blackadder91 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:02:
[...]
Daar kan ik als muzikant wel over meespreken: gewoon het spul van de Bax-shop. Pro-cab kabels en ze zweren wel heilig bij Neutrik connectors. Microfoons zijn vaak erg goed, maar ook afhankelijk van personal preference dus gewoon alles van Shure is ook mogelijk.
De apparatuur voor audio processing is niets bijzonders, gewoon de high-end niet elfenspul (SPL, TASCAM, Samson, soms zelfs Behringer) en het staat meestal gewoon in een rack. De master mixer is het duurste en tegenwoordig ook gelijk digitaal en de D/A converter ingebouwd. Merken zoals Allen-heath (meest gebruikt denk ik), Midas. Soms losse D/A converters zoals focusrite en alles in de software met een controller. Dingen zoals een Master clock kom je heel soms tegen, vooral in wat oudere full rack studios, maar de meesten beschouwen dit al als elfenspul/overkill omdat je signaal toch gelijk naar 1 D/A apparaat gaat en vandaar digitaal is, dus weg jitter. Het belangrijkste zijn de boxen (en vaak een heel goede dikke wubwoofer!) en daar gaat toch wel veel geld inzitten, maar ook weer een geval van personal preference (en metingen voor vlakke respons natuurlijk). De opmerking dat er ook op slechte boxen wordt gemixed klopt wel: je kan daarvoor gewoon een philips speakertje gebruiken maar ook een filter/equalizer over je audio heenzetten om dit te simuleren. Zelf gebruik ik ook een kleine radio en een set autospeakers in een slecht geïsoleerde ruimte om dit te simuleren ( en er dan achter komen dat de basgitaar ook een lichte harmonische octavering hoger nodig heeft om überhaupt hoorbaar te zijn in een auto, best belangrijk als het ooit op de radio komt).
Ik heb zelf een tijd een studio voor mezelf en mijn band gehad, en qua apparatuur was het goedkoper dan sommige kabels die hier voorbij komen.
Mogami word in de USA vooral veel gebruikt. Niet voor de geluidskwaliteit per se, maar de duurzaamheid van de kabels op lange termijn (betrouwbaarheid. Zelfde idd voor Neutrik.
De prijzen van alle studio apparatuur ligt veelal ooko voor materialen. De analoge compressie/vervorming heeft een bepaald karakter. Daarvoor betaal je wel. Even ter info dat trafo vaak wel erg duur is. Net als buizen. Maar ik heb behringer ook gewoon in pro studios gezien (vaak wel alleen hoofdtelefoonmonitoren).
Samson zie ik zelf niet vaak. Ik denk de merken die je noemt meer gemiddeld zijn (SPL kan high-end hebben, maar ook medium). Als je over high-end spul hebt, heb je het vaak over Neve, SSL, Universal Audio (plugins), Telefunken, etc. Shure is overigens ook goed. Microfoons is een subcultuur net aldanniet erger dan audiofielen

.
Ik vind zelf wel dat er een hele andere manier is om naar te kijken. Opname moet goed zijn, maar gaat vooral over creatieve keuzes (omdat tegenwoordig de audiokwaliteit al zo goed is dat je weinig er aan heft te doen. Zoals JvS stelt de monitoring/akoustiek vaak te wensen overlaat. Ik vind vaak ook de producties van Nederlandse artiesten een beetje meh... maar is smaak ook denk ik.
De reden voor duurdere convertoren zit 'm in software en latency. Hoe meer latency of verschillen er zijn, hoe meer correctie je moet doen. Master clock geeft overigens vaak meer problemen dan oplossingen in studios. Sommige zweren erbij, andere weer niet.
Grappige is dat bijvoorbeeld Dave Pensando wel power cables promoot, maar vind het een beetje een slettebak. Hij maakt enrom veel geld aan die rare promooties. Pleurt er een plugin bovenop en is klaar.
Betreft je laatste opmerking; ja, een studio hoeft helemaal niet duur meer te zijn. Zeker met Behringer spul (de ruis is soms ietjes meer, maar bijvoorbeeld met Metal te verwaarlozen). Ik heb zelf een aardige home studio ook, met paar high-end dingen, maar vooral spul wat geluid maakt. (synths, gitaren, etc).
Enige wat altijd belabberd is, is vaak de acoustiek. In ieder geval, bij mij wel