Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 57 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Fairy schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:01:
[...]

Of je ze nu in de speakerterminals schroeft of in pluggen, dat maakt in feite ook niets uit. Enige is dat pluggen wat makkelijker toegankelijk zijn.

Mijn eigen speakers heb ik rechtstreeks (bare wire) aangesloten, maar wel zonder bruggen. Ik heb de kabel ontbloot op een eindje van het einde af, mantel een stukje verschoven zodat er een stukje vrij komt en daarna de tip gestript. De kabel laat ik dan door zowel LF en HF lopen. Dan heb je een bare wire aansluiting zonder noodzaak voor bruggen.

Een optie kan daarna nog zijn om 1 kabel via LF>HF te laten lopen en 1 via HF>LF, dus van boven naar beneden, maar ik geloof daar niet in en heb alles gewoon via LF-HF lopen zodat de kabel niet knikt.
Om heel eerlijk te zijn is het ook erg discutabel of het scheiden van je signalen echt zin heeft, zeker omdat hij de huis tuin en keuken apparatuur het intern toch aan elkaar ligt wat je vaak leest en ziet in testen. Voor het vermogen hoef je het ook niet te doen zoals bij professionele audio. Ik heb thuis gewoon nog de brug ertussen zitten op de speakers (B&W 685) en gewoon 1 goede zelfbouw kabel ertussen.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Joopieboy schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:05:
[...]

Om heel eerlijk te zijn is het ook erg discutabel of het scheiden van je signalen echt zin heeft, zeker omdat hij de huis tuin en keuken apparatuur het intern toch aan elkaar ligt wat je vaak leest en ziet in testen. Voor het vermogen hoef je het ook niet te doen zoals bij professionele audio. Ik heb thuis gewoon nog de brug ertussen zitten op de speakers (B&W 685) en gewoon 1 goede zelfbouw kabel ertussen.
Signalen worden ook niet gescheiden. De kabel loopt gewoon rechtstreeks door de beide terminals in plaats van een brug te gebruiken.

Qua geluid zal dit niets uitmaken, maar een brugplaatje geeft niets mee en die kun je dus niet echt lekker aandraaien, vandaar dat ik liever de draad laat doorlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:32
Over de dikte van de kabels gesproken, als er 1 plaats is waar kabels flink te lijden hebben (t.o.v. in huis) is in de auto.
Ik heb afgelopen weekend de speakers in mijn 16 jaar oude Focus vervangen door een setje Focals.
Daarbij gewoon gebruik gemaakt van de originele bekabeling (stekker afgeknipt en vervangen door AMP) waarbij ik zelfs de kabel een stukje heb moeten verlengen.
Nergens waar de temperatuur en vochtverschillen zo groot zijn als in deze situatie en die kabels die verouderen hier dus vele malen sneller dan in huis, vooral omdat ze zo dun zijn en ik weet bijna zeker dat het geen 100% koper is omdat ze daarvoor veel te hard waren (zeer dun en amper buigzaam).
En dan nog maar niet te spreken over het feit dat er in een auto zoveel dingen meer mee spelen zoals de ligging van de kabels in de kabelboom en apparatuur waar ze allemaal langs lopen.

Dat ik een zeer groot verschil in geluidskwaliteit kreeg had alleen maar te maken met de Focals.
Geloof ik dat er nog wat eer te behalen is zou ik alle bekabeling vervangen, ja maar zeer zeker niet het verschil wat de woordentovenaars en sprookjesvertellers ons willen doen geloven.

Alle BS van inspelen, blokjes onder de kabels magneetjes etc etc etc..... mensen mensen mensen denk toch eens gewoon logisch na.

Edit: als je de kabels goed aansluit dan heeft het om de zoveel jaar opnieuw aanstrippen ook totaal geen effect.
Bij een goede verbinding kan er geen oxidatie plaatsvinden (al ben ik ook maar een leek op dat gebied) of het moet zo vochtig zijn dat de kabels wegrotten maar dan heb je wel een aantal andere problemen.
Ik ga ze in de auto ook echt niet om de zoveel jaar opnieuw aanstrippen.
Ook hier weer nergens een plaats waar ze meer te lijden hebben dan in een auto, temperatuur, vocht beweging etc etc... de beste test opstelling die je je maar kan bedenken.
Mocht je wel verschil horen of denken te horen bij het opnieuw aanstrippen van de kabels doe je toch iets niet goed volgens mij. (correct me if i'm wrong ;) )

[ Voor 22% gewijzigd door Ad de Jong op 30-03-2020 09:22 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Fairy schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:16:
[...]

Signalen worden ook niet gescheiden. De kabel loopt gewoon rechtstreeks door de beide terminals in plaats van een brug te gebruiken.

Qua geluid zal dit niets uitmaken, maar een brugplaatje geeft niets mee en die kun je dus niet echt lekker aandraaien, vandaar dat ik liever de draad laat doorlopen.
Het heeft ook geen functie voor kracht of stevigheid (op moment aandraaien), is puur een verbinding, dus aandraaien en dat het aansluit is al voldoende. Fabrikant doet het waarschijnlijk niet voor niets zo. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:23

TTLCrazy

Listen to Frankie

The Eagle schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:24:
Wat ik nou tegenkom: https://www.marktplaats.n...er-rejuvanition-disc.html

Een demagnetisatie cd. Juistem. Als iemand mij kan vertellen wat daar ooit de toegevoegde waarde van zou kunnen zijn (behalve je speakers vakkunding slopen natuurlijk) dan hoor ik het graag :+
Ach je hebt/had al de cd en vinyl demagnetiseerder, dus hier kijk ik al niet meer van op :)

Mijn vorige baas, ik werkte bij een importeur van high-end audio, zei dat de cd echt beter klonk en na meerdere malen steeds iets beter... 8)7 Ik ben blij dat ik daar niet meer zit. High end audio is een leuk klein wereldje, maar je komt ook genoeg idioten tegen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ad de Jong schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:17:
Mocht je wel verschil horen of denken te horen bij het opnieuw aanstrippen van de kabels doe je toch iets niet goed volgens mij. (correct me if i'm wrong ;) )
Sommige klemmetjes zijn niet heel geweldig. Die veerdingen die je open moet duwen daar begint het koper toch wel wat in te oxideren maar het staat er ook al sinds 2003.
Ik heb ook klemmen die ik afentoe wat aan kan draaien. Voor de laatste aanwinst overgestapt op Nakamichi bananenpluggen van ali. Kabel zit er goed in vast. Verbinding voelt goed aan. Kijken hoe dat zich houd.
Non goldplated bananenpluggen kunnen ook oxideren op het het werk hebben we wat testsnoertjes hangen van 50 jaar oud maar daar komt niet veel (niks) meer doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
bouwfraude schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:10:
[...]
Voor de laatste aanwinst overgestapt op Nakamichi bananenpluggen van ali. Kabel zit er goed in vast. Verbinding voelt goed aan. Kijken hoe dat zich houd.
Die gebruik ik ook al een jaartje of wat, de verhuizing een jaar of 6 geleden ook meegemaakt zonder dat ik er iets aan gedaan heb qua aandraaien etc en ze doen het nog perfect.
Het enige minpunt wat ik er aan merk is dat de 2 delen op een gegeven moment van elkaar los trillen.
Kan het kokertje na verloop van tijd weer opnieuw aandraaien.
De schroefverbindingen met de kabel zelf zitten nog net zo vast volgens mij.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 15:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWM5GQlc7JPXhkLs2YoxLj_QDYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FSOyrUsOgNW1GCA2j7Q95ovq.png?f=fotoalbum_large

Ik heb jarenlang mijn kabels gewoon in de aansluitingen van versterker en speakers gestoken, maar had toch last van het feit dat de kabels na verloop van tijd los gaan zitten. Ik dacht dat mijn terminals niet geschikt waren voor banaanpluggen, maar je kan dus gewoon de plasticjes verwijderen die op last van de EU geplaatst zijn. Nakamichi plugjes zijn mooi, maar duur. Bij de Chinees kan je deze koperen, goldplated pluggen bestellen voor een fractie van de Nakamichi prijs. Ik ben er zeer tevreden over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
Dan zoek je niet goed.
Ik heb er bij de eerste hit al 12 voor €8,35 zonder verzendkosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lneI8qhQz2LYvnnK1dsN6AT8E84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1lLCBKV8AIYdTqv6N54j63fN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Ad de Jong op 30-03-2020 10:37 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Ad de Jong schreef op maandag 30 maart 2020 @ 10:36:
Dan zoek je niet goed.
Ik heb er bij de eerste hit al 12 voor €8,35 zonder verzendkosten.

[Afbeelding]
Je hebt helemaal gelijk, ik heb niet goed rond gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:11
Nakamichi is natuurlijk ook maar gewoon een naam. Vroeger schijnbaar bekend door innovatie op gebied van cassette spelers, daarna overgenomen door een holding en tegenwoordig actief in de high-end markt (volgens Wikipedia gelijk aan Bang & Olufsen).

Het is onwaarschijnlijk dat die plugs voor €0,70/stuk verkopen via Ali. Dat is zeer waarschijnlijk gewoon generiek spul met het nakamichi logo erop geplakt. Maakt verder ook niet uit, maar verwacht niet dat deze plugs kwalitatief beter zijn dan eender welke ander soortgelijke plugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
LA-384 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:03:
Nakamichi is natuurlijk ook maar gewoon een naam. Vroeger schijnbaar bekend door innovatie op gebied van cassette spelers, daarna overgenomen door een holding en tegenwoordig actief in de high-end markt (volgens Wikipedia gelijk aan Bang & Olufsen).

Het is onwaarschijnlijk dat die plugs voor €0,70/stuk verkopen via Ali. Dat is zeer waarschijnlijk gewoon generiek spul met het nakamichi logo erop geplakt. Maakt verder ook niet uit, maar verwacht niet dat deze plugs kwalitatief beter zijn dan eender welke ander soortgelijke plugs.
Klopt, sterke merknamen uit het verleden zijn opgekocht om gewone spullen onder de aandacht te brengen. Grundig en Dual zijn hier ook voorbeelden van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Maakt verder ook niet uit, maar verwacht niet dat deze plugs kwalitatief beter zijn dan eender welke ander soortgelijke plugs.
En dat is nu net waar dit topic over gaat.
Het maakt (vrijwel) niet uit. Er zal tot een bepaalde hoogte een meetbaar, zichtbaar en werkbaar verschil zijn.
Als je de echte bagger niet mee telt zal er op geluidskwaliteit vrijwel zeker geen hoorbaar verschil zijn op de gelovigen die graag de rekening leegstorten voor gebakken lucht na dan.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:53
Rocketman schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:52:
[...]
Klopt, sterke merknamen uit het verleden zijn opgekocht om gewone spullen onder de aandacht te brengen. Grundig en Dual zijn hier ook voorbeelden van.
Akai, Lenco...

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ad de Jong
Een beetje hetzelfde als met de automerken.
Jammer genoeg is het niet altijd ten goede geweest bij veel merken.
Maar als je ziet dat je met oud spul zoals onderstaand met een heel eenvoudige toevoeging in de vorm van een Chromecast audio nog een zeer goed merkbaar verschil in geluidskwaliteit kan halen t.o.v. (dit) cassettedeck/cassettes etc over de bestaande luidsprekers (Jamo Power 155) dan zullen elven kabels zeker geen verschil maken.
Ook niet als je met de echte betere (jongere) apparatuur gaat werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vC5r_yyZsSXulXOWAgC_v1PCRDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/07PLDRbVDf1OZOTNkbSIiY8a.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie set! Zeldzaam om alles nog zo bij elkaar te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53
Ad de Jong schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:10:
[...]

Maar als je ziet dat je met oud spul zoals onderstaand met een heel eenvoudige toevoeging in de vorm van een Chromecast audio nog een zeer goed merkbaar verschil in geluidskwaliteit kan halen t.o.v. (dit) cassettedeck/cassettes etc over de bestaande luidsprekers (Jamo Power 155) dan zullen elven kabels zeker geen verschil maken.

[Afbeelding]
Zo das iig genoeg treble :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:17:
Mooie set! Zeldzaam om alles nog zo bij elkaar te zien.
Thnx, al hoort er nog een andere equalizer in en ook zitten er nog een aantal cassettedecks boven deze.
Maar als je die al tegenkomt dan zijn de prijzen daarvan niet leuk meer.

En om het ook nog over de kabels te hebben in dit topic, ik heb de originele tulpkabels die erbij zaten inmiddels ook vervangen door nieuwe maar dat bracht zoals verwacht totaal geen verbetering.
Nu waren dat geen dure en ik heb ze vervangen omdat sommige geen goede (stevige) verbinding meer hadden en omdat er ook bij waren die erg stug waren geworden.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

[...]

[Afbeelding]
Wat doet die audio timer?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
Jorgen schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:37:
[...]

Wat doet die audio timer?
Je kan kiezen om met 1 druk op de knop bv de radio af te spelen (afhankelijk welke componenten je erop aangesloten hebt) of dat je die laat beginnen en eindigen op een vooraf ingestelde tijd.
Soort wekkerradio dus.
Alleen met een brutere uitstraling :P
Jag schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:32:
[...]

Hebben de Jamo's wel nodig om nog een beetje leuk te klinken.
Ik heb voor deze gekozen om puur nostalgische reden en niet om de kwaliteit.
Tzt misschien nog wel eens upgraden met een setje van diezelfde leeftijd alleen weet ik nog niet waar ik dan aan moet denken.
Zelf had ik in de jaren 80 een heel wat goedkopere versie van deze AKAI set en ook Jamo speakers daarbij.
Ik was toen helemaal weg van de Jamo Power serie maar kon die toen niet betalen.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Jag schreef op maandag 30 maart 2020 @ 18:32:
[...]

Tenzij je voor opgelopen gehoorschade moet compenseren.
Maar dat denk ik niet, gezien de curve.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
[...]

Ik snap dit niet? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Voor als je 1000 euro kapot wilt slaan op een kavel met een smaakje:

Cherry Coke HDMI kabel

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:45:
Voor als je 1000 euro kapot wilt slaan op een kavel met een smaakje:

Cherry Coke HDMI kabel
Natuurlijk zwaar overpriced, maar 4K60 (dat is net onder 18Gbps) over 30 meter is niet heel elementair om goed te krijgen. Met 10bit (HDR) kleuren lukt het dan weer niet, maar toch....ik haal het niet met mijn kabel van de Action hoor.

edit: m.b.t HDR hangt ook af chrome sub sampling, als het lager is dan 4:4:4 lukt het wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2020 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 16:23:
[...]

Natuurlijk zwaar overpriced, maar 4K60 (dat is net onder 18Gbps) over 30 meter is niet heel elementair om goed te krijgen. Met 10bit (HDR) kleuren lukt het dan weer niet, maar toch....ik haal het niet met mijn kabel van de Action hoor.

edit: m.b.t HDR hangt ook af chrome sub sampling, als het lager is dan 4:4:4 lukt het wel.
Zwaar overpriced zou ik niet weten, voornamelijk zwaar overcomplicated. Hdmi stekkers die het dan actief omvormen naar licht en aan de andere kant van de kabel weer het omgekeerde???

Oftewel in de praktijk zal 90% van de overdrachtskwaliteit liggen in de hdmi naar glas naar hdmi converters.

Ik zou zeggen zoek dan gewoon apparatuur die met glasvezel overweg kan als koper het niet meer trekt qua bandbreedte... Maar ga niet in een kabel-connector een actieve converter bouwen want dat is zo ongeveer het meest kwetsbare punt van een kabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 18:12:
[...]

Zwaar overpriced zou ik niet weten, voornamelijk zwaar overcomplicated. Hdmi stekkers die het dan actief omvormen naar licht en aan de andere kant van de kabel weer het omgekeerde???

Oftewel in de praktijk zal 90% van de overdrachtskwaliteit liggen in de hdmi naar glas naar hdmi converters.

Ik zou zeggen zoek dan gewoon apparatuur die met glasvezel overweg kan als koper het niet meer trekt qua bandbreedte... Maar ga niet in een kabel-connector een actieve converter bouwen want dat is zo ongeveer het meest kwetsbare punt van een kabel...
Oh ik had niet eens gelezen dat het een actieve kabel was.

Over welke overdrachtskwaliteit heb je het? Die converters zijn gewoon lossless hoor.

Ben het voor de rest met je eens dat je beter met een losse converter kan werken, maar voor de rest vind ik het echt geen belachelijke kabel. 18gbit 30 meter over koper is niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:46
Je hebt ook glasvezel kabels met 18 Gbit/s van 30 meter voor tussen de 160 dollar en 300 euro. Zonder smaakje dat wel ;-)

Moeten ze wel HEEL lekker smaken om er 1079 voor neer te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op donderdag 9 april 2020 @ 22:39:
Je hebt ook glasvezel kabels met 18 Gbit/s van 30 meter voor tussen de 160 dollar en 300 euro. Zonder smaakje dat wel ;-)

Moeten ze wel HEEL lekker smaken om er 1079 voor neer te tellen.
Dan heb je alleen een kabeltje, moet je dit ook nog hebben:
https://bzbexpress.com/BZ...-2-way-IR-by-BZBGear.html

Of iets anders in die richting, 18Gbps is niet goedkoop, maar ik denk dat als je goed zoekt je wel voor 600 euro (ex. bekabeling) klaar kan zijn. Gaat natuurlijk wel weer wat verder, maar je snapt mijn punt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2020 23:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:44:
[...]

Of iets anders in die richting, 18Gbps is niet goedkoop, maar ik denk dat als je goed zoekt je wel voor 600 euro (ex. bekabeling) klaar kan zijn. Gaat natuurlijk wel weer wat verder, maar je snapt mijn punt.
Je hebt ook complete HDMI glas kabels voor schappelijkere prijzen.
https://www.avdistri.nl/p...dmi-active-optical-cable/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:46
Verwijderd schreef op donderdag 9 april 2020 @ 23:44:
[...]

nee dus, dat hoeft niet. Zoals al opgemerkt kippy.

Zelfs bij dure retailers zoals bol.com betaal je 320 euro voor een actieve kabel met 18 gbit/s.

1079 is gewoon belachelijk veel geld ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kippy schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 09:47:
[...]

Je hebt ook complete HDMI glas kabels voor schappelijkere prijzen.
https://www.avdistri.nl/p...dmi-active-optical-cable/
Ah top, met genoeg bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-08 12:57

ik hoor echt geen verschil, met de speakerkabel of met deze verbindingen. En ik kocht 12 stuks bij het regenwoud voor 9 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c5xgGVDtRIOnfUPpqUoILlPbB3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YuUe6qZ5125zNKbwvbj33ItU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 21:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Als ik bananapluggen gebruik, dan kunnen de speakers niet meer tegen de muur.

Trein?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Dat klinkt als 2 vliegen in 1 klap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:41
MedionAkoya schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:35:
Ik heb laatst haakse gekocht, misschien dat je daar makkelijker mee wegkomt?

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Ik vind op zich banaanstekkers wel prettiger werken dan je draadje moeten vastdraaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 21:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Raymond schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:51:
[...]

Ik heb laatst haakse gekocht, misschien dat je daar makkelijker mee wegkomt?

https://www.aliexpress.co...b201602_,searchweb201603_

Ik vind op zich banaanstekkers wel prettiger werken dan je draadje moeten vastdraaien :)
Zo vaak draai je het toch niet los? Ik merk wel dat de bananapluggen beter voor de versterkeraansluitingen kunnen gebruik dan voor de speakeraansluitingen. De versterker hier is loodzwaar met 12 Kg . 8)7 FF schuiven met versterker zit hier niet in. :X

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:41
MedionAkoya schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:28:
[...]

Zo vaak draait je het toch niet los? Ik merk wel dat de bananapluggen beter voor de versterkeraansluitingen kunnen gebruik dan voor de speakeraansluitingen. De versterker hier is loodzwaar met 12 Kg . 8)7 FF schuiven met versterker zit hier niet in. :X
In de woonkamer niet inderdaad. Maar op andere plekken wissel ik nog wel eens en dan vind ik banaanpluggen wel fijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Ik snap eigenlijk uberhaupt niet waarom er niet standaard een goede connector wordt gebruikt, dan wel ten minste banaanstekkers. Dat geklooi met bare wire vind ik helemaal niks, amateuristisch. Lang leve speakon! Veilig, sterk, kan niet fout aangesloten, oxideert niet en geschikt voor meerdere amp kanalen. Zal wel lastig zijn om hifi markt te standariseren.

[ Voor 33% gewijzigd door Jag op 16-04-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:40

Cheezus

Luiaard

Zo'n connector trek je zo lastig door een buis. En kabel per meter is wat makkelijker op maat te maken dan een pre-fab kabel met connector. 99% van de gebruikers (nee, dat is geen echte statistiek) sluit z'n speakers één keer aan en heeft de connectors niet in het zicht, dan is er niks mis met bare wire en is het gewoon de goedkoopste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MedionAkoya schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:28:
[...]

Zo vaak draait je het toch niet los? Ik merk wel dat de bananapluggen beter voor de versterkeraansluitingen kunnen gebruik dan voor de speakeraansluitingen. De versterker hier is loodzwaar met 12 Kg . 8)7 FF schuiven met versterker zit hier niet in. :X
12Kg is nog wel te doen, maar die van mij weegt 20Kg. Dan denk je wel even twee keer na of je 'm eruit haalt. Ondanks dat gebruik ik gewoon bare wire, want het is maar een stereoversterker. Als je een Atmos setup met tig kanalen hebt kan ik mij voorstellen dat je het wat gemakkelijker wil maken :D.
Jag schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:42:
Ik snap eigenlijk uberhaupt niet waarom er niet standaard een goede connector wordt gebruikt, dan wel ten minste banaanstekkers. Dat geklooi met bare wire vind ik helemaal niks, amateuristisch. Lang leve speakon! Veilig, sterk, kan niet fout aangesloten, oxideert niet en geschikt voor meerdere amp kanalen. Zal wel lastig zijn om hifi markt te standariseren.
Sterker nog, volgens mij zitten bij de meeste versterkers dopjes in de holtes voor de banaanstekkers. Iets met EU regels ofzo.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2020 13:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ad de Jong
MedionAkoya schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:35:
Bijna alle speakers die ik gehad heb en nog heb klinken een stuk(je) van de muur ook veel beter dat dicht tegen een muur aan.
Ik wil ze er niet eens tegenaan hebben alleen al daarvoor.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:39
Vettigedennis schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:48:
Goede en vooral mooie bananenpluggen zijn ook wel een stukje afwerking vind ik. Het staat veel mooier dan zo’n kabeltje wat er kaal ingeschroefd zit.
Dat zie je toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:33
Kan iemand mij vertellen hoe de RMS van een subwoofer zich verhoudt tot de reciever output?

Ik heb op dit moment een Klipsch R-100SW subwoofer staan met een RMS van 150 watt. Deze is aangesloten op een Onkyo TX-NR686 met een RMS van 165 watt per kanaal. Ik zie wel dat alleen de speaker kanalen deze RMS aanduiding heeft.

Ik ben in overweging om een Klipsch SPL-120SW te halen. Echter heeft deze een RMS van 300 watt. Nu ben ik benieuwd of dit 'past' op mijn Onkyo reciever, of is de RMS bij subs de hoeveelheid stroom het uit de muur trekt?

Daarnaast; is het waard om te upgraden? De huidige sub staat in een ruimte van ~ 50 m2 en werkt als een zonnetje. Echter heb ik liever de speakers van een lijn (Reference Premier).

[ Voor 7% gewijzigd door CuBras op 18-04-2020 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:06
CuBras schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:19:
Kan iemand mij vertellen hoe de RMS van een subwoofer zich verhoudt tot de reciever output?
In 99,999% van de gevallen: niet. Subwoofers zijn veelal actief en hebben een eigen versterker en krijgen vanaf de receiver alleen signaal en geen vermogen. Al zou de receiver maar 5 Watt hebben voor de speakers kan je daar zonder problemen een actieve subwoofer van 5.000 Watt op zetten (getallen puur fictief). Uitzondering zijn de gemiddelde all-in-one set met passieve subwoofer en enkele (op één hand te tellen) receivers die een passieve subwoofer aan kunnen sturen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
CuBras schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 20:19:
Niet. RMS is bij Onkyo een waarde van een pieptoon met veel vervorming. (6 Ω, 1 kHz, 10% THD, 1 channel driven)
Een SPL 1250 Sub heeft een grotere driver 12" ipv 10" gaat wat lager 24 Hz ipv 32 Hz dat zijn de -3dB specs, het loopt nog wat verder door in het laag en kunnen nog harder. Dus niet alleen de buren maar ook hun buren kunnen meegenieten. Voor muziek zal het niet zoveel uitmaken, misschien bij sommige films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
Vettigedennis schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:07:
Ligt eraan of je de luidsprekers op de ideale plek neer zet , een goeie halve meter vrij van de muur af of dat ze tegen de muur staan of nog erger in een hoek of nis gepropt staan.
Dat merk je pas als je eens gaat experimenteren met een klankkast en diens opstelling, maar het is helaas minder bekend dat jouw speakers liefst vrij staan op spikes of squashballen

En bij een speaker met basreflex uitgang aan de achterzijde is het zelfs dodelijk je speaker tegen de muur te zetten of eraan te hangen.

als je elfjes gesmeed koper of zilver gebruikt en je hebt je speaker tegen de muur gedrukt heb je ergens verkeerd geïnvesteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumberworld
.

[ Voor 103% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoniusDD
Vettigedennis schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:59:
[...]
Bij mij merkte ik geen verschil met spikes of rubberen plak dopjes. Ze staan nu op rubber dopjes. Maar ik geloof dat het soms zeker wel een verschil kan maken.
ik had eerst een echt houten massief parket volgens de regels der bouwkunst gelegd en nu helaas laminaat plastiek met hout foto erop. Het rubber / neopreen dat geluidoverdracht voorkomt is soms nodig, soms niet.
Alles wat door een te geringe volumieke massa in beweging kan komen door geluidoverdracht belemmert de zuivere weergave van je speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Niet helemaal over kabels, maar wel gerelateerd. Serieuze vraag.

Ik heb een MiniDSP DRC-24 Dirac processor. Hij klinkt goed, maar er zit wel een kleine verhoging in van de signaal/ruis verhouding in. Als de DRC tussen de voor- en eindversterker zit en de input staat op 0dB dan sluipt er een klein beetje ruis doorheen. Bij -6dB is dat een stuk minder, maar dan het bereik van de volumeregeling beperkter.

Nou zit er bij de MiniDSP een piepklein adaptertje, terwijl de rest van de installatie dikke ringkerntrafo's gebruikt etc. Beetje uit verhouding dus.

Nu vraag ik mij af. Zou het een postief effecht hebben als ik een wat steviger transformator aansluit op de minidsp die ook wat beter ontstoring e.d. heeft?

Ik zat te denken om deze bij Ali te bestellen, daar zijn genoeg bedrijven die hele degelijke 12V lineaire transformators maken.

Ik zat aan zoiets te denken: LINK

Niet overdreven duur, maar wel beter als wat er nu aan hangt. Ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fairy schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:02:
Niet helemaal over kabels, maar wel gerelateerd. Serieuze vraag.

Ik heb een MiniDSP DRC-24 Dirac processor. Hij klinkt goed, maar er zit wel een kleine verhoging in van de signaal/ruis verhouding in. Als de DRC tussen de voor- en eindversterker zit en de input staat op 0dB dan sluipt er een klein beetje ruis doorheen. Bij -6dB is dat een stuk minder, maar dan het bereik van de volumeregeling beperkter.

Nou zit er bij de MiniDSP een piepklein adaptertje, terwijl de rest van de installatie dikke ringkerntrafo's gebruikt etc. Beetje uit verhouding dus.

Nu vraag ik mij af. Zou het een postief effecht hebben als ik een wat steviger transformator aansluit op de minidsp die ook wat beter ontstoring e.d. heeft?

Ik zat te denken om deze bij Ali te bestellen, daar zijn genoeg bedrijven die hele degelijke 12V lineaire transformators maken.

Ik zat aan zoiets te denken: LINK

Niet overdreven duur, maar wel beter als wat er nu aan hangt. Ervaringen?
Heeft waarschijnlijk geen effect omdat je probleem in de DAC en output stage zit. Als je stilte wilt moet je over op de SHD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
Ja of na de dsp iets verzwakken. Ik heb dat gedaan met een klein verzwakkingsnetwerk van 2 weerstanden in mijn RCA kabels (alleen in de kabel van het hoog / tweeter).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OS1kN7B9zyjIqogTVddFpdnpsAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t62mrB8IKix14EFspjCPDXc2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CKOukBqQkzs473X8URrcfoL74g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u53FLGg3GrIFtgYwbqm2xOXf.jpg?f=fotoalbum_large

Afhankelijk van de input sensitivity en max output van je dsp, kan er best wat worden verzwakt zonder max output te verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op zich is dat in mijn geval niet nodig. het kan ook niet omdat ik geen aparte versterker voor hoog en laag heb.

Ik heb op mijn DSP 4 profielen die ik kan instellen. Ik heb er nu een op 0dB, -3dB en -6dB. Deze hebben in ieder geval positieve invloed.

De -6dB is voor 99% van de gevallen voldoende, als ik mee power nodig heb schakel ik een ander profiel in. Ik vraag me alleen af of zo'n voeding een verbetering brengt ten opzichte van het mini adaptertje dat er bij zit. Dat ding weegt amper 30 gram en levert 0,5A. Lijkt een beetje het minimale van het minimale.

Als ik hem zover krijg dat hij geen ruis toevoegt, dan kan ik gewoon 1 profiel gebruiken.

Een SHD is mooi, maar dat is wat teveel van het goede, ik heb die DDRC24 nog maar kort en hij bevalt prima, maar als ik ergens wat kan optimaliseren dan doe ik dat graag.

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 26-04-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 08:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een vraagje :). Voor mijn nieuwe receiver + Dali Oberon 7 vroeg ik mij af wat een goede kabel is. In onze nieuwbouwwoning hebben we vanuit de bouw in de woonkamer op 4 plekken speakerkabels laten trekken. Helaas wel dunne kabels van volgens mij 0,75mm. Ik had nog een kabel liggen van 2,5mm, dus heb op 1 plek geprobeerd de nieuwe kabel erdoor heen te krijgen.. maar je raadt het al: knoop ging los dus nu moet er een nieuwe kabel getrokken worden.

Afijn ik moet dus sowieso 1 kabel (laten) trekken, dus dat wordt een 2,5mm koperen kabel. Nu vroeg ik me af wat handig is voor de andere hoeken: kabels vervangen door 2,5mm of zal de 0,75mm voldoen?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Voor de stromen zou je ruim voldoende hebben aan 0,75mm2. Maar het zijn de afstanden die bij erg dunne kabel de oorzaak zijn van signaalverlies. Als de afstanden maar een paar meter zijn, dan zou ik ze rustig laten zitten, anders gewoon vervangen door 2,5mm2. Even terzijde, ik neem aan dat je niet zoals je schrijft mm bedoelt, maar dat het je bekend is dat het mm2 moet zijn. Doorsnede dus, niet de diameter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Sport_Life schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:20:
Een vraagje :). Voor mijn nieuwe receiver + Dali Oberon 7 vroeg ik mij af wat een goede kabel is. In onze nieuwbouwwoning hebben we vanuit de bouw in de woonkamer op 4 plekken speakerkabels laten trekken. Helaas wel dunne kabels van volgens mij 0,75mm. Ik had nog een kabel liggen van 2,5mm, dus heb op 1 plek geprobeerd de nieuwe kabel erdoor heen te krijgen.. maar je raadt het al: knoop ging los dus nu moet er een nieuwe kabel getrokken worden.

Afijn ik moet dus sowieso 1 kabel (laten) trekken, dus dat wordt een 2,5mm koperen kabel. Nu vroeg ik me af wat handig is voor de andere hoeken: kabels vervangen door 2,5mm of zal de 0,75mm voldoen?
Geen antwoord op je vraag, maar met een dun touwtje, een propje watten, en een stofzuiger aan de andere kant kom je heel vaak heel ver.... :) Even zelf proberen scheelt hopelijk kosten van een nieuwe kabel laten trekken

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal alles vervangen voor 2,5mm en zal kijken of je niet van een vriend een trekveer kan lenen. Dan is 5 minuten werk.

Of je koopt een trekveer voor nog geen 25 euro.
https://www.kabelshop.nl/...18nwIVEAQYBSABEgIGv_D_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb trekveer geprobeerd, ik vermoed dat er geen buis loopt, maar dat de kabel ene kant kruipruimte ingaat en andere kant er weer uit, zonder buis dus. Dit omdat de trekveer er zo'n beetje voor 10m in ging (afstand ca 5m) en er zat allemaal drap (zand en vocht) aan.

Maargoed 2,5mm2 dus, Tnx :)

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2020 23:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als het kabeltrekken echt niet lukt, wat je dat nog kan doen is een cassettebandje aanzuigen met een stofzuiger, daarmee trek je een dun draadje door de buis en zo ga je steeds dikker totdat je een 2,5mm² kabel kan doortrekken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fairy schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 07:16:
Als het kabeltrekken echt niet lukt, wat je dat nog kan doen is een cassettebandje aanzuigen met een stofzuiger, daarmee trek je een dun draadje door de buis en zo ga je steeds dikker totdat je een 2,5mm² kabel kan doortrekken.
Gelukt!
Trekveer lukte voor geen meter, maar gelukkig hadden we nog een vhs van de leeuwenkoning liggen _/-\o_ stofzuiger erop en hoppa! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 30 april 2020 @ 21:45:
[...]
Trekveer lukte voor geen meter, maar gelukkig hadden we nog een vhs van de leeuwenkoning liggen _/-\o_ stofzuiger erop en hoppa! :*)
Dan zat er waarschijnlijk een gaatje in de buis.
Nu we toch in het elfjestopic zitten ben benieuwd of de VHS cassette de zelfde hipsterstatus gaat bereiken als LP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Nu we het toch over kabels hebben.. Onze TV + receiver ondersteunen beide HDMI 2.0 (ARC). Maar krijg geen geluid van TV > Receiver. Moet ik een HDMI High Speed kabel hebben voor ARC of voldoet een "normale" HDMI kabel ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

bouwfraude schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 14:28:
[...]

Dan zat er waarschijnlijk een gaatje in de buis.
Nu we toch in het elfjestopic zitten ben benieuwd of de VHS cassette de zelfde hipsterstatus gaat bereiken als LP's.
Ik dacht stiekem dat zo'n klassieke VHS van de Leeuwenkoning nog weleens wat waard kon zijn als collector's item. Helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Sport_Life schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:56:
Nu we het toch over kabels hebben.. Onze TV + receiver ondersteunen beide HDMI 2.0 (ARC). Maar krijg geen geluid van TV > Receiver. Moet ik een HDMI High Speed kabel hebben voor ARC of voldoet een "normale" HDMI kabel ook ?
Voordat HDMI 2.0 bij mij in huis kwam, voldeden alle HDMI kabels, na de overstap niet meer. Er zit verschil in kwaliteit, maar ook hier weer, gewoon een bekend betaalbaar merk kopen en het werkt wel. Ik heb van Amazon Basics kabels gekocht, geen problemen meer sindsdien. Bij lange kabels (meer dan drie meter) is kwaliteit nog een belangrijkere factor. Maar hoeft allemaal echt geen rib uit je lijf te kosten!

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Een 1 euro HDMI kabel van allekabels gaf wel beeld weer maar mijn monitor ging niet uit de slaapstand moest hem zelf aanzetten. Met de 3 meter optische kabels van ze geen problemen.
Een 4 euro Philips HDMI kabel van de Action doet het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:53
Sport_Life schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:02:
[...]

Ik dacht stiekem dat zo'n klassieke VHS van de Leeuwenkoning nog weleens wat waard kon zijn als collector's item. Helaas
@Sport_Life : hopelijk heb je niet je exemplaar uit de black diamond serie gepakt voor deze klus O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

martyw schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:17:
[...]

@Sport_Life : hopelijk heb je niet je exemplaar uit de black diamond serie gepakt voor deze klus O-)
Ik heb nog even gecheckt, maar bij mij staat er heel groot Disnep, dus die zullen wel niets waard zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Koldur schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:27:
[...]

Voordat HDMI 2.0 bij mij in huis kwam, voldeden alle HDMI kabels, na de overstap niet meer. Er zit verschil in kwaliteit, maar ook hier weer, gewoon een bekend betaalbaar merk kopen en het werkt wel. Ik heb van Amazon Basics kabels gekocht, geen problemen meer sindsdien. Bij lange kabels (meer dan drie meter) is kwaliteit nog een belangrijkere factor. Maar hoeft allemaal echt geen rib uit je lijf te kosten!
Het is inmiddels gelukt, met een andere HDMI kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat een geluid trouwens zeg!! Die Dali's zijn echt Fantastisch!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:46
Sport_Life schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:37:
[...]

Ik heb nog even gecheckt, maar bij mij staat er heel groot Disnep, dus die zullen wel niets waard zijn :/
off topic: Die laatste sierlijk gekrulde letter van Disney lijkt op een p maar is een y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

aljooge schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 10:45:
[...]
off topic: Die laatste sierlijk gekrulde letter van Disney lijkt op een p maar is een y

off topic: I know...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
bouwfraude schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:38:
Een 1 euro HDMI kabel van allekabels gaf wel beeld weer maar mijn monitor ging niet uit de slaapstand moest hem zelf aanzetten. Met de 3 meter optische kabels van ze geen problemen.
Een 4 euro Philips HDMI kabel van de Action doet het wel.
He, ik had ook zo'n soort ervaring.!
Op een of andere manier werkte de ARC niet in de nieuwe stuatie bij wat ik altijd voor een goede kabel hield (die kwam waarschijnlijk ook van allekabels). Ik heb de kabelcontacten doorgemeten, en die leken wel in orde te zijn. Het gaat (volgens mij) om eenvoudige aan/uit en I2C schakelsignalen. Kan me niet voorstellen dat het met hoogfrequent eisen te maken heeft: hij gaf nooit beeldproblemen bij verbinding DVDspeler-TV.
Misschien moet ik die kabel maar eens slachten om te zien wat er niet aan deugt...

Inderdaad was de Philps HDMI van Action wel goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Bruin Poeper op 02-05-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
De usb-poorten van een pc (of laptop) zijn verre van ‘schoon’. Wie niets doet aan het stoppen of verlagen van deze (veelal hoogfrequente) ruis, zal merken dat hij of zij getrakteerd wordt op een harde en glazige presentatie van de muziek. Het geheel voelt niet ‘soepel’ of écht.
Hahahaha, wist niet dat de usb poorten van mijn game pc zo vies zijn.

https://www.alpha-audio.n...view-shunyata-usb-kabels/

Dit vond ik altijd een prima site, mooie reviews echter nu lees ik dit. Verder een discussie op Facebook waarop ze verwijzen naar de Whitepaper als goede bron, bijzonder! Al met al blijft €3000,- vrij duur voor een kabel.
Wat ook verbetert is de imaging. Het beeld is scherper en ruimtelijker. Dat is ook niet gek, want jitter zorgt doorgaans voor een platter beeld (door fasefouten). Kortom: alles wijst erop dat de Amethyst toch nog wat ruis van de pc binnenkrijgt.
Aha, dus de foto's worden ook beter. Bijzonder dat je zulke kabels niet bij de ict shops?

[ Voor 68% gewijzigd door Wackmack op 05-05-2020 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
Als mensen het hebben over fase fouten of fase gedrag, moet je direct op je hoede zijn. Dat is een alarmbel :). Dat is meestal een uiting van ik probeer ergens een technische verklaring aan te geven maar weet eigenlijk niet precies waar ik het over heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wackmack schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:14:
[...]

Hahahaha, wist niet dat de usb poorten van mijn game pc zo vies zijn.

https://www.alpha-audio.n...view-shunyata-usb-kabels/

Dit vond ik altijd een prima site, mooie reviews echter nu lees ik dit. Verder een discussie op Facebook waarop ze verwijzen naar de Whitepaper als goede bron, bijzonder! Al met al blijft €3000,- vrij duur voor een kabel.

[...]

Aha, dus de foto's worden ook beter. Bijzonder dat je zulke kabels niet bij de ict shops?
Een understatement van de bovenste plank "dat "vrij duur voor een kabel".
Wat vond je dan (voorheen) altijd zo prlma aan die site? Waren er voorheen niet van die belachelijke hoge prijzen voor een onbenullig kabeltje? Of geen totaal nietszeggende uitdrukkingen "als het maar transparant is" etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Techneut schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 11:49:
[...]
Een understatement van de bovenste plank "dat "vrij duur voor een kabel".
Wat vond je dan (voorheen) altijd zo prlma aan die site? Waren er voorheen niet van die belachelijke hoge prijzen voor een onbenullig kabeltje? Of geen totaal nietszeggende uitdrukkingen "als het maar transparant is" etc.
De reviews van speakers, tv's enzo was/is prima. De kabel onzin gaat natuurlijk nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Tja, die reviews van speakers. Bedenk wel dat het bij dergelijke reviews van zulke handelsondernemingen vaak verzonnen reviews zijn. De werkelijke uiteenzettingen zitten vaak stikvol met nietszeggende blabla verhalen. Niet alle lezers lijken dat niet door te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
Techneut schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 12:59:
Tja, die reviews van speakers. Bedenk wel dat het bij dergelijke reviews van zulke handelsondernemingen vaak verzonnen reviews zijn. De werkelijke uiteenzettingen zitten vaak stikvol met nietszeggende blabla verhalen. Niet alle lezers lijken dat niet door te hebben.
Dat kan inderdaad maar deze site/bedrijf volgens mij niet. Check deze review en kijk ook hoeveel content ze generen. Dat is vast niet allemaal verzonnen :

https://www.alpha-audio.n...-digital-sound-projector/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
En ook hier allemaal superlatieven en "Wij van de NNN". Waar zagen we dat ook al weer meer? Ik ben er niet bepaald van onder de indruk. Bedenk dat er gewoon in de verkopers opleidingen een leervak reclame psychologie is. Met o.a. trucjes die een verhaal heel overtuigend doen lijken. Afdelingen inkoop leren die praatjes ook en weten daar gewoon doorheen te kijken, meestal zonder dat ze dat aan zo'n vertegenwoordiger laten blijken. Gewoon met een pokerface mee kletsen maar al gauw weten dat deze "aardige man" de order beslist niet binnensleept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oneindig veel apen met oneindig veel typemachines, ooit zal er eentje een leesbaar en fantastisch verhaal schrijven.
Dat een site veel content genereert maakt de kans op onzin dus vooral groter. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ja, en oneindig bestaat niet, dus ..... Maar wat heeft dat hier mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Kwantiteit ≠ kwaliteit.

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 12:53
Wackmack schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:15:
[...]

Dat kan inderdaad maar deze site/bedrijf volgens mij niet. Check deze review en kijk ook hoeveel content ze generen. Dat is vast niet allemaal verzonnen :

De beste review is een objectieve meting van de prestaties. Ik ben groot fan van de volgende site met uitgebreide metingen van DACs, versterkers en sinds kort ook luidsprekers. Aan de blingfactor van duur spul wordt hier genadeloos voorbijgegaan:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/

Imo de beste manier om gegarandeerd de meeste bang voor buck te krijgen, mits hij getest heeft wat je interesse heeft natuurlijk.
Heb op basis hiervan mijn THX 789 koptelefoonversterker blind aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

_Dekker schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:29:
[...]

De beste review is een objectieve meting van de prestaties. Ik ben groot fan van de volgende site met uitgebreide metingen van DACs, versterkers en sinds kort ook luidsprekers. Aan de blingfactor van duur spul wordt hier genadeloos voorbijgegaan:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?reviews/

Imo de beste manier om gegarandeerd de meeste bang voor buck te krijgen, mits hij getest heeft wat je interesse heeft natuurlijk.
Heb op basis hiervan mijn THX 789 koptelefoonversterker blind aangeschaft.
Meh, voor mijn gevoel gaan ze op die website ook voorbij aan het punt of iets wat je kunt meten ook kunt horen. Maargoed, het is zeker een paar stappen in de goede richting en als je dan ergens (veel) geld aan uit wilt geven dan is het in ieder "wetenschappelijk" onderbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dekker
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 12:53
DominoNL schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:34:
[...]

Meh, voor mijn gevoel gaan ze op die website ook voorbij aan het punt of iets wat je kunt meten ook kunt horen. Maargoed, het is zeker een paar stappen in de goede richting en als je dan ergens (veel) geld aan uit wilt geven dan is het in ieder "wetenschappelijk" onderbouwd.
Scepsis is prima, maar wat is er anders nog mogelijk?
De gebruikte meetappatuur is qua nauwkeurigheid & precisie vele malen beter dan het menselijk gehoor en vooral: emotieloos en dus objectief.
Bovendien is het juist waardevol omdat elk component afzonderlijk wordt bekeken, terwijl je thuis of in de winkel altijd naar de hele keten aan het luisteren bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_Dekker schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:49:
[...]

Scepsis is prima, maar wat is er anders nog mogelijk?
De gebruikte meetappatuur is qua nauwkeurigheid & precisie vele malen beter dan het menselijk gehoor en vooral: emotieloos en dus objectief.
Bovendien is het juist waardevol omdat elk component afzonderlijk wordt bekeken, terwijl je thuis of in de winkel altijd naar de hele keten aan het luisteren bent.
Dat is precies zijn probleem ermee ;). Er wordt vele malen nauwkeuriger gemeten dan het menselijk gehoor: Maakt het echt uit of een versterker een SNR van 100 of 110dB heeft?

Maar goed, dat is tegelijk ook een keuze die je zelf kan maken, en dat is nuttiger dan een reviewer die het heeft over de volle tonen en gedetailleerde geluidsbeeld van zijn netwerkkabel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Precies! Thanks @Sissors ;)

Er zijn een aantal product categorieën waarin we vrij makkelijk beter kunnen testen dan zinvol menselijk waarneembaar is. Ik bedoel dan met name pc-voedingen, pc-monitoren/TV's maar op de genoemde site dus ook audio-spul. Daar is absoluut niets mis mee en ik zie 100x liever een veel te uitgebreide test dan de bekende "er gaat een gordijn van je speakers af" brol. Het enige waar vaak in doorgeschoten wordt in de hieraan verbonden conclusies.

Kijk bijvoorbeeld naar onderstaande grafiek;
Afbeeldingslocatie: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?attachments/best-home-theater-av-processor-review-2020-png.60735/

Ja, je kunt duidelijk zien dat de Emotiva RMC-1 volgens de test "de beste" is. Prima, niets mis mee. Maar waarom zijn alle staven van "minder dan de beste" oranje en gaat de grafiek ergens over op rode staven? Dat insinueert een beetje dat alles minder dan die Emotiva niet goed genoeg is, en dat alle rode apparaten regelrechte meuk is. Terwijl ik (op enkel het aspect dat hier gemeten worden) durf te beweren dat als je bij iemand thuis stiekem een Emotiva RMC-1 vervangt voor bijv. een Yamaha RX-A1080 dit pas bij de volgende schoonmaakbeurt opvalt.

Met andere woorden; leuk dat je kunt meten dat product A op slechte 80% van de performance van product B speelt. Als dit vervolgens in de praktijk "binnen spec" is en objectief eigenlijk niet waarneembaar is, wat meten we dan nog?

En dan heb ik het nog nieteens over het aspect dat je bij sommige producten in een direct A/B vergelijking misschien nog verschil kunt waarnemen, maar zo'n A/B test is eigenlijk niet representatief voor de uiteindelijke inzet van een product. Een verschil zou eigenlijk zo groot moeten zijn dat je zelfs als iemand van de ene op de andere dag stiekem je monitor/versterker/enz. omruilt voor iets anders het op zou vallen. Ik denk dat je daarvoor serieus van goede huize moet komen om een verschil dat enkel met de meest precieze meet-apparatuur te meten is op deze manier waar te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:53:
[...]

Dat is precies zijn probleem ermee ;). Er wordt vele malen nauwkeuriger gemeten dan het menselijk gehoor: Maakt het echt uit of een versterker een SNR van 100 of 110dB heeft?
Nee, en dat is ook het punt van die reviews. Ze laten zien welke producten SOTA prestaties neerzetten en benadrukken wat wel/niet hoorbaar is.

https://www.audiosciencer...nd-dac-measurements.5734/
DominoNL schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:14:
Precies! Thanks @Sissors ;)

Er zijn een aantal product categorieën waarin we vrij makkelijk beter kunnen testen dan zinvol menselijk waarneembaar is. Ik bedoel dan met name pc-voedingen, pc-monitoren/TV's maar op de genoemde site dus ook audio-spul. Daar is absoluut niets mis mee en ik zie 100x liever een veel te uitgebreide test dan de bekende "er gaat een gordijn van je speakers af" brol. Het enige waar vaak in doorgeschoten wordt in de hieraan verbonden conclusies.

Kijk bijvoorbeeld naar onderstaande grafiek;
[Afbeelding]

Ja, je kunt duidelijk zien dat de Emotiva RMC-1 volgens de test "de beste" is. Prima, niets mis mee. Maar waarom zijn alle staven van "minder dan de beste" oranje en gaat de grafiek ergens over op rode staven? Dat insinueert een beetje dat alles minder dan die Emotiva niet goed genoeg is, en dat alle rode apparaten regelrechte meuk is. Terwijl ik (op enkel het aspect dat hier gemeten worden) durf te beweren dat als je bij iemand thuis stiekem een Emotiva RMC-1 vervangt voor bijv. een Yamaha RX-A1080 dit pas bij de volgende schoonmaakbeurt opvalt.

Met andere woorden; leuk dat je kunt meten dat product A op slechte 80% van de performance van product B speelt. Als dit vervolgens in de praktijk "binnen spec" is en objectief eigenlijk niet waarneembaar is, wat meten we dan nog?

En dan heb ik het nog nieteens over het aspect dat je bij sommige producten in een direct A/B vergelijking misschien nog verschil kunt waarnemen, maar zo'n A/B test is eigenlijk niet representatief voor de uiteindelijke inzet van een product. Een verschil zou eigenlijk zo groot moeten zijn dat je zelfs als iemand van de ene op de andere dag stiekem je monitor/versterker/enz. omruilt voor iets anders het op zou vallen. Ik denk dat je daarvoor serieus van goede huize moet komen om een verschil dat enkel met de meest precieze meet-apparatuur te meten is op deze manier waar te nemen.
Als je daadwerkelijk de review zou lezen zou je zien dat er duidelijke problemen aanwezig zijn met de Emotiva en het niet alleen om THD+N prestaties gaat.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2020 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:49
Iemand hier nog behoefte aan een ethernet switch om zijn streaming muziek beter laat klinken?

https://englishelectric.uk/

8Switch.

8 ports gigabit switch .. voor slechts £450,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
duvekot schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:44:
Iemand hier nog behoefte aan een ethernet switch om zijn streaming muziek beter laat klinken?

8Switch.

Hebben ze ook een "continental" versie ?
Ben zo bang dat de electronen zich soms vergissen en dan ineens aan de verkeerde kant van het stroombaantje zitten en hups een botsing. En als je heel goed luistert dan hoor je dat absoluut, dus ik heb liever een rechts-stromende }:O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:58

Freakie1NL

Grote Baas

Jag schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 09:57:
Als mensen het hebben over fase fouten of fase gedrag, moet je direct op je hoede zijn. Dat is een alarmbel :). Dat is meestal een uiting van ik probeer ergens een technische verklaring aan te geven maar weet eigenlijk niet precies waar ik het over heb :+
Die hebben vast een tik gehad van de wisselende fase :) :)
Wackmack schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 13:15:
[...]

SBI (KvK)
6312 - Webportals
9003 - Schrijven en overige scheppende kunst
85592 - Bedrijfsopleiding en -training

Geen verslagen: Eenmanszaak.

Management
Naam Functie Rol Leeftijd In functie
Veenstra, Jaap Eigenaar E 40 2012

Laat die gast (review van USB kabel) nou net de eigenaar van deze eenmanszaak zijn. Die krijgt gewoon kick-backs.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

duvekot schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:44:

8Switch.

Switches require high speed power supplies so we could not opt for a linear power source due to their speed limitations.
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
DominoNL schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:14:

Ja, je kunt duidelijk zien dat de Emotiva RMC-1 volgens de test "de beste" is. Prima, niets mis mee. Maar waarom zijn alle staven van "minder dan de beste" oranje en gaat de grafiek ergens over op rode staven? Dat insinueert een beetje dat alles minder dan die Emotiva niet goed genoeg is, en dat alle rode apparaten regelrechte meuk is.
Dat is omdat de volledige lijst langer is, hier zijn alleen de AVR eruit gefilterd en de meeste scoren qua metingen lager dan desktop DAC's Het toont alleen aan dat vrij dure losse AV Receivers wat steekjes laten vallen op ontwerp gebied.
De slechtst gemeten DAC is een Dell Desktop PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

bouwfraude schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:08:
[...]

Dat is omdat de volledige lijst langer is, hier zijn alleen de AVR eruit gefilterd en de meeste scoren qua metingen lager dan desktop DAC's Het toont alleen aan dat vrij dure losse AV Receivers wat steekjes laten vallen op ontwerp gebied.
De slechtst gemeten DAC is een Dell Desktop PC.
Dat is m'n punt niet (echt).

M'n eerste punt is dat alleen "de beste" groen is en alles daar onder (zelfs de denon met 99% score) oranje. Dat geeft een heel erg "alleen het beste is goed genoeg" signaal aan de lezer.

M'n tweede punt is de vraag of, zoals je het zelf zegt, de "vrij dure losse AV Receivers" steekjes laten vallen, of alleen maar (meetbaar) minder "goed" zijn dan een totaal over-engineered oplossing.

Dat laatste is in mijn ogen ook nog eens opgesplitst in 2 stappen; waarbij de eerste is of je onderscheid kunt maken in een bewust uitgevoerde dubbel-blinde test (voor de verduidelijking; waarbij je dus A. weet dat/wat je aan het testen bent en B. de 2 opties dus kan vergelijken). De tweede stap is of je, indien je A of B in huis zet het verschil nog hoort; als in (puur hypothetisch) je hebt A gekocht, ik breek op een voor jou onbekend moment in en wissel hem stiekem voor B en jij zet later een muziekje op. Denk je van "Hé, hier is iets niet pluis", of kom je er na jaren pas achter als je je AV-kast gaat afstoffen dat er een heel andere apparaat staat.

Dus eigenlijk de 4 stappen van het bepalen van de kwaliteit van een product (imho);
Theorie: Wat de fabrikant roept - Hier gelooft gelukkig (bijna) niemand meer in.
Meten: Wat bovenmenselijk-nauwkeurige meetapperatuur er van vindt - Hier zijn ook de meeste nog wel voor te porren op een aantal die-hard "elven-believers" na.
Waarneembaar: En dat dus dubbel-blind - Hier zijn de meeste afgehaakt want meetbaar op de manier van de eerder genoemde website of want niet meetbaar maar ik hoor het écht dus ik hoef niets dubbel-blind te testen.
Praktijk: Zoals het dus uiteindelijk bij je thuis staat. Hier is iedereen (in het kader van dit topic) al lang en breed afgehaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Er zijn kleurtjes gegeven aan het lijstje boven de 110 is blauw, van 109-100 is groen, van 99-80 is oranje en lager dan 80 is rood. Dit valt in de categorie meten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9so9FxCDHKwwjq_NT04NqbN3w-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KqzL6mEAwgTasFx292Veq517.png?f=user_large

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:38

MM99

That is the way I am!

Afbeeldingslocatie: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/avzgPjX_460swp.webp

Sorry ik kon het niet laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-09 18:59
High Grade Capacitors for Audio uses silk fibers for foil separation instead of paper. By using silk fibers, the RFS (SILMIC II) Series Capacitors offer high grade sound for audio design. Due to the silk fiber's pliability, the capacitor exhibits a superior acoustic sound. The RFS (SILMIC II) Series Miniature High Grade Capacitors can be used to relieve the music's harmonic vibration, increase the purity of the sound at high frequency, decrease muddy sound at middle frequency, and increase high energy bass sound at low frequency.
Ben ik nou gek of is de helft van dit verhaal pure onzin? Ik wil best geloven dat er kwaliteitsverschil zit tussen condensators maar dat zit dan vooral in de gebruikte techniek en materialen. Maar zijde dat beter geluid moet opleveren? Of een condensator die trillingen moet verhelpen?!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het gaat over het geluid dat de condensator zelf produceert! :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
O88088 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:32:
[...]

Ben ik nou gek of is de helft van dit verhaal pure onzin? Ik wil best geloven dat er kwaliteitsverschil zit tussen condensators maar dat zit dan vooral in de gebruikte techniek en materialen. Maar zijde dat beter geluid moet opleveren? Of een condensator die trillingen moet verhelpen?!
Afhankelijk van waar hij zit kan een condensator wel audiokwaliteit beinvloeden. Maar dan moeten ze gewoon een THD grafiekje kunnen laten zien, en niet dat vage gewauwel dat zowel laag, midden als hoogfrequent het beter wordt.

Even gezocht waar je het vandaan hebt, maar zijn dus gewoon condensatoren die je bij de normale elektronica groothandels kan kopen. In de datasheet staat nog wel op één regel tussen neus en lippen door iets van linearieit (HD3 -120dBc bij 10kHz @ 100mA), maar verrekte weinig voor iets dat zoveel lult over hoe goed het voor audio is.
Pagina: 1 ... 57 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic