Janjaapszoon schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 20:49:
[...]
Ik wil hier toch even op reageren. Er wordt te snel vanuit gegaan dat dit soort zaken in dezelfde categorie te plaatsen zijn als die van de kabels. Ik ben het daar echter niet mee eens. De ruimte heeft nu eenmaal het grootste effect op het geluid en is dus zeer goed te beïnvloeden.
Tot zover klopt het wat je zegt.
Na het lezen van de reacties op de discs heb ik het maar gelaten, maar nu ook dit belachelijk wordt gemaakt wilde ik er toch iets over kwijt. Je kan ook blind zijn voor wetenschap in de zin van denken dat je alles al weet. Er is nog veel wat we niet begrijpen!
En hier ga je de mist in. Qua geluid zijn er niet veel geheimen, het zijn gewoon trillingen die we kunnen meten en visualiseren inclusief weerkaatsingen en absorpties van voorwerpen etc.
Verplaats je je speakers 1mm dan verander je al een veelvoud aan trillingen dan wanneer je die belletjes ophangt (of van die hockeypucks ophangt).
Kijk, puur theoretisch zouden die belletjes en hockeypucks kunnen werken. Alleen dan wel in een ruimte van een specifieke omvang, met super specifieke muren, met super specifiek vloerbelegging, met super specifieke inrichting, met een super-specifieke luisterstoel en dan moet jij als persoon ook nog van specifieke lengte en breedte zijn.
Laat je al die super-specifieke dingen weg dan vergaat het effect van die dingen compleet in de effecten die je van alle andere spullen in je ruimte hebt (alleen vreemd genoeg hoor je daar nooit iemand over) als het al niet tegen gaat werken omdat ze uit synch worden gebracht door net die ene plant die je vriendin in de kamer wil hebben.
Dit zijn van die dingen die in een lab best aan te tonen zijn alszijnde effect hebbende, maar je hoofd 1 mm verplaatsen zorgt ervoor dat het effect uit synch gaat lopen.
Kijk, qua geluid/muziek is het heel supersimpel (mits het goed gebouwd is) :
- Je speakers zijn van belang
- Hierna komt je vloer- wand- en pafondbedekking (en bij ramen telt de buitentemperatuur hard mee)
- Hierna komt je inrichting
Als die de geluidsgolven allemaal de goede richting met de juiste timing induwen dan heb je optimaal geluid.
En 10 van die belletjes of hockeypucks of houten blokjes onder kabels veranderen de geluidsgolven niet in dusdanig sterke mate dat het invloed heeft.
Ik zou voor de audiofielen gewoon eens aanraden om naar een opname studio te kijken, daar is alles erop gericht om het perfecte geluid in de microfoon te krijgen. Beter dan dat kan niet en die hebben niet al die tierelantijntjes etc (zolang ze niet gesponsord worden door de industrie)
Het enige wat kan is dat je versterker / kabel / weet ik veel welk onderdeel van je set kleuring aanbrengt wat gewoon geluids vernaggeling is, alleen vind jij die verslechtering dan prettig.
Het hele principe van een geluidsset is simpelweg : input=output, oftewel garbage in = garbage out. Er bestaan geen elfen spullen die van garbage in = elfen geluid out maken.
Helemaal qua het digitale gedeelte is dit gewoon simpel na te meten, zolang de bits op je versterker aankomen zoals ze bij de bron verzonden zijn heb je 100% reproductie van het geluid.
Dan heb je nog analoge gedeelte van je speaker kabels, maar daarvan zijn de eigenschappen qua audio ook al lang en breed bekend en uitgezocht (en niet relevant bevonden zolang je niet 100+ meter kabel gaat neergooien) zodat ook daar nagenoeg 99,99999999999% reproductie is.
En voor de rest is het je speakers en hoe de geluidsgolven je oren bereiken.
En als je dus nieuwe kabels/versterkers etc koopt en je hoort het echt alsof er een doek is weggevallen, gefeliciteerd of je oude set was stuk of je nieuwe set is stuk.
Ervaar je slechts dat er een doek is weggevallen, gefeliciteerd dat is psychoakoustiek.
En voor de mensen die denken dat je het ook met andere zintuigen merkt, dat is de beleving en niet horen.
Als jij een betere beleving krijgt van diepe zware bassen die op je binnenste doorgolven, steek een vibrator in je reet bij klassieke muziek en je krijgt grofweg hetzelfde effect, maar het verandert niets aan het geluid.
Er is een hele industrie in het leven gekomen die zich richt op het mystificeren en moeilijk maken van iets wat in basis heel simpel en uitgekauwd is en om maar in die zelfbedachte onduidelijkheden producten te kunnen verkopen. Alleen dat heet ook wel gewoon oplichterij.