Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 121 Laatste
Acties:

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zijn er hier nog mensen die naar de audioshow van iEar gaan komend weekend?

Dit is ook een prachtig product: http://www.moremusic.nl/acustica_applicata/volcano.html

Je zou het zo in je woonkamer zetten. :P Of het daadwerkelijk iets doet, is een tweede.

[ Voor 54% gewijzigd door Jorgen op 14-11-2018 23:19 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ryan1981 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:09:
Voor kerst maar even een 7.1 setup voor op de WC vragen aan sinterklaas, zal iig 6965000 dollar kosten:

[Afbeelding]

https://www.higherfi.com/speakers/higherfi-audio-opulence
Da's gewoon een Dalek, zie je meteen. Doen ze bij de BBC toch een stukje goedkoper :)

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ray schreef op woensdag 14 november 2018 @ 22:21:
[...]

Diamanten tweeters zijn ook het summum en dat is gewoon meetbaar overigens. Of je het gaat horen is een andere discussie en of je mooier vindt dan bv ceramisch ook

Ik heb hier een setje liggen en dat kost inderdaad retail 5k... na een paar keer wisselen over de afgelopen jaren zitten nu de 'gewone' ceramische er weer in.

en dat is vaak in dit topic ook het grote 'probleem' namelijk het referentie kader. Iemand die normaal winkelt bij Rhapsody heeft er wat minder moeite mee dan de witgoed / hifi winkel bezoeker waarvoor ook de meeste tweaks totaal 'out of range' zijn omdat sowieso de installatie (primair luidsprekers en de ruimte) niet in staat is de data (muziek) zuiver weer te geven.

niet dat je met een beperkter budget geen goed geluid kan krijgen, zeer zeker wel!
Weet je Ray, op deze forumrubriek zie je voor het grootste deel reacties van verbazing over waanzinnige onzin. Daarop wordt gereageerd met uiteen lopende berichten, bijvoorbeeld gewoon serieuze pogingen om de lariekoek te weerleggen of berichten die er ronduit de draak mee steken. Maar een heel enkele keer ontmoet je twijfelaars die zeggen dat, hoe absurd ook, er toch in veel dingen een kern van waarheid zit. Meestal door het ontbreken van kennis. En daar verdienen die gasten nou juist op, klanten die niet beseffen dat ze 90% of meer over de balk smijten. Of toch achteraf in b.v. jouw geval wel, want je zegt dat dit het summum was, maar dat je het toch verruilde voor een 'gewoner' type. Verkocht je het aan iemand die net zo naïef was waardoor je de pijn een beetje verlichtte?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11 18:20
Techneut schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:58:
[...]
Of toch achteraf in b.v. jouw geval wel, want je zegt dat dit het summum was, maar dat je het toch verruilde voor een 'gewoner' type. Verkocht je het aan iemand die net zo naïef was waardoor je de pijn een beetje verlichtte?
Wel weer een beetje jammer van die laatste zin...

Zoals je kon lezen staat er niet voor niets 'heb hier een setje liggen' ergo ik heb ze dus gewoon en als het mij uitkomt ga ik ze mogelijk wel weer een keer in gebruik nemen. Men zou willen dat ik ze verkoop want voor zover ik weet zijn ze als consument niet meer te krijgen enkel als speakerbouwer...

Ik heb ,zeker in dit topic, nooit geschuwd zo eerlijk te zijn toe te geven dat iets wat ik heb getest wat technisch! beter zou moeten zijn zelf niet mooier vind klinken. Dat heeft niets met naïef te maken lijkt me.

En dat is met deze tweeters ook aan de orde (heb er ook jaren wel mee gespeeld overigens)

Juist bij speaker (onderdelen) lijkt me dat evident dat dit kan spelen. Zo is een motion transformer hoog ook een erg mooie techniek maar niet iedereen zijn ding. Net als bv het geluid van een electro of magnetostaat .

dat het prijsverschil soms simpelweg vrij extreem is (dit geval factor 10) en de 'winst' maar beperkt kan veel reacties verklaren. Hoewel recent ook iemand hier poste met heel andere ervaringen over deze units.

nadat ik deze week weer een ben gaan schuiven (lees 10 cm naar binnen / 15 naar voren) met mijn speakers en hoewel ik werk met een DSP toch grote verschillen hoor is het wellicht wel weer een leuk ze erin te zetten

wederom de bekende tip, je luistert meer naar de ruimte dan naar je speakers in de meeste gevallen. Dus de eerste 5k kan je al aan akoestiek uitgeven of zelf voor minder aan de slag natuurlijk. Daar zal je de meeste winst halen. Dure tweeters kan altijd later nog ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Ray op 15-11-2018 16:03 ]

• Rusky
  • Laatst online: 17-12 11:22
Ray schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:48:
[...]

Zoals je kon lezen staat er niet voor niets 'heb hier een setje liggen' ergo ik heb ze dus gewoon en als het mij uitkomt ga ik ze mogelijk wel weer een keer in gebruik nemen.

Diamanten tweeters zijn ook het summum en dat is gewoon meetbaar overigens.
Waarom heb je dan nu die keramische erin zitten? Je zegt het een en doet het ander? Komt ff bij mij raar over? Of mis ik wat?
En ja. zulke dingen vind ik ook onzin. Wat je niet hoort hoef je ook geen geld aan uit te geven. Al meet je nog meet zoveel apparatuur. Je blijft luisteren met je eigen oren.

mijn pc

• Ray
Rusky schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:07:
[...]

Waarom heb je dan nu die keramische erin zitten? Je zegt het een en doet het ander? Komt ff bij mij raar over? Of mis ik wat?
En ja. zulke dingen vind ik ook onzin. Wat je niet hoort hoef je ook geen geld aan uit te geven. Al meet je nog meet zoveel apparatuur. Je blijft luisteren met je eigen oren.
Omdat ik in de huidige configuratie de ceramische mooier vind klinken. Dat schrijf ik toch ook ?

als ik de diamonds weer in gebruik ga nemen, daar was ik wellicht niet volledig, zal ook het filter nogmaals aangepast gaan worden (was al want je kan niet zomaar 1:1 wisselen) Ook kan het zijn omdat de speakers nu anders staan dat het wel (meer) naar mijn smaak is.

Maar het 'betere' van diamond units is dat ze 'liever' klinken. geen enkel 'hard randje' meer hebben. Laat dat nou net iets zijn wat de ceramische naar mijn smaak nou net wat 'mooier 'maakt.

dus wellicht als we de diamond wat 'lomper' filteren dit effect er ook weer komt want de 'verfijning' is er wel degelijk

tja en zo schrijf ik weer als de meeste reviewers die neergesabeld worden in dit topic en pak ik maar de dooddoener 'dat moet je gehoord hebben ' en dat is dan ook echt zo in dit geval

ik neem aan dat we het wel eens zijn dat tweeters onderling ander klinken of ...... ?

[ Voor 18% gewijzigd door Ray op 15-11-2018 16:18 ]

• Rusky
  • Laatst online: 17-12 11:22
Sorry voor de vragen, maar ik ben een leek. En jij lijkt er aardig verstand van te hebben. Maar:
Ray schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:14:
[...]
Diamanten tweeters zijn ook het summum en dat is gewoon meetbaar overigens. Of je het gaat horen is een andere discussie.
Omdat ik in de huidige configuratie de ceramische mooier vind klinken.
Dus het is de vraag of je het hoort? maar jij hoort het wel? Heb jij dan zon superieur gehoor?
Mag ik dan ook naar je leeftijd vragen en je beroep?
(ik ben 38 en een tijdje in de bouw gelopen, dus mijn gehoor is een beetje beschadigd)
als ik de diamonds weer in gebruik ga nemen, daar was ik wellicht niet volledig, zal ook het filter nogmaals aangepast gaan worden (was al want je kan niet zomaar 1:1 wisselen) Ook kan het zijn omdat de speakers nu anders staan dat het wel (meer) naar mijn smaak is.
Dus je keramische zitten in andere speakers als eerst? En toen dus ook filter gewijzigd?
dus wellicht als we de diamond wat 'lomper' filteren dit effect er ook weer komt
Suggereer je hier niet dat het meer aan het filter ligt dan aan de tweeter?

mijn pc

• Ray
Rusky schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:24:
Sorry voor de vragen, maar ik ben een leek. En jij lijkt er aardig verstand van te hebben. Maar:

[...]

Dus het is de vraag of je het hoort? maar jij hoort het wel? Heb jij dan zon superieur gehoor?
Mag ik dan ook naar je leeftijd vragen en je beroep?
(ik ben 38 en een tijdje in de bouw gelopen, dus mijn gehoor is een beetje beschadigd)

[...]

Dus je keramische zitten in andere speakers als eerst? En toen dus ook filter gewijzigd?

[...]

Suggereer je hier niet dat het meer aan het filter ligt dan aan de tweeter?
Mijn gehoor is verre van superieur en ik heb helaas ook gehoorschade. Mijn eraring met luisteren is dan wel ruim te noemen

De speakers zijn destijds (lees 12 jaar geleden) ontwikkelt op basis van ceramische units met als voorbeeld de Avalon Eidolon (destijds 'onbetaalbaar' origineel) en optisch niet van elkaar te onderscheiden

Volgens fabrikant info, die later herzien is, kon toen de ceramische unit wel 1:1 gewisseld worden met de diamond. Per toeval kon ik een paar jaar later aan een setje komen en is er gewisseld zonder filter aanpassing

Dat viel dus vies tegen :(

na terugwisselen kwamen we er later achter dat die 1:1 dus ook niet zo maar kon. Dus toen filter aangepast en ze er weer in. Dat speelde al een stuk mooier maar niet zoals ik gewend was. Logisch want ze zijn anders.

dus nog weer eens gewisseld en nog weer eens terug en weer het filter wat aangepast

Op enig moment ging er eentje storen. Dus is het setje voor onderhoud naar de fabrikant gegaan. Omdat ik vreesde dat dit wel eens heel duur kon zijn zijn de ceramische er weer ingegaan en het filter weer origineel gezet.

Damm want een plezier wat een genot _/-\o_

De unit is overigens gratis! door de fabrikant gerepareerd en liggen dus nu 'refurbished' op de plank

Concreet kan het dus inderdaad het filter zijn wat nooit lekker heeft gewerkt met de diamond unit. Omdat het filter ook serieel is kan de impact van een andere driver dus ook meer invloed hebben dan je verwacht.

dus of ik ben ze een paar maanden kwijt en ze gaan weer naar de bouwer of ik speel zoals ze nu zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 15-11-2018 16:54 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:26
Leuke test: orgineel vs dac - buizen (power)amp - adc loop.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iemand tips voor gewoon fatsoenlijke speaker kabel? Heb voor de voorspeakers QED anniversary kabels. Wil nu voor de achter speakers en een paar kabels naar de keuken netjes nieuwe buizen leggen met speaker kabel erin. Houdt wel in dat ik een meter of 40 nodig heb. Hoeft geen dubbeltje per meter te kosten, maar gewoon fatsoenlijke kabels. Liefst licht van kleur.

Huidige set is een Pioneer SC LX76 met dynaudio 72se front en Se52 rears, aangevuld met een Rel Q150 sub.

• Techneut
  • Niet online
Ik zal wel weer bezig zijn met vloeken in de kerk. Maar de forumrubriek heeft niet voor niets de naam "Zin en onzin ……...". Dus:

Misschien ben je een rijk persoon die net als Ollie B. Bommel kan zeggen "Geld speelt geen rol". Ik had nog nooit van dat merk kabel gehoord, dus even zitten grasduinen. Eerlijk gezegd wat ik al verwachtte, ik vind ze krankzinnig duur. Zal wel weer worden verdedigd met een flauwe kul verhaal, maar geloof me, luidsprekersnoer onderscheidt zich in niets van gewoon snoer met de zelfde doorsnede en hetzelfde materiaal (gewoon koper). .Voor een fractie van de prijs heb je dezelfde kwaliteit in de gewone elektriciteitswinkels. Wat is het vermogen van die speakers? Want 40 meter (dus 80 meter draad) is een behoorlijke lengte, dus gecombineerd met nogal een vermogen vraagt dat wellicht wat dikkere kabel. Je vertelt er het speakervermogen namelijk niet bij. Het zou me niets verbazen als je op 4 mm2 uitkomt. Met te dunne aders verlies je gauw een groot deel van het uitgangsvermogen van de versterker. Welk merk kabel maakt helemaal niet uit, als het maar koper is en geen aluminium met een dun laagje koper (CCA).

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Techneut schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:26:
Ik zal wel weer bezig zijn met vloeken in de kerk. Maar de forumrubriek heeft niet voor niets de naam "Zin en onzin ……...". Dus:

Misschien ben je een rijk persoon die net als Ollie B. Bommel kan zeggen "Geld speelt geen rol". Ik had nog nooit van dat merk kabel gehoord, dus even zitten grasduinen. Eerlijk gezegd wat ik al verwachtte, ik vind ze krankzinnig duur. Zal wel weer worden verdedigd met een flauwe kul verhaal, maar geloof me, luidsprekersnoer onderscheidt zich in niets van gewoon snoer met de zelfde doorsnede en hetzelfde materiaal (gewoon koper). .Voor een fractie van de prijs heb je dezelfde kwaliteit in de gewone elektriciteitswinkels. Wat is het vermogen van die speakers? Want 40 meter (dus 80 meter draad) is een behoorlijke lengte, dus gecombineerd met nogal een vermogen vraagt dat wellicht wat dikkere kabel. Je vertelt er het speakervermogen namelijk niet bij. Het zou me niets verbazen als je op 4 mm2 uitkomt. Met te dunne aders verlies je gauw een groot deel van het uitgangsvermogen van de versterker. Welk merk kabel maakt helemaal niet uit, als het maar koper is en geen aluminium met een dun laagje koper (CCA).
Het is meer dat juist in dit topic wat meer common sense aanwezig ;)
Het is uiteraard niet 40 meter enkele lengte, maar voor vier speakers, 2x12 en 2x8 oid. Maar om daar 25 euro de meter aan uit te geven is niet de bedoeling :)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:06
Ik heb via amazon.de gekocht. Was niet duur en er werd goed aangegeven of het koper, of CCA/CCS was.

• Techneut
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:38:
[...]

Het is meer dat juist in dit topic wat meer common sense aanwezig ;)
Het is uiteraard niet 40 meter enkele lengte, maar voor vier speakers, 2x12 en 2x8 oid. Maar om daar 25 euro de meter aan uit te geven is niet de bedoeling :)
In dat geval volstaat ieder huishoudsnoer mits het volledig koperen aders heeft. Snoer dat specifiek met de naam luidsprekersnoer wordt aangeprezen is doorgaans alleen voor die benaming duurder terwijl het helemaal eender is. Vergelijk het maar met schilderijhaakjes, misschien zijn er wel mensen die voor het ophangen van heel dure schilderijen vergulde haakjes aanschaffen. Net zo onzinnig is de duurdere speakerkabel, inderdaad, common sense!. Menigeen beaamt dat op dit topic.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Techneut schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:26:
[...]
In dat geval volstaat ieder huishoudsnoer mits het volledig koperen aders heeft.
Dan ben ik wel benieuwd waarom je volledig koperen aders aanraadt. Het enige dat ik me kan bedenken is dat het 30% minder soortelijke weerstand heeft, maar koper is 5-700% duurder dan alu, dus dan zou ik zeggen neem dan wat dikkere CCA kabels.

(/me gebruikt ook volledig koperen kabels overigens. Voelt beter, maar ik ken geen reden waarom het beter zou moeten klinken en dat doet het volgens mij ook niet :P).

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 11-12-2018 17:54 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Techneut
  • Niet online
Het klinkt ook niet beter, dat beweer ik ook niet. Maar aluminium heeft inderdaad 60% (niet 30) hogere soortelijke weerstand. En ja, dikkere draden zou dit volledig compenseren. Maar er is meer, met aluminium dien je er rekening mee te houden dat het brozer is en dat het gevoeliger is voor oxidatie. Inferieur is wat een groot woord, maar voor deze doeleinden wordt het alom niet aanbevolen. Voor energie transport is het daarentegen heel geschikt, maar is een ander verhaal.

Verder nog even ten overvloede, kabels klinken niet. Bij wijze van spreken zou je ook prikkeldraad kunnen nemen. Het geluidssignaal wordt omgezet in elektrische stroom en de kabels geleiden alleen maar die stromen, meer doen ze niet. Twee draden, de ene van koper en de andere van aluminium doen dat allebei even goed als ze de zelfde weerstand hebben. Er zijn in de audiowereld verhalen die andere fantasierijke dingen vertellen, zoals over héééél zuiver koper dat veel beter zou zijn dan gewoon koper, maar dat zijn fabeltjes.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik wilde niet zeggen dat jij stelde dat het beter klonk hoor. Ik ken je (danwel technisch dan wel objectief onderbouwde) mening over audio redelijk goed denk ik :)
Maar er is meer, met aluminium dien je er rekening mee te houden dat het brozer is en dat het gevoeliger is voor oxidatie
Is dit dan de reden dat ze het aluminium met koper bekleden bij "CCA" draad? Zodat je niet die instant oxidatie krijgt (geleidt dat niet goed bij alu?)

Enne, 100 Vs 160, 60% hoger / 30% lager, net hoe je het opschrijft he ;).

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:48
Techneut schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:26:
Wat is het vermogen van die speakers? Want 40 meter (dus 80 meter draad) is een behoorlijke lengte, dus gecombineerd met nogal een vermogen vraagt dat wellicht wat dikkere kabel. Je vertelt er het speakervermogen namelijk niet bij.
Het speaker vermogen is ook niet zo van belang toch? Dat zegt namelijk niets over het daadwerkelijk opgenomen/gevraagde vermogen. Het doel van de speakers lijkt mij dan zinvoller om te weten. Wat achtergrondmuziek in de keuken zal minder vermogen vragen dan een dance-off met vrienden en familie bijvoorbeeld. *O*

• Jag
Line arrays die bij grote concerten ed gebruikt worden, hangen ook aan 2,5mm2 speaker kabels. 50 meter lengte is niet geheel ongebruikelijk als de versterker racks niet meegevlogen worden. Daar hangen vaak versterkers achter met 1kW+ per kanaal.

• Techneut
  • Niet online
Ik ben niet thuis in de wereld van grote concerten in zalen of open lucht. Maar zijn dat daar meestal niet actieve speakers? D.w.z. dat elke speaker een ingebouwde versterker heeft. Dan vermijd je de noodzaak van dikke kabel. Ik las hier namelijk wel eens het een en ander over.

@JvS,
Allereerst dit, men koopt vaak vrij dure audio apparatuur waarbij niet op honderd euro wordt gekeken. Dan lijkt het me heel onlogisch dat op kabel wordt bezuinigd op een paar euro. Vaak doet men dit ook niet en wordt er met fraaie verkooppraatjes dure merk-kabels aangesmeerd. Prima kabel hoor, maar voor niets veel te duur, ik hoef mijn eerdere betoog niet nog een keer af te spelen. Wat ik dan onlogisch vind is dat men dan toch kiest voor aluminium dat verhoudingsgewijs maar een beetje goedkoper is.
Toegegeven, dat dunne laagje koper om die aluminium kern keert directe oxidatie. Maar waarom zou je er voor kiezen?

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-12 17:41

WCA

Techneut schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:02:
Ik ben niet thuis in de wereld van grote concerten in zalen of open lucht. Maar zijn dat daar meestal niet actieve speakers? D.w.z. dat elke speaker een ingebouwde versterker heeft. Dan vermijd je de noodzaak van dikke kabel. Ik las hier namelijk wel eens het een en ander over.

@JvS,
Allereerst dit, men koopt vaak vrij dure audio apparatuur waarbij niet op honderd euro wordt gekeken. Dan lijkt het me heel onlogisch dat op kabel wordt bezuinigd op een paar euro. Vaak doet men dit ook niet en wordt er met fraaie verkooppraatjes dure merk-kabels aangesmeerd. Prima kabel hoor, maar voor niets veel te duur, ik hoef mijn eerdere betoog niet nog een keer af te spelen. Wat ik dan onlogisch vind is dat men dan toch kiest voor aluminium dat verhoudingsgewijs maar een beetje goedkoper is.
Toegegeven, dat dunne laagje koper om die aluminium kern keert directe oxidatie. Maar waarom zou je er voor kiezen?
't zou inderdaad gek zijn om voor aluminium te kiezen, een enigszins fatsoenlijke koperkabel kost echt niet de hoofdprijs.

Share and Enjoy!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:53

servies

Veni Vidi Servici

brama schreef op donderdag 15 november 2018 @ 02:41:
[...]

Da's gewoon een Dalek, zie je meteen. Doen ze bij de BBC toch een stukje goedkoper :)
Mwoah... gezien de schade die die van de BBC altijd aanrichten is deze uiteindelijk goedkoper denk ik :+

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nou, dat doe ik dus niet, om de door jou genoemde reden :P. Maar ik was vanwege de discussie gewoon benieuwd of er een valide technische reden was om voor puur koper te kiezen. (of voor een lage weerstand)

Het enige effect van kabels met hoge weerstand wat ik kan verzinnen is dat ze mogelijk impact hebben op de het wisselfilter. Je zet dan feitelijk een weerstand in serie met het wisselfilter. Ik kan me zo voorstelllen dat impact heeft op de elektrische werking van een spoel en daarmee dus een wezenlijke impact op de geluidsweergave.

Verder moer je natuurlijk niet 10watt aan warmte proberen te verstoken over de weerstand van een telefoondraad. Maar dan moet je dus ten eerste met 100w continu spelen (doe je thuis absoluut niet :P) en moet de weestand van de kabel 10% van de speaker zijn (dat issie niet zo snel, maar kan wel).

• Techneut
  • Niet online
JvS schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:54:
[...]
Het enige effect van kabels met hoge weerstand wat ik kan verzinnen is dat ze mogelijk impact hebben op de het wisselfilter. Je zet dan feitelijk een weerstand in serie met het wisselfilter. Ik kan me zo voorstelllen dat impact heeft op de elektrische werking van een spoel en daarmee dus een wezenlijke impact op de geluidsweergave.
Dat is niet of niet altijd het enige en lang niet altijd is er een filter aanwezig. Bij een grote afstand en een veel te dunne kabel of anderzijds een te grote weerstand heb je eenvoudig een niet te verwaarlozen signaalverlies. Vermogen dat voor de speakers is bestemd gaat verloren in de kabels. Dat is simpel elektrotechniek die wel terdege parten kan spelen. Denk ook aan de dempingsfactor mocht je vinden dat je vermogen genoeg hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 12-12-2018 14:14 ]

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-12 19:16
Veel livesystemen hebben nog steeds externe versterkers in 19 inch racks. Het grote voordeel is dat je tijdens de soundcheck gemakkelijk een defecte versterker kunt uitwisselen zonder dat je de hele line array naar beneden hoeft te takelen. Bij actieve systemen moeten er 230 Volt voedingskabels omhoog en die zijn als het goed is ook uitgevoerd in minimaal 2,5 mm2. Het zijn juist meer kabels want je hebt ook XLR signaalkabels omhoog.

• Jag
Wat @FrankHe zegt. Beide zijn in gebruik. Meyer maakt alles powered, D&B alles niet-powered. Line arrays zijn eigenlijk altijd actief gefilterd. Daar gaan dan speaker multi kabels naartoe (9 of 12 amp kanalen per array zal het meestal zijn). Maar ader dikte is eigenlijk altijd 2,5mm^2. Soms wordt op het sublaag een dubbel ader paar ingezet, Ampco doet dat dacht ik. Soms wordt in verband met kabellengte het array meegevlogen, met het genoemde nadeel van dat alles omlaag moet als het stuk gaat (maar dat heb je met powered speakers ook). Bij Lowlands zag je bijvoorbeeld altijd amp rackjes aan de trussen hangen boven de delay arrays in de oude Alpha :). Ook zijn er merken, D&B bijv, die een extra retour aders gebruiken voor het sensen van de spanning op de luidspreker klemmen om te kunnen corrigeren voor kabel verliezen.

Maar goed, in de basis is het doodnormaal dat er 2kW amp (=22A bij 4 ohm load) kanalen via 50meter 2,5mm2 aangesloten worden (wel echt koper, dat dan weer wel :+ ). Een goede relativering voor iedereen die denkt dat zijn luidspreker kabel licht gaat geven met zn consumenten amp :).

• FrankHe
Jag schreef op woensdag 12 december 2018 @ 17:38:
[...]
Wat @FrankHe zegt. Beide zijn in gebruik. Meyer maakt alles powered, D&B alles niet-powered. Line arrays zijn eigenlijk altijd actief gefilterd. Daar gaan dan speaker multi kabels naartoe (9 of 12 amp kanalen per array zal het meestal zijn). Maar ader dikte is eigenlijk altijd 2,5mm^2. Soms wordt op het sublaag een dubbel ader paar ingezet, Ampco doet dat dacht ik. Soms wordt in verband met kabellengte het array meegevlogen, met het genoemde nadeel van dat alles omlaag moet als het stuk gaat (maar dat heb je met powered speakers ook). Bij Lowlands zag je bijvoorbeeld altijd amp rackjes aan de trussen hangen boven de delay arrays in de oude Alpha :). Ook zijn er merken, D&B bijv, die een extra retour aders gebruiken voor het sensen van de spanning op de luidspreker klemmen om te kunnen corrigeren voor kabel verliezen.

Maar goed, in de basis is het doodnormaal dat er 2kW amp (=22A bij 4 ohm load) kanalen via 50meter 2,5mm2 aangesloten worden (wel echt koper, dat dan weer wel :+ ). Een goede relativering voor iedereen die denkt dat zijn luidspreker kabel licht gaat geven met zn consumenten amp :).
Dank voor de aanvulling. Die extra aders voor het meten is trouwen iets wat, voor zover ik weet, ooit is uitgevonden door het Nederlandse bedrijf 'Stage Accompany'. Dit was vervolgens losjes geïnspireerd op het motion feedback concept van 'Philips' met het enige verschil dat 'Philips' een aparte spoel inbouwde en 'SA' dat voor zover ik weet niet had en gewoon meet wat er gebeurt op de terminals van de spreekspoel. Weet overigens niet exact wie er eerder was of dat er gewoon twee verschillende mensen op het gelijke moment hetzelfde idee hadden.

Ik vind persoonlijk overigens L- Acoustics erg fijn klinken voor zo ongeveer alle muziekstijlen.

Verwijderd

Hallo allemaal, ben bezig een nieuwe set samen te stellen op basis van de Naim Uniti Atom, Proac tablette 10 signature speakers, Acatama HMS 1.1 stands. Dit is allemaal online zonder problemen te bestellen, uitzondering is een compatible speaker kabel.

Dus ik zoek nu nog een geschikte (witte) speakerkabel. Dacht zelf aan de NAIM NAC A5 kabel, maar deze is vrij prijzig (50 euro per meter). Ik heb 2x3 meter nodig, al zou ik ook met een kortere en langere toekunnen want de Atom komt niet precies in het midden van de speakers te staan (lijkt me overigens beter om gelijke lengte kabel te nemen voor L en R, om zo de impedantie beter te matchen).

Complicerende factor is dat de speakers aansluitingen op Atom wat afwijkend zijn. Kun je bij een hifi handelaar een kabel in elkaar laten zetten? Kan zelf wel solderen maar heb geen gereedschap meer hiervoor. Denk wel dat voor de beste verbinding solderen noodzakelijk is (?).

Hoor graag of er tips zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2018 14:44 ]

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12 19:30

M14

@JvS,
Enige reden voor mij om vol koper te gebruiken is dat losse kern CCA veel zwakker is. Bij het strippen en vastschroeven breken er vaak draden af en dat is irritant.

Voor dat beetje minder weerstand van de kabel.... Daar hoef je het echt niet voor te doen.

En die vergelijking van dure versterkers en luidsprekers, dan ook dure kabels... Tja. Als je daar gelukkig van wordt, vooral doen. Met name de leverancier wordt er ook gelukkig van. Maar er is geen verschil wanneer je de verlengsnoer van je stofzuiger gebruikt. Die is overigens ook maar 1mm2 of 1.5mm2, en dat voor 10x zoveel vermogen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• M14

M14

Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:43:
Hallo allemaal, ben bezig een nieuwe set samen te stellen op basis van de Naim Uniti Atom, Proac tablette 10 signature speakers, Acatama HMS 1.1 stands. Dit is allemaal online zonder problemen te bestellen, uitzondering is een compatible speaker kabel.

Dus ik zoek nu nog een geschikte (witte) speakerkabel. Dacht zelf aan de NAIM NAC A5 kabel, maar deze is vrij prijzig (50 euro per meter). Ik heb 2x3 meter nodig, al zou ik ook met een kortere en langere toekunnen want de Atom komt niet precies in het midden van de speakers te staan (lijkt me overigens beter om gelijke lengte kabel te nemen voor L en R, om zo de impedantie beter te matchen).

Complicerende factor is dat de speakers aansluitingen op Atom wat afwijkend zijn. Kun je bij een hifi handelaar een kabel in elkaar laten zetten? Kan zelf wel solderen maar heb geen gereedschap meer hiervoor. Denk wel dat voor de beste verbinding solderen noodzakelijk is (?).

Klem en schroefverbindingen zijn vaak meer geschikt voor dikkere kabels / grotere vermogens. €50 per meter, je bent gek als je het er aan uitgeeft. Maar als je dat dan toch wil doen, dan wil ik voor dat geld die kabel wel voor je maken.

• Techneut
  • Niet online

Dus ik zoek nu nog een geschikte (witte) speakerkabel. Dacht zelf aan de NAIM NAC A5 kabel, maar deze is vrij prijzig (50 euro per meter).
Gewoon idioot om dat uit te willen geven. Allemaal verkoopfabeltjes om dat aan te bevelen. Dit is, niet alleen door mij, al weet ik hoe vaak gezegd. Kabeltjes kunnen niet klinken en stroompjes geleiden doen alle kabels die net zo dik zijn en van hetzelfde materiaal even goed. Koop gewoon huishoudsnoer in een normale elektriciteitswinkel of bouwmarkt. Geloof niet in die praatjes dat ze daar alleen maar rotzooi verkopen, dat is bij sommigen ook een hardnekkig fabeltje. Je bent dan maximaal een paar euro per meter kwijt.

• Jag
M14 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:41:
[...]

Enige reden voor mij om vol koper te gebruiken is dat losse kern CCA veel zwakker is. Bij het strippen en vastschroeven breken er vaak draden af en dat is irritant.

Voor dat beetje minder weerstand van de kabel.... Daar hoef je het echt niet voor te doen.

En die vergelijking van dure versterkers en luidsprekers, dan ook dure kabels... Tja. Als je daar gelukkig van wordt, vooral doen. Met name de leverancier wordt er ook gelukkig van. Maar er is geen verschil wanneer je de verlengsnoer van je stofzuiger gebruikt. Die is overigens ook maar 1mm2 of 1.5mm2, en dat voor 10x zoveel vermogen.
Maar die klinkt wel minder muziekaal :+

Verder helemaal eens met wat je zegt. Ergens blijft het toch vreemd dat we hier niet uitkomen als mensen/GoT users. Mijn inziens is het zoiets obvious dat alle kabels, DACs en versterkers hetzelfde "klinken": namelijk niet. Gewoon een signaal doorgeven, beetje harder maken of converteren; hooguit een beetje ruis erbij dat je op z'n best hoort als je geen muziek op hebt staan en dan de volumeknop helemaal opendraait. Super triviaal :P

Je zou zeggen dat je er wel uitkomt met objectief verkregen gegevens, maar helaas. Blijft teleurstellend, alhoewel de discussie erover ergens ook wel vermakelijk is :)

Verwijderd

Dank voor de feedback, vermoedde al dat het in wezen niet zoveel uitmaakt welke kabel je neemt. Enige puntje is dat je voor bepaalde vermogens een passende dikte koperkern nodig hebt, maar een huis tuin en keuken diameter is voldoende voor zo'n beetje alle vermogens luidsprekers.

Echter vind ik ook artikelen als dit: https://www.lifewire.com/...make-a-difference-3134902

Er is dus wel een verschil tussen kabels, maar het is niet gezegd dat de dure kabel beter klinkt dan de goedkope... Is weer een wisselwerking tussen speakers/kabel/versterker.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26

Shunt

Boe

Kabels van 50 euro de meter willen kopen en dan met smerig soldeer gaan afwerken!
Dan kan je net zo goed dropveter gebruiken die je krijgt bij de melkpakjes van een brul merk.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Shunt schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:43:
[...]

Kabels van 50 euro de meter willen kopen en dan met smerig soldeer gaan afwerken!
Dan kan je net zo goed dropveter gebruiken die je krijgt bij de melkpakjes van een brul merk.
Lol, je moet zilversoldeer gebruiken zeker?

• franssie
  • Laatst online: 00:08

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:45:
[...]

Dat of geen. Tin krimpt iets na jaren. Aan de andere kant zit je versterker ook gewoon vol met soldeer, en vast ook de luidspreker aansluitingen ;)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Shunt
  • Laatst online: 17:26

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:45:
[...]

Als je in enige mate een redelijke “audiofiel” afwerking wilt hebben moet je minimaal zilver hebben. Maar ja dan moet je ook een betere kabel hebben. Het liefste echt zilver. Maar ja he dan ben je nog meer kwijt als 50 euro.

Nee neem gewoon een mooie kabel die je ergens online vind met een fatsoenlijke diameter. Easy peasy

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Okay thanks voor de feedback heren!

• Jag
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 18:39:
Dank voor de feedback, vermoedde al dat het in wezen niet zoveel uitmaakt welke kabel je neemt. Enige puntje is dat je voor bepaalde vermogens een passende dikte koperkern nodig hebt, maar een huis tuin en keuken diameter is voldoende voor zo'n beetje alle vermogens luidsprekers.

Echter vind ik ook artikelen als dit: https://www.lifewire.com/...make-a-difference-3134902

Er is dus wel een verschil tussen kabels, maar het is niet gezegd dat de dure kabel beter klinkt dan de goedkope... Is weer een wisselwerking tussen speakers/kabel/versterker.
De meet methode is dubieus in dat artikel. De statement over een veranderende crossover frequentie klopt niet. De invloed van een kabel is veel nauwkeuriger te meten door het elektrische signaal te meten of tenminste (quasi) anechoisch te meten. Het is ook heel makkelijk te simuleren, het is namelijk enorm eenvoudige elektrotechniek. Iets voor een middelbare scholier :).

Verder laat de geposte response ook zien wat oa wel belangrijke issues zijn met audio weergave: laag resonanties beheersen. Het laat tevens zien dat de auteur daar niet erg bedreven in is :+

• Techneut
  • Niet online

Ja ik zie inderdaad ook verschil tussen de blauwe en de rode grafiek. Maar ze liggen bijna op elkaar. Ben jij dan werkelijk toch onder de indruk van dat geringe verschil? Ik kan me dat bijna niet voorstellen. De twee zijn nagenoeg gelijkvormig. Dus de invloed van verschillende frequenties is gewoon eender. Nogmaals, laat je niets wijsmaken door gewiekste praatjesmakers..

• Jag
En 0.2 dB lijkt me binnen de meetvariatie vallen als je zo meet

• M14

M14

Als je 10x een meting doet met dezelfde setup krijg je dezelfde variatie in resultaten als nu tussen verschillende kabels wordt beweerd.

Kortom, de meetmethode is niet geschikt. Er zijn teveel factoren die invloed hebben op het meetresultaat. Wil je goed het effect van de kabel meten, pak een Neutrik A1 ofzo.

• FrankHe
M14 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:41:
[...]

Eens met het CCA ( Copper-Clad Aluminium ) verhaal, aluminium is vreselijk om mee te werken, het breekt waar je bij staat.

Gedeeltelijk oneens over het stofzuiger verhaal. De netspanning is 230 Volt en daarom kan er 5 -10 A door een kabel van 1,0mm2. Die kabel zal trouwens langzaam opwarmen bij een zwaardere belasting. Huiskamerluidsprekers met een impedantie van doorgaans 4 ohm werken op een veel lagere spanning waardoor er bij "luistervolume" sprake is van gelijksoortige stromen bij een veel lager vermogen. Dan is 0,75 - 1,0 mm2 toch eigenlijk wel de absolute ondergrens. Een ander aandachtspunt is de dempingsfactor, als je er ten minste waarde aan hecht om het laag mooi in bedwang te houden. In dat geval is de totale dempingsfactor een optelsom van inwendige weerstand van de versterker, weerstand van de kabel x 2 en weerstand van de componenten in het scheidingsfilter. Doorgaans is de goedkoopste upgrade om kabels van 1,5 mm2 of 2,5 mm2 te nemen, afhankelijk van de kabellengte. Meestal wordt er direct naar 2,5 mm2 gegrepen omdat er in de winkel domweg geen 1,5 mm2 voorradig is.

Vergeet ook niet de overgangsweerstanden van de connectoren / terminals. Daar volstaat eigenlijk een setje laboratorium stekkers van vernikkelt messing. Of je kunt ook gaan voor die dure vergulde banaanstekkers van massief koper. Alleen zijn die vaak ook weer niet echt massief koper maar in plaats daarvan messing omdat koper gewoonweg een te zacht materiaal is om een duurzame verbinding te waarborgen. Vergulde contacten voorkomt op de lange duur corrosie en heeft eigelijk alleen maar zin als ook de terminals van de versterker als de luidsprekerterminals ook verguld zijn. Anders volstraat messing met een nikkel coating prima. Ik heb ook wel eens 'vergulde banaanstekkers' gezien die op een gegeven moment zijn gaan oxideren, blijkt het ijzer ( bruine roest ) of aluminium ( witte roest ) te zijn wat ze hebben gebruikt, dat krijg je wanneer je online Chinese rommel bestelt. Dat was overigens niet bij mij :)

Alleen bij zeer hoge vermogens en extreem lange kabels zie ik nog wel eens 4 mm2 toegepast worden maar over het algemeen is het 2,5mm2 wat de klok slaat.

• Techneut
  • Niet online
Een goede uiteenzetting met een paar aandachtpunten.
Totaal niets mis mee met die van messing gemaakte onderdelen die bijna altijd vernikkeld zijn Dus geef niet de suggestie dat het omdat het niet honderd procent koper is een minder goed product zou zijn. Massief goud is onzinnig, dat is alleen maar duur, blijft over verguld. Het voordeel daarvan (minder oxidatie) is voor huis-tuin-en-keukenmateriaal verwaarloosbaar. En een "vergulde" ijzerdraad zullen we maar geen woorden aan verspillen.

Verder over dat "stofzuigersnoer", dunner dan 1mm2 zul je daar zelden tegenkomen en dikker dan 2,5mm2 zal bij luidsprekers niet vaak nodig zijn, behoudens dan zéér lange afstanden. Maar dan gaat het doorgaans niet meer over huiskamers.

Verwijderd

Op Youtube kwam ik deze man tegen die een leuk apparaat heeft gebouwd om kabels te kunnen testen:

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:49
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2018 @ 21:05:
Op Youtube kwam ik deze man tegen die een leuk apparaat heeft gebouwd om kabels te kunnen testen:
[YouTube: The Null Tester]
Ethan! Heeft wel meer interessante video's mbt audio :)

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2018 @ 21:05:
[YouTube: The Null Tester]
Leuk, dat wel.
Persoonlijk zou ik al die moeite er niet voor over hebben om eenvoudige dingen te bewijzen die iedereen allang weet. Wat een geduld moet die man hebben gehad.

• MerijnB
Techneut schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:44:
[...]
Leuk, dat wel.
Persoonlijk zou ik al die moeite er niet voor over hebben om eenvoudige dingen te bewijzen die iedereen allang weet. Wat een geduld moet die man hebben gehad.
Niet iedereen hoor O-) _O-
YouTube: Is Ethan Winer's test infallible?

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Verwijderd

Techneut schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:44:
[...]
Leuk, dat wel.
De factor "Omdat het kan!" heeft ook wel meegewogen denk ik. In de video geeft hij ook aan ervan geleerd te hebben en het leuk gevonden te hebben.

• M14

M14

FrankHe schreef op zondag 30 december 2018 @ 11:37:
[...]

Eens met het CCA ( Copper-Clad Aluminium ) verhaal, aluminium is vreselijk om mee te werken, het breekt waar je bij staat.

Gedeeltelijk oneens over het stofzuiger verhaal. De netspanning is 230 Volt en daarom kan er 5 -10 A door een kabel van 1,0mm2. Die kabel zal trouwens langzaam opwarmen bij een zwaardere belasting. Huiskamerluidsprekers met een impedantie van doorgaans 4 ohm werken op een veel lagere spanning waardoor er bij "luistervolume" sprake is van gelijksoortige stromen bij een veel lager vermogen. Dan is 0,75 - 1,0 mm2 toch eigenlijk wel de absolute ondergrens. Een ander aandachtspunt is de dempingsfactor, als je er ten minste waarde aan hecht om het laag mooi in bedwang te houden. In dat geval is de totale dempingsfactor een optelsom van inwendige weerstand van de versterker, weerstand van de kabel x 2 en weerstand van de componenten in het scheidingsfilter. Doorgaans is de goedkoopste upgrade om kabels van 1,5 mm2 of 2,5 mm2 te nemen, afhankelijk van de kabellengte. Meestal wordt er direct naar 2,5 mm2 gegrepen omdat er in de winkel domweg geen 1,5 mm2 voorradig is.

Vergeet ook niet de overgangsweerstanden van de connectoren / terminals. Daar volstaat eigenlijk een setje laboratorium stekkers van vernikkelt messing. Of je kunt ook gaan voor die dure vergulde banaanstekkers van massief koper. Alleen zijn die vaak ook weer niet echt massief koper maar in plaats daarvan messing omdat koper gewoonweg een te zacht materiaal is om een duurzame verbinding te waarborgen. Vergulde contacten voorkomt op de lange duur corrosie en heeft eigelijk alleen maar zin als ook de terminals van de versterker als de luidsprekerterminals ook verguld zijn. Anders volstraat messing met een nikkel coating prima. Ik heb ook wel eens 'vergulde banaanstekkers' gezien die op een gegeven moment zijn gaan oxideren, blijkt het ijzer ( bruine roest ) of aluminium ( witte roest ) te zijn wat ze hebben gebruikt, dat krijg je wanneer je online Chinese rommel bestelt. Dat was overigens niet bij mij :)

Alleen bij zeer hoge vermogens en extreem lange kabels zie ik nog wel eens 4 mm2 toegepast worden maar over het algemeen is het 2,5mm2 wat de klok slaat.
Van wat je schrijft over die kabel klopt de helft niet. Je maakt een hoop foute aannames. Paar feiten op een rij:
- Het opgenomen vermogen van een stofzuiger is continu. Alleen wanneer de slang dicht zit wordt het iets meer. Het piekvermogen en rms vermogen zit dicht bij elkaar.
- Bij muziek wisselt dat. Een versterker kanaal van een hifi versterker kan 100 - 200 watt continue leveren, maar doet dat niet. Rms vermogen ligt veel lager.

Juist dat rms vermogen telt om te bepalen of de kabel geschikt is. Een 0.5mm2 kan prima een stromen van 1000A verwerken, zolang de tijdsduur maar kort genoeg is en rms het binnen de spec van de kabel blijft.

De stofzuigersnoer is geschikt voor een vermogen van 2kw continu (rms), die 100watt piekvermogen van jouw HiFi set is een druppel op een gloeiende plaat.

Betreft de weerstand van de kabel: 1 meter 1mm2 heeft een weerstand van 0.018 ohm. Tenzij je 100 meter nodig hebt is dat verwaarloosbaar op een impedantie van 4 ohm. En dat is de nominale impedantie. De impedantie voor andere frequenties binnen het bereik van de luidspreker ligt een stuk hoger, waardoor de weerstand van de kabel minder invloed heeft, en dus nog minder relevant is.

Kortom, bij langere lengtes, grotere vermogens of kabel gemaakt van materiaal met een slechtere soortelijke weerstand is het zinvol om een grotere diameter te kiezen. Blijft het bij een paar meter op je HiFi installatie, dan is die stofzuiger aansluit snoer voldoende :).

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-12 11:40
Vind het wel jammer. Keek altijd graag naar zijn video's maar als het op deze manier moet dan maar niet meer. Snap uiteraard wel waarom 'ie dat soort dingen moeten zeggen (de kachel moet branden) maar toch.

Er zijn/blijven maar weinig geloofwaardige YouTube kanalen (en sites/magazines) over. Zo goed als iedere is wel gesponsord. Oh well.

Nickname does not reflect reality

• Techneut
  • Niet online
M14 schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:14:
[...]
- Het opgenomen vermogen van een stofzuiger is continu. Alleen wanneer de slang dicht zit wordt het iets meer.
En daar ga je zelf een beetje in de fout :), een denkfout die trouwens vrij veel wordt gemaakt, want het is een heel begrijpelijke instinker. Want wat hoor je als je de slang dicht knijpt? De motor begint met een hoger toerental te lopen doordat er geen verplaatsing van lucht meer plaats vindt en daardoor heeft hij minder moeite om rond te draaien, terwijl menigeen verwacht dat hij daar meer moeite voor moet doen. Het opgenomen vermogen neemt dan ook tegen de verwachting in juist af. Dat kun je ook zo benaderen, het toerental neemt toe, dus de door de rotor opgewekte tegen-e.m.k. neemt ook toe, met als gevolg dat de stroom afneemt.

Je laat dit volgen met een opmerking over rms. Dat heeft hier niets mee te maken. RMS (root mean square, in het Nederlands de wortel uit het gemiddelde van de kwadraten) is alleen maar een andere benaming voor effectieve waarde.

• M14

M14

Techneut schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:06:
[...]
En daar ga je zelf een beetje in de fout :), een denkfout die trouwens vrij veel wordt gemaakt, want het is een heel begrijpelijke instinker. Want wat hoor je als je de slang dicht knijpt?
Grapjas, dat beschrijf ik toch? Maar het punt is juist dat het doorgaans niet gebeurd en het afgenomen vermogen relatie vlak is.
De motor begint met een hoger toerental te lopen
Nee, een dergelijke motor wil juist op het zelfde toerental blijven lopen, gaat meer stroom trekken om dat toerental aan te houden. Het toerental wordt bij dergelijke motoren door de netfrequentie bepaald.

Hoe je er bij komt dat de motor minder stroom gaat trekken terwijl die meer kracht moet leveren... Of waarom deze dan ineens op een hoger toerental zou gaan lopen... Het is mijn een raadsel.

Lees nu net het principe. Een stofzuiger heef een centrifugaalpomp. Die gaat in een vacuüm draaien, waardoor deze minder weerstand ondervindt. Maargoed, dat staat los van de discussie.

En rms is een prima methode om een gemiddelde over een bepaalde tijd van een wisselend signaal te bepalen. In veel specs van bijvoorbeeld connectoren of componenten staat wat voor rms stroom het onderdeel kan hebben. Blijf je daar binnen, dan is het prima.

[ Voor 7% gewijzigd door M14 op 31-12-2018 16:04 ]

• Techneut
  • Niet online
M14 schreef op maandag 31 december 2018 @ 15:51:
[...]
Grapjas, dat beschrijf ik toch?
Nee, je beschrijft juist het tegenovergestelde, namelijk:
Het opgenomen vermogen van een stofzuiger is continu. Alleen wanneer de slang dicht zit wordt het iets meer.
Het volgende punt:
Maar het punt is juist dat het doorgaans niet gebeurd en het afgenomen vermogen relatie vlak is.
Nee, een dergelijke motor wil juist op het zelfde toerental blijven lopen, gaat meer stroom trekken om dat toerental aan te houden. Het toerental wordt bij dergelijke motoren door de netfrequentie bepaald.
Wederom nee, het is bij stofzuigers meestal een motor met koolborstelanker, daardoor een motor die ook op gelijkstroom kan draaien en bovendien een seriemotor. Daardoor is het toerental afhankelijk van de kracht die hij moet leveren. Hoe meer de gevraagde kracht, (technisch gezegd het koppel) hoe trager het toerental. Verklaarbaar ook want meer kracht (een groter koppel) vraagt meer stroom met als gevolg minder tegen E.M.K. cq. lager toerental.
Hoe je er bij komt dat de motor minder stroom gaat trekken terwijl die meer kracht moet leveren.
Dat noemde ik nou juist, dat is de grote instinker die veel wordt gemaakt. De motor hoeft juist minder kracht te leveren. De kracht is nodig om lucht te verplaatsen. Bij afsluiten van die luchtstroom hoeft die verplaatsing van lucht niet meer en aangezien arbeid = kracht x massa x afgelegde weg is, is het duidelijk dat het vermogen afneemt. De luchtmassa wordt namelijk niet meer verplaatst. Dus neemt (eigenschap van een seriemotor) het toerental toe. En dat is ook heel duidelijk te horen.
En rms is een prima methode om een gemiddelde over een bepaalde tijd van een wisselend signaal te bepalen. In veel specs van bijvoorbeeld connectoren of componenten staat wat voor rms stroom het onderdeel kan hebben. Blijf je daar binnen, dan is het prima.
Nog een klein stukje eenvoudige elektrotechniek met de echte definitie van de RMS waarde:
RMS betekent in de elektrotechniek effectieve waarde. Dat is de waarde die een gelijkstroom heeft die in de zelfde (ohmse) weerstand het zelfde vermogen vertegenwoordigt. Het gelijkstroomvermogen in een bepaalde weerstand is P = I2 x R. Neem nu een wisselstroomcurve, b.v. een halve sinusgolf en verdeel die in heel smalle reepjes en neem van elk reepje het kwadraat van de lengte en neem van die waarden het gemiddelde. Het gemiddelde van de kwadraten, in het Engels Root Mean Square, afgekort RMS. Van een zuivere sinus is die 0,7 x topwaarde, om precies te zijn 1/√2.

• M14

M14

Techneut schreef op maandag 31 december 2018 @ 17:20:
[...]
Nee, je beschrijft juist het tegenovergestelde, namelijk:
Heel fijn, je hebt je gelijk. Maar je mist totaal waar het om gaat: het afgenomen vermogen wisselt amper tenopzichte van audio, terwijl het vermogen een factor 10 hoger is.

Ook fijn dat je niet quote van hetgeen wat ik heb aangepast.
De motor hoeft juist minder kracht te leveren. De kracht is nodig om lucht te verplaatsen. Bij afsluiten van die luchtstroom hoeft die verplaatsing van lucht niet meer en aangezien arbeid = kracht x massa x afgelegde bla bla bla bla
Had gewoon beschreven dat het een vacuümpomp is, die op dat moment in het luchtledige gaat draaien, minder luchtweerstand heeft en daardoor minder vermogen nodig heeft om rond te gaan. Maargoed, dit is totaal niet relevant.
Nog een klein stukje eenvoudige elektrotechniek met de echte definitie van de RMS waarde:
RMS betekent in de elektrotechniek effectieve waarde. Dat is de waarde die een gelijkstroom heeft die in de zelfde (ohmse) weerstand het zelfde vermogen vertegenwoordigt. Het gelijkstroomvermogen in een bepaalde weerstand is P = I2 x R. Neem nu een wisselstroomcurve, b.v. een halve sinusgolf en verdeel die in heel smalle reepjes en neem van elk reepje het kwadraat van de lengte en neem van die waarden het gemiddelde. Het gemiddelde van de kwadraten, in het Engels Root Mean Square, afgekort RMS. Van een zuivere sinus is die 0,7 x topwaarde, om precies te zijn 1/√2.
Heel mooi dat je weet wat rms is. Nu toepassen: de effectieve stroom is van belang bij het bepalen of een bepaald component geschikt is. Smelt een kabel door een 1000A piekstroom? Zolang de puls kort genoeg is, en dus de rms stroom binnen de spec van de kabel blijft, is het prima om die kabel te gebruiken.

En nu ga ik bier drinken.

• Techneut
  • Niet online
M14 schreef op maandag 31 december 2018 @ 19:32:
[...]

Heel fijn, je hebt je gelijk. Maar je mist totaal waar het om gaat: het afgenomen vermogen wisselt amper tenopzichte van audio, terwijl het vermogen een factor 10 hoger is.

Ook fijn dat je niet quote van hetgeen wat ik heb aangepast.
Dat laatste ontstaat als zo'n aanpassing plaats vindt terwijl je bezig bent met een bericht en die aanpassing pas ziet als je je bijdrage hebt gepost, Dan wordt wel eens vergeten om voor het definitief posten even terug te kijken. Smakelijk glaasje bier en een fijne jaarwisseling!

[ Voor 12% gewijzigd door Techneut op 31-12-2018 22:54 ]

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-12 00:00
1. Wáárom zou je in goede vrede 4 mm2 willen aanschaffen, terwijl één post boven je wordt gesproken over dat in alle hoog vermogen PA toepassingen 2.5mm2 kabel gebruikt wordt? Denk je nou werkelijk dat jouw huis-tuin-en-keuken apparatuur ook maar in de buurt van pro-audio spul komt? :?

2. Kopersnoer (mits minimaal 0.75mm2) geeft op geen enkele manier kleuring aan jouw geluid op zulke afstanden. Koop gewoon het goedkoopste 3G1.5/2.5 stroomsnoer bij de bouwmarkt die je kunt krijgen, dat is méér dan voldoende voor huiskamer gebruik en ook nog eens in wit verkrijgbaar :+

3. Op zulke afstanden maakt de lengte van het snoer werkelijk niets uit in impedantie, je kunt rustig 1 snoer 1.5m maken en de ander 4m.

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

• pirke
  • Laatst online: 20:45
We zijn recentelijk verhuisd en ik ben nu aan het kijken naar nieuwe speakerkabels. Voorheen had ik alles gewoon met 2,5mm2 installatiedraad vd bouwmarkt aangesloten, dat klonk zeer uitstekend :) Geleidt goed met lage weerstand, superspul. Weerstand iets van 7 à 8 ohm per kilometer...

Het grootste nadeel was dat het nogal stugge draden zijn, wat het lastiger maakt om kleine bochtjes te maken. Daarom dat ik een flexibele kabel overweeg. Wat zijn de elektrische eigenschappen van zo'n flexibele kabel tov een massieve installatiedraad? Er gaan veel fabeltjes de rondte, vandaar dat ik het hier even vraag.

M'n speakers zijn 6 ohm en de langste afstand zal zo'n 10m zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 02-01-2019 10:34 ]

• franssie
  • Laatst online: 00:08

franssie

Save the albatross

@pirke Ik denk dat er niet veel zijn die installatiedraad (ik neem aan dat je de 230V massieve draad bedoelt) gebruiken. Gevlochten draad is wel makkelijker te buigen maar niet noodzakelijk veel makkelijker. Voor een permanente installatie zou ik gebruiken wat je gewend was maar dat gezegd hebbende denk ik niet dat je het verschil gaat meten of horen als je wel gevlochten draad gaat gebruiken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• pirke
franssie schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 03:30:
@pirke Ik denk dat er niet veel zijn die installatiedraad (ik neem aan dat je de 230V massieve draad bedoelt) gebruiken. Gevlochten draad is wel makkelijker te buigen maar niet noodzakelijk veel makkelijker. Voor een permanente installatie zou ik gebruiken wat je gewend was maar dat gezegd hebbende denk ik niet dat je het verschil gaat meten of horen als je wel gevlochten draad gaat gebruiken.
Ja, gewoon de blauwe en bruine 230v draad van 2,5mm2. Volledig massief blank koper zonder poespas. Een betere en goedkopere kabel met goede elektrische eigenschappen bestaat er niet (hooguit een dikkere variant) :) Natuurlijk geen magnetische afscheiding, maar ik wikkel ze niet om de magnetron heen, dus dat gaat ook nergens over.

Ik heb de Donné kabels eens bekeken, en hun gevlochten luidsprekerkabel heeft 10% meer weerstand dan hun installatiedraad, met een slechtere isolatie, en ik gok een (flink) hogere prijs. Maar wel twee aders die mooi aan elkaar vast zitten.

Het is een permanente installatie ja, in het vorige huis hebben de speakers 8,5 jaar goed gewerkt na de initiële aanleg. Toen onze pup tandjes kreeg had hij regelmatig op de kabels lopen kauwen waar ze zichtbaar waren (van de vloer tot de speakeraansluiting op 50cm hoogte). Installatiedraad kon daar tegen :D Beetje ducttape eromheen en klaar.

Voor het oog misschien minder mooi, maar installatiedraad is ideaal om stroom te geleiden. Elk huis ligt er vol mee. Alleen jammer dat ze zo stug zijn, het is een hel om die fatsoenlijk in kabelgootjes te leggen. Misschien maar gewoon door een pvc buis heen trekken, daar zijn ze dan wel weer goed voor. Maar dan zit ik met pvc buizen in m'n woonkamer, die hebben geen goede WAF...

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

pirke schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 02:45:
Wat zijn de elektrische eigenschappen van zo'n flexibele kabel tov een massieve installatiedraad?
Je hebt skineffect (bij hogere frequentie van wisselspanning willen de atomen met name in de buitenste schil van een draad en dat kan geloof ik wat inductie effecten geven) als echt elektrotechnisch effect. Allen zijn de gebruikte frequenties in audio (tot 20Khz) niet hoogfrequent genoeg om hier echt significant hoorbaar effect mee te hebben heb ik altijd begrepen. Ik kan me voorstellen dat een massieve kabel in een luidspreker binding niet echt lekker contact maakt.

Al met al zou ik het nooit gebruiken. Klotespul is het. Lekker in muren stoppen, wegsmeren en nooit meer naar kijken

• Techneut
  • Niet online
Dat laatste "dat denk ik niet" is natuurlijk een bescheiden voorbehoud dat op zich altijd prima is. Maar ik kan je als technicus wel met honderd procent zekerheid vertellen dat soepele draad technisch in niets verschilt met stugge draad. Het is al zo vaak is in deze forumrubriek met nadruk verteld, geloof gewoon niet in die fabeltjes. Je krijgt toch ook niet een beter licht uit een schemerlamp met zo'n wondersnoertje? Stel je voor, een oude slecht leesbare tekst verschijnt dan kristalhelder als nieuw tevoorschijn. Natuurlijk absurd, maar exact de zelfde nonsens als al die fabeltjes. Met die stugge kabel in je vorige woning heb je al blijk van gegeven van nuchter verstand, houden zo, neem het meest gewone huishoudsnoer wat er is.

• pirke
@JvS Ik heb zowel op mijn versterker als speakers een "aandraai connector", stevig aandraaien en hij maakt prima contact met een massieve kabel.

@Techneut Huishoudsnoer van 0,75mm2? Dat lijkt mij wat dunnetjes, verder ben ik het met je eens.

Verder heb ik een niet-conventionele opstelling door 5 identieke zuilen als speakers te hebben. Dit geeft het meest evenwichtige klankbeeld. Dus geen aparte liggende centerspeaker of kleine surrounds, nee gewoon 5x dezelfde zuil. (Was nog interessant met aankopen, aangezien ze per 2 verkocht werden ;))

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@pirke wat maakt dat laatste precies uit voor je vraag?

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 02-01-2019 11:46 ]

• pirke
JvS schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:45:
@pirke wat maakt dat laatste precies uit voor je vraag?
Niks :) Maar 230v kabel gebruiken is ook niet-conventioneel...

• Jag
Maar goed het maakt niet uit dus. Het is eigenlijk een trivialiteit. Gewoon iets kopen wat er goed uitziet en waar je je goed bij voelt. Technisch is het irrelevant. Zo gebruik ik zelf meeraderige 2,5mm2 kabels met Neutrik speakon (actief gefilterde speakers). Gewoon degelijk en fool proof, dat vind ik dan weer belangrijk :)

• M14

M14

pirke schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:31:
@JvS Ik heb zowel op mijn versterker als speakers een "aandraai connector", stevig aandraaien en hij maakt prima contact met een massieve kabel.

@Techneut Huishoudsnoer van 0,75mm2? Dat lijkt mij wat dunnetjes, verder ben ik het met je eens.

Verder heb ik een niet-conventionele opstelling door 5 identieke zuilen als speakers te hebben. Dit geeft het meest evenwichtige klankbeeld. Dus geen aparte liggende centerspeaker of kleine surrounds, nee gewoon 5x dezelfde zuil. (Was nog interessant met aankopen, aangezien ze per 2 verkocht werden ;))
Die 0.75mm2 is dus wel voldoende. Tenzij de kabel 100 meter lang is.

Maar, kies iets van dit en je zit goed:

https://www.thomann.de/nl/the_sssnake_ssk_215_bk.htm
https://www.thomann.de/nl/the_sssnake_ssk_225_bk.htm
https://www.thomann.de/nl/the_sssnake_ssk_425_bk.htm
Jag schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:03:
Zo gebruik ik zelf meeraderige 2,5mm2 kabels met Neutrik speakon (actief gefilterde speakers). Gewoon degelijk en fool proof, dat vind ik dan weer belangrijk :)
Hier ook. Receiver staat niet onder de tv, maar aan de andere kant van de kamer in een inbouwkast. Langs de tv zitten 4 speakon aansluiting voor 6 kanalen. Degelijk en ideaal. Kabel is een 12 aderige 2.5mm2 multicore.

[ Voor 20% gewijzigd door M14 op 02-01-2019 12:18 ]

• Techneut
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:31:
@Techneut Huishoudsnoer van 0,75mm2? Dat lijkt mij wat dunnetjes, .
Waarom?

• pirke
Weerstand van 26 ohm/km ipv 7,5 voor 2,5mm2. Voor 10m is dat 0,26 ohm ipv 0,075, wat best significant is voor een 6 ohm speaker.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

pirke schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 15:05:
[...]

Weerstand van 26 ohm/km ipv 7,5 voor 2,5mm2. Voor 10m is dat 0,26 ohm ipv 0,075, wat best significant is voor een 6 ohm speaker.
Ik zie op wikipedia dat het niet over de 5% van de impedantie van de speaker moet komen. Nou heeft een speaker uiteraard een impedantiecurve en is daar één getal aan hangen altijd een beetje discutabel, maar laten we stellen dat het de minimale of exacte impedantie over het hele frequentiebereik is.

5% daarvan is 0,3ohm, dus dan is 0,26ohm nog steeds voldoende. Los van he feit dat niet veel mensen 2x 10 meter kabel gebruiken, maar dat 3 - 5 meter normaler is. Zelfs met een speaker van 3ohm (lijkt me een redelijk laagste impedantie van thuisspeakers) kan je dan nog 0,75mm2 koperdraad gebruiken zonder impact.

Maarja, nutteloze discussie, want niemand gebruikt volgens mij 0,75mm2 (behalve ik voor m'n surroundspeakers :P).

[ Voor 5% gewijzigd door JvS op 02-01-2019 15:31 ]

• Techneut
  • Niet online
Precies, het hangt helemaal van de te overbruggen afstand af. Vandaar mijn korte vraag met alleen maar "waarom". Ik noemde overigens niet die 0,75mm2, maar enkel "huishoudsnoer", dat is niet altijd zo dun. Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat specifiek luidsprekersnoer niet nodig is.

Edit:
Die 5% is overigens arbitrair, want in het verleden heb ik met betrekking tot die dempingsfactor wel veel hogere waarden voorbij zien komen.

[ Voor 65% gewijzigd door Techneut op 02-01-2019 17:11 ]

• pirke
Het is uiteindelijk toch 2,5mm2 koper geworden, wel gevlochten met het idee dat dat makkelijker te verwerken is. 0,08 ohm voor de gevlochten draad tegenover de 0,075 ohm voor een massieve kern.

1% weerstand ipv 5% bij 0,75mm2 is me die paar cent per meter wel waard. Geloof ik toch nog in elfjes zullen we maar zeggen ;) Wel volledig koper, geen verkoperd aluminium...

• Jag
Sja. Bedenk dat er ook nog een enorm lange dunne spoeldraad in serie staat met je woofer. Die zie je niet, maar die voegt sowieso al enkele tienden van een dB toe aan verzwakking in de regel. Realitiveert het nut van een hele dikke speaker kabel nog een beetje meer.

• FrankHe
Jag schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:03:
Maar goed het maakt niet uit dus. Het is eigenlijk een trivialiteit. Gewoon iets kopen wat er goed uitziet en waar je je goed bij voelt. Technisch is het irrelevant. Zo gebruik ik zelf meeraderige 2,5mm2 kabels met Neutrik speakon (actief gefilterde speakers). Gewoon degelijk en fool proof, dat vind ik dan weer belangrijk :)
De Neutrik Speakon NL4 connector is inderdaad de industriestandaard en kom je negen van de tien keer tegen bij professionele systemen. Een hand vol merken blijven nog vasthouden aan de Amphenol EP-4 connector omdat die beter zou zijn. In de praktijk zullen de verschillen niet heel erg groot zijn. De NL4 Speakon heeft als voordeel dat die aanraakveilig is en is daarbij belachelijk goedkoop.

Het onderscheid tussen een actief en passief systeem is evident. Actieve filtering zorgt voor betere prestaties bij hogere vermogens en een nauwkeuriger geluidsbeeld bij lage vermogens. Nadeel zit hem in de prijs, kosten voor extra versterkers, vieraderige kabels en een aparte unit die de boel filtert. Maar je bent wel veel flexibeler bij het inregelen van je systeem. Totale overkill voor de gemiddelde consument die een beetje geluidsversterking in de huiskamer wil hebben. Leuk voor de audio enthousiast :)

• MerijnB

• SnowDude
  • Laatst online: 17-12 14:38
Paul valt hier wel behoorlijk door de mand hoor, nu wist ik al langer dat PS audio behalve goede producten ook veel Voodoo verkoopt, maar toch.
Tja, never argue with idots....

[ Voor 30% gewijzigd door SnowDude op 04-01-2019 10:59 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• SnowDude
...dubbel...

[ Voor 96% gewijzigd door SnowDude op 04-01-2019 10:59 ]

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bij Paul gingen bij mij na de eerste 3 minuten al de haren rechtovereind staan.

Het is gewoon de manier van praten die zo "verkoop" georienteerd en ik ben belangrijk, en ik weet waar ik over praat, en ik heb de beste gear toon aanslaat die mijn bullshittometer vol doen uitslaan.

How do you save a random generator ?

• Petertyuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
SnowDude schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 10:47:
[...]

Paul valt hier wel behoorlijk door de mand hoor, nu wist ik al langer dat PS audio behalve goede producten ook veel Voodoo verkoopt, maar toch.

[...]

Tja, never argue with idots....
Goh, ben ik niet de enige die dat opgevallen is. De meeste filmpjes zijn aardig, maar soms is het gewoon pijnlijk om aan te horen wat die kerel verteld (en dan ook nog met overgave).

Standaard dingen kan ie haarfijn uitleggen, maar zo gauw als het serieus geld zou gaan kosten gaat hij mee in de voodoo magie die men audiofielie noemt. Het is duidelijk dat ze te dure shit verkopen, dus dat gaan ze zeker niet ontkrachten (iets van eigen ruiten ingooien).

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:37
Ik geloof er helemaal in dat de speakerdraad gewoon goed (koper) moet zijn. Maar 700 euro per meter is niet nodig :D

Voor een setje Linn Majik DSM/140 combi zoek ik een fijne speakerdraad. 2.5mm2 is zat. Gewoon single aangesloten. Dus 2 aderig is prima.

hebben jullie ervaring met een kabel die dus echt koper is, EN er een beetje fijn uitziet? Dit omdat ie gedeeltelijk in het zicht komt.

Verder spikes. Ik heb een houten etagevloer, en daarop een houten (zwevend gelegde) houten vloer. Nu trilt de vloer soms bij een bas. (speaker op spikes op van die cupjes)

Zal een mooie 4cm granieten tegel helpen? (dan houten vloer, graniet of hardsteen op de houten vloer. (evt meubelvilt eronder) en dan de speaker met spikes rechtstreeks op de steen?

[ Voor 31% gewijzigd door meermarco op 15-01-2019 14:39 ]

• Techneut
  • Niet online
meermarco schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:48:
Ik geloof er helemaal in dat de speakerdraad gewoon goed (koper) moet zijn. Maar 700 euro per meter is niet nodig :D

Voor een setje Linn Majik DSM/140 combi zoek ik een fijne speakerdraad. 2.5mm2 is zat. Gewoon single aangesloten. Dus 2 aderig is prima.
Al vele keren eerder verkondigd dat het grote lariekoek is dat je hiervoor naar een speciaalzaak moet gaan. De daar verkochte draad is een veelvoud duurder als het zelfde product elders en €700,- per meter is ronduit krankzinnig al zijn er altijd naïevelingen de dat er zomaar voor over hebben. Je betaalt er een alleen maar een meerprijs voor de fraaie verhalen er omheen, trap daar niet in. Gewoon naar een bouwmarkt of een elektrowinkel gaan met die wensen, koperdraad-snoer van 2,5mm2. Dat is echt alles, mooier kan ik het niet maken, hoeft ook niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Techneut op 15-01-2019 19:26 ]

• MerijnB
Techneut schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:11:
[...]
Al vele keren eerder verkondigd dat het grote lariekoek is dat je hiervoor naar een speciaalzaak moet gaan. De daar verkochte draad is een veelvoud duurder als het zelfde product elders en €700,- per meter is ronduit krankzinnig al zijn er altijd naïevelingen de dat er zomaar voor over hebben. Je betaalt er een alleen maar een meerprijs voor de fraaie verhalen er omheen, trap daar niet in. Gewoon naar een bouwmarkt of een elektrowinkel gaan met die wensen, koperdraad-snoer van 2,5mm2. Dat is echt alles, mooier kan ik het niet maken, hoeft ook niet.
Ik denk dat je de post van meermarco niet helemaal goed hebt gelezen ;-)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

MerijnB schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:36:
[...]

Neehoor, alleen ontopic beantwoord. Voor aankoopadvies is dit topic niet bedoeld.

• meermarco
  • Laatst online: 21:37
En qua spikes/tegel. Wel of niet en zo ja, hoe zou jij het doen. En ja 700 euro was cynisch. En ja zocht een indicatie voor aankoopadvies ;-)

• Techneut
  • Niet online
MerijnB schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:36:
[...]

Waarom denk je dat? Hij vroeg naar een aan re bevelen type kabel en ik gaf juist het dringende advies om niet te gaan naar een speciaalzaak maar gewoon naar een huis-tuin-en-keukenzaak.

• MerijnB
Techneut schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:18:
[...]

Waarom denk je dat? Hij vroeg naar een aan re bevelen type kabel en ik gaf juist het dringende advies om niet te gaan naar een speciaalzaak maar gewoon naar een huis-tuin-en-keukenzaak.
Omdat meermarco expliciet aangeeft dat hij niet in dure kabels gelooft en dus vraagt naar een normale koperkabel (die er leuk uitziet), vervolgens leg jij uit dat dure kabels onzin zijn.

(en zegt JVS dat je on topic reageert door geen aankoopadvies te geven, terwijl je dat juist wel doet :?)

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 06:33 ]

• mountainbiker
  • Laatst online: 19:26
Ik kijk eens bij die procab, ik kies de eerste de beste 2,5 mm2 ,kom ik op de procab ALS25 bij baxshop.

Zoek ik daar echter de specs bij :https://procab.be/products/d/als25---loudspeaker-cable---2-x-2-5-mm2---13-awg---cca

Dat is dus CCA (Copper Clad Aluminium) ! Nou dat krijg je waarschijnlijk ook bij de bouwmarkt.

Dus Procab is niet per definitie een goede koper kabel.

mountainbiker

• SnowDude
mountainbiker schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:52:
Ik kijk eens bij die procab, ik kies de eerste de beste 2,5 mm2 ,kom ik op de procab ALS25 bij baxshop.

Zoek ik daar echter de specs bij :https://procab.be/products/d/als25---loudspeaker-cable---2-x-2-5-mm2---13-awg---cca

Dat is dus CCA (Copper Clad Aluminium) ! Nou dat krijg je waarschijnlijk ook bij de bouwmarkt.

Gewoon de RZ serie nemen van Procab

• Techneut
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 00:46:
[...]

Denk jij dat de daar aanwezige cassière het verschil weet tussen koper en "veredeld" aluminium?? :+
Nee, maar is dat een reden om dan maar naar een dure speciaalzaak te gaan waar ze mensen die er helemaal geen verstand van hebben peperdure dingen aansmeren? En weet je daar zeker dat je niet belazerd wordt? Maar ook bij wel zeker betrouwbare audiowinkels verkopen ze artikelen die zich in niets onderscheiden van "gewone "maar al gauw vijf keer te duur zijn. Dus ja, natuurlijk helemaal zelf weten als je dat geen probleem vindt. Ik merk het alleen maar even opnieuw op.
Ik moet zeggen dat ik in het laatste stukje van dit topic wel een imo doorgeslagen fanatisme zie tegen de audiokabels. Voor je geluid maakt het niet uit, en ja, het klopt dat dit geen aankoopadvies topic is. Maar als iemand specifiek schrijft dat het wel een beetje mooi eruit moet zien omdat het in het zicht ligt, dan vind ik het ook apart om hem direct naar de bouwmarkt door te sturen.

Ik heb geen persoonlijke ervaringen met audiospeciaal zaken, dus ik durf ook niet te zeggen of dat ze je allemaal engelen kabels willen aansmeren. Maar zelf zou ik gewoon online wat rondkijken bij de standaard grote audio winkels (baxshop en thomann zijn degene die ik dan toevallig ken, maar zijn er vast nog zat meer). En so what als je dan 20x de koper prijs betaald voor een kabel? Als je hem mooi vindt en je hebt het er voor over is daar helemaal niks mis mee. Zolang je maar beseft dat je het voor de looks en niet het geluid doet.

• Techneut
  • Niet online
Met dat laatste voorbehoud, dat je het alleen maar voor de looks en niet het geluid doet, ben ik het natuurlijk eens.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

meermarco schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:48:

hebben jullie ervaring met een kabel die dus echt koper is, EN er een beetje fijn uitziet? Dit omdat ie gedeeltelijk in het zicht komt.

Verder spikes. Ik heb een houten etagevloer, en daarop een houten (zwevend gelegde) houten vloer. Nu trilt de vloer soms bij een bas. (speaker op spikes op van die cupjes)

Zal een mooie 4cm granieten tegel helpen? (dan houten vloer, graniet of hardsteen op de houten vloer. (evt meubelvilt eronder) en dan de speaker met spikes rechtstreeks op de steen?
Een mooie luidsprekerkabel kan ik je niet aan helpen, wat je wel kan doen is een mooie mesh kopen en deze er zelf omheen maken. Helemaal niet zo moeilijk.

Als de vloer trilt bij bas, is dit waarschijnlijk door de lucht en geen contactgeluid, maar iedere situatie verschilt. Draai anders eens een aantal vaste lage tonen door een toongenerator (foobar2000 tone://xx).

Zoek de resonerende frequentie op en til je speaker iets op zonder echt te verplaatsen. Als het blijft dan is de kans vrij groot dat het door de lucht gaat. Wat kan helpen is je set te calibreren met een meetmicrofoon, dat heeft bij mij enorm geholpen om de toon beter te krijgen, nog niet eens voor resonanties.

Verwijderd

mountainbiker schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:52:
Jij viel ook meteen op de allereerste vrouw/partner die je zag?? :P
Inderdaad ook Procab voert verschillende lijnen.
Dat mag, maar je hebt 100% gelijk dat je wel even moet opletten. _/-\o_

Heb zelf oa de Procab RZ40 in gebruik en die is volgens de specs wél "zuiver" (kuch) koper.
Heb de kabel natuurlijk ook zelf getest op "echtheid".
Voor wat het waard is.

In die dikte scheelde het bij Bax qua prijs amper met bouwmarktkabel van de rol.
Nu is 4mm2 uiteraard oversized, maar dat vond ik er net iets beter uitzien dan de dunne 2.5mm2 versie.
Het oog wil ook wat en aan de banaanstekkers past het beter :+

• klungeltweaker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-12 09:06

klungeltweaker

Maakt altijd alles kapot ...

Hans gaat weer digitaal....
https://youtu.be/48oepwZgYRw ;w

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Oh my .... Die 'theorieuitleg' ook, tenenkrommend :F

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-12 17:51
Vreemde vent is dat. Heb ‘m ooit eens vragen gesteld over iets, maar kreeg alleen maar ontwijkend gezwets. Zou de politiek in moeten gaan.

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-12 00:00
JAHRASTAFARI schreef op zondag 3 februari 2019 @ 19:45:
[...]

Vreemde vent is dat. Heb ‘m ooit eens vragen gesteld over iets, maar kreeg alleen maar ontwijkend gezwets. Zou de politiek in moeten gaan.
Dat komt omdat hij gewoon een ordinaire oplichter is. Die vinden het over het algemeen helemaal niet tof als ze moeilijke vragen voor zich krijgen waarmee ze door de mand vallen ;)

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:22
Door de stimulerende discussie die ik hier enige tijd geleden heb gehad uiteindelijk toch de stoute schoenen aangetrokken en het moederbord van mijn streamer vervangen. Nu heb ik dus een streamer met Katalyst technologie. Dat had ik veel eerder moeten doen! Dat is het geld waard geweest. Fraai hoor, dat de dac technologie zich stap voor stap doorontwikkelt. De sceptici kan ik dan ook een a-b luistersessie bij een Linn dealer van harte aanbevelen.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

de bedoeling is dat we gaan happen :P?
Pagina: 1 ... 38 ... 121 Laatste

Let op:
Let op: dit topic is moderatie-arm. Alleen ernstige zaken (zoals CAT5 speakerkabels en Bose Acoustimass liefhebbers) worden opgepakt, dus geen topic reports voor "boehoe, hij is het niet eens met mij" of "wat deze user zegt is onzin!!111". Vermijd meta-discussie en aannames over iemand anders.

Enjoy!

Discussie even zat en liever luisteren naar muziek?
Het grote 'Audiofiele' muziek topic