Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 118 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 13:38
DominoNL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:23:
[...]

Ik heb in alle eerlijkheid nog nooit een digitale kabel gezien waarbij je het signaal zodanig kon manipuleren met externe middelen dat het in zekere zin wél "aankomt", maar voor storing in het beeld zorgt. En correct me if I'm wrong (ha, hoe toepasselijk), maar volgens mij zijn de meeste moderne digitale protocollen ook zo ingericht dat de ontvanger kan zien of de ontvangen data compleet/correct is. (In het geval van HDMI:) Klopt het; beeld, klopt het niet; geen beeld.
Met HDMI kan je wel storing hebben hoor, vooral als je een beetje tegen de max zit qua stream. Als je echt die volle 18gbit voltrekt (max van HDMI 1.4 kabel) dan zie je wel eens wat vreemde oplichtende pixels. Kwestie van een ander action kabeltje van 2,50 ertussen en het was weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Hhm, bijzonder! Ik heb ook een HDMI-kabel om de hele woonkamer heen lopen (17 meter ongeveer, formaatje tuinslang) en die deed het eerst ook niet goed. Dat was echter een paar tellen beeld, weg, opnieuw verbinden, paar tellen beeld, weg, etc... HDMI-booster ertussen en het was OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 13:38
DominoNL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:51:
Hhm, bijzonder! Ik heb ook een HDMI-kabel om de hele woonkamer heen lopen (17 meter ongeveer, formaatje tuinslang) en die deed het eerst ook niet goed. Dat was echter een paar tellen beeld, weg, opnieuw verbinden, paar tellen beeld, weg, etc... HDMI-booster ertussen en het was OK.
Kan ook dat de poorten het niet goed trokken en het niet aan de kabel lag hoor, maar zat echt op de volle 18gbits en een tikje tegen de kabel was genoeg om het beeld zwart te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

Gomez12 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:38:

"JvS schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:26:
Een buizenversterker een dsp en equalizers zijn ook niet defect natuurlijk :)"

Als je praat over een zo goed mogelijke geluidsweergave dan wel.
Dit is een ingewikkelde stelling. Want "Goed" is een kwalitatieve waarde. Een luidspreker heeft ook altijd een equalizer nodig voor goed geluid en die zit er ook altijd in. We noemen het dan alleen "wisselfilter" en iedereen haalt weer opgelucht adem :P. En een equalizer of DSP gebruiken om voor het laag je kamerakoestiek aan te pakken is ook wat ik zeker "goed" zou noemen :). Een buizenversterker kan je natuurlijk niet anderd dan "kapot" verklaren :P.

Maar ik gok dat je bedoelt "als je het hebt over een zo gelijk mogelijke doorgifte van het signaal kan je het als defect beschouwen" :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 04:48

PhatFish

and, uhm......Moo

Gomez12 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:16:
[...]

In wezen zijn er maar 2 wetenschappelijke manieren waardoor de geluidservaring anders kan zijn :
- Psycho akoustiek
- Defecte apparatuur

En getuige het volgende

[...]

Zou ik me toch eens opzoek gaan naar een extreem uitzonderlijke/vervuilende storingsbron in je omgeving.
Want de hele discussie gaat hier over redelijke apparatuur in redelijke omstandigheden, maar ik vraag me af of jouw omstandigheden niet simpelweg uitzonderlijk zijn waardoor je of dure kabels kan kopen of gewoon het defect kan fixen.
Ik bekijk het niet zo zwart/wit. Er kunnen ook factoren buiten mijn kennis zijn, daar blijf ik voor open. Vandaar dat ik het ook zo hekel om meteen maar "placebo" te roepen, als er iets is wat niet direct vanuit de natuurkunde te verklaren is. In het geval van mijn HDMI-kabel, inderdaad. Dat zeg ik dus ook. EMI. Die is bij mij thuis best extreem, schijnbaar.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

DominoNL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 10:12:
[...]

Ja, dat argument van de "believers" zie ik in dezelfde discussies terugkomen. Maar als je in jouw bovenstaande stukje alle tekst die opvulling is dan zeg je netto:

Ik zie dit argument elke audiodiscussie weer voorbij komen. Er zit een aanname in verwerkt over iemand's uitgave-/verwachtingspatroon welke simpelweg van het individu afhankelijk is en daarmee gaat die stelling eigenlijk maar voor een beperkt aantal mensen op.

Het is prima mogelijk om met een open mindset verschillende kabels te testen. Dat hoeft niet eens blind. Er zijn zat mensen die graag zichzelf "voor de gek houden" en daarom altijd het prijskaartje wel rechtvaardigen,
de dure AudioQuest HDMI kabel van €1000 gebruiken omdat minder niet goed genoeg zou zijn, etc.

Met andere woorden, dan zouden die mensen volledig geinformeerd en op de hoogte, willens en wetens een dure kabel alleen maar kopen "omdat 'ie duur is". Opzich een stelling waar ik me nog in zou kunnen vinden ook...
Hier kende ik wel een paar van. Die hadden het geld er ook voor en vinden het gewoon leuk om te patsen. Ieder z'n hobby.
Echter, zijn het ook die mensen met zulke kabels die vervolgens komen met "doek valt voor m'n speakers weg", "betere soundstage", "alsof er meer lucht om de instrumenten zit". Dus die groep mensen kent wel degelijke intrensieke kwaliteiten toe aan zo'n kabel ... totdat iemand vraagt om die kwaliteiten aan te tonen, dan zijn ze ineens niet thuis.

Met alle respect, maar de discussie die dan (en ook hier vaak) volgt is als volgt:
Believer: Deze kabel is écht wél heel veel beter.
Non-believer: Oja, toon dat eens aan dan?
Believer: Nee, je moet je niet me bemoeien met waar ik geld aan uitgeef.
En precies daarom zeg ik om zelf te luisteren. Want net zo moet die blaaskaak zich niet bemoeien met waar een ander geld aan uitgeeft. Die praten graag de marketing na en willen graag laten zien hoe verfijnd ze zijn. Wederom, ieder z'n hobby, maar zelf verifiëren/ervaren is altijd het beste. Die lui mogen een eind wegkletsen, misschien horen zij zelfs daadwerkelijk hun donkerbruine randjes om de tuba's en de warmte van de xylofoon, ik weet het niet, maar als iemand anders het niet hoort, moet je zoiemand natuurlijk niks gaan aanpraten.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Cyberpope schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:53:
[...]

Dat is zeer relevant. Want natuurkunde geld voor iedereen en is dus universeerbaar, zit het in de psychologie is dit niet het geval en geldt het dus alleen voor jou. Dat is nogal een verschil.

[...]

Nee, totdat het andere bewezen is, gaan we uit van het placebo effect (psychoakoestiek). Dat is namelijk de meest logische verklaring. Om dit te verwerpen moet je dus met een thesis komen en het bewijs daarvan. Dus ga je meten. Dat kan op meerdere manieren. De dubbel blind test (om bias uit te sluiten) of gewoon via meetinstrumenten.
Sorry maar dat ik geen directe verklaring voor iets heb, betekent niet automatisch dat een andere verklaring maar waar moet zijn. Er is ook binnen de natuurkunde nog genoeg wat we niet weten, maar de meest beperkende factor zijn we zelf. Zolang je het niet zeker weet is "ik heb geen directe verklaring" de enige correcte uitspraak. Ook placebo moet je kunnen aantonen, anders is dat slechts een van de opties.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

PhatFish schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:45:
[...]

Sorry maar dat ik geen directe verklaring voor iets heb, betekent niet automatisch dat een andere verklaring maar waar moet zijn. Er is ook binnen de natuurkunde nog genoeg wat we niet weten, maar de meest beperkende factor zijn we zelf. Zolang je het niet zeker weet is "ik heb geen directe verklaring" de enige correcte uitspraak. Ook placebo moet je kunnen aantonen, anders is dat slechts een van de opties.
Het punt is dat we binnen de natuurkunde héééél goed weten, wat we niet weten. Elektrotechniek is echter een van de vlakken waarop we goed kunnen vaststellen dat we alles weten.

Ja, een placebo is dan slechts een optie, maar omdat het verschil niet onafhankelijk, dubbel-blind vastgesteld kan worden en er geen meetbaar en/of waarneembaar verschil is, dan is er geen verschil en is placebo niet "een optie", maar "de enige" optie.

Daarnaast leert de ervaring bij alle personen die wel eens wat serieuzer met audio hebben gespeeld dat zolang de optie "placebo" er is, de kans groot is dat het om een placebo gaat, omdat onze hersenen i.c.m. met onze oren het letterlijk verzinnen waar je bij zit (toegegeven, dat is een drogredenering, maar toch).

Maar neem dit gerust aan als uitdaging in plaats van dooddoener. Zelfs als jij de enige bent in de hele wereld die met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het verschil tussen optie A en optie B kan aantonen, ondanks dat alle metingen aantonen dat ze hetzelfde zijn dan zijn er heel veel mensen bereid om verder met je te praten.

Maargoed, de discussie begint nu een beetje van voor af aan waar we overal SED nu kunnen vervangen voor PhatFish heb ik zo het idee..

[ Voor 37% gewijzigd door DominoNL op 21-01-2020 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
PhatFish schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:35:
[...]
Ik bekijk het niet zo zwart/wit. Er kunnen ook factoren buiten mijn kennis zijn, daar blijf ik voor open.
Natuurlijk kunnen er factoren buiten jouw en mijn kennis zijn, maar qua geluid / kabeltechnieken etc is er in de wetenschap vrij weinig wat nog zinnig openstaat voor iets.
Vandaar dat ik het ook zo hekel om meteen maar "placebo" te roepen, als er iets is wat niet direct vanuit de natuurkunde te verklaren is. In het geval van mijn HDMI-kabel, inderdaad. Dat zeg ik dus ook. EMI. Die is bij mij thuis best extreem, schijnbaar.
En dat is dus gewoon natuurkundig te verklaren. Als je er wat moeite in zou willen steken is het ook gewoon weg te halen waarschijnlijk.
[...]
Zolang je het niet zeker weet is "ik heb geen directe verklaring" de enige correcte uitspraak. Ook placebo moet je kunnen aantonen, anders is dat slechts een van de opties.
Sorry, de wetenschap kent geen absolute zekerheden en dan kan je leuk overal van zeggen :"Ik heb geen directe verklaring", maar dan sta je compleet stil en stilstand is in dit geval achteruitgang.

Het is heel simpel : Er is een zeer aannemelijke verklarende verklaring, er is totaal geen enkele aanname om naar meer te zoeken (behalve dat sommige de verklaring niet willen geloven).
Dan is het gewoon over en uit wetenschappelijk gezien.
Er is ook binnen de natuurkunde nog genoeg wat we niet weten
Binnen de natuurkunde : Ja, binnen geluid / kabeleigenschappen : Nee...
Serieus : Geluid / geluidskabels zijn een peuleschil vergeleken met wat we nog meer door diezelfde dragers heengooien.
Ik kan echt gewoon het niet anders als bewust gekozen domheid zien als mensen maar blijven herhalen dat er nog meer moet zitten in geluid, je kan jezelf er zo in verdiepen, het is een supersimpel onderwerp, je kan alles testen en reproduceren met simpelweg huis-tuin en keuken materiaal. Als je dan blijft volhouden dat er meer moet zijn dan houd je je bewust afkerig van enige vorm van kennis over dat onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 21:16
Leg eens uit wat jij onder "Als je praat over een zo goed mogelijke geluidsweergave dan wel." verstaat. dat helpt te bepalen wat je zegt.

Ik kom hierboven een dappere stelling tegen. (tenslotte moet dat wel een steling zijn en geen onderbouwing want stukje verderop komt er dit "Sorry, de wetenschap kent geen absolute zekerheden " )
n wezen zijn er maar 2 wetenschappelijke manieren waardoor de geluidservaring anders kan zijn :
- Psycho akoustiek
- Defecte apparatuur
Wat is een "ervaring" voor jou? En dan specifiek een geluidservaring?

[ Voor 15% gewijzigd door SED op 21-01-2020 17:50 ]

Copyright and left by SED...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JvS schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:44:
[...]

Het is in elk geval bewezen dat een groep luisteraars blind laten testen en niet blind laten testen zeer veel invloed heeft op de luisterervaring (Toole, bij het testen van luidsprekers). Het aflezen van instrumenten is bewezen geobjectiveerd (iedereen leest de getallen hetzelfde af).

Dit op misschien semi grappige manier gelijkstellen met "beide een subjectieve waarneming" kan je doen, maar die rabbithole van een discussie ga ik verder niet in.
Volgens mij zegt hij dat ook. En dat tweede zou ik ook zeer zeker niet doen, want dat heeft Spinoza (o.a.) waarschijnlijk al een stuk beter gedaan als jij dat zou doen. Maar in essentie is er geen enkele manier om te bewijzen dat deze hele wereld bestaat buiten mijn geest / gedachte. Maar dat is een onderwerp voor een ander subforum.
SED schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 17:48:
Ik kom hierboven een dappere stelling tegen. (tenslotte moet dat wel een steling zijn en geen onderbouwing want stukje verderop komt er dit "Sorry, de wetenschap kent geen absolute zekerheden " )
Nee, geen absolute waarheden, maar wel hele goede regels om de meest actuele waarheid vast te stellen. Dat je twijfelt aan de meest actuele waarheid is niets mis mee, maar dan wel conform de regels een nieuwe waarheid introduceren. Het is niet zo dat de wetenschap stelt dat elke waarheid relatief is.
[...]

Nee. Dat is niet correct. Als je al een eerder bewezen verklaring hebt, ga je daarvan uit. Pas als je die kunt verwerpen heb je een andere situatie. Dus niet elke situatie is nieuw. Als ik jou nog niet van 8 hoog naar beneden heb gegooid is dat een nieuwe situatie, immers die specifieke omstandigheden zijn nog nooit voorgekomen. Toch gok dat jij het risico niet wil nemen om dan te denken dat er iets anders zal gebeuren dan dat jij naar beneden valt. Tot op heden is door bewezen wetenschap aangetoond wat we kunnen waarnemen minder is als we kunnen meten. Dus als we een verschil niet kunnen meten, kunnen we het niet waarnemen. Nu kan het zijn dat dit wel het geval is, maar dan zul je toch echt een thesis moeten opstellen waarom dat zou zijn en waarom de gegevens uit het verleden niet goed zijn. Anders wordt alles relatief en dat is het niet.
PhatFish schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:42:
En precies daarom zeg ik om zelf te luisteren.
Kansloos... Want ik heb ook last van placebo (of juist nocebo) effect.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

Cyberpope schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 18:57:
[...]

Kansloos... Want ik heb ook last van placebo (of juist nocebo) effect.
Daar ben ik ook nog niet helemaal over uit. Placebo effect is dat je fysisch beter wordt, nocebo is dat je echt ziek wordt door het idee dat je behandeld wordt / denkt dat er iets aan de hand is.

Welke lijkt het meest op ervaren dat er beter geluid is omdat er een andere component is gebruikt. :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Klopt psychoakoestiek is net iets anders. Maar nocebo is wel iets meer als jij stel. Medicatie niet niet werkt omdat b.v. de arts er negatief over is is ook nocebo effect.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Dat zijn de sofisten niet met je eens.
Relativisme aan de basis: dat juist de waarheid relatief is.

Het probleem hier is dat allerlei soorten begrippen door elkaar gebrukt worden en dat natuurkunde en psychologie en filosofie allen betrekking hebben op wat we waarnemen.
(en dan ben ik niet eens volledig)

De stelling waar ik op reageerde kent alleen twee "oorzaken" terijl er natuurlijk veel meer aan de hand is. Zelfs natuurkundig slaat hij bijv de "normale" akoestiek volledig over in die stelling. Waarschijnlijk zelfs een van de meest invloedrijke onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

SED schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:27:
Dat zijn de sofisten niet met je eens.
Relativisme aan de basis: dat juist de waarheid relatief is.
Je weet hoe er over het algemeen geoordeeld werd over sofisten?

maar laten we het dan de wetenschappelijke waarheid noemen of te wel wat wetenschappelijk algemeen aanvaard wordt. En daar zitten regels aan hoe je deze "waarheid" ter discussie stelt en hoe niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
SED schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 19:27:
Het probleem hier is dat allerlei soorten begrippen door elkaar gebrukt worden
Tja, terwijl er toch algemeen geaccepteerde definities zijn voor muziek, geluid, geluidsbeleving etc.
Maarja 1 persoon heeft zijn eigen persoonlijke definities...
De stelling waar ik op reageerde kent alleen twee "oorzaken" terijl er natuurlijk veel meer aan de hand is. Zelfs natuurkundig slaat hij bijv de "normale" akoestiek volledig over in die stelling. Waarschijnlijk zelfs een van de meest invloedrijke onderdelen.
De vraag voor een kwantum theoretische uitleg staat nog steeds open hoor sinds jij erover begon...
Maar leg eens uit hoe de "normale" akoestiek van invloed is bij het wisselen tussen 2 kabels en in principe voor de rest niets, want ik zie geen enkele aanleiding in de beschreven situatie om iets van verandering in de akoestiek eruit te halen. Maar volgens jouw is het waarschijnlijk een van de meest invloedrijke onderdelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
"Tja, terwijl er toch algemeen geaccepteerde definities zijn voor muziek, geluid, geluidsbeleving etc."" Kijk, dan kost het je vast geen moeite te vertellen wat jij met die termen bedoelde.

Je ontloopt weer de vraag.

@Cyberpope laten we ipv een algemene term als waarheid spreken over het gangbare paradigma op een bepaald gebied. Dat geeft meteen aan welke "speling" er is bij verandering.

[ Voor 29% gewijzigd door SED op 21-01-2020 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Laten we er vooral geen semantische discussie van maken zoals de sofisten van vroeger. Dat geeft namelijk helemaal geen speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:02

Q

Au Contraire Mon Capitan!

[...]

Het spijt me, maar zoals ook andere mensen aangeven is dit een onjuiste manier van denken.

Tja, het is waar, we weten nog niet alles. Maar dat feit kun je niet gebruiken om je eigen vermeende oorzaak achter te verstoppen.

Jouw probleem is dat je niet voorbij kunt gaan aan wat we wél weten. En we weten verdomd veel over zowel mens als techniek.

Het is niet aan ons om aan te tonen dat een ervaring ontstaat door een (onbewuste) bias. De bewijslast ligt bij jou. Laat maar zien dat menselijke bias de ervaring niet kan verklaren.

Maar als je denkt dat die ervaring ontstaat door iets wat we nog niet weten: er ligt zeker weten een nobel prijs voor je in het verschiet. En ik ben niet de eerste die dat ook opmerkt.

Dus tja, wat is waarschijnlijker: dat jij net als ik een mens bent en dat onze ervaring wordt beïnvloed door bias, of, dat jij een nieuwe natuurkundige kracht hebt aangeboren? :)

Dus samengevat: jij kun niet zomaar onze huidige kennis negeren en je verstoppen in 'wetenschappelijke onwetendheid'.
PhatFish schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:35:
[...]

Ik bekijk het niet zo zwart/wit. Er kunnen ook factoren buiten mijn kennis zijn, daar blijf ik voor open. Vandaar dat ik het ook zo hekel om meteen maar "placebo" te roepen, als er iets is wat niet direct vanuit de natuurkunde te verklaren is.
Je vind het misschien niet zo leuk maar het is de meest logische verklaring. Natuurlijk is het een optie dat je speciale gaven hebt zoals Cole in de film 'The Sixt Sense' maar hoe waarschijnlijk is dat? :+

Ik plaag een beetje maar misschien dan op een wat serieuzere toon: jouw ervaring is geen bewijs dat er iets is dat niet vanuit de natuurkunde of de menskunde te verklaren zou zijn. Pas als we techniek en menselijke bias hebben uitgesloten dan zou die nobel prijs wel eens serieus dichterbij kunnen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SED
Het spijt me, maar zoals ook andere mensen aangeven is dit een onjuiste manier van denken.
Dit soort opmerkingen daar krijg ik werkelijk de rillingen van.
Je manier van denken is ook al voorgeschreven door de meetsekte lijkt het.
Jouw probleem is dat je niet voorbij kunt gaan aan wat we wél weten. En we weten verdomd veel over zowel mens als techniek.
We weten minstens net zo veel niet. En wat we niet weten weten we zelfs niet ;)
Flauw uiteraard.. maar een voorbeeld.
De kennis van het menselijk lichaam is al duizenden jaren bron van onderzoek.
Toch wordt er vorig jaar (2018 dan) een geheel nieuw orgaan gevonden . https://www.scientias.nl/...in-het-menselijk-lichaam/
Die voorspelling had je een paar jaar geleden waarschijnlijk hoongelach van de wetenschap opgeleverd.

Maar ook die menselijke bias al is het in de vorm van psychoakoestiek een bron van onderzoek.
Zoals hier te vaak verkeerd voorgesteld wordt.. geluid is geen muziek, terwijl muziek wel een vorm van geluid is met extra ervarings aspecten. Muziek vergt een menselijke waarnemer.*
Het is niet aan ons om aan te tonen dat een ervaring ontstaat door een (onbewuste) bias. De bewijslast ligt bij jou. Laat maar zien dat menselijke bias de ervaring niet kan verklaren.
Het is juist wel aan "jullie" aangezien jij hier nu iets stelt en indezelfde zin weer tegenspreekt. Vreemd

* En nee, ik heb het niet over kabels.

[ Voor 11% gewijzigd door SED op 21-01-2020 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:07:
[...]

Dit is een ingewikkelde stelling. Want "Goed" is een kwalitatieve waarde. Een luidspreker heeft ook altijd een equalizer nodig voor goed geluid en die zit er ook altijd in. We noemen het dan alleen "wisselfilter" en iedereen haalt weer opgelucht adem :P. En een equalizer of DSP gebruiken om voor het laag je kamerakoestiek aan te pakken is ook wat ik zeker "goed" zou noemen :). Een buizenversterker kan je natuurlijk niet anderd dan "kapot" verklaren :P.

Maar ik gok dat je bedoelt "als je het hebt over een zo gelijk mogelijke doorgifte van het signaal kan je het als defect beschouwen" :)
Een buizenversterker is hetzelfde als een mechanisch horloge: die koop je omdat je de techniek en het uiterlijk waardeert. Of je die als defect kan beschouwen is een tweede. Als je het bekijkt als een versterker dan is het een defect apparaat i.v.m. modernere versterkers, maar als je het als een buizenversterker bekijkt dan natuurlijk niet.

DSP's en equalizers zijn weinig mee mis, je hebt die nodig om problemen in ruimtes te verminderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
SED schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:47:
[...]

Nope, het wordt gewoon voorgeschreven door hoe je je leven leidt.
Jij wilt een uitzondering qua logica vormen voor audio. Zonder enige reden of aanname daarvoor te geven.
Zou je namelijk leven zoals je tegen audio aankijkt, dan kan je gewoon van een balkon van 10 hoog afstappen, sneller dan de lift etc. Want er kan elvenstof zijn die je opvangt.
Je kan gewoon de snelweg oplopen en daar even een paar rondjes gaan rennen, want er kan elvenstof zijn die de auto's weghoudt van je.
Je kan gewoon accuzuur drinken, want wellicht dat je wel elvenstof in je maag hebt zitten die het tegenhoudt.
Je kan om af te vallen gewoon 2 weken lang niets eten en drinken, want de elvenstof houdt je wel in leven.

Het hele feit dat je nog leeft en een computer kan bedienen zegt al dat je gewoon de normale denkwijze hanteert, alleen je wilt die niet toepassen op audio want dat moet maar iets magisch zijn oid...
[...]
Die voorspelling had je een paar jaar geleden waarschijnlijk hoongelach van de wetenschap opgeleverd.
Je mist net het hele grote verschil wat bepaalt of er gelachen wordt of niet. Namelijk de onderbouwing...
Dit is gewoon meetbare data, waarvan het bestaan gewoon al lang en breed bekend was en gemeten werd.
Maar bij jouw audio is het gewoon enkel maar een wish of the gaps... En tja dat levert je hoongelach op.
Zoals hier te vaak verkeerd voorgesteld wordt.. geluid is geen muziek, terwijl muziek wel een vorm van geluid is met extra ervarings aspecten. Muziek vergt een menselijke waarnemer.*
En daar gaan we weer met de quatsch en zelfverzonnen onzin terwijl er gewoon algemene definities voor zijn.
[...]
Het is juist wel aan "jullie" aangezien jij hier nu iets stelt en indezelfde zin weer tegenspreekt. Vreemd
Het is toch zo triest om te zien hoe zelfs basisschool logica bij sommige mensen afwezig is. Tip lees je eens in over oorzaak en gevolg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

SED schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:47:
[...]

Als je met 'meetsekte' wetenschap bedoeld dan ja.
We weten minstens net zo veel niet. En wat we niet weten weten we zelfs niet ;)
Flauw uiteraard..
Niet alleen flauw, maar het is wederom niets anders dan de denkfout herhalen dat je mogelijke oorzaak verstopt in 'wetenschappelijke onwetendheid'.
maar een voorbeeld.
De kennis van het menselijk lichaam is al duizenden jaren bron van onderzoek.
Toch wordt er vorig jaar (2018 dan) een geheel nieuw orgaan gevonden . https://www.scientias.nl/...in-het-menselijk-lichaam/
Wat, wetenschappers ontdekken iets nieuws?! Stop de persen! :D

Als je even je eigen artikel ook leest dan kom je er achter dat het niet een orgaan is zoals een 'nier' of 'lever'.
Het is meer een bepaald soort weefsel waarvan dus de ontdekkers vinden dat het een orgaan is. Maar daar is het laatste woord niet over gezegd. Dit wordt in dit artikel hier ook besproken.

https://www.popsci.com/interstitium-new-human-organ-anatomy/
Dat wetenschappers een stukje weefsel hebben ontdekt dat zegt niets en dit is iets wat je er zelf op plakt.

Over bias gesproken. Je leest in een artikel wat je wilt lezen. :+ Maar geen moment denk je na over hoe het op andere mensen overkomt als je hier mee aan komt zetten :D

Wederom is dit weer een zoveelste god-of-de-gaps pogin van SED.

SED: ja er is misschien wel iets
Q: waarom dan?
SED: nou mensen hebben ervaringen
Q: nou en, tech of bias?
SED: ja maar wetenschap ontdekt ook wel eens nieuwe dingen, ze weet ook niet alles
Q: Ja dus? Dat is de hele fucking reden waarom we wetenschap bedrijven.
SED: zij ervaren misschien iets wat nog niet ondekt is!
Q: maar SED, dat is te snel door de bocht: sluit eerst maar eens uit dat het geen tech of bias is. Pas dan mag je gaan nadenken over andere oorzaken.

Je probeert helaas niets anders dan de aandacht af te leiden dat jij als 'ietsist' zowel onze technische kennis als onze mensen kennis moet uitsluiten als mogelijke oorzaak voor ervaringen die mensen hebben.
Maar ook die menselijke bias al is het in de vorm van psychoakoestiek een bron van onderzoek.
Bias is wat mij betreft gewoon het effect van beinvloeding. Iets duurs is 'goed' of 'beter'. Als iemand naast mij staat en zegt 'x' te horen, dan hoor ik ook 'x'. Maar dat is wel gesneden koek.

Onderzoek in Psychoakoestiek, daar is en was niets mis mee. Dat is gewoon normale wetenschap. Er zijn verschillende fenomenen maar we hebben er MP3 aan te danken.

Maar dat heeft in deze context niet zoveel relevantie. Ik gok echter dat je dit weer opnoemt omdat je nog steeds wilt verdedigen dat 'nader onderzoek gerechtvaardigd is'. Dat een aantal mensen iets ervaren onder verdachte omstandigheden is geen reden om een Psychoakoestisch onderzoek te starten.
Zoals hier te vaak verkeerd voorgesteld wordt.. geluid is geen muziek,
terwijl muziek wel een vorm van geluid is met extra ervarings aspecten.
Wat bedoel jij met 'extra ervarings aspecten'? Dit klinkt super vaag.

Geluid is wat mij betreft 'echt' en muziek is 'fantasie'. Een hond of kat hoort geen muziek. Muziek is niets anders dan een interpretatie van je brein van het geluid.

Het geluid zelf krijgt niet zomaar extra eigenschappen, dat kan niet. Wat mij betreft is muziek niets anders dan geluid dat op een bepaalde manier wordt geïnterpreteerd door je brein.
Muziek vergt een menselijke waarnemer.*
Ik zou eerder zeggen: muziek bestaat alleen in je hoofd. Het is een interpretatie van geluid. En bij die interpretatie kunnen zaken als bias ook een rol spelen. En wie je bent, iedereen heeft zijn eigen smaak.

Maar al die producten die hier de revue passeren beïnvloeden misschien de interpretatie, maar niet het geluid. Ze claimen echter allemaal het geluid te veranderen.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 22-01-2020 02:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:39
Voor de kabelkenners: kent iemand het merk Prikprak?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackadder91
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:43
Nee, wel ooit een kabouter tegengekomen met ongeveer dezelfde naam ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:28
Nogmaals SED: 18 december begon je over kwantummechanica:
SED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:07:
Laten we eens kijken naar de kwamtum mechanica..
Daar beinvloed de meting de waarneming.
Er is dus geen waarnemeronafhankelijke werkelijkheid.
Q: kwantummechanica heeft geen macro effect
SED: jawel, kwantumbiologie
Ik: de post (quote) van SED klopt niet: hoewel KM geldt voor het hele universum treden de specifieke KM effecten (waarnemersafhankelijkheid etc) alleen op (sub-)atomaire schaal op. Op macro schaal is de uitkomst van KM gelijk aan die van klassieke natuurkunde/scheikunde/biologie en heeft KM dus geen invloed

en toen bleef het oorverdovend stil

en ook
SED schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:38:
Ik heb al eerder gesteld dat de hier aangehaalde db testen dubieus zijn, niet de methode. Goed lezen.
Objectieve waarnemers zijn altijd nodig anders is het geen dubbel blind.
waarop ik zeg: "Incorrect: als je een objectieve waarnemer(luisteraar) hebt hoef je niet blind te testen maar kan je open testen. Een blinde test zorgt er voor dat je ook met niet-objectieve luisteraars kan testen en in een dubbel-blinde test kan je zelfs ook een niet-objectieve test uitvoerder hebben."

wederom geen reactie.

Zo kan je geen discussie voeren. Als je iets stelt en dat wordt ontkracht dan kan je dat óf proberen te weerleggen óf toegeven dat je inderdaad ongelijk had. Maar niet het doodleuk negeren en ergens anders over beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Q schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 01:56:
[...]
Geluid is wat mij betreft 'echt' en muziek is 'fantasie'. Een hond of kat hoort geen muziek. Muziek is niets anders dan een interpretatie van je brein van het geluid.

Het geluid zelf krijgt niet zomaar extra eigenschappen, dat kan niet. Wat mij betreft is muziek niets anders dan geluid dat op een bepaalde manier wordt geïnterpreteerd door je brein.
[...]
Ik zou eerder zeggen: muziek bestaat alleen in je hoofd. Het is een interpretatie van geluid. En bij die interpretatie kunnen zaken als bias ook een rol spelen. En wie je bent, iedereen heeft zijn eigen smaak.
Het nadeel van de waarnemer meenemen in de definitie van muziek is dat je normale NL-vragen als : Heb jij de nieuwste muziek van x gehoord? Niet meer kan beantwoorden met nee, Aangezien als je het nog niet gehoord hebt het nog niet in je hoofd bestaan heeft en dus geen muziek is.

Wat is er mis met de volgende vandale definitie ; geluid, voortgebracht door de menselijke stem of door instrumenten omwille van (de schoonheid van) dat geluid zelf.
Dan kan jij het als waarnemer alsnog kattengejank vinden, de muziekant bepaalt of het muziek is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gomez12 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:43:
...
Het nadeel van de waarnemer meenemen in de definitie van muziek is dat je normale NL-vragen als : Heb jij de nieuwste muziek van x gehoord? Niet meer kan beantwoorden met nee, Aangezien als je het nog niet gehoord hebt het nog niet in je hoofd bestaan heeft en dus geen muziek is.
Die vraag kan wel met nee worden beantwoord, aangezien het kennelijk wel in iemands hoofd muziek is (dat blijkt uit de vraag), maar die muziek heb jij nog nooit gehoord... Maar kan je de vraag wel stellen als je zelf de muziek nog niet hebt gehoord? Alleen als je weet dat iemand dat wat je niet kent als muziek aanduidt?
Wat is er mis met de volgende vandale definitie ; geluid, voortgebracht door de menselijke stem of door instrumenten omwille van (de schoonheid van) dat geluid zelf.
Dan kan jij het als waarnemer alsnog kattengejank vinden, de muziekant bepaalt of het muziek is of niet.
Maar de muzikant is ook waarnemer, dus kan die best vragen of je zijn muziek hebt gehoord, maar pas als het geluid geproduceerd is.

Dan kom je op de vraag of op niet-klankmatig overgebrachte muziek muziek te noemen is, bijvoorbeeld door notenschrift overgebrachte muziek of de muziek die slechts in je eigen hoofd bestaat en in het geheel niet is overgebracht of in geluid is gebracht...

Ik vind eigenlijk dat muziek ook los van geluid kan bestaan :? (behalve dus als geluid in het geheel niet bestaat, en je geen voorstelling ervan hebt, maar misschien zelfs dan... muziek in een ander substraat dan geluid, waarom niet?)

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 22-01-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Lang, lang geleden kreeg ik een set luidsprekerkabels cadeau, ik meen van MIT. Er zat halverwege een kastje in de kabel met naar ik aanneem wat passieve elektronica er in. Wat zou de beoogde signaalverbetering van zo’n kastje zijn? Ik hoorde destijds geen verschil met een eenvoudige 4mm2 koperkabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Gomez12 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:43:
[...]

Dit is meer een semantische discussie, daar kan ik niet in mee gaan. In het alledaagse taalgebruik noemen we geluid wat is gemaakt met de intentie om muziek te creëren in iemands hoofd gewoon muziek. En dat werkt prima. :)
begintmeta schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:08:
Ik vind eigenlijk dat muziek ook los van geluid kan bestaan :? (behalve dus als geluid in het geheel niet bestaat, en je geen voorstelling ervan hebt, maar misschien zelfs dan... muziek in een ander substraat dan geluid, waarom niet?)
Ik ben het hier wel mee eens. Mijn stelling is dat muziek alleen bestaat in ons hoofd en door ons brein wordt gecreëerd.

Dat muziek niet alleen kan ontstaan door naar geluid te luisteren is in die context ook heel goed mogelijk.

Sterker nog, ik hoor heel vaak muziek zonder geluid. Dan zit er een liedje in mijn hoofd. Momenteel: 'Beautiful Goodbye'. Soms wordt ik er gek van.

[ Voor 29% gewijzigd door Q op 22-01-2020 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Defnosh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 12:41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Volgens mij wordt whathifi betaald door al die bedrijven om deze onzin te delen. Om de mind van de kopers te preppen.

Dat inspelen van gear vind ik wel interessant. De handleiding van mijn speakers (B&W) noemt expliciet dat nieuwe speakers ingespeeld moeten worden. Maar is dat ook echt nodig en waarom gebeurt dat niet gewoon in de fabriek? Het inspelen van electronica zoals CD spelers lijkt me onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:29
So, how come a CD sounds better if you stop it and then press play, rather than playing it from pause? Because, dear readers, we can assure you they do.
8)7 _O-

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:26

dragonhaertt

@_'.'

Q schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:48:
[...]

Volgens mij wordt whathifi betaald door al die bedrijven om deze onzin te delen. Om de mind van de kopers te preppen.
"6. Keeping cables off the floor"
"9. Playing CDs from the beginning"

Deze twee vind ik toch wel de meest bijzondere in de lijst. Zijn er echt mensen die geloven dat een CD anders klinkt als je hem op stop zet, in plaats van op pauze?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:40

WCA

[...]

Dat inspelen van gear vind ik wel interessant. De handleiding van mijn speakers (B&W) noemt expliciet dat nieuwe speakers ingespeeld moeten worden. Maar is dat ook echt nodig en waarom gebeurt dat niet gewoon in de fabriek? Het inspelen van electronica zoals CD spelers lijkt me onzin.
Inspelen ben ik eerlijk gezegd nog niet over uit. Ik heb geen idee van de natuurkunde van inspelen, of er iets van waar is enzo, maar ik heb het gevoel dat ik verschil hoor. Ik heb ook een keer de foamrand van een speaker vervangen, en daar leek ook na een aantal uren de muziek steeds beter te klinken. Dat kan natuurlijk ook gewenning aan het geluid betreffen, geen idee.

Inspelen van elektronica lijkt mij verder ook onzin, maar bij speakers kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Waarom inspelen niet in de fabriek gebeurt? lijkt me een kwestie van tijd besparen. Volgens NAD is mijn versterker wel in de fabriek ingespeeld (wat me een mooi woord lijkt voor 'we hebben 'm een tijd aan speakers gehad en hij doet het nog dus stuur maar naar de klant)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

WCA schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:56:
[...]

Inspelen ben ik eerlijk gezegd nog niet over uit. Ik heb geen idee van de natuurkunde van inspelen, of er iets van waar is enzo, maar ik heb het gevoel dat ik verschil hoor. Ik heb ook een keer de foamrand van een speaker vervangen, en daar leek ook na een aantal uren de muziek steeds beter te klinken. Dat kan natuurlijk ook gewenning aan het geluid betreffen, geen idee.

Inspelen van elektronica lijkt mij verder ook onzin, maar bij speakers kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Waarom inspelen niet in de fabriek gebeurt? lijkt me een kwestie van tijd besparen. Volgens NAD is mijn versterker wel in de fabriek ingespeeld (wat me een mooi woord lijkt voor 'we hebben 'm een tijd aan speakers gehad en hij doet het nog dus stuur maar naar de klant)
Ik denk dat we inmiddels ook in een tijd level waar we de eigenschappen van het materiaal van een rol-rand vrij goed zó kunnen maken dat die niet of zeer weinig veranderd met de tijd. In the old days, waar de rolranden van veel organischer of minder doorontwikkeld materiaal gemaakt waren geloof ik het wel, maar die tijden zijn denk ik ver achter ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Wat een aardige en vooral naieve reacties.
Als men over kabels spreekt dan zijn getallen heilig maar als je over definities spreekt die essentieel zijn in een discussie dan is het ineens semantiek.
Dat is net zoiets als dat ik zou roepen " metingen zijn maar getallen".

Dat men nog steeds niet beseft dat muziek iets anders is dan geluid en dat daar dus ook andere, vooral menselijke aspecten een hoofdrol spelen is veelzeggend. Al zie je een ontkenning in een bijdrage en Q's muziek definitie in een andere bijdrage die volstrekt in tegenspraak zijn. Lees even terug.

Er is geen absolute waarheid en een meting is niets meer dan een weergave van afspraken die we gemaakt hebben om een verschijnsel te kwantificeren. Daarbij gooien we verschillende getalstelsels moeiteloos door elkaar afkomstig uit diverse paradigmas.
Trillingen per seconde bijv. Geen probleem omdat we weten wat de afspraak is. maar het is geen absolute waarheid op zich geworden.
Men gooit met begrippen uit de natuurkunde, filosofie, psychologie etc.. en wekt de indruk dat die allemaal definitief en absoluut zijn.
Kletskoek!
ps:
@Rrob je antwoorden zijn al lang gegeven en die zoek je maar zelf op.

[ Voor 3% gewijzigd door SED op 22-01-2020 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Dus er zijn kabels die positieve invloed hebben op de geluidskwaliteit, maar die kun je alleen horen als je niet binnen de kaders van de vastgestelde en afgesproken natuurkundige wetten denkt? Is dat wat je wilt zeggen?
SED schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:05:

Er is geen absolute waarheid en een meting is niets meer dan een weergave van afspraken die we gemaakt hebben om een verschijnsel te kwantificeren.
Dat klopt volgens mij niet helemaal. De meting is een absolulte waarheid, de manier van opschrijven is een afspraak die we gemaakt hebben om een verschijnsel te kwantificeren. Als je 100dB 100Hz meet dan veranderd het anders noemen van deze vaststelling niet de geluidsintensiteit en de frequentie van hetgeen je gemeten hebt.

[ Voor 57% gewijzigd door DominoNL op 22-01-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Gluten Parody schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 11:08:
Lang, lang geleden kreeg ik een set luidsprekerkabels cadeau, ik meen van MIT. Er zat halverwege een kastje in de kabel met naar ik aanneem wat passieve elektronica er in. Wat zou de beoogde signaalverbetering van zo’n kastje zijn? Ik hoorde destijds geen verschil met een eenvoudige 4mm2 koperkabel...
Dat soort "uitbreidingen"" heeft me ook altijd geintrigeerd. Je kunt natuurlijk van alles doen met de impedantie die een hoorbaar effect kan opleveren. De vraag die dan bij mij opkomt is het een positieve ervaring of een daadwerkelijke verbetering.
Zo kun je met een dsp moeiteloos de zang van een zangeres "anders" laten klinken.
Soms lijkt men dit mooier te vinden al verlaat men daarmee het uitgangspunt dat een perfecte weergave van de opname het doel was.
Mij is al langer duidelijk dat audiofielen lang niet allemaal gaan voor de perfecte weergave ( al sloopt men vaak moeiteloos electronica uit het signaalpad om dat "schoner" te krijgen) Men gaat voor de beste ervaring, dus de wijze waarop je muziek ervaart. En dat zorgt voor hele andere normen .

@DominoNL Nee, ik heb zelfs nadrukkelijk gezegd dat ik het daarbij NIET over kabels had. Teruglezen dus!

De meting is een weergave van de afspraken die we gemaakt hebben. Ook metingen worden door waarnemers gedaan en daar zit een subjectieve component bij. Wat meet je, met welke apparatuur, onder welke omstandigheden etc.. keuzes dus door mensen gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door SED op 22-01-2020 12:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

SED schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:16:
[...]
Mij is al langer duidelijk dat audiofielen lang niet allemaal gaan voor de perfecte weergave [...] Men gaat voor de beste ervaring, dus de wijze waarop je muziek ervaart. En dat zorgt voor hele andere normen .
Met deze quote zouden heel veel mensen het ineens weer met je eens zijn. Als ik de muren rood verf in m'n luisterruimte wordt de manier waarop ik muziek ervaar waarschijnlijk ook anders. Is er dan iets veranderd aan de manier waarop de muziek gereproduceerd wordt? Nope. Datzelfde kan dus ook met allerhande hardware aan de hand zijn. Als ik m'n CD-speler rood verf bijvoorbeeld, of als ik een hele dure rood-gevergde CD-speler koop...

Maar daar is in deze discussie al meermaals een klap op gegeven. Als de high-end elvenmerken etc. op hun websites en dozen zetten dat de "muziekbeleving/ervaring" veel beter wordt door hun producten dan is een gros van het probleem dat vele mensen alhier hebben met dergelijke kwakzalvers al opgelost.

Is het statement van dergelijke fabrikanten wordt echter vaak gesproken over een -hoorbaar- (ik ga nog nieteens in op positief of negatief) verschil, dan is dat relatief gemakkelijk te bewijzen (als het er is). Dat gebeurd niet, maar met allerhande excuses en smoesjes worden deze producten nogsteeds opgehemeld door een select groepje circlejerkende "audiofielen".

[ Voor 42% gewijzigd door DominoNL op 22-01-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Met deze quote zouden heel veel mensen het ineens weer met je eens zijn
Ben ik dan weer even veilig voor de gedachtenpolitie?
Pfff, gelukkig

Maar troost je, er is vast weer iemand die daar iets anders in leest.
Ik kom hier al geheel bedachte dialogen tegen met mij, dus veel gekker kan het niet worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:50

Sharky

Skamn Dippy!

[...]
Men gooit met begrippen uit de natuurkunde, filosofie, psychologie etc.. en wekt de indruk dat die allemaal definitief en absoluut zijn.
Kletskoek!
Voor iemand die anderen te absoluut vindt, spreek je wel heel erg in absolute termen.

Ik heb eigenlijk niet echt een idee wat je probeert te zeggen; dat muziekbeleving anders is dan een meting? Niemand zegt dat dat niet zo is. Wat men hier probeert duidelijk te maken is dat al die kabelvoodoo e.d. je beleving verandert omdat je denkt dat je waarneming anders is, maar dat is puur jezelf -onbewust- iets wijsmaken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

[...]
De meting is een weergave van de afspraken die we gemaakt hebben. Ook metingen worden door waarnemers gedaan en daar zit een subjectieve component bij. Wat meet je, met welke apparatuur, onder welke omstandigheden etc.. keuzes dus door mensen gemaakt.
Als ik, op een warme zomerdag (omstandigheden), 100km (afgesproken weergave van afstand) rijd, gemeten met de kilometerteller in m'n auto (gekozen apparatuur) dan kom ik op een bepaalde locatie uit.

Noem mij nu eens 1 van deze (of andere, maakt niet uit) componenten, waarbij een verandering er voor zorgt dat ik ineens op een andere plek in het universum ben (ver weg of microscopisch dichtbij)?

Een resultaat/uitkomst is een weergave van een meting volgens de afspraken die we hebben gemaakt. Die afspraken veranderen of negeren kan er voor zorgen dat we het resultaat anders -noemen-, maar niet dat het resultaat anders ís (hetgeen we gemeten hebben veranderd er niet door).

[ Voor 19% gewijzigd door DominoNL op 22-01-2020 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Sharky schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:31:
...Wat men hier probeert duidelijk te maken is dat al die kabelvoodoo e.d. je beleving verandert omdat je denkt dat je waarneming anders is, ...
Ik denk niet dat men hier probeert duidelijk te maken dat de kabelvoodoo de beleving verandert omdat je denkt dat je waarneming anders is, die kan ook best anders zijn (de waarneming zit in je (on)bewustzijn), wat men probeert duidelijk te maken is dat de bewering dat die verandering in waarneming gerelateert zou zijn aan een verandering in weergave niet waar hoeft te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DominoNL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:52:
Maargoed, de discussie begint nu een beetje van voor af aan waar we overal SED nu kunnen vervangen voor PhatFish heb ik zo het idee..
grappig dat je dit zegt en meteen daarna SED naadloos de comment-thread van PhatFish overneemt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:46

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als men over kabels spreekt dan zijn getallen heilig maar als je over definities spreekt die essentieel zijn in een discussie dan is het ineens semantiek.

Dat men nog steeds niet beseft dat muziek iets anders is dan geluid en dat daar dus ook andere, vooral menselijke aspecten een hoofdrol spelen is veelzeggend. Al zie je een ontkenning in een bijdrage en Q's muziek definitie in een andere bijdrage die volstrekt in tegenspraak zijn. Lees even terug.

Er is geen absolute waarheid en een meting is niets meer dan een weergave van afspraken die we gemaakt hebben om een verschijnsel te kwantificeren. Daarbij gooien we verschillende getalstelsels moeiteloos door elkaar afkomstig uit diverse paradigmas.
Trillingen per seconde bijv. Geen probleem omdat we weten wat de afspraak is. maar het is geen absolute waarheid op zich geworden.
Kletskoek!
ps:
Muziek = geluid. De enige plek waar muziek geluidloos is, is in je hoofd en met noten op papier.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Oh ja. Die had ik kunnen zien aankomen. Nu is er nog maar een afwijkende mening.
Naast gedachtenpolitie hebben we nu ook al een samenzwering te pakken om de kabelindustrie op te hemelen ;)

En nee, muziek en geluid zijn niet onderling uitwisselbaar. Muziek is per definitie een (menselijke) ervaring en geluid is een verzameling van trillingen . Geluid kan bestaan zonder waarnemer, muziek niet. Zolang je dat verschil niet ziet is discussie zinloos.

@DominoNL Op het gevaar af te verzanden in al dan niet gelukkig gekozen analogie: De afstand die jij gaat afleggen is ook afhankelijk van bijv de temperatuur. Bij hoge temperatuur zijn je banden groter en zal dus de afstand koud of warm een verschil opleveren. Zo zijn er meer factoren te vinden die het resultaat beinvloeden.

[ Voor 67% gewijzigd door SED op 22-01-2020 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
[...]
Noemt die handleiding ook iets van een tijd dat dat inspelen moet kosten?

Kijk ik kan me iets voorstellen bij bijv een uurtje inspelen, maar dat is meer omdat nieuw spul bijv uit de kou kan komen en het materiaal dan net wat stugger etc kan zijn waardoor het niet optimaal functioneert...

Alleen even een uurtje op kamertemperatuur inspelen en dan is het wel mooi geweest...

Claims over 70 a 80 uur inspelen zijn sowieso waanzin, want je brein kan simpelweg niet onthouden hoe het eerst klonk.
maar als je over definities spreekt die essentieel zijn in een discussie dan is het ineens semantiek.
Oftewel je zegt : Definities zijn essentieel in een discussie.
En ondertussen draai en draai en draai je continue tussen je definities.
Kletskoek!
Nope, geen kletskoek. Ze zijn momenteel de beste werkende definitieve en absolute verklaringen. Ja, ze zijn niet maximaal absoluut, alleen om ze omver te gooien moet je met ietwat meer komen als : Alles is subjectief, dus mijn brainfart is ook waar.

Je snapt simpelweg niet hoe wetenschap werkt...
Regelrechte leugen, of je hanteert ook een aparte definitie voor antwoord.
[...]
Mij is al langer duidelijk dat audiofielen lang niet allemaal gaan voor de perfecte weergave ( al sloopt men vaak moeiteloos electronica uit het signaalpad om dat "schoner" te krijgen) Men gaat voor de beste ervaring, dus de wijze waarop je muziek ervaart. En dat zorgt voor hele andere normen .
Ah, dus nu moeten we de uitspraken van audiofielen maar negeren want SED weet het beter.
Het enige probleem is dat als je dit doet dat er helemaal geen noodzaak is voor verder onderzoek waar SED de hele tijd om roept.

En zo blijft SED rondjes draaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
@DominoNL , zoals je ziet is er al iemand die een heel andere interpretatie wil geven ;)

@Gomez12 er staat nog steeds een heel heldere vraag aan je open waar je zorgvuldog omheen blijft draaien.
Geef jouw definities eens die je telkens gebruikt en waar je zo gemakshalve naar verwijst.
Dan weten we tenslotte of we het over hetzelfde hebben.
Ik wacht dus nog steeds!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
SED schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:45:
... Geluid kan bestaan zonder waarnemer ...
Dat weten we niet zeker.
muziek niet.
En dat eigenlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
@begintmeta dat eerste heb je potentieel gelijk. 1: We kunnen tenslotte niet weten of er geluid is zonder waarneming. dat 2e echter is onvoorwaardelijk waar. 2: Muziek is een ervaring waar een mens (of mogelijk een dier) noodzaak is. Zonder waarnemer met specifieke interpretatie geen muziek. Hooguit geluid (maar dan zijn we weer terug bij 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Oh ja. Die had ik kunnen zien aankomen. Nu is er nog maar een afwijkende mening.
Naast gedachtenpolitie hebben we nu ook al een samenzwering te pakken om de kabelindustrie op te hemelen ;)

En nee, muziek en geluid zijn niet onderling uitwisselbaar. Muziek is per definitie een (menselijke) ervaring en geluid is een verzameling van trillingen . Geluid kan bestaan zonder waarnemer, muziek niet. Zolang je dat verschil niet ziet is discussie zinloos.

@DominoNL Op het gevaar af te verzanden in al dan niet gelukkig gekozen analogie: De afstand die jij gaat afleggen is ook afhankelijk van bijv de temperatuur. Bij hoge temperatuur zijn je banden groter en zal dus de afstand koud of warm een verschil opleveren. Zo zijn er meer factoren te vinden die het resultaat beinvloeden.
Wat een onzin.

Straks komen we op het punt dat we ons afvragen wat voor geluid bomen maken als er niemand is om het te horen.

Muziek is niks anders dan geluid met een bepaalde rangschikking, net zoals een verhaal bestaat uit taal in een bepaalde rangschikking. Als niemand de muziek hoort is het evengoed muziek. Als niemand het verhaal leest is het evengoed een verhaal. Als ik de radio de hele dag aanhoud, terwijl ik van huis ben, kun je filosoferen tot je een ons weegt, maar dat verandert niks aan de muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:50

Sharky

Skamn Dippy!

begintmeta schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:34:
[...]

Ik denk niet dat men hier probeert duidelijk te maken dat de kabelvoodoo de beleving verandert omdat je denkt dat je waarneming anders is, die kan ook best anders zijn (de waarneming zit in je (on)bewustzijn), wat men probeert duidelijk te maken is dat de bewering dat die verandering in waarneming gerelateert zou zijn aan een verandering in weergave niet waar hoeft te zijn.
Dat is wat ik zeg?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Dat is wel een sterk argument.. NOT
Straks komen we op het punt dat we ons afvragen wat voor geluid bomen maken als er niemand is om het te horen.
Geen idee waarom je dat wilt weten maar die maken ongetwijfeld geluid inderdaad.
Muziek is niks anders dan geluid met een bepaalde rangschikking,
Om het te ervaren als Muziek heb je ten alle tijde een waarnemer nodig. Zo niet dan is het hooguit geluid.
( maar zoals beginmeta terecht opmerkt, zonder waarneming weten we dat zelfs niet zeker)

[ Voor 7% gewijzigd door SED op 22-01-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
SED schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:56:
...2: Muziek is een ervaring waar een mens (of mogelijk een dier) noodzaak is....
Hoe weet je dat? Is het omdat je het als zodanig definieert? Waarom zou je dat noodzakelijk zo moeten doen?
Volgens mij niet, volgens mij zei je 'Wat men hier probeert duidelijk te maken is dat al die kabelvoodoo e.d. je beleving verandert omdat je denkt dat je waarneming anders is,', wat ik bedoel is dat de waarneming wel anders kan zijn (dat denk je dan niet alleen, dat is zo), maar dat die verandering niet te maken hoeft te hebben met een verandering in weergave.

[ Voor 49% gewijzigd door begintmeta op 22-01-2020 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Kunnen we nu weer afstappen van de semantiek?
En JA, de discussie over wat we verstaan onder de noemer "muziek" is gewoon semantiek.
Als je wilt praten over definities kijk je maar in een woordenboek.

Tot nu toe hebben we altijd aangenomen dat muziek bestaat uit geluid. Die muziek is er, en kan je ervaren, of niet ervaren. Doet er niet aan af dat geluid in een bepaalde rangschikking gewoon muziek is.
Als je verder gaat op jouw redenatie is geluid ook geen geluid tot je het observeert, maar gewoon een trilling tenzij iemand het hoort. Vandaar de parallel met de boom.

En nu weer terug naar de elfjes:
[...]

Over het algemeen heb ik volgens mij nooit iets onderbouwends gelezen over inspelen op electronica. Over de mechanica (conus rubber) zou nog wat te zeggen kunnen zijn.
Electronica op temperatuur laten komen zou ook nog meetbaar verschil kunnen maken, maar hoorbaar? Ik betwijfel het. Eens kijken of ik daar wat meetgegevens over kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sowieso is op temperatuur komen natuurlijk iets wat het altijd moet doen, dat veranderd niet na je eerste keer 48 uur inspelen. De performance is altijd uiteindelijk iets afhankelijk van temperatuur, en dat zal gewoon meetbaar zijn (itt kabel magie), maar inderdaad, de elektronica is gewoon gemaakt en gespecificeerd over een fatsoenlijk temperatuursbereik. Op hele hoge temperaturen neemt de ruis wat toe, en goede kans dat distortie ook ietsjes groter wordt, maar dat is gerommel in de marge. Vooral bij de beperkte temperatuursverschillen waar we het over hebben bij de versterker in je huiskamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Nee, je mist het punt en/of draait het om. We gaan, om de analogie weer terug te draaien, meten welk effect een bepaald component heeft in de audio-keten (kortgezegd). We gaan niet proberen een bepaald (meet)resultaat te bereiken. Er is een bepaald object dat een bepaald effect toegekend wordt en we gaan uitzoeken of dat effect er is. We gaan niet uitzoeken hoe we een bepaald effect kunnen bereiken.

Dus, ik stel niet dat ik 100km wil gaan rijden en ik vraag ook niet hoe we dit kunnen gaan bereiken.

Ik héb al 100km gereden op een zonnige dag volgende km-teller van m'n auto. Ik bén dus al op een andere plek en het enige wat we nu kunnen gaan meten is wáár ik ben. Die plek veranderd niet meer door op een andere manier te meten (en er bijvoorbeeld achter te komen dat ik maar 99.92km verplaatst ben), of door de meetresultaten op een andere manier op te schrijven (het in meters te doen, of in een nieuw, nietbestaande maateenheid).

Datzelfde heb je met het meten van het effect van bepaalde audio componenten. Hetgeen je kan meten, veranderd niet door de manier waarop je meet, of de manier waarop je omschrijft wat je meet.

[ Voor 4% gewijzigd door DominoNL op 22-01-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
dragonhaertt schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:42:

[small]En JA, de discussie over wat we verstaan onder de noemer "muziek" is gewoon semantiek.
Als je wilt praten over definities kijk je maar in een woordenboek.
Als je wilt praten over aspecten die belangrijk zijn hoort bijv psychoakoestiek daarbij. Dan praat je over de waarnemer en hoe die geluid als muziek ervaart.
Dat is geen semantiek, dat is essentieel om te weten waar je over praat. Dan hoef je elkaar niet dood te gooien met dooddoeners zoals hier nu telkens gebeurde.

@DominoNL Zoals ik al aangaf, het nadeel van werken met een analogie.
Bij een meting zijn alle omstandigheden van belang. Als jij diezelfe wijze van meten gebruikt op een koude dag heb je de zelfde meting maar een andere locatie. Zo is ook de keuze van wat je gaat meten van belang voor het resultaat en vooral de omstandigheden waaronder je meet (nog los van de kwaliteit van de gebruikte meetinstrumenten, al is het zoeken naar andere factoren daarvan zeker afhankelijk)

[ Voor 28% gewijzigd door SED op 22-01-2020 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Zie wel weer veel dezelfde discussies in het andere topic stonden over de zin en onzin van audiotweaks. En die was gesloten omdat het wat uit de hand gelopen was.

Overigens om over bekabeling te spreken. Ik heb vandaag een set mogami kabels besteld. Gewoon goede kabels (worden ook in studios gebruikt). Geen gekke prijs, 11 euro p/m. Dat is te verantwoorden. Uiteindelijk kost alles bij elkaar alsnog 200 euro. Maar dat zit 'm in de afwerking. Krimptangetje, connectoren, krimps krimpkous, splitter. Gaat toch wel hard. Maar goed, het oog wilt wel wat.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

SED schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:56:
@begintmeta dat eerste heb je potentieel gelijk. 1: We kunnen tenslotte niet weten of er geluid is zonder waarneming. dat 2e echter is onvoorwaardelijk waar. 2: Muziek is een ervaring waar een mens (of mogelijk een dier) noodzaak is. Zonder waarnemer met specifieke interpretatie geen muziek. Hooguit geluid (maar dan zijn we weer terug bij 1)
SED schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:52:
[...]

Als je wilt praten over aspecten die belangrijk zijn hoort bijv psychoakoestiek daarbij. Dan praat je over de waarnemer en hoe die geluid als muziek ervaart.
Dat is geen semantiek, dat is essentieel om te weten waar je over praat. Dan hoef je elkaar niet dood te gooien met dooddoeners zoals hier nu telkens gebeurde.
Maar om de discussie iets relevanter te trekken. Maakt dit verschil tussen muziek en geluid uit voor de hardware componenten waar we het nu over hebben? Met andere woorden, zijn er componenten die alleen beter of slechter klinken als er iamand naar luisterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
Met andere woorden, zijn er componenten die alleen beter of slechter klinken als er iamand naar luisterd?
Mm, wat vreemde vraag: als er geen waarnemer is dan kunnen we dat nooit bepalen. Beter en slechter zijn daarnaast erg subjectieve beoordelingen en dus lastig te kwantificeren.
Waar je waarschijnlijk op doelde (?) is dat de meting met of zonder waarnemer niet afwijkt van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

gitaarwerk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:58:
Zie wel weer veel dezelfde discussies in het andere topic stonden over de zin en onzin van audiotweaks. En die was gesloten omdat het wat uit de hand gelopen was.

Overigens om over bekabeling te spreken. Ik heb vandaag een set mogami kabels besteld. Gewoon goede kabels (worden ook in studios gebruikt). Geen gekke prijs, 11 euro p/m. Dat is te verantwoorden. Uiteindelijk kost alles bij elkaar alsnog 200 euro. Maar dat zit 'm in de afwerking. Krimptangetje, connectoren, krimps krimpkous, splitter. Gaat toch wel hard. Maar goed, het oog wilt wel wat.
€12 per meter, is dat inclusief connectoren?
Ik heb zelf 2.5mm^2 kabels liggen voor 1.5 euro de meter. Zou niet weten waarom ik meer dan dat zou willen uitgeven.
SED schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:52:
[...]

Jij kan het wat anders dan semantiek noemen, maar dat maakt het niet iets anders.
Als jij muziek anders wilt definiëren dan dat we hier tot nu toe hebben gehanteerd dan is dat semantiek. Dat is geen mening, maar een feit.

Muziek is geluid. Wil je psychologische en persoonlijke factoren meenemen? Dan noemen we dat (tot nu toe zo gehanteerd) muziekbeleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
gitaarwerk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 13:58:

Overigens om over bekabeling te spreken. Ik heb vandaag een set mogami kabels besteld. Gewoon goede kabels (worden ook in studios gebruikt). Geen gekke prijs, 11 euro p/m.
Ik kom op de website daarvan ook deze kreet tegen
Het coaxiaal ontwerp maakt een kleine buitendiameter tegelijkertijd de grootste mogelijke geleider met een doorsnede van 2 mm 2 . Met deze structuur tesamen met zuurstofvrij koper OFC leidt tot een betere geluidskwaliteit
https://www.meershop.nl/m...mogami-3082-speaker-kabel
Dat zuurstofvrij koper doet het vast.

@dragonhaertt vooruit dan houden we het op muziekbeleving. Al kan kunst ( en muziek is kunst) niet bestaan zonder waarnemer . Maar zoals ik al eerder aangaf. Termen lenen uit andere disciplinies en die naar wens toepassen maakt het niet duidelijker wat je nu precies wilt zeggen. Vandaar mijn concrete ( maar genegeerde) vraag naar de toegepaste definitie. Wat dat weer heel bijzonder is voor mensen die nogal een preoccupatie hebebn met getallen tot achter de komma.

[ Voor 25% gewijzigd door SED op 22-01-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 19:54
Het is eerder dit en om dingen uit te sluiten dan om daadwerkelijke verbeteringen.
Hier 2x 15 meter speakerkabel van nog geen euro de meter liggen.
Netjes gebroederlijk naast/tegen/over elkaar onder een paar gootjes langs andere vriendjes en vriendinnetjes kabels uit de familie tulp en voedingskabels en het klinkt een stuk beter dan te voren toen er iets dikkere en veel kortere (2x 1,5 meter) kabels aan zaten die 3x zo duur waren.
Oh voordat ik het vergeet ze zeggen mijn luidsprekers staan nu op een heel andere plaats, kan zijn dat ze daarom een stuk beter klinken.... (ik weet het wel zeker).
Inspelen van de kabels... BullShit (speakers zou ik me wel iets bij voor kunnen stellen ivm het zetten of soepeler worden van de nog nieuwe randen).
Vergeten aan de speakers te vragen hoe ze zich voelen op de nieuwe plaats...
Idem aan de stereotoren...
Vragen aan de kabels of ze gezellig samen liggen en geen ruzie maken...
Allemaal vergeten... ik hoop niet dat het me kwalijk genomen wordt...

Er zijn mensen die stemmen in hun hoofd horen... dat zijn voor mij dus ook een soort mensen die menen dat er ineens iets magisch te horen is met het gebruik van toverproducten.
Muzikale/geluiden schizofrenie of zoiets :+
Maar goed... als ze maar gelukkig zijn en anderen niet tot last zijn :P >:)

:+

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

SED schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:04:
[...]

Mm, wat vreemde vraag: als er geen waarnemer is dan kunnen we dat nooit bepalen. Beter en slechter zijn daarnaast erg subjectieve beoordelingen en dus lastig te kwantificeren.
Waar je waarschijnlijk op doelde (?) is dat de meting met of zonder waarnemer niet afwijkt van elkaar.
Verkeerd verwoord misschien, met "slechter of beter" bedoel ik "anders".

Maar ik vraag ook niet of we het kunnen meten. Ik vraag of jij denkt dat er componenten zijn die anders klinken wanneer er niet naar geluisterd wordt t.o.v. er wel naar geluisterd wordt?

(even los van de acoustische verschillen die in de ruimte worden geintroduceerd op het moment dat er een persoon zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

dragonhaertt schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:08:
[...]

€12 per meter, is dat inclusief connectoren?
Ik heb zelf 2.5mm^2 kabels liggen voor 1.5 euro de meter. Zou niet weten waarom ik meer dan dat zou willen uitgeven.
[...]
Nope, dat is zonder. Zijn japanse kabels, daarom is de kabel een stuk duurder. Ik wilde iets lagere AWG hebben. Zijn zat andere opties, maar het is een beetje defacto standaard in audio-industrie. Voor mij beetje hetzelfde als een netwerkkabel kopen. Ik kan een willekeurig merk kopen, of een van Belkin. Dan betaal je wel ietjes meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

gitaarwerk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:13:
[...]

Nope, dat is zonder. Zijn japanse kabels, daarom is de kabel een stuk duurder. Ik wilde iets lagere AWG hebben. Zijn zat andere opties, maar het is een beetje defacto standaard in audio-industrie. Voor mij beetje hetzelfde als een netwerkkabel kopen. Ik kan een willekeurig merk kopen, of een van Belkin. Dan betaal je wel ietjes meer.
Mag jij 3x raaien waar Belkin z'n netwerkkabel koopt... :+ (en waarom die dus ietsje duurder is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
DominoNL schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:12:
[...]
Ik vraag of jij denkt dat er componenten zijn die anders klinken wanneer er niet naar geluisterd wordt t.o.v. er wel naar geluisterd wordt?
Dat is nooit te bepalen, je kunt immers niet vergelijken.
Als je vraagt of een waarnemer effect heeft op de muziekbeleving (ik pas me even aan zie boven) dan is het antwoord een volmondig: JA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

SED schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:09:

Ik kom op de website daarvan ook deze kreet tegen

[...]

https://www.meershop.nl/m...mogami-3082-speaker-kabel
Dat zuurstofvrij koper doet het vast.
Dat is niet die kabel. Gewoon een 2 aderige van 4mm2 per ader. Geen biwire oid.
DominoNL schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:14:
[...]
Mag jij 3x raaien waar Belkin z'n netwerkkabel koopt... :+ (en waarom die dus ietsje duurder is).
Ha, ja, dat geloof ik ook wel dat het niet uit eigen fabriek hoeft te kopen. Kijk, je verwacht natuurlijk een bepaalde kwaliteit bij een merk. Daarvoor is het een merk (dat is de definitie hiervan).
Ad de Jong schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:12:
[...]

Het is eerder dit en om dingen uit te sluiten dan om daadwerkelijke verbeteringen.
Dat is het vooral ook wel. Het is ook wat dikker, ook dat vind ik wel mooi achter een net stel speakers.
Ik ga niet claimen dat ik verschil ga horen. Maar het ziet er wel netjes uit.

[ Voor 18% gewijzigd door gitaarwerk op 22-01-2020 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Laatst online: 19:54
gitaarwerk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:16:
[...]
Dat is het vooral ook wel. Het is ook wat dikker, ook dat vind ik wel mooi achter een net stel speakers.
Ik ga niet claimen dat ik verschil ga horen. Maar het ziet er wel netjes uit.
Ik heb ze hier niet in het zicht liggen anders had ik ook wel een setje mooie kabels/hoesjes kunnen waarderen.
Heb dat ook met de HDMI en tulp kabels die wat in het zicht hangen.
Maakt het af.
Alsof dat hier een toevoeging zou zijn :D :+

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

SED schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:15:
[...]

Dat is nooit te bepalen, je kunt immers niet vergelijken.
Als je vraagt of een waarnemer effect heeft op de muziekbeleving (ik pas me even aan zie boven) dan is het antwoord een volmondig: JA
Okee, duidelijk, ABC-ik-kap-ermee zonder terugtiks... :+
gitaarwerk schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:16:
[...]

Ha, ja, dat geloof ik ook wel dat het niet uit eigen fabriek hoeft te kopen. Kijk, je verwacht natuurlijk een bepaalde kwaliteit bij een merk. Daarvoor is het een merk (dat is de definitie hiervan).
Ik ken Belkin meer als een merk dat in China bij grote fabrieken gewoon overal hun naam op laat stikkeren en er dan een eigen doosje omheen vouwt en dat je dus in veel gevallen echt -alleenmaar- voor het naampje erop betaald. Maar misschien heb ik het daar mis, kan zeker! Lang geleden dat ik (veel) het hun spul in aanraking kwam.

[ Voor 47% gewijzigd door DominoNL op 22-01-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

DominoNL schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 15:16:
Ik ken Belkin meer als een merk dat in China bij grote fabrieken gewoon overal hun naam op laat stikkeren en er dan een eigen doosje omheen vouwt, maar misschien heb ik het daar mis.
Hm, ik juist andersom. Al was mijn idee ook hiervan. Kan ook zijn dat ik het mis heb :+. Ik zie het regelmatig door installateurs gebruikt zien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

DominoNL schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:00:
[...]

Ik denk dat we inmiddels ook in een tijd level waar we de eigenschappen van het materiaal van een rol-rand vrij goed zó kunnen maken dat die niet of zeer weinig veranderd met de tijd. In the old days, waar de rolranden van veel organischer of minder doorontwikkeld materiaal gemaakt waren geloof ik het wel, maar die tijden zijn denk ik ver achter ons.
In mijn geval stond het in een handleiding van B&W 683's, speakers die nu ongeveer 12 jaar geleden op de markt kwamen. Maar niet in de jaren zeventig of zo. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:40

WCA

Q schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:00:
[...]

In mijn geval stond het in een handleiding van B&W 683's, speakers die nu ongeveer 12 jaar geleden op de markt kwamen. Maar niet in de jaren zeventig of zo. :+
Ja goed, maar fabrikanten claimen wel meer, daar zou ik niet zomaar vanuit gaan dus. Wel leuke speakers, ik overweeg die voor in m'n toekomstige huiskamer.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

SED, kun je dit soort holle rethoriek weg laten? Het is niets anders dan een aanval zonder inhoud, mensen hun standpunt afdoen als naïef zonder fatsoenlijke argumentatie. En dan nog.
Ik vind het wel opvallend dat je nu de boel weer afleid door over definities en semantiek te klagen.
En dan daar weer een karikatuur van probeert te maken. Beetje woordspelletjes, meer niet.

Oh en metingen zijn getallen :+ niets mis mee.
Dat men nog steeds niet beseft dat muziek iets anders is dan geluid en dat daar dus ook andere, vooral menselijke aspecten een hoofdrol spelen is veelzeggend.
Als we het dan over definities hebben, dan mag jij wel eens uitleggen wat jij bedoeld met 'vooral menselijke aspecten een hoofdrol spelen'.

Allemaal hele vage bewoordingen. Heel handig: kun je nooit ergens op aangesproken worden. Maar voor een discussie is dit niet handig.
Al zie je een ontkenning in een bijdrage en Q's muziek definitie in een andere bijdrage die volstrekt in tegenspraak zijn. Lees even terug.
Kun je dit uitleggen?
Er is geen absolute waarheid
Wel, de wetenschap probeert waarheden te ontdekken die waar zijn voor ieder mens en ook waar zijn als je er niet in geloofd.

Wetenschap is daar aardig succesvol in getuige het feit dat je nu deze zin leest op een digitaal device.
en een meting is niets meer dan een weergave van afspraken die we gemaakt hebben om een verschijnsel te kwantificeren. Daarbij gooien we verschillende getalstelsels moeiteloos door elkaar afkomstig uit diverse paradigmas.
Waar gaat dit in vredesnaam over?
Wat is je punt?
Kletskoek!
Je zegt dit wel maar je geeft geen enkele voorbeelden of bewijs hiervoor. Dus het lijkt me redelijk dat we deze klacht als ongegrond naast ons neer mogen leggen. :D
Q vraagt aan SED: Wat bedoel jij met 'extra ervarings aspecten'? Dit klinkt super vaag.
Natuurlijk klaag je veel, maar antwoord geven op een simpele vraag, dat is dan weer teveel gevraagd. :>

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 22-01-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Q schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:00:
[...]

Maar stond er ook nog een duur bij oid?

Want een uurtje oid kan ik me nog wel voorstellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Gomez12 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:14:
[...]

Maar stond er ook nog een duur bij oid?

Want een uurtje oid kan ik me nog wel voorstellen...
Nee, het was best lang, weken zoniet een maand ofzo. Misschien zetten ze dit in de handleiding omdat ze weten dat het niet waar is, maar dat mensen vaak even moeten wennen aan nieuwe speakers. Een 'white lie' om het zo maar te zeggen om gezeik te voorkomen. Of ze hebben het gewoon al die tijd copy/paste in nieuwe handleidingen gezet :D
DominoNL schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 12:20:
Met deze quote zouden heel veel mensen het ineens weer met je eens zijn.
Ik zou het er ook mee eens zijn. ;) De beste ervaring: wat jij het lekkerste vind klinken toch?
Je probeert je hele positie weer te verstoppen in de gedachte 'er is geen absolute waarheid dus ik mag mijn waarheid er op na houden'.

Wetenschap is geen mening of democratie. Het is een proces dat werkt. En daarom lees jij nu deze tekens. Omdat heel veel mensen door wetenschap te bedrijven hebben ontdekt wat wel waar is en wat niet. En hoe je dus een computer scherm maakt. :)

[ Voor 61% gewijzigd door Q op 22-01-2020 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als alles alleen kan bestaan bij de gratie van waarneming, dan kies ik ervoor deze discussie niet langer waar te nemen. Ergo; einde discussie.

Graag gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Jorgen schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 17:25:
Als alles alleen kan bestaan bij de gratie van waarneming, dan kies ik ervoor deze discussie niet langer waar te nemen. Ergo; einde discussie.
Maar als jij hem niet meer waarneemt, bestaat de discussie dan ook voor anderen niet meer of alleen voor jou?
>:)

@SED Doe het dan goed. Muziek neem je nooit waar. Je neemt geluid waar (als in trillingen in de lucht). Of iets muziek is of niet, is een betekenis die de waarnemer er aan geeft, niet iets dat wel of niet wordt waargenomen. Je verhaal gaat in de basis al fout.
(disclaimer: Er zijn mensen die hier anders over denken. Omdat er ritmisch geluid is dat door alle culturen heen als prettig worden ervaren en wat je daarmee muziek zou kunnen noemen. Dan nog is muziek een menselijk construct dat aan geluid wordt toegekend, zelfs als dat construct universeel herkent wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01 09:25
SED schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:09:

Al kan kunst ( en muziek is kunst) ...
Nee hoor, onzin. Muziek is helemaal niet per definitie kunst. Net als schilderijen of andere meuk. Kunst is een waarde die wij aan bepaalde zaken toedichten. En niets meer dan dat. Bovendien zijn er een miljoen-miljard genres en soorten muziek, die zacht gezegd niet allemaal door iedereen als kunst worden aangemerkt. En ja, er zijn ook mensen die muziek in het geheel niet waarderen.
Zo, heb je weer iets geleerd. Graag wel even je (eigen)wijsheden in stand houden.

Postscriptum: WiSA al omarmd?

Education is important but big biceps are importanter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
@Q, holle retoriek en gedachtenpolitie ( zie je eerdere enge opmerking) zijn je inderdaad niet vreemd. Je leest bijzonder slecht en je interpretaties zijn vrijwel allemaal onjuist of je dicht weer zaken toe. Dat laatste doe je graag valt op. Ik heb je daar al eens eerder op aangesproken. Je verzint zelfs dialogen met mij. Dat klinkt allemaal niet zo gezond. Die menselijke aspecten heb ik reeds diverse keren aangegeven en wederom doe je alsof je iets niet gelezen hebt of je bent erg lui. Of beiden.. ook een optie ;)

@cyberpope Als je mijn eerdere onderbouwing over de Bono had gelezen dan kon je de opmerkingen in de juiste context plaatsen. Geluid wordt tot muziek door de waarnemer. Muziek is de waarde die wij toekennen aan geluiden die we beleven.

@elboero Muziek is altijd kunst ( en "onzin" is geen argument)
Of je het wel of niet will waarderen doet daar niets aan af. Jij mag "muziek"" best geen kúnst vinden, maar het is een kunstuiting en als zodanig een ervaring die persoonsgebonden is.

[ Voor 8% gewijzigd door SED op 22-01-2020 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

SED schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:03:
@cyberpope Als je mijn eerdere onderbouwing over de Bono had gelezen dan kon je de opmerkingen in de juiste context plaatsen. Geluid wordt tot muziek door de waarnemer. Muziek is de waarde die wij toekennen aan geluiden die we beleven.
Dat kun je zeggen, maar het stond er niet.

Maar als je nu het goede voorbeeld geeft en mensen niet op hun woorden pakt en zelf tracht te lezen in de context van wat ze bedoelen, kan ik het wellicht van je leren hoe je dat doet en je voorbeeld volgen. Dat zou fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elboero
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-01 09:25

Of je het wel of niet will waarderen doet daar niets aan af. Jij mag "muziek"" best geen kúnst vinden, maar het is een kunstuiting en als zodanig een ervaring die persoonsgebonden is.
Uh, nee, dat is het niet. Persoonsgebonden, ok. En daarmee dus ook niet voor iedereen, of altijd, kunst.
Of is in jouw ogen een schilderij dat met een geslachtsdeel is geschilderd (ik noem maar wat) ook kunst?
Onzin mag dan misschien geen argument zijn, maar jij als welbespraakt jeuzelaar begrijpt het wel. Toch?

Anyway, we dwalen af. Dus, WiSA al omarmd?

Education is important but big biceps are importanter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
“That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.” – Christopher Hitchens.

Oftewel onzin is een compleet geldig argument op jouw stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

@Q, holle retoriek en gedachtenpolitie ( zie je eerdere enge opmerking) zijn je inderdaad niet vreemd. Je leest bijzonder slecht en je interpretaties zijn vrijwel allemaal onjuist of je dicht weer zaken toe.
Zo SED, dat zijn allemaal hele grote woorden. Maar ze betekenen niets. Want je onderbouwd niets. 8)

Je geeft ook geen enkel weerwoord over wat ik schrijf over meten of wetenschap. Dus over inhoud gaat het al helemaal niet meer.

Daar staat SED dan, met lege handen. En wat doet SED dan, paragraafjes schrijven zoals hierboven.
Dat laatste doe je graag valt op. Ik heb je daar al eens eerder op aangesproken. Je verzint zelfs dialogen met mij. Dat klinkt allemaal niet zo gezond.
Dat is dus zo markant in mijn ogen: dat je niet snapt dat die dialogen bedoeld zijn om de discussie te illustreren. Dat jij dat niet snapt vind ik dan weer niet zo gezond. :+ (wie kaatst...)
Die menselijke aspecten heb ik reeds diverse keren aangegeven en wederom doe je alsof je iets niet gelezen hebt of je bent erg lui. Of beiden.. ook een optie ;)
Tja, mensen beschuldigen van niet lezen of luiheid terwijl je zelf te lui bent om gewoon de vraag te beantwoorden. :D

Als jij 'm had beantwoord, dan zou ik toch niet vragen om een antwoord? Je kunt me een keiharde hak zetten door nu jezelf te quoten waar het piekfijn is uitgelegd door jou. :)

En anders ben je duidelijk niet helder geweest in je communicatie. Asjeblieft, help mij en anderen je punt te begrijpen, quote jezelf anders even, dat kan verhelderen wat je precies bedoeld.

Dus nogmaals: wat bedoel je met 'extra ervarings aspecten'? Kun je concrete voorbeelden geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
cyberpopeschreef op woensdag 22 januari 2020 @ 20:03:

Dat kun je zeggen, maar het stond er niet.
Ik lees niets anders dan wat ik ook binnen de context bedoelde. Dat je iets anders leest kan natuurlijk, maar staat er niet.

@Q
Wetenschap is geen mening of democratie. Het is een proces dat werkt.
En processen zijn in beweging. Als je wetenschap als een inert lichaam ziet zegt dat veel over jouw "kijk" op wetenschap.
Verzonnen dialogen die geen weergave zijn van een standpunt behalve dat van jou voegen niet echt iets toe. Mogelijk dat je ego daardoor gestreeld is, dat kan natuurlijk.
Ook die ervaringsaspecten heb ik al diverse keren hier helder toegelicht met een bron vermelding zelfs naar de Bono. Lijkt me toch eens zinvol voor je om je daarin te verdiepen en niet om de paar paginas de vragen te herhalen die reeds beantwoord zijn. Je bent een fan van herhaling merk ik ;)
Dat is die grote woorden niet zou onderbouwen toont trouwens aan da tje het stuk ( die alinea) niet begrijpend gelezen hebt. Je verzint teksten, legt mensen woorden in de mond en dat blijft maar doorgaan. Alleen al het nu vaker aangehaalde idee dat jij gaat bepalen ( letterlijk!) dat anderen verkeerd denken is verontrustend Q:
is dit een onjuiste manier van denken
Dat zegt veel over je ..normaal iets om eens over na te denken. Maar Q kiest liever weer de aanval met grote woorden ongetwijfeld.

,@gomez12
In jouw geval is "onzin" waarschijnlijk zelfs je beste inhoudelijke bijdrage hier. De vragen die open staan blijf je ook maar negeren, want dat komt je niet zo goed uit. Zwaktebod!
(en de "boemerang" is voorspelbaar nu ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gomez12
SED schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 22:52:
[...]
@gomez12
In jouw geval is "onzin" waarschijnlijk zelfs je beste inhoudelijke bijdrage hier. De vragen die open staan blijf je ook maar negeren, want dat komt je niet zo goed uit. Zwaktebod!
(en de "boemerang" is voorspelbaar nu ;)
Ok, jij je zin omdat ik begrijp dat jij blij bent dat je eindelijk een vraag hebt kunnen formuleren ongeacht dat er nog tientallen vragen aan jou openstaan. Ik beantwoord jouw vraag in je eigen woorden : @Sed: je antwoorden zijn al lang gegeven en die zoek je maar zelf op.

Alleen is er 1 klein verschil, mijn antwoord is de waarheid. Terwijl jij maar tegenover iedereen blijft klagen dat ze de vragen herhalen omdat er simpelweg geen antwoord op gegeven is.

Maar ok, ik weet een goed compromis : Ik quote mijn antwoorden zodat je ze zelf kan nakijken, en daarna quote ik de vragen die nog voor jou openstaan, zodat jij jouw antwoorden kan quoten of eerlijk zeggen dat je nooit antwoord gegeven hebt... Eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
@SED, ben je toevallig familie van Trump?

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:15

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
toch een beetje sturing: een aantal mensen ( @SED @Q this means you) zien dit topic als een wedstrijdje semantisch ver-plassen in psychobabble land. Daar gaan meer users aan meedoen (You know who you are) en vervolgens regent het topic reports. Niet de bedoeling: Kap er dus mee.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gluten Parody
Mij is al langer duidelijk dat audiofielen lang niet allemaal gaan voor de perfecte weergave ( al sloopt men vaak moeiteloos electronica uit het signaalpad om dat "schoner" te krijgen) Men gaat voor de beste ervaring, dus de wijze waarop je muziek ervaart.
Inderdaad, ik ga liever voor iets wat in mijn oren ‘lekker klinkt’ dan de meest zuivere reproductie. Of dat mij audiofiel maakt of juist niet, dat weet ik ook niet zo goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
@teacher oké,

knip, die ok is genoeg O-)

[ Voor 171% gewijzigd door teacher op 23-01-2020 13:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gluten Parody
SED schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:06:
Dat laatste is ook een verklaring voor de aanhoudende populairiteit van buizenversterkers. De wijze waarop die het geluid versterken ligt fijn in het gehoor.
Buizenversterkers clippen wat vriendelijker dan transistors, maar of er binnen het normale werkgebied van zo’n versterker echt verschil waarneembaar is vraag ik mij af. In een abx test haalt deze dove kwartel het er niet uit :9 Was er niet een challenge waarbij je tienduizend dollar kon verdienen als je twee versterkers uit elkaar kon horen?

[edit] wacht, dit gaat niet over kabels; ik kruip weer onder mijn steen... :$

[ Voor 6% gewijzigd door Gluten Parody op 23-01-2020 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Gluten Parody schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:20:
[...]
Was er niet een challenge waarbij je tienduizend dollar kon verdienen als je twee versterkers uit elkaar kon horen?
Ik ken er geen van 10.000 dollar voor versterkers, maar vroeger had je wel de 1 miljoen james randi challenge die maar opgeheven is omdat niemand hem kwam ophalen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SED schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 11:06:
@teacher oké, tenslotte moet er ooit een eind komen aan herhaling van zetten zonder resultaat.

@Gluten Parody audiofiel is geen scheldwoord, alleen de onderlinge verschillen zijn groot.
De technische audiofiel richt zich met name op het signaalpad terwijl de audiofiel die we net beschreven vooral voor de voor hem of haar beste beleving gaan.
Dat laatste is ook een verklaring voor de aanhoudende populairiteit van buizenversterkers. De wijze waarop die het geluid versterken ligt fijn in het gehoor.
Er zijn vast nog meer indelingen te maken, maar je hebt 'm.i. met deze twee groepen een belangrijk deel gedekt.
Beide groepen hebben een bovengemiddeld bedrag over voor hun hobby en daar spelen de hier verketterd producten meestal op in.
Ik denk dat je daar echt de spijker op de kop slaat!
Op zich zal er aan die aanbevolen producten helemaal niets mankeren, waarschijnlijk kopen die sjacheraars ze gewoon goedkoop in de reguliere handel, doen er een ander etiketje op, stoppen het in een eigen-merk-doosje en bieden het aan tegen 10-, 100- of soms duizendvoudige prijs. Daarom verzet ik mij regelmatig tegen het aldoor terugkerende pleidooi voor dubbelblind testen van die producten. Versta me goed, niet tegen dat testen op zich, maar wel tegen de nutteloosheid ervan in dat duistere wereldje. Een eerlijke test zal uitwijzen dat zo'n product oké is maar dat doet het zelfde maar veel goedkopere dus ook. Bovendien haalt de sjacheraar de ene keer bij A, de andere keer bij B. Zo'n test zegt daarom helemaal niets.

Maar ik denk dat we roependen in de woestijn zijn met onze waarschuwingen over die veel te hoge prijzen. De echte liefhebbers zitten daar heb ik de indruk helemaal niet mee en ze wimpelen de adviezen van deskundig steevast af met het eeuwige "er is meer dan de theorie, de techniek etc."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DominoNL

DominoNL

Techneut schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 13:49:
[...]
Ik denk dat je daar echt de spijker op de kop slaat!
Op zich zal er aan die aanbevolen producten helemaal niets mankeren, waarschijnlijk kopen die sjacheraars ze gewoon goedkoop in de reguliere handel, doen er een ander etiketje op, stoppen het in een eigen-merk-doosje en bieden het aan tegen 10-, 100- of soms duizendvoudige prijs. Daarom verzet ik mij regelmatig tegen het aldoor terugkerende pleidooi voor dubbelblind testen van die producten. Versta me goed, niet tegen dat testen op zich, maar wel tegen de nutteloosheid ervan in dat duistere wereldje. Een eerlijke test zal uitwijzen dat zo'n product oké is maar dat doet het zelfde maar veel goedkopere dus ook. Bovendien haalt de sjacheraar de ene keer bij A, de andere keer bij B. Zo'n test zegt daarom helemaal niets.

Maar ik denk dat we roependen in de woestijn zijn met onze waarschuwingen over die veel te hoge prijzen. De echte liefhebbers zitten daar heb ik de indruk helemaal niet mee en ze wimpelen de adviezen van deskundig steevast af met het eeuwige "er is meer dan de theorie, de techniek etc."
Daar gaat de discussie toch ook (meestal) niet over? Als die sjacheraars op het doosje zetten "net zo goed, maar duurder en voelt vast beter", dan is er echt niemand die er naar kraait. Alleen beweren die sjacheraars
en hun overtuigde klanten (ongevraagd, maar ook meer dan eens gevraagd) dat het écht beter is. Zeker naar tweakers.net kijkend zal niemand hier slechter slapen als hij leest dat iemand een kabel koopt die 10-, 100, of 1000x duurder is dan nodig. Maar als er iemand een topic aanmaakt met "hoe verbeter ik mijn audiosetup" en de sjacheraars vallen met allerhande kul-verhalen over elkaar heen dan raken er toch wat mensen begrijpelijk opgewonden (en dat bedoel ik niet op een goede manier). Dan is er ook nog een groep die deze vraag niet in een topic stelt, maar zelf op onderzoek uit gaat en discussies als deze tegenkomt. Als de consensus van zo'n discussie tussen believers en non-believers dan een beetje in het midden eindigt / agree to disagree, staat de deur voor een miskoop voor de persoon die graag z'n setup verbeterd nog wagenwijd open (want wie heeft er nou "gelijk"...?) en dat is gewoon vervelend om te zien.

Daarnaast vind ik de discussies die -hier- plaatsvinden (dus in het elvenforum) helemaal misplaatst.

(Ik wilde hier op doorgaan door aan te geven dat dat hetzelfde is als een kerk inlopen om een discussie te starten over het bestaan van god, maar dat zou net het tegenovergestelde zijn van wat hier gebeurd. Toen bedacht ik me dat het vrij vaak voorkomt dat er mensen in omgevingen met ongelovige mensen de discussie over het bestaan van god starten en ik een beetje een moot point had..., maar de gelijkenissen zijn wel treffend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 17-09 19:28
Maar wat is dat dan precies?

Voor de meest zuivere reproductie zal je ook de ruimte moeten hebben waar de muziek is opgenomen. Een deel van het geluid word namelijk niet bepaald door speakers maar door de ruimte zelf.

Omdat jou luisterruimte anders is dan degene waar de opname is gedaan, zal je toch het signaal (bv. door EQ-ing) moeten aanpassen wil je een reproductie willen krijgen van het originele studiogeluid.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 23:05

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ik denk overigens helemaal niet dat je met "high end" een miskoop doet. Ja, je betaalt te veel voor wat het doet, er kan misschien nog een meerprijs zitten op een mooi ontworpen product en een mooi houten doosje (dan is het sowieso beter, dat weet iedereen), maar daarna betaal je voor de beleving van het merk. Met een rolex doe je ook immers geen miskoop.

Waar ik nog steeds mijn bedenkingen bij heb zijn toevoegingen die op papier van alles doen; houten pucks, kabelhouders, dure netsnoeren of usb kabels..... Iedereen mag van mij zelf weten waar hij zijn/haar hobby geld aan uit geeft, maar ga me niet vertellen dat je geluid beter wordt van een high end optische kabel of een netsnoer van 800 euro.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gluten Parody
ChojinZ schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:33:
[...]

Maar wat is dat dan precies?

Voor de meest zuivere reproductie zal je ook de ruimte moeten hebben waar de muziek is opgenomen. Een deel van het geluid word namelijk niet bepaald door speakers maar door de ruimte zelf.

Omdat jou luisterruimte anders is dan degene waar de opname is gedaan, zal je toch het signaal (bv. door EQ-ing) moeten aanpassen wil je een reproductie willen krijgen van het originele studiogeluid.
Dit is zo’n beetje mijn beeld van een audiofiel in extremo: met apparatuur van tienduizenden euro’s en een totaal opgeofferde huiskamer proberen een onmogelijk doel te behalen. Vervolgens valt zo’n beetje elke opname door de mand en zit je alleen nog naar Synthesizer Greatest deel 1 t/m 24 te luisteren... :+

Nee, dan liever iets wat misschien een beetje kleuring heeft maar wel bij mijn smaak past. Mijn Grado hoofdtelefoon is volgens mij verre van ‘neutraal’ afgestemd maar het gaat om de glimlach op m’n gezicht _/-\o_

Pagina: 1 ... 53 ... 118 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic