Gomez12 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:08:
[...]
Wat is nu exact de gedachtengang hierachter :
[...]
Leeft er echt het idee dat er op een kabel geschikt voor GBit verkeer er ruimtetekort is voor noise en 320 kb muziek? Alsof die elkaar echt bestrijden?
Natuurlijk is het een mogelijkheid, alleen dan moet er dus wel 99,99999999 (oid) van de kabel kapot zijn / gevuld met noise.
Zolang audio slechts <0,1 van de bandbreedte van de kabel gebruikt is het simpelweg totaal niet relevant...
Ik dacht even, wtf, Studio Wilbert is een begrip in Utrecht en stond altijd bekend als redelijk nuchter en realistisch, maar gelukkig.
Cheezus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:05:
Die noise is niet van belang voor de bandbreedte maar komt een apparaat binnen. Deze storing wordt dan direct op het analoge geluidspad gekoppeld wat engineers van hi-fi elfenDACs e.d. zijn complete pannenkoeken die geen filtering/scheiding in hun ontwerp kunnen maken voor de bedragen die ze er voor durven te vragen.. Ofzo.
Als je met ethernet last hebt van die ruis, dan voldoet je ethernet-aansluiting sowieso niet. De specificaties schrijven namelijk een scheidingsfilter voor met gebalanceerde lijnen waarmee iedere vorm van ruis bij voorbaat al tegengehouden wordt.
En qua bandbreedte, zelfs de hoogste audio-kwaliteit komt nog niet in de buurt van de datacapaciteit van een Cat.5e kabel. Je kan een stream in 10-voud door de kabel persen.
Zou wel een leuk concept zijn, om de hoogste kwaliteit te garanderen, gewoon een audio-stream in x-voud versturen en aan de andere kant een comperator plaatsen. Niet dat je verschil gaat horen, maar er zit tenminste een stukje verdedigbare technologie achter.
LA-384 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:07:
[...]
Tja, wat is "normaal"? Mensen zijn gewoon erg gevoelig voor marketing en/of suggestie. Net zoals dat er mensen zijn die heilig geloven in de genezende werking van bepaalde stenen, of de hele wereld over reizen om zich door een of andere guru te laten instralen. Of vage drankjes (waarvan de inhoud onbekend, of op z'n minst onbewezen is) nuttigen om langer te leven, of er jonger uit te blijven zien. Er zijn zelfs hele volksstammen die een bepaalde entiteit vereren, maar waar geen enkel bewijs van het bestaan er van is, buiten wat geschreven verhalen.
Men laat zich gewoon graag beduvelen. Als er maar hard genoeg geroepen wordt dat iets een voordeel heeft, zijn er altijd mensen die elke vorm van scepticisme het raam uit gooien. En dat is een makkelijk verdienmodel. De hoge prijzen werken in dat opzicht ook in het voordeel, want
meer is altijd beter.
Er zijn mensen die zoveel geld hebben die gewoon "het beste" willen hebben en dat het een factor 100 of zelfs 1000 meer kost dan wat technisch gezien al het beste is, maakt ze niet uit.
Ik ken een casus van iemand die duidelijk teveel geld had en een audioset kocht en daarbij maar één vraag stelde, namelijk "is dit het beste wat te koop is". Makkelijk klant en één waar het uiteindelijk helemaal niet om de kwaliteit ging, maar puur om te kunnen zeggen dat hij het beste heeft wat te koop is.
En dan heb je de groep waarvoor veel zaken eerder een geloof zijn. Zij zijn de personen die in de verhalen geloven over negatieve invloeden van buitenaf, resonanties in het beton en stroomrichting van wisselstroom en elektronen in een kabel. Zij redeneren niet rationeel, zij willen een verschil horen en zullen het horen.
Want als er mensen zijn die in een alwetend opperwezen kunnen geloven dat niet gezien kan worden en alleen via moeilijke, indirecte en extreem vergezochte wegen zijn "aanwezigheid" laat blijken, waarom dan niet in zoiets concreets als de invloed van een zekering op het geluid?
En bedankt, ik dacht alles uit die serie (van slechte kopieën van geweldige muziek) te hebben, blijk ik deel 6 en 7 dus te missen...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier