Je kan luistertests ook objectief maken. Best een goed idee zelfs om dat objectief te houden. Dan gebruik je wel de menselijke waarneming inclusief de hele verwerking door ons brein als meet instrument, maar dan zonder de invloed van alle verwachtingen en beïnvloeding van buitenaf. Daar hoort dan ook bij dat je volledig eerlijk test met exact gelijke volumes tussen de devices die getest worden. En voor speakers dag ze op exact dezelfde plek staan. Zo eenvoudig is het nog niet helaas.Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2018 @ 23:09:
[...]
Dat probeer ik al steeds uit te leggen maar je begrijpt het niet.
Weet je, ik probeer het gewoon nog een keer. We hebben het gebeuren rond de elfenkabels. Dat wordt door meerdere mensen weerlegd. Op zich niks mis mee, die luchtballon mocht best eens worden doorgeprikt. Daar zijn de meesten van ons het wel over eens, ik ook.
Ik hoop dat je er nog steeds bent....
Vervolgens gaan een aantal "weerleggers" beweren dat je alleen met metingen kunt bepalen of een systeem al dan niet goed klinkt en/of een "upgrade" zin heeft via metingen. Dat is bijna net zo onzinnig als elfenkabels promoten.
Zijn metingen dan volkomen onzin? Natuurlijk niet (heb ik ook uitgelegd), maar een "perfect" (en dat heb ik ook geprobeerd uit te leggen, perfect in hifi bestaat niet, net zo min als metingen die élke relevante factor mee kunnen nemen) meetresultaat zegt er op zich niets over of het systeem ook goed klinkt. Dat goed klinken is nu juist de enige relevante factor..... omdat het de enige reden is (of zou moeten zijn...) waarom geluidsfanaten geld uitgeven aan een systeem.
Dat metingen behulpzaam kunnen zijn bij het bouwen van een systeem is zonder meer waar, maar het gaat steevast fout als techneuten de meest essentiële factor: de luisteraar niet in het plaatje opnemen. Dat is dus wat sommigen hier doen en dat is wat ik probeerde te weerleggen.
Wat me in de discussie dan opviel was dat ik door de gelovers in metingen net zo (en heftiger) werd aangevallen als de verdedigers van elfenspul. Ik begreep het niet, ik was aan het trollen enz. Iemand zei zelfs: oh, je gelooft niet in metingen, dan ben ik klaar. Tja, dat vind ik dan bizar, omdat het zo sterk lijkt op het geloof in elfenrommel.
Subjectieve luistertests daarentegen heb je denk ik alleen maar wat aan ter ondersteuning je eigen gevoel. Ook aardig, maar niet nuttig om naar algemeen te trekken laat staan als waar te verkondigen op een forum.