Een kromme banaan is recht,Jorgen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:26:
[...]
De lucht is groen, het gras is blauw,
Audio, ik hou van jou.
Audio verkeerd inkopen is slecht
Een kromme banaan is recht,Jorgen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:26:
[...]
De lucht is groen, het gras is blauw,
Audio, ik hou van jou.
SED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:33:
Q, dit soort woorden in de mond leggen kun je niet maken in een discussie!!
[...]
Hiermee diskwalificeer je jezelf als gesprekspartner!
Als je mijn tekst even terug leest dan zie je dat ik 'parafraseer'. Ik leg jullie geen letterlijke woorden in de mond maar ik schets jullie positie, zoals ik die begrijp. Het verbaasd me dat je dit anders leest maar ik zal proberen de ambiguiteit weg te nemen de volgende keer.SED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:12:
[...]
Hij legt twee mensen woorden en beweringen inde mond die ze niet gebruikt hebben en gaat die vervolgens aanvallen.
Beetje lullige manier van ""discussie" voeren.
Als we niets meten dan bestaat het niet. Als je dan toch iets ervaart, dan zit het tussen je oren.Als je denkt dat iets wat niet te meten is niet bestaat heb je een ernstige beperking in je objectiviteit.
Hoe kunnen je oren iets horen wat niet te meten valt?Techneut schreef op woensdag 18 december 2019 @ 19:01:
[...]
Keer dat voor de aardigheid eens om. Je denkt of liever gezegd je weet absoluut zeker dat je in een bepaald geval verschil hoort. Houd je dan nog steeds vol dat dit soms niet te meten is?
[ Voor 23% gewijzigd door Q op 18-12-2019 20:43 ]
Als advocaat van de duivel, en niet helemaal on-topic: het zou kunnen dat er iets bestaat wat nog niet gemeten is, bijvoorbeeld omdat we het meetinstrument nog niet hebben. Neem de natuurkunde: pas toen men een meetinstrument had kon het bestaan van radio activiteit vastgesteld worden, zie verder hierQ schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:39:
[...]
[...]
Als je mijn tekst even terug leest dan zie je dat ik 'parafraseer'. Ik leg jullie geen letterlijke woorden in de mond maar ik schets jullie positie, zoals ik die begrijp. Het verbaasd me dat je dit anders leest maar ik zal proberen de ambiguiteit weg te nemen de volgende keer.
Volgens mij is 'jullie' positie dat er inderdaad 'elvenkabeltjes' zijn die weldegelijk een 'echt' effect hebben en dus de meerprijs waard zijn. Klopt dat?
[...]
Als we niets meten dan bestaat het niet. Als je dan toch iets ervaart, dan zit het tussen je oren.
Het lijkt er sterk op dat je weigert te accepteren dat die elvenkabeltjes niet werken en wat je zelf ervaart psychosomatisch is. Klopt dat?
[...]
Hoe kunnen je oren iets horen wat niet te meten valt?
In de kantine hoor je bier te drinkenJorgen schreef op woensdag 18 december 2019 @ 04:20:
Ik heb vanavond in de kantine van de sportvereniging een behoorlijk krakende Aiwa stereotoren van nieuw afgeknipte en gestripte, oude bekabeling voorzien. Door het vele rotzooien, aan elkaar knopen en verschuiven in de loop der jaren, was het een storende, krakende rotzooi geworden. Er zaten 2 AM antennes, 1 FM antenne + 6 speakers aan, met soms gewoon dik, massief installatiekoperdraad, met de volgende normale gevlochten koperkabel eromheen gevlochten. Ik heb alle kabels los getrokken, geknipt en gestript; aan elkaar gevlochten en weer in de aansluitingen gepropt. Storing weg, voor een keet prima geluid. Af en toe schiet hij in de protect (was vaak, nu weinig). Het zooitje is daarmee een stukje netter geworden. De audiofiel zou denken dat dit niet kan en al helemaal niet klinkt. Voor een oude keet klinkt het prima en werkte het al jaren. Inmiddels Bluetooth ontvanger erop aangesloten en spelen maar. Moraal van dit verhaal: zelfs met oude goedkope rotzooi, kan je nog een lekker klinkend deuntje produceren.
[ Voor 7% gewijzigd door j-phone op 18-12-2019 20:57 ]
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Daarom zei ik idd dat mijn opmerking niet helemaal on-topic is. Wat ik bedoel is dat het is mogelijk dat er een effect bestaat door je luidsprekerkabel op houten blokjes te leggen, alleen hebben we het juiste meetinstrument nog niet - het is aan de mensen die dit ervaren (daar hoor ik niet bij) een meetinstrument te ontwikkelen wat dit tot dusver nog niet meetbare effect aantoont.j-phone schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:51:
[...]
In de kantine hoor je bier te drinken
Edit:
@martyw Kijk ook naar de ontdekking van dark matter en dark energy. Maar dit heeft absoluut geen betrekking op audio. Dat is zo suf eenvoudig in vergelijking met andere natuurkundige fenomenen.
Dan krijg je als argument terug dat hun gehoor het meetinstrument is. We kunnen beter binnen de natuurkundige wetmatigheden blijven.martyw schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:04:
[...]
Daarom zei ik idd dat mijn opmerking niet helemaal on-topic is. Wat ik bedoel is dat het is mogelijk dat er een effect bestaat door je luidsprekerkabel op houten blokjes te leggen, alleen hebben we het juiste meetinstrument nog niet - het is aan de mensen die dit ervaren (daar hoor ik niet bij) een meetinstrument te ontwikkelen wat dit tot dusver nog niet meetbare effect aantoont.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Uiteraard willen we een wetenschappelijk verantwoord meet instrument, met verantwoordingj-phone schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:11:
[...]
Dan krijg je als argument terug dat hun gehoor het meetinstrument is. We kunnen beter binnen de natuurkundige wetmatigheden blijven.
Op Spike (tv kanaal) heb je weleens zo'n Ghost hunter programma. Hier laten ze ook een zelf ontwikkeld 'meetinstrument' zien. Af en toe zie je wat oplichten wat, volgens hun, het bewijs is van een entiteit die aanwezig is. Uitleg over het 'meetinstrument' mist volledig, maar wordt plompverloren wel als bewijs aangevoerd.
Als je alleen datgene meet wat je weet kom je nooit verder.Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 18:22:
Je kunt pas objectief vaststellen dat iets bestaat als het meetbaar is gemaakt volgens mij.
Copyright and left by SED...
De uitdaging is dus wat mij betreft een meetinstrument te ontwikkelen wat dat meet wat je wel 'weet' maar nog niet bewezen hebtSED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:23:
[...]
Als je alleen datgene meet wat je weet kom je nooit verder.
Kans is groot dat ze dan helemaal doordraaien;martyw schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:17:
[...]
Uiteraard willen we een wetenschappelijk verantwoord meet instrument, met verantwoording
Als je iets niet weet, wat moet je dan meten?SED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:23:
[...]
Als je alleen datgene meet wat je weet kom je nooit verder.
Als je een standpunt niet begrijpt helpt het parafraseren zeker niet!Q schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:39:
Als je mijn tekst even terug leest dan zie je dat ik 'parafraseer'. Ik leg jullie geen letterlijke woorden in de mond maar ik schets jullie positie, zoals ik die begrijp. Het verbaasd me dat je dit anders leest maar ik zal proberen de ambiguiteit weg te nemen de volgende keer.
Ik kan alleen voor mezelf spreken ( tip, iets voor jou!)Volgens mij is 'jullie' positie dat er inderdaad 'elvenkabeltjes' zijn die weldegelijk een 'echt' effect hebben en dus de meerprijs waard zijn. Klopt dat?
Zo, je doet terloops even de aankondiging van het einde aan de wetenschap en de ontkenning van nieuwe ontwikkelingen.Als we niets meten dan bestaat het niet. Als je dan toch iets ervaart, dan zit het tussen je oren.
Je vooringenomenheid ligt er duimendik op. Wederom is het antwoord nee. Maar ook hier een leestip: lees de bijdragen nog eens rustig na.Het lijkt er sterk op dat je weigert te accepteren dat die elvenkabeltjes niet werken en wat je zelf ervaart psychosomatisch is. Klopt dat?
Horen doe je met meer dan alleen je oren. Geluid is een trilling die niet beperkt blijft tot je oren.Hoe kunnen je oren iets horen wat niet te meten valt?
Dan is er eerst een heldere theorie nodig zodat je weet in welke richting je kunt gaan zoeken. Net zoals het voorbeeld van de relativiteits theorie van Einstein die ik net aanhalde.martyw schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:25:
[...]
De uitdaging is dus wat mij betreft een meetinstrument te ontwikkelen wat dat meet wat je wel 'weet' maar nog niet bewezen hebt
[ Voor 27% gewijzigd door SED op 18-12-2019 21:39 ]
Eens, gelukkig is er in dit forum geen gebrek aan theorieënSED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:34:
[...]
Dan is er eerst een heldere theorie nodig zodat je weet in welke richting je kunt gaan zoeken. Net zoals het voorbeeld van de relativiteits theorie van Einstein die ik net aanhalde.
Eerst de theorie ontwikkelen en dan proberen te weerleggen of bewijzen.
Een theorie kan zich ontwikkelen wanneer er sprake is van een open discussie zonder vooringenomenheid of "realisten" die alleen "geloven" in meetresultaten.
Bingo!SED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:34:
[...]
Dan is er eerst een heldere theorie nodig zodat je weet in welke richting je kunt gaan zoeken. Net zoals het voorbeeld van de relativiteits theorie van Einstein die ik net aanhalde.
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Muziek is beleving, dat ontkent niemand in dit topic. Sterker, ik denk dat de mensen die niet geloven in de voodoo meer kunnen genieten van de muziek omdat ze weten dat koperdraadje A dezelfde eigenschappen heeft als koperdraadje B en niet constant zitten te twijfelen over de componenten in de installatie.SED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:34:
[...]
Een theorie kan zich ontwikkelen wanneer er sprake is van een open discussie zonder vooringenomenheid of "realisten" die alleen "geloven" in meetresultaten.
j-phone Of verwijs je nu naar het paranormale?
Ufos bestaan totdat je ze benoemd hebt.
paranormaal is een andere naam voor een verschijnsel dat we (nog?) niet kunnen verklaren.
Muziek is op zich al een raadselachtig gebeuren als je merkt welke invloed het op mensen heeft. Dat gaat (gelukkig) veel verder dan analytische meetresultaten die slechts weergeven wat je reeds weet en in welke mate dat verschijnsel op gaat treden.
Muziek is meer dan een verzameling tonen op volgorde.
martyw schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:51:
[...]
Als advocaat van de duivel, en niet helemaal on-topic: het zou kunnen dat er iets bestaat wat nog niet gemeten is, bijvoorbeeld omdat we het meetinstrument nog niet hebben. Neem de natuurkunde: pas toen men een meetinstrument had kon het bestaan van radio activiteit vastgesteld worden, zie verder hier
martyw schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:39:
[...]
Eens, gelukkig is er in dit forum geen gebrek aan theorieën
Hoe zou je het wel formuleren?SED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:32:
Als je een standpunt niet begrijpt helpt het parafraseren zeker niet!
Ik kan alleen voor mezelf spreken ( tip, iets voor jou!)
En het antwoord is Nee, niet zoals je dat nu aan het formuleren bent.
De relativiteitstheorie deed concreet toetsbare voorspellingen. De theorie was falsifieerbaar. Zo kon je concreet gaan meten.Zo, je doet terloops even de aankondiging van het einde aan de wetenschap en de ontkenning van nieuwe ontwikkelingen.
Tip: lees je wat in begin eens met de relativiteitstheorie van Einstein. Theoretische wetenschap totdat het empirisch bewijs te leveren was. Maar volgens jou volkomen onzin.
[ Voor 44% gewijzigd door Q op 18-12-2019 22:00 ]
Theorieën in stap 3 van het diagram van @ChojinZQ schreef op woensdag 18 december 2019 @ 21:50:
[...]
...
Bedoel je hier 'theorie' als in 'een ideetje bedacht door een leek' of een theorie op het niveau van 'the theory of gravity' of 'the theory of evolution'. Falsifieerbaar, doet toetsbare voorspellingen, etc.
[ Voor 39% gewijzigd door martyw op 18-12-2019 21:59 ]
Dat is in dit geval (audio) niet nodig, een stukje terug kwam de null tester van Ethan Whiner langs die alles in het audio spectrum (dat wat we weten én dat wat we niet weten) meeneemt.martyw schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:51:
[...]
Als advocaat van de duivel, en niet helemaal on-topic: het zou kunnen dat er iets bestaat wat nog niet gemeten is, bijvoorbeeld omdat we het meetinstrument nog niet hebben. Neem de natuurkunde: pas toen men een meetinstrument had kon het bestaan van radio activiteit vastgesteld worden, zie verder hier
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Ik heb geen kabels van 1000 euro en ben van mening dat je die beter eerst in wat anders kan stoppen. Een paar eenvoudige Monsters om mee te starten is goed genoegQ schreef op woensdag 18 december 2019 @ 20:39:
[...]
Volgens mij is 'jullie' positie dat er inderdaad 'elvenkabeltjes' zijn die weldegelijk een 'echt' effect hebben en dus de meerprijs waard zijn. Klopt dat?
Verwijderd
Dit is ook mijn vraag dan aan aljooge:aljooge schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:30:
[...]
Ik heb geen kabels van 1000 euro en ben van mening dat je die beter eerst in wat anders kan stoppen. Een paar eenvoudige Monsters om mee te starten is goed genoeg
Hoe zat het met die test van tien jaar terug (ongeveer) waarbij iemand de interlinks had vervangen door een uitgerolde draadhanger? Dubbel-blind en niemand hoorde het verschil.Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:39:
Met welke theoretische onderbouwing gaan een paar eenvoudige Monsters dan verschil maken?
[ Voor 74% gewijzigd door Q op 18-12-2019 23:01 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 18-12-2019 23:01 ]
Wanneer je beweerd 'om mee te starten' bedoel je impliciet dat er dus wel degelijk betere kwaliteit te halen valt uit (nog) duurdere kabels.aljooge schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:30:
[...]
Ik heb geen kabels van 1000 euro en ben van mening dat je die beter eerst in wat anders kan stoppen. Een paar eenvoudige Monsters om mee te starten is goed genoeg
Ik zat mijn post flink te editten dus misschien is er nu wat verwarring. Ik denk zelf dat bouwmarkt RCA kabels of speaker draad prima is. Misschien dat je voor langere afstanden iets dikker speakerdraad zou moeten gebruiken maar ik laat me graag corrigeren. Het mag nog steeds bij de Gamma vandaan komen.Techneut schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:59:
Je was me net een slag voor. Van waar toch die keuze voor dat nogal dure merk. Ze werken weliswaar niet alleen maar met "elfjes prijzen", maar die zitten er wel tussen. En in het goedkopere segment evengoed nog wel met prijzen die flink aan de hoge kant zijn. Er is echt niets mis met de bouwmarkt producten. Ik bespeur hier bij Q zeker een restje aan geloven van die onzinpraatjes. Of vergis ik me hierin?
[ Voor 21% gewijzigd door Q op 18-12-2019 23:06 ]
[ Voor 12% gewijzigd door SED op 18-12-2019 23:11 ]
Het blijven verplaatsen van de doelpalen maakt je punt niet sterker. Je haalt er nu zoveel zaken bij dat het een beetje een scherts wordt.SED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:07:
Wel grappig dat de "wetenschaps aanhangers" een sterke neiging tot ultiem geloof in hun aanpak vertonen.
Inclusief het afwijzen van andere ideeen op basis van wat ze wel willen geloven. Want dat geloof noemen ze bewijzen. Die inderdaad bewijzen wat ze stellen
vrij naar Kuhm "Bij het toepassen van een wetenschappelijke methode komen steeds opnieuw waarnemingen naar boven die niet in de bestaande modellen of paradigma's passen (anomalieën). "
De aanhangers van een paradigma blijken vaak net zo gelovig als religieuzen.
Tja...
Laten we eens kijken naar de kwamtum mechanica..
Daar beinvloed de meting de waarneming.
Er is dus geen waarnemeronafhankelijke werkelijkheid.
betere geleidbaarheid, Ze waren het eerste bedrijf in de jaren 70 die onderzoek deed naar kabels en ze zijn groot geworden door mond op mond reclame. Daarvoor gebruikte iedereen dropveters. Een verbetering bijvoorbeeld was het n elkaar vlechten van 2 draden om de inductie te verminderenVerwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:39:
Met welke theoretische onderbouwing gaan een paar eenvoudige Monsters dan verschil maken?
Bron (ook van de betere geleidbaarheid)?aljooge schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:17:
[...]
betere geleidbaarheid, Ze waren het eerste bedrijf in de jaren 70 die onderzoek deed naar kabels en ze zijn groot geworden door mond op mond reclame. Daarvoor gebruikte iedereen dropveters. Een verbetering bijvoorbeeld was het n elkaar vlechten van 2 draden om de inductie te verminderen
Ik trek het beeld wat breder dan de meten is weten fans inbrengen tegen elfenklets.j-phone schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:12:
[...]
Het blijven verplaatsen van de doelpalen maakt je punt niet sterker. Je haalt er nu zoveel zaken bij dat het een beetje een scherts wordt.
Je weet dat kwantummechanica werkt op de wereld die kleiner is dan een elektron (de orde van grootte waar we in de electriciteitsleer in praten)?SED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:21:
[...]
Ik trek het beeld wat breder dan de meten is weten fans inbrengen tegen elfenklets.
De kwantummechanica heeft overigens de elfenboel ook al bereikt dus het is gewoon volkomen on topic.
Nu pas vind je het vreemd worden? Nadat je zelf de kwantummechanica erbij haalt?SED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:26:
Nu begint het vreemd te worden. Omdat kwamtummechanica gaat over extreem kleine "objecten" zou het geen invloed kunnen hebben? Was dat je eigenlijke stelling?
Lees je de antwoorden eigenlijk wel? Dat ontkent niemand hier, dus waarom je de de doelpalen blijft verplaatsen is heel vreemd inderdaad.En weer die beperking tot de oren. Geluid is een trilling. Oren vormen slechts een deel van de waarneming.
Heb je daar concrete voorbeelden van?SED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:07:
Wel grappig dat de "wetenschaps aanhangers" een sterke neiging tot ultiem geloof in hun aanpak vertonen.
Inclusief het afwijzen van andere ideeen op basis van wat ze wel willen geloven.
Wat bedoel je in vredesnaam?Want dat geloof noemen ze bewijzen. Die inderdaad bewijzen wat ze stellen
Kun jij uitleggen hoe quantummechanische effecten merkbaar zijn op 'onze' schaal? Het antwoord levert je een nobel prijs op, kan ik je verklappen.Laten we eens kijken naar de kwamtum mechanica..
Dat is precies hoe het werkt.SED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:26:
Nu begint het vreemd te worden. Omdat kwamtummechanica gaat over extreem kleine "objecten" zou het geen invloed kunnen hebben?
Dan mag jij een theorie formuleren, inclusief hoe we die kunnen toetsen, om te kunnen waarnemen wat jij denkt te horen ervaren (en hoe dat zich rijmt met elvenkabeltjes enzo).En weer die beperking tot de oren. Geluid is een trilling. Oren vormen slechts een deel van de waarneming.
In mijn discussies met religeuze mensen in het verleden kwam ik ook op dit punt. Eentje kwam met het idee dat we een soort 6e (of 7e) zintuig hebben wat wetenschappers nog niet hebben ontdekt. En dat is hoe ze met God communiceren. Zeg maar een onontdekte antenne met God.j-phone schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:24:
Je weet dat kwantummechanica werkt op de wereld die kleiner is dan een elektron (de orde van grootte waar we in de electriciteitsleer in praten)?
Overigens, als je stelling waar is in de grote wereld hoe kunnen je oren dan wel een verschil 'meten'?
[ Voor 52% gewijzigd door Q op 18-12-2019 23:56 ]
Verwijderd
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2019 00:08 ]
Kun je dit aantonen dat dit op macro niveau gebeurt, op een manier die relevant zou zijn voor wat we hier doen?SED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:54:
Ik haal aan dat zelfs de meting de werkelijkheid gaat beïnvloeden.
Kun je concreet aantonen hoe dat dan werkt en hoe dat het geluid beïnvloed? Dus geen theoretische ideetjes zo van 'het kan toch' maar concrete voorbeelden die we kunnen controleren?Feitelijk ook iets wat je zelfs ziet gebeuren als je gaat meten aan een audio apparaat zonder de juiste tools of instellingen.
Wat is dan je positie precies, als wij er blijkbaar naast zitten? Het gaat er niet om wat jouw positie niet is maar wat die dan wel is, als wij volgens jou er naast zitten.Grappig blijft dat "men" er van ovetuigd is da tik een aanhanger van elfenkabels ben. dat geeft fraai de beperkte blik aan van degenen die op basis van vooroordelen een mening vormen.
Niet echt wetenschappelijk
[ Voor 15% gewijzigd door Q op 19-12-2019 00:08 ]
Niet? Hoe werkt het volgens jou dan wel?SED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:54:
Ik zie dat de quotes van stal worden gehaald.
Wat pareltjes uit deze discussie.
Q. als reactie op: Omdat kwamtummechanica gaat over extreem kleine "objecten" zou het geen invloed kunnen hebben?
[Q:b] Dat is precies hoe het werkt. [/b] Eh, nee ook dat heb je niet goed begrepen.
Leuk dat je dat aanhaalt, maar het werkt toch echt anders. Als je niet snapt hoe het werkt moet je er niet vanuit gaan dat anderen dat ook niet doen.Q Kun jij uitleggen hoe quantummechanische effecten merkbaar zijn op 'onze' schaal? Het antwoord levert je een nobel prijs op, kan ik je verklappen.
Ik haal aan dat zelfs de meting de werkelijkheid gaat beinvloeden.
Feitelijk ook iets wat je zelfs ziet gebeuren als je gaat meten aan een audio apparaat zonder de juiste tools of instellingen.
Je vind dat je geen doelpalen verplaatst maar haalt er steeds andere argumenten bij om een punt te maken.Wat j-phone betreft.. ik verplaats geen doelpalen. Ik stel kritische noten bij de aanhangers dat alles meetbaar zou zijn. En "wat je niet kunt meten bestaat niet"
Daar geeft men op kwamtum nivo mooie stellingen bij.
Waar komt dat nu weer vandaan? Ik struikel over je argumentatie, niet over het feit of je wel of geen elfenkabel aanhanger bent. Maar, dat maakt ook niet uit want de argumentatie rammelt aan alle kanten.Grappig blijft dat "men" er van ovetuigd is dat ik een aanhanger van elfenkabels ben. Dat geeft fraai de beperkte blik aan van degenen die op basis van vooroordelen een mening vormen.
Ah, de bekende 'leuke' opmerking inclusief smiley. Doet het altijd goed in audiofiele forums om mede believers mee te krijgen. Ik weet niet hoever je er hier mee komt.Niet echt wetenschappelijk
Nou, ik vindt 'm wel overtuigend. Bewijs namelijk maar eens dat hij ongelijk heeft (doe ik het zo goed SED?).j-phone schreef op donderdag 19 december 2019 @ 00:07:
[...]
Ah, de bekende 'leuke' opmerking inclusief smiley. Doet het altijd goed in audiofiele forums om mede believers mee te krijgen. Ik weet niet hoever je er hier mee komt.
Als anderen je stellingen en woorden in de mond gaan leggen is dat in een discussie wel degelijk een punt.Verwijderd schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:59:
Bovendien blijf je teruggrijpen op de overtuiging van anderen dat jij in elvenkabels geloofd, maar dat is helemaal niet het punt dat ter discussie staat. Het is helemaal niet relevant of jij er in gelooft of niet, laat staan of anderen die overtuiging hebben.
Serieus? Iemand die van metingen zijn hobby maakt ( als ik je blog zo bekijk) is niet op de hoogte dat het meetinstrument invloed heeft op de meting?Q schreef op donderdag 19 december 2019 @ 00:02:
[...]
Kun je concreet aantonen hoe dat dan werkt en hoe dat het geluid beïnvloed? Dus geen theoretische ideetjes zo van 'het kan toch' maar concrete voorbeelden die we kunnen controleren?
Kijk, je geeft een fraai bewijs van je vooringenomenheid. Je verliest de nuance en kent alleen voor en tegenstanders.Wat is dan je positie precies, als wij er blijkbaar naast zitten? Het gaat er niet om wat jouw positie niet is maar wat die dan wel is, als wij volgens jou er naast zitten.
Maar waar blijft nu die heldere theorie dat elvenkabels wel werken? En waar blijven de onderzoeken die deze theorie ondersteunen?SED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:07:
Inclusief het afwijzen van andere ideeen op basis van wat ze wel willen geloven. Want dat geloof noemen ze bewijzen. Die inderdaad bewijzen wat ze stellen
vrij naar Kuhm "Bij het toepassen van een wetenschappelijke methode komen steeds opnieuw waarnemingen naar boven die niet in de bestaande modellen of paradigma's passen (anomalieën). "
De aanhangers van een paradigma blijken vaak net zo gelovig als religieuzen.
Tja...
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Ik daag je uit ergens een tekst te vinden van mij die deze stelling kan onderbouwen.ChojinZ schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:31:
Maar waar blijft nu die heldere theorie dat elvenkabels wel werken?
Wederom, waar zeg ik zoiets?Verder dan 'ik hoor het dus er moet wel verschil zijn' kom je niet.
Je plaatst precies welke kanttekeningen? Het enige wat je in feite zegt is, volstrekt niet onderbouwd, dat er wellicht 'meer' is. Vervolgens kan je zelf niet aangeven wat dat 'meer' dan is want wat weten we immers niet. Je gebruikt een hoop woorden, maar je zegt eigenlijk helemaal niks.SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:35:
[...]
Ik daag je uit ergens een tekst te vinden van mij die deze stelling kan onderbouwen.
[...]
Wederom, waar zeg ik zoiets?
Ik maak juist kanttekeningen bij de "meetgelovigen" hier.. en dat ligt kennlijk nogal gevoelig.
Dus stop met mensen zaken in de mond leggen die ze nergens hebben gebruikt.
Zucht...nst6ldr schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:56:
Terug naar de onmeetbare golven en trillingen die je aangeeft te voelen.
[ Voor 62% gewijzigd door SED op 19-12-2019 11:53 ]
Verwijderd
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2019 11:51 ]
SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:35:
[...]
Ik daag je uit ergens een tekst te vinden van mij die deze stelling kan onderbouwen.
[...]
Wederom, waar zeg ik zoiets?
Ik maak juist kanttekeningen bij de "meetgelovigen" hier.. en dat ligt kennlijk nogal gevoelig.
Dus stop met mensen zaken in de mond leggen die ze nergens hebben gebruikt.
Het zou best kunnen dat ik je teksten verkeerd heb begrepen. Maar ik ben niet de enige in dit topic. Best veel personen snappen nu niet meer welk punt je dan WEL wilt maken. Als je door zoveel personen verkeerd begrepen word, moet je wellicht ook eens gaan kijken wat je neerzet en hoe je dat doet.
Prima plan. Als men mij ( en anderen) dan geen teksten meer gaat toeschrijven lukt dat vast.Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:47:
@SED zullen we stoppen de discussies steeds persoonlijker te maken en gewoon weer terug gaan naar waar het in dit topic over moet gaan? Dat lijkt me voor iedereen wel zo prettig.
Volledig eens, maar..Metingen zijn de best beschikbare manier om een objectieve waarheid te benaderen, dat deze ook niet leiden naar een absolute waarheid kunnen we rustig vaststellen.
En juist daar gaat het mis. Men wil niet open staan voor zelfs maar het verkennen van andere mogelijkheden. Dat is zo jammer. Daarmee beperkt je jezelf en ben je behoorlijk onwetenschapelijk bezig.Maar een beter alternatief hebben we niet voor handen tot nu toe.
Dit topic loopt al heel lang en weet zichzelf prima te redden.Hier gaan zoeken naar dat alternatief gaat voorbij aan het doel van dit topic denk ik.
Feitelijk heb ik die aanzet al gegeven.Daarbij zou het mij helpen als je in deze discussie komt met een mooie stelling of een helder standpunt vanuit jouw visie op de audioketen in relatie tot (psycho)akoestiek.
Verwijderd
Welke aanwijzingen hebben we nu dan om aan te nemen dat er iets anders speelt dan het placebo-effect en/of psychoakoestiek?
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Die formulering is veel te kort door de bocht. Dit is de juiste formulering:SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:59:
Als iemand een kabel koopt van 10K en het verschil hoort dan is dat verschil er.
We weten voldoende over elektriciteit en geluid om redelijkerwijze uit te sluiten dat er iets is wat zich ontrekt aan onze waarneming.Dan is het zinvol om uit te zoeken waar dat verschil door ontstaat. Is dat pshycoakoestiek of onttrekt er zich iets aan onze waarnemening?
Deze uitspraak bewijst voor mij dat je het proces van wetenschap fundamenteel niet snapt.SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:59:
En juist daar gaat het mis. Men wil niet open staan voor zelfs maar het verkennen van andere mogelijkheden. Dat is zo jammer. Daarmee beperkt je jezelf en ben je behoorlijk onwetenschapelijk bezig.
[ Voor 22% gewijzigd door Q op 19-12-2019 12:55 ]
Helaas. Mislukt. Volgens mij is dit juist het doel van een forum. Maar je kunt kiezen om op de bal te spelenSED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:59:
[...]
Prima plan. Als men mij ( en anderen) dan geen teksten meer gaat toeschrijven lukt dat vast.
"Ja maar" == "Nee"[...]
Volledig eens, maar..
Dat is hetzelfde niveau als geloven in alternatieve geneeswijzen en vasthouden aan de 'bewezen' werking.[...]
En juist daar gaat het mis. Men wil niet open staan voor zelfs maar het verkennen van andere mogelijkheden. Dat is zo jammer. Daarmee beperkt je jezelf en ben je behoorlijk onwetenschapelijk bezig.
Dat is een onjuiste aanname. Pas wanneer alle variabelen zijn uitgesloten en met een significant aantal testen verschil is aangetoond kan dit als conclusie worden gemaakt. Je overtuigd me met een consistent testresultaat uit zeg 1000 testen, waarbij de tester niet weet welke kabel is gebruikt. Tot die tijd is alles wat je afleidt uit deze aanname (zie hieronder) totale nonsense.Feitelijk heb ik die aanzet al gegeven.
Als iemand een kabel koopt van 10K en het verschil hoort dan is dat verschil er.
Dan is het zinvol om uit te zoeken waar dat verschil door ontstaat. Is dat pshycoakoestiek of onttrekt er zich iets aan onze waarnemening?
Alleen in de "aanval gaan" met meetgegevens die bewijzen wat je gemeten hebt (niks) brengt je dan m.i. niet verder.
Zelfs stellen dat wat je niet meet dus niet bestaat (zoals hierboven gebeurde) is dan wel het ultieme onwetenschapelijke "argument".
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
dat kloptSED schreef op woensdag 18 december 2019 @ 23:07:
Dat geldt alleen in de kwantummechanica, op atomaire schaal en kleiner dus.Er is dus geen waarnemeronafhankelijke werkelijkheid.
SED meent dat ook dubbel-blind testen niet goed genoeg is want zo'n kil koud wetenschappelijk lab is toch iets anders dan zijn gezellige warme huis en dat beïnvloed mensen ook.Rrob schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:39:
dubbel blind testen.
[ Voor 7% gewijzigd door Q op 19-12-2019 12:43 ]
Blijkt die kabel van 10k een stuk slechter te klinken dat je goedkope gamma kabelSED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:59:
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Leuke ad-hominem. Maar op het gevaar af er nu zelf een op te schrijven:SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:28:
[...]
Seriues? Iemand die van metingen zijn hobby maakt ( als ik je blog zo bekijk) is niet op de hoogte dat het meetinstrument invloed heeft op de meting?
Calibratie, weerstand meetinstrument, overspraak, verkeerd gekozen kabels bij hoogfrequente metingen etc etc..
Maar subjectieve waarnemingen zijn niets waard als je wilt bepalen of er ook 'echt' iets fysiek aan de hand is. De subjectieve waarneming zegt alleen maar dat er iets in je hoofd plaats vind. Het is geen bewijs dat een kabel ook het geluid veranderd.Ik kom bij beide "kampen" geloof in de eigen waarneming tegen. De ene gebruikt getallen om zijn verhaal te onderbouwen, de ander zijn subjectieve waarneming.
[ Voor 11% gewijzigd door Q op 19-12-2019 12:47 ]
Dubbel blind testen kan ook bij hem thuis. Gewoon zijn kabels in tuinslang stoppen en in een andere tuinslang andere kabels met ongeveer evenveel koper per meter (voor het gewicht), zelfde aansluiting er op en luisteren.Q schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:42:
[...]
SED meent dat ook dubbel-blind testen niet goed genoeg is want zo'n kil koud wetenschappelijk lab is toch iets anders dan zijn gezellige warme huis en dat beïnvloed mensen ook.
[ Voor 9% gewijzigd door Rrob op 19-12-2019 12:50 ]
Nee want die tuinslang die neemt misschien het effect weg.Rrob schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:47:
[...]
Dubbel blind testen kan ook bij hem thuis. Gewoon zijn kabels in tuinslang stoppen en in een andere tuinslang andere kabels met ongeveer evenveel koper per meter (voor het gewicht), zelfde aansluiting er op en luisteren
Meten is bevestigen van wat je wilt meten. Het idee dat een meting volledig objectief is klinkt erg naief.Maar subjectieve waarnemingen zijn niets waard als je wilt bepalen of er ook 'echt' iets fysiek aan de hand is. De subjectieve waarneming zegt alleen maar dat er iets in je hoofd plaats vind. Het is geen bewijs dat een kabel ook het geluid veranderd.
Laatste poging. Wat zouden we volgens jou niet kunnen meten en welke aanwijzingen heb je daar voor?SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:51:
[quote]Q schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:45:
[...]
Ik diagnostiseer jou als een geval van het Dunning-Kruger effect.
[/quote[
Gelukkig ik heb een stempel nu moet het wel goed komen.
[...]
Meten is bevestigen van wat je wilt meten. Het idee dat een meting volledig objectief is klinkt erg naief.
Nogmaals, als je alleen meet wat je kunt meten dan is je scope beperkt tot de ingezette meetinsturmenten en de keuze daarvan.
[ Voor 11% gewijzigd door rodie83 op 19-12-2019 13:04 ]
Een dubbel-blind experiment is precies bedoeld om die vooringenomeheid uit te sluiten.
Dat is de kern van wetenschap. Wij mensen zijn subjectief maar 10 volt voor mij == 10 volt voor jou.Het idee dat een meting volledig objectief is klinkt erg naief.
Nou misschien heb je een punt, misschien zou een wichelroede nieuw inzicht kunnen geven.Nogmaals, als je alleen meet wat je kunt meten dan is je scope beperkt tot de ingezette meetinsturmenten en de keuze daarvan.
Het bekende Russels-Teapot argumentrodie83 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:00:
[...]
Laatste poging. Wat zouden we volgens jou niet kunnen meten en welke aanwijzingen heb je daar voor?
Tis net alsof je zegt dat elven, draken en het loch ness monster prima kunnen bestaan, omdat we nog niet alle mogelijke stenen hebben omgedraaid waar ze onder zouden kunnen leven.
[ Voor 16% gewijzigd door Q op 19-12-2019 13:14 ]
Onzin: alleen in de zin dat je met een weegschaal alleen gewicht kunt meten. Welk gewicht je meet kan je niet beïnvloedenSED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:51:
Meten is bevestigen van wat je wilt meten.
Dat is een meningHet idee dat een meting volledig objectief is klinkt erg naief.
Daarom gebruiken we in een dubbel blinde test jou (oren, lichaam, hersenen) als meetinstrument want dat is waar het om draait, dat jij het verschil kan waarnemen!Nogmaals, als je alleen meet wat je kunt meten dan is je scope beperkt tot de ingezette meetinsturmenten en de keuze daarvan.
Nee daarmee draai je de bewijslast om, elfenkabels werken niet totdat anderszins bewezen!SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:14:
Laatste opmerking, te veel herhaling.
Ik haal Kwamtum theorie (KT) aan als voorbeeld van een aantal paradigma die fiks op de schop gingen.
Open staan voor andere ideen is essentieel om tot inzicht te komen.
Ik haal de beperking van de waarnemer aan die je bij KT ziet als voorbeeld van onverwachte invloeden.
Ik beweer nergens dat elfenkabels werken of dat ik die heb.
Ik sta wel open voor alternatieve input die zou kunnen verklaren waarom een verschijnsel zo hardnekkig is en zo breed ervaren.
Ik geef aan dat de keuze van meetinstrumenten een beperkende factor is in het resultaat. Dat maakt een meting niet "objectief" zoals sommigen hier hardnekkig lijken te denken.
Als ik volt wil meten neem ik een voltmeter of gebruik de formule als ik wel stroom en vermogen weet. dat beperkt mijn visus. Ik heb gemeten wat ik wilde weten. prima , maar als je daar conclusies aan gaat verbinden rondom bijv de buitentemperatuur dan was ik toch echt verkeerd bezig.
Als je wilt bewijzen dat elfenkabels niet werken
dat ontkent ook niemanden je beperkt je tot een scope en dergelijke dan is zelfs de beperking van de scope de beperking van de meting. Argumenten dat ons gehoor maar gaat tot... bla bal zijn dan wel aardig om je gelijk te halen. Maar niet om de waarneming te beschrijven. Horen doe je met meer dan je oren!
nee die test je dubbel blindEen waarneming "meet" je niet met een beperkt meetinstrumentaria.
Welke dan, wie stelt bewijst!Dubbel blind (DB) als "oplossing" voor alle discussie heeft ook zo zijn beperkingen
Dit voorbeeld is niet van toepassing.SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:14:
Laatste opmerking, te veel herhaling.
Ik haal Kwamtum theorie (KT) aan als voorbeeld van een aantal paradigma die fiks op de schop gingen.
Open staan voor andere ideen is essentieel om tot inzicht te komen.
Quantum effecten hebben geen effect op macro-schaal. Dat is niet wat ik of anderen beweren, dat is hoe het werkt. Als je een argument er bij haalt, zorg er voor dat je kennis van zaken hebt.Ik haal de beperking van de waarnemer aan die je bij KT ziet als voorbeeld van onverwachte invloeden.
Die optische illusie die ik poste wordt breed en hardnekkig ervaren door 100% van de mensen. Toch is het een illusie, vlak A was niet donkerder dan vlak B. Het zit puur in onze hoofden.Ik sta wel open voor alternatieve input die zou kunnen verklaren waarom een verschijnsel zo hardnekkig is en zo breed ervaren.
Over hardnekkig gesproken.Ik geef aan dat de keuze van meetinstrumenten een beperkende factor is in het resultaat. Dat maakt een meting niet "objectief" zoals sommigen hier hardnekkig lijken te denken.
Hoe goed ik de scope ook bouw, jij zult altijd blijven volhouden dat omdat de scope niet perfect en absoluut alles dekt, dat juist precies daarin - in dat niet-afgedekte gebied - iets kan zitten dat de ervaring veroorzaakt.Als je wilt bewijzen dat elfenkabels niet werken en je beperkt je tot een scope en dergelijke dan is zelfs de beperking van de scope de beperking van de meting.
Volts en amperes en frequenties doen geen recht aan mijn ervaring!Argumenten dat ons gehoor maar gaat tot... bla bal zijn dan wel aardig om je gelijk te halen. Maar niet om de waarneming te beschrijven. Horen doe je met meer dan je oren!
Het is aan jou om concreet en hard te maken dat we met een 'beperkte' meetinstrumentalia werken.Een waarneming "meet" je niet met een beperkt meetinstrumentaria.
Zonder die beperkingen hard te maken. Behalve dan achteraf onzin als: 'ja maar de setting beïnvloed de persoon'.Dubbel blind (DB) als "oplossing" voor alle discussie heeft ook zo zijn beperkingen (al gebruikt men de term hier te vaak als wisselen zonder dat je het weet ( slechts een deel van DB)
Waarom begin jij dan met vileine opmerkingen over iemand die op zijn blog allemaal metingen publiceert?PM:
De persoon aanvallen is geen fijne manier van discussie, ook niet als je het niet met iemand eens bent.
Mentale diagnoses kun je beter overlaten aan deskundigen ( zeker ook als je zegt dat je nooit iets zou gebruiken wat je niet beheerst)
[ Voor 5% gewijzigd door SED op 19-12-2019 14:42 ]
Wat een discussies hierAll members that put forth a statement concerning subjective sound quality, must -- to the best of their ability -- provide objective support for their claims. Acceptable means of support are double blind listening tests (ABX or ABC/HR) demonstrating that the member can discern a difference perceptually, together with a test sample to allow others to reproduce their findings. Graphs, non-blind listening tests, waveform difference comparisons, and so on, are not acceptable means of providing support.
Ik reageer even in twee delen, want dit is echt te smeuïg om nu te laten wachten.SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:40:
I
En wat je opmerking over quantum invloeden op macro schaal betreft hier een aardige link;
https://www.visionair.nl/...t-steeds-meer-mainstream/
To date, there are no observations of quantum biology that imply quantum effects are observable in macroscopic organisms (aside from thought experiments such as Schrodinger's cat), or that are crucial for the existence of life.
Als je de bron niet goed genoeg vond ga dan even naar wetenschapsforum en google op kwamtumbiolgie.Quantum effecten hebben geen effect op macro-schaal. Dat is niet wat ik of anderen beweren, dat is hoe het werkt.
[ Voor 30% gewijzigd door SED op 19-12-2019 15:14 ]
Waarom deed jij dat zelf niet bij de eerste link?SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:10:
Ik beweer nergens dat dit belangrijk is voor deze discussie ( daar ga je weer!)
Ik haal het aan om je stelling te weerleggen.
[...]
Als je de bron niet goed genoeg vond ga dan even naar wetenschapsforum en google op kwamtumbiolgie.
Je post alleen maar een linkje naar een wetenschappelijk artikel. Maar waarom dit een counter-argument is begrijp ik niet. Linkjes posten is niet goed genoeg, je moet er ook uitleg bij geven waarom dit relevant is.Dan krijg je ook bijv zoiets:
Nee, ik kom nu pas op gangNog meer "aanvallen" of was dit het?
Als je echt goed je best had gedaan om de uitspraak aan te vallen dat quantum effecten niet op macro niveau mee doen, dan had je niet die onbewezen zaken gepost.SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:10:
Ik beweer nergens dat dit belangrijk is voor deze discussie ( daar ga je weer!)
Ik haal het aan om je stelling te weerleggen.
[ Voor 49% gewijzigd door Q op 19-12-2019 16:19 ]
https://www.soundguys.com...he-coathanger-test-23553/SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:40:
Ik lees hier telkenmale herhaalde verwijzingen naar een DB onderzoek waarbij het verschil tussen een kleerhanger en een kabel niet herkend werd. Helaas is het brononderzoek niet te vinden, wel verwijzingen naar verwijzingen. Oftewel uit derde, vierde etc hand. Daarnaast wat luisteronderzoekjes van nog bedenkelijker kwaliteit. dat noem ik een beperking van DB onderzoek (of misbruik, naar wens)
Dat klopt uiteraard niet. Die zijn er zeker wel. Maar je draait hier de bewijslast om.SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:40:
Ik kom alle standaard wikiwijsheden weer tegen.. zucht..
Een officieel uitgevoerd dubbel blind onderzoek is niet bekend op het gebied van audio. Wel? Bron graag!
Hier wordt met 2 maten gemeten: de "uitkomsten" van een niet geblindeerde ongecontroleerde luistertest worden zomaar als ground truth geaccepteerd maar als er een poging gedaan wordt om een objectieve luisterttest te doen wordt er ineens heel kritisch gedaan.Een echt DB onderzoek wil zeggen dat zowel onderzoeker als proefpersoon niet weten wat ze testen.
Hier worden DB onderzoekjes genoemd ( 99% zonder bron) waarbij men wil aantonen dat elfenspul onzin is. Dat noem ik geen objectief onderzoek.
De randvoorwaarden worden niet gegeven, de omgeving niet benoemd etc..
Dat is een serieuze beperking van een DB onderzoek. Dat maakt het niet tot een serieus te nemen experiment.
In de medische wetenschap worden tot alle getallen achter de komma ( beeldspraak) alle factoren zoveel mogelijk aangegeven en zelfs dan houdt men een slag om de arm.
Dit lijkt me de crux van de discussie. Je stelt hier, zoals reeds eerder terrecht gesteld door @Q (mooie posts btw), de ervaring centraal. En als de meetgegevens dan wel objectieve waarnemingen deze ervaring niet bevestigen, dan schieten kennelijk die metingen/objectieve tests te kort. Kortom: ik hoor het dus het is zoSED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:14:
Ik sta wel open voor alternatieve input die zou kunnen verklaren waarom een verschijnsel zo hardnekkig is en zo breed ervaren.
En weer doe je het.. je leervermogen is niet zo best.Q schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:48:
[...]
Wat een verhaal. En dat alles omdat iemand roept dat ze misschien wel dingen echt horen door onontdekte quantum effecten. Zonder dat dit hard wordt gemaakt.
Dank voor het perfecte bewijs voor mijn opmerkingen hierboven.
[ Voor 73% gewijzigd door SED op 19-12-2019 16:35 ]
Ik wacht nog steeds op een inhoudelijke uitleg waarom dat artikel waar je naar linkte inhoudelijk relevant isSED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:24:
[...]
En weer doe je het.. je leervermogen is niet zo best.
Probeer je eigen verhalen te vormen en te onderbouwen en leg niet elke keer weer stellingen in de mond van anderen. Dat maakt een discussie wat prettiger en ook beter te volgen voor anderen.
Hahha, nee die is leuk. Kijk eens wat jij hierboven deed in relatie tot mijn bijdrage en ineens begint alsof quantumbiologie iets te maken heeft met de discussie. Dat is jouw stelling, niet de mijne.Q schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:29:
[...]
je pikt continue kleine quotes uit onze posts en negeert wat je niet bevalt.
[ Voor 4% gewijzigd door SED op 19-12-2019 16:36 ]
Welk bewijs en welke opmerkingen? Sorry, maar ik vind je niet heel duidelijk....SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:26:
[...]
Dank voor het perfecte bewijs voor mijn opmerkingen hierboven.
Jij trekt de uitspraak van mij en andere mensen in twijfel dat quantum-effecten op macro niveau niet relevant zijn. Zonder dat je met bewijs komt en jij bent de gene die mag aantonen dat quantum effecten relevant kunnen zijn voor de elvenkabels discussie. Want jij kwam aanzetten met het concept uit de quantummechanica dat de observatie de meting beïnvloed (wat alleen op quantum-niveau speelt!).SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:33:
[...]
Hahha, nee die is leuk. Kijk eens wat jij hierboven deed in relatie tot mijn bijdrage en ineens begint alsof quantumbiologie iets te maken heeft met de discussie. Dat is jouw stelling, niet de mijne.
Jij brengt een onware stelling in ( inmiddels heb je dat zelf ook door) en begint op de boodschapper te schieten. Ik haal dat voorbeeld alleen aan om je fout aan te tonen. Done, next...
De rest van de inhoudelijke zaken sla je maar voor het gemak over.
Je kunt nu vast nog een nieuwe tekst bedenken en aan mij toeschrijven. Ben je toevallig tekstschrijver?
(of weer wat wikiwijsheden erin werpen)
Als onze meetapparatuur iets laat zien wat we niet kunnen verklaren, dan is er echt iets aan de hand, dan is er echt ruimte voor onderzoek en ligt er ook misschien wel een mooie nobel prijs in het verschiet.Q schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:10:
[...]
Dit voorbeeld is niet van toepassing.
Er waren een hoop zaken die werden (dare I say it?) gemeten c.q. geobserveerd die niet goed verklaard konden worden. We hebben het hier dus niet over onbetrouwbare menselijke observatie maar harde meet-data.
Er waren destijds dus harde bewijzen dat er iets was wat we nog niet begrepen. QED vulde dat puzzelstukje in.
In 'onze' situatie is dat niet het geval. Dat mensen iets ervaren is geen bewijs dat er ook iets aan de hand is of dat we een reden zouden moeten hebben om maar de hele natuurkunde in twijfel te gaan trekken.
Ik heb nog steeds niets concreet gezien van aljooge en SED.Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:10:
[...]
Welke aanwijzingen hebben we nu dan om aan te nemen dat er iets anders speelt dan het placebo-effect en/of psychoakoestiek?
Want in mijn beleving is dat nog steeds de best passende verklaring voor de onmeetbare effecten die mensen vanuit hun persoonlijke ervaringen rapporteren.
Psychologisch onderzoek jaSED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:45:
We weten dat er een breed gevoeld effect is waar mensen idiote prijzen voor over hebben. Dat verdient beter onderzoek dan schermen met meetgegevens en dubbelblinde onderzoeken.
[ Voor 9% gewijzigd door Q op 19-12-2019 17:34 ]
Los van het gegeven dat het bijna een quote is van wat ik boven reeds stelde over ontwikkelingen van de wetenschap. Ook hier is de bperking dat ultieme geloof in de meting als enige bron voor verder onderzoek.Als onze meetapparatuur iets laat zien wat we niet kunnen verklaren, dan is er echt iets aan de hand,
[ Voor 6% gewijzigd door SED op 19-12-2019 17:46 ]
Verwijderd
Mag ik daar nog een antwoord op verwachten?Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2019 @ 12:10:
[...]
Want in mijn beleving is dat nog steeds de best passende verklaring voor de onmeetbare effecten die mensen vanuit hun persoonlijke ervaringen rapporteren.
...dus omdat ik zeg dat jij degene bent die deze dingen voelt, in plaats van die duur betaalde luisteraars, is de rest van m'n post nu verworpen? Dat is lastig, ik zal m'n volgende zinnen dan wel echt zeer correct moeten maken.SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:45:
[...]
Zucht...
@rodie83
De onwil om te lezen wat er staat zonder interpretaties die je in een van de twee toegestane kampen onderbrengt is groot.
Ik geef een aantal zaken aan die te weinig aandacht krijgen bij de meetgelovigen.
"meten is weten".. dan meet je alleen wat je weet en je zult nooit iets gaan meten wat je niet kent.
Pas wanneer er door erg nauwkeurige metingen anomalien ontstaan ( die meestal eerst als meetfout weggewuifd werden) ontstaat er een besef dat er "meer" kan zijn.
We weten dat er een breed gevoeld effect is waar mensen idiote prijzen voor over hebben. Dat verdient beter onderzoek dan schermen met meetgegevens en dubbelblinde onderzoeken.
Hoe?SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:42:
Yep, the god of the gaps is ook weer back.
Maar je zat er naast. Die stelling is nog steeds juist.Jij stelde dat er geen macro invloeden waren van kwamtummechanics. Ik gaf aan dat die stelling onjuist was.
Hoe kom je hier nu weer bij, leg je nu woorden in andermans mond? Nee toch?Ook hier is de bperking dat ultieme geloof in de meting als enige bron voor verder onderzoek.
We wisten van het bestaan van het Higgs boson (waar je naar verwijst) omdat deze werd voorspeld door een theorie.The god particle kon men pas vaststellen toen er een geschikt meetinstrument gevonden was. Tot die tijd leefde het idee als vrij exotische theorie.
Je doet nu alsof je 'vervolgd' wordt om te verdoezelen dat je inhoudelijk geen bewijzen hebt.Ik beweer helemaal niets, ik sta open voor alternatieven en ben juist benieuwd naar de onderbouwing. maar kennlijk is dat niet toegestaan in dit topic door een aantal mensen.
Je bent levend of dood. Zwanger of niet. Soms is iets waar of onwaar. De wereld is 'hard'Je bent voor of tegen, zwart of wit. Ik ben grijs, jammer voor je.
Weer dezelfde positie. Nee, joh, er zijn allemaal onzin kabeltjes/steentjes......maar sommigen........Toch moet je vaststellen dat tenminste sommige stenen wel degelijke eigenschappen hebben (toermalijn bijv) interessant om te onderzoeken wat je daarmee zou kunnen op technisch vlak
[ Voor 23% gewijzigd door Q op 19-12-2019 18:33 ]
Het valt niet mee om op alle posts meteen te antwoorden. Zeker niet als je zaken die men noemt weet te weerleggen en men over randzaken gaat pratenalsof dat een stelling zou zijn.. Maar goed, die "discussie" was ik gestopt ( zie boven)Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2019 @ 17:51:
@SED Vanmiddag vroeg ik je:
[...]
Mag ik daar nog een antwoord op verwachten?
[ Voor 24% gewijzigd door SED op 19-12-2019 18:45 ]
Kijk, dit zijn nu uitspraken die mensen triggert. Dit is gewoon een sneer naar de mensen die het niet met je eens zijn. Vind je het gek dat mensen geirriteerd raken? Stukje zelfreflectie is hier wel op zijn plaats.SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:37:
[...]
is dit blijkbaar niet het topic waar je diepgang mag verwachten.
Verwijderd
En precies hierbij kunnen we tot nu toe geen andere effect aanwijzen dan placebo en/of psychoakoestiek. Daarbij ontken ik zeker niet dat de waarneming van de luisteraar beïnvloed wordt. Placebo is immers een bewezen effect, ook in de medische wereld.SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:37:
[...]
De sfeer waarin genoten wordt van de muziek is dan een essentieel deel geworden. Als je die sfeer weet te beinvloeden door elfenspul dan heb je een aanwijzing dat er in de waarneming iets gaat wijzigen. Ongeacht wat je daaraan meet!
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2019 19:30 ]
Interessante uiteenzetting, goed leesbaar. Maar het gaat over alle facetten van beleving van muziek. Daar kun je allerlei meningen over hebben.SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:37:
[...]
Het valt niet mee om op alle posts meteen te antwoorden. Zeker niet als je zaken die men noemt weet te weerleggen en men over randzaken gaat pratenalsof dat een stelling zou zijn.. Maar goed, die "discussie" was ik gestopt ( zie boven)
Psychoakoestiek speelt zeker een rol bij het merendeel van de elfentroep.
Toch blijkt dat er een ruime groep is van vaak hoog geschoolde audio liefhebbers die een bovengemiddelde luisterervaring hebben en die helder kunnen omschijven wat ze ervaren.
Die blijken bij hun eigen testst ( al net zo dubieus als de DB tests hier, daat geef ik meteen toe) het verschil keer op keer horen.
Wat is daar aan de hand, dat vraag ik me af. Alleen psychoakoestiek, mogelijk maar ook dat zou bijzonder interessant zijn als je er gebruik van kunt maken.
Muziek ( en ook geluid in zijn algemeenheid) doet iets met je hersenen. dat is al geruime tijd bron van veel onderzoek . Alleen al de invloed van de amygdala op de ervaring is groot (le Doux ca 1980)
Het ervaren van geluid gaat dus veel verder dan meetgegevens kunnen ""bewijzen". Dat is voor een ieder zelfs weer verschillend ( of kan dat zijn) omdat voorgaande ervaringen daar ook een rol in spelen.
Wat muziek als kunstuiting met je doet gaat mogelijk nog verder dan die primaire reacties.
Daar gaan voor een juiste ervaring meer zaken een rol spelen. De sfeer waarin genoten wordt van de muziek is dan een essentieel deel geworden. Als je die sfeer weet te beinvloeden door elfenspul dan heb je een aanwijzing dat er in de waarneming iets gaat wijzigen. Ongeacht wat je daaraan meet!
Als je die discussie dood slaat met "meetgegevens" dan komen we ook geen stap verder. Ik beweer geen antwoorden te hebben maar wel vragen.
Maar gezien de felheid van reacties is dit blijkbaar niet het topic waar je diepgang mag verwachten.
Dus als alle stroompjes perfect overgedragen worden klinkt het alsof de gitarist perfect voor je staat, maw als de bron het meest perfect wordt afgespeeld geldt de beste ervaring ?Techneut schreef op donderdag 19 december 2019 @ 19:35:
[...]
Interessante uiteenzetting, goed leesbaar. Maar het gaat over alle facetten van beleving van muziek. Daar kun je allerlei meningen over hebben.
Maar zodra die muziek elektronisch wordt overgedragen heb je te maken met elektrische stromen die alleen maar de wetten van de natuurkunde volgen en verder helemaal niets.. Al die verhandelingen heb je in dat traject (dus draden en kabels) helemaal niet nodig, het enige waar je voor dient te zorgen is dat die stroompjes onderweg niet vervormd worden. Eveneens alleen maar nuchtere elektrotechniek waar hoegenaamd geen psychologie aan te pas komt.
How do you save a random generator ?
Verwijderd
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2019 19:55 ]
Ja, want muziek bestaat enkel uit stroompjes en heeft totaal niets te maken met akoestiek.enchion schreef op donderdag 19 december 2019 @ 19:44:
[...]
Dus als alle stroompjes perfect overgedragen worden klinkt het alsof de gitarist perfect voor je staat, maw als de bron het meest perfect wordt afgespeeld geldt de beste ervaring ?
Daarom ook dat goede live artiesten ook meteen beginnen met spelen en nooit eerst hun hele audio aan het fijntunen zijn alsof de bron de enige bepalende factor is.
Maw als je de beste ervaring wil hebben alsof de band in je huis staat te spelen, moet je ook alle aanpassingen meenemen die zij aan het geluid zouden maken als zij werkelijk bij jou zouden komen spelen.
Nee, dat schreef ik ook niet. Waar het wel over gaat is (nogmaals) dat het geluidsignaal omgezet wordt in een elektrisch signaal. het mag duidelijk zijn dat dit door apparatuur gebeurt die door en door goed ontwikkeld is. Dat zelfde geldt ook voor de eindbestemming, dus versterkers en speakers, eventueel meerdere kanalen zoveel je maar wilt en plaatsen waar je maar wilt. Je kunt bovendien zowel bij de opname als de weergave allerlei regelaars plaatsen voor het perfecte inregelen, de overdracht bestaat enkel maar uit die genoemde elektrische stroompjes die onvervormd moeten overkomen. En daar komt geen spat psychologie aan te pas. Evenmin als allerlei geheimzinnige aspecten waar we nog geen verklaring voor hebben.Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2019 @ 19:52:
@enchion Dat is echt totaal niet wat Techneut schrijft. Je reactie lijkt daarmee behoorlijk op een stroman of stropopredenering - https://yourlogicalfallacyis.com/strawman.
Was genoeg geweest als je je mening had willen uiten.Verwijderd schreef op donderdag 19 december 2019 @ 19:52:
@enchion Dat is echt totaal niet wat Techneut schrijft.
[ Voor 31% gewijzigd door enchion op 19-12-2019 21:34 ]
How do you save a random generator ?
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2019 22:07 ]
Je praat alsof je het over andere mensen hebt, maat dit gaat ook over jezelf toch?SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 18:37:
Psychoakoestiek speelt zeker een rol bij het merendeel van de elfentroep.
Toch blijkt dat er een ruime groep is van vaak hoog geschoolde audio liefhebbers die een bovengemiddelde luisterervaring hebben en die helder kunnen omschrijven wat ze ervaren.
Dat schuingedrukte is niets anders dan een sneer om dubbel-blinde tests belachelijk te maken. Zo scoor je geen sympathie punten.Die blijken bij hun eigen testst ( al net zo dubieus als de DB tests hier, daat geef ik meteen toe) het verschil keer op keer horen.
Daar kan ik het wel mee eens zijnWat is daar aan de hand, dat vraag ik me af. Alleen psychoakoestiek, mogelijk maar ook dat zou bijzonder interessant zijn als je er gebruik van kunt maken.
Zou je misschien rechtstreeks willen linken naar het bron materiaal of nauwkeurig willen omschrijven welk artikel/boek je bedoeld?Muziek ( en ook geluid in zijn algemeenheid) doet iets met je hersenen. dat is al geruime tijd bron van veel onderzoek . Alleen al de invloed van de amygdala op de ervaring is groot (le Doux ca 1980)
De kwalitatieve ervaring is voor iedereen persoonlijk en uniek. Dat is waar.Het ervaren van geluid gaat dus veel verder dan meetgegevens kunnen ""bewijzen". Dat is voor een ieder zelfs weer verschillend ( of kan dat zijn) omdat voorgaande ervaringen daar ook een rol in spelen.
Misschien kunnen we elkaar dan hier in vinden: het elvenspul heeft geen enkele invloed op het geluid, maar wel op de ervaring. De wetenschap dat je naar elvenspul luistert beinvloed je gevoel zodanig dat je het een betere ervaring vind. We bespelen je dus op de bias dat iets wat duurder is ook beter is.Wat muziek als kunstuiting met je doet gaat mogelijk nog verder dan die primaire reacties.
Daar gaan voor een juiste ervaring meer zaken een rol spelen. De sfeer waarin genoten wordt van de muziek is dan een essentieel deel geworden. Als je die sfeer weet te beinvloeden door elfenspul dan heb je een aanwijzing dat er in de waarneming iets gaat wijzigen. Ongeacht wat je daaraan meet!
[ Voor 6% gewijzigd door Q op 19-12-2019 22:26 ]
Lijkt me een mooie conclusie aan dit verhaalQ schreef op donderdag 19 december 2019 @ 22:18:
Misschien kunnen we elkaar dan hier in vinden: het elvenspul heeft geen enkele invloed op het geluid, maar wel op de ervaring. De wetenschap dat je naar elvenspul luistert beinvloed je gevoel zodanig dat je het een betere ervaring vind. We bespelen je dus op de bias dat iets wat duurder is ook beter is.
daarom stel ik juist voor om goed een dubbel blind onderzoek uit te voeren!SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:40:
Een officieel uitgevoerd dubbel blind onderzoek is niet bekend op het gebied van audio. Wel? Bron graag!
ik heb nergens naar verwezenIk lees hier telkenmale herhaalde verwijzingen naar een DB onderzoek waarbij het verschil tussen een kleerhanger en een kabel niet herkend werd. Helaas is het brononderzoek niet te vinden, wel verwijzingen naar verwijzingen. Oftewel uit derde, vierde etc hand. Daarnaast wat luisteronderzoekjes van nog bedenkelijker kwaliteit. dat noem ik een beperking van DB onderzoek (of misbruik, naar wens)
een onderzoek heeft een onderzoeksvraag nodig en die is doorgaans '.....klopt' of '.....klopt niet', vervolgens stel je tests op en bepaal je vooraf bij welke uitkomsten de stelling bewezen of ontkracht is, zo werkt onderzoek. Je kunt niet onderzoeken of elfenkabels betere geluidsbeleving geven dan actionkabels zonder die vraag te stellen.Een echt DB onderzoek wil zeggen dat zowel onderzoeker als proefpersoon niet weten wat ze testen.
Hier worden DB onderzoekjes genoemd ( 99% zonder bron) waarbij men wil aantonen dat elfenspul onzin is.
dat mag je vinden maar het klopt niet, elk onderzoek begint met de vraag 'medicijn x werkt wel/niet tegen ziekte y'Dat noem ik geen objectief onderzoek.
JIJ mag alle randvoorwaarden kiezen, versterker, boxen, ruimte, keuze van de stekkers, kleur van de tuinslang, temperatuur, luchtvochtigheid, bankstel.... Je kunt ons niet kwalijk nemen dat we jouw randvoorwaarden niet kennenDe randvoorwaarden worden niet gegeven, de omgeving niet benoemd etc..
Dat is een serieuze beperking van een DB onderzoek. Dat maakt het niet tot een serieus te nemen experiment.
dat klopt, en als DB onderzoek aantoont dat audiofiel x wel of niet verschil waarneemt tussen zijn kabels en bouwmarkt kabels zegt dat ook niet dat audiofiel y geen verschil kan waarnemen tussen zijn kabels en die van de bouwmarkt.In de medische wetenschap worden tot alle getallen achter de komma ( beeldspraak) alle factoren zoveel mogelijk aangegeven en zelfs dan houdt men een slag om de arm.
dat artikel noemt geen enkele bron. verderop wel bronnenIk maak geen vileine opmerkingen. Iemand die een blog op het internet zelf linkt in zijn onderschrift moet niet verworderd zijn dat men dat leest en daar naar verwijst. Je onderschrift geeft aan waar je jezelf mee bezig blijkt te houden. Heel valide in deze discussie en niet te vergelijken met de AH aanval die jij opzet incl beoordelingen van iemands mentale status aangevuld met alle denkbare Wikiwijsheden die je kunt vinden. Maar nu trap ik in de valkuil om me in die benadering mee te laten trekken.
En wat je opmerking over quantum invloeden op macro schaal betreft hier een aardige link;
https://www.visionair.nl/...t-steeds-meer-mainstream/
Ten eerste zoekt alles altijd het energie efficiëntste pad, dus dat is zeker niet opmerkelijk.Naar we nu weten, zijn de chlorofylmoleculen zo slim georganiseerd dat de trillingen elkaar versterken en op een gegeven moment zo sterk worden dat het reactiecentrum de energie kan aftappen. Opmerkelijk genoeg zoeken de trillingen het energie-efficiëntste pad naar het reactiecentrum. Alleen kwantummechanica kan dit verklaren.
Ik zou in twee delen reageren. Dit is het tweede deel.SED schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:40:
Ik lees hier telkenmale herhaalde verwijzingen naar een DB onderzoek waarbij het verschil tussen een kleerhanger en een kabel niet herkend werd. Helaas is het brononderzoek niet te vinden, wel verwijzingen naar verwijzingen. Oftewel uit derde, vierde etc hand. Daarnaast wat luisteronderzoekjes van nog bedenkelijker kwaliteit. dat noem ik een beperking van DB onderzoek (of misbruik, naar wens)
Een echt DB onderzoek wil zeggen dat zowel onderzoeker als proefpersoon niet weten wat ze testen.
Hier worden DB onderzoekjes genoemd ( 99% zonder bron) waarbij men wil aantonen dat elfenspul onzin is. Dat noem ik geen objectief onderzoek.
De randvoorwaarden worden niet gegeven, de omgeving niet benoemd etc..
In de medische wetenschap worden tot alle getallen achter de komma ( beeldspraak) alle factoren zoveel mogelijk aangegeven en zelfs dan houdt men een slag om de arm.
[ Voor 14% gewijzigd door Q op 21-12-2019 00:38 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq