4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD
Nickname does not reflect reality
Mwa, je ogen gaan pas open als je 40.000 euro aan apparatuur hebt staan (minus het bedrag van de kabels), je een nieuwe 'high end' kabel hebt gekocht en je je vrouw / man moet gaan overtuigen dat er 'echt wel een verschil in geluid is door die kabel'.peacelord schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 21:51:
Ligt het er te dik boven op?
Het leuke van al die reviewers is dus dat de vrouw / vriendin het ook direct hoorde. Wanneer de audiofiel het product kocht ben ik er niet van overtuigd dat de vrouw / vriendin het ook direct hoorde. Wellicht na wat alcoholische versnaperingen.
Qua moederboards etc. Tja, hier geldt hetzelfde eigenlijk voor. Kennelijk was het origineel niet al te best. Koop een leuk pc'tje, met een goed moederbord, en daar komen klanken uit die het menselijk gehoor te boven gaan. Kosten daarvan zijn 100 euro. Geeft alles weer. En ja, de 'kwaliteit van de dac' is beter dan dat een mens kan waarnemen.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Je hebt je een beetje in de luren laten leggen door de terminologie. Iemand die 'een Linn streamer' heeft zit al voor zo'n 6000 euro in Lala-land.j-phone schreef op zondag 24 februari 2019 @ 00:27:
[...]
Qua moederboards etc. Tja, hier geldt hetzelfde eigenlijk voor. Kennelijk was het origineel niet al te best. Koop een leuk pc'tje, met een goed moederbord, en daar komen klanken uit die het menselijk gehoor te boven gaan. Kosten daarvan zijn 100 euro. Geeft alles weer. En ja, de 'kwaliteit van de dac' is beter dan dat een mens kan waarnemen.
Hij kan nu voor maar een paar duizend euro extra z'n bestaande streamer laten voorzien van een nieuw 'moederbord'. Dat heeft niets met een PC te maken, ze vervangen de printplaat in z'n doosje van 6000 euro.
Voorheen klonk z'n muziek al alsof 'ie 6000 euro voor een streaming ding betaald had, maar nu klinkt het alsof 'ie 9000 euro voor z'n streaming ding betaald heeft. En dus veel beter.
Ron L. Hubbard heeft in z'n verleden wel eens gespeculeerd over de potentiële opbrengst van een religie. "Writing for a penny a word is ridiculous. If a man really wants to make a million dollars, the best way would be to start his own religion."
Ik denk dat dat een epifanie is die niet aan Ivor Tiefenbrun voorbij gegaan is.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Hoe dan ook. Ga eens luisteren bij een dealer. De ontwikkeling die digitale geluidsweergave de 40 jaar heeft door gemaakt is indrukwekkend.
Daar ben ik van overtuigd. Helaas evolueren we als mensen iets langzamer, dus de vraag is of wij welk elke verbetering kunnen waarnemen.peacelord schreef op zondag 24 februari 2019 @ 06:46:
De ontwikkeling die digitale geluidsweergave de 40 jaar heeft door gemaakt is indrukwekkend.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Spreek voor jezelf. Mensen evolueren toch zeker niet allemaal gelijkmatig? Zo nu en dan is er een groepje dat een groter sprongetje maakt. Dat geeft dan natuurlijk onbegrip en frustratie bij ‘de achterblijvers’. Vwb het onderliggende onderwerp is er een betrekkelijk eenvoudige toets: gewoon eens gaan luisteren.Cyberpope schreef op zondag 24 februari 2019 @ 07:09:
[...]
Daar ben ik van overtuigd. Helaas evolueren we als mensen iets langzamer, dus de vraag is of wij welk elke verbetering kunnen waarnemen.
En als er één methode wel onnauwkeurig is, dan is het wel gewoon gaan luisteren.
Zelf luisteren in een dubbel blind test.peacelord schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:43:
Wat is een betere optie dan zelf luisteren?
Geen enkel mens evolueert in 40 jaar. Uberhaupt evalueert de mens niet, alleen de mensheid wellicht.peacelord schreef op zondag 24 februari 2019 @ 09:16:
[...]
Spreek voor jezelf. Mensen evolueren toch zeker niet allemaal gelijkmatig? Zo nu en dan is er een groepje dat een groter sprongetje maakt. Dat geeft dan natuurlijk onbegrip en frustratie bij ‘de achterblijvers’. Vwb het onderliggende onderwerp is er een betrekkelijk eenvoudige toets: gewoon eens gaan luisteren.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Of, en nu komt het, die luisteraars denken dingen te horen die er niet zijn. Want natuurlijk ook hun vriendin die niks heeft met al dat audiofiele geneuzel hoorde het direct...Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:22:
Heel simpel. De apparatuur kan niet alles meten. Dat blijkt wel uit gelijke metingen, waarbij geoefende luisteraars toch duidelijk verschil horen.
Als je een bron hebt voor twee zaken die identiek uit metingen zijn, en door een dubbel blinde test door luisteraars uit elkaar gehouden kunnen worden, dan zie ik die graag. Maar zolang de gemiddelde persoon nog nauwelijks 8-bit en 16-bit audio uit elkaar kan houden geloof ik niet in die mythische gouden oortjes die nauwkeuriger zijn dan een audio analyzer.
Edit: Hier dus voor de liefhebber: https://www.audiocheck.net/blindtests_16vs8bit.php
[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 24-02-2019 10:29 ]
het zal me inderdaad niet verbazen, dat er verschil hoorbaar is tussen de moederborden / techniek.
meest recente eigen ervaring is dat een 'klein' verschil in processing van het geluid net anders kan klinken. Zuiver gezien praat je dan imho over DSP en vervallen alle argumenten 'moet klinken als de bron' wellicht
ik gebruik sinds enkele maanden een upsampler en er is verschil hoorbaar tussen bv 44.1 > 24/192 en DSD. waarbij (ook de fabikant stelt dit zelf
naar mijn idee zijn de hoorbare verschillen in digitale bewerking , ergo dacs, hier voor een deel aan toe te schrijven. Zo schreef Krell in het verleden zelf zijn eigen decodeer , dus dsp , software voor zijn dacs
daarnaast is er wel zeker winst te halen met een goede voeding en overige componenten
[ Voor 4% gewijzigd door Ray op 24-02-2019 10:28 ]
Huh? Misschien heb ik eentje gemist, maar kan je linken voor wie dat niet valide is?Ray schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:26:
opvallend dat nu opeeens de dubbel blink optie als niet valide wordt genoemd terwijl dat juist 'heilig' was in dit topic. dan wel onder juiste condities natuurlijk (gelijke uitgang etc)
Lijkt me trouwens dan een belabberde upsampler als hij niet de rekenruis verwaarloosbaar klein kan houden.
[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 24-02-2019 10:29 ]
ik had nog een oud scherm open staan en was bijSissors schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:28:
[...]
Huh? Misschien heb ik eentje gemist, maar kan je linken voor wie dat niet valide is?
Lijkt me trouwens dan een belabberde upsampler als hij niet de rekenruis verwaarloosbaar klein kan houden.
