Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 56 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:18
JvS schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:42:
Op zich is elk digitaal signaal uiteindelijk een analoog signaal. Hetzij het al dan niet aanwezig zijn van een spanning, lading, een magnetische waarde, etc. Maarja, het is idd een beetje een audiofiele eigenschap om met halve technische waarheden te verklaren of suggereren waarom de verschillen wel echt echt zijn :P.
Tuurlijk is elk signaal uiteindelijk analoog. De grote vraag is echter of de output reproduceerbaar is. Als jij 80% van je signaal verliest maar door de errorcorrectie uiteindelijk 100% van alle bitten overbrengt zal je geluid precies hetzelfde zijn. Dan kun je wel een kabel pakken die 0% van het signaal verliest en 100% van alle bitten overbrengt, maar dan is wat je er uit krijgt nog steeds hetzelfde. En dit is nu net wat er gebeurt met audio digitaal oversturen.

Zou dit niet zo zijn, kun je dat heel makkelijk meten omdat je bitpatronen anders zijn. Het tegendeel is echter waar, je kunt gewoon meten dat het signaal goed aankomt.
Blaat schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 23:05:
[...]

Maar dat is toch precies waar deze discussie over gaat? Dat je met de kwaliteit van je drager en of kabel de kwaliteit van je materiaal kan beinvloeden... Ik zie niet helemaal in hoe dit voorbeeld juist dit punt onderuit haalt. :)
Als je defecte HW hebt zal het geluid inderdaad niet goed overkomen. Net als met de CD is het punt juist dat het OF goed gaat en je geluid is perfect, OF het gaat fout en je CD slaat over/geeft geen geluid meer. Oftewel zolang je HW/kabel aan de minimale eisen voldoet is het geluid 100% bitperfect.

Jouw voorbeeld geeft dus perfect aan dat zolang de kwaliteit van de drager/kabel aan de minimale eisen voldoet het eindresultaat ook perfect is en niet beter wordt door een betere drager/kabel te gebruiken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

redwing schreef op zondag 16 februari 2020 @ 21:03:
[...]Jouw voorbeeld geeft dus perfect aan dat zolang de kwaliteit van de drager/kabel aan de minimale eisen voldoet het eindresultaat ook perfect is en niet beter wordt door een betere drager/kabel te gebruiken.
Dit bestrijd ik ook zeer zeker niet. Begrijp me goed, ik ben geen voorstander van dure USB of optische interlinks. Als hij voldoet, dan voldoet hij. Punt.

Ik lijk de indruk te wekken dat ik de audiofiel ben die advocaat is van HDMI kabels van 200,- oid. Dat is echt niet zo. Ik heb ook gewoon action kabeltjes aan mijn TV hangen, die voldoen immers.

Maar het lijkt er op dat we een andere definitie hebben van "niet perfect" geluid. Een CD die af en toe een tikje geeft, geeft niet "geen geluid" maar "slechter geluid" in mijn boekje. Maar dat wordt een semantische discussie en laten we die vooral niet houden.

Mijn initiële uitspraak was dat je geen vergelijkende uitspraken kan doen tussen digitale communicatie protocollen zonder in detail in te gaan op het protocol zelf en daar blijf ik bij. Het ene protocol is het andere niet.

Daar op in gaan is precies wat we nu hebben gedaan bij audio CD's en het blijkt dat mijn beeld daarvan niet helemaal klopte. I stand corrected, mea culpa! :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
aljooge schreef op zondag 16 februari 2020 @ 09:26:
[...]

Weet jij wel wat jitter is?
Leuk dat op de man spelen, maar ja dat weet ik (en gezien mijn achtergrond vermoed ik dat er niet heel veel in dit topic zijn die meer ervaring met jitter hebben). Misschien kan jij specifiek vertellen met welk gedeelte van mijn post je een probleem hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Sissors schreef op maandag 17 februari 2020 @ 08:51:
[...]

Leuk dat op de man spelen, maar ja dat weet ik (en gezien mijn achtergrond vermoed ik dat er niet heel veel in dit topic zijn die meer ervaring met jitter hebben). Misschien kan jij specifiek vertellen met welk gedeelte van mijn post je een probleem hebt?
Maakt mij nieuwsgierig, wat is je achtergrond dan? :)

Ik werk als EMC Technologist bij de electromotive divisie van GKN Fokker (vliegtuigbouw), ik ben echter geen databus expert. Mijn kennis op dat gebied is enkel de basis die ik nodig heb om EMC problemen aan te vliegen.

Daarnaast zijn databussen in de luchtvaart veelal weinig hoogstaand. 10mbit ethernet wordt hier gezien als retesnel.

[ Voor 9% gewijzigd door Blaat op 17-02-2020 09:09 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Blaat schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:07:
[...]

Maakt mij nieuwsgierig, wat is je achtergrond dan? :)
Chip ontwerper, waarbij ik primair ADCs en DACs ontwerp. Heb redelijk recent nog gewerkt aan 100mbps automotive ethernet, misschien vindt dat zich ooit nog een weg naar vliegtuigbouw, kan me voorstellen dat automotive en vliegtuigbouw wel overeenkomsten hebben qua eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:16
Een signaal is natuurlijk niet "altijd" analoog. Een signaal bepaal je door de toepassing te definiëren. Als ik een netwerkkabel maak van een vmvk kabel dan komen de stroompjes eruit zoals ik ze erin stopte maar het is als digitaal signaal onbruikbaar geworden voor een netwerk.
Of een signaal analoog of digitaal is bepaal je door de toepassing.
Analoog is niet gelijk aan het verplaatsen van electronen in ern geleider.

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Blaat schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:42:
[...]
Maar het lijkt er op dat we een andere definitie hebben van "niet perfect" geluid. Een CD die af en toe een tikje geeft, geeft niet "geen geluid" maar "slechter geluid" in mijn boekje. Maar dat wordt een semantische discussie en laten we die vooral niet houden.
Mwah, zo semantisch zal die toch niet worden... Ik denk dat we het er allemaal redelijk over eens kunnen zijn dat "meer kleur", "een doek die van de speaker afviel etc" niets te maken hebben met tikken / geen geluid / slechter geluid.
Dat lijken mij in ieder geval 2 heel separate soorten uitspraken. En dat is ook waar het topic over gaat, niet of je tikkende cd's nu slechter geluid noemt of niet...
Mijn initiële uitspraak was dat je geen vergelijkende uitspraken kan doen tussen digitale communicatie protocollen zonder in detail in te gaan op het protocol zelf en daar blijf ik bij. Het ene protocol is het andere niet.
Dat was leuk 50 jaar geleden oid, tegenwoordig heeft gewoon alles wat digitaal is (en aan redelijke minimum eisen voldoet etc) errorcorrection etc. Waardoor je gewoon kan zeggen dat bitperfect ook echt bitperfect is.

Hoe het protocol exact de errorcorrection etc toepast is tegenwoordig niet relevant meer, er zijn er simpelweg genoeg die gewoon "gratis" toe te passen zijn, dat je bijna bewust actief op zoek moet gaan om een verkeerde te pakken.

Jij lijkt op de een of andere manier de rare gedachte te hebben dat techniek ergens 30 jaar geleden is gestopt en dat alle mankementen van toen nog steeds 100% van toepassing zouden zijn, alleen dan zonder dat er ooit naar gekeken is en het alleen maar in het vage is gebleven.
Terwijl techniek verder is gegaan en de fouten en onvolkomenheden er zoveel mogelijk uitgehaald zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Gomez12 op 17-02-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Gomez12 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:54:
[...]
Jij lijkt op de een of andere manier de rare gedachte te hebben dat techniek ergens 30 jaar geleden is gestopt en dat alle mankementen van toen nog steeds 100% van toepassing zouden zijn, alleen dan zonder dat er ooit naar gekeken is en het alleen maar in het vage is gebleven.
Terwijl techniek verder is gegaan en de fouten en onvolkomenheden er zoveel mogelijk uitgehaald zijn.
Beroepsdeformatie zullen we maar zeggen. :+

Hoeveel gezeik ik wel niet heb met de meest gebruikte databus in vliegtuigen; het inmiddels antieke CAN bus. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Blaat schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:15:
[...]
Beroepsdeformatie zullen we maar zeggen. :+

Hoeveel gezeik ik wel niet heb met de meest gebruikte databus in vliegtuigen; het inmiddels antieke CAN bus. :P
Ah, op die fiets :)

Ach, ik heb zo ooit wel eens een NASA-persoon allerlei fouten etc van 286's en 386's zien opnoemen waar ze telkens omheen werkten.
Puur omdat het idd known technology was terwijl nieuwerwetse computers te veel onbekende factoren bevatten...
Waardoor het er grofweg op neerkomt dat je huidige smartphone meerdere ISS'en de ruimte in zou kunnen schieten en daar laten werken en dan kan je alsnog angry birds spelen terwijl dat gebeurt :)
(ok ietwat overdreven aangezien alleen mission critical systemen echt ouderwets zijn, de rest kan wel gewoon actueel zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
SED schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:01:
Een signaal is natuurlijk niet "altijd" analoog. Een signaal bepaal je door de toepassing te definiëren. Als ik een netwerkkabel maak van een vmvk kabel dan komen de stroompjes eruit zoals ik ze erin stopte maar het is als digitaal signaal onbruikbaar geworden voor een netwerk.
Of een signaal analoog of digitaal is bepaal je door de toepassing.
Analoog is niet gelijk aan het verplaatsen van electronen in ern geleider.
Je bedoeling is prima, versta me niet verkeerd. Maar ongewild is het toch niet helemaal waar. Je zegt
dan komen de stroompjes eruit zoals ik ze erin stopte
Dat is natuurlijk een tegenstrijdigheid, want een oscillogram er van zal er heel anders uitzien, dus die stroompjes zijn duidelijk niet gelijk aan elkaar. En hierdoor is een goed onderscheid tussen bitjes inderdaad nauwelijks mogelijk. Weliswaar is zoals eerder gezegd elke kabel goed als hij aan de minimum eisen voldoet, alleen die minimum eisen zijn voor elke toepassing natuurlijk wel verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Waar ik op wijs, is dat niet alle stroompjes "analoog", zijn zoals gesuggereerd werd.
De toepassing zal bepalen of het een analoog of een digitaal signaal is.
Los daarvan is juist bij digitale signalen de kwaliteit van de kabel een factor. Denk bijv aan de diverse HDMI versies of Utp certificeringen
En een ongeschikte kabel kan wel degelijk oorzaak zijn van artefacten.
Oftewel kwaliteit verlies.
En ja met bijv. bufferen of ecc kun je inderdaad dat kwaliteit verlies beperken.

[ Voor 50% gewijzigd door SED op 17-02-2020 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Blaat schreef op maandag 17 februari 2020 @ 07:42:
[...]
Tuurlijk, maar naar mijn idee heb je het bij een tikkende CD over een apparaat dat niet aan de minimale eisen voldoet. En of je dan geen of slecht geluid krijgt maakt me niet zoveel uit, wel dat het overduidelijk niet goed gaat (en dus niet een klankkleur of dynamiek die wat minder wordt ;) )
Tuurlijk klopt dat, maar de protocollen die bij audio gebruikt worden hebben tegenwoordig allemaal errorcorrectie waardoor het weinig zin heeft om dat in de discussie mee te nemen.
Daarnaast wordt er door audiofielen vaak geroepen dat het geluid beter klinkt, voller, meer dynamiek e.d. En dat is iets dat simpelweg onmogelijk is bij het overbrengen van digitale signalen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Error correctie lost geen errors op maar beperkt negatieve gevolgen. Dat gaat ten kostte van zaken zoals bandbreedte. Als die noodzakelijk is voor een toepassing, dan kan bij het aantal beelden per sec afnemen.
Los daarvan zie je bij streaming vaak dat men het udp protocol gebruikt. Laat dat nu net geen error correctie hebben.
Dan ben je dus aangewezen op buffering of je krijgt drop outs. Dat noem ik toch echt kwaliteitsverlies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:16

WCA

SED schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:42:
Error correctie lost geen errors op maar beperkt negatieve gevolgen. Dat gaat ten kostte van zaken zoals bandbreedte. Als die noodzakelijk is voor een toepassing, dan kan bij het aantal beelden per sec afnemen.
Los daarvan zie je bij streaming vaak dat men het udp protocol gebruikt. Laat dat nu net geen error correctie hebben.
Dan ben je dus aangewezen op buffering of je krijgt drop outs. Dat noem ik toch echt kwaliteitsverlies.
Error correctie doet negatieve gevolgen te niet. Een onleesbare bit die gecorrigeerd wordt door error correctie is in het eindresultaat niet te merken.

Dropouts noem ik zelf niet kwaliteitsverlies, dropouts noem ik een signaal dat niet goed werkt, een defect.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Daar kun je dan over van mening verschillen. Als ik echter zie dat hij een stream de bitrate afneemt om de connectie in stand te houden, dan neemt ook de kwaliteit van de weergave af.
Omdat dan ook met hoorbare effecten zit, van 320 naar 128 bijv, dan is er een merkbaar effect.

[ Voor 20% gewijzigd door SED op 17-02-2020 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

SED schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:50:
Daar kun je dan over van mening verschillen. Als ik echter zie dat hij een stream de bitrate afneemt om de connectie in stand te houden, dan neemt ook de kwaliteit van de weergave af.
Omdat dan ook met hoorbare effecten zit, van 320 naar 128 bijv, dan is er een merkbaar effect.
Uiteraard, maar dat is het gevolg van een automatisch systeem dat bepaalt dat de bandbreedte niet groot genoeg is. De slechte kabel is niet de oorzaak van het slechte geluid. De kwaliteit die je wil pushen past niet > kabel voldoet niet voor wat je wil.

Dat jij (of een automatisch systeem) dan de keuze maakt om in slechtere kwaliteit te kijken heeft niets met de kabel te maken.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Daar lees ik een tegenspraak.
Je geeft aan dat de kabel keuze de bandbreedte zal bepalen en dus mede de kwaliteit.
Als je bedoelde te zeggen dat ern juiste keuze kabel passende bij de mogelijkheden van een apparaat het maximale zal weergeven, ben ik het met je eens.
Maar dat de kwaliteit van de kabel invloed heeft op de kwaliteit van de weergave is ook een gegeven. Zeker bij een verkeerde keuze.
Dat een cat 7 Utp bij 100Mb geen invloed zal hebben op de kwaliteit is eveneens een gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
SED schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:20:
Daar lees ik een tegenspraak.
Je geeft aan dat de kabel keuze de bandbreedte zal bepalen en dus mede de kwaliteit.
Als je bedoelde te zeggen dat ern juiste keuze kabel passende bij de mogelijkheden van een apparaat het maximale zal weergeven, ben ik het met je eens.
Maar dat de kwaliteit van de kabel invloed heeft op de kwaliteit van de weergave is ook een gegeven. Zeker bij een verkeerde keuze.
Maar dat wordt ook nergens ontkent. Wel dat het totaal geen nut heeft om een betere kabel te gebruiken dan eentje die aan de minimale eisen voldoet. Punt is wel dat dat geen subtiele verschillen zullen zijn. Bij streaming zal de resolutie veelal omlaag gaan of het beeld zelfs op zwart en bij geluid krijg je tikken of geen geluid. Waar dit topic vooral om gaat is dat er mensen zijn die beweren dat betere kabels ook beter geluid geven met daarbij een betere klankkleur, meer dynamiek etc. en dat is wel onzin.
Dat een cat 7 Utp bij 100Mb geen invloed zal hebben op de kwaliteit is eveneens een gegeven.
Wil je dus een bep. bandbreedte halen zul je een kabel moeten hebben die dat aankan. Dus inderdaad, elke betere kabel zal precies hetzelfde resultaat hebben. En dat is waar het hier om gaat. Dat je slechte kabels hebt die niet aan de minimale eisen voldoen en dan dus slecht beeld/geluid geven zal niemand ontkennen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
redwing schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:55:
[...]
Wil je dus een bep. bandbreedte halen zul je een kabel moeten hebben die dat aankan.
HDMI is daar wel een voorbeeld van 4k via een 5m lange kabel lukt niet (zwart beeld)
via een 1,5m kabel wel (Philips 3,99 euro bij de Action)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Als ik dit zo lees dan doet men wel behoorlijk absolute uitspraken.
Het gaat daar namelijk altijd om digitale data die verstuurd wordt en die is echt heel simpel: Het werkt wel of het werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

SED schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:00:
Als ik dit zo lees dan doet men wel behoorlijk absolute uitspraken.

[...]
Men beschouwt hier tikken en overslaan niet als een kwaliteitsverlies, maar als een defect (het werkt niet). Daar ontstaat de verwarring.

Als mijn auto rijdt, maar hortend en stotend, dan noem ik dat niet een vermindering in rijcomfort, mijn auto is gewoon defect. Er moet iets gerepareerd/vervangen worden.

[ Voor 20% gewijzigd door WCA op 17-02-2020 20:40 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

De auto is een gevaarlijke analogie :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WCA

WCA

JvS schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:04:
De auto is een gevaarlijke analogie :P
Ik heb er nu al spijt van.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
SED schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:20:
Grappig, cat 5e is al goed voor Gigabit. Oftewel cat 7 is al overkill.

En dan hebben we het over 100Mb en niet over audio zoals je zelf al net noemt van bijv 320 Kb. En natuurlijk kan er nog geen ruimte zijn voor je error-correctie zoals je eerder al zei, alleen dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk als je slechts 0,003 van je 100 Mb verbinding gebruikt... Dan zou je in een ideale situatie 99,997% over hebben voor error correctie... Lijkt me toch wel enigszins voldoende...
WCA schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:39:
[...]
Men beschouwt hier tikken en overslaan niet als een kwaliteitsverlies, maar als een defect (het werkt niet). Daar ontstaat de verwarring.
Mwah, het is wel een beetje zelfgekozen verwarring... Aangezien men aan de audiofiele kant in principe geen kwaliteitsverlies kent, maar slechts kwaliteitsverbetering.
En die kwaliteitsverbetering die gaat dan in termen als klankkleur, meer dynamiek etc.
Oftewel 2 totaal verschillende dingen.
Als je die door elkaar haalt dan vermoed ik toch dat dat wel een beetje bewust gebeurt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA

WCA

Gomez12 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:32:

[...]

Mwah, het is wel een beetje zelfgekozen verwarring... Aangezien men aan de audiofiele kant in principe geen kwaliteitsverlies kent, maar slechts kwaliteitsverbetering.
En die kwaliteitsverbetering die gaat dan in termen als klankkleur, meer dynamiek etc.
Oftewel 2 totaal verschillende dingen.
Als je die door elkaar haalt dan vermoed ik toch dat dat wel een beetje bewust gebeurt...
Ik ben niet in de war hoor, ik zie gewoon mensen discussieren over iets waar ze het in feite met elkaar eens zijn, maar door semantische onenigheid niet dat niet doorhebben :P

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hee @SED en @aljooge, wat vinden jullie eigenlijk van dit:
De conclusie van vandaag: ja... een switch maakt een hoorbaar verschil. De verschillen zijn echter klein. De basis van de set en de akoestiek moet kloppen. Anders is het zonde zoveel geld te investeren. Maar feit is: het is hoorbaar. Dat laten de data in deze test ook zien.
Bron.

Een greep uit het artikel daar:
We lezen daar ‘scherp’, ‘platter’ en ‘hard’ terug. Bij de Bonn, Meraki en SoTM vooral: ‘Mooie tonale balans’ ‘YES!’, ‘Groot’ en ‘Diep laag’.
Wat vinden jullie daar nou van, en dan niet van de testmethode etc, maar van het idee dat een switch zoiets doet met de weergave?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:06
rodie83 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:53:

[...]

Bron.

[...]

Wat vinden jullie daar nou van, en dan niet van de testmethode etc, maar van het idee dat een switch zoiets doet met de weergave?
Waarom vraag je dit mij? Ik dacht hier al vragen over gesteld te hebben hoe het kan dat een switch kwaliteitsverschil in geluid veroorzaakt als de audiostreams door de oceaan, langs de verdeelkastjes van kpn en talloze servers gaan. Hierop heb ik nog steeds van niemand een antwoord gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
aljooge schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:59:
[...]

Waarom vraag je dit mij? Ik dacht hier al vragen over gesteld te hebben hoe het kan dat een switch kwaliteitsverschil in geluid veroorzaakt als de audiostreams door de oceaan, langs de verdeelkastjes van kpn en talloze servers gaan. Hierop heb ik nog steeds van niemand een antwoord gekregen.
Excuus, ik dacht onterecht dat jij open stond voor dit soort zaken. Verder eens met je vragen waarop ook ik werkelijk geen antwoord zou weten ;)

[ Voor 7% gewijzigd door rodie83 op 17-02-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
rodie83 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:04:
[...]

Excuus, ik dacht onterecht dat jij open stond voor dit soort zaken.
waar ik wel voor open sta is opslag op een locale nas en dan via een programma als Roon direct streamen en daar dan zo’n switch tussen te poten, dat zijn alleen ideeen, of dat een verbetering gaat opleveren? Er zijn belangrijker componenten in mijn setup die ik eerst wil verbeteren, dit komt ergens achteraan de prioriteitenlijst, als het al verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Geen idee waarom ik bij dit vreemde verhaal betrokken word. Zal wel weet passen in de vooroordelen die sommigen zo graag blijven koesteren.
Wel grappig in die bron dat staafdiagram met veelzeggende uitslagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
SED schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:15:
Geen idee waarom ik bij dit vreemde verhaal betrokken word. Zal wel weet passen in de vooroordelen die sommigen zo graag blijven koesteren.
Wel grappig in die bron dat staafdiagram met veelzeggende uitslagen.
Je staat open voor de mogelijkheid dat er verschillen zijn in kabels. Dus het leek me niet zo vreemd om je eens te vragen wat je van dat verhaal mbt switches vind. :)

En dat was gewoon bedoeld als vraag, zonder vooroordelen, en zonder dat ik die koester :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45

[...]

Bron.

[...]

Euh, dus ze hebben muziek afgespeeld via een lan en dan punten gegeven?
Dus volgens deze zal de digitale muziek die je via lan/switch verstuurd dus veranderen naargelang de switch?

Ik denk dan toch dat ze niet goed snappen wat een switch is. Het is toch heel makkelijk te controleren wat er in het bestand staat en wat er qua file afgespeeld word, als dat 1 op 1 is (wat ik zou verwachten) dan is dit allemaal bewezen als puur subjectief en een mooi voorbeeld van hoe mensen zichzelf iets kunnen wijsmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:06
Mooi artikel :)
De test is compleet blind uitgevoerd voor het testpanel. Het eerste idee was het dubbelblind te doen. Maar dat ging uiteindelijk niet, omdat elke switch een herkenbaar uiterlijk heeft. Ook als er een doek overheen zou liggen.
Eh, je kan er toch ook iets voor zetten?
Daarbij komt dat de Ansus switch van de stroom af moest, omdat deze de weergave kan beïnvloeden.
Waarom? En anders trek je toch bij de andere switches ook de stroom er af?
Dat zou dus direct verklappen welke er speelt.

We hebben voor de test een – volledig solid core, koperen – SFP-CAT6a kabel van ongeveer 16 meter vanuit het serverhok naar de Metrum Acoustics Ambre getrokken. Elke te testen switch is gekoppeld aan een Netgear GS724T v3. Deze is weer via fiber verbonden met onze core-switch.
Dus uiteindelijk gaat alles alsnog door een Netgear? Een merk wat ze later als "basis" bestempelen? Of is de Netgear GS724T v3 in de audio scene bekend als het ultieme product?
Aan de Netgear hangt indirect ook de ROON-core. De NAS met muziek is direct verbonden aan de Netgear.
Indirect? Wat zit daar nog tussen dan?
Zoveel vragen...

[ Voor 11% gewijzigd door sig69 op 17-02-2020 23:39 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
k995 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:30:
[...]

Euh, dus ze hebben muziek afgespeeld via een lan en dan punten gegeven?
Dus volgens deze zal de digitale muziek die je via lan/switch verstuurd dus veranderen naargelang de switch?

Ik denk dan toch dat ze niet goed snappen wat een switch is. Het is toch heel makkelijk te controleren wat er in het bestand staat en wat er qua file afgespeeld word, als dat 1 op 1 is (wat ik zou verwachten) dan is dit allemaal bewezen als puur subjectief en een mooi voorbeeld van hoe mensen zichzelf iets kunnen wijsmaken.
wie zijn ze? ik heb me niet in die materie verdiept dus houd me aub uit deze switch discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
aljooge schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:40:
[...]

wie zijn ze? ik heb me niet in die materie verdiept dus houd me aub uit deze switch discussie
Ik quote rodie83 niemand anders, "ze" slaat dus op dat artikel en de mensen daarin betrokken.

Niks om je over op te winden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Mwah, zelfs simpelweg blind hebben ze nog niet eens gehaald, door de persoon die zat te switchen ook te laten praten en de test-ruimte in te laten lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Gomez12 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:45:
[...]

Mwah, zelfs simpelweg blind hebben ze nog niet eens gehaald, door de persoon die zat te switchen ook te laten praten en de test-ruimte in te laten lopen.
Tja, en de redenen om het niet dubbelblind te doen slaan ook nergens op. Zet er een managed switch neer en laat die random het signaal van een bep. connectie doorgeven. Log dit en pas achteraf kan ook maar iemand weten welke switch op welk moment doorgegeven wordt.

Daarnaast is dit weer zo simpel om te controleren. Meet het signaal op je kabel precies voor je audio-ontvanger. Zijn de bitten anders hebben ze gelijk, zijn de bitten gelijk (wat ze zullen zijn) is het compleet subjectief wat ze doen.

Want laten we wel wezen, als dit echt uit zou maken zou het dus ook geloofwaardig zijn om te zeggen dat als ik een foto copieer via een betere kabel ik dan een foto met betere kleuren zou krijgen? Ergens geloof ik daar toch weinig van ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
redwing schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:48:
[...]
Tja, en de redenen om het niet dubbelblind te doen slaan ook nergens op. Zet er een managed switch neer en laat die random het signaal van een bep. connectie doorgeven. Log dit en pas achteraf kan ook maar iemand weten welke switch op welk moment doorgegeven wordt.
Kan veel makkelijker, in die switch-ruimte was er een 3e persoon die angstvallig buiten beeld bleef, plak wat papier voor de ramen en laat die 3e persoon switchen als er op de deur geklopt wordt et voila.
Daarnaast is dit weer zo simpel om te controleren. Meet het signaal op je kabel precies voor je audio-ontvanger. Zijn de bitten anders hebben ze gelijk, zijn de bitten gelijk (wat ze zullen zijn) is het compleet subjectief wat ze doen.
Dat de bitten gelijk zijn betwijfelt in principe niemand, alleen audio-bits zouden specialer zijn dan andere bits en een elven behandeling kunnen krijgen oid.
Alleen het hoe/waarom is in dit stadium nog niet eens zo relevant, alleen het statistisch en wetenschappelijk aantonen dat er verschil gehoord wordt is al relevant genoeg.

Kijk, zouden ze het dubbelblind uitgevoerd hebben (of serieus geprobeerd) dan zou het wellicht interessant kunnen zijn om een vervolgtest te doen met dubbelblind per persoon om groepsdruk ook nog uit te sluiten en krijg je daar dezelfde uitkomst uit (en is die uitkomst significant genoeg) dan zou je opzich een tot nu toe onbekend fenomeen aangetoond hebben.
En dan kan men daarna doorzoeken wat dat fenomeen is en waardoor het ontstaat en waarom het niet toonbaar is in de bitten.

Alleen, tja dan moet je een serieuze poging doen en niet enkel een koffiemiddag houden om daarna te claimen dat je een blinde test gedaan hebt.
Want laten we wel wezen, als dit echt uit zou maken zou het dus ook geloofwaardig zijn om te zeggen dat als ik een foto copieer via een betere kabel ik dan een foto met betere kleuren zou krijgen? Ergens geloof ik daar toch weinig van ;)
Dat is de hele grote grap van audiofieli, het kent alleen verbetering er is geen verslechtering (afaik).
Het is niet zo van : die speakers die moet je niet hebben want die kraken etc, nee het is dat men spullen van xxxx++ heeft en daarna kan het nog verbeterd worden en verbeterd en verbeterd en verbeterd, maar je spul van xxxx++ is nooit bagger.
Het kan alleen beter en beter en beter en beter.

Je pakt dus een bootleg opname van een telefoon uit het publiek, en als je dan de juiste elvenapparatuur hebt dan hoor je de zanger gewoon op 2 meter afstand staan en het publiek op de achtergrond.

[ Voor 12% gewijzigd door Gomez12 op 18-02-2020 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:12

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Hoe zit het nu met al die studio's waar muziek wordt opgenomen.

Als we ons tot draadjes beperken, wat gebruiken die doorgaans en wat betaal je daarvoor? Niet alleen draadjes van/naar de monitor speakers, maar ook naar alle microfoons? Ik neem aan dat dit ook mee doet in de keten :)

[ Voor 9% gewijzigd door Q op 18-02-2020 23:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

Q schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:53:

Als we ons tot draadjes beperken, wat gebruiken die doorgaans en wat betaal je daarvoor? Niet alleen draadjes van/naar de monitor speakers, maar ook naar alle microfoons? Ik neem aan dat dit ook mee doet in de keten :)
Sommige studio's doen dat ook. Volgens mij vaak gesponsord.

Maar ik zou niet willen zeggen dat alle studio's het goed snappen. Sommigen zetten er speakers neer die ook in woonkamers gebruikt worden "om op de spullen zoals mensen ze thuis hebben af te mixen zodat wij horen wat zij horen" en dat is echt een compleet domme redenering. Ten eerste klinkt elke speaker ongeveer totaal anders dan een andere door met name ongelijke off-axis respons (beïnvloed door formaat woofer/tweeter, al dan niet aanwezig zijn van waveguides, de wisselfrequentie, de orde wisselfrequentie, het formaat van voorkant van de behuizing, mate van diffractie, etc).

Die ongelijke off axis respons heeft niet zoveel impact als je close range luistert (studiosituatie). En heeft sterk verminderde invloed als je in een sterk behandelde ruimte luistert (veel minder reflecties, dus minder impact van off axis respons)... Het feit dat sommige studio's dat doen, vertelt mij dat daar ook een hoop marketingmensen werken, of mensen die gewoon niet snappen hoe audioweergave in een huiskamer werkt.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:02

Studio's die ik heb gezien (en die wij hadden) gewoon koper. Geld kun je veel beter in zaken als goede microfoons stoppen.
JvS schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:33:
Sommigen zetten er speakers neer die ook in woonkamers gebruikt worden "om op de spullen zoals mensen ze thuis hebben af te mixen zodat wij horen wat zij horen" en dat is echt een compleet domme redenering.
Wij hadden een set goede near field monitors én kleine speakertjes staan, dan vanaf de tafel makkelijk wisselen. Het hielp toch tijdens het mixen om even uit de tunnel van de goede weergevers te kunnen stappen.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-09 22:43
Daar kan ik als muzikant wel over meespreken: gewoon het spul van de Bax-shop. Pro-cab kabels en ze zweren wel heilig bij Neutrik connectors. Microfoons zijn vaak erg goed, maar ook afhankelijk van personal preference dus gewoon alles van Shure is ook mogelijk.
De apparatuur voor audio processing is niets bijzonders, gewoon de high-end niet elfenspul (SPL, TASCAM, Samson, soms zelfs Behringer) en het staat meestal gewoon in een rack. De master mixer is het duurste en tegenwoordig ook gelijk digitaal en de D/A converter ingebouwd. Merken zoals Allen-heath (meest gebruikt denk ik), Midas. Soms losse D/A converters zoals focusrite en alles in de software met een controller. Dingen zoals een Master clock kom je heel soms tegen, vooral in wat oudere full rack studios, maar de meesten beschouwen dit al als elfenspul/overkill omdat je signaal toch gelijk naar 1 D/A apparaat gaat en vandaar digitaal is, dus weg jitter. Het belangrijkste zijn de boxen (en vaak een heel goede dikke wubwoofer!) en daar gaat toch wel veel geld inzitten, maar ook weer een geval van personal preference (en metingen voor vlakke respons natuurlijk). De opmerking dat er ook op slechte boxen wordt gemixed klopt wel: je kan daarvoor gewoon een philips speakertje gebruiken maar ook een filter/equalizer over je audio heenzetten om dit te simuleren. Zelf gebruik ik ook een kleine radio en een set autospeakers in een slecht geïsoleerde ruimte om dit te simuleren ( en er dan achter komen dat de basgitaar ook een lichte harmonische octavering hoger nodig heeft om überhaupt hoorbaar te zijn in een auto, best belangrijk als het ooit op de radio komt).
Ik heb zelf een tijd een studio voor mezelf en mijn band gehad, en qua apparatuur was het goedkoper dan sommige kabels die hier voorbij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28
@blackadder91 deze discussie is in elk van de delen van dit topic al wel eens voorbij gekomen

bottemline. er zijn genoeg studio's die wel gebruik maken (al dan niet gesponsord @jvs) van 'premium' bekabeling en / of hardware. Bekend voorbeeld was recent nog de Wisselooord studio die zijn Krell versterkers met Kimber kabels te koop aanbood

moet zeggen dat ik naar hun voormalige egglestonworkds Savoy nog steeds aan het kijken ben maar twijfel of mijn vloer die 180 kg per stuk aankan.....

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 19-02-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ray schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:12:
bottemline. er zijn genoeg studio's die wel gebruik maken (al dan niet gesponsord @jvs) van 'premium' bekabeling en / of hardware. Bekend voorbeeld was recent nog de Wisselooord studio die zijn Krell versterkers met Kimber kabels te koop aanbood
Mwah, ik gok eerder op 1% wat premium bekabeling gebruikt. Als je namelijk over 'premium' bekabeling praat dan praat ik wel over alle bekabeling, en niet wat sponsor kabeltjes die zichtbaar liggen, maar ook de km's etc die er daar in de muur en achter apparatuur zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
Als een studio money to burn heeft zullen er vast wel zulke zaken tussen liggen. Wisseloord ben ik zelf nooit geweest, wel in 8 andere studios + mijn eigen en door talloze verschillende sound engineers opgenomen in orkesten. Vanwege mijn interesse in pro-audio heb ik daar rondgekeken naar de spullen de gebruikt worden, en ben het zelf nog nooit tegen gekomen. Ik denk dat die interesse al uniek is, want de meeste muzikanten maken muziek en laten de studio hun werk doen, zonder te boeien welk kabeltje er gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Wisseloord is een high end studio die high end klanten wil trekken, ik kan me heel goed voorstellen dat het hebben van 'elfenapparatuur' dan een besluit is van de marketing afdeling.

Ben nog nooit ergens een studio (of audio engineer) tegengekomen die dat soort spul vanwege technische redenen gebruikt.

(overigens wel techinici die denken dat een digitale tafel na een paar jaar gebruik minder fris gaat klinken omdat ie versleten is, maar dat zijn dan eigenlijk altijd mensen die goed met geluid zijn, en niet zozeer goed met techniek).

[ Voor 10% gewijzigd door MerijnB op 19-02-2020 11:01 ]

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Gomez12 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:32:
[...]

Grappig, cat 5e is al goed voor Gigabit. Oftewel cat 7 is al overkill.
Helemaal mee eens. Meer dan eens constateer ik dat hierover meer aandacht aan wordt besteed dan nodig is. Maar bovendien (al eerder gezegd) bestaat cat7, laat staan nog hogere categorieën, als officieel vastgelegde norm (nog) niet eens. Elke discussie over wel of niet aanbevelen is dan ook zinloos zolang je niet weet aan welke eisen het moet voldoen. Wanneer cat6(a) wel zin heeft laat ik me niet over uit. Maar zolang het niet tot merkbare beperkingen leidt, laat ik mijn cat5e kabels lekker zitten. Wellicht blijft dat ook wel zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
JvS schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 07:33:
[...]
Sommige studio's doen dat ook. Volgens mij vaak gesponsord.

Maar ik zou niet willen zeggen dat alle studio's het goed snappen. Sommigen zetten er speakers neer die ook in woonkamers gebruikt worden "om op de spullen zoals mensen ze thuis hebben af te mixen zodat wij horen wat zij horen" en dat is echt een compleet domme redenering. Ten eerste klinkt elke speaker ongeveer totaal anders dan een andere door met name ongelijke off-axis respons (beïnvloed door formaat woofer/tweeter, al dan niet aanwezig zijn van waveguides, de wisselfrequentie, de orde wisselfrequentie, het formaat van voorkant van de behuizing, mate van diffractie, etc).

Die ongelijke off axis respons heeft niet zoveel impact als je close range luistert (studiosituatie). En heeft sterk verminderde invloed als je in een sterk behandelde ruimte luistert (veel minder reflecties, dus minder impact van off axis respons)... Het feit dat sommige studio's dat doen, vertelt mij dat daar ook een hoop marketingmensen werken, of mensen die gewoon niet snappen hoe audioweergave in een huiskamer werkt.
Het grappige is dat, een verkeerde inrichting van een studio, onderdeel kan worden van de 'sound' die zij produceren en kenmerkend kan zijn voor de studio.

Neem bv. Lee Perry en zijn Black Ark studio. Studio van lik-me-vestje, allerlei oude apparatuur en daar ook nog eens mee gaan dubben. Kwalitatief is een groot gedeelte wat daar geproduceerd is, rete slecht. Maar juist de slechte kwaliteit was typerend voor wat Black Ark Studio maakte.

From a technological standpoint, the Black Ark was at the low end in comparison to the international music recording standards of its day.[2] The studio's legendary reputation stems from the innovative production techniques employed by Perry to create sounds that baffled his contemporaries, and which have continued to be a source of amazement to later generations of music producers.

Wikipedia: Black Ark Studios

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:55
MerijnB schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:00:
Wisseloord is een high end studio die high end klanten wil trekken, ik kan me heel goed voorstellen dat het hebben van 'elfenapparatuur' dan een besluit is van de marketing afdeling.

Ben nog nooit ergens een studio (of audio engineer) tegengekomen die dat soort spul vanwege technische redenen gebruikt.

(overigens wel techinici die denken dat een digitale tafel na een paar jaar gebruik minder fris gaat klinken omdat ie versleten is, maar dat zijn dan eigenlijk altijd mensen die goed met geluid zijn, en niet zozeer goed met techniek).
Technische redenatie is altijd lastig te onderbouwen. Maar als we er even een studio bij pakken als abbey road studios die in studio 1 B&W 800D3 op Classe Audio Amplifiers gebruikt zal er toch een kern zitten in technische redenatie waarom zij juist deze "elfenapparatuur" gebruiken.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
Wicked-Game schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:43:
[...]

Technische redenatie is altijd lastig te onderbouwen. Maar als we er even een studio bij pakken als abbey road studios die in studio 1 B&W 800D3 op Classe Audio Amplifiers gebruikt zal er toch een kern zitten in technische redenatie waarom zij juist deze "elfenapparatuur" gebruiken.
Want Abbey Road is niet een high end studio die high end klanten zou willen trekken?

Je zegt dus dat het lastig te onderbouwen is maar dat er waarschijnlijk wel een technische redenatie is, dat zegt eigenlijk niks dan denk? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:21

[...]

Bron.

[...]

Wauw, vooral dit stuk: "Elke ronde begint met een base-line test met een standaard switch.". Dit maakt het gelijk geen blinde test meer omdat je weet dat de eerste van een ronde een "normale" switch is. 8)7

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat ik nou tegenkom: https://www.marktplaats.n...er-rejuvanition-disc.html

Een demagnetisatie cd. Juistem. Als iemand mij kan vertellen wat daar ooit de toegevoegde waarde van zou kunnen zijn (behalve je speakers vakkunding slopen natuurlijk) dan hoor ik het graag :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 09:15

De Nelis

en anders maar niet...

The Eagle schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:24:

Een demagnetisatie cd. Juistem. Als iemand mij kan vertellen wat daar ooit de toegevoegde waarde van zou kunnen zijn (behalve je speakers vakkunding slopen natuurlijk) dan hoor ik het graag :+
Van de Isotek website
"A variety of tracks featuring specially developed algorithms, which create a unique set of signals to reduce burn-in time and ‘run-in’ equipment. The disc can also demagnetise audio and audio-visual components." 8)7

Klinkt heel spannend allemaal, iets demagnetiseren met een geluidje.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

blackadder91 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:02:
[...]

Daar kan ik als muzikant wel over meespreken: gewoon het spul van de Bax-shop. Pro-cab kabels en ze zweren wel heilig bij Neutrik connectors. Microfoons zijn vaak erg goed, maar ook afhankelijk van personal preference dus gewoon alles van Shure is ook mogelijk.
De apparatuur voor audio processing is niets bijzonders, gewoon de high-end niet elfenspul (SPL, TASCAM, Samson, soms zelfs Behringer) en het staat meestal gewoon in een rack. De master mixer is het duurste en tegenwoordig ook gelijk digitaal en de D/A converter ingebouwd. Merken zoals Allen-heath (meest gebruikt denk ik), Midas. Soms losse D/A converters zoals focusrite en alles in de software met een controller. Dingen zoals een Master clock kom je heel soms tegen, vooral in wat oudere full rack studios, maar de meesten beschouwen dit al als elfenspul/overkill omdat je signaal toch gelijk naar 1 D/A apparaat gaat en vandaar digitaal is, dus weg jitter. Het belangrijkste zijn de boxen (en vaak een heel goede dikke wubwoofer!) en daar gaat toch wel veel geld inzitten, maar ook weer een geval van personal preference (en metingen voor vlakke respons natuurlijk). De opmerking dat er ook op slechte boxen wordt gemixed klopt wel: je kan daarvoor gewoon een philips speakertje gebruiken maar ook een filter/equalizer over je audio heenzetten om dit te simuleren. Zelf gebruik ik ook een kleine radio en een set autospeakers in een slecht geïsoleerde ruimte om dit te simuleren ( en er dan achter komen dat de basgitaar ook een lichte harmonische octavering hoger nodig heeft om überhaupt hoorbaar te zijn in een auto, best belangrijk als het ooit op de radio komt).
Ik heb zelf een tijd een studio voor mezelf en mijn band gehad, en qua apparatuur was het goedkoper dan sommige kabels die hier voorbij komen.
Mogami word in de USA vooral veel gebruikt. Niet voor de geluidskwaliteit per se, maar de duurzaamheid van de kabels op lange termijn (betrouwbaarheid. Zelfde idd voor Neutrik.

De prijzen van alle studio apparatuur ligt veelal ooko voor materialen. De analoge compressie/vervorming heeft een bepaald karakter. Daarvoor betaal je wel. Even ter info dat trafo vaak wel erg duur is. Net als buizen. Maar ik heb behringer ook gewoon in pro studios gezien (vaak wel alleen hoofdtelefoonmonitoren).
Samson zie ik zelf niet vaak. Ik denk de merken die je noemt meer gemiddeld zijn (SPL kan high-end hebben, maar ook medium). Als je over high-end spul hebt, heb je het vaak over Neve, SSL, Universal Audio (plugins), Telefunken, etc. Shure is overigens ook goed. Microfoons is een subcultuur net aldanniet erger dan audiofielen :+.

Ik vind zelf wel dat er een hele andere manier is om naar te kijken. Opname moet goed zijn, maar gaat vooral over creatieve keuzes (omdat tegenwoordig de audiokwaliteit al zo goed is dat je weinig er aan heft te doen. Zoals JvS stelt de monitoring/akoustiek vaak te wensen overlaat. Ik vind vaak ook de producties van Nederlandse artiesten een beetje meh... maar is smaak ook denk ik.

De reden voor duurdere convertoren zit 'm in software en latency. Hoe meer latency of verschillen er zijn, hoe meer correctie je moet doen. Master clock geeft overigens vaak meer problemen dan oplossingen in studios. Sommige zweren erbij, andere weer niet.

Grappige is dat bijvoorbeeld Dave Pensando wel power cables promoot, maar vind het een beetje een slettebak. Hij maakt enrom veel geld aan die rare promooties. Pleurt er een plugin bovenop en is klaar.

Betreft je laatste opmerking; ja, een studio hoeft helemaal niet duur meer te zijn. Zeker met Behringer spul (de ruis is soms ietjes meer, maar bijvoorbeeld met Metal te verwaarlozen). Ik heb zelf een aardige home studio ook, met paar high-end dingen, maar vooral spul wat geluid maakt. (synths, gitaren, etc).

Enige wat altijd belabberd is, is vaak de acoustiek. In ieder geval, bij mij wel :+

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:55
[...]

De Wisseloord Studio's heeft ook aardige apparatuur in huis: https://www.wisseloord.nl/studios/studio-1/

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
The Eagle schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:24:

Ik zie absoluut toegevoegde waarde... aan de portomonnee van de bedenkers dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Ja, want de keuze voor een studio wordt altijd 100% op techniek gemaakt? Of zouden studio's onderling ook concurreren het beeld dat buitenstaanders van hun hebben en verwachten.. Nee toch?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:24

timovd

Voorsprong door techniek

Toen Wisseloord net was heropend hadden ze een 5.0 Eggleston Works Savoy Signature
opstelling staan. Leuk setje!
Oude foto: Afbeeldingslocatie: https://www.celestialsounds.co.za/wp-content/uploads/2012/03/Nederlands.jpg
Niet de overpriced elfenspeakers, maar wel met dikke zilveren kabels gesmeerd onder maanlicht.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
timovd schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:08:
Toen Wisseloord net was heropend hadden ze een 5.0 Eggleston Works Savoy Signature
opstelling staan. Leuk setje!
...
Niet de overpriced elfenspeakers, maar wel met dikke zilveren kabels gesmeerd onder maanlicht.
Wat ik dan wel weer grappig vind is dat ze op de site zelf het totaal niet de moeite waard vinden om de kabels te vermelden...

Het wekt in ieder geval bij mij heel erg de indruk dat een kabelfabrikant hun die kabels gegeven heeft (zodat de kabelboer kan claimen dat ze daar en daar liggen) terwijl de studio meer zoiets had van : hmm, gratis kabels ja doe maar, maakt toch geen verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
ik was al even verontrust dat er geen transparent upgrade meer zou komen.

maar gelukkig is er de OPUS.!

https://www.transparentca...magnum-opus-speaker-cable

en laten we wel weten voor de paar dollar koop je ook niet snel wat mooiers ........

@timovd ze hadden er toch echt een Kimber kabel aanzitten van tegen de 5K zo uit mijn hoofd en de versterkers waren de Krell Evo 402 mono blokken...

Ze hebben er 2 jaar geleden inmiddels 3 vekocht. een setje Savoy staat nu op MP voor een mooie prijs

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 25-02-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ray schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:23:
ik was al even verontrust dat er geen transparent upgrade meer zou komen.

maar gelukkig is er de OPUS.!

https://www.transparentca...magnum-opus-speaker-cable

en laten we wel weten voor de paar dollar koop je ook niet snel wat mooiers ........
Even serieus, wat is dat blok in het midden? Ik lees iets over "MOSC network module" maar of ik snap het niet of ik zie niet wat een netwerk module in een kabel moet...

Het is trouwens wel mooi verpakt :
MOSC must be calibrated to your specific amplifier and be crafted to fit precisely and easily with your specific amplifier, speakers, and system layout. Contact Transparent or a Transparent dealer to share the details of your system components and room layout.

Warranty registration not only extends the Transparent Warranty to 5 years, it provides the original owner with MOSC recalibrations at no charge in the event that an amplifier, system layout, or speaker change requires network or configuration adjustments.
Oftewel vergeet blind-testen maar met dit soort kabels, dan zijn ze niet gecalibreerd voor die setup.
En vergeet het maar zelf aansluiten en objectief luisteren.
Je moet echt bijna verplicht het laten aansluiten zodat ze je het hele verkoop praatje kunnen vertellen en je echt kunnen overtuigen dat het beter klinkt.

Dit gaat zo ongeveer niet meer enkel over kabels, dit gaat over specifiek toegepaste verkooptrucen die enkel werken als er iemand is die ze vertelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
@Gomez12 Nee Joh, dit is nou wat je maatwerk noemt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
@Ray Mooi ook dat de leegheid in het kastje ook een nut heeft ;)
The thinner, stronger network housing provides a large cavity for damping epoxy loading, and the non-magnetic qualities of carbon fiber allow the free and full expansion of electromagnetic fields thereby freeing your system to reveal micro dynamics and harmonic music information more accurately.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 12:41

MikeVM

- Baloo -

Is er een europees/chinees alternatief voor de blue jeans kabels?

Betaalbaar maar toch niet slecht.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MazeWing
  • Laatst online: 16:00

MazeWing

The plot thickens...

De elven hebben weer wat nieuws gesmeed:
De Audioquest Mythical Creatures series, met als absolute topper de Dragon.
Een setje van de Dragon Zero + Bass (voor bi-amp) kost mar een schamele € 100.499,00 voor 5 meter.

Een ideale kabel lijkt me om je 11.2 set fatsoenlijk aan te sluiten.... |:( |:( 8)7 8)7

De reviews zijn wel uitmuntend
Sluit je deze kabel dan echter vervolgens aan in een bijpassende setting waarbij heel goed naar iedere parameter is gekeken en vooral geluisterd, dan word je werkelijk gevloerd!
de Dragon maakt bij mij voor het eerst de stap om het geluid echt volledig los te weken van zijn reproductieoorsprong. Dit klinkt misschien wat vaag, maar is feitelijk de heilige graal bij audio. De weergave is daarbij onwaarschijnlijk mooi tonaal zacht en vloeiend, met nooit of te nimmer ook maar het geringste spoortje hardheid en bezit een extreem hoge resolutie. Het 3D stereobeeld wordt bovendien het meest vrij en onafhankelijk en het best in onderlinge relatie tot elkaar uitgewerkt, van alles wat ik ooit aan luidsprekerkabels heb gehoord. Laatste aspect is de verpletterende rust en de ongekende hoeveelheid gradaties die je in harmonisch en dynamisch opzicht krijgt tussen hard en zacht.
Ik vraag me serieus af of winkeliers die deze kabels verkopen de wettelijke verplichting hebben de koper aan te melden bij een GGZ-instantie (net zoals winkeliers verplicht zijn een contact betaling boven een x-bedrag te melden), want ongeacht je apparatuur ben je volkomen idioot als je een kabel aanschaft die dusdanig duur is. Zelfs al had je de meest dure Wilson Audio speaker van ruim €800.000 8)7 |:(

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:14
@MazeWing Ik heb zelf een abonnement op Music Emotion en had de review die je linkt daarin al gelezen. Blijft altijd weer lachen, gieren, brullen die kabelreviews. Vooral bij:
Dit meervoudig gepatenteerde systeem creëert een sterk en stabiel elektrostatisch veld dat de moleculen van de isolatie verzadigt en polariseert (organiseert). Hierdoor kunnen niet-lineaire tijdsvertragingen worden geminimaliseerd wat resulteert in een meer transparante weergave met een ‘zwartere’ achtergrond
Dan weet ik al hoe laat het is 8)7

In het maartnummer:
Net als bij hifi apparatuur is de xxxx luidsprekerkabel na twee etmalen al prima op klank, na ongeveer 100 uur merken we een stukje extra top-end en nog eens een extra verdieping in het laag. Ook de imaging is nu prima op orde.

Na een periode van 200 uur ervaren we bij sommige muziekalbums ineens 'wauw' momenten en hiermee lijkt de kabel op een maximaal niveau te presteren. De winst van de afgelopen tweehonderd uur bedraagt misschien maar een paar procent, maar nu pas beluisteren we muziek op een niveau waarbij geraffineerde details, microdetails, resonanties en modulaties optimaal naar de luisteraar worden overgebracht.
Tuurlijk! 8)7

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 09:15

De Nelis

en anders maar niet...

MazeWing schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:19:
De AudiQuest Mythical Creatures series, met als absolute topper de Dragon.
Een setje van de Dragon Zero + Bass (voor bi-amp) kost mar een schamele € 100.499,00 voor 5 meter.

Een ideale kabel lijkt me om je 11.2 set fatsoenlijk aan te sluiten.... |:( |:( 8)7 8)7

[...]

[...]

Ik vraag me serieus af of winkeliers die deze kabels verkopen de wettelijke verplichting hebben de koper aan te melden bij een GGZ-instantie (net zoals winkeliers verplicht zijn een contact betaling boven een x-bedrag te melden), want ongeacht je apparatuur ben je volkomen idioot als je een kabel aanschaft die dusdanig duur is. Zelfs al had je de meest dure Wilson Audio speaker van ruim €800.000 8)7 |:(
Als je alleen al de naam van de serie leest weet je dat je het niet serieus moet nemen. Het is een werkelijke mythe.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Laatst online: 16:00

MazeWing

The plot thickens...

pporrio schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:39:
@MazeWing Ik heb zelf een abonnement op Music Emotion en had de review die je linkt daarin al gelezen. Blijft altijd weer lachen, gieren, brullen die kabelreviews. Vooral bij:

[...]

Dan weet ik al hoe laat het is 8)7

In het maartnummer:

[...]

Tuurlijk! 8)7
Je vraagt je soms af hoe ze ooit naar muziek hebben kunnen luisteren zonder die kabels... O-) 8)7

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackadder91
Het is ook een "single amp bi-wire" kabel! Vroeger noemde we zoiets gewoon een gesplitst verloopje met 2 uitgangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Laatst online: 11:23

Acid_Burn

uhuh

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/OvL3qHSMO6uaI/source.gif

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ

[...]

[...]

Het is al een keer eerder vermeld maar waarschijnlijk zitten daar een hoop klanten bij die gewoon belachelijk rijk zijn.

Personen die even een budget van 1 miljoen (of meer) uittrekken voor een leuke luisterruimte met hifi set. Kan je wel een leuk setje van 2000 euro halen (wat waarschijnlijk ook gewoon voldoet ;) ) maar daar maak je op rijke vrienden natuurlijk geen indruk! :+

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Sharky

Skamn Dippy!

Het was een bepaalde innerlijke gloed, gekoppeld aan een hoge mate aan tonale verzadiging en een werkelijk panoramisch ruimtebeeld, voorzien van enorm veel low level informatie, maar gelijktijdig ook abnormaal ontspannen en zonder enige stress of hardheid die diepe indruk maakte.
Ik ben overtuigd. Ik neem een 2e hypotheek en ik ga ze kopen ook.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:35

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik heb meer het idee dat de reviews over LSD gaan :X

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Als afgestudeerd electronica persoon krijg ik echt de kriebels van hun uitleg. Niks slaat ergens op. De uitleg van hun BASS kabel vind ik ook prachtig, ze gooien er daar nog een extra 10KHz low pass filter op :')
Ik snap eigenlijk ook nog niet waarom een coax plug geen standaard aansluiting is voor speakerkabels :+)

[ Voor 20% gewijzigd door Fordox op 06-03-2020 16:28 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ray
MikeVM schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:40:
Is er een europees/chinees alternatief voor de blue jeans kabels?

Betaalbaar maar toch niet slecht.
Goede ervaringen met

http://www.ghentaudio.com/

Veel mogelijk. Goede pluggen en afwerking en naar mijn idee zeer betaalbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
ChojinZ schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 13:23:
[...]

Het is al een keer eerder vermeld maar waarschijnlijk zitten daar een hoop klanten bij die gewoon belachelijk rijk zijn.

Personen die even een budget van 1 miljoen (of meer) uittrekken voor een leuke luisterruimte met hifi set. Kan je wel een leuk setje van 2000 euro halen (wat waarschijnlijk ook gewoon voldoet ;) ) maar daar maak je op rijke vrienden natuurlijk geen indruk! :+
Ik heb ooit een Groninger conferencier horen zeggen: "Als je riek bint kun je wel dom blievn".
Maar ik betwijfel of mensen die zo rijk zijn werkelijk zo stom zijn. Zou het echt voor zulke krankzinnige prijzen verkocht worden? Geen idee hoe het daar gaat. Maar ik verplaats me even in een van die "slimmeriken" en dat het misschien ongeveer zo gaat:

"Ja meneer, ik kan me voorstellen dat u 100 duizend euro nogal duur vind. Niet iedereen kan dat betalen, alle begrip voor. Maar u verlangt natuurlijk toch kwaliteit, anders komt u hier niet, ik merk dat u een goede smaak heeft! Wel, we hebben ook een heel aardig alternatief voor u van 1000 euro, iets minder excellent, maar toch ook topkwaliteit."

Waarop hij een ander doosje tevoorschijn haalt met exact hetzelfde product. En ook exact hetzelfde product van een tientje bij een bouwmarkt. Maar de argeloze klant is dolgelukkig met z'n onbenullige kabeltje en ervaart thuis zijn muziek als subliem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 09:37

ResuCigam

BOFH

Nee de verkoper matst je als je er 4 haalt dan kosten ze nog maar 85.000 elk. Dan bespaar je toch even flink!

We do what we must because we can.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
ResuCigam schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:36:
Nee de verkoper matst je als je er 4 haalt dan kosten ze nog maar 85.000 elk. Dan bespaar je toch even flink!
Simpel plebs wat je bent, zo doe je dat toch niet.

4 is net genoeg om de paarden-stal van luidsprekers te voorzien, of het gasten-toilet.
Pas vanaf huizen met 20+ kamers en dan minimaal 4 per kamer kunt u gaan praten over korting, oftewel bij een setje van 100 kabels krijgt u wel 40% korting en gratis voorrijkosten voor tijdens de installatie en daarbovenop gooien we nog eens 20% korting op de installatie manuren.

Maar we kunnen uiteraard ook praten over extra kabels in uw zwembad/tuin/prive strand en in uw auto's, vanaf 150 kabels kunnen we zelfs nog meer korting geven...

Alleen dat soort dingen gaat alleen op voor de "nieuwe rijken", de oude rijken weten dat hun familie zo rijk is geworden door exact deze zooi niet te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Techneut schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:26:
[...]
Ik heb ooit een Groninger conferencier horen zeggen: "Als je riek bint kun je wel dom blievn".
Maar ik betwijfel of mensen die zo rijk zijn werkelijk zo stom zijn. Zou het echt voor zulke krankzinnige prijzen verkocht worden? Geen idee hoe het daar gaat. Maar ik verplaats me even in een van die "slimmeriken" en dat het misschien ongeveer zo gaat:

"Ja meneer, ik kan me voorstellen dat u 100 duizend euro nogal duur vind. Niet iedereen kan dat betalen, alle begrip voor. Maar u verlangt natuurlijk toch kwaliteit, anders komt u hier niet, ik merk dat u een goede smaak heeft! Wel, we hebben ook een heel aardig alternatief voor u van 1000 euro, iets minder excellent, maar toch ook topkwaliteit."

Waarop hij een ander doosje tevoorschijn haalt met exact hetzelfde product. En ook exact hetzelfde product van een tientje bij een bouwmarkt. Maar de argeloze klant is dolgelukkig met z'n onbenullige kabeltje en ervaart thuis zijn muziek als subliem.
Het soort rijken waar ik op doel zijn helemaal niet bezig met kabels of merken. Die besteden zoiets uit aan een professioneel audio installatie bedrijf. :+
Gomez12 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 19:42:
[...]

Simpel plebs wat je bent, zo doe je dat toch niet.

4 is net genoeg om de paarden-stal van luidsprekers te voorzien, of het gasten-toilet.
Pas vanaf huizen met 20+ kamers en dan minimaal 4 per kamer kunt u gaan praten over korting, oftewel bij een setje van 100 kabels krijgt u wel 40% korting en gratis voorrijkosten voor tijdens de installatie en daarbovenop gooien we nog eens 20% korting op de installatie manuren.

Maar we kunnen uiteraard ook praten over extra kabels in uw zwembad/tuin/prive strand en in uw auto's, vanaf 150 kabels kunnen we zelfs nog meer korting geven...

Alleen dat soort dingen gaat alleen op voor de "nieuwe rijken", de oude rijken weten dat hun familie zo rijk is geworden door exact deze zooi niet te kopen
Dit soort rijken dus. :) Mensen met onvoorstelbaar veel geld en die van gekheid niet meer weten wat ze er mee moeten doen...
En dat is uiteraard maar een heel klein select clubje. Maar stel dat van dat clubje, 75 mensen de bovengenoemde kabel kopen. Das toch flink cashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De Audioquest Mythical Creatures series, met als absolute topper de Dragon.

Ik zou Zwitserland even bellen, want de mensen van de LHC kunnen waarschijnlijk goedkoper nog betere kabel leveren.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-09 16:18

Ron

op zich is in een standaard audio setup een speciale switch niet nodig.

in professionele streaming omgevingen wordt echter gebruik gemaakt van ptp, precision time protocol. o.a. arista switches kunnen hiermee hun klokken synchroniseren.

gezien de switches waar het eerder in dit topic over gaat zo te zien standaard white-label meuk is zou ik er niet te veel waarde aan hechten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:49

Cheezus

Luiaard

Dat is fijn, als ik dan in de interface van de switch kijk weet ik in ieder geval precies hoe laat het is!
Maar een gewone klok of horloge vindt ik toch een stuk praktischer. En misschien kun je nog even toelichten waarom je je opmerking in dit topic plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:51

servies

Veni Vidi Servici

Ron schreef op zondag 8 maart 2020 @ 01:57:
op zich is in een standaard audio setup een speciale switch niet nodig.

in professionele streaming omgevingen wordt echter gebruik gemaakt van ptp, precision time protocol. o.a. arista switches kunnen hiermee hun klokken synchroniseren.
En dat zijn nou juist geen switches voor thuisgebruik, maar voor datacenters en andere omgevingen met enorm veel dataverkeer...
Dat PTP is ook ontworpen voor "for measurement and control systems"
en heeft geen nut bij streaming audio...
De verklaring van zo'n leverancier zal wel weer een hoog bullshit bingo gehalte hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron

Ron

Cheezus schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:04:
Dat is fijn, als ik dan in de interface van de switch kijk weet ik in ieder geval precies hoe laat het is!
Maar een gewone klok of horloge vindt ik toch een stuk praktischer. En misschien kun je nog even toelichten waarom je je opmerking in dit topic plaatst?
precies om de reden dat ik er onder zet
gezien de switches waar het eerder in dit topic over gaat zo te zien standaard white-label meuk is zou ik er niet te veel waarde aan hechten
servies schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:35:
[...]

En dat zijn nou juist geen switches voor thuisgebruik, maar voor datacenters en andere omgevingen met enorm veel dataverkeer...
Dat PTP is ook ontworpen voor "for measurement and control systems"
en heeft geen nut bij streaming audio...
De verklaring van zo'n leverancier zal wel weer een hoog bullshit bingo gehalte hebben...
De casus waar ik PTP van ken is van een klant welke meerdere videostreams over een aantal 100G uplinks wilde hebben. Voor audio is het overkill als je (consumenten-) software aan buffering doet (protip, dat doen ze vrijwel allemaal.) Maar in de professionele sfeer wil het nog wel eens nut hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ron schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:10:
[...]
Maar in de professionele sfeer wil het nog wel eens nut hebben.
Gewoon maar even een vraag tussendoor, maar welke professionele sfeer bedoel je dan precies?

Want voor professionele audio of video heeft het nul meerwaarde.

Het heeft pas meerwaarde als je of met financiele waardes werkt (en dan alleen nog maar bij een bepaald gedeelte), of als je daadwerkelijk je kabels volstopt qua capaciteit, of als je over grote afstanden / zonder toegang tot sateliet gelijke timings wilt hebben.

Alleen geen van die dingen heeft iets met "professionele" video of audio te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron

Ron

Gomez12 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 20:53:
[...]

Gewoon maar even een vraag tussendoor, maar welke professionele sfeer bedoel je dan precies?

Want voor professionele audio of video heeft het nul meerwaarde.

Het heeft pas meerwaarde als je of met financiele waardes werkt (en dan alleen nog maar bij een bepaald gedeelte), of als je daadwerkelijk je kabels volstopt qua capaciteit, of als je over grote afstanden / zonder toegang tot sateliet gelijke timings wilt hebben.

Alleen geen van die dingen heeft iets met "professionele" video of audio te maken.
Om niet te veel te verklappen, deze klant wilde voor een groot sportevenement ~40 4k videostreams uncompressed bij z'n regisseurs krijgen, dit over een aantal links getrunked. omdat buffer over/underruns tot dropped frames leiden synchroniseren ze de klokken.

overigens heb ik zelf geen elfenspul in m'n huis, maar omdat iets geen meerwaarde heeft voor een (pro-)/consumer betekent niet dat het professioneel geen meerwaarde kan hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ron schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:28:
[...]
Om niet te veel te verklappen, deze klant wilde voor een groot sportevenement ~40 4k videostreams uncompressed bij z'n regisseurs krijgen, dit over een aantal links getrunked. omdat buffer over/underruns tot dropped frames leiden synchroniseren ze de klokken.

overigens heb ik zelf geen elfenspul in m'n huis, maar omdat iets geen meerwaarde heeft voor een (pro-)/consumer betekent niet dat het professioneel geen meerwaarde kan hebben
Zoals ik al zeg, dit heeft niets met profi video of audio te maken, alleen maar met netwerken...
En het heeft ook niets met elfjes te maken, aangezien de techniek gewoon 100% meetbaar is etc.

Oftewel het is hier totaal offtopic.

En "professioneel" is een waardeloze term als je er geen branche/sector bij hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 15:54
Hier de klantenreacties van een luidsprekerkabel aanbieder op Marktplaats: Men is erg enthousiast over de "geluidskwaliteit" van deze handgemaakte, exclusieve en dus ook prijzige kabeltjes. Eén klant meent te kunnen horen dat de kabels langzaam ingespeeld raken. Het valt me wel op dat de toon en stijl van de berichten een beetje op elkaar lijken...

*Hoi Jan,
De speakerkabels klinken voortreffelijk! Ik had hiervoor de Van den Hul,transparant met zilveren bedrading. Ik moet zeggen dat jouw kabels meer detail weergeven en tegelijk neutraler zijn.
Ze zien er ook nog eens schitterend uit! Mooi vakwerk.

*Goedendag Jan,
Ik heb de kabels geprobeerd en vind het heel goede kabels mooi afgewerkt en prijs-kwaliteit is het dubbel en dwars waard
Bedankt en nog goede zaken toegewenst

*Hallo Jan,
De kabels zijn binnen,
Mijn eerste indruk van de kabels is dat ze er fantastisch uit zien, er is toch een groot verschil tussen de foto's op de site en in echt zien, De afwerking van de kabels is mooi en netjes gedaan, De geluidskwaliteit van de kabels is mooi, ze brengen mooi geluid over.
De service die jij verleend is ook super!

*Beste Jan.
Dank voor de prachtige kabel.
Meer diepte en betere plaatsing.
Hoe is het mogelijk voor zo weinig geld!
Chapeau!

*Hallo Jan,

Na het aansluiten van mijn bi-wire kabels zette ik mijn versterkers aan en wat denkt u?
Een Hemels geluid klonk ineens uit mijn Pro Ac's! Nog nooit heb ik zoveel sound mijn huiskamer binnen horen stromen.
Ook mijn maat was helemaal impressed door de verbetering die door de kabels teweeg werd gebracht.
Het zijn niet alleen mooi gemaakte maar ook nog eens zeer goede kabels.
Het geluid klinkt nu veel voller en gedetailleerder en het stereobeeld is ook veel beter geworden.
Graag luister ik via mijn Thorens platenspeler lp's, dit is nu meer als luisterplezier... dit is kippenvel!!!

*Hoi Jan,

De kabels zijn goed aangekomen, ik moet zeggen dat ik niet had verwacht dat het geluid zoveel beter zou zijn, opener,meer gecontroleerde bas, en betere plaatsing. Al met al zo op het eerste gehoor al een grote verbetering. Verder vind ik de kabels mooi en erg netjes afgewerkt.

*Hallo Jan,

Ik heb twee uur geleden de kabels ontvangen.
De kabels zien er prachtig uit, je kan zien dat de vak man er aan gewerkt heeft.
Het eerste wat me nu al opvalt is dat ik meer detail hoor.In een bepaald nummer van Pink Floyd hoor je 2 stemmen en de zwaardere stem is nu wel/beter te verstaan.

*hallo jan,

de kabels bevallen prima, wat een heerlijk gedetailleerd geluid
ik begon al aan mijn receiver te twijfelen, maar jouw kabels maken zoveel goed.even sparen en dan bestel ik snel een interlinken nog een kabel voor m’n center speaker.

*Goedenavond Jan

Net de kabels binnen gekomen. Direct aangesloten en nu de hele avond genieten. Wat een prachtige kabels zijn het geworden! Mijn dank is groot!

*Hallo Jan,

Wat u me had gezegd dat de kabels na verloop van tijd fijner gingen klinken is niets teveel gezegd.
Aangezien ik een meer dan leuke stereoset bezit kan ik ook kritischer luisteren.
Mijn set speelt nu als nooit tevoren, zowel de hoge- en mid-tonen zijn voller en meer gedetailleerd geworden en de bass is vol en diep.
Ik ben echt blij dat ik deze kabels via u heb besteld, niet alleen is de kwaliteit bijzonder goed maar ook de afwerking van de kabel is ook nog eens keurig gedaan.

*Zo de eerste luistersessie zit er op.

De invloed van de kabels op de weergave van de muziek is duidelijk hoorbaar.Ik heb mijn bestaande luidsprekerkabels Van den Hul Gold Water (single wire) vervangen voor jouw luidspreker kabels. Resultaat: wat gelijk op valt is hoorbaar meer detail, meer controle, meer samenhang en meer openheid. Meer rust in de muziek.Een forse verbetering en een genot om naar te luisteren. Zoals gezegd ben ik erheel tevreden mee, mooie professionele kabels voor een mooie lees betaalbare prijs.

*Goedenavond Jan,

Laat je even weten dat je me een paar pracht kabels bezorgdhebt.Klinken mooi rustig, in de gunstige zin van het woord, vergeleken meteerdere kabels. Het is zeker geen suggestie dat de weergave opknapt van eenpaar goede kabels. Enige minpunt is dat er wel wat opnamen, met name op het klassieke vlak, door de mand vallen .
Uiteraard te wijten aan de opnamen en niet aan jouwkabels.
Bedankt ook voor de prima service die je hebt geleverd.
* Hallo Jan,

De kabels heb ik ontvangen en onmiddellijk aangesloten, was erg benieuwd...
Donald Fagan opgezet en jahoor...Bingo !
Een zeer en strak gecontroleerd laag , vooral rust in de weergave van het frequentie spectrum zonder mat te klinken.
Veel definitie in het hoog en middengebied....
Een heel goede podium plaatsing van de instrumenten.
Proficiat Jan... jouw kabels klinken fantastisch !!!!
Ik raad ze iedereen aan....

Hallo Jan,

Nu kan ik even wat meer zeggen over je kabels.
Alles is nu aangesloten en ingeregeld.
Ik moet zeggen prima kabels hoor.
De kwaliteit ziet en voelt goed.
De duurdere banaan stekkers zijn het waard.
Mooi stevig en kunnen net even steviger vast in de aansluiting.
Alleen het aandraaien gaat wat zwaarder als je verwacht.
Je denkt dat na aandraaien de versterker getild kan worden aan de banaanstekker. Maar zo vast gaat het nu ook weer niet.
Als ik de klank moet beschrijven dan vergelijk ik ze met Cardas quatlink een veel duurdere kabel.
Dan is het laag wat meer aangezet, iets minder strak. Maar zeker niet onaangenaam.
Het hoogste hoog is even minder verfijnd en de galm, de ruimte om de artiesten wat minder.
Maar daarin tegen is het midden gebied mooi en indrukwekkend.
Stemmen klinken mooi, akoestische gitaar heel fijn en mooi geplaatst.
Prijs kwaliteit is zeer goed.
In mijn nieuwe systeem denk ik een combi te hebben met deze kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:51

servies

Veni Vidi Servici

Ron schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:28:
[...]

Om niet te veel te verklappen, deze klant wilde voor een groot sportevenement ~40 4k videostreams uncompressed bij z'n regisseurs krijgen,...
Dit kan ik enigzins begrijpen. Je wilt de verschillende camerastreams gelijk laten lopen zodat je bij wijze van spreken hetzelfde doelpunt niet 2x te zien krijgt (afgezien van de herhalingen)
... dit over een aantal links getrunked. omdat buffer over/underruns tot dropped frames leiden synchroniseren ze de klokken.
En hier begin ik dan weer te twijfelen of ze überhaupt weten wat PTP inhoudt... Hiervoor heb je echt geen PTP nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Rocketman schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:35:
Hier de klantenreacties van een luidsprekerkabel aanbieder op Marktplaats: Men is erg enthousiast over de "geluidskwaliteit" van deze handgemaakte, exclusieve en dus ook prijzige kabeltjes. Eén klant meent te kunnen horen dat de kabels langzaam ingespeeld raken. Het valt me wel op dat de toon en stijl van de berichten een beetje op elkaar lijken...
Tja, het enige wat ik lees is voornamelijk dat hun een hele hoop geld uitgeven aan sets die gewoon simpelweg stuk zijn en die langzaam naar my first sony nivo getild gaan worden....

Aangezien er alleen een verbetering in deze vorm kan zijn als je gewoon vanaf extreem brak begint...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Póg mo Thóin
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Van het YouTube-kanaal van John Darko:
Yesterday, I asked if a digital audio stream travels down a USB cable, from PC/MAC to DAC, as a) ones and zeroes or b) as an analogue signal. 1600 of you voted but only 17% gave the correct answer:
Antwoord:
spoiler:
b) as an analogue signal
Lees hier meer hoe hij dit antwoord kwalificeert.

De beste man heeft een leuk kanaal en zijn content wat betreft specs en design is goed. Maar jeetje, het verbaast me nog steeds hoeveel van dit soort mensen hier rondlopen op aarde.

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Póg mo Thóin schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:46:
Van het YouTube-kanaal van John Darko:

[...]

Antwoord:

[...]

Lees hier meer hoe hij dit antwoord kwalificeert.

De beste man heeft een leuk kanaal en zijn content wat betreft specs en design is goed. Maar jeetje, het verbaast me nog steeds hoeveel van dit soort mensen hier rondlopen op aarde.
Theoretisch heeft hij gelijk, praktisch hoeft het signaal alleen op het klokmoment correct hoog/laag te zijn. Daarnaast kan ie blijven zeveren, maar je kunt simpelweg op het eind van je traject (in je boxen) meten. Als daar echt iets anders aankomt bij een andere kabel heb je dat gelijk bewezen inclusief jitter e.d. Dus het simpele feit dat ie het alleen bij gebabbel houd zegt al genoeg. Met elke fatsoenlijke scoop kun je dit nl. heel simpel doen (sterker nog daar heb ik zelf wel eens aan gemeten om te kijken waarom een bep. kabel het echt niet deed)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 18:25
2 vraagjes,

1e vraag:

Geven de wat duurdere audio kabels (bijvoorbeeld een audioquest rocket 22) daadwerkelijk een beter geluid dan een standaard speaker kabel van de bouwmarkt?

2e vraag:

Heb 2 staande luidsprekers die aangesloten zitten op een AV surround receiver van Marantz.

Ben niet van plan naar 5.1 te gaan.
Kan ik nu beter gaan sparen voor een goede stereo versterker, of zal dit weinig verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Smok3yNL schreef op zondag 29 maart 2020 @ 16:47:
2 vraagjes,

1e vraag:

Geven de wat duurdere audio kabels (bijvoorbeeld een audioquest rocket 22) daadwerkelijk een beter geluid dan een standaard speaker kabel van de bouwmarkt?

2e vraag:

Heb 2 staande luidsprekers die aangesloten zitten op een AV surround receiver van Marantz.

Ben niet van plan naar 5.1 te gaan.
Kan ik nu beter gaan sparen voor een goede stereo versterker, of zal dit weinig verschil maken?
Mijn mening:

1. Nee, als je maar een goede koperen kabel gebruikt. Neppe koperkabels (CCA) zou ik niet aanraden, ook al is het effect daarvan discutabel.

2. Naar een dedicated stereo versterker gaan kan wel, maar dan moet je wel speakers hebben die daar echt voordeel uit halen.

Ik ben zelf wel stereo freak met dedicated voor en eindversterker, maar voor de gemiddelde gebruiker zal het vrijwel niet uitmaken denk ik. De meeste mensen die daar voor gaan maken meestal al voor zichzelf die keuze.

[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 29-03-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Het is meer de veroudering van kabels waar ik mij zorgen over zou maken, zonder speaker connectoren is het toch handig om eens in de zoveel jaar even opnieuw aan te strippen.

Weerstand en die zaken over lange afstand hebben de meesten toch geen last van. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Smok3yNL Op beide vragen is het antwoord eenduidig NEE.

Er is geen verschil in geluid tussen goedkope of dure tulpkabels, zolang het gebruikte materiaal gewoon in orde is. Als het koper is, dan is een kabel van 3 euro voor 6 meter gekocht bij de Action of de Gamma, net zo goed als een kabel van 300 euro per meter gekocht bij iEar. Datzelfde geldt overigens voor optische kabels, HDMI-kabels, enz.

Ook het "bedachte" verschil tussen stereoversterkers en receivers is niet bestaande. Er zit gewoon koper en plastic in die dingen en dat verandert niet ineens magisch van kwaliteit als er meer kanalen aangestuurd moeten worden, of als er een duurder merkje op zit.

Het maakt ook niet uit of je audiofiel, amateur, beginner of huisman bent. Koper = koper en dat klinkt zowel in de kabel, als in het apparaat geheel hetzelfde.

Als je toch verschillen meent te horen, komt dat bijv. door een hoger of lager afspeelvolume; equalizersettings of (psycho)akoestiek.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:13
@Joopieboy En aan wat voor speaker connectoren denk je dan?

Oxidatie is een feit, maar in hoeverre dat hoorbaar de stroomoverdracht beïnvloed twijfel ik over. Daarbij zal het denk ik weinig uitmaken of je de speakerkabel in een speakerterminal schroeft of in een connector. Tenzij je het tweede in een zuurstofarme omgeving doet en connectors gebruikt die een luchtdichte aansluiting hebben. Maar dat lijkt me niet realistisch.

@Smok3yNL Gewoon niet te moeilijk denken qua speakerkabel, zelfs met het afgeraadde CCA koper (aluminium met koper laagje), zal er gewoon prima geluid uit je speakers komen. Ook zal je in de meeste gevallen niet dikker dan 0,75mm^2 nodig hebben. 1,5mm^2 is meer gangbaar en overal te krijgen. Wil je echt op safe spelen, dan kun je nog voor 2,5mm^2 gaan, maar alles dikker dan dat is onzin.

Heb zelf ooit eens een simpele test gedaan met oude, eenvoudige speakers. Zelfs met flinterdunne draadjes van 0,08mm^2 hoorde ik geen verschil tov de dikkere kabels en kon het volume gewoon langdurig op normaal niveau staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Maakt niet zoveel uit denk ik, als die maar afsluit idd. En daar heb je zeker wel een punt, want dat doet geen enkele eigenlijk. :P Ik heb zelf banaanpluggen van Monster Audio en ik heb de kabel gestript en voorzien van een adereindhuls. Veel meer kun je niet doen... Banaanplug is ook een stukje gemak/afwerking.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

LA-384 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 07:54:
@Joopieboy En aan wat voor speaker connectoren denk je dan?

Oxidatie is een feit, maar in hoeverre dat hoorbaar de stroomoverdracht beïnvloed twijfel ik over.
Dat hoor je direct in de hoofdluidsprekers, je krijgt namelijk hoorbare faseverschuiving tussen je L(M)F, en HF.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Joopieboy schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:15:
Het is meer de veroudering van kabels waar ik mij zorgen over zou maken, zonder speaker connectoren is het toch handig om eens in de zoveel jaar even opnieuw aan te strippen.

Weerstand en die zaken over lange afstand hebben de meesten toch geen last van. :P
Of je ze nu in de speakerterminals schroeft of in pluggen, dat maakt in feite ook niets uit. Enige is dat pluggen wat makkelijker toegankelijk zijn.

Mijn eigen speakers heb ik rechtstreeks (bare wire) aangesloten, maar wel zonder bruggen. Ik heb de kabel ontbloot op een eindje van het einde af, mantel een stukje verschoven zodat er een stukje vrij komt en daarna de tip gestript. De kabel laat ik dan door zowel LF en HF lopen. Dan heb je een bare wire aansluiting zonder noodzaak voor bruggen.

Een optie kan daarna nog zijn om 1 kabel via LF>HF te laten lopen en 1 via HF>LF, dus van boven naar beneden, maar ik geloof daar niet in en heb alles gewoon via LF-HF lopen zodat de kabel niet knikt.
Pagina: 1 ... 56 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic