SED schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:54:
Grappig @
Q , je doet het weer. Je past je verhaaltjes naadloos aan. Nu wil je ineens levende krokodillen op antartica, terwijl ik net heb aangetoond dat er ca 50 miljoen jaar geleden krokos geleefd hebben. Jouw verhaaltjel niet het mijne! Maar ga gerust je gang, het blijkt jouw hobby te zijn

Nee, jij past de uitdaging zo aan dat het in jouw straatje past maar wie hou je daar mee voor de gek?
Voor minder dan 'levende' roze krokodillen op Antarctica doe ik het niet.
Maar dit is mijn punt met de analogie: we weten een hoop van krokodillen (ze kunnen niet tegen kou, ze zijn niet roze). En we weten een hoop over Antartica: het is er erg koud. Dus: waarschijnlijk geen roze krokodillen op Antarctica. Onze huidige kennis is relevant. Op basis van die kennis heeft het dus weinig zin om wetenschappelijk onderzoek te doen naar roze krokodillen op Antartica. Levende! voor de duidelijkheid.

In het kort ( met het gevaar weer onvolledig te zijn)
We hebben het met elfenproducten per definitie over muziekervaring en niet over geluid. daar zit al een interessant verschil omdat muziek een beleving is en niet uitsluitend een samenstel van trillingen die zich in het meetbare electromagnetische golven bereik bevinden.
Dus er is 'iets' dat iets met die beleving doet, maar niet te maken heeft met de elektrische eigenschappen.
Dat kan zeker zo zijn.
Als je de beleving in positieve zin kunt sturen met een product bereik je het ultieme doel van de audiofiel: een betere muziekbeleving. ( dat blijkt trouwens heel vaak geen perfecte weergave van de opname te zijn, maar een ervaring die meer aanspreekt)
Dat kan met verbeterde apparatuur, geleiders, speakers etc.. en blijkbaar is het ook heel goed mogeljjk de psyche te sturen. Als dat gestuurde psychoakoestiek is dan is dat ook al een interessant gegeven.
Op zich helder, maar wat bedoel je met gestuurde psychoakoestiek? Wat is voor jou een voorbeeld hiervan?
Als we daarnaast vaststellen dat geluid niet alleen via de oren binnenkomt maar dat ook je gehele lichaam daarbij een essentiële functie heeft dan hoeven we ons niet alleen te beperken tot trillingen in het hoorbaar spectrum.
Geluid horen we en we kunnen de trillingen in bepaalde frequentie gebieden voelen. Daar kan ik in mee gaan.
Maar wat blijft er verder over?
Ik stel verder vast dat er nog nooit gemonitorde dubbel bind onderzoeken zijn geweest. Hoe hardnekkig men hier het tegendeel blijft roepen. Ik vermoed dat een brede taalvervuiling over dat begrip de A/B test bedoelde. Dat is dus geen opzet die de eigenschappen heeft van dubbelblind onderzoek!
Mij hoor je niet, je hebt gelijk, de onderzoeken die zijn aangedragen zijn informeel.
Ik beweer ook verder niks! In vind het gewoon de moeite waard om juist wel eens een keer een dubbelblind onderzoek op te zetten om de stellingen die hier zo hardnekkig verdedigd worden te onderbouwen of onderuit te halen. Inclusief de mijne!
Dat vind ik prima.
Maar tot die tijd is het wat mij betreft volkomen gerechtvaardigd om al die elvenkabels over één kam te scheren: het doet niets maar mensen praten zichzelf wat aan door bias.
Mijn grootste bezwaar is dat het gebrek aan dergelijk onderzoek wordt aangegrepen om een onzekerheid te creëren over het al dan niet effectief zijn van elvenkabels. Dat doet geen recht aan onze huidige kennis over techniek en mensen.
Het is niet alsof de posities 'elven kabels werken' vs. 'elven kabels werken niet' aan elkaar gelijkwaardig zijn.
Onze kennis over mensen en techniek laat vrijwel geen ruimte over voor de positie 'elven kabels werken'. Ik zeg 'vrijwel' om dat niets absoluut is. Maar for all practical purposes is dat het wat mij betreft wel.
Ik beweer dat alleen schermen met meetgegevens geen verder inzicht zal verwerven om dat het juist gaat om een beleving en dus persoonsgebonden/psyche effecten heeft.
Je mag het volkomen oneens zijn met mij. Geen probleem.
De ervaring verschilt per mens. Dat is waar, mee eens. Maar SED, jij neemt al een veel genuanceerdere positie in dan de elvenkabel kopers en verkopers!
Die komen allemaal aan met onwetenschappelijke claims over de electomagneticsche eigenschappen. Die beweren dat niet de
ervaring maar het geluid zelf verandert. Zij maken zover ik kan zien allemaal wetenschappelijk toetsbare / meetbare claims die niet deugen. Daar komen we in het gebied van de kristallen en rare houten blokjes met speciale eigenschappen.
Wat feiten dan.
Er zijn vele duizenden luisteraars( en waarschijnlijk een veelvoud daarvan, aangezien het een actieve markt is) die een betere ervaring hebben met sommige elfenproducten.
Dat is een feit ja.

Maar dat staat zeker niet ter discussie hier toch?
Feit: er zijn geen dubbelblinde testen gedaan die het tegendeel bewijzen.
Het is waar dat er geen harde dubbel blinde tests zijn die demonstreren dat elvenkabels werken/niet werken.
Feit: muziek is meer dan alleen geluid wat zich zou beperken tot trillingen.
Dat is iets wat je denk ik beter uitvoeriger kunt beschrijven want geluid is trillingen in de lucht en dat is het dan. Misschien nog trillingen in je lichaam door bepaalde frequenties. Wat mist hier dan?
Feit: warm water bevriest sneller dan koud water ( om maar eens aan te geven dat onze logica niet altijd feilloos werkt, ook niet bij natuurkundige verschijnselen)
We zijn daar achter gekomen door te meten, niet door dubbel-blinde tests.
Maar je punt is dat niet alles logisch/intuitief is: dat is waar: quantum mechanica is een voorbeeld van iets wat heel moeilijk is om onder de knie te krijgen omdat het niet intuitief is, heb ik mij laten vertellen.
Je schrijft dit niet voor niets, je probeert hier een punt te maken. Ik denk dat jouw punt is dat er misschien een niet-intuitive verklaring is voor de ervaring van elvenkabel mensen. Klopt dat?
Mening: zijn er onzinnige elfenproducten? Ongetwijfeld, lastig om daar een heldere grens te trekken. Soms/vaak gaan de nuances die men meent te bereiken zo ver dat het inderdaad paranormale eigenschappen moet hebben. ( al heb ik nooit dat verband gesuggereerd maar is dat weer eens aan mij toegeschreven)
Maar dan kom je toch op een punt: wat is waarschijnlijker: dat iemand paranormale zaken waarneemt of dat iemand zich onbewust laat misleiden door bias?
Ik kom er heel wat tegen hier en heb heel wat leuke links gedeeld. De voordelen van houten sjoelschijven op een versterker zijn hilarisch. Maar juist aan de kabelzijde zijn er opvallende terugkerende (vermeende?) effecten bij sommige producten. "Interessant" zeg ik dan....wat zou dat kunnen verklaren?
Ik denk dat we daar dus van mening verschillen. Ik vind het niet verwonderlijk dat mensen verschil menen te ervaren tussen (elven)kabeltjes.
Dat gegeven zie ik dus niet als voldoende reden om daarvoor verder onderzoek te doen. We hebben al een bak met kennis, het is zeer waarschijnlijk dat simpel te verklaren valt met bias.
Als mensen dat onderzoek toch willen doen, prima.