ChojinZ schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:33:
[...]
Maar wat is dat dan precies?
Voor de meest zuivere reproductie zal je ook de ruimte moeten hebben waar de muziek is opgenomen. Een deel van het geluid word namelijk niet bepaald door speakers maar door de ruimte zelf.
Dit wil ik graag ontkrachten.
Allereerst; Een opnameruimte is niet hetzelfde als waar gemixt word. De opname ruimtes zijn ook nog eens hee verschillend van elkaar. Bijvoorbeeld deze 3 scenarios:
1) Een zanger/zangeres in een dode ruimte (aka de zogenaamde vocal booth)
2) Een synthesizer zou direct vaak opgenomen worden, zonder enige vorm van acoustiek, behalve wellicht een convolution reverb.
3) Een band/drummer worden vaak in een ruimte opgenomen welke galmt. Bekende ruimtes zijn bijvoorbeeld de Ocean Way studios maar ook het Amsterdamse Concertgebouw, Wenen concertgebouw etc.
Een mixruimte is vaak niet dood, en geeft ook wat kleuring. En geloof me, echt niet iedereen mixt op high end speakers. De keuzes van dit zijn puur gemaakt op de oor van de mixer, zijn/haar ruimte en de weergevers, en kleuring door de gebruikte monitor controllers. Soms is dit een KRK speaker. soms een dynaudio, PMC, Mackie, Genelec, Dutch&Dutch, JBL en heel heel soms een B&W 801. Maar ik zie nooit een Sonus Faber staan, of een ander obscuur of exotisch audiofiel merk.
Dan heb je nog de mastering engineer die zijn plasje eroverheen doet. Soms heeft deze een bepaalde sound maar in algemeen word hier zo neutraal mogelijk gewerkt.
Wil je dus dezelfde ruimte gaan gebruiken, zou je zoals in voorbeeld 2 een galm op een galm krijgen. In voor eeld 1 heb je zelfs geen ruimte om twee speakers neer te zetten

.
Ik snap wel het idee beschreven door jou, maar dat is onhaalbaar. Wellicht in een vacuum,...als we dat zelf zouden overleven.
Het zou een stuk makkelijker praten als we het hebben over smaak en kleuring. Dat het niet beter is maar anders. En wat JvS altijd zegt; ruimte en speakers maken het verschil. Zonder context kun je niet spreken over beste weergave. Het is altijd een combinatie van veel factoren. Waarbij wij zelf de grootste onvoorspelbare factor zijn.
Desalniettemin is het razend interessant en leuk.
Lol,
het zou beiden illegaal moeten worden. Weet overigens ook niet waar je meer plezier uit haalt. 🤔
Haha. De pitch black luistersessies zouden wel helpen. Garandeerd geen beter geluid. Het zou je wel kunnen helpen met focus
[
Voor 18% gewijzigd door
gitaarwerk op 23-01-2020 17:13
]