Sissors in "De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products"
maar daarna is er duiding gekomen
tja de dCS Purcell is inderdaad best belabberd te noemen als je wat onderzoek verricht
waarom klinkt dezelfde flac via foobar op mijn muziek server anders dan via j river (hele forums over volgeschreven) terwijl ze beiden bit perfect moeten zijn (is ook te meten) vanwaar de 432 evo 'hype' (wat natuurlijk wel meetbaar is) die ook eigenlijk niet echt hoorbaar zou moeten zijn maar het schijnbaar veel mensen wel ' aanspreekt' ...
[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 24-02-2019 10:38 ]
Opvallend dat in dit topic vooral mensen verblijven die gaan voor de supermarkt wijn.
Hoe dan ook, er lezen ook vast mensen die wel graag wat meer betalen voor een mooier geluid/ een betere presentatie van de muziek. Die groep zou ik willen vragen of het zin heeft om mijn speakerkabel te vervangen. Ik heb nu Linn k400 (bi wire) kabel. 2 verschillende lengtes en beide zijn te lang. Is er winst te halen door 2 kortere en gelijk kabels te gaan gebruiken? Liefst op Marktplaats oid.
http://www.highendaudio.nl/en/?s=linn
en al weer verkocht. was ook een koopje.........
voor een ruime keuze in gebruikte kabel kan je eens op ebay kijken bij verkoper Contrado. Dat is een bekende die inmiddels al weer een jaar of 15 in kabels handelt en een enorme ervaring en ruim assortiment heeft
https://www.ebay.nl/str/contrado205
[ Voor 36% gewijzigd door Ray op 24-02-2019 10:55 ]
Over wijn kan je het heel lang hebben, en is offtopic hier. Maar het is zeker niet vergelijkbaar met iets als een speaker kabel.peacelord schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:46:
Gaaf he, deze discussie voeren mensen al een jaar of 100. Is een fles wijn €50 waard of zelfs €500? Een fles van €5 uit de supermarkt is toch ook prima en bestaat uit dezelfde ingredienten als een fles van €2500?
Opvallend dat in dit topic vooral mensen verblijven die gaan voor de supermarkt wijn.
Hoe dan ook, er lezen ook vast mensen die wel graag wat meer betalen voor een mooier geluid/ een betere presentatie van de muziek. Die groep zou ik willen vragen of het zin heeft om mijn speakerkabel te vervangen. Ik heb nu Linn k400 (bi wire) kabel. 2 verschillende lengtes en beide zijn te lang. Is er winst te halen door 2 kortere en gelijk kabels te gaan gebruiken? Liefst op Marktplaats oid.
Los van looks en placebo effect, en uitgaande van een voldoende dikke kabel bij voorkeur van koper:
Is er een theoretische reden waarom de ene beter zou klinken als de ander? Nee
Is er een meetbaar verschil in het uiteindelijke geluid met twee verschillende speaker kabels? Nee
Is er ooit een fatsoenlijk dubbel blind onderzoek geweest die een hoorbaar verschil heeft opgeleverd? Nee
Zijn er zat niet dubbel blinde onderzoeken die wel enorme verschillen duidelijk konden horen, waarbij zo goed als altijd de duurdere kabel veel beter is? Yep.
Doe zelf wat je daarmee wil.
@Ray dank vd verwijzing. Ziet er nog wel wat prijzig uit die ebay store.
haha, je had geen prijsklasse genoemd duspeacelord schreef op zondag 24 februari 2019 @ 11:14:
@Ray dank vd verwijzing. Ziet er nog wel wat prijzig uit die ebay store.
welke prijsklasse zoek je overigens ?
voor speakerkabel is overigens audiogon.com ook een goede bron of de duitse audiomarkt
[ Voor 28% gewijzigd door Ray op 24-02-2019 11:31 ]
Niet waar. Als geoefende luisteraars verschil horen, moet dat gewoon ook meetbaar zijn. Waar dat niet het geval is, is die apparatuur heel eenvoudig niet gevoelig genoeg. Neem een paar klassen gevoeliger, dan zie je het wel. De kunst is dan de juiste interpretatie, want iets goed zien betekent niet automatisch beter. Wat natuurlijk ook geldt voor dat hoorbare verschil. En dan zou het best kunnen dat die gevoelige apparatuur daar een beter antwoord op geeft.Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:22:
Heel simpel. De apparatuur kan niet alles meten. Dat blijkt wel uit gelijke metingen, waarbij geoefende luisteraars toch duidelijk verschil horen.
Verwijderd
Ik had m'n sarcasme wat dikker aan moeten zettenSissors schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:26:
[...]
Of, en nu komt het, die luisteraars denken dingen te horen die er niet zijn. Want natuurlijk ook hun vriendin die niks heeft met al dat audiofiele geneuzel hoorde het direct...
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2019 21:35 ]
Dit is wel een mooie reactie, namelijk precies de kern van de discussie, en ie van vele anderen: ben je een subjectivist of een objectist; oftewel, neem je je eigen waarneming als "ground truth" of het alternatief de objectieve waarneming.Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2019 @ 10:22:
Ik denk dat het moeilijk is over dit grondgeloof wat je aanhangt, te discussieren. Ik denk dat dit diep verankerd ligt in de mens en dat je niet makkelijk van subjectivist objectivist wordt en andersom. Wel denk ik dat je het eens kan zijn over het succes en effectiviteit van de wetenschap, welke objectieve waarneming nastreeft. De niet wetenschappelijke geneeskunde heeft vele eeuwen bijna niks voortgebracht. Als je het van homeopathen of andere alternatieve genezers moet hebben, kan je nog vele eeuwen doorgaan zonder enige progressie te boeken. De wetenschappelijke variant die in de westerse wereld de laatste jaren bedreven wordt, kan nog veel niet maar gaat in rasse schreden vooruit.
Zover is de audio nog niet, zeker de hifi wereld niet, dat is toch veel de subjectieve in rondjes draaiende variant. Maar gelukkig zijn er enkelen die wel de meer wetenschappelijke objectieve benadering gebruiken, en die creeren wel vooruitgang boeken (bijv Siegfried Linkwitz, Floyd Toole, Sean Olive). Gelukkig zitten er op GoT ook een aantal objectieve types
Je kan wel stellen dat alle verschillen die in wetenschappelijk opgezette geobjectiveerde luistertests waarneembaar zijn gebleken, ook meetbaar waren.
Enkel in de subjectieve luistersessies waarin mensen weten waarnaar ze luisteren, er niet gematcht is op volume of er lange tijden en/of in meerdere sessies (of zelfs in andere ruimtes) wordt geluisterd, worden verschillen gehoord die niet te meten zijn (dat lijkt me een feit
Op zich is de analogie met wijn wel leuk en misschien zelfs best wel kloppend. Als je daar de proefmeesters en testafnemers volledig objectiveert en blind laat testen, vallen 99% van de waargenomen verschillen ook weg. Zelfs tussen rood en wit is het dan weleens moeilijk onderscheiden naar het schijnt (wat ik me ook niet echt voor kan stellen
[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 24-02-2019 22:28 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
200 fish found!
Bigbro00 schreef op maandag 22 april 2019 @ 00:06:
Ik heb vandaag mijn normale UTP switch(Netgear) vervangen door een audiofiele switch in combinatie met een high end UTP kabel(custom made). Hoewel ik het niet verwachtte zag ik direct verschil. Er komt duidelijk meer diepte in het beeld maar ook de homogeniteit van het beeld verbeterd duidelijk. Het geheel oogt strakker, stabieler. Twijfel nu om de audiofiele switch aan te schaffen. Hij kost namelijk EUR 1100,--
Wel vreemd dat de kwaliteit van switches maar ook bijvoorbeeld het juist ' steken' van de stekker belangrijk is bij highend audio maar dat er bij high end video nooit over wordt gesproken.
Tja, placebo heb je overal, en als je dat dan combineert met mensen die niet zo goed onderlegd zijn krijg je snel iets als dit (zelfs dus op een forum met zwaar technische insteek als tweakers).dubbeldekkert schreef op maandag 22 april 2019 @ 01:47:
Even een kickje met een bericht van dit forum zelf:
[...]
A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.
Tja.... ook op Tweakers komen mensen die niet zo slim zijn...dubbeldekkert schreef op maandag 22 april 2019 @ 01:47:
Even een kickje met een bericht van dit forum zelf:
[...]
Dit zijn volgens mij gewoon trollen die wat stof willen doen opwaaien...
[ Voor 13% gewijzigd door Blommie01 op 22-04-2019 09:53 ]
Dat zou je denken maar:Blommie01 schreef op maandag 22 april 2019 @ 09:52:
[...]
Dit zijn volgens mij gewoon trollen die wat stof willen doen opwaaien...
https://www.lexicommultim...eken-met-aqvox-se-switch/
Op sommige hifi fora zijn ze ook overtuigd dat de ene UTP kabel beter klinkt voor streaming audio dan de andere.
De reacties hier zijn vermakelijk: https://www.alpha-audio.n...streaming-volgens-jaap/5/bouwfraude schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:11:
[...]
Dat zou je denken maar:
Op sommige hifi fora zijn ze ook overtuigd dat de ene UTP kabel beter klinkt voor streaming audio dan de andere.
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Oh Jottum, heb ik ook weer eens een artikel om bij te schateren van het lachen|sWORDs| schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:42:
[...]
De reacties hier zijn vermakelijk: https://www.alpha-audio.n...streaming-volgens-jaap/5/
Fashionably sensitive, but too COOL to care
Hoe bedoel je afgezakt? Dit topic is nooit wat anders geweest als lachen naar doorgeslagen audiofielen. En om de zoveel tijd dat er weer iemand komt die echt heel skeptisch was, tot hij die dure SATA kabel probeerde, en ook zijn vriendin hoorde direct het verschil.JoeCool schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:18:
Zeer spijtig om te zien dat dit topic is afgezakt naar het niveau van "wie is het beste in een ander afzeiken"
Afzeiken? Ik vind ‘vermakelijk’ erg mild als samenvatting van de reacties daar. Heb je het überhaupt gelezen?JoeCool schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:18:
Zeer spijtig om te zien dat dit topic is afgezakt naar het niveau van "wie is het beste in een ander afzeiken"
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
Mensen die hier intrappen zijn volgens mij niet goed bij hun hoofdbouwfraude schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:11:
[...]
Dat zou je denken maar:
Maar mensen die zo dom zijn om dit soort dingen te geloven vragen er gewoon om... Die kun je niet anders dan heel hard uitlachen en zo veel mogelijk belachelijk maken..JoeCool schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:18:
Wil jij er dan een serieus gesprek mee voeren ?
[ Voor 35% gewijzigd door Blommie01 op 22-04-2019 16:37 ]
Dit topic is altijd al een "uitlach-topic" geweest. Helaas heeft een mod er ooit een serieuzere slag aan proberen te krijgen. Maar laten we eerlijk zijn, als je bovenstaande voorbeelden ziet van audiofiele switches, dan kun je niets anders doen dan lachen.JoeCool schreef op maandag 22 april 2019 @ 15:18:
Your Friendly Neighborhood Moderator
Helemaal mee eens. De moeilijkheid is alleen dat je nooit weet of iemand echt overtuigd is van al die lachwekkende ideeën of dat de persoon zit te trollen. En dan is het vaak ook nog zo dat de ene reactie een andere nog kleurrijkere uitlokt. Niet moeilijk te raden is dan wie het hardst zit te lachen om de bloedserieuze reacties van forumleden die de humor ervan niet snappen.Ossi schreef op maandag 22 april 2019 @ 16:38:
[...]
Dit topic is altijd al een "uitlach-topic" geweest. Helaas heeft een mod er ooit een serieuzere slag aan proberen te krijgen. Maar laten we eerlijk zijn, als je bovenstaande voorbeelden ziet van audiofiele switches, dan kun je niets anders doen dan lachen.
Verwijderd
En dat klinkt in zichzelf dus al fantastischVerwijderd schreef op zondag 24 februari 2019 @ 22:40:
Het placebo-effect is wetenschappelijk aangetoond, dus het is best aannemelijk dat iets beter klinkt als je denkt dat het beter klinkt.
Misschien dan toch maar eens via een Wi-Fi bridge gaan luisteren. Heb gehoord dat het dan veel luchtiger gaat klinkenbouwfraude schreef op maandag 22 april 2019 @ 14:11:
[...]
Dat zou je denken maar:
Ach ik gun iedereen hun hobby. Zelfde als wielrenners die perse een ultralichte carbon fiets moeten hebben terwijl de grootste winst in de bierbuik zit.Blommie01 schreef op maandag 22 april 2019 @ 16:28:
[...]
Maar mensen die zo dom zijn om dit soort dingen te geloven vragen er gewoon om... Die kun je niet anders dan heel hard uitlachen en zo veel mogelijk belachelijk maken..
Bij hifi zijn er dingen die beter klinken dan andere maar een groot verschil zit in de luidsprekers.
Ik ben zelf gecharmeerd van Vifa en een zo groot mogelijke vloerstaander.
Als versterker meestal een Marantz maar ook daar zitten de zelfde eindtrappen in als in een Audiolab die wat meer moet kosten.
Van ethernet had ik altijd het idee dat het al galvanisch gescheiden was. Bij een USB DAC's hoor je als je de volumeknop open draait het geruis en verstoring van de voeding. De voorste USB poorten op mijn PC zijn erg luidruchtig. De optische uitgang is lekker stil.
Dat een PC met de aardig verbinden aan een audio installatie storing kan veroorzaken is een bekend en erkend fenomeen. Ik heb dit in het verleden ook meegemaakt, maar mijn nieuwe setup heeft er geen last meer van. Just to be sure heb ik wel mijn versterker aangesloten met Toslink ipv coax naar de DDC. Ondanks dat sommige mensen schijnen te beweren dat coax beter klinkt, ik hoor absoluut geen verschil.bouwfraude schreef op maandag 22 april 2019 @ 21:14:
[...]
Ach ik gun iedereen hun hobby. Zelfde als wielrenners die perse een ultralichte carbon fiets moeten hebben terwijl de grootste winst in de bierbuik zit.
Bij hifi zijn er dingen die beter klinken dan andere maar een groot verschil zit in de luidsprekers.
Ik ben zelf gecharmeerd van Vifa en een zo groot mogelijke vloerstaander.
Als versterker meestal een Marantz maar ook daar zitten de zelfde eindtrappen in als in een Audiolab die wat meer moet kosten.
Van ethernet had ik altijd het idee dat het al galvanisch gescheiden was. Bij een USB DAC's hoor je als je de volumeknop open draait het geruis en verstoring van de voeding. De voorste USB poorten op mijn PC zijn erg luidruchtig. De optische uitgang is lekker stil.
De netwerkverbinding is in mijn huis sowieso via glasvezel, maar dat is voornamelijk om praktische redenen (UTP en stroom in 1 leiding is een no-go).
Los van dat spookt er inderdaad heel veel onzin door de hifi wereld. En zoals aangegeven hebben heel veel producten, upgrades en aanpassingen compleet geen hoorbaar effect wanneer de basis (akoestiek en plaatsing) fundamenteel fout is. Hierdoor ontstaat er een gigantisch grijs gebied waarin het voor de meeste moeilijk beoordelen is of een duurder component nou ook echt de moeite waard is.
Some infinities are bigger than others.
Mooi verhaal, maar dat staat natuurlijk volledig los van de oplichterij die plaatsvind met zaken als audiofiele switches, "toonverbeteraars" die aantoonbaar niets doen met het signaal, digitale signaal kabels van honderden euros omdat er zogenaamd een of andere speciale olie door de mantel zit.Major_ton schreef op maandag 22 april 2019 @ 22:23:
De grootste belemmering bij 99% van de hifi bezitters is de akoestiek. Ik ben een aantal jaar geleden bij Arcam in Engeland geweest en daar stond een setje van €1.500,- te spelen en dat klonk beter dan de meeste woonkamer setups van €10.000,- en meer, alleen vanwege de nagenoeg perfecte akoestiek in die ruimte. En niet alleen is de akoestiek in de meeste gevallen ondermaats, de plaatsing van de luidsprekers laat in heel veel gevallen ook te wensen over vanwege onwetendheid of esthetische overwegingen. Geen wonder dat veel mensen de verschillen niet horen als ze eens wat anders aansluiten. Dan is er nog het aspect 'weten waar de verschillen te horen zijn'. Een andere bron, DAC of versterker heeft een hele andere invloed op de presentatie dan een andere set luidsprekers. Tussen luidsprekers zijn de verschillen vaak erg duidelijk, maar de andere elektronica laat zich meestal wat lastiger beoordelen. Het zijn dan aspecten als plaatsing, meer of minder scherpte in de 'S', 'F' en 'T' klanken, het 'dichtlopen' van de opnamen (alles wordt een brei) op hogere volumes door een gebrek aan controle die kunnen verschillen.
Los van dat spookt er inderdaad heel veel onzin door de hifi wereld. En zoals aangegeven hebben heel veel producten, upgrades en aanpassingen compleet geen hoorbaar effect wanneer de basis (akoestiek en plaatsing) fundamenteel fout is. Hierdoor ontstaat er een gigantisch grijs gebied waarin het voor de meeste moeilijk beoordelen is of een duurder component nou ook echt de moeite waard is.
Niemand zal met je oneens zijn dat akoestiek van de ruimte een hoop met de luisterervaring doet; echter zullen de die-hard audiofielen zich ook dan (of juist dan?) nog steeds heel erg graag het geld uit de zak laten trekken door oplichters als Hans Beekhuyzen.
NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95
Verwijderd
Weet iemand er iets meer over of kan zeggen dat deze info wel klopt. Iemand die weet waar ik die spullen het beste en goedkoopste kan halen zou ik ook zeer waarderen, want ik heb het niet zo breed, ik ben nog maar 19 en werkloos en bezig met een opleiding, dus alle kleine beetjes helpen, en als iemand nog spullen voor niet teveel geld te koop heeft staan tussen Eindhoven en Den Bosch, dan zou ik het graag over willen kopen
Topic merged met De zin en onzin van Audio Tweaking / Special Products. Één topic over dit onderwerp is wel voldoende.
[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 14-06-2019 11:14 ]
Ik zou 2.5 mm2 adviseren. Dat hoeft helemaal niet high tech of duur. Gewoon van de handyman of een webshop.
Bi wire zou je eerst achterwege kunnen laten. Iets voor later.
Mooie banaanstekkers koop je op ebay of Ali. Zoek op nakamichi banaanstekkers.
het mag best wel iets duurder zijn, een betere kabel is beter afgesloten tegen invloeden van buitenaf en geeft minder interferentie. Zo maar een 2.5 mm van een discounter halen is geen goed idee.ronnie vd schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 03:10:
1.25 is mijns inziens wat dun.
Ik zou 2.5 mm2 adviseren. Dat hoeft helemaal niet high tech of duur. Gewoon van de handyman of een webshop.
Bi wire zou je eerst achterwege kunnen laten. Iets voor later.
Mooie banaanstekkers koop je op ebay of Ali. Zoek op nakamichi banaanstekkers.
Dikte hangt ook erg af van afstand tussen versterker en speakers. Met 1.25mm2 is het waarschijnlijk ook prima, 2.5mm2 is meer voor de zekerheid dan dat ik direct verwacht dat er een hoorbaar verschil in zou gaan zitten.
Dit soort dingen zijn nog nooit aangetoond in een luistersessie waarbij op een wetenschappelijke manier wordt gecontroleerd of er verschillen hoorbaar zijn (grotere groepen mensen, ook zeer ervaren mensen, A-B testen, de mensen en de testafnemers weten niet via welke kabel de mensen die testen luisteren). Daarmee vind ik dat het verschil niet echt bestaat.Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 02:35:
want mij is heel vaak gezegd dat verguld koperen rca kabels voor een warmer geluid zorgen en silver-plated rca kabels juist voor een iets scheller en hoger geluid zorgen. Mij werd ook verteld dat ik het beste 300 core speakerkabel kan gebruiken met vergulde bananenstekkers in de speakers en de versterker.
Toch kan je wel door het fijne gevoel van degelijke bekabeling (ook als je skeptisch bent) dat je beleving van het geluid beter wordt. Simpelweg door de wetenschap van mooiere en betere bekabeling. Audio is naast klinisch "wat is echt aantoonbaar beter" ook een subjectieve ervaring (thuis luisteren doe je niet als blinde test). Er zijn hele volksstammen die bij hoog en laag volhouden dat het echt siginficant beter klinkt. En het klinkt voor hen ook echt beter. Alleen ook als je met die groep echt goed dubbelblind gaat testen, is het blijkbaar toch niet objectief aantoonbaar goed hoorbaar. Dan is het antwoord meestal "het is zo subtiel, dat het niet goed hoorbaar is in A/B testen, want je luistert dan te kort".
Anyway, technisch en objectief gezien doen kabels dus niets met je geluid (mits gewoon normale kabel die goed functioneert). Ik vind zelf enigszins goeie kabels wel een prettig idee, dus ik heb 2,5mm speakerkabels en iets degelijkere RCA kabels dan de standaard dropveter. Honderden euro's zou ik er in jouw situatie nooit aan uitgeven in elk geval. Steek geld in dingen die er toe doen: Goede speakers, eventueel goede akoestiek.
Dit zijn mijn kabels:
https://www.bax-shop.nl/s...als25-luidsprekerkabel-1m
https://www.bax-shop.nl/t...a-male-2x-rca-male-1-50-m
[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 14-06-2019 07:45 ]
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
1.5mm koper moet voldoende zijn. Wat hooguit kan gebeuren is dat er bij hogere vermogens de kabel meer weerstand gaat bieden wat alleen resulteert in een tot enkele watts verlies. Nog steeds hetzelfde geluid, maar dan ietsje minder SPL. Normaal gesproken zoek je deze grens niet op
Overigens voegen banaanstekkers buiten een beetje extra weerstand niets toe, ze zijn puur voor gemak als je vaak van speaker of versterker wisselt
Verwijderd
Nee, goud heeft maar 70% van de electrische geleiding tov koper. Dus ook hier weer extra weerstand.Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:11:
wel weet ik bij gold-plated kabels, dat het gouden laagje veel beter geleid dan een gewone koperen kabel en dat dat misschien voor minder storingen kan zorgen
Overigens gebruik ik ook een kabel voor analoog video signaal naar de subwoofer. Deze heeft 3 dubbele afscherming. Zelfs een gare schakelende voeding maakt geen kans op storing
En alleen de uiteindes zijn gold plated. De hele kabellengte zelf is gewoon koper hoor.Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:11:
Ik heb wel ooit eens gehad dat mijn speakers op 30% volume ineens begonnen te kraken, toen had ik nog 2x0,75mm2 kabels en die konden waarschijnlijk het vermogen gewoon niet zo goed overbrengen, wel weet ik bij gold-plated kabels, dat het gouden laagje veel beter geleid dan een gewone koperen kabel en dat dat misschien voor minder storingen kan zorgen, ook ik heb voor mijn subwoofer een zelfgemaakte silver-plated rca kabel, die er wel voor zorgt dat er nu toch strakkere bas uit de subwoofer komt, vantevoren gebruikte ik een kabel die je meestal voor analoog beeld gebruikt. Opzich is mijn set daar dan wel op vooruit gegaan.
Ook dat is aantoonbaar onzin. Zoek de soortelijke weerstand van goud maar eens op, deze is aanzienlijk hoger dan die van koper. Het zelfde geldt voor zilver en tin.Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:11:
Ik heb wel ooit eens gehad dat mijn speakers op 30% volume ineens begonnen te kraken, toen had ik nog 2x0,75mm2 kabels en die konden waarschijnlijk het vermogen gewoon niet zo goed overbrengen, wel weet ik bij gold-plated kabels, dat het gouden laagje veel beter geleid dan een gewone koperen kabel en dat dat misschien voor minder storingen kan zorgen, ook ik heb voor mijn subwoofer een zelfgemaakte silver-plated rca kabel, die er wel voor zorgt dat er nu toch strakkere bas uit de subwoofer komt, vantevoren gebruikte ik een kabel die je meestal voor analoog beeld gebruikt. Opzich is mijn set daar dan wel op vooruit gegaan.
De reden dat we kabels soms coaten met dat soort materiaal is dat koper nogal snel oxideert, en dat kan zorgen voor een hogere contactweerstand. Zeker als de kabel niet helemaal goed vast geklemd zit. Hierdoor kan het inderdaad zijn dat je geluid gaat kraken. Goud oxideert niet, dus een flinterdun laagje goud toevoegen heeft nauwelijks impact op de weerstand van de kabel, maar beschermt hem wel tegen oxidatie. Het zelfde geldt in zekere mate voor zilver en tin.
Het kan dus goed dat die nieuwe kabels het geluid verbeterd hebben, maar even de klemmen opnieuw aandraaien had waarschijnlijk (tijdelijk) het zelfde effect gehad.
Qua klank doen dit soort materialen ook niets. De enige inbreng die een speakerkabel heeft op het geluid, is zijn weerstand. Die weerstand moet zo laag mogelijk zijn. Maar of die nou beïnvloed wordt door de dwarsdoorsnede, materiaalkeuze of contactweerstand, dat maakt geen hol uit. Weerstand is weerstand.
Als je echt een buurtfeest hebt waarvan de complete wijk moet genieten, dan zou je zoveel stroom kunnen hebben dat de kabels fysiek heet worden, en dan moet je dikkere kabels gebruiken, maar zolang ze niet heet worden is er geen afhankelijkheid van vermogen voor de benodigde kabeldikte.
Die stroomkabel die ernaast ligt heeft een magnetisch veld, die heeft invloed op een ander stuk metaal. alle wifi die door het huis aanwezig is heeft ook invloed. Niet dat dit veel verschil uitmaakt, maar onafgeschermd doet het wel iets met het klankbeeld.Jorgen schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:08:
Kabels doen echt precies niks voor je geluid. Trap dus niet in dit soort audiofiele onzin.
Verwijderd
Ik heb nog nooit een speaker kabel gezien die afscherming had tegen interferentie (als je daar echt bang voor bent, zonder echte reden overigens) kan je de kabels beter uit elkaar trekken en ze iets uit elkaar neerleggen). Gewoon een iets dikkere koperen draad nemen (probeer alu te vermijden) enaljooge schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 06:01:
het mag best wel iets duurder zijn, een betere kabel is beter afgesloten tegen invloeden van buitenaf en geeft minder interferentie. Zo maar een 2.5 mm van een discounter halen is geen goed idee.
Verwijderd
Wel dan heb jij een andere natuurkunde dan ik want (lang, laaaaaang) voor de kabels warm worden kan de weerstand natuurlijk al zo hoog zijn dat je problemen krijgt. Makkelijk te testen, sloop een stroomkabel tot je een enkel draadje over hebt. Word vast niet warm maar je zal zonder twijfel horen dat de hoogste frequenties weg gaan vallen.Sissors schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:56:
maar zolang ze niet heet worden is er geen afhankelijkheid van vermogen voor de benodigde kabeldikte.
Als je speakerkabel minder dan 5 meter is maakt het allemaal relatief weinig uit zolang je maar een redelijke dikte gebruikt. Boven de tien meter is een duidelijk dikkere kabel eenvoudig onmisbaar omdat je anders te veel weerstand hebt.
Er word veel onzin verkocht over kabels maar natuurkunde blijft natuurkunde.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2019 10:18 ]
Ik vraag me af of je zelfs met een enkel draadje een hoorbaar effect hebt op de frequentiekarakteristiek. Maar los daarvan: Daar ging het niet over. In jouw test mag je nu het volume halveren. Dan is de invloed op de frequentiekarakteristiek identiek, die veranderd totaal niet. Dus er is geen afhankelijkheid van het vermogen.Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:18:
[...]
Wel dan heb jij een andere natuurkunde dan ik want (lang, laaaaaang) voor de kabels warm worden kan de weerstand natuurlijk al zo hoog zijn dat je problemen krijgt. Makkelijk te testen, sloop een stroomkabel tot je een enkel draadje over hebt. Word vast niet warm maar je zal zonder twijfel horen dat de hoogste frequenties weg gaan vallen.
Als je speakerkabel minder dan 5 meter is maakt het allemaal relatief weinig uit zolang je maar een redelijke dikte gebruikt. Boven de tien meter is een duidelijk dikkere kabel eenvoudig onmisbaar omdat je anders te veel weerstand hebt.
Er word veel onzin verkocht over kabels maar natuurkunde blijft natuurkunde.
@aljooge, zoals ik al eerder schreef, en nu @Verwijderd ook: Welke speaker kabel ken jij precies die afscherming heeft? En nog steeds, de impedanties zijn zo laag dat het niet uitmaakt.
[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 14-06-2019 10:30 ]
De stroom in een stroomkabel die door de fase gaat, genereert een magnetisch veld. Naast die fasedraad zit echter een nuldraad, met een stroom die van gelijke grootte is maar van tegengestelde richting. Het resulterende magnetische veld van de stroomkabel als geheel is dus nagenoeg nul. De invloed op een naastgelegen audiokabel is dus ook nagenoeg nul.aljooge schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:16:
[...]
Die stroomkabel die ernaast ligt heeft een magnetisch veld, die heeft invloed op een ander stuk metaal.
[ Voor 6% gewijzigd door Bart ® op 14-06-2019 11:05 ]
Cunning linguist.
Ik reageerde even op de stelling dure audiokabels is onzin en doelde meer op de interlink.Verwijderd schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 10:14:
[...]
Ik heb nog nooit een speaker kabel gezien die afscherming had tegen interferentie (als je daar echt bang voor bent, zonder echte reden overigens) kan je de kabels beter uit elkaar trekken en ze iets uit elkaar neerleggen). Gewoon een iets dikkere koperen draad nemen (probeer alu te vermijden) en
Al met al vind ik dit nu niet echt een dingetje voor TS, meer geneuzel in de marge, kan je beter iets anders doen dan die laatste paar procent geluidsverbetering, als je niet veel te besteden.hebt is dit nog niet de juiste investering
[ Voor 18% gewijzigd door aljooge op 14-06-2019 11:49 ]
Bij mij is het voor een DAP Sony Zx300 met MDR1am2 hoofdtelefoon.
Voor lijn signalen over korte afstand heb je geen gebalanceerde verbinding nodigIvan4you schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:52:
Heeft het nut voor een balanced cable te gaan als deze maar een lengte heeft van 1 meter?Of ligt het toch ook wel aan de apparatuur waar je deze gebruikt?
Voor een hoofdtelefoonsignaal heb je überhaupt geen afscherming nodig. Het voordeel van het wel gebruiken is dat je een dure XLR-connector of een rare 4,4mm TRRS-connector kunt gebruiken en je product er opeens exclusief uitziet.Jag schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:26:
[...]
Voor lijn signalen over korte afstand heb je geen gebalanceerde verbinding nodig
De enige uitzondering die ik kan bedenken is voor elektrostatische koptelefoons, daar wil je een beschermend aardmanteltje om de 600-1000 volt.
offtopic, maar die spanning wordt opgewekt in de koptelefoon denk ik (oprechte vraag, had geen idee dat er zulke spanningen lopen in ES weergevers)?burne schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:02:
[...]
Voor een hoofdtelefoonsignaal heb je überhaupt geen afscherming nodig. Het voordeel van het wel gebruiken is dat je een dure XLR-connector of een rare 4,4mm TRRS-connector kunt gebruiken en je product er opeens exclusief uitziet.
De enige uitzondering die ik kan bedenken is voor elektrostatische koptelefoons, daar wil je een beschermend aardmanteltje om de 600-1000 volt.
Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."
Door de versterker uiteraard. Spanningen van +300 en -300 volt zijn normaalj-phone schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:29:
[...]
offtopic, maar die spanning wordt opgewekt in de koptelefoon denk ik (oprechte vraag, had geen idee dat er zulke spanningen lopen in ES weergevers)?
Alleen bij een ES, of ook bij normale koptelefoons? Of heb je een aparte versterker nodig?Mikayu schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:42:
[...]
Door de versterker uiteraard. Spanningen van +300 en -300 volt zijn normaal
@burne heeft het over 600-1000 volt overigens
[ Voor 8% gewijzigd door j-phone op 20-06-2019 22:47 ]
Kijk even naar Stax, de bekendste fabrikant van 'Earspeakers' (https://staxaudio.com/earspeaker)j-phone schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:29:
[...]
offtopic, maar die spanning wordt opgewekt in de koptelefoon denk ik (oprechte vraag, had geen idee dat er zulke spanningen lopen in ES weergevers)?
Daar hoort een driver bij, die 470 volt RMS bovenop een 'bias' (een voorspanning in goed Nederlands) van 580V dc zet. En dat wil je goed inpakken om je (rijke) klanten te beschermen.
edit
En de spanning tussen je twee elektroden varieert dus tussen 110 en 1050 volt, en in rust zit 'ie op 580 volt.
Andere fabrikanten hebben vergelijkbare spanningen gebruikt.
[ Voor 13% gewijzigd door burne op 20-06-2019 22:52 ]
Ah, een apart systeem die de benodigde spanning opwekt. Tnx!burne schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:47:
[...]
Kijk even naar Stax, de bekendste fabrikant van 'Earspeakers' (https://staxaudio.com/earspeaker)
Daar hoort een driver bij, die 470 volt RMS bovenop een 'bias' (een voorspanning in goed Nederlands) van 580V dc zet. En dat wil je goed inpakken om je (rijke) klanten te beschermen.
Wat leuk zeg, ik had geen idee dat er tegenwoordig ook draagbare spelers zijn met een balanced uitgang. Om over je vraag iets nuttigs te kunnen zeggen is het belangrijk te weten hoe de uitgangstrap van de versterker is gefabriceerd. In veel gevallen zijn 'balanced' uitgangen namelijk stiekem pseudo/quasi-balanced.Ivan4you schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 18:52:
Heeft het nut voor een balanced cable te gaan als deze maar een lengte heeft van 1 meter?Of ligt het toch ook wel aan de apparatuur waar je deze gebruikt?
Het voordeel van balanced signalling (differentieel) is dat het - wanneer goed ontworpen - verbeterde prestaties geeft met betrekking tot storingsbronnen van buitenaf (CMRR). Pseudo/quasi-balanced biedt deze verbetering niet.
Maar goed, balanced (differentieel) in een draagbare speler .. wat kunnen de voordelen zijn?:
1. Iets verbeterde lineariteit. Het signaal wordt immers gedragen door twee fases.
2. Verbeterde weerstand tegen interferentie van buitenaf.
3. Vrail van de eindtrap kan iets lager, dit scheelt in fabricagekosten. Een gevolg is dat je uitgang mogelijk wel meer stroom moet leveren. Dit gedrag is interessant en zorgt mogelijk voor een verbeterde respons in je koptelefoon (lage frequenties). Maar dan moet de eindtrap wel zo ontworpen zijn. Lol, wie had dat gedacht. Een positief effect van kostenbesparing.
De nadelen:
1. De eindtrap in je draagbare speler ziet soms 2x de load in vergelijking met single-ended.
2. Zowel de eindtrap van je speler als de kabel naar je hoofdtelefoon moet op beide fases perfect gebalanceerd zijn. Een hele kleine Z onbalans sloopt je CMRR acuut.
Het één en ander hangt dus - echt - af van de kwaliteit van de versterker in je draagbare speler en de gebruikte kabel. Daarbij is het ook belangrijk om te weten of het - echt - balanced is en niet stiekem pseudo-balanced. Ik ben nog niet helemaal overtuigd, maar ik vind Punt 3. van de voordelen wel heel erg interessant. Dit is een effect dat je mogelijk terug kan horen in je koptelefoon, met name in de lage frequenties.
Bekijk anders even wat het extra kost en ga even luisteren. Dan kan je voor jezelf bepalen of de extra kosten opwegen tegen jouw indruk van de kwaliteit.
In principe is differentieel heel veel logischer dan alle elfenkabels. Dat werkt tenminste. De vraag die alleen overblijft: Heeft het nou echt zin? Interferentie lijkt me niet echt relevant bij een koptelefoon, en HD2 zal ook wel meevallen. Meetbaar moet er zeker een verschil in zitten, maar hoor je het? Ik betwijfel het ten zeerste. Zelfs als je het hoort, hele hordes willen een buizenversterker vanwege zijn mooie even orde distortie
Deels akoord. Pseudo-balanced geeft enkel voordelen voor de statische CMRR, niet voor de dynamische CMRR. Wat betreft - beter dan niets - ben ik het met je eens, de CMRR is beter dan bij een niet gebalanceerd systeem. Even een vuistregel, 0,2% onbalans op een 20k leiding met als gevolg een -20dB CMRR vind ik aanzienlijk. Een high-end chip is daarmee direct een middenmotor.Sissors schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 07:18:
Ook pseudo-differentieel biedt gewoon de voordelen van differentieel. Natuurlijk, de HD2 onderdrukking zal niet zo goed zijn met een volledig differentieel systeem, maar nog steeds beter dan niks. En een kleine onbalans maakt weinig uit: Ja je CMRR wordt slechter, maar die is nog altijd veel beter dan bij een niet gebalanceerd systeem.
Ik betwijfel het ook, of althans tijdens normale gebruikssituaties. Kwa elektrotechnische reproductie is het effect nihil. Het voordeel ligt vooral in het gebruik, bijvoorbeeld dikkere en stevigere kabels en connectors. Bijkomend is natuurlijk dat het appels met peren vergelijken is. Met een kabel vervang je niet alleen de kabel zelf, maar het systeem als geheel. Daardoor kan men best een voorkeur hebben.In principe is differentieel heel veel logischer dan alle elfenkabels. Dat werkt tenminste. De vraag die alleen overblijft: Heeft het nou echt zin? Interferentie lijkt me niet echt relevant bij een koptelefoon, en HD2 zal ook wel meevallen. Meetbaar moet er zeker een verschil in zitten, maar hoor je het? Ik betwijfel het ten zeerste. Zelfs als je het hoort, hele hordes willen een buizenversterker vanwege zijn mooie even orde distortie.
De discussie over buizen is een andere discussie denk ik. Een buizen-eindtrap heeft naast HD ook direct gevolgen voor de respons van een luidspreker. Luidsprekers aan een buizenversterker worden < Fs voornamelijk (beter/sterker/meer) stroomgestuurd, dat verbetert < Fs het gedrag in lage frequenties zoals ik bij Punt 3 van de voordelen hierboven al aangaf.
Maar goed, dikke pluim weer voor de marketingboys van differentieel. Was ik maar een marketingboy.
Met deels volledige zilveren geleiders.....twimj schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 06:11:
Vanochtend stond deze opeens in m'n Google tijdlijn... Een USB kabel van een halve meter, voor meer dan £500, met uiteraard een pakkende omschrijving
Sinds ik een nieuwe subwoofer heb aangeschaft, trilt de interne behuizing van de cd speler op sommige frequenties mee, en dat was hoorbaar.
Een kort 30cm usb kabeltje gaf wel minder bijgeluiden dan een lange bij aansluiten van een goedkoop DAC printje maar die was maar een euro.
Goede en goedkope oplossing voor een echt probleem. Nu kan je dit uiteraard ook audiofiel gaan vermarketen;Haruhi schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:10:
Ik heb gister maar mijn CD speler voorzien van foam kussens onder de behuizing.
Sinds ik een nieuwe subwoofer heb aangeschaft, trilt de interne behuizing van de cd speler op sommige frequenties mee, en dat was hoorbaar.
Productnaam verzinnen, L'absorb ofzo, mooie verpakking en voor 300 euro per stuk verpatsen.
Edit: mocht het product niet verkopen dan moet de prijs verdubbelt worden. Het argument is namelijk altijd dat de alleen hele dure sets het verschil laten horen. Dus eh, hoe duurder hoe beter.
[ Voor 15% gewijzigd door j-phone op 18-07-2019 23:09 ]
twimj schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 06:11:
Vanochtend stond deze opeens in m'n Google tijdlijn... Een USB kabel van een halve meter, voor meer dan £500, met uiteraard een pakkende omschrijving
BouncingBaklap schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 06:35:
Wauw! Ik heb mijn WTF momentje van de dag weer gehad. Bedankt ; p
Naar aanleiding van deze reacties ben ik even benieuwd. Aan welke eisen moet een USB kabel voldoen om 'well-engineered' te zijn? Met well-engineered bedoel ik dat het budget voor productie oneindig is en prestaties leidend zijn tot op het laagst haalbare percentiel in iedere omgeving denkbaar. Wat zou jij voorstellen?Techneut schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:49:
En vooral niet te vergeten ingestraald door Hokus Pas. En daarna zorgvuldig ingespeeld op het passende genre muziek, want alleen dan heb je pas wat!
Regeren is vooruitschuiven
Wat bedoel je met 'in iedere omgeving denkbaar'? Als het moet werken in de ruimte wordt het lastig maar ook daar zijn oplossingen voor.Oyster schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:34:
Naar aanleiding van deze reacties ben ik even benieuwd. Aan welke eisen moet een USB kabel voldoen om 'well-engineered' te zijn? Met well-engineered bedoel ik dat het budget voor productie oneindig is en prestaties leidend zijn tot op het laagst haalbare percentiel in iedere omgeving denkbaar. Wat zou jij voorstellen?
Wanneer het gaat over universal serial bus toepassingen op aarde, loop de Action in en koop een kabeltje.
Wat bedoel je met 'prestaties leidend zijn tot op het laagst haalbare percentiel'? Welke prestaties? De overdracht van een digitaal signaal gaat prima over koper. Andere materialen zijn mogelijk maar verbeteren het resultaat niet.
In het digitale domein wordt het resultaat simpelweg niet beter met een duurdere kabel dan met een Action kabeltje.
Verwijderd
Waarschijnlijk moet je je subwoofer ook nog goed afstellen, als deze zo tekeer moet gaan om hem te horen.Haruhi schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:10:
Ik heb gister maar mijn CD speler voorzien van foam kussens onder de behuizing.
Zoals jij het stelt is dan een USB kabel oneindig duur. Alles kan immers altijd beter. Het koper kan zuiverder, de pluggen sterker, de kabel buigzamer etc etc etc. Alleen veranderd dat niks aan dat een kabeltje van een paar euro vrijwel altijd al voldoet.Oyster schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:34:
[...]
[...]
[...]
[...]
Naar aanleiding van deze reacties ben ik even benieuwd. Aan welke eisen moet een USB kabel voldoen om 'well-engineered' te zijn? Met well-engineered bedoel ik dat het budget voor productie oneindig is en prestaties leidend zijn tot op het laagst haalbare percentiel in iedere omgeving denkbaar. Wat zou jij voorstellen?
Was wel € 13 kwijt, want ik vond de sleeve eromheen wel leuk.
Dan sla je nu de DAC van je cd speler over en gebruik je die van je receiver. In theorie misschien een mindere DACJorgen schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:46:
Ik heb gisteren mijn tulpkabeltje tussen cd-speler en receiver vervangen voor een Toslink. In theorie minder kans op storing en daarom te prefereren. En digitaal, dus het werkt of het werkt niet. En de cd's kan ik luisteren; dus het werkt
Was wel € 13 kwijt, want ik vond de sleeve eromheen wel leuk.Hoor ik het verschil? Vast niet. Maar ik ben er wel blij mee.
Toch wordt S/PDIF door beide handleidingen aangeraden boven RCA.rodie83 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 09:28:
[...]
Dan sla je nu de DAC van je cd speler over en gebruik je die van je receiver. In theorie misschien een mindere DAC
En in het prijssegment van mijn receiver (SR7011) zal die kwaliteit wel goed zitten.
Technology connections heeft een leuk stuk over toslinkJorgen schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:46:
Ik heb gisteren mijn tulpkabeltje tussen cd-speler en receiver vervangen voor een Toslink. In theorie minder kans op storing en daarom te prefereren. En digitaal, dus het werkt of het werkt niet. En de cd's kan ik luisteren; dus het werkt
Was wel € 13 kwijt, want ik vond de sleeve eromheen wel leuk.Hoor ik het verschil? Vast niet. Maar ik ben er wel blij mee.
YouTube: TOSLINK: That one consumer fiber optic standard
https://www.aliexpress.com/item/32917474875.html
Misschien wel, mischien niet. It depends. Maar in dit specifieke geval hebben we het niet over zomaar een kabeltje. We hebben het over een kabel dat volgens de fabrikant schijnbaar een zeer specifiek probleem oplost, namelijk;T-MOB schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:50:
Dat is een bijzondere definitie van well engineered. Ik zou zeggen dat een kabel die in iedere denkbare omgeving functioneert voor 99.9999% van de gevallen overengineered is. Voor normaal gebruik over een halve meter functioneert bij wijze van spreken alles wat 4 geleiders op de juiste manier op de pluggen gesoldeerd heeft.
Het is een beetje klok/klepel omschreven, maar dat vind ik nooit zo erg. Ik herken waar ze heen willen. Het is een poging om een probleem op te lossen dat wel degelijk aan de orde is tijdens dit type gebruikssituatie. Een probleem dat 4 geleiders op de juiste pluggen in elk geval niet oplost.De kabels van zowel geluid als licht liepen vaak naast elkaar, wat vervelende storingen tot gevolg had. Kimber bedacht vervolgens een stalen afscherming om de audiokabels heen. Dat werkte, maar had ook weer een mindere geluidskwaliteit tot gevolg omdat het staal het magneetveld van de speakerkabels beïnvloedde. Om dat weer tegen te gaan zette Kimber tegengesteld gedraaide geleiders in. En bedacht vervolgens dat die alleen ook afscherming konden bieden, wat inderdaad werkte.
Je krijgt van mij een (oneindige) zak met geld, jij levert de beste kabel (of ideeën) die je kan verzinnen. Wat stel je voor?j-phone schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 23:52:
[...]
Wat bedoel je met 'in iedere omgeving denkbaar'? Als het moet werken in de ruimte wordt het lastig maar ook daar zijn oplossingen voor.
Wanneer het gaat over universal serial bus toepassingen op aarde, loop de Action in en koop een kabeltje.
Wat bedoel je met 'prestaties leidend zijn tot op het laagst haalbare percentiel'? Welke prestaties? De overdracht van een digitaal signaal gaat prima over koper. Andere materialen zijn mogelijk maar verbeteren het resultaat niet.
In het digitale domein wordt het resultaat simpelweg niet beter met een duurdere kabel dan met een Action kabeltje.
Het artikel claimt niet dat het 'digitale-domein' wordt verbeterd. Het artikel claimt dat deze kabel de signaaloverdracht beter handhaaft in de aanwezigheid van elektromagnetische interferentie van andere apparatuur. Dat is geen elfjespraat, dat is een verbetering van EMC/EMI eigenschappen.
Innovatie wordt begrensd door goede ideeën, niet door geld. Zonder goede ideeën zaten we met zijn allen nog steeds op 9k6.rodie83 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 08:28:
[...]
Zoals jij het stelt is dan een USB kabel oneindig duur. Alles kan immers altijd beter. Het koper kan zuiverder, de pluggen sterker, de kabel buigzamer etc etc etc. Alleen veranderd dat niks aan dat een kabeltje van een paar euro vrijwel altijd al voldoet.
-
Ik heb het gevoel dat mijn vraag ontweken wordt.
spdif toslink is beperkt tot 96 kHz. en met dit type kabel, zo kort mogelijk houden. Voor mij is dit type kabel geen optie, er gaat geen 192kHz doorheen, nu wil ik die discussie niet nog eens aangaan of dit hoorbaar is, maar ik wil graag 192 kHz 24 bit flac kunnen streamen en dat gaat niet met spdif toslink.Jorgen schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 09:35:
[...]
Toch wordt S/PDIF door beide handleidingen aangeraden boven RCA.
En in het prijssegment van mijn receiver (SR7011) zal die kwaliteit wel goed zitten.Immers, is vanaf een paar euro elke DAC prima in staat die conversie te doen.
Ik gebruik zelf een RCA van goede kwaliteit met dubbele shielding. We hebben het over het interlinkje, zeer belangrijk om af te schermen, want hier interferentie met andere elektromagnetsche straling gaat je versterker in en geef voorkeur aan RCA. Heb er ook een interlinkje van150 euro tussen en niet een paar dropveters bij de bouwmarkt.
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.
Enjoy!
Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic