, etc maar dan op audio geënt. Gewoon een hele dure placebo.
Die wel goede handel is, als je tenminste met een gezicht van staal je fabeltjes kunt vertellen. Scheelt dat de meeste audiofile dealers dezelfde 'afwijking' hebben.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
-tom-562 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:16:
Tja, wat is "normaal"? Mensen zijn gewoon erg gevoelig voor marketing en/of suggestie. Net zoals dat er mensen zijn die heilig geloven in de genezende werking van bepaalde stenen, of de hele wereld over reizen om zich door een of andere guru te laten instralen. Of vage drankjes (waarvan de inhoud onbekend, of op z'n minst onbewezen is) nuttigen om langer te leven, of er jonger uit te blijven zien. Er zijn zelfs hele volksstammen die een bepaalde entiteit vereren, maar waar geen enkel bewijs van het bestaan er van is, buiten wat geschreven verhalen.

Men laat zich gewoon graag beduvelen. Als er maar hard genoeg geroepen wordt dat iets een voordeel heeft, zijn er altijd mensen die elke vorm van scepticisme het raam uit gooien. En dat is een makkelijk verdienmodel. De hoge prijzen werken in dat opzicht ook in het voordeel, want meer is altijd beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
LA-384 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:07:
[...]
Tja, wat is "normaal"? Mensen zijn gewoon erg gevoelig voor marketing en/of suggestie.
Of mensen vinden het gewoon leuk om dergelijke spullen te hebben. Ik schaar me daar onder en ik ben niet de enige. Ik hoor geen verschil maar vind het wel leuk om dit soort kabels in gebruik te hebben.

Zo maak ik net mijn set-up voor bij de PC compleet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4tbf2RLhI2k2OQL4fvPj5Rzd5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fmi42dox2o9ZKn6HgszlUyb6.jpg?f=fotoalbum_large

Voor dit totaal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IhUD-D-dTASRV_la-F5E--Ue92w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKwUNFc2G2iAKCS3pDI4hpx1.jpg?f=fotoalbum_large

Dan heb je dus een Van den Hul - 3T The Rock als analoge Interlink, een Van den Hul - The Ultimate USB als digitale interlink en een Van den Hul - The Clearwater speakerkabel met Van den Hul DIY Bananen.

Alles Van den Hul omdat ik bevriend ben met de zoon van Dhr. Van den Hul zelf. Dus voordat iemand over de prijzen begint, ik krijg nog wel eens wat ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
@FeaR ik heb banaanpluggen bij ali besteld 32 stuks voor 23 euro, weet niet of het wat is heb ze nog niet binnen.
Had het beter in 2x kunnen bestellen boven 22 euro kunnen er invoerkosten bijkomen.

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.11984c4deb4v2E

[ Voor 17% gewijzigd door Goofy1978 op 17-07-2020 18:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
FeaR schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:33:
Of mensen vinden het gewoon leuk om dergelijke spullen te hebben.

Alles Van den Hul omdat ik bevriend ben met de zoon van Dhr. Van den Hul zelf. Dus voordat iemand over de prijzen begint, ik krijg je nog wel eens wat ;)
Kijk dat vind ik dan een hele andere situatie. Als je het spul gratis krijgt of met hoge korting van een vriend kunt kopen dan zou ik het ook gewoon voor de leuk kunnen doen.

Maar Jan Modaal die lachend €100,- per strekkende meter neertelt voor speakerkabel en een veelvoud van dat voor vage kastjes, die doet dat zeer waarschijnlijk toch uit pure overtuiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
[...]

Of mensen vinden het gewoon leuk om dergelijke spullen te hebben. Ik schaar me daar onder en ik ben niet de enige. Ik hoor geen verschil maar vind het wel leuk om dit soort kabels in gebruik te hebben.

Zo maak ik net mijn set-up voor bij de PC compleet:
[Afbeelding]

Voor dit totaal:
[Afbeelding]

Dan heb je dus een Van den Hul - 3T The Rock als analoge Interlink, een Van den Hul - The Ultimate USB als digitale interlink en een Van den Hul - The Clearwater speakerkabel met Van den Hul DIY Bananen.

Alles Van den Hul omdat ik bevriend ben met de zoon van Dhr. Van den Hul zelf. Dus voordat iemand over de prijzen begint, ik krijg je nog wel eens wat ;)
Wat vind zijn zoon ervan. Zijn vader is wel echt een fantast, hele bijzondere dingen die hij aanbiedt, echt ook in de alternatieve geneeswijzen hoek. En zeer alternatief ook zeg maar :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Klopt, je hebt een hoop verzamelaars in deze hobby.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

"Het oog wil ook wat!" of OCD zijn in ieder geval nog enigszins rationele argumenten, dan gaat het gewoon om uiterlijke voldoening en/of interne rust. Daar valt ook niet over te twisten verder, vooral lekker doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03
Je doelt natuurlijk op het tweakerslogo op de monitor... _/-\o_

Zeg @FeaR, heb jij destijds nog zo'n extender weten te strikken voor een luistertest? :9

[ Voor 27% gewijzigd door Gluten Parody op 18-07-2020 01:21 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
Jag schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:53:
[...]

Wat vind zijn zoon ervan. Zijn vader is wel echt een fantast, hele bijzondere dingen die hij aanbiedt, echt ook in de alternatieve geneeswijzen hoek. En zeer alternatief ook zeg maar :)
Hij gelooft er, net als zijn vader, heilig in. Toevallig zijn we een afspraak aan het plannen zodat ik ergens de komende tijd hem over de vloer heb met een zwik kabels, voedingen en mogelijk wat ik nog meer bedenk en wat beschikbaar is.
Gluten Parody schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 00:49:
[...]
Je doet natuurlijk op het tweakerslogo op de monitor... _/-\o_
Scherp! Nog het oude logo en het waren niet eens officiële stickers geloof ik. Gemaakt door een collega mod.
Zeg @FeaR, heb jij destijds nog zo'n extender weten te strikken voor een luistertest? :9
Nee, maar die kan ik wel eens op het lijstje zetten om te vragen of er toevallig een setje ligt die mee kan als demo.

[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 18-07-2020 01:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Ben benieuwd. Ik heb zelf trouwens prima ervaringen met een stuk Goudse belegen op de speakers. Wel altijd een rond stuk nemen!!

En nog een gouden quote van forum.hifi.nl (bestaat dat nog?):

een banaan op je box geeft plezier
een box op je banaan geeft ellende

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gluten Parody schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 00:49:
[...]

Je doelt natuurlijk op het tweakerslogo op de monitor... _/-\o_

Zo'n ding zou ik eeder open willen schroeven dan beluisteren eerlijk gezegd ;)

Having said that, ik heb hier een dynamische expander in mijn 2e setje staan en dat is wel echt bijzonder om te horen wat dat voor opnames op bijv cassette of lp doet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Deze Bose Acoustimass 5 krijgt wel mooi twee vijfsterrenrecensies. Volgens mij wel van dezelfde persoon met korsakov oid... :+

Zou dit nou een goede keus zijn voor op het toilet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Gluten Parody schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:03:
Deze Bose Acoustimass 5 krijgt wel mooi twee vijfsterrenrecensies. Volgens mij wel van dezelfde persoon met korsakov oid... :+

Zou dit nou een goede keus zijn voor op het toilet?
Lijkt me niet, die sub moet op de grond staan dus als je een beetje verkeerd mikt pis je zo die sub vol :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
The Eagle schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 13:12:
[...]

Zo'n ding zou ik eeder open willen schroeven dan beluisteren eerlijk gezegd ;) .
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, helaas is er geen enkele site te vinden die dat heeft aangedurfd tot op heden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
The Eagle schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:51:
[...]

Lijkt me niet, die sub moet op de grond staan dus als je een beetje verkeerd mikt pis je zo die sub vol :+
En? Wellicht verbeter je het geluid er wel mee?

"Het klinkt net alsof het geluid vanachter een natte doek komt, waarvan je soms het idee hebt dat je druppels op de grond hoort vallen, na enige inluistertijd krijgt je neus er ook nog eens een extra geurbeleving bij.
Met enig handwerk kunt u zelfs de zogenoemde "brown note" die nog niemand heeft kunnen namaken zelf ervaren"
Hang er een prijskaartje aan van 10K+ en je hebt gewoon een audiofiele handel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
Ik denk dat ik maar eens hifi-toiletpapier ga uitvinden. In small, medium en large, zodat je afhankelijk van het formaat porceleinen troon precies de sweet spot hebt qua akoestische demping.

*O*

[ Voor 3% gewijzigd door Gluten Parody op 19-07-2020 03:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
FeaR schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 01:20:
Nog het oude logo en het waren niet eens officiële stickers geloof ik.
offtopic:
ik kan maar niet wennen aan het nieuwe logo.
Voor mijn gevoel klopt de spacing van het zwart rond de T niet... zal wel mijn afwijking zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 07:15
Gluten Parody schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:07:
Ik denk dat ik maar eens hifi-toiletpapier ga uitvinden. In small, medium en large, zodat je afhankelijk van het formaat porceleinen troon precies de sweet spot hebt qua demping.
-O- :? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:27
Ik denk dat ik maar eens hifi-toiletpapier ga uitvinden. In small, medium en large, zodat je afhankelijk van het formaat porceleinen troon precies de sweet spot hebt qua demping.

*O*
Een sweetspot zit op een tennisracket. Dat is de plek op het racket, waar je de bal het liefste wil raken, meestal iets boven het midden van het blad. Maar wat heeft dit met audio te maken? Ik begrijp je humor niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik denk dat ik maar eens hifi-toiletpapier ga uitvinden. In small, medium en large, zodat je afhankelijk van het formaat porceleinen troon precies de sweet spot pot hebt qua demping.

*O*
There, FTFY :Y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LA-384
Komop mensen, gewoon lachen en ja knikken en door. Waarom zo serieus reageren op iets wat overduidelijk grappig is bedoeld. Dat de humor niet in je straatje ligt, betekent niet dat je dat moet onderstrepen. Sociale interactie 101, geldt ook op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Ik heb nog veel meer slechte ideeën. Wat dacht je van een hifi-deurbel met random stukjes Synthesizer Greatest Volume 7 als belgeluid? ;( :+

Afbeeldingslocatie: https://www.musicmeter.nl/images/cover/168000/168229.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Leuk bedacht, maar tegen de tijd dat de deurbel uitgezocht heeft wel stukje dat dan moet zijn is de pakjesbezorger alweer een deur verder :+

Je wordt trouwens bedankt, ik heb hier alle delen uit die serie staan maar deel 7 mistte ik nog. En nou moet ik hem dus ook :+
Die is in alleen in Spanje uitgegeven zie ik, dus dat wordt een leuke queste :P

Edit: ik zie er 1 op discogs marketplace staan. 775 euro. Ik hoop dat dat een typo is :X

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 20-07-2020 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Gomez12 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:08:
[...]

Wat is nu exact de gedachtengang hierachter :

[...]

Leeft er echt het idee dat er op een kabel geschikt voor GBit verkeer er ruimtetekort is voor noise en 320 kb muziek? Alsof die elkaar echt bestrijden?

Natuurlijk is het een mogelijkheid, alleen dan moet er dus wel 99,99999999 (oid) van de kabel kapot zijn / gevuld met noise.
Zolang audio slechts <0,1 van de bandbreedte van de kabel gebruikt is het simpelweg totaal niet relevant...
Ik dacht even, wtf, Studio Wilbert is een begrip in Utrecht en stond altijd bekend als redelijk nuchter en realistisch, maar gelukkig.
Cheezus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:05:
Die noise is niet van belang voor de bandbreedte maar komt een apparaat binnen. Deze storing wordt dan direct op het analoge geluidspad gekoppeld wat engineers van hi-fi elfenDACs e.d. zijn complete pannenkoeken die geen filtering/scheiding in hun ontwerp kunnen maken voor de bedragen die ze er voor durven te vragen.. Ofzo.
Als je met ethernet last hebt van die ruis, dan voldoet je ethernet-aansluiting sowieso niet. De specificaties schrijven namelijk een scheidingsfilter voor met gebalanceerde lijnen waarmee iedere vorm van ruis bij voorbaat al tegengehouden wordt.
En qua bandbreedte, zelfs de hoogste audio-kwaliteit komt nog niet in de buurt van de datacapaciteit van een Cat.5e kabel. Je kan een stream in 10-voud door de kabel persen.

Zou wel een leuk concept zijn, om de hoogste kwaliteit te garanderen, gewoon een audio-stream in x-voud versturen en aan de andere kant een comperator plaatsen. Niet dat je verschil gaat horen, maar er zit tenminste een stukje verdedigbare technologie achter.
LA-384 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:07:
[...]

Tja, wat is "normaal"? Mensen zijn gewoon erg gevoelig voor marketing en/of suggestie. Net zoals dat er mensen zijn die heilig geloven in de genezende werking van bepaalde stenen, of de hele wereld over reizen om zich door een of andere guru te laten instralen. Of vage drankjes (waarvan de inhoud onbekend, of op z'n minst onbewezen is) nuttigen om langer te leven, of er jonger uit te blijven zien. Er zijn zelfs hele volksstammen die een bepaalde entiteit vereren, maar waar geen enkel bewijs van het bestaan er van is, buiten wat geschreven verhalen.

Men laat zich gewoon graag beduvelen. Als er maar hard genoeg geroepen wordt dat iets een voordeel heeft, zijn er altijd mensen die elke vorm van scepticisme het raam uit gooien. En dat is een makkelijk verdienmodel. De hoge prijzen werken in dat opzicht ook in het voordeel, want meer is altijd beter.
Er zijn mensen die zoveel geld hebben die gewoon "het beste" willen hebben en dat het een factor 100 of zelfs 1000 meer kost dan wat technisch gezien al het beste is, maakt ze niet uit.
Ik ken een casus van iemand die duidelijk teveel geld had en een audioset kocht en daarbij maar één vraag stelde, namelijk "is dit het beste wat te koop is". Makkelijk klant en één waar het uiteindelijk helemaal niet om de kwaliteit ging, maar puur om te kunnen zeggen dat hij het beste heeft wat te koop is.

En dan heb je de groep waarvoor veel zaken eerder een geloof zijn. Zij zijn de personen die in de verhalen geloven over negatieve invloeden van buitenaf, resonanties in het beton en stroomrichting van wisselstroom en elektronen in een kabel. Zij redeneren niet rationeel, zij willen een verschil horen en zullen het horen.
Want als er mensen zijn die in een alwetend opperwezen kunnen geloven dat niet gezien kan worden en alleen via moeilijke, indirecte en extreem vergezochte wegen zijn "aanwezigheid" laat blijken, waarom dan niet in zoiets concreets als de invloed van een zekering op het geluid?
Gluten Parody schreef op zondag 19 juli 2020 @ 07:34:
Ik heb nog veel meer slechte ideeën. Wat dacht je van een hifi-deurbel met random stukjes Synthesizer Greatest Volume 7 als belgeluid? ;( :+

[Afbeelding]
En bedankt, ik dacht alles uit die serie (van slechte kopieën van geweldige muziek) te hebben, blijk ik deel 6 en 7 dus te missen...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@deepbass909 Ik wens je veel succes met vinden als je die twee op CD wilt. En vergeet de Classical masterpieces 1 en 2 niet ;)
Ik heb alleen deel 7 niet op cd. Hele spul wel digitaal, maar ja, collectie moet compleet enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
deepbass909 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:00:
[...]

Ik dacht even, wtf, Studio Wilbert is een begrip in Utrecht en stond altijd bekend als redelijk nuchter en realistisch, maar gelukkig.
Ook de enige inmiddels... okee er is hifi klubben op de mariastraat maar daar durf ik geen muziekliefhebber meer heen te sturen. Verkoper probeerde mij een set te verkopen dmv een verzamelcd van de Eagles }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

The Eagle schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:26:
@deepbass909 Ik wens je veel succes met vinden als je die twee op CD wilt. En vergeet de Classical masterpieces 1 en 2 niet ;)
Ik heb alleen deel 7 niet op cd. Hele spul wel digitaal, maar ja, collectie moet compleet enzo...
De Classical heb ik. Maar ik hoef ze op zich niet origineel op cd. Het is voor mij vooral nostalgie. Het tweede deel had ik op cassette en was voor mij ooit inspiratie om muziek te gaan maken.

Ik zit nog wel met een bedenking als ik bij Studio Wilbert kijk. Bij de tweedehands spullen staan ook meerdere kabels. Als ik de orakels mag geloven, moet je die kabels inspelen en bij voorkeur met de muziek die je zelf het liefste luistert (zodat de kabels de juiste kleuring aannemen). Maar hoe zit dit met 2de hands, zoals deze kabel? Straks zijn ze gebruikt door iemand die vooral zware klassieke muziek luisterde, hoe moet dat dan met mijn lichte jazz? Dat gaat toch nooit goed?

:+
Gluten Parody schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:11:
[...]

Ook de enige inmiddels... okee er is hifi klubben op de mariastraat maar daar durf ik geen muziekliefhebber meer heen te sturen. Verkoper probeerde mij een set te verkopen dmv een verzamelcd van de Eagles }:|
Ok, ik neem aan dat jij geen liefhebber bent van The Eagles? Want anders zou ik niet direct weten wat er mis mee is als dat de muziek is die je gaat afspelen. En ook dat het een verzamel-cd is. Misschien is het wel een verzamel met geremasterde nummers, dat is niet bepaald ongewoon.

Nu is het wel dat als je gaat luisteren, het advies altijd al was, neem cd's of de muziekbron mee die je zelf gaat gebruiken.

Hifi Klubben is gewoon een keten die het gat van Staffhorst/Raf heeft opgevuld in Utrecht en is mijn ogen gewoon de betere audio-zaak, beter dan de dozenschuifers met wat meer speciaal spul, maar geen absolute top.

[ Voor 29% gewijzigd door deepbass909 op 20-07-2020 12:19 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Weet ik wel, ik heb vooral een schijthekel aan de Eagles. Als een verkoper dat zonder overleg in de speler schuift terwijl ik eigen muziek bij me heb, ben ik er al wel weer klaar mee...

Wat betreft kabels, je weet wat ze zeggen he. Tweedehands kabels is als tweedehands schoenen. Als ze eenmaal het profiel van de eigenaar hebben aangenomen worden ze nooit meer neutraal. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
The Eagle schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:26:
Misschien even een mailtje sturen naar Arcade(NL): arcade@cnrentertainment.nl
Wellicht hebben ze nog wat in de kelder liggen ;)

Mijn platencollectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 22:06
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KbkagqK.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/X9tajqy.jpg

Ik moet bij dure HDMI kabels altijd direct denken aan de front-panel HDMI connectors van Denon en Marantz apparatuur (AV8805 & X8500H).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja maar je moet dus over de resterende lengte van de verbinding compenseren voor dat korte stukje van abominabele kwaliteit! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
@Paprika Da's gewoon een Super Special Limited Marantz/Denon Edition AudioQuest Diamond met Super Black Sound Sleeve. Of had je 'm niet herkend? :P

[ Voor 5% gewijzigd door pporrio op 20-07-2020 15:11 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Ringkerntrafo óf symmetrische layout, allebei was zeker te duur? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
Paprika schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:42:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik moet bij dure HDMI kabels altijd direct denken aan de front-panel HDMI connectors van Denon en Marantz apparatuur (AV8805 & X8500H).
Ik wist dat Denon en Marantz veel overlap in techniek hadden. Maar los van die trafo is dit gewoon één op één dezelfde unit. Layout van de main PCB's is hetzelfde, en ik gok dat de versterker units ook hetzelfde ontwerp delen, hooguit want andere componenten erop gesoldeerd krijgen en in een iets andere layout richting PCB zijn ge-renderd.

Slim vanuit kosten oogpunt, en de elven-fee in de winkel lult er toch wel een goed voor de instap audiofiel verschil aan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:59:
[...]

Ik wist dat Denon en Marantz veel overlap in techniek hadden. Maar los van die trafo is dit gewoon één op één dezelfde unit. Layout van de main PCB's is hetzelfde, en ik gok dat de versterker units ook hetzelfde ontwerp delen, hooguit want andere componenten erop gesoldeerd krijgen en in een iets andere layout richting PCB zijn ge-renderd.

Slim vanuit kosten oogpunt, en de elven-fee in de winkel lult er toch wel een goed voor de instap audiofiel verschil aan ;)
Het is nog wel erger dan dat eigenlijk...
Marantz takes one of the best AVRs we have tested, the Denon AVR-X3600H and reduces its performance into mediocrity in many areas. It seems that they are following audiophile fads, ignoring good engineering and proper audio research and science. I understand the need for differentiation but for heaven's sake, please don't sacrifice performance for it. Make the chassis out of gold or something. But please leave the active circuits alone. You have a good platform. Please don't ruin it this way.
https://www.audiosciencer...-sr6014-avr-review.14615/

[ Voor 41% gewijzigd door Paprika op 20-07-2020 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Ik dacht dat bijna iedereen het er over eens was dat receivers acoustisch transparant waren. Nu opeens niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
aljooge schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:13:
[...]

Ik dacht dat bijna iedereen het er over eens was dat receivers acoustisch transparant waren. Nu opeens niet meer?
https://www.audiosciencer...-audio-measurements.2351/

Ik ben wel iemand van de "meten is weten" groep (niet luisteren dus). De FAQ (2e post) zal wat meer inzichten geven. Wat je al snel zult zien is dat binnen het "hoorbare spectrum" het probleem dus ook vaak niet speelt , maar we hebben het in dit geval over receivers van duizenden euro's die dus meetbaar slechter presteren dan de variant van het zuster-logo die vaak nog goedkoper zijn ook.

[ Voor 29% gewijzigd door Paprika op 20-07-2020 17:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Deze was hem al eerder aangeraden nav deze post:
aljooge schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:22:
[...]

bewijst dat er verschil zit tussen dacs. Iets wat 80% van tweakers ontkent
Ik zie toch een soort progressie :P. Nu nog tot die echte waarheid komen:
- 80% van de tweakers zegt dat versterkers en DAC's akoestisch transparant zijn, ondanks dat je meetbare verschillen kan aantonen

(ik betwijfel of het 80% is overigens, en de meetbare verschillen moeten natuurlijk niet tot hoorbare vervorming leiden, maar dat doen ze zelden. Zie bovengenoemde topics:)).

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 20-07-2020 17:44 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Ah die discussie heb ik dan gemist. Oeps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het was een ander topic zie ik! Heb hem geedit. Enne ja, je moet wel alles lezen he! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
kwaakvaak_v2 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:59:
[...]

Ik wist dat Denon en Marantz veel overlap in techniek hadden. Maar los van die trafo is dit gewoon één op één dezelfde unit.
13.2 vs 15.2... de Denon heeft wat serieuzere koellichamen... lijkt me zo op het oog niet 1:1 vergelijkbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Gluten Parody schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:19:
[...]

13.2 vs 15.2... de Denon heeft wat serieuzere koellichamen... lijkt me zo op het oog niet 1:1 vergelijkbaar?
We vergelijken nu eigenlijk ook andere apparaten (receiver vs voorversterker).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rm0iz0B.jpg

SR8012

Afbeeldingslocatie: https://www.accessories4less.com/mas_assets/cache/image/3/b/d/e/15326.Jpg

AVR-X6500H

Dit is een betere vergelijking. Gelukkig hebben ze dezelfde HDMI kabel. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Paprika op 20-07-2020 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
Ah tnx, ik snapte al niet waar die Marantz zijn heatsink had verstopt 8)7

ninja edit:
Een beetje tweakert vervangt die hdmi-kabel natuurlijk meteen voor een lichtgevende... :7

[ Voor 59% gewijzigd door Gluten Parody op 20-07-2020 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:13:
[...]

Dat is niet het punt wat gemaakt wordt, dus een beetje flauw dat je op deze manier probeert een knuppeltje in het hoenderhok te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Paprika schreef op maandag 20 juli 2020 @ 18:31:
[...]
Dit is een betere vergelijking.
Nope, de Marantz SR8012 dien je tegen de Denon AVC-X8500 af te zetten.

[ Voor 42% gewijzigd door FeaR op 20-07-2020 20:08 . Reden: Quote ingekort ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
FeaR schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:06:
[...]

Nope, de Marantz SR8012 dien je tegen de Denon AVC-X8500 af te zetten.
Voor vergelijkbare componenten bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
Paprika schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:12:
[...]
Voor vergelijkbare componenten bedoel ik.
Je hebt nu inderdaad receiver versus receiver maar je neemt wel de top van Marantz versus de één na hoogste van Denon. Die snap ik niet.
Het is dat Marantz nu met de SR8012 komt waar hun pré/pro dan op gebaseerd is. Voorheen was het het topmodel van Denon (voorheen AVR-X7200 en daarvoor AVR-4520) waar Marantz hun pré/pro op baseerde. Overigens zie je dit niet alleen bij Denon en Marantz. Pioneer en Onkyo na de overname ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
FeaR schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:30:
[...]

Je hebt nu inderdaad receiver versus receiver maar je neemt wel de top van Marantz versus de één na hoogste van Denon. Die snap ik niet.
Het is dat Marantz nu met de SR8012 komt waar hun pré/pro dan op gebaseerd is. Voorheen was het het topmodel van Denon (voorheen AVR-X7200 en daarvoor AVR-4520) waar Marantz hun pré/pro op baseerde. Overigens zie je dit niet alleen bij Denon en Marantz. Pioneer en Onkyo na de overname ook.
Als je de PCB componenten van beide zou vergelijken dan zal 't wel duidelijk worden wat het idee was. In dit geval geldt dus dat Denon in een lagere trede dezelfde componenten gebruikt en de Denon dus de "hogere" componenten bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:00:
[...]

Dat is niet het punt wat gemaakt wordt, dus een beetje flauw dat je op deze manier probeert een knuppeltje in het hoenderhok gooit.
Hoezo? Er worden nu opeens Denon en Marantz amps vergeleken. Ik dacht dat de gangbare consensus was dat alle versterkers hetzelfde klonken en dat de goedkoopste gekocht diende te worden omdat ze allemaal acoustisch transparant waren.

Nu al die vergelijkende testen met die dacs, dat de ene dac andere meetresultaten geeft dan de ander. Op een receiver zit ook een dac en die wordt ook gewoon meegetest en geeft andere resultaten.

Slechts 1 mening kan waar zijn: of alles klinkt hetzelfde, of alles is toch anders. Ik constateer in deze discussie dat opeens componenten worden vergeleken, merken en testresultaten van dacs worden gebruikt en dat is een totaal andere discussie dan 10 maanden geleden werd gevoerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gluten Parody
Meetkundige verschillen leiden niet altijd tot hoorbare verschillen; de waarheid kan dus ook in het midden liggen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Only a Sith deals in absolutes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Lets enjoy music.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

aljooge schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:01:
[...]

Slechts 1 mening kan waar zijn: of alles klinkt hetzelfde, of alles is toch anders.
Valse tegenstelling.
Ik constateer in deze discussie dat opeens componenten worden vergeleken, merken en testresultaten van dacs worden gebruikt en dat is een totaal andere discussie dan 10 maanden geleden werd gevoerd.
Dat iets meetbaar slechter in elkaar steekt op basis van dezelfde hoofdcomponenten, betekent niet dat onze oren dat verschil kunnen horen. (En dat wordt ook niet beweerd.)
Het betekent wel dat je beter af bent met het goedkopere neefje, puur op basis van technische prestaties. (En dat wordt ook beweerd.)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2020 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of je het echt hoort in de praktijk vraag ik me af, al zou je het uit een dubbelblinde test wel moeten halen als je gouden oortjes hebt (lees, onder de 20 bent): Een niet vlakke respons binnen de 20kHz band, met een totaal aan 3dB drop op 20kHz is toch echt gewoon bagger. We hebben dan ook altijd gezegd dat er geen verschil te horen moet zijn met twee fatsoenlijke receivers/DACs. Met een 3dB drop binnen de audio band heb je mijn inziens echt wel het gebied van fatsoenlijke receivers verlaten.

En ik begrijp dat dat normaal moeilijk als consument te controleren is, en je moet mogen verwachten dat een gerenomeerd merk dat gewoon voor elkaar heeft. Zoals die reviewer ook schreef, de enige verklaring die hierbij is dat ze echte performance hebben opgeofferd om denkbeeldige problemen van audiofielen 'op te lossen'.

Daarnaast denk ik niet dat er ooit iemand heeft beweerd hier dat je geen verschillen kan meten. En als we toch vergelijken, dit zijn meetresultaten een een Realtek chipje die ik zo snel vond met Googlen:
Afbeeldingslocatie: https://2.bp.blogspot.com/-HGw-_ApHZOQ/UDNOlwKoVGI/AAAAAAAAAzI/5JA1fq58rmE/s1600/ALC892-fr.png
Het is toch wel erg twijfelachtig als een Realtek chipje op een moederbord rondjes loopt rond een receiver van meer dan €1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Het blijft ook altijd de combinatie van biologie en natuurkunde. Sommige dingen hebben zulke kleine verschillen (natuurkunde, meetbaar) dat wij het onmogelijk kunnen waarnemen (biologie, hoorbaar)
  1. Als het natuurkundig gezien geen verschil geeft, hoor je geen verschil
  2. Als het natuurkundig verschil onder of boven ons biologisch waarnemingsvermogen ligt, hoor je geen verschil
  3. Als het natuurkundig meetbaar verschil binnen onze waarneming valt hoor/voel/ervaar je wel een verschil
  4. Dan geldt hoe groot is dit verschil en is het je de meerprijs, verandering van setup, etc waard.
Denk dat 99,9 % van alle productlinkjes in dit topic onder punt 1 en 2 vallen. Die enkele keer dat het meetbaar en hoorbaar is, en dus nr 3, zijn het vaak zulke idiote prijzen dat punt 4 de doorslag geeft

De elvenverkopers zullen het willen omdraaien. Ik hoor iets, maar de techniek laat me nog niet toe om het te meten. Klinkt leuk, in theorie, maar dat is kolder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
@Jorgen Het gaat in de regel ook over verschillen in de ruisvloer he, dat is ook al wel eerder tegen @aljooge gezegd denk ik :).

Een ruisvloer die bij -70 dBfs ligt ipv -96 dB, kan heel goed alsnog ver onder het omgevingsruis niveau liggen. Als je de volumeknop helemaal opendraait (zonder muziek aan) en je oor tegen de tweeter houdt, zal je het heus horen. Maar dan nog klinkt het gewoon als ruis, en niet als een beter stereo beeld of voller of vul random audiofiele term in. Dat is wat DACs doen: het oorspronkelijke signaal weergeven plus een klein beetje ruis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aljooge
Nu we toch aan het experimenteren zijn, kunnen we de afdankertjes niet verzamelen ten behoeve van de externe daclozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is daar het experimentele karakter van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

aljooge schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:08:
Nu we toch aan het experimenteren zijn, kunnen we de afdankertjes niet verzamelen ten behoeve van de externe daclozen?
Is een dakloze niet per definitie extern? 😉

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Jorgen schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:56:
Het blijft ook altijd de combinatie van biologie en natuurkunde. Sommige dingen hebben zulke kleine verschillen (natuurkunde, meetbaar) dat wij het onmogelijk kunnen waarnemen (biologie, hoorbaar)
  2. Als het natuurkundig verschil onder of boven ons biologisch waarnemingsvermogen ligt, hoor je geen verschil
  3. Als het natuurkundig meetbaar verschil binnen onze waarneming valt hoor/voel/ervaar je wel een verschil
  4. Dan geldt hoe groot is dit verschil en is het je de meerprijs, verandering van setup, etc waard.
Denk dat 99,9 % van alle productlinkjes in dit topic onder punt 1 en 2 vallen. Die enkele keer dat het meetbaar en hoorbaar is, en dus nr 3, zijn het vaak zulke idiote prijzen dat punt 4 de doorslag geeft

De elvenverkopers zullen het willen omdraaien. Ik hoor iets, maar de techniek laat me nog niet toe om het te meten. Klinkt leuk, in theorie, maar dat is kolder.
Hoe duurder het is, hoe beter het klinkt toch?

Er zijn mensen die horen of iets optisch of coaxiaal digitaal verbonden zijn, echt, ik heb ze ontmoet. En coax klinkt beter volgens hun. Maar elke keer als ik vraag of we even snel een blinde test zullen doen, haken ze af.

Ooit had ik een collega en die wilde zelf een coax interlink maken en zocht de dikste en massiefste coax kabel van 75 ohm. Ja daar kon ik wel aan komen, maar ik vroeg hem of ik niet liever een dunnere variant kon meenemen, aangezien de cinch pluggen ook niet heel groot zijn. Nee, de dikste, dat moest hem worden.

Kom ik weken later met zo'n groene honkbalknuppel van 1,5 meter waar je met twee man nog geen mm kan buigen. Een centimeter of 7 dik of zo. Hij kijkt me ongelovig aan en ik reageer: je wilde toch de dikste? Na z'n teleurstellende blik heb ik de aller-allerdunste groene coax maar uit mijn tas gepakt en daar moest ie ook nog de massieve mantel inknippen en inbuigen om het uiteindelijk met geweld in de pluggen te krijgen

Of hij het verschil hoorde, heb ik nooit durven vragen, maar ik vermoed wel dat de uitgang van het CD loopwerk recht tegenover de ingang van de DAC stond, want buigen was hier ook vrij lastig, zonder een enorme kracht op de terminals te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
Jag schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:15:
@Jorgen Het gaat in de regel ook over verschillen in de ruisvloer he, dat is ook al wel eerder tegen @aljooge gezegd denk ik :).
Half waar, het gaat om de ratio in ruisvloer en vervorming. Gedefinieerd in de SINAD (signal-to-noise and distortion ratio)

Waarbij geldt: SINAD = (Psignal + Pnoise + Pdistortion)/(Pnoise+Pdistortion)

Ik geloof dat onderstaand linkje naar de SINAD scores al een paar keer was gedeeld om de kwaliteit van DACs te vergelijken. Hierbij geldt: hoe hoger de score hoe beter.

https://www.audiosciencer...ison-graph-for-dacs.4814/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

PageFault schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:40:
[...]

Hoe duurder het is, hoe beter het klinkt toch?

Er zijn mensen die horen of iets optisch of coaxiaal digitaal verbonden zijn, echt, ik heb ze ontmoet. En coax klinkt beter volgens hun. Maar elke keer als ik vraag of we even snel een blinde test zullen doen, haken ze af.

Ooit had ik een collega en die wilde zelf een coax interlink maken en zocht de dikste en massiefste coax kabel van 75 ohm. Ja daar kon ik wel aan komen, maar ik vroeg hem of ik niet liever een dunnere variant kon meenemen, aangezien de cinch pluggen ook niet heel groot zijn. Nee, de dikste, dat moest hem worden.

Kom ik weken later met zo'n groene honkbalknuppel van 1,5 meter waar je met twee man nog geen mm kan buigen. Een centimeter of 7 dik of zo. Hij kijkt me ongelovig aan en ik reageer: je wilde toch de dikste? Na z'n teleurstellende blik heb ik de aller-allerdunste groene coax maar uit mijn tas gepakt en daar moest ie ook nog de massieve mantel inknippen en inbuigen om het uiteindelijk met geweld in de pluggen te krijgen

Of hij het verschil hoorde, heb ik nooit durven vragen, maar ik vermoed wel dat de uitgang van het CD loopwerk recht tegenover de ingang van de DAC stond, want buigen was hier ook vrij lastig, zonder een enorme kracht op de terminals te zetten.
Mooi verhaal! 😂👍🏻

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

aljooge schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:26:
[...]

Half waar, het gaat om de ratio in ruisvloer en vervorming. Gedefinieerd in de SINAD (signal-to-noise and distortion ratio)

Waarbij geldt: SINAD = (Psignal + Pnoise + Pdistortion)/(Pnoise+Pdistortion)

Ik geloof dat onderstaand linkje naar de SINAD scores al een paar keer was gedeeld om de kwaliteit van DACs te vergelijken. Hierbij geldt: hoe hoger de score hoe beter.

https://www.audiosciencer...ison-graph-for-dacs.4814/
Op zich zijn het mooie metingen, maar het kleurgebruik van die "SINAD" scores is naar mijn smaak niet helemaal in lijn met de daadwerkelijke hoorbaarheid. Die Marantz die hier genoemd wordt heeft voor een versterker een krankzinnig slechte respons die van 10Khz naar 20Khz met 2,5db afloopt. Dat is eigenlijk onvergeeflijk voor een versterker (waarvan het best makkelijk is om het lineair te laten zijn).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAjHVzA2klf6CAFjrVndR1hKKio=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gv6BVhTcwAbLVqphq4SYUHDq.png?f=fotoalbum_large

De hoorbaarheid van deze afwijking (dit is de grootste die ik ooit bij een normale versterker gemeten heb zien worden) is naar ik inschat "net hoorbaar met ABX testen".

Het mooist zou het zijn als die Sinad score op basis van hoorbaarheid wordt gemaakt en dat je wetenschappelijk bepaalt welke type en welke mate van vervorming hoorbaar is en welke niet, zodat die score niet alleen een technisch-principieel waardevolle score wordt, maar ook iets meer zegt over wat de imact in 'real life' is. Er scoren nu zat versterker "rood" die in een ABX test niet onderscheidbaar zijn van een "groen" (wel vervorming, wel goed meetbaar, niet/amper hoorbaar).

PS: Dit noemen we een slechte respons van een versterker. Dit is een respons van een populaire speaker die vaak "goed" gevonden wordt (bovenste lijn):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Reb0s4RrZ33-L73ym89ID0_IGk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0smv6DoJmNosQ4TKRrue9E5R.png?f=fotoalbum_large

in het zeer hoorbare 500-5000Hz gebied pieken en dalen van 5db, niet glooiend af- en oplopend, maar piekerig. Alleen al op basis van de lineaire respons van een behoorlijk 'slechte' versterker en een (naar hij populair is) behoorlijk goede speaker is duidelijk dat de speaker zoveel meer impact heeft op geluid. En dan hebben we de interactie met de kamer en overige vervormingscijfers niet eens meegenomen (spoiler: nog slechter voor de luidspreker)... Luidsprekers in een kamer zijn naar verhouding wel een factor 100-1000 'slechter' in het weergeven van goed geluid dan versterkers. Er wordt altijd gesproken over 'de keten is zo sterk als de zwakste schakel' als onderbouwing voor goede kabels en audiofiele versterkers. Maar je bent dan een scheepskettingschakel (versterker) aan het verbeteren, terwijl er ook een paperclip (speaker/kamer) in je ketting zit :P.

Over kabels moeten we het eigenlijk niet eens hebben. Als je daar de hoorbaarheid plat slaat met een frequentierespons, meet je alleen platte strepen, tenzij een leverancier expres filters heeft ingebouwd. Termen als 'frisser klinken' etc, zijn nergens met metingen te staven (en vallen weg bij blinde tests).

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 22-07-2020 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
JvS schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 07:55:
[...]
De hoorbaarheid van deze afwijking (dit is de grootste die ik ooit bij een normale versterker gemeten heb zien worden) is naar ik inschat "net hoorbaar met ABX testen".
Tja, les 1 voor audiofiele fabrikanten onder het kopje hoe houd je audiofielie in stand : Produceer zo af en toe echt zo'n compleet baggerding dat een chinese 5 dollar variant nog beter klinkt en de audiofiel kan aantonen het verschil te horen en als je dat bij 1 model kan, waarom niet ook bij een ander...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat veel mensen vergeten is dat die SINAD scores op 1Khz zijn, dus je kan nooit alleen van dat uitgaan. Over het algemeen is een slechte score een indicatie dat er wat mis is met het apparaat, en een goede score dat er potentieel is. Maar zoals de Marantz hierboven laat zien, is het potentieel en geen garantie.

Overigens vind ik de vergelijking met luidsprekers niet relevant. Een vlakke versterker maken kunnen we al decennia, dus dat verwacht ik minimaal. Als ik de curve van die Marantz zie kan ik niet anders concluderen dat Marantz geen reet geeft om haar producten. Zelfs al zou ik het niet horen, ik ga niet betalen voor dit soort prestaties. Geef mijn geld liever aan een toko die wel duidelijk laat zien een zo goed mogelijk product te willen neerzetten voor het geld.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:39
Voor mensen met hele dure stroomkabels zijn er nu ook stopcontacten waar je nog wat euro's op stuk kan slaan: http://www.theabsolutesou...k-power-connection-guard/, helpt goed als je last hebt van transienten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 09:38:
Overigens vind ik de vergelijking met luidsprekers niet relevant.
Het is relevant voor het (valss) argument "een keten is zo zwak als de zwakste schakel" om dure versterkers en speakerkabels enzo te kopen. Het geeft wat inzicht in wat er écht relevant is voor goede hifi weergave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
JvS schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:33:
[...]

Het is relevant voor het (valss) argument "een keten is zo zwak als de zwakste schakel" om dure versterkers en speakerkabels enzo te kopen. Het geeft wat inzicht in wat er écht relevant is voor goede hifi weergave.
Waarom heb je eigenlijk een dac gekocht tussen pc en speakers? Je kon toch ook de speakers direct op de 3.5 mm jack aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

aljooge schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:42:
[...]

Waarom heb je eigenlijk een dac gekocht tussen pc en speakers? Je kon toch ook de speakers direct op de 3.5 mm jack aansluiten?
Zoals ik hier schreef, de onboard geluidskaart van mijn PC laat heel veel ranzigheid, storende piepjes en ander zeer hoorbaar gekraak horen. Dat heeft weinig met elven enzo te maken. Die audio interface heb ik zodat ik volume met een knop kan regelen en omdat-ie werkt als een externe geluidskaart die er analoog signaal van maakt zonder dat gekraak en gepiep.

En je moet nu eenmaal wel een DAC in een audio interface hebben, anders heb je geen geluid :P.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 22-07-2020 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 100% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Gluten Parody schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:15:
Meetkundige verschillen leiden niet altijd tot hoorbare verschillen; de waarheid kan dus ook in het midden liggen...
Beetje flauw van me, ik denk dat je meettechnische verschillen bedoelt. Meetkunde is alleen maar wiskunde. :)

Maar je hebt wel gelijk. Het omgekeerde is wel altijd waar, alle verschillen die hoorbaar zijn, zijn ook meetbaar. Alleen komt het dan wel aan op de correcte interpretatie van zo'n meting. Niet altijd is meten ook meteen weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vettigedennis schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:54:
Mijn Dali Zensor 1ax speakers hebben geen dac en dat werkt perfect , komt gewoon muziek uit :)
Met een optische ingang en bluetooth zit daar wel een DAC in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vettigedennis schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:54:
Mijn Dali Zensor 1ax speakers hebben geen dac en dat werkt perfect , komt gewoon muziek uit :)
Als ik het zo lees wel hoor:
Zowel het analoge signaal als dat van de Bluetooth ontvanger worden door de A/D converter geleid en van analoog omgezet naar een 24 bit 96 kHz digitaliseerd
BT is digitaal en lossy compressed audiosignaal, dat wordt gedecodeerd, (klaarblijkelijk) omgezet in analoog signaal (met een DAC!) en dan weer met een ADC omgezet in een digitaal signaal :P. Een DSP maakt er blijkbaar een (ik gok PWM) signaal van voor de digitale eindversterkers. Maar uiteindelijk komen er gewoon analoge geluidsgolven uit, dus ergens is dat ook een "DAC" (alleen niet een klassieke in de zin van PCM digitaal in > lijn analoog signaal uit)

Maakt verder niet uit, een beetje normale DAC voegt alleen een heel klein beetje ruis toe. Zo weinig dat je na 24x omzetten nog steeds geen verschil hoort (moet je niet 24x 2,5db in het tophoog eraf hebben natuurlijk zoals die Marantz doet, dat ga je wel horen dan).

[ Voor 31% gewijzigd door JvS op 22-07-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Techneut schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:56:
[...]
Beetje flauw van me, ik denk dat je meettechnische verschillen bedoelt. Meetkunde is alleen maar wiskunde. :)

Maar je hebt wel gelijk. Het omgekeerde is wel altijd waar, alle verschillen die hoorbaar zijn, zijn ook meetbaar. Alleen komt het dan wel aan op de correcte interpretatie van zo'n meting. Niet altijd is meten ook meteen weten.
Mja ook als je wél verschil hoort, reproduceerbaar, hoeft dat nog niet te betekenen dat er meetbare verschillen in het audiosignaal zijn. Ik heb tijdens mijn studie onderzoek gedaan naar lipsynchronisatie, met vrij bizarre uitkomsten. Het menselijk brein is een raar ding :+

[ Voor 8% gewijzigd door Gluten Parody op 22-07-2020 12:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Jorgen schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:56:

Ik wil nog een puntje toevoegen. Een natuurkundig meetbaar verschil dat binnen het biologisch waarnemingsvermogen ligt, zegt nog niks over hoe het geluid ervaren wordt. Zie buizenversterkers. Natuurkundig (elektrotechnisch) gezien zijn het hele slechte versterkers met waanzinnig veel vervorming (een gemiddelde Chinese klasse D van een paar euro doet het al veel beter), maar toch wordt het geluid als erg prettig ervaren, met dank aan de specifieke vervorming.
JvS schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:48:
[...]

Zoals ik hier schreef, de onboard geluidskaart van mijn PC laat heel veel ranzigheid, storende piepjes en ander zeer hoorbaar gekraak horen. Dat heeft weinig met elven enzo te maken. Die audio interface heb ik zodat ik volume met een knop kan regelen en omdat-ie werkt als een externe geluidskaart die er analoog signaal van maakt zonder dat gekraak en gepiep.

En je moet nu eenmaal wel een DAC in een audio interface hebben, anders heb je geen geluid :P.
Maar dat is interferentie in het analoge deel van het circuit, wat een combinatie is van slecht ontwerp en ranzig veel EMF-storing in een computer. Het is niet voor niets dat al vrij snel de geluidskaarten bedoeld voor professioneel gebruik, gebruik gingen maken van een externe interface die digitaal gekoppeld was aan de interne kaart, om maar zo veel mogelijk van die EMF weg te halen van het analoge deel.
Gluten Parody schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:07:
[...]

Mja ook als je wél verschil hoort, reproduceerbaar, hoeft dat nog niet te betekenen dat er meetbare verschillen in het audiosignaal zijn. Ik heb tijdens mijn studie onderzoek gedaan naar lipsynchronisatie, met vrij bizarre uitkomsten. Het menselijk brein is een raar ding :+
Er ligt altijd een (meetbaar) verschil ten grondslag aan een waarneembaar verschil. Punt is alleen dat het brein sommige verschillen alleen enorm kan benadrukken. Lipsync is daar een heel goed voorbeeld van, wij kunnen dan ineens tijdverschillen waarnemen in een orde die op andere vlakken onmogelijk zijn. Ik zie verschillen van 50ms, wat op andere vlakken niet waarneembaar is. Maar omdat lipsync in onze communicatie zo enorm belangrijk is (het is nodig om te bepalen wie er spreekt), zijn we er extreem gevoelig voor (er zijn hersengebiedjes die zich exclusief hiermee bezig houden). Maar in principe kan je die verschillen ook prima meten (alleen is de detectie van lipbeweging vs geluid waanzinnig moeilijk voor een machine).

Hetzelfde geldt voor kleurgradaties. Gelijke stappen in helderheid bij het meest heldere stappen zien we niet, maar aan de andere kant van het spectrum, als het donkerder wordt, zien we ze wel. Maar in beide gevallen zijn ze echt wel meetbaar en zijn de stappen even groot.

Voor geluid is het niet anders. Onze oren werken niet lineair, niet in algehele gevoeligheid, maar ook niet in frequentiegevoeligheid. Een speaker, versterker, koptelefoon kan prima klinken op een bepaald geluidsvolume, maar als je harder of zachter gaat, compleet prut gaan klinken. Dat is/was ook het hele bestaansrecht van het loudness knopje. Ter compensatie van dat we bij lage geluidssterkte bepaalde tonen (met name laag en hoog) minder goed waarnemen.

[ Voor 26% gewijzigd door deepbass909 op 22-07-2020 12:18 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic